Uit de ouwe doos.

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Uit de ouwe doos.

Bericht door Ariel »

Uit de ouwe doos. Toen al. 50 jaar geleden. Ik kan me er niets van herrineren, en toch was ik toen al 25 jaar.

De Palestijnse terroristische organisatie Zwarte September eiste de aanslag in Ravenstein op. Eind 1972 werden in Parijs, voor een ander strafbaar feit, twee verdachten gearresteerd: een Algerijnse man en een Franse vrouw. Zij bleken ook achter de aanslag op de Gasunie te zitten.

Waarom het gasverdeelstation in Ravenstein doelwit was, is nooit helemaal duidelijk geworden. "Waarschijnlijk ging het de terreurgroep om de impact en de bijbehorende aandacht", denkt Visschers.

In september van datzelfde jaar pleegde Zwarte September in München tijdens de Olympische Spelen een aanslag waarbij elf Israëlische atleten en een Duitse politieman om het leven kwamen.

Terroristen bliezen 50 jaar geleden gasleiding op: 'Het was zo'n geweld'

Morgen is het precies 50 jaar geleden dat de Brabantse plaatsen Ravenstein en Overlangel opgeschrikt werden door een aanslag. Terroristen bliezen op het terrein tussen de twee dorpen met explosieven leidingen van de Gasunie op. Omroep Brabant blikt met betrokkenen terug op die zondag in 1972, de dag waarop twee explosies de gasinstallatie deels in de as legden.

Jan Visschers werkte op dat moment net een jaar bij het gasbedrijf en had die nacht calamiteitendienst. Hij was als een van de eersten ter plekke en kan het zich nog levendig voor de geest halen. "Al op grote afstand zag je de vuurgloed boven het gebouw."

Al snel volgde een nieuwe explosie: "Een aantal ruiten sprongen en het plafond kwam naar beneden. Het was heel beangstigend." Helemaal omdat op dat moment ook een collega van hem binnen was. Achteraf is het een klein wonder dat er niemand gewond raakte. "Dit had heel anders af kunnen lopen", zegt Visschers.

De brandweer van Ravenstein was snel ter plaatse, maar kon weinig uitrichten. Als aspirant brandweerman was Jan Beerens nog een groentje. Hij kwam net uit de kroeg na een avondje stappen toen zijn vader hem meteen naar de kazerne stuurde. Hij was er nog voor het brandalarm afging. "We konden bar weinig doen. Het was zo'n geweld, er viel niks te blussen."

Door de explosies werd een enorm gat geslagen in een van de buizen, waardoor het gas zo naar buiten kon stromen en het dus bleef branden. Er was angst voor nieuwe explosies met grotere gevolgen.

Hoe veilig was het nog voor de inwoners van Ravenstein en Overlangel? Die vraag stelde de burgemeester die nacht aan Jan Visschers. "Ik mocht plaatsnemen in zijn auto. Hij vroeg mij: wat moet ik doen? Evacueren of niet?" Visschers durfde die knoop niet door te hakken, vanwege zijn onervarenheid. Burgemeester Bonnier besloot uiteindelijk het dorp Overlangel te ontruimen.

In Overlangel was Dinie Manders die nacht aan het bevallen. Op het moment van de aanslag lag ze bij te komen, met kersverse dochter Lianne in haar armen. "We hoorden een harde knal. We schrokken. Ik keek naar buiten en zag veel vlammen en een rood verlichte hemel. Ik zeg tegen mijn man: oh Tinie, er is iets ergs gebeurd." Haar man had al snel door dat er iets goed mis was bij de Gasunie.

Niet lang daarna reden politiewagens met geluidsinstallaties door het dorp met de boodschap dat iedereen moest vertrekken. Maar Tinie en Dinie Manders wisten zich geen raad. "We konden geen kant op. Ik moest als pas bevallen vrouw plat blijven liggen. Uiteindelijk zijn we opgehaald door de ambulance en naar het ziekenhuis in Oss gebracht."

Lianne's verjaardag
Ondertussen kreeg Visschers samen met een collega de opdracht de gastoevoer handmatig dicht te draaien. "Mijn collega kreeg een beschermend pak aan. Ik lag 25 meter verderop in een sloot, met mijn collega aan een touw. Mocht het echt misgaan, dan zou ik hem heel snel weg kunnen trekken, was toen de gedachte."

Wonder boven wonder lukte ook die operatie. Het vuur doofde en rond 10.00 uur kregen de bewoners van Overlangel te horen dat ze weer naar huis mochten.

Voor Dinie en haar man Tinie ging het leven na de aanslag gewoon weer door. Wakker hebben ze er nooit meer van gelegen. Wel worden ze natuurlijk jaarlijks aan de aanslag herinnerd. Al is het maar omdat dochter Lianne onlosmakelijk is verbonden met die februarinacht. Ook het fotoalbum herinnert hen aan de bizarre eerste nacht met z'n drietjes. De eerste foto van baby Lianne is pas gemaakt op 7 februari. "Er kwam nou eenmaal iets tussen", lacht Tinie.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie