Extinction Rebellion

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door King George »

Ariel schreef:
do jan 26, 2023 1:37 pm
Extinction Rebellion wil aanstaande zaterdag de A12 bij Den Haag met een paar duizend man blokkeren, en deden een oproep om te komen demonstreren. De politie heeft zes activisten thuis in de kraag gevat op verdenking van opruiing.

Extinction Rebellion is geschokt door de arrestaties van vandaag. Wij zijn gewone mensen die vreedzaam willen demonstreren. Dat recht wordt ons nu ontnomen.

En dit zijn twee deugers die van plan zijn zaterdag mee te doen met de blokkade. Twee zielige en angstige figuren.
Axel en Mariëlle zijn klimaatactivist én christen: ‘Ik denk niet dat mijn kinderen mijn leeftijd halen’

Afbeelding

Ze blokkeren zaterdag de snelweg A12 in Den Haag, protesteren in kantoren van banken en pensioenfondsen die in fossiele brandstoffen investeren en hielden recent een gebedsviering op Schiphol. Het aantal christelijke klimaatactivisten neemt toe. Wat drijft hen? Dit is het verhaal van Axel en Mariëlle.

‘Ik heb twee kleine kinderen. Ik acht de kans niet bijzonder groot dat zij mijn leeftijd halen. Dat houdt me ‘s nachts wakker’, zegt dominee Axel Wicke (50). Hij heeft oppas voor hen geregeld, zodat hij zaterdag in de blokkade van de A12 kan zitten met mede-activisten van Christian Climate Action.

De oppas moet mogelijk een lange dag maken, want Wicke kan gearresteerd worden. De politie mag hem dan maximaal zes uur vasthouden. Dit betekent dat hij op tijd weer thuis is om op zondagochtend voor te gaan in de dienst van zijn oude Haagse gemeente. Sinds 2021 is hij werkzaam als wijkpredikant en pionier in de protestantse gemeente Noordwijk.

Axel Wicke is de zoon van een Duitse milieu-econoom en klimaatwetenschapper, dr. Lutz Wicke. ‘Ik ben tussen de klimaatmodellen opgegroeid. Mijn vader was de Duitse delegatieleider tijdens de internationale klimaatconferentie van 1992 in Rio de Janeiro en hij was betrokken bij het Kyoto-akkoord van 1997 en andere belangrijke klimaatakkoorden. Hij kwam altijd depressief terug van dit soort conferenties, omdat hij als wetenschapper wist dat wat afgesproken was bij verre na niet genoeg was.

Hij is in 2017 overleden en schreef in zijn overlijdensadvertentie: ‘het is mij niet gelukt de wereld te redden’. Hij is voor de eerste grote hittegolf van 2018 overleden. Wij hebben als gezin vaak gezegd: gelukkig maakt papa dit niet meer mee. Hij had in zijn boeken die hittegolven voorspeld, net als de bosbranden in Brandenburg, bij Berlijn en de overstromingen in Duitsland. Al die rampen vinden vijf à tien jaar eerder plaats dan hij had berekend.’

Axel Wicke deed toen hij een jaar of veertien, vijftien was voor het eerst mee aan een milieudemonstratie. ‘Ik zat in Duitsland vaak op straat en werd weggesleept. Ik heb ook samen met veel anderen geprobeerd om transporten atoomafval tegen te houden.’

Wicke, die niet met het christelijk geloof is opgevoed, kwam tijdens die demonstraties in contact met christenen. In de kerken in Duitsland is volgens hem veel meer aandacht voor het bewaren van de schepping dan in de Nederlandse kerken.

De christelijke milieuactivisten die hij op straat ontmoette, interesseerden hem voor het geloof. ‘Dat de kerk bezig is met sociale vraagstukken die mij na aan het hart gaan, heeft mij mede doen besluiten dat ik mij erin moest verdiepen. En nu werk ik voor de kerk.’

Hij is in 2006 naar Nederland geëmigreerd en heeft sindsdien niet meer meegedaan aan illegale acties, vooral om ‘organisatorische redenen’. Actievoeren combineert lastig met de zorg voor twee jonge kinderen en een baan. Zaterdag blokkeert hij een weg. Hij overtreedt daarmee de Algemene Plaatselijke Verordening. Hij heeft daar geen moeite mee.

‘Rond de klimaatcrisis worden voortdurend wetten en plichten genegeerd. Geen enkele regering wereldwijd haalt de afspraken die in Parijs in 2015 zijn gemaakt. Sindsdien is het beleid zelfs verslechterd. Sinds de eerste klimaatconferentie in 1989 is de wereldwijde uitstoot van CO2 met meer dan 80 procent toegenomen. In Groot-Brittannië worden nog altijd licenties gegeven voor nieuwe kolenvelden.

In Duitsland worden in Lutzerath dorpen platgegooid om nog meer bruinkool uit te graven. Alle fossiele brandstoffen moeten in de grond blijven als we enige kans willen hebben om de klimaatcrisis te beteugelen.’

‘Het voelt alsof niets doen geen optie meer is’, zegt de 24-jarige Mariëlle (achternaam bij de redactie bekend) die zaterdag bij de blokkade van de A12 in Den Haag is. Ze kwam in aanraking met klimaatactivisme door haar studie internationaal land- en waterbeheer. ‘Ik ben in 2019 naar de Filipijnen geweest om er onderzoek te doen naar landrechtconflicten na natuurrampen. Ik heb ook onderzocht welke vorm van activisme werkt. Op een gegeven moment dacht ik: ik doe onderzoek naar klimaatverandering en activisme, ik vind het belangrijk, waarom doe ik zelf niets?’

Ze hoorde van Christian Climate Action en besloot voor deze groep actief te worden, na eerst een tijd de nieuwsbrief te hebben gelezen en de maandelijkse online meeting te hebben bezocht. ‘Mijn geloof is een belangrijke motivatie om actie te voeren’, legt ze uit. ‘God heeft de aarde zo mooi gemaakt en wij maken de aarde kapot. Dat kan niet de bedoeling zijn. In de Bijbel vind je een ander perspectief op hoe je met de aarde en met elkaar kunt omgaan.’

Zaterdag staat ze in de supporters-demonstratie. Dat betekent dat ze niet in de blokkade op de A12 zit, maar dat ze ernaast staat met een spandoek. ‘Op die plek word ik hoogstwaarschijnlijk niet gearresteerd.’

Ze deed in december voor het eerst mee aan een legale gebedsactie op Schiphol en in januari was ze voor het eerst deelnemer aan een illegale actie. Ze ging met een groep activisten van Extinction Rebellion en Christian Climate Action het hoofdkantoor van ING in Amsterdam binnen. Ze protesteerden in de hal van het kantoor tegen het beleid van ING om met gemiddeld 9 miljard euro per jaar de fossiele industrie te blijven financieren.

Mariëlles taak was eenvoudig: ze hield een spandoek vast met de tekst ‘ING: de fossiele bank van Nederland’. Intussen gingen andere activisten met medewerkers van ING in gesprek die in de hal vast waren komen te zitten, omdat de trap en de lift een tijdje werden geblokkeerd. Ze stelden vragen als: Hoe denkt u over het fossiele beleid van uw werkgever? Hoe ziet u uw eigen rol? Denkt u dat u verschil kunt maken?

‘Ik hoorde van een aantal rebellen dat ze fijne gesprekken hadden gehad. Als medewerkers van de ING niet in gesprek wilden, werd dat gerespecteerd. Het was niet dwingend’, vertelt Mariëlle. Ze ervoer van tevoren wel wat spanning, maar tijdens de actie niet meer, omdat die volgens haar in een ‘rustige, gemoedelijke sfeer’ verliep.

Na enige tijd kwamen er een aantal politieagenten aan. ‘De politie ging eerst in gesprek met de politiewoordvoerder. Net voor de politie ging ‘vorderen’ (waarschuwen om weg te gaan) ben ik vertrokken. Een stuk of vijf mensen zijn gearresteerd, hoorde ik later.’ Ze heeft het idee dat dit soort acties zinvol zijn. ‘Ik verwacht niet dat ING morgen uit fossiel gaat stappen, maar we oefenen wel druk uit om het te doen.’


Wat een stakkers.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Ariel »

Man, man, man... :scratch: Groot leed voor de deelnemers van deze vage clubjes. Ze zijn zo zielig, en een leger van advocaten is opgetrommeld om deze sneue gasten bij te staan.
‘Tafelplakker’ Jinek en vijf andere activisten opgepakt voor oproep blokkade A12, Amnesty luidt noodklok

Zes klimaatactivisten van actiegroep Extinction Rebellion zijn vanochtend vroeg thuis opgepakt omdat ze via social media opriepen om zaterdag de A12 te blokkeren. Het Openbaar Ministerie vindt dat gevaarlijk en beschouwt de oproep daarom als opruiing. Mensenrechtenorganisaties, advocaten en Kamerleden vinden de arrestaties buitenproportioneel. GroenLinks heeft Kamervragen gesteld.

De politie klopte volgens Extinction Rebellion (XR) rond 07.00 uur aan bij meerdere adressen van klimaatactivisten. ‘Voor een aantal van deze geweldloze activisten grijpt de arrestatie in het gezinsleven in. Kinderen staan toe te kijken hoe hun ouder wordt weggevoerd’, zegt de actiegroep in een reactie.

Eén van de activisten waarbij werd aangeklopt is acteur Sieger Sloot. Zijn huis zou zijn doorzocht, maar hij was op dat moment niet thuis. Zes anderen zijn wel gearresteerd. Het gaat om drie mannen en drie vrouwen. Onder de opgepakte klimaatactivisten is Jelle de Graaf, die zich al eerder bij presentator Beau van Erven Dorens, die inviel voor de zieke Eva Jinek, vastlijmde aan tafel. Hij wilde hiermee aandacht vragen voor het klimaat.

Het OM noemt de voorgenomen blokkade ‘gevaarlijk en ontwrichtend‘. Daar zijn de activisten het zeer mee oneens. Ze wijzen erop dat ze vooraf contact hebben gezocht met wegbeheerder Rijkswaterstaat. ,,Dit slaat nergens op", reageert Hannah Prins als woordvoerder van XR. ,,We roepen op tot een vreedzame demonstratie. Dat is geen opruiing. We hopen dat iedereen snel weer thuis is.”

‘Een schande’
Strafrechtadvocaat Karianne Bal, die niet betrokken is bij deze zaak, stelt dat het OM met deze actie ‘echt haar boekje te buiten gaat’. Zij verwijst naar een uitspraak van het gerechtshof in Amsterdam, vorig jaar. ,,Toen werd duidelijk dat het oproepen tot het blokkeren van een snelweg helemaal geen strafbaar feit is. Het doel is namelijk niet het plegen van een strafbaar feit, maar het bewerkstelligen van een vreedzame demonstratie. Het is een schande.”

Het OM is een andere mening toebedeeld. ‘Een demonstratie is geen vrijbrief voor het plegen van strafbare feiten. Zeker als de veiligheid van anderen in gevaar wordt gebracht, kan de overheid niet anders dan optreden. Helaas houdt de actiegroep zich tot op heden onbereikbaar voor de gemeente om goede afspraken te maken over een veilige demonstratie’, valt te lezen in een verklaring.

‘Ga boeven vangen’
Strafrechtadvocaat Juriaan de Vries zegt echter dat er sprake is van ‘schokkend machtsmisbruik’. ,,Dit zou binnen het Haagse OM tot crisisoverleg moeten leiden; met elkaar om de tafel en bespreken hoe je hier als Officier van Justitie in vredesnaam toestemming voor kan geven. Zo verwerpelijk dat je bijna zou kunnen volstaan met de dooddoener ‘ga boeven vangen’.”

Liset Meddens, oprichter van Fossielvrij NL, spreekt in dezelfde bewoordingen. ,,Dit is buiten alle proporties. Onacceptabel om juist die mensen die strijden voor een leefbare, rechtvaardige planeet zo bruut te intimideren en in te breken in hun privéleven.”

Paardenmiddel
Volgens een woordvoerder van Amnesty gebruikt het OM een ‘paardenmiddel’ om haar zin te krijgen. ,,Demonstranten die nog niet eens wat hebben gedaan worden thuis opgehaald in het bijzijn van hun kinderen. Heel intimiderend. Wat je nu dus krijgt is dat de overheid lijnrecht tegenover de burger komt te staan. Daar maken wij ons enorm zorgen over.”

De actie van het OM leidt tot een verdere polarisatie in de samenleving, stelt Amnesty. ,,Het is alleen maar bedoeld om de activisten te criminaliseren. Daar zijn wij wel even stil van. Wij hebben altijd gedacht: dit kan niet in Nederland. En nu gebeurt het gewoon recht voor onze neus.”

Greenpeace
In een reactie op het ‘buitenproportionele optreden van het OM’ zijn bestuurders van negen maatschappelijke organisaties van plan om zaterdag deel te nemen aan de klimaatdemonstratie. ,,De directeuren vinden het belangrijk om de actie te steunen, omdat het recht op protest in de vorm van burgerlijke ongehoorzaamheid onder druk staat”, stelt Greenpeace in een verklaring die mede namens andere organisaties is uitgegeven.

Ook bestuurders van Urgenda, Milieudefensie, FNV, De Goede Zaak, Both ENDS, Fossielvrij NL, de Jonge Klimaatbeweging en Oxfam Novib zijn van plan om te gaan.

Buitenproportioneel
Advocaat Willem Jebbink, die de activisten bijstaat, zegt dat de arrestaties ‘onnodig intimiderend‘ zijn. Eerder deze week deelde hij mee dat leden van Extinction Rebellion vrijwillig gehoord willen worden wanneer de politie daarom zou vragen. ‘Deze arrestaties zijn wat mij betreft buitenproportioneel. Het gerechtshof van Amsterdam heeft vorig jaar klip en klaar uitgemaakt dat oproepen tot blokkades géén strafbaar feit is omdat de opzet niet gericht is tot het plegen van strafbare feiten, maar oproepen tot vreedzame demonstraties.’

Een week eerder werd de woordvoerder van Extinction Rebellion, Lucas Winnips, om de exact zelfde reden al aangehouden. Hij zou met zijn bakfiets zijn klemgereden op de terugweg van het naar school brengen van zijn jongste kind. Volgens het Openbaar Ministerie maken hij en de zes andere activisten zich schuldig aan opruiing. Het blokkeren van de A12 is een illegale actie en leidt tot gevaarlijke situaties, liet het OM eerder weten.

Winnips heeft een gebiedsverbod gekregen voor de snelweg. Hij wil echter dat dat gebiedsverbod van tafel gaat en spant een kort geding aan dat vrijdag dient bij de rechtbank in Den Haag.

De blokkade van de A12 bij Den Haag moet zaterdag om 12.00 uur beginnen. Volgens XR ‘staan er meer dan duizend bezorgde burgers klaar om hun stem geweldloos te laten horen. Zij eisen een direct einde aan de jaarlijks 17,5 miljard euro fossiele subsidies’.

Maar ondanks die ‘zorgen over de opwarming van de aarde’ is het volgens het OM ‘geen excuus om op te roepen een belangrijke ontsluitingsweg te blokkeren’. Een eerdere blokkade van een snelweg zou hebben geleid tot ‘gevaarlijke verkeerssituaties’.

Den Haag heeft nog geen besluit genomen over maatregelen om de aangekondigde blokkade van de A12 te voorkomen. De zogenoemde driehoek van burgemeester, politie en het Openbaar Ministerie, is niet bij elkaar gekomen. ,,Op dit moment hebben we er niets over te melden”, laat een woordvoerster van burgemeester Jan van Zanen weten.

In november werden nog ruim 400 klimaatactivisten van XR en Greenpeace op Schiphol gearresteerd, omdat zij actie voerden op Schiphol-Oost waar privévliegtuigen staan. Ze namen plaats in meerdere jets en ketenden zich vast om te voorkomen dat de toestellen zouden opstijgen. Op die manier wilden de activisten het vliegverkeer zo lang mogelijk blokkeren. Ook verstoorde een klimaatactivist van XR een concert in het Concertgebouw.

Volgens het OM mag XR wel demonstreren en wordt dat door de gemeente Den Haag ook gefaciliteerd, maar een demonstratie mag ‘geen vrijbrief zijn voor het plegen van strafbare feiten’. Eerder zijn ook al klimaatactivisten veroordeeld die van plan waren om de Utrechtsebaan in oktober 2021 te blokkeren.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Ariel »

Iet giet oan. Jammer dat het niet giet van de regen.
Politie grijpt in bij klimaatprotest op de A12 in Den Haag

Honderden klimaatactievoerders zijn zaterdag rond twaalf uur de A12 in Den Haag opgelopen om daar actie te voeren. De actievoerders van Extinction Rebellion lopen op de snelweg en werpen blokkades op, ondanks waarschuwingen van de politie. Iets voor een uur is de politie begonnen met het verwijderen van de blokkade, de eerste actievoerders worden opgetild door de politie en in een arrestantenbus gezet.

De woordvoerder van burgemeester Jan van Zanen laat weten dat er hekken klaarstaan voor het geval demonstranten zich toch op de Utrechtsebaan begeven. Dan wordt uit veiligheid gehandeld en de weg afgesloten. Maar ook zal dan worden gehandhaafd want het is verboden om op de A12 te staan, zo zegt ze. Het verkeer wordt omgeleid, meldt de politie. Demonstranten werden door de politie opgeroepen om naar het Malieveld te gaan, maar daar gaven ze geen gehoor aan. Ook sprak de politie mensen op de weg aan en wordt er gewaarschuwd dat ze worden aangehouden als ze niet vertrekken. De politie is in actie gekomen en zijn de eerste demonstranten weggevoerd en aangehouden.
Jammer dat het niet giet van de regen. uiing. Ze zijn vrijgelaten maar kregen wel een verbod mee om zich vandaag op de Utrechtsebaan te begeven.

Extinction Rebellion heeft via verschillende sociale media livestreams lopen van de blokkade. Via Facebook en Instagram kunt u bij hen meekijken.

Het is niet duidelijk of alle zeven van plan zijn zich hieraan te houden. Een van de zeven klimaatactivisten, Lucas Winnips, zei vrijdagavond in Op1 te overwegen om toch naar de demonstratie te gaan. Hij probeerde eerder op vrijdag tevergeefs de zogeheten gedragsaanwijzing van tafel te krijgen bij de rechtbank.

De Haagse burgemeester Jan van Zanen heeft in een statement nog eens duidelijk gemaakt waarom hij geen akkoord heeft gegeven om te demonstreren op de Utrechtsebaan. Hij stelt dat demonstreren in de stad Den Haag altijd mogelijk is. „Demonstreren is een goed recht en dat faciliteren we altijd graag. We zijn demonstratiehoofdstad van Nederland en ontvangen jaarlijks een kleine 2000 demonstraties. Maar de vorm die kennelijk voor dit protest is gekozen, baart ons als politie en Openbaar Ministerie, ernstig zorgen”, zo stelt hij . „Een blokkade van de A12 gaat over de grenzen van het demonstratierecht. Deelnemers lopen het risico zich schuldig te maken aan ernstige strafbare feiten.” De burgemeester geeft ook aan dat er geen duidelijke aanspreekbare organisator is van de actie en men op geen enkele wijze bereid is om een vorm van demonstreren te kiezen die veilig is.

Ook in de stad zijn de inwoners de blokkades, het zou vandaag om de vijfde keer in korte tijd gaan, zat. Op social media wordt de boosheid flink geventileerd. Ook spreekt men er schande van dat de klimaatactivisten eerder, met milieuvervuilende spuitbussen, de net opgeknapte betonbakken van de Utrechtsebaan hebben besmeurd. Het feit dat er enorme files gaan ontstaan rond de stad noemen de tegenhangers ook niet echt vriendelijk voor het milieu.

Met de actie wil Extinction Rebellion juist aandacht vragen voor dat milieu. Aan hun aanhangers zijn de afgelopen week cursussen aangeboden om te leren je niet te makkelijk te laten wegslepen door de politie. De verwachting is dat er snel een einde gemaakt zal worden aan de blokkade die rond het middaguur is aangekondigd.

Uit woede over de arrestaties doen de directeuren van ongeveer veertig maatschappelijke organisaties mee aan een steunactie. Die moet dan op een viaduct boven de A12 worden gehouden. Onder meer Greenpeace, FNV, Urgenda, het Aidsfonds, Cordaid, het COC, de Fietsersbond, het Humanistisch Verbond, Milieudefensie en Stichting Vluchteling hebben aangekondigd dat ze meedoen aan dat protest.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Ariel »

The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door King George »

En gaat justitie het blokkeren van een snelweg nu even voortvarend vervolgen als destijds met de Blokkeerfriezen, dus camerabeelden bestuderen en al deze demonstranten opsporen en voor de rechter slepen? Of wordt het dan weer selectieve wetshandhaving?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Ariel »

Ingeborg blokkeert vandaag naakt de A12: ‘Dat maakt de actie sympathiek, ludiek en vrolijk’

Ondanks dat zes van haar mede-activisten zijn opgepakt, blokkeert Ingeborg de Lange (50) vandaag met Extinction Rebellion de A12 in Den Haag.

Ik ben inmiddels vijftig en heb overal al gedemon­streerd zonder dat er iemand last van had. Die tijd is voorbij

Ingeborg de Lange
Ze zit aan de keukentafel als haar telefoon piept. Aan de muur hangt een kalender. Op de datum van vandaag staat in koeienletters XR, de afkorting van klimaatbeweging Extinction Rebellion. De Amsterdamse schrikt zichtbaar als ze het bericht op haar telefoon leest. Zes mede-activisten zijn deze ochtend van hun bed gelicht, omdat ze hebben opgeroepen om deel te nemen aan de actie.

Haar partner, en vredesactivist, komt naar huis om te kijken of zijn vrouw niet ook is opgepakt. Maar De Lange heeft nergens toe opgeroepen. Het nieuws maakt de docent drama lichtelijk nerveus, maar niet twijfelachtig over haar deelname. ,,Nee, hierdoor word ik juist extra gesterkt. Dit is zo belangrijk. Ik laat ze niet in de steek.”

Files
Afgelopen november bezetten 250 activisten hetzelfde stuk snelweg ter hoogte van het Tweede Kamergebouw. Daardoor moest de A12 in beide richtingen dicht en dat zorgde voor files. De Lange snapt dat automobilisten daar chagrijnig van worden. ,,Maar dit overstijgt alles.”

Naar verwachting zijn vandaag vanaf 12.00 uur zo'n 1300 XR-actievoerders in touw. Bestuurders van negen maatschappelijke organisaties (waaronder Greenpeace, Urgenda en Milieudefensie) sluiten ook aan. Hun eis? Het stoppen met verstrekken van subsidie aan de fossiele industrie.

Op de vraag of ze niet voor de deur van de Tweede Kamer moeten actievoeren, reageert de Amsterdamse zuchtend. ,,Daar staan we al zo vreselijk lang. Ik ben inmiddels 50 en heb overal al gedemonstreerd zonder dat er iemand last van had. Die tijd is voorbij, dit is een zaak van leven of dood.”

Is een arrestatie het waard?
Haar eerste demonstratie - toen tien jaar oud - was tegen kernwapens, op het Malieveld. De Lange groeide op met ouders die geïnteresseerd waren in de Club van Rome. Zelf was ze actief lid van de Padvinders en veel in de natuur te vinden. Het gezin at in de jaren zeventig al bewust en vegetarisch.

Tijdens de studie voor docent drama, in Leeuwarden, ging ze naar avonden over onder andere vliegverkeer, pesticiden en bio-industrie. Toen was de student actief bij Greenpeace en Milieudefensie. ,,Naast mijn beroep is het milieu altijd mijn grootste interesse geweest.”

Haar baan als docent op een basisschool hield de Amsterdamse lange tijd tegen om nog actiever actie te voeren. Anders gezegd: ze was bang om gearresteerd te worden, bang om haar Verklaring Omtrent het Gedrag kwijt te raken. Of dat het waard was, vroeg De Lange zich af.

Naakt
Toch liet ze zich afgelopen februari voor het eerst oppakken. Tijdens een XR-bezetting van het ING-hoofdkantoor in Amsterdam. ,,Het was niet mijn bedoeling om gearresteerd te worden, want ik moest de volgende dag werken. Maar toen ik daar zat, voelde het zo goed om dit te doen voor de generaties na mij. De politie gaf ons de kans om weg te gaan, maar ik bleef zitten. Dat was een keerpunt in mijn actiecarrière.”

Ze bracht een nacht door in de cel, waardoor de kleuterklas geen lerares had. De schooldirecteur schrok, maar had volgens De Lange ook sympathie voor haar actie. ,,Hij hoopt alleen niet dat het elke week gebeurt.”

Afgelopen november is de actievoerder voor de tweede keer opgepakt, tijdens een protest in het natuurhistorisch museum Naturalis in Leiden. Het was de eerste keer dat De Lange uit de kleren ging om aandacht te vragen voor het klimaat. Ze is naturist, maar vond dit spannend en ongemakkelijk. ,,Normaliter trek ik op zo'n plek mijn kleren niet uit. Ik voelde druppeltjes zweet over mijn rug glijden. Maar het feit dat ik mezelf naakt durfde te laten zien voor deze zaak, maakte mij nog gemotiveerder. Toen dacht ik: dit is waar ik lijf en leden voor wil geven.”

Waar ligt de grens?
Ze zou zelfs durven sterven. Máár: enkel als dat verschil zou maken, benadrukt ze. Bijvoorbeeld als Shell zou stoppen. Of als ING niet meer investeert in fossiele industrie.

Heeft de 50-jarige dan geen enkele grens? Jawel. Ze zegt nooit iemand anders in gevaar te brengen. ,,Maar wat betreft mezelf durf ik ver te gaan. Ik voel dat ik nu nog de mogelijkheid heb om iets te doen. De komende jaren zijn cruciaal voor wat er met de aarde gaat gebeuren.” Dat is ook de reden dat ze vandaag de A12 blokkeert. Dat doet ze naakt, om haar actie sympathiek, ludiek en vrolijk te maken.
Hier kleed Ingeborg zich uit in de bus. Geniet van de blote billen van Ingeborg.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12511
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Extinction Rebellion

Bericht door sjun »

Verstand komt niet per definitie me de jaren. :wink2:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Ariel »

Ex-woordvoerder Extinction Rebellion klapt uit de school: ‘Het is een sekte’

Zion Lights, voormalig woordvoerder van Extinction Rebellion (XR), doet een ontluisterend boekje open over de actiegroep, die ze een sekte noemt. ‘De leider predikte martelaarschap en gebruikte angst en schuldgevoel voor macht.’

“De afgelopen zestien jaar maakte ik deel uit van een of andere milieuorganisatie als activist of betaalde werknemer. Eerst was het Camp for Climate Action, waar we elk jaar tegen een ander bedrijf protesteerden. Tijdens een demonstratie voor een bank in Edinburgh droegen we vuilniszakken en schilderden we ons in stroop – een knipoog naar het teerzand waarin de bank investeerde – en bestormden we het hoofdkantoor van de Royal Bank of Scotland, waar ik werd gearresteerd,” schrijft Lights in een column. “In 2018 sloot ik me aan bij Extinction Rebellion UK, de voorloper van Just Stop Oil, de groep achter de recente golf van destructieve acties.”

Sekte
“In een TedTalk noemt socioloog Janja Lalich de belangrijkste elementen van een sekte: ‘Een sekte is een groep of beweging met een gedeelde toewijding aan een meestal extreme ideologie die meestal wordt belichaamd door een charismatische leider.’ Roger [oprichter van Extinction Rebellion] predikte martelaarschap – hij spoorde iedereen aan om meer te offeren om ‘de gevangenissen te vullen’ – en gebruikte angst en controle als instrumenten om macht uit te oefenen. Journalisten vroegen me vaak of XR een sekte was, en ik zei dan ‘nee’. Maar dat was het wel. Het is niet alleen Roger Hallam die terreur en toewijding opwekt onder zijn klimaatveranderingskudde. Die kwaliteiten typeren de klimaatverandering-beweging. In juni 2020 verliet ik uiteindelijk XR. Kort daarna bracht XR een verklaring uit waarin stond dat ik een klimaatontkenner was en dat de media niet met mij mochten praten. Hier is de waarheid: als we vandaag zouden stoppen met het gebruik van olie, zouden duizenden mensen in een nog ergere energiecrisis terechtkomen, en de raderen van de maatschappij zouden stoppen met draaien. We moeten fossiele brandstoffen vervangen – maar met echte alternatieven, niet de radicale uitwissing die Roger wil,” schrijft Lights.

Manipuleren van emoties
“Tijdens mijn eerste XR-mediatraining kreeg ik de opdracht om te huilen op televisie. ‘Mensen moeten huilende moeders zien,’ zei Jamie Kelsey-Fry, de trainer en oude XR-activist, tegen me. ‘Ze moeten wakker geschud worden en weten waar ze echt om moeten geven.’ Ze vroegen of ik mijn kinderen wilde meenemen naar klimaatmarsen om dezelfde reden. Het hele gebeuren was een masterclass in het manipuleren van emoties. We werden geïnstrueerd om alles terug te brengen naar de klimaatsituatie en hoe politici ons in de steek lieten. Niets over oplossingen of wetenschap.”

Profeet
Lights moest niet hebben van XR-oprichter Roger Hallam. “Leden noemden hem een held, en vielen voor de voortdurende vergelijkingen met Martin Luther King en Gandhi die hij zelf maakte. Hij noemde zichzelf een profeet, en ‘bewees’ dat hij een martelaar was door regelmatige arrestaties en periodes in de gevangenis.”

Toch vielen veel activisten voor de leider, volgens Lights. “Dat komt omdat Roger weet dat zijn volgelingen – meestal jonge mannen en vrouwen – zich enorm schuldig voelen over hun koolstofrijke levensstijl. Hij aast op hun schuldgevoel en hun angst voor de toekomst. Je zou Roger bijna kunnen beschrijven als de leider van een sekte.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Ariel »

En wij maar denken dat we naar de heerlijke billen van Ingeborg de Lange gekeken hebben. Maar helaas. Het waren billen van een onbekende soldaat vrouw.
Striptease van activiste Ingeborg op A12 mislukt, politie pakt haar op voor ze zich kan uitkleden

Voor Ingeborg de Lange is de demonstratie op de A12 bij Den Haag zaterdag op een deceptie uitgelopen. Haar plan om - samen met zes anderen - zo goed als naakt te demonstreren, mislukte volledig. ,,Al voor de A12 werden we opgepakt. Tien uur vastgezeten.”

De dagen voor de grote demo van klimaatactiegroep Extinction Rebellion gisteren op de A12 kondigde ze aan naakt te gaan demonstreren. Nou ja, bijna naakt. ,,De bedoeling was een soort striptease-act. We zouden er met een busje heengaan, met daarin een groot blok beton, met van die gaten erin waar je je aan vast kan ketenen. Dat zouden een aantal activisten dan doen: snel uitladen en vastketenen. En wij zouden dan met zijn zevenen op een soort platform een striptease-act erbij heen doen, als ‘de Benzinepompjes', om het luchtig en ludiek te maken. Nee, niet helemáál naakt, dat is met kinderen erbij te confronterend, dat snappen wij ook. Maar we zouden tot op het ondergoed gaan en dan een banner uit onze onderbroek halen met een boodschap erop om te stoppen met miljardensubsidies aan fossiele brandstoffen”, vertelt de 50-jarige activiste die al vaker naakt demonstreerde, zoals in natuurhistorisch museum Naturalis.

‘We hebben ze', riepen de agenten
Helaas mislukte de actie van gisteren dus finaal. Waar vele honderden activisten de A12 wisten te bereiken, lukte het de stripteaseploeg dus niet. ,,We werden al voor 12.00 uur tegengehouden. Die agenten riepen triomfantelijk ‘we hebben ze', dan voel je je wel even een gezochte crimineel. Eerst wilden ze ons busje nog door laten rijden, maar toen ze dat betonnen blok zagen... We kregen zelfs te horen dat we zes jaar cel konden krijgen voor vernieling, als we zover waren gegaan.”

De Lange zat daarna naar eigen zeggen tien uur lang alleen in een benauwde minicel in een geblindeerd arrestantenbusje in plaats van dat ze luchtig op de A12 stond te zwieren. ‘Ik zat vast met alsmaar muziek en keihard slaande deuren, een soort marteling', schreef ze vannacht aan een vriend. Na vele ‘saaie en taaie’ uren mocht ze uiteindelijk naar huis om doodmoe in bed te vallen. ,,Een van ons zit zelfs nog vast omdat die anoniem wil blijven.”

De Lange is teleurgesteld, maar niet minder strijdbaar. ,,De volgende keer ben ik er weer bij. We gaan gewoon door.”

Andere vrouw wél naakt
Overigens werd er wel een andere vrouw halfnaakt gefotografeerd (door omstanders en ook door een fotograaf) die al in een door de politie ingezette stadsbus was gezet om afgevoerd te worden. Zij kleedde zich in de bus om, maar dat was dus niet Ingeborg de Lange. ,,Ik heb dat ook gehoord, maar ik ken die mevrouw niet.”

Advocaat Ficq ook opgepakt: ‘Keus gemaakt om mee te lopen’
Ook topadvocaat Bénédicte Ficq werd zaterdag gearresteerd, niet als lid van de groep van Ingeborg de Lange, voor alle duidelijkheid. ,,Je kreeg de keus: meelopen of meegedragen worden. Ik heb de keus maar gemaakt om mee te lopen”, glimlacht Ficq. ,,Ik heb daarna van 14.15 tot 18.30 uur vastgezeten”, vertelt de advocaat die momenteel een juridische strijd voert tegen de vaak van zware vervuiling beschuldigde staalfabriek Tata Steel. ,,Mede door mijn werk ben ik me steeds bewuster geworden van de schade die dat soort grote bedrijven aanrichten.”

Hoewel ze er puur was op persoonlijke titel, kreeg Ficq van veel mede-activisten vragen over wat hun rechten precies zijn. ,,De mensen klampen je daar wel voor aan. Dus je bent toch ook bezig met advies geven. Ik vond overigens, op het nogal hardhandig afvoeren van één demonstrant na, dat de politie het over het algemeen netjes heeft aangepakt.”

Na de klimaatactie op de Utrechtsebaan (A12) in Den Haag zitten nog twee mensen vast, laat de politie zondag weten. In totaal werden zaterdag 768 mensen aangehouden. De demonstranten die nog vastzitten, willen volgens de politie hun identiteit niet kenbaar maken.

Volgens Extinction Rebellion wordt de volgende demonstratie op de A12 al gepland. De datum van deze actie maakt de klimaatactiegroep later bekend.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Ariel »

Feiten geen rol bij Extinction Rebellion

Door LEON DE WINTER

Als je de website van Extinction Rebellion (XR) leest, dan word je geconfronteerd met onversneden klimaatangst. XR beweert: we verkeren in een klimaatcrisis, klimaatrampen volgen zich op, de aarde staat bijna in brand. De feiten zijn daarmee in tegenspraak, maar wat maakt dat uit? Er is een enorme behoefte aan de gedachte dat mensen de aarde kunnen redden. Ooit moesten er kinderen geofferd worden om de weergoden te bewegen tot regen of zon, maar in onze tijd offeren we niet meer en nemen we plaats op het asfalt van de A12.

Het klimaat is het resultaat van onwaarschijnlijk ingewikkelde processen, die we niet helemaal begrijpen. Onlangs verschenen er berichten over de draaiing van de gloeiendhete ijzerkern in het centrum van onze aarde. Die kern draaide mee met de aarde maar begint nu tegen de rotatiebeweging van de aarde in te bewegen. Wat betekent dat voor de aardkorst, ofwel voor vulkanisme, ofwel voor het klimaat? We hebben geen idee. Zou het blokkeren van een snelweg ons redden?

De atmosfeer warmt sinds het begin van de industriële revolutie op, zegt de website van XR – dat klopt. Maar daaraan vooraf ging een periode van afkoeling, en die afkoeling was geen feest: droogte, mislukte oogsten, honger en ziekten.

Ik weet inmiddels: als een temperatuuroverzicht wordt gepresenteerd dat begint in de negentiende eeuw, weet je dat je wordt besodemieterd. Je moet kijken naar overzichten die de temperatuurwisselingen gedurende duizenden jaren aangeven. Dan zie je dat het in de elfde en veertiende eeuw stukken warmer was dan nu, en datzelfde geldt voor de vierde en zevende eeuw. Daar kwam geen fossiele brandstof aan te pas.

Eigen universum
Maar feiten spelen geen rol. XR leeft in een eigen universum, zoals het een sekte betaamt. Tegelijkertijd is XR ook een oppervlakkige beweging. XR denkt niet dóór. Wat je ook doet in de eenentwintigste eeuw, lijkt me, je ontkomt niet aan het exploiteren van de natuur. Als dat verwerpelijk is omdat je denkt dat er zoiets bestaat als heilige, ongerepte natuur, dan zijn er weinig keuzes: er moet een einde komen aan alles wat dat ongerepte bedreigt. Als je dat vindt, weet ik niet hoe je het gebruik van lijm verantwoordt waarmee je jezelf aan een kunstwerk hecht. Die lijm is het resultaat van vondsten die vanaf de industriële revolutie mogelijk werden.

Blote voeten
En wat mij ook altijd verbaast, is de kledingkeuze van de XR-leden. Ze lopen vaak op sneakers die niet kunnen worden gemaakt zonder uiterst vervuilende industriële processen, alles aan die schoenen roept: ik ben chemie, ik ben fossiel! En de spijkerbroeken? Geen spijkerbroek bestaat zonder vervuilende industrie. En de jassen en jacks en rugzakken die veel XR’ers dragen? Kunststof, geproduceerd in fabrieken die dankzij fossiele brandstoffen roken en ronken en met derivaten van fossiele brandstoffen nieuwe materialen produceren, wat ooit een zegen voor de mensheid betekende.

Wat moeten die XR’ers dan dragen? Als je echt principieel bent, dan raak je die sneakers en jeans niet aan. Dan zul je kleding moeten dragen van stoffen die met de hand zijn geweven, zonder de inzet van weefmachines, zonder industrieel bewerkt en geoogst katoen, zonder chemische kleurstoffen. En wat draag je aan je voeten? Ik vermoed: klompen. Beter nog is om op blote voeten te lopen, zoals mensen deden voordat ze de aarde gingen vervuilen.

Ook zag ik een foto van een XR’er die ontspannen op de A12 in een boek zat te lezen. Hij had gelijk, niks zo lekker als lezen als je een goed boek in handen hebt, maar besefte hij wel wat de productie van zo’n boek de atmosfeer heeft doen injagen? Heel veel CO2!

Lezen kan echt niet meer als het tot je doordringt dat de productie van papier, het bedrukken met inkt, het binden en verspreiden van een boek, negatieve effecten heeft op het klimaat. Vergeet digitaal lezen: e-readers zitten vol met chemische rommel. Lezen is eigenlijk voor een XR’er taboe geworden.

Het verbaasde me daarom dat een collega van me, de uitstekende en succesvolle schrijver Arthur Japin, zich via een tweet achter XR opstelde. Hij reist veel en als het kan comfortabel en in stijl, maar hij is ook voor XR. Maar XR en het publiceren van boeken verdragen elkaar niet: de ’CO2-footprint’ van boekenproductie is te groot als je, als aanhanger van XR, de uitstoot van fossiele brandstoffen wil elimineren. Het is daarom een beetje – hoe zal ik het zeggen? – ’gratuit’ van Arthur om XR te steunen. Als hij consequent is, gaat hij nu op markten, gehuld in juten lappen en op blote voeten, met zijn verhalen toehoorders vermaken.

Privéjets
Het zijn allemaal lieverds die de A12 versperden. Maar zolang ze zich vertonen met alle wonderen van de industriële, chemische en digitale revoluties, en niet als middeleeuwse bedelmonniken, maken ze de hele XR-gedachte van ’zero fossiel’ eigenhandig belachelijk. Nog krankzinniger is dat zo ongeveer alle westerse elites dezelfde ideeën aanhangen terwijl ze in privéjets over de aarde vliegen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Mahalingam »

Co-eigenaar Nederlandse media financierde Extinction Rebellion én vorige baan ombudsvrouw NPO

De A12-blokkade van Extinction Rebellion werd breed uitgemeten in de media. Vaak opvallend sympathiek. Cultuur onder Vuur ging op onderzoek uit en onthult dat Extinction Rebellion in 2020 met 20.000 euro betaald is door Stichting Democratie en Media, die mede-eigenaar is van Nederlandse mediabedrijven. Dezelfde stichting maakte de vorige baan van Margot Smit mogelijk. Dezelfde Margot Smit die er nu als ‘ombudsman NPO’ op uit is Ongehoord Nederland uit het omroepbestel weg te censureren.
Spoiler! :
Voor ‘onafhankelijk kritische media’

Stichting Democratie en Media (SDM) is een onafhankelijke stichting met een eigen vermogen. Het grootste deel hiervan is geïnvesteerd in mediabedrijven, De Persgroep Nederland (o.a. De Volkskrant, Trouw en Het Parool) en De Correspondent. SDM heeft daar dus ook een vinger in de pap. Dit, naar eigen zeggen, onder de verklaarde doelstelling: “investeren in onafhankelijke, kritische media en sterke, integere democratische rechtsstaat”.

Extinction Rebellion predikt vernietiging van christelijke beschaving

Je zou dan zeggen dat SDM zich verre houdt van Extinction Rebellion, dat met snelwegblokkades de veiligheid van burgers in gevaar brengt. XR vernielt in het Verenigd Koninkrijk al bankfilialen. De missie van XR is niet klimaat, maar de vernietiging van de Westerse christelijke beschaving. Dat zegt mede-oprichter Stuart Basden zelf: "De afbraak van het klimaat is een symptoom van een giftig systeem dat de manier waarop we met elkaar omgaan heeft geïnfecteerd... verergerd toen de Europese 'beschaving' over de wereld werd verspreid door wreedheid en geweld gedurende de laatste 600 jaar van kolonialisme."

‘Niet links, maar progressief’


Je zou ook zeggen dat SDM het kritische en onafhankelijke Ongehoord Nederland wel flinke ondersteuning zou geven. Maar wie de lijst van organisaties doorkijkt die in de prijzen vallen, ziet dat SDM een kneiterlinks beleid volgt. Iets wat SDM zelf niet wil toegeven. “Wij zijn niet links, maar progressief”, beweert directrice Nienke Venema, die persoonlijk gemandateerd tot 100.000 hiervoor de hoofdverantwoordelijke is. Niet links, maar progressief? What’s in a name?, zou Shakespeare zeggen.

Vriendjespolitiek


Zelfs bij publicisten van uitgesproken linkse signatuur is SDM omstreden vanwege vriendjespolitiek. En dat niet alleen vanwege de 20.000 euro aan Vrienden van XR, de steunstichting van Extinction Rebellion. Volgens journalist Carel Brendel geeft SDM ook steun aan media-initiatieven rond de islam, bijvoorbeeld voor het maken van een video die de islamitisch-fundamentalistische hoofddoek bij het politie-uniform propageert. SDM steunt zo de facto de internationale hoofddoeklobby en organisaties met “haatpredikers”. Brendel vindt het bizar dat SDM, voortgekomen uit verzetskrant Het Parool, nu organisaties steunt die antisemitische propaganda bedrijven.

Bestuursleden SDM beloonden eigen projecten

Maar het is vooral de kleffe vriendjespolitiek die SDM in opspraak heeft gebracht. Het ging hierbij om subsidieverstrekking aan partijen die wel heel dicht tegen SDM aanzaten, of zelfs om bestuursleden van SDM die eigen projecten rijkelijk met SDM-subsidies beloonden. Zo nam NRC in 2016 “twee bestuursleden van de Stichting Democratie en Media die subsidies verdeelden” onder vuur. Deze twee, aldus NRC, “gaven honderdduizenden euro’s aan projecten waar ze zelf bij betrokken waren.”

Subsidie antisemitisme en haatprediking


ThePostOnline noemde in diezelfde tijd SDM een “activistenspeeltuin”. Het is “op z’n minst opvallend te noemen”, aldus TPO, “dat vooral de organisaties waar SDM-bestuursleden zelf het meeste bij betrokken zijn, en dus kunnen profiteren van de fondsen, de meeste subsidie krijgen. Al helemaal als dat linkse, anti-Israël organisaties zijn als Een ander Joods Geluid en Platform Stop Racisme en Uitsluiting.” Zoals gezegd gaat Carel Brendel verder in zijn kritiek: volgens hem steunt SDM niet alleen politieke organisaties die zich tegen de staat Israël keren, maar ook islamitische organisatie die regelrecht antisemitisme bedrijven en zich bedienen van haatpredikers.

‘Ruggengraat journalistiek’

Maar pikant is ook dat de vorige baan van Margot Smit, de huidige Ombudsvrouw van de NPO, mogelijk gemaakt is door SDM. Dat zegt Smit zelf. In 2009 kon zij dankzij SDM als directrice aan de slag bij de Vereniging van Onderzoeksjournalisten (VVOJ). Voor dit stukje carrière is de Ombudsvrouw NPO nog steeds dankbaar: “Zonder SDM was de VVOJ nooit geworden wat de vereniging nu is”, aldus Smit, die beweert dat SDM “de ruggengraat van de journalistiek” zou versterken. Opvallende bewoordingen voor iemand die een dissidente omroep al meermaals op de vinger tikte wegens onwelgevallige meningen en zelfs zou overwegen die het zwijgen op te leggen. Linkse censuur, die geheel in de geest zou zijn van wie haar vorige functie betaalden. Over ‘democratie en media’ gesproken.
https://cultuurondervuur.nl/artikelen/d ... 2023-02-05
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
zo feb 05, 2023 6:10 pm
Co-eigenaar Nederlandse media financierde Extinction Rebellion én vorige baan ombudsvrouw NPO
:shock: Hoe krijg je dit soort bedrijven schoongeveegd van extreem linkse activistische lieden. Dat lukt niet meer vermoed ik.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door King George »

Het lijkt op een gezwel dat maar voortwoekert en alles vernietigt. Om moedeloos van te worden.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door King George »

King George schreef:
za jan 28, 2023 2:39 pm
En gaat justitie het blokkeren van een snelweg nu even voortvarend vervolgen als destijds met de Blokkeerfriezen, dus camerabeelden bestuderen en al deze demonstranten opsporen en voor de rechter slepen? Of wordt het dan weer selectieve wetshandhaving?
De vraag stellen is 'm beantwoorden. Natuurlijk gaat dat niet gebeuren. Natuurlijk krijgen de deelnemers aan de verboden wegblokkade geen 29 dagen.
Sander Slijver❌DwarsBongeltsje! BlokkeerFries! @RotPunker schreef:Hoi lieve mensen!
Ik ben weer vrij uit de gevangenis na 29 dagen💪🏻😁😘
https://twitter.com/thelightedtwit/status/1622285399476289536
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Mahalingam »

De erfgenamen van RaRa gaan samenkomen :

Afbeelding

De clubjes uit de XR, Urgenda- GroenLinks- en Greenpeace-hoek gaan democratisch beslissen dat er gehakt moet worden en dat daar helaas spaanders bij vallen.
En hebben hun slachtoffers wel recht op slachtofferhulp?
Wij hebben als samenleving niet een tekort aan kennis over de nodige interventies om de klimaatcrisis aan te pakken. Wij lijden vooral aan gebrek van politieke moed. Daarom rijst de vraag of de huidige instituties bestand zijn om het klimaatvraagstuk aan te pakken. Heeft het wel zin om in actie te komen als ‘het systeem’ de happy few dient ten koste van onze planeet? Is vreedzaam protest wel genoeg, of zou het gebruik van geweld, dan wel tegen objecten, dan wel tegen personen, heroverwogen moeten worden? Zo ja, welke prijs zijn we allemaal bereid op persoonlijk niveau te betalen voor onze inzet voor klimaatrechtvaardigheid? Zijn wij bereid om drie tot vijftien jaar in de gevangenis te belanden als gevolg van klimaatactivisme? Welkom in het Progressief Café, welkom bij het moreel beraad over klimaatactivisme.
https://dezwijger.nl/programma/moreel-b ... flush=true

Zijn wij bereid om dood te gaan als gevolg van klimaatactivisme?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
zo feb 19, 2023 5:13 pm

Wij hebben als samenleving niet een tekort aan kennis over de nodige interventies om de klimaatcrisis aan te pakken. Wij lijden vooral aan gebrek van politieke moed. Daarom rijst de vraag of de huidige instituties bestand zijn om het klimaatvraagstuk aan te pakken. Heeft het wel zin om in actie te komen als ‘het systeem’ de happy few dient ten koste van onze planeet? Is vreedzaam protest wel genoeg, of zou het gebruik van geweld, dan wel tegen objecten, dan wel tegen personen, heroverwogen moeten worden? Zo ja, welke prijs zijn we allemaal bereid op persoonlijk niveau te betalen voor onze inzet voor klimaatrechtvaardigheid? Zijn wij bereid om drie tot vijftien jaar in de gevangenis te belanden als gevolg van klimaatactivisme? Welkom in het Progressief Café, welkom bij het moreel beraad over klimaatactivisme.
Ik ben benieuwd naar hun antwoord. Eén persoon zal niet aanwezig zijn. GL-Kamerlid Suzanne Kröger zou spreken op de avond, maar trekt zich terug.
Kröger zelf zegt te zijn ’gevraagd voor een debatavond over klimaatactivisme’, maar af te haken nu de geweldsvraag centraal staat: „Ik sta voor vreedzaam protest en voor mij staat buiten kijf dat geweld gebruiken daarbij niet hoort. Ik heb de organisatie laten weten dat nu dit de insteek is, ik niet aanwezig ben.”
Tja.. :finger:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Ariel »

Woede om bijeenkomst over ’klimaatgeweld’ en betrokkenheid GL-Kamerlid

Een avond die in het teken staat van de vraag of ’klimaatgeweld’ toegestaan zou moeten worden, zorgt voor woede in de Tweede Kamer. GL-Kamerlid Suzanne Kröger zou spreken op de avond, maar trekt zich terug.

Het gaat om een bijeenkomst onder de noemer van ’Moreel beraad over het klimaat’. Maar op de poster, waarop onder meer Kröger staat aangekondigd, staat genoemd dat het gaat om ’reflectie over de vraag of we geweld moeten gebruiken om de aanpak van de klimaatcrisis af te dwingen’. Op de site van Pakhuis de Zwijger, de locatie in Amsterdam waar de avond op 7 maart wordt georganiseerd, staat iets soortgelijks: „Is vreedzaam protest wel genoeg, of zou het gebruik van geweld, dan wel tegen objecten, dan wel tegen personen, heroverwogen moeten worden?”

De insteek van de avond zorgt voor woede in politiek Den Haag. „Discussie over de vraag of vreedzaam protest genoeg is. ’Moet geweld tegen objecten, dan wel tegen personen heroverwogen worden?’ NEE!!”, zegt VVD-Kamerlid Ingrid Michon. „Totaal bizar dat de klimaatbeweging overweegt om geweld te gebruiken! Het doel heiligt niet de middelen.” Michon stelt Kamervragen aan minister Dilan Yesilgöz (Justitie).

PVV-leider Wilders zet ook grote vraagtekens bij de avond: „Dus GL-Tweede Kamerlid Suzanne Kröger gaat naar een beraad over de vraag of geweld gebruikt moet worden om de aanpak van de klimaatdoelen af te dwingen. Gevaarlijk om dat alleen al te overwegen.”

BBB-voorvrouw Caroline van der Plas zet er ook kanttekeningen bij dat überhaupt een avond wordt georganiseerd over de vraag of ’klimaatgeweld’ zou moeten worden toegestaan’: „Verander het woord klimaat in stikstof en de sprekers in boeren, dan stond de hele Tweede Kamer op de kop.”

Ook raadsvragen
Die vraagtekens heeft JA21-senator en Amsterdams gemeenteraadslid Annabel Nanninga ook. Zij gaat er op haar beurt raadsvragen over stellen: „Een GL-kamerlid gaat gezellig babbelen of klimaatactivisten geweld kunnen gebruiken? In een zaal gesubsidieerd door de gemeente Amsterdam nota bene. Doodeng dat extreemlinks serieus gaat praten over geweld toepassen.”

Kröger zelf zegt te zijn ’gevraagd voor een debatavond over klimaatactivisme’, maar af te haken nu de geweldsvraag centraal staat: „Ik sta voor vreedzaam protest en voor mij staat buiten kijf dat geweld gebruiken daarbij niet hoort. Ik heb de organisatie laten weten dat nu dit de insteek is, ik niet aanwezig ben.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Mahalingam »

Bij onze Oosterburen zijn ze ook niet blij met die klimaatactivisten.
Ook daar zien ze de drang onder de klimaatgekkies toenemen om gewelddadig te worden.
"Het ontstaan ​​van een klimaat-RAF moet worden voorkomen!"

Nu, bijna dagelijks, plakken volgelingen van de Last Generation zichzelf op straat, ontheiligen ze kunstwerken en bekladden ze huizen met verf. Dit soort zelfbenoemde klimaatprotesten is niet langer acceptabel.

Het juiste antwoord van de rechtsstaat op klimaatstickers zijn strengere straffen en geen zeepwater en bakolie! Je kunt demonstreren tegen klimaatpolitiek, maar wat we zien in deze klimaatprotesten is gecoördineerde actie en het begin van radicalisering.

Het doel heiligt de middelen niet! Wie met criminele middelen lijf en leden in gevaar brengt en opzettelijk cultuurgoederen beschadigt, is geen demonstrant maar een crimineel!

CSUbt-baas Alexander Dobrindt waarschuwt daarom voor verdere radicalisering: "Het ontstaan ​​van een klimaat-RAF moet worden voorkomen." Deze analyse wordt ook gedeeld door experts opnieuw terreurexpert Bettina Röhl, dochter van RAF-medeoprichter Ulrike Meinhof. Ze ziet de "laatste generatie" al "aan de finish van de RAF".
https://www-csu--landesgruppe-de.transl ... x_tr_hl=nl

Heel Rood en Groen hangt in de gordijnen. Criminaliseren van 'activisten voor een goed doel' moet verboden worden.

Verfassungsschutz hält Bezeichnung "Klima-RAF" für falsch
https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... il102.html
Skandalisierung als „Klima-RAF“
https://taz.de/Skandalisierung-als-Klima-RAF/!5891938/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Ariel »

De klimaat gekkies hebben hun hand overspeeld met de bijeenkomst onder de noemer van ’Moreel beraad over het klimaat’.

Afgelast.
Streep door bijeenkomst over ’klimaatgeweld’ na woede en ophef

Een Amsterdamse avond die in het teken staat van de vraag of ’klimaatgeweld’ toegestaan zou moeten worden, wordt na aanhoudende kritiek geannuleerd. Pakhuis de Zwijger, de Amsterdamse locatie waar de avond zou plaatsvinden, zet er een streep door omdat ’in de aankondiging leek te worden opgeroepen tot geweld’.

Pakhuis de Zwijger komt tot die beslissing nadat er zondag grote ophef ontstond over de avond met ’ reflectie over de vraag of we geweld moeten gebruiken om de aanpak van de klimaatcrisis af te dwingen’, zoals op de poster stond. Vanuit de Amsterdamse gemeenteraad en de Tweede Kamer kwam felle kritiek, ook de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema bemoeide zich ermee.

Het leidt ertoe dat de avond nu wordt geannuleerd. „Het programma ‘Moreel beraad over het klimaat’ op 7 maart is geannuleerd omdat in de aankondiging leek te worden opgeroepen tot geweld. Wij staan voor dialoog en wijzen elke vorm van geweld of oproep tot geweld af. Daarom hebben we besloten deze avond niet door te laten gaan”, meldt Pakhuis de Zwijger op zijn site.

Het gaat om een bijeenkomst die onder de noemer van ’Moreel beraad over het klimaat’, waarop volgens de aankondiging zou worden gesproken over de vraag of geweld zou moeten worden toegestaan om de aanpak van de klimaatcrisis te bevorderen. Op de site van Pakhuis de Zwijger stond als begeleidende tekst bij het evenement: „Is vreedzaam protest wel genoeg, of zou het gebruik van geweld, dan wel tegen objecten, dan wel tegen personen, heroverwogen moeten worden?”

Woede
De insteek van de avond zorgt voor woede in politiek Den Haag. „Discussie over de vraag of vreedzaam protest genoeg is. ’Moet geweld tegen objecten, dan wel tegen personen heroverwogen worden?’ NEE!!”, zegt VVD-Kamerlid Ingrid Michon. „Totaal bizar dat de klimaatbeweging overweegt om geweld te gebruiken! Het doel heiligt niet de middelen.”

Meerdere sprekers, zoals GL-Kamerlid Suzanne Kröger en advocaat/klimaatactivist Benedicte Ficq trokken zich schielijk terug en zeiden slechts te zijn gevraagd voor een ’avond over klimaatactivisme’.

PVV-leider Wilders zet ook grote vraagtekens bij de avond: „Dus GL-Tweede Kamerlid Suzanne Kröger gaat naar een beraad over de vraag of geweld gebruikt moet worden om de aanpak van de klimaatdoelen af te dwingen. Gevaarlijk om dat alleen al te overwegen.”

BBB-voorvrouw Caroline van der Plas zet er ook kanttekeningen bij dat überhaupt een avond wordt georganiseerd over de vraag of ’klimaatgeweld’ zou moeten worden toegestaan’: „Verander het woord klimaat in stikstof en de sprekers in boeren, dan stond de hele Tweede Kamer op de kop.”

Ook raadsvragen
Die vraagtekens heeft JA21-senator en Amsterdams gemeenteraadslid Annabel Nanninga ook. Zij gaat er op haar beurt raadsvragen over stellen: „Een GL-kamerlid gaat gezellig babbelen of klimaatactivisten geweld kunnen gebruiken? In een zaal gesubsidieerd door de gemeente Amsterdam nota bene. Doodeng dat extreemlinks serieus gaat praten over geweld toepassen.”

Burgemeester Halsema laat in een reactie aan De Telegraaf weten de zaak op te pakken: „Ik ben voorstander van stevige discussies en protest. Geweld is in elke vorm onacceptabel. Ik heb contact gezocht met Pakhuis de Zwijger om dit voorval te bespreken.”

Andere sprekers volharden juist. Sybren Kooistra, oud-(campagne)medewerker van GL, zegt bijvoorbeeld dat ’het gaat om het op de ethische meetlat leggen van geweld tegen infrastructuur om zo huidig en toekomstig geweld door de klimaatdestructie te voorkomen’. Volgens hem vindt er al ’genocide’ plaats, in de vorm van klimaatverandering. Volgens schrijver Kiza Magendane is een gesprek over de vraag of geweld veroorloofd is een kwestie van ’diverse morele dimensies van het klimaatactivisme bespreken’.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Mahalingam »

Het is carnaval, lol leut en plezier.
En die lieden van Extinction die zijn niet vrolijk te krijgen. Nog erger: ze strijden tegen klimaat èn tegen plezier.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Mahalingam »

Er is al vaker gezegd: "laat die klimaatklevers maar vast zitten. Hebben ze toch zelf gedaan?" Maar ja, als het verkeer gehinderd wordt dan is snel verwijderen door de reddingswerkers gevraagd.
Maar als dat niet het geval is?
Politie laat klimaatplakkers zitten

Er is nu veel opwinding over een nieuwe politietactiek voor klimaatstickers. De uitvoerende macht liet de activisten vandaag blijkbaar gekluisterd aan een protest. Ze vormden geen belemmering voor het verkeer.

Nieuwe week, oude foto: De "laatste generatie" klimaatstickers geplakt op de Praterbrug om de A23 tot stilstand te brengen. Tot nu toe zo bekend, maar één ding zorgt nu voor veel opwinding: de politie heeft de actievoerders niet zoals gewoonlijk weggehaald, maar ze voorlopig laten zitten. Een nieuwe aanpak die veel kritiek heeft opgeleverd van de klimaatgroep:

"De politie was aanwezig, maar heeft ze bewust achtergelaten", schrijft de "Last Generation" op Twitter. De ambtenaren gebruikten aanvankelijk een draailadder van de brandweer en verwondden een van de milieuactivisten toen ze losraakten, aldus de woordvoerder. Uiteindelijk zouden de anderen zich moeten bevrijden en alle vier via de wegwijzerladder moeten afdalen. Volgens de woordvoerder zijn er tijdens deze protestactie geen arrestaties verricht, maar bij de andere twee wel al, meldt hij. Daarnaast zou een van de actievoerders nog steeds vastzitten, zijn naam: Wilfried Engl (62). Volgens de milieuactivisten, omdat het gebruik van oplosmiddelen om veiligheidsredenen ten minste een gedeeltelijke sluiting van de Zuidoost-Bypass zou vereisen,

De politie debatteert over de actie van vandaag - de activisten op de band laten opnemen - omdat het gebeurde omdat de demonstranten deze keer het verkeer niet hinderden.
https://www.oe24.at/oesterreich/chronik ... /546260433
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
di feb 21, 2023 10:30 pm
Er is al vaker gezegd: "laat die klimaatklevers maar vast zitten. Hebben ze toch zelf gedaan?" Maar ja, als het verkeer gehinderd wordt dan is snel verwijderen door de reddingswerkers gevraagd.
Maar als dat niet het geval is?
Heel verstandig besluit van de politie. Moeten ze vaker doen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Ariel »

Grappig. Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel.
GL-Kamerlid Kröger was op de hoogte van ’klimaatgeweld’ op omstreden debatavond: ’Ze vond die zin spannend’

GL-Kamerlid Suzanne Kröger heeft de waarheid geweld aangedaan door te suggereren dat zij niet wist dat een omstreden debatavond in Amsterdam in het teken zou staan van ’klimaatgeweld’. Uit navraag van De Telegraaf blijkt dat die insteek van meet af aan bij haar duidelijk was. Volgens het organiserend comité vond zij dat ’spannend’.

Is geweld geoorloofd om een hardere aanpak van de klimaatcrisis af te dwingen? Die vraag moest centraal staan tijdens een avond van het Progressief Café, een platform om de ’waarden van inclusie, verheffing en duurzaamheid in Nederland en daarbuiten in ere te houden’.

GL-Kamerlid Kröger was een van de prominente sprekers, maar trok zich terug toen ophef over het programma ontstond. Vlak daarna werd de gehele bijeenkomst in het Amsterdamse pakhuis De Zwijger vliegensvlug afgeblazen. Maar de vraag blijft boven de markt hangen of het geweldsonderwerp daarmee definitief van de agenda is verdwenen, nu niet alle sprekers afstand hebben genomen van de geweldssuggestie.

’Vanaf het begin spannend’
Nadat er ophef kwam over het geweldaspect trok Kamerlid Kröger, net als advocate Benedicte Ficq, haar deelname ijlings in. „Ik was gevraagd voor een debatavond over klimaatactivisme”, stelde zij na de ophef. „Ik sta voor vreedzaam protest en voor mij staat buiten kijf dat geweld gebruiken daarbij niet hoort. Ik heb de organisatie laten weten dat nu dit de insteek is, ik niet aanwezig ben.”

Uit navraag van De Telegraaf blijkt dat het Kamerlid al sinds zij de uitnodiging binnenkreeg, exact op de hoogte was van het geweldsonderwerp. Platform Progressief Café bevestigt ook dat Kröger op de hoogte was van dat onderwerp. „Mevrouw Kröger vond die zin vanaf het begin spannend.”

Opzet wijzigen
Kröger laat nu weten dat zij ’dacht’ deel te nemen ’aan een debatavond over klimaatactivisme’. „Op het moment dat ik de aankondigingstekst te zien kreeg heb ik gevraagd of de opzet van de avond gewijzigd kon worden.” Pas toen Kröger duidelijk werd „dat de opzet zo bleef heb ik aangegeven niet aanwezig te zullen zijn”, zo laat zij dinsdag in een schriftelijke reactie aan De Telegraaf weten. Of er daadwerkelijk gepoogd is dat onderwerp te veranderen, blijft onduidelijk. „We gaven aan dat ze het podium kon gebruiken, net als andere sprekers, om haar visie te schetsen”, aldus het platform.

Afwezig
Kröger was dinsdag wel in de Tweede Kamer, maar verschool zich in haar werkkamer en was niet aanwezig bij de stemmingen. Maandag zou zij aanvankelijk ook bij talkshow OP1 aanschuiven, maar volgens meerdere goed ingevoerde bronnen bedankte zij plots voor de eer. Ook GL-fractievoorzitter Jesse Klaver werd dinsdag niet tijdens het wekelijkse vragenuur gezien en ontweek daarmee een haag aan Haagse journalisten. Een woordvoerder van Klaver zegt dat hij tijdens de stemmingen ’een afspraak buiten de deur’ had.

Advocate Benedicte Ficq - die eerder dit jaar nog werd opgepakt bij een klimaatprotest op snelweg A12 en lid is van Extincition Rebellion - duikt vooralsnog ook voor vragen van journalisten. Op de vraag of ze niet vooraf hadden kunnen weten wat het gespreksonderwerp was, waardoor slechts het rumoer haar deed besluiten afstand te nemen, gaf ze ondanks een verzoek geen antwoord.

’Genocide’
Op de lijst van deelnemers stonden overigens veel personen die een link hebben of hadden met GL en Extinction Rebellion. Niet alle sprekers hebben overigens afstand genomen van het geweldsdebat. Een van hen is oud GL-campagnemanager Sybren Kooistra. Hij zegt dat ’het gaat om het op de ethische meetlat leggen van geweld tegen infrastructuur om zo huidig en toekomstig geweld door de klimaatdestructie te voorkomen’. Volgens hem vindt er al ’genocide’ plaats, in de vorm van klimaatverandering.

Seinen op rood
In Den Haag galmt het afgezegde evenement ook nog na. PvdA-Kamerlid Joris Thijssen, voormalig Greenpeace-activist, zegt dat hij ’zelf niet naar die avond in Amsterdam zou zijn gegaan’. Waar voor hem de grens ligt? „Bij anderen wat aandoen. Je mag wat mij betreft wel hinderen.” Thijssen zelf bezette namens Greenpeace - naar eigen zeggen - zeventig tankstations van Shell. „De rechter bevestigde destijds dat wij als actievoerders geen gevaar vormden. De veiligheid kwam pas in het geding toen de brandweer met slijptollen door de kettingen ging zagen.”

Maar bij een ander links Kamerlid, Renske Leijten van de SP, gingen juist alle seinen op rood toen zij de aankondiging langs zag komen. „Dit ging alle grenzen over.” Volgens Leijten ging de aankondiging ook veel te ver. „Ik vind het verstandig daar niet naartoe te gaan en vond het onverstandig om dit met deze insteek te organiseren.” Eerder spraken ook coalitiepartijen als de VVD, CDA en oppositiepartijen als PVV, JA21 en BBB hun afschuw uit over het debatonderwerp.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Mahalingam »

Opmerkelijk hoe die groenen proberen de schade te beperken.
Ik lees toch echt:

„Is vreedzaam protest wel genoeg, of zou het gebruik van geweld, dan wel tegen objecten, dan wel tegen personen, heroverwogen moeten worden?”

En die actievoerders en sympatisanten doen het nu voorkomen alsof ze zouden gaan filosoferen over geweld tegen infrastructuur. Een soort halve waarheid want ze zouden het ook hebben over hoe ze geweld tegen personen ideologisch kunnen verantwoorden.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Extinction Rebellion

Bericht door Ariel »

Weet je welke klimaat plakker ook aanwezig was tijdens een actie en demonstratie van gistermiddag aan de Mauritskade in het centrum van Den Haag bij het partijkantoor van de VVD ?
Uit onderzoek van Rijswijks Dagblad blijkt dat onder de aangehouden demonstranten zich een raadslid van de gemeente Rijswijk bevindt. Zij is door de politie in een busje afgevoerd. Het gaat om Sam Schwencke van GroenLinks. Van beroep is zij overigens klimaatadviseur van de gemeente Den Haag.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie