"Verwarde man" Malek F pleegt jihad in Den Haag.

Waarom slaan bepaalde moslims, waar dan ook, elkaar en anderen de hersens in? Hoort geweld en de drang tot overheersing en bekering bij de essentie van de islam?
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: "Verwarde man" ( kuch ) pleegt jihad in Den Haag.

Bericht door Pilgrim »

Hoever moet je gaan?

Geplaatst op 25 juni 2019

Afbeelding

Voor velen, misschien wel de meesten, zal het als larie en zelfs onrecht in de oren klinken dat een advocaat verplicht is om te zwijgen over bijvoorbeeld het daderschap van iemand, maar daar is juist het principe dat ieder vermeend dader de beste verdediging dient te krijgen die er is op gebaseerd, om te voorkomen dat iemand zomaar iets aan zijn/haar broek gehangen krijgt. Iets dat in vroegere eeuwen makkelijk en veelvuldig geschiedde, dus deze veranderde aanpak is theoretisch gezien een goed ding.

Als advocaat ben je verplicht je naar beste inzicht en vermogen in te zetten voor je cliënt om die te verdedigen. Zelfs als je weet dat je cliënt schuldig is, mag je dat niet tegen hem/haar gebruiken, noch mag je dit op welke manier dan ook in de openbaarheid brengen. De verdediging neerleggen, is enkel wat je kan en mag doen, mits dit niet de belangen van de desbetreffend cliënt schaadt. En dat doet het al snel wel. Dus zal dat neerleggen van de verdediging niet snel plaatsvinden. Dit is kort door de bocht samengevat waar een advocaat de eed over aflegt als hij als advocaat bij de balie wordt ingezworen.

Echter moet een advocaat zover gaan in dat ‘beste inzicht en vermogen’ dat het de indruk krijgt dat de advocaat een potje zit te liegen? Moet een advocaat zover gaan dat hij/zij de waarheid geweld aandoet en anderen, derden, hiermee wellicht onrecht ofwel zelfs in (in)direct gevaar kan brengen? Het antwoord hierop lijkt mij een absoluut “Nee” te moeten zijn. Zo denk ik over sommige, misschien wel heel veel, advocaten, die naar mijn smaak meer met grof geld verdienen dan het dienen van recht en rechtvaardigheid bezig zijn.

Om te beginnen denk ik aan asieladvocaten, waarvan de meerderheid vermoedelijk heel goed weet en begrijpt met iets bezig te zijn dat niet in het belang van het land noch van de daar levende bevolking is. Zouden deze advocaten niet gewoonweg hun acties moeten staken en verdediging(en) moeten neerleggen als zij begrijpen dat zij, weliswaar door de politiek toegestaan, bezig zijn de democratie te ondermijnen door niet te stoppen hordes vreemdelingen bij te blijven staan in hun meestal ongerechtvaardigde eis om zich alhier te vestigen. Ik schets hier een moreel dilemma dat door slappe politici is geschapen. Want, zoals gesteld, als advocaat moet je ‘alles’ geven voor je cliënt, dat heb je gezworen.

Terug naar dat liegen. Moet je als advocaat zover gaan dat je niet langer de waarheid spreekt, maar ronduit een potje gaat zitten liegen ofwel daar dicht tegenaan zit? Dat vraag ik mij af met een Job Knoester, die in tegenspraak tot wat de moordlustige verdachte zelf in de gevangenis tegen medegevangenen en anderen heeft verklaard blijft volhouden dat de man in een psychose verkeerde en dus niet wist wat hij deed. Hierop hameren is voor zijn cliënt voordelig. Mochten de rechters hierin meegaan, dan pakt de straf voor zijn cliënt minder streng uit. Mag en kan je een persoon verantwoordelijk stellen als die in een waan iets heeft gedaan of is dan verpleging hetgeen dient plaats te vinden?

Op dat laatste zeg ik ja, maar dan wel zonder de mogelijkheid op verlof en/of ontslag uit de inrichting, op het eerste zeg ik nee. Naar mijn smaak mag een advocaat niet zover gaan in zijn beroepseed dat hij liegt ofwel lijkt te liegen. Wat meneer de dader betreft, sluit meneer Malek voorgoed op, in het gevang of in een inrichting, of stuur hem terug naar het land van herkomst en laten ze daar verder kijken wat ze met hem moeten. Zijn woorden van spijt geloof ik niet, noch dat ik woorden van spijt van andere moordenaars serieus neem, ze hebben meestal enkel spijt ‘dat ze zijn gepakt’, verder niets.

Door: “bozeoudeman”

https://ejbron.wordpress.com/2019/06/25 ... t-je-gaan/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Verwarde man" ( kuch ) pleegt jihad in Den Haag.

Bericht door Ariel »

Silvan Schoonhoven
Het is de 3de zittingsdag in de zaak-Malek F. Twee dingen bleven bij van de vorige zitting: de hartverscheurende slachtofferverklaringen en de doffe reactie van Malek daarop. Pas toen het ging over de manier waarop de politie hem neerschoot, toonde hij emotie

Malek is er weer bij, in zijn vertrouwde gele T-shirt. Het woord is aan de officieren, die 2,5 tot 3 uur de tijd nemen voor hun requisitoir, uitmondend in de strafeis.

OvJ: 'de slachtofferverklaringen waren hartverscheurend, zoals die van de man die elke nacht schreeuwend wakker wordt. Of die van de man wiens keel werd doorgesneden.'

De verdachte past telkens zijn verklaringen aan, zoals vorige week nog, toen hij zei dat hij duivels zag in de slachtoffers. Het OM ontkent niet dat hij aan een stoornis lijdt, maar de vraag is of hij zó ziek is als de verdediging heeft geframed.'

OvJ: uit het dossier blijkt dat de verdachte steeds radicaler en verwarder werd. Aannemlijk is het verband met de traumatische dood van zijn vader. Maar ook opmerkelijk is zijn aanwezigheid bij een demonstratie tegen Trumps beleid in Israël.'

OvJ: twee weken voor de steekpartij woonde hij bij zijn moeder. Zij vertelde dat hij steeds meer met het geloof bezig was. Drie dagen ervoor kocht hij een nieuw mes omdat de messen in huis 'niet geschikt waren'.

Vlak voor de steekpartij was Malek bij de Haagse moskee el Mohsinin om te bidden. Hij had het mes toen al bij zich. Dan gaat hij naar het Cafe Nova, stroopt zijn mouwen op en begint in te steken op het eerste slachtoffer op het terras.

Het tweede slachtoffer werd meerdere malen gestoken. Het enige wat hij kon doen was 'help!' roepen. Het derde slachtoffer ziet Malek niet eens aankomen. Ineens wordt de keel van oor tot oor doorgesneden.

Tot op heden is de telefoon van Malek nog niet geopend, omdat hij blijft weigeren de toegangscode te geven. In een afgeluisterd telefoongesprek met zijn moeder verklapt Malek wel wat erop staat: koranverzen en allemaal jihad.

Een kijkersoproep op tv aan de schrijver van een anonieme brief bij de politie leverde niets op. Het is zeer bijzonder dat er een brief binnekomt om te waarschuwen voor een aanslag die ook werkelijk plaatsvindt

Het OM houdt er rekening mee dat Malk de waarschuwingsbrief zelf geschreven heeft

Het OM gelooft er niets van dat Malek spijt heeft. Dat blijkt ook uit afgeluisterde gesprekken met zijn moeder, waarin hij zegt dat hij weigert een excuusbrief te sturen en dat hij een soldaat van Allah is

OvJ: het OM heeft al die tijd sinds 5 mei geen enkele indruk gehad dat Malek in een psychose verkeerde.

OvJ: de verdachte wil steeds stoppen met ondervragingen als de druk wordt opgevoerd. Hij verandert steeds zijn verklaring.

OvJ: Malek heeft ook een keer gesproken over het 'afslachten van Michael, een homo, die hij wilde afslachten. Maar God had me toen nog niet voorbereid. Het is niet gelukt.'

OvJ: Malek wilde martelaar worden. 'Waarom heb ik anders al die kogels opgevangen', zegt hij in een afgeluisterd gesprek.

Malek verklaarde eerst dat hij na het moskeebezoek al wist dat hij ging steken. Later verklaarde hij opeens dat hij eendjes wilden kijken in de vijver. Nogal een verandering van standpunt.

Malek verklaarde: 'Als de dokter een goed rapport maakt, ben ik gerustgesteld. Ik mankeer rniets, maar ik wil wel doen of ik een geestelijke ziekte heb.' Als de politie Malek met die afgeluisterde uitspraak confronteert, zwijgt hij.

Tijdens de eerste 7 verhoren met deskundigen praatte Malek heel open. Maar na de eerste pro forma-zitting werd hij veel geslotener in de gesprekken. Hij laat stiltes vallen en verandert de inhoud van zijn antwoorden

Malek glimlacht als hij dit verhaal van de officier aanhoort. De officier haalt nu het begrip 'taqiyah' aan, het principe dat een moslim oder bepaalde omstandigheden mag liegen over zijn geloof om zichzelf te beschermen

OvJ: bij jihadzaken hebben we meermalen te maken gehad met taqiyah. Ovj houdt het geval aan van Mohammed G., de jihadist die beweerde dat hij bezeten was door een djinn (een geest). Later zei hij dat hij iedereen daarmee om de tuin had geleid.

OvJ: Het is een patroon dat Malek berekenend te werk gaat. Eerst duidelijke en consequente antwoorden, daarna probeert hij de verklaringen in zijn voordeel bij te buigen. Eerst koopt hij een mes om te steken, dan is het opeens voor zelfverdediging.

Malek in afgeluisterd gesprek: 'Jihad is ongelovigen doden.'

De OvJ gaat nu in op het terroristisch motief. 'Het OM koerst daar echt niet automatisch op af. Wij stellen ons telkens opnieuw de vraag of het gaat om terrorisme. Alleen het roepen van Allahu Akbar is niet genoeg. Het is een combinatie.

De OvJ haalt het voorbeeld aan van een asielzoeker die in Naaldwijk ook iemand neerstak, maar waarbij de conclusie was dat er geen sprake was van terrorisme maar van verwardheid.

De OvJ houdt nu een wat technisch verhaal over wanneer een geweldsdaad terrorisme is of niet. Is het doel om vrees aan te jagen bij de bevolking? Kan iemand verward zijn maar toch een terreurdaad plegen?

De OvJ somt nu alle (al dan niet afgeluisterde) uitspraken van Malek op, waaruit blijkt dat ongelovigen moeten worden afgeslacht omdat Allah dat wil. Het is een lange lijst.

Malek discussieerde met z'n moeder over het begrip jihad. Zijn moeder verdedigde de (vaak gehoorde) visie dat jihad de 'strijd is tegen onrecht in jezelf' - een 19de eeuwse interpretatie. Malek hing de oorspronkelijke visie aan over jihad: dat het puur gewapende strijd is.

Terwijl de OvJ spreekt, zit Malek de nagels te bestuderen van de hand die het mes vast had.

Terrorisme kan volgens de OvJ worden afgeleid uit oa: de keuze voor de kerk als doelwit, geld opnemen, trouwen, de anonieme brief, het zich anders voordoen, willekeurige slachtoffers uitzoeken, doorsnijden van de keel, het wissen van sociale media.

OvJ: aanwijzingen zoals deze (er waren er nog veel meer op de lijst) brengen het OM erop om te spreken van een 'terroristisch oogmerk'.

Het OM bespreekt nu het neerschieten van Malek. De advocaat vond het geweld buitenproportioneel ('de laatste kogel was niet nodig en gevaarlijk dicht bij het hart'). Volgens de OvJ dat de politie juist heeft gehandeld. De rijksrecherche vond dat overigens ook.

Het OM plaatst 'ernstige kanttekeningen' bij de conclusies van de psychiaters dat Malek louter door wanen werd gedreven: 'hij was niet volledig ontoerekeningsvatbaar'.

De officier werkt langzaam maar zeker toe naar het moment van de strafeis. Malek zoekt oogcontact met zijn broer en zus op de tribune.

Malek kwam bij de hulpverleners niet verward over. 'Hij was rustig en keek helder uit de ogen We zien vaak verwarde mensen, maar hij was niet zo.'

OvJ: 'Het is goed mogelijk dat Malek de psychiatrisch rapporteurs om de tuin heeft geleid.'

Het OM laat bij de eis het blanco strafblad en het traumatische vluchtverhaal meewegen. Maar ook dat er zoveel omwonenden, familieleden en partners diep zijn getroffen door de steekpartij.

OM eist vijftien jaar plus tbs met dwangverpleging
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: "Verwarde man" ( kuch ) pleegt jihad in Den Haag.

Bericht door King George »

Die TBS-behandeling moet maar permanent in Syrië geschieden. Want anders blijft hij verward van dat leven in een Westerse cultuur.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Verwarde man" ( kuch ) pleegt jihad in Den Haag.

Bericht door Ariel »

Dank je wel zei Malik tegen de rechters. Steker na uitspraak tegen volle zaal: ’Shukran’

Vinden jullie het gek dat ik hoop dat als Malik snel weer vrij komt, hij een rechter of iemand van het OM de keel doorsnijdt omdat hij dan per ongeluk weer last van zijn trauma heeft?

En wie betaald die ton aan de slachtoffers uit? Malik?
Malek F. ontoerekeningsvatbaar: geen celstraf, wel tbs

De Haagse steker Malek F. is volledig ontoerekeningsvatbaar en krijgt daarom geen celstraf, maar tbs. Dat oordeelde de rechter maandag in de zaak van de Syrische asielzoeker die vorig jaar drie mensen bijna doodstak in Den Haag. „Hoewel hij afschuwelijke strafbare daden heeft verricht is hij geen strafbare dader.” Justitie eiste eerder vijftien jaar gevangenisstraf en tbs met dwangverpleging.

Koelbloedig, depressief, wreed, psychotisch en radicaal. Allemaal termen die van toepassing lijken op Malek F., de man die op Bevrijdingsdag vorig jaar drie willekeurige voorbijgangers neerstak op het Johanna Westerdijkplein. Bij de rechtbank werden schokkende beelden vertoond van het bloedbad dat de 32-jarige man aanrichtte.

Maar de rechtbank oordeelde maandag dat de Syriër volledig onder invloed was van zijn psychose en daarom ontslagen moet worden van rechtsvervolging. De steekpartij leek weliswaar wel op een terroristische aanslag, maar Malek F. had geen terroristisch oogmerk, vindt de rechter. Hij werd slechts gedreven door zijn psychoses. De wanen werden hem te veel en daarom ging hij over tot zijn geweldsdaad.

Malek geloofde dat hij werd achtervolgd door een geheimzinnige satanistische organisatie. Zijn obsessie met het geloof diende als een manier om met die wanen om te gaan. „Uit Maleks verklaringen valt af te leiden dat hij alleen de duivelsaanbidders wilde treffen, niet de Nederlandse bevolking. De satanisten bestonden alleen in zijn hoofd.”

Op de beelden van beveiligingscamera’s is te zien hoe Malek F. kalm over straat stapt richting het plein, op weg ’om naar de eendjes te kijken in de vijver’, zo verklaarde hij zelf. Vervolgens begint hij wild in te hakken op een bezoeker op een terras. Even verder valt hij een tweede man aan die met zijn telefoon Pokémons aan het zoeken is. Een derde slachtoffer heeft niet eens door dat Malek F. nadert. Opeens voelt hij hoe het mes langs zijn keel gaat. „Ik voelde mijn keel niet meer, alleen vlees”, verklaarde hij. Terwijl het slachtoffer tegen zijn vriendin zegt: „ik hou van je, ik ga dood”, loopt Malek onverstoorbaar verder. Even verderop schiet de politie hem neer. Dat de drie slachtoffers nog leven, is een wonder. Omstanders hielpen het bloed te stelpen.

Visioenen
Malek gebruikte veel drugs en drank. Waarschijnlijk is hij getraumatiseerd. Hij haalde zijn vader over om op een vluchtelingenschip naar Europa te stappen. Die boot sloeg om en zijn vader verdronk. Zo slecht ging het met Malek dat hij werd opgenomen in kliniek Parnassia. Daar werd hij weer weggestuurd.

Volgens de rechter sloeg Malek weliswaar jihadistische taal uit in de maanden voor zijn gruweldaad, maar kwam die voort uit zijn psychose. Dat hij het tawheed-gebaar maakte en Allahu Akbar riep toen hij werd neergeschoten, maakt die uitingen nog niet terroristisch.
.
Strafeis
Justitie was er niet van overtuigd dat de Haagse steker Malek F. zo psychotisch is als hij lijkt. Het Openbaar Ministerie legde daarom twee weken geleden een forse strafeis op tafel: vijftien jaar celstraf en daarna tbs met dwangverpleging.

Het lijkt er ook op dat Malek zijn verklaringen is gaan oppoetsen. „Tijdens de eerste zeven gesprekken met deskundigen praatte Malek heel open”, zegt de officier. „Daarna ging hij de antwoorden in zijn voordeel bijbuigen.” De officier haalde het begrip ’taqiyah’ aan, het principe dat een moslim onder bepaalde omstandigheden mag liegen over zijn geloof om zichzelf te beschermen.

De slachtoffers krijgen een schadevergoeding van in totaal ruim een ton. Aan het einde van de rechtszaak zei Malek ’shukran’, Arabische voor bedankt, tegen de volle zaal. Vervolgens werd hij afgevoerd.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Verwarde man" ( kuch ) pleegt jihad in Den Haag.

Bericht door Ariel »

De kans is groot dat het OM in hoger beroep gaat tegen deze toch wel verrassende uitspraak. 'Wij hebben heel anders naar deze zaak gekeken dan de rechter', zegt een woordvoerder.

In theorie kan de behandeling kort duren . Maar gezien de ernst van het delict en het risico op herhaling is te verwachten dat behandeling in zijn geval langdurig zal zijn. Helemaal zeker is dat niet.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Verwarde man" ( kuch ) pleegt jihad in Den Haag.

Bericht door Ariel »

Bij de slachtoffers moet het vonnis keihard zijn aangekomen. Asielzoeker Malek F. die hen op klaarlichte dag met een mes bijna doodstak, is geen terrorist en krijgt van de rechter daarom geen celstraf.

Maar zeggen de rechters...."Wie ziek is, is ziek"
Al is het even slikken, de rechter volgt een logische gedachtegang. Wie ziek is, is ziek. Wie psychotisch is, weet soms niet wat hij doet. En wie niet weet wat hij doet, hoort niet in de cel.

Zo iemand hoort echter ook niet in de samenleving. Iedereen die woedend is over het vonnis moet zich realiseren dat tbs nog steeds staat voor ‘terbeschikkingstelling’ en dat Malek voorlopig niet vrijkomt. Een tbs-behandeling duurt gemiddeld zo’n acht jaar, maar kan ook veel langer duren - zelfs levenslang. In dat geval krijgen de Nederlanders die vinden dat Malek nooit meer een voet tussen onschuldige mensen zou mogen zetten toch hun zin.

Toch blijft het knagen. Als Malek geen terrorist was, waar kwam dan het briefje vandaan dat waarschuwde dat hij een terreurdaad ging plegen? De schrijver is nooit gevonden. Misschien schreef Malek het zelf wel. Genoeg stof in elk geval voor een hoger beroep.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: "Verwarde man" ( kuch ) pleegt jihad in Den Haag.

Bericht door King George »

Dus vooral de dader was geen terrorost? Ookal zwaaide hij met zijn kromzwaard en hij schreeuwde het uit "Alahu Akbar
ahu Akbar". Maar vooral geen terroristisch motief en natuurlijk helemaal niks te maken hebben met de Islam.

Moeten wij ons nog maar meer wijs te laten maken waarin zij ons in doen willen laten geloven? Ik denk het even niet. Wat sprak hij uit voordat hij met zijn kromzwaard zwaaide.

Iedereen kent toch het gezegde: Als je een Moslim ziet, loop er met een grote boog omheen, want hij is snel met het kromzwaard.

Dat gezegde heb ik ooit meegekregen van een oud studiegenoot van wie zijn oudoom ooit (RK) missionaris in (Trans-)Jordanië is geweest.

Helaas niet meer iets van lang geleden en ver weg, maar hier eerder van toepassing en o zo actuteel.



Maar waarom ontwijken terroristisch motief en ontwijken Islam en terrorisme? Vragen, vragen, vragen...
Laatst gewijzigd door King George op di jul 23, 2019 3:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: "Verwarde man" ( kuch ) pleegt jihad in Den Haag.

Bericht door King George »

Het is toch om van te kotsen dat een rechter geen terroristisc motief heeft durven te linken? Gooi voor de grap eens een keer een bierflesje op een grasveldje ver van de muur van een Islamitische haatkazerne en je wordt in Vught op de EBI geplaatst onder de noemer terrorisme en je krijgt gewoon vier jaar aan je broek. Diezelfde EBI waar die Moslims massaal op 4 mei "Allahu Akbar" uitschreeuwden. En dat voor deradicalisering...
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Verwarde man" ( kuch ) pleegt jihad in Den Haag.

Bericht door Ariel »

Soms denk ik: hadden we in Europa maar de sharia

Door ROB HOOGLAND

Een grote vogel gaf Malek F. opdracht om ongelovigen te vermoorden. Verzin het maar eens. Hij deed het en zei het zelfs tegen de rechter, die hem pardoes ontoerekeningsvatbaar verklaarde, geen celstraf oplegde en alleen wegens een psychische stoornis voor onbepaalde tijd ter beschikking stelde.

Geen vijftien jaar cel, zoals het OM had geëist, maar nul jaar, nul maanden, nul weken, nul dagen, nul uur, nul minuten en nul seconden, een lekkere opsteker dus voor de mensen op wie hij op Bevrijdingsdag 2018 in Den Haag lukraak instak. Dat zij het overleefden wordt een wonder genoemd en zij kampen sindsdien, zoals uit hun getuigenissen bleek, óók met psychische stoornissen. Maar zij moeten het, terwijl hun leed in feite onherstelbaar is, met schadevergoedinkjes van in totaal iets meer dan een ton doen.

Wie gaat die trouwens betalen?

Zomaar een vraag.

Nu zullen er best wel meer redenen dan die ene uitspraak over die grote vogel zijn voor het feit dat de edelachtbare de Palestijn volledig ontoerekeningsvatbaar verklaarde. Deskundigen bogen zich over de gemoedstoestand van Malek F. en de rechter heeft naar hen geluisterd. Ik ga daar niet uitsluitend bot tegenin zitten galmen, maar ik voel bijvoorbeeld wel de behoefte de volgende alinea uit een verhaal van onze verslaggever Silvan Schoonhoven te citeren.

„Veelzeggend zijn ook tal van afgeluisterde gesprekken die Malek F. in de gevangenis voerde met zijn moeder en broer. Over de slachtoffers zei hij tegen zijn moeder: ’Moge Allah hen vervloeken, ze zijn helemaal niet zielig. Als er meer mensen waren geweest, had ik ze gestoken. Ik ben niet gek, maar ik ga doen of het een geestelijke ziekte is of zo’.”

Tja.

De grote vogel-uitspraak zette mij ook aan het denken.

Aartsengel
Getuigt het werkelijk van een psychose, dacht ik, wanneer je zoiets beweert nadat ze jou je hele leven hebben ingeprent dat een aartsengel naar de aarde is afgedaald om je profeet opdrachten van Allah te dicteren, met de Koran als resultaat? Met een beetje fantasie óók een grote vogel, zo’n aartsengel (Djibriel voor moslims, Gabriël voor christenen). Indien die vraag met ja kan worden beantwoord, dan zou je alle islamitische terroristen inderdaad als ’verwarde mannen’ kunnen kwalificeren, zoals de neiging alhier steeds vaker lijkt, en eindigen in extremis alle Nederlandse rechtszaken tegen mohammedaanse aanslagplegers op deze manier.

Ik weet het niet hoor.

Maar geen nood, lieve polderlandse mede-nietweters: elders kunnen ze er ook wat van.

Gelezen, van die zaak in Frankrijk?

Kobili Traore, een moslim, had de Joodse arts Sarah Halimi een uur lang gemarteld en vervolgens, al ’Allahu akbar’ schreeuwend en met dodelijke afloop voor het slachtoffer, het raam uitgegooid.

En hoe oordeelde de rechter?

Vrijspraak, want die arme Kobili was onder invloed van wiet.

Soms denk ik: hadden we in Europa maar alvast de sharia.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52065
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: "Verwarde man" ( kuch ) pleegt jihad in Den Haag.

Bericht door Mahalingam »

Slachtoffer van islamitische aanslagpleger Malek Fostok spreekt: 'Hij moet het land uit'

Eigenlijk moet hij de wereld uit, maar ok

Het meest waanzinnige en volstrekt idiote Mickey Mouse-vonnis in jaren: SteekSyriër Malek Fostok die in Den Haag al hakbarrend meerdere mensen probeerde af te slachten en daarvoor slechts een beetje tbs kreeg, wegens compleet van de pot gerukt.
Onder de streep zag de rechter het slachtoffer Malek Fostok als groter slachtoffer dan de slachtoffers die daadwerkelijk het staal van zijn mes in hun nek kregen: de man die voor Allah een bloedbad had aangericht in de publieke ruimte was toch vooral heel erg zielig, en vergeeft u hem in godsnaam toch zijn daden, want het is een vrome moslim.
Nou, dat is het dus niet, Malek Fostok is een staatsgevaarlijke radicaal-islamitische gek, die de rest van zijn leven (hier of elders) achter slot en grendel moet zitten, met het sleuteltje veilig opgeborgen in de bovenlip van Claudia de Breij. Enfin, er komt een hoger beroep aan, en voor het eerst spreekt een slachtoffer van de SteekSyriër zich uit: Fazal Amin (37), die met zijn telefoon Pokémon aan het vangen was, werd elf keer in rug, nek en hoofd gestoken. Jawed kreeg celstraf, Junaid kreeg celstraf, Gökmen kreeg zelfs levenslang... Waarom Malek niet? Dat steekt.

"Géén celstraf. En juist dat is voor mij zó belangrijk. Want dan kan hij uitgezet worden." Fazal wijst op zijn oudste dochter: "Zij durfde niet meer naar school. Haar school is daar vlakbij. Ik kan amper tegen haar zeggen: het is veilig, hij zit vast. Ja, waar zit hij dan vast? In een kliniek of zo?
Niemand die het mij vertelt, wat moet ik haar vertellen? Ik wil hem het land uit hebben." (...) "Hij liegt gewoon, zijn doel was zoveel mogelijk mensen vermoorden zodat hij als martelaar het paradijs kon bereiken.
Verward? Waarom heeft-ie die mensen op het terras niet aangevallen? Omdat die hem zágen. Hij pakte alleen mensen die niet opletten, zoals ik, dan heb je de meeste kans om te doden. En dan schuift hij het later op een psychose. Dit is een slimme gek. Hij gebruikt wat Parnassia heeft gezegd. Hij zegt dat de psychose komt doordat zijn vader overleed toen hij hem naar Nederland wilde halen. Maar dat is zíjn schuld, híj heeft met mensenhandelaren gesproken. En dan onschuldige mensen terugpakken.
Malek heeft een van de beste advocaten van Zuid-Holland, die pakt het verhaal van Parnassia en schetst zo’n mooi beeld. Het Openbaar Ministerie heeft goede dingen gezegd, ik geloofde daar ook in, maar nu, achteraf... Nu kan ik weinig meer doen. Ik denk dat we het hoger beroep ook niet gaan winnen, maar ik wíl terugvechten. En de rechter leest dit ook."
https://www.geenstijl.nl/5153266/slacht ... -land-uit/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52065
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: "Verwarde man" ( kuch ) pleegt jihad in Den Haag.

Bericht door Mahalingam »

Heeft Malik een geloofsovertuiging? Het is beter als hij een gewone verwarde man is.
En als die een bepaalde persuasie heeft, was dat dan van invloed op zijn handelen?
Nieuw onderzoek naar geloofsovertuiging en motief Malek F.
In het hoger beroep tegen Malek F. heeft het Openbaar Ministerie nieuw onderzoek laten doen naar de motieven van F. bij de aanval op drie mannen op Bevrijdingsdag 2018. In het onderzoek zouden tegenstrijdigheden over de verklaringen van F. aan het licht zijn gekomen. Het OM denkt dat de aanval in Den Haag een terroristische aanslag is, terwijl de verdediging zegt dat F. ontoerekeningsvatbaar was.
[...]
Het Haagse gerechtshof bepaalde woensdag dat de gedragskundigen hun onderzoek moeten actualiseren. Het OM wilde een geheel nieuw onderzoek door andere deskundigen laten doen, maar dat verzoek wees het hof af. De inhoudelijke behandeling van de zaak hoopt het hof in april volgend jaar te kunnen doen.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/411215 ... ef-Malek-F

In de stukken van de rechtszaak is te lezen:
  • "Jammer dat de ongelovigen die ik voor Allah heb afgeslacht het hebben overleefd"

    "Alleen spijt dat een van de slachtoffers moslim is"

    "Ik ben een soldaat van de soldaten van God"

    "Ik ben niet ziek, ik deed het voor Allah"

    "Allahu akbar!"

    "Hij radicaliseerde in korte tijd, sprak over ongelovigen, de jihad, vatte het moordplan op in de moskee"
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Verwarde man" Malek F pleegt jihad in Den Haag.

Bericht door Ariel »

Syrische vluchteling Malek F. hoort strafeis voor neersteken voorbijgangers

Het OM eist twaalf jaar cel en tbs met dwangverpleging tegen de Syrische vluchteling Malek F. voor het neersteken van drie willekeurige mensen op straat in Den Haag. Dat is een poging tot moord met voorbedachten raad, zette het OM vrijdag uiteen in een twee uur durend requisitoir bij het gerechtshof.

In de buurt van station Hollands Spoor stak F. op Bevrijdingsdag 2018 zijn slachtoffers meerdere malen, wat leidde tot levensgevaarlijke verwondingen. De advocaat-generaal, de aanklager in hoger beroep, is ervan overtuigd dat F. zijn slachtoffers wilde doden. „Dat kan niet anders. Hij heeft ze gestoken op plaatsen waar slagaders zijn geraakt of waar hij andere vitale delen van de lichamen kon raken”, aldus de advocaat-generaal.

Volgens het OM handelde F. niet in een gemoedsopwelling. „Hij heeft weloverwogen een nieuw mes gekocht om ermee te steken.”

Vrijspraak terreur
Het OM dacht altijd dat de man een terroristisch motief had, onder meer omdat hij ’Allahu Akbar’ (God is de grootste) riep toen hij werd neergeschoten door de politie. Volgens het OM was F. zeer fanatiek in zijn geloofsbeleving, maar ligt het juridisch moeilijk om een terroristisch motief te bewijzen. Voor dit deel van de aanklacht vroeg het OM daarom vrijspraak.

Het OM ziet geen verband met een terroristische organisatie. „De verdachte heeft ervoor gekozen zijn eigen dood tegemoet te treden. Hij hoopte te worden doodgeschoten door de politie en verwachtte daardoor in het paradijs te belanden.” Volgens het OM was F. boos omdat hij zijn woning was verloren, hij ontevreden was over zijn behandeling in een GGZ-kliniek maar vooral doordat zijn verzoek tot naturalisatie was afgewezen.

Bij de rechtbank in Den Haag eiste het OM in 2019 een celstraf van vijftien jaar en tbs met dwangverpleging. De rechtbank oordeelde dat F. volledig ontoerekeningsvatbaar was en legde alleen tbs op en geen celstraf, wat de slachtoffers deze week een minimale straf noemden. Ze spraken van een shockerend vonnis.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Verwarde man" Malek F pleegt jihad in Den Haag.

Bericht door Ariel »

We zijn inmiddels bijna 2 jaar verder dat Malek veroordeeld werd voor het neersteken van 3 mensen in 2018 . Hij mag nu op verlof van zijn TBS-behandeling. Malik was frequent bezoeker van de As-Soennahmoskee, maar zoals altijd vond de rechter hem ‘verward’.
Bezwaar tegen verlofaanvraag Haagse steker Malek F.

De VVD botst met minister Weerwind (Rechtsbescherming) over een mogelijk verlof van Malek F., die in 2018 bij de Haagse Hogeschool drie mensen neerstak. F. is een tbs’er en ongewenste vreemdeling, die volgens de grootste coalitiepartij helemaal geen aanspraak zou moeten maken op verlof.

In de buurt van station Hollands Spoor stak F. op Bevrijdingsdag 2018 zijn slachtoffers meerdere malen, wat leidde tot levensgevaarlijke verwondingen. De advocaat-generaal, de aanklager in hoger beroep, zei dat F. zijn slachtoffers wilde doden. De Syrische vluchteling kreeg tbs. Minister Weerwind erkent dat hij nu aanspraak maakt op verlof, ook al kan hij als ongewenste vreemdeling niet terugkeren in de maatschappij. Terwijl dat toch het doel is van verlof.

Tot ongenoegen van VVD-Kamerlid Ulysse Ellian. „F. is een ongewenste vreemdeling, dus de VVD snapt fundamenteel niet dat hij aanspraak maakt op verlof, omdat hij helemaal niet terug kan keren in de Nederlandse samenleving.” Volgens Weerwind is begeleid verlof gericht op resocialisatie die onderdeel is van terugkeer naar het land van herkomst.

Gebiedsverbod
Er moeten volgens de D66-bewindsman ’stappen worden gezet’ in het detentieproces, voordat iemand klaar is om terug te keren naar het land van herkomst. Dat zijn volgens hem ’de spelregels’. Over de specifieke casus wil de minister weinig zeggen. „Wel kan ik in algemene zin zeggen dat slachtoffers of nabestaanden altijd worden geïnformeerd bij zo’n verlof.” Daarbij kan volgens Weerwind ook een gebiedsverbod worden ingezet.

De VVD en Weerwind lagen eerder overhoop toen de minister door die partij moest worden aangespoord om het regime in de Extra Beveiligde Inrichting (EBI) strenger te maken. Ook over de toepassing van levenslange gevangenisstraf knetterde het eerder.

Het OM dacht altijd dat de man een terroristisch motief had, onder meer omdat hij ’Allahu Akbar’ (God is de grootste) riep toen hij werd neergeschoten door de politie. Volgens het OM was F. zeer fanatiek in zijn geloofsbeleving, maar ligt het juridisch moeilijk om een terroristisch motief te bewijzen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Verwarde man" Malek F pleegt jihad in Den Haag.

Bericht door Ariel »

Een van zijn slachtoffers reageert geschokt. ,,We maken ons ernstige zorgen over wat er komen gaat.’’

Terwijl de rest van Nederland feestvierde op bevrijdingsfestivals kwam het leven van deze drie mensen en hun families op zijn kop te staan. De mannen raakten levensgevaarlijk gewond en het leven van hun families veranderde voorgoed.

Ontoerekeningsvatbaar
In eerste instantie dacht het Openbaar Ministerie nog dat Malek een terroristisch motief had voor zijn daad, maar al snel bleek hij schizofreen met een sterke paranoïde stoornis. Zowel de rechtbank als het gerechtshof verklaarde hem volledig ontoerekeningsvatbaar. Hij kreeg daarom een tbs-maatregel opgelegd.

Tegen die maatregel heeft zijn advocaat zich tot het laatst toe verzet. Malek is namelijk tot ongewenste vreemdeling verklaard en dat betekent dat hij geen stap buiten de kliniek zou kunnen zetten, omdat hij dan in overtreding is. Maar op verlof gaan, is een onmisbare schakel bij een tbs-behandeling. Pas als iemand dat traject goed doorloopt en resocialiseert, maakt hij of zij kans op de vrijheid. Tegelijkertijd: Malek uitzetten gaat ook niet. Hij is als gevluchte Palestijn die in Syrië leefde, stateloos. Er is geen land waar hij naartoe kan. Malek in een tbs-kliniek plaatsen betekende op dat moment een levenslange opsluiting.

Volledig ingestort
Maar van meet af aan was genoemd slachtoffer er niet gerust op dat Malek op een lang verblijf in de kliniek kan rekenen. Dat er nu daadwerkelijk ‘voornemens zijn voor een verlof’ maakt de schok voor hem niet minder groot. ,,Voor mij is het nog altijd of het gisteren is gebeurd. Ik leef voortdurend in angst. Mijn kinderen kan ik nog steeds niet naar school brengen. Het rustige en gelukkige leven dat ik had is volledig ingestort.”

Om welk type verlof het gaat, per wanneer en voor hoelang staat niet in de brief. Het slachtoffer ziet al voor zich dat hij straks in Den Haag Malek weer zal tegenkomen. ,,Dat is gewoon een shock voor ons.” Maar volgens een woordvoerder van het ministerie van Justitie hoeft daar niet voor gevreesd te worden. ,,Het verlof zal voorlopig hooguit gaan over een rondje wandelen op het terrein van de kliniek, met een begeleider naast zich. Er is geen sprake van dat hij zich in Den Haag zal vertonen.” En, zegt Job Knoester, advocaat van Malek: ,,Ik heb het op allerlei plekken in de kliniek nagevraagd. Een concreet plan is er helemaal niet.”

Dat er nu toch enige vorm van verlof mogelijk is, klopt wel. Behalve Malek verkeren nog enkele tientallen tbs’ers in een vergelijkbare uitzichtloze situatie. De Raad voor Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming heeft daarom advies uitgebracht aan het kabinet die verlichting moet brengen. Sinds vorig jaar januari betekent dit dat een minimaal verlof mogelijk is. Er moet wel altijd een begeleider bij zijn.

Volgens de woordvoerder van justitie is deze brief verder een standaardbrief die gestuurd wordt naar nabestaanden en slachtoffers als een tbs’er ongeveer een jaar in de kliniek verblijft. De brief is bedoeld om te inventariseren wat wensen en belangen van slachtoffers zijn. ,,Willen ze bijvoorbeeld een gebiedsverbod, of leven er andere zaken. Volgende week is daarom ook een gesprek gepland met een van de slachtoffers.”

,,Ik ben ontzettend geschrokken van dit nieuws’’, zegt een van hen als hij gevraagd wordt naar een reactie op het voornemen. ,,Mijn gezin en ik lijden al vijf jaar dagelijks onder mijn trauma, die tot op de dag van vandaag niet is verwerkt. Ik leef in voortdurende angst. Normale dagelijkse handelingen kan ik nog steeds niet verrichten. Het lijkt alsof het gisteren is gebeurd. Mijn baan en mijn sociale netwerk ben ik verloren, ons rustige en gelukkige leven is volledig ingestort en elke minuut draag ik deze zaak met me mee’’, zegt de man die niet met zijn naam in de krant wil. ,,We maken ons ernstige zorgen over wat er komen gaat. Dit is niet te verwerken.’’

Malek F. was op de dag van de steekpartij bij de Haagse Hogeschool om - naar zijn zeggen - naar de eendjes te kijken. Het ging al maanden niet goed met hem. Achter de rug van zijn broer om had hij voor zijn vader dezelfde helse overtocht vanuit Syrië geregeld die hij en zijn broer hadden gemaakt, maar de boot van zijn vader zonk, en zijn vader verdronk. Hij begon met blowen en meer te drinken. Zijn gedrag werd steeds vreemder. Hij zag overal duivelsaanbidders die hem achtervolgden of zijn huis binnenkwamen. Hij was al eerder als psychotisch gediagnosticeerd en werd korte tijd opgenomen in een GGZ-instelling.

Nóg zieker
De rechtbank en later ook het gerechtshof concludeerden dat F. volledig ontoerekeningsvatbaar was. Deskundigen die hem twee jaar geleden nog onderzochten, zagen een F. die nóg zieker is dan wat ze zagen net na het drama op 5 mei. Zijn schizofrenie is chronisch. Die dag zag Malek F., zo heeft hij herhaaldelijk verteld, een vreemde vogel vliegen die hem opdracht gaf mensen te doden. In een paar minuten tijd stak hij drie mensen neer. De laatste sneed hij vrijwel helemaal de keel door. Als door een wonder overleefden alle slachtoffers het drama, maar ze lijden er wel nog steeds onder.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Verwarde man" Malek F pleegt jihad in Den Haag.

Bericht door Ariel »

Tbs-begeleiders vinden dat Haagse steker Malek F. klaar is voor begeleid verlof: ‘Hij redde een leven’

Malek F., de man die op 5 mei 2018 bij de Haagse hogeschool drie mensen neerstak, heeft in de tbs-kliniek in Groningen een leven gered. Daar vinden ze dat hij recht heeft op een eerste begeleid verlof. Dat bleek dinsdag in de rechtbank in Den Haag, waar gesproken werd over de verlenging van de tbs voor Malek F. met twee jaar.

In de kliniek wilde een patiënt zijn eigen keel doorsnijden. Malek zag het en greep meteen in. Hij pakte de handen van zijn medepatiënt vast, zodat deze zijn daad niet kon voortzetten. Ook sprong F. tussenbeide bij een ruzie tussen twee medepatiënten.

Steeds ernstiger
Dat hij ingreep bij zo’n ernstig incident is volgens deskundigen uit de kliniek een voorbeeld van de verandering die Malek F. heeft ondergaan. In de maanden voor hij zijn gruweldaad pleegde bij de Haagse hogeschool werden zijn psychoses met ernstige paranoïde wanen steeds ernstiger. Hij dacht dat de Israëlische geheime dienst achter hem aanzat en zag duivels die het op hem hadden voorzien.

Op 5 mei 2018 kwam het absolute dieptepunt toen hij ‘vreemde vogels’ in de lucht zag die hem opdracht zouden hebben gegeven andere mensen te doden. Hierop pakte hij zijn mes en stak willekeurig drie mensen neer. Een sneed hij de keel open. Als door een wonder overleefden de drie slachtoffers.

Echt contact met hem was toen al maanden niet mogelijk, en was nadien ook lastig. Deskundigen stelden zelfs nog dat bij de behandeling van het hoger beroep in 2021 dat ze een psychotische man voor zich zagen. Hij werd als chronisch schizofreen gediagnosticeerd.

Achtervolgingswanen verdwenen
Sinds hij vanaf mei 2022 in een gespecialiseerde afdeling in een tbs-kliniek in Groningen verblijft, gaat het beter. Twee keer per maand krijgt hij antipsychotica toegediend en volgt hij therapie. Zelf zegt Malek F. dat hij blij is dat dankzij de medicijnen zijn achtervolgingswanen zijn verdwenen.

Omdat het zo goed gaat vinden zijn begeleiders dat Malek F. recht heeft op een eerste verlof met een begeleider door de stad Groningen. Bij het ministerie van Justitie is eind mei een officieel verzoek ingediend. Toestemming is nog niet gegeven.

Over de mogelijkheid voor een tbs-verlof ontstond eerder dit jaar commotie bij een van zijn slachtoffers toen hem in een brief werd duidelijk gemaakt dat er zo'n voornemen bestond. Het kon er bij dit slachtoffer niet in dat Malek F. nu al meer vrijheden zou krijgen, vijf jaar na de gruwelijke steekpartij. Voortdurend leeft hij nog in angst, zei hij. ,,Mijn kinderen kan ik nog steeds niet naar school brengen. Het rustige en gelukkige leven dat ik had, is volledig ingestort.”

Ongewenst vreemdeling
Opvallend was ook dat überhaupt een verlofaanvraag ingediend kan worden. Hoewel er nog een procedure loopt, is Malek F., een Palestijn die in Syrië woonde, in Nederland tot ongewenst vreemdeling verklaard. Lang was het zo dat hij, zodra hij een voet buiten de kliniek zou zetten, in overtreding zou zijn. Pas sinds januari 2022 zijn toch vormen van miniem verlof mogelijk.

De rechtbank zal binnenkort de beslissing nemen over de verlenging van de tbs-periode met twee jaar. Het zal een formaliteit zijn. Dinsdag tijdens de zitting bleek dat zowel Malek, zijn advocaat, de deskundigen uit de kliniek als het OM willen verlengen. Ook al gaat het goed, de kans dat het weer fout gaat als hij vrij zou komen is nog groot, zeggen zij. ,,Het wordt spannend om te zien hoe hij reageert als er meer vrijheden komen. Houdt hij zich aan de afspraken?", aldus de behandelcoördinator van de kliniek.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie