Gasloos Nederland. Wat kost dat?

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Gasloos Nederland. Wat kost dat?

Bericht door Ariel »

Boudewijn Atsma schreef:
zo jul 17, 2022 10:29 am

- de overheid de bevoegdheid krijgt grenzen te stellen aan het gasverbruik van energieslurpende bedrijven, met name de glastuinbouw;
:scratch: Soms denk ik dat Boudewijn zijn account uitgeleend heeft aan Rob Jetten.

Heel goed Robbie B. Laten we voortaan onze komkommers, sla en tomaten uit Turkije, Afrika of Spanje halen. Met Kerosine slurpende vliegtuigen. icon_thumbup.gif Goed plan.

Soms vind ik je zo eng Boudewijn. Zo eng dat ik er misselijk van word. Het brood uit de mond stoten uit duizenden werknemers en werkgevers van de glastuinbouw. Plus, de Nederlandse economie naar de knoppen helpen.
Ga vandaag AUB naar strand man, en val ons even niet lastig. Of neem een hapje van je veelgeprezen jacobskruiskruid.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Boudewijn Atsma

Re: Gasloos Nederland. Wat kost dat?

Bericht door Boudewijn Atsma »

Ariel schreef:
zo jul 17, 2022 10:55 am
Boudewijn Atsma schreef:
zo jul 17, 2022 10:29 am

- de overheid de bevoegdheid krijgt grenzen te stellen aan het gasverbruik van energieslurpende bedrijven, met name de glastuinbouw;
:scratch: Soms denk ik dat Boudewijn zijn account uitgeleend heeft aan Rob Jetten.

Heel goed Robbie B. Laten we voortaan onze komkommers, sla en tomaten uit Turkije, Afrika of Spanje halen. Met Kerosine slurpende vliegtuigen. icon_thumbup.gif Goed plan.

Soms vind ik je zo eng Boudewijn. Zo eng dat ik er misselijk van word. Het brood uit de mond stoten uit duizenden werknemers en werkgevers van de glastuinbouw. Plus, de Nederlandse economie naar de knoppen helpen.
Ga vandaag AUB naar strand man, en val ons even niet lastig. Of neem een hapje van je veelgeprezen jacobskruiskruid.
De Nederlandse glastuinbouw slaagt er voor een belangrijk deel al in te draaien op duurzame energie. De hoge energieprijzen bevorderen die omschakeling ook en wellicht kan de overheid dat ook financieel ondersteunen. Het verstoken van gas voor de teelt van bloemen en tomaten in de winter lijkt me echt niet verstandig als gezinnen dreigen zonder gas te komen zitten. Het importeren van tomaten en komkommers uit warme landen is dan echt verstandiger.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Gasloos Nederland. Wat kost dat?

Bericht door Mahalingam »

Ik lees aanbevelingen van de overheid om de airco's niet te koud af te stellen: 25 graden wordt geadviseerd en niet lager.

Een ventilator in de kamer is ongeveer 80 Watt.
Wat kost een airco aan stroom?

Een vaste airco waarmee je één kamer kunt koelen verbruikt gemiddeld 0,75 kWh stroom per uur. Stel dat je de airco 16 uur per dag gebruikt, zit het stroomverbruik van de airco op 12 kWh per dag. En zelfs 1.080 kWh voor de hele zomer. Vermenigvuldig je dat met de gemiddelde prijs voor 1 kWh stroom van zo’n € 0,40 per kWh, dan weet je wat een airco ongeveer kost aan stroom: bijna € 430,- per zomer.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Boudewijn Atsma

Re: Gasloos Nederland. Wat kost dat?

Bericht door Boudewijn Atsma »

Mahalingam schreef:
zo jul 17, 2022 11:23 am
Ik lees aanbevelingen van de overheid om de airco's niet te koud af te stellen: 25 graden wordt geadviseerd en niet lager.
Het terugdringen van airco's lijkt me inderdaad verstandig. Laten we beginnen met ze fors duurder te maken met een stevige belasting die we dan weer kunnen aanwenden om zonnepanelen en energieopslag te subsidiëren.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Gasloos Nederland. Wat kost dat?

Bericht door mercator »

Boudewijn Atsma schreef:
zo jul 17, 2022 12:11 pm
Het terugdringen van airco's lijkt me inderdaad verstandig. Laten we beginnen met ze fors duurder te maken met een stevige belasting die we dan weer kunnen aanwenden om zonnepanelen en energieopslag te subsidiëren.
Hier ben ik het-weeral!-helemaal met je eens. Daar wil ik nog bijvoegen: privé-zwembaden. Dat is een onnodige luxe in tijden van droogte en energieschaarste.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Boudewijn Atsma

Re: Gasloos Nederland. Wat kost dat?

Bericht door Boudewijn Atsma »

mercator schreef:
zo jul 17, 2022 12:31 pm

Hier ben ik het-weeral!-helemaal met je eens. Daar wil ik nog bijvoegen: privé-zwembaden. Dat is een onnodige luxe in tijden van droogte en energieschaarste.
Eens.

Wat vind je van de overige voorstellen in mijn noodplan energietransitie?
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Gasloos Nederland. Wat kost dat?

Bericht door mercator »

Boudewijn Atsma schreef:
zo jul 17, 2022 12:35 pm
Wat vind je van de overige voorstellen in mijn noodplan energietransitie?
Ik kan mij daarin vinden. Maar het belangrijkste ben je vergeten: maatregelen om de bevolkingstoename te verminderen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Boudewijn Atsma

Re: Gasloos Nederland. Wat kost dat?

Bericht door Boudewijn Atsma »

mercator schreef:
zo jul 17, 2022 12:39 pm

Ik kan mij daarin vinden. Maar het belangrijkste ben je vergeten: maatregelen om de bevolkingstoename te verminderen.
Je denkt aan subsidie op condooms en de anticonceptiepil?
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Gasloos Nederland. Wat kost dat?

Bericht door mercator »

Boudewijn Atsma schreef:
zo jul 17, 2022 12:41 pm
Je denkt aan subsidie op condooms en de anticonceptiepil?
Dat kan geen kwaad. Maar veel effectiever zou zijn een immigratiestop en afschaffen van kindergeld vanaf 2de of 3de kind.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Gasloos Nederland. Wat kost dat?

Bericht door Ariel »

Boudewijn Atsma schreef:
zo jul 17, 2022 11:00 am
Het importeren van tomaten en komkommers uit warme landen is dan echt verstandiger.
Echt niet. Het is vast geen breaking news voor je dat groenten en fruit die hier verbouwd worden minder belastend zijn voor het milieu dan groenten en fruit uit buitenland. Doordat deze groenten of fruit in de buurt worden verbouwd, hoeven ze niet per vliegtuig uit een ver land naar Nederland getransporteerd te worden.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Boudewijn Atsma

Re: Gasloos Nederland. Wat kost dat?

Bericht door Boudewijn Atsma »

mercator schreef:
zo jul 17, 2022 12:44 pm
Boudewijn Atsma schreef:
zo jul 17, 2022 12:41 pm
Je denkt aan subsidie op condooms en de anticonceptiepil?
Dat kan geen kwaad. Maar veel effectiever zou zijn een immigratiestop en afschaffen van kindergeld vanaf 2de of 3de kind.
De immigratiestop is lastig want we hebben ons verbonden aan internationale verdragen om vluchtelingen op te nemen. Dat zie ik dus niet snel gebeuren.

Afschaffen van de kinderbijslag vanaf het derde kind lijkt me wel slim.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Gasloos Nederland. Wat kost dat?

Bericht door mercator »

Ariel schreef:
zo jul 17, 2022 12:44 pm
Echt niet. Het is vast geen breaking news voor je dat groenten en fruit die hier verbouwd worden minder belastend zijn voor het milieu dan groenten en fruit uit buitenland. Doordat deze groenten of fruit in de buurt worden verbouwd, hoeven ze niet per vliegtuig uit een ver land naar Nederland getransporteerd te worden.
Onlangs kocht ik een zak sperziebonen( hier noemen wij dat om een mij onbekende reden prinsessenbonen) en die kwamen uit Egypte. Kan ook uit Kenia en zelfs Ethiopië. Daar is geen enkele rechtvaardiging voor zijn. Zelfde met bloemen uit Indië etc. Allemaal armoelanden die wij met ontwikkelingshulp moeten redden en dan voeren ze hun eigen eten uit. Het ligt ook aan de consument zelf natuurlijk. Ik ben graag bereid om een € meer te betalen voor producten uit de korte keten. Wijn( meestal slechte) uit Chili en Australië, nog zoiets. Maar een fles Duitse riesling kan je hier niet vinden in de supermarkt.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Gasloos Nederland. Wat kost dat?

Bericht door mercator »

Boudewijn Atsma schreef:
zo jul 17, 2022 12:46 pm
Afschaffen van de kinderbijslag vanaf het derde kind lijkt me wel slim.
Op die manier komt ook een immigratiestop meer in het zicht. Het is geen geheim dat heel wat lui uit armoelanden naar hier komen om kinderbijslagen op te strijken.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Gasloos Nederland. Wat kost dat?

Bericht door Ariel »

Gaswinning op Noordzee krijgt groen licht nu Russen export afknijpen

Door het gastekort kijkt Nederland reikhalzend naar zijn stille voorraden op eigen zee. Exploitanten die daar jaren op verzet stuitten, kunnen nu boorputten in 130 vergunde ’kleine velden’ heropenen.

Staatssecretaris Vijlbrief (Mijnbouw) zegt daling van de productie van aardgas op de Noordzee te beperken. Althans, de al tientallen jaren afgebouwde gaswinning ’af te remmen’.

Vooral het verzet van politieke partijen en milieubeweging tegen gasboringen maakte investeerders afgelopen jaren kopschuw op deze velden in de Noordzee. Om klimaatafspraken te behalen, wilde het kabinet aardgas in Nederlandse zeebodem ’stap voor stap’ afbouwen.

Maar sinds de Russische inval stijgt de gasprijs drastisch. Dinsdag vlamde de prijs van een partij gas af te nemen in augustus op naar bijna €165 per megawattuur, tegen zo’n €15 twee jaar geleden. De Europese Commissie voorziet dat Rusland de gastoevoer via pijpleiding Nord Stream 1 snel verder afknijpt. Zij komt woensdag met een serie ingrepen, gepresenteerd als Save gas for a safe winter.

Daaronder de verplichte verlaging van de temperatuur in openbare gebouwen tot 19 graden. Evenals een ’een stevige en gecoördineerde actie’ voor acht maanden van vrijwillige beperking van gasaankopen. Inclusief een vergoeding voor bedrijven die tijdelijk minder gas afnemen.

Alarm
„Het is code rood voor Europa”, waarschuwt Fatih Birol, directeur van het Internationaal Energie Agentschap (IEA), sprekend van ’een harde winter’. Zonder forse beperking van gasverbruik en meer import zullen landen in „een extreem kwetsbare positie komen.” Vijlbrief stelt dat met ’een versnelling van de gaswinning’ extra productie van 2 tot 4 miljard kuub per jaar uit de Noordzee te halen is. Dit mag tien jaar lang. Nederland verbruikte 40 miljard kuub gas per jaar, daarvan kwam al 12,7 miljard kuub uit deze kleine velden.

Het Amsterdamse One-Dyas heeft een vergunning om 19 kilometer ten noorden van Schiermonnikoog zijn verkregen gasveld N05-A gas uit twaalf boorputten aan te sluiten op de bestaande pijpleidingen naar land. Het kan 13 miljard kuub gas per jaar winnen, zegt directeur Chris de Ruyter van Steveninck. Dat is drie keer de hoeveelheid die in een jaar in Groningen gewonnen mocht worden.

De overheidseis voor winning is wel dat het platform draait op windenergie. One Dyas betrekt zijn stroom van het windpark Riffgat, iets verderop. One-Dyas aast op nog eens drie keer zoveel gas ’op twee locaties’ in de directe omgeving.

Zekerheid
De belangenvereniging Element NL (voorheen Nogepa) klopt namens twaalf exploitanten al jaren bij Den Haag aan voor uitbreiding. Zonder duidelijke regelgeving en enig perspectief durfden bedrijven grote investeringen in gaswinning niet aan, aldus directeur Menno Snel. Daarnaast keren milieubewegingen zich doorlopend tegen nieuwe boringen. „Het is goed dat het kabinet nu duidelijk kiest voor Nederlands aardgas. Iedere kuub gas die je niet hoeft te importeren, levert winst op met minder afhankelijkheid van het buitenland en minder uitstoot van broeikasgassen”, zegt Snel.

Nederlands aardgas winnen kost, zo beaamt ook Vijlbrief, veel minder CO2-uitstoot dan Russisch gas accepteren. „Door de duidelijkheid die de staatssecretaris nu geeft, wordt het voor investeerders aantrekkelijker te investeren in Nederlands aardgas”, aldus Snel. In totaal is er volgens snel ’nog zeker 200 miljard kubieke meter gas’ uit onze bodem te halen.

Sinds 2018 sprak One-Dyas met de overheid over de winning in zijn vak N05-A. „De overheid is kritisch. We begrijpen het ongemak en zorgen om het milieu. Maar daarvoor nemen we maatregelen. Het is belangrijk dat Nederland zelfvoorzienend kan zijn als het om zijn energie gaat”, aldus ceo De Ruyter van Steveninck.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Gasloos Nederland. Wat kost dat?

Bericht door Mahalingam »

Er is een crisis uitgeroepen en dan probeert natuurlijk de bureaucratie van Brussel meer macht naar zich toe te trekken.
Ongemak bij EU-landen over door Brussel gedicteerde gasquota, Timmermans benadrukt belang van eensgezindheid

Met desnoods afgedwongen Europese gasquota om de lidstaten tegen een abrupt einde van de Russische gasstroom te wapenen, eigent de Europese Commissie zich eigenmachtig een spilfunctie toe. Maar nood breekt nationale bevoegdheden, redeneert Brussel.

Bindende Brusselse doelen voor minder gasverbruik: met het voorstel dat de Europese Commissie woensdag presenteerde, treedt ze in de nationale bevoegdheid van de lidstaten. Eerder deed ze dat met de gezamenlijke inkoop van coronavaccins, het Europese herstelfonds (750 miljard euro) en straks de gezamenlijke inkoop van wapens en gas. Uitzonderlijke tijden vergen uitzonderlijke maatregelen, stelt de Commissie.

‘Poetin chanteert ons met zijn gas’, zeiden Commissievoorzitter Ursula von der Leyen en commissaris Frans Timmermans (Green Deal) bij de presentatie van hun plannen. Alleen als de Europese Unie eensgezind optrekt, kan ze zonder al te grote kleerscheuren het dichtdraaien van de Russische gaskraan doorstaan. Volgens de Commissie steken de lidstaten nog te vaak en te diep hun kop in het zand voor het gevaar van zo’n totale Russische gasstop. De afgelopen jaren was Rusland goed voor 40 procent van de totale Europese gasimport. De afgelopen maanden hebben de EU-landen hun gasconsumptie met 5 procent verminderd.

Alarmfase

‘Dit vraagt veel van iedereen’, erkende Von der Leyen. Kort samengevat stelt de Commissie voor het gasverbruik in de komende stookperiode (augustus-maart) met minstens 15 procent te verlagen. Lukt dat niet op vrijwillige basis, dan wordt die reductie wettelijk opgelegd. De Commissie bepaalt wanneer die alarmfase van bindende doelen ingaat.

Brussel gaat er in zijn becijferingen van uit dat de Nord Stream-pijpleiding donderdag niet meer opengaat. Om straks de winter zonder grote economische schokken door te komen, moet de EU dan 45 miljard kubieke meter gas – 15 procent van haar totale verbruik – besparen. Commissie-ambtenaren hebben ook met 10 procent reductie gerekend, maar concludeerden dat dat te riskant was.

Het streefdoel van 15 procent geldt voor alle lidstaten, ook voor Portugal en Spanje, die geen of nauwelijks Russisch gas gebruiken. Als iedereen zijn best doet, kunnen landen die zwaar afhankelijk zijn van Russisch gas (Hongarije, Bulgarije, Duitsland) geholpen worden door lidstaten die gas over hebben van niet-Russische leveranciers en uit de voorraden. De gasquota gelden voor twee jaar, want ook de winter van ’23-’24 is niet veilig. De huidige gasvoorraden bestaan uit Russisch gas, volgend jaar zal dat er niet meer zijn.

Airco minder laag

Het Commissieplan geeft de lidstaten adviezen wie gas kan besparen en hoe. Huishoudens, scholen en ziekenhuizen mogen nooit in de kou komen te staan, maar kunnen wel degelijk een bijdrage leveren: airco minder laag en verwarming minder hoog, korter douchen, lichten uit. Bedrijven worden aangemoedigd minder gas te gebruiken of over te stappen op andere energiebronnen. Om de komende jaren uit te zingen, mogen kolen- en kerncentrales langer open blijven. Het afkoppelen van bedrijfssectoren is de laatste optie en dient waar mogelijk in EU-verband te gebeuren. Ondertussen importeert de EU meer vloeibaar gas dan ooit van andere leveranciers (VS, Noorwegen, Qatar, Azerbeidzjan) en wordt er volop geïnvesteerd in duurzame energiebronnen (wind zon, waterstof).

Het Commissievoorstel stuit volgende week ongetwijfeld op stevige kritiek van de Europese ministers voor Energie als zij zich erover buigen. Is die 15 procent echt nodig? Voor iedereen? En waarom zou de Commissie eigenhandig de alarmfase afkondigen? Moet zo’n vergaand besluit niet door de lidstaten genomen worden? Goedkeuring van het voorstel vereist dat een ruime meerderheid van de ministers ermee akkoord gaat.

Sluipende machtsgreep

In lidstaten groeit het ongemak bij wat zij zien als een geleidelijke machtsgreep van de Commissie. Energiezekerheid, zorg en defensie waren nationale bevoegdheden bij uitstek, en juist hier speelt de Commissie – met toestemming overigens van diezelfde lidstaten – een steeds grotere rol.

Von der Leyen en Timmermans benadrukten woensdag het belang van eensgezindheid. ‘Als we nu gezamenlijk optrekken, bepalen we zelf ons lot. Poetins poging ons te manipuleren zal dan mislukken’, aldus Timmermans. Von der Leyen wees op de coronapandemie waarbij de gezamenlijke inkoop van vaccins mensenlevens redde, het Europese herstelfonds dat de economieën hielp opkrabbelen en de Europese aanvulling op de WW-uitgaven die regeringen ademruimte gaf.

Volgens de Commissie valt de economische schade van een Russische gasstop eenderde lager uit als de EU-landen zich tijdig voorbereiden. Ieder voor zich doet Poetin glimlachen, tezamen slaan ze de Russische president zijn energiewapen uit handen. Met dit gasvoorstel (en de eerdere besluiten voor een boycot van Russische olie en kolen) is de EU volgend jaar helemaal losgekoppeld van fossiele energie uit Rusland.

Commissie-ambtenaren stellen dat solidariteit tussen de lidstaten noodzakelijk is in tijden van grote crises. Tijdens de eurocrisis hielpen rijke noordelijke lidstaten de zwakkere zuidelijke broeders, nu moeten Portugal en Spanje het ‘energiearme’ Duitsland helpen. Nederland, Finland, Denemarken en de Baltische landen hebben hun 15 procent besparing al gehaald.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b068cfdc/

En omdat wij 15 % hebben gehaald hebben we dubbel zoveel recht van spreken.
Nederland steunt eisen energiebesparing Brussel

Minister Rob Jetten ‘kan zich goed vinden’ in de voorstellen van de Europese Commissie om minstens 15 procent minder gas te verbruiken. Nederland zelf heeft dat doel al ruim gehaald.

De strenge voorstellen van de Europese Commissie om de komende maanden fors te besparen op het energieverbruik, krijgen de steun van het kabinet. Minister Rob Jetten (klimaat en energie) ‘kan zich goed vinden’ in de aanbeveling vanuit Brussel aan alle EU-landen om 15 procent minder gas te verbruiken.

Verrassend is die steun niet. Nederland heeft dat doel namelijk zelf al ruimschoots gehaald, zo bevestigde ook de Europese Commissie in de persconferentie van woensdag.
[...]
Volgens Jetten ‘heeft Nederland de afgelopen tijd in Europa gepleit voor een verplicht besparingsdoel’.
[...]
Alle lidstaten zullen vóór eind september een plan moeten indienen in Brussel over hoe ze de 15-procentsbesparing denken te behalen.
https://www.trouw.nl/buitenland/nederla ... ~b57f0e61/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Boudewijn Atsma

Re: Gasloos Nederland. Wat kost dat?

Bericht door Boudewijn Atsma »

Mahalingam schreef:
do jul 21, 2022 10:46 am

De strenge voorstellen van de Europese Commissie om de komende maanden fors te besparen op het energieverbruik, krijgen de steun van het kabinet. Minister Rob Jetten (klimaat en energie) ‘kan zich goed vinden’ in de aanbeveling vanuit Brussel aan alle EU-landen om 15 procent minder gas te verbruiken.
Putin zal het niet beoogd hebben maar zijn geklier met de gasleiding geeft een enorme bost aan de energietransitie in Europa.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Gasloos Nederland. Wat kost dat?

Bericht door mercator »

Boudewijn Atsma schreef:
do jul 21, 2022 10:57 am
Putin zal het niet beoogd hebben maar zijn geklier met de gasleiding geeft een enorme bost aan de energietransitie in Europa.
Het zal op korte termijn eerder energie onbetaalbaar maken. Ik zou echt wel s willen weten hoeveel electriciteit op dit moment wordt opgewekt door hernieuwbare energie, windmolens en zonnepanelen. En hoeveel die ook echt kost want nu wordt die zwaar gesubsidieerd.
Laat ons hopen dat Putin zijn plannen kernenergie terug op de voorgrond zetten. Want dat is veruit de beste vorm van energievoorziening, maar helaas door groene waanideeën verketterd.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Boudewijn Atsma

Re: Gasloos Nederland. Wat kost dat?

Bericht door Boudewijn Atsma »

mercator schreef:
do jul 21, 2022 11:21 am
Boudewijn Atsma schreef:
do jul 21, 2022 10:57 am
Putin zal het niet beoogd hebben maar zijn geklier met de gasleiding geeft een enorme bost aan de energietransitie in Europa.
Het zal op korte termijn eerder energie onbetaalbaar maken. Ik zou echt wel s willen weten hoeveel electriciteit op dit moment wordt opgewekt door hernieuwbare energie, windmolens en zonnepanelen. En hoeveel die ook echt kost want nu wordt die zwaar gesubsidieerd.
Laat ons hopen dat Putin zijn plannen kernenergie terug op de voorgrond zetten. Want dat is veruit de beste vorm van energievoorziening, maar helaas door groene waanideeën verketterd.
Wind- en zon-energie waren al de goedkoopste energiebronnen maar dat zal in nog zeer sterkere mate het geval zijn nu de prijzen voor fossiele brandstoffen omhoog zijn geschoten.

Kernenergie is in beginsel een duurzame energiebron. Ik ben er voor en het was ook een fout van de Duitse regering indertijd om af te stappen van die energievorm. Ik betwijfel overigens of kernenergie de komende decennia een betaalbare optie is.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Gasloos Nederland. Wat kost dat?

Bericht door mercator »

Boudewijn Atsma schreef:
do jul 21, 2022 11:27 am
Wind- en zon-energie waren al de goedkoopste energiebronnen
Jij zegt dat wel maar ik zou daar toch graag wat cijfers over zien. Ik weet niet hoe het in Nederland is maar in België werden zon en wind van het begin af aan zwaar gesubsidieerd door de overheid dus dat drukt de prijs. Nu wordt dat voor individuele zonnepanelen geleidelijk afgeschaft wegens onbetaalbaar en het animo ervoor is helemaal onderuit.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Boudewijn Atsma

Re: Gasloos Nederland. Wat kost dat?

Bericht door Boudewijn Atsma »

mercator schreef:
do jul 21, 2022 11:44 am
Boudewijn Atsma schreef:
do jul 21, 2022 11:27 am
Wind- en zon-energie waren al de goedkoopste energiebronnen
Jij zegt dat wel maar ik zou daar toch graag wat cijfers over zien. Ik weet niet hoe het in Nederland is maar in België werden zon en wind van het begin af aan zwaar gesubsidieerd door de overheid dus dat drukt de prijs. Nu wordt dat voor individuele zonnepanelen geleidelijk afgeschaft wegens onbetaalbaar en het animo ervoor is helemaal onderuit.
Je kunt ook gewoon even googelen:

https://innovationorigins.com/nl/energi ... ndstoffen/

https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 56246.html
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Gasloos Nederland. Wat kost dat?

Bericht door Ali Yas »

Boudewijn Atsma schreef:
do jul 21, 2022 11:27 am
Wind- en zon-energie waren al de goedkoopste energiebronnen
Het probleem is dat je onbetrouwbare energie niet zomaar op prijs kunt vergelijken met betrouwbare. Als aan energie uit wind en zon dezelfde eisen zouden worden gesteld als aan betrouwbare bronnen, dan zouden die gekoppeld moeten worden aan een opslagsysteem dat in de praktijk enkele maanden moet kunnen overbruggen met een "bewaartijd" van een half jaar. Zulke systemen zijn erg inefficiënt en bovendien schreeuwend duur.
. . . maar dat zal in nog zeer sterkere mate het geval zijn nu de prijzen voor fossiele brandstoffen omhoog zijn geschoten.
Dat is een misvatting. De aanschaf van materialen voor en exploitatie van zonneweides en windturbineparken kost energie, en als de prijs daarvan omhoog gaat gaat de prijs van zon- en windenergie óók omhoog. Onder de streep wordt het verhaal niet mooier.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Boudewijn Atsma

Re: Gasloos Nederland. Wat kost dat?

Bericht door Boudewijn Atsma »

Ali Yas schreef:
do jul 21, 2022 12:57 pm
Het probleem is dat je onbetrouwbare energie niet zomaar op prijs kunt vergelijken met betrouwbare. Als aan energie uit wind en zon dezelfde eisen zouden worden gesteld als aan betrouwbare bronnen, dan zouden die gekoppeld moeten worden aan een opslagsysteem dat in de praktijk enkele maanden moet kunnen overbruggen met een "bewaartijd" van een half jaar. Zulke systemen zijn erg inefficiënt en bovendien schreeuwend duur.
Daar heb je een punt maar de methoden van opslag nemen een vlucht en worden met de dag goedkoper. Op middellange termijn zullen we een heel groot deel van onze energiebehoefte zo met zon en wind kunnen dekken.
Voor de overbrugging van de energiefluctuatie kunnen we met kernenergie en gascentrales bijspringen. Dat zal in toenemende mate niet op grote schaal meer nodig zijn.

Dat is een misvatting. De aanschaf van materialen voor en exploitatie van zonneweides en windturbineparken kost energie, en als de prijs daarvan omhoog gaat gaat de prijs van zon- en windenergie óók omhoog. Onder de streep wordt het verhaal niet mooier.
Ja, maar die prijsstijgingen vallen volledig in het niet bij de huidige prijsstijgingen voor fossiele brandstoffen. Dit is niet zo'n slimme opmerking.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Gasloos Nederland. Wat kost dat?

Bericht door Ali Yas »

Boudewijn Atsma schreef:
do jul 21, 2022 1:05 pm
de methoden van opslag nemen een vlucht en worden met de dag goedkoper. Op middellange termijn zullen we een heel groot deel van onze energiebehoefte zo met zon en wind kunnen dekken.
Welke methode zal binnen 10 jaar wind- en zonne-energie betrouwbaar maken? Ik zag graag een voorbeeld met harde cijfers.
Voor de overbrugging van de energiefluctuatie kunnen we met kernenergie en gascentrales bijspringen.
Je realiseert je hopelijk dat kerncentrales niet geschikt zijn om "bij te springen". Je kunt ze niet even uitzetten en dan een paar uur later weer aanzetten. Met gascentrales kan dat wel, maar een groot deel van de kosten loopt gewoon door als een centrale geen stroom levert, wat de stroom uit deze bron noodzakelijkerwijs duurder maakt voor de periode dat wél wordt geleverd. Deze meerkosten moeten voor rekening komen van de opwekkers van stroom uit zon- en windparken en niet worden afgewenteld op de maatschappij.
die prijsstijgingen vallen volledig in het niet bij de huidige prijsstijgingen voor fossiele brandstoffen.
Je moet er wel even bij zeggen: op dit moment. De prijzen van fossiele brandstoffen bepalen namelijk de prijzen van energie in het algemeen, en daarmee (op termijn) van alles wat energie kost om het te maken of aan de gang te houden. Dit effect kan even duren maar het is onvermijdelijk.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Gasloos Nederland. Wat kost dat?

Bericht door sjun »

In Frankrijk is er al lang een CO2 vrije constante energie oplossing gevonden en geimplementeerd. Het land gebruikt en verkoopt kernenergie. Dat zou Nederland ook moeten gaan doen gezien de eeuwige vraag vanuit Duitsland en het CO2-gezever dat tegenwoordig zelfs boeren en hun kinderen alsmede door hen gegenereerde volgeconomie richting bijstand manoevreert.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Boudewijn Atsma

Re: Gasloos Nederland. Wat kost dat?

Bericht door Boudewijn Atsma »

sjun schreef:
do jul 21, 2022 2:25 pm
In Frankrijk is er al lang een CO2 vrije constante energie oplossing gevonden en geimplementeerd. Het land gebruikt en verkoopt kernenergie. Dat zou Nederland ook moeten gaan doen gezien de eeuwige vraag vanuit Duitsland en het CO2-gezever dat tegenwoordig zelfs boeren en hun kinderen alsmede door hen gegenereerde volgeconomie richting bijstand manoevreert.
Kernenergie is inderdaad een mogelijke oplossing maar niet op korte termijn en op diezelfde termijn waarschijnlijk ook te duur. Ik acht de kans dat er in Nederland nog een nieuwe kerncentrale in bedrijf komt heel klein.
Plaats reactie