Talitha staat op. De jeugd komt in opstand.

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Talitha staat op. De jeugd komt in opstand.

Bericht door Ariel »

Voor de minder bijbel vaste lezers zal ik vertellen wie de bijbelse Talitha was.
Lucas 8:54 ‘Meisje, sta op!’

Jezus stapt met drie leerlingen het huis binnen waar een dood meisje op bed ligt. Hij stuurt de klagers en sceptici weg. Alleen de ouders blijven. Ze zien hoe Hij zonder enige schroom op haar toeloopt.

Hij nam haar hand vast en zei met luide stem: ‘Meisje, sta op!’

‘Talita koem!’ noteert Marcus in de Aramese spreektaal. In onze taal betekent dat: ‘Meisje, ik zeg je, sta op!’ Haar levensadem keerde terug, en ze stond op.
Hier in Nederland hebben we ook een Talitha. Ze is de stem van haar generatie, en ze klaagt: ‘Wij krijgen straks de rekening’ Thalita staat dus op, om daar iets aan te doen.

Haar vader is een lutherse dominee, en haar moeder een uit de sloppen geredde Peruaanse. Ze heeft Che Guavara als held.

Talitha is een fan van Pim Fortuyn, maar ik vermoed dat als hij nu met deze vrouw kon spreken dat hij zou roepen..."Mens, ga koken"

Ze is het gezicht van de Jongerenrevolutie en Coalitie-Y, en we gaan vast en zeker nog heel veel van haar horen.

Genoeg informatie. Maak kennis met Talitha Muusse ( 28)

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Talitha staat op. De jeugd komt in opstand.

Bericht door Ariel »

’Ouderen moeten inschikken in coronacrisis’

Dreigt er een conflict tussen de generaties nu de coronacrisis voortduurt? Nadat zij een half jaar solidair waren met de oudere generaties vragen jongeren om een gebaar van wederkerigheid. „We moeten toe naar een samenleving die grotendeels open en vrij is voor jongeren, waarbij ouderen inschikken.”

Dit is hoe de herfst eruit kán zien: mensen zitten weer binnen, het aantal besmettingen met Covid-19 neemt toe, het kabinet besluit tot nieuwe, mogelijk regionale lockdowns en bij jongeren stijgt de angst dat corona niet een tijdelijk fenomeen is, maar een structurele bedreiging vormt voor hun toekomst.

„Dat besef is bij veel mensen van mijn generatie nog niet ingedaald”, zegt bestuurskundige Talitha Muusse (29), die regelmatig optreedt als woordvoerder van haar leeftijdgenoten, de millennials. „Maar als de jeugdwerkloosheid rond de 20, 25 procent uitkomt, zoals in een aantal zuidelijke Europese landen, dan gaat deze crisis er enorm inhakken.”

Concessies
Al vóór corona stonden jongeren er niet goed voor, benadrukt Muusse: „Hun positie op de arbeids- en huizenmarkt en hun toekomstperspectief waren al niet best. Nu komen daar nog een zware recessie en allerlei beperkingen in hun vrijheden bovenop, net in een levensfase dat je normaal gesproken je vleugels uitslaat en probeert je plek op de arbeidsmarkt te veroveren.”

Dat jongeren mede de prijs voor de coronacrisis zullen betalen, staat vast. Wat betekent dit voor de solidariteit tussen de generaties?„Ik verwacht van de oudere generaties inmiddels een vorm van wederkerigheid”, zegt historicus en publicist Geerten Waling (33). „Ik denk dat wij dit afgelopen halfjaar enorme concessies hebben gedaan aan het virus, terwijl van het begin af duidelijk was dat het een solidariteitsactie betreft met de generatie 70-plus. Dat begrijpen jongeren best, bovendien zijn dit deels onze ouders en grootouders. Maar we moeten nu toe naar een samenleving die grotendeels open en vrij is voor jongeren, terwijl ouderen wat minder vaak, of op andere momenten van de dag, op straat komen of in winkels en horeca-gelegenheden. Ik vind dat we dat nu best van hen kunnen verlangen.”

„Ouderen zijn heus wel bereid om in te schikken”, denkt sociaal psycholoog en generatie-expert Aart Bontekoning (70). „Het is zeker niet zo dat zij jongeren bewust tegenwerken.”

Ernst
Hoezeer zijn jongeren economisch geraakt in de afgelopen coronamaanden? „Mijn winkel is voor 90 procent ingestort”, zegt Jasper Scholten (33), spreker, podcasthost, trainer en auteur van het boek Het Millennial Mysterie. „Spreekbeurten, trainingen, alles is sinds maart afgezegd. Ik ben nu bezig de slag naar online te maken.”

Scholten ziet om zich heen soortgelijke gevallen, naast jonge mensen die proberen een niche te vinden in de corona-economie. Hij is het eens met Talitha Muusse: „Veel twintigers en dertigers hebben de ernst van de crisis nog niet door. Maar het moment nadert dat we ons moeten afvragen: de economie is stopgezet voor een virus dat vooral bedreigend is voor ouderen, maar van jongeren wordt nog altijd gevraagd om de pensioenen en de zorg van oudere generaties op te hoesten. Hoe lang is zo’n situatie houdbaar?”

"’Een jongerenpartij is inmiddels wel nodig’"
Het zou hem niet verbazen als er een jongerenpartij wordt opgericht die dit soort thema’s gaat aanspreken. „Inmiddels vind ik dat wel nodig, ja, vanuit het perspectief van mijn generatie. Ook al loop je het risico dat die leeftijds-partijen een soort eilandjes gaan vormen binnen de politiek.”

Er is een ander risico, zegt sociaal geograaf Josse de Voogd (37). „Dat generatiedebat dreigt een uitwisseling te worden tussen welvarende ouderen en hoogopgeleide jongeren. Grofweg: tussen de babyboomers met hun boten en hun afbetaalde huizen en goed opgeleide millennials en studenten met hun bijbaantjes. Terwijl de echte pijn zit bij een heel grote groep die nauwelijks wordt gehoord: de sociaal zwakkeren, oud én jong, mensen die door de crisis hun banen verliezen en die niet kunnen terugvallen op spaargeld of erfenissen of overwaarde van koopwoningen, die een zwak sociaal netwerk hebben en vaak niet meer gaan stemmen bij verkiezingen. Dat is de groep die het precariaat wordt genoemd.”

Talitha Muusse ziet dit probleem ook. „Misschien is de kloof in sociaal-economische klassen inderdaad wel veel groter dan die tussen de generaties. Ik zie mensen die vinden dat deze coronaperiode wel een fijne tijd is ’om je te bezinnen’ en die daarvoor kennelijk de middelen hebben, terwijl anderen werkloos raken en als voornaamste probleem hebben hoe ze deze crisis gaan overleven. Dat is nogal een verschil.”

Polder
Toch kan dat perspectief op generaties wel ’zaken aan het licht brengen’, vindt Muusse. „Bijvoorbeeld dat we in de polder zogenaamd alle belangen netjes afwegen, maar dat ouderen altijd de sterkste stem hebben. Dat hervormingen uitblijven in het sociale zekerheids- en pensioenstelsel, waarvan we allemaal weten dat het onhoudbaar is en voor jongeren onbetaalbaar wordt, daar kan ik met mijn verstand niet bij. Dat die heilige huisjes onaangetast blijven, zelfs nu we op een recessie afstevenen, betekent dat de ouderenlobby in de politiek veel sterker is vertegenwoordigd dan de stem van de jongere generaties. Er wordt gewoon beleid gemaakt voor een specifieke groep ouderen. Daar zijn er ook heel veel van.”

Steunt zij het idee van een jongerenpartij? Muusse: „Als andere partijen blijven weigeren om de belangen van jongeren serieus waar te nemen – pensioenen, arbeidsmarkt, leenstelsel, onderwijs, ook klimaat – dan is dat een serieus alternatief. Ouderen nemen besluiten die de positie van jongeren beïnvloeden zonder dat zij hier zelf de consequenties van ondervinden want dan zijn zij er niet meer. Door jongeren mee te laten beslissen zorg je voor een rechtvaardiger toekomst.”

Muusse snijdt de kern van het probleem aan, reageert Aart Bontekoning: de vergrijzing. De generatie van de babyboomers, de ’protestgeneratie’ geboren tussen 1945 en 1955, is zo omvangrijk en dominant dat alle erop volgende generaties zich aan het wereldbeeld van die boomers hebben aangepast, is zijn analyse. „Ik ben in zoveel organisaties geweest: van advocatenkantoren op de Amsterdamse Zuidas tot ingenieursbureaus, onderwijsorganisaties, de industrie en zorginstellingen en bijna overal lopen jongeren tegen dezelfde mentaliteit aan; hun vernieuwingskracht en creativiteit sneeuwen onder in de routines van de oudere generatie. Vijftigplussers vergaderen en polderen en werken in hiërarchische gezagsverhoudingen op een manier dat jongeren denken: gedver, dit gaat nergens over. Toch passen die jongeren zich aan, ze laten zich letterlijk overwoekeren, waardoor ze vaak verpieteren en al hun energie en innoveringsdrang verloren gaan.”

Nieuwe wegen
De coronacrisis, die organisaties dwingt om anders te denken – alleen al wat de mogelijkheden van thuiswerken betreft – zou uitkomst kunnen brengen. Bontekoning: „Bedrijven beseffen dat ze nieuwe wegen moeten vinden om hun spullen en diensten kwijt te raken. Dat lukt ze nooit zonder de creativiteit van die jongeren aan te spreken. Organisaties die niet hun verouderde patronen weten te doorbreken gaan kapot.”

Van jongeren wordt in deze tijd ’moed’ gevraagd, vindt Bontekoning. „Als we de huidige dominante bedrijfscultuur niet doorbreken, zakken we sociaal en economisch in”, waarschuwt hij.

„Zet die luiken open”, doet ook Talitha Muusse een oproep aan bedrijfsleven en politiek. „Ik word overspoeld door e-mails van jongeren die vinden dat besluiten over hun hoofden heen worden genomen, bij wie de weerstand tegen de coronamaatregelen groeit, die hun vertrouwen in de media en de autoriteiten verliezen; dit alles in combinatie met een flinke economische recessie, daar maak ik me echt zorgen over. Dat is slecht voor de sociale cohesie.”

Geerten Waling, met een blik op de herfst: „Deze crisis is het heftigste waarmee wij ooit zijn geconfronteerd. Het is misschien een beetje als tijdens de Koude Oorlog: dat onheilspellende gevoel dat je niet weet wat er gaat komen. Ouderen zeggen: ’De oorlog, dát was pas erg’. Dat klopt, desondanks weet ik zeker: onder jongeren, die willen dansen, feesten, elkaar ontmoeten en daten bestaat geen draagvlak voor nog een lockdown. Die zijn helemaal klaar met dergelijk beleid. Zijzelf hebben er niks aan en het biedt geen enkel perspectief voor hun toekomst.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Talitha staat op. De jeugd komt in opstand.

Bericht door Ariel »

Talitha Muusse (28) is de stem van haar generatie: ‘Wij krijgen straks de rekening’

Opeens was ze daar. De 28-jarige Talitha Muusse groeide in korte tijd uit tot de stem van haar generatie. Met een charmante glimlach schuift de millennial-expert met een scherpe boodschap aan bij talkshowtafels: opzij ouderen, maak plaats voor de jeugd.

Huilend zit Talitha Muusse op de wc. Pim Fortuyn is vermoord en dat is hard aangekomen bij het 10-jarige meisje. De flamboyante politicus met de mooie pakken en rebelse uitspraken had haar kennis laten maken met de politiek, ze zag wat hij teweeg bracht. Thuis in Nieuwerkerk aan de IJssel ging het vaak over hem. Als haar ouders visite hadden, luisterde zij stiekem mee. Zittend op de bovenste treden van de trap. En nu was die man opeens doodgeschoten. ,,Zo onrechtvaardig.’’

Achttien jaar later zit Talitha Muusse op het terras in het centrum van Rotterdam. Ze praat gedreven over de Jongerenrevolutie. De beweging Coalitie-Y overhandigde dinsdag haar eisen aan premier Mark Rutte. Muusse is samen met presentator Tim Hofman een van de gezichten van Coalitie-Y, een samenwerkingsverband van jongerenorganisaties, vakbonden en klimaatbeweging. Op het moment van dit interview zijn de voorbereidingen nog in volle gang. Midden in haar steeds bozere betoog over wat er allemaal mis is met de politiek en het bedrijfsleven in Nederland, breekt de lach door. ,,Zo, ik ga helemaal los.’’

Het andere geluid
Het maakt haar boos dat werkgeversbons Hans de Boer dag in dag uit de deur kan platlopen bij ministers en dat diezelfde bewindslieden geen tijd zeggen te hebben om jongeren uit te nodigen. Volgens haar moeten bestuurders tijd máken voor het andere geluid. ,,Anders ben je gewoon nalatig.’’ En dat mensen dan zeggen ‘ach, ze werken hard, je zou niet in hun schoenen willen staan’. ,,Dat vind ik zo kleindenkend. Ik zou wél in hun schoenen willen staan.’’

Haar presentatie doet denken aan haar voorbeeld Pim Fortuyn. Rap van tong, zelfbewust, het uiterlijk tot in de puntjes verzorgd en niet bang voor gedurfde uitspraken (‘Misschien moeten we ouderen het stemrecht ontnemen. Zeker wanneer het gaat om besluiten waarvan zij de consequenties niet meer meemaken’) Of ze de minister-president van Nederland wil worden? Nou, nu nog niet.

Partygoeroe Ted Langenbach komt bij haar tafeltje staan om haar uitbundig te begroeten. Het uitgaansleven ligt op z’n gat door de coronacrisis, klaagt hij. Of zij daar iets aan kan doen. Ze kent Ted ‘van de stad’, zegt ze. Een metropool die tegelijkertijd een dorp is, zoekt ze naar omschrijvingen. Ze voelt zich er thuis. ,,Een nonchalante plek waar je jezelf kan zijn.’’

De 28-jarige Talitha Muusse is in korte tijd uitgegroeid tot de stem van de nieuwe generatie. Een generatie die vindt dat het roer om moet. Voor het milieu en voor de jongeren. En snel. Behalve het gezicht van de Jongerenrevolutie en Coalitie-Y is de bedrijfskundige uit Rotterdam ook initiatiefnemer voor milieuprojecten en helpt ze millennials de bestuurskamers van bedrijven in. Zij is vaste gast in praatprogramma’s op televisie als Dit is M en veelgevraagd spreker op congressen. Werk waamee zij volgens eigen zeggen, in vergelijking met leerkrachten en zorgmedewerkers, wel erg veel verdient. ,,Maar waarom zou ik minder vragen als anderen dit bedrag er ook voor krijgen.’’

Lutherse dominee
Muusse groeide op in Nieuwerkerk aan den IJssel. Haar vader is een lutherse dominee, haar moeder een rooms-katholieke Peruaanse met de communistische vrijheidsstrijder Che Guavara als held. Haar oudere broer studeerde theoretische natuurkunde en las alle boeken van Fortuyn. Ze discussieerden wat af thuis, en de kleine Talitha wilde meedoen. ,,Ik was zo’n kind dat hoge cijfers had en na afloop van de les nog bleef hangen bij de leraar.’’

Bij een open dag van de Erasmus Universiteit kreeg ze het lokaal te zien waar Fortuyn les gaf. ,,‘Hier worden de publieke figuren geboren’, dacht ik. Hier wil ik studeren.’’

Activisme
Niet dat Muusse een plan had met haar leven. Dat veranderde tijdens een stage bij MVO Nederland, een kenniscentrum dat bedrijven helpt met maatschappelijk verantwoord ondernemen. ,,Zo’n stage waarvoor ik me op het laatste moment had gemeld.’’ Ze ontmoette er de econoom en CDA-prominent Herman Wijffels en D66-icoon Jan Terlouw, hun enthousiasme en ideeën werkten aanstekelijk. Het wakkerde het activisme in haar aan op het gebied van klimaat en duurzaamheid, racisme en vrouwenrechten. Voor MVO deed ze onderzoek naar het gedachtegoed van haar generatie, die zich zorgen maakt over het milieu en de klimaatverandering. ,,In een paar maanden ben ik compleet omgegaan.’’

Ze kreeg bij MVO Nederland prompt een functie in de raad van commissarissen aangeboden. Daarmee is ze meteen de jongste commissaris van Nederland. Wat haar betreft niet voor lang, want er moeten meer jongeren op zo’n post komen. Waarom zou het toezicht op bedrijven alleen de taak van oude, gearriveerde ondernemers en bestuurders moeten zijn?

Noordpoolgebied
Zo belandde ze ook tussen topmensen uit het Nederlandse bedrijfsleven op een expeditie naar Spitsbergen. Klimaatjournalist Bernice Notenboom had de directeuren van Schiphol, Gasunie, NS, ING en de Rotterdamse haven uitgenodigd de klimaatverandering van het Noordpoolgebied van dichtbij te zien. Ze zagen het ijs smelten. ,,Er werd veel over gepraat, maar naar mijn mening is geen van die topmannen en -vrouwen daar van visie veranderd. Zodra ze teruggekeerden, stuurden ze persberichtjes rond die van tevoren waren geschreven. Maar er is geen bedrijf waar naar aanleiding van die reis het roer is omgegooid. Ja, een festivalorganisator is duurzaam gaan ondernemen, maar niet de grote bedrijven die erbij waren. Het was alleen maar pr.’’

Wil je het klimaat redden, zegt zij, dan moet het roer in de Rotterdamse haven nu radicaal om. Olieraffinaderijen sluiten en overschakelen op groene energie. Dat gebeurt niet. Volgens president-directeur Allard Castelein van het Havenbedrijf Rotterdam - ook mee naar Spitsbergen - gaat het om ‘een proces van veel partijen, veel kleine stapjes en een lange adem’, omdat Shell Pernis niet van de ene op andere dag dicht kan. Dat kost tienduizenden banen. ,,Dus doen we het niet, schuiven we het voor ons uit en krijgt de jeugd de rekening gepresenteerd.’’

Vooruitstrevend
Voor ‘iemand van zijn generatie’ vindt ze Castelein nog best vooruitstrevend, zegt Muusse. Ze begrijpt zijn standpunt, maar wat zij niet begrijpt is dat hij en andere topmensen ‘het gelijkwaardige gesprek’ met de jongeren uit de weg gaan ,,Bedrijven doen wel eens leuk met kinderen over klimaatoplossingen, dan mogen ze een tekening maken. Echt luisteren doen ze niet. De discussie met de jeugd voeren ze niet.’’

Bij elk besluit zouden ook de kosten voor de toekomst moeten worden berekend, zegt Muusse. ,,Een generatietoets.’’ Zo’n toets is een van de eisen die Muusse deze week bij Mark Rutte voorlegde. Daar heeft hij zelf om gevraagd. In een van zijn coronapersconferenties riep de premier jongeren op om met oplossingen te komen voor de 1,5 meter samenleving (‘Een beetje de revolutie starten vanuit de jongere generatie, zeg maar’). Muusse en consorten eisen behalve een generatietoets ook een plek tussen de mensen die meebeslissen over het coronabeleid. Tevens vindt Coalitie-Y dat jongerenorganisaties structurele steun moeten krijgen. ,,Als je ziet hoeveel nu voor jongeren opzij wordt gelegd, dat is belachelijk weinig. In sommige gemeenten zelfs helemaal niks.’’

Al voor de coronacrisis kwamen jongeren er slecht vanaf. Geen vaste banen, huizen zijn te duur, oplopende studieschulden. En wie moeten straks de gevolgen van de klimaatcrisis betalen? De pandemie heeft de situatie alleen maar verergerd, zegt Muusse. Bij de compensatiemaatregelen vallen jongeren buiten de boot, terwijl zij als eersten hun bijbanen in de horeca en in de winkels kwijtraakten. Er moet een jongerenpartij komen, zegt ze. Onder haar leiding? ,,Dat weet ik niet. Zoiets moet groeien.’’

Dankbaarheid
Maar de politiek lonkt, dat weet ze zeker. Haar gedrevenheid en ambitie kennen geen grenzen. Dat ze op de barricade staat en roept om verandering is niet uit boosheid, maar juist uit dankbaarheid, benadrukt ze aan het einde van het interview. Nadat ze op de foto is geweest, gaat ze door naar de demonstratie voor Black Lives Matter. ,,Wat ik wil bereiken, komt voort uit positiviteit. Holy shit, wat hebben we het als mensheid ver geschopt dat ik dit kan doen. Laten we dit nog verder uitbouwen voor de generaties die nog komen gaan. In geen enkele tijd had ik, als gekleurde vrouw, kunnen doen wat ik nu doe.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Talitha staat op. De jeugd komt in opstand.

Bericht door sjun »

Gezien ze aanpapt met Herman Wijffels en Jan Terlouw lijkt het me erg sterk dat ze ook maar iets begrepen heeft van de veranderingen waar Pim Fortuyn voor stond. Dit verwordt tot een zoveelste radertje voor gecontroleerde 'oppositie' om jongerenzieltjes te winnen. Maar wellicht kan deze dame nog gevoed worden met echte alternatieven als kernenergie, NExit, aanspreekbaarheidsbevordering van onder andere poltici, Zwarte Piet, aardgas, selectievere toelating aan de grens en veel meer ruimte voor de vrijheid van meningsuiting om misstanden en structureel geworden solidariteitsovervraging daadwerkelijk aan de kaak gesteld te krijgen.
Afbeelding
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Talitha staat op. De jeugd komt in opstand.

Bericht door Ariel »

King George schreef:
ma apr 05, 2021 11:05 am
Talitha Muusse is gecanceld.
Ik was dat kind al helemaal vergeten. "Ik had geen herinnering meer aan haar" :redface2:

Hoe gaat het met haar Jongerenrevolutie en haar Coalitie-Y ?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Talitha staat op. De jeugd komt in opstand.

Bericht door King George »

Dit kunnen wij vernemen van Talitha over Talitha:

https://www.talithamuusse.nl/
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Plaats reactie