Tijd om milieufreak te worden?

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.

Houd jij je bezig met het milieu?

Ja. Ik ben anti-milieu en koop alles zo goedkoop en vervuilend mogelijk. Ik ben de anti-hippie!
2
9%
Ja. Ik houd me graag bezig met het vitten op Greenpeace-mensen als ze weer eens op de tv zijn; heerlijk om te roepen: Zoek es een normale baan man!
2
9%
Nee. Ik denk er nooit aan. Walvissen gaan toch eens een keer dood en als wij die bomen niet vellen doet een bosbrand of moslim het wel.
2
9%
Nee. Maar dat is omdat ik het niet interessant vind.
4
17%
Nee. Maar dat is omdat het me te deprimerend is.
2
9%
Ja. Ik koop vaak de duurdere eco-versie maar besef wel dat ik er niet aan kan ontsnappen dat ik óók een ecologische voetafdruk heb.
8
35%
Ja. Ik voel me superschuldig, en ik wil alles doen om te voorkomen dat ik het milieu belast!
3
13%
Ja. Ik vind dat zo'n zalig gevoel, dat ik steeds voor de bio-eco-versie ga, en dat iedereen dan ziet: Tjonge, wat is die goed bezig!
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 23

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Voor wie het nog niet wist!!!!!! Diederik Samson is "zelfstandig ondernemer in duurzame energie"

Ja, ja..Geen wonder dat hij zo "bezorgd" is voor het klimaat...

- Money, Money, Money


Eindelijk mogen wij het bekendmaken! Diederik Samsom gaat NeVaCon 2019 openen! Diederik Samsom is voormalig partijleider van de PvdA. Op dit moment is zelfstandig ondernemer en adviseur in duurzame energie en is hij de voorzitter van de Klimaattafel Gebouwde Omgeving.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Klimaatkaartenhuis

door kolommer,

Zevenennegentig procent van "de wetenschappers" zou het eens zijn met de opvatting dat mensen bezig zijn via CO2 een gevaarlijke klimaatverandering te veroorzaken. En de oplossing daarvoor zou zijn de inzet van meer "groene" energie, vooral zonnepanelen en windturbines.

Gelukkig is de realiteit heel anders. Dat die 97% in werkelijkheid hooguit 2% is ga ik hier niet uitleggen, dat hebben anderen al uitgebreid gedaan.

CO2
Ooit bevatte onze atmosfeer veel meer CO2 dan nu; algen en planten hebben dat omgezet in vaste stof, net zo lang tot er bijna geen CO2 meer over was, zoals nu. Dankzij het verstoken van kolen (de resten van planten van lang geleden) krabbelt het CO2-gehalte de afgelopen eeuw weer wat uit het dal, maar voor planten is dat nog steeds te weinig.

In theorie is CO2 een broeikasgas, dat wil zeggen dat het infrarood tegenhoudt waarmee de uitstraling van de aardse warmte naar het heelal wordt bemoeilijkt. Maar hoeveel dat in de praktijk scheelt, weet niemand precies. Het is om te beginnen al niet zo dat bij een verdubbeling van de CO2-concentratie het broeikaseffect verdubbelt: de relatie is namelijk logaritmisch, dat wil zeggen dat een stijging van 200 naar 400 ppm hetzelfde effect heeft als een stijging van 400 naar 800 ppm. Hoe meer CO2 we toevoegen, hoe minder dat extra scheelt.

Volgens de theorie zou de extra CO2 van de afgelopen eeuw genoeg moeten zijn geweest voor een temperatuurstijging van gemiddeld een paar tienden van een graad; de werkelijkheid lijkt anders en dat heeft sommige wetenschappers ertoe gebracht te vermoeden dat het effect op de één of andere manier wordt versterkt. Maar hoe groot die versterking dan wel is, weet eigenlijk ook niemand.

Metingen
De temperaturen van de afgelopen eeuw zijn een 'experiment van de natuur' dat we niet kunnen overdoen om onze modellen te controleren. Wat het nog erger maakt is dat we die temperaturen maar nauwelijks kennen.

Dat zit zo. Een eeuw geleden stonden er maar op een heel klein deel van de wereld thermometers in een speciale hut, met een man erbij die trouw de metingen opschreef in een boek. Niets in Afrika, niets in Zuid-Amerika, niets op de polen, bijna niets in Azië. En op de zeeën, het grootste deel van het aardoppervlak, uiteraard nog minder. De metingen die door schepen werden gedaan waren op zijn zachtst gezegd onnauwkeurig.

Maar ook in het deel van de wereld waar wél goed werd gemeten, zoals in de VS, waren de problemen niet van de lucht. Ooit goed gesitueerde hutten werden geleidelijk opgeslokt door uitdijende steden en begonnen steeds hogere temperaturen te meten: het urban heat island effect. Hut na hut moest worden afgebroken, zodat we er nu minder hebben dan een kleine eeuw geleden. Steeds meer worden echte metingen vervangen door schattingen op basis van modellen, een praktijk waar een echte wetenschapper de koude rillingen van zou moeten krijgen.

Over de ontwikkelingen in de gebieden waar pas recent de temperatuur wordt gemeten valt met terugwerkende kracht natuurlijk helemaal niets zinnigs te zeggen.

Modellen
Over het woord modellen hebben we het al even gehad. Een klimaatmodel is een batterij formules die door een computer kan worden doorgerekend om te 'voorspellen' wat op verschillende plekken op de wereld de temperatuur zal zijn onder invloed van de seizoenen, lucht- en zeestromingen, de concentratie van CO2 enzovoorts.

Die modellen zijn enorm ingewikkeld en afhankelijk van vele keuzes en instellingen, die allemaal van invloed kunnen zijn op de resultaten. In de praktijk bleken de verschillende modellen dan ook nogal verschillende voorspellingen te doen. Nog erger was de ontwikkeling in de eerste decennia van deze eeuw, die geen enkel model had 'zien aankomen'. Als we deze modellen opvatten als hypotheses, die door een experiment worden geverifieerd of gefalsificeerd, dan vielen ze feitelijk allemaal door de mand - geen beste beurt voor de theorie eronder, namelijk dat CO2 het klimaat bepaalt en dat we weten hoe.

Verwaarloosde factoren
Over de effecten van verstedelijking hebben we het al even gehad, maar ook andere factoren bepalen het klimaat zonder dat ze een grote rol spelen in de modellen. Eén van die is het effect van wolken, dat zoals we allemaal weten uitermate belangrijk is. Dat zou reden zijn daar eens goed naar te kijken, en dan vooral naar de processen die de vorming van wolken bevorderen. De activiteit van de zon schijnt daar een belangrijke rol in te spelen, maar daar vind je in de modellen weinig van terug. Wetenschappers die daar wel wat in zien, voorspellen op grond van de recent afgenomen zonne-activiteit een flinke afkoeling. We zullen zien.

Maatregelen
We weten dus nauwelijks hoeveel de aarde is opgewarmd, we weten niet waardoor het komt en we hebben geen enkel gegarandeerd handvat om toekomstige klimaatveranderingen te kunnen voorspellen.

We weten ook niet of het verminderen van de CO2-concentratie veel zal helpen, maar we weten wel dat dat ons niet lukt. Sterker nog, het lukt niet eens de uitstoot te verlagen. Nog sterker: de uitstoot stijgt elk jaar en doet dat al tientallen jaren, alle IPCC-rapporten ten spijt.

Worden er dan geen maatregelen getroffen? Dat wel, maar die werken niet. Het plaatsen van windmolens en zonnepanelen heeft kampioen Duitsland in elk geval niet veel vooruit geholpen, maar dat is voor een belangrijk deel te wijten aan het sluiten van kerncentrales. Hieruit blijkt dat kerncentrales een groot verschil maken, wat we al wisten van de situatie in Frankrijk waar de CO2-uitstoot dankzij de inzet van kernenergie veel lager ligt. Je zou denken dat dat goede voorbeeld zou worden gevolgd, maar om bepaalde redenen gebeurt dat niet.

Kortom:
  • De maatregelen om CO2-uitstoot te verminderen werken niet als we kernenergie erbuiten laten;
    het effect van CO2 op de temperatuur is onbekend;
    de ontwikkeling van de temperatuur zelf is eigenlijk ook niet goed bekend.
Zelfs al zouden we in staat zijn te bewerken dat het CO2-gehalte in de atmosfeer teruggebracht werd naar het niveau van een eeuw geleden, dan zouden we het effect daarvan niet kunnen meten en altijd in onzekerheid blijven of de CO2-maatregelen wel enig effect hadden, laat staan of die nodig waren.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Nou ja... :nietverstaan: Acht miljard subsidie voor houtstookcentrales. Niet normaal. Wiebes is knettergek.

Afbeelding

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ali Yas »

Hout verbranden is natuurlijk ook duurzaam. We hebben dat al duizenden jaren gedaan en er zijn nog steeds bomen. Het probleem is alleen dat hout verbranden niet schaalbaar is. Je kunt op termijn niet meer bomen kappen dan er teruggroeien.

Ik heb al eens uitgerekend dat je met zonnepanelen de helft van Nederland moet volplakken om aan onze energiebehoefte te voldoen, uitgaand van een rendement van 16%. Bomen halen geen 10% daarvan, dus je kunt wel ongeveer inschatten hoeveel je daarmee bereikt.

Overigens is op dit moment ongeveer 11% van Nederland bos, daarmee haal je geeneens 1% van wat er nodig is. Eeuwen geleden al moesten we veen afgraven om aan de behoefte van toen te voldoen. Dat men nu weer denkt op bomen te kunnen overstappen is overduidelijk kolder.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Vanaf 1850 waren er houtboten die planken en balken vanuit USA/Canada naar hier brachten.
Ik heb nog als vakantiewerk met platte schuiten hout vanaf de Houthaven in Amsterdam naar Leiden gebracht.
Mijn huis is in 1870 gebouwd met supervet Canadees grenen (uit oerbos?) en dat hout is nog steeds gaaf.

Hoe anders is dat nu.
Grote schepen vervoeren (gesubsidieerd) houstsnippers vanuit Canada naar ons land. Alwaar je subsidie krijgt om het te verbranden.
Hier zie je de grote houtkachel in Diemen waar ze hem niet willen hebben maar daar hebben ze niks over te zeggen omdat het goed is voor het klimaat.

Afbeelding
De gemeente Diemen wil geen grote ‘duurzame’ biomassacentrale, toch komt-ie er
De houtgestookte centrale van Nuon gaat 120 megawatt produceren voor het warmtenet van Amsterdam en Almere. Wethouder Nuijens heeft de uitknop nog steeds niet gevonden, alhoewel de hele gemeenteraad en b. en w. zich tegen het plan keerden. Dat deden ook buurgemeenten Gooise Meren, Weesp, de stadsdeelcommissie Amsterdam-Oost, het Longfonds en Natuurmonumenten.
[...]
Want het kabinet mag 'houtige biomassa verbranden' duurzaam vinden, talloze experts denken daar anders over. Achthonderd wetenschappers schreven een noodkreet aan het Europees Parlement. Hoogleraar Louise Vet noemt biomassa 'een ramp voor het klimaat' en de duurzaamheidscriteria voor subsidie van Den Haag 'een papieren werkelijkheid'.

Toch willen veel kolencentrales nu overstappen naar houtstook, aangespoord door de 8 miljard euro subsidie die minister Eric Wiebes (economische zaken) daarvoor beschikbaar stelt. Nuon zegt dat het nog niet weet hoeveel subsidie er zal komen, tegenstanders denken aan zo'n 300 miljoen euro. Bovendien hoeft de energiecentrale in Diemen die nu overgaat van gas naar hout geen emissierechten te betalen.
https://www.trouw.nl/groen/de-gemeente- ... ~a162a172/

En hoe zit het met de ontbossing bij ons en elders?
Nuon benadrukt dat houtstook tijdelijk is. Het wil gecertificeerde houtbrokjes gebruiken, maar waarvandaan is nog niet bekend. Tegenstanders vrezen massale boskap in verre landen. "Amsterdam heeft voor zijn nieuwe biomassacentrale in het havengebied al het regionale snoeihout opgekocht", zegt Nuijens. Dus moet Diemen het elders halen. "Hoe duurzaam is dat?" Ook Zaandam bouwt een biomassacentrale. "Als overal houtcentrales komen, is het hout niet aan te slepen", voorspelt Nuijens
Vraagje: "waarom zijn de normen voor biomassacentrales zoveel soepeler dan voor afvalverbrandingsinstallaties?" De omwonenden moeten de emissie van fijnstof en andere gevaarlijke stoffen maar doorstaan. Dat is hun persoonlijke bijdrage aan het klimaat. Iedereen moet offers brengen.

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Er is een nieuwe aflaat voor de klimaatzonden verzonnen door de Shell.
Een vrijwillige opslag van 1 cent per liter aan de pomp.

En bij het afrekenen vragen ze luid en duidelijk "Wenst U compensatie?" Waag het dan maar eens 'nee' te zeggen en je deugt niet meer.

En wat doen ze met het geld? Bomen laten planten in verweg landen of geld geven om bomen die er al zijn te laten staan.
Shell-tankstations bieden mogelijkheid om CO2-uitstoot te compenseren

Klanten die V-power tanken, betalen niet extra voor de compensatie. Dit is bij deze brandstof al in de prijs inbegrepen. Voorlopig is de mogelijkheid om compensatie te tanken alleen mogelijk bij bemande tankstations.
[...]
Het geld gaat naar projecten in Indonesië en Peru. Daar worden bomen geplant om op die manier de CO2-uitstoot te compenseren.
https://www.linda.nl/nieuws/co2-uitstoo ... ren-shell/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Oke...Ik ben om. Dempen al die stadsvijvers, sloten en grachten.

CO2 weg er mee.
’Stadsvijvers even slecht als 200.000 auto’s’

- Stadsvijvers in Nederland stoten per jaar net zoveel broeikasgassen uit als 200.000 auto’s. Dat hebben wetenschappers van de Radboud Universiteit becijferd. Vooral de uitstoot van methaan, bellen gas die zich in de drab van de bodem ontwikkelen, is hoog vergeleken met andere wateren.

Deze gassen borrelen naar boven en komen via het wateroppervlak in de atmosfeer terecht. Eerder onderzoek liet al zien dat deze bubbels zich vormen in ondiepe meren, plassen, rivieren en draslanden, maar hoe het zit in stadswateren was onduidelijk.

Hoe dikker die drab, hoe meer methaanbubbels er ontstaan. De broeikasgassen ontstaan doordat bacteriën in de bodem organisch materiaal, zoals bladafval en algen, opeten. Door straatvuil en bladeren van bomen wordt het water en de bodem van de vijver steeds rijker aan voedingsstoffen voor deze bacteriën. Volgens de onderzoekers draagt ook het voeren van eendjes en het afspoelen van hondenpoep in de stadsvijver bij aan de vorming van broeikasgas.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ali Yas »

Ja wat een onzin nou weer! Die bacteriën maken CH4 van de koolstof die eerst door planten en algen uit de CO2-bevattende lucht is geplukt. En in hogere luchtlagen wordt die CH4 weer omgezet in CO2. Overigens hadden we in Nederland vroeger veel moerassen, die paar vijvertjes komen in de verste verte niet in de buurt daarvan.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Lol en leut. Die zijn beide verdacht bij Mohammedanen.
En in toenemende mate ook bij milieuactivisten.
Want hoe je ook bekijkt, een gevolg van lol en leut is belasting van het milieu.



Ja, luchtballen kunnen niet meer. Die belasten het milieu door zo maar lukraak ergens te landen en ze vergaan moeilijk.Worden opgegeten door paarden, zeehonden en honden enz. enz.
Ballon oplaten wordt verboden
De wijziging zal bij een volgende aanpassing van de algemene plaatselijke verordening voor de gemeente Den Haag worden meegenomen’, antwoordt het college van burgemeester en wethouders. Landelijk gezien is de hofstad ook geen voorloper, want in veel gemeenteraden in het land is het afgelopen jaar gepraat over het opnemen van een verbod in de algemene plaatselijke verordening (apv). Honderden heliumballonnen in de lucht mogen er dan wel mooi uitzien, ze zijn funest voor het milieu.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3181265 ... t-verboden
Dan is er nog ter vehoging van feestvreugde de confetti. Ook die is in de ban.
Confetti in Rotterdam mogelijk verboden vanwege milieu: ‘Niks mag meer tegenwoordig’
De Partij voor de Dieren wil dat een wereldrecordpoging confettischieten in Rotterdam wordt verboden. De partij vindt de papieren snippertjes slecht voor het milieu en gelooft niet dat de organisatie na afloop alles gaat opruimen.
https://wnl.tv/2019/04/18/confetti-in-r ... enwoordig/

En dan is het nu de beurt aan een lange lokale traditie die vanwege gezondheid en milieu niet meer kan.
Paasvuren massaal afgelast, loopt traditie gevaar?
In de gemeente Berkelland zijn alle 79 paasvuren verboden, uitzonderingen worden niet gemaakt. Dat doet buurgemeente Dinkelland wel; daar geldt een limiet van één paasvuur per kern. Dat vuur moet bovendien aan verschillende eisen voldoen. Zo mag de omvang van het paasvuur maximaal 500 kubieke meter zijn, moet de omgeving van het paasvuur nat worden gehouden en moet er blusmateriaal aanwezig zijn.

Beperkingen op de grootte van de paasvuren en de eis om de omgeving nat te houden gelden in veel gemeenten. Ook gaat het feest niet door als er te veel wind staat.
[...]
In Duitsland, waar het paasvuur ook een traditie is, gaan alle paasvuren gewoon door. Dat heeft negatieve gevolgen voor de luchtkwaliteit dit weekend, waarschuwt het RIVM. De oostenwind leidt ertoe dat smog en rook Nederland in worden geblazen. Het instituut verwacht dat er zaterdagavond een deken van smog over heel Nederland zal liggen. De luchtkwaliteit zal hierdoor onvoldoende tot slecht zijn. Mensen met longaandoeningen zoals astma en mensen met hart en vaatziekten kunnen het zaterdag het beste rustig aan doen om problemen te voorkomen.
https://www.ad.nl/binnenland/paasvuren- ... ~a22bdf98/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

CO2-compensatieplan van Shell is een ordinaire fopspeen

Geplaatst op 19 april 2019

Afbeelding

Ik moest benzine tanken vanmorgen. Dat doe ik meestal bij een onbemand Shell-tankstation hier bij mij in de buurt. Daar is de Euro95 verreweg het goedkoopst – je moet wat als eenvoudige inktkoelie. Ik dacht: gelijk even kijken of ik hier ook mijn CO2-uitstoot kan compenseren. Shell biedt automobilisten namelijk met ingang van vandaag de mogelijkheid hun CO2-voetafdruk af te kopen. Hoe? Door per liter een cent meer te betalen. Geld dat Shell vervolgens weer investeert in de aanleg van nieuwe bossen, onder meer in Indonesië en Peru.

Een sympathiek plan. Vond ik. Ik rijd in een oude Volvo V70, een benzine- en olieslurper met 345.000 kilometer op de teller, dus ik dacht: doen! Je wilt een deugmens worden of je wilt het niet. Maar hoe ik ook zocht: nergens een mogelijkheid om zo’n aflaat te kopen.

Geen punt. Het bleef een fijn onderwerp voor een positief stukje. Konden ze bij het momenteel zo getormenteerde Shell wel gebruiken, veronderstelde ik. De schade door de aardbevingen, een rampzalig gevolg van de gaswinning door halfdochter NAM, de onthullingen over het ontwijken van dividendbelasting en de winstbelasting en de lobby voor afschaffing van de dividendbelasting hebben het imago van de Brits-Nederlandse multinational in Nederland bepaald geen goed gedaan.

Charmeoffensief
Kennelijk was er iets veranderd, kennelijk was ook aan de ‎Carel van Bylandtlaan het besef doorgedrongen dat er iets moest gebeuren. Een charmeoffensief: een CO2-compensatieplan. Maar liefst 266 miljoen euro trekt de Koninklijke ervoor uit, waarvan 17 miljoen euro voor de aanplant van 5 miljoen nieuwe bomen in Nederland. Doel: met ingang van 2019 in drie jaar tijd de netto CO2-voetafdruk met 2 tot 3 procent verminderen.

Daar moest ik meer van weten! Goed anderhalf uur googelen leerde me veel. Dat het kan als automobilist : voor een cent per liter je CO2-uitstoot compenseren – zij het niet in Nederland, maar in tropische gebieden waar landbouwgrond veel goedkoper is. Dat er veel kritiek is op het plan – van de usual suspects (Greenpeace, Urgenda), maar ook van weerman Gerrit Hiemstra:
Gerrit Hiemstra
@GerritHiemstra

Dit is BS! CO2-neutraal tanken bestáát niet. De enige manier om CO2-neutraal te tanken is níét tanken. Rijden op benzine en diesel IS het probleem! Een cent meer betalen en bomen planten is níét een oplossing, stoppen met fossiele brandstof wel. https://nos.nl/artikel/2279529-shell-kl ... anken.html
853 15:47 - 8 apr. 2019
Ik leerde ook dat voor Shell de bomen niet tot in de hemel groeien: als het concern zijn complete uitstoot wil compenseren, moet het elk jaar een stuk bos ter grootte van Frankrijk aanleggen. En dat Marjan van Loon, de baas van Shell Nederland niet meedoet – zij rijdt in een waterstofauto, een Toyota Mirai. Een soort Prius, maar dan nog erger.

En dat de actie in feite niets ander is dan een ordinaire fopspeen. Want wat lees ik in een analyse in de Volkskrant: een liter benzine is goed voor 2,7 kilo CO2. Daarvan is 20 procent toe te schrijven aan de productie, 80 procent komt uit de uitlaat. Als de automobilist kiest voor compenseren, betaalt hij die 80 procent en Shell die resterende 20 procent. Met andere woorden: Shell de lusten: ruim 20 miljard euro winst in 2018, u en ik (het grootste deel van) de lasten.

Was dit echt waar? Ik kon het niet geloven. Een mailtje naar de Shell Persdienst bood uitkomst. Wat blijkt: het klopt! Ver weggestopt in de wel heel erg kleine lettertjes van de algemene voorwaarden: de uitstoot bij de verbranding (“Tank-to-Wheel”) vertegenwoordigt ongeveer 80 procent van de totale (“Well-to-Wheel”) uitstoot, de winning van ruwe olie, het raffineren en de distributie (“Well-to-Tank”) de overige ongeveer 20 procent. Even verderop: “CO2-credits voor “Tank-to-Wheel” kunnen door de deelnemer aan het CO2-compensatieprogramma voor één eurocent (inclusief BTW) extra per liter brandstof worden gekocht.” (-) “Shell zal op haar beurt de CO2-uitstoot voor het gedeelte “Well-to-Tank” – de productie – compenseren door hiervoor eveneens CO2-credits aan te kopen.”

Afbeelding

Kijk, dat maakt zo’n CO2-compensatieplan dan toch ineens weer een stuk minder sympathiek.

(PS: Wie desondanks zijn CO2-uitstoot wil compenseren kan daarvoor alleen terecht bij bemande Shell-tankstations).

https://www.hpdetijd.nl/2019-04-17/shell-co2/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Martin Sommer in de Volkskrant:
Ik ben bang voor klimaatopwarming, maar nog banger voor Milieudefensie

Woensdag is het proces begonnen dat Milieudefensie heeft aangespannen tegen Shell. Volgens de eisers heeft het oliebedrijf decennialang olie opgepompt, terwijl ze daar donders goed wisten dat het niet goed zat met de klimaatopwarming. Shell is in zijn eentje verantwoordelijk voor 1,8 procent van de CO2-uitstoot in de wereld. Daarmee is de samenleving in gevaar gebracht en wordt ook het mensenrecht op leven bedreigd. De eis luidt dat Shell teruggaat naar 0 procent CO2-uitstoot in 2050.
[...]
Juni vorig jaar wees een rechter in Californië de eis af van de steden Auckland en San Francisco, die preventieve herstelbetalingen wilden van de grootste vijf oliemaatschappijen, Shell incluis, in verband met de aanstaande stijging van de zeespiegel.
[...]Even verderop vroeg de rechter aandacht voor het feit dat de eisers compensatie wilden voor een malheur dat nog moet plaatsvinden.
[...]
Over de toekomst weet Donald Pols van Milieudefensie dingen die wij niet weten, namelijk wat er gaat gebeuren. Ook de politiek weet niet wat hij wel weet. [...]
[...]
Hier word ik zenuwachtig van. Milieudefensie weet hoe de toekomst zal verlopen, tenzij de rechter ingrijpt. Maar in de open samenleving die wij kennen, is de toekomst per definitie vrij. De filosoof Karl Popper heeft omstandig uitgelegd dat de toekomst onvoorspelbaar is, onder meer omdat we niet weten wat de wetenschap zal brengen. [...]
Wie de toekomst in pacht heeft, is geen liefhebber van de open samenleving. Waar is immers democratie goed voor, als je weet wat er moet gebeuren? Alle autoritaire en totalitaire bewegingen weten al hoe het afloopt. Voor de kerk was zowel het eind als het doel van het leven het hiernamaals. Voor het communisme de klassenloze samenleving. Niet voor niets spraken communisten zelf van het wetenschappelijk socialisme. Ik geloof beslist niet dat ze bij Milieudefensie van plan zijn de democratie de nek om te draaien. Maar Marx zei al: begrijpen is handelen, en Donald Pols zegt het hem na. Het recht op leven wordt bedreigd, tenzij Shell wordt gestopt.

Democratie is samen beschikken over de toekomst. Met zo’n rechtszaak eigent Milieudefensie zich onze prioriteiten en onze toekomst toe. Shell is nog maar het begin, zei Pols. Als Milieudefensie deze zaak wint, zullen met dit precedent de vervolgzaken over elkaar tuimelen. Nu al kijkt de wereld met grote ogen naar de uitspraak van het Hof in de Urgenda-zaak. ‘Recht op leven’ als grond voor het bevel om de CO2-uitstoot drastisch te beperken, en dan niet alleen voor u en mij maar vooral voor de ongeboren generaties – dat is je reinste metafysica, aangezien je niet kunt weten hoe de generaties na ons ervoor zullen staan. Jazeker, ik vrees de opwarming van de aarde. Maar nog banger ben ik voor Milieudefensie.
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b51a0633/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Hoeveel gaat het de burger kosten die de pech heeft in een wijk te wonen die volgens de gemeente van het gas af moet? Direkt uit zijn eigen beurs of via de belastingen?
Katwijk Noord is zo'n proeftuin.
Aardgasvrije wijk duurder: zeven miljoen euro meer nodig voor project in Katwijkse Hoornes
Het aardgasvrij maken van de Katwijkse wijk Hoornes valt ruim zeven miljoen euro duurder uit dan de gemeente voor ogen had. De totale investering is niet 32,6 miljoen euro, maar 39,8 miljoen. Dat blijkt uit een nieuwe doorrekening van adviesbureau DWA.
Dat heeft becijferd dat allerlei kostenposten, waaronder de noodzakelijke aanpassingen aan de huizen, te rooskleurig waren ingeschat. Ook adviseert het een afschrijvingstermijn van dertig jaar aan te houden in plaats van vijftig jaar.
Voorlopig gebeurt er niks in de praktijk. Er wordt vergaderd, werkgroepen gevormd en heel veel duur onderzoek gedaan.
Het gaat over 2700 woningen en 33 miljoen.
Het is nodig om bewoners enthousiast te maken voor het project, want medewerking is niet verplicht en de eerste reacties waren huiverig en terughoudend. Om daar verandering in te brengen, moeten de gemeente Katwijk, het hoogheemraadschap en woningcorporatie Dunavie nu zelf de portemonnee trekken.
https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20 ... se-hoornes
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ali Yas »

Mahalingam schreef:Het gaat over 2700 woningen en 33 miljoen.
Dat is slechts 12 K per woning. Ik geloof er niks van dat hierin alle kosten zijn verdisconteerd.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:Hoeveel gaat het de burger kosten die de pech heeft in een wijk te wonen die volgens de gemeente van het gas af moet? Direkt uit zijn eigen beurs of via de belastingen?
De inwoners van de wijk Hoornes zijn nog niet enthousiast over de aardgasvrije wijk. Bewoners kunnen weigeren om mee te doen. Dat zou best wel eens kunnen als zij met het kostenplaatje worden geconfronteerd wat voor hen niet is op te brengen.

De bewoners van die wijk zijn nu eenmaal niet erg vermogend. Ook nooit geweest,

Huurdersbelangen Duinstreek (SHD) toonde zich nogal verbolgen over het feit dat de bewoners van de Hoornes het nieuws uit de krant hadden moeten vernemen.

Gerben van der Linden (Dunavie): 'Als er niet voldoende animo is, kan er geen effectief warmtenet worden aangelegd'.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
Mahalingam schreef:Gerben van der Linden (Dunavie): 'Als er niet voldoende animo is, kan er geen effectief warmtenet worden aangelegd'.
O! Ik wist niet dat het om een warmtenetproject ging. Dat is een heel ander verhaal dan een warmtepomp en vloerverwarming op elk adres.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Ja een soort stads dorpsverwarming die het dan ook zonder gas moet stellen. In de buurt is weinig restwarmte.
Waar denken die optimisten de warmte dan vandaan te halen?
"...en ze aan te sluiten op energie die uit oppervlaktewater is opgewekt,..."
En waar is dat oppervlaktewater dan? Ik kijk op de kaart en zie een kanaal (=oude Rijn) en 4 km verderop een kunstmatig meer (vanwege zand voor al die wegen).
En in tijden van koude, als er dus veel warmte nodig is, dan is dat buitenwater zeker 7 graden of lager en dan is er niet meer rendabel warmte te pompen. Dan schiet te prijs omhoog naar zeker 3x die van aardgaswarmte.
Het kan zijn dat er maar 500 tot 700 bewoners bereid zijn (vanwege het klimaat) om voortaan te blauwbekken.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ali Yas »

Mahalingam schreef:Ja een soort stads dorpsverwarming die het dan ook zonder gas moet stellen.
Zo werkt het niet eens. Als er te weinig warmte is, of te veel vraag, wordt het water onderweg extra opgewarmd. Met gasbranders uiteraard in zgn. hulpketels.
https://energiekaart.net/initiatieven/w ... k-utrecht/
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Er is nog een traditie die onder vuur ligt vanwege milieu en klimaat (en niet vanwege ratten): het eendjes voeren. Aldus:
Onze vijvers ‘boeren’ erop los en dat is niet goed voor het klimaat: “Stop met eendjes te voederen”
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/m ... ~aa57df38/
Nederlandse buurtvijvers stoten evenveel broeikasgas uit als tweehonderdduizend auto's

Dat sloten, kanalen en meren broeikasgas uitwasemen, dat wisten wetenschap al. Maar het klimaateffect van buurtvijvers was nooit nauwkeurig bekeken. De aanname was wel dat de ondiep, stilstaand water relatief veel uitstoot, zegt Kosten. “Maar dat we zoveel gasbubbels zouden meten, dat zagen wij niet aankomen.” Extrapoleer het broeikasgas van de Korte Loef naar de 8000 hectare vijveroppervlak in Nederland, zegt ze. Dan is de jaarlijkse uitstoot gelijk aan het broeikasgas van 200.000 auto’s. Kosten: “Dat is een ruwe schatting… maar toch!”
[...]
Ook brood dat bewoners aan de eenden willen voeren, belandt in de wijkvijver, net als weggespoelde hondenpoep. Verder dalen resten visvoer neer, bedoeld voor uitgezette karpers - er zwemt zo’n 730 kilogram aan vis rond, schat de lokale visvereniging - waar hengelaars op azen. Afgestorven algen en kroos, veelvoorkomend in vijvers, zakken ook omlaag. Van Bergen: “We vonden ook gedumpte tuinaarde.” Alles bij elkaar is dat een organische hoop, die van de zuurstofarme, kuilvormige vijverbodem een broeiend ‘gasfabriekje’ maakt.
https://www.trouw.nl/groen/nederlandse- ... ~a3e44c7e/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ali Yas »

Mahalingam schreef:Er is nog een traditie die onder vuur ligt vanwege milieu en klimaat (en niet vanwege ratten): het eendjes voeren.
Dat brood is gemaakt van plantjes die CO2 uit de lucht haalden. Met de omzetting in CH4 en in de lucht weer in CO2 is het kringetje weer rond.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

Duitse energierevolutie gestrand

15 mei 2019 - Chris Ceustermans

Afbeelding
Merkel met haar gedoodverfde opvolgster Kramp-Karrenbauer.

Merkels vervuilde erfenis

Klimaat-betogers en een deel van het maatschappelijk middenveld eisen een systeemverandering op het vlak van energie en klimaat. Niet onbegrijpelijk. Maar het vastlopen van de energierevolutie in Duitsland toont aan dat grootse plannen geen garantie zijn tot succes.

Stijgende CO2-uitstoot

Het gaat niet goed met de Duitse energierevolutie. Die begon toen Angela Merkel (CDU) in 2011-2012 de atoomuitstap na de Fukushima-ramp even bruusk doordreef als haar Wir schaffen es–migratiepolitiek. De idee was om de deur wagenwijd open te zetten voor groene energie. Die werd voordien al ondersteund door het Erneuerbare-Energien-Gesetzes waarbij de overheid een minimumbedrag per kilowattuur garandeerde.

Merkels energie- en klimaatbeleid liep heel anders uit. Sinds 2015 stijgt de CO2-uitstoot, zowel in de industrie als in het verkeer. Het aandeel van alle vormen van groene energie verdubbelde de laatst tien jaar tot ongeveer 35 % van de energievoorziening (cijfers 2018). Maar de drastische afbouw van de kerncentrales maakte de extreem vervuilende bruinkoolcentrales tot de belangrijkste energiebron. Deze bruinkoolcentrales zullen de volgende jaren heel traag en met heel veel dure begeleidende maatregelen worden afgebouwd. Onder meer om de tewerkstelling in die sector te sparen. Zo wedt Duitsland nog vele jaren op twee paarden: een vervuilende bruinkoolsector en de tot hiertoe ook zwaar gesubsidieerde wind- en zonne-energie.

Sputterende wieken van de windsector
Maar de Duitse windsector begint te sukkelen. Het aantal geplande windprojecten daalt, aldus Der Spiegel en grote, Duitse windmolenbedrijven zoals Emercon en Nordex bouwen hun tewerkstelling af. Wat de windsector in Duitsland afblokt, is niet alleen het steeds luidere protest tegen windmolens en bijhorende vertragingen. Vooral Merkels centrumlinkse coalitie met de SPD vertoont, na het aanvankelijke enthousiasme voor de Energiewende, een verbijsterend gebrek aan leiderschap en goed bestuur.

Een groot deel van de hoogspanningsnetwerken, nodig om een gedecentraliseerd maar geïntegreerd stroomnet te bekomen, ontbreken of zijn al lange tijd ‘in aanbouw’. Dit betekent dat een offshore windpark zijn stroom niet kan leveren aan verder gelegen gebieden met stroomtekorten. Het gebrek aan politieke vooruitziendheid en moed —schipperen tussen de gehate maar ‘snelle’ bovengrondse leidingen en de traag te bouwen en dure ondergrondse — maken dat duurzame energiebronnen een groot deel van de markt niet kunnen bedienen.

Zwalpende Duitse reus
Op andere terreinen ontbrak het Merkel en haar socialistische coalitiepartner eveneens aan leiderschap. Merkels regering hield lange tijd de Duitse Volkswagen-gigant een handje boven het hoofd toen die al sjoemelend met dieselmotoren trachtte aan de Europese en Amerikaanse wetgeving te voldoen. Volkswagenchef Herbert Diess zet nu op autoritaire manier alle zeilen bij om in allerijl een nieuwe lijn elektrische wagens – E-Golf – op de markt te brengen voor de Amerikaanse en Chinese kapers op de kust landen.

Pogingen van CDU-voorzitster, Annegret Kramp-Karrenbauer, om de Christendemocratische partij scherper op het vlak van klimaat te profileren, fluit premier Merkel terug. Der Spiegel meldde vorige week dat Karrenbauer op haar bestuur het principe van een CO2-taks wilde laten goedkeuren. Toen enkele mandatarissen begonnen te protesteren, maakte Merkel meteen duidelijk dat er andere alternatieven moesten worden gezocht. Exit CO2-taks en profilering CDU.

Merkels labiele en inconsequente leiding maakt van de Duitse energierevolutie een energiechaos. Die revolutie is alleen mogelijk wanneer alle aspecten op elkaar afgestemd worden, niet alleen het afbouwen van kernenergie en het installeren van windmolens en zonnepanelen. Ook nodig zijn: een snelle afbouw van gesubsidieerde, vervuilende sectoren, het voorzien van een uitgebreid hoogspanningsnetwerk, een begeleidende fiscale sturing en vooral de moed om het hele maatregelenpakket te durven uitleggen en verdedigen. Na heel veel vijven en zessen heeft Duitsland pas in februari van dit jaar een staatssecretaris voor energie aangesteld, Andreas Feicht. Maar die loopt strak in het gareel van zowel economieminister Peter Altmaier (CDU) als van Merkel zelf.

Scherven
Dit halfslachtige beleid tast helaas ook andere sectoren aan: de beperkte digitalisering van de Duitse overheid, de miserabele slagvaardigheid van het Duitse leger, de steeds grotere capaciteitstekorten van het openbaar vervoer... Wanneer Merkel de volgende maanden of jaren gaat aftreden, weet niemand. Eén ding is zeker: na haar vertrek laat ze een zwalpend Duits schip achter dat langs stuur- en bakboord voorbijgestoken wordt. Als Duitsland blijft aanmodderen verliest Europa op termijn haar groeimotor. Net zoals bij het manisch-depressieve, Duitse migratiebeleid zal heel Europa in de scherven delen.

https://doorbraak.be/duitse-energierevolutie-gestrand/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

En ondertussen bij ons: gepoogd wordt om via de rechter het verbranden van biomassa te verbieden. En wie willen dat?
Greenpeace sleept energiebedrijven voor de rechter om stook van biomassa
Greenpeace gelooft niet dat de houtsnippers, per schip geïmporteerd uit Noord-Amerika en de Baltische Staten, werkelijk duurzaam gewonnen zijn. “En zolang dat onduidelijk is eisen wij dat de biomassastook stopt”, zegt Greenpeace-directeur Joris Thijssen. Met die inzet stapt hij vandaag naar de rechtbank Amsterdam.

De afgelopen weken dreigde Greenpeace daar al mee. De steenkoolbedrijven en hun juristen stuurden brieven en rapporten, om de milieuorganisatie te overtuigen van hun verantwoorde werkwijze bij de kap van bomen voor hun biomassakorrels. Ze werken slechts met duurzaam bosbeheer, herhaalden ze.

“Een rookgordijn”, oordeelt Greenpeace-directeur Thijssen. Hem overtuigen de aangeleverde cijfers en keurmerken niet. Ook het feit dat de centrales alleen maar rijkssubsidie – er zijn miljarden beschikbaar – krijgen als ze keurmerken (FSC en PFC) hanteren voor duurzame biomassa overtuigt Greenpeace niet. “Controle op naleving ontbreekt”, zegt Thijssen. De gedaagde energiebedrijven stellen dat zij helemaal volgens alle regels handelen. Een woordvoerder van Uniper noemde de zaak een “storm in een glas water”. Hij suggereerde dat de milieuorganisatie vooral publiciteit wil.
Keurmerken die niet de goedkeuring hebben van Greenpeace mogen niet mee doen.
Opvallend is dat Greenpeace zelf expliciet instemde met de verbranding van biomassa, in het Energieakkoord van 2013. “Klopt”, zegt Thijssen, “maar wel alléén als het hout aantoonbaar van duurzame oorsprong komt.” Over de garanties daarvoor is nog steeds on­enigheid. Als Greenpeace het kort geding wint, erkent Thijssen, zullen de energiebedrijven tijdelijk méér steenkolen verbranden, als gevolg van stilgelegde verbranding van biomassa. “Dat is dan maar zo.”
https://www.trouw.nl/groen/greenpeace-s ... ~aa17a597/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

Duitse universitaire studie: elektrische auto’s veel slechter voor klimaat dan diesels

Posted on 22/04/2019

Afbeelding
Met dit soort idyllische plaatjes wordt elektrisch rijden valselijk als ‘schoon’ en ‘veilig’ gepromoot. (Afbeelding: Embed from Getty Images (3)).

Elektrische auto’s bij botsingen levensgevaarlijk, vliegen heel snel in brand of exploderen zelfs (soms ook spontaan)

Het gerenommeerde Ifo Instituut in München heeft een studie van wetenschappers van de Universiteit van Köln gepubliceerd waaruit blijkt dat elektrische auto’s het klimaat veel zwaarder belasten dan diesels. Bovendien zal het omschakelen op elektrisch de komende jaren nauwelijks iets te veranderen aan de uitstoot van CO2. Toch zijn het diesel auto’s die de komende jaren in heel Europa in de ban worden gedaan.

Volgens een van de wetenschappers, Cristoph Buchal, hebben elektrische auto’s ‘aanzienlijke hogere CO2 emissies dan diesel auto’s.’ Dat komt omdat er een enorme hoeveelheid energie wordt gebruikt voor de winning en verwerking van lithium, kobalt en mangaan, wat nodig is voor de productie van accu’s.

Juist zeer hoge uitstoot elektrische auto’s
Zo komt er voor het accupak van één Tesla Model 3 maar liefst 11 tot 15 ton CO2 vrij. Nu maakt dat op zich helemaal niets uit, want het CO2/opwarmingsverhaal is zoals u weet één grote hoax. Verder is CO2 een volstrekt natuurlijk gas waar planten en gewassen wel bij varen, maar dit terzijde. We gaan hier even uit van de valse bewering van de Westerse elite dat CO2 een gevaar voor ons vormt, en wij als burgers financieel enorm moeten bloeden en inleveren om de uitstoot tegen te gaan.

Buchal verrekende ook de energie die centrales moeten produceren om een elektrische auto zo’n 10 jaar lang op te laden. Dan komt hij op een CO2 uitstoot van 156 tot 180 gram per kilometer, waarmee elektrische auto’s tot de meest vervuilende op onze wegen gaan behoren en daarom in het hoogste BPM tarief terecht zouden moeten komen.

Term ‘zero emissie’ auto’s misleidend
Duitse onderzoekers noemen de term ‘zero emissie auto’s’ zoals die door de EU worden genoemd dan ook letterlijk een misleiding. Een Mercedes met diesel motor is minder belastend voor het klimaat dan zo’n elektrische bak. Ze schreven ook dat het EU doel om in 2030 de uitstoot tot 59 gram CO2 per kilometer te beperken ‘technisch onrealistisch’ is.

De realiteit is dat de omschakeling op ‘duurzame’ en ‘groene’ energie –windmolens, zonnepanelen e.d.- over een dikke 10 jaar bij lange na niet voldoende is om zelfs maar een deel van onze energiebehoeften te dekken – laat staan als er dan miljoenen elektrische auto’s rondrijden die dagelijks gigantische hoeveelheden energie gaan wegzuigen.

Waterstof en methaan maken veel meer kans
De Duitsers schrijven dat de uitstoot wel kan verminderen als op waterstof gebaseerde motoren verder worden ontwikkeld, en benzine motoren (deels) op methaan -dat door CO2 vrije bronnen is geproduceerd- kunnen gaan rijden. Hiermee is de uitstoot met mogelijk een derde terug te brengen, waardoor diesel op den duur niet meer nodig is.

De gepromote en straks verplichte omschakeling op elektrische auto’s om ‘het klimaat te redden’ wordt door journalist Tyler Durden van Zero Hedge ‘de grootste zwendel in ons leven’ genoemd (1). Nu geldt dat overigens voor bijna het hele klimaat’beleid’, en zeker het Nederlandse.

Rijdende bommen
Waar nauwelijks aandacht wordt besteed is dat elektrische auto’s bij botsingen levensgevaarlijk voor de inzittenden blijken te zijn. In de VS vliegt de ene na de andere Tesla in de brand of explodeert zelfs, omdat het accupak ook een relatief lichte botsing niet aankan. Diverse mensen zijn hierdoor al onnodig omgekomen. Hadden ze een normale benzine auto gereden, dan waren ze er hooguit met lichte verwondingen vanaf gekomen.

Het gebeurt inmiddels ook in China. Een beveiligingscamera filmde hoe een Tesla in een parkeergarage spontaan explodeert. Gelukkig was er op dat moment niemand in de buurt. (2)

Kortom: voor het klimaat hoeft u het zeker niet te doen, en voor uw eigen veiligheid al helemaal niet: een elektrische rijdende bom kopen die gepromoot wordt als het voertuig van de toekomst.

Xander

(1) Zero Hedge
(2) Zero Hedge
(3) Afbeelding: Getty Images (vrij voor redactioneel, niet commercieel gebruik)

https://www.xandernieuws.net/uncategori ... n-diesels/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

Boze Groningers woedend op Kajsa Ollongren en Eric Wiebes

Geplaatst op 23 mei 2019

Afbeelding
Ministers Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, D66) en Eric Wiebes (Economische Zaken en Klimaat, VVD) bezoeken het gemeentehuis in Loppersum om te praten over de aardbeving in Westwijtwerd.

Minister geeft toe: Dit is een crisis in slow motion

Boze Groningers hebben donderdag woedend gereageerd op de ministers Eric Wiebes van Economische Zaken en Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken. De twee brachten een bezoek aan de Groningse plaats Westerwijtwerd, waar woensdagochtend een zware aardbeving was. Tijdens een perspraatje kregen beide bewindspersonen te maken met woedende reacties van omstanders. De emoties liepen hoog op.

Wiebes en Ollongren waren net in gesprek geweest met bewoners van het dorp. Wiebes sprak na afloop van ‘hele indringende gesprekken’. Volgens hem moet een huis een veilige plek zijn. “Eens temeer is duidelijk geworden dat het tempo in het oplossen van de problemen omhoog moet. Daarvoor moeten we onorthodoxe maatregelen gebruiken en ik zie ook mogelijkheden om het tempo op te schroeven.” Een deel van de menigte pruimde de woorden van Wiebes niet.

“Vertel toch niet steeds hetzelfde verhaal”, riep een omstander. Anderen voegden hem toe: “Je neus groeit”, “Wiebes, stap op” en “Schaam je rot”.

Een boer vertelde Ollongren dat hij jaren wacht op het afhandelen van schade aan zijn boerderij, die inmiddels 75.000 euro minder waard is geworden. “Ik raak ‘m aan de straatstenen niet meer kwijt.” Volgens Ollongren voltrekt zich in Groningen een crisis in slow motion. “Ja, de schadeafhandeling en de versterking gaan ook in slow motion”, aldus een bewoner.

De ministers bleven ongeveer een half uur in gesprek met bewoners. Volgens Ollongren toont de woede maar weer aan dat het in het bevingsgebied niet moet gaan om bureaucratie en plannen, maar om de mensen en het daadwerkelijk oplossen van schades en het versterken van huizen. “De regering heeft zich tot deze kabinetsperiode te weinig met de problemen bemoeid”, aldus Wiebes.

ANP/DvhN

https://tpo.nl/2019/05/23/video-boze-gr ... ic-wiebes/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Het nare van biodiesel is dat de tanks corroderen.
En biodiesel wordt gemaakt uit een afvalstroom. En je weet het met afval: dat is een cowboy business (zie Italië, maffia) waar veel gerommeld wordt.
Fraude met eenderde van alle biodiesel, Kampens bedrijf zou ‘miljoenen’ hebben verdiend
Met een groot deel van de Nederlandse biodiesel is waarschijnlijk gefraudeerd. In 2015 zou het zijn gegaan om bijna eenderde van het Nederlandse verbruik van biodiesel. De ‘straatwaarde’ van die plas biodiesel wordt geschat op meer dan 130 miljoen euro. Justitie houdt het erop dat er met de fraude mogelijk ‘vele miljoenen’ zijn verdiend.
Is het erg? Jawel, zo halen we de klimaatdoelen niet !!!
Het maakt het nog moeilijker de Parijse klimaatdoelen te halen. Biodiesel is een van de wapens die in Europa worden ingezet om de uitstoot van CO2 te verminderen, net als bio-ethanol, dat in benzine wordt bijgemengd. Die bijmengverplichting geldt in de Europese Unie sinds 2009. Door de fraude die nu aan het licht is gekomen, is niet meer vast te stellen of het uiteindelijke doel, de verlaging van de CO2-uitstoot, wel is bereikt. Dat scheelt in de jaren 2015 en 2016 rond de 400 duizend ton CO2 per jaar. Ter vergelijking: dat is ongeveer 2 procent van de uitstoot door het wegverkeer. Mogelijk moeten de statistieken om deze reden worden aangepast.
En justitie?
Het onderzoek richt zich in Nederland op één bedrijf, Biodiesel Kampen. Dat maakt biodiesel uit afgewerkt frituurvet. Dat bedrijf houdt zich onbereikbaar voor vragen. Het bedrijf zou ten onrechte een duurzaamheidscertificaat hebben gegeven aan een deel van zijn biodiesel.

Het Openbaar Ministerie maakte eerder deze week bekend dat er vier mensen zijn aangehouden in verband met deze zaak. Het onderzoek strekt zich ook uit naar België en Groot-Brittannië. In Engeland verdenkt de Serious Fraud Office het bedrijf Greenergy van fraude met biodiesel.
Verheldering:
De producenten en handelaren mogen zelf hun producten labelen als ‘duurzaam’.
Biodiesel Kampen was gecertificeerd bij de Duitse instantie ISCC. Het certificaat was nog geldig tot 8 december van dit jaar. Maar op 8 mei trok ISCC het in.
...59 procent van de hele verkoop van het verdachte bedrijf ten onrechte het predicaat duurzaam heeft gekregen.
...In deze markt wordt als ‘duurzaam’ gelabeld afval soms meer waard dan grondstoffen.’

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b01c604b/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Nu ik het toch heb over de zwendel met 'duurzaam', dit gebeuren.
Varkensmest moet verwerkt worden via gisting tot mestkorrels. Die mest is afval en komt terecht bij de frauduleuze afvalverwerking. Controle op wat er in die mestkorrels zit bestaat niet in de praktijk. Dus zolang er maar gisting is, kan je van alles erbij kieperen. Nogal slecht voor het milieu maar kennelijk goed voor het klimaat.
En wat waren onze regenten blij:
In Limburg denkt gedeputeerde Hubert Mackus (CDA, Landbouw) een milieuvriendelijke oplossing te hebben gevonden voor het landelijk overschot aan mest: de mestfabriek. Hij is opgetogen als in januari van dit jaar in zijn provincie de bouw van de grootste mestfabriek van Nederland mogelijk wordt met 166 miljoen euro rijkssubsidie. Mackus twittert: „Top voor de verduurzaming van de varkenshouderij en Chemelot.”
En toen was al bekend dat biovergisting heel fraudegevoelig is.
Het enthousiasme is opmerkelijk omdat de overheid al jaren weet dat op grote schaal fraude wordt gepleegd met co-vergisters. Dat staat in een alarmerend rapport uit november 2016, dat NRC recent verkreeg met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Het rapport ‘Co-vergisting: duurzame energie of afvallozing?’, waaraan Openbaar Ministerie, politie en enkele provincies meewerkten, concludeert dat het bij „co-vergisting al lang niet meer alleen [gaat] om het duurzaam opwekken van energie. Het gaat ook om geld; om veel geld.” De fraude met subsidie en afval is omvangrijk en structureel.
Na de droom komt de werkelijkheid.
Geen maïsafval maar verfslib en xtc-resten in de mest
In de fabrieken blijkt vaak helemaal geen maïsafval of gras bij de mest te worden gemengd, maar slachtafval, dioxine, zware metalen, afvalwater, verfslib en ander chemisch afval. De giftige stoffen komen in de bodem, in het grondwater en in het voedsel – een gevaar voor de volksgezondheid. Opsporingsdiensten geven als voorbeeld een veld maïs waar in de planten sporen van xtc werden aangetroffen.

Afval van de verfindustrie verdween in een co-vergister, waarna het mengsel over het land werd uitgereden. In het voorjaar werden de gewassen niet groen maar rood.

Daar komt bij dat mestfabrieken niet rendabel zijn, maar met subsidies overeind worden gehouden. Met de subsidies wordt gerommeld, zo staat in het rapport. Handelaren in co-producten komen ook om andere redenen opvallend vaak voor in strafrechtelijke onderzoeken.
Uit deze onderzoeken „bestaat het beeld dat er ondernemers actief zijn, die zonder verstand te hebben van landbouw, meststoffen of duurzame energie, toch telkens opduiken als exploitant of eigenaar van een co-vergistingsinstallatie.”

Er worden „legale structuren misbruikt om fraude te plegen”. De term ondermijning valt. De sector is „kwetsbaar voor het plegen van meerdere vormen van fraude en risicovolle milieu-overtredingen. Hierbij gaat het om structurele knelpunten en niet om incidenten.”
Ik lees verder:
"NRC onthulde eind 2017 in een onderzoek naar mestfraude dat tweederde van de belangrijke mestondernemers in Oost-Brabant en Noord-Limburg is veroordeeld, beboet of verdacht door toezichthouder NVWA of het OM."

De afgelopen 2 jaar is de zwendel gewoon doorgegaan en het ziet ernaar uit dat die nog heel lang zal doorgaan want ja, vergisten moet, hoe dan ook.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/05/15/ge ... t-a3960430
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie