Oekraïense vluchtelingen.

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Mahalingam »

Inburgeren. We doen ons best.
Gevluchte Oekraïners extra gewaarschuwd voor Nederlandse sirenetest: ‘Er is niets aan de hand’

Oekraïense vluchtelingen die naar Nederland zijn gevlucht, worden extra voorbereid op de sirenetest die vandaag wordt gehouden. Het luchtalarm zou bij hen schrik of traumatische herinneringen kunnen oproepen.

Sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne zijn er volgens VluchtelingenWerk bijna 22.000 mensen opgevangen op diverse locaties in het hele land. In maart werd er al extra gewaarschuwd voor de sirenetest die elke eerste maandag van de maand om 12.00 uur wordt gehouden. Nu zijn er ook posters verspreid op de opvanglocaties in de talen Engels, Oekraïens en Russisch. Daarop staat dat het luchtalarm precies 1 minuut en 26 seconden duurt, dat er niets aan de hand is en niemand iets hoeft te doen. Alleen als de sirenes meerdere malen achter elkaar loeien is er sprake van een ramp of zwaar ongeval. ‘U moet dan direct naar binnen, en ramen en deuren sluiten’, wordt de vluchtelingen verteld.
https://www.ad.nl/binnenland/gevluchte- ... ~a52b12a3/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Mahalingam »

En die vluchtelingen kunnen ook mooi de stokpaardjes van Gr. Links gaan trekken. Zo een kans laat je niet voorbij gaan:
https://www.groenlinks.nl/sites/groenli ... 0Polen.pdf
Schriftelijke vragen van de leden Ellemeet (GroenLinks), Ploumen (PvdA) en
Paternotte (D66) aan ministers Kuipers van VWS en Hoekstra van BuZa over het recht
abortus in Polen


GroenLinks: ‘Geef Oekraïense vluchtelingen in Polen toegang tot abortus’

Den Haag/Straatsburg - Door de strenge abortuswetgeving in Polen hebben duizenden gevluchte zwangere mensen op dit moment geen toegang tot abortus. GroenLinks-Kamerlid Corinne Ellemeet en GroenLinks Europarlementariërs Kim van Sparrentak en Tineke Strik willen dat deze mensen snel worden geholpen. Daarom stellen ze schriftelijke vragen waarmee ze de Nederlandse ministers en de Europese leiders oproepen om snel een oplossing te vinden voor deze mensen.

Zo wil GroenLinks dat doorreizen naar andere EU-landen voor deze groep makkelijker wordt. Op die manier kunnen deze mensen seksuele en reproductieve zorg elders in de EU krijgen. Daarnaast moeten Poolse NGO’s en mensenrechtenactivisten die hulp bieden ondersteuning krijgen en beschermd worden.

Corinne Ellemeet: “Vrouwen moeten kunnen kiezen voor het afbreken van hun zwangerschap. Een groep gevluchte vrouwen bevindt zich in een extreme noodsituatie: zij zijn ongewenst zwanger onder de meest vreselijke omstandigheden. We kunnen ze niet aan hun lot overlaten. Nederland moet ze te hulp schieten. Daarom stel ik samen met de PvdA en D66 kamervragen.”

Van Sparrentak: “We weten dat Russische soldaten seksueel geweld inzetten als oorlogswapen in Oekraïne. Een deel van de slachtoffers wil bij aankomst in Polen een abortus laten uitvoeren. Maar ook zijn er vrouwen die hun zwangerschap willen afbreken omdat ze in een onzekere situatie zijn beland door de oorlog. In plaats van hulp, stuiten ze nu op verzet bij de Poolse autoriteiten.”

Momenteel zijn er zo’n 4,3 miljoen mensen op de vlucht voor de oorlog in Oekraïne, waarvan het merendeel vrouwen en kinderen zijn. Polen vangt als buurland ongeveer 2,5 miljoen Oekraïense vluchtelingen op.

Poolse pro-abortus organisaties en activisten ontvangen honderden Oekraïense vluchtelingen die om dringende hulp vragen, omdat de reguliere zorg hen geen hulp biedt. Strik: “Deze dappere activisten helpen waar mogelijk, maar zetten hiermee hun eigen vrijheid op het spel. Het (helpen bij het) beëindigen van zwangerschappen is immers strafbaar in Polen, de eerste activisten worden nu al vervolgd. Daarom moet de EU hen effectieve bescherming bieden.”
https://www.groenlinks.nl/nieuws/groenl ... ot-abortus

Gastvrij Polen bekritiseert door Eurofielen omdat vluchtelingen geen abortus kunnen plegen
Laatst gewijzigd door Mahalingam op vr apr 08, 2022 1:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

:nietverstaan: Oekraïense vluchtelingen zijn niet je kinderen die je op moet voeden.

Dit is geen succes verhaal.
Carina en Sascha bleven niet in Hillegom tot de oorlog voorbij was

Opvang vluchtelingen Arjan en Maaike vingen de Oekraïners Carina en Sascha op in hun huis in Hillegom. Dat ging een tijdje goed. „Het was geen prestigeproject.”

Carina (36) en haar zoon Sascha (13) mochten blijven tot het einde van de oorlog. Tenminste, dat was het plan van Arjan Warmerdam, die Oekraïense vluchtelingen wilde helpen. Opa Igor vond vierhonderd meter verderop onderdak. Maar Carina en Sascha zijn vertrokken, al na dertig dagen. In het grote, vrijstaande huis in Hillegom is over alles gedoe geweest. Over hoeveel gekookte eieren een kind in de ochtend mag eten, en hoeveel koekjes in de avond. „Ik weet niet hoe het met jou vroeger zat”, zegt Arjan, „maar mocht jij vier donuts pakken en ook nog een hele reep Toblerone?” Over bedtijd. Over of je om half twee al een biertje mag opentrekken. En of je er iets van mag zeggen, als je vindt dat het antwoord nee is.

Als je bij een ander in huis komt, pas je je toch een beetje aan?

Arjan, softwareondernemer, had al een hoop voor ze geregeld. Lidmaatschap van de lokale voetbalclub voor Sascha. Een sportschoolabonnement voor Carina. Een fiets, kleding. Arjan zou ook zo een baan voor Carina kunnen regelen, hij hoefde er alleen maar voor rond te bellen. Hij wilde graag dat Carina en Sascha „mee zouden draaien” in het gezin. Een mens, vindt hij, kan niet lang stilzitten. Toen NRC op 7 maart voor het eerst in Hillegom langs kwam, zei Maaike: „Je kunt alleen maar liefde geven. Warmte. Een huis.”

Op de laatste dag van maart zijn Carina en Sascha vertrokken. Opgehaald door een medewerker van de gemeente Hillegom en naar een opvang in Leiden gebracht, waar ook andere Oekraïense vluchtelingen verblijven. Arjan en Maaike hebben ze niet meer gesproken.

„Ze bemoeiden zich met mijn kind”, zegt Carina aan de telefoon. „We mochten niet zelf weten wat we aten, en hoe laat. Dat is toch niet normaal?”

In meer gastgezinnen liep het stuk. Omdat veel gastgezinnen nog voor er geregistreerd werd vluchtelingen in huis namen, ontbreken cijfers. Maar gemeenten en veiligheidsregio’s (verantwoordelijk voor de opvang) zien dat Oekraïners steeds vaker hun gastgezin verlaten. Cultuurverschillen, een taalbarrière of gebrek aan privacy leiden tot frustraties.

Een verontrustende ontwikkeling, vinden de veiligheidsregio’s. „Deze vluchtelingen hebben een lastige weg achter de rug”, zei een woordvoerder van Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost. „Ze hebben rust nodig om hun emoties een plek te geven en zich veilig te voelen. Als ze weer verhuizen, ga je juist een bron van stress toevoegen.”

Niet eten op de slaapkamers
In Hillegom kwamen de huisregels in de tweede week. Arjan en Maaike dachten dat duidelijkere afspraken misschien zouden helpen. Arjan pakt het document erbij. Erboven staat: „Deze huisregels zijn gemaakt om beiden een goed gevoel te geven over jullie verblijf in ons huis.” Om half elf moet het stil zijn boven. Ons eten, is jullie eten. Niet eten op de slaapkamers. Eten gebeurt aan de eettafel. En zonder telefoons, het is een „easy moment of the day”. Blijven zitten tot iedereen uitgegeten is. Wie niet mee-eet, zegt af. Na het sporten wordt gedoucht. Elke dag worden schone kleren aangetrokken. „In Oekraïne loopt Sascha de hele week in hetzelfde shirtje”, zegt Arjan. „Je kunt hier zelfs twee keer per dag een nieuw shirtje aan doen, als je dat wilt.”

„We komen uit een ander land, dat moet je begrijpen”, zegt Carina. „Een ander gezin kan niet jouw regels volgen. Dat is moeilijk. Nee: ónmogelijk.” In Oekraïne had ze een vrij leven, samen met Sascha. Ze verdiende haar geld met het verhuren van een tweede appartement.

Al snel kwamen er meer Oekraïense vluchtelingen naar Hillegom. In een loods waar anders tulpen worden gebost, zijn kleine cabines neergezet waar meer dan honderd mensen worden opgevangen. Arjan is nog een keer naar de Poolse grens gereden, om een vriendin van Carina en haar zoon op te halen. Hij dacht dat het fijn voor haar zou zijn als er vrienden in de buurt waren. In het gastgezin was Carina steeds minder. Ze was overdag vooral bij haar vrienden in de grote opvang.

Maar weinig mensen realiseren zich dat mensen in nood „na een aantal dagen niet dankbaar en niet gezellig zijn”, schreef oud-directeur van een asielzoekerscentrum Danielle Braun een paar weken terug in NRC. „Getraumatiseerde kinderen huilen en klieren veel, ouders zijn soms apathisch.”

Op het laatst, zegt Arjan, „werd de sfeer echt grimmig”. Er kwam ruzie over eten op de slaapkamer. Carina schreeuwde dat ze een volwassen vrouw was. Zélf wel bepaalde wat ze deed. „Nou, dat schoot Maaike in het verkeerde keelgat.” Arjan heeft de wethouder gebeld. „We hebben ze niet zomaar op straat gezet, we hebben alles geregeld.” De volgende dag werden Sascha en Carina opgehaald. „Sascha was overstuur. Hij had zijn vriendjes hier, voetbal, school. Maar ik kan niet dat ventje hier houden en zijn moeder wegsturen. Het is hard.”

EN HOE GAAT HET NU MET OPA IGOR?

Igor woont nog steeds in Hillegom. Hij heeft 400 meter verderop bij een ander gastgezin onderdak gekregen. Igor heeft daar een eigen huis in de achtertuin. Hij geeft gastlessen op scholen en spreekt al een beetje Nederlands: hij kan tot 100 tellen, kent de namen van de dagen en weet enkele woorden voor voedsel zoals brood, worst, kaas en tomaten.

Arjan is ook niet rouwig over het vertrek. „Het is voor ons nooit een prestigeproject geweest hoelang we ze konden houden.” Maar als hij iets heeft onderschat, laat het dan opvoeding zijn. „Niet iedereen geeft dezelfde opvoeding aan zijn kind. Hier in huis moet het wel hetzelfde gaan. Je kunt niet twee kampen hebben. Maar niemand past de opvoeding van zijn kind aan.”

Misschien, denkt hij, was „een stel” opvangen toch een beter idee geweest. Dit werkte niet, zegt Arjan, maar met iemand anders had het wél kunnen werken, denkt hij. „Als je honderd Nederlanders op een rij zet, klikt het ook niet met iedereen.” Hij zegt dat ze „iemand uit de oorlog hebben weten te halen”. En als dat het was, dan „was dat het”. „We zouden het de volgende keer weer doen.”

Het nieuwe onderkomen van Carina en Sascha in Leiden is niet groot, „maar wel comfortabel”, zeggen ze. Ze delen een kamer van veertien vierkante meter, met een kast, twee bedden, twee stoelen. „Er is ook plek voor de jassen.” De keuken en douche delen ze met andere Oekraïners, dat wel. En opa Igor bleef achter in Hillegom. „Maar hier hebben we onze eigen regels terug”, zegt Carina. „We mogen weer eten wat we willen eten, wanneer we maar willen.” Sascha gaat nog steeds naar de school die Arjan voor hem regelde in Lisse, 45 minuten reizen met de bus. Carina probeert onderwijs in Leiden voor hem te vinden. Zij krijgt nu 60 euro leefgeld per week. „Ik moet echt gaan werken.”

Toen Carina dinsdagochtend wakker werd, zag ze dat er raketten afgeschoten waren op Kramatorsk, háár stad. „En ik was weer zo blij dat ik daar weg ben.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Mahalingam »

Echtpaar Brouwer bouwde eigen werkplaats vergeefs om in een woning voor vluchtelingen uit Oekraïne, die na twee dagen alweer vertrokken. 'Het voelt verschrikkelijk'

Verslagen staat Diana Brouwer op haar erf. Tien meter verderop pakken de Oekraïense vluchtelingen die in een huisje bij haar boerderij onderdak vonden hun spullen. ,,Dit klopt van geen kanten.’‘

Afbeelding
De werkplaats van Nico Brouwer die met vereende krachten woonhuis werd.

https://dvhn.nl/extra/Hoe-gebaar-van-Fr ... 89489.html
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
vr apr 08, 2022 10:50 pm
Echtpaar Brouwer bouwde eigen werkplaats vergeefs om in een woning voor vluchtelingen uit Oekraïne, die na twee dagen alweer vertrokken. 'Het voelt verschrikkelijk'
Artikel zit achter een betaalmuur, maar in reacties op facebook lees ik dat ze de ruimte te klein vonden voor het aantal personen. De woning was te klein voor 6 mensen, de trap een probleem voor oma. En een van de vrouwen is biochemicus en de andere apotheker. Ze hadden elders in het land uitzicht op een baan. De familie die de opvang regelde heeft nu een deuk in hun ego...
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door sjun »

Ik vermoed dat Gloria vooral de concurrentie in het subsidiecircuit voorziet. Daarnaast valt voor haar te hopen dat er nog geen haast gemaakt wordt met gedwongen inkwartiering.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

Welke Gloria bedoel jij? En ik ben van mening dat de dames van de potcast de boel aan het overdrijven zijn.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door sjun »

Ariel schreef:
za apr 09, 2022 10:33 am
Welke Gloria bedoel jij? En ik ben van mening dat de dames van de potcast de boel aan het overdrijven zijn.
Gloria Wekker. Ik vermoed dan weer dat de dames achter de podcast bij ongewijzigd beleid slechts op de zaken vooruitlopen. We gaan het dus vanzelf zien wat er gebeurt, gesteld dat we dat in Nederland wensen af te wachten.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

Vluchtelingen stappen in Porsche en verlaten al na 1,5 uur opvangplek: 'Jongetje kneep meteen zijn neus dicht’

Een leegstaande woning op een oude boerderij, met alle basisvoorzieningen en voldoende ruimte voor jonge kinderen. Ursula Hesselink hoefde niet lang na te denken en stelde het huis beschikbaar voor vluchtelingen uit Oekraïne. Het liep echter niet zoals verwacht: anderhalf uur na aankomst vertrokken de vluchtelingen alweer.

De beelden van al het oorlogsleed in Oekraïne maakte ook bij de familie Hesselink in Tilligte veel los. „Al die vluchtelingen, ze hebben een plaats nodig”, zegt Ursula Hesselink. „We dachten al snel: de boerderij bij ons staat leeg, we kunnen het niet maken geen vluchtelingen op te vangen.”

Noaberschap
Na de aanmelding bij Noaberschap Ukraine Twente, een stichting die in overleg met de Veiligheidsregio Twente de plaatsing van vluchtelingen bij gastgezinnen coördineert, bezocht Hesselink een infoavond. Hier knoopte ze een gesprek aan met een vrouw die acuut opvang zocht voor elf Oekraïense vluchtelingen.

„De volgende avond zouden de eerste vluchtelingen op de boerderij komen”, aldus Hesselink. „’s Ochtends kwam er iemand uit het dorp langs en die zei meteen: Ik maak de boiler wel in orde. Onderweg naar huis sprak die persoon weer met andere mensen. Ik moest die dag zelf werken, maar kwam ’s middags op de boerderij. Ze waren met man en macht bezig om de kamers klaar te maken. Geweldig!” De steun uit het dorp deed Hesselink goed. „De dorpsbewoners wilden graag meehelpen en lieten ons meteen weten: Jullie staan er niet alleen voor. Als er iets is, trek aan de bel. Dat voelde erg goed.”

Vochtplekken
Vrijdagavond, de dag voordat de vluchtelingen hun intrek zouden nemen in de boerderij, kwam er iemand van Noaberschap Ukraine Twente langs om te kijken of alle voorzieningen in orde waren. Bij een storm waren er wat dakpannen gesneuveld en zaten er nog vochtvlekken in het plafond. Maar het dak was verder gerepareerd, er moest alleen nog gesaust worden. Niets stond de komst van de vluchtelingen nog in de weg.

Porsche
„Zaterdagmiddag om twee uur kwamen ze aanrijden, in een dikke Porsche”, zegt Hesselink. „Er sprong een jongetje uit de auto, maar die kneep meteen zijn neus dicht. We hebben hier natuurlijk een boerderij met vleeskalveren, ik kan me voorstellen dat mensen uit de stad dat niet gewend zijn.” Het kindje, de moeder en een vriendin betraden de boerderij. De rest van de groep vluchtelingen zou zondag aankomen in Tilligte.


Vertrokken
Na een rondleiding door het huis vertrok Hesselink weer, om de vluchtelingen privacy en rust te gunnen. „Ze hadden natuurlijk een flinke reis achter de rug”, zegt ze. „Mijn telefoonnummer hadden ze. Als er wat was konden ze me bellen. Ik vertrok en kreeg anderhalf uur later een belletje..., van mijn zoon. Die was nog op de boerderij. Hij zei: Mam, ze hebben de sleutel ingeleverd. Ze zijn naar Amsterdam vertrokken, naar een vriendin.

Diezelfde avond kreeg Hesselink een berichtje van de vluchtelingen. Op de vraag of ze nog terug zouden gaan naar de boerderij kwam geen antwoord meer. Hesselink: „Uiteindelijk kreeg ik bericht van Noaberschap Ukraine Twente, dat ze foto’s hadden ontvangen van de vochtplekken in het plafond. Daarop volgde al snel een bericht dat de vluchtelingen terug waren gekeerd naar Polen.”

Jammer
„Het is jammer dat ze zo reageerden”, zegt Hesselink. „Je vlucht weg uit je land in oorlog. Haar man bleef in Oekraïne achter om te vechten. Dat lijkt me vreselijk. Of je arm of rijk bent, dat maakt dan niet uit. Maar als je dan hier komt en je valt over een paar vochtplekken in het plafond, dan denk ik wel: hoe hoog is de nood? Ik vond het jammer en eigenlijk ook wat onfatsoenlijk.“

Desondanks blijft de woning beschikbaar voor vluchtelingen uit Oekraïne. Aan de vlekken in het plafond wordt binnenkort wat gedaan. Hesselink: „Ik zie het als een incident. Ik hoop dat de volgende groep vluchtelingen blij is met deze locatie en dat ze hier rust en privacy kunnen vinden. Voor zover dat mogelijk is.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Mahalingam »

De 'vluchtelingen' die we meestal binnen krijgen zijn op de vlucht voor armoede en hopen op een gratis leven.
Deze vluchtelingen ontvluchten het strijdgewoel en zijn dus niet persé arm als straatratten.
We zullen de geldende definities van arm en zielig moeten bijstellen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

Binnen gezinnen twijfel over terugkeer naar Oekraïne: de een wil naar huis, de ander blijven

De gestaakte belegering van Kiev en de terugtrekking van Russische troepen uit die regio stelt gevluchte Oekraïners voor een dilemma dat soms zelfs gezinnen verscheurt. De een wil zo snel mogelijk terug, de ander ziet voorlopig geen toekomst in het nog altijd door oorlog geteisterde land.

Dmytro (48) en Svetlana (39) wonen met hun kinderen (17, 15, 12, en 7) sinds enkele weken in Haarlem. Ze verlieten al twee keer noodgedwongen huis en haard uit angst voor de Russische president Poetin. In 2014, tijdens de annexatie van de Krim, vluchtten ze naar Kiev. Vier weken geleden ontvluchtten ze de bommen daar. Het gezin is nu veilig in Haarlem, en verdeeld over de vraag waar hun toekomst ligt.

Aan de slag
Dmytro ziet de toekomst voor zijn gezin nu hier in Nederland. Hij spreekt aardig Engels en wil zo snel mogelijk als vrachtwagenchauffeur aan de slag. Zijn vrouw Svetlana wil terug. „Mijn hart ligt daar. Zodra het even kan, wil ik terug naar ons huis, naar ons leven daar. Ik wil geen leven opbouwen buiten Oekraïne.”

Nieuwe vrienden
Terwijl vader en moeder koffiedrinken in de woonkamer, rennen de kinderen de trap op om hun kamers te tonen. De 15-jarige Margarita deelt haar kamer met haar 7-jarige zusje. Margarita is een goedlachse puber die heel blij is hier te zijn. In gebrekkig Engels vertelt ze lachend over haar grote wens om zo snel mogelijk naar school te gaan en nieuwe vrienden te maken.

Ook haar zusje wil naar school, vriendinnen vinden om mee te spelen. De oudste twee puberzoons zijn wat terughoudender en blijven op hun kamer.

Over de oudste puber maakt moeder zich zorgen. Hij was na de eerste vlucht al wat in zichzelf gekeerd en nu nog meer, vertelt ze. Het thuis zitten wachten, het nietsdoen, eist zijn tol. Dmytro en Svetlana zijn trotse mensen en willen zo snel mogelijk onafhankelijk zijn. Op de Krim hadden zij een hotel. „Wij zijn ondernemende mensen, altijd aan het werk en wij willen graag anderen helpen.”

Svetlana is bezorgd dat ze nooit op het goede niveau zal komen qua taal en werk hier in Nederland. „Dat ze in achterstand blijft en zo wil ze niet leven”, zegt Dmytro, maar hij weet zeker dat zijn vrouw ook hier aan het werk zal komen. Voor hemzelf is het wachten nog slechts op registratie in de gemeentelijke basisadministratie. Binnenkort kunnen ze zich registreren en krijgen ze een burgerservicenummer, en dat betekent de taal leren, school, werk.

Oudste zoon
Hun veilige thuis in Haarlem wordt ook overschaduwd door de afwezigheid van hun oudste zoon. Hij is 19 jaar en dienstplichtig. „Hij is een student en die worden als laatste opgeroepen, maar de regels veranderen steeds.” De vader en moeder hebben er geen antwoord op. „We hadden nog hoop, maar kregen afgelopen week het nieuws dat geen enkele man het land meer mag verlaten”, vertelt Dmytro aangeslagen. Svetlana is geëmotioneerd.

Dmytro troost zijn vrouw, slaat een arm om zijn Svetlana heen. „Pas wanneer onze oudste zoon bij ons is, kunnen we opgelucht ademhalen. Dan is er ook vast meer duidelijkheid over waar we het beste kunnen wonen. Voor onze kinderen is het van belang dat na twee keer te moeten vluchten er rust is. Wat mij betreft hier in het veilige Nederland.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Mahalingam »

Alphen trekt 4,5 miljoen extra uit voor opvang Oekraïners

De gemeente Alphen aan den Rijn trekt 4,5 miljoen euro extra uit om de opvang van Oekraïense vluchtelingen te organiseren. Het geld komt bovenop de 2,5 miljoen die de gemeente vorige maand al ter beschikking stelde.

De eerste miljoenen werden vrijgemaakt op het moment dat de 25 veiligheidsregio’s de opdracht kregen om zo snel mogelijk ieder 1000 opvangplekken te realiseren. Het extra geld is nodig omdat er uiteindelijk in elke veiligheidsregio 2000 plekken moeten komen. Voor Alphen komt dat neer op ongeveer 300 vluchtelingen die hier langdurig moeten worden ondergebracht.

De verwachting is dat de gemeenten het geld alleen maar voor hoeven te schieten. Den Haag werkt aan een compensatieregeling.

In een voorstel aan de gemeenteraad leggen burgemeester en wethouders uit waarom er zoveel geld extra nodig is. De oorlog in Oekraïne leidt niet alleen tot grote vluchtelingenstromen, maar ook tot een schaarste aan bouwmaterialen. Daardoor lopen de kosten snel op. Alphen rekent op dit moment op een rekening van 1,8 miljoen voor de verbouwing en het beheer van bestaande gebouwen en 4,6 miljoen voor de aanschaf en plaatsing van tijdelijke woonunits. Daarnaast zet de gemeente geld apart voor eventuele grondaankopen, de aanleg van kabels en leidingen en mogelijke onvoorziene zaken.

Het beschikbaar stellen van nog eens 4,5 miljoen voor de vluchtelingenopvang is formeel nog slechts een voorstel van burgemeester en wethouders. De gemeenteraad moet er volgende week donderdag in de eerste vergadering na de installatie van de nieuwe raadsleden nog een klap op geven.

De langdurige opvang van Oekraïense vluchtelingen staat los van de kortdurende opvang in tenniscentrum Nieuwe Sloot en in de Benthuizense sporthal De Hil. Op die twee plekken kunnen in totaal 150 vluchtelingen die net zijn aangekomen maximaal drie dagen worden opgevangen. De kortdurende opvang valt direct onder de veiligheidsregio.
https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20220411_9605522
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

Afbeelding

Familie uit Vriezenveen huisvest groep van 40 Oekraïners, Dat is Twenterand op z’n best

Nou nee, zegt de gemeente Twenterand in Overijssel . Dat willen wij niet. Weg met die caravans. Dit initiatief is ondeugdelijk en illegaal
Gemeente wil Oekraïense vluchtelingen met dwangsom weg hebben

De gemeente Twenterand in Overijssel wil een tijdelijk vluchtelingenkamp voor Oekraïners in Vriezenveen weg hebben en staat daarom dinsdag in de rechtbank. Een groep particulieren heeft een tijdelijk vluchtelingenkamp voor Oekraïners opgetuigd, terwijl de gemeente nog niet heeft besloten over de vergunning.

Op het terrein wonen inmiddels veertig vluchtelingen, volgens advocaat van de initiatiefnemers Erhard Koekoek. Ze verblijven in stacaravans die daar speciaal voor hen zijn neergezet door een groep particulieren, op het terrein van een van hen. De groep vroeg een vergunning aan bij de gemeente, die daarop eiste dat het kamp werd weggehaald tot er over de vergunning is besloten.

Dwangsom
De gemeente wilde dat het kamp binnen twee dagen werd geruimd en heeft een last onder dwangsom opgelegd. Daarop stapte de groep naar de rechter, die de maatregel schorste, volgens de advocaat onder meer omdat de termijn van twee dagen om het kamp op te ruimen als niet reëel werd gezien. Een aantal dagen na de uitspraak hebben de vluchtelingen de stacaravans in gebruik genomen.

Dinsdag bekijkt de rechter of de schorsing in stand blijft, of dat deze wordt opgeheven. Het kan ook zijn dat de schorsing deels wordt opgeheven en dat het kamp over bijvoorbeeld een aantal weken alsnog weg moet zijn.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

Zijn sommige Oekraïners ‘ondankbaar’? ‘Niet alle vluchtelingen zijn arm en zielig’

Harde cijfers zijn er niet, maar signalen wel: het gaat niet altijd goed tussen Nederlandse gastgezinnen en vluchtelingen uit Oekraïne. Het Leger des Heils gaat huisbezoeken afleggen.

,,Je vraagt je af: wat heb ik fout gedaan?” Anke de Visser uit Yerseke en haar man hadden zich aangemeld via een website, foto’s gestuurd, kennisgemaakt en drie weken geleden kwam er een jong gezin. ,,Prima. De kinderen hebben een plek op school gevonden, we hebben hier een enorme tuin... En toen was hij op ineens weg. Twee en een halve dag later was hij terug. We gaan naar Rotterdam, zei hij. Ze wilden naar de grote stad.”

Andersom komt ook voor: ,,Daar kwamen dan eindelijk mijn Oekraïense gasten (twee zussen met twee dochters). Dit was helaas geen succes”, schrijft een man uit Hoevelaken in de Facebookgroep Oekraïne vluchtelingen NL. ,,Ik wilde vluchtelingen opvangen die in nood zijn en dat bleken deze mensen absoluut niet te zijn. Ik heb ze dit verteld en na één nachtje zijn ze dan ook weer vertrokken.”

‘Ondankbaar’?
Oekraïners worden nog steeds hartverwarmend ontvangen. Dat heeft ermee te maken dat ze meer dan andere vluchtelingen op ons lijken. Maar wat als ze wel erg op ons lijken? Als ze ook onafgebroken op hun telefoon kijken, een mooie auto hebben of enige kieskeurigheid tentoonspreiden? Zijn zulke vluchtelingen ‘ondankbaar’? Dat woord wil Anke de Visser beslist niet gebruiken. ,,Het is wat het is. Mensen zijn in nood. Je wilt helpen. We proberen het gewoon nog een keer.”

Olga Schilling kwam acht jaar geleden vanuit Oekraïne naar Nederland en heeft nu bijna een dagtaak aan het bijstaan van landgenoten - zowel van Oekraïense als van Nederlandse komaf. ,,Je kon het zien aankomen. Het is gewoon heel heftig om mensen wekenlang in je huis te hebben. Of om bij andere mensen in huis te zijn.” Dat zou het al zijn als ze elkaar kennen.

Dit weekend werd een verhaal van dagblad Twentse Courant/Tubantia veel gedeeld over een Oekraïens gezin dat per Porsche aankwam bij een boerderij met vleeskalveren en na anderhalf uur de opvangplek alweer verliet: „Er sprong een jongetje uit de auto, maar die kneep meteen zijn neus dicht.”

Olga Schilling zucht. ,,Ik hoor vooral veel lieve verhalen.” Maar een hardnekkig misverstand wil ze wel uit de wereld helpen: dat alle vluchtelingen uit Oekraïne arm en zielig zijn. ,,Ze zijn allemaal op de vlucht voor oorlogsgeweld. Maar de Russen maken bij het bombarderen geen onderscheid tussen de verschillende sociale klassen. Die dorpen die je nu op tv ziet, zoals Irpin en Boetsja, daar wonen óók mensen die een goede baan hadden en buiten de stad wilden wonen”, vertelt Schilling. Hostomel? Kennen wij van de gevechten rond het vliegveld maar was daarvoor bekend als woonplaats van rockster Valeriy Kharchyshyn. Het prachtige huis dat hij er had laten bouwen, is volkomen in puin geschoten. De zanger is nog in Oekraïne, zijn vrouw en kinderen zijn gevlucht.

Uren rijden
Olga Schilling wil maar zeggen: geen vluchteling is hetzelfde. En die aantrekkingskracht van de stad? ,,Ik had gisteren iemand aan de lijn die op een boerderij in Drenthe zat en die graag naar een taalcursus wilde. Dat was uren rijden. Als je weet dat je over drie weken terug kunt naar Oekraïne is een boerderij in Drenthe geweldig. Maar als je vreest zes maanden of langer te moeten blijven…” Ook zoiets: Er zijn goede Oekraïense weekendscholen in Nederland. In Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht.

Maar als sommige vluchtelingen dus best geld hebben, waarom huren ze dan niet iets? ,,Ach dat zouden ze zó graag willen”, zegt Schilling. ,,Maar wat dacht je? In deze woningmarkt? Je moet een Nederlandse salarisstrook tonen, borg betalen, en dan nog word je niet snel uitgekozen, want tja, zo’n vluchteling, wie weet gaat die binnen een jaar wel weer terug.”

Matching
Robert Zaal van Takecarebnb ziet de berichten met lede ogen aan. Zijn organisatie is in 2014 opgericht juist om de ‘matching’ tussen gastgezinnen en vluchtelingen in goede banen te leiden. Maar de toestroom was de afgelopen maanden gewoon te groot. Takecarebnb is nu samen met vier andere organisaties een pilot begonnen om gastgezinnen te begeleiden. Onderdeel daarvan is dat iemand van het Leger des Heils dan een huisbezoek brengt.

,,Het gaat soms mis omdat de arm om de schouder niet altijd op prijs wordt gesteld”, zegt hij. ,,Het is prachtig dat mensen willen dat hun gasten meedraaien in het gezin. Maar die gasten hébben al een gezin. Het is mooi om te horen: ik ga haar behandelen als mijn dochter. Maar ze hébben al een moeder.”

Ken je grenzen, is zijn devies. Een dak boven het hoofd, een plek waar mensen zich geen zorgen hoeven te maken over of hun kinderen veilig zijn, dat is wat je kunt bieden. Super belangrijk. Maar wat er allemaal nog bij komt, daar hebben deze mensen jou vaak helemaal niet voor nodig.” En bovenal: práát met elkaar. Praktische afspraken maken is natuurlijk prima, ,,maar dat is iets anders dan huisregels die eenzijdig worden opgelegd.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

Meer dan 870.000 mensen die Oekraïne sinds het begin van de Russische invasie hebben verlaten, zijn teruggekeerd. Er arriveren volgens de Oekraïense grensdienst nu dagelijks 25.000 tot 30.000 Oekraïners.

Aan het begin van de oorlog kwamen bijna alleen mannen terug om mee te vechten tegen Russische troepen. Nu komen steeds meer vrouwen en kinderen terug. Dat komt volgens een woordvoerder omdat zij zien dat het veiliger is geworden in het westen van Oekraïne. Rusland focust zich in Oekraïne nu op de oostelijke regio's.

Het Oekraïense ministerie van Binnenlandse Zaken zei op 3 april dat 537.000 mensen waren teruggekeerd. Volgens de Verenigde Naties zijn sinds het uitbreken van de oorlog op 24 februari meer dan 4,6 miljoen Oekraïners naar het buitenland vertrokken. Die groep bestaat voor 90 procent uit kinderen en vrouwen. De meeste mannen kunnen het land niet uit omdat ze beschikbaar moeten blijven voor het leger.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

Her en der keren vluchtelingen al terug naar Oekraïne

Het aantal Oekraïense vluchtelingen in Nederland neemt nog altijd toe. Maar tegenover alle mensen die hier binnenkomen, staat af en toe ook iemand die besluit om Nederland weer te verlaten en terug te gaan naar Oekraïne. Dat laten meerdere veiligheidsregio's weten.

De regio's benadrukken dat het nog niet om grote aantallen gaat. "Op dit moment zien wij regionaal geen trend, er zijn slechts enkele gevallen bekend op de opvanglocaties", aldus de regio Midden- en West-Brabant. IJsselland laat weten dat er terugkeerders zijn "maar wij zien hierin geen patroon, het gaat om een handjevol mensen". Twente ziet "wel een enkele vluchteling vertrekken, soms richting familie en vast ook een enkele keer richting Oekraïne, maar dit zijn geen substantiële cijfers".

De regio Hollands Midden (Leiden en Gouda) hoort wel geluiden over terugkerende Oekraïners " maar wij hebben het nog niet in de cijfers terug gezien". Gelderland-Zuid hoort het "hier en daar in de regio, maar heel concreet is dat niet". Brabant-Noord krijgt "enige signalen, maar wij hebben er geen concrete voorbeelden van".

Hereniging met achterblijvers

Volgens de regio IJsselland vertrekken Oekraïners onder meer om te worden herenigd met "achterblijvers die in een relatief rustige plaats in Oekraïne zijn. En soms kunnen mensen niet aarden in Nederland en willen ze daarom terug naar Oekraïne."

Andere regio's zeggen dat ze geen zicht op terugkerende Oekraïners hebben. De vluchtelingen zijn vrij om binnen de Europese Unie te reizen, dus ook naar de grens met Oekraïne. "Als een vluchteling onze regio verlaat, wordt niet geregistreerd waar hij of zij zich naartoe verplaatst", verklaart Zuid-Limburg, dat aan zowel Duitsland als België grenst. Ook de regio's Flevoland, Utrecht, Gooi en Vechtstreek, Noord-Holland Noord, Zaanstreek-Waterland en Zuid-Holland Zuid weten niet of Oekraïners terugkeren naar hun vaderland.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

Harskamp werd eind vorig jaar landelijk nieuws toen rellen uitbraken om de komst van een groep Afghaanse vluchtelingen. Inmiddels zijn er weer honderden vluchtelingen op de legerbasis neergestreken. Dit keer vooral Oekraïners. Die lijken - na enige aarzeling- omarmd te worden door de dorpelingen.

Een samenvatting.
Als op zondagochtend om 10.00 uur de kerkdienst van de hervormde kerk in Harskamp begint, kunnen de deuren van het gebouw normaliter wel dicht. ,,We zijn hier gewend om 10 voor 10 allemaal wel aanwezig te zijn”, vertelt dorpsbewoner Bas Sturm. De laatste paar weken kan het echter zomaar dat de kerkdeuren zelfs ver na het begin van de dienst openzwaaien. Gasten uit Oekraïne, een deel van Nigeriaanse afkomst, is niet zo gewend op de klok te kijken. ,,Het is even wennen, maar ik vind het wel grappig”, zegt Sturm. Soms komt iemand pas om half elf binnen. ,,Wij hebben een horloge. maar zij hebben de tijd.”

De eerste twee weken waren hectisch, zeker in het hart van het dorp: de lokale Plus-supermarkt. De vluchtelingen kwamen massaal binnen. Om te pinnen, voor de wifi, voor de koffie. Jonge Afrikaanse mannen - studenten uit Kiev - spraken volgens de inwoners wel heel brutaal jonge vrouwen aan. Op straat werden mensen gevraagd naar drugs.

,,Ja, die eerste weken was het hier heel druk”, vertelt supermarktmanager Aart Pater. ,,De koffietafel zat steeds vol. Toen dacht ik wel even: hoe gaan we dit in goede banen leiden?” Oekraïense vluchtelingen belden in die eerste dagen in de avond in het dorp bij mensen thuis aan. ,,Ik weet niet wat ze wilden. We begrepen elkaar niet”,. vertelt Petra Minnen. ,,Die eerste avonden was het druk in het dorp. De deur ging toch iets vaker op slot. Je weet het toch even niet.”

Anders dan in de kerk en op een paar andere plekken is er niet per se veel contact tussen de vluchtelingen en de dorpsbewoners. Er rijden pendelbussen naar Ede, zodat de vluchtelingen meer mogelijkheden hebben om te winkelen. ,,Het verloop is ook heel groot”, vertelt Harskamper Sturm, die veel vrijwilligerswerk doet met de vluchtelingen. ,,We hadden zeker met de groep Nigerianen een goede band opgebouwd. Maar de meeste van hen zijn alweer vertrokken.”

De komst van deze groep naar het dorp zorgde óók voor gefronste wenkbrauwen. ,,We zijn niet blind”, zeiden de inwoners tegen burgemeester Verhulst in de eerste dagen. De inwoners dachten vrouwen en kinderen - ‘wit’- te ontvangen. Die kwamen ook. Maar ook Oekraïense studenten uit andere landen. En Syriërs die eerder naar Oekraïne waren gevlucht. Ja, dat zorgde voor vragen, zegt Wouter Willemsen, een van de jongeren die destijds demonstreerde tegen de Afghanen. ,,En er was ook wel wat overlast, mensen die op straat lastig werden gevallen. Maar dat is nu voorbij. Die groep is ook grotendeels verdwenen.”

Verhalen doen de ronde dat een deel van de mannen en vrouwen nog nooit in Oekraïne was geweest, het waren reguliere asielzoekers die wilden profiteren van de opvang. Het COA kan dat niet bevestigen. ,,Hooguit een of twee mensen hadden twijfelachtige papieren.”

Sturm kent de kritische verhalen ook. Hoort hoe jongeren niet snappen dat iemand met een donkere huidskleur uit Oekraïne kan komen. ,,Maar als je hen vertelt hoe het zit, snappen ze het ook wel.” De uit de hand gelopen rellen bij de komst van de Afghanen in de zomer van 2021 hebben het beeld van het dorp geen goed gedaan.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

De vrouwen en kinderen zijn angstig en zouden het liefst veranderen van plek. ,,We willen niet ondankbaar zijn. Het maakt mij niet uit waar we naartoe gaan, als we deze geluiden maar niet meer horen.” Tja.... :nietverstaan:
Oekraïners herbeleven trauma in opvang naast schietbaan: ’Waarom is dit niet verteld?’

Oekraïense vluchtelingen staan doodsangsten uit in hun tijdelijke woningen in Lauwersoog omdat het naast het oefenterrein van defensie ligt. Door de oorlogsgeluiden wanen ze zich in hun thuisland Oekraïne. Dagelijks worden ze opgeschrikt door de Nederlandse militairen die op de schietbaan en oefenterrein Marnewaard aan het trainen zijn.

De vrouwen en kinderen zijn angstig en zouden het liefst veranderen van plek. ,,We willen niet ondankbaar zijn. Het maakt mij niet uit waar we naartoe gaan, als we deze geluiden maar niet meer horen”, verzucht de vluchtelinge Ruslana (32).

’Er was geen andere oplossing’
De 69 Oekraïners die tot anderhalve week geleden in het Groningse dorpje Warffum werden opgevangen, zijn door gemeente Het Hogeland overgeplaatst naar omliggende dorpen zoals Lauwersoog. Op het vakantiepark aan het Lauwersmeer zijn 21 vrouwen en 9 kinderen ondergebracht. ,,Er was geen andere oplossing. We begrijpen dat deze woningen dichtbij het oefenterrein staan waar oorlogsgeluiden te horen zijn. De Oekraïners reageren echter begripvol als de situatie uitgelegd wordt. Dat er geoefend moet worden zodat wij ons kunnen verdedigen als dat nodig is”, verklaarde burgemeester Henk Jan Bolding eerder.

De vluchtelingen stellen niet van tevoren te zijn ingelicht. ,,Ons werd verteld dat we naar de mooiste plek gingen.” De vrouwen zijn er verbaasd over. ,,Waarom heeft de burgemeester ons dit niet verteld?”, vraagt Ruslana.

Aan tafel in een van de huisjes zitten de vrouwen verslagen bijeen. ,,Uit het niets hoorden wij overdag schoten. Wij en de kinderen waren in alle staten”, vertelt Ruslana die met haar 5-jarige dochtertje Sonja en haar moeder Lilia (52) is gevlucht. Op haar telefoon toont ze een filmpje waarop de oefeningen van de militairen te horen zijn.

Donderdagnacht werden ze opgeschrikt door een knal en mitrailleurvuur. ,,Ik zat rechtop in bed, wist niet waar ik was, een moment dacht ik dat ik in Oekraïne was. Ik wilde met mijn dochtertje naar de schuilkelder.” De 38-jarige Alona heeft kippenvel op haar armen en moet huilen. ,,Ik heb mijn zoontje Nazar (9) vastgepakt, klaar om te vluchten.”

Vrijwilliger Monique Mil uit Warffum vertelt dat de vrouwen voorzichtig zijn. ,,Ze voelen zich onveilig en onbegrepen. Aan hun lot overgelaten op een mooie vakantieplek met oorlogsgeluiden. Voor hen is dit trauma op trauma.”

De vrouwen vertellen dat ze hun kinderen vooral in huis laten spelen. ,,We leggen hen uit, dat hier geen oorlog is. Maar zelf zijn wij bang en moe van de geluiden, de kinderen zien ook onze angst. Laatst vlogen er vliegtuigen over. De kinderen wezen ernaar en vroegen of hier ook oorlog komt.”

Klachten zijn gemeld
De Oekraïners hebben de klachten gemeld bij de coördinator van de gemeente. Die zei: ,,Er kan niets gebeuren, wij zijn NAVO-lid.” Vrijwilligster Monique Mil wordt boos. ,,Als jij een trauma hebt en angst overheerst, en er wordt geschoten dan denk je niet: ’Oh wacht het is niet echt, ik begrijp het want het is mij uitgelegd’. Ze zijn doodsbang, de oorlog ontvlucht en dan hoor je knallen en schieten.”

Defensie stelt dat de gemeente op de hoogte is van de oefeningen en dat zij de afweging maken om daar vluchtelingen te plaatsen.

De gemeente is inmiddels een onderzoek begonnen. ,,We bekijken wat er daadwerkelijk aan de hand is, hoeveel gezinnen problemen ervaren en wat een passende oplossing is. Hier zijn verschillende partijen bij betrokken”, meldt woordvoerder Annemarie Veenhuis van gemeente Het Hogeland.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

Bange Oekraïners kunnen weg uit opvang bij schietbaan Lauwersoog

De Oekraïense vluchtelingen die worden opgevangen op een vakantiepark in het Groningse Lauwersoog, kunnen weg als ze daar niet langer willen blijven. Ze krijgen een andere plek aangeboden. Naast het terrein is een oefencomplex van Defensie gevestigd.

De gemeente Het Hogeland heeft maandag besloten alternatieve locaties te zoeken, zegt een woordvoerster. Op het recreatiecomplex zijn acht Oekraïense gezinnen ondergebracht, in totaal dertig vrouwen en kinderen. Hulpverleners praten dinsdag met hen.

Drie van de acht gezinnen zeggen zoveel problemen met het geluid te hebben dat ze graag ergens anders heen gaan. De Veiligheidsregio Groningen zoekt een ander onderkomen voor ze binnen de provincie. „We willen niet ondankbaar zijn. Het maakt mij niet uit waar we naartoe gaan, als we deze geluiden maar niet meer horen”, verzuchtte vluchtelinge Ruslana (32) in deze krant.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

Verwachte run op opvangplekken Oekraïners blijft (nog) uit

Terwijl de reguliere asielopvang overkookt, blijven de grote aantallen Oekraïense vluchtelingen waarmee rekening was gehouden vooralsnog uit. Gemeenten hebben bedden over. De opvang bij gasthuishoudens loopt nog niet storm. De ervaringen lopen uiteen; zo harmonieus als bij Haagse Ria is het niet overal. Tijd om een (tussentijdse) balans op te maken.

Het bed. De tafel. De muur. In het huis van Ria Goeman in Den Haag hangen overal briefjes. Het is de manier waarop de 82-jarige Oekraïense vluchteling Natasha Nederlands leert. De oma uit Charkov laat haar schrift aan gastvrouw Goeman zien. Honderden Nederlandse woorden heeft ze erin geschreven, opgepikt uit het buurthuis in Bezuidenhout, met de Oekraïense vertaling erbij. Een deel ervan hangt met plakband op de onderwerpen in huis.

Schoonmaakwerk
Ria Goeman (72) en haar man Ton van der Meij (74) vangen sinds het begin van de oorlog vier Oekraïense vluchtelingen op: Natasha dus, Sveta (64), Angela (44) en haar 15-jarige zoon Nykyta. Ze zijn losjes familie van Ton, via zijn Russische moeder. Op 3 maart vertrok het viertal uit Charkov, op 8 maart was het in Den Haag, na een reis die voornamelijk staande in propvolle treinen werd afgelegd.

In Den Haag hebben ze nu een eigen verdieping, die Ria ooit had ingericht voor als de kleinkinderen kwamen logeren. „Dat kan dus nu even niet”, zegt Ria, terwijl ze het rooster bekijkt van Nykyta’s school. Behalve onderwijs voor de jongen, behandeling bij de huisarts en declaraties van de zorgkosten heeft Ria fitness geregeld voor Sveta en Angela – ze kunnen van de sportschool gebruikmaken in ruil voor schoonmaakwerk.

Ton staat in de keuken pastinaken te snijden voor het avondeten. Hij kookt drie keer in de week, de Oekraïense gasten vier keer. Elke dag zitten ze samen aan tafel. „Dan nemen we de dag door en stemmen we af wat ze morgen gaan doen”, zegt Ria. Verder kunnen ze hun gang gaan. Ze hebben hun eigen opgang, hun eigen koffiezetapparaat en voorraadkast. De voorraden komen van de voedselbank, meubilair en financiële donaties, bij elkaar 2500 euro, komen uit de buurt. Dit weekend bedankt de Oekraïense familie de buurt met grote pannen borscht (bietensoep) met een borrel in de straat.

Huis in Charkov weggevaagd
Nykyta is een fanatiek basketballer. Voor 2 euro kon hij op Koningsdag een basketbal op de kop tikken. Toen hij op straat een telefoon had gevonden en teruggegeven aan de eigenaresse, betaalde zij Nykyta’s inschrijfgeld bij de plaatselijke basketbalclub. Natasha compenseert de heimwee naar haar moestuin met het zaaien van paprikaplanten en bonenstaken in Ria’s tuin. Alles soepel en vredig dus? Natuurlijk niet. Het viertal volgt het nieuws uit Oekraïne op de voet. Vanuit de slaapkamers komen de geluiden van bombardementen via een livestream binnen. Natasha’s huis in Charkov is weggevaagd, van de anderen is het zwaar beschadigd. Vaak zijn ze neerslachtig. Dan is er nog de taalbarrière, terwijl Ton en Ria toch een beetje Russisch spreken.

Verkijk je er niet op, is de boodschap van het Rode Kruis, dat samen met het Leger des Heils, Vluchtelingenwerk en Takecarebnb de opvang begeleidt van Oekraïense vluchtelingen bij particulieren. Via dit consortium, het enige officiële initiatief voor informele opvang, zijn tot nu toe bij slechts 73 gasthuishoudens vluchtelingen geplaatst in Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven. Niet veel, erkent Alberta Opoku van het Rode Kruis. Maar de screening is zorgvuldig en niet alle gezinnen zijn geschikt. „Ze moeten genoeg ruimte hebben, en niet voor een paar weken, maar voor minstens drie maanden. Het is geen logeerpartij; gasthuishoudens moeten dit niet doen omdat het ze gezellig lijkt. Voor wie weinig geld heeft, is het evenmin verstandig om dit avontuur aan te gaan. Voorop staat: je doet het voor een ander, niet voor jezelf.”

Dat dit geen vanzelfsprekendheid is, ervoer Karina Ohanesian uit Kiev toen ze opvang kreeg bij een man in Hilversum. „Die kwam opeens met een rekening aanzetten. Of ik 800 euro wilde betalen voor gas en elektra. Toen ik zei dat ik dat wat veel vond, heeft hij me het huis uit gezet.” Inmiddels heeft ze via de gemeente onderdak bij een hotel in Almere.

Terug naar Oekraïne
Intussen blijven de grote aantallen vluchtelingen voorlopig uit, zegt Opoku. Dat ziet ook de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Was er rekening gehouden met 150.000 vluchtelingen uit Oekraïne, deze week staan er slechts 53.400 bij de gemeenten geregistreerd. Van de 45.000 bedden die gemeenten gereserveerd hebben voor Oekraïners, zijn er slechts 35.000 in gebruik.

Slag om de arm bij de cijfers: „Tijdens de oorlog in Joegoslavië hebben we gezien dat vluchtelingen eerst naar buurlanden gaan en pas later westwaarts trekken”, zegt een woordvoerder. „In Duitsland zie je een toename.” Bovendien is de instroom afhankelijk van het onvoorspelbare verloop van de oorlog. „Als Poetin tijdens zijn toespraak van deze week had gewaarschuwd ’dit is nog maar het begin’, dan hadden we zeker een nieuwe toestroom kunnen verwachten.” Daar komt bij dat een groot deel van de Oekraïners in Nederland zich waarschijnlijk niet heeft geregistreerd, vermoeden ze bij de IND.

Intussen gaan er ook mensen terug, weet Berend Veldhoen, die vluchtelingen opvangt in zijn vakantiehuis. „Dat is typerend voor Oekraïners: het eerste wat ze zeggen is ’rabota’, werk. En zodra het kan, willen ze terug.” Dat geldt ook voor de familie die momenteel logeert in een monumentale boerderij in het Overijsselse Sibculo. „Ze zitten er prachtig, in de bossen”, zegt Veldhoen. „Maar hebben toch het gevoel dat ze hun land in de steek hebben gelaten.” Deze week gaat de familie terug.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

Nederland blijkt toch niet het beloofde land voor Oekraïners. In Duitsland is alles beter, en ze mogen ook niet gratis meer met de trein mee als ze een dagje uit willen.

Het is me wat. :ohmy2:
NS strenger voor Oekraïners: ‘Er is te veel fraude gepleegd’

NS gaat strenger toezien op het gratis reizen met een Oekraïens paspoort. Er arriveren inmiddels minder vluchtelingen in Nederland maar toch wordt nog vaak gebruikgemaakt van de regeling. Dat suggereert misbruik. ‘Het is niet bedoeld voor een tripje naar de outlet in Limburg.’

Het is donderdag rond 11.00 uur en voor het servicepunt van het Rode Kruis staan groepjes Oekraïners. Een daarvan bestaat uit vier jonge vrouwen, van wie eentje hulpeloos op de grond zit. Ze zijn uit Duitsland gekomen voor een citytrip en willen bij de hulporganisatie aankloppen voor een gratis ticket voor de terugreis. Maar beveiligers die voor het servicepunt staan, zijn geïnstrueerd om Oekraïners met een dergelijk verzoek niet meer binnen te laten. Alleen Oekraïners die op zoek zijn naar een opvangplek worden geholpen.

‘Amsterdam was fun to see’
Een van de vrouwen wijst naar haar Oekraïense echtgenoot, die al een kwartier tevergeefs vijf kaartjes probeert te regelen. Hij krijgt nul op het rekest. Ze besluiten dat ze eerst maar een hapje gaan eten. ,,Waarom we hier zijn? Dit is onze trip”, zegt de man gepikeerd.

De gratis tickets zijn ook een thema bij de NS-balie voor internationale reizen. De uit Oekraïne gevluchte Liubov (34) en haar 9-jarige dochter lopen verslagen van de balie weg. Sinds de oorlog wonen ze in Boedapest. ,,Van mijn vrienden hoorde ik dat Amsterdam zo’n mooie stad is om te bezoeken. Fun to see. Mijn dochter en ik zijn een paar dagen geleden hier aangekomen. Nu is ze ziek en willen we terug, maar ze geven geen gratis kaartjes meer.”

‘Ik ben dakloze met een kind’
Ze is ten einde raad en besluit haar vrienden te raadplegen om geld te storten, want zelf kan ze de terugreis niet betalen. ,,Niemand helpt me. Als ik geen geld kan lenen, ben ik een dakloze met een kind.”

Sinds Oekraïense vluchtelingen naar Nederland komen, worden de treinkaartjes vergoed van mensen die op doorreis zijn naar hun eindbestemming. Met een Oekraïens paspoort in combinatie met een (gratis) internationaal reisdocument niet ouder dan 24 uur moeten ze bewijzen dat ze aan dit criterium voldoen. NS-medewerkers mogen die grens rekken tot 36 uur, zegt een woordvoerder van het vervoersbedrijf, maar wie langer in Amsterdam verblijft, heeft pech.

Elke casus onder een vergrootglas
Aanvankelijk werd in de praktijk flexibel met die regels omgegaan. Er kwamen vele honderden vluchtelingen deze kant op, zegt de woordvoerder, en niet elke casus werd onder een vergrootglas gelegd. ,,Oekraïners konden gemakkelijk aan een gratis kaartje komen, ook als ze daar strikt genomen niet voor in aanmerking kwamen.”

Hoewel de stroom vluchtelingen uit Oekraïne slinkt, constateert de NS dat er nog wel volop gratis wordt gereisd. Aan de NS-balies verschenen de afgelopen weken niet alleen Oekraïners die hulp nodig hadden, maar ook ‘een hoop mensen die helemaal opgedoft een treinkaartje kwamen halen om naar een outlet in Limburg te gaan’, aldus de woordvoerder. ,,Deze regeling is niet bedoeld voor mensen die in hun mooiste kleren aankloppen voor een weekendje Parijs.”

Hopeloze situaties
Dus is het nu over met de coulance voor wie langer dan 24 tot 36 uur in Nederland is neergestreken. In de praktijk betekent het wel dat daarmee ook vluchtelingen die wel nog zoeken naar een nieuw thuis in een ander land worden benadeeld, zien vrijwilligers van het Rode Kruis en de ‘Groene Lobby’, vrijwilligers in groene hesjes.

De veelal jonge Russische vrouwen van de Groene Lobby, die vanaf de perrons waar de internationale treinen uit Berlijn en Frankfurt arriveren Oekraïense vluchtelingen naar de Rode Kruispost brengen, zien hopeloze situaties.

,,We maken ons zorgen over vluchtelingen die hier een tijdje in de opvang zitten en alsnog naar een ander land willen omdat ze niet in Nederland willen blijven. Zij krijgen nu geen ticket meer”, zeggen twee vrijwilligsters van het Rode Kruis en de Groene Lobby die liever anoniem blijven.

Een van hen heeft in de winkelpassage op het Centraal Station een groep Oekraïners gespot die geen kant op kan. Ze zitten bezakt en bepakt op een stenen bankje, met koffers, tassen en rugzakken naast zich.

Familie in Duitsland heeft het beter
Het zijn de 66-jarige Lyubov, haar twee dochters Natalia (47) en Aleksandra (31) en drie kleinkinderen die uit Oekraïne zijn gevlucht en twee weken geleden in het Wow-hotel in Amsterdam zijn aangekomen. Ze willen weg uit Nederland omdat hun uit Oekraïne gevluchte familie in Duitsland het veel beter heeft, zeggen ze.

,,Wij verbleven in een hotelkamer met acht stapelbedden, twee stoelen en een tafeltje. We krijgen pas vanaf juni geld en mogen hier niet werken op een binnenlands paspoort. Familie van ons zit in een plaatsje vlakbij Keulen en heeft al een huis gekregen. Dat willen wij ook”, verklaart Natalia.

Ze hebben spijt dat ze voor Nederland hebben gekozen. ,,We deden dat omdat het in Polen zo druk was en we wilden zo ver mogelijk van die drukte vandaan.”

‘Goeden lijden onder de kwaden’
De vrijwilligster van het Rode Kruis gaat met Natalia naar de balie waar de internationale tickets worden verkocht. De NS-medewerkster schudt haar hoofd als haar de situatie wordt uitgelegd. ,,Er is te veel fraude gepleegd, ik kan ze niet helpen. Ze hebben dit te danken aan hun eigen volk. De goeden moeten onder de kwaden lijden”, zegt ze resoluut.

Bij Natalia schieten de tranen in de ogen. Geld om zes tickets naar Keulen te betalen, is er niet. Het Oekraïense contante geld dat ze hebben meegenomen, is niet omwisselbaar in Nederland. De NS-medewerkster print wel een reisschema uit voor de reis naar Keulen, met het juiste perronnummer erbij. ,,Vraag de conducteur of jullie mee mogen met de trein”, adviseert ze.

NS is ervan op de hoogte dat zijn medewerkers geregeld mensen de weg wijzen naar de treinen met het advies de conducteur lief aan te kijken. ,,Zo kunnen zij de mensen toch enigszins helpen.”

De Rode Kruisvrijwilligster loodst het gezin met haar OV-kaart naar het juiste perron, door het NS-poortje met haar hand open te houden. De conducteur van de zojuist gearriveerde trein richting Keulen is nergens te bekennen. Natalia besluit dan met haar familie vlug op de trein te springen. Terwijl de deuren sluiten, roept ze tegen de vrijwilligster: ,,Je bent de allerbeste.”
Veilig aangekomen
Natalia’s familie blijkt donderdagavond zonder problemen te zijn aangekomen in Keulen. Zij moest twee keer overstappen. In geen van de treinen werden kaartjes gecontroleerd. In de laatste trein in Duitsland was het even spannend toen een conducteur langskwam, maar hij bleek alleen te controleren op mondmaskers, laat Natalia weten via de app. Het gezin verblijft nu op een tijdelijke opvanglocatie. Binnen twee dagen hoort het waar het naartoe kan.

De 34-jarige Liubov is het gelukt om het geld voor de terugreis naar Boedapest van vrienden te lenen. Op vrijdagmiddag waren zij en haar dochter nog onderweg.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

De deugers Mirella en Sjoerd zijn teleurgesteld, en hun Oekraïense gasten ook. Deugen blijkt moeilijker dan verwacht.
Een Oekraïens gezin in huis werd Mirella en Sjoerd teveel: ’Je eigen leven wordt verstoord’

Het samenleven met anderen is best lastig, moeten Mirella Bentschap en Sjoerd Wierdsma erkennen. Het stel heeft al acht weken lang een Oekraïense familie in huis. De gasten denken er net zo over. Mirella en Sjoerd hebben voor het gezin een ander onderkomen gevonden in Alkmaar.

Het kost energie. Mirella zei dat eind maart al toen ze de Oekraïense familie (man, vrouw, vijfjarige dochter) koud twee weken in huis had.

Het gezin woont in een van hun lege slaapkamers in hun verbouwde stolpboerderij onderaan de dijk in Oterleek. Het huis is groot, daar niet van. Maar, merkt zij, je zit toch op elkaars lip. „Vermoeiend.” Haar gasten, afkomstig uit een dorpje in de buurt van Lviv, ervaren het niet anders.

Mirella en haar man Sjoerd zitten vol goede bedoelingen als de Oekraïense familie op hun pad komt, aangebracht door een Oekraïense vriend met een Europees aannemersbedrijf dat in Nederland actief is. „We gaan helpen. Van delen wordt een mens beter.”

Zo simpel is het niet
Mirella leert al snel dat zij toch wel erg gehecht is aan haar gewoonten, aan vaste patronen. „Dat brengt rust in je hoofd. Ik hou van een leeg, opgeruimd aanrecht. Kom ik thuis, heeft ’zij*’ er ineens spulletjes geparkeerd en dingetjes opgezet die moeten drogen.”

Mirella moet zoeken naar haar spullen die ineens niet meer op een vaste plek liggen. De ’poetser’ Mirella moet toezien hoeveel sneller dan vroeger haar badkamer vuil wordt. Ze krijgt de tranen in haar ogen als ze dit alles vertelt. „Het klinkt zo banaal allemaal. Ik weet dat het verschrikkelijk klinkt. Maar als je eigen kleine leventje verstoord wordt, krijg je stress.” Dat is, vindt ze achteraf, een goede les die ze hieruit kan trekken.

Ramp
De gasten lopen constant op hun tenen. „Mirella en Sjoerd zijn goede mensen”, zegt de Oekraïense. Maar ja, in haar thuisland was zij kredietcontroller bij een grote financiële instelling. Hier heeft ze niks om handen.

Maar met de handen over elkaar zitten? Geen denken aan. Ligt ze ’s ochtends in bed en hoort ze Mirella beneden stofzuigen, dan springt ze er direct uit: „Kan ik helpen?”

Als Mirella niet zit, dan gaat de Oekraïense ook niet zitten. Constant biedt ze haar diensten aan: „Kan ik iets doen? Moet ik iets schoonmaken? Koken misschien? Boodschappen halen?” Soms blijkt achteraf dat de afspraken over en weer niet duidelijk zijn overgekomen. Zoals die keer als het toiletpapier op is. Ze wil meteen op de fiets springen om nieuw te halen, niet begrepen hebbende dat er nog een hele voorraad in huis is.

Zit haar kind aan het glazen waxinehoudertje op de eettafel, dan is de 29-jarige Oekraïense moeder doodsbenauwd dat het stuk gaat: „Niet aankomen! Straks laat je het vallen.” Weet zij veel of het iets kostbaars is, iets met een herinnering misschien. Er voltrekt zich een kleine ramp: het dochtertje knoeit nagellak over de nieuwe bank van Mirella en Sjoerd. Paniek in de ogen van de moeder van het meisje.

Haar echtgenoot (36) verdwijnt direct naar boven en vertoont zich niet meer. Urenlang ligt hij op bed. Ziek van de situatie. Zij: „Thuis kan ik nog denken ’jammer, kan gebeuren’ maar dit is ons huis niet. Wij zijn hier te gast.”

Tranen
En dan is er het verdriet. Het gemis van de familie in het thuisland. „Mijn broer, een student psychologie, is uitgezonden naar de Donbas, de regio die is omsingeld door de Russen. We weten niet waar hij is.”

Mirella ziet de jonge vrouw worstelen, de tranen vloeien vaak. Ze wil haar gast bijstaan, steunen, troosten. Ze heeft erg met haar te doen. Maar de taalbarrière is groot. Dan pakken ze de mobiel er maar weer bij, Google Translate. Maar echt lekker praten doe je zo niet.

„Soms zeg ik iets figuurlijk en dan vertaalt hij letterlijk waardoor de hele betekenis van mijn uitspraak verloren gaat.” Dan slaat Mirella de armen om de Oekraïense heen en blijven ze samen even zitten.

Dit soort situaties schept een band tussen de beide families. Het maakt ook dat Sjoerd op zijn verjaardag een felicitatiekaart met een tekst krijgt, zo mooi, dat je hem zou willen inlijsten: „Lieve Sjoerd, wij feliciteren u van harte met uw verjaardag! Wij wensen je gezondheid en geluk! Moge uw gezondheid sterk zijn, moge uw geluk eeuwig zijn, moge uw ziel licht en helder zijn, en moge uw manier van leven wijs zijn.”

Leuk vindt Mirella het kennismaken met andere gewoontes, zoals een paasontbijt met gezegende worst uit de Poolse winkel. Ook leerde ze Oekraïense borsjt (rode bietensoep) eten.

Maar het regelwerk breekt Mirella en Sjoerd op. „Wat hebben we allemaal wel niet georganiseerd voor onze gasten? De school voor het dochtertje (Durf in Alkmaar), daggeld voor vader en moeder, een bankrekening, een burgerservicenummer, de inschrijving bij de gemeente, een vaste aanstelling op zijn werk, een huisarts, contact met de rooms-katholieke Sint-Laurentiusparochie in Oudorp.”

Ondankbaar
„Denk niet dat je bij dit alles enige hulp krijgt. Wil je hulp, dan moet je naar Vluchtelingenwerk. Die stuurt ons door naar de gemeente. De gemeente heeft niets te bieden. Er is geen begeleiding. En dan heb ik ook nog mijn kinderen (eentje woont thuis) en mijn werk (Mirella is anesthesie-assistente, zzp).” Sjoerd is it-consultant bij Workday.

Op een zondagmiddag zitten de twee stellen gezellig bij elkaar in de woonkamer. Hoe het kan gebeuren, weten ze niet meer precies maar ineens durven beide echtparen uit te spreken dat ze niet gelukkig zijn met de situatie. „Dat ga je niet zeggen, dat klinkt zo onaardig”, aldus Mirella. Haar gasten houden tot dan ook hun mond dicht, uit angst om ondankbaar over te komen. Gelukkig ziet Mirella dat niet zo. „Zij zijn constant op visite. Op visite zit je zo in de wacht. Op jezelf wonen is een logische volgende stap.”

Het gesprek leidt tot één laatste ’regel ding’: een nieuw onderkomen. Ook dat blijkt geen sinecure. Mirella: „De gemeente zegt dat we ze maar bij de noodopvang in sporthal de Meent moeten afleveren. We kunnen ze toch niet zomaar daar afzetten? Waar komen ze dan terecht? Bij enge mannen die niet van haar kunnen afblijven? Ver weg van de school van het dochtertje? Ik gun hen zo hun geluk.”

Meelevend
Uiteindelijk weet een meelevend lid van de rooms-katholieke parochie waar de Oekraïense gasten nu kerken, het vluchtelingengezin aan een eenkamerappartementje te helpen. Het is klein. Maar het is wel een zelfstandige woonruimte.

Binnenkort verkast het Oekraïense gezin. Gastgevers en gasten zijn opgelucht. „In je eigen huis ben je je eigen baas”, zegt Mirella. Haar gast: „Dan hoef ik niet stipt om zes uur te eten, wat ik in Oekraïne helemaal niet gewend ben.”

„Ik heb nog nooit zo lang iets belangeloos gedaan voor iemand”, zegt Mirella. Haar gastgeverschap heeft haar toch wat opgeleverd. Ze beseft hoe ongelooflijk goed ze het heeft in Nederland waar je iets voor elkaar kunt krijgen zonder dat je iemand hoeft om te kopen, zonder dat je bang moet zijn voor overscherende vliegtuigen. „Ik heb geleerd hoe goed we het hier hebben. Dat geeft een enorm veilig gevoel.”

*De Oekraïense gasten willen anoniem blijven omdat het mogelijk is dat ze straks, als alles voorbij is, moeten gaan rechtvaardigen waarom hij niet in Oekraïne zat om zijn land te verdedigen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

Ook in Engeland deugen de deugers steeds minder.
Ukrainian refugees 'forced out' of UK homes: Families who fled Russian war say they have been told to 'find a new sponsor' after falling out with their hosts

Ukrainian families arriving to the UK as part of the Homes for Ukraine scheme are increasingly ending up homeless after falling out with their hosts, it has emerged.

A growing number of refugees are turning up at local councils after being given as little as one day's notice to find new sponsors.

One woman claims she was told to leave via text, while another British host failed to tell the family she was a strict vegetarian who does not allow meat in the house, before telling the family to leave 'as soon as possible'.

Charities fear the whole system could 'crash' as hosts, most of whom have the best intentions, fail to realise the enormity of the task.

Many of the families are traumatised, with reports of Ukrainian children dropping to the floor upon hearing loud noises, mistaking them for bombs.

There are also concerns that there could be a huge pressure to re-house refugees once they have stayed with their host families for the minimum six-month period mandated by the scheme.

The government is now reportedly working a 're-matching' service to find Ukrainians new sponsors if and when necessary, reports the Observer.

More than 26,000 Ukrainians have arrived from the eastern European nation via the government's Homes for Ukraine scheme, but many have found themselves at risk after falling out with their hosts, many of whom they connected with on social media.

Sara Nathan, co-founder of Refugees at Home, told MailOnline that her organisation has helped multiple Ukrainians after their relationships with their hosts broke down.

She said: 'We have hosted one woman whose previous host found the expectation of support (applying for all the benefits/GP/ESOL etc) all too much, plus the accommodation was too small for an extended stay.

'And I heard of another in a meeting last week where a woman and her daughter were asked by her host to leave with almost no notice.'

She added: ''I think one problem is that hosts may rush into it without realising what a big commitment it is to share your home for a minimum of six months.'

One mother, named Olga, and her three-year-old son Nikita, were kicked out of their host's home in Rugby after her toddler scared one of the other children.

She told the BBC Radio 4 today programme: 'Our kids were playing in the same room and my kid scared her older son. Her kid did not want to let him out of the room.

'She [the host] wrote me a message in the translator and said she was sorry and that she had decided to call the local council and that we would have to leave to find another sponsor.'

Breaking into tears, she added: 'I feel bad for my son. I don't know how long it will take to find a new sponsor.'

The mother and son are being put up in a hostel by the local council, which said it was looking for a new sponsor family for the pair.

The government told the BBC that only a small number of Ukrainians were being asked to leave by their sponsors.

However when it does occur, it places pressure on local councils to re-home them.

The Local Government Association said there has been a 'concerning increase' in Ukrainians being left homeless.

Chairman John Jameson said: 'We have a homelessness duty to Ukrainian refugees as we would to anyone which means we've got to find them somewhere to stay.

'Short term that's going to be a hotel but then we need to find a home.'

It comes as social media is awash with other examples of sponsors dumping their refugee guests.

One woman claims she was told to leave via text message.

The 44-year-old economist had come to London via the Homes for Ukrainians scheme.

She wrote on a Facebook page: 'My sponsor has decided to revoke, unexpectedly, informing me by SMS without any agreement with me... So I am looking for a new sponsor and new accommodation.'

Another post reads: 'Urgent... a Ukrainian family has literally been pushed to the street by their sponsor.'

One claimed: 'A family in my city are being asked to leave by their hosts,' while another said: 'It's just all gone wrong.'

'The sponsor smokes in the house all the time, the family is stressed and crying,' another said.

Marta Mulyak, who has hosted several Ukrainian families since the start of the war and is chair of 1st London Plast, a Ukrainian Scout group, told the Guardian the Homes for Ukraine scheme 'has a lot of problems and eventually will lead to a total crash'.

She said: 'A lot of people say, 'Of course I can give a room to a Ukrainian'. But then bills, cost of food – people maybe don't think about that until they have come.'

A Department for Levelling up, Housing and Communities spokesperson said: 'We do not recognise these claims – more than 46,100 people have arrived through both Ukraine schemes and the vast majority of these are settling in well.

'There are stringent safeguarding measures in place for the Homes for Ukraine scheme and, according to council data reports, very few of these sponsorships are breaking down. Where they do, councils are able to provide support or find a more suitable sponsor.'

It comes after a report earlier this month found that predatory men were exploiting the Homes for Ukraine refugee scheme to host single and vulnerable women fleeing Putin's invasion, with '30% of sponsors in the UK being men over 40'.

Men with domestic abuse or violence records had reportedly messaged single Ukrainian women in their 20s and 30s on Facebook groups specially set up to connect sponsors and hosts.

Other homes have been found to be completely unsuitable for Ukrainians escaping Russian bombs, with one mother-of-two claiming that her whole family had been expected to sleep in one small reception room next to the kitchen - despite expecting separate bedrooms.

She added that the property was filled with Nazi pictures and Soviet symbols, telling the BBC: 'I don't feel safe'.

The UN's refugee agency last month warned of 'increasing reports of Ukrainian women feeling at risk from their sponsors'.

The UNHCR called for 'the need for adequate safeguards and vetting measures to be in place against exploitation, as well as adequate support for sponsors'.

Boris Johnson's Government announced in March that the scheme would allow anyone in England to host a family or individual, if they agreed to housing and criminal-records checks.

In response, local support networks and individuals set up numerous Facebook groups - and these have become one of the main ways of connecting Ukrainian families and British sponsors.

And it is thought that some councils are struggling with a lack of resources to properly settled refugees.

A UK Government official told the BBC that safeguards were in place, including 'Home Office security and background checks on all sponsors, before visas are issued', and at least one council visit to a sponsor's property.

On one Facebook group set up to help match Ukrainian refugees, BBC News found a would-be sponsor who appears to live in a one-bedroom flat posting multiple offers to host young women. It is claimed he had multiple convictions, including for burglary and affray.

Police records reportedly show that he was reported for allegedly carrying a crossbow and threatening a former partner, although no further action is believed to have been taken.

Another man, in Manchester, joined several Facebook groups and was offering a spare room to a string of young, single, Ukrainian women. He was also a member of a dating site called Single Ukrainian Women.

It is not known whether either of these men was approved under the Homes for Ukraine scheme.

Councils are meant to approve each property and complete Disclosure and Barring Service (DBS) checks on all potential hosts they know about, including those who make contact via Facebook.

But the basic DBS checks are limited, and enhanced checks are requested only if there are children involved.
I was offered a room... in exchange for marriage

Julia Skubenko didn't know what to expect when she posted on a Facebook group in the desperate hope of finding a host in the UK.

Sharing a picture of herself smiling, she told the group's 18,000 members she never imagined she would 'be forced to move to England.... [but] I have to start over'.

The 30-year-old shared links to her social media profiles and her mobile number.

Miss Skubenko, who moved to Kyiv from a poor village and started her own cleaning business, said she loves horse riding, dancing and reading, and would 'get on her feet' as quickly as possible if she found a sponsor to help her set up in the UK.

But along with an outpouring of generosity, Miss Skubenko – who has now found a host – was bombarded with messages from single men offering her a room, with some asking for 'marriage'.

When she told one man she was only interested in homes with women living there, he wrote: 'Too bad, we could have started a family.' Another claimed to own an oil company and a bank and offered to employ her as her 'assistant'.

She said she did not believe these men were 'writing out of compassion', adding: 'I'm worried about the girls from my country.'
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

Woningcorporatie Intermaris stelt 15 woningen ter beschikking voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Deze woningen in de Wheermolen worden in 2025 gesloopt en maken dan plaats voor nieuwe appartementen. Het gaat om woningen in de Boeierstraat, Pluutstraat en Schokkerstraat.

Tot die tijd worden de woningen tijdelijk verhuurd. Intermaris wil hiermee bijdragen aan de opvang van Oekraïense vluchtelingen. De gemeente zegt de bijdrage enorm te waarderen omdat er sprake is van een enorme opvanguitdaging.

Vinden de inwoners van Purmerend dat leuk? :no1: :no1: :no1:
Woede in Purmer-Noord: Aankondiging 15 woningen als opvanglocatie Wheermolen is de druppel

De aankondiging dat er 15 woningen ter beschikking worden gesteld aan Oekraïense vluchtelingen, is niet in goede aarde gevallen in de Purmer-Noord. Voor een deel van de inwoners van de wijk is het de druppel die de emmer heeft doen overlopen. Een steeds groter wordende groep verenigt zich om hun stem te laten horen. Gisteren stond de teller op 25 personen. De verwachting is, dat er tussen de 100 en de 150 personen gemobiliseerd gaan worden. Allemaal even boos.

In de uren na het plaatsen van ons nieuwsartikel, stroomden de berichtjes op onze redactie binnen. In essentie gaat het niet om de Oekraïners zelf, hoewel ook daar ergernis en verhalen van overlast over gemeld werden. Het gaat vooral om het feit dat zij al jaren wachten op een woning. En nu opeens alles mogelijk is. Voor de vluchtelingen wel te verstaan, niet voor de Purmerenders zelf. De woede is groot en ook begrijpelijk aan de hand van de schrijnende verhalen die wij hoorden toen wij gisteren ter plaatse waren.

Boos op de gemeente
De groep die zich nu verenigd heeft, is divers. Allochtoon, autochtoon, man, vrouw. Meest zijn het twintigers. Ze hebben één overeenkomst: ze zijn allemaal boos op de gemeente en de manier waarop de maatschappij nu is georganiseerd. Het feit dat zij al jaren proberen hun hoofd boven water te houden, soms in de meest erbarmelijke omstandigheden, en dat er niets geregeld kan worden, staat in schril contrast met de snelheid waarmee er nu opeens woningen en opvang geregeld kan worden.

Zo is er het verhaal van Jannie (27). Vannacht heeft zij met haar twee kinderen, van twee en zes jaar oud, buiten geslapen. Vanmorgen liet ze ons weten eerst met haar kinderen bij de HEMA te gaan ontbijten. “Van mijn laatste 10 euro koop ik twee ontbijtjes van 2 euro per stuk. Daarna stap ik met mijn kinderen op de trein naar Eindhoven. We moeten gaan zwartrijden, want ik heb geen geld meer voor treinkaartjes. Daar zullen we eventjes onderdak kunnen krijgen bij familie. Deze situatie duurt nu al 8 maanden. Waren wij maar Oekraïens, dan kan alles. Ik ben helemaal klaar met deze gemeente.”

Overlast
Ondanks het feit dat het de Purmer-Noorders vooral gaat om hun eigen (on)mogelijkheid om een huis te kunnen bemachtigen, wordt er toch ook door de bewoners gesproken over overlast. Het gaat dan met name om het gebied rondom het Gildeplein. Sommige bewoners spreken over een toename van agressie en diefstal. Dit hebben wij niet formeel kunnen verifiëren, maar we hebben meerdere verhalen gehoord. Met name in de avonduren zijn er tot laat dronken Oekraïeners te vinden. Dit constateerden wij zelf ook, toen wij gisteren in die omgeving waren. Verder waren er jonge kinderen tussen de 6 en 10 jaar oud om 22:45 uur nog op het plein te vinden. “Ik werd van de week nog aangesproken door een kindje van 9 of ik drank en sigaretten wilde kopen”, aldus een buurtbewoner.

Statement
De groep bewoners die zich mobiliseert, wordt steeds groter. Ze gaan zich beraden op hoe ze duidelijk kunnen maken hoe boos ze zijn en hoe machteloos zij zich voelen. Dat ze wat van zich gaan laten horen of zien is een zekerheid. “Het is nu alleen afwachten wanneer en hoe erg dit escaleert. Als dit doorgaat, wordt het in Purmerend oorlog ben ik bang. Dit was de druppel.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Oekraïense vluchtelingen.

Bericht door Ariel »

Escalatie tussen gastgezin en Oekraïense familie kent alleen maar verliezers: ‘Stacaravan wordt weer opgehaald’

Het gastgezin Van Scharrenburg uit ’s-Heerenberg is helemaal van slag als drie Oekraïense vluchtelingen van het een op het andere moment hun stacaravan verlaten. Er wordt even gedacht aan ontvoering, maar moeder, zoon en dochter bleken zelf weg te willen. De manier van het vertrek mist zijn uitwerking niet.

Het is dinsdag 17 mei, eind van de middag. Marcello, de 12-jarige zoon van Marcel en Erna van Scharrenburg, is alleen thuis. Hij hoort gebonk en stemmen. Dat is op zich niet zo gek, want naast het huis staat een caravan waar al zes weken een Oekraïense vrouw en haar twee kinderen verblijven.

Toch vertrouwt Marcello het niet. Als hij gaat kijken bij de caravan is de deur dicht en hoort hij een mannenstem. Snel haalt hij de buurman, waarna er een man de caravan uitkomt en binnen no-time met piepende banden wegrijdt mét het Oekraïense gezin.

112 bellen
Marcello belt meteen zijn ouders Erna en Marcel, die op hun beurt 112 bellen. De politie kan echter niet veel doen: de vluchtelingen zijn weg en de familie moet aangifte doen van ontvoering. Marcello, die zegt uitgescholden te zijn door de man, is helemaal overstuur: ,,Ik heb die nacht niet geslapen.”

De afgelopen week wordt de familie Van Scharrenburg steeds meer duidelijk. De man die het gezin ophaalde, was daar op verzoek van welzijnstelling Welcom, die contact heeft met alle vluchtelingen die ingeschreven zijn in de gemeente.

Van ontvoering is geen sprake, geeft de politie aan. De Oekraïense vrouw heeft bij Welcom aangegeven naar een gemeentelijke opvanglocatie te willen verkassen. ‘Wij hebben gekeken of er plek is in een van onze locaties en dat was het geval’, aldus de gemeente. ‘Wij hebben aan haar wens gehoor gegeven.’

De familie Van Scharrenburg verhuisde twee jaar geleden van Duiven naar 's-Heerenberg en zit sindsdien in een verbouwing. Anderhalf jaar woonden ze in de stacaravan naast het huis, inmiddels wonen ze in hun beoogde droomhuis.

Als de oorlog in Oekraïne uitbreekt en Erna en Marcel op Facebook een oproep voor gastgezinnen zien, twijfelen ze niet. Een dag later halen ze in Diemen een vrouw en haar 6-jarige dochter en 4-jarige zoon op. Zes weken lang verblijven de drie in de stacaravan, maar zijn ze ook veel in het huis ernaast te vinden. Dat begint al 's ochtends vroeg. Marcel: ,,Om 07.00 uur stonden de kinderen aan de deur te rammelen. Dan ging mijn vrouw boterhammen voor hen smeren. Weet je wat ze eten op een dag? Een kilo kipfilet, twee kilo bananen en de aardappelen waren ook niet aan te slepen.”

Weg zonder overleg
We laten volgende week woensdag de stacaravan ophalen. We zijn er helemaal klaar mee.

Marcel van Scharrenburg
Het vertrek hakt erin bij Marcel en zijn gezin. ,,Ik snap niet dat het zo heeft kunnen lopen", zegt de man des huizes. ,,Ik heb vaak genoeg gezegd: als je weg wilt, zeg het dan. Even goede vrienden. Maar dat ze dan zonder overleg worden weggehaald op het moment dat mijn vrouw en ik aan het werk zijn? Dat heeft heel veel invloed gehad op ons gezin.”

Over de reden van het vertrek en de manier waarop wil de gemeente Montferland niets zeggen, mede in verband met de privacy van betrokkenen. ‘Vooropgesteld: een vluchteling uit de Oekraïne is vrij om te gaan en te staan waar hij/zij wil’.

Voor Marcel is het gissen. De gemeente bevestigt dat het leefgeld van de vluchtelingen gestort was op de rekening van de Van Scharrenburgs, omdat de vrouw nog geen Nederlandse bankrekening kon openen. Was het dan een centenkwestie? Daar wil Marcel niets van weten. ,,Wij hebben gewoon geld afgedragen en op advies van de gemeente alleen boodschappengeld ingehouden omdat we altijd samen aten. We hebben echt geen verkeerde bedoelingen gehad, ik heb het geld ook helemaal niet nodig.”

Tablet en laptop meegenomen
Vader Marcel vindt het onbegrijpelijk hoe de stacaravan is achtergelaten. Een tablet en laptop, die via via waren geregeld voor het Oekraïense gezin, zijn meegenomen, evenals wat speelgoed van zijn zoon en dochter. De deur van de caravan is ontzet, de televisie is beschadigd en kabeltjes en touwtjes zijn losgetrokken van lampen.

De groep vrijwilligers die de vluchtelingen uit Oekraïne heeft laten komen en die vervolgens koppelt aan gastgezinnen, belooft dat alles wat aan de familie Van Scharrenburg toebehoort weer terugkomt.

Gek met de kinderen
Als Marcel de vraagt krijgt of hij het gezin mist, houdt hij het niet droog. ,,Ik mis met name de kinderen. Als ik terugkwam van het werk, hingen ze al om mijn nek voordat ik de bus uit was. Ze zijn meerdere keren mee geweest naar familie en vrienden, we hebben een uitje naar de dierentuin gehad en waren op 5 mei in Wageningen. Voor die kleine heb ik nog een zandbak in elkaar gezet. We hadden een hele goede band met ze.”

Nu is de familie Van Scharrenburg toe aan rust. ,,We laten woensdag de stacaravan ophalen. We zijn er helemaal klaar mee.”

En bananen en kipfilet komen voorlopig het huis niet meer in.

Het gezin uit Oekraïne verblijft in een van de gemeentelijke opvanglocaties van Montferland. De Gelderlander heeft via verschillende instanties geprobeerd contact te leggen met het gezin, maar dat is niet gelukt.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie