Het Westen versus Rusland

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het Westen versus Rusland

Bericht door Mahalingam »

En dan lees ik in de krant:
Handel met Rusland loopt hard terug: vooral export van bloemen en planten

DEN HAAG (ANP) - Nederland verkocht vorig jaar 38 procent minder aan Rusland, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
https://www.telegraaf.nl/financieel/409 ... en-planten

En uit datzelfde CBS verslag lees ik:
"Opvallend is dat de invoerwaarde van goederen uit Rusland, goed voor zo’n 21 miljard euro, met 13 procent groeide."
Nederland voert minder ruwe aardolie uit Rusland in, andere landen profiteren

CBS Het Russische aandeel van ruwe aardolie nam af van 29,3 procent in 2021 naar 14,2 procent in 2022, blijkt uit cijfers van het CBS. Andere olielanden, zoals Saoedi-Arabië, Nigeria en de Verenigde Staten profiteren.

Nederland importeerde in de laatste tien maanden van 2022 minder ruwe aardolie uit Rusland dan dezelfde periode in 2021. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag. Uit andere olielanden, zoals Saoedi-Arabië, Nigeria en de Verenigde Staten werd beduidend meer ingevoerd. De daling is ingegeven door Europese sancties tegen Rusland.

Het Russische aandeel in de Nederlandse import van ruwe aardolie nam volgens het CBS af van 29,3 procent in 2021 naar 14,2 procent in 2022. De totale waarde van ingevoerde olie uit Rusland daalde van 7,2 miljard euro naar 6,2 miljard euro. Andere landen profiteerden daarvan. Vanuit Saoedi-Arabië verdrievoudigde de invoer van ruwe aardolie. Ook uit Nigeria werd meer ruwe aardolie ingevoerd, ruim het dubbele. Wel was Rusland zowel in 2021 als in 2022 nog steeds de belangrijkste importpartner voor ruwe aardolie.

Met een importwaarde van ruim 43 miljard euro voerde Nederland in de periode van maart december 2022 bijna 78 procent meer aardolie in dan in dezelfde periode in 2021. Hier spelen vooral de hogere prijzen op de oliemarkt een rol.

De prijs van Russische ruwe aardolie is sinds het begin van de oorlog in Oekraïne in februari vorig jaar minder sterk gestegen dan die uit andere grote olie-exporterende landen. Europa en de VS vochten dit jaar een hevige economische oorlog uit met Rusland, met financiële sancties en embargo’s op import- en exportgoederen. Een EU-verbod op het importeren van Russische olie, en op het verzekeren van Russische olietransporten via zee, trad pas afgelopen december in werking.

De Nederlandse uitvoerwaarde van goederen naar Rusland, zo berekende het CBS, daalde in 2022 met 38 procent. Die ontwikkeling is het gevolg van de sancties tegen Rusland. Er werden vooral minder halfgeleiders en chips, transportmiddelen, bloemen en planten, machines en apparaten naar Rusland geëxporteerd. Opvallend is dat de invoerwaarde van goederen uit Rusland, goed voor zo’n 21 miljard euro, met 13 procent groeide.
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/02/22/ne ... n-a4157791
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het Westen versus Rusland

Bericht door Ariel »

Oorlog haalt het slechtste naar boven in de mensen, en in het Nederlandse politieke circus draait het vooral om de ego’s, die willen shinen op de rokende puinhopen in Oekraïne. Ik vind het walgelijk, en hopelijk de kiezers ook.
Preek!: Arthur van Amerongen
De verbijsterende oorlogsgeilheid van progressief Nederland

Waar zijn de linkse pacifisten met hun gebroken geweertje? De tijd dat linksmensen de kreet ‘Liever een Rus in bed dan een kruisrakket’ bezigden ligt ver achter ons, schrijft Arthur van Amerongen.

Ik ben geen Putinversteher maar ik durf hier toch wel zonder veel schroom te beweren dat de president van Rusland aanstuurt op de totale Krieg, waarbij ook Nederland betrokken zal zijn. Immers: premier Mark Rutte beloofde bij een persconferentie in Washington dat Nederland Patriot-raketten zou gaan leveren, Ollongren heeft het regelmatig over de mogelijke levering van tanks (kinderachtig welles-nietes gezever met de Duitsers ) en Sjoerd Sjoerdsma eist dat Nederland zo snel mogelijk F-16’s moet leveren. Deze week werd Frans Timmermans geïnterviewd door de Franse staatsradio. Hij sloeg met zijn vuist op tafel en riep heel flink dat Oekraïne tot de tanden bewapend moet worden, dat er heel, héél veel munitie moet worden gestuurd naar dat land, en veel meer tanks. Generaal Timmermans repte ook nog iets over gevechtsvliegtuigen.

Ik moest denken aan de herfst van 2014, toen minister Timmermans toe moest geven dat de Nederlandse F-16-gevechtsvliegtuigen die doelen van terreurgroep Islamitische Staat (IS) in Irak bombardeerden, daarmee oorlogshandelingen verrichten. Maar dat betekende volgens de minister van Buitenlandse Zaken niet dat Nederland in oorlog was. Dat zei hij in een overleg met de Tweede Kamer. ‘Nederland geeft militaire steun in een gewapend conflict tussen IS en Irak, waarbij Irak steun krijgt van een internationale coalitie van landen. Dat gebeurt op verzoek van Irak, een soeverein land dat z’n soevereiniteit wil handhaven’.

De inzet van de F-16’s kon volgens Timmermans worden gezien als een handeling in het kader van een gewapend conflict, waarop het internationaal humanitair recht van toepassing is. ‘In die zin is het een oorlogshandeling, maar het betekent dus niet dat we in oorlog zijn.’

Leg dat maar uit aan Poetin, dat Nederland niet in oorlog is met Rusland.

Poetin lijkt me gek genoeg om bijvoorbeeld Vlissingen te bombarderen – de haven daar staat vol met Amerikaanse wapentuig – en het voordeel daarvan is dat we dan eindelijk van al dat gezeur over wokeness en stikstof af zijn. De sneeuwvlokjes en de millennials liggen dan huilend onder hun ledikant, tussen de pluche knuffelbeestjes, en Sjoerd Rimmer Sjoerdsma zal als eerste naar de speciale D66-bunker vluchten, met flinke remsporen in zijn witte Francisco van Jole-onderbroek. Die bonenstaak heeft zich inmiddels al zo belachelijk gemaakt, dat ik me beperk tot de alleszeggende tekening van Cortés.

De laatste maanden ben ik een beetje misselijk geworden van de schier oneindige rij Nederlandse politici die op en neer vliegen naar Kiev voor een selfie met Zelenski. Dat was trouwens wel lachen met oorlogshitser Sjoerdsma, die eindelijk ook op bedevaart mocht naar Kiev en daar voor de gek werd gehouden met een dubbelganger van Zelenski. Maar dat hele gedweep met Zelenski is buitengewoon gênant en smakeloos en zegt meer over de ijdelheid van zijn Nederlandse groupies dan over de waarachtigheid van de steunbetuigingen.

We zagen de afgelopen maanden al die grijze muizen van het Nederlandse politieke circus de meest belligerente taal uitslaan. En het waren allemaal keurige en brave mensjes van kabinet-Rutte IV en van de gecontroleerde oppositie: GroenLinks en de PvdA. De twee linkse partijen hielpen het kabinet tot nu toe altijd aan een ruime politieke meerderheid voor het leveren van wapens.

Brave insipide kantoorklerken, kleurloze mensjes die ineens bloeddorstig worden en oproepen tot de eindoorlog tegen Poetin, met alle gevolgen van dien. Ach, dat gedrag zagen we al in de Duitse film Die Welle en in de roman Lord of the Flies van William Golding.

Het is bizar dat al die politici in hun oorlogszuchtige bubbel denken dat ook het electoraat zich hier dag en nacht mee bezig houdt. Dat heeft echt wel andere zorgen aan de kop. ‘Niet mijn oorlog!’, is wat ik steeds vaker hoor en lees. En de vrijheid van Europa waar al die politici over prediken: pfff, ook weer zo’n holle kreet. Vroeger riepen linksmensen: liever een Rus in mijn bed dan een kruisraket. Those were the days.

Het lijkt allang niet meer te gaan over Oekraïne – corrupt tot op het bot – als moreel vlaggeschip van de immer expansieve EU. Timmermans en Sjoerdsma vechten ook nog eens een persoonlijke vete uit met Poetin, en Timmermans heeft de zware industrie van de Donbas hard nodig voor zijn groene revolutie.

Fatsoenlijke mensen die oproepen tot een wapenstilstand en onderhandelingen, worden nu geframed als extreem-rechts en Poetin-lovers. Ik vind het moeilijk om iets zinnig te zeggen over die oorlog, want die gaat boven mijn pet en is ver van mijn bed. Ooit was ik pacifist en stemde ik daarom op de PSP, mede vanwege de blote juffrouw hoor, en de koeien, toen links nog van koeien hield. Dat hoorde nu eenmaal zo. De tijdgeest, ach de tijdgeest. Toen was links nog van het gebroken geweertje. Maar goed: een partij als D66 is met geen mogelijkheid nog links of progressief te noemen, eerder extreem-rechts, zoals Martin Bosma al zei in het hol van de leeuw. Oorlog haalt het slechtste naar boven in de mensen, en in het Nederlandse politieke circus draait het vooral om de ego’s, die willen shinen op de rokende puinhopen in Oekraïne. Ik vind het walgelijk, en hopelijk de kiezers ook.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hallo Tokyo
Berichten: 573
Lid geworden op: di mar 06, 2012 10:49 am
Locatie: achter de duinen...

Re: Het Westen versus Rusland

Bericht door Hallo Tokyo »

Ik ben geen Putinversteher maar ik durf hier toch wel zonder veel schroom te beweren dat de president van Rusland aanstuurt op de totale Krieg, waarbij ook Nederland betrokken zal zijn.

Ik ben een fan van Don Arturo maar met bovenstaande slaat hij toch de plank mis, het is niet de president van Rusland die aanstuurt op de totale Krieg maar die idioot van een Biden met in zijn kielzog de NATO/EU/GB en die idioten die ons 'besturen'.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het Westen versus Rusland

Bericht door Mahalingam »

Europe is DOOMED (Jeffrey Sachs)

Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het Westen versus Rusland

Bericht door Mahalingam »

In mijn kennissenkring heb ik de eerste slachtoffers van de sancties. Fruittelers van Conferance peren. Russen zijn dol op die peren en dus werden die ze onthouden.
De export verplaatste zich naar Turkije. En daar werd het omgekat tot Turks fruit.
Voor de Russen kon dit maar een tijdelijke oplossing zijn.
Dus werden plekken gevonden in Rusland waar die perenbomen goed willen groeien.
En de jaren daarna konden de kwekers de jonge perenboompjes niet aanslepen voor export naar Rusland die wel was toegestaan.
Nu eten de Russen peren van eigen bodem.

Er was ophef en er kwam een oproep voor boycot van Heineken bier omdat de Russen nog steeds Amstelbier kunnen drinken. Bier van eigen Russische bodem gebrouwen door een zelfstandige dochtermaatschappij van Heineken.
Russen klonen bekende westerse merken: ‘Lekkerder dan de friet bij McDonald’s’

Na het begin van de ‘militaire operatie’ in Oekraïne, trokken honderden westerse bedrijven verontwaardigd weg uit Rusland. Hun omvorming tot nationale, Russische klonen verliep vrij geruisloos. ‘We kregen de opdracht niets te veranderen.’

Het is lastig te bepalen, hoe veel en welke Westerse bedrijven de Russische markt daadwerkelijk de rug hebben toegekeerd. Volgens onderzoek van de Amerikaanse Yale-universiteit, zijn een kleine tweehonderd van de in totaal ruim drieduizend ondernemingen vertrokken en hebben er bijna twaalfhonderd hun activiteiten opgeschort.

Onderzoekers van de Universiteit van St. Gallen in Zwitserland kwamen in november evenwel tot een magere 120 bedrijven die al hun assets in Rusland hadden afgestoten. Ze wezen erop, dat veel bedrijven op een andere manier blijven doorgaan met zakendoen. Bijvoorbeeld door parallelimport via andere voormalige Sovjetrepublieken als Kazachstan.

McDonald’s

Een aantal multinationals heeft inmiddels onherroepelijk de plaat gepoetst en keert niet meer terug. Onder hen de Amerikaanse hamburgerketen McDonald’s. De grootste snackbar ter wereld trok zich in mei definitief terug uit Rusland, uit protest tegen het grootschalige bloedvergieten in Oekraïne.

Een Siberische horeca-ondernemer, die al zeventien Russische McDonald’s-locaties in franchisebeheer had, nam alle 850 vestigingen over, voorzag het interieur van een likje verf, paste wat gerechten op de menukaart aan en veranderde het logo. In juli opende de Russische kloon Vkoesno – i totsjka (‘lekker, punt uit’).

Kirill krijgt zojuist zijn hamburgermenuutje uitgereikt in een vestiging van Vskoesno – i totsjka in het zuiden van Moskou. De 34-jarige systeembeheerder proeft niet zo veel verschil, hoewel de patat van ‘ViT’ grover, veel zouter en bovendien aanzienlijk slapper is dan bij McDonald’s. “Ik vind ze juist lekkerder, dan de friet bij McDonald’s,” zegt Kirill.

“Russen waren gewend aan McDonald’s, ze hielden ervan,” vertelt Konstantin Sotnikov, die dertig jaar manager was bij de Amerikaanse hamburgerkoning. “We kregen bij de rebranding de opdracht niets te veranderen. Sterker, we moesten het beste van McDonald’s bewaren en iets nieuws toevoegen.”

Zodoende kwam eind vorig jaar op veler verzoek de Big Mac terug op de kaart en werd begin maart bekend dat ViT een speelgoedfabriek opent om het McDonald’s-concept ‘happy meal’ te kunnen handhaven.

Logo Starbucks

Een andere in het oog lopende ‘omkatting’ was die van de Amerikaanse koffieketen Starbucks. Het bedrijf wachtte lang af, maar besloot in augustus 2022 (bijna een halfjaar na de Russische inval in Oekraïne) definitief de wijk te nemen. Uiteindelijk ging het verder onder de naam Stars Coffee.

De logo’s van de nieuwe bedrijven waren nog wel een dingetje. Dat van Vkoesno – i totsjka toont een rondje (een hamburger) waartegen twee diagonale streepjes (frietjes) ‘leunen’. Met een beetje goede wil is er nog een hoofdletter ‘M’ in te zien.

Handige internetters kwamen er al op de dag van de opening van de keten achter, dat het beeldmerk als twee druppels water leek op dat van een Portugees bedrijf: een veevoeder. De Russische sociale media ontploften van de hilariteit.

Het logo van Starbucks is ook opvallend, juist omdat het bijna niet is veranderd. Het meisjesgezicht is nog exact hetzelfde, alleen is het kroontje veranderd in een kolosjnik, een traditioneel Russische hoofddeksel voor vrouwen.

Starbucks heeft er nooit commentaar op geleverd. “Ik denk dat het voor hen kiezen of delen was,” grinnikt een barista van Stars Coffee in het centrum van Moskou. Hij vermoedt dat de Amerikanen weinig moeite hebben gehad met de beeldmerkdiefstal. “De verkoop van het bedrijf in Rusland was waarschijnlijk lucratief voor hen.”

Coca-cola


Ook bij het nieuwe Russische colamerk Cool Cola doen de kleuren en namen opvallend veel denken aan die van de Coca-Cola Company. De Russische frisdrankleverancier Otsjakovo, voormalig licentiehouder van Coca-Cola in Rusland, sprong in het gat dat de Amerikanen achterlieten en presenteerde naast Cool Cola alternatieven voor Fanta en Sprite.

Die heten nu Fancy en Street. De etiketten wijken weinig af. De smaak is vrijwel gelijk aan die van de illustere voorganger en sinds kort ook verkrijgbaar in de suikervrije variant.

Voor voormalig grootgebruiker van Coca-Cola Semjon (55) is het een hard gelag. Hij vindt de nieuwe Russische cola’s niet aan zijn standaard voldoen. “Het is te drinken, maar minder goed dan Coca-Cola,” zegt hij met een sip gezicht. “Minder zoet. Misschien maar goed ook, dan drink ik het helemaal niet meer.”
https://www.parool.nl/wereld/russen-klo ... ~be082f34/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het Westen versus Rusland

Bericht door Ariel »

Concurrent Donald Trump schaart zich bij ’America First’-vleugel Republikeinen
DeSantis: Oekraïne ’niet van vitaal belang’

Het verdedigen van Oekraïne is „niet van vitaal belang” voor Amerika. Dat zegt Ron DeSantis. De gouverneur van Florida is volgens de peilingen op dit moment Trumps belangrijkste concurrent bij de Republikeinen voor de komende presidentsverkiezingen.

DeSantis schaart zich met zijn woorden bij Trump en de ’America First’-vleugel van de Republikeinse Partij.

DeSantis dringt er al langer op aan dat geld dat nu aan Oekraine wordt besteed naar Amerika zelf moet gaan. Hij noemt het beveiligen van de Amerikaanse grens, investeren in het Amerikaanse leger, en energie onafhankelijkheid allemaal belangrijker. DeSantis noemt de Russische inval in Oekraïne „een territoriaal dispuut tussen Oekraïne en Rusland”.

DeSantis is populair in Republikeinse kringen. Hij is in november met een duidelijk verschil voor een tweede termijn gekozen als gouverneur van Florida. DeSantis wordt gezien als een van Trumps belangrijkste tegenstrevers voor de komende verkiezingen. Officieel heeft hij zich nog niet kandidaat geteld, maar voert in de praktijk al weken een schaduwcampagne vermomd als een boektour.

America First
Hij plaatst zichzelf nu nadrukkelijk in de isolationistische ’America First’ vleugel van de Republikeinse Partij. Daar is voormalig president Trump nog altijd de belangrijkste stem. Hij stelde dit weekend nog dat als hij weer tot president zou worden gekozen, de oorlog in Oekraïne „binnen 24 uur” over zou zijn.

De woorden van DeSantis laten nog eens zien dat er bij de Republikeinen een duidelijke tweedeling is. Het grootste deel van de congresleden steunt Oekraïne. Zij vinden, onder leiding van Senaatsleider Mitch McConnell dat Biden juist te weinig doet. Maar hoewel de Trump-vleugel in de minderheid is, zijn zij wel het luidst.

De boodschap van Trump, DeSantis en de andere Oekraïne-critici wordt versterkt door onder meer Tucker Carlson, de populairste presentator van de best bekeken nieuwszender Fox News. Hij laat zich regelmatig kritisch uit over de Amerikaanse steun aan Oekraïne. Het was ook in Carlsons show dat DeSantis stelling nam.

De steun onder de Amerikaanse bevolking nam de laatste maanden af. Volgens peilingen in opdracht van persbureau AP was in mei nog 60% voor steun aan Oekraïne. Dit daalde in maart naar 48%.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het Westen versus Rusland

Bericht door Mahalingam »

Nederlandse Boksbond schaadt reputatie met uitsluiting van getalenteerde boksster omdat ze 'meedoet aan WK'

Een schandaal treft de Nederlandse bokswereld nadat de Nederlandse Boksbond (NBB) bokstalent Megan de Cler uit de bond heeft gezet vanwege haar deelname aan het WK boksen in New Delhi. De reden voor haar uitsluiting is dat de organisatie van het WK atleten uit Rusland en Wit-Rusland toestaat om onder hun eigen vlag te strijden, wat door de NBB als onacceptabel wordt beschouwd.

Het recente nieuws over de Nederlandse Boksbond (NBB) die bokstalent Megan de Cler uit de bond heeft gegooid vanwege haar deelname aan het WK boksen in New Delhi, heeft de Nederlandse sportwereld geschokt. Dit incident is een trieste afspiegeling van de politieke problemen die momenteel in de wereld spelen.

Het feit dat de organisatie van het WK atleten uit Rusland en Wit-Rusland toestaat om onder hun eigen vlag deel te nemen, lijkt geen probleem te zijn voor de meeste mensen. Deze atleten hebben immers niets te maken met de oorlog in Oekraïne en verdienen het recht om te strijden voor hun land. Echter, de Nederlandse boksbond denkt hier anders over en beschouwt alles wat Russisch is als slecht als de nazi's en moet daarom in de ban.

Wat het nog erger maakt, is dat De Cler ervoor koos om bij het WK uit te komen onder een "neutrale" vlag, omdat ze waarschijnlijk al wist dat de Nederlandse boksbond niet zou instemmen met haar deelname. Het is jammer dat een getalenteerde 19-jarige boksster nu het slachtoffer is geworden van een politiek steekspel tussen verschillende partijen.

De reactie van de voorzitter van de NBB, Boris van der Vorst, is verre van acceptabel. Hij zegt "lichtelijk verbijsterd" te zijn dat een bokser wil boksen, en roept ook nog eens dat zij "zich tot inzet maakt van een politiek steekspel." Maar de enige politieke spelletjes die hier worden gespeeld, zijn die van de Nederlandse boksbond.
https://www.dagelijksestandaard.nl/spor ... oet-aan-wk
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het Westen versus Rusland

Bericht door Mahalingam »

Dit geeft een indruk van hoeveel de burgers in de diverse landen aan belasting moeten ophoesten voor de proxy oorlog van de USA

SHARE OF COUNTRY DEFENCE BUDGET TRANSFERRED TO UKRAINE AS MILITARY AID
(in percent)
Afbeelding
https://www.ifw-kiel.de/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het Westen versus Rusland

Bericht door Mahalingam »

Ook Noorwegen met zijn vele waterkracht heeft gebrek aan stroom (electrisch rijden: joehoe !!). En om nu burgers in het donker te zetten omdat er opeens hoognodig granaten voor de Oekraïne moeten worden gemaakt, dat kan niet. Die hebben een contract voor die stroom.
En wat hebben onze katjes daarmee van doen?
Kattenvideo’s belemmeren munitieproductie voor Oekraïne


Een Noors defensiebedrijf kan geen extra granaten voor Oekraïne produceren omdat de schaarse stroom al is toegezegd aan Tiktok.

De Noorse munitieproducent Nammo kan niet voldoen aan het verzoek van de Navo om de productie op te schalen. Dat zei ceo ­Morten Brandtzaeg vorige week ­tegen de Noorse krant Verdens Gang. De reden: alle beschikbare extra elektriciteit is al toegezegd aan een ­datacenter van Tiktok. ‘De overheid moet kiezen’, zegt Brandtzaeg. ‘Wat krijgt voorrang? Katten­video’s opslaan of kritische maatschappelijke functies faciliteren?’
Nammo’s noodkreet werd dit weekend opgepikt door de Noorse correspondent van de Financial ­Times en kreeg zo brede internationale weerklank. Het probleem is een datacenter dat gepland is in Hamar, niet ver van Raufoss, waar Nammo is gevestigd. In maart raakte bekend dat daar het datacenter gebouwd wordt voor Tiktok en dat elektriciteitsleverancier ­Elvia de toezegging heeft gedaan om er alle beschikbare capaciteit voor in te zetten. ‘Het net is nu verzadigd’, bevestigde een Elvia-woordvoerder aan Verdens Gang.
‘Als we geen toegang krijgen tot het net, kunnen we de dringende capaciteitsuitbreiding niet realiseren’, zegt Brandtzaeg. Elvia is wettelijk verplicht om ­aanvragen van klanten op gelijke voet te behandelen op basis van volgorde van ­indiening.

Toen het nieuws over het data­center begin deze maand bekendraakte, reageerde de Noorse vakbond Industri Energi al furieus. ‘Een verspilling van kostbare energie’, meende de woordvoerder. ‘Enorme hoeveelheden hernieuwbare Noorse energie inzetten voor dansvideo’s van een Chinees bedrijf is waanzin.’ Het datacenter, dat het grootste van Noorwegen moet worden, zal bestaan uit vijf eenheden met in totaal 150 megawatt vermogen. In november moet de eerste eenheid klaar zijn. Nammo denkt voor de nieuwe munitiefabriek een vermogen van 30 tot 40 megawatt nodig te hebben.

Buiten bereik van China
Tiktok investeert in het datacenter omdat het met gegevens­opslag in Europa critici de wind uit de zeilen hoopt te nemen. Als de gegevens lokaal worden opgeslagen, blijven ze buiten het bereik van de Chinese autoriteiten, redeneert het bedrijf. Het datacenter in Hamar is complementair met dat in Dublin, dat nog uitgebreid zal worden. Tiktok investeert naar ­eigen zeggen 1,2 miljard euro in die centra.

Noorwegen is een aantrekkelijk land voor de vestiging van data­centers omdat er veel duurzame elektriciteit via waterkracht wordt opgewekt en omdat de servers minder hard gekoeld moeten ­worden in het vrij koude land. De Noorse overheid stimuleert de ­vestiging van datacenters op zijn grondgebied ook. Het aantal is in vijf jaar verdrievoudigd. Drie ­weken geleden werd het Tiktok-project nog bejubeld als het bewijs dat de Noorse strategie vruchten afwerpt. Maar de Noorse elektriciteitsconsumptie stijgt veel sneller dan de productie. Stattnet, de netbeheerder, heeft al gewaarschuwd dat het land in 2027 niet voldoende energie zal kunnen opwekken en aangewezen zal zijn op import.

Vraag ging maal 15
Munitieproducent Nammo ­belooft 200 nieuwe arbeidsplaatsen te scheppen door de productiecapaciteit te verhogen. Die extra ­capaciteit is nodig door de oorlog in Oekraïne, die het verbruik van granaten sterk heeft doen stijgen. De vraag is in korte tijd vervijftienvoudigd. Nammo heeft zijn ­bestaande productielijnen maximaal ingezet om aan de vraag ­tegemoet te komen en wil graag uitbreiden. De Noorse overheid is bereid 200 miljoen euro uit te ­geven aan de productie van extra munitie. ‘Maar zonder garantie over elektriciteitsbevoorrading ­beginnen we er niet aan’, zegt Brandtzaeg. Hij vindt dat Noor­wegen zich belachelijk maakt door de strijd in Oekraïne onder­geschikt te maken aan een app die steeds meer overheden in de ban doen. Ook de regering en het parlement in Noor­wegen ­hebben beslist dat Tiktok niet op smartphones ­geïnstalleerd mag worden die voor professionele doeleinden worden gebruikt.
Nammo, een multinational met 2.700 werknemers in 28 fabrieken, is voor de helft eigendom van de Noorse overheid. De andere helft is in handen van de Finse defensie-onderneming Patria.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230327_97181843
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Het Westen versus Rusland. Respecteer mijn privacy godverdomme!

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Mahalingam schreef:
za mar 18, 2023 11:49 pm
Dit geeft een indruk van hoeveel de burgers in de diverse landen aan belasting moeten ophoesten voor de proxy oorlog van de USA

SHARE OF COUNTRY DEFENCE BUDGET TRANSFERRED TO UKRAINE AS MILITARY AID
(in percent)
Afbeelding
https://www.ifw-kiel.de/
Dom groot gedeelte van het Nederlandse volk laat zich onophoudelijk naaien door misdadiger Mark R.. Laat het merendeel morgen de ziekte krijgen die ik het van harte toewens en dood vallen die op de VVD gestemd hebben.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het Westen versus Rusland

Bericht door Mahalingam »

De USA Hegemony heeft nog niet de hele UN in de greep.
Het probleem is de Veiligheidsraad.
Daar zitten 5 permanente leden die met een veto alles kunnen blokkeren wat wordt aangedragen.
Het liefst zou de USA zien dat China, Rusland ( en ja ook Frankrijk vanwege recalcitrant zijn) uit die raad verdwijnen maar dat is juridisch niet mogelijk.
Tenzij natuurlijk het legalistische argument voor de Amerikanen er niet meer toe doet want "might makes right" principe. (een variatie op die van Mao: "Politieke macht komt uit de loop van het geweer.")
Momenteel schreeuwt de Oekraïne als een mager speenvarken want Rusland wordt (voor een maand) voorzitter van de raad. En dat moest niet mogen . Dat vinden de Amerikanen ook dus de hele 'rule-based international community' gaat in de contramine.
Ook de Westerse media zijn ingeschakeld in het offensief tegen de Russen. En wie weet, binnenkort wel tegen de Chinezen.
Russia assumes UN Security Council presidency despite Ukrainian anger

Russia has taken the presidency of the UN Security Council despite Ukraine urging members to block the move.
Each of the council's 15 members takes up the presidency for a month, on a rotating pattern.
The last time Russia had the presidency, February 2022, it launched a full-scale invasion of Ukraine.

It means the Security Council is being led by a country whose president is subject to an international arrest warrant for alleged war crimes.

The International Criminal Court - which is not a UN institution - issued the warrant for Vladimir Putin last month.

Despite Ukraine's complaints, the United States said it could not block Russia - a permanent council member - from assuming the presidency.
The other permanent members of the council are the UK, US, France, and China.
The role is mostly procedural, but Moscow's ambassador to the UN, Vasily Nebenzia, told the Russian Tass news agency that he planned to oversee several debates, including one on arms control.
He said he would discuss a "new world order" that, he said, was coming to "replace the unipolar one".

Ukrainian Foreign Minister Dmytro Kuleba called Russia's presidency "the worst joke ever for April Fool's Day" and a "stark reminder that something is wrong with the way international security architecture is functioning".
Ukraine's presidential adviser, Mykhaylo Podolyak, said the move was "another rape of international law... an entity that wages an aggressive war, violates the norms of humanitarian and criminal law, destroys the UN Charter, neglects nuclear safety, can't head the world's key security body".

President Volodymyr Zelensky called last year for the Security Council to reform or "dissolve altogether", accusing it of failing to take enough action to prevent Russia's invasion.
He has also called for Russia to be removed of its member status.

But the US has said its hands were tied as the UN charter does not allow for the removal of a permanent member.
"Unfortunately, Russia is a permanent member of the Security Council and no feasible international legal pathway exists to change that reality," White House press secretary Karine Jean-Pierre told a news briefing this week.
She added the US expects Moscow "to continue to use its seat on the council to spread disinformation" and justify its actions in Ukraine.

The UN Security Council is an international body responsible for maintaining peace.
Five nations are permanently represented on the Security Council. They reflect the post-war power structure that held sway when the council was formed.
Members of this group work alongside 10 non-permanent member countries.
Russia's presence as a permanent member on the Security Council means it can veto resolutions.

To pass a Security Council vote, there must be nine votes in favour, with none of the five permanent members voting against.

In February last year Russia vetoed a resolution that intended to end the Russian invasion of Ukraine (China, India and the United Arab Emirates all abstained).

In September it vetoed a resolution calling for the reversal of its illegal annexation of four regions of Ukraine. Brazil, China, Gabon and India abstained.
https://www.bbc.com/news/world-europe-65146557
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het Westen versus Rusland

Bericht door Mahalingam »

De OPEC+ (di de olielanden plus Rusland) hebben unaniem besloten om de productie met een miljoen vaten per dag te verlagen. Het doel is de olieprijs te verhogen die door de USA voortdurend omlaag wordt gedrukt. Dat doen ze door het verkopen van hun oliereserves. Maar die zijn eindig.
Door de prijsstijging komt Russische olie boven het door de Amerikanen verordineerde prijsniveau.
Japan heeft aangekondigd gewoon Russische olie te kopen.
En de EU importeert olie en diesel uit Rusland via via. Wat de prijs verhoogt.
En wat kan de USA daartegen doen?
https://www.indianpunchline.com/opec-sa ... s-anymore/
OPEC: Saudis aren’t afraid of US anymore

The shock oil production cuts from May outlined by the OPEC+ on Sunday essentially means that eight key OPEC countries decided to join hands with Russia to reduce oil production, messaging that OPEC and OPEC+ are now back in control of the oil market.

No single oil producing country is acting as the Pied Piper here. The great beauty about it is that Saudi Arabia and seven other major OPEC countries have unexpectedly decided to support Russia’s efforts and unilaterally reduce production.

While the 8 OPEC countries are talking about a reduction of one million b/d from May to the end of the year, Russia will extend for the same period its voluntary adjustment that already started in March, by 500,000 barrels.

Now, add to this the production adjustments already decided by the OPEC+ previously, and the total additional voluntary production adjustments touch a whopping 1.6 million b/d.

What has led to this? Fundamentally, as many analysts had forewarned, the Western sanctions against Russian oil created distortions and anomalies in the oil market and upset the delicate ecosystem of supply and demand, which were compounded by the incredibly risky decision by the G7, at the behest of the US Treasury, to impose a price cap on Russia’s oil sales abroad.

On top of it, the Biden administration’s provocative moves to release oil regularly from the US Strategic Petroleum Reserve in attempts to micromanage the oil prices and keep them abnormally low in the interests of the American consumer as well as to keep the inflationary pressures under check turned out to be an affront to the oil-producing countries whose economies critically depend on income from oil exports.
Spoiler! :
The OPEC+ calls the production cuts “a precautionary measure aimed at supporting the stability of the oil market.” In the downstream of the OPEC+ decision, analysts expect the oil prices to rise in the short term and pressure on Western central banks to increase due to the possible spike in inflation.

What stands out in the OPEC+ decision is that Russia’s decision to reduce oil production by the end of the year has been unanimously supported by the main Arab producers. Independent but time-coordinated statements were made by Saudi Arabia, the UAE, Kuwait, Iraq, Algeria, Oman and Kazakhstan, while Russia confirmed its intention to extend until the end of the year its own production reduction by 500,000 barrels per day, which began in March.

Significantly, these statements have been made precisely by those largest oil producers in OPEC, who have a record of fully utilising their existing quota. Put differently, the reduction in production is going to be real, not just on paper.

Partly at least, the banking crisis in the US and Europe prompted the OPEC+ to intervene. Although Washington will downplay it, in March, Brent oil prices fell to $70 per barrel for the first time since 2021 amid the bankruptcy of several banks in the US and the near-death experience of Credit Suisse, one of the largest banks in Switzerland. The events sparked concern about the stability of the Western banking system and fear of a recession that would affect oil demand.

There is every likelihood that tensions may increase between the US and Saudi Arabia as higher oil prices will push inflation and make it even more difficult for the US Federal Reserve to find a balance between raising the key rate and maintaining financial and economic stability. Equally, the Biden administration must be furious that practical cooperation is still continuing between Russia and the OPEC countries, especially Saudi Arabia, notwithstanding the West’s price cap on Russian oil and Moscow’s decision to unilaterally cut production in March.

However, the Biden administration has only a limited range of options to respond to the OPEC+’s surprise move: one, go for another release of oil from the Strategic Petroleum Reserve; two, pressure US producers to increase domestic oil output; three, back legislation that would allow the US to take the dramatic step of suing OPEC nations; or, four, curb the US’ export of gasoline and diesel.

To be sure, the OPEC+ production cut goes against the Western demand to increase oil output even as sanctions were imposed against Russian oil and gas exports. On the other hand, the disruption in oil supplies from Russia contributed to the rising inflation in the EU countries.

The US wanted the Gulf Arab states to step in and step up oil production. But the latter did not oblige because they felt that there wasn’t enough economic activity in the West and there were clear signs of recession contrary to expectation.

Thus, as a result of the sanctions against Russia, Europe is facing the complex situation of inflation and near-recession known as stagflation. In reality, the adaptive and agile OPEC + read the situation correctly and has shown that it is willing to act ahead of the curve. At a time when the world economy is struggling to grow at a healthy rate, the demand for oil would be relatively less, and it makes sense to cut oil production to maintain the price balance.

All that the Western leaders can complain about is that the OPEC+ cut in oil output has come at an inappropriate time. But the woes of Western economies cannot be laid at the door of OPEC+ as there are inherent problems which are now coming to the surface. For instance, the large scale protests in France against pension reform or the widespread strikes in Britain for higher wages show that there are deep structural problems in these economies, and the governments seem helpless in tackling them.

In geopolitical terms, the OPEC+ move came after a meeting between Russian Deputy Prime Minister Alexander Novak and Saudi Energy Minister Prince Abdulaziz bin Salman in Riyadh on March 16 that focused on oil market cooperation. Therefore, it is widely seen as the tightening of the bond between Russia and Saudi Arabia. In fact, in May, as the largest members of OPEC join Russia in its unilateral reduction, the balance of quotas and the ratio of market shares between and amongst the participants in the OPEC + deal will return to the level set when it was concluded in April 2020.

The big question is, how Moscow might profit from the OPEC+ decision. The rise in crude oil prices particularly benefits Russia. Simply put, the production cuts will tighten up the oil market and thus help Russia to secure better prices for the crude oil it sells. Second, the new cuts also confirm that Russia is still an integral and important part of the group of oil producing countries, despite the western attempts to isolate it.

Third, the consequences of Sunday’s decision are all the greater because, unlike the previous cuts by the OPEC+ group at the height of the pandemic or last October, today, the momentum for global oil demand is up, not down — what with a strong recovery by China expected.

That is to say, the surprise OPEC+ reduction further consolidates the Saudi-Russian energy alliance, by aligning their production levels, thus placing them on equal footing. It is a slap in the face for Washington.

Make no mistake, this is another signal regarding a new era where the Saudis are not afraid of the US anymore, as the OPEC “leverage” is on Riyadh’s side. The Saudis are only doing what they need to do, and the White House has no say in the matter. Clearly, a recasting of the regional and global dynamics that has been set in motion lately is gathering momentum. The future of petrodollar seems increasingly uncertain.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het Westen versus Rusland

Bericht door Mahalingam »

Polen doet Oekraïens graan in de ban, Nederland steunt boeren daar juist met 40 miljoen euro

Warschau wil eigen boeren beschermen, Den Haag Oekraïense

De Poolse regering verbiedt zaterdag de import van graan en ander voedsel uit Oekraïne. Volgens Warschau is dat nodig om de eigen boeren te beschermen. Oekraïens graan is goedkoper dan het graan dat in de Europese Unie wordt geproduceerd.

Nederland steekt via de Wereldbank ondertussen 40 miljoen euro in garanties voor financiering van boeren in Oekraïne. Die toezegging deed minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking Liesje Schreinemacher (VVD) bij de voorjaarsvergadering in Washington D.C.

Volgens Schreinemacher is niet alleen de Oekraïense landbouwsector hiermee geholpen. De steun zou ook goed zijn voor de voedselzekerheid in de wereld aangezien Oekraïne veel graan exporteert. Wat Polen dus niet meer wil hebben.
https://www.nieuwnieuws.nl/5160109/pole ... joen-euro/

En onderwijl wordt de EU overstroomd met goedkope diepvries plofkippen uit de Oekraïne. Kippen die onze boeren niet meer zo mogen worden opkweken.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het Westen versus Rusland

Bericht door Mahalingam »

En in Brussel hangen ze in de gordijnen vanwege bovenstaande. Met een bars "onacceptabel".
Maar wat kunnen ze er tegen doen?
EU: Pools en Hongaars verbod op import Oekraïens graan is ‘onnaceptabel’

De Europese Commissie is het niet eens met het Poolse en Hongaarse verbod op de import van Oekraïens graan dat de twee landen gisteren hebben aangekondigd. ‘Handelsbeleid is een exclusieve bevoegdheid van de Europese Unie, en daarom zijn unilaterale acties onacceptabel’, reageerde de Commissie vandaag.

De import van Oekraïens graan staat al enkele weken ter discussie. Door de Russische invasie van Oekraïne kan er minder graan over de Zwarte Zee worden vervoerd, waardoor er meer Oekraïens graan over land wordt vervoerd. Een groot deel daarvan komt in Centraal-Europa terecht, waar het goedkope Oekraïense graan een bedreiging kan vormen voor lokale boeren. In verschillende Centraal-Europese landen protesteerden boeren daarom de afgelopen weken tegen de import van Oekraïens graan.

Eind maart riepen de premiers van Polen, Hongarije, Slowakije, Roemenië en Bulgarije de Europese Commissie op die import te beperken. Omdat de Commissie vooralsnog niet op dat verzoek inging, besloot Polen gisteren zelf tot een importstop. Hongarije sloot zich daar vervolgens bij aan. De graankwestie is bijzonder pijnlijk voor de Poolse regeringspartij Recht en Rechtvaardigheid. De partij heeft een grote achterban op het platteland en heeft bij de parlementsverkiezingen van dit najaar veel te verliezen als de onrust onder Poolse boeren aanhoudt.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b9e49820/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het Westen versus Rusland

Bericht door Mahalingam »

Graan dat groeit in de EU is door alle regels, geboden en verboden voor de boeren duurder dan de wereldmarkt prijs. En dus zijn er import heffingen voor graan van buiten de EU. En import uit de Oekraïne?
Daar worden alle beperkingen voor opzij gezet.
Bulgarije overweegt eveneens ban op Oekraïens graan

Ook Bulgarije overweegt om de import van Oekraïens graan voorlopig te verbieden. Dat heeft de Bulgaarse minister van Landbouw, Javor Getsjev, zondag op de landelijke radio gezegd. Daarmee strijkt de Bulgaarse regering de Europese Commissie tegen de haren in: eerder noemde de Commissie eenzelfde besluit van Polen en Hongarije ‘onacceptabel’.

In verschillende Centraal- en Oost-Europese landen ontstond de laatste maanden onvrede over het relatief goedkope, Oekraïense graan dat op de markten uit die landen verscheen. Door de Russische invasie van Oekraïne wordt minder graan over de Zwarte Zee geëxporteerd. Als gevolg daarvan komen grotere hoeveelheden graan in landen in de regio terecht, waardoor de graanprijs daar daalt. Lokale boeren ervaren dat als een bedreiging.

Eind maart riepen de premiers van Polen, Hongarije, Bulgarije, Slowakije en Roemenië de Europese Commissie op die import te beperken. Omdat de Commissie vooralsnog niet op dat verzoek inging, besloot Polen gisteren zelf tot een importstop. Hongarije sloot zich daar vervolgens bij aan.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~be3832d5/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12627
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Het Westen versus Rusland

Bericht door sjun »

Mahalingam schreef:
zo apr 16, 2023 4:31 pm
En in Brussel hangen ze in de gordijnen vanwege bovenstaande. Met een bars "onacceptabel".
Maar wat kunnen ze er tegen doen?
EU: Pools en Hongaars verbod op import Oekraïens graan is ‘onnaceptabel’

De Europese Commissie is het niet eens met het Poolse en Hongaarse verbod op de import van Oekraïens graan dat de twee landen gisteren hebben aangekondigd. ‘Handelsbeleid is een exclusieve bevoegdheid van de Europese Unie, en daarom zijn unilaterale acties onacceptabel’, reageerde de Commissie vandaag.

De import van Oekraïens graan staat al enkele weken ter discussie. Door de Russische invasie van Oekraïne kan er minder graan over de Zwarte Zee worden vervoerd, waardoor er meer Oekraïens graan over land wordt vervoerd. Een groot deel daarvan komt in Centraal-Europa terecht, waar het goedkope Oekraïense graan een bedreiging kan vormen voor lokale boeren. In verschillende Centraal-Europese landen protesteerden boeren daarom de afgelopen weken tegen de import van Oekraïens graan.

Eind maart riepen de premiers van Polen, Hongarije, Slowakije, Roemenië en Bulgarije de Europese Commissie op die import te beperken. Omdat de Commissie vooralsnog niet op dat verzoek inging, besloot Polen gisteren zelf tot een importstop. Hongarije sloot zich daar vervolgens bij aan. De graankwestie is bijzonder pijnlijk voor de Poolse regeringspartij Recht en Rechtvaardigheid. De partij heeft een grote achterban op het platteland en heeft bij de parlementsverkiezingen van dit najaar veel te verliezen als de onrust onder Poolse boeren aanhoudt.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b9e49820/
Het wordt tijd om de kuierlatten uit een te oorlogszuchtige, te kostspelige en te bemoeizieke EU te gaan nemen gezien we EU-politici die goed voor zichzelf zorgen op onze kosten naast dat zij zich laten belobbyen door het Amerikaanse militair industriële complex en groene aandeelhouders, maar niet naar huis gestuurd krijgen.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Het Westen versus Rusland. Wie is de imperialist?

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Afbeelding
Mahalingam schreef:
di apr 18, 2023 8:21 pm
Vroeger bestond nog het 'voor volk en vaderland' gevoel. Dat is er niet meer als motivatie om in het leger te dienen.
Dat gevoel herinner ik mij niet. Overigens wist ik toen al dat politiek en vaderland smerige begrippen waren. Dus stond ik binnen twee maanden weer op de stoep van mijn ouderlijk huis. Afgekeurd wegens S5. Nee, wat speelde in die tijd was het bewust maken door de overheid van die ene grote vijand: de Sovjet Unie, het rode gevaar. Duitsland was verslagen. Nu was het de beurt aan Rusland, de grote boze gevaarlijke Russische beer die vanachter de aardbol rijzend omhoog met zijn klauwen naar voor geheven probeerde de rest van de aardbol te omklemmen. De jonge Nederlandse bevolking werd op een verschrikkelijke anti Russische propaganda manier klaar gestoomd om zonder nadenken voor 'Volk en Vaderland' te sterven. Dat laatste werd er niet bij verteld in de folder op A5 formaat (A4 gevouwen: 4 pagina's) die iedere dienstplichtige jongeman op 18-jarige leeftijd ontving bij de oproep voor de keuring. Een schandalige brutaliteit van de Nederlandse regering. Immers, de verantwoordelijkheid voor kinderen berustte bij de ouders tot de leeftijd van 21 jaar. Het smerige Calvinistische regeringsbeleid misbruikte dus kindsoldaten.

In die tijd leefde ook het besef dat imperialisme uitsluitend toebehoorde aan de Sovjet Unie, dat natuurlijk compleet op onzin berustte. De enige echte altijd dictatoriale imperialist was en is ook nu nog altijd de Verenigde Staten van Amerika. Vandaar die oorlogshetze in Oekraïne tegen Rusland. Anders geformuleerd: Uncle Sam against Poetin.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het Westen versus Rusland

Bericht door Ariel »

Grote zorgen over vermomde Russische schepen op de Noordzee: ’James Bond, maar dan echt’

Russische schepen vermommen zich als vissersboten en varen over de Noordzee om sabotage voor te bereiden. Die opzienbarende claim leidt tot zorgen bij experts: „Laat dit een wake-upcall zijn voor het Westen. Dit zijn James Bond-verhalen, maar dan echt.”

Een vloot schepen, die officieel te boek staan als vissersboten en onderzoeksschepen, is in werkelijkheid een middel van de Russen om ons te bespioneren. De boten zouden onder meer onderwaterbewakingsapparatuur aan boord hebben waarmee ze de zeebodem in kaart kunnen brengen voor sabotage.

Het is een van de onthullingen van een onderzoek van de publieke omroepen van Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland. Woensdag wordt een documentaire erover uitgezonden, waarin een Deense contra-inlichtingenofficier schetst dat de Russen de sabotageplannen voorbereiden in het geval dat er een grootschalig conflict komt met het Westen. Het programma zou direct vanuit Moskou worden gecontroleerd.

De documentaire spitst zich toe op één spookschip, de Admiraal Vladimirsky. Op papier is dat een schip dat wetenschappelijk onderzoek doet, maar volgens de onderzoekers is het eigenlijk een spionageschip van de Russen. Het voer een maand lang onder de radar over de Noordzee, vertraagde als het in de buurt kwam van windmolenparken en zond informatie naar een Russische marinebasis. Toen een verslaggever de boot naderde, werd hij aangesproken door een zwaarbewapende man.

Internetverkeer
De onthullingen zijn reden tot zorg, vinden Nederlandse experts. „Ze zijn er niet omdat ze de Noordzee zo mooi vinden”, zegt oud-marineman Marc De Natris. Hij wijst naar het grote kabelnetwerk dat in de zee ligt: voor ons internetverkeer en kabels van windmolens. „De Noordzee moet ons energiepark worden. Als je dit kunt saboteren, leg je Noordwest-Europa plat. Tenzij je investeert in alternatieve vormen zoals kernenergie.”

„De Russen zijn actief bezig te kijken hoe ze onze energie- en communicatie-infrastructuur kunnen saboteren. Dat zijn geen James Bond-verhalen, dit is echt”, zegt geopolitiek analist Alex Krijger. „Ik heb de laatste tijd sterk het gevoel dat we langzamerhand weer in onze geopolitieke winterslaap dommelen. De oorlog in Oekraïne krijgt minder aandacht. We mogen echt niet naïef zijn.”

’Zeer alert’
Het is niet voor het eerst dat er berichten zijn over Russische schepen die verdacht gedrag vertonen. Afgelopen najaar onderschepte de Nederlandse kustwacht een Russisch schip dat in de buurt kwam van een windmolenpark. „Het zegt iets over de interesse van de Russen in maritieme infrastructuur. We zijn zeer alert”, zei AIVD-baas Erik Akerboom er in februari over. MIVD-directeur Jan Swillens voegde toe dat de fysieke en digitale sabotagecampagne ’de meest grootschalige uit de geschiedenis’ is.

„Er zijn steeds meer ingangen op zee voor criminele en terroristische acties”, aldus een rapport van het The Hague Center for Strategic Studies. Bovendien hebben onze havens „een strategische rol bij het logistiek steunen van NAVO-troepen richting het oosten”. Dat kan van Nederland ’een potentieel doelwit’ maken, ’bijvoorbeeld door staten als Rusland’.

Patrouilles
De vraag is wat er kan worden gedaan aan de Russische spookschepen. „De transponders van deze schepen staan uit, dus je zal ze eerst op een andere manier moeten lokaliseren”, legt voorzitter Rob Pulles van de Koninklijke Vereniging van Marine Officieren uit. „Noem het de ouderwetse manier, ze met een radar of tijdens patrouilles met de eigen ogen spotten. En dan moet je nog zien na te gaan wat ze daar aan het doen zijn. Bij dat zogenaamde vissersschip zou het natuurlijk nogal opvallen dat er een zwaarbewapende man aan boord is.”

De schepen in een eerder stadium tegenhouden is lastig, want ze mogen varen door internationale wateren en het is vaak niet duidelijk wie verantwoordelijk is, vertelt Pulles. Bovendien is er niet altijd genoeg materieel om alle potentiële risico’s in de gaten te houden. „Zowel de Kustwacht als de marine heeft te weinig mensen, schepen, vliegtuigen en drones om dat allemaal te volgen. Dat weten we al heel lang en het is het gevolg van jarenlange bezuinigingen.”

’Nieuwe eenheden’
„Dit is absoluut het moment om meer nieuwe eenheden te krijgen en meer mensen op te leiden”, vervolgt hij. „Eigenlijk was dat moment tien jaar geleden al, want zo lang duurt het voordat ze volledig inzetbaar zijn.”

Krijger zegt te hopen dat dit nieuws op diplomatiek vlak een ’wake-upcall’ is voor het Westen. „Het is essentieel om het besef te creëren dat we infrastructuur op zee net zo goed moeten willen beschermen als infrastructuur op land. Nu zit iedereen toch een beetje naar elkaar te kijken, zich afvragend wie verantwoordelijk is.”

„Mijn vraag is: wie is er nu in charge? De NAVO of de EU? Ik hoop de NAVO, want de Britten en Noren wil je er ook bij betrekken. Dit raakt het fundament van onze Atlantisch bondgenootschap. Duidelijke regie is essentieel.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het Westen versus Rusland

Bericht door Mahalingam »

Er is weer iets nieuws bedacht opdat de EU zich in de voet kan schieten.
Nu de Groenen het voor elkaar hebben: geen kernenergie in Duitsland vinden ze dat de rest van de wereld hun voorbeeld dient te volgen.
Vandaar dat in het volgende (de dertiende?) EU-sanctiepakket ook uranium uit Rusland moet worden opgenomen. Nu wil het geval dat de USA zijn kerncentrales laat draaien op Russische brandstofstaven. Zelf delven ze geen uranium meer. (zijn het wel weer van plan over een jaar of 5).
Habeck zoekt de confrontatie met EU-landen

Robert Habeck probeert sommige EU-landen te dwingen de Russische uraniumleveringen voor kerncentrales stop te zetten.

De groene grootheidswaanzin, gecombineerd met de hondstrouwen behartiging van Amerikaanse belangen, schrikt voor niets terug: het ministerie van Economische Zaken, politiek geleid door Robert Habeck en zijn groene trawanten, probeert enkele EU-landen, waaronder zwaargewicht Frankrijk, over te halen te stoppen leveren van Russisch uranium voor kerncentrales te forceren. Volgens Habeck zou deze leveringsstop onderdeel moeten zijn van het volgende pakket aan sancties tegen Rusland.

Naast Frankrijk, dat zoals bekend in de eerste plaats afhankelijk is van kernenergie, zouden ook Bulgarije, Tsjechië, Hongarije, Slovenië en Slowakije door deze sancties worden getroffen. Al deze staten hebben leveringsovereenkomsten met het Russische bedrijf Rosatom. Hongarije heeft echter al duidelijk gemaakt dat het de betrekkingen met Rosatom niet zal beëindigen, maar eerder zal verdiepen.

Aan de andere kant willen vier Oost-Europese landen hun afhankelijkheid van Russische splijtstof verminderen. Interessant in dit verband is dat het Amerikaanse concern Westinghouse hier goede zaken voelt.

En eens te meer wordt het duidelijk: de Duitse Groenen zijn de beste vertegenwoordigers van de politieke en economische belangen van de VS. Habeck en Co. exploiteren op volstrekt gewetenloze wijze de (nog) dominante economische rol van Duitsland in de EU. In dit specifieke geval riskeert de federale regering echter een ernstig conflict met Frankrijk, wiens president Macron door de pensioenrellen onder enorme druk staat en het zich niet kan veroorloven naakt richting Berlijn te lopen. De ongebreidelde aanspraak van de Groenen op de macht schaadt niet alleen de Duitsers steeds meer, maar dreigt ook de EU te vergiftigen. Niets hiervan zal zonder gevolgen blijven.
https://www.pi-news.net/2023/04/habeck- ... u-staaten/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het Westen versus Rusland

Bericht door Mahalingam »

Onze hoogst eigene Oekraïne-gezant (ik wist niet dat we die hadden) heeft dingen gezegd die niet overeen komen met de officieele realiteit. En dient dus zodoende gecancelled te worden. Dit is met gezwinde spoed gebeurt.
Oekraïne-gezant stapt na minder dan een maand alweer op

Nog geen maand na zijn benoeming stapt de Oekraïne-gezant van het kabinet alweer op. Ron van Dartel heeft in een boek uitlatingen gedaan over Oekraïne en Rusland die niet goed gevallen zijn. Hij besloot daarop direct terug te treden als gezant. Minister Liesje Schreinemacher (Buitenlandse Handel) respecteert het besluit.

Van Dartel wordt geciteerd in het boek 'Als je de lat lager legt ga je niet hoger springen' van Gerard Dielessen. Hij zegt daarin onder meer dat Oekraïners ook Russen zijn. "Dat moeten we niet vergeten. Dat is de realiteit." Ook zegt hij dat de steun voor de Russische president Vladimir Poetin groter is dan wordt gedacht. "Ook bij de Russen in de rest van Europa. Die zijn pragmatisch, passen zich aan."

Van Dartel was voor zijn pensionering werkzaam bij Buitenlandse Zaken. Hij was onder meer ambassadeur in Moskou, Belgrado en Warschau. Als gezant moest hij Nederlandse bedrijven helpen die zich willen inzetten voor de wederopbouw van Oekraïne. Er zal zo snel mogelijk een nieuwe gezant wordt gezocht, aldus minister Schreinemacher. (ANP)
https://www.trouw.nl/oekraine/opgepakte ... b52f7dfe6/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het Westen versus Rusland

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding

Deze foto kan je vaak vinden in de Russische media en geeft aan hoe daar (met officieele goedkeuring) over de EU gedacht wordt.

Om wat tegenwicht te geven aan al de propaganda in onze gelijkgeschakelde media, hier een bericht van TASS zodat we ook weten hoe de Russen tegen zaken aankijken.
Het einde van de gouden eeuw van het Westen

De Oekraïense steungroep, die haar naam heeft veranderd in Ramstein, is voor de elfde keer bijeengekomen. Tijdens de voorlaatste bijeenkomst in februari kondigde Oekraïne een lente-tegenoffensief aan, tijdens de laatste bijeenkomst in maart bereidde het zich daar krachtig op voor, maar dit keer bleef de indruk bestaan ​​dat Oekraïne niet echt wilde aanvallen. Maar als ze niet wil, zullen ze haar dwingen het te doen. Misschien niet nu, maar in de zomer of zelfs in de herfst. Volgens de berekeningen van de chef van het Pentagon is er 55 miljard dollar uitgegeven aan de bewapening van Oekraïne - de secretaris-generaal van de NAVO schat het op 150 miljard dollar - dat moet resultaat opleveren. Ook de Amerikanen zijn bereid er hard voor te werken.

“We hebben de levertijden voor onze M1 Abrams-tanks versneld om de komende maanden meer gepantserde voertuigen aan Oekraïne te leveren. De M1's, waarop de Oekraïners zullen worden getraind, zullen in de komende weken in Duitsland aankomen', zei de Amerikaanse minister van Defensie Lloyd Austin.

Oekraïne moet zijn best doen op het slagveld. Dit is belangrijk voor Austin, ook omdat hij onlangs senatoren onder ede heeft overtuigd van het vermogen van de Oekraïense strijdkrachten voor strategische operaties. Tegelijkertijd suggereren geheime documenten die kort na de hoorzittingen van het congres naar de pers zijn gelekt, het tegenovergestelde. Dat betekent dat de chef van het Pentagon tegen de Amerikanen liegt over de ware stand van zaken. Robert Kennedy Jr., zoon van een vermoorde senator en neef van een vermoorde president die het in de voorverkiezingen tegen Biden wil opnemen, zegt het ronduit; de regering bedriegt haar belastingbetalers: “Niemand praat erover, maar 14.000 Oekraïense burgers en 300.000 soldaten zijn omgekomen. De Russen doden Oekraïners in een verhouding van zeven of acht tegen één. De Oekraïners kunnen er niet tegen. Alles,

Om Oekraïne aan te sporen tot doortastende actie, werd de secretaris-generaal van de NAVO naar Kiev gestuurd, waar hij waarheid en leugens vermengde. Oekraïense propagandisten en verkopers van magische piramides overtuigen hun publiek oprecht dat iedereen, zelfs buitenaardse wezens, Oekraïne steunt. Woensdagnacht werd de lucht boven Kiev verlicht door een felle flits. Het was misschien een meteoor of een NASA-satelliet, maar er brandde een UFO in de atmosfeer boven de stad. Donderdagochtend was Stoltenberg in het presidentieel paleis. Dat was grappig. De vreemdeling die bij verrassing arriveerde, nodigde Selensky uit voor de NAVO-top in Vilnius in juli en maakte duidelijk dat de belangrijkste taak van de alliantie de overwinning van Oekraïne is en dat zichtbaar succes op de top zeer wenselijk is als Kiev garanties wil.

Toen kwam de leugen, waarop de Hongaarse premier Orban met slechts één woord op Twitter reageerde: "Wat?!"

"Alle NAVO-bondgenoten zijn overeengekomen dat Oekraïne lid wordt van de NAVO", zei NAVO-secretaris-generaal Jens Stoltenberg.

Stoltenberg zei echter nogmaals hoe het werkelijk is: het lidmaatschap van Oekraïne van de alliantie is alleen een optie, als het al een optie is, na een volledige overwinning op Rusland, wanneer de kwestie volledig is opgelost. Dit is de prijs die het Oekraïense leger moet winnen op het slagveld, ongeacht de slachtoffers. Ze moet moeite doen.

Meer dan 16.000 Oekraïense soldaten zijn al getraind op Europese schietbanen, zei EU-hoofddiplomaat Borrell onlangs. De Oekraïners zijn erg enthousiast over de zaak. In Polen botste een "Leopart tank" bij het achteruitrijden op een andere.

Afbeelding

De aankondiging uit Kiev dat de tegenaanval niet alleen voor de Russen maar ook voor de Oekraïners als een verrassing zou komen, krijgt een nieuwe betekenis. Aan de andere kant verwacht het Westen helemaal niet dat het Oekraïense leger achteruitversnelling gebruikt: zoals in Wehrmacht-orders, is er maar één "Forward".

Op de Duitse staatstelevisie vroeg de presentator aan de Duitse minister van Defensie: "Je zei altijd, alleen niet op Russisch grondgebied, je mag alleen verdedigen op Oekraïens grondgebied. De wapens zijn dienovereenkomstig geselecteerd, ze mogen geen groot bereik hebben. Oekraïne vraagt ​​al 12 maanden om raketten met een groter bereik.”

“Het is volkomen begrijpelijk en normaal in zo’n militair conflict dat de aangevallen persoon ook oprukt in vijandelijk gebied, bijvoorbeeld om aanvoerroutes te blokkeren. Dat is normaal', zegt de Duitse minister van Defensie Boris Pistorius.

De Duitse minister van Defensie heeft Oekraïne toestemming gegeven om live op tv aanvallen uit te voeren op Russisch grondgebied. Oké, voor Amerikanen was het nooit taboe, maar voor een Duitser toont het een indrukwekkend werk aan zichzelf.Pistorius is niet de enige. Het dagblad Die Welt raadt Selensky en zijn generale staf aan om de geschiedenis eens te bekijken en zich de negatieve ervaringen van de Duitse nazi's te herinneren en hun fouten in de lente en zomer van 1943 bij de Slag om Koersk niet te herhalen: “Als je kijkt naar de puur militaire en tactische aspecten Scenario, er zijn overeenkomsten die de vergelijking passend maken: we hebben het over vergelijkbare gebieden, toen West-Rusland, nu Oost-Oekraïne. In beide gevallen is de kans groot dat er in het voorjaar of de zomer een groot offensief naar het oosten zal plaatsvinden. Maar de belangrijkste overeenkomst is de vertraging. Hitler wilde op 3 mei aanvallen, stelde het meerdere keren uit en begon uiteindelijk pas op 5 juli. Het herhaaldelijk uitstellen van het offensief hielp het Rode Leger.”

De wereld, en niet de enige, lijkt uit op wraak. Zij het door de handen van anderen. Deze week heeft de Letse regering wetgeving aangenomen die de viering van het einde van de Tweede Wereldoorlog op 9 mei in het land verbiedt. Er kwam geen reactie.

De Duitse president was naar Polen gereisd om de 80ste verjaardag van de opstand in het getto te herdenken, die op brute wijze werd neergeslagen door het speciale SS-commando, dat niet alleen uit Duitsers bestond, maar ook uit Oekraïense en Letse collaborateurs. Zij voerden de bloedbaden uit, de Duitsers waren preutser.

Het vieren van de overwinning op deze gruweldaad is nu officieel een misdaad in Letland, dat wil zeggen in Europa.

En wat doet Steinmeier? Hij smeekt om vergeving, en op dat moment komt hij waarschijnlijk in zijn eigen ogen omhoog en voelt hij zich een goed mens die een regime blijft steunen dat zijn wortels heeft in dat gruwelijke verleden. Een regime dat acht jaar lang met de Russen in de Donbass deed wat deze twee mannen op de foto met de Joden deden.

"Vandaag sta ik voor u en vraag u om vergeving voor de misdaden die hier door de Duitsers zijn begaan. 'Nooit meer' betekent dat we samen met Polen en andere bondgenoten resoluut aan de kant van Oekraïne staan. We ondersteunen Oekraïne met humanitaire, politieke en militaire hulp, samen met Polen en onze bondgenoten", aldus Steinmeier.

Angela Merkel ontving maandag uit handen van Steinmeier het Grootkruis voor diensten aan de Bondsrepubliek Duitsland. Ze is pas de derde bondskanselier die deze prestigieuze onderscheiding ontvangt - voordat haar enige Konrad Adenauer en Helmut Kohl deze hebben ontvangen. “Er wordt vaak gezegd dat politiek een slangenkuil is. Ik kan zeggen dat ik het niet had overleefd als de andere kant van de politiek er niet was geweest, dus het is altijd een genoegen voor me geweest', zei Merkel.

Vreemd. De voormalige bondskanselier kreeg overal kritiek op: haar autoritaire gedrag en haar besluiteloosheid, de aanleg van Nord Stream of de migratiecrisis. Dus wat is haar verdienste? Waarschijnlijk het creëren van een veiligheidskussen dat, ondanks alle inspanningen van de Duitse Groenen en de regering Scholz, Duitsland als geheel nog min of meer bij elkaar houdt.

Aan de andere kant zou de Orde nauwelijks mogelijk zijn geweest zonder de eindafrekening: zonder de publieke erkenning van Merkel dat de samenwerking met Rusland verkeerd was, zonder de openheid dat de overeenkomst van Minsk alleen nodig was om Oekraïne tijd te geven om zich voor te bereiden op oorlog.

Blijkbaar hield Merkel er ook van om tegen de Russen te liegen. In de politieke traditie van het Westen wordt het beschouwd als een teken van de hoogste intelligentie en grootste moed om met succes te liegen tegen de ondermensen uit het Oosten. Zo was het en zo is het nog steeds. En dat zal waarschijnlijk zo blijven. Hoewel dat niet zeker is.

"Als we Oekraïne verliezen, verliezen we de wereld voor tientallen jaren. Een nederlaag in Oekraïne zou het begin kunnen zijn van het einde van de gouden eeuw van het Westen", zei de Poolse premier Mateusz Morawiecki. De Poolse premier is waarschijnlijk de meest vastberaden en onvermoeibare politicus van Europa vandaag. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Hongaarse premier Orbán, die eveneens een zeldzaamheid is maar wiens interesses beperkt zijn tot Hongarije, is Morawiecki bereid om de laarzen van Washington tot op de hielen te likken als dat leidt tot de nieuwe status van Polen als Europese gendarme.

In het voordeel van Warschau is de positie van Commissiechef Von der Leyen aangetast door strafrechtelijk onderzoek naar haar banden met farmaceutisch bedrijf Pfizer, waaraan ze tijdens de pandemie 72 miljard euro heeft overgemaakt en waarvoor ze nu geen verantwoording hoeft af te leggen. Dat maakt hen een nog gevaarlijkere tegenstander, niet zozeer voor Rusland maar voor de EU in haar huidige Frans-Duitse vorm. Politieke Russofobie is in principe de natuurlijke toestand van de Poolse elite: voor Duitsland is deze ziekte niet nieuw, maar zeldzaam in deze acute vorm, dus het verbruikt veel energie, en de Groenen, die de macht grepen, ruïneren in extase de Duitse Business.

Frankrijk is duidelijk ook niet in de positie om Polen op de vingers te tikken. President Macron sprak dinsdag de natie toe: "Beste Fransen, beste medeburgers, zoals u weet heeft de Constitutionele Raad de pensioenhervormingswet goedgekeurd en ik heb die ondertekend."

De "beste medeburgers" begroetten het nieuws met een nieuwe pogrom waarbij de beurs bijna in vlammen opging. Vakbonden roepen op tot een nieuwe golf van massaprotesten. In de straten van Parijs moet de Franse president niet alleen met lijfwachten lopen, maar ook rennen. En dat was geen avondje joggen. ( Noot van de vertaler: er worden beelden getoond van mannen in pak die door de straten van Parijs rennen, blijkbaar moest Macron samen met zijn lijfwachten wegrennen van zijn "lieve medeburgers" )

Macron verliest het vertrouwen. Uit peilingen blijkt dat nog maar ongeveer een kwart van de Fransen het met hem eens is. Even fataal voor de positionering van Frankrijk als EU-leider zou de aanspraak van de president op een soort "strategische autonomie" voor de Unie kunnen zijn, waar de Amerikanen niet blij mee kunnen zijn. Daarbij komen nog de geschillen tussen Berlijn en Parijs.

Vrijdag meldden nieuwsuitzendingen het sensationele nieuws: "G7-landen klaar om export naar Rusland volledig te verbieden." De kwestie werd naar verluidt eerder deze week aan de orde gesteld tijdens de bijeenkomst van de ministers van Buitenlandse Zaken van de G7 in Japan. Het idee is op zijn zachtst gezegd halfbakken. Zelfs de Amerikaanse minister van Financiën, Janet Yellen, vreest dat de sancties, zelfs in hun huidige vorm, de hegemonie van de dollar ernstig kunnen schaden.

Het is echter belangrijk dat de crisis in de bilaterale betrekkingen tussen Frankrijk en Duitsland hier bijzonder duidelijk tot uiting komt. Vorige week sloten de Duitsers hun laatste drie kerncentrales, terwijl kernenergie voor de Fransen de ruggengraat van hun energievoorziening is. Ze hebben Russisch uranium en splijtstofstaven nodig en voorzien Rusland van turbines voor kerncentrales. Het zoeken naar nieuwe sancties tegen Rusland zou kunnen leiden tot een gewelddadige vechtpartij tussen Parijs en Berlijn, waaruit Warschau natuurlijk als overwinnaar tevoorschijn zou komen.

De Duitse regering – en de Groenen hoeven hier niet apart genoemd te worden, het zou juister zijn om over de regering Scholz als geheel te spreken – lijkt verblind door de illusie van haar eigen onmisbaarheid in het weefsel van de Europese, transatlantische en mondiale betrekkingen . Niet alleen merken ze hun sluipende transformatie niet op, ze spelen er ook mee. De uitzetting van een groot aantal Russische diplomaten zou Duitsland dichter bij de club van de uitverkorenen brengen en op één lijn brengen met Letland of Estland.


Over het algemeen volgt in het Westen de ene domheid op de andere. In Frankrijk geven ze niets om president Macron. Hij probeert mensen te benaderen, maar krijgt veel beledigingen. Neem bijvoorbeeld de bijeenkomst in de Elzas deze week. Een heer met grijs haar liep naar Macron toe, stak zijn hand uit, pakte de hand van de president en zei glimlachend terwijl hij de hand niet losliet: "Ik ben blij de hand te schudden van de president die zo'n corrupte regering heeft."

Voor de volgende bijeenkomst werd bekend dat er een luidruchtige mars met lege potten werd voorbereid. De veiligheidsdienst nam de potten van de Franse vrouwen in beslag. Dat is iets nieuws in de democratie. Maar de kwestie kon niet worden genegeerd en Macron kon niets beters bedenken dan: "Het zijn niet de potten die Frankrijk vooruit zullen helpen."

Hierop kwam een ​​onmiddellijke reactie van de mensen: "Je kunt ook niet verder als er niets is om in deze potten te doen om voedsel te koken."

Ook kookpottenfabrikant Cristel, een luxemerk in zijn segment, voelde zich aangevallen door de arrogante woorden van Macron. De officiële verklaring luidde: "Mijnheer de president, Cristel is een fabrikant van kookpotten die Frankrijk helpt vooruit te komen".

Fijn dat ze erover hebben gepraat. Macron vandaag – wat wil hij eigenlijk?
https://www.anti-spiegel.ru/2023/das-en ... s-westens/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het Westen versus Rusland

Bericht door Mahalingam »

Het eigendomsrecht van alles en iedereen in het Vrije Westen is afhankelijk van wat de leiders van de "rule-based international world" wensen.
En nee, dat is niet gewoon ordinair beroven want er worden wetten gemaakt die dit roven legaal maken in plaats van crimineel. Wil je het nog neo-kolonialer?
De rest van de wereld (Azië, Zuid-Amerika, Afrika, Eurasia) ziet het aan en trekt zijn conclusies.
VS gaat bevroren tegoeden van gesanctioneerde oligarch gebruiken voor wederopbouw Oekraïne

De Amerikaanse procureur-generaal Merrick Garland heeft voor het eerst groen licht gegeven voor de confiscatie van bevroren Russische tegoeden voor de wederopbouw van Oekraïne, meldt persbureau Reuters. Het gaat om activa van de Russische oligarch Konstantin Malofejev, een Poetin-vertrouweling die steenrijk is geworden in de Russische telecom.

Malofejev staat sinds 2014 op de Europese, Amerikaanse en Canadese sanctielijsten wegens beschuldigingen van financiering van pro-Russische separatisten in Oost-Oekraïne. Sindsdien lijkt hij daar onverminderd mee door te zijn gegaan. Het Amerikaanse ministerie van Justitie beschuldigde Malofejev vorig jaar van het schenden van sancties door Russisch separatisme in de Krim te financieren.

De inbeslagname van Malofejevs tegoeden is volgens Garland pas het begin. De VS en Canada hebben recent wetgeving doorgevoerd die het mogelijk maakt om bevroren Russische tegoeden te confisqueren. ‘Dit is de eerste overdracht van verbeurde Russische activa voor de wederopbouw van Oekraïne en zeker niet de laatste’, zei Garland in een verklaring.

Het idee om Russische bevroren miljarden te gebruiken voor de heropbouw van Oekraïne kan ook op brede steun rekenen in de Europese Unie. De meeste lidstaten zijn voor, maar momenteel wordt nog onderzocht of het juridisch mogelijk is dit geld te confisqueren. Sinds de Russische invasie in Oekraïne heeft het Westen naar verluidt beslag gelegd op zo’n 300 miljard dollar aan Russisch tegoeden.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b73cef59/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het Westen versus Rusland

Bericht door Mahalingam »

Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het Westen versus Rusland

Bericht door Mahalingam »

Echtgenote van oud-kanselier Schröder verliest baan na feestje op Russische ambassade

Voormalig bondskanselier Gerhard Schröder is door zijn pro-Russische houding al langer een paria in Duitsland, maar nu is ook zijn echtgenote in de schijnwerpers beland. Na een feestje in de Russische ambassade in Berlijn is ze ontslagen als vertegenwoordiger van deelstaat Noordrijn-Westfalen.

‘Eén feestje te veel’, kopte Der Spiegel dinsdag over het ontslag van Soyeon Schröder-Kim (55), echtgenote van de Duitse oud-bondskanselier Gerhard Schröder. Die laatste is al jaren in voortdurende opspraak. Eerst wegens de lucratieve functies die hij vrijwel direct na zijn bondskanselierschap in 2005 bekleedde bij Russische staatsenergiebedrijven. Daarna wegens zijn weigering die functies op te geven na het uitbreken van de Oekraïne-oorlog.

Inmiddels is hij een van de meest gehate Duitse bewindslieden uit de recente geschiedenis. Hij toont zich zonder gêne een van de trouwste Duitse vrienden van Poetin, verzette zich (tevergeefs) tegen plannen om hem zijn kantoor, chauffeur en secretaris in de Bondsdag af te nemen, en duikt zo nu en dan op in Moskou.

Dag van de Overwinning

Zijn echtgenote, de van oorsprong Zuid-Koreaanse vertaler en ondernemer Soyeon Schröder-Kim, bleef al die tijd onverstoorbaar verder Instagrammen. Foto’s van heerlijke etentjes, een breed lachende ex-kanselier met kerstboom, van mevrouw Schröder-Kim zelf in bidpose bij een hotelraam met uitzicht op het Rode Plein in Moskou.

Het echtpaar-Schröder-Kim wil naar eigen zeggen niets liever dan een vreedzaam einde aan de Russische oorlog in Oekraïne en meent hiervoor beter de banden met Rusland aan te houden. Maar vorige week dinsdag ging het echtpaar een stap te ver toen het werd gespot op de Russische ambassade in Berlijn, samen met tout Rusland-gezind Berlijn.

De receptie was ter gelegenheid van de Russische Dag van de Overwinning op 9 mei. Dan herdenkt Rusland de miljoenen Sovjet-militairen die het leven lieten in de Tweede Wereldoorlog en bij de verovering van Berlijn op de nazi’s. Het is ook de dag waarop het hedendaagse Rusland in militaire parades over het Rode Plein zijn wapentuig en vermogen tot oorlogsvoering aan de wereld toont.

Behalve de Schröder-Kims waren er ook politici van Die Linke en de radicaal-rechtse AfD aanwezig, en voormalig secretaris-generaal van de DDR-eenheidspartij Egon Krenz.

Ontslag op staande voet


Een foto van het echtpaar onder een kroonluchter in de ontvangstzaal dook op, en kort erna zette Noordrijn-Westfalen Soyeon Schröder-Kim op non-actief. Dat moet leiden tot ontslag op staande voet, meldt een woordvoerder van de deelstaat in Duitse media.

Schröder-Kims broodwinning was al die tijd vrijwel buiten beeld gebleven. Voor de buitenlandse handels- en investeringsvereniging van Noordrijn-Westfalen, met 17 miljoen inwoners Duitslands meest bevolkingsrijke deelstaat, was het haar taak om Zuid-Koreaanse investeerders binnen te halen. Ze werd al eens gewaarschuwd, toen ze zonder toestemming van haar werkgever haar echtgenoot, de omstreden oud-kanselier, naar Seoul had gebracht. Eind 2022 probeerde haar werkgever naar verluidt ook al van haar af te komen, maar daar stak de toenmalige Economie-minister van Noordrijn-Westfalen een stokje voor.

De liefde voor Rusland lijkt het echtpaar nu, een jaar na het begin van de oorlog in Oekraïne, toch op te breken. Die Welt meldde in 2021 dat Schröder-Kims werk voor Noordrijn-Westfalen haar het voorgaande jaar 152 duizend euro had opgeleverd. Medio vorig jaar stapte Schröder na maanden van druk ook al op als voorzitter van de raad van toezicht bij de Russische oliegigant Rosneft, wat hem 550 duizend euro per jaar had opgeleverd. Een functie bij Gazprom liet hij aan zich voorbijgaan, en hij verloor zijn kantoor in de Bondsdag.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~ba1c6c17/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het Westen versus Rusland

Bericht door Mahalingam »

Er is altijd wel een stok te vinden om de hond te slaan. En dat zeer zeker als er grote behoefte is om het dier te slaan.
‘OM confisqueert grond van Nederlander die relatie had met Poetins dochter’

Het OM zou beslag hebben gelegd op een stuk land van de Nederlandse ex-schoonzoon van de Russische president Vladimir Poetin in het dorp Duivendrecht. The Guardian, Follow the Money en de Russische onderzoeksjournalistieke website Proekt Media onderzochten samen kadastergegevens en melden donderdag dat de grond op 12 mei is geconfisqueerd als onderdeel van een strafrechtelijk onderzoek.

Het land is eigendom van de Nederlandse Jorrit Faassen, een zakenman die in 2008 met Poetins oudste dochter trouwde. De twee zouden nu niet langer samen zijn.

De exacte reden voor de inbeslagname is niet bekend. Het Functioneel Parket van het OM, dat onder andere in de gaten houdt of sancties worden nageleefd, zou het perceel hebben ingenomen op grond van overtredingen. Volgens Proekt Media werd Faassen recentelijk aangehouden toen hij van zijn woonplaats Moskou naar Schiphol vloog. De autoriteiten zouden hem hebben ondervraagd op verdenking van het ontduiken van sancties.

Het stuk land bevindt zich aan de Molenkade in Duivendrecht, en staat leeg. Volgens The Guardian trok de gemeente Faassens bouwvergunning in 2022 in door zijn banden met Poetin. Na de Russische inval in Oekraïne plantte een groepje mensen een Oekraïense vlag op het perceel, met daaromheen kaarsjes in de vorm van een hart.
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/05/22/oe ... 2-a4165137
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie