Tijd om milieufreak te worden?

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.

Houd jij je bezig met het milieu?

Ja. Ik ben anti-milieu en koop alles zo goedkoop en vervuilend mogelijk. Ik ben de anti-hippie!
2
9%
Ja. Ik houd me graag bezig met het vitten op Greenpeace-mensen als ze weer eens op de tv zijn; heerlijk om te roepen: Zoek es een normale baan man!
2
9%
Nee. Ik denk er nooit aan. Walvissen gaan toch eens een keer dood en als wij die bomen niet vellen doet een bosbrand of moslim het wel.
2
9%
Nee. Maar dat is omdat ik het niet interessant vind.
4
17%
Nee. Maar dat is omdat het me te deprimerend is.
2
9%
Ja. Ik koop vaak de duurdere eco-versie maar besef wel dat ik er niet aan kan ontsnappen dat ik óók een ecologische voetafdruk heb.
8
35%
Ja. Ik voel me superschuldig, en ik wil alles doen om te voorkomen dat ik het milieu belast!
3
13%
Ja. Ik vind dat zo'n zalig gevoel, dat ik steeds voor de bio-eco-versie ga, en dat iedereen dan ziet: Tjonge, wat is die goed bezig!
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 23

Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ali Yas »

Mahalingam schreef:
wo mei 05, 2021 9:51 am
De consument wordt wijs gemaakt dat hij/zij alleen nog maar goederen moet kopen die duurzaam zijn en/of ecologisch verantwoord en/of biologisch en/of klimaatneutraal en/of groen .
Zodoende is geen bedrijf meer over dat niet iets van bovenvermelde beweert te zijn / te doen.
Wildgroei dus. Er er met gesnoeid worden.
Hm. Dan is het wachten op boetes voor elektriciteitsleveranciers die beweren 100% windenergie te verkopen.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Toen de Zuiderzee IJselmeer werd ging die langzaam aan van zout naar zoet water.
Er kwamen toen in het brakke water veel muggen tot ontwikkeling.
Zo erg als in die overgangstijd vroeger is het niet meer. Maar nog steeds zijn er een paar muggensoorten die enorme zwermen maken.
Afsluitdijk ziet zwart van de muggen

Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen: de muggenzwermen op de Afsluitdijk. Ieder jaar als de temperatuur weer stijgt, vliegen de insecten uit en ontnemen ze het zicht van de automobilisten en fietsers op de dijk. Het resultaat: auto's die andere kant van de dijk bereiken zitten volgeplakt met muggen, die lastig te verwijderen zijn. En ook voor fietsers op de Afsluitdijk zijn de zwermen muggen geen pretje. "De oren waren het meest geliefd bij mij, dus ze zaten meestal in m'n oren," aldus een fietser die de dijk net was overgestoken.
Al sinds de jaren '30 zorgen de muggen voor overlast op de dijk. In mei 1936 werd, zonder succes, geprobeerd de muggen met gifkaarsen te bestrijden. De Leeuwarder Courant schreef daar toentertijd over: "Weliswaar sneuvelden vele muggen in den rook en geraakten anderen als het ware bedwelmd, doch dit aantal was uiterst gering vergeleken met wat nog rondzwermde."
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... -de-muggen
Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Het aantal weidevogels neemt af. Hoe zou dat komen?

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
ma mei 10, 2021 10:38 pm
Het aantal weidevogels neemt af. Hoe zou dat komen?

Afbeelding
De boeren zullen wel weer de schuld krijgen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Het bijna wekelijkse artikel in de media met de boodschap "Tata moet weg, dat is beter" Is nu deze:
Stapels aangiften tegen Tata Steel vandaag naar justitie: ‘Het gaat beginnen’

Met ruim achthonderd aangiften in de hand en nog zo’n tweehonderd die ‘later worden ingediend’, stapt advocaat Bénédicte Ficq vandaag binnen bij het functioneel parket in Amsterdam om aangifte te doen. In haar gezelschap onder anderen golfsurfster Anne Albers. ,,Een strafzaak is een goed middel om Tata onder druk te zetten.”

[...]
Bij Tata Steel worden ze ondertussen steeds zenuwachtiger. Het bedrijf staat sinds de aankondiging van de rechtszaak vaker in de publiciteit. Onlangs kwamen daar de uitkomsten van een RIVM-onderzoek bovenop: daaruit bleek dat specifieke gezondheidsklachten en zelfs chronische hartaandoeningen, longkanker en diabetes vaker voorkomen de regio rond Tata Steel. Het bedrijf zelf wijst steeds op de eigen ‘Roadmap Plus’, een pakket investeringen van 300 miljoen euro om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Maar het RIVM-onderzoek is ondertussen pure munitie voor Ficq en co.: ,,De aangifte vandaag is een belangrijk ijkpunt. Justitie neemt deze zaak zéér serieus. Het gaat beginnen.”
https://www.ad.nl/binnenland/stapels-aa ... ~ac718e54/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

:razz: Kijk nou eens. Een onvervalste NASA waarschuwing in het AD.
NASA: Broeikaseffect kan tot oorlog met aliens leiden

Het is niet de meest urgente reden om het broeikaseffect tegen te gaan, maar de CO2-uitstoot reduceren kan de mensheid wel eens de redden van een aanval van aliens, beweren NASA-wetenschappers.

Gezien vanuit de ruimte zouden buitenaardse wezens onze veranderingen in de atmosfeer wel eens op kunnen vatten als een teken van dat we er hier een ontzettende puinhoop van maken en kunnen overgaan tot ingrijpen om erger te voorkomen, meent Shawn Domagal-Goldman die deel uitmaakt van NASA's Planetaire Wetenschappelijke Divisie.

Dit zeer speculatieve scenario, waarvan de kans dat het zich ooit zal voltrekken uiterst gering is, moet niet geheel worden uitgesloten, vinden ook Domagal-Goldmans collega's. Ze hebben een lijst samengesteld met scenario's die zich kunnen afspelen indien aliens contact met ons zoeken.

Schadelijk
In hun rapport Would Contact with Extraterrestrials Benefit or Harm Humanity? A Scenario Analysis, verdelen de onderzoekers buitenaards contact in drie verschillende categorieën: nuttig, neutraal en schadelijk.

Heilzame ontmoetingen kunnen volgens de auteurs uiteenlopen van radiocontact, die buitenaards bestaan bevestigen, tot hulp bij het uitbreiden van onze kennis om aardse problemen als honger, armoede en ziektes aan te pakken. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de we strijd aan moeten met aliens en een overwinning op ze boeken. Dat zal het moraal van de mensheid opvijzelen en het biedt tevens de kans om te leren van hun technologie.

De wetenschappers gaan uit van de mogelijkheid dat buitenaards leven ons onverschillig laat; te moeilijk om mee te communiceren. Ze kunnen als lastpakken worden aangemerkt of worden behandeld als vluchtelingen en worden opgesloten in kampementen zoals de garnaalachtige wezens dat overkomt in de Zuid-Afrikaanse speelfilm District 9.

Psychologische impact
De andere kant op, de aliens laten niets van ons over en vernietigen de mensheid, wat zelfs per ongeluk kan gebeuren. Ze kunnen de aarde bezetten voor voedsel ons aanvallen en tot hun gevangenen maken. Het zal een enorme psychologische impact op mensen hebben, schrijven de wetenschappers. En wat te denken van de eventuele ziektes die ze kunnen overdragen.

In het ergste geval wordt de mensheid uitgeroeid door een hoger ontwikkelde beschaving. Er kan een vijandige kunstmatige intelligentie op ons worden losgelaten. Of er wordt een ramp veroorzaakt door een experiment dat een deel van het universum onbewoonbaar maakt, zo laten de wetenschappers weten.

Wiskundig
Om onze overlevingskansen niet in de waagschaal te leggen menen ze dat we er beter aan doen om voorzichtig te zijn met het uitzenden van signalen die onze biologische omstandigheden kenbaar maken. Het kan namelijk tegen ons worden gebruikt. Ons contact met aliens dient zich te beperken tot een 'wiskundige benadering' totdat we een idee hebben van hun bedoelingen.

De auteurs van het rapport waarschuwen er voor dat de buitenaards wezens op hun hoede kunnen zijn voor beschavingen die zich snel uitbreiden zoals de onze, omdat deze andere - buitenaardse - levensvormen kunnen bedreigen. De mensheid heeft in deze context inmiddels bewezen waartoe ze in staat is op Aarde.

Stok
Aliens kunnen er voor kiezen onze beschaving te vernietigen om een andere te redden. En milieubewuste aliens kunnen wel eens grote problemen hebben met de manier waarop wij ecologisch gezien met onze planeet omspringen. Dat geeft hen een stok om mee te slaan en wellicht aanleiding om ons van de planeet te vegen om de Aarde te redden.

'Hoe dan ook, de scenario's geven ons een reden om de groei van de wereldbevolking binnen de perken te houden en om gewetensvol om te springen met ons ecosysteem. Het is van groot belang dat we onze CO2-uitstoot reduceren, te meer omdat de gevolgen hiervan vanaf andere planeten kan worden gezien', aldus de samenstellers van het rapport.

En mochten we nooit een buitenaards wezen tegen het lijf lopen dan kunnen de scenario's in elk geval bijdragen tot een andere manier van denken over onze toekomst als civilisatie, om te voorkomen dat we ons zelf om zeep helpen en om onze toekomst zeker te stellen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Adriaan Geuze: ’Koester kostbare ruimte’

Landschapsarchitect waarschuwt voor verkwanseling Nederland

Door WIERD DUK

Volgens landschapsarchitect Adriaan Geuze (60) staat ons land voor een ’gigantische opgave’. Er moet een miljoen nieuwe woningen gebouwd. De waterhuishouding moet worden ingericht op de klimaatverandering. De energievoorziening moet fossielvrij worden en de landbouw moet worden heruitgevonden. „Elk van deze kwesties is in omvang en urgentie vergelijkbaar met corona.”

Als Adriaan Geuze (60) door de polder wandelt, wat hij graag doet, mist hij de leeuwerik. „Die hoor je niet meer, net als veel andere vogels. En de insecten zijn weg. Daar word ik chagrijnig van.” De internationaal gelouwerde landschapsarchitect kan in enkele zinnen een verband leggen tussen het verdwijnen van de leeuwerik en het stopzetten van de Grote Werken – de ambitieuze, vaak waterbouwkundige projecten vanaf het einde van de 19e eeuw .

„We zijn klaar, vonden de babyboomers. De ingenieurs en de praktijkmensen werden in de jaren 70 uit de ministeries verwijderd en vervangen door projectmanagers en juristen.”, zegt Geuze in de ontvangstruimte van West8, het door hem opgerichte ontwerpbureau voor stedenbouw en landschapsarchitectuur, in een van de Fenix Loodsen op Rotterdam-Katendrecht. „De grote werken van de babyboomers werden de reorganisatie van het onderwijs, de gezondheidszorg, het gevangeniswezen, noem maar op. En zij bedachten de ruimtelijke ordening, een ondoordringbaar doolhof van ambtelijke procedures, met als uitkomst de dramatische verrommeling van ons unieke cultuurlandschap.”

U wijst al langer op de verrommeling van het landschap door de industrieterreinen, de langgerekte data- en logistieke centra, de windmolens en meubelboulevards die de horizon ontsieren. De Rijksoverheid moet de regie herpakken, vindt u.

„Nederland is knetterdichtbevolkt. Het is uitgesloten dat wij oneindig kunnen doorgroeien met windmolens, buitenwijken, zonne-akkers, nieuwe natuur, miljoenen mensen erbij: dat pást niet, we zijn daar te klein voor. Laten we de kostbare ruimte, het enorm rijke palet aan cultuurlandschappen dat wij hebben, koesteren en laten we ervoor zorgen dat er regie is op hoog niveau. Gezien de krankzinnige opgaves waar we voor staan, kunnen we het landschap niet overlaten aan wethouders, gedeputeerden en marktpartijen.”

Waaruit bestaan die opgaves?

„Het is 1953, de dijken breken door. Zo moet je de problemen zien waar wij voor staan. Een aantal domeinen, die te maken hebben met de ruimtelijke ordening, is in crisis. Er is woningnood, er moet een miljoen huizen worden gebouwd. Dat is een hele grote maatschappelijk opgave. Verder moeten we de energievoorziening opnieuw uitvinden, als we de opdracht om van fossiel af te raken serieus nemen. Want ook als we heel Nederland volzetten met zonnecollectoren en windmolens hebben we nóg niet genoeg energie. De landbouw moeten we herijken: alle landbouwarealen, of het nu klei, veen of zand is, worden nu geïrriteerd met mest. Er zijn geen insecten en vogels meer, het landschap wordt industrieel want elk boerenerf heeft tanks en silo’s en er is geen erfbeplanting meer. De landbouwmachines zijn zo zwaar dat het water 1,40 meter diep zit, waardoor de grond helemaal stuk gaat. We moeten de landbouw, samen met de boeren, opnieuw uitvinden. Zij moeten een normaal bedrijf kunnen hebben en een normaal inkomen kunnen verdienen waarmee ze een vrouw kunnen vinden en hun gezin kunnen voeden. Maar zo’n aanpassing duurt lang, misschien wel veertig jaar. Dan: het klimaat wijzigt. Wij liggen onder de zeespiegel en krijgen te maken met enorme regen- en rivierwater-pieken. De komende eeuw moeten we daarom pro-actief bezig gaan met onze waterveiligheid. Gelukkig is onze watersector goed georganiseerd met mensen die weten waar ze het over hebben. Deze vier kwesties zijn elk vergelijkbaar met de coronapandemie, in omvang en urgentie. Vergelijk het met de wederopbouw.”

Hoe gaan we dit project aanpakken?

„Dit kan alleen als er bij de Rijksoverheid een plek komt met deskundigen die dit soort opgaves kunnen diagnosticeren en in goede banen kunnen leiden. Met volle discussie in de Tweede Kamer. Dus niet, zoals nu gebeurt, aan de overlegtafels van het maatschappelijk middenveld met Natuurmonumenten, de ANWB, LTO en allerlei andere lobbyclubs. De kiezer moet rechtstreeks worden betrokken bij dit perspectief op de toekomst. Een nieuw voetbalveld in Zeist? Kan prima geregeld via bestaande procedures, inspraak, de nieuwe omgevingswet en alle regels uit de wet op het bouwbesluit. Geen probleem. Maar de opgaves waar ik het over heb vereisen een enorme maatschappelijke operatie. Vergelijkbaar met de Grote Werken van eerdere generaties. Daar moet een aparte landelijke autoriteit voor komen.”

U bent ondanks de enormiteit van die opdracht optimistisch over de toekomst.

„Ja, omdat wij kunnen terugvallen op onze rijke, geniale planningstraditie. Kijk naar hoe er de afgelopen jaren ruimte voor de rivieren is gecreëerd. De herinrichting van de noordelijke Waaloever bij Nijmegen bijvoorbeeld: iedereen daar is er trots op. Wij liggen hier in Rotterdam zes meter onder de zeespiegel, maar wij zullen het laatste land zijn dat onderloopt. Dat gaat ons niet overkomen. De strijd tegen het water is onze ziel, dat is het epos dat ons bindt. Máxima vergiste zich toen zij beweerde dat de Nederlandse identiteit niet bestaat, want die bestaat wel degelijk: Hollanders zijn landmakers. Geen dichters of denkers of gastronomen, wij veroveren land op het water. En vervolgens wordt dat schitterende landschap vastgelegd door onze schilders. Dat is wie wij zijn. Daarom zal de Nachtwacht altijd behouden blijven: in Amsterdam, in het Rijksmuseum. Punt.”

Waaruit bestaat voor u de schoonheid van dat Nederlandse landschap?

„Het is zo verpletterend mooi. De connotatie met Nederland is landschap. Vraag een buitenlander naar wat hij ziet als hij aan Nederland denkt en hij antwoordt: tulpen, windmolens, de horizon en de zee. We hebben meer dan tachtig verschillende cultuurlandschappen! De bollengrond, de uiterwaarden, het Brabantse beekdal, de stuifzanden, de veenweiden, het terpenlandschap, hoge grond, veen, klei, duinen, hoog en laag, zoet, zout en brak. En allemaal mensgemaakt. Daaruit is een ecologie ontstaan en een mens die daar bij wil horen. Nederlanders identificeren zich met de grond waarop zij wonen, ze komen van Tholen of uit de Alblasserwaard. Ik denk elke dag: waar hebben we dit aan te danken? Ik laaf me eraan, het maakt me zielsgelukkig.”

Dat dit landschap in zo’n snel tempo wordt verkwanseld noemt u het ’verraad van de babyboomers’.

„Zij noemden hun ouders de spruitjesgeneratie, terwijl die de Tweede Wereldoorlog hadden meegemaakt, het verlies van Indië, de Watersnoodramp, het begin van de Koude Oorlog. Hun ouders initieerden de Deltawerken, bouwden steden, spaarden voor de opleiding van hun kinderen. Dat waren geen spruitjes, maar Napoleons. De babyboomers zetten de Grote Werken stil – de Markerwaard werd gestopt in 1987 – en verloochenden die traditie. Schrijf maar op: ze pleegden er verraad aan. En nu zitten wij zonder perspectief in zo’n enorm dichtbevolkt land bovenop die cultuurlandschappen. Die generatie doet aan bezweringen, is niet bezig met de complexe wereld van de feiten. Iemand als Frans Timmermans die beweert: ’Europa moet in 2050 klimaatneutraal zijn’. Dat kan hij helemaal niet waarmaken. Als handelingsperspectief voor Nederland is zo’n uitspraak helemaal niet serieus te nemen.”

U strijdt tegen windmolens.

„Ook al is Nederland rond 2050 klimaatneutraal, dan nog zullen bedrijven als ASML zeggen: waar zullen we gaan zitten? In Beieren, waar je zonder horizonvervuiling de Alpen kunt zien? Of in Eindhoven tussen de windmolens en de geitenstallen met het risico op Q-koorts? In Nederland is het zo bedacht dat via het systeem van subsidies de windmolens vanzelf wel op de goede plek terecht komen. Wat niet zo is. Dan zeggen de inwoners: ik kan ’m zien, ik kan ’m horen, dus komt die windmolen op twee kilometer van elk huis. Met als gevolg: het einde van het Nederlandse landschap, van het IJmeer, het Waterland, de bollenstreek, de vergezichten bij de Grebbeberg en de Posbank. Er zijn hele stukken van het Nederlandse cultuurlandschap zeer geschikt voor windmolens, maar andere stukken zijn volstrekt ongeschikt. Daarom: de inrichting van ons landschap kun je niet overlaten aan de wethouders. Dat moet een nationale opgave zijn. We hebben nu te maken met puur landbederf, net als met die enorme datacentra van Google en Microsoft in de Wieringermeer. Die staan nota bene op jonge zeeklei, de beste landbouwgrond op aarde. ”

Ik hoor u (nog) niet over de olifant in de kamer: de immigratie. Nederland is ook zo vol omdat jaarlijks tachtigduizend nieuwkomers zich er vestigen.

„Als je daar als ingenieur naar kijkt is het een relevante vraag of je in zo’n dichtbevolkt land jezelf moet trakteren op het opeten van het landschap. Precies dat gebeurt als je zoveel extra woningen moet bouwen. Een simpele analyse vanuit de sector ruimtelijke ordening: wij hebben in Den Haag en Rotterdam achterstandswijken waar we belastinggeld in stoppen. Nu ben je een boer in Zuid-Holland, het loopt niet zo goed en je zet kassen op je land. Daar gaan natuurlijk arbeidsmigranten werken. Hetzelfde geldt voor de ondernemer in Barendrecht, die een grote logistieke hal bouwt. Daar komen, laten we zeggen, honderdveertig arbeidsmigranten aan het werk. Die worden in huisjes op vakantieparken ondergebracht of ze gaan wonen in die probleemwijken in Den Haag en Rotterdam, in veel te krappe woningen waar ze corona oplopen. Zo zie je hoe nauw in deze sector alles met elkaar samenhangt. Maar om terug te komen op de aanvankelijke vraag: waarom kunnen wij het ons niet permitteren ons landschap in dit tempo verder te verkwanselen? Dat is mede omdat wij willen wonen in een land met een hoogwaardige economie. De techregio is de tweede pijler van onze economie. Dan moet je het hebben van hoogopgeleide mensen, onder wie ook arbeidsmigranten uit Californië of Bangalore met hun gezinnen. Die willen wonen in een prettige leefomgeving, niet op een vakantiepark of naast een stal met Q-koorts. Dus: investeer op plekken waar die hoogwaardige economie zit in mooie parken, een schoon milieu, cultuur. En begin meteen met het bouwen van een nieuwe stad in zee, buiten de kust bij Monster. Dat kun je in een paar jaar regelen. Dat zou onderdeel moeten zijn van die nationale opgave waar we voor staan. Tijd om daar de schouders onder te zetten.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door King George »

CO2-gekte zonder grenzen? Universele CO2-gekte?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Wat gaat de CO2-gekte dit jaar voor Jan met de Pet kosten?
„Energiekosten stijgen mogelijk met 200 euro op jaarbasis”

De energieprijzen zijn de afgelopen maanden hard gestegen. Dat komt onder meer door het koude voorjaar en de CO2-prijzen die recentelijk flink zijn opgelopen, schrijft De Telegraaf dinsdag.

De afgelopen vier maanden zijn de stroomprijzen met 22 procent gestegen en de gasprijzen met 19 procent. Volgens Ben Woldring, oprichter van prijsvergelijkingssite Gaslicht.com, is een nieuw energiecontract tegen vaste tarieven hierdoor al 125 euro duurder geworden. Bovendien zullen de prijzen waarschijnlijk nog verder toenemen, tot mogelijk 200 euro per jaar voor een gemiddeld huishouden.

„De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat de energieprijzen het afgelopen jaar historisch laag waren. Maar inmiddels is die prijs, net als aan de benzinepomp, explosief gestegen. De energieprijzen zitten in de lift en de verwachting is dat de prijzen nog verder omhoog gaan”, aldus Woldring in De Telegraaf.

Vooral april en mei waren veel kouder dan normaal voor de tijd van het jaar. Hierdoor steeg het gasverbruik. Bovendien zijn de prijzen van CO2-emissierechten recentelijk flink opgelopen. „Het recht om CO2 uit te mogen stoten wordt daardoor duurder, wat energieleveranciers doorberekenen in de energieprijzen”, legt Woldring uit.

Woldring verwacht dat de prijzen per 1 juli nog verder zullen stijgen, omdat dan de variabele tarieven worden aangepast. „De variabele tarieven zullen de huidige stijgende trend gaan volgen, voor een gemiddeld huishouden zal dat voor een forse stijging zorgen van circa 200 euro op jaarbasis.”
https://www.rd.nl/artikel/928570-energi ... -jaarbasis
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Linkse politieke partijen zijn in jubelstemming na de ’klimaatzaak’ tegen Shell. „Dit is een historische uitspraak”, juicht GL-voorman Jesse Klaver. Fractievoorzitter Esther Ouwehand van de dierenpartij: „Hulde voor deze strijders.”

PVV-Kamerlid Alexander Kops reageert woest: „Net zoals duidelijk werd in de Urgenda-zaak: rechters hebben zich ontpopt als ware klimaatactivisten, die zich baseren op allerlei doemscenario’s.” De PVV’er vindt klimaatbeleid een zaak voor de politiek, rechters moeten zich daar volgens hem niet mee bemoeien.
Vonnis Shell legt groene bom onder vestigingsklimaat

De BV Nederland schudt op haar grondvesten nu de rechter oliebedrijf Shell heeft veroordeeld tot snellere klimaatmaatregelen. Als het aan Milieudefensie ligt, blijft het niet bij deze oliegigant. Moeten we vrezen voor onze banen en vertrekkende bedrijven?

Oorlogstaal. Zo klonken de woorden uit de monden van de overwinnaars in de ’klimaatzaak’ op woensdagmiddag. Nadat Milieudefensie, en een reeks andere organisaties, oliebedrijf Shell op de knieën hadden gekregen voor de rechtbank van Den Haag, verlegden de milieuactivisten hun vizier graag naar andere opponenten.
n
„Dit is een signaal naar alle grote vervuilers”, sprak Milieudefensie-directeur Donald Pols. „Shell is de eerste, maar zeker niet de laatste.” Advocaat Roger Cox deed er nog een schepje bovenop. „Dit vonnis heeft de potentie een revolutie te veroorzaken.” Hand in hand met de rechter hopen klimaatactivisten Nederland hun wensen op te dringen.

Ook Johan Vollenbroek, bekend van zijn strijd tegen stikstofbeleid, vindt het vonnis ’baanbrekend’. „Er is geen plek meer voor Shell om zich te verschuilen”, concludeert hij. „Ook bedrijven hebben een verplichting zich in te zetten tegen de gevaren van klimaatverandering. Ze mogen die verantwoordelijkheid niet aan hun klanten overlaten. Dit is ook afdwingbaar bij andere bedrijven.”

Hoe verstrekkend is de uitspraak? Kan Shell er zonder kleerscheuren aan voldoen? En moet iedere onderneming straks vrezen voor een dagvaarding? Alleen Shell is al goed voor negenduizend banen in Nederland. In de gehele industrie gaat het om bijna 800.000 werknemers.

Aan de pomp
De rechtbank in Den Haag eist dat Shell haar CO2-uitstoot in 2030 met 45% moet verlagen in vergelijking met 2019. Ook moet ze haar toeleveranciers en afnemers (de klant aan de pomp) ertoe aanzetten die klimaatwinst te halen. De rechter baseert haar oordeel op de wettelijke grondslag dat Shell als rechtspersoon ’zorgvuldig’ moet handelen. Het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens levert verder aanknopingspunten voor bescherming tegen klimaatellende.

Ook de uitstoot van bijvoorbeeld staalbedrijf Tata Steel is milieuclubs een doorn in het oog. „Als dit de strategie van milieuorganisaties wordt, dan kan dit dus bij andere bedrijven ook gebeuren”, erkent Roel Berghuis, FNV-bestuurder bij Tata Steel. En hij ziet liever andere oplossingen dan een gang naar de rechter.

„We hebben voor Tata Steel recent zelf als vakbond een plan bedacht om de CO2-uitstoot fors te verlagen. Het lijkt me verstandiger om als vakbonden mee te denken dan dat milieuorganisaties dit via de rechter gaan regelen.” Berghuis moet er niet aan denken dat juridische uitspraken een bedrijf als Tata, dat een belangrijk onderdeel is van onze maakindustrie, straks uit Nederland doen vertrekken. Het gaat simpelweg om te veel banen, meent de bondsman.

Ook HCSS-energieanalist Jilles van den Beukel is beducht voor de gevolgen van het vonnis. „Dit zorgt voor een verslechtering van de concurrentiepositie. Ik denk dat Shell zich achter de oren gaat krabben, en dat het hoofdkantoor in Nederland ter discussie kan komen te staan.” Beleggersvoorman Paul Koster hint daar ook op. „Dit bevel van de rechter is een beperking voor de top van Shell om een eigen strategie neer te leggen. Er zijn landen waar het minder streng is dan in Nederland.”

Alleingang
Van den Beukel houdt gemengde gevoelens over. „Zijn we hier nu met Nederland voortrekker in iets groots en moois, of wordt dit een alleingang, waarbij Saoedi-Arabië en Rusland handenwrijvend toekijken?”

Klimaatjurist Lucas Bergkamp, ook al fel op de rechters in de Urgenda-zaak, is nóg kritischer: „Hallucinant, nu moeten ook bedrijven eraan geloven. Een Nederlandse rechter die de gevaarlijke klimaatverandering te lijf gaat en even uit de mouw schudt dat een oliemaatschappij de CO2-uitstoot in de keten in 2030 met 45% moet verlagen. Dit is geen rechtspraak, maar pure klimaatpolitiek.”

De Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie (VNPI) is voorzichtiger. „De opdracht voor Shell is fors en ambitieus. Maar het is wel haalbaar”, zegt directeur Erik Klooster. Bovendien wijst hij erop dat Shell al grote plannen heeft om de uitstoot te verlagen. Als sector bedacht de VNPI al een plan om de uitstoot van haar leden, met de nodige raffinagecapaciteit, te halveren.

Volgens Van den Beukel is de vraag hoe ver de verantwoordelijkheid van Shell reikt voor de uitstoot van haar klanten. De rechter heeft het over een inspanningsverplichting. „Als dat een serieuze reductie van uitstoot moet opleveren, zal het bedrijf olie- en gasvelden moeten verkopen, ondergrondse CO2-opslag gaan toepassen, en bos moeten gaan aanplanten.”

Feest
In politiek Den Haag vieren linkse partijen feest, de rechterflank maakt zich zorgen over de gevolgen voor Nederland. JA21-leider Joost Eerdmans: „In een democratie beslist het parlement en niet een rechter over dit soort politieke kwesties. Dan worden namelijk ook de economische belangen meegewogen.”

Shell zelf erkent dat er ’dringend actie nodig’ is om klimaatverandering aan te pakken: „Daarom hebben we onze inspanningen versneld. We zullen ons blijven concentreren op deze inspanningen en verwachten in beroep te gaan tegen de teleurstellende uitspraak van de rechtbank.” Vollenbroek vindt al die angst voor banenverlies onnodig en bekijkt het optimistischer. „We zijn toch op weg naar een fossielvrije economie? Dan is het alleen maar mooi dat Nederlandse ondernemingen daarin voorlopers worden. Dat geeft ze een betere concurrentiepositie.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Parlement kan erger voorkomen
Analyse: ’Rechters als olifant door porseleinkast met Shell-uitspraak’

Een ’klimaatcrisis’ of een juridische crisis? Waar het Urgenda eerder lukte om via de rechter de Nederlandse Staat een extra klimaatdoel voor 2020 op te leggen, schept Milieudefensie met de overwinning tegen Shell een precedent voor het bedrijfsleven.

In beide zaken grijpt de rechter naar internationale richtlijnen en verdragen. Meerdere politieke partijen in de Tweede Kamer vragen zich nu af of de rechter niet te veel op de stoel van de bestuurder gaat zitten.

Gemakzuchtig
Het parlement kan zelf erger voorkomen. Bij internationale afspraken heeft de Kamer zelf vaak het laatste woord. Het is dus aan de volksvertegenwoordigers om sussende woorden over de juridische afdwingbaarheid, zoals gebeurde rond het Migratiepact van Marrakesh, te wegen.

Partijen als VVD en CDA gaan in hun verkiezingsprogramma’s gemakzuchtig mee in de nieuwe Europese ambities om de klimaatdoelen voor 2030 verder op te hogen zonder stil te staan bij de juridische en praktische gevolgen.

"Energietransitie is vooral tempodiscussie"
Dat er preventieve maatregelen moeten worden genomen om een poging te wagen verandering van het klimaat te vertragen is sinds het Akkoord van Parijs (doel 2050) nog amper een discussie. De energietransitie is nu vooral een tempodiscussie geworden.

Activisten pleiten met alarmistische boodschappen voor meer snelheid. Niemand kan garanderen of dat nuttig is. Voor overheden en bedrijven is het óók een tempodiscussie richting 2050.

Politici voelen het ongemak nu de overheid juist met het bedrijfsleven afspraken probeert te maken om stapsgewijs naar Parijs te gaan. Daarbij wordt alles afgewogen: werkgelegenheid, investeringskracht, consumentenprijzen en het vestigingsklimaat. De rechters marcheren nu als een olifant door een porseleinkast door deze genuanceerde afwegingen met allerlei nieuwe tussentijdse (bedrijfsgerichte) doelen.

Waar te veel tempo wordt gemaakt gaat het mis, bewijst de houtverbranding in biomassacentrales.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door King George »

Dikastocratie bestond toch niet? Dat was toch complotdenken?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door King George »

‘Als Shell aan de CO2-uitspraak kapot gaat, is dat prima? Ook als heel Nederland flink minder welvarend wordt?’

Afbeelding
Shell-tankwagen. Bron: Vytautas Kielaitis / Shutterstock.com.

Door Frits Bosch 27 mei 2021

Frits Bosch nam kennis van de uitspraak van de rechtbank Den Haag: Shell moet zijn CO2-uitstoot flink omlaag schroeven. Tot in hoeverre is het te verkiezen dat de rechter zo’n maatregel oplegt? “En als het bedrijf aan de uitspraak kapot gaat, is dat dan de consequentie die we moeten dragen? Als dat zo is, prima, maar we willen het wel graag weten.”

De rechter heeft in zijn/haar oneindige wijsheid gesproken. Het ‘unieke’ vonnis dwingt Shell tot nog grotere reductie CO2-uitstoot. Op zich prachtig, want we willen allemaal graag minder CO2. Maar er zitten toch wat haken en ogen aan. Na de Urgenda-zaak wordt alweer een privaat bedrijf aangesproken op zijn zorgplicht, die wordt geïnterpreteerd in het licht van klimaat en zelfs mensenrechten. Dat voert wel erg ver om dat te doen als rechter. Wie geeft een rechter de bevoegdheid om zich over klimaat en mensenrechten uit te spreken? Dit nog los van de vraag of de rechter over de betreffende kwalificaties beschikt op deze buitengewoon complexe vakgebieden.

Bovendien gaat de rechter bovenop de stoel zitten van de ondernemer. Dat geeft twee kapiteins op het schip die beiden een andere kant op willen. Dat kan niet goed gaan, dit nog afgezien van de mogelijke veronderstelling dat dit ‘D66-rechters’ zijn, die dus sterk politiek gekleurd zijn. Het lijkt er op dat we naar een soort juridisch gestuurd ondernemerschap toegaan. Willen we dat? We moeten bedenken dat datgene wat niet via het parlement afgedwongen kan worden, nu via de rechter afgedwongen wordt. Als milieubeweging ga je maar naar de rechter als je vindt dat klimaataanpassing niet snel genoeg gaat om het op die manier te laten verplichten. En je haalt daar ook ‘mensenrechten’ bij aan, en je hebt een ijzersterke casus. De ondernemer heeft echter het nakijken. De ondernemer is slecht, zonder dat uit te spreken, maar krijgt wel dat stempel. De consument wast de handen in onschuld.

Bij voortschrijdend inzicht kan mogelijk blijken dat de uitspraak van de rechter onjuist is. De rechter is immers per definitie niet deskundig op het gebied van klimaat en mensenrechten. Daar gaat een rechter niet over. Het gevolg kan zijn dat de rechter het bedrijfsleven ernstig beschadigt. De rechter erkende dat de uitspraak “gevolgen kan hebben voor de groei van Shell.” Heeft de rechter enig idee in hoeverre? En als het bedrijf aan de uitspraak kapot gaat, is dat dan de consequentie die we moeten dragen? Als dat zo is, prima, maar we willen het wel graag weten. Het betekent uiteraard ook dat onze samenleving aanzienlijk minder welvarend wordt. Prima, maar denk het door en laat ons weren dat dit de keuze is! Willen we dat risico lopen?

Kortom, dit zijn fundamentele vragen waar we als samenleving eens goed over moeten nadenken en ons erover beraden in het parlement. Zoals het nu gaat via de rechter is buitengewoon onbevredigend. De Shell-casus gaat nu naar het Gerechtshof, en daarna naar de Hoge Raad. Ik verwacht dat het vonnis daar bekrachtigd zal worden. Milieubeweging, D66 en GroenLinks gaan desondanks juichend door de straten. Onterecht naar mijn mening. Deze gang van zaken stinkt. En hoe ziet onze liberale premier eigenlijk deze onliberale gang van zaken?

Frits Bosch, auteur van “Risico als obsessie”, “Dat is het risico”, “Wereld op een keerpunt” “Onbehagen bij de elite”, “Schaft ook Nederland zich af?” en “Feminisme op de werkvloer”.


DDS
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door King George »

Shell hoofdkantoor naar UK, alle chemie versneld naar India (waar 3 jaar geleden de grootse olieraffinaderij ter wereld is geopend) en China. Probleem opgelost.
Laatst gewijzigd door King George op za mei 29, 2021 7:23 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

King George schreef:
vr mei 28, 2021 1:35 pm
‘Als Shell aan de CO2-uitspraak kapot gaat, is dat prima? Ook als heel Nederland flink minder welvarend wordt?’
Ik vraag me ook af wat de VVD van deze uitspraak vindt. En misschien grijpt Bea van Oranje in. Want die ziet haar Shell aandelen verdampen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

"Dat kan niet goed gaan, dit nog afgezien van de mogelijke veronderstelling dat dit ‘D66-rechters’ zijn, die dus sterk politiek gekleurd zijn. "
Over deze rechter:
Shellrechter blijkt zelf een raar fossiel

Shell ontsnapt aan tbs

Het ene Koningshuis is het andere niet. Dezelfde rechter die op de stoel van Moeder Aarde ging zitten in de klimaatzaak om Royal Dutch Shell te veroordelen tot een asielaanvraag in Groot-Brittanië, eiste ooit tbs (!) tegen Waxinelichtwerper Erwin Lensink, die op Prinsjesdag in 2010 een halfzachte poging deed om de Gouden Koets met een HEMA-projectiel van de rijbaan te kogelen.
Die rechter is Larisa de Loor-Alwin, thans louter Larisa Alwin dus ze is ofwel geëmancipeerd geraakt danwel is haar man op een dag verstandig wakker geworden, en zij werd door HP/De Tijd (destijds nog een weekblad, thans het krekboekje van dominee Arthur van Amerongen) al eens tot ontoerekeningsvatbaar Uilskuiken van de Week gebombardeerd.

Die tbs kwam er niet want Erwin was wel gek maar niet heel gevaarlijk...
https://www.geenstijl.nl/5159359/shellr ... r-fossiel/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door King George »

Dit is een levensgevaarlijk vonnis en we bevinden ons op een levensgevaarlijk hellend vlak. We zijn een dicastocratie in plaats van een democratie. Beleid wordt hier niet langer bepaald bij parlementair besluitvormingsproces, maar naar de willekeur van linkse rechters.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12512
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door sjun »

King George schreef:
vr mei 28, 2021 1:33 pm
Dikastocratie bestond toch niet? Dat was toch complotdenken?
Het bestaat evenmin als de grote vervanging als gevolg van enorme toestoom niet of nauwelijks inzetbaren en een groeiende trek naar Oost-Europa van mensen met meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld omdat de overheden er stukken minder bemoeizuchtig zijn en bijgevolg minder belasting geheven wordt terwijl de kosten voor levensonderhoud er ook al niet navenant stijgen als gevolg van lobbyclubs van groene aandeelhouders en de door hen gesponsorde actievoerders.

Verstandige mensen met cultuurbewustzijn werken vast aan hun Oost-Europese talen voor het geval dàt...
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

Linkse programma´s voor een “groene toekomst” zijn programma´s voor de Afrikanisering van Europa

Geplaatst op 28 mei 2021

Afbeelding

Het Turkanameer bevindt zich in het noorden van Kenia. Het is het grootste woestijnmeer van de wereld. Langs de kust, waar de wind tussen de bergen Kulal en Nyiru altijd stevig waait, heeft Kenya Power met een consortium Afrikaanse en Europese ondernemingen een corridor gebouwd van 310 Megawatt windinstallaties. Progressieve aanhangers van de groene agenda in de hele wereld bejubelden ze op orgastische wijze. Dat zou goedkope en schone energie zijn, verkondigden ze.

De waarheid is dat Kenya Power ondertussen een miljard dollar schuld heeft en de ondernemingskosten verder stijgen. Windparken in combinatie met andere vernieuwbare energieën (geothermie en solar) hebben niet aan de verwachtingen voldaan. En dat, hoewel de lobby van de vernieuwbare energieën-theorie (hoofdzakelijk Groenen en linksen uit Europese landen) zegt dat Kenia op de goede weg is. De waarheid is dat ook alle (ook Die Linke, die op haar komende congres zal debatteren over de “weg naar een groene toekomst”) partijen zich weinig interesseren voor het milieu, laat staan om het klimaat. De agenda voor de Afrikanisering van Europa respectievelijk de westelijke wereld in zijn totaliteit wordt steeds duidelijker.

In Afrika leven 1,3 miljard mensen, een vijfde deel van de wereldbevolking. Maar Afrika verbruikt maar 4% van het totale stroomverbruik van de wereld en ongeveer 600 miljoen Afrikanen hebben geen stroom. Dat betekent niet alleen dat het zwarte continent geen vooruitzicht heeft op economische vooruitgang, maar ook dat het leven slecht is. De oplossing ligt niet in dure projecten van de groene agenda, de oplossing ligt in goedkope fossiele brandstoffen. Dit wordt door progressieven uit de hele wereld verhinderd, die vernieuwbare energieën uit Afrika opeisen (bijna alle Afrikaanse landen zijn ondertekenaars van het schadelijke klimaatakkoord van Parijs). Zo financieren de grote bankinstellingen en financiële organisaties geen projecten met fossiele brandstoffen meer, en verschillende Europese landen zijn ermee gestopt om op kolen en olie gebaseerde plannen financieel te ondersteunen.

De globalisten houden het continent Afrika dus met opzet arm, wat betekent dat nog meer Afrikanen zullen proberen illegaal naar Europa te komen en het oude continent nog sneller te afrikaniseren. En dat weten de progressieven heel goed. Programma´s zoals de “weg naar de groene toekomst” van de linksen zijn geen programma´s tot behoud van het milieu en de bevordering van het gebruik van vernieuwbare energiebronnen, maar een programma ter Afrikanisering van Europa.

Bron: unser-mitteleuropa.com

Door: Jože Biščak

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2021/05/28 ... an-europa/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Weet je wat ’t is? Een aarderechtenkwestie

Door ROB HOOGLAND

De hoogdravenheid droop ervan af, op de roeptoeter, op de kwelbuis en in zo’n beetje elk prul, papier dan wel online, waarin het oordeel der rijke grootstedelijke bakfietsmoeders doorgaans boven dat van het gezonde verstand wordt geprefereerd.

De kinderen van de toekomst hebben gewonnen! Dit is een overwinning van Moeder Aarde! Dat werk. Bijna ieder juichaapje – en het waren er veel – ging eraan voorbij dat alleen al die twee kreten elkaar slecht verdragen.

Het is een mensenrechtenkwestie, begrijp ik uit het gerechtelijk vonnis dat Shell verplicht om zijn CO2-uitstoot nog voor 2030 met bijna de helft te verminderen. Ik vraag mij af of de vertegenwoordigster van de zittende magistratuur die bij het voorlezen van haar verdict iets te triomfantelijk glimlachte toen zij op de achtergrond het orgastisch gekrijs van de Milieudefensie-aanhangers hoorde losbarsten, het edele schaakspel machtig is. Zo ja, dan kan zelfs ik haar kloppen. Dieper dan twee zetten denkt zij niet na.

Wie mensenrechten voorrang wil geven, dient de menselijke aanwas te verminderen. Zo paradoxaal is het, mevrouw de edelachtbare. Hoe meer kinderen in de toekomst, hoe slechter het Moeder Aarde zal vergaan. Tot welke rigoureuze klimaatmaatregelen bedrijven en instellingen ook nog zullen worden gedwongen, er is maar één echte oplossing voor het aardeopwarmingsprobleem: beperking van de groei des mensdoms. Met elke baby die het levenslicht ziet, wordt de CO2-uitstoot verhoogd. En we kunnen daar beter op eigen initiatief iets tegen ondernemen. Als je het aan de natuur overlaat is het slechts wachten op de volgende vleermuis die met nog veel grotere gevolgen een vismarkt aandoet.

Hoe doen we dat?

Hier volgt een ordinaire passage.

Een half jaar terug werd ik op het strand van Egmond aan Zee in het kader van een tv-serie geïnterviewd door Raoul Heertje en Frans Bromet. Later haakte Heertje af en moest het interview opnieuw. Hoe dan ook, op een gegeven moment vroeg Raoul hoe het verder moest met onze planeet.

„Knoop in de piemel”, antwoordde ik.

Heel opvallend: toen het gesprek zonder Heertje moest worden overgedaan, stelde Bromet, wiens dochter Laura zich in de Tweede Kamer namens GL grote zorgen over het klimaat maakt, die vraag niet nogmaals, met als gevolg dat de kijker van dit commentaar verschoond bleef. Dat was misschien maar beter ook, maar aan de andere kant: in 1950 waren er 2,6 miljard mensen, nu bijna 8 miljard en Laura Bromet heeft vier kinderen.

Wat hoor ik dáár nu rinkelen?

De alarmbellen, soms?

Klopt, in een fatsoenlijke wereld kun je geboortebeperking, op welke wijze ook, niet dwingend opleggen. Er is maar één nette manier: met z’n allen de armoede aanpakken. Waar armoede, daar veel kroost. Dat is een evolutionistisch gegeven. Wie de welvaart verbetert, vergroot de overlevingskans van het nageslacht en beperkt daarmee de drang tot voortplanting.

Zo dus.

Weet je wat ’t is?

Een aarderechtenkwestie.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

In het vlakke land om mij heen groeit het protest tegen de gevolgen van de afgedwongen energietransitie.
Overal in de regio groeit protest tegen windmolens en zonnepanelen

De geluiden tegen de komst van windmolens op verschillende plekken in de regio nemen toe. Nu de zoekgebieden voor windmolens en zonnepanelen op de politieke agenda staan, laten meer en meer bewoners(groepen) en natuurorganisaties van zich horen. “Het verzet wordt gigantisch, dit is gewoon onhaalbaar”, zegt een van de insprekers in de Leiden. Ook de politieke partijen zelf worstelen er mee.

Om aan de klimaatdoelstellingen te voldoen (een energieneutrale regio in 2050) hebben de gemeenten in de Leidse regio de Regionale Energie Strategie opgesteld (RES). Daarin staat een kaartje met plekken waar mogelijk windmolens en zonnepanelen komen. Dat zijn gebieden buiten de stad en vooral langs snelwegen zodat bewoners er zo min mogelijk overlast van hebben.

In totaal is het de bedoeling dat er zo’n 35 windmolens en 750 hectare zonnevelden komen. Daarvoor hoeft niet elk zoekgebied gevuld te worden, maar moet er in ieder geval 800.000.000 kilowattuur opgewekt worden. “We moeten accepteren dat ze er komen”, zei de Leidse wethouder Fleur Spijker (D66) destijds.

Rotorbladen
Maar dat ‘accepteren’ lijkt er moeilijk in te gaan bij de mensen rondom de zoekgebieden. Eerder tekenden bewoners van de Vlietweg protest aan tegen windmolens in de Oostvlietpolder en nu laat de Wijkraad Stevenshof haar zorgen horen over het gebied op en rondom het Valkenburgse meer. “Binnen vijfhonderd meter van dat zoekgebied staan zeshonderd woningen”, zei Gerard Kwakkenbos tegen de Leidse politiek. “Het geluid van windmolens hoor je ook ’s nachts en zelfs binnenshuis. Deze permanente blootstelling aan geluid kan op termijn leiden tot gezondheidsklachten.”

Ook in Leiderdorp hoor je zorgen over de mogelijke komst van windmolens. Daar gaat het over het zoekgebied bij de Munnikkenpolder. “De aanwezigheid van grote aantallen vogels (deels rode lijst soorten) laat zich niet verenigen met de aanwezigheid van windmolens. Het gebied wordt te onrustig, te veel verstoord en te gevaarlijk voor vogels door malende rotorbladen”, schrijft het Groenoverleg Leiderdorp. Ze krijgt bijval van meerdere natuurclubs.

Een stapje verder gaat Max Keuzenkamp. Hij werkt bij een bedrijf voor zonne-energie en kijkt vooral naar de zoekgebieden voor zonnepanelen. Als bezorgde inwoner sprak hij de raad toe. “Deze zoekkaart is een valse belofte. Dit gaat nooit gebeuren”, zegt de 27-jarige Leidenaar. “Wie kan zich een zonneveld voorstellen naast de toeristische trekpleister Keukenhof? Of bij recreatiegebieden als het Valkenburgse meer of midden op de Kaag? Het verzet zal gigantisch zijn en dat is niet zonder gegronde reden.”

Coalitieakkoord verbreken
De weerstand brengt de lokale politiek in verlegenheid. Zo was er afgelopen maandagavond in Leiderdorp een felle discussie. In een persbericht benadrukte het CDA nog eens: “Een gebied met hoge natuurwaarde, zoals de Munnikkenpolder, opofferen voor windmolens is niet de juiste aanpak op weg naar een duurzamere wereld.” De ChristenUnie/SGP-fractie wees op de ongemakkelijke spagaat waarin de gemeenten zitten: “Alleen naar andere gemeenten wijzen werkt ook niet.”

In Voorschoten zijn twee zoekgebieden (De Duivenvoordecorridor en rondom de Papeweg) aangewezen voor het plaatsen van zonnepanelen. De discussie leidt tot nieuwe spanningen binnen de coalitie. Zo mag er van de VVD niet eens gekeken worden naar de Duivenvoordecorridor. De partij botst daarover met coalitiepartner D66 die het ook ongewenst vindt, maar het niet wil uitsluiten. Voor de VVD zou het een breuk met het coalitieakkoord betekenen. “We hebben afgesproken dat het buitengebied groen blijft”, aldus raadslid Bram Reinke.

Wethouder Erika Spil (GroenLinks) probeerde de raad gerust te stellen met de mededeling dat snel zal blijken dat de kans op zonnepanelen in de Voorschotense zoekgebieden heel klein is.

Stappen
Zoals het er nu naar uit ziet is er dus veel protest tegen de zoekgebieden voor windmolens en zonnepanelen. Wat betekent dit voor het opwekken van duurzame energie? Op de kaart uit de RES zijn meer zoekgebieden ingetekend dan nodig dus er kunnen er een paar afvallen. Daarnaast beloofde de Leidse wethouder Spijker dat er, naast verder onderzoek, eerst ‘een uitgebreide participatie’ komt voordat er daadwerkelijk zonnepanelen of windmolens komen. Maar als helemaal niemand het in zijn ‘achtertuin’ wil, hoe worden de klimaatdoelstellingen dan bereikt?

Volgens Keuzenkamp is het simpel: “Als de huidige opgave niet wordt gehaald, dan gaat Den Haag ingrijpen en wijzen zij zoekgebieden aan.” De wethouders in de verschillende gemeenten willen dan ook vasthouden aan de RES. We staan echt voor een grote opgave. Als we die willen behalen moeten we accepteren dat er windmolens komen”, zei wethouder Spijker eerder. De Leiderdorpse wethouder Rik van Woudenberg (D66) doet daar nog een schepje bovenop en zegt vaart te willen maken. “Tot de verkiezingen moeten we nog echt stappen gaan maken”, zegt hij.
https://sleutelstad.nl/2021/05/30/overa ... nepanelen/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Het ziet ernaar uit dat de grote houtkachel in Diemen er niet komt.
Het voorstel is nu voor een grote electrische warmwaterboiler die de stroom krijgt van windmolens en zonnepanelen. Maar ja, die zijn er nog niet in Amsterdam en komen die toch allemaal dan is dat niet voldoende om Amsterdamse burgers te verwarmen via het monopolie Stadsverwarming.
Vattenfall bouwt ‘groene’ mega-boiler, kans op omstreden biomassacentrale wordt hiermee kleiner

Energieconcern Vattenfall gaat een reusachtige waterboiler bouwen op groene elektriciteit, die warmte gaat leveren aan inwoners van Amsterdam, Almere en Diemen. De installatie wordt veel krachtiger dan de omstreden biomassacentrale die Vattenfall in Diemen wilde bouwen.

Met de komst van de waterkoker is Nederlands grootste biomassacentrale nog niet van de baan. Wel is de kans kleiner dat die er in de oorspronkelijk geplande vorm komt. Hiervoor zijn dan wel politieke concessies nodig, aldus Vattenfall. Het energieconcern wil dat warmte van de e-boiler die is gemaakt met groene stroom ook als duurzaam wordt meegeteld. Nu is dat nog niet zo.

Momenteel verwarmen 100 duizend inwoners hun huizen met restwarmte van de gascentrales die ook in Diemen staan. Maar Amsterdam wil vanaf 2040 alleen nog maar ‘duurzame’ warmte. Daarom maakte Vattenfall plannen voor een enorme houtgestookte biomassacentrale.

Die geldt officieel als klimaatneutraal omdat de CO2 die vrijkomt bij het verstoken van hout, weer wordt opgenomen door nieuw aan te planten bomen. Maar tegenstanders vrezen aantasting van bossen en een veel hogere CO2-uitstoot en luchtvervuiling. Na protesten van omwonenden stelde het energieconcern de bouw vorig jaar uit tot 2022, in de hoop dat een nieuw kabinet meer duidelijkheid zal geven.

Plannen voor een elektrische boiler waren er al, maar die zou veel minder krachtig zijn. De waterkoker die het concern maandag aankondigt, krijgt een vermogen van 150 megawatt (MW), zelfs flink meer dan dat van de geplande biomassacentrale (100 MW).

Lage stroomprijs

De elektrische boiler kan alleen draaien als de geleverde stroom duurzaam is. Het mes snijdt aan twee kanten: door de boiler aan te zetten als er een teveel is aan veel zonne- en windstroom, hoeven windturbines en zonneparken op zulke momenten niet afgeschakeld te worden. Daarnaast is de stroomprijs dan laag.

Als er weinig wind- en zonne-energie is, is het verwarmen van water met elektriciteit economisch onrendabel. ‘Bovendien moeten fossiele centrales dan harder draaien om de e-boiler te laten werken, wat natuurlijk onlogisch is’, aldus een woordvoerder van Vattenfall. Doordat er nog maar weinig groene stroomoverschotten zijn, kan de e-boiler nu nog maar weinig gebruikt worden.

In de toekomst verandert dit, als er steeds meer wind- en zonneparken komen. De elektrische reuzenwaterkoker kan uiteindelijk in ongeveer 15 procent van de warmte voorzien, denkt Vattenfall.

Voorlopig zal het energieconcern zijn warmte daarom van een andere bron moeten betrekken. Hierbij zit Vattenfall in een spagaat; waar de Nederlandse politiek aanvankelijk voorstander was van verwarming met biomassa, is een aantal partijen, waaronder D66 en ChristenUnie, van mening veranderd. ‘De politiek draait in biomassa; partijen die eerst voor waren, zijn nu tegen. Daar kunnen we niet op investeren’, aldus de woordvoerder.

‘We willen niet iets bouwen dat niemand wil’, zegt Anna Borg, de Zweedse ceo van Vattenfall. ‘We een warmtesysteem dat de burgers willen. Maar dan hebben we wel richting nodig in wat acceptabel is. Zowel van de politiek als het publiek.’ Het concern wil met de overheid in gesprek hoe de elektrische boiler beter in de duurzaamheidsregels gepast kan worden.

Warmtevraag


Zowel de e-boiler als een eventuele biomassacentrale heeft niet genoeg vermogen om in de volledige warmtevraag te voorzien. Vattenfall denkt dat de elektrische waterkoker 15 procent kan leveren. De nieuwe e-boiler kan in 2024 gereed zijn.

Het concern stelt dat de gascentrales in Diemen de komende decennia nodig blijven; zowel om de levering van stroom te verzekeren als voor restwarmte. Aanvankelijk zullen de centrales nog op gas draaien. Als na 2030 het aanbod van groene waterstof groeit, kan dit als brandstof dienen. Verder kijkt Vattenfall naar restwarmte uit onder meer datacenters, aquathermie en geothermie.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b48ce122/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Er is ook ontpoldering dwaasheid in Friesland.
Daar moeten ingepolderde wadden (al 400 jaar) plaats maken voor zilte natuur.
NAV: ‘Aan ontpolderingsplan Westhoek werken we niet mee’

Mogelijke plannen om het vruchtbare akkerbouwgebied in Westhoek (FR) in te richten als wisselpolder kunnen wat betreft NAV-voorzitter Teun de Jong direct de prullenbak in. Er is volgens hem totaal geen draagvlak voor onder de boeren in het gebied.

„Bij een wisselpolder is er gewoonweg sprake van ontpoldering en dan zou je in het gebied geen akkerbouw meer kunnen bedrijven. Dat dient hier totaal geen doel en daar werken we dus niet aan mee. De plannen worden ook niet gedragen door de boeren in het gebied”, zegt voorzitter van de Nederlandse Akkerbouw Vakbond resoluut. „In Nederland willen we heel erg veel, maar het kan niet zo zijn dat we voor alles wat we bedenken landbouwgrond gaan onttrekken. We hebben nu al een ernstig tekort aan landbouwgrond in Nederland.

Bij een wisselpolder wordt er een gat in de buitenste dijk (een wisselpolder bestaat uit twee dijken) gemaakt zodat gedurende een lange tijd slib afgezet wordt en zo kan laaggelegen land meegroeien met de stijging van de zeespiegel.

Volgens De Jong is er tot vorige week vrijdag niet met de boeren in het gebied gesproken over het idee voor een wisselpolder. „Tineke de Vries zit namens de landbouw in de stuurgroep voor de dijkversterking Koehool-Lauwersmeer, vanuit daar kregen we het idee voor een wisselpolder in Westhoek te horen. Tineke heeft aangegeven dat wanneer de betrokken boeren niet voor vrijdagavond (28 mei, red.) ingelicht zouden worden, wij dat gingen doen. Want er kan niet over de boeren worden gesproken zonder eerst zelf met ze te praten. Dat gebeurde niet, daarom hebben wij, LTO Noord en NAV, dit naar buiten gebracht en de boeren ingelicht.”

Dijkversterking

Wetterskip Fryslân gaat de waddenzeedijk tussen Koehool en het Lauwersmeer verbeteren. Voor de dijkversterking is een stuurgroep opgericht waarin vertegenwoordigers van onder andere het Wetterskip, It Fryske Gea, de landbouw, gemeenten en Provincie Fryslân plaatsnemen. De dijkversterking wil het Wetterskip, waar mogelijk, combineren met het verbeteren van het landschap en de natuur. Hiervoor konden ideeën worden ingediend bij het Wetterskip.

Het idee voor een wisselpolder is er hier een van, vertelt een woordvoerder van het Wetterskip. Volgens woordvoerder staat er nog niks vast. „De wisselpolder is een van de ideeën waarvoor we een gebiedsproces gaan opstarten. We gaan dan ook het gebied in dit te bespreken. De communicatie daarover moet nog worden opgestart.”

Statenvragen en Kamervragen

De mogelijke plannen voor een wisselpolder in Westhoek houdt deze week de gemoederen flink bezig. Zo stelden de Friese Statenfracties van het CDA en de VVD begin deze week al Statenvragen over wat nu precies de plannen zijn voor het akkerbouwgebied in Westhoek. CDA-Statenlid Maaike Prins liet eerder aan Veldpost weten door de boeren uit het gebied te zijn getipt. „Maar vanuit de provincie zijn wij nog niet hierover geïnformeerd. Een merkwaardige gang van zaken. Daarom willen we ook van Gedeputeerde Staten weten of het klopt dat die plannen er zijn en wat de rol van de provincie hierin is. Het zou bijzonder zijn als Gedeputeerde Staten zouden meewerken aan een ontwikkeling waarbij een uniek en zeer vruchtbaar akkerbouwgebied aan zijn bestemming wordt onttrokken.” LTO Noord en andere landbouworganisaties lieten weten ‘furieus’ te zijn over het idee om het akkerbouwgebied als wisselpolder in te richten.

CDA-Tweede Kamerlid Derk Boswijk heeft inmiddels Kamervragen gesteld over de mogelijke plannen voor het akkerbouwgebied in Westhoek. „Waarom worden hoogwaardige landbouwgronden bij dit project niet beschermd, terwijl met de pootaardappelen die in het gebied worden gekweekt wereldwijd 1 miljard mensen kunnen worden gevoed en er bij de teelt in dit gebied geen tot nauwelijks gewasbeschermingsmiddelen hoeven worden gebruikt?”, wil het Kamerlid weten. Daarnaast vraagt Boswijk opheldering over het doel van het project: „Is het juist dat het doel van dit project is om het gebied in te richten als natuur/Natura2000 gebied en het behalen van doelen op het gebied van de Kadderichtlijn Water (KRW) en de Programmatische Aanpak Grote Wateren (PAGW)?”
https://www.akkerwijzer.nl/artikel/4055 ... -niet-mee/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ali Yas »

King George schreef:
vr mei 28, 2021 1:35 pm
want we willen allemaal graag minder CO2
Klopt niet. Ik bijvoorbeeld denk dat we de natuur op Aarde helpen met meer CO2. En als het daardoor wat minder koud wordt is het nog mooier.

De ons beloofde weerrampen zijn overigens uitgebleven. Jammer dat dat niet wat vaker de aandacht krijgt.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Waar burger moet vergroenen, blakert de overheid alles zwart

Burgers kunnen zich schuldig maken aan terreur in hun eigen tuin. Wie meer tegels heeft gelegd dan wat maatschappelijk aanvaardbaar wordt geacht – en dat bepalen bestuurders en ambtenaren in ons land – loopt het risico te worden uitgemaakt voor ‘tegelterrorist’.

Er is al een top-vijf van ‘terreurgemeenten’: Zwartewaterland (voorheen Genemuiden, Zwartsluis en Hasselt) bij Zwolle heeft het dubieuze genoegen de onbetwiste nummer 1 te zijn. Meer dan 85 procent van de tuinen in dit Overijsselse dorp bestaat uit steen.

Ook Urk, Raalte, Hattem, Elburg en Steenwijkerland staan hoog genoteerd op deze zwarte lijst. Wie stenen en tegels in zijn of haar tuintje voorrang geeft boven groen werkt volgens onze overheden immers mee aan de opwarming van de aarde.

Stichting Steenbreek
Volgens een onderzoek van de Universiteit van Wageningen, waarvan de resultaten de kolommen van het AD haalden, kan de stralingstemperatuur op pleinen in de bebouwde omgeving tot wel twaalf graden hoger liggen dan in parken.

Deze klimaatkennis ligt ten grondslag aan het bestaansrecht van de Stichting Steenbreek waarbij bijna de helft van de 350 Nederlandse gemeenten is aangesloten. De naam van de organisatie verklaart de doelstelling: openbare ruimten moeten worden ‘ontsteend’ ten gunste van vergroening van de leefomgeving.

Spionagemethode
Het zijn vooral gemeenten, provincies en waterschappen die zich druk maken over de manier waarop de burger-zelf zijn eigen erf inricht. Je zou verwachten dat ambtenaren met trap, kijker en fototoestel uitrukken om een al dan niet afkeurende blik over de schutting te werpen. Nee, onze overheid bedient zich van een veel eigentijdsere spionagemethode.

Aan de hand van satellietbeelden zijn 6,6 miljoen Nederlandse tuinen digitaal met infographics in beeld gebracht. De overheid laat zich niet om de tuin leiden.

Het buitenaards bewijs over de inrichting van onze tuin kan leiden tot beleid. Het gemeentebestuur van Amsterdam heeft al bepaald dat de burger maximaal eenderde van zijn of haar tuin mag betegelen. Hoe gaat de naleving daarvan eruit zien? Een tegeltax wellicht?

Tegelwippen
Dat de gekte bijna compleet is, blijkt uit het Nederlands Kampioenschap Tegelwippen dat dit jaar voor de tweede keer wordt gehouden. De competitie met de zinnenprikkelende aanduiding moet stimulerend werken en voorziet erin dat de ene gemeente de andere kan uitdagen.

De wedstrijd loopt tot september. Aan kop gaat Rucphen, gevolgd door Gorinchem en Vijfheerenlanden. Hekkensluiter is Nunspeet op plaats tachtig. De berekening wordt gemaakt aan de hand van de hoeveelheid gewipte tegels per duizend inwoners. Tot dit moment zijn dat er in 2021 landelijk gezien bijna 340.000.

De drie lagere overheden – gemeenten, provincie en waterschappen – voegen zich met hun anti-stenenstrijd naar het beleid van Rutte-3 (en, wie zal het zeggen, ook Rutte-4?) om de burger zoveel mogelijk vrijheden te ontnemen.

Vanuit ‘Den Haag’ is er al een verbod uitgeroepen om te koken en te stoken op aardgas. Dat moet elektrisch. De burger raakt nu dus ook de regie kwijt over de inrichting van de eigen tuin.

Kunststofvlaktes
Er kunnen tal van zeer verdedigbare persoonlijke omstandigheden zijn waarom iemand voor tegels kiest in plaats van voor groen op het eigen erf. Een drukke baan, geen groene vingers, een bijzondere handicap, allergie bijvoorbeeld, noem maar op. De overheid heeft daar dus geen enkele boodschap aan. Hoed u voor de tegeltaxateur.

Het meest stuitende is, dat waar burgers onder druk staan om het eigen domein te vergroenen, de lagere overheden zèlf – gemeenten, provincies en waterschappen – heel druk bezig zijn om groene graslanden massaal om te vormen tot kunststofvlaktes van pikzwarte zonnepanelen.

Van gas naar elektriciteit zonder enige inspraak van de burger
Solar Power Europe heeft berekend dat Nederland vorig jaar een record aantal zonnepanelen heeft geïnstalleerd, waardoor het vermogen met 2,8 megawattpiek is gegroeid.

Die transitie in het kader van ‘het klimaat’ is heilig als het evangelie. Ons land schakelt immers over van gas op elektriciteit, zoals – zonder enige inspraak van de burger overigens – is overeengekomen aan de klimaattafels.

Waar in het particuliere tuindomein volgens onze bestuurders vergroening hét wondermiddel is tegen de opwarming geldt dit argument níet voor het buitengebied.

Rijkswaterstaat blakert groene grondstukken zwart
Hectare na hectare landbouwgrond wordt opgeofferd om er ‘zonneparken’ van te maken. Verhullend woordgebruik waarvan de klank geheel ten onrechte een romantisch beeld oproept van eindeloos bloeiende landschappen in plaats van zwartgeblakerde vergezichten.

Bij de drie lagere overheden heeft zich ondertussen ook Rijkswaterstaat gevoegd. Deze nogal eens wegens eigengereid gedrag als ‘Staat binnen de Staat’ omschreven organisatie is druk doende om nu nog nodeloos geachte groene grondstukken bij op- en afritten letterlijk zwart te blakeren met zonnepanelen.

Met het exploitabel maken van ‘grassprieten’ langs onze rijkswegen gloort een nieuw verdienmodel voor de organisatie die mede zorgdraagt voor onze verkeersveiligheid.

Dat gaat – zoals vaker bij de overheid – niet zonder dubbele moraal.

Megabillboards
De burger wordt uit oogpunt van verkeersveiligheid ontraden om als weggebruiker in zijn vervoermiddel de mobiele telefoon ter hand te nemen – daar staat een stevige boete op – en al rijdend de aandacht vooral en alleen te fixeren op het verkeer.

De boodschap is duidelijk: houd je ogen op de weg. Daar is niets mis mee.

Ondertussen verrijzen met de snelheid van windmolenparken megabillboards op hoge masten bij strategische punten langs ons wegennet. Bij de Van Brienenoordbrug; het Gouwe Aquaduct en de Moerdijkbrug, om er slechts drie te noemen.

Overheden leiden aandacht weggebruiker af
Terwijl van de weggebruiker in het eigen vervoermiddel beheersing wordt gevraagd – en wat betreft de mobiele telefoon wordt geëist – om tijdens het rijden vooral niet met schermpjes bezig te zijn, wordt deze verleiding juist van buiten aan de bestuurder opgedrongen.

Een uitdagende tekst, een mooie afbeelding of verleidelijk lichaam, de reclamejongens weten met toestemming van de overheden die hier in het kader van vergunningverlening mee te maken hebben – ja, daar zijn ze weer: gemeenten, provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat – precies wat ze moeten doen om jouw oogaandacht als snelle voorbijganger naar dat grote scherm toe te trekken.

Kustbescherming
Rijkswaterstaat is samen met het Staatstoezicht op de Mijnen het bevoegd gezag bij ontwerp, bouw en exploitatie van windparken op zee. Ook dit aantal groeit explosief.

Wie nog niet zo lang geleden op het terras van Huis ter Duin in Noordwijk naar de einder keek, zag met enig geluk wat vissersboten en handelsschepen varen. Tegenwoordig domineren, al dan niet met draaiende wieken, de op hoge poten geplaatste windturbines aan de horizon.

Grondtrillingen
Windmolens blijken laagfrequent geluid te veroorzaken dat verder draagt dan gewoon geluid. Ze zouden bovendien verantwoordelijk kunnen zijn voor grondtrillingen, een recente ontdekking die nog nader moet worden onderzocht.

Ten aanzien van onze kustbescherming dient de vraag zich op: hoe sterk zijn die trillingen? En is het wel verantwoord om zowel op zee als in polders direct achter onze dijken een woud aan windmolenparken te plaatsen?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie