Rusland valt Oekraïne binnen

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Rusland valt Oekraïne binnen

Bericht door sjun »

Ik heb dan weeer gehoord dat de Russen daar stevig ingegraven zijn. We vernemen dus vanzelf of het enorme Oekraïnse leger op een hoax berust en zo niet of het net ter plekke afgeschoten wordt rondom Kherson. Kunnen we gelijk zien wie het meest accurate nieuws gevolgd heeft de afgelopen maanden.
:smile4:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Boudewijn Atsma

Re: Rusland valt Oekraïne binnen

Bericht door Boudewijn Atsma »

sjun schreef:
wo jul 20, 2022 9:05 pm
Ik heb dan weeer gehoord dat de Russen daar stevig ingegraven zijn. We vernemen dus vanzelf of het enorme Oekraïnse leger op een hoax berust en zo niet of het net ter plekke afgeschoten wordt rondom Kherson. Kunnen we gelijk zien wie het meest accurate nieuws gevolgd heeft de afgelopen maanden.
:smile4:
Ja, de Russen moesten zich al ingraven voordat ze hun doel in de Donbas bereikt hadden. Op zichzelf een onthullend gegeven.

In hoeverre Oekraïne zal slagen in een doeltreffend tegenoffensief in Cherson valt inderdaad te bezien. Ik persoonlijk zet mijn geld niet op de Russen.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Rusland valt Oekraïne binnen

Bericht door sjun »

Russia Donbass-Kharkov Advance, Ukraine Aims at Kherson, Russia Iran Strike Massive Gas Deal


Intussen gaan de Russen gewoon verder. Bij Zelensky lijkt de paniek te hebben toegeslagen nu het CIA script niet verloopt zoals werd opgetekend met de opmerkelijke benoeming van de acteur tot President.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Rusland valt Oekraïne binnen

Bericht door sjun »

Russia Prepares Big Offensive, Putin Talks to MbS, Ridicules EU on Gas; EU Scraps Food Sanctions


Ukraine Kherson Attack Fails; EU Retreats on Russia Food Oil Exports; Ukraine Accepts Putin Demands


MBS calls Putin. Kremlin checkmates EU and US on grain exports, energy and sanctions
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Rusland valt Oekraïne binnen

Bericht door sjun »

As Russia Prepares for Donbass Offensive Russia Records Steady Price Falls, Rebounding Economy


Q & A: Boris, Petkov, Draghi. Regime change in the Collective West
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Rusland valt Oekraïne binnen

Bericht door Ali Yas »

De heren Christoforou en Mercouris zijn bijzonder somber over de toekomst van Europa en als men daar in zulke welingelichte kringen zo over denkt, dan hou ik weinig reden voor optimisme over. Het is onze eigen elite die ons in het ongeluk stort en zelfs al zou die nu opkrassen, dan blijven we nog met enorme brokken zitten. We zouden het roer op allerlei terreinen moeten omgooien, van immigratie tot energiebeleid, maar de winst daarvan zouden we pas over een groot aantal jaren zien. Wie heeft zoveel visie?

Ze zeggen wel eens dat Poetin heeft misgegokt met de inval in Oekraïne, maar ik denk eerder dat het Westen zich totaal heeft verkeken op de eigen macht. Men heeft roofbouw gepleegd op de eigen economie en zelfvoorzienendheid en komt er nu achter dat er geen plan B is. Het wordt een koude winter straks en ik vraag me af hoe de massa ervan wordt weerhouden om de schuld daarvoor in Den Haag en Brussel te leggen, maar men zal er vast iets op vinden.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Boudewijn Atsma

Re: Rusland valt Oekraïne binnen

Bericht door Boudewijn Atsma »

Ali Yas schreef:
ma jul 25, 2022 8:06 am

Ze zeggen wel eens dat Poetin heeft misgegokt met de inval in Oekraïne, maar ik denk eerder dat het Westen zich totaal heeft verkeken op de eigen macht. Men heeft roofbouw gepleegd op de eigen economie en zelfvoorzienendheid en komt er nu achter dat er geen plan B is. Het wordt een koude winter straks en ik vraag me af hoe de massa ervan wordt weerhouden om de schuld daarvoor in Den Haag en Brussel te leggen, maar men zal er vast iets op vinden.
Dat Putin heeft misgegokt met zijn inval in Oekraïne lijkt me inderdaad duidelijk. Europa heeft daartegen daadkrachtig en eensgezind gereageerd. Dat vergt onvermijdelijk offers maar de langere termijn effecten zijn dat de EU politiek en militair is versterkt, de NAVO is versterkt, we op termijn onafhankelijk worden van Russisch gas en de klimaattransitie een enorme boost heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Rusland valt Oekraïne binnen

Bericht door Ali Yas »

Boudewijn Atsma schreef:
ma jul 25, 2022 9:46 am
Dat Putin heeft misgegokt met zijn inval in Oekraïne lijkt me inderdaad duidelijk.
Wat onnozel. Of Putin heeft gegokt, laat staan misgegokt, kun je helemaal niet weten. Wat we wél weten is dat de doorlopende anti-Russische campagnes van Oekraïne in de oostelijke provincies Rusland een doorn in het oog waren. Putin heeft daar vaak genoeg wat van gezegd. En "toevallig" is de situatie nu zo dat precies die provincies inmiddels onder Russisch gezag staan. Ten overvloede misschien: met deze vaststelling laat ik in het midden of de Russische operatie onze goedkeuring verdient.
Europa heeft daartegen daadkrachtig en eensgezind gereageerd.
Dat valt niet te ontkennen. Of die daden voor de oorlog in Oekraïne ook maar enig verschil hebben gemaakt, laat staan een positief verschil, is echter zeer de vraag. Wel heeft die daadkracht de Westerse wereld enorm op kosten gejaagd en de voedselvoorziening in Afrika in ernstig gevaar gebracht.
de langere termijn effecten zijn dat de EU politiek en militair is versterkt
De militaire kracht van een land houdt sterk verband met de economische situatie. En juist die wordt al jarenlang door allerlei "groen" beleid op de proef gesteld, en is door de boycots nu door het ijs gezakt. Europa is in feite verloren en jouw stoere praatjes verdienen eeen meewarige glimlach.
we op termijn onafhankelijk worden van Russisch gas
Nee, we zijn daar nu al onafhankelijk van. Het is misschien nog niet tot jouw benevelde hersens doorgedrongen, maar we gaan deze zomer nog minder dan vorig jaar onze gasreserves aanvullen dus ons wacht een koude winter. Alleen Groningen kan ons op korte termijn nog redden, de Waddenzee op de wat langere.
en de klimaattransitie een enorme boost heeft gekregen.
Wat een idioot woord: "klimaattransitie"... Laat je nakijken man! Je bedoelt misschien onze kansloze pogingen de wereldwijde CO2-uitstoot te verminderen door onze eigen economie te slopen. Dat slopen van de economie zal wel lukken, maar de remmende effecten op de wereldwijde CO2-uitstoot zullen onmeetbaar zijn, om over het CO2-gehalte nog maar te zwijgen.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Rusland valt Oekraïne binnen

Bericht door sjun »

Intussen zien we de gangbare mediabias nog even worden uitvergroot in de Oekraïne en in de positie van aanzwengelende globalistische politici:

Ukraine Kherson Attack Routed, Zelensky Political Position At Risk, China Gives US Warning on Taiwan


Ukraine counteroffensive, this might be Zelensky's last stand


Die kleine acteur Volodymyr Zelensky zal binnenkort wel plotseling verdwenen zijn als hij zijn mensen blijft opofferen.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Boudewijn Atsma

Re: Rusland valt Oekraïne binnen

Bericht door Boudewijn Atsma »

Ali Yas schreef:
di jul 26, 2022 2:24 pm

Ten overvloede misschien: met deze vaststelling laat ik in het midden of de Russische operatie onze goedkeuring verdient.
Als je je oordeel terzake deze gruwelijke misdaden tegen de menselijkheid niet uit durft te spreken kies je ook partij.

Dat valt niet te ontkennen. Of die daden voor de oorlog in Oekraïne ook maar enig verschil hebben gemaakt, laat staan een positief verschil, is echter zeer de vraag. Wel heeft die daadkracht de Westerse wereld enorm op kosten gejaagd en de voedselvoorziening in Afrika in ernstig gevaar gebracht.
Ja, de solidariteit met Oekraïne brengt hoge kosten met zich mee. Het resultaat is dat de inlijving van gans Oekraïne en de vervanging van de regering Zelensky, wat het oorspronkelijke doel van Putin was, in elk geval niet is bereikt. Ook is de band van Oekraïne met Europa versterkt, is de NAVO versterkt en is de EU versterkt. Het kost wat maar dan heb je ook wat.


De militaire kracht van een land houdt sterk verband met de economische situatie. En juist die wordt al jarenlang door allerlei "groen" beleid op de proef gesteld, en is door de boycots nu door het ijs gezakt. Europa is in feite verloren en jouw stoere praatjes verdienen eeen meewarige glimlach.
De EU is sterker dan ooit en de NAVO sterker dan ooit. Lees je wel eens een krant?


Nee, we zijn daar nu al onafhankelijk van. Het is misschien nog niet tot jouw benevelde hersens doorgedrongen, maar we gaan deze zomer nog minder dan vorig jaar onze gasreserves aanvullen dus ons wacht een koude winter. Alleen Groningen kan ons op korte termijn nog redden, de Waddenzee op de wat langere.
Ja, Putin heeft voor grote problemen gezorgd. Het is echter wel geweldig om te zien hoe de EU gecoördineerd dit probleem tracht te tackelen. We gaan enorm energie besparen, we gaan nog steviger inzetten op duurzame energie en binnen een paar jaar kunnen alle gaspijpleidingen uit Rusland dicht. Overigens denk ik dat het goed zou zijn in dit kader de gaskraan in Groningen weer open te zetten.
Wat een idioot woord: "klimaattransitie"... Laat je nakijken man! Je bedoelt misschien onze kansloze pogingen de wereldwijde CO2-uitstoot te verminderen door onze eigen economie te slopen. Dat slopen van de economie zal wel lukken, maar de remmende effecten op de wereldwijde CO2-uitstoot zullen onmeetbaar zijn, om over het CO2-gehalte nog maar te zwijgen.
Ja, als je de klimaatproblematiek domweg ontkent zul je ook niet in de mogelijke oplossingen kunnen geloven. Je behoort gelukkig tot een kleine minderheid en is de klimaattransitie in volle gang, ironisch genoeg gestimuleerd door Putin waarover jij kennelijk geen kwaad woord wilt horen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Rusland valt Oekraïne binnen

Bericht door Ali Yas »

Boudewijn Atsma schreef:
di jul 26, 2022 9:38 pm
Als je je oordeel terzake deze gruwelijke misdaden tegen de menselijkheid niet uit durft te spreken kies je ook partij.
Het gaat niet om durf. Je hebt overigens wel lef mij partij kiezen in de schoenen te schuiven, maar we kunnen het ook brutaliteit noemen.
Ja, de solidariteit met Oekraïne brengt hoge kosten met zich mee.
Was het werkelijk solidariteit met het Oekraïense volk, of ging het om de zoveelste zet in een smerig politiek spel?


de inlijving van gans Oekraïne . . . wat het oorspronkelijke doel van Putin was
Je wordt niet gehinderd door kennis van zaken zullen we maar zeggen.
De EU is sterker dan ooit
Als je de sterkte van de EU afmeet aan het aantal richtlijnen heb je zeker gelijk.
We gaan enorm energie besparen, we gaan nog steviger inzetten op duurzame energie
Dat besparen op energie gaat vanzelf, mensen hebben geen geld meer. Meer geld voor "duurzame" energie is er dan ook niet.
Ja, als je de klimaatproblematiek domweg ontkent
Over welke aspecten van klimaatproblematiek heb je het precies? Want er zitten nogal wat kanten aan de zaak en ik weet dus niet wat je bedoelt.
Je behoort gelukkig tot een kleine minderheid
Ach, het hangt er maar vanaf hoe je die "minderheid" definieert.
en is de klimaattransitie in volle gang
Je hebt nog steeds niet uitgelegd wat je met dat rare woord bedoelt.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Boudewijn Atsma

Re: Rusland valt Oekraïne binnen

Bericht door Boudewijn Atsma »

Ali Yas schreef:
di jul 26, 2022 10:22 pm

Het gaat niet om durf. Je hebt overigens wel lef mij partij kiezen in de schoenen te schuiven, maar we kunnen het ook brutaliteit noemen.
Je krijgt een veroordeling van Putin niet uit je strot, hoe komt dat?

Je wordt niet gehinderd door kennis van zaken zullen we maar zeggen.
Putin was bij de aanvang van de oorlog duidelijk in zijn doelen, inlijving van Oekraïne en vervanging van het bewind. Nadien werd hij gedwongen terug te krabbelen. Of zie jij dat anders?
Als je de sterkte van de EU afmeet aan het aantal richtlijnen heb je zeker gelijk.
Nee, de EU is in alle opzichten versterkt, politiek, militair en economisch.

Dat besparen op energie gaat vanzelf, mensen hebben geen geld meer. Meer geld voor "duurzame" energie is er dan ook niet.
Ja, de recessie zal ook bijdragen, mensen gaan kritischer kijken naar energieverbruik en dat moet ook.

Over welke aspecten van klimaatproblematiek heb je het precies? Want er zitten nogal wat kanten aan de zaak en ik weet dus niet wat je bedoelt.
(..)
Je hebt nog steeds niet uitgelegd wat je met dat rare woord bedoelt.
De klimaatproblematiek betreft het feit dat de mens een levensgevaarlijke opwarming van de aarde veroorzaakt door de uitstoot van broeikasgassen. De noodzakelijke transitie betreft de omschakeling naar een energievoorziening waarin geen of minder CO2 wordt uitgestoten.

Het is eigenlijk triest dat ik je dit nog moet uitleggen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Rusland valt Oekraïne binnen

Bericht door Ariel »

Oekraïne wil banken aanklagen: ’Zij verlengen de oorlog

Oekraïne wil grote banken als JPMorgan aanklagen voor de steun die zij volgens hen verlenen aan de Russische oorlogsmachine. Het zijn de banken die medeverantwoordelijk zijn voor het financieren van de Russische staat, stelt de economische adviseur van Zelenski, Oleg Ustenko, in gesprek met de Amerikaanse zender NBC.

Het doel is om niet het instituut, maar de managers van die banken achterna te zitten. ,,We hebben verschillende opties, maar de eerste is het International Criminal Court”, zei hij tijdens het interview. Dit tribunaal kan geen bedrijven, maar wel personen vervolgen, schrijft Business Insider.

Grote banken zouden Rusland blijven financieren, waardoor Ustenko zich genoodzaakt voelde om deze banken te mailen met het verzoek om de banden te verbreken met bedrijven die handelen in Russische olie, en die aandelen verkopen in Russische olie- en gasbedrijven als Gazprom en Rosneft. Deze brieven zijn ingezien door de Financial Times. Hierin beschuldigt hij de banken van het ‘verlengen van de oorlog’. Zakenbank JPMorgan leent geld uit aan Vitol, dat Russische olie verhandelt, en het Russische beleggingsfonds van de bank bezit aandelen in Rosneft, Sberbank en Gazprom, schrijft Ustenko in zijn brief aan JPMorgan CEO Jamie Dimon, waarover de Financial Times schrijft.

Tegen de Financial Times zegt Citigroup dat het de banden met Rusland heeft verbroken. JPMorgan stelt dat het de sancties tegen Rusland heeft helpen opzetten.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Rusland valt Oekraïne binnen

Bericht door sjun »

Sen. Richard Black: The decision for war was made in US, the decision to attack was made in Russia
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Rusland valt Oekraïne binnen

Bericht door Ali Yas »

Boudewijn Atsma schreef:
di jul 26, 2022 11:14 pm
Je krijgt een veroordeling van Putin niet uit je strot, hoe komt dat?
Jij bent niet in de positie mij opdrachten te geven. Het veroordelen van wie dan ook komt mij bovendien niet toe, daar is een Rechter voor.
Putin was bij de aanvang van de oorlog duidelijk in zijn doelen, inlijving van Oekraïne . . .
Kun je mij uitleggen waarom je denkt dat Putin zich hier niet van propaganda bediende maar de volle waarheid sprak? Ik vind dat curieus.
Nee, de EU is in alle opzichten versterkt, politiek, militair en economisch.
Ik zou daar de cijfers wel eens voor willen zien. Nu is politieke sterkte een beetje subjectief, en militaire eigenlijk ook, dus je mag je beperken tot de economische sterkte. Succes daarmee, tegen de achtergrond van een inflatie van 10%.
Ja, de recessie zal ook bijdragen, mensen gaan kritischer kijken naar energieverbruik en dat moet ook.
Je vergist je. Mensen kijken niet kritisch naar hun energieverbruik maar naar hun portemonnee.
De klimaatproblematiek betreft het feit dat de mens een levensgevaarlijke opwarming van de aarde veroorzaakt door de uitstoot van broeikasgassen.
Dit is geen feit maar een vermoeden. Feit is dat het CO2-gehalte in de afgelopen eeuw is gestegen met ongeveer een kwart, feit is ook dat over die periode het gewogen gemiddelde van temperatuurregistraties een stijging van "de" temperatuur van ongeveer een graad Celsius laat zien. Dat die twee met elkaar samenhangen is algemeen aanvaard, zo veroorzaakt een hogere oppervlaktetemperatuur van de oceanen een hoger CO2-gehalte in de atmosfeer, maar dat "de mens" levensgevaarlijke opwarming van de aarde zou veroorzaken is echt van de bol los.
De noodzakelijke transitie betreft de omschakeling naar een energievoorziening waarin geen of minder CO2 wordt uitgestoten.
Dat is geen klimaattransitie maar een energietransitie.
Het is eigenlijk triest dat ik je dit nog moet uitleggen.
Dat krijg je ervan als je rare woorden gebruikt.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Rusland valt Oekraïne binnen

Bericht door Ariel »

Zelenski en zijn vrouw hadden ondanks de drukte die oorlog meebrengt, toch nog tijd voor een fotoshoot in de VOGUE :no1:

Afbeelding

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Rusland valt Oekraïne binnen

Bericht door King George »

Wat kost ons dat wel niet, die Zelensky soap? Want hij bedelt voortdurend om van alles en nog wat. En heel die loopgravenoorlog die nog lang zal gaan duren kost bakken vol met geld en ons gaan bemoeien met een oorlog die uiteindelijk niet de onze is en zich buiten terrein van zowel de EU als de NAVO bevindt gaat ons bakken vol met geld kosten. Waarom moeten wij ons gedwee een oorlog in laten rommelen? De wapenhandel floreert wel hoor. Follow the money! Wie produceren er de wapens? Wie douwen er de dozen door etc.? Wat zijn de wapenroutes? En wie betalen dat? En wie verdienen er aan? En zoals we weten is de wapenhandel ook grotendeels in handen van de georganiseerde misdaad, dus lekker dan dat wij dat indirect subsidiëren door mee te moeten betalen aan ons een oorlog in te laten rommelen… En Europa moet LNG gaan importeren. En wie exporteren er LNG? En Europa moet elders olie importeren. Waar? En wie exporteren er olie? Het is niet in Europa’s belang als bemoeienissen met de oorlog in de Oekraïne leiden tot een proxy oorlog van geopolitieke machtsblokken en al helemaal niet als Europa zich voor het karretje van andere geopolitieke machtsblokken met hun eigen geopolitieke belangen laat spannen die tegengesteld (kunnen) zijn aan de onze. Ik ben niet blind voor de oorlog die daar gaande is en dat dat aan de rand van Europa is en ik kan begrijpen dat de Europese landen rondom Oekraïne, Wit-Rusland en Rusland heen de schrik te pakken hebben vanaf de 24ste februari, ook met inachtneming van de geschiedenis van Oost-Europa en ik ben me er bewust van dat er in Europa alertheid en paraatheid is geboden voor wat er aan de grenzen gebeurt. Maar wij kunnen daar vanuit Europa geen wapenstilstand verwezenlijken door ons ermee te gaan bemoeien. Zo’n wapenstilstand met eventuele demarcatie langs bestandslijnen moet daar vanuit henzelf komen. Of andere overeenkomsten waarbij alle partijen menen er voordeel bij te kunnen halen zoals graan kunnen exporteren. Want daar kan je ook oorlog voeren mee financieren.

Afrikaanse Unie blij met overeenkomst Rusland en Oekraïne over graanexport

Maar wij gaan vanuit Europa daar dus geen wapenstilstand verwezenlijken. En zoals het nu gaat zitten ze nog lang verwikkeld in een loopgravenoorlog die te vergelijken is met de Eerste Wereldoorlog. Die duurde ook lang. En daar werd niet bezuinigd op artillerie. En de manschappen werden bij de vleet opgebrand. En de burgers leden onder de verwoestingen. Zo'n oorlog wordt daar nu gevoerd. Hoe kan bemoeienis vanuit Europa daar zo'n oorlog beëindigen? Dat gaat niet lukken. Die moet daar door de betrokken partijen zelf beëindigd worden. En die tien jaar nadat Osama Bin Laden al uitgeschakeld was gaan opbouwen in Afghanistan, daar hoorde ik altijd over "We boeken vooruitgang.". Het was na tien jaar nada niets en alles weggegooid geld daar. Afghanistan is weer een abatoir. Wat een vooruitgang is daar geboekt zeg. Niet dus. Zo heilzaam is die bemoeienis dus niet. Het is eerder weggegooid geld.

En dan trekken vanuit Europa en Rusland ook nog regeringen Afrika in om daar bij corrupte regeringen te gaan bedelen om steun voor hun zaak. Nou, dat is de kat op het spek binden. Ik zie die Afrikaanse regeringen al gaan bedelen om regeringsgebouw. Dat zieltjes winnen in Afrika was in de koude oorlog ook niet zo geslaagd en we waren er gelukkig ook van af toen de koude oorlog in Europa voorbij was. Bakken vol met ons belastinggeld kostte ons dat, je kon betrokken raken bij allerlei shit in Afrika die de onze niet is als je hun gebedel om regeringshulp honoreerde. Het zijn bondgenoten waar je niks aan hebt. Er kan daar alleen maar gebedel van komen. Zieltjes willen gaan winnen in Afrika, weer diezelfde fout die al eens eerder is gemaakt tijdens de koude oorlog?

Reus van Scholtz naar Afrika in teken van Oekraïne

De Russische minister van buitenlandse zaken Lavrov voert een charmeoffensief. Maar waarom?

Ook een informatief artikel over de grotere geo-politiek:

Zo kijken ze buiten het Westen naar Rusland en de oorlog in Oekraïne
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Rusland valt Oekraïne binnen

Bericht door sjun »

Russia Gains Ground, Ukraine Pushed Back in Kherson, Xi Slams Biden over Taiwan in Tense 2 Hour Call
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Rusland valt Oekraïne binnen

Bericht door Ali Yas »

King George schreef:
wo jul 27, 2022 4:48 pm
Wat kost ons dat wel niet, die Zelensky soap? Want hij bedelt voortdurend om van alles en nog wat. En heel die loopgravenoorlog die nog lang zal gaan duren . . .
Dat kon wel eens meevallen hoor. De Oekraïeners zelf hebben er op een gegeven moment ook geen zin meer in, vooral niet als het erop lijkt dat Rusland zich beperkt tot de gebieden die qua bevolking overwegend Russisch zijn.

Het uitschakelen van de militaire capaciteiten van Oekraïne is aardig geslaagd, alleen de beoogde regime change is nog niet gelukt. Misschien kunnen de Russen aan de Amerikanen vragen hoe je dat aanpakt, die hebben vrij veel ervaring daarmee.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Rusland valt Oekraïne binnen

Bericht door sjun »

Zelensky 'not all he's portrayed as' by Western media: Bernardi


Dit is natuurlijk iets anders dan wat de Nederlandse NieuwZuur kijkers gevoed krijgen...
Spoiler! :
Geert Dales – Journalistieke kabouter Mariëlle Tweebeeke voert nutteloze conversatie in Kiev
29-05-2022 18:26

Wat waren ze trots bij de NOS dat Mariëlle Tweebeeke, de ‘anchor’ van Nieuwsuur, de Oekraïense president Volodymyr Zelenksky mocht interviewen. De hele uitzending van vrijdag 27 mei 2022 werd ermee gevuld. “Een exclusief gesprek met president Zelensky van Oekraïne. In een speciale uitzending van Nieuwsuur. Een gesprek op een geheime locatie waar alles gevraagd mocht worden” kirde presentator Jeroen Wollaars. Tweebeeke zelf vertelde vooraf over de spannende tocht naar Kiev en hoe zij door veiligheidschecks heen had gemoeten om bij de president te komen. “De zandzakken staan hoog tegen de muren van het regeringsgebouw. Je voelt aan alles dat het een bijzondere toestand is”. Zo’n inleiding schept hoge verwachtingen.

Helaas was de ongeïnformeerde en opgewonden Tweebeeke geen partij voor de presidentiële steracteur, die haar meermaals lachend in de hoek zette als een onnozele schoolmeid. “Je spreekt over corruptie in Oekraïne. Is die er nu? Heb jij ooit in dit land gewoond?”. Toen Tweebeeke nog even door wilde gaan op dat punt beet de president haar toe “Geef eens antwoord op mijn vraag”. “Nee” schutterde Tweebeeke, “ik heb hier niet gewoond”. Weg thema corruptie. De nieuwswaarde van wat een hoogst interessant gesprek had kunnen worden was nul. Of het moet zijn dat de bejubelde Mariëlle Tweebeeke ook maar een amateur is als het er echt op aan komt.

Oriana Fallaci
Het begon al met een tenenkrommend videootje dat Tweebeeke op Instagram postte vanuit de trein van Lviv naar Kiev. “We zitten al wat uurtjes in de trein. Dit duurt negen uur”, sprak de Floortje Dessing van de NOS, terwijl ze zich liet filmen gezeten achter haar laptop, af en toe diepzinnig starend naar het voorbijtrekkende Oekraïense landschap. Ze had er zelfs een suave bril voor opgezet. “We zijn op weg naar een gesprek met president Zelensky. Hij zegt ‘We kunnen winnen’. Maar is dat ook echt zo?”.

Hier was niemand minder aan het woord dan de Nederlandse Oriana Fallaci, de in 2006 overleden legendarische Italiaanse journaliste die de groten der aarde interviewde en tot opmerkelijke ontboezemingen bracht. Met de oogopslag van een journalistieke kosmopoliet verbeeldde Tweebeeke Fallaci’s reïncarnatie. Het verschil is dat Fallaci een zeer belezen kenner van de wereldpolitiek was en daarmee bij haar gesprekspartners, of dat nou Henry Kissinger, ayatollah Khomeini of Deng Xiaoping was, gezag afdwong. Zover is Tweebeeke nog lang niet. Meermaals lachte Volodymyr Zelensky haar recht in het gezicht uit. Die voelde aan zijn sneakers dat hij een journalistieke kabouter zonder kennis van zaken op de thee had.

Propagandistische kletskoek
Zelensky is een bewonderenswaardige president in oorlogstijd die respect afdwingt met zijn moed en standvastigheid. “Ze zeiden tegen me: je moet weg uit Kiev. Binnen drie dagen ben je dood. Maar ik heb kinderen aan wie ik een voorbeeld moet geven. Je kunt op verschillende manieren in het leven staan, maar niet als verrader”. Hoe indrukwekkend de man ook is, het mag geen reden zijn om hem onweersproken propagandistische verhaaltjes te laten verkopen. Dat deed hij wel en Tweebeeke liet het gebeuren. Door gebrek aan kennis of tekortschietend talent om op dit niveau te interviewen. Of beide.

Correcties vanuit Hilversum
Kennelijk voelde Nieuwsuur aan dat de reporter zich in het pak had laten naaien. Aan tafel in de studio zat Rusland- en Oosteuropa-expert Bob Deen van het onderzoeksinstituut Clingendael. Telkens als Zelensky een controversiële of twijfelachtige bewering deed en Tweebeeke hem geen tegengas bood werd het interview even stopgezet voor een noodzakelijke correctie door de studiogast.

Zo beweerde Zelensky zonder blikken of blozen dat 62% van de Nederlanders voor toetreding van Oekraïne tot de EU is. Dat cijfer hanteerde hij in een redenering dat premier Rutte niet anders kon dan een warm pleitbezorger te zijn van zo’n EU-lidmaatschap omdat hij nou eenmaal gekozen is om de wil van het volk uit te voeren. Geen enkele poging deed Tweebeeke om de president te laten inzien dat politiek leiders er niet zijn om klakkeloos te doen wat het volk zegt te willen en tot welke uitwassen een dergelijke bestuurlijke opvatting in de geschiedenis heeft geleid.

Nog erger werd het toen Been in de studio de herkomst van die 62% toelichtte. Dat was de optelsom van de 25% mensen die ‘eens’ antwoordden op de stelling ‘Oekraïne moet in de EU’ en 37% die invulde ‘neigt naar eens’. De vraag werd bovendien in de periodieke ‘Eurobarometer’ van de EU voorgelegd terwijl de oorlog al gaande was, wat onderzoekstechnisch nogal dubieus is. Het ergste was dat Zelensky verzuimde te melden dat de volledige stelling luidde ‘Oekraïne moet toetreden tot de EU, zodra het daar klaar voor is’. En dat Tweebeeke naliet de president op deze manipulatieve interpretatie van dat onderzoek te attenderen. Waarschijnlijk omdat ze het niet in de gaten had.

Toen Tweebeeke, tijdens het thema EU-toetreding, riep “It can take decades if it happens at all” vroeg Zelensky: “Hoe weet je dat? Je weet alles, Mariëlle! Waarom heb je me dat niet eerder verteld?” voegde hij er vals lachend aan toe. Tweebeeke zweeg schaapachtig, in plaats van te wijzen op de Turkse aanvraag voor het EU-lidmaatschap die uit 1987 dateert.

Corruptie
De interviewster sneed terecht het corruptieprobleem in Oekraïne aan als een ernstig obstakel voor een eventueel EU-lidmaatschap. Zelensky blafte haar toe dat ze niet wist waarover ze sprak. Ze had immers nooit in het land gewoond. Wat wist zij daar nou van? “Officiële rapporten zeggen……” probeerde Tweebeeke, die meteen door een geïrriteerde president werd onderbroken met een verhaal dat de Russische Federatie ook ‘officiële rapporten’ heeft die stellen dat er in Oekraïne veel nazi’s wonen. Dus wat stellen ‘officiële rapporten’ nou helemaal voor? Een immense belediging voor de onderzoeken van gerespecteerde instituten als Transparancy International en de Europese Rekenkamer (ECA).

Het Estse lid van de ECA Juhan Parts heeft nog maar een half jaar geleden uitgebreid bericht over de miljarden Europees geld voor steun aan de economische ontwikkeling en opbouw van de democratische rechtsstaat die verdwenen zijn in de zakken van corrupte Oekraïners. “Een duivels verbond van oligarchen, ambtenaren, politici en rechters gijzelt de staat”, aldus Parts. Waarom wees Tweebeeke Zelensky ook niet op de onthulling uit de ‘Pandora Papers’ dat hij samen met enkele louche compagnons al sinds 2012 over brievenbusfirma’s in belastingparadijzen beschikte, om daarmee inkomsten uit tv-werk uit het zicht te houden, belasting te ontduiken en geld wit te wassen. Kort voor zijn presidentschap begon droeg Zelensky zijn aandeel in de brievenbusfirma Maltex over aan een kompaan. Later bleek dat Zelensky’s echtgenote nog immer dividend van Maltex ontving. Tweebeeke zweeg erover. Was ze bang in Kiev op straat gegooid te worden of wist ze dit niet?

Oekraïens als verplichte taal
Zelensky barstte in een bulderende lach uit toen Tweebeeke hem vroeg of hij -van origine Russischtalig en ooit woonachtig geweest in Moskou- nog wel Russisch wil spreken. “I can speak any language I want”. Talen worden niet verboden in ons land, ook niet het Russisch, aldus de president. Oh nee? In 2019, nadat Zelensky al was gekozen, werd met overgrote meerderheid een wet aangenomen die het Oekraïens verplicht stelt als staatstaal voor alle inwoners van het land, waar bijna eenderde helemaal geen Oekraïens spreekt. Alleen in huiselijke kring en in de kerk mag nog Russisch gesproken worden, zegt de wet. Het was weliswaar nog een project van Zelinsky’s corrupte etnocentristische voorganger Pedro Porosjenko en van handhaving is vooralsnog niet gebleken, maar waarom counterde Tweebeeke die bulderende lach niet met wat scherpe vragen over de wet?

Showproces
Ook had ik graag gehoord wat Volodymyr Zelenksy vindt van een recente rechtszaak waarbij de 21-jarige Russische soldaat Vadim Shishimarin een levenslange gevangenisstraf kreeg opgelegd wegens het doodschieten van een Oekraïense burger tijdens de aftocht van het Russische leger uit het dorp Tsjoepahivka. De snelheid waarmee de lage militair, die zei gehandeld te hebben in opdracht van een meerdere, werd gearresteerd, voorgeleid en berecht gaf de rechtszaak de schijn van een showproces, waarbij de publicitaire signaalwaarde voorrang kreeg boven juridische zorgvuldigheid. Als Zelensky zo graag bij de EU wil zal hij ook overtuigend moeten aantonen dat zijn land een rechtsstaat is. Daarbij passen geen showprocessen vol emotionele betrokkenheid van vonnissende rechters, hoezeer de daad van de jonge soldaat ook afschuw wekt.

Mensenrechten
Bij een EU-lidmaatschap past ook niet de virulente LHBTI-haat die al menige homoseksueel, transgender of lesbiënne heeft doen besluiten het land te ontvluchten. “Gender-based violence remained widespread” schrijft Amnesty International in het landenrapport 2021 over Oekraïne. Dat geweld komt niet alleen van burgers, maar ook van de politie en militairen en blijft veelal ongestraft. Ook zijn er nog amper vonnissen geveld tegen de overheidsgeweldsplegers met doden op hun geweten tijdens de Maidan-protesten van 2014. Marteling van mensenrechtenactivisten, standrechtelijke executies van protestdeelnemers door agenten, grof geweld tegen onwelgevallige journalisten, ernstige discriminatie van minderheden, het rapport van Amnesty leest als een hoogst zorgwekkend verslag over een land dat maar weinig vorderingen maakt op het pad naar een EU-waardige rechtsstaat. Geen woord hierover van Tweebeeke tijdens haar gesprek met de Oekraïense president “waarin alles gevraagd mocht worden”. Doe dat dan ook!

Geen nieuws
Het met veel kabaal aangekondigde ‘exclusieve interview’ leidde tot geen enkel nieuwsbericht in welk medium dan ook. Simpelweg omdat Tweebeeke geen nieuws uit de president wist te trekken. Mariëlle had haar moment of fame. De kijker blijft intussen zitten met de vraag waarom de Floortje Dessing van de NOS deze reis maakte, als je het toch niet aandurft een president, ook al zit hij in oorlogstijd, scherp te bevragen. Dit zou Oriana Fallaci nooit zijn overkomen.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Rusland valt Oekraïne binnen

Bericht door sjun »

En dan was er nog iets met de Oekraïne: Corruptie

Joe Biden Brags about getting Ukranian Prosecutor Fired


Het idee dat daar zoveel belastinggeld naartoe gaat klinkt als een witwasoperatie...
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Rusland valt Oekraïne binnen

Bericht door sjun »

Russian Offensive, Ukraine Inflation Crisis, Blinken Talks to Lavrov, Pelosi Flies to Taiwan


Niet te zien bij de mainstream media omdat het buiten het gewenste narratief valt:

Residents of Lisichansk recalled how the Ukrainian Army shelled Orthodox churches

Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Rusland valt Oekraïne binnen

Bericht door sjun »

The BIG Ukraine counteroffensive that everyone knows about


NYT talks up HUGE Russian losses as the Great Kherson counteroffensive stumbles


Ook weer gehad. Zouden de gelijkgeschakelde mainstream media hun mosterd weer eens bij The New York Times of The Guardian gehaald hebben?
:scratch:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Rusland valt Oekraïne binnen

Bericht door sjun »

Taiwan Crisis Intensifies as Russia Grinds Down Ukraine Defences in Donbass
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Rusland valt Oekraïne binnen

Bericht door sjun »

Janet Yellen, UK & EU use oil price cap to retreat from Russian oil sanctions


Kherson, Waiting for Godot. Donetsk evacuation as 'Allies' advance


De voorspellingen van een zekere forumentiteit die zich niet gehinderd door kennis van zaken en gedegen oriëntatie nogal absoluut uitspreekt lijken wel erg gauw gelogenstraft. Maar we gaan zien hoe het allemaal gaat aflopen.
:greeting2:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Plaats reactie