Extinction Rebellion

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89905
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Ariel »

In Rijswijk en Den Haag zijn ze ook niet blij met Sam Schwencke. ’Met pek en veren het stadhuis uit’.
Woedende Haagse fracties: ambtenaar opgepakt bij actie Extinction Rebellion

Klimaatadviseur bij de gemeente Den Haag Sam Schwencke is gearresteerd omdat ze zich maandagmiddag als activiste voor het VVD-partijkantoor in de hofstad had vastgeketend aan het wegdek. Schwencke (23), tevens GL-raadslid in Rijswijk, deed mee aan een actie van Extinction Rebellion. Diverse fracties in Den Haag zijn woedend. „Dit past totaal niet bij de functie van ambtenaar”, zegt Lotte van Basten Batenburg namens de VVD.

De politie was maandag op de Mauritskade uren bezig om de acht activisten die zich hadden vastgeketend aan zware tonnen en stukken pijpleiding, van de straat te slijpen en te zagen. Schwencke was een van de activisten die na een oproep van de politie weigerde te vertrekken. Ze werd door twee agenten afgevoerd en overgebracht naar het politiebureau.

’Per direct op non-actief’
Op het Haagse stadhuis vragen ze zich af of Schwencke nog wel werkzaam kan blijven als klimaatadviseur. „Wat ons betreft wordt ze per direct op non-actief gesteld”, zegt Richard de Mos van Hart voor Den Haag. „Wat je als raadslid doet moet je zelf weten, maar als ambtenaar behoor je politiek neutraal te zijn en heb je daar dus helemaal niks te zoeken. Mocht de rechter dat ook vinden, dan kan ze met pek en veren het stadhuis uit.”

De partij heeft inmiddels samen met de VVD en het CDA schriftelijke vragen gesteld over de positie van de klimaatadviseur. De VVD wil bovendien weten of het college de zorgen deelt over de spiraal van illegale activiteiten van Extinction Rebellion en het feit dat ze publiekelijk overwegen geweld te zullen inzetten.

In Rijswijk heeft de activiste binnen de raad een rel veroorzaakt. De VVD vindt dat het GL-raadslid met haar protest ’het aanzien van de raad en de stad schade heeft toegebracht’. „Wat ze heeft gedaan is onacceptabel. Dit is volkomen fout geweest. De actie was niet aangekondigd, levensgevaarlijk en de politie in Den Haag die wel wat anders te doen heeft, is hier uren mee bezig geweest. Het spreekt voor zich dat we dit heel hoog opnemen”, zegt fractievoorzitter Coen Sleddering.

Wrijving
Wat het extra pikant maakt is dat GL en de VVD, waar de actie mede tegen was gericht, met elkaar in de coalitie zitten. Recent ontstond er al wrijving tussen de twee partijen, nadat leden van GL in Rijswijk tot grote woede van onder anderen de liberalen hadden deelgenomen aan de blokkade door Extinction Rebellion van de A12. „Er is dus weinig terecht gekomen van de belofte dat dit niet meer zou gebeuren”, sneert Sleddering.

Volgens coalitiepartij Beter voor Rijswijk heeft het raadslid maling gehad aan haar voorbeeldfunctie. „Het beeldmateriaal dat is vrijgegeven van een lachende Sam Schwencke die wordt gearresteerd draagt niet bij aan enig begrip”, zegt fractievoorzitter Ger Kruger. Volgens de partij moet het nu ’afgelopen zijn met dit soort geintjes’. „Het zet anders de samenwerking in de coalitie onder druk.”

GL in Rijswijk zegt op de hoogte te zijn van Schwenckes deelname aan het protest. „Sam wil zich hard maken voor het klimaat en als mens mag ze haar eigen afwegingen maken. We hebben daar niet als fractie gezeten. Ook is het nog onduidelijk wat de rechter hier van vindt”, zegt fractievoorzitter Maarten van ’t Eind, die benadrukt dat de fractie ’geen sancties zal gaan opleggen’. Schwencke zal vanavond overigens niet aanwezig zijn bij de raadsvergadering, omdat er volgens de fractie ’nogal wat over haar heen is gekomen’.

De gemeente laat weten dat het ‘iedereen, dus ook ambtenaren, vrij staat om te demonstreren’. ,,Wel gelden er op grond van de Ambtenarenwet en de Gedragscode van de gemeente Den Haag enkele beperkingen. Zo mag een ambtenaar bij een demonstratie niet als zodanig herkenbaar zijn of uitlatingen doen alsof die namens de werkgever worden gedaan”, aldus een woordvoerder. Wat er rond de bewuste demonstratie is gebeurd, wordt volgens de gemeente uitgezocht.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24966
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door King George »

Waar je toe oproept heeft altijd nog niet plaatsgevonden. Wat is dit voor een kromme logica voor vrijspraak?

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89905
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Ariel »

Jongeren Extinction Rebellion voeren actie bij Nachtwacht

Afbeelding

Klimaatactivisten van Extinction Rebellion hebben vandaag actiegevoerd bij het schilderij De Nachtwacht in het Rijksmuseum in Amsterdam. Een groep van tien jongeren stond met een spandoek voor het schilderij van Rembrandt.

Het kunstwerk is voor zover bekend niet beschadigd of, zoals bij eerdere acties in musea, besmeurd met verf.

Op Twitter schrijft Extinction Rebellion dat de demonstranten 15 tot 22 jaar oud zijn. "De boodschap is helder, geen kunst op een ondergelopen planeet." De groep riep het museum op de banden met "fossiele bedrijven als KLM te verbreken".

Ook ouders en grootouders waren bij de actie. Volgens persbureau ANP zijn ze door de bewaking van het museum afgevoerd en naar buiten begeleid.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52321
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Mahalingam »

Je kon erop wachten.
En dan nu wachten tot ze opdagen bij de Vermeer tentoonstelling.

P.S.: zijn dit allemaal menstruerende wezens?
Laatst gewijzigd door Mahalingam op zo mar 05, 2023 5:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89905
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
zo mar 05, 2023 3:59 pm

P.S.: zijn dit allemaal menstruerende wezens?
Daar lijkt het wel op. Dit zijn de baarmoeders die straks weer nieuwe Extinction Rebellion kopietjes zullen maken.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52321
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Mahalingam »

Kijk nog zo'n stel langharig tuig:

Afbeelding

Wat doen die daar? Ze geven uitbeelding aan hun "Jullie wetten zijn de onze niet" standpunt.
Klimaatterroristen bekladden constitutioneel beeldhouwwerk

De laatste generatie heeft weer toegeslagen: dit keer werd de glazen sculptuur „Grundgesetz 49“ bij het Bondsdaggebouw geraakt. De politie heeft sindsdien bevestigd dat "zes mensen vloeistof over het gedenkteken hebben gesmeerd of gegoten".

🟩Op een soort bekentenisvideo op Twitter is te zien hoe de klimaatterroristen een donkere vloeistof uit emmers van 10 liter op de glazen wanden van het monument gieten. Op een van de posters staat: "Olie of grondrechten". De actie ging gepaard met verbazingwekkende media-aandacht.

🟩Het beschadigde beeld toont de 19 grondrechtenartikelen van de Basiswet in de originele versie uit 1949. In de video staan ​​vijf mensen voor het beeld met oranje veiligheidsvesten aan en andere posters in hun handen waarop staat: “Art. 20A GG = leven beschermen”.
https://www.compact-online.de/klima-ter ... -skulptur/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52321
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Mahalingam »

Het waterkanon heeft zijn werk gedaan.
Maar heeft natuurlijk het Heilig Vuur in de klimaatgekken niet geblust.

Afbeelding
Bij de demonstratie werden zo’n 700 activisten aangehouden. Veel van hen hadden door het waterkanon natte kleren. De politie meldde eerder dat de actievoerders na aankomst op het politiebureau droge kleding hebben gekregen, maar de woordvoerder van de klimaatbeweging spreekt dat tegen. Volgens haar hebben slechts veertien mensen droge kleren gekregen. ,,Honderden mensen hebben urenlang in natte kleding op het bureau gezeten, mensen zijn rillend op straat gezet. Ik weet niet precies wanneer iemand echt onderkoeld is, maar ik krijg nu berichtjes van mensen die zeggen zich nu pas weer een beetje warm te voelen”, aldus de woordvoerder rond 10.45 uur.
Spoiler! :
Honderden opgepakte activisten rillend weer op straat gezet na A12 blokkade: ‘Eigen schuld, dikke bult’

Premier Mark Rutte vindt het ‘absurd’ dat klimaatactivisten zaterdag de A12 bij Den Haag blokkeerden terwijl de burgemeester dat had verboden. Hij vindt ook dat ze niet moeten zeuren over de inzet van een waterkanon. ,,Eigen schuld, dikke bult.”

Rutte benadrukt wel het belang van het recht om te demonstreren. Dat hoort volgens hem bij een democratie. Maar de betogers hadden zich volgens hem aan de aanwijzingen moeten houden. ,,En als de politie zegt dat je weg moet, dan ga je weg.”

Blokkade A12 eindigt na acht uur met 700 aanhoudingen, snelweg weer vrijgegeven
Hoe blokkeer je de A12? Klimaatactivisten krijgen lesje rebelleren


Extinction Rebellion zelf kijkt deels tevreden terug op de klimaatdemonstratie zaterdag, waarbij de A12 in Den Haag werd bezet. Tegelijkertijd zien de activisten wel wat zaken die in hun ogen niet goed zijn gegaan, zegt een woordvoerder zondag.


Volgens de woordvoerder is zaterdag met de demonstratie geschiedenis geschreven. Zo’n drieduizend mensen blokkeerden de A12, zegt ze, en nog eens zo’n tweeduizend mensen waren aanwezig buiten de blokkade. ,,We hebben echt een vuist tegen fossiele subsidies gemaakt”, vindt ze.

Hersenschudding

Maar wel ging er een en ander niet goed, oordeelt de activiste, die zelf ook deelnam aan de blokkade. Zo was er volgens haar sprake van politiegeweld, was de inzet van een waterkanon in haar ogen niet proportioneel en werden mensen die niet op de A12 stonden toch ook natgespoten.

,,Op een gegeven moment is een groepje voor het waterkanon gaan staan dat wilde gaan rijden, zodat het kanon niet meer mensen die langs de zijkant stonden kon natspuiten. De ME heeft toen ingegrepen en dat ging er heel ruig aan toe. Twee mensen zijn in hun gezicht geslagen, een van hen heeft waarschijnlijk een hersenschudding. We werden omver geduwd, er werd aan ons getrokken, waardoor we over elkaar heen vielen. Terwijl wij daar alleen maar stonden.”


Politie grijpt in bij A12-blokkade: waterkanon ingezet

Ook het inzetten van een waterkanon tegen ‘vreedzame demonstranten’ vindt de activiste vreemd. De zogenoemde driehoek van burgemeester, politie en het Openbaar Ministerie heeft de plicht zo laag mogelijke middelen in te zetten, zegt ze. ,,En dat was in dit geval geweest: iedereen arresteren en aanhouden, niet het waterkanon inzetten tegen vreedzame demonstranten.”

Bij de demonstratie werden zo’n 700 activisten aangehouden. Veel van hen hadden door het waterkanon natte kleren. De politie meldde eerder dat de actievoerders na aankomst op het politiebureau droge kleding hebben gekregen, maar de woordvoerder van de klimaatbeweging spreekt dat tegen. Volgens haar hebben slechts veertien mensen droge kleren gekregen. ,,Honderden mensen hebben urenlang in natte kleding op het bureau gezeten, mensen zijn rillend op straat gezet. Ik weet niet precies wanneer iemand echt onderkoeld is, maar ik krijg nu berichtjes van mensen die zeggen zich nu pas weer een beetje warm te voelen”, aldus de woordvoerder rond 10.45 uur.

Niet toegestaan

Volgens de woordvoerder van burgemeester van Den Haag Jan van Zanen was vooraf voor iedereen duidelijk dat een blokkade van de A12 niet was toegestaan. Sinds de aankondiging van de actie van Extinction Rebellion in de media heeft de gemeente geprobeerd in contact te komen met de actiegroep en afspraken over ‘een veilig verloop van de demonstratie’ te maken. Ook is dinsdag per brief aangegeven dat een blokkade van de A12 niet is toegestaan en werd een alternatieve locatie aangeboden. En op de dag van de demonstratie zijn in de ochtend nog flyers uitgedeeld waarop stond dat het blokkeren van de Utrechtsebaan niet is toegestaan.

Toen de actievoerders om 12.00 uur toch probeerden de A12 op te gaan, ontstond volgens de woordvoerder een ‘dusdanig dreigende situatie voor politiepersoneel en -paarden’ dat de waterkanonnen naar voren zijn gereden. ,,Toen is al meerdere keren gevorderd en aangegeven dat de waterwerpers konden worden ingezet.”

Uiteindelijk is om 16.00 uur duidelijk aangegeven dat de actie om 17.00 uur ontbonden moest worden. Actievoerders, vaak ook met kinderen, werden persoonlijk benaderd. Verder zijn diverse oproepen en vorderingen gedaan aan actievoerders om vrijwillig de actie te beëindigen. Rond 17.10 uur werd het waterkanon, op nevelstand, ingezet tegen actievoerders die weigerden te vertrekken.

Ook toen de actie werd ontbonden, is steeds aangegeven dat de demonstranten hun actie konden beëindigen en dat medische opvang beschikbaar was om eventuele onderkoeling te voorkomen, aldus de woordvoerder. ,,Daartoe is door de brandweer en de GHOR (veiligheidsregio) een opvangstraat ingericht. Actievoerders die er desondanks voor kozen om te blijven zitten zijn aangehouden en met warme bussen vervoerd naar de arrestantenopvang.”

Daar waren volgens de woordvoerder GHOR-personeel en het Rode Kruis aanwezig om medische zorg te verlenen en waren dekens en warme kleren voor iedereen beschikbaar, zegt hij.

Vier mensen zitten nog vast

De politie liet zondagmiddag rond 13.15 uur weten dat er van de 700 arrestanten, die zaterdag bij de demonstraties werden opgepakt, nog vier vastzitten. Twee daarvan zijn klimaatactivisten die zijn aangehouden bij de Utrechtsebaan. De andere twee werden tijdens het boerenprotest opgepakt, dat tegelijkertijd in het Zuiderpark plaatsvond.
https://www.ad.nl/binnenland/honderden- ... ae1c5a6e4/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89905
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
zo mar 12, 2023 6:32 pm
Het waterkanon heeft zijn werk gedaan.
Maar heeft natuurlijk het Heilig Vuur in de klimaatgekken niet geblust.

Bij de demonstratie werden zo’n 700 activisten aangehouden. Veel van hen hadden door het waterkanon natte kleren. De politie meldde eerder dat de actievoerders na aankomst op het politiebureau droge kleding hebben gekregen, maar de woordvoerder van de klimaatbeweging spreekt dat tegen. Volgens haar hebben slechts veertien mensen droge kleren gekregen. ,,Honderden mensen hebben urenlang in natte kleding op het bureau gezeten, mensen zijn rillend op straat gezet. Ik weet niet precies wanneer iemand echt onderkoeld is, maar ik krijg nu berichtjes van mensen die zeggen zich nu pas weer een beetje warm te voelen”, aldus de woordvoerder rond 10.45 uur.
Wat een jank molens. Je moet als activist wat over hebben om voor je overtuiging.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89905
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Ariel »

Hier volgt een verslag van een Extinction Rebellion strijder. Hoe heeft hij de bezetting van de A12 beleeft. Nou dat viel niet mee kan ik je verklappen.
‘Het waterkanon voelde als een marteling’. Activist Nick blokkeerde de A12

Samen zingen, blokkeren en een waterkanon: afgelopen zaterdag voerde journalist Nick van Santen samen met zo’n 2000 klimaatactivisten van Extinction Rebellion actie op de A12 in Den Haag. Nick: "Er waren momenten waarop ik me afvroeg waar ik het voor doe."

Als ik om tien uur ’s ochtends het perron van Utrecht Centraal oploop weet ik direct: deze blokkade wordt groter dan alle voorgaande blokkades. Actievoerders staan met rijen dik te wachten op de trein richting Den Haag. Nadat ik mij ertussen heb weten te wurmen en als een sardientje in de coupé sta vertrekken we.

Om elf uur heb ik afgesproken met mijn mede-activisten bij een café in Den Haag. De activisten die de A12 willen blokkeren zijn van tevoren onderverdeeld in subgroepjes, ook wel een ‘vinger’ genoemd (meerdere vingers vormen een hand is de gedachte). Deze vingers spreken af op verschillende locaties in Den Haag om zo uit verschillende richtingen naar de A12 te lopen. Dat is lastiger en verwarrender voor de politie.

Eenmaal aangekomen bij het café staan er al zo’n dertig vingerleden op mij te wachten. Sommige leden ken ik nog van de vorige blokkade in januari. We praten even snel bij en drinken nog een kop koffie. Voordat we vertrekken wil ik nog even snel naar de wc, maar ik ben niet de enige die zo denkt. Er staan tien mannen voor mij in de rij. De spanning slaat bij iedereen blijkbaar op de blaas. Als ik klaar ben, moet ik een klein sprintje trekken. De groep heeft de pas richting de A12 alvast ingezet.

Fossiele subsidies
We gaan demonstreren tegen fossiele subsidies. Geld dat naar vervuilende fossiele bedrijven gaat. Dat gaat om een bedrag van 17,3 miljard euro per jaar, zo berekende onderzoeker Alman Metten.

Het is niet zo dat dat geld direct aan bedrijven wordt gegeven. Het gaat om bijvoorbeeld kerosine dat belastingvrij is, of om een ‘degressief tarief energiebelasting’. Dat wil zeggen: als een bedrijf als Tata Steel meer energie verbruikt, betalen ze daar minder belasting over. Tel al deze ‘voordeeltjes’ bij elkaar op en je komt volgens Metten op het bedrag van 17,3 miljard per jaar.

Dat terwijl het totale klimaatbudget van Nederland zo’n zes miljard is. Nederland geeft dus drie keer zoveel uit aan fossiele subsidies dan aan maatregelen om de klimaatcrisis tegen te gaan. De Verenigde Naties heeft eerder opgeroepen om te stoppen met dit soort subsidies. Het voelt alsof we de klimaatcrisis aan de ene kant willen blussen met een plantenspuit, terwijl we er vanaf de andere kant een fles spiritus overheen kieperen.

Het doet mij ertoe bewegen om vandaag de A12 te blokkeren. Sommige activisten doen het voor hun kinderen en kleinkinderen. Hoewel dat ook een rol voor mij speelt, blokkeer ik vooral voor mensen die nu al lijden onder de klimaatcrisis.

Ik sprak voor Brandpunt+ al eerder met Vanessa, een klimaatactivist uit Kenia, en met bewoners van Vanuatu. Zij vertelden me hoe hun landgenoten moeten vluchten omdat hun oogsten vaker mislukken. Hoe cyclonen, die door de klimaatcrisis steeds heftiger worden, hun land vernietigt en mensen in de armoede stopt. Hoe mensen verhongeren. Het voelt machteloos om zoiets te horen, en meedoen met een blokkade geeft me een klein beetje het gevoel dat ik er iets tegen doe en niet lijdzaam toekijk hoe de klimaatcrisis hun levens verwoest.

Showtime
Terug in Den Haag loop ik inmiddels met mijn medevingers in het Haagse Bos. In de verte zien we een ME-busje parallel aan ons rijden. Omdat we bang zijn om afgesneden te worden, trekken we een sprintje om ze voor te blijven. Na een wandeling van tien minuten komen we op het centrale verzamelpunt aan de rand van de A12. We voegen ons samen met andere vingers en tellen langzaam af. Nog vijf minuten voordat we de weg opgaan.

Om twaalf uur komt het startsein. Vanuit verschillende richtingen komen de groepen de weg op en lopen we in een grote colonne richting de A12. We schreeuwen leuzen: “What do we want? Climate justice! When do we want it? Now!”

Maar op het moment dat we de beoogde demonstratieplek naderen, de tunnelbak in de A12, stuiten we op een politieblokkade. Met paarden en een linie van agenten worden we tegengehouden op zo’n vijftig meter van die tunnelbak. Iedereen kijkt om zich heen. Wat doen we nu? Door de politieblokkade breken hoort niet bij het geweldloze en vreedzame karakter dat Extinction Rebellion heeft, dus we besluiten voor de blokkade te gaan zitten.

We wachten af. “Gaan ze ons zo arresteren? Of gaat de ME-linie ons zo terugduwen?”, hoor ik een mede-activist zeggen. Na een verwarrende vijf minuten komen in de verte twee gigantische blauwe wagens aanrijden: waterkanonnen.

Mensen om mij heen doen hun capuchon op of trekken een poncho aan. Ik realiseer me dat ik hier niet op voorbereid ben. Het zou immers een zonnige dag worden. Ik doe mijn capuchon op en draai mijn rug richting het waterkanon. We maken ons klaar voor impact, voor een nat pak. Maar dan staat een groep activisten op en loopt richting het waterkanon. Ze gaan voor het kanon zitten om die zo de weg te versperren. Het kanon rijdt niet verder en schiet ook niet met water. Er klinkt gejuich en gejoel. Langzaam ontspannen we wat meer en gaan de poncho’s uit. We schreeuwen leuzen en de speeches beginnen. De lach is bij veel activisten weer terug op het gezicht.

Waarom blokkeer je?
Hoewel we niet op de beoogde plek zitten, voelt het toch alsof de blokkade is gelukt. De A12 is immers wel afgesloten. De beoogde locatie heeft een symbolische waarde. De tunnelbak waar we eigenlijk willen zitten ligt precies tussen de Tweede Kamer en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, die over de fossiele subsidies gaan.

Online en vanuit vrienden en familie krijg ik vaak de vraag: ‘Waarom gaan jullie niet gewoon naar het Malieveld?’ Buiten dat de tunnelbak bij de A12 dus een symbolische waarde heeft, is mijn antwoord vaak: dat hebben we al gedaan.

Klimaatmarsen, petities en brieven naar de overheid: het is allemaal geprobeerd. Toch heeft het weinig veranderd. De klimaatcrisis duurt voort en de klimaatdoelen lijken niet gehaald te worden, Een blokkade is een van de uiterste manieren om hier blijvender aandacht voor te vragen: na de vorige blokkade in januari ging het nog dagen in het nieuws over fossiele subsidies.

Dat deed mij besluiten om burgerlijk ongehoorzaam te zijn, met het risico dat ik word gearresteerd. Mijn lichaam is het enige dat ik nog in de strijd voor klimaatrechtvaardigheid kan gooien.

Wachten in de zon
Nadat de eerste spanningen van het waterkanon voorbij zijn begint een lange middag in de zon. Tussen de demonstranten staat een orkest dat Symfonie nr. 7 van Beethoven speelt. Later komt ook het lied van de Titanic voorbij – over symboliek gesproken.

Speeches volgen elkaar op. Ik loop een rondje om de rest van het protest te bekijken, zit op het asfalt, maak een sudoku en lees een boek van Jason Hickel: Less is More. We praten over hoe het gaat op werk en volgen Twitter om te kijken hoe er over de blokkade gesproken wordt en er klinkt muziek. De sfeer heeft wat weg van een festivalmiddag.

Mijn mooiste moment was gek genoeg een moment van stilte. Tijdens een van de speeches wordt gevraagd om een minuut stilte voor de slachtoffers van de klimaatcrisis. Ineens zijn tweeduizend mensen doodstil en horen we alleen nog wat vogels fluiten. Ik denk aan de gesprekken die ik had met Vanessa en de bewoners op Vanuatu.

De middag duurt voort. Een uur wordt twee uur wordt drie uur, totdat we om half vijf horen dat de politie bijna gaat beginnen met het ontbinden van de demonstratie. Mede-activisten die niet opgepakt willen worden vertrekken. Ik krijg een knuffel en ons wordt succes gewenst. We gaan bij elkaar op het asfalt zitten en maken ons klaar voor de arrestatie.

Actietraining
Twee maanden geleden werd ik voorbereid op zo’n arrestatie bij een actietraining van Extinction Rebellion. Op een regenachtige zaterdag zat ik samen met veertig anderen in een zaal op een industrieterrein aan de rand van Amsterdam. We kregen uitleg over legale consequenties. Wat doe je als je verhoord wordt en welke gevolgen heeft een arrestatie voor het aanvragen van een VOG, een Verklaring Omtrent het Gedrag?

Je krijgt uitleg hoe je moet omgaan met boze omstanders. Hoe treed je deëscalerend op? Ook de arrestaties komen aanbod. We gaan naar buiten en leren hoe je jezelf goed moet inhaken aan elkaar, zodat de politie lastiger je blokkade doorbreekt. Ik leer hoe je jezelf slap kan houden tijdens je arrestatie (‘floppy’ gaan), dan kost het de politie meer mankracht om je weg te dragen en kan je uiteindelijk langer de weg blokkeren. Bij elke actie wordt benadrukt om geweldloos en vreedzaam te blijven, een van de kernwaarden van Extinction Rebellion.

Aan het eind van de dag maken we groepjes, een affinity-group, waarmee je naar acties gaat en met wie je goed contact hebt tijdens acties. Het zijn je maatjes tijdens een protest die elkaar in de gaten houden en vragen of je je goed voelt.

Waterkanon en knuppels
Dus zit ik met mijn affinity-group op het asfalt te wachten op de arrestaties, met mijn gezicht richting de arrestatiebussen van de politie die naar voren zijn gereden. Maar ineens klinkt er gejoel achter me. Ik draai me om en zie dat het waterkanon is gaan spuiten. Het is vijf uur geweest en de politie heeft aangegeven voor het donker de weg leeg te willen hebben. De dag erna lees ik dat de Haagse politie koos om te ‘vernevelen’, dat in hun ogen de minst geweldloze vorm is om ons actievoerders weg te krijgen.

De activisten die nog steeds voor het waterkanon zitten krijgen de volle laag. Een enorme stroom aan water wordt minstens een minuut lang gedropt op de vreedzame activisten. Ook het tweede waterkanon richt zijn vizier op een groep activisten die nog op de weg zitten.

Ik besluit mijn plek te verlaten en ga dichterbij kijken. Op het moment dat ik er sta, stormt een peloton agenten vanuit een busje naar buiten. Ze omsingelen de groep die het waterkanon blokkeert en iedereen die in hun buurt staat, krijgt een harde zet.

Er breekt een chaotische periode aan met veel politiegeweld. Het waterkanon rijdt nu om de omsingelde groep heen richting andere activisten. Ik zie hoe mensen die in het bos staan, op zo’n twintig meter van de weg, nog steeds worden beschoten door het waterkanon.

Een nieuwe groep rent naar het waterkanon en gaat ervoor staan om deze tegen te houden. Dit lukt voor een minuut, maar dan verschijnen achter het kanon zo’n tien agenten die deze groep hardhandig naar de grond werkt. Ik zie mensen vallen en agenten daaroverheen duikelen. Ik zie wapenstokken op activisten neerkletteren. Iedereen die nog in de buurt van deze groep staat krijgt een volle lading water over zich heen. Journalisten en fotografen moeten rennen om hun apparatuur heel te houden.

Ik ben inmiddels redelijk nat en ga terug naar mijn affinity-group om weer te gaan zitten. Een derde waterkanon is inmiddels gearriveerd en staat op dertig meter afstand. Het kanon kijkt me recht aan. Ik draai mijn rug ernaartoe en doe mijn capuchon op. Dan volgen drie minuten waarin ik en mijn groepje aan de beurt zijn: lading na lading water wordt over ons heen gespoten. Het voelt alsof iemand om de twintig seconden een emmer met ijskoud water over me heen gooit. Elke lading voelt zwaarder. Mijn kleding is tot aan mijn onderbroek doorweekt. In mijn tas, waar mijn mobiel, powerbank en boek inzitten, staat een laag van tien centimeter water. Het voelt als een marteling.

De zon is inmiddels zo goed als onder en ik heb het koud. Ik tril helemaal en begin sneller naar adem te happen. Inmiddels omsingelen agenten met schilden en wapenstokken ons. Ik loop weg om mijn tas aan de zijkant af te geven aan activisten die buiten de omsingeling staan toe te kijken, in de hoop mijn mobiel te kunnen redden. Als ik de tas afgeef voel ik snel daarna een slag op mijn schouder en hoor ik een agent schreeuwen: 'Wegwezen hier!'

Onderkoeling
Omdat ik het inmiddels zo koud heb ga ik twijfelen: moet ik niet weg hier en voor mijn gezondheid kiezen? Ik zie hoe activisten inmiddels weggedragen worden en buiten de omsingeling worden gegooid. Dat verbaast me, want ik dacht dat we gearresteerd zouden worden. De combinatie van de kou en het onvermijdelijke lot dat ook ik buiten de omsingeling gezet zou worden, doen me besluiten om de omsingeling te verlaten en de warmte op te zoeken.

Aan de andere zijde van de omsingeling staan activisten me op te wachten en ik krijg een isoleerdeken om me heen. Ik blijf kijken en zie hoe activisten een voor een buiten de omsingeling worden gezet. Ik zie een vrouw van rond de zestig samen met een agente naar ons toelopen. Op het moment dat ze bijna buiten de omsingeling is, geeft de agente een tik met haar schild op het gezicht van de vrouw. Ik schrik. De vrouw loopt me geëmotioneerd voorbij. Als ik even later naar achter loop, zie ik de vrouw weer. In de armen van een andere activiste, huilend.

De temperatuur blijft dalen en het is inmiddels volledig donker. Op het moment dat naar schat ik tweehonderd demonstranten buiten de omsingeling zijn gegooid, worden toch ineens de arrestantenbussen naar voren gereden en worden de overgebleven activisten gearresteerd en gesleept naar de bussen. Heel even baal ik, want ik heb het gevoel dat ik mijn mede-activisten in de steek heb gelaten. Maar al vrij snel realiseer ik me dat ik onderkoelingsverschijnselen heb en dat het voor mijn gezondheid misschien beter is om niet nog naar het politiebureau te moeten.

Waar doe je het voor?
Ik zie twee bussen vertrekken en wil eigenlijk blijven. Maar mede-activisten dringen erop aan dat ik beter de warmte op kan zoeken. Ik begin door de kou steeds meer te trillen en kan amper mijn kopje thee nog vasthouden. Ook voelt het steeds zwaarder om op mijn benen te staan. Samen met twee anderen van mijn affinity-group lopen we richting Den Haag Centraal waar we afscheid van elkaar nemen. De hele terugreis ril ik van de kou en baal ik dat ik geen medische hulp heb opgezocht.

Thuis open ik mijn laptop om mijn groepsleden te informeren dat ik veilig ben. Mijn telefoon heeft het door al dat water begeven. Ik kijk op Twitter en zie #teamwaterkanon trending staan. De volgende ochtend zie ik premier Rutte zeggen dat het ‘eigen schuld, dikke bult’ is wat de klimaatactivisten is overkomen. Ik lees over een tent waar mensen die onderkoeld zijn geraakt heen konden gaan, maar zag zelf hoe mensen die daarheen wilden werden teruggeduwd door agenten.

Het zijn momenten waarop je jezelf afvraagt waar je het voor doet. Maar op zo’n moment denk ik weer aan Vanessa, aan de bewoners van Vanuatu. Aan hoe mijn avond afzien niet in verhouding staat met wat zij meemaken. Ik denk aan alle mede-activisten en de saamhorigheid. Dat je met mensen bent die zich net zo’n zorgen maken over de klimaatcrisis als jij. Die voor je klaarstaan met een kopje thee als je net bent geslagen en natgespoten. Dat je bij hen niet hoeft uit te leggen waarom je dit doet.

De volgende blokkade ben ik er weer bij.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52321
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Mahalingam »

Het lijkt erop dat het Internationaal Theater van Amsterdam heel woke publiek aantrekt.
Dat maak ik op uit de reacties van het publiek.
Applaus voor Extinction Rebellion na bestormen toneel Internationaal Theater Amsterdam

Een voorstelling in Internationaal Theater Amsterdam is dinsdagavond kort ‘verstoord’ door activisten van Extinction Rebellion. De demonstranten, die zich op het podium uitkleedden, kregen applaus toe.

In het Internationaal Theater Amsterdam (voorheen de Stadsschouwburg Amsterdam) speelde toneelgroep De Warme Winkel de voorstelling Vincent Rietveld gaat voor de Louis d’Or voor een uitverkochte zaal. Aan het einde van de voorstelling, die gaat over mogelijke antwoorden op overbevolking, beklommen vier activisten van Extinction Rebellion het podium, waar ze zich uitkleedden. Ook hielden ze een groot spandoek omhoog met daarop ‘Planeet boven poen’.

Volgens een woordvoerder van de Stadsschouwburg ontstond er geen commotie vanwege de actie. “De actievoerders voerden hun actie uit na afloop van de voorstelling, en niet tijdens. Het publiek applaudisseerde er hard voor. Ze wisten volgens mij ook niet helemaal of het nou bij de voorstelling hoorde of niet.” De activisten riepen de aanwezigen ook op te stemmen tijdens de Provinciale Staten- en de waterschapsverkiezingen van woensdag.

Volgens Stefanie Wels van Extinction Rebellion was het voor de actiegroep een ‘grappige avond’. “Wij krijgen normaal nooit applaus.” Na een paar minuten op het podium vertrokken de activisten weer. Het publiek kreeg een bedankje.

Afgelopen november werd een concert in het Concertgebouw nog onderbroken door de actiegroep. Tijdens een uitvoering van Verdi’s Requiem klom actievoerder Sebastiaan Vannisselroy op een stoel om in een speech aandacht te vragen voor de klimaat- en ecologische crisis. Dat verliep iets minder gemoedelijk: de demonstranten werden toen door mensen uit het publiek de zaal uit gesleurd.
https://www.parool.nl/amsterdam/applaus ... ~b961b7fb/

"... beklommen vier activisten van Extinction Rebellion het podium, waar ze zich uitkleedden..."
"Het publiek applaudisseerde er hard voor."

Wat voor prachtigs hadden ze in hun naaktheid te tonen dat ervoor geappaudiseerd (geen staande ovatie?) werd.?
Ik zoeken. Nou, ze waren helemaal niet naakt. Ze hadden fatsoenlijke zwemkleding aan.

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52321
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Mahalingam »

OM: Extinction Rebellion is niet vreedzaam

Extreemlinkse actiegroep 'neemt gevaar voor derden voor lief'

Het Openbaar Ministerie (OM) vindt niet dat de extreemlinkse actiegroep Extinction Rebellion een vreedzame organisatie is. "Er wordt niet geknokt, maar dat is het dan ook wel. Er is eenvoudigweg sprake van strafbare feiten, die bij herhaling gepleegd worden en waarbij XR gevaar voor derden voor lief neemt." Dat blijkt uit documenten in handen van Trouw.

Uit die stukken blijkt dat de politie wekenlang in twee besloten chatgroepen van de activistenclub wist mee te kijken. Dat gebeurde in aanloop naar de aanhouding van een groep klimaatactivisten, kort voor de A12-blokkade in Den Haag op zaterdag 28 januari. Ook kreeg de politie hulp van een informant. Dat blijkt uit de strafdossiers van de opruiingszaak tegen de groep activisten

Het OM ziet de oproep om de A12 te blokkeren als een strafbaar feit. "Men probeert deze zaak heel groot te maken met verwijzingen naar het demonstratierecht. Maar het feit is dat de verdachten zijn aangehouden omdat ze opriepen tot een strafbare blokkade van een snelweg", schrijft het OM in een reactie.

Update - De Haagse PVV-fractievoorzitter Sebastian Kruis hoopt bij de volgende demonstratie die dag als stagiair bij de ME mee te draaien.
Sebastian Kruis
@SebastianKruis
Extinction Rebellion is niet vreedzaam. Ze misbruiken kindsoldaatjes als levend schild, ze overtreden keer op keer de wet en de volgende keer moeten ze meteen van het asfalt worden geslagen met nice and shiny wapenstokken. Ik hoop die dag als stagiair bij de ME mee te draaien.
https://twitter.com/SebastianKruis/stat ... 4852140032
https://www.nieuwnieuws.nl/5159792/om-e ... reemdzaam/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52321
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Mahalingam »

Agent ‘Inge’ keek stiekem mee in chatgroepen Extinction Rebellion

De politie hield activisten van Extinction Rebellion heimelijk in de gaten, kort voor de A12-blokkade op 28 januari. Dat blijkt uit de strafdossiers tegen de activisten. Juridisch is het een grijs gebied.

De politie keek wekenlang mee in twee besloten chatgroepen van actiegroep Extinction Rebellion (XR). Dat gebeurde in aanloop naar de aanhouding van een groep klimaatactivisten, kort voor de A12-blokkade op 28 januari. Ook kreeg de politie hulp van een informant.

Dat blijkt uit de strafdossiers van de opruiingszaak tegen de groep activisten, die in handen zijn van Trouw, De Groene Amsterdammer en onderzoeksplatform Investico. Justitie verdenkt acht demonstranten van opruiing door op te roepen tot de verboden wegblokkade. Twee van hen worden daarnaast ook verdacht van vernieling. Allemaal kregen ze een gebiedsverbod voor de A12. De groep activisten staat woensdag voor de rechter tijdens een voorbereidende zitting.

Verzamelen van berichten

Onder de naam ‘Inge’ deed een agent succesvolle pogingen om als activist toegang te krijgen tot twee besloten chatgroepen van XR op berichtendienst Signal. De agent verzamelde vanaf november berichten uit de groepen en bracht de beheerders in kaart. In december kreeg de politie ook een tip binnen van een informant die namen deelde van een aantal organisatoren van het protest. Al deze informatie is gebruikt in het politieonderzoek waarbij ook openbare Twitterberichten van activisten werden verzameld.

“Tot nu toe werd deze combinatie van opsporingsmethoden vooral ingezet bij groepen die ook van terrorisme worden verdacht”, zegt Tamara Buruma, advocaat bij Prakken d’Oliveira en gespecialiseerd in opruiing. “Het is opvallend dat de politie ze nu inzet bij een legale, vreedzame beweging. Opruiing is een fors misdrijf, daarbij kunnen zware middelen worden gebruikt. Maar voor demonstranten zijn deze methoden niet ontwikkeld.”

Grijs gebied

Het Openbaar Ministerie (OM) zegt in een reactie dat het geen bemoeienis heeft met het meekijken in chatgroepen en gebruik van informanten. Dat komt omdat het gaat om middelen die de politie in eerste instantie inzet in het kader van handhaving van de openbare orde. Wel kan het OM de informatie gebruiken in zijn opsporingsonderzoeken.

Het is een grijs gebied wat de politie mag als het gaat om meekijken in besloten online groepen. Politieambtenaren ‘lopen het risico onrechtmatig te handelen’, schreef de politie vorig jaar, waarbij ze pleitte voor duidelijkere richtlijnen.

Willem Jebbink, de advocaat van de activisten, wil dat de rechter kritisch kijkt naar de werkwijze in dit onderzoek naar zijn cliënten. “Het werken met informanten en virtueel agenten ben ik in de vijftien jaar dat ik activisten bijsta nog nooit tegengekomen.”

Zaak ten onrechte groot

Uiteindelijk is halverwege januari een strafrechtelijk onderzoek gestart naar opruiing rond twee A12-blokkades in november en januari. Het OM bestempelt zeven activisten als ‘influencers’ van de klimaatgroep. De politie verzamelde een groot aantal openbare berichten op sociale media waarin prominente activisten zowel voor als na hun arrestatie oproepen tot de blokkades. Tijdens het protest in januari zijn uiteindelijk ruim 760 activisten aangehouden.

Het OM ziet de oproep om de A12 te blokkeren als een strafbaar feit. ‘Men probeert deze zaak heel groot te maken met verwijzingen naar het demonstratierecht’, schrijft het OM in een reactie. ‘Maar het feit is dat de verdachten zijn aangehouden omdat ze opriepen tot een strafbare blokkade van een snelweg.’

De arrestaties van klimaatactivisten stuitten op veel verzet. Het College voor de Rechten van de Mens stelde dat de inzet van strafrechtelijke instrumenten ‘een extreem zwaar middel is dat niet makkelijk te rechtvaardigen valt’.

Extinction Rebellion blijft herhalen vreedzaam te zijn, maar daar denkt het OM anders over. ‘Er wordt niet geknokt, maar dat is het dan ook wel’, valt te lezen in een document van justitie. ‘Er is eenvoudigweg sprake van strafbare feiten, die bij herhaling gepleegd worden en waarbij XR gevaar voor derden voor lief neemt.’
https://www.trouw.nl/binnenland/agent-i ... ~b72f2e0f/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24966
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door King George »

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89905
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Ariel »

Soms ( of misschien vaak) zijn demonstranten van Extinction Rebellion een beetje naief. Het wordt gezellig denkt Stafanie, die samen met haar dochtertje van 7 gaat demonstreren.
Stefanie en dochter (7) demonstreren bij Eindhoven Airport: 'Familie-uitje

Stefanie en haar 7-jarige dochter Eva uit Tilburg zijn zaterdag bij de demonstratie van Extinction Rebellion op Eindhoven Airport. "Er zijn, net zoals bij eerdere demonstraties, meer ouders met kinderen bij. Voor ons is het een soort familie-uitje", zegt Stefanie.

Extinction Rebellion voert actie omdat de groep wil dat Eindhoven Airport stopt met vervuilen en onnodige
In de keuken in hun huis in Tilburg smeert Stefanie wat boterhammen voor onderweg terwijl de 7-jarige Eva op de bank is in het boek 'Het leven van een loser'. "Ik hou van lezen, maar ook heel erg van dieren, daarom ga ik demonstreren", zegt ze zaterdagmorgen. Haar moeder vult aan dat het vandaag vooral gaat om het terugdringen van de luchtvaart, want die is heel erg vervuilend volgens Stefanie.

Samen met haar moeder heeft Eva protestborden gemaakt die meegaan naar Eindhoven Airport. "Ik hou me altijd aan de regels", zegt Stefanie. "We hebben eerder samen gedemonstreerd. Het gaat altijd heel vreedzaam en er zijn ook andere ouders met kinderen bij", vertelt Stefanie. "Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat het uit de hand is gelopen. Heb ook nooit aan de weg geplakt gezeten of incidenten met waterkanonnen meegemaakt. Ik zou Eva nooit meenemen als er dat soort risico's zijn", zegt ze.

Eindhoven Airport bracht zaterdagmorgen een statement naar buiten als reactie op het protest. “Eindhoven Airport deelt de opvatting van Extinction Rebellion dat de luchtvaart net zoals andere sectoren (snel) moet verduurzamen. Ook wij voelen de urgentie. Mede daarom streven wij geen groei van ons vliegverkeer na maar is verduurzaming van het bestaande vliegverkeer onze prioriteit.”

Ook stimuleert het vliegveld volgens directeur Roel Hellemons luchtvaartmaatschappijen om hun vloot te vernieuwen. "Vanaf 1 april betalen maatschappijen een gunstiger tarief als ze de nieuwste schonere en stillere toestellen inzetten op Eindhoven Airport", aldus Hellemons.

Het protest van Extinction Rebellion begint rond het middaguur voor de vertrekhal. Naar verwachting duurt de actie tot halftwee. Enkele vluchten zijn geschrapt vanwege het protest.
Wat naar voor jou en je dochter dat de vervelende politie zo moeilijk deed. Ik hoop dat je toch nog een leuk familie uitje gehad hebt.

Grimmige sfeer bij demonstrantie Extinction Rebellion op Eindhoven Airport, demonstranten tegen de grond gewerkt

Ziet er best vreedzaam uit.

Afbeelding

Afbeelding

En gezellig.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52321
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Mahalingam »

Laatste klimaatactivist XR op vrije voeten

De laatste activist die zaterdag bij de demonstratie van Extinction Rebellion (XR) werd aangehouden op Eindhoven Airport en nog vastzat, is in de avond weer vrijgelaten, meldt de Koninklijke Marechaussee zondag.


De marechaussee hield in totaal 104 mensen van de klimaatactiegroep aan omdat ze zich op verboden terrein begaven.

Allemaal hebben ze een proces-verbaal gekregen. Het Openbaar Ministerie beslist of de activisten worden vervolgd.
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... ~b3ed6948/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52321
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Mahalingam »

Extinction Rebellion heeft ook een intellectueele tak: Scientist Rebellion . :smartass:
Een beroepsgebonden groep klimaatgekkies. Ze maken gebruik van het respect dat 'science' geniet onder de bevolking. "Zij zullen het toch wel beter weten? " zegt de gewone man.
Activisten blinddoeken beelden Spinoza en Rembrandt en eisen klimaatactie

De actiegroep Scientist Rebellion heeft in de nacht van zaterdag op zondag meerdere standbeelden in Nederland geblinddoekt. Onder meer het beeld van Spinoza naast het Amsterdamse stadhuis kreeg een blinddoek om. Zo ook beelden van Rembrandt van Rijn in Leiden en dat van Erasmus bij de Laurenskerk in Rotterdam.

Ook werd bij de standbeelden een bordje bevestigd, waarop werd opgeroepen de feiten onder ogen te zien dat er een klimaatnoodgeval is. Het blinddoeken van de standbeelden is volgens de groep onderdeel van een wereldwijde actie in meer dan tien landen. Onder meer in Australië, Denemarken, Ierland en Spanje zouden standbeelden zijn geblinddoekt.

Scientist Rebellion wil met de actie machthebbers oproepen niet weg te kijken van de klimaatcrisis en ecologische ramp ‘die ons voortbestaan bedreigt’. “We hebben beelden gekozen omdat het iconische symbolen zijn die in steden over de hele wereld staan. Als onze wereldleiders hopen ooit een standbeeld te verdienen, moeten ze nu het roer radicaal omgooien en doen wat nodig is om biodiversiteitsverlies te stoppen en de uitstoot van broeikasgassen naar netto nul te brengen in 2025,” aldus een woordvoerder van de actiegroep.

De groep spreekt van een eerste zondagsactie en laat weten dat er meer zullen volgen. Scientist Rebellion is een internationale beweging van wetenschappers en academici die zich zorgen maken over het klimaat.
https://www.parool.nl/nederland/activis ... ~bf864762/
Afbeelding
En dit was dan weer de dagelijkse dosis klimaatangst.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24966
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door King George »

Ariel schreef:
za mar 25, 2023 5:51 pm
Soms ( of misschien vaak) zijn demonstranten van Extinction Rebellion een beetje naief. Het wordt gezellig denkt Stafanie, die samen met haar dochtertje van 7 gaat demonstreren.
Stefanie en dochter (7) demonstreren bij Eindhoven Airport: 'Familie-uitje
Spoiler! :
Stefanie en haar 7-jarige dochter Eva uit Tilburg zijn zaterdag bij de demonstratie van Extinction Rebellion op Eindhoven Airport. "Er zijn, net zoals bij eerdere demonstraties, meer ouders met kinderen bij. Voor ons is het een soort familie-uitje", zegt Stefanie.

Extinction Rebellion voert actie omdat de groep wil dat Eindhoven Airport stopt met vervuilen en onnodige
In de keuken in hun huis in Tilburg smeert Stefanie wat boterhammen voor onderweg terwijl de 7-jarige Eva op de bank is in het boek 'Het leven van een loser'. "Ik hou van lezen, maar ook heel erg van dieren, daarom ga ik demonstreren", zegt ze zaterdagmorgen. Haar moeder vult aan dat het vandaag vooral gaat om het terugdringen van de luchtvaart, want die is heel erg vervuilend volgens Stefanie.

Samen met haar moeder heeft Eva protestborden gemaakt die meegaan naar Eindhoven Airport. "Ik hou me altijd aan de regels", zegt Stefanie. "We hebben eerder samen gedemonstreerd. Het gaat altijd heel vreedzaam en er zijn ook andere ouders met kinderen bij", vertelt Stefanie. "Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat het uit de hand is gelopen. Heb ook nooit aan de weg geplakt gezeten of incidenten met waterkanonnen meegemaakt. Ik zou Eva nooit meenemen als er dat soort risico's zijn", zegt ze.

Eindhoven Airport bracht zaterdagmorgen een statement naar buiten als reactie op het protest. “Eindhoven Airport deelt de opvatting van Extinction Rebellion dat de luchtvaart net zoals andere sectoren (snel) moet verduurzamen. Ook wij voelen de urgentie. Mede daarom streven wij geen groei van ons vliegverkeer na maar is verduurzaming van het bestaande vliegverkeer onze prioriteit.”

Ook stimuleert het vliegveld volgens directeur Roel Hellemons luchtvaartmaatschappijen om hun vloot te vernieuwen. "Vanaf 1 april betalen maatschappijen een gunstiger tarief als ze de nieuwste schonere en stillere toestellen inzetten op Eindhoven Airport", aldus Hellemons.

Het protest van Extinction Rebellion begint rond het middaguur voor de vertrekhal. Naar verwachting duurt de actie tot halftwee. Enkele vluchten zijn geschrapt vanwege het protest.
Spoiler! :
Wat naar voor jou en je dochter dat de vervelende politie zo moeilijk deed. Ik hoop dat je toch nog een leuk familie uitje gehad hebt.

Grimmige sfeer bij demonstrantie Extinction Rebellion op Eindhoven Airport, demonstranten tegen de grond gewerkt
Ziet er best vreedzaam uit.

Afbeelding

Afbeelding

En gezellig.
Spoiler! :
Afbeelding
Wat zou woke er nou van vinden dat dit gezelschap niet inclusief is? Want de multiculturele samenleving laat zich hier niet zien.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52321
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Mahalingam »

Nog even over die "Scientist Rebellion":

Afbeelding
Prof. dr. Elma Blom is wetenschapper en had niet gedacht dat ze hier ooit zou staan

Nee Elma, je bent gewoon een mens, niets menselijks is je vreemd en je werkt toevallig op een school in Utrecht

Maar goed, als je dan toch met je titel staat te schermen om je geloofsgetuigenis meer gravitas te geven, vergeet er dan volgende keer niet bij te zeggen dat die wetenschap de pedagogiek betreft en dat sociale wetenschap bovendien geen wetenschap is. Noem het dan gewoon gewetenschap, dat dekt de lading wellicht iets beter. Maar voelt u ook hoezeer het bovenstaande, net als bijvoorbeeld die hallucinante jank-post van Ramsey Nasr op Instagram onderstaand, geen orthodoxie, maar orthopraxie is? Dit zijn geloofsgetuigenissen, niet gericht tot 'god', maar tot de gemeenschap die zichzelf bevestigt in hun gedeelde wil tot ontroering. Maar misschien, ELMA, kun je je als prof. dr. eens buigen over de vraag waarom Greta Thunberg een eredoctoraat in THEOLOGIE krijgt. Gaat goed hè, die ontkerkelijking.
Met video: https://www.geenstijl.nl/5169805/gewetenschap/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89905
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Ariel »

Ergernis om ’coulante’ aanpak klimaatdemo: ’Geldt wet soms niet als je voor aarde strijdt?’

Vanuit de Tweede Kamer klinkt de roep om klimaatdemonstranten harder aan te pakken. Zaterdag kregen actievoerders van Extinction Rebellion uren de ruimte om actie te voeren op vliegveld Eindhoven, terwijl dat verboden terrein is. VVD-Kamerlid Ingrid Michon gaat het kabinet vragen stellen. „We moeten echt af van de opvatting dat je wetten mag overtreden als je voor de aarde strijdt.” CDA-Kamerlid Anne Kuik zou graag zien dat justitie overweegt om snelrecht in te zetten bij dit soort demonstraties.

Marechaussee en politie houden al maanden zicht op de chatgroepen waarin Extinction Rebellion een bezetting van vliegveld Eindhoven voorbereidde, toch slaagden de actievoerders er zaterdag in om het gaas open te knippen en urenlang op verboden terrein te blijven.

Vliegbasis Eindhoven is – anders dan Schiphol – deels militair terrein, daarom namen burgemeester, justitie en politie de klimaatactie in de aanloop bijzonder serieus. De Koninklijke Marechaussee (KMar), politie te paard, drones, honden, Mobiele Eenheid, de Staf Grootschalig en Bijzonder Optreden die de strategie bepaalt – vele honderden militairen, politiemensen en andere ambtenaren hadden zaterdag geen vrije dag.

Toch gebeurde het in een mum van tijd: op een afgesproken teken dringt een groep zich vanaf een verzamelplek op de Luchthavenweg naar een klein stukje hekwerk tussen twee hangars. Razendsnel ligt het gaas open, waarna tientallen demonstranten naar binnen stromen. Van de buitenkant kan de marechaussee er door de drukte niet tussenkomen en aan de binnenkant is te weinig mankracht om de golf tegen te houden. „Het heeft geen zin meer, ze zijn er al door”, roept een van de marechaussees in zijn oortje. „Geen geweld, geen geweld”, roept een ander als een van de demonstranten ten val komt wanneer een marechaussee hem probeert te stoppen.

Rustig onderhandelen
Op hetzelfde moment staat een ’politie-liaison’ van de actiegroep rustig te onderhandelen met het gezag. „Niet voorbij die lijn gaan”, zo klinkt het. De demonstranten rennen een eind het platform op, waar normaal gesproken privéjets staan opgesteld. Snel vormen politie en marechaussee een muur tussen platform en startbaan.

„Het is goed dat de collega’s de actie binnen een paar honderd meter tot stoppen hebben gebracht”, zegt woordvoerder Stan Verberkt van de marechaussee achteraf. Woordvoerder Alicia van Extinction Rebellion (XR) ziet dat anders. „We waren toch niet van plan om de landingsbaan op te gaan.”

Ongestoord
Marechaussee en politie blokkeren de doorgang naar de baan, maar doen de uren die volgen geen poging de demonstranten terug te duwen het verboden terrein af. Zo kan XR een paar uur ongestoord met spandoeken en vlaggen zwaaien, liedjes zingen, filmpjes maken en leuzen scanderen.

Voor een buitenstaander lijkt het wel een gedoogsituatie, waarbij de gezagsdragers de klimaatrebellen oogluikend een protest op verboden terrein toestaan. Maar van onderlinge afspraken is absoluut geen sprake, verzekeren de woordvoerders van zowel de demonstranten als de KMar. „Het was zeker geen gedogen. We hebben heel duidelijk gemaakt dat het een militair vliegveld is en dat betreden absoluut verboden is. Wij houden er in al onze scenario’s rekening mee dat ze dat toch doen. Maar het is zo’n vijftien kilometer hekwerk, dat kun je niet volledig beveiligen. Dan zouden we er zo ongeveer hand in hand omheen moeten staan.”

De-escalatie
Bij dit soort acties draait het om de-escalatie, benadrukt hij. „Wat heeft het voor zin dat je die mensen terugduwt met geweld als je daarna de situatie niet kunt controleren? De plek waar ze zaten, is natuurlijk verboden terrein. Maar het vliegverkeer kon doorgaan. Dus er zijn allerlei redenen om ze tijdelijk toe te laten.”

Ook een woordvoerder van XR spreekt met klem tegen dat de actie van zaterdag een soort rituele dans is waarbij de klimaatrebellen voor een aantal uur onder bepaalde voorwaarden een gedoogplek wordt gegund.

Tourincar staat al klaar
Toch tekent zich op het vliegtuigplatform een vorm van leven-en-laten-leven af. De marechaussee kondigt aan hoeveel minuten het nog duurt voor het arresteren begint. Wie niet wil worden aangehouden, mag zonder strafblad het toneel verlaten via een zijdeur. De blijvers hebben bij XR een arrestatieworkshop gevolgd of hebben het al tientallen keren meegemaakt. Zijn er deelnemers met medische omstandigheden waar de gezagsdragers rekening mee moeten houden? Zijn er verder nog vragen?

Een touringcar staat al klaar voor de arrestanten. Een voor een worden de arrestanten opgetild en meegevoerd. Sommigen maken daar een show van, anders lopen rustig mee. Niemand van de ruim 100 actievoerders raakt gewond.

’Niet de juiste weg’
CDA-Kamerlid Anne Kuik vraagt zich af of het Openbaar Ministerie geen zwaarder geschut kan inzetten bij dit soort demonstraties. „Is er al gedacht aan snelrecht?”, vraagt zij zich af. Het Openbaar Ministerie kon zondag niet zeggen of dat een mogelijkheid is.

De klimaatactie wekt ook ergernis bij de VVD. Ingrid Michon noemt inbreken op een vliegveld ’bloedlink’ en vindt dat Nederland wel erg coulant omspringt met de klimaatactivisten. „We moeten echt af van de opvatting dat je wetten mag overtreden als je voor de aarde strijdt.” Ze gaat het kabinet vragen stellen.

Joost Eerdmans van JA21 begrijpt dat marechaussee en politie willen de-escaleren. „Maar hekken door laten knippen om ’erger te voorkomen’ is niet de juiste weg”, zegt hij. „Bij geen enkele demo moeten strafbare feiten worden toegestaan.”

De KMar-woordvoerder: „Als organisatie kunnen we zeggen dat we ons goed hebben voorbereid.” Alle aangehouden actievoerders zijn inmiddels weer vrij in afwachting van berechting.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24966
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door King George »

Ik heb de lange latten en de waterkanonnen en de honden niet gezien. Hoe anders was dat bij demo's van de gele hesjes, de boeren en protesten tegen de lock downs en de avondklok? De selectieve wetshandhaving (= meten met twee maten) hangt dus af van waar men voor of tegen demonstreert.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52321
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Mahalingam »

Deel stadhuis Amsterdam bezet door aanhangers Extinction Rebellion

'Wij gaan niet weg'

In het Stadhuis van Amsterdam houden aanhangers van klimaatgroep Extinction Rebellion de hal bezet. De actievoerders zijn van plan om tot vanavond laat te blijven zitten. De groep stormde even na 10 uur vanochtend binnen. Eerst betrad de groep de raadszaal, maar vertrok na enkele minuten richting de gang. Daar ging burgemeester Femke Halsema met de activisten in gesprek.

De glazen deuren van de raadszaal zijn door de XR-leden beklad. De activisten verschansen zich achter een aantal fietsen. "Wij gaan niet weg totdat de gemeente het kolenbeleid wijzigt", aldus een actievoerder. De gemeente Amsterdam heeft momenteel als doelstelling om het Westelijke Havengebied in 2030 kolenvrij te maken.

Donderdag werd ook in Den Haag een vergadering van de gemeenteraad verstoord door de actiegroep.
https://www.nieuwnieuws.nl/5159914/deel ... rebellion/

Hier zie je ze zitten. Met een bekertje koffie met havermelk en hun iPhone. (en hun fiets???)
De vrouw daar links is de burgemeester die 'het gesprek aangaat'.

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89905
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Ariel »

Ook in Den Haag deden de vrolijke dames en heren van Extinction Rebellion hun heilzaam werk. En let even op de dame ( of heer) rechts. Hij, zij heeft zich extra feestelijk uitgedost.

Afbeelding
Klimaatactiegroep Extinction Rebellion heeft donderdagmiddag tijdens de vergadering van de Haagse gemeenteraad met demonstranten een zingend protest te houden. Burgemeester Van Zanen wees de actievoerders er vermanend op dat demonstreren niet mag tijdens de gemeenteraadsvergadering. Bodes hebben de zangers verwijderd. Dat ging zonder al te veel verzet.

Een inspreker van Extinction Rebellion met de naam 'Kastanje' had zich gemeld om in te spreken tijdens de vergadering van de Haagse gemeenteraad. Daarin werd burgemeester Van Zanen persoonlijk aangesproken op de manier waarop de laatste demonstratie van 11 maart uiteindelijk met een waterkanon werd ontbonden. 'Burgelijke ongehoorzaamheid wordt niet schattiger dan dit', zei Kastanje. Ook werd tijdens de inspreekbeurt namens Extinction Rebellion het volgende protest op de Utrechtsebaan in mei aangekondigd.

Toen de drie minuten inspreektijd van Kastanje voorbij waren, sloot een klein tiental mensen van de publieke tribune zich aan. Samen zetten ze een protestlied in. Ook werd er een klein spandoek uitgerold.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89905
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Ariel »

Ik vraag me af hoe mild de Italianen voor deze klimaat gekkies zullen zijn.

Afbeelding
Klimaatactivisten gieten zwarte vloeistof in bekende fontein in Rome

Afbeelding

Een groep klimaatactivisten heeft zaterdag een zwarte vloeistof gegoten in de Fontana della Barcaccia bij de beroemde Spaanse Trappen in Rome. De leden van de groep ’Ultima Generazione’ (Laatste Generatie) protesteren met de actie naar eigen zeggen tegen het politieke standpunt over fossiele brandstoffen.

De vloeistof die ze in het water van de fontein dumpten, was gemaakt met houtskool. Om de opwarming van de aarde en de catastrofale gevolgen voor mens en dier af te remmen, moet het gebruik van fossiele brandstoffen worden gestopt, aldus de activisten. De zware kleurstof moest olie voorstellen.

Volgens mediaberichten werden twee mannen en een vrouw opgepakt na de protestactie in de fontein aan de voet van de Spaanse Trappen. Onlangs nog bekladden twee milieuactivisten het historische Palazzo Vecchio in Firenze met verf.

De fontein werd in 2015 toegetakeld door Feyenoordsupporters. Dat incident leidde toen tot veel ophef en is een van de redenen waarom supporters van Feyenoord niet welkom zijn bij de wedstrijd tegen AS Roma op 20 april.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89905
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Ariel »

Extinction Rebellion is van plan om Maandag voor de poort van Tata Steel te gaan liggen, en dat wil het personeel niet. In een Whatsappgroep van een deel-ondernemingsraad van het bedrijf geiten de medewerkers wat ze met de Extinction Rebellion gaan doen...

Lachen dus. Maar dat willen deugers die de berichten onderschept hebben niet..."HO, HO, dat mag je niet zeggen roepen ze boos.

Ik kan er wel om lachen.
Berichten gelekt van radicale taal personeel Tata Steel richting milieuactivisten: ’Gelijk de oven in’

De aan Extinction Rebellion verwante actiegroep Kappen met Kolen gaat maandag een poort van Tata Steel tijdelijk blokkeren. In een Whatsappgroep van een deel-ondernemingsraad van het bedrijf wordt hierop met ferme uitspraken gereageerd.

Tientallen leden van Kappen met Kolen willen maandag een ’die-in’ houden bij de toegangspoort van Tata door als ’lijken’ op de grond te gaan liggen. Dit tot ergernis van werknemers van het bedrijf, onder wie vice-voorzitter Gerrit Idema van de centrale ondernemingsraad.

In een Whatsappgroep waarin de leden van de deel-ondernemingsraad Operations van Tata Steel berichten met elkaar delen, wordt laatdunkend op de voorgenomen actie gereageerd. Screenshots van de onderlinge communicatie zijn in bezit van Noordhollands Dagblad.

’Gelijk de oven in’
Als een werknemer in de appgroep het nieuwsbericht van NH Nieuws deelt met de kop ’Tientallen ’dode’ mensen liggen maandag voor de deur van Tata Steel’, reageert Idema: ’Gelijk de oven in dan gaat het niet stinken.’ Een ander lid van de ondernemingsraad typt: ’Arbeit macht Frei wou ik erbij zetten als hint.’ Terwijl weer een ander OR-lid zich afvraagt: ’Hebben wij die kist nog ergens liggen die we hebben gebruikt met de stakingen? Kunnen we ze gelijk wegdragen’, met toevoeging van smileys en een plaatje van een lijkkist.

Voor een van de OR-leden is het reden om direct uit de appgroep te stappen: „Ik wil niet verbonden zijn aan een groep waarin dit soort foute opmerkingen worden gemaakt en verlaat deze groep dan ook per direct.”

Vervolgens biedt het OR-lid dat de nazi-kreet heeft gebruikt, zijn excuses aan.

Facebookgroep
Woede over de protestactie is er ook in een Facebookgroep waar alleen Tata-personeel toegang toe heeft, en waar Noordhollands Dagblad inzage in heeft gehad.

Een van de Tata-werknemers stelt voor: „Kunnen we niet even bellen met een waterwagen? Die gasten houden wel van een nat pak geloof ik.” „Waterkanon erop bij die groene terroristen”, steunt een ander dit idee. De term ’die-in’ (waarbij de activisten een tijdje voor dood op de grond gaan liggen) wordt door iemand gepersifleerd: „Dan gaan wij een ’live-on’ doen, dat wil zeggen we gaan er bovenop staan.”

Een ander stelt voor om het spoor, waar de activisten op willen gaan zitten, onder stroom te zetten. „Gewoon overheen rijden. Ze zijn toch al dood”, meent een collega. Een andere Tata-collega stelt voor de Kappen met Kolen-activisten een ’rondrit over het terrein’ aan te bieden in een wagon waarin gloeiendhete vloeibaar ruwijzer wordt vervoerd. En weer een ander wil de activisten een enkele reis geven naar een van de drie converters (vloeibaarstaalpannen) in de Oxystaalfabriek.

Er komen nog veel meer gewelddadige suggesties voorbij. Activisten platwalsen, in een schrootbak gooien met een bulldozer, stront er overheen (’er ligt genoeg op straat’), brandslang erop, ’gratis crematie’ in Hoogoven 7, er overheen rijden met shovel of een andere grote auto, wegboksen en zo gaat het nog een tijdje verder.

Tata keurt uitlatingen af
Woordvoerder Andre Manning van Tata Steel keurt de uitlatingen van de ondernemingsraadsleden en de Tata-werknemers op Facebook af. „Dit is niet de taal die wij verwachten van onze Medewerkers en niet de manier om met deze zaken om te gaan. Ik snap dat mensen emoties hebben, maar dit is niet de manier waarop zij moeten reageren. Ik ben hier enorm van geschrokken.”

Over de actie van Kappen met Kolen wil Manning nog wel wat kwijt: „Eigenlijk hebben wij hetzelfde doel als de actiegroep. Want ook wij willen kappen met kolen. Alleen wil de actiegroep waarschijnlijk dat wij dat sneller doen.” Tata Steel heeft plannen ontvouwd om na 2030 over te schakelen van steenkool op groen waterstof voor de staalproductie.

’Afschuw’
Burgemeester Frank Dales van de gemeente Velsen, waar Tata Steel in ligt, reageert met afschuw op de opmerkingen van Tata-werknemers die hij telefonisch verneemt van deze krant. Vooral de nazi-kreet ’Arbeit macht Frei’ stoort hem. „Ik keur dat nadrukkelijk af.”

Hij hoopt dat de actie maandag ’van alle kanten vreedzaam verloopt’. Daartoe heeft hij contact met de actieleiders van Kappen met Kolen, met Tata Steel en de politie.

„Niemand zal bij deze actie 100 procent zijn zin krijgen. Als burgemeester probeer ik ervoor te zorgen dat iedereen voldoende aan zijn trekken komt, en dat aan het einde van de actie allen kunnen zeggen: dit is allemaal vreedzaam verlopen en we hebben allemaal onze doelen voor zover mogelijk kunnen bereiken. Als we allemaal een beetje rekening houden met elkaar, komen we een heel eind.”

The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52321
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Mahalingam »

Was dit kunst?

Afbeelding

Hier zie je een drooggevallen fontein in Rijnsburg. Ooit stroomde er water. Nu is die verdwenen.
En in die tijd, vele jaren geleden, was het een goede grap van scholieren om een fles afwasmiddel erin te legen. Dat gaf enorme hoeveelheden schuim die door de wind wegwaaiden.
Waterfontein, geschonken door Woningbouwvereniging Spinoza aan de bewoners van de omgeving. De fontein is niet meer in werking. Toen de fontein nog in werking was werd er regelmatig wasmiddel (voor sop) of kleurstof in de fontein gegooid door voornamelijk jongeren, wat soms een heel apart effect gaf.

Inmiddels is de Fontein in opdracht van de gemeente ontmanteld in November 2016.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:W ... g_1979.JPG
Klimaatactivisten gieten zwarte vloeistof in bekende fontein in Rome

Rome - Een groep klimaatactivisten heeft zaterdag een zwarte vloeistof gegoten in de Fontana della Barcaccia bij de beroemde Spaanse Trappen in Rome. De leden van de groep ’Ultima Generazione’ (Laatste Generatie) protesteren met de actie naar eigen zeggen tegen het politieke standpunt over fossiele brandstoffen.

De vloeistof die ze in het water van de fontein dumpten, was gemaakt met houtskool. Om de opwarming van de aarde en de catastrofale gevolgen voor mens en dier af te remmen, moet het gebruik van fossiele brandstoffen worden gestopt, aldus de activisten. De zwarte kleurstof moest olie voorstellen.

Volgens mediaberichten werden twee mannen en een vrouw opgepakt na de protestactie in de fontein aan de voet van de Spaanse Trappen. Onlangs nog bekladden twee milieuactivisten het historische Palazzo Vecchio in Firenze met verf.

De fontein werd in 2015 toegetakeld door Feyenoordsupporters. Dat incident leidde toen tot veel ophef en is een van de redenen waarom supporters van Feyenoord niet welkom zijn bij de wedstrijd tegen AS Roma op 20 april.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2039663 ... in-in-rome
Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie