Tijd om milieufreak te worden?

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.

Houd jij je bezig met het milieu?

Ja. Ik ben anti-milieu en koop alles zo goedkoop en vervuilend mogelijk. Ik ben de anti-hippie!
2
9%
Ja. Ik houd me graag bezig met het vitten op Greenpeace-mensen als ze weer eens op de tv zijn; heerlijk om te roepen: Zoek es een normale baan man!
2
9%
Nee. Ik denk er nooit aan. Walvissen gaan toch eens een keer dood en als wij die bomen niet vellen doet een bosbrand of moslim het wel.
2
9%
Nee. Maar dat is omdat ik het niet interessant vind.
4
17%
Nee. Maar dat is omdat het me te deprimerend is.
2
9%
Ja. Ik koop vaak de duurdere eco-versie maar besef wel dat ik er niet aan kan ontsnappen dat ik óók een ecologische voetafdruk heb.
8
35%
Ja. Ik voel me superschuldig, en ik wil alles doen om te voorkomen dat ik het milieu belast!
3
13%
Ja. Ik vind dat zo'n zalig gevoel, dat ik steeds voor de bio-eco-versie ga, en dat iedereen dan ziet: Tjonge, wat is die goed bezig!
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 23

Gebruikersavatar
Pizzaman
Berichten: 2497
Lid geworden op: do apr 14, 2016 8:43 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pizzaman »

Boudewijn Atsma schreef:
vr jul 22, 2022 6:21 pm
Pizzaman schreef:
vr jul 22, 2022 4:34 pm

Let wel je hebt de schijn sowieso al tegen gezien je ook bomaanslagen en terreur niet wil zien als bewijs voor extremistische ideologie.
Ik heb bij mijn weten nooit iets van die strekking beweerd.
Er zal zich vast iemand hier wel wat herinneren, niet iedereen heeft de Rutteritis. :muslima: :sheik:
Zalig zijn de onnozelen en simpelen van geest, want zij zullen er in lopen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Deze hittegolf was slechts een voorproefje. Dat is heel geruststellend.

NOS-weerman Gerrit Hiemstra maakte vanwege de hitte op 19 juli 2022 een filmpje over de relatie met klimaatverandering. ‘Hopelijk heeft Hiemstra meer verstand van het weer.’

Het was volkomen voorspelbaar, dat die ene bloedhete dinsdag 19 juli door klimaatalarmisten als laatste waarschuwing zou worden opgevoerd. Weerman Gerrit Hiemstra twitterde dat dit ‘binnen enkele decennia het gemiddelde zomerweer’ zal zijn, tenzij we ‘stoppen met verbranden van olie, gas, benzine, diesel, kerosine. De keuze is aan ons. Blijven we boren naar olie en gas, dan weten we wat onze toekomst is: kijk naar buiten.’

Meer verstand
Hopelijk heeft Hiemstra meer verstand van het weer dan van het klimaat, want dit is complete onzin. De thermometer piekte die dinsdag in De Bilt op 35,5 graden, en nog een paar graden hoger in Zuid-Limburg. In 2050 zal de gemiddelde piektemperatuur in de zomer geen 35 graden zijn, niet eens 30 graden, maar een graadje of 25. Nu is die 23 graden.

En let wel: dit is de temperatuur op het heetst van de dag. Tijdens dit vermeende voorproefje van de hitte-apocalyps was de gemiddelde temperatuur over het hele etmaal maar 27 graden, omdat het ’s nachts drastisch afkoelde. Gemiddeld over alle dagen en nachten in juni, juli en augustus was de temperatuur in Nederland de afgelopen decennia een graadje of 18, en door verdere klimaatverandering zal die in 2050 misschien net de 20 graden aantikken.

Qua risico voor inwoners van een gebied zegt die piektemperatuur op het heetst van de dag bijna niks. Als het na zonsondergang sterk afkoelt, kunnen bewoners hun huizen ook zonder airco koel houden, simpelweg door ’s nachts goed te ventileren en overdag alles dicht te houden.

Maar stel: Gerrit Hiemstra kondigt morgen een hittegolf aan die twee weken gaat duren, met een temperatuur die dag en nacht op het piekniveau van 19 juli in Maastricht ligt, dus 39 graden. Gaat iedereen zonder airco dan dood?

Nee, nog steeds niet. Wat echt van belang is om het gevaar van hitte te duiden, is de ‘natte-boltemperatuur’. Dit is de temperatuur die een thermometer aanwijst als hij bij goede ventilatie in een natte lap verpakt zit. De verdamping van water uit de lap simuleert het zweten van een mens. Die natte-boltemperatuur hangt af van temperatuur en vochtigheidsgraad van de lucht. Hoe droger de lucht, hoe meer verdamping, hoe lager de natte-boltemperatuur. Bij een natte-boltemperatuur van 35 graden of meer kan een mens ook door zweten zijn lichaamswarmte niet meer kwijt, wat al na een paar uur fataal kan zijn.

Hittegolf van een dag
Hoe dicht zat het hittegolfje van 19 juli bij die fatale grens? Volgens het KNMI was die dag het minimum van de relatieve luchtvochtigheid 21%. Op een zonnige, droge dag zal dit minimum ongeveer samenvallen met het maximum van de temperatuur. Dan kun je in een grafiek opzoeken dat de natte-boltemperatuur in Maastricht toen piekte op 22 graden. Mijlenver verwijderd van de fatale grens, dus.

Het effect van waterverdamping op hitte is gigantisch: met een relatieve luchtvochtigheid van twintig procent, wordt de fatale grens pas bereikt bij 60 graden luchttemperatuur. Dat verklaart ook waarom recente hittegolven als in India, met een week lang piektemperaturen rond de 45 graden, maar bij een vrij lage vochtigheidsgraad, geen massale sterfte veroorzaken.

Qatar of Nijmegen
Dat veronderstelt overigens wel dat je uit de zon kunt blijven en geen zwaar lichamelijk werk hoeft te doen – zoals het bouwen van een voetbalstadion in Qatar, of de Vierdaagse lopen in Nijmegen. En onaangenaam is het natuurlijk wel, proberen te slapen als het 35 graden in je slaapkamer is. Een ventilator om de verdamping op gang te houden heb je dan echt nodig.

Het blijft een bizar verschijnsel, dat een hittegolf die neerkwam op één dag – het soort weer dat routine is in traditionele toeristenmagneten als Spanje, Griekenland of Thailand – in Nederland tot voorproefje van ‘ontwrichtende klimaatverandering’ bestempeld wordt.

Wat is er op 19 juli ontwricht geraakt in Nederland? Wat raakt er ontwricht als dit niet slechts eens in de paar jaar, maar een paar dagen op rij of een paar keer per jaar voorkomt? Want dat is de toename in zulke hittegolven die klimaatverandering in Nederland gaat veroorzaken. De jaarlijkse herfstblaadjes op het spoor veroorzaken meer ontwrichting. Eén winterse ochtend met sneeuw en ijzel ook.

Treurig voorbeeld van het hyperventilerende klimaatalarmisme dat zogeheten kwaliteitsmedia over ons uitstorten, was de ‘analyse’ in NRC die nog diezelfde dag verscheen.

Kenmerkend voor zulk proza zijn de vage alarmkreten die de lezer moeten overtuigen van de urgentie van de klimaatcrisis, en het incestueuze citeren van andere klimaatalarmisten, zoals bovengenoemde tweet van Gerrit Hiemstra. Ook citeert NRC een artikel in New Scientist: ‘Dit is een game changer wat betreft hittegolven’, hoewel dat al ruim voor 19 juli verscheen.

En dan: ‘Overal in Europa werden deze weken hitterecords gebroken, in veel landen sterven mensen. Duizenden hectaren bos zijn door branden verwoest in Zuid-Europa’. Hier worden in één adem weerrecords, stervende mensen en bosbranden aan elkaar geknoopt, zonder enige onderbouwing of specificatie.

Winterpieken zijn dodelijker
Hittegolven veroorzaakten altijd al pieken in sterfte onder bejaarden – die trouwens veel kleiner zijn dan de jaarlijkse winterpiek in de sterfte – maar het aantal hittedoden in landen als Spanje en Frankrijk blijkt al door relatief simpele beleidsmaatregelen drastisch af te nemen. Dat komt eigenlijk neer op wat meer naar kwetsbare bejaarden omkijken, wat ook zonder klimaatverandering geen slecht idee zou zijn.

En het is uiteraard onzin dat hittegolven bosbranden veroorzaken. Een bos vliegt niet spontaan in de fik als het ’s middags even 45 graden wordt; de kans op bosbranden wordt bepaald door de hoeveelheid droog, brandbaar materiaal die zich daar verzameld heeft, en dat wordt grotendeels bepaald door hoe warm en vooral hoe droog het is geweest in de voorafgaande weken en maanden. In Zuid-Europa gebeurt dat elk jaar, en het staat nog te bezien of daar dit jaar abnormaal veel bos afbrandt.

Angst als verdienmodel
De NRC-redacteur heeft ook zelf nog iemand gebeld: Maarten van Aalst, die deze vage angstkreet in de aanbieding heeft: ‘Er gaan dingen gebeuren die we ons niet kunnen voorstellen’. Klimaatangst is Van Aalsts verdienmodel. Hij is namelijk hoogleraar klimaatweerbaarheid aan de TU Twente, en zijn leerstoel wordt geheel of gedeeltelijk betaald door het Rode Kruis, waar hij ook directeur is van het klimaatcentrum. Jawel, datzelfde Rode Kruis dat de focus in de fondsenwerving heeft verlegd van concrete noodhulp aan slachtoffers naar klimaatmobilisatie in derdewereldlanden.

Er was niks onvoorstelbaars aan de hittegolf van 19 juli, net zoals er niks onvoorstelbaars is aan klimaatverandering in het algemeen. De veranderingen die zullen optreden zijn gradueel, en statistisch goed voorspelbaar. Als dit is wat Nederland van klimaatverandering gaat merken, is dat juist bijzonder geruststellend.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
ma jul 25, 2022 12:55 am
Dan kun je in een grafiek opzoeken dat de natte-boltemperatuur in Maastricht toen piekte op 22 graden. Mijlenver verwijderd van de fatale grens, dus.
Het was een heerlijke dag inderdaad, met een boekje in de schaduw. Het soort weer dat je zoekt als je op vakantie gaat in het zuiden.

En verder zijn al die temperatuurvoorspellingen net zo veel waard als een glazen bol. In 1970 dacht men nog dat de wereld zou vergaan door een ijstijd.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Boudewijn Atsma

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Boudewijn Atsma »

Ali Yas schreef:
ma jul 25, 2022 8:10 am

Het was een heerlijke dag inderdaad, met een boekje in de schaduw. Het soort weer dat je zoekt als je op vakantie gaat in het zuiden.

En verder zijn al die temperatuurvoorspellingen net zo veel waard als een glazen bol. In 1970 dacht men nog dat de wereld zou vergaan door een ijstijd.
Het is een verbijsterend gegeven dat er nog steeds mensen zijn die de opwarming van de aarde botweg ontkennen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Boudewijn Atsma schreef:
ma jul 25, 2022 9:42 am

Het is een verbijsterend gegeven dat er nog steeds mensen zijn die de opwarming van de aarde botweg ontkennen.
Jij blijft je als een demente oude heer verbazen over het feit dat wij hier iets anders denken over de opwarming van de aarde.

Dit is nou al de zoveelste keer dat je dat hier schrijft.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Boudewijn Atsma

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Boudewijn Atsma »

Ariel schreef:
ma jul 25, 2022 11:14 am


Jij blijft je als een demente oude heer verbazen over het feit dat wij hier iets anders denken over de opwarming van de aarde.

Dit is nou al de zoveelste keer dat je dat hier schrijft.
Klopt, het betreft onvoorstelbare onnozelheid.
Boudewijn Atsma

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Boudewijn Atsma »

Ariel schreef:
ma jul 25, 2022 11:14 am
demente oude heer
Ariel kan erop vertrouwen dat ik haar nooit op deze manier zal uitschelden.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door xplosive »

 
Ali Yas schreef:
ma jul 25, 2022 8:10 am
En verder zijn al die temperatuurvoorspellingen net zo veel waard als een glazen bol.
 
Je moet wel heel ver gaan om een spurieuze relatie te veronderstellen tussen wat mensen doen en de opwarming van de aarde.
 
Ali Yas schreef:
ma jul 25, 2022 8:10 am
In 1970 dacht men nog dat de wereld zou vergaan door een ijstijd.
 
Dat was toen slechts één opvatting onder vele.
 
Inmiddels weten we dat we de komende 50.000 jaar niet op een ijstijd hoeven te rekenen.
 
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Boudewijn Atsma schreef:
ma jul 25, 2022 11:27 am

Ariel kan erop vertrouwen dat ik haar nooit op deze manier zal uitschelden.
Dat is mooi, want ik ben geen oude heer, maar een oude dame. En ik heb ook niet de indruk dat ik steeds weer dezelfde mantra onder een post plaats.

Jij valt namelijk zo vaak in herhaling Boudewijn.

En. Hoe bevalt je deelname aan dat andere forum waar jij nu deel van uit maakt. Luisteren de leden daar aandachtig naar je?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Boudewijn Atsma

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Boudewijn Atsma »

Ariel schreef:
ma jul 25, 2022 11:50 am


Dat is mooi, want ik ben geen oude heer, maar een oude dame. En ik heb ook niet de indruk dat ik steeds weer dezelfde mantra onder een post plaats.

Jij valt namelijk zo vaak in herhaling Boudewijn.

En. Hoe bevalt je deelname aan dat andere forum waar jij nu deel van uit maakt. Luisteren de leden daar aandachtig naar je?
Probeer het op de inhoud, Ariel. Dit wekt medelijden.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Boudewijn Atsma schreef:
ma jul 25, 2022 12:03 pm

Probeer het op de inhoud, Ariel. Dit wekt medelijden.
Wat voor inhoud Boudewijn? De inhoud van jouw mantra dat jij niet begrijpt dat er op dit forum mensen zijn die niet meegaan met jouw doem fantasie dat de wereld vergaat door opwarming, en dat de boeren daar aan schuldig zijn ?

:nietverstaan:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Boudewijn Atsma

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Boudewijn Atsma »

Ariel schreef:
ma jul 25, 2022 12:32 pm


Wat voor inhoud Boudewijn? De inhoud van jouw mantra dat jij niet begrijpt dat er op dit forum mensen zijn die niet meegaan met jouw doem fantasie dat de wereld vergaat door opwarming, en dat de boeren daar aan schuldig zijn ?

:nietverstaan:
Ik denk inderdaad dat de klimaatverandering ons voor rampen gaat plaatsen die zonder precedent zijn. Ik heb nooit beweerd dat de boeren daar de oorzaak van zijn, in elk geval niet als enige en ook niet substantieel.
Boudewijn Atsma

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Boudewijn Atsma »

Boudewijn Atsma schreef:
ma jul 25, 2022 12:03 pm


En. Hoe bevalt je deelname aan dat andere forum waar jij nu deel van uit maakt. Luisteren de leden daar aandachtig naar je?
Ze reageren in elk geval inhoudelijk en respectvol.

Mensen die deelnemen aan een forum met de eis dat anderen het met hun eens zijn zoeken niet de discussie maar willen slechts bevestigd worden in hun vermeende eigen gelijk.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Boudewijn Atsma schreef:
ma jul 25, 2022 12:45 pm
maar willen slechts bevestigd worden in hun vermeende eigen gelijk.
Net zoals jij dus.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Boudewijn Atsma

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Boudewijn Atsma »

Ariel schreef:
ma jul 25, 2022 1:42 pm
Boudewijn Atsma schreef:
ma jul 25, 2022 12:45 pm
maar willen slechts bevestigd worden in hun vermeende eigen gelijk.
Net zoals jij dus.
Nee, ik ontmoet hier overwegend tegenspraak.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Boudewijn Atsma schreef:
ma jul 25, 2022 1:43 pm
Ariel schreef:
ma jul 25, 2022 1:42 pm
Boudewijn Atsma schreef:
ma jul 25, 2022 12:45 pm
maar willen slechts bevestigd worden in hun vermeende eigen gelijk.
Net zoals jij dus.
Nee, ik ontmoet hier overwegend tegenspraak.
En dat vind jij niet leuk? Maar zo erg is het toch niet. xplosive is het met je eens, en je krijgt ook steun van mercator.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Boudewijn Atsma

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Boudewijn Atsma »

Ariel schreef:
ma jul 25, 2022 1:59 pm


En dat vind jij niet leuk? Maar zo erg is het toch niet. xplosive is het met je eens, en je krijgt ook steun van mercator.
Ja, soms ben je het met elkaar eens en soms is er inhoudelijk verschil van inzicht. Op dat gegeven drijft een forum.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Dit ziet er een stuk beter uit dan koeien in een wei. En het lijkt me ook goed voor de vogelpopulatie in dit gebied.

Afbeelding

Een van de grootste zonneparken van Nederland is gestart met het produceren van schone elektriciteit voor het nationale net. Het Budel Zonnepark, recordhouder van Nederland, is in vijf maanden tijd aangelegd en maar liefst 120 voetbalvelden groot.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Boudewijn Atsma

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Boudewijn Atsma »

Ariel schreef:
ma jul 25, 2022 2:23 pm
Dit ziet er een stuk beter uit dan koeien in een wei. En het lijkt me ook goed voor de vogelpopulatie in dit gebied.

Afbeelding

Een van de grootste zonneparken van Nederland is gestart met het produceren van schone elektriciteit voor het nationale net. Het Budel Zonnepark, recordhouder van Nederland, is in vijf maanden tijd aangelegd en maar liefst 120 voetbalvelden groot.
Voor vogels maakt het weinig uit of het agrarisch grasland, snijmais of aardappelen betreft of zonneweiden. Ze zijn in beide gevallen totaal de klos.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Boudewijn Atsma schreef:
ma jul 25, 2022 2:27 pm

Voor vogels maakt het weinig uit of het agrarisch grasland, snijmais of aardappelen betreft of zonneweiden. Ze zijn in beide gevallen totaal de klos.
Jij denkt dat vogeltjes blij worden van zo'n zonnepark? Oke... :unhappy: De vogelbescherming denkt daar toch anders over.

Zonnepanelen worden geplaatst op daken van gebouwen en aan gevels, langs infrastructuur, maar ook steeds vaker in de vorm van zonneparken op land en op water. Vaak zijn dit voor vogels belangrijke locaties. Vogelbescherming is voorstander van meer duurzame energie in Nederland, maar niet ten koste van biodiversiteit.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Boudewijn Atsma

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Boudewijn Atsma »

Ariel schreef:
ma jul 25, 2022 2:59 pm

Jij denkt dat vogeltjes blij worden van zo'n zonnepark?
Ze worden er net zo blij van als van een snijmais- of aardappelakker en een raaigrasgrasland van de bio-industrie.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door King George »

Boven zonneweides zie je geen vogels. Boven grasweiden (met koeien, schapen etc.) wel. Dus laat die grasweides maar grasweides in plaats van dat er maar asfalt en beton bij moet komen voor al die (veelal geïmporteerde) extra overbevolking, vind je ook niet? Met minder overbevolking ook minder zonneweides. En anders zwets je maar wat, want dan is het jou dus niet om de vogels te doen. Je toont weer eens aan een grote leugenachtige hypocriet te zijn.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door sjun »

Boudewijn Atsma schreef:
ma jul 25, 2022 9:42 am
Ali Yas schreef:
ma jul 25, 2022 8:10 am

Het was een heerlijke dag inderdaad, met een boekje in de schaduw. Het soort weer dat je zoekt als je op vakantie gaat in het zuiden.

En verder zijn al die temperatuurvoorspellingen net zo veel waard als een glazen bol. In 1970 dacht men nog dat de wereld zou vergaan door een ijstijd.
Het is een verbijsterend gegeven dat er nog steeds mensen zijn die de opwarming van de aarde botweg ontkennen.
Het is meer verbijsterend dat nog niet iedereen de nitwits en uitvreters herkent. Maar mensen leren vlot bij en tegen die tijd gaat er vanzelf wat veranderen.

Terzake de draad maar weer: :greeting2:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door sjun »

These climate change FACTS will SHOCK your liberal friends


Meer Bjorn Lomberg :greeting2:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Hoe schoner de lucht, hoe groter de opwarming, aldus deskundigen.
Lucht in Nederland is flink schoner maar toch stijgt de temperatuur, hoe zit dat? Vijf vragen

De lucht in Nederland is de afgelopen decennia flink schoner geworden dankzij strenge uitstootregels voor auto’s en industrie. Goed voor onze gezondheid, en zelfs voor meer uren zon. Maar het verklaart ook deels de hogere temperaturen. Hoe zit dat?

Wat is het verband tussen luchtvervuiling en klimaat?
Wetenschappers houden al langer rekening met een relatie tussen beide. Ten eerste geldt: hoe meer stof- en roetdeeltjes uit wegverkeer en industrie in de atmosfeer hangen, hoe meer zonlicht wordt teruggekaatst. Dat verkoelt. Ten tweede hebben deeltjes vervuiling invloed op de vorming van wolken. Mist en wolken kunnen bijvoorbeeld ontstaan dankzij condensvorming rond die zwevende stofdeeltjes. Ook wolken zorgen voor weerkaatsing van zonlicht. Hoe schoner de lucht, hoe meer zonlicht de aarde bereikt, hoe groter de opwarming.

Wat zegt het nieuwste onderzoek?
Onderzoekers van onder meer de Universiteit van Leipzig hebben eens wat beter gekeken naar gegevens van weersatellieten. Hun onderzoek bevestigt: schonere lucht geeft de bestaande opwarming door broeikasgassen een duwtje in de rug. „Het is voor het eerst dat alle beschikbare satellietdata van de laatste decennia zijn bekeken”, zegt klimaatonderzoeker Jos de Laat van het KNMI. „Die hoeveelheid informatie van satellieten is geëxplodeerd, dus dit is zeer interessant.” De studie schat dat de invloed van luchtvervuiling op klimaat sinds de eeuwwisseling met 30 procent is afgenomen. In Europa is luchtvervuiling eerder aangepakt dan in bijvoorbeeld Azië, ook de opwarming in Europa verloopt sneller dan het wereldwijde gemiddelde.

Hoeveel schoner is de lucht in Nederland?
In de Rijnmond zorgde smog begin jaren zeventig regelmatig voor ’prikkende ogen, hoofdpijn, kortademigheid en duizeligheid’, aldus het RIVM. Dankzij strenge regels tegen vieze uitstoot, is de aanwezigheid van vrijwel alle vervuilende stoffen sindsdien afgenomen. Zo was de gemiddelde concentratie stikstofoxiden in 1980 17 microgram per kubieke meter en in 2015 nog maar 7 microgram. De hoeveelheid fijnstof daalde in dezelfde periode van 59 naar 12 microgram. Ook zwavel en ammoniak namen af. „De luchtkwaliteit is in Europa fors verbeterd”, bevestigt Yannick Damen van Weeronline. „Dat heeft ook geleid tot een halvering van het aantal mistdagen. Die schonere lucht heeft echter één keerzijde: het zorgt voor extra opwarming.”

Welk aandeel opwarming komt door schone lucht?
Het onderzoek schat dat de opwarming die we hebben ervaren voor 15 tot 50 procent is toe te wijzen aan schonere lucht. „Dat is inderdaad een enorme marge”, erkent klimaatonderzoeker Jos de Laat van het KNMI. „We weten het nu eenmaal niet zo goed, want het klimaat is een complex systeem.”

Moeten we iets tegen die extra opwarming doen?
Schonere lucht heeft de gemiddelde Nederlander zes jaar extra levensverwachting opgeleverd. In het wetenschappelijke tijdschrift Science wordt geopperd een nieuw soort ’vervuiling’ in de stratosfeer te brengen, in de vorm van sulfaatdeeltjes, wat als mistig schild alsnog zonnestraling kan helpen tegenhouden. Het is een kunstmatige manier om aardse opwarming te remmen. De Laat: „Hier ben ik persoonlijk geen voorstander van. De menselijke invloed op het klimaatsysteem is al aanzienlijk en divers. Nog meer draaien aan knoppen, hoeft wat mij betreft niet.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie