Wat weten we nu van de coronacrisis?

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Wat staat ons nog meer te wachten uit China?

Bericht door mercator »

hans van de mortel schreef:
zo jun 27, 2021 1:05 pm
Bijna 1,8 miljard dwaze mensen die zich moslim noemen op deze aarde, geloven heilig dat de historische Arabische Mohammed geen vieze smerige vuile weerzinwekkende pedofiel, psychopaat, sadist en oorlogsmisdadiger was, maar een keurig heerschap die namens zijn zelfverzonnen Allah als toonbeeld moest dienen voor ALLE mensen op aarde.
...maar dat denken heel veel niet-moslims ook. Zeker het bestuur van pretpark De Efteling waar Monsieur Cannibale wordt afgevoerd vanwege racistisch. In de plaats komt Sindbad de Zeeman met de bedoeling om (quote) waardering te creëren voor de Arabische cultuur.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Wat staat ons nog meer te wachten uit China?

Bericht door Ali Yas »

mercator schreef:
zo jun 27, 2021 6:12 pm
In de plaats komt Sindbad de Zeeman met de bedoeling om (quote) waardering te creëren voor de Arabische cultuur.
Net als voor Ali Baba en de veertig rovers neem ik aan?
Truth sounds like hate to those who hate truth.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Wat staat ons nog meer te wachten uit China?

Bericht door mercator »

Ali Yas schreef:
zo jun 27, 2021 6:20 pm
Net als voor Ali Baba en de veertig rovers neem ik aan?
Was dat maar waar, het gaat eerder over 400 miljoen rovers.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door King George »

Toen ik klein was en de grote bozen buitenwereld nog ver weg leek keek ik naar de tekenfilmserie Sinbad de Zeeman. De naam Bagdad leerde ik kennen via deze tekenfilmserie. Rond die tijd was ook de achtjarige opbrandoorlog tussen Iran en Iraq uitgebroken. Toen ik dat een beetje ging volgen verbaasde het mij dat de stad Bagdad echt bestond en dat het in die contreien lag.

"Sinbad, Sinbad, Sinbad de zeeman uit Bagdad.
Sinbad, Sinbad, neem met je reizen ons mee.
Al je vriendjes wachten op jou kleine Sinbad.
want zij weten jij beleeft altijd wel wat."



De Ali Babaïst Sinbad de Zeeman mag wel. Zou Wickie de Viking, het slimme jongetje dat altijd wijze ideeën vond voor moeilijkekwesties waarin men verwikkeld zat, nog mogen of is dat in deze hedendaagse woke cultuur een no go? En zouden oud-Noorse sprookjes nog mogen?



Wickie de Viking had zelfs een eigen stripblad.

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ali Yas »

Ik vraag me af of kennis überhaupt nog een ding is. Zo weten we bijvoorbeeld al een tijdje dat ivermectine goed helpt tegen corona, maar die wetenschap moet plaats maken voor financiële belangen. Niet onze financiële belangen natuurlijk, maar die van een piepkleine "elite".
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door hans van de mortel »

Ali Yas schreef:
wo jun 30, 2021 12:30 pm
Ik vraag me af of kennis überhaupt nog een ding is. Zo weten we bijvoorbeeld al een tijdje dat ivermectine goed helpt tegen corona, maar die wetenschap moet plaats maken voor financiële belangen. Niet onze financiële belangen natuurlijk, maar die van een piepkleine "elite".
Sinds 30 juni is hier niks meer gepost.

Is het droogteseizoen reeds van start gegaan? Is informatie over het Chinese Vleermuizenvirus dan al opgedroogd? Ik dacht het niet. Gelet op alle overstromingen door extreem hoge regenval. Was dit soms het resultaat van wekenlang hitsige hete onhoudbare hoge temperaturen die uitstekend passen bij het scenario dat vervelende typen wetenschappers ons proberen wijs te maken, namelijk dat de opwarming van de aarde onze schuld is en dat wij in staat worden geacht daar wat aan te kunnen veranderen. Volgens de leerboeken op de Nederlandse scholen ontstaat regen door verdamping van water waardoor wolken zich formeren die nodig moeten plassen. Ach ja, we maken al maanden temperaturen mee van tegen de 30 graden zonder regen. Niet dus. regen ontstaat door beïnvloeding, straling vanuit het universum zoals met alles het geval is, zegt mijn logica. Denk maar aan de stemmingswisselingen waar ieder mens in meer of mindere mate aan onderhevig is.

Niks doen is het beste tegen de klimaatopwarming die altijd na zoveel tijd, na een ijsperiode, plaatsvindt. Heel gewoon. Heel normaal. De natuur herhaalt zich. Sterker nog: de natuur laat zich niet dwingen en gaat voorlopig nog niet dood. De mens, het resultaat van een doorgaans onnadenkende ordinaire onbedwingbare neukpartij, verdient de doodstraf. En daar valt niks op af te dingen. Mercator kreeg uitstel van executie. Is hij daar blij mee? Wij wel in ieder geval. [icon_lol.gif] Vraag maar eens of hij nog dezelfde handen heeft als waarmee hij zijn virtuoze composities van Bach wist te vertolken op zijn waardevolle klassiek veel geld opbrengende piano. Het kreupele en gebrekkige in de mens is het resultaat van het eeuwige gebrek aan de vrije wil. Misschien dat Ariel het beter weet. Maar het erbarmelijke schepsel dat mens heet is voor geen cent te vertrouwen en beslist geen sociaal dier, maar een slimme uitgekookte rat zoals de wet van Pavlov aantoont. Logisch. Het enige doel in het leven is te overleven. Het zijn juist de mohammedanen - moslims in de volksmond genoemd - die dit als geen ander begrijpen. Europa en ook andere delen van de wereld zijn besmet met het islamvirus waarvan moslims de dragers zijn en dat maar een restrictie kent om te overleven:

PARASITEREN OP DE WESTERSE CHRISTELIJKE KENNISECONOMIE EN BESCHAVING.

(kopvodden zijn er het bewijs van)

Hetzelfde stel ik dan ook voor met betrekking tot de lucratief in de belangstelling staande vaccinatie-kermis, rad van tegenstrijdige op fascistische gronden gerichte speculatiemodel van dictatoriale overheden die door de Tijdgeest gedwongen worden hun verstand aan de wilgen van de verdoemenis te hangen en uitsluitend 'waarheid' willen beoefenen met op geld beluste belangstellenden: de farmaceutische industrieën. Goed dat ik weer in beeld ben. Wat denk je hier van en onthoud dat de mens geen vrije wil heeft, ook al vind je jezelf geweldig geniaal. Het is de Tijdgeest die alles al eerder en voorspelbaar heeft bekokstoofd en niet aan ouderdomsverschijnselen lijdt zoals de wel bijzonder absurd kort in leven zijnde mens die al ras met rimpels en allerlei ziekten richting zijn dood wordt aangestuurd. Automatische piloot? Handmatig? Medicijnen? Vaccinaties? MEDELIJDEN? Zeker! Richting het definitieve einde. Geen redden meer aan. Het Chinese Vleermuizenvirus is slechts de paniekzaaier in de verwarring die de mens eigen is. Roep luidkeels 'BRAND' in de bioscoop en bemerk wat de gevolgen zijn. Geen vlammetje te zien. En toch die paniek.

Jaarlijks vallen er gemiddeld 2700 doden in Nederland ten gevolge van de besmetting met het reguliere griepvirus dat als vaste klant van het Nederlandse vaccinatieprogramma nog nooit verder is gekomen dan het verspreiden van een trieste minderwaardige Russische roulette effectieve garantie van 60%. Val ik in herhaling? Dan heeft dit te maken met het onbeschrijflijke achterlijke categorisch ontkennen van wat er werkelijk aan de hand is:

NIKS!

De natuur doet haar werk. Maar de mens houdt nu eenmaal van zeiken en beter weten tegen beter weten is.


Wat doe ik hier nog langer? Geen idee. Ik dacht dit dit een forum is die met 100% bewijzen het weerzinwekkende walgelijke krankzinnige sadistische islamvirus de grond weet in te boren. Ik heb dat gedaan. Met succes? Geen idee.

Misschien dat Allah in combinatie met het COVID-19 virus zorg wil dragen dat minstens 1,7 miljard mensen die zich moslim noemen sterven aan een luchttekort omdat zij sowieso al stinken uit hun mond met de verering voor de historische Arabische pedofiele viespeuk, sadist en moorddadige op geweld beluste woestijnrover en oorlogspsychopaat Mohammed (VZMH).
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

hans van de mortel schreef:
ma jul 26, 2021 3:01 pm
Wat doe ik hier nog langer? Geen idee. Ik dacht dit dit een forum is die met 100% bewijzen het weerzinwekkende walgelijke krankzinnige sadistische islamvirus de grond weet in te boren. Ik heb dat gedaan. Met succes? Geen idee.
Hans, als jij kan zorgen voor een paar toffe islamieten die met ons een pittige discussie aan willen/durven gaan over de koran en mohammed , dan wordt ik helemaal blij. Ik weet ze niet te vinden.

En wat wil je weten over de corona crisis? Je leest toch ook je kranten vermoed ik.

En wat het weer betreft: Massa’s regen, onweer en ook de temperaturen zijn deze zomer vaak niet om over naar huis te schrijven. ‘Ik weet het, het is om moedeloos van te worden’, zegt weerman David Dehenauw, hoofd van de weerdienst van het KMI. Samen met Frank Deboosere blikt hij vooruit op het weer in augustus.

Vandaag en morgen wisselvallig met kans op buien en onweders, die plaatselijk fel kunnen zijn. Maar dan wordt het toch geleidelijk iets beter: van woensdag tot vrijdag krijgen we meer zon en temperaturen ...

En nu wat islamitsch nieuws.

Dubai wil geen covid, maar wel regen.

En Dubai maakt regenbuien met drones om hittegolf te lijf te gaan

En wat was het resultaat van die "cloud seeding"? Ondergeloopte straten. Maar dat gebeurde in 11 januari 2020.

'Cloud seeding': Dubai onder water door zelfgemaakte regen

Hoe het er nu aan toe is weet ik niet. :nietverstaan:

Het zit allemaal niet mee voor de mohammedaanse oema.

Update: Het experiment had ook nu een werkend resultaat, zoals blijkt uit beelden die door het NMC zijn gedeeld. Maar het werkte iets té goed, waardoor de situatie al snel uit de hand liep. De stad was drijfnat en op verschillende plaatsen werden zelfs overstromingen waargenomen.

Goede en barmhartige regen valt momenteel op Sharjah en Ajman. 21-7-2021_filmpje
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door mercator »

Ariel schreef:
ma jul 26, 2021 3:48 pm
Update: Het experiment had een werkend resultaat, zoals blijkt uit beelden die door het NMC zijn gedeeld. Maar het werkte iets té goed, waardoor de situatie al snel uit de hand liep. De stad was drijfnat en op verschillende plaatsen werden zelfs overstromingen waargenomen.
De Islamieten en hun vrienden zullen wel denken dat ze daarmee niet het warm maar wel het koud water hebben uitgevonden. Nee dus. Wolken laten uitregenen door ze te bestrooien met zilverjodide is een techniek die al tientallen jaren bestaat. Maar toen moest dat met vliegtuigen gebeuren nu kan het met drones. Dat is alles. Maar er moeten eerst wel geschikte wolken zijn anders gaat het regenen niet door.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

mercator schreef:
ma jul 26, 2021 5:06 pm
Maar er moeten eerst wel geschikte wolken zijn anders gaat het regenen niet door.
[icon_lol.gif] Maar ze doen het toch maar even. Ik vind het al knap dat ze dat weten in Dubai. Geef ze een beetje credit :hiding:

Ik heb al in de twitter krochten gelezen dat alle heftige regenbuien van de laatste tijd ook veroorzaakt zijn door cloud seeding, en dat wegens new world order of zo. :nietverstaan:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
ma jul 26, 2021 5:13 pm
Ik heb al in de twitter krochten gelezen dat alle heftige regenbuien van de laatste tijd ook veroorzaakt zijn door cloud seeding, en dat wegens new world order of zo. :nietverstaan:
Dat lijkt me niet, anders was het KNMI wel ingelicht. Maar het KNMI wist van niks. :roll:
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

Ali Yas schreef:
ma jul 26, 2021 10:03 pm
Ariel schreef:
ma jul 26, 2021 5:13 pm
Ik heb al in de twitter krochten gelezen dat alle heftige regenbuien van de laatste tijd ook veroorzaakt zijn door cloud seeding, en dat wegens new world order of zo. :nietverstaan:
Dat lijkt me niet, anders was het KNMI wel ingelicht. Maar het KNMI wist van niks. :roll:
Misschien zou de KNMI eens wat vaker twitter moeten doorlezen. Best heel leerzaam. :wink2: Andere mensen zeggen weer dat HAARP (High Frequency Active Auroral Research Program, ik heb het op moeten zoeken) de oorzaak van de vele regen en overstromingen is.

:giveup:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door hans van de mortel »

passant schreef:
zo aug 01, 2021 1:46 pm
hans van de mortel schreef:
zo aug 01, 2021 11:56 am
We moeten leren omzichtig met de varianten om te springen, wil dit niet ontaarden in een razernij wanneer iets hen niet zint door onze bemoeienis ermee. [icon_lol.gif]
Ik weet dat je niet in evolutie gelooft maar Darwin had mss toch wel een punt met zijn Survival of the Fittest.
Natuurlijk had hij daarin gelijk. Maar voor deze simpele logica hebben we echt niet Darwin de Baardaap nodig. Mensen die gezond zijn om wat voor reden dan ook - ik denk aan een krachtig stoer DNA in familieverband - zullen te allen tijde behoren bij de groep die de meeste kans van overleven maakt. Hoge leeftijd - ik denk aan boven de negentig - is een familiekwestie. Sterk geslacht. En ja, ik denk niet dat de zwakken de wedstrijd OVERLEVEN zullen winnen.

Laat baardaap Darwin zich nou lekker bezig houden met zijn vinkentouw en zich niet bemoeien met mijn simpele denkvermogen waarmee ik God zijn mond weet te snoeren. [icon_lol.gif]
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ali Yas »

hans van de mortel schreef:
zo aug 01, 2021 10:51 pm
Mensen die gezond zijn om wat voor reden dan ook - ik denk aan een krachtig stoer DNA in familieverband - zullen te allen tijde behoren bij de groep die de meeste kans van overleven maakt.
Dat is niet wat Darwin bedoelde met zijn "fittest". Het Engelse woord "fit" betekent zoals je weet in eerste instantie "passen(d)". Er zijn Afrikaanse volken waarvan een groot deel bestaat uit erfelijk zieke mensen die de negentig beslist niet halen. Waarom? Omdat die ziekte een andere ziekte voorkomt. Die andere ziekte (malaria) blokkeert het krijgen van nakomelingen, die erfelijke ziekte (sikkelcelanemie) niet.

Omdat we weten dat selectiedruk ontwikeling in een bepaalde richting stuwt, kunnen we daar gebruik van maken. Of als we dat niet doen kunnen we er in elk geval achteraf wijzer van worden.

Het verlagen van de besmettingskans was de methode bij uitstek om besmettelijkere varianten te bevoordelen. Ik weet niet of dat de bedoeling was, maar het is wel gelukt.

Zieke mensen vragen thuis te blijven bevoordeelt minder agressieve varianten: de ziekste mensen blijven meer thuis dan mensen die er weinig last van hebben, wat een pluspunt is voor de varianten die weinig klachten geven.

Door de verschillende maatregelen die nu al anderhalf jaar duren hebben we, geheel volgens verwachting, vooral nog te maken met superbesmettelijke maar tamme virusvarianten. Het wordt tijd dat we ons daar zo snel mogelijk allemaal aan bloot stellen, dan zijn we er vanaf.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door hans van de mortel »



Ach wat coronacrisis? Parkinson is pas het grote gevaar waar we voor moeten waken. Een pandemie waar corona u tegen zou moeten zeggen. Een leerzame video, een eyecatcher van een rampzalige pandemie die ons in het vooruitzicht wordt gesteld, veroorzaakt door - ook daar heb ik meermalen op gewezen:

OVERBEVOLKING.


Vandaar al die pesticiden (waaronder ook moslims gerekend dienen te worden als bijwerking van de Islam) en overige bijwerkingen van onze vooruitgang.

Medicijnen en vaccins hebben bijwerkingen. En van de corona vaccins weten we dat die steeds minder serieus genomen MOETEN worden. De onschuldige gedachte heerst aan een vaccin dat liefst 90% effectieve garantie biedt om niet op te lopen tegen het Chinese Vleermuizenvirus, terwijl men nog altijd niet erin geslaagd is het jaarlijks toe te dienen griepvaccin tegen ouderen van 60% effectieve garantie op te waarderen naar de 90% waarmee de lucratieve op dikke winsten beluste farmaceuten reclame maken voor hun vaccins tegen COVID-19.

‘Baat het niet dan schaadt het niet’, gaat ook niet langer op voor de vaccins tegen het Chinese Vleermuizen virus. Want wie zich verplicht voelde zich te laten vaccineren loopt binnenkort de kans pas echt de klos te zijn door alsnog met het virus besmet te worden. Want het gebeurt nu al! Ik zuig het niet uit mijn duim.

De paus heeft Parkinson. Tsja . . . logisch. God is die corrupte religieuze tarzan meer dan zat.

De video:
9:56 . . . maar die medicijnen hebben helaas ook beperkingen en veroorzaken na een aantal jaren bijwerkingen. Onder andere gaan die pillen hun doel voorbij schieten waardoor mensen overtollig worden. Bovendien kunnen die pillen ook allerlei bijwerkingen op geestelijk gebied hebben.
Hahaha! Dat is nu precies waarop ik steeds weer de nadruk leg, op die ranzige snelle vaccinatiemethode van de veelverdieners die in een razend snel tempo binnen een jaar een effectief 90% gegarandeerd vaccin tegen de corona ziekte wisten te ontwikkelen met vermelding van niet noemenswaardige bijwerkingen. Voor het antwoord op de vraag ‘Hoe zit het dan met de bijwerkingen die pas over een aantal jaren aan de orde komen’, werd verwezen naar de tast in het duister. En die tast is - hoe schattig ook - voorbehouden aan de consument. :roll:
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ali Yas »

hans van de mortel schreef:
ma aug 02, 2021 12:17 pm
‘Hoe zit het dan met de bijwerkingen die pas over een aantal jaren aan de orde komen’, werd verwezen naar de tast in het duister. En die tast is - hoe schattig ook - voorbehouden aan de consument. :roll:
Consument? Onbetaalde proefpersoon zal je bedoelen.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door hans van de mortel »

Uit een Zuid-Koreaanse studie van eind april, blijkt dat van een kantoor bijna alle medewerkers in de ene vleugel waren besmet met corona en van de andere vleugel nauwelijks iemand. 'De enige verklaring daarvoor zijn aerosolen.'
'Ik ben het ermee eens dat er voldoende situaties zijn beschreven die alleen maar verklaard kunnen worden door transmissie door de lucht', reageert epidemioloog Tostmann. 'Te vaak lijkt het in de discussies dat het óf aerosolen óf druppels zijn. In het Nederlandse beleid is te veel nadruk gelegd op de druppels.'

Als de bevolking als geheel de maatregelen had kunnen bepalen, in plaats van een kleine groep en hun adviseurs, dan waren de dingen met de snelheid van het licht gebeurd.' Kijk naar gok- of aandelenmarkten, waar waarden en quoteringen in no time worden vastgesteld.
Hahaha! Heb ik toch lekker gelijk gekregen. Al vanaf het prille begin van deze zinloze discussie. Gewoon, nadenken, hersenen gebruiken (je eigen hersenen). En liggen de feiten anders verdeeld op het glibberige pad van 'meeste stemmen gelden' dan nog zeg ik (in de lijn van Mercator die aan baardaap Darwin refereerde):

De sterkste (in gezondheid) overleeft. Ook al is het van korte duur.
:roll:
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ali Yas »

Met het soort interviewresultaten dat je hieronder kunt zien begin ik met jou, Hans, te twijfelen aan de vrije wil van mensen. Ze lijken een wrijvingsloos kanaal van staatspropaganda, willoos en hersenloos. Heel griezelig. Wie nog dacht dat de omkomst van de nazi's een raadselachtig falen van speciaal de Duitse bevolking was: think again...

Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door hans van de mortel »

Afbeelding
‘De coronastorm – Hoe een virus ons verstand
wegvaagde’,uitgeverij Boom, 208 blz, € 17,50


PRIMA ARTIKEL. DE ONVERBLOEMDE WAARHEID DIE GELEZEN MAG WORDEN.
Interview met René ten Bos

‘In de coronacrisis is sprake van fascisme zonder dat er fascisten zijn’

Voormalig Denker des Vaderlands René ten Bos: 'Het is verbijsterend te zien dat we onze waarden zo makkelijk te grabbel gooien.'Beeld Jörgen Caris

Voormalig Denker des Vaderlands René ten Bos schreef een boek over de coronacrisis vol met lemma's. ‘In 2020 heerst iets wat ik ‘coronafascisme’ zou willen noemen.’

Peter Henk Steenhuis in Trouw - 23 juni 2020

Toen de coronacrisis uitbrak, werd voormalig Denker des Vaderlands, René ten Bos, onrustig. Wat gebeurt hier? Welke maatregelen nemen regeringen nu weer? Op zijn mobiel volgde Ten Bos talloze Franse, Duitse en Nederlandse sites. “Ik vond het verbijsterend te zien dat we onze waarden zo makkelijk te grabbel gooien.”

Niet dat Ten Bos het virus wil bagatelliseren: “Covid-19 is een rotziekte, daarvan ben ik wel overtuigd. Maar wat hier in korte tijd gebeurde, was nihilistisch: vrijheid van godsdienst, vrijheid van demonstratie, vrijheid van beweging – aan al die grondrechten bewezen we slechts lippendienst, want op het moment dat er een virus langskomt, geven we alles op voor één waarde: gezondheid.”

Ten Bos volgde ook hoe zijn collega’s reageerden. “Ik vond de meeste filosofen voorspelbaar, ze zien in de crisis vooral een bevestiging van hun eigen gelijk. Neem de Italiaanse filosoof Giorgio Agamben, die veel schreef over de noodtoestand en in deze crisis een bevestiging vond van zijn theorie dat er in democratieën uiteindelijk altijd naar de noodtoestand gegrepen wordt. Hij heeft geen ongelijk, maar daarmee ga je toch voorbij aan de uniciteit van deze crisis.”

Om vooringenomenheid te voorkomen, ontwikkelde Ten Bos een veelheid aan visies. Dat leidde tot ‘De coronastorm - hoe een virus ons verstand wegvaagde’, het eerste filosofische boek over de crisis dat oorspronkelijk in het Nederlands is geschreven en deze week verschijnt.In het voorwoord schrijft Ten Bos: “Met dit kleine filosofische corona-alfabet wil ik aansluiten op een oude, bijna vergeten filosofische traditie, te weten, die van de dictionnaire.”

In navolging van de beroemde dictionnaire van de Franse schrijver Voltaire hoopt Ten Bos in zakformaat filosofische kennis over deze crisis toegankelijk te maken. De coronastorm begint bij de A, dus met de angst, door Ten Bos een gemoedstoestand genoemd, “die over mensen heen komt zodra ze gaan twijfelen aan de mogelijkheid van preventie”. De angst zit verscholen in de etymologie: “Het Latijnse woord virus betekent ‘gif’ of ‘slijm’. Het gaat dus om iets waar we ons beter verre van kunnen houden.”

Ten Bos zoekt meteen de confrontatie op met de lezer, want de tweede zin van dat eerste lemma luidt: “In 2020 heerst iets wat ik ‘coronafascisme’ zou willen noemen”.

“Ik weet het”, zegt Ten Bos, “dat woord hakt erin, en vraagt om uitleg. Fascisme is een fenomeen dat tal van verschillende gedaanten heeft gekend: antisemitisch of niet, futuristisch of conservatief, racistisch, vrouwonvriendelijk, nationalistisch of wetenschappelijk, maar dat allemaal ook weer lang niet altijd.”

Je kunt er niets over zeggen.


“Toch wel. Ik zie het fascisme als een mengelmoes waarin gemoedstoestanden samenkomen: angst, hang naar oorlogstaal, geloof in een oplossing door zinnen uit te spreken als: ‘Zoals we nu leven gaat het niet langer’. In de coronacrisis is sprake van een fascisme zonder dat er fascisten zijn.”

Dit begrijpt niemand.


“Ik vind onze minister-president niet fascistisch, maar als ik politici hoor zeggen: ‘We moeten achter onze leiders staan’, of ‘Wij moeten naar Van Dissel luisteren, want hij is de baas’, dan constateer ik dat deze zinnen fascistische elementen bevatten. Wat te denken van een zinnetje op de website van de Nederlandse Spoorwegen: ‘Wij rijden alleen voor de helden die de strijd met het coronavirus aangaan’. Als je ‘met het coronavirus’ weghaalt, blijft er iets heel opmerkelijks over. Heldenverering heeft sowieso iets fascistisch, zeker als we per proclamatie voor deze helden gaan klappen.

“Alle fascistische samenlevingen hebben één kenmerk gemeen: ze zijn gebaseerd op klikken. In nazi-Duitsland heeft de telefoon daarbij een grote rol gespeeld. Ook afgelopen maanden hoor je dat mensen anderen, die zich niet aan de maatregelen hielden, wilden verklikken. Als mensen zeggen dat we het virus hoe dan ook onder controle moeten krijgen, niet goedschiks dan maar kwaadschiks, tendeert deze oplossingsgerichtheid naar geweld, en binnen het fascisme is geweld altijd een oplossing.

“Voor alle helderheid: het is uitermate gewelddadig wat er de laatste maanden gebeurt. Toen ik op een middag in de bergen rondom Nijmegen liep – je hebt hier bergen – bleef er een man voor me lopen, heel langzaam. ‘Mag ik passeren?’, vroeg ik een paar keer. Geen antwoord. Na verloop van tijd haalde ik hem in, misschien hield ik niet helemaal de gepaste afstand. Als antwoord werd ik getrakteerd op een scheldkanonnade, alsof ik de lucht vergiftigd had.

“Ik krijg foto’s waarop politieagenten en buitengewoon opsporingsambtenaars, boa’s, met een duimstok meten of mensen wel 1,5 meter bij elkaar vandaan zitten. Er zijn drones die ons controleren. Impulsen die normaal zijn voor mensen, zoals elkaar aanraken, moeten nu onderdrukt worden, desnoods met de wapenstok. In het regionale dagblad Tubantia kwam ik twee weken geleden nog een overlijdensbericht tegen als harde aanklacht tegen dit gewelddadige beleid: ‘Mijn moeder Betsie (93) stierf eenzaam door coronabeleid’.”

Als u het zo formuleert, zij we dan niet allemaal fascistisch?

“Ik heb van veel Franse filosofen geleerd: je moet de fascist in jezelf dood maken. Dat betekent: bewust worden van woorden die je terloops begint te gebruiken, maatregelen waarin je nooit in geloofde en die je nu ineens acceptabel vindt.”

Dat lijkt me lastig, zeker in een tijd waarin we in oorlog zijn met zo’n dodelijk virus.

“Dat zinnetje – ik citeer het in het lemma ‘oorlogstaal’ – werd voor het eerst uitgesproken door de Franse president Macron, en vervolgens ligt het bestorven op de lippen van menig politicus. Een collega van mij, Jan Kremer, hoogleraar patiëntinnovatie aan het Rad¬boudumc, wees me erop dat de huidige oorlog zich in één opzicht van alle voorgaande oorlogen onderscheidt. In de oude oorlog wilde je je vege lijf geven om een bepaalde levensstijl te redden. Nu gaat het andersom: we geven onze levensstijl op om ons vege lijf te redden.”

Na ‘Xenofobie’, ‘Yankee’, en ‘Zoönose’ eindigt het boek niet. Er volgt een nawoord, met bijna een boodschap. Waarop hebt u willen wijzen?

“Aan het slot bleef ik zitten met een onbevredigend gevoel. Wat is nou de samenhang tussen al deze lemma’s? Men zegt dat deze crisis de wetenschap haar gezag heeft teruggeven. Dat betwijfel ik. Kijk naar het RIVM. Nog geen half jaar geleden, tijdens de stikstofcrisis, had deze organisatie geen meter gezag. Nu wel. Dat komt doordat het nu gaat over de V van Volksgezondheid en niet over de M van Milieu, zoals bij de stikstofcrisis. Dat ligt niet aan het RIVM, want het instituut benadrukt voortdurend dat de V en de M samenhangen. Maar de bevolking is nu eenmaal veel meer behept met gezondheid dan met milieu. Dat zie je ook aan de manier waarop we die gezondheid benaderen, vooral curatief en nauwelijks preventief.

“Ik heb boeken geschreven over extinctie van soorten en over de klimaatcrisis, maar als ik daarover in zaaltjes vertelde, stuitte ik op meewarige blikken: het zal uiteindelijk wel meevallen. Preventief denken is moeilijk. De mens heeft een orgaan bedacht, de rede, die ons beduvelt door ons altijd het idee te geven dat we nog tijd hebben. Ook als we die tijd niet meer hebben. Paniek is per se onredelijk.

“Bij deze crisis speelt de M eveneens een grote rol, kijk naar het overspringen van het virus van dier naar mens, met als gevolg daarvan bijvoorbeeld het ruimen van nertsfokkerijen. Deze crisis is ook een ecologische crisis. Ik ben blij dat er in Brabant nu eindelijk protesten komen tegen de vestiging van megastallen van 17.000 varkens. De smerige lucht rondom die stallen veroorzaakt misschien geen ziektes, maar zorgt er wel voor dat virussen makkelijker toegang krijgen tot de longen.

“Nu de volksgezondheid gered lijkt, heeft iedereen de mond vol over een ‘terugkeer naar normaal’. Als dat betekent dat we de M links laten liggen, kun je er gif op innemen dat dit virus slechts het virus vóór het virus is.”
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ali Yas »

“Toch wel. Ik zie het fascisme als ...
Dat doet er niet toe. Fascisme is het onder één hoedje spelen van overheid en (groot-) bedrijfsleven waarbij de opvattingen van het volk er eigenlijk niet meer toe doen. Precies dat zien we, het duidelijkst natuurlijk in de VS, waar de grote media, de social media, de banken en het grootbedrijf allemaal in handen zijn van dezelfde collectivistische kliek die ook Washington beheerst.

Met al die macht samengebundeld (bundel = fascio) kan de overheid heel ver gaan, en die doet dat dan ook. Kijk bijvoorbeeld naar onderstaande afschrikwekkende optreden van de autoriteiten in Australië.

Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door hans van de mortel »

Ali Yas schreef:
za aug 14, 2021 2:30 pm
“Toch wel. Ik zie het fascisme als ...
Dat doet er niet toe. Fascisme is het onder één hoedje spelen van overheid en (groot-) bedrijfsleven waarbij de opvattingen van het volk er eigenlijk niet meer toe doen.
Zo denk ik er ook al een lange tijd over. Gewoon logisch nadenken aan de hand van de praktijk. Wat anderen vinden doet er niet toe, mits het overeenkomt met de logica. Als we uitgaan van het bestaansrecht van het fascisme zoals het in de lange loop der geschiedenis is voorgekomen dan kun je stellen dat Cuba 60 jaar lang onder Fidel Castro een periode van fascisme heeft beleefd en nog altijd ervaart. Het land kent een vorm van socialisme zoals dit bestond onder het Derde Rijk maar dan in mindere mate. De opkomst van Hitler staat bekend als fascisme. Dat Mussolini net even eerder ermee met het fascisme aan de slag ging doet er niet toe. Cuba is een fascistisch land, waar geen nazisme of communisme bestaat maar Castroïsme; net even anders, maar net zo dictatoriaal onderdrukkend.

Afbeelding

Wanneer de opvattingen van het volk er niet toe doen, kan men spreken van fascisme. Ach . . . als gelouterde ouwe lul de behanger zie ik toch duidelijk dat er een herkenbare vorm van fascisme in Europa aan de hand is: het ringeloren van het volk. Waar een passende wet ontbreekt, wordt razendsnel in een nieuwe voorzien. Zo ook in Nederland onder leiding van beroepsleugenaar Mark Rutte, geassisteerd door onnozele hals Hugo de Jonge.
Voor fascisten weegt het belang van het land als geheel zwaarder dan dat van de mensen en moet daarom iedereen meewerken aan het belang van de staat. BRON: Wikikids
:roll:
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Coronacrisis biedt bedelaars kansen

Bericht door hans van de mortel »

Afbeelding

Vanzelfsprekend doneer ik (nooit) een rooie cent. Waarom niet? Omdat ik in deze akelige kwestie over een stel goede longen beschik. Het virus heeft bijna uitsluitend vat op de zwakkeren en ongezonde mensen in onze samenleving waarvoor in ieder geval alle jongeren moeten opdraaien - zeg maar moeten boeten. Zoiets als tijdens het nazi-bewind in Duitsland toen de joden moesten opdraaien voor de niet door hen veroorzaakte ellende. De zwakkeren hebben vette pech waar ik geen moment onrustig van word. Hooguit als het in de eigen familie voorkomt. [icon_lol.gif]

Hoe dan ook staat Nederland erom bekend weer eens met de collectebus rond te gaan; en een zwakke geest die zich daardoor laat verleiden.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

We weten zoveel niet over het kutvirus COVID-19

Bericht door hans van de mortel »

Wat we werkelijk weten van de coronacrisis?

Het fascisme is terug van weggeweest.


Laat me niet lachen; het fascisme heeft zijn oorsprong vanaf het bestaan van de mens. De schuldige? Ik heb twee kandidaten met dezelfde spindoctor; doorstrepen wat niet in uw straatje van pas komt: aapmens God of aapmens Darwin. De spindoctor? Wat dacht u van Satan de duivel? Wat we in ieder geval weten is dat de vaste huisvriend van God: Satan, uitgebreid aan de orde komt in het Oude Testament.

Het is niet alleen dat het achterlijke perverse walgelijke sadistische uit de tijd van de geschiedenis ontspoorde altijd aanwezige islamvirus onze beschaving parten speelt, het is vooral De Tijdgeest die mooie sier maakt met het wereldomvattende idiotisme.

Zo was het een paar jaar geleden nog. Nu niet meer. De wereld heeft zichzelf gevonden in het WERELDFASCISME.

Beslist kijken! Luisteren is niet relevant.

Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door King George »

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door King George »

Dit hebben we nog niet eerder meegemaakt. Ik vind dat we op een hellend vlak zitten. Wat is de volgende stap wie wel en wie niet moet bijlappen?

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

King George schreef:
do aug 19, 2021 4:11 pm
Dit hebben we nog niet eerder meegemaakt. Ik vind dat we op een hellend vlak zitten. Wat is de volgende stap wie wel en wie niet moet bijlappen?
Ik vermoed dat straks weinig mensen zich laten testen. Voor de jeugd is 7.50 best veel geld. Dat is een strop voor festivals, horeca, museum of evenementen
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie