De pech om pioniers van het gasloze huis te moeten zijn
Duizenden Nijmeegse huizen moeten van het gas af. Huurders in de wijk Meijhorst fungeren als proefkonijn. Het geklaag is niet van de lucht.
,,Ik verheug me er niet op”, zegt Leon Scanlon met gevoel voor understatement. Hij woont met zijn gezin in een van de 132 huurhuizen in Meijhorst.
Die gaan sinds augustus rij na rij van het gas af. Het is het eerste project in de stad waarbij een grote groep oudere huurhuizen gasloos wordt. De familie Scanlon is bijna aan de beurt.
Niemand kijkt uit naar een verbouwing, maar het is de terugkeer na vijftien dagen waar Scanlon echt benauwd voor is. Is het dan nog home sweet home op nummer 2948? ,,Of hebben wij dan ook klachten over vertragingen, beschadigingen, kou in huis en te weinig warm water?”
Niet alleen gaan de 132 woningen van het gas af, verhuurder Portaal laat ze door aannemer Dura Vermeer ook inpakken in een nieuwe isolatielaag, voorzien van driedubbelglas en bekroond met zonnepanelen.
Daarna zijn het Nul-op-de-Meter (NoM)-woningen, die volgens de ronkende brochures evenveel energie kunnen opwekken als de bewoners nog maar verbruiken. Moeten ze wel bereid zijn de ramen dicht te houden en van de thermostaat af te blijven, en volgens Portaal-woordvoerster Elmy Liefferink, nog eens nadenken over het tropisch aquarium.
Het regent al maanden klachten van de NoM-pioniers in Meijhorst. En zo stonden ze met een brief op poten in de hal van het kantoor van Portaal. Ze stellen dat de energietransitie, waar iedereen aan moet geloven, op deze manier een valse start maakt.
Klacht 1: ‘Ik heb nog maar 29 minuten warm water'
Huurster Hüriye Hun: ,,Sinds de renovatie hebben we nog maar 29 minuten warm water. Je moet daarna anderhalf uur wachten op meer. Dat was mij niet verteld. Ik vind het heel onhandig. Met een puber in huis die logees heeft, is het echt zo op.”
Verscheidene van Huns buren: ,,We hadden eerst de hele dag warm water. Ik vind een half uur niet van deze tijd.”
,,Wij moeten veel langer dan anderhalf uur wachten op nieuw warm water. Bij ons duurt dat uren.”
,,Wij zijn vaak met zijn vijven en douchen dan met een eierwekker.”
,,Opeens heb ik weer een boiler die leeg kan.”
Klacht 2: 'De thermostaat kan niet hoger dan 21, 22 graden’
Hun: ,,Je kunt aan de knop draaien, maar het wordt niet meer warmer dan 21 graden. De boel is begrensd. Wil je het warmer, dan moeten ze een knopje komen omzetten in dat kastje in de tuin. Daar hebben we zelf geen sleutel van. Bellen, bellen, bellen. Kwam er eindelijk iemand dat voor me doen.
,,Ik heb een leveraandoening. Daardoor heb ik het vaak erg koud. Hoe warm je het stookt, moet je toch zelf kunnen bepalen?”
De buren: ,,Ik vind het vervelend dat je de thermostaat ook niet lager kunt zetten, 's nachts ook niet. Het blijft 19 graden.”
,,Als mijn moeder van 92 langskomt, zette ik hem altijd lekker hoog. Ze moet nu twee vesten aan.”
,,Alsof ik weer een zuinige hospita heb.”
Klacht 3: ‘Wennen zeg, koken op een inductieplaat'
Hun: ,,Ik mis mijn gasfornuis.”
De buren: ,,Ik ben er nog niet aan gewend.” ,,De pannenset die je erbij kreeg, stelde niks voor. Weer meer kosten.”
Klacht 4: 'Nul op de meter, dat lukt alleen op papier, dus het kost me toch aardig wat geld'
Hun: ,,35 euro per maand. Dat kon ik volgens Dura Vermeer en Portaal met mijn Nul-op-de-Meter woning tegen mijn energieleverancier zeggen. Maar die wil dat ik 65,57 euro per maand betaal. Anders zou ik eind van het jaar flink moeten bijbetalen.”
De buren: ,,Het is alleen op papier mogelijk om met een NoM-huis net zoveel energie op te wekken als je verbruikt. Als je alleen woont, één keer per week doucht en de thermostaat nooit aanraakt.”
,,Op advies van Portaal probeerde ik een maandbedrag van 43 euro met Nuon af te spreken. Mocht niet. Nu zitten we met zijn tweetjes op 123 euro per maand.”
,,Mijn energiemaatschappij wist niet waar ik het over had, toen ik zei dat ik een NoM-woning heb.”
Klacht 5: 'De communicatie verloopt beroerd’
Hun: ,,Portaal verwijst steeds naar Dura Vermeer, maar ik huur toch niet van Dura Vermeer, maar van Portaal.”
De buren weer: ,,Ik mail me suf met vragen, maar ik krijg geen antwoord.” ,,Dura Vermeer heeft een spreekuur, maar het lukt niet om daar een afspraak te krijgen.”
,,Je wordt gek van die tegenstrijdige antwoorden.”
‘Lastig om de leveranciers te overtuigen’
,,Over het warme water en de thermostaat kan ik niets zeggen”, reageert Portaal-woordvoerster Elmy Liefferink. ,,We gaan eerst die bewonersbrief binnen twee weken beantwoorden, zoals toegezegd.”
Het klopt volgens haar dat veel energieleveranciers onwennig reageren op NoM-woningen en de maandelijkse nota niet willen verlagen. ,,Het is ontzettend lastig om energieleveranciers ervan te overtuigen dat een paar tientjes per maand genoeg is. Ze zijn erg bang dat bewoners na een jaar toch moeten bijbetalen en dat ze dat dan niet kunnen. Maar NoM-woningen zijn nu eenmaal een nieuw verschijnsel.”