Oekraïense vluchtelingen.

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

Ilse van Klinken deugd.
Oekraïense vluchtelingen op zolder? Ilse geeft ze gewoon haar hele huis

Waar de een z’n zolderkamertje beschikbaar stelt, pakt Ilse van Klinken uit Amerongen het pas echt groots aan. Wat haar betreft is haar hele huis straks het domein van Oekraïense vluchtelingen. Zelf kunnen zij en haar dochter best elders gaan wonen, vindt ze. Ze verbaast zich erover dat niet iedereen (een deel van) zijn huis ter beschikking stelt.

Naar schatting zijn de afgelopen week al 700.000 Oekraïners de grens overgestoken, op de vlucht voor het geweld van het Russische leger. De Europese Commissie houdt rekening met op termijn miljoenen vluchtelingen die in heel Europa onderdak gaan zoeken.

Ilse van Klinken had haar huis eigenlijk al opengesteld voor een moeder met vier kinderen, die zijn gevlucht uit het door oorlog verscheurde Oekraïne. De Amerongse had ook al geregeld dat ze in dat geval met haar dochter bij haar moeder zou slapen. Voorlopig is het niet nodig. Het gezin dat bij haar zou blijven, kreeg in Duitsland onderdak. ,,Op dit moment heb ik geen vluchtelingen thuis, maar dat kan ieder moment veranderen. Zo snel kan het gaan. Als het maar gebeurt, want dat is het belangrijkste.”

Voor twee gezinnen is er inmiddels opvang in de regio, weet Van Klinken. ,,Het eerste gezin heeft een noodopvang bij mijn oom en tante in Elst. En een lief echtpaar uit Overberg heeft net hun mantelzorgwoning aangeboden voor een jaar. Ze kunnen daar kosteloos wonen. Het echtpaar zelf gaat er daarna in.”

De Amerongse hoopt dat meer mensen bereid zijn mensen op te nemen die op de vlucht zijn voor de verschrikkingen in hun vaderland. ,,Eén vrouw met vier kinderen, die kan niet iedereen kwijt. Die zet je niet in een kamertje, maar ze zijn wel snel tevreden hoor. Waar wij denken dat twee mensen op een slaapkamer passen, denken zij dat er nog wel eentje of misschien twee bijpassen.”

Woning beschikbaar stellen aan Oekraïners via Airbnb
Platform voor toeristenverhuur Airbnb heeft een pagina opgetuigd waar 100.000 Oekraïners op termijn een verblijfsplaats moeten kunnen vinden. De woonruimte wordt gratis aangeboden door gebruikers van Airbnb. Je kunt je ook aanmelden als je nog geen ‘host’ bent.

Airbnb heeft deze week brieven gestuurd naar regeringsleiders in veertien landen, waaronder Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Slowakije en Tsjechië, om hen te informeren over het aanbod. Er zijn meer hosts nodig, stelt ceo Brian Chesky op Twitter. Mensen kunnen zich aanmelden om onderdak aan te bieden.

Ook op andere manieren proberen mensen hun steentje bij te dragen. ,,We krijgen heel veel meldingen van mensen die een kamer willen aanbieden”, zegt een woordvoerder van Vluchtelingenwerk. ,,Hartverwarmend dat mensen de handen uit de mouwen willen steken voor anderen in nood.” Haar advies: ,,Als u meer duidelijkheid wilt, wacht dan heel even tot er meer informatie komt over de logeerregeling.”

,,Dit zijn mensen die door hun echtgenoot en vader naar de Poolse grens zijn gebracht. De man is teruggegaan naar Kiev, om te vechten ja. Daar hebben ze in de buurt een woning. Maar ze staan doodsangsten uit. De weg naar de Poolse grens was heel gevaarlijk. En ook in Kiev is het niet erg veilig. Ook ik maak me grote zorgen. Het is allemaal heel onwerkelijk.”

Familie in Oekraïne
Van Klinken is voor een kwart Oekraïense. Haar moeder is een Poolse. ,,Ik heb in Oekraïne verre familie wonen. In Nederland werk ik voor veel Polen. Velen bellen mij met de vraag of ik iets kan betekenen voor vluchtelingen die bij familie of vrienden in Polen zijn. Het beheerst mijn leven. Ik ga ermee naar bed en ik sta ermee op. Iedere ochtend kijk ik eerst of er nog iets is gebeurd in Oekraïne. Ik wil iets doen en het goed aanpakken.”

Het valt Van Klinken een beetje tegen dat maar weinig mensen hebben gereageerd op haar bericht op Facebook. Daar had ze gevraagd of inwoners van de gemeente Utrechtse Heuvelrug slaapplaatsen beschikbaar willen stellen. Er zijn zelfs al vluchtelingen onderweg naar Nederland. Sterker, de eerste gezinnen zijn al in Nederland.

Wachten op de gemeente duurt Van Klinken te lang. ,,Dan zijn we snel een kleine week verder, maar we hebben nu slaapplaatsen nodig. Voor sommige mensen is de oorlog misschien nog ver weg. Spullen inzamelen is goed, maar een bed is nu ook belangrijk. De mensen komen eraan en we moeten het zeker voor de eerste dagen goed geregeld hebben. Ik hoop dat vakantieparken of hotels in de omgeving nog plekken hebben voor opvang.”

,,Ik heb daar familie, kennissen en vrienden komen ook deze kant op. Voor deze mensen zoeken we opvang, maar het worden er wel meer. Elk uur verandert er iets. Dat heeft vandaag wel weer bewezen. We zoeken per direct iets, want op lange termijn is het lastig.”

Van Klinken wil nu wel graag naar de toekomst kijken. ,,Wat is er nodig, wat zijn de financiële mogelijkheden? Dit zijn geen asielzoekers. Begeleiding, kinderen die naar school kunnen, traumaverwerking, sporten. Dat moeten we allemaal nog uitzoeken. We weten ook niet hoe lang het gaat duren, maar laten we elkaar helpen. Daar zou ik al heel blij mee zijn.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

Wil je een Oekraïens gezin in huis nemen? Zo doe je dat

Mensen willen de ontheemde Oekraïners helpen door hun een slaapbank of zolderkamer aan te bieden. Hartverwarmend, vinden organisaties die vluchtelingen bijstaan. Ze waarschuwen ook: denk na voordat je zomaar een gezin in huis neemt.
Eindeloze rijen bussen, drommen vrouwen en kinderen die uitgeput de Poolse grens over komen. Mensen zien de beelden van wanhopige mensen die het oorlogsgeweld zijn ontvlucht en bieden soms spontaan hun huis aan. Sommige ontheemde Oekraïners kunnen terecht bij vrienden of familie, anderen vinden onderdak via nieuwe of bestaande organisaties of oproepjes op sociale media. Tegelijkertijd regent het aanmeldingen van mensen die willen helpen.

Takecarebnb bemiddelt sinds 2015 tussen vluchtelingen en gastgezinnen. „In de eerste helft van vorig jaar hadden we vijftien of twintig aanmeldingen per maand”, zegt directeur Robert Zaal. „Sinds gisteren zijn het er al 353.” Inmiddels zijn daar nog tientallen aanmeldingen bijgekomen. Zaal is blij met alle gastvrijheid, maar hoopt ook dat mensen handelen met „een warm hart en een koel hoofd.” Potentiële gastheren en -dames moeten zich goed realiseren wat het in huis halen van een vluchteling betekent, waarschuwt hij. „Mensen komen vaak bang, boos en radeloos aan. Wil je die zware gesprekken voeren? En in praktische zin, als je gewend bent elke dag om halfacht te gaan douchen en er staat nu iemand anders onder, of je gast wordt ziek – hoe ga je daarmee om? Zowel de praktische als de emotionele component kan heftig zijn, zeker als het langer duurt.”

Ook Vluchtelingenwerk adviseert mensen niet overhaast te werk te gaan met het aanbieden van opvang. „Het is mooi dat mensen iets willen doen, maar er komen allerlei vraagstukken bij kijken, bijvoorbeeld als de kinderen in het gezin naar school moeten”, zegt een woordvoerster. „Dan is het fijn als er een organisatie achter staat die het denkwerk al voor je heeft gedaan.” Takecarebnb koppelt vluchtelingen en gastgezinnen pas na een uitgebreide intakeronde aan elkaar. Nieuwe organisaties als RoomForUkraine wisselen simpelweg telefoonnummers uit van mensen die opvang zoeken en mensen die hun huis aanbieden. Ook via de website Airbnb kunnen deelnemers woonruimte gratis of met korting beschikbaar stellen voor vluchtelingen.

,,Met mensen die specifiek Oekraïners willen opvangen, nemen we contact op als er meer duidelijk is over de procedures”, zegt Zaal. Als mensen hun huis willen openstellen voor vluchtelingen uit andere landen, kan dat sneller. ,,Voor ons is er geen verschil tussen een moeder met kinderen Kiev of uit Jemen”, zegt Zaal. ,,Ook als je een andere vluchteling in huis neemt, help je daarmee tegelijkertijd de Oekraïners: dan komt er weer plek vrij in de overvolle opvang.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

Een nobel streven, maar beseffen deze mensen dat ze nu misschien wel maandenlang Oekraïnse gasten in huis hebben. Het spreekwoord zegt, "Gasten en vis blijven maar drie dagen fris."

Jaren geleden kwamen na de kernramp in Tsjernobyl, Oekraïnse kinderen via de kerk naar Nederland en zo
ook in Katwijk . Mijn vader stelde zijn kotter beschikbaar om een dag met deze kinderen te gaan varen van Ijmijden naar Amsterdam. Ik was ook aan boord, en ben maar zelden een groep onbehouwen ruwe kinderen tegen gekomen. Wij moesten politie spelen, kinderen waarschuwen om niet overal op te klimmen, ( gevaarlijk) en niet over de reling te hangen, of zelfs op de reling te gaan zitten bij de schroef.

Ik was blij dat de dag om was. We hebben geen kind verloren maar dat scheelde niet veel.

Sommige gast gezinnen die kinderen in huis genomen hadden waren dankbaar dat de kinderen naar huis toe gingen.

Het wachten is op nu drama, als men de schaamte kan overwinnen om die verhalen te vertellen. :nietverstaan:
Er hebben zich inmiddels 5000 gastgezinnen gemeld bij het burgerinitiatief Onderdak Oekraïne. Deze mensen willen, als dat nodig blijkt, hun huis beschikbaar stellen om Oekraïners onderdak te geven. Volgens initiatiefnemer Huib van Mierlo kunnen er op deze manier ruim 15.000 vluchtelingen worden opgevangen.

"Het is mooi om te zien dat de Nederlandse bevolking één is met Oekraïne", aldus Van Mierlo. Nadat hij dinsdag begon met het initiatief meldden zich al snel veel mensen aan. Binnen twee dagen kwamen er meer dan 3600 aanmeldingen binnen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

Veel Nederlanders willen Oekraïners in huis nemen: ‘Hartverwarmend, maar er is niet altijd een plan’

‘Waar in NL woon je? Ik heb wel wat aanbod in de buurt van Den Haag’, ‘Wij hebben een moeder en zoon vandaag opgehaald in Polen’ en ‘Ik woon in de buurt van Den Haag en heb ruimte voor 2 personen’. Zomaar drie berichten uit een Facebookgroep om Oekraïense vluchtelingen te helpen. Hartverwarmend, maar de vraag is of iedereen beseft dat de opvang niet voor de korte termijn is.

Het lijkt of heel Nederland hulpverlener is geworden. De inzamelingsacties zijn bijna niet meer te tellen. Er wordt zelfs opgeroepen om te stoppen met al die goedbedoelde acties. Hulporganisaties rond de Oekraïense grenzen hebben niet altijd de spullen nodig die ze opgestuurd krijgen, of het is zo overweldigend veel dat het niet meer te sorteren is.

Nu die vluchtelingen hun weg naar Nederland beginnen te vinden, breidt de hulp zich uit. Van inzamelen naar opvangen. Via onder meer Telegram- en Facebookgroepen verschijnen honderden oproepen van Nederlanders die een plekje over hebben in huis of juist van mensen die Oekraïners hebben opgehaald en vragen om een onderkomen voor hen. Daarnaast worden reistips gedeeld en bieden artsen hulp aan bij vragen over zorgvergoeding en psychologische hulp.

Voorbereid
Hoe goed bedoeld ook, niet iedereen lijkt even goed voorbereid te zijn op de komst van aan de oorlog ontvluchte en ontheemde gezinnen. ‘Is er iemand die al mensen thuis heeft opgevangen en mij wat tips kan geven? Waarschijnlijk ontvangen we zondag een vrouw met een kindje en ik zou blij zijn met extra adviezen!’ schrijft iemand in een Facebookgroep.

Bovendien is het mogelijk dat de vluchtelingen getraumatiseerd zijn. Niet voor niets waarschuwde het COA in 2015 om niet zomaar Syrische vluchtelingen in huis op te vangen. Die waarschuwing wordt nu overigens niet herhaald. Het COA gaat niet over de Oekraïense vluchtelingen, omdat die geen asiel hoeven aan te vragen en wil er daarom ook geen uitspraken over doen.

Vluchtelingenwerk Nederland doet dat wel en vraagt vooral om even geduld te hebben. De organisatie wordt overspoeld met honderden berichten en belletjes van mensen die iets willen betekenen voor de Oekraïners, maar niet goed weten hoe. Woordvoerster Evita Bloemheuvel weet dat er ook veel vragen binnenkomen van mensen die al iemand in huis hebben genomen en nu tegen allerlei praktische zaken aanlopen. ,,We krijgen bijvoorbeeld belletjes van mensen die een zwangere vrouw in huis hebben gehaald die naar de dokter moet. Is zij verzekerd? Een ander voorbeeld: hoe werkt het met een kind dat naar school moet?”

Sociale media
Ook zij ziet dat het via sociale media snel gaat met het aanbieden van hulp en dat Nederlanders zelf naar de Oekraïense grens rijden om vluchtelingen op te halen. ,,We krijgen berichten van mensen die al in Polen rijden en aan ons vragen waar ze eigenlijk naartoe moeten. Het is hartverwarmend, maar er is niet altijd van tevoren een plan bedacht. Het is echt beter nog even te wachten.” Want volgens Bloemheuvel kost het een paar weken om overzicht te krijgen waar de vluchtelingen worden opgevangen en hoeveel het er worden. ,,Al die handjes zijn straks van harte welkom.”

Wie graag een vluchteling in huis wil nemen, kan volgens Vluchtelingenwerk het beste contact opnemen met speciale organisaties die daarin bemiddelen. Een daarvan is Takecarebnb, dat inmiddels ook wordt overstelpt met aanvragen. In acht dagen tijd meldden maar liefst vierduizend Nederlandse gastgezinnen zich bij hen om een Oekraïense vluchteling in huis te nemen. In Den Haag zijn dat er 96. Ter vergelijking: tijdens de crisis in Afghanistan in augustus kregen zij in totaal tachtig aanmeldingen binnen. ,,Dit zijn héél veel aanmeldingen, dat is mooi”, beaamt Lilly Wiggers (26) van TakeCarebnb. ,,Mensen willen nu heel graag helpen.”

Cultuurverschillen
Maar weten ze wel waar ze aan beginnen? ,,Mensen praten soms niet graag over de moeilijke zaken”, vertelt Wiggers. ,,Het is belangrijk dat gastgezinnen beseffen dat deze mensen voor lange tijd blijven: geen dagen of weken, maar maanden.” Veel praktische, simpele vragen kunnen over het hoofd worden gezien. ,,Kunnen kinderen naar school? Hoe zit het met iemand die maandenlang onder je douche staat? Wat vind je ervan als iemand de hele dag op de bank hangt en Netflix kijkt? Eet iemand mee uit je koelkast? Je hebt te maken met kosten en privacy. Je dagelijkse routine verandert. Het is anders dan een vriendin die op bezoek komt.”

En het zijn niet alleen de alledaagse, praktische zaken waar mensen tegenaan lopen. Cultuurverschillen blijken vaak een groot struikelblok. ,,Met Oekraïners wordt gedacht dat dat misschien een minder groot probleem vormt, maar je weet het niet: wij Nederlanders worden ook vaak gezien als hard en direct. Misschien kan iemand daar niet mee omgaan. En wat doe je als iemand ernstige trauma’s heeft? Je hoort vaak dat degene die ze in huis nemen de gastgezinnen een soort spiegel voorhoudt. Je moet echt duidelijk grenzen aangeven, maar ook tolerant blijven.”

Door alle zaken te bespreken, wil TakeCarebnb voorkomen dat vluchtelingen van de ene opvang naar de andere worden gestuurd. ,,Vluchtelingen die we eerder hebben geplaatst, bijvoorbeeld uit Syrië of Jemen, komen vanuit het COA. Ze moeten dan weer terug als het niet werkt. Met Oekraïners zal dit anders zijn: er is minder snel een oplossing als het niet goed gaat. Dus je moet er echt zeker van zijn.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

:scratch: Met een dubbeldekker....
Arnhemmer Philip haalt met dubbeldekker tientallen Oekraïners bij de grens op: ‘Hartverscheurend wat er gebeurt’

Met een dubbeldekker tientallen Oekraïense vluchtelingen ophalen. Dat is wat Philip Kammeijer (50) uit Arnhem met de hulp van een vriend, chauffeur en tolk dit weekeinde doet. ,,Het is hartverscheurend wat er gebeurt.”

De bedoeling is dat de Oekraïners, die hun land ontvluchten na de Russische inval, maandag onderdak krijgen op de noodopvanglocatie bij Legerplaats Harskamp. Daarvoor zijn Kammeijer en zijn reisgenoten zaterdagmiddag vertrokken naar Przemyśl, een Poolse grensplaats waar treinen vanuit Oekraïne aankomen.

,,Ik zat vorige week al met het idee met een auto te gaan om een paar mensen op te halen”, vertelt Kammeijer. ,,Ik dacht alleen: ‘Dat is een lang eind rijden en dan kan ik bijna niemand meenemen. Ik kan beter een busje huren of zoiets groots’. Zelfs een touringcar is natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat, maar die helpt wel.”

Er is een kansje dat de opvang dan vol zit, maar dan kijken we naar een andere plek in Nederland waar de vluchtelin­gen wél kunnen verblijven

Zo kwam hij uit bij busbedrijf South West Tours uit Dalfsen, dat volgens hem wel een touringcar ter beschikking wilde stellen. ,,De eigenaar zei: ‘De chauffeurs rijden om niet. Ik lever de bus, jullie hoeven alleen de tol en diesel te betalen’. Fantastisch. Toen vroeg hij ook nog: ‘Waarom neem je niet een dubbeldekker?’”

Daardoor kunnen zeventig tot tachtig vluchtelingen mee terug naar Nederland, vertelt Kammeijer. Wie dat precies zijn, moet duidelijk worden via hulporganisaties in Przemyśl. De Arnhemmer verwacht vooral vrouwen, kinderen en enkele opa’s en oma’s. Tientallen flesjes water, broodjes en stukken fruit moeten hen voor de terugrit van pakweg zestien uur van proviand voorzien.

De totale kosten van de busreis à vierduizend euro worden betaald via donaties, die hij via vrienden, bekenden en anderen heeft gekregen. Alles bij elkaar is inmiddels bijna 14.000 euro binnengekomen, stelt Kammeijer. Van dat geld hoopt hij komende week nog vaker bussen heen en weer te laten rijden. Het bedrag dat overblijft, zegt hij over te maken naar Giro555. ,,Maar een tweede bus plannen we nog niet. We willen eerst weten hoe dit gaat, zodat we daarvan kunnen leren.”

Naast onder meer een tolk reist in zijn kielzog een cameraploeg mee, die beelden maakt voor een grote Giro555-uitzending die maandagavond op de landelijke televisie verschijnt, geeft Kammeijer aan. ,,Er gaat ook een aantal Oekraïense mannen mee. Ik vrees dat zij Oekraïne in gaan, maar dat weet ik niet precies.”

Als alles volgens plan verloopt, verwacht hij maandag uiterlijk aan het begin van de middag in Harskamp te arriveren. Een woordvoerder van de gemeente Ede bevestigt dat daar overleg over heeft plaatsgevonden. ,,Er is een kansje dat de opvang dan vol zit, maar dan kijken we naar een andere plek in Nederland waar de vluchtelingen wél kunnen verblijven”, zegt de woordvoerder.

,,Het klinkt misschien een beetje stom, maar sinds ik Coers & Roest (een van de oudste familiebedrijven van Arnhem, LB) in de zomer heb verkocht, heb ik vrij veel tijd”, vervolgt Kammeijer. ,,Ik ben ook redelijk politiek betrokken en wil wel mijn steentje bijdragen. Het is hartverscheurend wat er gebeurt. Ik hoop dat we aan het eind kunnen zeggen dat het een groot succes was.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

Oekraïners zitten klem in Calais terwijl Fransen en Britten steggelen over opvang

De Fransen en de Britten hebben ruzie over de opvang van Oekraïners. In Calais kwamen de afgelopen dagen honderden Oekraïners aan. Ze wilden van daaruit met de veerboot of via de Kanaaltunnel naar Engeland reizen, waar ze familie hebben, maar de Britse grenswacht hield veel van hen tegen omdat ze geen visum hadden.

"In een week hebben zich hier 517 Oekraïners gemeld", meldden de lokale autoriteiten afgelopen zondag. "Maar 250 van hen zijn door de Britse grenswacht weer weg gestuurd bij de veerboten en de tunnel onder Het Kanaal."

Het gemeentebestuur moest daarom in allerijl een hotel charteren om de Oekraïners onderdak te bieden. In de jeugdherberg van Calais bivakkeren nu 130 Oekraïners, onder wie veel gezinnen met kinderen. Andere gedupeerden vertrokken naar de Britse ambassade in Parijs.

"Ik zit hier al sinds 1 maart", vertelt een Britse man, die een sigaret staat te roken voor de jeugdherberg. Hij vertrok vanuit Engeland om met zijn auto zijn Oekraïense vrouw en hun kinderen persoonlijk op te halen uit het oorlogsgebied. "Maar toen we hier terugkwamen zeiden ze: uw vrouw en kinderen hebben geen visum. Ik ben dat toen online gaan regelen maar we kunnen pas op 15 maart terecht op de ambassade in Parijs om de visa op te halen."

Dat is ook nog eens een autorit van zo'n vier uur, zucht de man. "We zitten hier voorlopig gewoon vast. En het enige wat we wilden is gewoon weer samen als gezin veilig thuis zijn."

Ook een Oekraïense vrouw vertelt een vergelijkbaar verhaal. "Ik heb zelfs een Brits paspoort maar mijn moeder en mijn kinderen niet. Daarom liet de Britse grenswacht ons niet door. Nu zitten we hier in dit hotel te wachten op de papieren. Hoe lang gaat het nog duren? Niemand vertelt ons iets."

Menselijkheid
De Franse autoriteiten zijn boos over de Britse strengheid. "Het ontbreekt de Britten aan menselijkheid", zei minister van Binnenlandse Zaken Gérald Darmanin. In Parijs is inmiddels een groot opvangcentrum voor Oekraïners geopend en ook daar zitten veel mensen die werden weggestuurd uit Calais en nu wachten op hun visum voor het VK.

De Britten hebben beterschap beloofd. Er worden meer visa uitgegeven aan Oekraïners en de procedures moeten sneller gaan. Premier Boris Johnson zei 'genereus' te willen zijn bij het uitgeven van reispapieren. Er zouden ook plannen zijn om in het noord-Franse Lille een centrum voor visa te openen: dat is dichterbij dan Parijs, maar nog steeds op ruim 100 kilometer afstand van Calais.

In Calais zelf hebben de Britten alleen een tafel neergezet, in één van de terminals in de haven, waar ambtenaren nu vertellen aan Oekraïners dat ze daar geen visum kunnen aanvragen, maar naar Parijs moeten. Ook worden ze doorverwezen naar de jeugdherberg, waar de Fransen een bed en eten aanbieden.

'Solidariteit met andere vluchtelingen'
Inmiddels leidt die opvang in de relatief luxe jeugdherberg ook tot scheve gezichten en boosheid. "We moeten solidariteit tonen met Oekraïners, maar dan ook met vluchtelingen uit andere landen waar oorlog is", schreef het linkse gemeenteraadslid Jean-Philippe Lannoy.

In Calais verblijven al sinds jaar en dag grote groepen migranten uit landen als Afghanistan, Eritrea, Soedan en Syrië. Vele honderden van hen 'wonen' in armoedige omstandigheden in tentenkampen op modderige velden, zonder enige voorzieningen.

"Ik kom ook uit oorlogsgebied, ik kom uit Tsjaad", vertelt een jonge man in één van de tentenkampen. "Maar wij worden met de nek aangekeken, voor ons is er geen opvang. Wat er gebeurt in Afrika interesseert jullie niets. Maar Oekraïne: dat is dichtbij, dan is er ineens wel hulp en opvang voor mensen."

Critici in Frankrijk zeggen dat er met twee maten wordt gemeten. "We horen al jaren dat er niet genoeg opvangplaatsen zijn en nu ineens worden er op mysterieuze wijze wel razendsnel opvangplaatsen gevonden", zei vreemdelingenadvocaat Vincent Souty tegen tv-zender TV5.

Burgemeester Natacha Bouchart van Calais verdedigde het beleid ten opzichte van de nieuwe vluchtelingen uit Oekraïne. ,,Mensen uit Oekraïne komen legaal naar Frankrijk. Ze vragen ons om hulp. De andere migranten in Calais zijn hier illegaal, ze vragen niets aan Frankrijk en willen alleen naar Engeland door reizen.''
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

’Opvang Oekraïners thuis is hartverwarmend, maar geen oplossing voor lange termijn’

Opvang van Oekraïners thuis is ’hartverwarmend, maar geen oplossing voor de lange termijn’. Dat zegt staatssecretaris Van der Burg (Asiel) in debat met de Tweede Kamer. „Het is een uitgestelde vraag aan de overheid”, vertelt de bewindsman. „Zelfs mijn beste vrienden lopen het risico dat niet meer te zijn als ik ze een maand in huis heb gehad.”

De staatssecretaris zegt dat er grenzen aan zitten wat je van mensen kunt verwacht. Al noemt hij initiatieven om Oekraïners thuis op te vangen ook ’waardevol’. Het is volgens Van der Burg nu aan gemeenten en veiligheidsregio’s om opvangplaatsen te regelen. Daarbij kan niet worden geleund op het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), benadrukt hij. „Het COA kan helpen met expertise, maar niet met werk, omdat het COA dat niet trekt.”

Volgens de staatssecretaris kan het zijn dat niet iedere gemeente dezelfde opvang voor z’n rekening kan nemen, daarom is het verzoek van 2000 plaatsen gericht aan de 25 veiligheidsregio’s. „Iedere regio kan die 1000 plus 1000 pakken.” Een maximum heeft de liberaal na die opgave niet in zijn hoofd. „We kunnen niet zeggen: ga maar terug. Dus we zullen aan de bak moeten. Ik heb geen eindgetal.”

Op langere termijn wil de VVD-bewindsman opvang beter verdelen over het land. Zo wil hij aanmeldcentra in ’noord, zuid, west, oost’, terwijl er nu alleen nog maar een in Ter Apel is. „Zodat je de druk kunt spreiden over Nederland.”

Indrukwekkend
De Tweede Kamer is eensgezind over dat alles in het werk moet worden gesteld om Oekraïners op de vlucht opvang te bieden, al verschillen partijen nog wel van mening over de manier waarop. „Maar de snelheid waarmee opvang wordt geregeld is indrukwekkend”, zegt SP-Kamerlid Van Dijk.

Kamerleden van links tot rechts vragen staatssecretaris Van der Burg (Asiel) om goed voorbereid te zijn op de komst van veel vluchtelingen, niet alleen op korte termijn. D66-Kamerlid Podt prijst dat er nu in crisisstand zo’n 50.000 opvangplaatsen worden geregeld. „Maar ze kunnen ook langere tijd blijven en daarop moeten we ons voorbereiden, bijvoorbeeld door ze de taal te leren en te laten inburgeren.”

PvdA-Kamerlid Piri roept het kabinet op om eerlijk te zijn over de gevolgen, omdat het zal gaan om een enorme opgave. „We moeten eerlijk zijn over de gevolgen en daar moeten we klaar voor zijn. Op iedere school in Nederland zullen Oekraïners komen.” CDA’er Kuik waarschuwt dat er moet worden voorkomen dat Oekraïense vluchtelingen in Nederland ten prooi vallen aan uitbuiting.

Ook aan huisvesting op langere termijn moet worden gedacht, vindt VVD-Kamerlid Brekelmans. De liberaal vraagt of er al een structurele oplossing is, omdat de 50.000 opvangplaatsen nu vooral gericht zijn op noodopvang, bijvoorbeeld in hotels of lege gebouwen waar noodbedden worden neergezet. Hij denkt dat flexibele woonvormen mogelijk uitkomst bieden.

Toch wordt vanuit de Kamer ook gewezen op hoeveel vluchtelingen Nederland kan dragen. „Nederland zal zijn verantwoordelijkheid realistisch en beheersbaar moeten nemen”, vindt JA21-leider Eerdmans. „Wat als gemeenten hun taks bereiken? Waar ligt die grens?” Eerdmans wil dan ook dat er ook meer wordt gedaan om opvang in buurlanden van Oekraïne te faciliteren.

Verschillende partijen grijpen het moment ook aan om tekorten in het asielstelsel aan te stippen. Zo kraakt D66’er Podt de manier waarop aan beloofde ’flexibele opvangschil’ is gewerkt, waarmee een hogere instroom zou moeten worden opgevangen. Die is er volgens haar namelijk onvoldoende gekomen. Dat erkende toenmalig staatssecretaris Broekers in december ook al.

Sommige partijen vinden dit ook het uitgelezen moment om migranten met kansloze asielaanvragen uit te zetten. „Ik hoop dat deze staatssecretaris gelukszoekers gaat weren de komende vier jaar”, zegt PVV-Kamerlid Markuszower. VVD’er Brekelmans pleit voor een ’terugkeeroffensief’, al kon zijn pleidooi vooral rekenen op hoon. Onder meer omdat zijn partij al ruim tien jaar de bewindspersoon levert die dat kan bereiken.

Denk-Kamerlid Kuzu prijst vooral de eensgezindheid van partijen om Oekraïners op te vangen. „Het verdient een dikke pluim. Zelfs de PVV stemde voor een motie van Denk om Oekraïense staatsburgers langer te laten blijven. Dat geeft hoop.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52066
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Mahalingam »

De Oekraïense vluchtelingen hoeven geen asiel aan te vragen. Dus de asielindustrie vist achter het net. Maar die laat zich niet zomaar buitenspel zetten.
De eerste Oekraïners hebben Nederland bereikt, maar wat ze echt nodig hebben wordt nog weleens vergeten

Ongetwijfeld hebben inmiddels duizenden Oekraïense vluchtelingen, vooral vrouwen en kinderen, Nederland bereikt. Maar zelfs naar de aantallen is het in deze chaotische situatie gissen. Hoe kun je dan de hulpvraag inschatten voor de weken die komen?

Het begint met een bed, en daar wordt in Nederland met man en macht aan gewerkt. Veel vluchtelingen kunnen inmiddels terecht op centrale locaties, maar een substantieel aantal verblijft bij particulieren. Hoeveel dat er precies zijn weet niemand.

Daar ligt een eerste zorg, zegt Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer. Omdat zoveel opvang onder de radar is, weet niemand precies waar de kinderen zijn en hoe het met ze gaat. Omdat Oekraïners ook geen asiel hoeven aan te vragen loop je het risico dat ze lange tijd niet te traceren zijn. Samen met haar collega’s in andere Europese landen maakt ze zich grote zorgen. “Kinderen moeten geregistreerd worden, anders loop je het risico dat je ze kwijtraakt en dat ze in verkeerde handen vallen.”
¨...*
Het ontbreekt intussen niet aan goedbedoelde aanbiedingen, bij veel gemeentes loopt het storm. Goederen zijn op dit moment echt niet nodig, klinkt het overal. De gemeente Utrecht bijvoorbeeld vraagt mensen om liever hun tijd te doneren. Vrijwilligers worden dan in contact gebracht met organisaties als Welkom in Utrecht om te kijken wat ze kunnen betekenen. De Kuijer is nu volop bezig die puzzel te leggen.
https://www.trouw.nl/binnenland/de-eers ... ~b83202bc/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52066
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Mahalingam »

Tienduizenden opvangplekken bij particulieren voorlopig onbenut, iedereen wijst naar elkaar

NIJMEGEN - Zo'n 35.000 Nederlanders hebben zich inmiddels aangemeld als gastgezin voor Oekraïense vluchtelingen, maar hun opvangplekken blijven voorlopig nog ongebruikt. Overheid en particuliere organisaties wijzen naar elkaar voor het opvullen van die plekken.


,,Wij willen heel graag ondersteunen, maar de eindverantwoordelijkheid voor het koppelen van vluchtelingen aan een adres hoort wel bij de overheid te liggen”, zegt zegsman Martijn van der Linden van Vluchtelingenwerk. Terwijl de Nijmeegse burgemeester Bruls, voorzitter van het landelijke Veiligheidsberaad, juist verwijst naar organisaties als Vluchtelingenwerk.

Volgens Bruls is het voor gemeenten ondoenlijk om ‘met duizenden particulieren contact te houden’. ,,We doen er niks mee. Ook omdat je niet kunt garanderen dat het enthousiasme er bij de particulieren over drie weken nog steeds is.’’

Het is aan de overheid

Gemeenten wijzen op hun websites particulieren met opvangplekken door naar Takecarebnb. Die laatste organisatie heeft inmiddels de beschikking over zo’n 25.000 adressen van gastgezinnen. Dat is inclusief de 9000 adressen van het Haagse initiatief Onderdak Oekraïne, met meer dan 20.000 bedden. En dan is er ook nog roomforukraine.eu van Nijmegenaar Louis de Mast, goed voor nog eens 10.000 adressen. ,,Maar het is aan de overheid om die te koppelen aan vluchtelingen’’, zegt woordvoerder Lilly Wiggers van Takecarebnb, die het schrijnend vindt dat dat nog niet gebeurt. Het rijk moet immers zorgen dat er bijvoorbeeld zorg en onderwijs de vluchtelingen komt en dat ze verzekerd zijn. ,,Dat is echt niet aan ons.’’

Vluchtelingenwerk is heel blij dat particulieren hun huis willen openstellen. ,,Uit de vorige vluchtelingencrisis hebben we geleerd dat het onderbrengen van grote aantallen mensen op grote locaties kan leiden tot afhankelijkheid en passiviteit.” Van der Linden onderstreept dat het feit dat er nog geen besluit is genomen over wie de ‘matching’ gaat doen niet betekent dat er niet volop wordt gewerkt aan de opvang. ,,Het is alleen zo dat als je verantwoordelijkheid spreidt, je krijgt dat iedereen naar elkaar gaat wijzen als er een tekort ontstaat en loop je het risico dat mensen op straat belanden.”

Al 3000 vluchtelingen gemeld


Gemeenten kiezen vooralsnog voor opvangplekken die ze zelf kunnen regelen. Die opvang, in sporthallen en andere grote locaties, begint wel te lopen. Oekraïners die zich bij een gemeente of aan de landsgrenzen melden, worden via een ‘knooppunt coördinatie en informatie Oekraïne’ over die locaties verdeeld.

,,Er zijn nu 8000 plekken, en daar hebben zich inmiddels 3000 vluchtelingen gemeld”, zegt een woordvoerder van het ministerie van Veiligheid en Justitie. Zij wist erop dat minister Yesilgöz deze week in een brief aan de Tweede Kamer al had geschreven dat het beheer van alle particuliere initiatieven aan non-gouvernementele organisaties is.

De hulpbereidheid van Nederlanders is groot. Vluchtelingenwerk liet vandaag weten dat zich de afgelopen twee weken meer dan 11.000 vrijwilligers bij hen hebben gemeld. Dat is een verdubbeling van het aantal vrijwilligers dat de organisatie had. Vluchtelingenwerk gaat spreekuren verzorgen waar Oekraïners (en Nederlanders) terechtkunnen met vragen over andere hun verblijfsstatus, werk en wonen. Bij Giro555 is al meer dan 130 miljoen euro binnengekomen.
https://www.gelderlander.nl/home/tiendu ... ~aac6e3e8/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door King George »

Van deze brulkikker komen we nog steeds niet af, ookal gaat het tegenwoordig niet meer over de Cojone. Maar wil deze brulkikker ons op straat in een kartonnen doos gaan trappen om plaats te maken voor vluchtelingen. Ik vind hem een steeds grotere engnek aan het worden.




Bruls: ’Desnoods beslag op vastgoed bij toenemende stroom vluchtelingen’

Door ONZE PARLEMENTAIRE REDACTIE

Updated 38 min geleden
45 min geleden
in BINNENLAND


DEN HAAG - Als de toestroom naar Nederland van Oekraïense vluchtelingen aanhoudt in het tempo waarin het nu gaat, zullen drastische maatregelen moeten worden genomen. Daarvoor waarschuwt Hubert Bruls, voorzitter Veiligheidsberaad en burgemeester van Nijmegen. „Het gaat wel pijn doen.”


Het aantal Oekraïners dat zondag in Nederland werd opgevangen, bedroeg volgens het ministerie van Justitie en Veiligheid ruim 6200. Dat is 1500 meer dan een dag eerder en bijna 3000 meer dan vrijdag.

„Als we in dat tempo elke dag meer mensen moeten opvangen, wordt de uitdaging heel groot”, zegt Bruls daarover in tv-programma Buitenhof. Volgens hem is ’grootschalige opvang’ nodig in ’tenten compounds, paviljoens en op bedrijventerreinen.’

Hij kan zich zelfs voorstellen dat als de vluchtelingenstroom groeit er beslag zal moeten worden gelegd op vastgoed. „Voorlopig gaat het nog hartstikke goed. Maar als dat nog meer vluchtelingen komen gaat, zul je ook achter de hand moeten houden dat je af en toe beslag legt op een ruimte.”

Bruls is er blij mee dat particulieren zich aanmelden voor een opvangplek. Daar kleven wel risico’s aan meent hij. „Als je nu mensen in huis neemt, moet je goed beseffen dat het langer gaat duren dan dagen en weken. En mensen zijn misschien getraumatiseerd.”


De Telegraaf
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52066
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Mahalingam »

Tijdens de bezettingsjaren werden op veel plaatsen Nederlandse burgers gedwongen om – vaak tegen een vergoeding – Duitse militairen in huis te laten verblijven. Nederlanders dienden Duitse militairen in hun persoonlijke levenssfeer toe te laten en werden daardoor zeer pregnant geconfronteerd met de bezetter, tegenover wie zij hun positie moesten bepalen.

Afbeelding

http://getuigenverhalen.nl/projecten/er ... militairen
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door mercator »

Tja, door jarenlang hotel Europa te hebben gespeeld voor fake vluchtelingen van aan de andere kant van de wereld is er nu geen plaats meer voor gevluchte Europeanen. Soms denk ik wel dat dit net de bedoeling van Poetin is: Europa helemaal failliet en ontredderd laten worden door massale vluchtelingenstromen te veroorzaken. Niet zozeer Zelenski afzetten en/of Kiev innemen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Mahalingam
Berichten: 52066
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Mahalingam »

Tot verbazing van de vluchtelingenhelpers in Polen kwamen er niet alleen vluchtende Oekraïners de grens over maar ook mannen die er weinig Oekraïens uitzien. Die beweren in dat land te wonen en te werken en te studeren en asiel nodig te hebben. Het zal wel...
Migranten zouden een Oekraïense vrouw hebben verkracht in accommodatie

DüSSELDORF. De politie heeft in Düsseldorf twee migranten gearresteerd die begin maart een vrouw zouden hebben verkracht die vanuit Oekraïne naar Duitsland was gevlucht. De functionarissen verduidelijken momenteel de nationaliteit van de twee mannen, zei een woordvoerster dinsdag voor JUNGE FREIHEIT.

Volgens de krant Bild zijn de verdachten een 37-jarige Tunesiër en een 26-jarige Nigeriaan. Ze hadden ook een Oekraïens paspoort bij zich. Volgens informatie van de krant zijn ambtenaren in het grensgebied recentelijk migranten tegengekomen die niet rechtstreeks uit Oekraïne kwamen, maar bijvoorbeeld uit Afrika.

Over de verblijfsstatus en het eventuele strafblad van de twee verdachten wil de politiewoordvoerster niets kwijt. De mannen en de 18-jarige Oekraïner zouden ten tijde van het misdrijf op het Düsseldorfse hotelschip "Oscar Wilde" hebben gezeten, waarop naast normale gasten 25 Oekraïense vluchtelingen waren ondergebracht. Daar vielen ze de vrouw een voor een aan. De Oekraïense zou in de tussentijd naar Polen zijn gereisd omdat ze zich niet veilig voelt in Duitsland.

Federale Politiebond: alleen strenge straffen en deportaties zullen helpen


Het hoofd van de federale politiebond, Heiko Teggatz, deed een beroep op de politiek om al het mogelijke te doen om dergelijke gevallen in de toekomst te voorkomen. "Harde en snelle bestraffing gevolgd door deportatie is de enige taal die dergelijke daders begrijpen", zei hij tegen de krant Bild .

“Smokkel, mensenhandel en de bevordering van prostitutie maken deel uit van een misdaadgeografie. Als deze misdaadgebieden niet resoluut worden bestreden bij het binnenkomen van Europa en Duitsland, zullen criminele bendes schaamteloos misbruik maken van de benarde situatie van de mensen uit Oekraïne.” Jonge vrouwen staan ​​in het middelpunt van deze criminelen.

Vakbondsleider Andrea Lindholz (CSU) roept de politie op om in de toekomst de bescherming van Oekraïense vrouwen te waarborgen met controles in de opvang van vluchtelingen. De zaak Düsseldorf verplicht ons tot onmiddellijk handelen.

Percentage buitenlandse zedendelinquenten neemt toe

Het is niet de eerste keer dat vluchtelingen worden geïdentificeerd als zedendelinquenten. In februari arresteerde de politie in Mecklenburg-Voor-Pommeren een asielzoeker uit Afghanistan die een elfjarig meisje zou hebben verkracht. In augustus zou een immigrant uit Guinee een jonge vrouw hebben lastiggevallen in Keulen.

Het aandeel verdachten van vreemdelingenzaken bij zedendelicten is de afgelopen jaren fors gestegen. Het groeide van 35 procent naar 42,44 procent voor verkrachtingen tussen 2000 en 2020, volgens een reactie van de federale regering op een kleine vraag van de AfD-parlementaire fractie.
https://jungefreiheit.de/kultur/gesells ... gewaltigt/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
di mar 15, 2022 9:43 pm

Migranten zouden een Oekraïense vrouw hebben verkracht in accommodatie
Er gaan in Polen ook verhalen rond dat een Oekraïens meisje in Nederland verkracht zou zijn. En nu durven sommige niet meer naar Nederland.
34 uitgeputte vluchtelingen uit Oekraïne aangekomen in Twente: ‘Een deel durfde toch niet mee’

Een bus met vluchtelingen uit het door oorlog verscheurde Oekraïne is donderdagmorgen aangekomen in Twente. Aan boord waren 34 vrouwen, kinderen, een opa en een hond. De reis verliep niet helemaal vlekkeloos. „Een grote groep mensen durfde op het laatste moment toch niet mee.”

Het contrast kan niet groter. Met de Beatbuzz - normaal gesproken een feestbus - arriveert deze donderdagmorgen bij Van der Valk Hotel in Almelo een groep van 34 emotioneel en fysiek uitgeputte vluchtelingen uit Oekraïne. Voor hen geen enkele reden tot feest: zij moesten deze week huis en haard achterlaten voor een onzekere toekomst.

De bus arriveerde rond de klok van negen in Almelo, en kwam rechtstreeks uit Opole in Polen, waar veel vluchtelingen tijdelijk hun kamp hebben moeten opslaan. Later op de dag vertrekt de bus naar voormalig retraitecentrum De Zwanenhof in Zenderen, waar de vluchtelingen definitief intrek nemen de komende periode.

De reis, en dan vooral het vertrek, was nogal hectisch verlopen. „Er ging in de opvangcentra in Polen een verhaal rond over een Oekraïens meisje dat in Nederland verkracht zou zijn”, vertelt Joost Tiemersma, een van de kartrekkers achter de komst van de vluchtelingen. Hij regelde samen met een heleboel andere betrokken burgers uit Almelo, Borne en Bornerbroek zelf de reis, het vervoer en de administratie.

„Het verhaal ging rond via een Duitse website, dat maakte de mensen angstig en wantrouwend. Zo van: waar brengen ze ons naartoe? Kijk: ze zitten al in totale onzekerheid waar ze naar toe gaan. Een groep van 31 mensen die in onze bus zou meegaan heeft toen op het laatste moment collectief gezegd: wij stappen toch niet in.”

Het spookverhaal tekent de situatie, de onzekerheid en de chaos die op dit moment heersen onder de vluchtelingen. Velen hebben huis en haard moeten achterlaten. En vaak ook hun partner die aan het front moet vechten. „Het is echt verschrikkelijk”, weet Tiemersma. „Veel mensen leven in een soort roes. Die willen toch liever nog iets dichterbij huis blijven, dan direct in een bus stappen naar Nederland.”

De groep van 34 vluchtelingen die donderdag aankwam in Twente bestaat voornamelijk uit vrouwen en kinderen. Ook kwamen een opa en een hond mee op de bus. Zij mogen donderdag bij Van der Valk uitrusten en gebruik maken van alle faciliteiten daar, zoals het zwembad en de sauna.

Bij De Zwanenhof worden ze later op de dag verwacht. Dat centrum bereikte pas woensdagavond laat een definitief schriftelijk akkoord met de gemeente over de opvang van de vluchtelingen. De kamers worden daar deze donderdag gereed gemaakt. In totaal is er plek voor zo’n 70 vluchtelingen in De Zwanenhof.

Initiatiefnemer Tiemersma hoopt de volgende groep zo snel mogelijk hier naartoe te halen. Mogelijk komt een groep Oekraïners uit Kiev op korte termijn al met de trein richting Twente. Ook wordt er gewerkt aan een nieuwe bus richting Opole. „We gaan hier mee door, want we zien hoe hard het nodig is”, besluit Tiemersma.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door King George »

De verkrachterssmokkelindustrie weet dus ook al via welke routes ze hun testoseronbommen naar Europa kunnen smokkelen.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52066
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding
Oekraïners bij gastgezin krijgen 135 euro leefgeld per week

Oekraïense vluchtelingen die worden opgevangen in gastgezinnen krijgen 135 euro per week. De regeling geldt in eerste instantie voor drie maanden en daarna wordt verder gekeken, maakte minister Carola Schouten (Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen) na de ministerraad bekend.


De 135 euro is bestemd voor het eerste gezinslid, daarna wordt het bedrag afgebouwd. Volgens Schouten kan het geld gebruikt worden om een bijdrage te leveren aan de kosten die het gastgezin maakt. Vluchtelingen en gastgezinnen moeten daar zelf afspraken over maken. Oekraïners die in de gemeentelijke opvang verblijven, krijgen 60 euro leefgeld.

Volgens de minister is nog onduidelijk hoeveel de regeling gaat kosten. Wanneer Oekraïners het leefgeld krijgen, is nog niet duidelijk, maar zo snel mogelijk. ,,Gemeenten moeten nog een aantal stappen zetten”, zei Schouten. Het kabinet zal het geld zo snel mogelijk overmaken naar de gemeenten die het leefgeld dus eerst even moeten voorschieten.

Huisvesting

Minister Hugo de Jonge (volkshuisvesting) zei na de ministerraad dat alle creativiteit moet worden aangewend om Oekraïners noodopvang en later huisvesting te bieden. ,,Alle opties die er zijn, worden benut.”

De Jonge denkt aan de transformatie van vastgoed van de Rijksvastgoeddienst, maar ook bijvoorbeeld aan het ombouwen van leegstaande kantoren en kazernes en flexwonen. Alles wat mogelijk is, moet met beide handen worden aangegrepen. ,,Het is niet of of, maar en en en”, benadrukte De Jonge.

Hij trekt hierin samen op met staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel). Nu wordt vooral ingezet op voldoende noodopvang voor Oekraïense vluchtelingen. ,,We hebben echt heel erg veel opvangplekken nodig. Het is heel indrukwekkend hoe gemeenten en Veiligheidsregio’s daarmee bezig zijn.”

Stretcher

De noodopvang kan niet te lang duren, beseft De Jonge. ,,Als mensen langer blijven, is die stretcher in de gymzaal natuurlijk niet genoeg.” Het kabinet moet in huisvesting voorzien. ,,Dat is heel hard werken want de krapte op de woningmarkt is natuurlijk al heel erg groot”, aldus De Jonge.

De huisvestingsopgave voor Oekraïense vluchtelingen doorkruist niet zo zeer zijn plannen om snel jaarlijks 100.000 nieuwe woningen te bouwen. ,,Het maakt nog eens duidelijk hoe groot de urgentie is. De opdracht die toch al waanzinnig groot was, wordt hiermee nog veel groter. Het is onze taak om in die huisvesting te gaan voorzien. Samen met gemeenten, de Veiligheidsregio’s en woningcorporaties.”
https://www.ad.nl/binnenland/oekrainers ... ~a31d5b34/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

De noodopvang kan niet te lang duren, beseft De Jonge.

Hugo die de leiding heeft over de noodopvang. Wat kan er misgaan..... :smile4:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52066
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Mahalingam »

Wachten op de trein in een station te Berlijn.
Op bordjes staat geschreven wat aangeboden kan worden voor wie.
Wie zullen er allemaal met een paar vluchtelingen naar huis gaan?

Afbeelding

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ali Yas »

Mahalingam schreef:
vr mar 18, 2022 6:18 pm
Het kabinet moet in huisvesting voorzien. ,,Dat is heel hard werken want de krapte op de woningmarkt is natuurlijk al heel erg groot”, aldus De Jonge.
Ja, en daar zou je dus even moeten pauzeren! We hebben al een "heel erg grote" woningnood en het kabinet vond het niet nodig daar wat aan te doen. Datzelfde kabinet vindt het wel nodig dat probleem nog wat groter te maken. Zou je ze niet?!
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door King George »

Ariel schreef:
vr mar 18, 2022 7:06 pm
De noodopvang kan niet te lang duren, beseft De Jonge.

Hugo die de leiding heeft over de noodopvang. Wat kan er misgaan..... :smile4:
Vraag je liever af wat er goed kan gaan. Want ze zeggen niet voor niks "Hugo kan niks.".
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

Oeps... :shock: Dit soort vluchtelingen zullen nooit meer vertrekken uit gastlanden.
Ukrainian refugees violently protest after learning they were staying in sports hall instead of hotel

On the way to the accommodation in Miesbach, the refugees damaged the interior of the vehicle and harassed the bus driver

A group of Ukrainian refugees, which authorities believe are either from Roma or Sinti descent, protested the quality of their accommodation in Germany, with reports in local media of a fight breaking out in the Bavarian district town of Miesbach.

According to the Munich tabloid “TZ”, the 57 new arrivals, who had been transported by bus from Munich to Miesbach on Thursday, were furious to learn that they would be temporarily staying in a converted sports hall rather than hotel accommodation.

According to authorities, the group probably belonged to the Sinti and Roma minority.

The group protested against the accommodation and refused to stay at the premises, prompting the involvement of District Administrator Olaf van Löwis (CSU). The bus ultimately turned around and returned to Munich.

Tensions were reportedly already high on the journey to the Bavarian town, with the interior of the vehicle damaged, and the bus driver harassed by the group, before the situation escalated upon arrival.

Baden-Württemberg’s Interior Minister Thomas Strobl (CDU) warned of the security issue across Germny given the number of undocumented migrants arriving every day, telling the Stuttgarter Zeitung: “We need to know who is staying in our country.”

Strobl advocated “registering the immigrants, carrying out a security check and then distributing them in a controlled manner across the state.”

Meanwhile, Berlin’s governing mayor, Franziska Giffey (SPD), has complained that the capacity in the capital is overburdened. Around 10,000 refugees from Ukraine arrive there every day with Berlin taking in more people than all other federal states combined.

According to the B.Z. newspaper, the identity of arriving migrants in the capital is no longer checked. Accordingly, authorities no longer take fingerprints or compare basic data such as names and dates of birth with the database.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door King George »

Gaat het hier om echte Oekraïense vluchtelingen of zijn het hier geen vrouwen en kinderen, maar jonge mannen van kleur die een nieuwe mensensmokkelroute hebben ontdekt om toegang tot Europa te krijgen?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

King George schreef:
ma mar 21, 2022 12:28 pm
Gaat het hier om echte Oekraïense vluchtelingen of zijn het hier geen vrouwen en kinderen, maar jonge mannen van kleur die een nieuwe mensensmokkelroute hebben ontdekt om toegang tot Europa te krijgen?
Het laatste vermoed ik. According to authorities, the group probably belonged to the Sinti and Roma minority.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

Succes...
Gemeenten hebben moeite om de eerste 25.000 opvangplaatsen voor Oekraïners op tijd te regelen. Er zijn volgens de laatste cijfers van het ministerie van Justitie en Veiligheid 23.800 opvangplaatsen voor vluchtelingen geregeld. Na vandaag moeten dat er volgens planning 25.000 zijn.

Volgens een woordvoerster van het departement is dinsdagochtend op z’n vroegst te zeggen of het eerste doel definitief wordt gehaald of niet.

Binnen twee weken moesten er door veiligheidsregio’s en gemeenten 25.000 opvangplaatsen worden geregeld, na maandag zijn die twee weken voorbij. Dit zijn geen plaatsen in bestaande asielzoekerscentra, omdat vluchtelingen uit Oekraïne met een geldig paspoort geen asiel hoeven aan te vragen in Nederland.

Het kabinet wil zo’n 50.000 plaatsen voor vluchtelingen uit Oekraïne regelen, al vertelde staatssecretaris Van der Burg (Asiel) vorige week al dat er mogelijk meer plaatsen nodig zijn. Daarbij worden mogelijk ook hotels en leegstaande panden met noodbedden gebruikt. De kosten die gemeenten en veiligheidsregio’s maken om dat doel te bereiken worden volledig vergoed.

Maar Nederland moet zich volgens Van der Burg opmaken voor de opvang van een grotere groep Oekraïners dan eerder gedacht, en langduriger verblijf van de vluchtelingen. Dat vergt opschaling van de capaciteit op allerlei fronten, van opvang tot onderwijs.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

:scratch: Ze gingen toch weer terug?
Overheid denkt aan Oekraïne-dorpen, VluchtelingenWerk is kritisch

De overheid overweegt speciale ’dorpen’ te bouwen voor Oekraïense vluchtelingen. Het is een idee waar over wordt nagedacht voor de komende tijd, omdat het aantal vluchtelingen uit Oekraïne flink kan stijgen als de oorlog in dat land aanhoudt. Het Rode Kruis en VluchtelingenWerk Nederland bevestigen berichtgeving hierover van NRC. De beide organisaties spreken met de overheid over de opvang op langere termijn. VluchtelingenWerk ziet het plan niet zitten.

Nederland vangt nu enkele tienduizenden vluchtelingen op, maar in de komende weken komen er misschien nog eens tienduizenden of misschien wel honderdduizenden mensen deze kant op, aldus VluchtelingenWerk. En als de oorlog lang duurt, blijven zij hier misschien jaren wonen.

Vanwege de al bestaande woningnood in Nederland kunnen Oekraïners, net als statushouders, niet zomaar een plek vinden. Daarom is bij het overleg geopperd „om aan Oekraïne-dorpen te gaan denken”, aldus een woordvoerster van VluchtelingenWerk. Het is niet zeker dat de dorpen er daadwerkelijk komen en er zijn ook nog geen locaties voor in beeld. Ook een woordvoerster van het Rode Kruis bevestigt dat er „talloze scenario’s worden overwogen en dit is er één van.” De plannen zitten volgens haar wel nog in de „brainstormfase.”

Niet meedoen
VluchtelingenWerk vindt dat de Oekraïners niet op een aparte plek opgevangen moeten worden, omdat ze dan niet kunnen meedoen aan de samenleving. „Wij zien meer in een gemengde oplossing, dat je verschillende doelgroepen met elkaar huisvest. Dat je plekken bouwt waar ook andere vluchtelingen en Nederlanders kunnen wonen. Als je groepen afgezonderd opvangt, komt het de integratie niet ten goede.”

Als de Oekraïners hier langer moeten blijven, is het belangrijk dat ze Nederlands leren, aldus VluchtelingenWerk. „Als je wil dat ze de taal leren en de kans krijgen om werk te zoeken, dan is het belangrijk dat ze op een centrale plek wonen die bereikbaar is, waar scholen, openbaar vervoer en voorzieningen zijn.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie