Wat weten we nu van de coronacrisis?

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door sjun »

Afbeelding
RIVM-rapportage

Vroeg of laat komt het natuurlijk uit... :scratch:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

We behoren te weten dat we belazerd zijn door de politiek

Bericht door Hans v d Mortel sr »

sjun schreef:
ma aug 01, 2022 7:48 pm
Afbeelding
Vroeg of laat komt het uit... :scratch:
Ja, nou en? De domme mens zal het verschil niet waarnemen. Laat staan dat hij toegeeft dat hij belazerd is door de vieze smerige politiek.

Nog even ter herinnering. Mensen - ook op dit forum (bezoekers) - zijn dom en hardleers:

DE JAARLIJKSE (ONSCHULDIGE?) GRIEPRIK BIEDT SLECHTS 60% EFFECTIEVE GARANTIE TEGEN HET VIRUS. AL VELE JAREN>

DE IN DE HAAST GEFABRICEERDE (ONSCULDIGE?) KUT VACCINS TEGEN CORONA BIEDEN ALLEMAAL 90% EFFECTIEVE GARANTIE.


Je moet toch een ontzettend ongelooflijke domme drol zijn dat je niet in de gaten kreeg dat je onophoudelijk, twee jaar lang, in de maling bent genomen door een corrupte overheid die koos voor het groot kapitaal van de enorm winstgevende farmacie.

Ik sprak er met mijn huisarts over. Ik hield haar een les over logisch denken voor ogen. Zij gaf geen commentaar.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door sjun »




De compilatie van 1.000 atleten in de periode maart 2021 tot 16 juni 2022, zijn alleen de sterfgevallen waar we over horen, en deden zich voor tijdens het sporten. De werkelijke aantallen van mensen die onverwacht dood neervallen zijn onbekend. De mainstream media trachten de bijwerkingen van de Covid-injecties te negeren, te verbergen, of liegen simpelweg over wat er gaande is omdat het gekozen dominante narratief uitgedragen dient te worden om de vergunning en/of de subsidie te behouden. Ook zo benieuwd wat dit betekent voor het vertrouwen en de kijkcijfers nu er steeds meer uitkomt en mensen andere wegen vinden om informatie overgedragen te krijgen?

Ik ben wel benieuwd wat er nog voor rapporten geopenbaard gaan worden en hoe de NPO gaat proberen om dit weer te bagatelliseren. De farmaceutische sponsors sponsors hebben immers een behoorlijke beloning voor wie het eenmaal gekozen absoluut gebrachte narratief verdedigt en hun handeltje aan extra boosters tot in lengte van jaren kan laten doorgaan.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door sjun »

Is the Covid consensus starting to shift? | Eva Vlaardingerbroek & Mark Steyn discuss


Zouden we het twee jaar geleden normaal vinden dat de regering een spandoek onder uw bericht op sociale media plaatst met de tekst "volg het officiële staatsverhaal"? Eva Vlaardingerbroek en Mark Steyn bespreken of de consensus rond Covid aan het veranderen is.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door sjun »

DR. JANE RUBY OVER MICROSCOPISCHE BLOEDUITSTRIJKJES VAN GEVACCINEERDEN - BESCHADIGDE BLOEDCELLEN

Dit ziet er niet best uit maar ik wil eerst wel eens verschillende experimenten zien waarbij dan duidelijk wordt of de resultaten uit deze studie geverifieerd danwel gefalsificeerd kunnen worden. Afwachten dus maar en zeker niet meteen in de paniekmodus vanwege een berichtje.
:greeting2:
Laatst gewijzigd door sjun op za aug 06, 2022 6:18 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door sjun »

Wob-gate update 5: Mondkapjes als gedragsexperiment


Gevolg van het wanbeleid is dat het OV minder inkomsten door OV-vermijding krijgt en nog maar moet zien of de aldus weggejaagde mensen niet bij hun alternatieve gedrag blijven. Dat je zulk experimenteel 'beleid' inclusief de dictatoriale lockdown nooit serieus neemt dat was al wel duidelijk en dat dit ook moet gaan leiden tot politieke afrekeningen van bevoogdende machtswellustelingen gaat wegens al te volgzame journalistiek nog een proces van bewustmaking op markten, in winkels, en onder collega's worden.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

Eén op de acht coronapatiënten houdt langdurig klachten

Het is nog steeds een mysterie waarom sommige mensen na een coronabesmetting jarenlang met hun gezondheid blijven kwakkelen door het post-covidsyndroom, ook wel 'long covid' genoemd. Wel hebben onderzoekers van het UMC Groningen, door onderzoek onder 13.000 inwoners van Noord-Nederland, nu nauwkeurig vastgesteld hoeveel patiënten chronisch blijven lijden na een corona-infectie.

Eén op de acht Nederlanders had drie tot vijf maanden na de besmetting nog klachten. Het onderzoek gaat over besmettingen uit het eerste coronajaar.

"Om precies te zijn gaat het om 12,7 procent van de patiënten", zegt onderzoeksleider Judith Rosmalen, tevens hoogleraar psychosomatiek. "Het gaat met name om pijn op de borst, verlies van reuk en smaak, benauwdheid, vermoeidheid en spierpijn."

Het onderzoek wordt vandaag gepubliceerd in het toonaangevende wetenschappelijke tijdschrift The Lancet. Wat het onderscheidend maakt, zegt Rosmalen, is het feit dat deelnemers dezelfde vragenlijsten moesten invullen toen ze nog niet besmet waren.

Want het UMCG doet al sinds 2006 via het zogeheten Lifelines-project onderzoek naar de gezondheidssituatie onder de algemene bevolking in Noord-Nederland. "Daarom hebben wij heel precies kunnen nagaan of mensen na een covid-infectie daadwerkelijk nieuwe klachten ontwikkelden of dat bestaande klachten veel erger werden."

Andere oorzaken
Er waren uiteraard ook deelnemers die niet besmet raakten. En deze groep heeft het de onderzoekers mogelijk gemaakt om nog nauwkeuriger vast te stellen of klachten die opkwamen tijdens de pandemie ook daadwerkelijk door het coronavirus werden veroorzaakt.

"Door deze groep konden we ook rekening houden met veranderingen in klachten door andere oorzaken. De wisseling van seizoenen bijvoorbeeld. Of omdat mensen nieuwe ziektes ontwikkelden, of omdat de leefomstandigheden door de pandemie en de maatregelen veranderden.''

Genezing niet in zicht
Nu de Groningse onderzoekers zo precies mensen met het post-covidsyndroom in het vizier hebben, hoopt Rosmalen met vervolgonderzoek onder deze specifieke groep de oorzaken van de chronische ziekte te verklaren. Want een oplossing is nog lang niet in zicht.

En met name dat steekt Jan van Hoek, een patiënt die meedoet aan het onderzoek en al anderhalf jaar lijdt aan het post-covidsyndroom, "Ik herstel langzaam, maar ik heb geen flauw idee op welk punt je stopt met herstellen. En er is ook niemand die mij kan vertellen waar het heengaat, wat ik kan verwachten. En dat is pittig."

Dankzij de grote hoeveelheid data uit het Lifelines-project is er de mogelijkheid om in bloedmonsters van deelnemers op zoek te gaan naar eiwitten die duiden op orgaanschade of langdurige ontstekingen die zijn veroorzaakt door het coronavirus. De onderzoekers gaan ook extra metingen doen bij een deel van de mensen met langdurige klachten.

"We willen bij een deel van de Lifelines-deelnemers met long covid de schildklierfunctie meten, een inspanningstest afnemen, de autonome zenuwstelselfunctie bepalen en nog een aantal andere diagnostische tests uitvoeren," zegt Rosmalen.

Daarnaast moet de longfunctie nader worden onderzocht. "We beschikken dankzij Lifelines over longfunctietesten van de afgelopen jaren", vertelt Rosmalen. "We kunnen de testen van mensen met long covid vergelijken met de testen voordat ze ziek werden. We kunnen dus nagaan of covid de longfunctie verslechtert, bij wie dat is gebeurd, en of juist die mensen langdurig klachten ervaren."

Chronische ziekte
In het onderzoek uit Groningen zijn alleen mensen onderzocht die besmet zijn geraakt in het eerste jaar van de pandemie, dus het is niet duidelijk hoeveel mensen het post-covidsyndroom hebben opgelopen na een infectie met virusvarianten als delta en omikron. Wel begint steeds duidelijker te worden dat covid-19 als chronische ziekte veel sociale en economische ellende zal blijven veroorzaken.

Al zeker duizend zorgmedewerkers die aan het begin van de pandemie besmet raakten zijn hun baan kwijtgeraakt of staan op het punt die te verliezen, omdat ze al langer dan twee jaar niet meer kunnen werken. Volgens een analyse van de NOS zou het aantal ontslagen zorgmedewerkers in de komende jaren kunnen verdrievoudigen.

Patiënt Jan van Hoek weet precies hoe verstrekkend corona kan zijn. "Simpelweg kunnen praten, een gesprek voeren was voor mij lange tijd niet haalbaar. Het mag nu toch wel duidelijk zijn dat deze ziekte meer is dan slechts 'een griepje.'"

Rosmalen hoopt dat met het verdiepende onderzoek oplossingen dichterbij komen. "We willen dat de zorg die er nu is voor mensen met long covid veel beter wordt."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
za aug 06, 2022 9:04 am
"Om precies te zijn gaat het om 12,7 procent van de patiënten", zegt onderzoeksleider Judith Rosmalen, tevens hoogleraar psychosomatiek. "Het gaat met name om pijn op de borst, verlies van reuk en smaak, benauwdheid, vermoeidheid en spierpijn."
Het is dus geen goed idee de ziekte door te maken, al dan niet na een serie inentingen. Er bestaan wel preventieve middelen zoals met name ivermectine, die de kans op het doormaken van de ziekte verkleinen en bovendien de ziekte minder ernstig maken en daarmee ook de nasleep, maar die heeft Nederland verboden. Het ware raadsel is waarom.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

Volgens verschillende mediaberichten zou ivermectine tegen het coronavirus kunnen helpen. Tot nu toe is er onvoldoende bewijs voor dat ivermectine de klachten van corona minder maakt. Ook is er niet genoeg bewijs voor dat het zorgt voor minder ziekenhuisopnamen of kans op het overlijden door corona. Daarom schrijven huisartsen het niet meer voor aan patiënten met corona. Er wordt verder onderzoek gedaan naar medicijnen tegen corona.
Professor Frits Rosendaal is arts-epidemioloog en trombose-expert. Hij is als onderzoeker verbonden aan het LUMC en Universiteit Leiden

“In sommige agrarische gebieden waar veel ivermectine aan vee werd gegeven, zag men dat de mensen in de omgeving minder vaak of minder ernstig ziek van het coronavirus werden. Zo werd al snel een verband gezien. Maar zoiets moet altijd goed onderzocht worden. Er kunnen heel veel redenen zijn voor lokaal lagere coronacijfers. Denk aan minder besmettingen omdat mensen veel buitenwerken, een lagere bevolkingsdichtheid of een etnische component, bijvoorbeeld.”

Is ivermectine toen goed onderzocht?
“Jazeker. Grote, grondige onderzoeken wereldwijd wezen helaas uit dat ivermectine helemaal niets doet tegen het coronavirus. Het hecht zich aan parasieten zoals wormen maar niet aan virussen, die hebben niet eens een buitenkant. Jammer, maar helaas.”

Waarom blijft men ivermectine als mogelijk anti-coronamiddel zien?
“In een aantal eerste, kleine studies leek ivermectine een antiviraal effect te hebben – het leek ‘iets’ te doen tegen virussen. Maar zulke kleine onderzoeken geven een grotere kans op een toevallige uitschieter in de resultaten. Grote onderzoeken geven een beter beeld. Helaas zijn die vroege bevindingen een eigen leven gaan leiden. En hebben bepaalde politieke stromingen berichten hierover verder verspreid.”

Maar er zijn toch ook artsen die achter ivermectine als anti-coronamiddel staan?
“Dat klopt. Dit soort uitspraken veroorzaken veel verwarring. Net als andere beroepsgroepen kent ook het artsengilde helaas mensen die onzin verkopen. Verhalen waarvan we graag zouden willen dat ze waar zijn. Het zijn er weinig, maar ze trekken wel veel aandacht. Als arts zouden zij beter moeten weten.”

Wie moet je dan nog geloven?
“Dat is ook lastig. Wat kan helpen, is te controleren of je hetzelfde bericht ook tegenkomt op websites van bijvoorbeeld de WHO, het RIVM of andere overheden. Of bespreek je vragen met je huisarts.”

Wat maakt ivermectine anders dan middelen die wel zijn goedgekeurd tegen corona?
“De coronavaccins helpen je immuunsysteem zich van tevoren te wapenen tegen het coronavirus, zodat het virus sneller herkend en onschadelijk gemaakt kan worden. Middelen zoals budesonide en dexamethason ondersteunen het lichaam na besmetting met het coronavirus, als je immuunsysteem heel heftig reageert.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
za aug 06, 2022 12:40 pm
Volgens verschillende mediaberichten zou ivermectine tegen het coronavirus kunnen helpen. Tot nu toe is er onvoldoende bewijs voor dat ivermectine de klachten van corona minder maakt. Ook is er niet genoeg bewijs voor dat het zorgt voor minder ziekenhuisopnamen of kans op het overlijden door corona.
"Niet genoeg" is subjectief. Er zijn echter wel degelijk wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de verschillende middelen, duizenden zelfs. Een overzicht daarvan vind je op c19early.com.
Daarom schrijven huisartsen het niet meer voor aan patiënten met corona.
Het omgekeerde is het geval. Huisartsen zouden het wel willen voorschrijven, maar dat is verboden.
Er wordt verder onderzoek gedaan naar medicijnen tegen corona.
Er ís al heel veel onderzoek gedaan. Al jarenlang. Maar de Nederlandse overheid blijft braaf doen wat de farmaceutische reuzen willen: peperdure middelen voorschrijven die niet echt helpen. Het voordeel van die aanpak is dat je die middelen nog lange tijd kunt voorschrijven. En als de overheid dwang toepast, voorkom je dat boze klanten weglopen.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

Ik ben het wat betreft ivermectine niet met je eens Ali Yas. Ik denk dat er betere medicijnen voor zijn als men covid heeft.

En ivermectine is ook niet gratis.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
za aug 06, 2022 1:34 pm
Ik ben het wat betreft ivermectine niet met je eens Ali Yas. Ik denk dat er betere medicijnen voor zijn als men covid heeft.
Interessant. Aan welke medicijnen denk je dan?
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

Ali Yas schreef:
za aug 06, 2022 2:16 pm
Interessant. Aan welke medicijnen denk je dan?
Ik ben geen arts. Maar op internet zijn genoeg artikelen te vinden die je dat kunnen vertellen. Zoals het Coronamedicijn Evusheld

En de meeste mensen hebben als ze covid krijgen genoeg aan paracetamol. Niet iedereen met covid komt terecht in het ziekenhuis.

En als je dan toch op de IC terechtkomt dan zijn dit zijn de medicijnen die een Covid patient krijgt. Dagelijks. Denk jij niet dat als invermectine werkelijk werkt, dat artsen dan al deze medicijnen gaan gebruiken. Waarom moeilijk doen als het eenvoudig kan.

Afbeelding

Maar ja, wij komen er toch niet uit. We hebben deze discussie al heel vaak gehad.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
za aug 06, 2022 3:16 pm
Denk jij niet dat als invermectine werkelijk werkt, dat artsen dan al deze medicijnen gaan gebruiken.
Het middel is verboden. Dát is de reden dat artsen dit medicijn niet voorschrijven. Hoe begrijp je dit niet?
Waarom moeilijk doen als het eenvoudig kan.
Dat is de hamvraag. Ik kan wel wat redenen bedenken maar dan begeef ik me op het terrein van speculatie.
Maar ja, wij komen er toch niet uit. We hebben deze discussie al heel vaak gehad.
We komen er niet uit omdat jij koppig vasthoudt aan de propaganda die wetenschappelijke basis mist. Ik vroeg je hierboven naar een concreet voorbeeld van de betere medicijnen waarvan je beweerde dat die er zijn en dan kom je met Evusheld. Had ik nog nooit van gehoord dus nu maar even opgezocht.

Evusheld is een mengsel van tixagevimab en cilgavimab, twee soorten monoclonal antibodies, bedoeld voor mensen met een haperend immuunsysteem die bovendien nog nooit Covid hebben gehad en er ook niet recent aan zijn blootgesteld.

Dat "betere" medicijn heeft dus een heel kleine doelgroep, dat wil zeggen dat het gros van de bevolking er niks aan heeft dat het bestaat. Je zou je kunnen afvragen waarom dit middel voor andere doelgroepen niet geschikt zou kunnen zijn, maar als je het prijskaartje ziet kun je wel een reden bedenken.

Kortom Ariël, als dit je beste voorbeeld is van een "beter medicijn" dan sta je niet sterk. Wat bezielt je?
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

Ali Yas schreef:
zo aug 07, 2022 10:22 am

Het middel is verboden. Dát is de reden dat artsen dit medicijn niet voorschrijven. Hoe begrijp je dit niet?
Dit middel is NIET verboden, en wordt volop gebruikt waarvoor het dient . Ivermectine is een anti-parasitair geneesmiddel dat werkzaam is tegen de meeste darmwormen, parasitaire mijten en luizen.
en dan kom je met Evusheld. Had ik nog nooit van gehoord dus nu maar even opgezocht.
Er zullen waarschijnlijk duizenden medicijnen zijn waar jij en ik nog nooit van gehoord hebben.
Kortom Ariël, als dit je beste voorbeeld is van een "beter medicijn" dan sta je niet sterk. Wat bezielt je?
Nou vooruit dan maar, omdat jij het bent.

Ronapreve
dexamethason
Remdesivir
Paxlovid

Maar als jij als jij ooit ziek wordt door covid, ( God forbid) neem dan gerust ivermectine. Je kan het online kopen. Ik heb meer vertrouwen in een paracetamol, of in het advies van een arts.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
zo aug 07, 2022 11:15 am
Dit middel is NIET verboden, en wordt volop gebruikt waarvoor het dient.
Het is wel verboden voor de nieuwe toepassing als anti-coronamiddel, en daar gaat het hier om. Dat verbod is merkwaardig omdat het middel nauwelijks bijwerkingen kent. Dat kun je niet zeggen van het middel Remdesivir dat je noemt.
Maar als jij als jij ooit ziek wordt door covid, ( God forbid) neem dan gerust ivermectine. Je kan het online kopen.
Mij is dat niet gelukt. Ivermectine kopen bedoel ik, ziek worden van covid is me wel gelukt.
Ik heb meer vertrouwen in een paracetamol
Paracetamol is geen geneesmiddel, het vermindert alleen pijn.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

Paracetamol is ook koortsverlagend.

De volgende keer moet je, als je het ooit nog eens nog hebt, op Stromectol googelen Ali Yas. Dat is ivermectine onder een andere naam.

https://www.ivermectine-kopen.com
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

Nieuwe coronawet ligt al onder vuur

De aanstaande nieuwe coronawet ligt al direct onder vuur.

Het regelen van een goede juridische basis om maatregelen tegen een (eventuele nieuwe) coronagolf te kunnen nemen, blijft gedoe opleveren. Ook de permanente wet kan op forse kritiek uit meerdere hoeken rekenen. Vijf vragen over deze nieuwe coronawet.

1 Waar gaat het om?

Officieel: een wijziging van de Wet publieke gezondheid. In de praktijk moet dat een permanente wettelijke basis worden om beperkende maatregelen op te leggen tijdens een pandemie. Dat gaat bijvoorbeeld om het houden van een veilige afstand en het gebruik van mondkapjes of andere beschermingsmiddelen op bepaalde plaatsen. Of om het sluiten van winkels en horeca en het invoeren van een quarantaineplicht. Allemaal maatregelen die de afgelopen twee jaar tijdens de coronacrisis zijn genomen.

2 Maar daar was toch al een coronawet voor?

Ja en nee. Aan het begin van de crisis was die wet er helemaal niet. Alle maatregelen werden genomen door burgemeesters en de veiligheidsregio’s, die dat deden op basis van noodverordeningen. Daar kwam veel kritiek op, ook vanuit de politiek. De Tweede Kamer voelde zich buitenspel gezet, omdat ze niks te zeggen had over de noodverordeningen (of op z’n best pas nadat de maatregelen al genomen waren). Uiteindelijk kwam er daarom de tijdelijke coronawet. Dat gebeurde overigens ook pas na veel politiek getouwtrek en kritiek van juristen.

3 Waarom is er nu dan een nieuwe wet nodig?

De tijdelijke wet bleek niet zo tijdelijk, en werd maar liefst vijf keer met een paar maanden verlengd. Maar bij de zesde keer lag de Eerste Kamer dwars: de oppositie (in de senaat een meerderheid) stemde tegen een volgende verlenging. De senatoren vonden dat de tijdelijke wet te lang in stand bleef en dat er nog te veel maatregelen in stonden. Het liefst zagen veel partijen alleen nog maar de basismaatregelen terug in de wet.

En nog liever zagen ze permanente wetgeving. Door het wegstemmen van de tijdelijke wet heeft minister Kuipers (Volksgezondheid) die voor de zomer versneld in elkaar moeten zetten.

4 Waarom is er nu ook kritiek op de nieuwe wet?

De kritiek op de permanente wet komt uit vele hoeken. Zo schrijft Trouw dat burgemeesters spreken van een ’haastklus’, waarin zij te weinig hebben kunnen meedenken.

De GGD ziet op haar beurt nog te veel onduidelijkheden in de wet. Het Adviescollege Toetsing Regeldruk adviseert het wetsvoorstel nog niet in te dienen, maar eerst de evaluatie van de aanpak van de pandemie af te wachten om te kijken welke maatregelen effectief zijn. En zelfs een woordvoerder van minister Kuipers (Volksgezondheid) geeft aan Trouw toe dat het ministerie ’liever meer tijd’ had gehad voor de wet, maar gedwongen werd om snel te werken door het wegstemmen van de tijdelijke wet.

5 Wat als er nog geen wet is en corona weer oplaait?

De overheid kan ook zonder wet nog ingrijpen bij een eventuele nieuwe coronagolf. Dat moet dan wel weer via de noodverordeningen, zoals tweeënhalf jaar geleden. Andersom is volgens het kabinet de permanente wet ook nog gewenst als corona niet meer terugkomt. Want er is een brede wens om ook bij een mogelijke toekomstige pandemie een betere wettelijke basis voor maatregelen te hebben.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
ma aug 08, 2022 5:53 pm
De volgende keer moet je, als je het ooit nog eens nog hebt, op Stromectol googelen Ali Yas. Dat is ivermectine onder een andere naam.
Bedankt voor de tip. Maar het zijn ook woekerprijzen. :shock:
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door sjun »

Ariel schreef:
ma aug 08, 2022 5:53 pm
Paracetamol is ook koortsverlagend.

De volgende keer moet je, als je het ooit nog eens nog hebt, op Stromectol googelen Ali Yas. Dat is ivermectine onder een andere naam.

https://www.ivermectine-kopen.com
Prima tip, mocht ik het ooit nodig hebben. Want aan de huisarts die angstig gemaakt is door boetes en aan de rechter die geen precedent wenste te scheppen tegen het gangbare narratief heb ik niks als het om persoonlijke bestrijding van de bijwerkingen van Corona gaat.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door sjun »

Het was al wat langer bekend maar ik heb even gewacht op mogelijke falsificatie. Die heb ik nog steeds niet gezien en ik begin te vermoeden dat die uit gaat blijven.

Pfizer Vaccine Becomes DNA in Liver Cells. (In-vitro Swedish Study)

Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door sjun »

Terwijl u werd afgeleid door het aftreden van Boris Johnson, publiceerde de Britse regering bewijs dat de Covid-19-vaccins dodelijk zijn en mensen in de duizenden doden: sterftecijfers zijn het laagst onder de niet-gevaccineerden in alle leeftijdsgroepen In Nederland worden zulke cijfers niet gepubliceerd. Bijvoorbeeld omdat onafhankelijk onderzoek naar sterfte door vaccinatie onmogelijk wordt gemaakt. Nieuwsuur met de onvermijdelijke Rudy Bouma die vaker opduikt als er staatspropaganda gepubliceerd wordt er een dooddoener noodzakelijk is, ridiculisering is gewenst of er anderszins moet worden afgeleid van oorzaak en gevolg verhelderd hoe dat komt: Gevaccineerden hebben echter alleen het RIVM toestemming gegeven hun vaccinatiegegevens te gebruiken. Onderzoekers van universiteiten of farmaceutische bedrijven hebben er daardoor geen beschikking over. "Daardoor is alleen het RIVM in staat onderzoek te doen naar de effectiviteit" Er is dan ook niet doorgevraagd waar die absurde eis van informatie-exclusiviteit aan die mensen die een experimentele behandeling kregen aangepraat precies vandaan komt en wat er waarom mee beoogd is. Ook dàt kunt u rustig aan de staatsomroep met woordvoerders als Rudy Bouma overlaten

Ook zo benieuwd hoe lang deze pagina bij de NOS nog ongewijzigd zal blijven staan?
:scratch:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Mahalingam
Berichten: 52152
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Mahalingam »

Ik heb nu het hele verhaal gehoord over de dood van een ex-redacteur van mijn ex-tijdschrift.
Hij was van mijn leeftijd (dus ongeveer 70) en had nogal veel overgewicht. Bij enige inspanning begon hij te hijgen, zo kon ik zelf constateren. Iemand met 'onderliggend lijden' maar ja, hij ging nooit naar een dokter dus wat er allemaal mis was is onbekend (suiker, bloeddruk, aderverkalking enz.)
Hij zat ook helemaal actief in de anti-vax beweging compleet met de covid complotten.
Zijn vrouw was wel ingeent, hij niet uit ideologische overwegingen.

Toen het bericht kwam dat zijn schoonmoeder van zijn Poolse vrouw erg ziek was, reed die daarheen en kwam terecht in een wolk van covid virussen. Die schoonmoeder die verpleegd moest worden bleek het te hebben en moest toch naar het ziekenhuis waar ze 10 dagen na zijn aankomst overleed. Hijzelf kreeg ook de ziekte maar naar een ziekenhuis gaan was hem een gruwel als anti-vaxer. Uiteindelijk moest die wel.
En hij was er zo slecht aan toe dat ze hem op de IC wilden leggen (op zijn buik met ademmaster en coma) en dat wilde hij van zijn leven niet. Hevig protest.
Uiteindelijk wisten zijn zoon en zijn dochter hem telefonisch na smeken en soebatten over te halen om toch naar de IC te gaan. Maar ja, toen was hij al zover heen dat ze hem net 2 dagen nog in leven hebben gehouden. 12 dagen na de dood van zijn schoonmoeder was hij ook dood.
Voor de familie is het een nogal traumatisch gebeuren geweest.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
vr aug 12, 2022 10:02 am

Voor de familie is het een nogal traumatisch gebeuren geweest.
Dat kan ik me voorstellen. Zo onnodig. Zeker voor dit soort mannen. Is dit pas geleden gebeurd, of een tijdje geleden.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52152
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Mahalingam »

Vorig jaar toen er nog volop covid was.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie