Heibel over moslimverkiezingen

Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Heibel over moslimverkiezingen

Bericht door sprot »

BRUSSEL - De voorzitter van de Moslimexecutieve, Mohamed Boulif, stapt op. Zondag kiest de moslimgemeenschap nieuwe vertegenwoordigers. Maar de aftredende executieve betwist de geldigheid van die verkiezingen.

Het rommelt al lang bij de Moslimexecutieve. Om een eind te maken aan de malaise besloot minister van Justitie Laurette Onkelinx (PS) nieuwe verkiezingen te organiseren. Zondag kan de moslimgemeenschap in ons land 68 nieuwe leden van de algemene moslimraad verkiezen.

Die raad moet op zijn beurt de zeventien leden van de Moslimexecutieve aanstellen. Dat uitvoerend orgaan moet imams en islamleraars benoemen en moskeeën voordragen voor erkenning.

In 1998 werden de vertegenwoordigers van de moslimgemeenschap verkozen voor een periode van tien jaar. De aftredende executieve betwist de geldigheid van de nieuwe verkiezingen en is niet betrokken bij de organisatie ervan. Die taak is toevertrouwd aan een bijzondere commissie. Om haar ontevredenheid over die gang van zaken duidelijk te maken, hield de aftredende executieve gisteren een persconferentie.

Voorzitter Mohamed Boulif trok bijzonder fel van leer tegen de overheid. ,,Dat de executieve op het terrein nog niet veel heeft kunnen realiseren, is niet onze schuld'', klonk het. ,,Wij hebben veel werk verzet, maar de politiek wil niet mee.''

Vooral minister Onkelinx moest het ontgelden. ,,De beweringen van mevrouw de minister dat wij niet willen meewerken, kloppen niet. We hebben geprobeerd om met haar te dialogeren, maar ze wilde niet luisteren.'' (ze zijn dit niet gewend, een vrouw die niet wil luisteren )

Volgens Boulif klopt het niet dat de executieve slechts door een minderheid van de moslims wordt gesteund. ,,De cijfers bewijzen ons gelijk'', luidde het. Slechts 60.000 van de 400.000 stemgerechtigde moslims in ons land hebben zich geregistreerd als kiezer. In 1998 registreerden zich nog 70.000 van de 350.000 moslims. Wie wordt hier door een minderheid gesteund'', klonk het scherp.

,,Niet alleen eminente juristen, nagenoeg de hele moslimgemeenschap is ontevreden dat een bijzondere commissie en niet de executieve de verkiezingen organiseert.'' Die verkiezingen zijn volgens Boulif voorlopig nog rechtsgeldig. ,,Er is immers een wet goedgekeurd die ze mogelijk maakt. Maar als we gelijk krijgen van het Arbitragehof zullen alle beslissingen die de nieuwe executieve heeft genomen, ongeldig zijn.''

De wet die de nieuwe verkiezingen regelde, bepaalde dat de commissie de executieve moest informeren. ,,Totnogtoe hebben we alleen maar een verslag gekregen van de eerste vergadering die ze hebben gehouden. Daarnaast is het reglement van de verkiezingen pas gepubliceerd als de inschrijvingsperiode om deel te nemen aan die verkiezingen afgelopen was.'' Het zijn allemaal voorbeelden die moeten illustreren dat de verkiezingen van zondag voor de executieve niet door de beugel kunnen.

Boulif maakte ook bekend dat zijn orgaan virtueel failliet is. ,,Wij hebben altijd een voorzichtig financieel beleid gevoerd, maar de overheid komt haar engagementen niet na.'' Na een betoog van een uur werd de voorzitter even stil. ,,Ondanks alle tegenwerking zijn we blijven doorwerken. Op een ernstige manier en met zin voor verantwoordelijkheid. Vandaag zijn we echter uitgeput. Er zijn grenzen. Te veel is te veel'', klonk het niet zonder enige pathos. ,,Ik trek mijn conclusies en dien vrijdag mijn ontslag in als voorzitter van de Executieve van de Moslims van België.'' Boulif blijft wel aan als gewoon lid. Dat er zondag verkiezingen worden georganiseerd, belet ons niet gewoon door te werken, besloot Boulif. ,,Want onze juridische strijd tegen deze gang van zaken is nog niet voorbij.''
:lol: :lol: :lol:
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Plaats reactie