Belgen minst tolerant voor migranten

mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Belgen minst tolerant voor migranten

Bericht door mercator »

Dat je nog 1 op 10 Vlamingen vindt die zelf vluchtelingen wil opnemen verbaast mij bijzonder. Ik geloof daar niks van. Zelfs de door de wol geverfde groenen en linksmensen doen dat niet.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89852
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Belgen minst tolerant voor migranten

Bericht door Ariel »

Turken ervaren meer discriminatie in Antwerpen dan in Brussel

Turken van de tweede generatie voelen zich meer gediscrimineerd in Antwerpen dan in Brussel. Mensen met Marokkaanse roots voelen zich overal evenveel gediscrimineerd. Dat blijkt uit het doctoraatsonderzoek van Ahu Alanya (KU Leuven) waarover De Standaard bericht.

Onderzoekster Ahu Alanya maakte voor haar doctoraatsstudie gebruik van een Europese databank die ook gegevens bevat over migranten van de tweede generatie in Antwerpen en Brussel. Zij rapporteerden discriminatie in verschillende domeinen: bij de zoektocht naar een job, bij het uitgaan, op school, bij contacten met de politie, op straat en in de wijk.

Daaruit blijkt dat de Turkse minderheid in België in Antwerpen een sterkere discriminatie rapporteert tegenover zichzelf als groep dan in Brussel. De problemen in Antwerpen komen het vaakst voor op straat, bij het uitgaan en bij contacten met de politie, zo ervaren jonge Turken tussen 18 en 35 jaar.

Volgens de onderzoekers is dat te verklaren door de specifieke stadscontext van Antwerpen. De Scheldestad kent immers een lagere diversiteit en een meer homogene meerderheidsgroep dan Brussel. Ook de sterke aanwezigheid van Vlaams Belang in Antwerpen speelt een rol. "Ook de politiek en het thema 'immigratie' is gepolariseerd", klinkt het.

Jongeren van Marokkaanse afkomst voelen geen verschil tussen de twee steden: zij voelen zich overal even erg gediscrimineerd. :sly7:

bron
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Belgen minst tolerant voor migranten

Bericht door mercator »

Ariel schreef: Ook de sterke aanwezigheid van Vlaams Belang in Antwerpen speelt een rol. "Ook de politiek en het thema 'immigratie' is gepolariseerd", klinkt het.
Daar houden ze zich op onze universiteiten dan mee bezig. Een pseudo-wetenschappelijk onderzoek over hoe de allochtoontjes zich "voelen". Als ze zich toch o zo gepest en gediscrimineerd voelen, waarom vertrekken ze dan niet massaal ?
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Schepsel!
Berichten: 1042
Lid geworden op: wo okt 23, 2013 12:51 pm
Locatie: De zetel van Iblis

Re: Belgen minst tolerant voor migranten

Bericht door Schepsel! »

*Jaren* geleden, of eigenlijk al sinds ik me kan herinneren, wordt er al ein-de-loos gezeverd over die stomme ''polarisatie'', ''toon van het debat'' en gevoelens van discriminatie. Als dat sinds die tijd steeds maar erger is geworden, zit je inmiddels te denken aan concentratiekamp-achtige toestanden... of het was eerst zo weinig, dat het het bespreken niet waard was.

Ik vraag me nu af of er weleens een echt breed en grootschalig onderzoek is geweest naar *feitelijke* discriminatie. Self-reported 'discriminatie' zegt vrij weinig, zo kunnen mensen zich al gediscrimineerd voelen om iets als Zwarte Piet terwijl dat bijvoorbeeld geen directe aan de persoon en benadelende discriminatie is. (sowieso geen discriminatie eigenlijk, maar dat terzijde) Het leest steeds als perceptie, en de waarneming (en waarschijnlijk houding) van Turken in deze Belgische steden is bijvoorbeeld in dit ene onderzoek al anders dan die van de Marokkanen en ik neem niet aan dat ze nu zo significant anders worden behandeld.

Wordt bijvoorbeeld autochtone Belgen zelf weleens gevraagd naar discriminerend gedrag? Of ze bewust mensen buitensluiten, uitschelden, gericht beroven of anderszins benadelen, enz enz? Of is de enige maatstaf de vage gevoelens van de veronderstelde slachtoffers van discriminatie?

En als het gaat om meldingen van discriminatie bij meldpunten, welke gevallen worden dan meegeteld? Gewoon alle, of de bewezen, ware gevallen van onterechte benadeling, of wat?
(^v^)
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Belgen minst tolerant voor migranten

Bericht door mercator »

Schepsel! schreef:Wordt bijvoorbeeld autochtone Belgen zelf weleens gevraagd naar discriminerend gedrag? Of ze bewust mensen buitensluiten, uitschelden, gericht beroven of anderszins benadelen, enz enz? Of is de enige maatstaf de vage gevoelens van de veronderstelde slachtoffers van discriminatie?
Mij is nog nooit iets daaromtrent gevraagd. En ik heb nog NOOIT in het straatbeeld gezien dat een kopvoddengeval gemolesteerd werd door agressieve Belgen. Ik kijk die staalhard in de ogen maar al wat ik terugkrijg is een domme koeienblik. Mss is dat al "discriminatie" in hun ogen.
Ik weet waarom ze zich gediscrimineerd voelen omdat een Belgische Sryêstrijder dat breed lachend in een interview uitlegde: hier(in Syrië dus) kan ik me pas echt moslim onder de moslims voelen.
Die discriminatie bestaat dus gewoon hieruit dat niet alle Belgen moslims zijn.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Belgen minst tolerant voor migranten

Bericht door Zwartmeer »

Turken ervaren meer discriminatie in Antwerpen dan in Brussel

Turken van de tweede generatie voelen zich meer gediscrimineerd in Antwerpen dan in Brussel. Mensen met Marokkaanse roots voelen zich overal evenveel gediscrimineerd. Dat blijkt uit het doctoraatsonderzoek van Ahu Alanya (KU Leuven) waarover De Standaard bericht
Uiteraard gaat het om een onderzoek waarvan op voorhand de uitkomst politiek correct moet zijn. De uitkomst kan nooit zijn dat Turken van de tweede generatie meer discriminatie in Antwerpen dan in Brussel oproepen en dat mensen met Marokkaanse roots overal evenveel discriminatie oproepen. Dat is niet een uitkomst waar naar gezocht wordt.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Plaats reactie