Belgische excuses aan Congo

Plaats reactie
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Belgische excuses aan Congo

Bericht door mercator »

Koning Filip bevindt zich op dit ogenblik met een heel gevolg in Congo. Veel speculatie was er over wat die nu ging zeggen in zijn speech gisteren 8 juni. Zou hij zijn spijt betuigen over de kolonisatie of excuses aanbieden? Het lijkt een woordenspelletje maar blijkbaar leidt spijt niet tot herstelbetalingen maar excuses wel. Het werd iets tussenin, nl. "diepe spijt" :*) . Dus voorlopig geen extra centjes voor de zwartjes-ze krijgen er al genoeg via de "gewone" ontwikkelingshulp-maar wat niet is kan nog komen. Er is nl. een onderzoekscommissie samengesteld die moet uitzoeken of de Belgen collectief verantwoordelijk waren voor de uitbuiting van de Congolezen. De commissie is hoofdzakelijk samengesteld uit zwarte intellectuelen dus ik kan al raden welke kant het zal uitgaan. Het is dus hoogst waarschijnlijk dat de Belgen-en dus vooral de Vlamingen- allemaal gaan moeten meebetalen voor de geldzucht van het koningshuis.
Ook iets grappigs: de Vorst heeft ook zgz. "roofkunst" teruggegeven aan Congo, vnl. een foeilelijk enorm masker dat werd gebruikt bij besnijdenis rituelen. Later in het nieuws werd gemeld dat die prul destijds in 1955 werd aangekocht voor 218 Belgische frank(zowat 5 € nu) en nu is dat fortuinen waard. Er bestaan er nog maar enkele van op de hele wereld( gelukkig maar zou ik zeggen). Hoezo roofkunst ? Daar is toch netjes voor betaald geworden toen? En de Congolezen waren wss blij dat ze ervan af waren toen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Belgische excuses aan Congo

Bericht door Ariel »

Het fraaie masker die Filip zo grootmoedig terug gegeven heeft.

Afbeelding

Koning Filip gaf tijdens zijn ­staatsbezoek aan Congo een zeldzaam Kakuungu-masker in bruikleen. ‘Het is van onschatbare waarde, net als een Rembrandt of Rubens.’

Wat een verlies voor België. :unhappy:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Belgische excuses aan Congo

Bericht door mercator »

Ariel schreef:
do jun 09, 2022 4:58 pm
Koning Filip gaf tijdens zijn ­staatsbezoek aan Congo een zeldzaam Kakuungu-masker in bruikleen. ‘Het is van onschatbare waarde, net als een Rembrandt of Rubens.’
Ik heb dat ook gehoord op het nieuws. Het is een trend om dat soort primitieve prullen even hoog in te schatten als de werken van de vroegere Westerse kunstenaars. Het Museum van Midden Afrika in Tervuren bij Brussel staat vol met dat soort knullig kunstambacht, op de achtergrond op de foto kan je daar wat voorbeelden van zien. Ik hoop dat die zooi integraal terug naar Congo kan gaan dan kan het gebouw voor iets nuttigs gebruikt worden.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Belgische excuses aan Congo

Bericht door Ariel »

Ik ken deze Congolese dame niet, maar dit lijkt me heel goed en positief nieuws voor Vlaanderen. icon_thumbup.gif

Afbeelding
Politicoloog Nadia Nsayi: “Als Vlaams Belang aan de macht komt, dan verlaat ik Vlaanderen”

Als Vlaams Belang in 2024 op Vlaams niveau aan de macht komt, zal de Belgisch-Congolese politicologe Nadia Nsayi Vlaanderen verlaten. Dat heeft ze gezegd in ‘Het inzicht’, een podcast van De Morgen. “Ik kan niet in een Vlaanderen leven waar Vlaams Belang aan de macht is”, klinkt het.

Nsayi denkt dat de Vlaming niet goed beseft wat een regeringsdeelname van Vlaams Belang teweeg zou kunnen brengen. Daarvoor wijst ze het onderwijs met de vinger, omdat de vermeende link tussen de collaboratie en Vlaams Belang daar niet wordt gelegd. Daardoor hebben veel van haar generatiegenoten een “kennisdeficit”, oordeelt ze.

Het Verhaal van Vlaanderen was volgens haar in hetzelfde bedje ziek. “Hoe kan je een reeks maken over Vlaanderen zonder voldoende in te gaan op de collaboratie en de erfenis op politiek vlak?”, vraagt ze zich hardop af. “Het is een gemiste kans en een pure schande dat men de collaboratie niet bespreekbaar heeft gemaakt.”

De theorie van presentator Joël De Ceulaer luidt dat de makers dat niet hebben aangedurfd, “omdat de politieke macht in Vlaanderen in handen is van mensen die dat niet graag hebben”.

Nsayi meent dat de openbare omroep de maatschappelijke verantwoordelijkheid draagt om duiding te geven bij de collaboratie. “Als je in een regio woont waar de twee grootste partijen wortels hebben in de collaboratie, moet je dat verhaal vertellen. Dat is essentieel als je wil uitleggen hoe Vlaanderen, de Vlaamse Beweging en de Vlaamse gemeenschap zijn ontstaan”, oordeelt ze.

Geweldloos verzet
Volgens Nsayi zal er in 2024 nood zijn aan “geweldloos verzet” als Vlaams Belang zou meebesturen. Concreet gaat het over verzet tegen “een bestuur dat een exclusief beleid wil uitwerken, waarbij bepaalde mensen uitgesloten worden”.

Dat verzet zou op gemeentelijk of stedelijk niveau de vorm kunnen aannemen van druk op andere partijen die geneigd zouden zijn om in gesprek te gaan met Vlaams Belang. “Op dat moment kan je zien wie je bondgenoten zijn en hoe je ervoor kan zorgen dat Vlaams Belang niet meebestuurt. N-VA zegt wel dat ze geen regering zal vormen met Vlaams Belang, maar dat geloof ik niet volledig”, besluit ze.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie