Van niet-praktiserende moslima tot overtuigd atheïst

Dit forum is alleen bedoeld voor getuigenissen van ex Moslims en de moderator heeft het recht zonder enige voorkennis alle off-topic threads verplaatsen in daarvoor bestemde folders.
Plaats reactie
Jan Janssen
Berichten: 112
Lid geworden op: za jul 22, 2006 3:14 pm
Locatie: Germany

Van niet-praktiserende moslima tot overtuigd atheïst

Bericht door Jan Janssen »

Ik ben geboren in een islamitisch (soennitisch) gezin van Marokkaanse roots. Ondanks het feit dat mijn beide ouders in Marokko geboren zijn, bezitten ze nauwelijks enige kennis over de islam. Als gevolg werd de opvoeding van mijn boers en ik nauwelijks beïnvloed door deze ideologie. Toch zijn er een aantal religieuze elementen waar, zeker ik als meisje niet onderuit kon.

Moslimouders leren hun dochters namelijk hoe ze zich moeten kleden om geen aandacht te trekken van andere mannen. Dit was ook bij mij het geval. Een religieus element dat ik altijd heb veracht. Je uiterlijk (en dus je kleding) is een uiting van je persoonlijkheid. Een recht dat me (grotendeels) is ontnomen. Bij het kopen van een nieuw kledingstuk, hield ik altijd rekening met de voorwaarden inzake ‘bescheidenheid’. Ook heeft mijn vader het dragen van de hoofddoek enkele keren naar voor gebracht. Al de meisjes/vrouwen langs zijn kant van de familie dragen die namelijk. Gelukkig nam de druk af toen mijn moeder enkele jaren geleden besliste om zich te ontdoen van de hoofddoek.

Een tweede aspect waar bijna geen enkele moslim onderuit kan, is de jaarlijkse vastenperiode. Een hele dag vasten om je nadien vol te proppen met allerlei lekkernijen is geen empathie tonen, maar spotten met de armen. Ik heb ooit vrijwilligerswerk gedaan bij een organisatie die nachtopvang voor dak –en thuislozen aanbiedt. Ik heb me tijdens deze korte periode meer nuttig gevoeld dan al de jaren dat ik heb gevast. Buiten deze twee zaken was islam vooral een ver van mijn bed show.

Islam
Mijn kennis over de islam was zeer gering. Toch weerhield dit me er niet van om islam met hand en tand te verdedigen. Elke keer wanneer ik vond dat iemand rondliep met misvattingen over mijn ‘vredige’ religie stond ik klaar, zonder enige onderbouwing weliswaar. De eerste keer dat ik met de leer van islam in aanraking kwam, was in het vierde leerjaar gemeenschapsonderwijs. Het vak islam werd geïntroduceerd. Eén keer per week werden alle leerlingen gescheiden per religie. Van de islamlessen herinner ik me voornamelijk de angst die ons werd bijgebracht. De lerares vertelde ons hoe Allah je huid in de hel keer op keer kan laten teruggroeien. Op die manier blijft het lijden intens. Ook de warmte van het vuur in de hel werd uitvoerig beschreven. Kortom er werd gebruik gemaakt van het belangrijkste wapen bij indoctrinatie van kinderen, namelijk angst.

Keerpunt
Alles veranderde toen mijn broers en ik overschakelden van het gemeenschaps- naar het katholiek onderwijs. De school was blanker, katholieker en intellectueel uitdagender. De lessen godsdienst benaderden we voornamelijk vanuit het christendom met de bijbel in de hand. Er was tijd en ruimte voor verschillende inzichten, tegenspraak en zelfs een vleugje humor. Mijn keerpunt was in het vierde middelbaar toen we op het examen godsdienst de vraag kregen of we al dan niet in God geloofden. Ik geloofde in God, maar kon niet zeggen waarom. Waarom geloofde ik in een God? Waarom in de islamitische en niet in de joodse God? Mijn argumentatie sloeg nergens op, maar het zette me wel aan het denken. Ik besloot om meer te leren over mijn religie.

Tijdens mijn zoektocht botste ik op zaken die ik voor geen geld van de wereld zou willen verdedigen. De positie man-vrouw, de kijk op anders –en niet gelovigen, afvalligen en het recht om slaven te behouden. Allemaal zaken waar islam een uitgesproken en gewelddadige mening aan over houdt. Een mening onverzoenbaar met de mijne. Op school waren de meeste van mijn vrienden atheïsten. Sommige onder hen behoorden zelfs tot de lgbt-gemeenschap. Allemaal hebben ze het hart op de juiste plaats. Ik kan geen enkele reden bedenken waarom zij of wie dan ook het verdient om eeuwig te branden in vuur met uitzonderlijk hoge temperaturen. Ik kan niet geloven in een God, die zoiets toelaat. Daarnaast denk ik dat een ‘Almachtige’ God er niet om geeft met welke hand we eten, met welke voet we de badkamer binnenstappen en wat we wel of niet eten. Het geloof in een leven na de dood is mooi, maar te mooi om waar te zijn. Tegelijkertijd haalden moslims steeds weer het voorpagina nieuws. Moslims in land X, Y en Z, moslimgroepering 1, 2 en 3.. Was ik echt de enige die telkens weer het verband zag? Ik kon niet anders doen dan afstand nemen van deze religie.

Toekomst
Momenteel ben ik nog volop vorm aan het geven aan mijn leven. Ik hoop om ooit een balans te vinden tussen de manier waarop ik mijn leven wil leiden en de verwachtingen van mijn ouders. Ik hoop een manier te vinden waardoor ik gelukkig kan zijn, zonder mijn ouders teleur te stellen. Ik respecteer ieders keuze voor een religie, maar respecteer dan ook de onze om eruit te stappen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Van niet-praktiserende moslima tot overtuigd atheïst

Bericht door Ali Yas »

:greeting2: Ik wens je oprecht veel succes "Jan", en dat je maar in vrede en vrijheid de koers mag vinden die echt bij jou past. Want als jij dat kan, kunnen we het allemaal. Maar met de demografische en politieke ontwikkelingen van de laatste tijd ben ik daar niet zo zeker meer van.

Eigenlijk zouden we allemaal moeten doen wat jij doet: onszelf onderzoeken en vervolgens doen en zeggen wat we werkelijk geloven, en te weigeren het tegenovergestelde te doen en te zeggen, wat de consequenties daarvan ook zullen zijn. Doen we dat nu niet, dan wordt het straks strafbaar en daarna dodelijk.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Van niet-praktiserende moslima tot overtuigd atheïst

Bericht door Ariel »

Hoi Jan, Fijn om weer eens iets van je te horen. Gaat het goed met je? En ken jij deze vrouw waar deze getuigenis van is?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Jan Janssen
Berichten: 112
Lid geworden op: za jul 22, 2006 3:14 pm
Locatie: Germany

Re: Van niet-praktiserende moslima tot overtuigd atheïst

Bericht door Jan Janssen »

Even ter informatie: dit is niet mijn getuigenis maar die van een nieuw lid van onze Beweging van Ex-moslims van Belgie.
Jan Janssen
Berichten: 112
Lid geworden op: za jul 22, 2006 3:14 pm
Locatie: Germany

Re: Van niet-praktiserende moslima tot overtuigd atheïst

Bericht door Jan Janssen »

Hallo Ariel,
Ik voel mij altijd schuldig dat ik het NL-talig forum van Faithfreedom en jou als moderator wat in de steek gelaten heb. :cry:
De jonge vrouw is nu ook bij onze beweging van ex-moslims van Belgie ( http://www.exmoslim.org) gekomen en neemt ook aan onze vergaderingen deel voor zover ze aan de ouderlijke controle kan ontsnappen.
Haar verhaal is wat atypisch aangezien zij en haar ouders niet praktiserend zijn maar zich toch tot de Islam-clan bekenden. Tot de jonge dame gaan nadenken is!
Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Van niet-praktiserende moslima tot overtuigd atheïst

Bericht door Ariel »

Jan Janssen schreef:Hallo Ariel,
Ik voel mij altijd schuldig dat ik het NL-talig forum van Faithfreedom en jou als moderator wat in de steek gelaten heb. :cry:
Geeft niks Jan. Ik begrijp het. Je hebt het druk genoeg met je eigen site en je familie. Als ik je niet meer spreek voor oud jaar, dan wens ik je nu een heel goed en gezond 2017 toe, en als je tijd hebt moet je maar weer even je gezicht laten zien. icon_wave.gif
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Van niet-praktiserende moslima tot overtuigd atheïst

Bericht door Ali Yas »

Jan Janssen schreef:Haar verhaal is wat atypisch aangezien zij en haar ouders niet praktiserend zijn maar zich toch tot de Islam-clan bekenden.
Toch hoor je dat wel vaker! "Cultuurmoslims" die er niks aan doen maar als het erop aankomt de islam toch krachtig verdedigen. Vreemd.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Van niet-praktiserende moslima tot overtuigd atheïst

Bericht door sjun »

Zo vreemd is dat niet. Het komt mee met een gearabiseerde cultuur. Treffend verwoord in het Arabische spreekwoord: "Ik tegen mijn broer, ik en mijn broer tegen mijn neef, ik mijn broer en mijn neef tegen de wereld.” Voor een uitgebreide toelichting, lees Schoom niet deze kennis te verpreiden om ieder de schellen van de ogen te laten vallen. :smartass:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Plaats reactie