Tijd om milieufreak te worden?

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.

Houd jij je bezig met het milieu?

Ja. Ik ben anti-milieu en koop alles zo goedkoop en vervuilend mogelijk. Ik ben de anti-hippie!
2
11%
Ja. Ik houd me graag bezig met het vitten op Greenpeace-mensen als ze weer eens op de tv zijn; heerlijk om te roepen: Zoek es een normale baan man!
2
11%
Nee. Ik denk er nooit aan. Walvissen gaan toch eens een keer dood en als wij die bomen niet vellen doet een bosbrand of moslim het wel.
1
6%
Nee. Maar dat is omdat ik het niet interessant vind.
3
17%
Nee. Maar dat is omdat het me te deprimerend is.
2
11%
Ja. Ik koop vaak de duurdere eco-versie maar besef wel dat ik er niet aan kan ontsnappen dat ik óók een ecologische voetafdruk heb.
6
33%
Ja. Ik voel me superschuldig, en ik wil alles doen om te voorkomen dat ik het milieu belast!
2
11%
Ja. Ik vind dat zo'n zalig gevoel, dat ik steeds voor de bio-eco-versie ga, en dat iedereen dan ziet: Tjonge, wat is die goed bezig!
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 18

Hans v d Mortel sr

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Berichtdoor Hans v d Mortel sr » Di Okt 23, 2018 8:20 am

Ariel schreef:
Afbeelding

Dit is Joke. Ze heeft milieu tip voor de Belgen.
"Droog hout brandt beter dan nat hout. Wij zullen de Vlaamse kachelgebruiker daarover informeren."

Wat is er mis met haar uitspraak? Ik vind hem best wel grappig. Vooral de laatste zin onderschrijft mijn gedachte.

Deugt deze dan ook niet? Beter een vogel in de hand dan tien in de lucht.

En zo zijn er duizenden spreekwoorden. Dus vanwaar de kritiek op deze minister? Steunt zij de moslim immigratie politiek? Dan moeten we haar daar op afrekenen! Politici zijn doorgaans smerige corrupte mensen. Ze moeten afgerekend worden op hun daden en niet op leuke bekende citaten!
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben gelovig atheïst en verkondig uitsluitend eigen dogma's wegens gebrek aan de vrije wil.

King George

Berichtdoor King George » Di Okt 23, 2018 9:39 am

Ali Yas schreef:Het hangt er vanaf waarmee je het hout benat. Hout gedrenkt in alcohol brandt beslist beter dan droog hout.

Millieutip: Zo brandt een moskee ook beter af als je deze blust met benzine in plaats van met water icon_shh.gif
Het morele gelijk ligt bij het volk

Respectabele fora de moeite van een bezoek meer dan waard:
Haarlems Vrije Mening Forum Uitingsvrij 3.2

Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam

Ariel

Berichtdoor Ariel » Di Okt 23, 2018 10:39 am

Ali Yas schreef:Het hangt er vanaf waarmee je het hout benat. Hout gedrenkt in alcohol brandt beslist beter dan droog hout.

LOL. [icon_lol.gif] kunnen we jou niet beter de Belgische minister van leefmilieu maken? Jij lijkt me een stuk slimmer.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Di Okt 23, 2018 10:47 am

Tegen wil en dank leek ik de laatste maand een beetje op een milieufreak. Ik moest koud (nou ja, gelukkig nog wel lauw) douchen.
Na 30 jaar gaf de geiser het een beetje op. En ja, geen reserveonderdelen meer.
Nu hangt er een modern digitaal geregeld geval. En die geeft lekker veel warm water voor de stortdouche.
En je moet heel erg veel om het milieu geven om bewust koud te douchen. Brrrrrr.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Di Okt 23, 2018 11:03 am

Mahalingam schreef:Tegen wil en dank leek ik de laatste maand een beetje op een milieufreak. Ik moest koud (nou ja, gelukkig nog wel lauw) douchen.
Na 30 jaar gaf de geiser het een beetje op. En ja, geen reserveonderdelen meer.
Nu hangt er een modern digitaal geregeld geval. En die geeft lekker veel warm water voor de stortdouche.
En je moet heel erg veel om het milieu geven om bewust koud te douchen. Brrrrrr.

Nu nog een kacheltje om je doucheruimte warm te houden Mahalingam. Dat heb jij nodig voor je stramme botten en spieren, en dan ben jij klaar voor de winter.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Di Okt 23, 2018 11:16 am

Daar zeg je wat. Ik heb een ventilatorkacheltje die voor het douchen de zaak een beetje opwarmt.
Het douchehok heeft halfsteens muren en een zinken dakje. Niks geen isolatie.
Ik kan mij zeer strenge winters herinneren waarbij na het douchen er rijp aan de muren zat.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Ma Okt 29, 2018 11:06 am

Van ademen ga je dood. Het alternatief: niet ademen is geen levensvatbaar alternatief.
Luchtvervuiling is het nieuwe roken: ‘Ademen kost jaarlijks 7 miljoen mensen het leven’
Alleen maar door te ademen komen wereldwijd elk jaar 7 miljoen mensen om het leven. Luchtvervuiling is daarmee het nieuwe roken, zo waarschuwt de Wereldgezondheidsorganisatie.

‘Iedereen is er intussen van overtuigd dat roken slecht is voor de gezondheid. Het is hoogtijd om op dezelfde manier te kijken naar de giftige lucht die miljarden mensen dagelijks noodgedwongen inademen’, zegt Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), aan The Guardian.

Volgens de topman van de WHO lijdt meer dan 90 procent van de wereldbevolking onder verslechterde luchtkwaliteit. Nieuw onderzoek toont bovendien steeds gedetailleerder aan welke nefaste gevolgen dat heeft voor de volksgezondheid, vooral bij kinderen.

‘Niemand, rijk of arm, ontsnapt aan luchtvervuiling. Het is een sluipende noodsituatie. Ondanks deze epidemie van onnodige, vermijdbare sterfgevallen en handicaps wordt hiertegen nog steeds amper actie ondernomen’, vervolgt Tedros. ‘We staan op een kantelpunt, en moeten dringend de inspanningen vergroten om een antwoord te vinden op deze uitdaging.’
http://www.standaard.be/cnt/dmf20181027_03884556

Pilgrim

Berichtdoor Pilgrim » Do Nov 01, 2018 1:34 am

Gescheiden plastic wordt gewoon verbrand

Door Gerard Driehuis, 29 oktober 2018

Afbeelding

Tot voor kort ging plastic afkomstig van bedrijven waar we zelf niets mee konden naar China. Zo konden we volhouden dat het plastic niet op de vuilnishoop belandt om te worden verbrand. Maar China heeft geen zin meer de vuilnisbelt van het westen te zijn en heeft besloten ons plastic niet meer te accepteren. Nu gebeurt er wat je zou verwachten: het wordt op de goedkoopste manier vernietigd en dat is meestal verbranden. Het geldt voor bedrijfsafval. Het afval van huishoudens mag in principe niet worden verbrand, schrijft De Volkskrant De inzameling van huishoudelijk afval is strenger gereguleerd en bovendien gesubsidieerd. De Nederlandse wet schrijft voor dat huisafval dat gescheiden wordt ingezameld, in Europa moet worden verwerkt. Daar is een hele bedrijfstak voor opgezet van ophalen tot sorteren en recyclen, goeddeels gefinancierd door fabrikanten via het Afvalfonds Verpakkingen.

Maar voor de enorme berg plastic afval van bedrijven geldt dat niet. En dat verdwijnt nu in de verbrandingsoven. Dat is niet alleen in Nederland zo, maar in heel veel landen die hun plastic-afval vroeger naar China verscheepten. En die enorme hoeveelheid bedrijfsafval die wordt verbrand maakt de inzameling van particulieren enigszins symbolisch.

Bronnen: Financial Times, Volkskrant

http://www.welingelichtekringen.nl/natu ... brand.html
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Di Nov 06, 2018 1:20 pm

GroenLinks wil verplicht ledlampen voor elk bedrijf
Als het aan GroenLinks in de Tweede Kamer ligt, moet elk bedrijf in Nederland uiterlijk 1 juli 2020 zijn overgestapt op ledverlichting. Die maatregel kan een enorme bijdrage leveren aan de CO2-reductie.

Groen Links gaat zich rijk groen rekenen. Enorme bijdrage. Dat moet dan wel heel wat zijn. We zien:
,,Met verplichte ledverlichting in bedrijven bespaar je bijna een megaton aan CO2”, zegt Van der Lee. ,,Dat is ongelofelijk veel. Ter vergelijking, dat is evenveel CO2 als het Afrikaanse land Liberia in één jaar uitstoot.
[...]
Volgens Martien Visser, lector Energie & Netwerken aan de Hanzehogeschool in Groningen, levert verplichte ledverlichting in winkels en overige bedrijfsgebouwen 0,9 megaton aan CO2-reductie op. Ter vergelijking: de sluiting van de Hemwegcentrale in Amsterdam zou zo’n 2,2 megaton opleveren.
Dat is geweldig. dat we daar niet eerder op gekomen zijn.
Als ik door bedrijven en gebouwen loop dan zie ik hoofdzakelijk TL-licht. En alle gloeilampen zijn vervangen door spaarlampen.

Als ik bij mijzelf kijk dan heb ik een 36 Watt TL hangen . Daar komt 3250 lumen licht uit. En die gaat 10.000 uur mee (=1 jaar continu branden)
Ik zoek een LED buis ter vervanging. Die gaan niet noemenswaardig langer mee in de praktijk.
En hoeveel licht komt er uit? Dat valt zwaar tegen: tussen de 1600 (de goedkope) en de 3000 lumen. Dat is beduidend minder.
Maar dan betaal ik wel 35 euro terwijl een TL mij 7 euro kost.
En dat waar het hier over gaat: het opgenomen vermogen. Dat ligt tussen de 34 Watt en de 25 Watt. Dat is geen reductie zoals vaak beweert wordt van 50%.

Dus die besparing van 50 % is een illusie. En met een behoorlijke investering en materiaalkosten (35 euro voor 20.000 branduren, 2x een TL (10.000 uur) kost 14 euro.) heb ik minder licht.
Lees het na bij:
http://www.ledsgogreener.nl/nieuws/lichtopbrengst-tl-versus-led-tl

https://www.ad.nl/politiek/groenlinks-wil-verplicht-ledlampen-voor-elk-bedrijf~ad52072b/

Hans v d Mortel sr

Berichtdoor Hans v d Mortel sr » Di Nov 06, 2018 8:20 pm

Mahalingam schreef:
GroenLinks wil verplicht ledlampen voor elk bedrijf
Als het aan GroenLinks in de Tweede Kamer ligt, moet elk bedrijf in Nederland uiterlijk 1 juli 2020 zijn overgestapt op ledverlichting. Die maatregel kan een enorme bijdrage leveren aan de CO2-reductie.

Vandaag verplichting tot verplichte Led lampen voor iedereen. Morgen verplicht schoenen poetsen met verplichte milieu vriendelijke schoencrème vervaardigd uit verplichte organische stoffen.

GroenLinks stelt niets voor. Een voormalige extreem linkse oproerpartij met waanzin denkbeelden. Dan krijg je dit. Een walgelijke misselijk makende vorm van volkspesterij.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben gelovig atheïst en verkondig uitsluitend eigen dogma's wegens gebrek aan de vrije wil.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Ma Nov 12, 2018 1:25 pm

Hoe kan een school voldoen aan de duurzaamheids normen die nog gaan komen?
Door preventief zonnepanelen op het dak te leggen. Kost ze geen cent.
Scholen die willen verduurzamen kunnen terecht bij speciaal fonds voor zonnepanelen
Er wordt gewerkt aan een fonds van 100 miljoen euro, dat beschikbaar komt voor de aanleg van de panelen. ,,Hieruit kunnen de panelen voor 100 procent gefinancierd worden. En op die lening met een lage rente krijgen scholen dan een extra lange aflostijd van vijftien jaar”, vertelt een woordvoerster van de stichting berichtgeving aan de NOS. Volgens haar zijn dit betere voorwaarden dan huidige tarieven in de gewone markt.

De rijksoverheid zou bereid zijn garant te staan voor onvoorziene omstandigheden, zoals een school die in een krimpgebied leeg komt te staan.
Volgens de stichting liggen er in Nederland nu op circa duizend scholen zonnepanelen en gaat dit nog gebeuren bij ongeveer 6000 scholen.

En daar blijft het natuurlijk niet bij. De binnenkort verplichte LED-lampen komen eraan:
De Stichting Schooldakrevolutie wil de scholen gaan helpen met randzaken die komen kijken bij de aanleg van zonnepanelen, maar ook ledlampen. ,,De technische aspecten, de papierwinkel en de financiering.”

De stichting heeft al in kaart gebracht hoeveel panelen een school kwijt kan op het dak. ,,Vanaf volgend jaar geven we die lijst vrij en kunnen scholen nagaan wat hun capaciteit is.” Gemiddeld heeft een school ruimte voor tweehonderd panelen. De aanschaf van zoveel panelen kost die school ongeveer 50.000 euro, terwijl het leidt tot jaarlijks circa 6000 euro kostenbesparingen.

,,We hopen dat scholen het bespaarde geld inzetten voor educatie over duurzaamheid en het klimaatvraagstuk.”
https://www.ad.nl/binnenland/scholen-die-willen-verduurzamen-kunnen-terecht-bij-speciaal-fonds-voor-zonnepanelen~a50821ea5/

Ariel

Berichtdoor Ariel » Do Nov 15, 2018 9:25 pm

Insecten onvruchtbaar door opwarming aarde

De klimaatverandering brengt het voortbestaan van veel insectensoorten in gevaar. Dat is te lezen in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Communications. Hittegolven, die in de toekomst vermoedelijk vaker zullen optreden, zijn schadelijk voor de sperma van insecten. Steriliteit ligt op de loer.

De wetenschappers trekken deze conclusie op basis van onderzoek naar rijstmeelkevers. Eén groep kevers werd vijf dagen blootgesteld aan een hittegolf, de andere groep niet. De uitkomsten waren verbazingwekkend: de eerste groep bleek vervolgens 50 procent minder nageslacht op de wereld te zetten.

Ook gevaar voor mensen
Na een tweede hittegolf, bleken deze kevers zelfs 99 procent minder vruchtbaar dan de groep die aan normale temperaturen werd blootgesteld. Bovendien bleken de kinderen van deze groep minder lang te leven. Door hitte produceren kevers minder sperma en bovendien is de kwaliteit van de sperma minder. De resultaten zijn zorgwekkend volgens het onderzoekteam, omdat kevers een kwart van de biodiversiteit op aarde vormen.

Het is andermaal een bevestiging dat hitte een negatief effect heeft op voortplanting. Eerder werd al vastgesteld dat aanhoudende hitte ook bij mensen andere zoogdieren kan leiden tot minder vruchtbaarheid.

:scratch: Tja...Vandaar dat er in Afrika weinig kinderen geboren worden. Het is daar te heet... :shock:

Terug naar “Topics allerhande”