Nieuws uit Egypte.

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Nieuws uit Egypte.

Bericht door Ariel »

Utrechtse ging door hel in Egyptisch ziekenhuis: ’Ik ben urenlang verkracht’

Het moest een ontspannende vakantie worden, naar het land waar ze al vaker met veel plezier kwam. Maar de trip die Monique* begin januari maakte naar Egypte, eindigde in een totale nachtmerrie. De 54-jarige Nederlandse werd urenlang verkracht in een ziekenhuis, door een schoonmaker. Ze vecht nu, terug in Nederland, voor gerechtigheid.

De Utrechtse kwam in het Nile Hospital in de populaire badplaats Hurghada – de slogan van het ziekenhuis luidt ’Uw beste keuze om gezond te blijven’ – voor een eenvoudige medische behandeling waarvoor ze een verdoving nodig had. Een kwetsbare situatie, waarvan op een vreselijke manier misbruik werd gemaakt.

„Op het moment dat ik wat bijkwam, stond er een man naast mijn bed die me betastte”, vertelt de nog altijd aangeslagen Nederlandse. „Ik dacht dat hij een verpleger was.” Twee dagen later werd duidelijk dat hij een schoonmaker was, die niet van plan was het bij betasten te laten. „Hij diende me opnieuw een narcosemiddel toe, via het infuus dat ik had. Een tweede persoon was erbij gekomen. Beide mannen bonden een hand vast.”

’Hele nacht’
De emotie in haar stem is duidelijk hoorbaar. „Ik moet uren verkracht zijn, het is de hele nacht doorgegaan. Steeds als ik een beetje bijkwam, zei hij I love you tegen me. Ik kon niets doen. Andere patiënten in de kamer hebben volgens mij niets gemerkt, omdat het gordijn om mijn bed was dichtgedaan.”

De volgende ochtend realiseerde ze zich wat er was gebeurd en zocht ze hulp bij een verpleegkundige. De Nederlandse schrok zich rot toen ze om zich heen keek. „Ik zag de dader gewoon op een stoel vlak bij mijn bed zitten. Hij was niet eens bang betrapt te worden! Ik kan me ook niet voorstellen dat ik zijn eerste slachtoffer was.”

’In paniek’
De Utrechtse wilde meteen een dna-test, een fysiek onderzoek door een arts, en dat camerabeelden werden uitgelezen. „Ik was behoorlijk in paniek, maar kreeg meteen het idee dat de mensen van het ziekenhuis het in de doofpot wilden stoppen. Ze hebben me alleen gekalmeerd, en ineens kon ik gaan. Ze wilden me zo snel mogelijk weg hebben.”

In haar gehuurde appartement deed de toeriste – die zoals vaker alleen naar Egypte was gereisd – aangifte bij de politie, en meldde ze zich bij de Nederlandse ambassade. Een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken bevestigt dit. „We zijn bekend met deze vreselijke zaak en hebben de betrokken persoon consulaire bijstand verleend”, laat een woordvoerder weten.

’Monster’
In tegenstelling tot het ziekenhuis trad de politie snel op, benadrukt ze. „De man werd gearresteerd en heeft al snel bekend. Hij beweerde dat alles met wederzijdse toestemming was gebeurd. Volgens de wet in Egypte mocht hij als man helemaal niet op die afdeling komen. Ik ben echt te spreken hoe de lokale autoriteiten dit hebben opgepakt, net als de ambassade overigens. Ik verwijt het land of de bevolking niets. Ik heb met een monster te maken gehad, die heb je helaas overal. Het zijn heel lange en zware dagen voor me geweest. Ik heb tien uur op het bureau gezeten, en de dag erna van tien uur in de ochtend tot een uur ’s nachts bij de rechtbank. Ik vraag me weleens af hoe ik dat heb volgehouden, maar ik zat in een achtbaan en denk dat ik het op adrenaline heb gered.”

Bij de rechtbank kreeg ze alsnog camerabeelden te zien. „De verkrachting is er uiteraard niet op te zien, maar wel dat ik naar de dader wijs. Ik blijk ook, zag ik later op mijn smartphone, mezelf te hebben gefilmd terwijl ik om hulp vroeg. Kon ik me niets van herinneren. Bij een confrontatie waarbij meerdere mannen binnenkwamen, heb ik hem ook meteen herkend.”

Advocaat
Monique heeft een Egyptische advocaat die haar verhaal bevestigt. „De verkrachtingszaak wordt onderzocht door het Egyptische openbaar ministerie. De dader heeft inderdaad een bekentenis afgelegd. Het ziekenhuis is aangeklaagd, maar wijst – niet verrassend – de verantwoordelijkheid af.” De general manager van het Nile Hospital belooft deze krant een reactie te zullen geven op de zaak, maar laat daarna niets meer van zich horen.

Eind deze maand wordt ze weer in Egypte verwacht voor een nieuwe zitting. „Hoe ik dat moet regelen, hoe het zit met kosten, daarvan heb ik geen idee. Mij is in het begin ook verteld dat de dader de doodstraf door verhanging kan krijgen. Ook daarvan schrok ik wel, maar ik kan mijn aangifte er niet door intrekken, want dan komt hij ermee weg. Inmiddels begreep ik dat het eerder tien tot vijftien jaar cel zal worden. Ik ben vastberaden dit door te zetten, er moet gerechtigheid komen.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Nieuws uit Egypte.

Bericht door King George »

Een vriend van mij is ooit met zijn gezin in Egypte geweest een paar jaar geleden. Hij heeft één zoon en één dochter. Je wil niet weten hoe zijn vrouw en zijn dochter (die nu 14 is en een paar jaar geleden nog jonger was) hinderlijk werden lastig gevallen door de ober en andere bezoekers op het terras. Ze vonden het er een schijtland. Ik heb zelf wel goede herinneringen aan toen ik in 2003 vanuit Taba Border over de grens bij Eilat op een tweedaagse excursie met overnachting in Gizeh ging, maar zo'n bericht wat ik hierboven lees verbaast me nou weer helemaal niet.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nieuws uit Egypte.

Bericht door Ariel »

Chaos in Caïro: ambassade kan stroom Soedanese vluchtelingen niet aan

Het is druk met mensen en auto’s op de Ahmed Al Shatouri-straat in de lommerrijke wijk Dokki in de Egyptische hoofdstad Caïro. De ambassade van Soedan is hier gevestigd. Binnen staan lange rijen Soedanezen die luidkeels door elkaar roepen en – zo te horen – niet krijgen waarvoor ze zijn gekomen.

„Het is zondag en dat is de eerste dag van de week. Het is dan altijd druk”, zegt een medewerker die bij het zware metalen hek voor de ambassade staat. „Maar het is nu wel heel erg”, voegt hij eraan toe.

Een andere medewerker zit binnen aan een houten receptiemeubel en is bedolven door mensen die nerveus hun paspoorten en andere documenten naar hem uitsteken. Hij kan weinig anders doen dan mensen formulieren geven, of de paspoorten meteen maar teruggeven, met een verdwaasde blik in zijn ogen.

Miljoen op de been
Er zijn veel vrouwen tussen de wachtenden, en aan hun felgekleurde kleding te zien komen ze uit Soedan. Ze zijn het geweld in hun land gevlucht van de almaar voortdurende strijd tussen de generaals Al-Burhan van het nationale leger en Dagalo van de paramilitaire Rapid Support Forces. Een oorlog die volgens de Wereldgezondheidsorganisatie WHO tot nu toe de levens kostte van duizend mensen en die een miljoen mensen op de vlucht liet slaan.

Meer dan honderdduizend vluchtelingen zijn na een lange en dure busreis aangekomen in Caïro in Egypte. Ze zijn meestal via de grensplaatsen Abu Simbel en Qustul gereisd, waar zondag secretaris-generaal Filippo Grandi van de VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR op werkbezoek was om te kijken naar de hulpverlening. Hij pleitte voor meer internationale hulp aan de vluchtelingen.

De mensen reizen door naar het bijna 1300 kilometer verderop gelegen Caïro en verblijven daar bij familie en vrienden. Vanwege de haast om te vertrekken, hebben de meeste vluchtelingen hun reisdocumenten niet op orde. Paspoorten zijn verlopen of er ontbreken belangrijke ambtelijke stempels op documenten en certificaten.

Elektronische paspoorten
„Gaat u daar maar in de rij staan”, blaft de duidelijk overrompelde ambtenaar bij de receptie. En bij ’daar’ staan tientallen mensen ongeordend voor minuscule loketten.

Op een groot bord erboven staan onleesbare Arabische karakters die via Google Translate aangeven dat het vanaf nu mogelijk is om elektronische paspoorten aan te vragen. En in dat ’elektronische’ zit precies het probleem, laat Fahima Farooq van het betrokken ministerie in Khartoem weten. „Vanwege de strijd zijn de kantoren gesloten en kunnen we weinig doen”, laat ze via WhatsApp weten. „We hopen dat we binnenkort weer opengaan in Port Sudan.”

Zo komen de vluchtelingen die iets willen regelen of door willen naar andere landen, van de regen in drup, na een tocht van ruim tweeduizend kilometer. De chaos treft ook de correspondent. „We geven geen visa uit”, zegt de medewerker die de toegang bewaakt. „U bent van harte welkom als de oorlog voorbij is.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Nieuws uit Egypte.

Bericht door King George »

Nou, daar kunnen we dus binnenkort bootjes vol uit vandaan verwachten. En eenmaal afgeduwd naar Europa ziet Egypte ze nooit meer terug. Oftewel eenmaal afgeduwd gaan ze nooit meer uit Europa weg.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Plaats reactie