Wallonie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Wallonie

Bericht door Ariel »

:roll:
Jong N-VA @Jongnva

Dear President @realDonaldTrump, one euro and Wallonia is yours. Call us
Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wallonie

Bericht door Ariel »

The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Wallonie

Bericht door mercator »

Tja de waarheid kwetst...maar ik zou Trump aanraden daarvan af te zien want hij gaat die investering nooit kunnen verzilveren.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Wallonie

Bericht door Maarten »

Wallonië komt bij mijn ervaring over als een oostblokland...Ben er eens op vakantie geweest, in de Ardennen, standplaats Virton...Prachtig gebied, ook geweest in het Kasteel van Godfried in Bouillion...Top.

Minpunt: de wegen zitten vol scheuren en gaten, slecht onderhouden. Verschrikkelijk!
Geen hond die er Duits, Engels of Nederlands verstaat. Kon nog geen zakje frieten bestellen :(
Ik spreek geen Frans en ben dat ook niet van plan om te leren voor een vakantietrip.
Pas op de terugweg in Eupen gestopt om te tanken, heerlijk Duits, balsam voor de ziel. Heerlijk gegeten daar en gewinkeld. Zal nooit meer een voet zetten in Franstalig België (uitzondering de Oostkantons).

Ben dit jaar heerlijk naar Sauerland in Duitsland geweest. Een wereld van verschil met het Walenland. :applause:
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Wallonie

Bericht door mercator »

Maarten schreef: ook geweest in het Kasteel van Godfried in Bouillion

Ben dit jaar heerlijk naar Sauerland in Duitsland geweest. Een wereld van verschil met het Walenland. :applause:
Het kasteel van Bouillon was in mijn kinderjaren een verplichte schooluitstap ( jaren 1960). Zeer instructief: je kon er over de grootse daden van de hertog in de eerste kruistocht leren en als pronkstuk lag daar het zwaard waarmee Godfried heel wat moslimhoofden heeft afgehakt in de jaren 1100. Een 15 jaar geleden kwam ik daar nog s en dat was allemaal verdwenen, alleen nog wat didactisch gelul over verbinden, samenleven, dialoog etc. En een paar jaar geleden heeft onze minister van buitenlandse zaken dat zwaard zomaar weggegeven aan de groot moefti van Jeruzalem als een "teken van verzoening". Eerder van onderwerping dus.

Ik kom ook nooit meer in Franstalig België, en bij uitbreiding ook niet meer in Frankrijk. Buiten het algemene verval en de aangeboren luiheid en nonchalance is er daar altijd wel iets dat de vakantie vergalt: stakingen, boze boeren, geweldplegingen, betogingen...
In Duitsland gaat het de laatste jaren anders ook wel achteruit heb ik gemerkt.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Wallonie

Bericht door Maarten »

Als je van rust, en groen, veel fietsen houdt, Mercator...Mijn regio is bijzonder intrek bij Belgische (lees:Vlaamse) toeristen.

https://www.tubantia.nl/regio/twente-in ... ~adf8534e/
Belgen ontdekken Twente als vakantieland, zo bleek dit voorjaar uit cijfers van Twente Marketing. In 2018 kwamen 11 procent meer zuiderburen naar onze regio dan het jaar ervoor. Dat was het gevolg van een intensieve marketingcampagne in Belgische media en op vakantiebeurzen. Volgens Twente Marketing waarderen vooral Vlamingen het gemoedelijke van Twente, en de goede kwaliteit van eten en drinken.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Wallonie

Bericht door mercator »

Maarten schreef:Als je van rust, en groen, veel fietsen houdt, Mercator...Mijn regio is bijzonder intrek bij Belgische (lees:Vlaamse) toeristen.
Het is juist dat fietsen dat mij ergert . In Duitsland word ik nauwelijks geplaagd door al dat gefiets, terwijl in Nederland...Ik vind Nederland niet aantrekkelijk als vakantieland, veel te plat. De enige regio van Nederland die ik waardeer is Z Limburg daar heb ik een jaar of 5 gewoond. Soms doe ik al s het traject Roosendaal-Hilversum-Apeldoorn en ik vind dat landschap van een volstrekt troosteloze banaliteit.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Wallonie

Bericht door Maarten »

Qua landschap heb je gelijk. Nederland is idd landschappelijk bekeken karig. Daarom heb ik ook zo genoten tijdens mijn trip naar Sauerland :)
Ook vroeger geweest in de Sloveense bergen, in de buurt van Bled. Gewéldig gewoon :)

Misschien dat we het Walenland kunnen vervlaamsen ? Walen eruit, naar Parijs, en Vlamingen en Nederlanders erin. :) LOL
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Wallonie

Bericht door mercator »

Maarten schreef: Misschien dat we het Walenland kunnen vervlaamsen ? Walen eruit, naar Parijs, en Vlamingen en Nederlanders erin. :) LOL
De Walen willen helemaal niet naar Parijs, ondanks hun verering voor de superieure Franse kultuur. Hun levensverzekering is het behoud van België want zo kunnen ze al 150 jaar op de kap van de Vlamingen leven.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Mahalingam
Berichten: 52143
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Wallonie

Bericht door Mahalingam »

Wallonië heeft ‘kolossaal veel geld’ nodig en hoopt op steun van de EU

De economische schade van de overstromingen loopt in de miljarden. De Waalse regering moet snijden in de begroting voor de heropbouw. Voor de regio is het crisis op crisis.
Spoiler! :
„Ik kan niet meer. Er komt geen eind aan.” Op de parkeerplaats van Le Château des Thermes in het Waalse Chaudfontaine staat een man naast een volle container uit te puffen, samen met zijn al even bemodderde collega’s.

Ruim een halve week is verstreken sinds de overstromingen en het viersterrenhotel langs de rivier de Vesdre waar gasten normaal komen voor wellness-behandelingen en de thermen, biedt nog altijd een troosteloze aanblik. Wat een parkje voor het hotel was, is een bruinige massa van omgewaaide bomen die vol plastic zakken hangen. Het zwembad zit onder de modder, de ramen op de begane grond zijn gebarsten en uit de ingang lopen mensen af en aan met puin. Er is nog maanden werk te verzetten voor het hotel weer open kan, vrezen de aanwezigen.

Terwijl woensdag nog tientallen vermisten gezocht werden, tekent de economische schade in Wallonië zich steeds scherper af. Dorp na dorp hoopt het vergane huisraad zich langs de wegen op. Het Waalse spoornet ligt voor de helft plat, pas eind augustus verwacht het spoorbedrijf volledig operationeel te zijn. Negenduizend gezinnen moeten op zoek naar een ander onderkomen. Het kan weken of zelfs maanden duren voor duizenden andere gezinnen weer water, gas en elektriciteit hebben.
Klap na klap

Voor de Waalse regio is het de zoveelste klap. Sinds de economische crises en torenhoge werkloosheid door de sluiting van de mijnen en de zware industrie in de vorige eeuw, is de Waalse economie altijd structurele zwakheden blijven vertonen. Toen er zicht was op eindelijk een sluitende begroting, kwam corona. En nu is er het water. De nood is dermate hoog dat moet worden gesneden in de begroting om adequate hulp te kunnen bieden. Ruimtelijke ordening, huisvesting, waterbeleid, economie, vervoer, werk: allemaal vallen ze in principe onder de regionale bevoegdheden in België.

„We moeten eerlijk zijn”, zei de Waalse minister-president Elio Di Rupo dinsdag. „We hebben kolossaal veel geld nodig.” Hoeveel kon de premier nog niet zeggen. Di Rupo kondigde aan voorlopig in elk geval alleen al 2 miljard euro uit te trekken, waarbij de 4 miljoen die het Rode Kruis tot nu toe ophaalde een schijntje lijkt. Een aanzienlijk deel daarvan zal moeten komen uit het economisch ‘relance-plan’ dat de Waalse regering bij de formatie in 2019 beloofde.

Dat plan was bedoeld om de economie, pre-corona, een steuntje in de rug geven. De Waalse regio stond er toen al niet goed voor. In 2019 lag de werkgelegenheid er op 65 procent, bijna 11 procentpunten minder dan die in Vlaanderen. De inkomens zijn er relatief laag. Een op de vier kinderen leeft in armoede. En hoewel de Waalse economie in 2019 een kleine 1,6 procent groeide, was dat zoals altijd minder dan de groei in de Vlaamse regio.

De nu zwaar getroffen stad Verviers sleepte zich het laatste decennium uit een diep economisch dal, maar nog altijd ligt het gemiddelde jaarlijks bruto-inkomen er onder de 15.000 euro.
Spoiler! :
Uitgehold

In maart werd geschat dat de totale kosten van de coronacrisis voor Wallonië in 2020 alleen al zo’n 2,1 miljard euro zouden bedragen. Nu komt daar dus nog een watersnoodramp bovenop. Het relance-plan, dat in 2019 zo ambitieus werd aangekondigd en dat in mei van dit jaar al een post-coronatoekomstplan was geworden, zal aanzienlijk uitgehold worden door de hersteloperatie. Van de 2 miljard die Di Rupo reeds beloofd heeft, wordt 800 miljoen uit de relance-fondsen gehaald. Dat gaat ten koste van andere projecten. Welke worden geschrapt, is nog niet duidelijk. Het resterende bedrag komt uit de schatkist (200 miljoen euro) of wordt geleend (1 miljard).

Wallonië hoopt daarnaast op geld van de EU. Bij het Europees noodfonds zijn reeds aanvragen ingediend, zei de Belgische premier Alexander De Croo afgelopen weekend. Met het geld zullen onder andere slachtoffers – ook mensen die niet verzekerd zijn – worden voorzien van een cheque van in eerste instantie 2.500 euro. Verder is 75 miljoen bedoeld voor huisvesting. Ook ondernemers kunnen een schadevergoeding krijgen.

Voor de toeristische sector en andere bedrijfstakken in grote delen van Wallonië is het de vraag of het genoeg is om deze zoveelste klap te boven te komen. Half juli tot half augustus is de piek van het toeristisch seizoen. Nu ziet de sector de zomer opnieuw in het water vallen, nadat vorig jaar de inkomsten ook al gehalveerd werden door corona.

„Blijf niet weg. We hebben jullie nodig!”, zei Joris Vandendooren van vakantiehuisjesuitbater Ardennes-Etape dit weekend strijdvaardig in de Vlaamse krant De Morgen. Veronique Cosse van het Waals toerisme-observatorium zag het minder rooskleurig: „Het is duidelijk dat het zomerseizoen nu al naar de vaantjes is.”
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/07/21/no ... n-a4051924
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie