Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers"

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Mahalingam »

De commissie Levelt die onderzoekt of er nog enige wetenschappelijke waarde valt te ontdekken aan de werken van Stapel & Co komt met:
Eerste deel onderzoek: Helft publicaties Stapel frauduleus
De Universiteit van Tilburg laat weten dat resultaten van het onderzoek in tranches naar buiten komen. Uit dit eerste gedeelte, gepubliceerd op een speciale, vandaag gelanceerde website, blijkt dat van de 20 publicaties er 12 door Stapel zijn vervalst en dat een drietal bijdragen aan boeken eveneens frauduleus blijken.
In de eerste conclusies na onderzoek van publicaties constateert de commissie vooral fraude door het gebruik van niet-bestaande data, niet-plausibele conclusies en 'hoogst onwaarschijnlijke' resultaten.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wet ... leus.dhtml
https://www.commissielevelt.nl/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Pilgrim »

In de handel is het altijd zo dat wanneer je bijvoorbeeld een partij aardappelen hebt waarvan 10% rot is dat je dan de hele partij weg kan gooien. In het geval van Stapel is dus 50% (of nog meer?) rot! Al zijn werk kan dus zonder meer weggegooid worden! :cool:
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Mahalingam »

Weer zo'n onderzoek waarvan ik mij afvraag: "Toch geen Stapel onderzoek?"
Het blijkt dat mannen en vrouwen out-of-sync zijn met elkaar. Tenminste in Noord-Noorwegen.
Men horny in autumn, women in spring: study
The research team at the University of Tromsø in northern Norway has concluded that female sexual desire is determined by the light and the sun.
"Women follow the light with regards to sexual interest, but surprisingly men don't. Although both women and men reach their nadir in December," said Arne Holte at the University of Tromsø (UIT) to broadcaster NRK.
Holte has studied the connection between sexual lust and light among young people in Tromsø, Alta and Hammerfest in northern Norway and concluded that April/May is the period when women display a heightened interest in sex.
Men however tend to be most sexually active in August.
"It's a little strange, one would think that both would peak at the same time," said Kral Arne Stokkan, a professor of arctic biology at the university, explaining that experts remain uncertain as to why.
http://www.thelocal.no/page/view/study- ... the-spring
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Mahalingam »

Hoogleraar Erasmus verdacht van wetenschapsfraude
En wie dan wel?
Hoogleraar consumentengedrag Dirk Smeesters aan de Rotterdam School of Management.
Daarna werkte hij als wetenschappelijk onderzoeker aan de Tilburgse universiteit, bij de vakgroep marketing. Daar werkte in deeltijd ook hoogleraar Diederik Stapel,
Waar is hij bekend door geworden? Onderzoeken zoals:
"een bedrijf beter kan adverteren met niet al te dunne fotomodellen"
"dat mensen die aan de dood denken meer snoepen"
"dat mensen met slordige bureaus efficiënter werken"
Wat zegt hij over zichzelf?
“Ik ben vooral geïnteresseerd in de redenen waarom mensen zich op een bepaalde manier gedragen: hoe werken al die bijzondere mechanismen die gedrag veroorzaken. Dit komt terug in al mijn werk als psycholoog en in mijn werk als onderzoeker naar consumentengedrag.”
Vandaag wordt het onderzoek naar de waarde van zijn publicaties gepubliceerd.
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/06/25/hoo ... apsfraude/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Mahalingam »

Dirk Smeesters heeft ontslag genomen.
Een paar bevindingen van de commissie van onderzoek:
In de artikelen die worden teruggetrokken staan bevindingen die statistisch gezien hoogst onwaarschijnlijk zijn. De data waarop het onderzoek gebaseerd waren, bleken niet meer beschikbaar te zijn toen daarom gevraagd werd. Smeesters heeft volgens de Erasmus Universiteit zelf toegegeven 'dat hij data zodanig heeft geselecteerd dat de gezochte effecten statistisch significant werden.'
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5288/Ond ... aude.dhtml
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Ariel »

En dit is dan zo'n onderzoekje van "Hoogleraar " Smeets... Ik vraag me af wat dit onderzoek ons gekost heeft. De man was ook nog eens een keer "Full Professor" Niet te geloven... :eek:
Voel je niet schuldig over je rommelig bureau. Je gaat er juist beter van werken!
Rommel = goed

Onderzoekers Debra Tramp (Rijksuniversiteit Groningen) en Dirk Smeesters (Erasmus Universiteit) hebben bewezen dat je efficiënter werkt aan een rommelig bureau. Rommel zorgt ervoor dat je beter nadenkt en daardoor werk je juist weer productiever.

Oplossing

Door de chaos probeer je een snelle en creatieve oplossing te vinden voor je probleem: de troep. Hierdoor schieten je resultaten als een pijl omhoog!

http://www.rtl.nl/components/actueel/ed ... -beter.xml
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Pilgrim »

Zelfs door dit soort kleine incidentjes krijg je al het gevoel dat onze hele beschaving in verval verkeerd. Het zijn een soort symptomen net als die islamisering.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Mahalingam »

Wat hij deed was de data bekijken en merken dat - wat hij eruit kon halen - niet klopte met de hypothese.
Uit de data filterde hij vervolgens alle respons die zijn hypothese niet ondersteunde. Spelbrekers dus.
Uiteindelijk had hij dan data die significant zijn gelijk bewees.
De werkelijkheid aanpassen totdat die aan de gewenste werkelijkheid voldoet.
Dat is een wetenschappelijke doodzonde. Zo iemand begrijpt gewoon niet de essentie van wetenschapsbeoefening. Dat komt in dat vakgebied (en aanverwante vakgebieden) veel voor.
Ze hebben het wel eens over de 'zachte' wetenschappen.

En is dit fraude? Jazeker. maar hij ziet dat anders, dus die man is onverbeterlijk. Rehabilitatie onmogelijk.
Hoogleraar Dirk Smeesters bestrijdt in een interview met het AD dat hij op grote schaal heeft gefraudeerd. 'Ik ben geen Stapel. Ik heb geen gegevens verzonnen. Ik heb een wetenschappelijke fout begaan. Dat ik nu zo wordt neergezet doet pijn', zegt de hoogleraar, die les gaf op de Erasmus Universiteit Rotterdam.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5288/Ond ... nnen.dhtml
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Mahalingam »

De zaak Dirk Smeesters stinkt erger dan in het begin gedacht. Dat hij geen gegevens verzonnen had blijk ook onwaar te zijn.
'Ontslagen hoogleraar zoog wel cijfers uit zijn duim
De ontslagen Rotterdamse hoogleraar consumentengedrag Dirk Smeesters heeft wel degelijk cijfers uit zijn duim gezogen. Dit stelt de Amerikaanse fraudejager Uri Simonsohn in een verklaring aan de Volkskrant. Uit e-mails in bezit van de Volkskrant blijkt bovendien dat Smeesters zelf aanvankelijk opperde dat er in zijn cijfers misschien tikfouten zaten.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5288/Ond ... duim.dhtml
Bewijs is er niet want de originele data zijn verdwenen en wel alsvolgt:
Ook de Rotterdamse commissie die de zaak onderzocht, stuitte op patronen die te toevallig lijken om alleen door het schrappen van proefpersonen te kunnen worden verklaard. De commissie kan niet bewijzen dat er sprake is van verzonnen cijfers, omdat Smeesters stelt dat zijn oorspronkelijke data kwijt zijn geraakt, wegens verhuizing en een gecrashte harde schijf.
Opvallend is dat Smeesters' computer crashte onmiddellijk nadat hij het verzoek om ruwe cijfers van Simonsohn had ontvangen - en vijf dagen voordat hij een nieuw verzoek om cijfers kreeg.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Ali Yas »

Mahalingam schreef:De zaak Dirk Smeesters stinkt erger dan in het begin gedacht. Dat hij geen gegevens verzonnen had blijk ook onwaar te zijn.
En nu maar hopen dat degenen die dit hebben uitgezocht geen gegevens hebben verzonnen.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Mahalingam »

De onderzoeks commissies hebben heel wat na te vlooien. Zo af en toen horen we over de laatste ontdekkingen in deze affaire.
Nog meer artikelen van Diederik Stapel blijken vals 6 juli 2012
De commissie-Levelt bekeek tien artikelen uit de tijd dat Stapel aan de Universiteit van Tilburg werkte. Zes blijken frauduleus. [...]
De commissie-Noort, die de Groningse publicaties van Stapel onderzoekt, keurt voor het nu gepubliceerde deel drie van de zes artikelen af. Bovendien blijken drie van de vier hoofdstukken in het boek People on our Minds vervalst.
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Weten ... n-vals.htm
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Mahalingam »

Er zijn niet zoveel (een stuk of drie) universitair docenten (v) sociale psychologie aan de Tilburgse universiteit. Wie van de drie is weg?
Ontslag vanwege affaire-Stapel
De commissie-Levelt, die onderzoek doet naar de fraude, heeft tot nu toe enkele tientallen artikelen van Stapel als frauduleus beoordeeld. Meer dan vijf daarvan publiceerde hij samen met de psycholoog die nu haar baan heeft opgezegd. Vrijwel al haar werk uit 2008 en 2009 is geschrapt. De docente, die anoniem wil blijven:
  • “Doordat ik die artikelen terug moest trekken, heb ik zo’n gat in mijn cv dat ik niet meer gemotiveerd ben. Het wordt nu wel heel moeilijk om subsidies te krijgen en om mee te doen met de top. Ik ben ook teleurgesteld dat zoiets in de wetenschap kon gebeuren.”
Hoogleraar Marcel Zeelenberg, voorzitter van de afdeling sociale psychologie, noemt de docente “een heel competente onderzoeker”. Ze had een aanstelling voor vijf jaar die naar verwachting in een vaste aanstelling zou worden omgezet. Ze promoveerde in 2004 in de sociale psychologie en heeft sindsdien gewerkt aan diverse universiteiten in Nederland en België.
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/09/06/ont ... re-stapel/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Mahalingam »

Het heeft even geduurd voordat de consequenties doordrongen maar nu vragen de subsidiegevers zich af: was ons (belastingbetaler) geld wel goed besteed? Want Diederik heeft de nodige miljoenen binnen geharkt en waar zijn die gebleven?
Psycholoog Diederik Stapel nu ook verdacht van subsidiefraude
Stapel wordt verdacht van het oplichten van de overheid door het aanvragen van subsidies voor onderzoek waarvoor hij de gegevens heeft verzonnen. De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) verstrekte Stapel de afgelopen jaren in totaal 2,2 miljoen euro aan subsidies. Ook zou het mogelijk gaan om onderzoeksgeld van de universiteiten waar Stapel werkte.

Justitie onderzoekt daarnaast of Stapel zich schuldig heeft gemaakt aan valsheid in geschrifte door het gebruiken van vervalste datasets voor onderzoek en bij het schriftelijk verantwoorden van subsidies voor onderzoek.
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/10/02/psy ... diefraude/
Geld krijgen voor het verzamelen van data en dan die data uit de duim zuigen. Zo iets dus.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Mahalingam »

Een wetenschapsfraude blijkt heel vaak erger te zijn dan men dacht. Nu ook weer:
‘Ernstig wetenschappelijk wangedrag oud-hoogleraar Erasmus’
De fraude waarvoor hoogleraar en internist Don Poldermans van het Erasmus MC vorig jaar werd ontslagen, blijkt omvangrijker dan gedacht. Ook andere wetenschappelijke artikelen van zijn hand zijn gebaseerd op verzonnen patiëntengegevens. In een studie blijkt een op de drie patiënten niet eens in het ziekenhuis te zijn geopereerd.
Dit schrijft een onderzoekscommissie onder leiding van hoogleraar hematologie Bob Löwenberg vandaag. De patiëntengegevens in de studie raken “kant noch wal”, zegt hij. Hij omschrijft het onderzochte, wetenschappelijk werk van de internist als “het permanent nemen van de binnenbocht”. De decaan van het Erasmus MC zegt de uitkomsten als “zeer schokkend” te ervaren.
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/10/09/ern ... r-erasmus/
Elders wordt gesproken over 192 spook-patienten.
En de dader is eigenlijk slachtoffer natuurlijk.
Poldermans spreekt van een “heksenjacht” door de commissie. Over de fictieve gegevens zegt hij: “De spreadsheet bevat zulke grote onjuistheden, dat het niet de database kán zijn die voor de artikelen is gebruikt.” Volgens hem heeft de werkwijze van de commissie “geleid tot conclusies die aantoonbaar onjuist zijn, terwijl andere conclusies grotendeels gebaseerd zijn op speculaties en eenzijdige getuigenverklaringen”.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Mahalingam »

Er zijn vermoedens dat aan de Vrije Universiteit van Amsterdam een professor Politieke Anthropologie wat al te vrij zijn fantasie heeft gebruikt. Door een klooster in het Zuiden des Lands bijeen te fantaseren. Het waarom is mij niet duidelijk.
Hoogleraar Politieke Antropologie VU verzon mogelijk klooster
Emeritus hoogleraar Mart Bax omschreef in zijn inaugurele rede (de toespraak bij het aanvaarden van het hoogleraarschap) en in zijn latere werk het klooster in de fictieve plaats Neerdonk. ,,Dat je je bronnen anonimiseert is in de antropologie vrij gebruikelijk'', aldus Van Kolfschooten. 'Maar collega's van Bax twijfelden aan het bestaan van dit klooster.'
Ook mensen die heel erg thuis waren in het onderwerp konden niet ontdekken om welk klooster en welke monniken het precies ging. 'Desgevraagd wou Bax het aan geen enkele collega vertellen.' Dat is erg ongebruikelijk volgens Van Kolfschooten. 'Je kan afspraken maken dat dat in vertrouwen gebeurt, maar dat wilde hij niet. Ik heb hem ook verschillende keren benaderd voor uitleg, maar daar heeft hij niet op gereageerd.'

Naast deze kwestie zouden er volgens Van Kolfschooten ook twijfels bestaan in de wetenschappelijke wereld over een publicatie van Bax over een slachtpartij in een bedevaartsoord in voormalig Joegoslavië.
De VU wil niet verder ingaan op de inhoud van de zaak totdat het onderzoek is afgerond.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederlan ... ster.dhtml
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Mahalingam »

Zoals te verwachten:
Lijst van fraudepublicaties Stapel blijft groeien
De lijst met publicaties waarin oud-hoogleraar Diederik Stapel gefraudeerd heeft, blijft groeien. De commissies-Noorten -Levelt, die onderzoek doen naar het werk van de gevallen hoogleraar sociale psychologie, hebben weer een update gepubliceerd.

Aan de lijst van de commissie-Noort, die het werk van Stapel uit zijn Groningse periode onderzoekt, zijn negen artikelen en twee proefschriften toegevoegd. In totaal heeft deze commissie nu 46 artikelen onderzocht, waarvan in 21 gevallen datafraude bewezen is. In drie artikelen is er volgens de commissie hoogstwaarschijnlijk gesjoemeld met data, maar dit is niet onomstotelijk bewezen. Van de zeven onderzochte proefschriften is geen enkel fraudevrij.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wet ... eien.dhtml
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Diederik Stapel update

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Mahalingam schreef:De commissies-Noorten -Levelt, die onderzoek doen naar het werk van de gevallen hoogleraar sociale psychologie, hebben weer een update gepubliceerd.
Uit welingelichte bron heb ik vernomen dat de gevallen hoogleraar Stapel als hij weer rechtop kan staan, voortaan laagleraar a-sociale psychologie genoemd zal worden. :redface2: :lol:
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door King George »

Toegevoegd: woensdag 28 nov 2012, 15:00
Update: woensdag 28 nov 2012, 15:31


Diederik Stapel: ik heb gefaald


Afbeelding
Stapel: "Dacht dat ik hier iedereen een plezier mee deed."
NOS


"Ik heb gefaald als wetenschapper." Dat zegt Diederik Stapel in een reactie op het kritische eindrapport van de commissies van de universiteiten Amsterdam, Groningen en Tilburg die zijn fraude onderzochten. "De waarheid was beter af zonder mij", zegt hij tegen de NOS.

Stapel voelt diepe spijt (.pdf) voor de pijn die hij anderen heeft aangedaan. "Ik heb collega's die in het volste vertrouwen met mij samenwerkten een rad voor de ogen gedraaid. Ik voel veel verdriet, schaamte en zelfverwijt."

Stapel wilde naar aanleiding van het rapport geen vragen beantwoorden, maar alleen een verklaring afleggen.


Professionele hulp

In die verklaring zegt dat hij een perfecte wereld had gecreëerd waarin nauwelijks iets mislukte. "Ik dacht dat ik hier iedereen een plezier mee deed", aldus Stapel. "Ruim een jaar geleden spatte die wereld van illusies uit elkaar."

Eind augustus 2011 kwam aan het licht dat Stapel in zijn wetenschappelijke publicaties vervalste gegevens gebruikte. Stapel werkte toen in Tilburg als hoogleraar cognitieve sociale psychologie.

Het afgelopen jaar probeerde hij te doorgronden waarom hij fraudeerde. Hij zocht professionele hulp, hield een dagboek bij en sprak met vrienden. Omdat zijn gedachten en inzichten volgens hem niet makkelijk samen zijn te vatten in "nieuwszoekende interviews", heeft hij zijn bevindingen gebundeld in een boek.


Littekens

Hij hoopt dat alle betrokkenen een nieuwe fase in kunnen gaan nu het eindrapport is gepresenteerd. "Hopelijk kan iedereen de toekomst, ondanks de littekens, teleurstelling en verbijstering, met vertrouwen tegemoet treden."

Kort nadat de fraude van Stapel vorig jaar aan het licht was gekomen, kwam er een schriftelijke verklaring (.pdf) van hem uit. Daarin bood hij collega's, promovendi en de gehele academische gemeenschap zijn excuses aan.


NOS
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Diederik Stapel en de volgende patiënt graag!

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Psychiatrische hulp heeft geen zin. Wel een ambtsverbod. Gewoon hersendood verklaren mag ook. Want dat was hij toch al.

Het volgende incident - wat heet - van een andere wetenschappelijke gek heeft zich alweer aangediend. Een neuro wetenschapper liet voor de grap - of vanwege zijn psychische verslaving - zo maar hersenvolume bij mensen weghalen. Je vraagt je af of zo'n hersenchirurg die de wandaad uitvoerde wel goed bij zijn hoofd was om klakkeloos bevelen uit te voeren. Het lijkt er steeds meer op dat we weer terug bij af zijn. Bij de nazi's dus. Of bij de beesten af. Net zoals u wilt.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Mahalingam »

  • In die verklaring zegt dat hij een perfecte wereld had gecreëerd waarin nauwelijks iets mislukte. "Ik dacht dat ik hier iedereen een plezier mee deed", aldus Stapel.
Het wereldbeeld zoals dat in die kringen gemeengoed is, moest wetenschappelijk onderbouwd worden.
Desnoods dan maar door pseudo-wetenschap als het niet anders lukt.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Pilgrim »

Mahalingam schreef:Het wereldbeeld zoals dat in die kringen gemeengoed is, moest wetenschappelijk onderbouwd worden.
Het naïeve wereldbeeld van de multicul en de politieke correctheid. icon_thumbdown.gif
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Mahalingam »

In zomer 2010 twijfelde een scholiere, Renske Janssen (17) uit Eijsden 17 jaar, aan het wetenschappelijk gehalte van Prof. Dr. Stapel. Hier:
Woensdag uitte Diederik Stapel op de opiniepagina stevige kritiek op de voorpaginafoto van 18 mei. De heer Stapel beweert dat het zien van ‘sexy’ foto’s zou leiden tot verminderde schoolprestaties bij vrouwelijke scholieren....

Ik vind deze conclusie op zijn zachtst gezegd merkwaardig. Een steekproef bestaande uit de vrouwelijke leerlingen uit één klas lijkt me in de verste verte niet voldoende om een dergelijke conclusie te trekken. Dat had iedere leerling (ja, ook de vrouwelijke leerlingen na het zien van de bewuste foto) kunnen vertellen. Een dergelijk onderzoek is de naam ‘wetenschappelijk’ niet waard.

Ten tweede vind ik de opmerkingen van meneer Stapel hoogst ongepast. Het meisje op de foto kleedt zich volgens de heersende mode, en krijgt enkel en alleen daarom het predicaat ‘dom’: als meisjes zich volgens dit vrouwbeeld gedragen, zouden ze namelijk lagere cijfers halen. De heer Stapel lijkt niet te begrijpen dat ‘sexy’ en ‘intelligent’ geen tegengestelde begrippen zijn. In tegendeel, een mooi uiterlijk en een goed stel hersenen kunnen prima samengaan. Jonge vrouwen hoeven allang geen keuze meer te maken tussen deze twee kwaliteiten. De mening die de heer Stapel in zijn brief ventileert, is in dit opzicht hopeloos verouderd.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Arc ... ctie.dhtml
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Mahalingam »

Diederik Stapel graaft zich autobio.
Hij heeft een boekje geschreven over zijn belevenissen als paria.
Diederik Stapel haalt in boek hard uit naar commissie-Levelt: ‘Commissie pleegt karaktermoord’
TILBURG - Oud-hoogleraar Diederik Stapel haalt in zijn boek 'Ontsporing' hard uit naar de commissie-Levelt. De analyse over waarom Stapel tot zijn daad kwam in het rapport van de commissie, voelt voor de oud-hoogleraar als karaktermoord. In het boek schrijft Stapel ook dat hij zelfmoord overwoog.
http://www.omroepbrabant.nl/?news/18456 ... 80%99.aspx

  • 1. Om aan te geven dat fraude makkelijk binnen handbereik is voor sociaal psychologen: "Elke psycholoog heeft een gereedschapskist vol met statistische en methodologische procedures voor als het even tegenzit."

    2. Over een verzonnen onderzoek: "Dit had iedereen kunnen bedenken. Misschien. Maar ik had het bedacht. Letterlijk: ik had alles uit de duim gezogen."

    3. "Ik was een goochelaar. Ik creëerde mijn eigen werkelijkheid en iedereen dacht dat het echt was. Goochelaar = vaardigheid x afleiding."

    4. Hoe hij door toeval wegkwam met zijn fraude: "Ik bedacht onderzoek, schreef het op. Collega's en tijdschriftredacties bekeken het kritisch, het werd gepubliceerd, en later bleek dat andere onderzoekers, in een andere stad, in een ander land, vergelijkbaar onderzoek hadden gedaan en hetzelfde hadden gevonden. Mijn gefantaseerde onderzoek werd gerepliceerd. Wat logisch leek en gefantaseerd was, werd waar."

    5. Stapel had al fantasie in zijn jeugdjaren: "Ik verzon van alles en nog wat en deed dat met zoveel passie en overtuiging dat ik er zelf in begon te geloven. En mijn vriendjes ook."

    6. Wat Stapel tot fraude dreef: "Ik wilde overal goed in zijn. Ik nam geen genoegen met mijn eigen middelmatigheid, sloot me af, onderdrukte mijn emoties, verdrong mijn moraliteit en werd dronken van succes en het verlangen naar antwoorden en oplossingen. En zo heb ik mezelf in de afgrond gestort en heb ik vele van mijn collega's, promovendi en studenten met me mee gesleurd."

    7. Stapel werd nauwelijks gecontroleerd, schrijft hij: "Ik was altijd alleen. Niemand die me ooit controleerde. Ze vertrouwden me. Ik deed alles zelf. Alles. Ik bedacht het, ik deed het en ik beoordeelde het. Ik was de wetgevende macht, de uitvoerende macht en de controlerende macht."

    8. Over zijn zelfmoordneiging: "Ik ben tot niets meer in staat, ik ben verdoofd en versteend, al jaren. Ik ben tot niets echts meer in staat. Ik ben een slappeling."

    9. Over zijn leven nu: "Ik leef alsof ik een kelder woon, alsof ik ondergedoken zit en slechts heel af en toe, door een klein raampje, een stukje van de wereld kan zien."
http://www.omroepbrabant.nl/?news/18457 ... apel+.aspx
Boekbespreking bij Geen stijl:
"Boehoehoehoehoehoe huilie huilie boehoehoe maar hullie doen het ook weehheeheheeeeee nou hou hou hou hou wacht even uitrekenen hoe ver het is van Zwolle naar Groningen snif snif snotter snotter ja maar publicatiedruk boehoehoehoehoehoe er staan allemaal mensen voor mijn deur om me het zicht op de wereld te ontnemen humpf weehh fiep fiep fiep fiep boehoehoe huilie huilie *gierende uithaal* *nog gierender uithaal* bwehehehehehe snuif bries huil het is gewoon karaktermoord *pwaaaaaaaaaaaappp en overige neussnuitgeluiden* "enz. enz.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Mahalingam »

Aan de Uni Utrecht hebben ze een afdeling psychofarmacologie en daar werkt Joris C. Verster.
Wat doet hij daar? Daar onderzoek hij de invloed van Red Bull op de mens. Waarom Red Bull? Omdat Red Bull ervoor betaalt. Zo krijgen ze wetenschappelijke rapporten die wereldwijd bekend worden omdat vastgesteld is dat Red Bull
1. de rijvaardigheid verbetert
2. dronkenschap vermindert
3. je beter laat studeren.

In 2010 kwam hier al commentaar op:
Sluikreclame of serieus onderzoek?
http://www.kennislink.nl/publicaties/re ... -onderzoek
Hier een kopie van bericht "Universiteit prijst energiedrank"
http://www.geenstijl.nl/archives/images ... ugens.html
en "Ophef om een-tweetje universiteit en Red Bull"
http://www.geenstijl.nl/archives/images ... dbull.html
gaat Joris gejonast worden?
Afbeelding
of komt hij met nieuwe resultaten: "beter onderzoek door Red Bull"?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Mahalingam »

Onderzoek naar de fraude bij medicijnmannen loopt niet zo vlot. De Erasmus Uni krijgt een schot voor de boeg door de KNAW.
Na rapport-Stapel onderzoek geëist op Erasmus Universiteit
De Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) moet nader onderzoek doen naar de publicaties van de medicus Don Poldermans, die eerder bij de EUR werd ontslagen wegens fraude met onderzoeksdata. Voor de medische wetenschap is het belangrijk dat wordt vastgesteld welke wetenschappelijke artikelen van Poldermans frauduleus zijn.
Lijkt mij nogal wiedes. maar ja, er is geen geld, geen tijd enz. enz.
De integriteitscommissie van de EUR deed twee onderzoeken naar Poldermans en stelde onlangs in drie van zijn artikelen datafraude vast. Verder onderzoek naar het oeuvre van Poldermans is onbegonnen werk, vindt de EUR, omdat Poldermans in zijn loopbaan 600 artikelen heeft gepubliceerd. “Het is kostbaar onderzoek, maar je zou kunnen beginnen om de meest geciteerde artikelen te controleren”, zegt Clevers.
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/11/29/na- ... versiteit/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie