Tijd om milieufreak te worden?

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.

Houd jij je bezig met het milieu?

Ja. Ik ben anti-milieu en koop alles zo goedkoop en vervuilend mogelijk. Ik ben de anti-hippie!
2
9%
Ja. Ik houd me graag bezig met het vitten op Greenpeace-mensen als ze weer eens op de tv zijn; heerlijk om te roepen: Zoek es een normale baan man!
2
9%
Nee. Ik denk er nooit aan. Walvissen gaan toch eens een keer dood en als wij die bomen niet vellen doet een bosbrand of moslim het wel.
2
9%
Nee. Maar dat is omdat ik het niet interessant vind.
4
17%
Nee. Maar dat is omdat het me te deprimerend is.
2
9%
Ja. Ik koop vaak de duurdere eco-versie maar besef wel dat ik er niet aan kan ontsnappen dat ik óók een ecologische voetafdruk heb.
8
35%
Ja. Ik voel me superschuldig, en ik wil alles doen om te voorkomen dat ik het milieu belast!
3
13%
Ja. Ik vind dat zo'n zalig gevoel, dat ik steeds voor de bio-eco-versie ga, en dat iedereen dan ziet: Tjonge, wat is die goed bezig!
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 23

Mahalingam
Berichten: 52066
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Het einde van de dieselmotor komt in zicht.
De Franse Gele Hesjes rijden hoofdzakelijk in diesels van en naar hun werk. Er is daar meer diesel dan benzine. Dat wilde de overheid graag.
Europese rechter: steden mogen álle diesels verbannen

Van het Europese Hof van Justitie hoeven steden geen onderscheid te maken tussen oude en nieuwe diesel. De zelfontbranders mogen gewoon allemaal uit de centra geweerd worden als steden dat willen.

Ook de nieuwste 'schone' diesels mogen binnenkort allerlei steden niet meer als het aan de stadsbesturen van Madrid, Brussel en Parijs ligt. De drie hoofdsteden stapten naar het Europese Hof in Luxemburg om de rechter nadat de Europese Commissie besloot dat diesels in de Euro6-regels met stikstofdioxide mochten uitstoten.

Aanvankelijk was de norm gesteld op 80mg/km, maar blijkbaar wist de autolobby de commissie te overtuigen om toch meer hoestgassen uit te mogen stoten. In ieder geval besloten de commissarissen in al hun wijsheid dat 168 mg/km ook best okay was.

Fout. Althans de Europese rechter heeft nu bepaald (pdf) dat de oude standaarden leidend blijven. Het gevolg daarvan is dat steden auto's die wel aan de Euro6-normen voldoen toch mogen weren omdat ze teveel uitstoten. Volgens de rechter had de commissie de macht helemaal niet om de emissielimieten aan te passen.

Het is de vraag of de dieselban zich zal beperken tot allen Madrid, Parijs en Brussel. Dankzij de uitspraak van de EU-rechter is het voor alle steden toegestaan om alle diesels bij de stadsgrens tegen te houden. Dus reken binnenkort maar op een milieuzone bij u voor de deur.
https://www.autobahn.eu/11556/europese- ... verbannen/

Wedje maken? Ook Amsterdam wordt dieselvrij.

Globalisering: stadsgrenzen worden belangrijker voor de mensen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door King George »

Even een weetje over groene autootjes:

Tegen 2026 is er 9 X meer lithium, 7 X meer nikkel, 6 X meer kobalt nodig om batterijen te maken voor die groene autootjes. Mijnbouw dus, vaak in erbarmelijke omstandigheden en met kinderarbeid. De groene sprookjeswereld ziet er heerlijk uit.


Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52066
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Afbeelding

Klimaatgekte bij Pauw aan tafel: Samsom 'je kunt een geisoleerde woning met een theelichtje verwarmen' [icon_lol.gif]
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52066
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Electrische auto's zijn stinkend duur en onhandig. Maar met de nodige subsidie verkopen die auto's wel. Enige druk op de prijzen is er niet dankzij subsidie. Ze blijven dus stinkend duur.
En zo zal het ook met de warmtepompen gaan, dat is een nog ergere cowboy business dan de keukens.
Honderden miljoenen voor verduurzamen huizen: subsidies warmtepompen en isolatiematerialen
Het kabinet zal minimaal honderden miljoenen extra uittrekken om woningen te verduurzamen. Dat blijkt uit een conceptakkoord dat is bereikt aan de klimaattafel die praat over de gebouwde omgeving.

Er wordt een landelijk programma voor de verduurzaming van woningen ontwikkeld, staat in het akkoord. Via dat programma wordt tot 2030 50 miljoen euro per jaar uitgetrokken voor een speciale investeringssubsidie voor duurzame energie. Niet alleen de aanschaf van warmtepompen komt dan voor subsidie in aanmerking, dat geldt ook voor isolatiemaatregelen.
Omdat gemeenten een belangrijke rol spelen bij het verduurzamen van woonwijken, zal het kabinet extra geld vrijmaken om gemeenten te helpen wijken aardgasvrij te maken. Wijken waar het aardgasnet binnenkort aan vervanging toe is, zullen als eerste worden aangepakt.
In mijn stad is dat de binnenstad waar vervanging nodig is en het centrum staat vol oude niet-geïsoleerde beschermde (monument) panden.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

Kabinet wil verkoop benzineauto verbieden

Geplaatst op 21 december 2018

Afbeelding

DEN HAAG – Het kabinet wil in 2030 een nationaal verkoopverbod op benzine- en dieselauto’s. Dat melden bronnen aan De Telegraaf. Verder staat in het Klimaatakkoord een plan om de invoering van rekeningrijden voor alle automobilisten te ‘verkennen’.

Het kabinet gaat met Brussel onderhandelen om een nationaal verkoopverbod in te kunnen voeren. Ook parallelimport van auto’s die op benzine of diesel rijden wil Den Haag verbieden. Dat betekent dat dealers geen gewone auto uit het buitenland mogen halen door inkoop bij buitenlandse verhuurbedrijven, veilingen of bij fabrikanten.

Kilometerheffing
In het Klimaatakkoord is het plan voor een kilometerheffing voor automobilisten niet gesneuveld. Er komt als het aan de onderhandelaars ligt een ‘verkenning’ voor invoering in 2024. Die studie zou uiterlijk eind volgend jaar gereed moeten zijn.

In het regeerakkoord hebben VVD, CDA, D66 en ChristenUnie afgesproken dat er deze kabinetsperiode geen rekeningrijden komt voor de automobilist. Het is niet voor het eerst dat er een onderzoek komt naar een kilometerheffing. Het Centraal Planbureau rekende al eens uit dat zo’n heffing vergelijkbaar is met een taks van 1 euro per liter aan de pomp.

Accijns
De automobilist wordt sowieso gepakt. In het Klimaatakkoord staan bijvoorbeeld voorstellen om de accijns op benzine en diesel met 1 cent te verhogen in 2020. De transportsector heeft tot het laatst gevochten tegen een hogere dieselaccijns omdat het niet wil meebetalen aan subsidies voor elektrische personenauto’s.

bron
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Ik hoorde Rutte net zeggen..."Een elektrische auto is ook een auto..." :scratch:

Knetter, knetter, knetter gek.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

'Met 10.000 euro kunnen Nederlanders al flink besparen’

Peter Winterman, 20-12-18

Afbeelding

Morgen presenteert klimaatonderhandelaar Diederik Samsom zijn plan voor de grootste verbouwing van ons land. ‘Deze verbouwing moét lukken'.

Wie betaalt de rekening om alle huizen in Nederland duurzamer te krijgen? Die vraag brandt op de lippen van veel huizenbezitters en moet worden beantwoord in het Klimaatakkoord. Morgen presenteren de partijen aan de klimaattafels hun eindvoorstel, waarna de plannen worden doorgerekend.

Diederik Samsom (47) zit de groep 'gebouwde omgeving' voor. Met tientallen belangengroepen - zoals woningcorporaties, Vereniging Eigen Huis en de installatiebranche - heeft hij maandenlang onderhandeld. ,,We zijn eruit'', zegt Samsom. ,,Alle woningen in Nederland moeten in de komende dertig jaar één keer worden verbouwd. Is dat nou zo gek?''

Bent u zelf al van het gas af?

,,Nee. Ik ben zo'n hele gewone Nederlander met een gasgestookte cv-ketel. Ik wacht rustig tot de gemeente met een plan komt voor de nieuwe warmtevoorziening in mijn wijk. Alle gemeenten moeten dat plan in 2021 klaar hebben.

Ondertussen heb ik wel mijn huis geïsoleerd. Want dat is altijd verstandig. Voor iedereen. Zelf woon ik in een kleine tussenwoning uit 1890. Isoleren kostte mij zo'n 9000 euro.''

Wat zegt u tegen Nederlanders die dat bedrag niet op hun rekening hebben staan?

,,Ten eerste is het niet zo dat mensen 30.000 tot 60.000 euro moeten investeren. Dat bedrag ben je kwijt voor hysterisch goede isolatie, maar dat is helemaal niet nodig. Met 10.000 euro kunnen de meeste Nederlanders al flink besparen. Stel nu eens dat je dat bedrag kunt lenen bij het energiebedrijf. Met een looptijd van vijftien jaar en 3 procent rente kost dat 69 euro per maand. De daling van je energierekening is 70 tot 80 euro per maand. Wie nu maandelijks 200 euro aan energie uitgeeft, is door zo'n lening niet duurder uit.”

,,Er zijn mensen die zeggen: ik vertrouw het energiebedrijf niet. Dan kun je ook een lening sluiten bij je installateur. Of je sluit een hypotheek af bij de bank. Dat is voor veel Nederlanders een interessante optie, met de huidige lage rentestand.”

,,Ik snap wel dat niet iedereen zomaar een lening krijgt. Er zullen altijd Nederlanders zijn die de financiering niet rond krijgen. Voor die mensen komen er subsidies. We moeten ook regelen dat verbouwen goedkoper wordt, wat vanzelf gebeurt als we dit op grote schaal gaan doen.''

In juli stelde u voor om een lening aan het huis te koppelen, in plaats van aan een persoon. Het kabinet heeft daarop gezegd: dat type lening gaan we niet fiscaal aftrekbaar maken.

,,Dat was een tegenvaller, zeg ik eerlijk. Maar de schade valt mee: het scheelt zo'n 2,50 euro per maand. Gebouwgebonden financiering is nog steeds nodig. Als je dan je huis verkoopt voordat de lening is afgelost, neemt de nieuwe koper die lening gewoon over. Banken en energiebedrijven kunnen dit organiseren. Branchevereniging Energie-Nederland is groot voorstander.''

Hoeveel huishoudens moeten wat u betreft een dure warmtepomp aanschaffen?

,,Van de zeven miljoen woningen in Nederland willen we tot 2030 zo'n anderhalf miljoen bestaande huizen onder handen nemen. Een groot deel van die woningen wordt door de gemeente aangesloten op een collectief warmtenet. Een zesde tot een kwart zou op een all electric warmtepomp moeten overstappen.''

Warmtepompen zijn duur, maken veel herrie en verwarmen niet zo goed als een cv-ketel.

,,Ze worden in snel tempo beter én goedkoper. Op dit moment zijn er goede op de markt, maar na 2030 zul je zien dat het een veel interessantere optie wordt. Ik zeg niet dat Nederland nu al massaal aan de warmtepomp moet.''

De energierekening schiet in 2019 omhoog. Een belastingmaatregel van dit kabinet kost elk huishouden 51 euro extra.

,,Dat is een ongelukkige maatregel. Ik verwacht dat het in ieder geval deels wordt teruggedraaid. Voor het draagvlak is het belangrijk dat je belastingmaatregelen geleidelijk doorvoert, en niet zo schoksgewijs.''

Toch heeft u zelf in juli voorgesteld om de gasbelasting met 20 cent te verhogen. Dat vinden de meeste regeringspartijen veel te gek.

,,Als ik politicus was, zou ik dat ook zeggen. Voor hen speelt er helaas iets anders: boze kiezers. Die zijn er, dat snap ik. In de rol die ik nu heb, hoef ik mij gelukkig minder aan te trekken van de boze kiezer en kan ik kijken naar het algemeen belang. Als je de energiebelasting aanpast, krijg je altijd te maken met individuen die daar nadeel van ondervinden. Voor politici is die groep veel relevanter dan de algemene winst die er wordt behaald.''

Wat is voor u relevanter?

,,Dat het lukt om Nederland van het gas te krijgen. En daarbij willen we er ook voor zorgen dat mensen met een laag inkomen er niet op achteruit gaan. Door bijvoorbeeld de woningcorporaties het voortouw te laten nemen. Huurders gaan dan als eerste profiteren van een betere woning met een lagere energierekening. De rest van Nederland volgt vanzelf. Het is niet zo dat deze operatie foutloos gaat verlopen. Maar het moet wél gebeuren. Voor het klimaat.

,,Ik denk dat de aanloop hobbelig wordt, zoals elke aanloop hobbelig is. Ik denk dat we nog heel veel fouten gaan maken. En ik denk dat er ook nog wel boze brieven naar de krant worden gestuurd. Want iets nieuws is nooit makkelijk. Maar als we er allemaal de schouders onder zetten, gaat het lukken. Dit móét lukken.''

https://www.ad.nl/politiek/met-10-000-e ... ~a23fbcc8/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

De Duitse regering vernietigt de levensbasis van tienduizenden!

Geplaatst op 21 december 2018

Afbeelding
VW bouwt tot 100.000 arbeidsplaatsen af. Duitse regering vernietigt de levensbasis van tienduizenden!

Uitgerekend voor Kerstmis: VW maakt enorme afbouw van arbeidsplaatsen bekend.

De Duitse politiek vernietigt duizenden banen: uitgerekend korte tijd voor Kerstmis werd nu bekend dat VW binnenkort 7000 arbeidsplaatsen afbouwt. Achtergrond is de nieuwe concernstrategie betreffende E-mobiliteit, die vooral de schuld is van het dieselschandaal en de ideologische voorschriften van de Duitse regering en van de EU.


7000 arbeidsplaatsen in Hannover en Emden – dat is een derde deel van alle werknemers in beide fabrieken. Als reden hiervoor geeft VW de scherpere CO2-grenswaarden voor nieuwe auto´s aan. In de komende 10 jaar zouden er, aldus de leiding van het concern, tot 100.000 arbeidsplaatsen kunnen verdwijnen – dat zou overeenkomen met ongeveer een vierde deel van alle werknemers.

De Duitse politiek vernietigt met haar ideologische waanzin-politiek dus niet alleen de economische standplaats Duitsland, maar berooft ook tienduizenden mensen van hun inkomen. Daarvan is echter niet alleen VW, maar alle autoproducenten de dupe. We kunnen dus wachten op nog meer vreselijke meldingen.

De AfD in het Duitse parlement is de enige politieke kracht waarop de Duitse werknemers kunnen vertrouwen. Wij wijzen het af dat de Duitse hoogstaande technologie ten gunste van producten uit Zuidoost-Azië wordt opgegeven, veroorzaakt door een politiek die zonder welke feitelijke situatie dan ook uitsluitend ideologische beslissingen neemt.

(www.bild.de)

Bron: www.facebook.com

Door: Dr. Alice Weidel

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2018/12/21 ... duizenden/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52066
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Een Gr. Links evenement trok erg weing betalende bezoekers. En toch, met als thema milieu, klimaat CO2 en genderneutraal met diversiteit zou je toch drommen mensen mogen verwachten.
Aantal bezoekers wereldbol valt tegen, gemeente en provincie Utrecht voor een ton schip in
Het duurzaamheidsevenement Climate Planet, dat in oktober in een grote wereldbol op het Jaarbeursplein werd gehouden, heeft veel minder bezoekers getrokken dan gedacht. De gemeente en de provincie moeten daarom beide 50.000 euro extra ophoesten. Ook waren er tegenvallende kosten door problemen met het klimaatsysteem in de bol.
Verklaring van projectleider Maike van Eijndthoven van stichting Utrecht4Global Goals (U4GG) komt neer op 'stom volk'.
,,De bezoekersaantallen tijdens de eerste anderhalve week tot tweede week vielen erg tegen. Onze Planet was een grote marketingtool, maar voor veel mensen was die nieuw. Mensen moesten er even aan wennen dat-ie er stond.’’

En dat kan je verwachten met een organisatie vol mileueufreaks:
De organisatie werd tijdens het evenement ook geplaagd door problemen met een batterij die ‘s nachts werd geladen, maar onvoldoende stroom bleek op te wekken om films te vertonen over de opwarming van de aarde. Om dit toch door te laten gaan, werd een dieselaggregaat aangerukt. Dit kwam de klimaatclub op veel kritiek te staan, omdat de bol zich middenin de milieuzone bevond. Na een dag werd er een vaste stroomvoorziening aangelegd.
De zoveelste minkukelige poging tot opslag van electrische energie faalt.
En wie betalen de zaak?
Het project was begroot op 6 ton, maar heeft uiteindelijk 8 ton gekost. De 6 ton is volgens Van Eijndthoven gedekt door subsidie van de gemeente en provincie, bedrijven en bewoners door middel van crowdfunding en kaartverkoop. Voor de extra kosten van twee ton draaien niet alleen de gemeente en provincie op, maar ook de Economic Board Utrecht (krijgt ook subsidie) en bedrijven als BAM en Stedin.
https://www.ad.nl/utrecht/aantal-bezoek ... ~a3b8c82d/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

De totale politieke correctheid...

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

Krankzinnige hypocrisie!

Afbeelding

Nederland (zie het rode stipje) gaat de wereld van de ondergang redden door van het gas af te gaan en elektrisch te gaan rijden!

Geplaatst via: E.J. Bron (via Twitter; “Tjerk Bos”)
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Hoogste tijd voor opstand tegen de smerige politiek der dwazen!

Revolutie en burgeroorlog liggen op de loer. Logisch, wanneer je bedenkt dat het op de loer liggende vertrapte volk gevoed wordt door de zich onkwetsbaar wanende politieke smeerlappen.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Mahalingam
Berichten: 52066
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Dit is de machinekamer in een woning waar ze een warmtepomp hebben.

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door King George »

Wat is daar het electriciteitsverbruik van? En zonder kernenergie gaan we dat niet redden met zonnepanelen en windmolens.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Het is de machtswellust van de zich onkwetsbaar gewaande politieke machthebbers in een land met vrije keuze van politici die zich verenigd hebben tot de politieke elite waaraan niet te tornen valt, die nooit naar het volk luisteren en voor miljarden aan blunders begaan.

Politici hebben wel hersenen maar van gezond verstand is nauwelijks sprake. Het allerbelangrijkste voor een politicus in een democratisch klimaat is smoesjes verkopen met een glad gestreken tong. Het komt nauwelijks voor dat iemand gevraagd wordt de politiek in te gaan; het is een roeping waar paal en perk aan gesteld moet worden. We moeten terug naar de democratie van de oude Grieken waar om toerbeurten mensen uit het volk werden aangewezen zitting te nemen op de banken van de verantwoordelijkheid. Weleens met een loodgieter over de problemen van alledag gesproken? Zo'n man heeft meer kijk op de werkelijkheid dan alle 'geleerde' politieke dwazen bij elkaar.

Hoe leg je je kinderen vandaag-de-dag nog uit wat de waarde is van de democratie ten opzichte van een communistische dictatuur? :redface2:
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Tientallen experts laken indoctrinatie door verdedigers van klimaatplannen

Wetenschap in plaats van emotie

— Van een van de meest welvarende landen ter wereld naar een land waar armoede en kou de keiharde realiteit zijn. Het is een scenario waar niemand zich iets bij kan voorstellen, maar dat bij uitvoering van de huidige klimaatplannen het donkere toekomstbeeld van ons land kan worden.

Door MARCEL VINK

In een manifest – ondertekend door 24 professoren, ingenieurs en andere experts – wordt gesteld dat de voorgestelde klimaatwet regelrecht naar een ramp leidt. ’De doelstellingen zijn onhaalbaar’, valt te lezen. ’Handhaving ervan veroorzaakt een catastrofe van armoede, kou en honger. Economisch maakt het Nederland tot een derdewereldland’.

Het epistel, inmiddels verstuurd naar 380 gemeenten en 21 waterschappen, stelt dat de investeringen van mogelijk honderden miljarden euro’s kapitaalvernietiging zijn. Die moeten door de burger worden opgebracht en kunnen niet worden besteed aan bijvoorbeeld zorg, onderwijs en huisvesting.

Energie is juist van levensbelang, wordt geschreven, en de plannen kunnen absoluut niet voldoen aan onze behoefte. Na de ’gasuitstap’ kunnen windmolens, zonnestroom en bio-energie de huidige energievoorziening nauwelijks vervangen. Energie is onmisbaar bij bijna alles: voedselvoorziening, huizen, transport, verwarming, verlichting, wegen, alle industrie, landbouw, veeteelt en visserij. We tuimelen, zo staat te lezen, als een troep lemmingen de afgrond in.

Guus Berkhout, een van de ondersteuners van het alarmmanifest, stelt dat de groep experts al heel lang een discussie op gang wil brengen die inhoudelijker is dan nu het geval is. „En dat valt niet mee”, erkent Berkhout, die onder meer als hoogleraar geofysica aan de TU Delft was verbonden, en aan de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.

"Nederland verandert in derdewereldland"
„Mensen wordt volop verteld dat CO2 de oorzaak van alle problemen is, wat gewoon niet klopt. Ik hoop dat de bevolking betere informatie krijgt, goede voorlichting. Zodat ze weten dat er ook een ander verhaal bestaat. Maar hoe kom je daar nu nog tussen? Vrijwel alle media willen er niets van weten. Als je twijfelt aan het CO2-verhaal, gaan alle deuren dicht. Terwijl het geen gifgas is, maar een fundamentele bouwsteen voor al het leven op aarde. Hoe meer CO2, hoe groener de aarde. Dat harde feit mag niemand horen.”

In de bestuurslaag, meldt het epistel, is de technische kennis nagenoeg nul. Er zijn bovendien nogal wat mensen die belang hebben bij het huidige ’klimaat’. Dat zegt ook ingenieur Peter Oosterling, expert op het gebied van energievoorziening. Hij legt uit dat het klimaatdebat een strijd is tussen ’alfa en bèta’, tussen emotie en wetenschap. „Veel politici laten zich bijstaan door experts die hen naar de mond praten en schrijven, en in de ’geldverdienmode’ willen blijven meedraaien.”

Volgens hem is het klimaat ’een supertechnisch en superfysisch moeilijk onderwerp’, dat bovendien helemaal niet nieuw is. „Het ’probleem’ bestaat al tientallen jaren. Alleen is het door mensen als Al Gore op de politieke wereldagenda gekomen, en door alarmisten als Ed Nijpels en Diederik Samsom op de Nederlandse agenda.”

Oosterling heeft met vele onafhankelijke mede-wetenschappers ernstige twijfels bij hun verhaal. „Er is geen enkel bewijs dat er een gewenst effect zal zijn bij de huidige klimaatplannen op het zogenaamde CO2-probleem, laat staan dat we dit wereldomvattende proces zouden kunnen beïnvloeden. Wij wetenschappers hebben een glashard verhaal, waarbij we alle beschikbare data kunnen aanleveren. Het klimaatsysteem zit zo complex in elkaar, en heeft zulke lange tijd nodig om op een door de mens veranderde input te reageren, dat het zottenwerk is om zulke beweringen erover te doen en te menen dat we in de komende tientallen jaren een afvlakking of vermindering kunnen waarnemen.”

Berkhout geeft veel lezingen over het onderwerp. „Elke keer zijn mensen weer volledig verrast. De indoctrinatie is zó ernstig. Het is ook onbegrijpelijk dat de milieuclubs zich voor het karretje laten spannen van de klimaatlobby. Klimaat en milieu zijn twee totaal verschillende zaken.”

Ook waar het geld naartoe gaat, zorgt voor zorg. Oosterling: „Dat gaat ongetwijfeld naar de clubs en aanhangers van klimaatpaus Nijpels, die van Samsom, en naar andere belanghebbenden in de klimaatindustrie.”

In tegenstelling tot mensen die hieraan verdienen, zijn de opstellers van het manifest naar eigen zeggen voornamelijk onafhankelijk. Oosterling: „Ik heb geen belang, geen politieke binding. Maar ik vind het krankzinnig dat we zoveel onnodig kapitaal willen vernietigen en dat de burger een angstaanjagend verhaal op de mouw wordt gespeld.”

Hij legt de link met de onrust in Frankrijk. „Daar is de beweging van de Gele Hesjes ontstaan nadat de prijzen voor benzine en diesel omhoog gingen. Maar waarom gebeurde dat? Omdat president Macron geld nodig had voor zijn klimaatdoelen, om mee te gaan in het verhaal van CO2-reductie. Terwijl Frankrijk het minst CO2-uitstotende land in Europa is. Je ziet het ook in Nederland. Het referendum is niet voor niets afgeschaft. Als mensen meer kennis hebben, komen ze ook hier meer in opstand.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door King George »

Het lawaai van windmolens zorgt voor slapeloosheid bij veel mensen en is tevens zeer slecht voor de gezondheid.
De Wereld Gezondheidsorganisatie maakt zich daarom terecht grote zorgen over al de grote windmolen-parken.
En dan nog horizonvervuiling.

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52066
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Je hoort wel eens dat als het aanbod (verplichte afname) van duurzame electrische energie groot wordt ten opzichte van de conventionele energie, dat dan het net instabiel wordt waarna chaos komt.

Er is gekeken naar de impect van zonnecellen.
Het dagelijkse gebruik is goed te voorspellen. Hier een typisch voorbeeld:

Afbeelding

Wat gaat er gebeuren als er steeds meer zonnenergie wordt toegevoegd?
Dan moeten de conventionele leveranciers (gas, kolen, oliestook) minder leveren. Dat ziet er na zo uit als de plannen worden uitgevoerd en er steeds meer alternatieve stroom verplicht wordt afgenomen.

Afbeelding

De meeste centrales zijn voor 50% van het vermogen regelbaar. Dus moeten vele centrales van de basislast afgehaald worden om een paar uur later weer vol op gang te gaan.
En alleen gasgestookte centrales lukt dat. En we moeten ook zo nodig van het gas af.
Vanwege de alternatieve energie moet er steeds meer gas gebruikt worden, wat in al onze buurlanden ook daadwerkelijk gebeurt.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

Wel de lusten, niet de lasten

Geplaatst op 30 december 2018

Afbeelding

Er is nogal wat te doen over het klimaat. We moeten windmolens bouwen, zonne-energiepanelen installeren, warmtepompen gebruiken en nog veel meer onzin. Onzin, want wat milieubewust links negeert, al dan niet opzettelijk, is dat onze samenleving vanaf 1965 essentieel veranderde en dat nog steeds doet. Ze wil wel de lusten, maar niet de lasten. Maar laat ik vriendelijk blijven: ik denk niet dat het opzettelijk is. Ze weten gewoon niet beter. Iedereen heeft toch een verwarmd zwembad?

Laten we met iets beginnen dat vrijwel niemand meer weet. Namelijk dat de huiskamertemperatuur met ruim 10 graden omhoog is gegaan de laatste eeuw. Stomtoevallig kwam ik daar achter op een historisch forum. Ik wist het ook niet, maar toen ik dat las, herinnerde ik het me weer. Want u en ik hebben het zelf meegemaakt.

Toen ik klein was. hadden we één kolenkachel. In de woonkamer. Die kachel ging pas eind november aan. Zeg maar iets voor Sinterklaas. En weer uit in maart. Meer kachels hadden we niet. Okay, we hadden ook een elektrisch kacheltje, maar dat gebruikten mijn ouders heel erg weinig. Want dat was duur. En gevaarlijk, vooral met kleine kinderen. Ik was toen iets van vijf jaar. Klimaatopwarming was nog niet verzonnen, en het kon best koud zijn voor november en na maart. Dus wat deed je dan? Dan trok je een trui aan.

Dat veranderde toen Nederland haar pot met goud ontdekte in Slochteren. Die kolenkachel was verdomd veel werk. Ik heb het nooit gedaan, was daar gelukkig te klein voor. Mijn vader moest die kachel regelmatig schoonmaken. Dat is turkenwerk absoluut geen leuke klus. De as moest er uit, en daarna moesten de aangekoekte resten los gebikt worden. Iedere paar dagen moesten we kolen scheppen in de kelder. Dat heb ik wel gedaan, en was vies werk. Dus toen Nederland aardgas kreeg, kocht mijn vader vrij snel een gaskachel. Dat was duur, want de flat waarin we woonden was gebouwd voor er aardgas was, dus de leidingen moesten ook gelegd worden.

In eerste instantie gingen mijn ouders op de oude voet door. De gaskachel ging niet aan voor november, en uit in maart. Maar gasverwarming was best prettig, dus het duurde niet lang voor de kachel aanging begin november, en na maart uit. Wij kinderen vonden het geweldig, we hoefden niet meer de hele dag met dikke truien aan te lopen. Een paar jaar later liet mijn vader een tweede gaskachel installeren in de kinderkamer. En op dit moment zou u vreemd opkijken als er geen verwarming is in welke kamer dan ook, tot en met de wc en de badkamer. De gemiddelde huiskamer temperatuur ging omhoog van 16-18 graden naar nu +21 graden. Handdoek-verwarming in de badkamer: is dat een luxe? Ik vind van wel, de meeste mensen denk ik niet.

Maar… daar betaalt u voor. Het is namelijk helemaal niet gewoon dat je in de winter binnenshuis in een T-shirtje rondloopt en slaapt in je onderbroek. Dat is luxe waar u voor betaalt. Begrijp me niet verkeerd, ik misgun het u echt niet. Ik constateer alleen. Tot de jaren-70 was het heel gewoon om een dikke trui te dragen, extra dekens op bed te leggen en een warme kruik mee te nemen. Als je een warme handdoek wilde, dan moest je die maar een half uur boven de kachel hangen.

Als je op bezoek ging trok je je overjas uit, maar je colbert hield je aan. Ik kan me nog herinneren dat mijn ooms op visite kwamen, gekleed in een driedelig pak. Omdat de huiskamertemperatuur gemiddeld steeds hoger is geworden verdween eerst het vest, daarna de stropdas en tenslotte het colbert. Dat is veel comfortabeler. Klopt, maar het kost wel veel energie. Dat was leuk toen we Slochteren ontdekten, maar voor die luxe moeten we nu de rekening betalen. Milieuvriendelijke stroom is hele dure stroom, weet u.

Toen ik op mezelf ging wonen, heb ik me aangewend de thermostaat niet hoger dan 18 graden te zetten. Mijn vrienden klaagden altijd dat het bij mij altijd een ijskast was. En ze verbaasden zich dat ik comfortabel in een T-shirtje zat terwijl zij zaten te bibberen. Kwestie van gewenning. Later verhuisde ik naar Thailand, en de kamertemperatuur is daar heel wat hoger. In Thailand is een kachel een pure luxe voor de rijken. Logisch, want wij moeten koelen. Ik zet de airco pas aan als het boven de 30 graden is. Op dit moment, terwijl ik schrijf, is het 27 graden. En dat is best fris. Ook dat is een kwestie van wennen. Tot 30 graden zet ik een ventilator aan.

Koelen is fors duurder dan verwarmen. Dat merken we best aan de rekening. Die is nu 1/3 van wat we eerst moesten betalen, toen ik de airco op turbo zette op 24 graden om niet dood te zweten.

Gaan we verder terug in de tijd, dan herinner ik me verhalen van mijn moeder dat haar ouders altijd klaagden dat ‘jullie jongeren niet weten wat armoe is’. De 18 graden in de huiskamer van mijn moeder was, volgens mijn grootouders, pure luxe.

Op dat forum las ik dat tot zeer recent onze mode volledig was gebaseerd op een temperatuur van ongeveer 12 graden. Kijk maar op oude prenten en schilderijen. Die hoge kragen en strakke manchetten waren praktisch, in zekere zin. Dat was om de kou buiten te houden. Je droeg binnenshuis veel meer kleding dan wij nu gewend zijn. Wat u op schilderijen ziet, zijn mensen die binnenshuis dragen wat wij zien als overdreven warme kleding. Dat komt omdat verwarmen toen een echte luxe was. Duur, en heel veel werk.

Dat is waar u milieufanaten nooit of te nimmer over hoort. Ed Nijpels wil wel dat u een warmt€pomp laat install€r€n in uw woning, die daarvoor w€l €xtra g€ïsol€€rd moet worden. Zelf woont hij in een dure villa met een verwarmd zwembad. Hij begrijpt niet waarom u die warmtepomp niet wilt. Ik vraag me zelfs af of hij begrijpt waarom u geen verwarmd zwembad heeft. Dat gaat zijn begripsvermogen te boven. Iedereen (die +5 miljoen verdient) heeft toch een verwarmd zwembad? Wat zeuren jullie nou? Gewoon hard werken, net als Edje. Dan heeft u ook een verwarmd zwembad!

Neemt u maar van me aan dat u héél erg snel gaat ontdekken dat een dikke trui aantrekken meer bespaard dan uw spaarpot leegtrekken voor een warmtepomp. Het is erg prettig als je midden in de winter op bezoek kan gaan in je zomerjurk of T-shirt, maar dat is binnenkort wel afgelopen. Dat kan uw gastheer of vrouw zich niet meer veroorloven. En u ook niet.

Kijk eens rond en schrik hoeveel apparaten u heeft met batterijen er in. Uw horloge. De computer, de laptop, uw telefoon, de tablet. En god weet wat nog meer. Kijk eens hoeveel elektrische apparaten u altijd aan heeft staan. De koelkast bijvoorbeeld. En vergeet de vriezer niet. Nu we waanzinnige prijzen voor milieuvriendelijke stroom moeten gaan betalen, zijn dat luxes die u op korte of middellange termijn moet herzien. Waarom bewaar je brood in de vriezer? Omdat het gemakkelijk is. Paar bammetjes eruit halen, even oppiepen in de magnetron en je hebt heerlijk vers brood! Smaakt geweldig.

Klopt, maar er hangt altijd een prijskaartje aan. Als die boterhammen u straks een paar euro per stuk gaan kosten, wat dan? Dan eet u net als ik brood dat een dag of wat oud is. Vers brood is lekkerder, maar het moet wel betaalbaar blijven, toch?

Wie heeft er geen wasmachine, of vaatwasmachine? Bijna niemand. Maar dat zijn allemaal apparaten die veel stroom verbruiken. Ik denk dat de wasmachine het laatste verdwijnt. Of eigenlijk de centrifuge.

Als ik moet gokken, dan denk ik dat u de afwasmachine het eerste de deur uit doet. Daarna waarschijnlijk de vriezer. De koelkast, de centrifuge en de wasmachine als laatste. Dat waren de eerste elektrische apparaten die men zich kon veroorloven, na elektrisch licht. Toen mijn moeder jong was (dat was voor WO II) deed ze de was met de hand. Dat was niet even een paar sokken wassen, maar de hele was van een gezin met 12 personen. Ze had gelukkig wel een centrifuge. Het centrifugeren van wasgoed is heel zwaar werk. Als u me niet gelooft, probeer eens een grote handdoek droog te wringen met de hand, of met een mechanische wringer. Het eerste dure apparaat dat families zich wilden veroorloven, was daarom een centrifuge. De wasmachine kwam daarna. En pas daarna, veel later, begon men met koelkasten.

Deze duik in het niet zo verre verleden (u en ik hebben het zelf minstens gedeeltelijk meegemaakt) doe ik om u te laten zien dat onze huidige milieufanaten een beetje doorgeslagen zijn. Ze willen wel met molentjes lopen, maar de werkelijke kosten, daar schrikken ze voor terug. Ik bedoel niet in geld. Dat interesseert ze totaal niet, want geld speelt geen rol. Uw geld, wel te verstaan. Ik bedoel in moeite, en gebrek aan comfort. En veel meer werk.

Sommige zaken lijken logisch en eenvoudig, maar zijn dat niet. Vanaf eind september iedere dag binnenshuis een trui dragen, bijvoorbeeld. Tot medio mei. Makkelijk om dat advies aan anderen te geven, hè? Ik zie het u nog niet doen, want op dit moment doet niemand het.

Dat gaat heel snel veranderen. Heeft u € 30.000 voor een warmtepomp? Oh, sorry. Dat is niet genoeg. Warmtepompen werken alleen als uw huis perfect geïsoleerd is. Dat kost minstens 1 of 2 warmtepompen extra. Dus heeft u een bedrag van € 60.000? Nee? Dan moet u de tering naar de nering zetten. Dus toch een trui aan, en dan maar geen vriezer.

Want de maatschappelijke rekening moet betaald worden. Of u het leuk vindt of niet. Wind en zonne-energiepanelen werken niet. Niet goed genoeg. Betaalbare en economische alternatieven worden als te milieuonvriendelijk van de hand gewezen. Tja, dan blijft er voor u maar één ding over … een hele dikke trui aan trekken, en roeien met de riemen die u hebt. Ik vraag me af of dat genoeg is voor onze milieuridders om de schellen van hun ogen te laten vallen. Ik vrees van niet.

Als afsluitertje: toen ik op mezelf ging wonen en mijn kamertemperatuur consequent op 16-18 graden hield, kreeg ik midden in de winter controle van de meteropnemer. Het energiebedrijf had mijn rekening bekeken, en die was veel te laag. Ze dachten dat ik de meter had gekanteld. Er werd een controle uitgevoerd, en ik stond er in m’n T-shirtje naar te kijken. De opnemer vond niks. Vraagt hij aan mij: is het altijd zo koud hier? Of is de CV toevallig stuk? Zeg ik: nee hoor. In de zomer is het hier warmer, en dan heb ik de CV niet aan staan. Nu wel maar niet hoog. Hij keek me meewarig aan en zei: Ja. Nou begrijp ik waarom je rekening zo laag is.

Door: H. Numan

https://ejbron.wordpress.com/2018/12/30 ... de-lasten/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ali Yas »

Mahalingam schreef:Er is gekeken naar de impact van zonnecellen.
De ellende van die dingen - en hetzelfde geldt voor windmolens - is dat ze niet leveren als er gevraagd wordt maar alleen als het zo uitkomt.

Bij een winkel met zo'n mentaliteit komt na een tijdje geen klant meer over de drempel, maar het wordt natuurlijk anders als de overheid ons dwingt onze inkopen bij zo'n toko te doen zodra die het zich verwaardigt de deuren te openen. Naar de andere winkels met normale openingstijden mogen we dan alleen als die gekke winkels dicht zijn. Wat denk je dat er gebeurt? Die verplichte ketens kunnen vragen wat ze willen, je hebt immers geen keus, en normale winkels doen hun prijzen óók omhoog, omdat ze anders niet uit de vaste kosten komen. Bovendien zullen zij hun verse artikelen geregeld in de groene bak moeten gooien. wanneer hun clientèle onverhoopt een aantal dagen achtereen naar de verplichte winkel gaat.

De grote fout van de overheid is hier de marktverstoring: oneerlijke concurrentie en zelfs gedwongen winkelnering. Dat dit de prijzen opdrijft is algemeen bekend. En uiteraard wordt dat effect ernstiger naarmate de omvang van die gedwongen handel groeit. Numan en andere zwartkijkers hebben gelijk, en de vrolijke Fransen in Den Haag hebben dat niet. Ze zijn zelfs nog erger dan de halve garen in Berlijn, met hun "Energiewende", want Duitsland had geen voorbeeld maar Nederland heeft in het grote buurland kunnen zien waar deze manie toe leidt.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

Duitsland: Stroom- en gasprijzen stijgen tot 20%!

Geplaatst op 2 januari 2019

Afbeelding
In 2019 stijgen de prijzen voor stroom & gas! Mislukte energietransitie kost de verbruikers tot € 520 miljard!

Herinnert u het zich nog? Ooit was het Jürgen Trittin van Bündnis 90/Die Grünen die de zin “Het is gewoon zo dat de winning van hernieuwbare energieën een gemiddelde huishouding slechts ongeveer € 1,- in de maand kost – net zoveel als een bolletje ijs” heel vanzelfsprekend over de lippen kwam. Nu is ook de laatste consument volkomen gedesillusioneerd. De energietransitie is al lang uitgegroeid tot een fiasco, waarvan weliswaar enkele weinigen profiteren, maar de burger al lang kaal plukt als grootste herverdelingsprogramma aller tijden.

Dit jaar driegen bij enkele energieleveranciers prijsstijgingen voor stroom en gas van tot 20%. De energietransitie hakt erin met hogere netwerkkosten en andere heffingen. Op kolen gestookte energiecentrales worden uit de markt gedrongen, wat het aanbod vermindert. Offshore windkracht wordt nog steeds zwaar gesubsidieerd. Ook wat betreft olie is de kans groot dat de consument weldra dieper in de buidel moet tasten – de OPEC-landen zullen in 2019 minder delven. Dat alles drijft de prijs op.

De energietransitie is al lang uitgegroeid tot een plan-economisch herverdelingssysteem, dat bij een lagere verzorgingszekerheid gigantische kosten veroorzaakt. Sinds 2016 is de belasting door heffingen, servicekosten en belastingen voor alle stroomklanten met 110% gestegen. Het aandeel van de heffingen door de staat aan de stroomprijs voor huishoudelijke klanten bedraagt zodoende inmiddels 54,2%. Tot het jaar 2025 moeten naar schatting ongeveer € 520 miljard opgehoest worden. Voor een gezin van vier personen betekent dat meer dan € 25.000,- – dat zijn heel wat bolletjes ijs. Daarom moet het groene experiment gestopt worden. Het is al lang niet meer op te brengen en staat wereldwijd model voor een unieke mislukking.

www.welt.de

www.welt.de

https://de.wikiquote.org

Bron: www.facebook.com

Door: Dr. Alice Weidel

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2019/01/02 ... en-tot-20/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef: op Nov 09, 2017

Aardwarmte lijkt mooi en duurzaam maar is het niet.
De warmteflux is gemiddeld 90 mW/m2.
Gaan we aardwarmte gebruiken dan treedt uitputting van de bron op. Een bron die betaat uit water in warm gesteente. Het terugpompen van koud water verlaagt de temperatuur en de verloren warmte wordt niet noemenswaardig (op menselijke tijdschaal) aangevuld door de warmteflux.

:finger: Jij moet niet steeds gelijk krijgen Mahalingam.
Bibberen, maar wel 'n hoge energierekening: bewoners complex Spijkenisse zijn het zat

Bewoners van appartementencomplex De Zomertuinen in Spijkenisse pikken het niet langer. Ze krijgen hun huizen met aardwarmte al tien jaar lang niet warm, maar ontvangen wel elke maand een gepeperde energierekening. ,,We hebben zo vaak geklaagd bij huisbaas Woonbron, maar nog altijd wordt het in huis niet behaaglijk'', zegt bewoner Cor van der Wiel (72).

Het probleem geldt voor de bewoners op de bovenste etage van het complex en mensen die lager wonen maar geen buren boven zich hebben. Bij hen blijft de warmtepomp de hele dag draaien omdat nooit de gewenste kamertemperatuur wordt gehaald. De kou trekt omlaag, de warmte ook.

Onderburen en mensen die aan alle kanten buren hebben, zijn spekkopers. Zij zitten tussen huizen en hoeven nauwelijks de pomp aan te zetten. ,,Er woont hierboven een vrouw van 89 jaar. Zij heeft geen mensen boven zich. Ze betaalt 280 euro per maand, plus 60 euro voor de warmtepomp. Dat houd je met een AOW'tje niet lang vol. En boven me zit een nieuwe buurman onder een deken'', vertelt Van der Wiel. Hij doelt op Perry Claesen van wie de warmtepomp al twee maanden kapot is. In zijn huis is het maar 17 graden. ,,En dan moet de echte winter nog komen.''

Bewoner Anne Korf (74) wordt er moedeloos van dat Woonbron telkens langskomt, belooft het op te lossen, maar de problemen er nog altijd zijn. Hier en daar zijn warmtepompen vervangen en er is in sommige plafonds isolatie geplaatst, maar dat veranderde niets. ,,Het kan toch niet'', zegt Korff, ,,dat de één 220 euro stookkosten betaalt en de ander maar 45 euro?''

Balen
Directeur Richard Sitton van Woonbron zegt dat twee gerenommeerde bedrijven op het probleem zijn gezet. ,,Want dit moet opgelost worden.'' Hij erkent dat de bewoners de pech hebben dat ze tot de eersten behoorden met het aardwarmtesysteem. ,,Zij hebben met alle kinderziektes te maken gehad.'' Sitton hoopt echt dat het probleem dit jaar kan worden opgelost. ,,Want ook wij balen hier enorm van.''
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52066
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Ik lees bij https://www.duurzaamnieuws.nl/energie-u ... nederland/:
Aardwarmte kan bovendien op veel plaatsen lokaal toegepast worden en draagt bij tot de diversificatie van onze energievoorziening. Inzetten op geothermie verhoogt daarom ook de leveringszekerheid van onze energietoevoer. Daarbij geldt dat wanneer een installatie eenmaal opgezet is, de energiekosten voor lange tijd stabiel en voorspelbaar zijn. In vergelijking met andere hernieuwbare energiebronnen is geothermie ook niet afhankelijk van bijvoorbeeld externe weersomstandigheden.
Dat is fijn, maar de thuistemperatuur is waar het om gaat. Je opofferen voor de diversificatie is dan wel heel edel maar de hele winter blauwbekken voor 280 euro per maand, plus 60 euro voor de warmtepomp is absurd. Met een CV kan je het voor de helft van de kosten warm stoken.
Je zal maar in Spijkenisse wonen en aardwarmte moeten gebruiken:
Spijkenisse kan ruim 12.000 woningen relatief goedkoop gasvrij maken
In Spijkenisse is gebruik van restwarmte goed mogelijk. Huizen zijn redelijk geïsoleerd en er is genoeg restwarmte te vinden in de Europoort. Op termijn is geothermie, warmte uit de diepe aardbodem, beschikbaar. In het centrum van Spijkenisse en in wijken als Vier Ambachten lenen 10.500 woningen zich volgens de onderzoekers goed voor het aanleggen van een collectief warmtenet. In de toekomst kan dat worden gevoed met warmte uit de diepe bodem, in vaktermen aardwarmte.
https://milieudefensie.nl/actueel/spijk ... vrij-maken
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie