"Splinter" partijen, de partij van Sylvana Simons Bij1

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Ariel »

Emoties achterban Bij1 lopen hoog op: ‘Begrijpelijk dat leden meer info willen’

Bij1 laat nog altijd niets los over de precieze reden waarom nummer twee Quinsy Gario uit de partij is gezet. Leden worden komende zaterdag bijgepraat, maar het onderzoek dat leidde tot beëindiging van zijn lidmaatschap blijft geheim, aldus partijvoorzitter Jursica Mills.

Onder de achterban van Bij1 heeft de exit van antiracismeactivist Gario er stevig ingehakt. Op sociale media beklagen leden zich over het uitblijven van verdere uitleg door het bestuur. Actrice, schrijfster en BIJ1-lijstduwer Anousha Nzume oogstte op Facebook veel bijval met een post waarin ze ‘zwaar teleurgesteld’ zegt te zijn in de manier van communiceren door het bestuur.

Behalve dat er sprake is van een ‘vertrouwensbreuk’ met Gario is alleen bekendgemaakt dat de ‘grondbeginselen en een veilige werksituatie in gevaar zijn’. Het bestuur zegt zich te baseren op een onderzoek door advocatenkantoor Van Overbeek De Meyer, dat ‘signalen’ onderzocht. Het blijft gissen wat er precies met Gario is voorgevallen, al heeft het bestuur in een toelichting benadrukt dat het niet gaat om MeTooachtige praktijken die tot de breuk hebben geleid.

Nzume’s klacht gaat echter verder. Zij beklaagt zich over de samenstelling van de partijtop. Die zou slechts bestaan uit een kleine groep mensen met ‘meerdere functies’ die van bovenaf bepaalt welke kennis er wordt gedeeld en met wie. ,,Hoe divers is de partijtop/het bestuur van deze intersectionele en radicale partij nou werkelijk?”, vraagt zij zich af.

Zij zet bovendien vraagtekens bij het onderzoek, uitgevoerd ‘door een wit bureau, in opdracht van een bestuur waarvan de actieve leden weinig divers zijn, over een zwarte man’.

Gario heeft zich er in diverse media over beklaagd dat hij zelf het onderzoek nooit heeft gezien en dat hij niet weet waarom het bestuur zijn lidmaat­schap heeft beëindigd

Vanuit de Haagse afdeling van Bij1 klinkt soortgelijke kritiek: bestuurslid Mariam el Maslouhi zegt dat zij zelf heeft ‘mogen meemaken hoe sommige mensen bij Bij1 niet weten hoe ze zwarte mensen en mensen van kleur horen te bejegenen’. Zij zegt ‘in shock’ te zijn door de behandeling die Gario ten deel is gevallen.

Hoog oplopen
Landelijk partijvoorzitter Jursica Mills ziet ook dat de emoties bij de achterban soms hoog oplopen. ,,Het is begrijpelijk dat leden meer info willen”, stelt zij. Dat zal zaterdag gebeuren. Dan is de algemene ledenvergadering van Bij1. ,,Dan zullen we stilstaan bij het proces dat heeft plaatsgevonden en krijgen leden de kans om vragen te stellen.”

Wat de leden in ieder geval niet te zien zullen krijgen is het onderzoek zelf, zo heeft het partijbestuur besloten. Openbaring is volgens Mills ‘niet te doen’. ,,Als we het aan leden geven, ligt het op straat.” Daar is het ‘signaalonderzoek’ niet voor bestemd. Mills: ,,Wij houden vast aan de koninklijke route.”

Gario heeft zich er in diverse media over beklaagd dat hij zelf het onderzoek nooit heeft gezien en dat hij niet weet waarom het bestuur zijn lidmaatschap heeft beëindigd. Daarbij uitte hij het vermoeden dat zijn klacht over de concentraties van verschillende functies binnen het partijbestuur de aanleiding is geweest. Ook zou hij pestgedrag hebben aangekaart.

Volgens Mills ging het onderzoek over meerdere signalen die zijn binnengekomen - ‘ook van mensen van kleur’ - en is Gario alle kansen geboden om zijn verhaal te doen. ,,Juist om te waarborgen dat het onderzoek objectief en onpartijdig hebben wij een bureau uitgenodigd.”

Onveilige situatie
Volgens Mill wilde Gario aanvankelijk wel meedoen, maar wilde hij zich niet aan de spelregels houden. Wel deelde hij een mailwisseling met de onderzoekers. ,,Toen het rapport klaar was, hebben we hem meteen uitgenodigd om het gesprek aan te gaan. Het besluit om zijn lidmaatschap te beëindigen hadden we toen nog niet genomen. Quinsy zei dat hij pas over een maand tijd had. Nou, dat kon niet, gezien de onveilige situatie die uit het rapport bleek.”

Gario bestrijdt dat het zo gegaan is. Volgens hem heeft niet hij maar het advocatenkantoor het gesprek voor het onderzoek geannuleerd. ,,Ik heb altijd willen meewerken en dat staat ook in de emailwisseling", stelt hij.

Mills heeft zich erover verbaasd dat Gario wel interviews heeft gegeven aan kranten, maar niet op het verzoek om een gesprek is ingegaan. ,,Daar heb ik wel vraagtekens bij.”

Grote afwezige in de discussie is tot dusver partijlei­der Sylvana Simons

De klacht dat een te klein groepje bij Bij1 de dienst uit zou maken en dubbele petten op zou hebben legt Mills naast zich neer. ,,Het is gewoon ongefundeerd. Al onze processen verlopen volgens de regels. Het klopt gewoon niet.”

Witte bestuursleden
En de aantijging dat het bestuur niet divers genoeg zou zijn en dat witte bestuursleden sommige leden van kleur zouden koeioneren verwerpt zij eveneens. ,,Ik weet niet of u weet hoe ik er uitzie, maar ik ben van kleur.”

Grote afwezige in de discussie is tot dusver partijleider Sylvana Simons. Volgens haar whatsapp-status staat de telefoon uit en heeft ze ‘even vakantie’. Simons zal de stilte echter binnenkort doorbreken, voorspelt Mills. ,,Ik verwacht dat ze op korte termijn hierop zal reageren.”

Zijn de perikelen bij Bij1 los te zien van de groeistuipen die elke nieuwe partij doormaakt? Mills vindt dat een ‘goede vraag’: ,,Zolang je mensen bij elkaar hebt, gebeurt er wel iets. Wij staan er als Bij1 voor dat we te allen tijde met elkaar in gesprek gaan. Omdat we nog een jonge partij zijn hebben bepaalde leden dat misschien minder scherp in het vizier.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Mahalingam »

Dat is dus een valide argument om de juistheid van je standpunt en de waarheid van wat je zegt te bevestigen:
,,Ik weet niet of u weet hoe ik er uitzie, maar ik ben van kleur.”
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Ali Yas »

Mahalingam schreef:
do jul 22, 2021 10:25 pm
Dat is dus een valide argument om de juistheid van je standpunt en de waarheid van wat je zegt te bevestigen:
,,Ik weet niet of u weet hoe ik er uitzie, maar ik ben van kleur.”
Het kan ook zijn dat mevrouw Mills hiermee wil zeggen dat zij niet bekritiseerd moet worden omdat zij tot de juiste groep behoort.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Mahalingam »

Achter de schorsing van Quinsy Gario woedt een machtsstrijd binnen Bij1

De algemene ledenvergadering van Bij1 wordt overschaduwd door het dreigende royement van Quinsy Gario. Tegenover een verdeelde achterban moet voorvrouw Sylvana Simons zaterdag een partijcrisis zien te voorkomen.

Het gaat goed met Bij1. Onder leiding van Sylvana Simons maakt de debutant in de Haagse politiek een vliegende start. De eenmansfractie onderscheidt zich in een Tweede Kamer met achttien partijen. Met kritische vragen over het coronabeleid weet Simons demissionair premier Mark Rutte soms heel even uit evenwicht te brengen. De filmpjes van het optreden van Sylvana oogsten online waardering bij voor- en tegenstanders.

En Bij1 wil meer. De partij richt het vizier op de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar, terwijl nieuwe gemeentelijke afdelingen uit de grond schieten: in Amsterdam zit de partij al in de raad en Bij1 wil ook meedoen in Rotterdam en Utrecht. Daarnaast zijn er afdelingen in Den Haag, Groningen, Den Bosch, Eindhoven, Nijmegen, Tilburg en Breda. De ledenvergadering zaterdag had in het teken moeten staan van het succes van de partij en de blik op de raadsverkiezingen, maar wordt nu overschaduwd door de opschorting van Quinsy Gario’s lidmaatschap.

Maandag werd bekend dat de positie van de nummer twee van Bij1 niet langer houdbaar is, omdat er signalen zijn binnengekomen ‘dat niet iedereen zich veilig voelde binnen de partij’. Achter het royement woedt ook een machtsstrijd over de koers van de partij. Waar Simons de nadruk legt op ‘radicale gelijkwaardigheid’ en wil opkomen voor alle onderdrukten in de samenleving, hoopt een ander deel op een partij met een zwaarder antiracismeprofiel, met meer mensen van kleur op belangrijke posities in de partij.

Giftige mannelijkheid

Nadat bekend was geworden dat Gario uit de partij wordt gezet, hield de partijtop de kaken stijf op elkaar over de reden waarom. De onduidelijkheid was de afgelopen week voer voor speculatie. Donderdag stapte een van de leden die zich onveilig voelde door Gario naar voren. Sandra Salome, voorzitter van de afdeling Rotterdam: ‘Ik kan niet uit angst voor de gevolgen zwijgen en aanzien hoe de leugens en manipulatie van één man blijkbaar zwaarder wegen dan de gevoelens van zij die de moed hadden om zich uit te spreken tegen giftige mannelijkheid’, tweette zij. ‘Ik was deel van de commissie die Quinsy op nummer twee van de kandidatenlijst zetten en ik keek zo naar hem op. Maar net als veel anderen maakte ik ook kennis met de andere kant.’

Het bestuur belooft de leden zaterdag meer duidelijkheid te bieden, Simons zal met een statement komen. Dat de kwestie is gelekt, daar baalt de partijtop stevig van. ‘Wij hebben in aanloop naar de ledenvergadering geen enkel belang bij het spreken over Quinsy’s positie’, zegt een hoge partijbron.

Gario heeft ondertussen aangekondigd met een lijst amendementen te komen om de partij te hervormen. De lokale Haagse afdeling van Bij1 heeft zich in de kwestie achter Gario geschaard.

Witte advocaten

In een brief in handen van GeenStijl wordt duidelijk waar de pijn van een deel van de achterban zit. Naast vragen over het royement is er kritiek op het advocatenbureau bestaande uit ‘uitsluitend witte mensen’ dat het onderzoek naar de signalen uitvoert. ‘Staat dit kantoor bekend om uit dekoloniale en intersectionele principes te handelen?’ Bestuurslid van de afdeling Den Haag Mariam El Maslouhi heeft de telefoon opgehangen toen zij een wit landelijke bestuurslid aan de lijn kreeg, zei ze via Twitter. ‘Ik kreeg meerdere keren een belletje van een witte landelijke bestuurslid die dacht dat ze mij kon vertellen hoe of wat in Agga (Den Haag, red.).’

Achter de schermen valt te horen dat Gario en een deel van zijn sympathisanten een stroming in de antiracismebeweging vertegenwoordigen die goed is in het agenderen van misstanden, maar moeite heeft vervolgens actie te ondernemen. Bronnen wijzen erop dat bestuursleden van Den Haag pas een paar maanden lid zijn en zich nog te weinig in de stad hebben laten gelden, en daarom waarschijnlijk niet zullen meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen. Ook wordt gewezen op de breuk tussen Gario en Kick Out Zwarte Piet-voorman Jerry Afriyie. Het zou moeilijk zijn om met Gario samen te werken.

De top is stil geweest uit respect voor wat Gario betekent voor de antiracismebeweging, maar een bron wil meer inzicht bieden in de ontwikkelingen van afgelopen dagen. ‘Dit bestuur met inderdaad ook witte mensen is gekozen door de leden. Wij zijn een intersectionele partij en niet een partij voor alleen zwarte mensen. Wat we zien, is een zorgvuldig opgebouwde couppoging van Quinsy en zijn aanhang’, aldus de hooggeplaatste partijbron. Anders dan Gario in de media zegt, zou hij heel goed op de hoogte zijn van de klachten aan zijn adres.

Verzet

Gario herkent zich niet in de verwijten. ‘Een couppoging? Daar heb ik helemaal geen tijd voor.’ Hoe groot het verzet van de groep rond Gario en de kritiek op onder meer de witheid van het landelijk bestuur zijn, zal op de ledenvergadering blijken. Gario is vastbesloten zijn naam te zuiveren. ‘Dit alles lijkt op een intimidatiepoging van het bestuur om kritische leden op hun plek te zetten. Dit onzorgvuldig en onbekwaam handelen moet halt toe worden geroepen.’ Hij laat in het midden of hij bezwaar zal aantekenen tegen het royement.

Wat zaterdag te zien zal zijn, is de worsteling van een beginnende ledenpartij die na een succesvolle start zoekende is: voor wie en van wie is Bij1?
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~be04c2a1/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Ariel »

Dat heeft Bij1 bij monde van partijvoorzitter Jursica Mills via Twitter laten weten. Momenteel vindt er een besloten ledenvergadering plaats over de onrust die broeit in de partij. Daar wordt van ‘toxisch gedrag’ gesproken.

,,Thema’s in het rapport zijn: zin doordrijven, manipulatief gedrag, stoken, disrespectvolle omgang, groepsdruk creëren, voor het blok zetten, weglopen, niet open staan voor gesprek en meer”, laat de partij via Twitter weten: ,,Tijdens de campagne van november – februari kwamen er meer signalen van vrijwilligers binnen. Deze signalen gingen onder andere over het zaaien van tweedeling onder vrijwilligers en kandidaten, mannelijke dominantie en manipulatief gedrag ten opzichte van andere actieve leden.”

Live verslag BIJ1.
Welkom bij dit liveverslag. We zullen mee-tweeten met wat er tijdens de ALV door onze voorzitter wordt gezegd over de gebeurtenissen van de afgelopen week. Let op: opzichzelfstaande tweets kunnen context missen. Later vandaag volgt een volledig overzicht.

Voorzitter Jursica Mills: "Ik ben beledigd door insinuaties dat ik als voorzitter, als een zwarte vrouw, zou meewerken aan – of nog erger – stil zou blijven wanneer er een zwarte man ten onrechte, zónder een eerlijk proces, uit de partij zou worden gezet.”

"Het valt mij zwaar dat het verdriet van de mensen die mij huilend hebben opgebeld zo is gediskwalificeerd. Aan de slachtoffers wil ik echt meegeven dat ik echt met jullie meeleef. Alle berichten die op sociale media zijn verschenen... Ik voel voor jullie."

"Tegen het lid of de leden die de informatie naar buiten hebben gelekt: door deze actie heb je niet alleen het proces belemmerd, maar ook het imago van Quinsy Gario beschadigd en de vuile was van de partij buiten gehangen. Ik heb daar geen woorden voor."

"In april 2020 is Quinsy in beeld gekomen voor de lijst. Hij is een grondlegger van een nieuwe antiracisme-generatie. In november kwamen er echter al negatieve signalen binnen van mensen. Een lijstduwer trok zich terug vanwege, zo bleek later, zijn aanwezigheid.

"Tijdens de campagne van nov - feb kwamen er meer signalen van vrijwilligers binnen. Deze signalen gingen onder andere over het zaaien van tweedeling onder vrijwilligers en kandidaten, mannelijke dominantie en manipulatief gedrag ten opzichte van andere actieve leden."

“In februari bleven de signalen komen. Het bestuur heeft een eerste gesprek met Quinsy gehad over diens functioneren in de partij. Er is gesproken over samenwerking, communicatie en omgaan met elkaar. Op 9 februari is er een sessie met een organisatiecoach.”

“Begin maart kwamen nog meer signalen binnen en hebben verschillende vrijwilligers aangegeven niet meer met de persoon in kwestie samen te kunnen werken vanwege een onveilig gevoel en onvoldoende vertrouwen in goede communicatie met hem. Een volgend gesprek heeft plaatsgevonden.”

"Na de verkiezingen hebben evaluaties plaatsgevonden met kandidaten en vrijwilligers. Hier zijn meerdere signalen geuit over toxisch gedrag. Vrijwilligers gaven aan het contact met hem te mijden en weg te blijven van plekken en vergaderingen waar hij aanwezig is."

Het bestuur heeft alle signalen, inclusief die van Quinsy, verzameld en besloten dat zij niet de personen waren om dit op te pakken. Omdat er geen klachten lagen, was de in te zetten optie een onafhankelijk signaalonderzoek. Op 25 mei is dit naar Quinsy gecommuniceerd."

"Het bestuur heeft gezocht naar een externe partij en kwam uit bij de landelijke Klachtencommissie. Dit is een samenwerkingsverband van meerdere kantoren met grote kennis en expertise. De voorkeur lag bij een bureau met meer diversiteit. Helaas hebben wij die niet gevonden."

"Onder de 16 signaal-indieners waren mensen van kleur, witte mensen en zwarte mensen. Voorafgaand is besloten de aanbevelingen van het onderzoek, ongeacht de uitkomst, over te nemen om te waarborgen dat het bestuur geen eigen mening zou vormen op basis van waardeoordelen."

"De procedure binnen zo'n onderzoek is dat deelnemers een geheimhoudingsverklaring tekenen. Dit is belangrijk omdat mensen veilig hun signalen moeten kunnen delen. Deze procedure heeft het bestuur niet zelf vastgesteld of afgestemd. Het is ter bescherming van de betrokkenen."

"Quinsy besloot de verklaring niet te tekenen. Er is meerdere malen contact geweest over het belang van deze verklaring en de procedure. Quinsy is bij zijn besluit gebleven. Wel is door hem aangeleverde schriftelijke input in overleg met hem meegenomen in het onderzoek."

"Op 1 juli heeft het bestuur het rapport ontvangen. Naast aanbevelingen over het in de toekomst voorkomen van dergelijke situaties, was de duidelijke aanbeveling dat het bestuur het lidmaatschap van Quinsy op basis van het artikel 7 lid 2 van de statuten moest beëindigen."

"Thema’s in het rapport zijn: zin doordrijven, manipulatief gedrag, stoken, disrespectvolle omgang, groepsdruk creëren, voor het blok zetten, weglopen, niet open staan voor gesprek en meer."

"Op 4 juli is Quinsy uitgenodigd om de bevindingen van het rapport te bespreken. Hij gaf aan pas drieënhalve week later beschikbaar te zijn. Met aanbevelingen die zo zwaar zijn heeft het bestuur besloten hier niet zo’n lange tijd tussen te laten."

"Op 10 juli heeft het bestuur aan Quinsy gecommuniceerd zijn lidmaatschap niet te laten voortduren. Daarbij is hij wederom uitgenodigd voor een gesprek. Nu om het besluit toe te lichten en de mogelijkheid te bieden om het rapport tot zich te kunnen nemen."

Het bestuur besluit om niet actief naar anderen te communiceren over deze stap. De lijn is om eerst het gesprek met Quinsy aan te gaan en gezamenlijk af te stemmen over hoe dit te communiceren. Hierin weegt ook het belang van de signaal-indieners zwaar."

"Op 12 juli zoekt een extern persoon contact. Er wordt medegedeeld dat deze persoon Quinsy heeft geadviseerd geen contact met de pers te zoeken. Op 13 juli mailt het bestuur Quinsy opnieuw met het verzoek in gesprek gaan, een reactie blijft uit."

"In de kranten en op sociale media worden vervolgens meerdere onjuistheden verspreid. Zo zou de partij verantwoordelijk zijn voor het uitlekken en zou er een anonieme woordvoerder zijn opgevoerd. Dit is beide onjuist."

"Tegenover Trouw verklaart Quinsy geen kans te hebben gehad zijn verhaal te doen, en volgens de NOS verklaart Quinsy ‘officieel nog niks te hebben gehoord over het besluit’. Ook deze beweringen zijn onwaar"

"Het bestuur vergadert over hoe om te gaan met de communicatielijn. De grote hoeveelheid aan onwaarheden, en de onrust die dit zowel binnen als buiten de partij brengt, maken dat er een grote behoefte bestaat om deze uit de wereld te helpen."

"Besloten wordt om er bij te blijven dat de eerste verantwoordelijkheid ligt bij het beschermen van de signaal-indieners. Hun pijn en ervaringen worden volledig gediskwalificeerd en er zijn zelfs mensen die het bestuur vragen hun identiteit bekend te maken."

Voorzitter Jursica Mills: “Op momenten van pijn dienen we onszelf altijd eerlijk en kritisch te bevragen. Een moment te nemen van evaluatie en bezinning. In dat licht past het ons als bestuur om excuses aan te bieden aan alle mensen die een signaal hebben ingediend."

"Aan de signaalindieners: Het spijt ons dat deze situatie zolang heeft kunnen voortduren. Dat wij als bestuur niet eerder stappen hebben gezet. Dat jullie überhaupt situaties van onveiligheid hebben moeten meemaken in de partij, en dat jullie dit hebben moeten herbeleven."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Mahalingam »

Wat de media mij over de anti-Pieter Quinsy lieten weten , gaf mij het gevoel dat het "een onaangenaam persoon" is. Ik zie hier bevestiging:
"Thema’s in het rapport zijn: zin doordrijven, manipulatief gedrag, stoken, disrespectvolle omgang, groepsdruk creëren, voor het blok zetten, weglopen, niet open staan voor gesprek en meer."
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Ariel »

Bij1-rel rond weggestuurde Quinsy Gario loopt hoog op: ’Ben door mensen huilend gebeld’

Aanleiding voor het vertrek van BLM-activist Quinsy Gario bij politieke partij Bij1 is dat er signalen waren van ’het zaaien van tweedeling onder vrijwilligers en kandidaten, mannelijke dominantie en manipulatief gedrag ten opzichte van andere actieve leden’. Dat vertelt voorzitter Jursica Mills.

Volgens Mills was er sprake van ’toxisch gedrag’. „Vrijwilligers gaven aan het contact met hem te mijden en weg te blijven van plekken en vergaderingen waar hij aanwezig is.” Een lijstduwer trok zich zelfs terug door zijn gedrag, vertelt de voorzitter. Zestien mensen signaleerden het, zegt Mills.

De conclusies naar aanleiding van een onderzoek waren ook niet mals, aldus de voorzitter. „Thema’s in het rapport zijn: zin doordrijven, manipulatief gedrag, stoken, disrespectvolle omgang, groepsdruk creëren, voor het blok zetten, weglopen, niet open staan voor gesprek en meer.” Het bestuur biedt excuses aan omdat ’deze situatie zo lang heeft kunnen voortduren’. „Het rapport is ook helder geweest over de tekortkomingen van het bestuur in het tijdig verhinderen van toxisch gedrag.”

Het conflict bij politieke partij Bij1 loopt hoog op. Mills bestrijdt dat BLM-activist Quinsy Gario zonder eerlijk proces uit de partij wordt gezet. „Ik ben beledigd door insinuaties dat ik als voorzitter, als een zwarte vrouw, zou meewerken aan – of nog erger – stil zou blijven wanneer er een zwarte man ten onrechte, zónder een eerlijk proces, uit de partij zou worden gezet.”

Ze vertelt door mensen huilend te zijn gebeld. „Tegen het lid of de leden die de informatie naar buiten hebben gelekt: door deze actie heb je niet alleen het proces belemmerd, maar ook het imago van Quinsy Gario beschadigd en de vuile was van de partij buiten gehangen. Ik heb daar geen woorden voor.”

Lidmaatschap afgenomen
Aanleiding van de felle strijd in de partij is dat nummer twee Gario zijn lidmaatschap werd afgenomen omdat uit een onderzoek zou blijken dat zijn gedrag en uitingen niet door de beugel zouden kunnen. Naar aanleiding van niet nader toegelichte beschuldigingen aan het adres van de BLM-activist - een ’veilige werksituatie’ zou zelfs in gevaar zijn - werd partijleider Sylvana Simons zaterdag op het matje geroepen tijdens een besloten ledenbijeenkomst.

Dat Gario de deur werd gewezen heeft voor de partij een staartje gekregen. De partij wordt sinds die ingreep van het hoofdbestuur verscheurd door conflicten die bovendien een felle machtsstrijd aan het daglicht brengen. Zo zou het hoofdbestuur niet divers genoeg zijn en een wel erg stevige vinger in de pap willen hebben, ook bij lokale afdelingen.

’Schade door werkwijze’
Maar er is ook onvrede over de manier waarop over Gario wordt gecommuniceerd. Verschillende prominenten en afdelingen roeren zich. Zo kwam er een gezamenlijke steunbetuiging aan de geschorste nummer twee, ondertekend door leden van verschillende afdelingen van Bij1.

Daarin wordt gesteld dat ’werkwijze en gebruikte taal’ veel schade hebben aangericht. De schorsing moet dan ook worden teruggedraaid, was de eis. Het bestuur zou zelfs ’onbehoorlijk en ondemocratisch’ handelen. Bovendien klonk ook nog een sneer aan het adres van partijleider Sylvana Simons, omdat er nog niks van haar zou zijn vernomen. „Wij verwachten dat zij leiderschap toont in deze crisis.”

’Zwaar teleurgesteld’
Ook actrice en Bij1-lijstduwer Anousha Nzume deed een duit in het zakje. Zij liet weten ’zwaar teleurgesteld’ te zijn in de manier van communiceren van haar partij. „Dat kan niet alleen smadelijk zijn, maar zelfs gevaarlijk.” Er klopt volgens haar iets niet wanneer er in de partijtop ’mensen zijn met meerdere functies’. „Er gaat iets mis wanneer door een kleine groep van bovenaf wordt bepaald welke kennis wordt gedeeld en met wie.” Ze doet het onderzoeksbureau af als ’wit bureau’.

Vanuit de afdeling Den Haag klonken vergelijkbare geluiden. Bestuurslid Mariam El Maslouhi stelde dat ’sommige mensen bij Bij1 niet weten hoe ze zwarte mensen en mensen van kleur horen te bejegenen’. :shock: :roll:

Reactie Gario
Gario stelde zelf niet op de hoogte te zijn waarvan hij wordt beschuldigd. Hij doet de beschuldigingen af als manier om hem tegen te werken. Volgens voorzitter Mills is het logisch dat er niet meer wordt gesproken over beschuldigingen. „De procedure binnen zo'n onderzoek is dat deelnemers een geheimhoudingsverklaring tekenen. Dit is belangrijk omdat mensen veilig hun signalen moeten kunnen delen. Deze procedure heeft het bestuur niet zelf vastgesteld of afgestemd. Het is ter bescherming van de betrokkenen.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
za jul 24, 2021 3:01 pm
Wat de media mij over de anti-Pieter Quinsy lieten weten , gaf mij het gevoel dat het "een onaangenaam persoon" is. Ik zie hier bevestiging:
Quinsy Gario herkent niets van de beschuldigingen dat hij zich manipulatief en "toxisch" gedroeg tegenover vrijwilligers van de politieke partij Bij1, waar hij op nummer twee van de lijst stond. In een reactie tegen de NOS zegt hij onthutst, geschrokken en verdrietig te zijn.

Gario reageert daarmee op de uitspraken van partijleider Sylvana Simons en partijvoorzitter Jursica Mills op de algemene ledenvergadering van Bij1. Beiden verdedigden daar het besluit om Gario te schorsen als lid. Andere leden voelden zich onveilig, omdat Gario zich mannelijk dominant opstelde, stookte en tweedeling zaaide, zo staat in een extern rapport.

"Er zijn blijkbaar al sinds de campagne signalen over mij binnengekomen, maar niemand heeft mij er ooit op aangesproken", zegt Gario. "Ik heb met heel veel mensen samengewerkt en projecten gedaan. Ik weet dat ik integer ben. Dat ik alles heb gedaan om een goede campagne neer te zetten. Toen is me niets gezegd over mijn gedrag en nu komt dit naar buiten."

"Ik begrijp niet waarom mijn leven in gevaar moet worden gebracht. Ik weet zeker dat ik nu weer een digitale lynchpartij ga meemaken." Het vertrouwen dat hij had in de partij is nu geschonden, zegt Gario.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Ariel »

Eindelijk een reactie van Sylvana Simons.
Sylvana Simons biedt excuses aan partijleden Bij1 voor gedrag Gario

Fractievoorzitter van BIJ1 Sylvana Simons heeft haar excuses aangeboden aan partijleden voor het gedrag van Quinsy Gario, die onlangs uit de partij is gezet vanwege wangedrag. Simons deed haar uitspraken zaterdag tijdens een online ledenvergadering van de partij, waar eerder ook voorzitter Jursica Mills al was ingegaan op de kwestie.

Het Tweede Kamerlid zei sorry tegen alle mensen die zich onveilig hebben gevoeld door het gedrag van Gario, die op plek twee stond van de kieslijst bij de Tweede Kamerverkiezingen. Volgens Simons had de rol van Gario binnen de partij voorkomen kunnen worden. “We werden gewaarschuwd dat we het Paard van Troje hadden binnengehaald. We hebben dat niet serieus genomen en dat reken ik mijzelf het meeste aan. Het spijt mij.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Mahalingam »

Antiracisme-activist Gario slaat terug: ‘Mijn leven is in gevaar door vage beschuldigingen’

Antiracisme-activist Quinsy Gario herkent de beschuldigingen dat hij zich binnen de partij BIJ1 ‘toxisch’ en ‘manipulatief’ heeft gedragen ‘totaal niet’. Zaterdag haalden het bestuur en partijleider Sylvana Simons snoeihard naar hem uit toen ze uitlegden waarom hij uit de partij is gezet. Gario reageert voor het eerst uitgebreid op de verwijten.
Spoiler! :
De beschuldigingen aan uw adres zijn fors: tweedeling zaaien onder vrijwilligers en kandidaten, mannelijke dominantie en manipulatief gedrag ten opzichte van andere actieve leden. Wat is uw reactie daarop?

‘Dat herken ik totaal niet. Ik vraag mij ook af: als het bestuur deze signalen vorig jaar al heeft opgevangen, waarom heb ik dan al die tijd niks gehoord? Waarom is er toen niet met mij gesproken? Tot en met eind januari hadden ze nog de mogelijkheid om mij van de lijst te halen. Dat is niet gebeurd. Ik kwam op plek 2 van de lijst.’

Het bestuur zegt dat u in ieder geval in februari en maart bent geïnformeerd over de klachten.

‘Nee. dat is een leugen. Op 9 februari was er wel een sessie met de kandidaten en de campagnecoördinatoren Ruud Tevreden en Charlie Helmijr, omdat de campagne niet goed verliep. Er waren veel klachten vanuit kandidaten en werkgroepen wat er precies van ons verwacht werd. Maar dat is iets heel anders dan mij informeren over meldingen over mij.

‘Ik denk dat de toenmalig campagnecoördinator en het bestuur het als kritiek voelden toen een paar kandidaten zeiden dat de campagne niet goed verliep. Daar hebben ze nu misschien wrokgevoelens over. Charlie Helmijr is op dit moment de woordvoerder van de partij.

‘Ik heb al langer kritiek op het functioneren van de partij: ze hebben de ledenadministratie en financiën niet op orde en de begeleiding van nieuwe afdelingen verloopt niet goed. Mensen worden weinig tot matig ingewerkt. Het gaat gewoon slecht.

‘In plaats van dat naar mij en andere mensen geluisterd wordt die dit al een poosje zeggen, word ik nu neergezet als een gevaarlijke zwarte man.’

Volgens het bestuur zijn er 16 ‘signalen’ over u onderzocht door een onafhankelijk bureau.

‘Ik weet er echt niks van. Ik moet ook zeggen: het is geen onafhankelijk bureau. Het rapport is opgesteld door een advocatenkantoor dat is ingehuurd en betaald door de partij. Die zijn per definitie niet onafhankelijk.’

Wat is het belang van het partijbestuur om hierover te liegen denkt u?

‘Ik zag iets voorbijkomen over een vrees voor een coup. Bestuursleden Jursica Mills, Ivanka Annot, Cheryl Vliet, Mannus Boote, Leonieke Schouwenburg en Rebekka Timmer en anderen zouden bang zijn dat ik de macht wil overnemen in de partij. Maar macht interesseert mij niet. Ik heb een dienende rol aangenomen in de campagne. Ik heb zelfs persverzoeken afgeslagen. En nu krijg ik over mij heen dat ik bezig ben met couppoging, zo walgelijk.

‘Ik weet niet waarom ze zo tegen mij zijn. Ik volg het niet. Ik heb ook nooit aanleiding gegeven om te denken dat ik zit te azen op de Kamerzetel van Sylvana. Op 1 juni heb ik het bestuur zelfs letterlijk gemaild: ‘Ik hoef Sylvana’s plek binnen de partij niet en ik probeer die ook niet in te pikken’ (Rond die tijd maakte partijleider Simons bekend dat ze al drie jaar leeft met chronische pijn, mogelijk als gevolg van artrose).

‘Opvallend vind ik wel dat ik zelf op 29 maart heb geïnformeerd bij het bestuur of ik een klacht kon indienen over pestgedrag en de concentratie van macht bij bepaalde personen. Het bestuur zei mij toen dat dit onmogelijk was. De vertrouwenspersoon greep in: ik mocht wel degelijk een klacht indienen. Vervolgens is er een onderzoek gestart naar mij. Hier stinkt iets.

‘Ik ben best wel gekwetst. Het lijkt er meer en meer op dat ze mij hebben willen gebruiken om mijn naam. Als ik vervolgens aangeef: hier en hier kunnen we beter worden, dan willen ze dat niet horen. Als ze dat van het begin af aan hadden gezegd, dan was ik meteen weg geweest.’

Komt er nu een scheuring in de partij?
‘Er is een groep die de gang van zaken rondom dit alles bevraagt, maar er zijn ook mensen die meegaan in het frame van de gevaarlijke zwarte man dat nu over mij wordt neergezet. Die verdeeldheid is niet goed voor een partij, nee.

‘Het is ook niet goed voor mijn veiligheid. Op het moment dat dit over mij als zwarte man wordt gezegd, met allerlei vaagheden over wat ik precies zou hebben gedaan, dan wordt dat gevaarlijk voor mij. Hoe denk je dat mensen voortaan naar mij gaan kijken?’

Op wat voor manier loopt u gevaar?
‘Als er geruchten zijn over bepaald gedrag, in dit geval dat mensen zich onveilig zouden voelen in mijn omgeving of dat ik zou manipuleren, dan gaan ze daarop reageren. Ik zag een YouTube-comment voorbijkomen waarin iemand zei: hij is gepakt met een mes, daarom is hij uit de partij gezet. Het is niet waar, maar mensen gaan het zelf invullen als je vaag bent.

‘Het bestuur heeft mij blootgesteld aan een digitale lynchpartij met hun beschadigende uitspraken. Ik heb al een geschiedenis van mensen die om mijn hoofd vragen. Ik ben eerder bedreigd. Ik krijg nu weer allemaal shit over mij heen. Ik ben nu aan het vechten voor mijn leven. Ik wil ervoor zorgen dat mijn naam gezuiverd wordt. Dat doe ik onder meer door nu wel met de pers te praten. Eerder was ik terughoudend.

‘Voor anderen is dit misschien een soort politiek spelletje. Ik denk dat ze niet echt begrijpen wat er gaande is. Ik ben best wel ontdaan. Dat ze iemands leven zo in gevaar brengen omdat ze denken dat ik uit bent op een zetel... dat verwijt ik het bestuur, ja.’

Bedoelt u dat u met de dood wordt bedreigd?
‘Daarover doe ik liever geen uitspraken.’

Komt het ooit nog goed tussen u en de partij?

‘Ik heb bepaalde hoop dat het uiteindelijk goed gaat komen. Ik geloof in de mensen die zich verenigd hebben in deze partij en dat zij ook gaan inzien: dit is niet de manier hoe we met elkaar omgaan.

‘Er wordt door sommige anonieme leden het idee opgeroepen van een machtsstrijd, maar ik weet van niks. Een couppoging? Nogmaals, dat is echt bizar. Ik weet niet hoeveel duidelijker ik het nog kan zeggen.

‘Als het inderdaad gaat over Sylvana’s gezondheid en de zorg dat zij waarschijnlijk met ziekteverlof gaat, waardoor iemand anders haar plek moet innemen, moet je je afvragen of het wenselijk is dat de nummer 3 op de lijst die rol gaat vervullen (Rebekka Timmer, red.): zij is bestuurslid, fractiemedewerker en Kamerlid tegelijk. Allerlei dubbelfuncties die volgens onze spelregels nu al niet zouden mogen. Zou dat dan een goed idee zijn?’
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~be6927c5/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
zo jul 25, 2021 12:11 pm
(Rebekka Timmer, red.): zij is bestuurslid, fractiemedewerker en Kamerlid tegelijk.
Rebekka Timmer (Hilversum, 1999) is een Nederlands activiste en politica met een Indische achtergrond. Valt ze onder de "witte" of zwarte BIJ1 leden.

Ze is weggelopen bij de SP. In november 2018 stapte Timmer over naar BIJ1, de partij die is opgericht door Sylvana Simons, na kritiek te hebben geuit op de landelijke lijn en het migratiestandpunt van de SP
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Mahalingam »

Dat sorteren via de RAL-kleurenkaart:

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
zo jul 25, 2021 1:15 pm
Dat sorteren via de RAL-kleurenkaart:
Ik ga voor wit.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Mahalingam »

“We werden gewaarschuwd dat we het Paard van Troje hadden binnengehaald. ..."

Nu wordt een (zwarte) man een paard genoemd. En de ras van het paard is 'Trojaans'.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Mahalingam »

Alexis de Roode is dichter van beroep. Dus taal staat hem na.
Opinie: Conflict rond Gario laat zien hoe de taal van Bij1 kan werken als splijtzwam

Rond het royement van Quinsy Gario door Bij1 was afgelopen week te zien hoe de gedekoloniseerde taal van de partij leidde tot machtsspelletjes en gedragspatronen die juist volgens de oude koloniale scheidslijnen verliepen. Er ontstonden twee kampen in Bij1 die streden om het gebruiksrecht op het woord ‘slachtoffer’ en de privileges die daaraan verbonden zijn: namelijk het recht om geloofd te worden en om de aangewezen dader te cancellen.

Sandra Salome, voorzitter van Bij1 Rotterdam, zei op Twitter: ‘Geloof het slachtoffer’. Volkskrant-columnist Asha ten Broeke viel haar gepassioneerd bij en verzamelde in no time 102 likes. Onder die likes opvallend veel witte gezichten.

Het klinkt nobel, als je aan seksueel misbruik of geweld denkt – wat de meeste mensen bij zo’n woord meteen doen. Het Bij1-bestuur gooide olie op het vuur door consequent over ‘onveiligheid’ te spreken.

Maar inmiddels is duidelijk geworden dat het ging om ‘slachtoffers’ van ‘zin doordrijven, manipulatief gedrag, stoken, disrespectvolle omgang, groepsdruk creëren, voor het blok zetten, weglopen, niet open staan voor gesprek (en meer).’

Superirritant in een groep, maar ook typisch activistische gedragingen. Geen dingen waarmee je voor de rechter komt. Het rapport behandelde de beschuldigingen van tien mensen en dat zegt ongetwijfeld iets. Maar heksenprocessen kampten ook nooit met een gebrek aan getuigenissen en Gario heeft zijn recht op weerwoord niet gekregen.

Andere kamp

Het andere kamp werd aangevoerd door Bij1-lijstduwer Anousha Nzume, die zich achter Quinsy schaarde. Bij de likes op haar posts zag je juist een meerderheid van Zwarte gezichten (ik neem in deze context het gebruik van Zwarte activisten over om dit geuzenwoord met hoofdletter te schrijven, een mooie talige ingreep).

Mariam El Maslouhi, bestuurslid van Bij1 Den Haag, schreef op Twitter: ‘Zwarte activistische gemeenschappen hebben er zo hard voor gestreden dat termen als veiligheid en ‘believe her’ serieus werden genomen. En om te zien hoe gemakkelijk deze termen worden gebruikt tégen zwarte mensen will never cease to amaze me.’

El Maslouhi was onthutst dat de term slachtoffer als wapen wordt gebruikt tegen een slachtoffer, namelijk de Zwarte man Quinsy Gario. Op sociale media ontstond snel het idee dat dat Quinsy slachtoffer was van een witte, zich koloniaal gedragende factie binnen Bij1, met de implicatie dat deze factie gecancelled moest worden. Zo werd van twee kanten de term slachtoffer geclaimd en de andere partij als dader veroordeeld, zonder dat er een feit op tafel lag.

Pijnlijk

Als dichter vond ik het pijnlijk om te zien hoe manipulatief en ‘toxisch’ de ideologische taal van Bij1 werd ingezet door beide partijen. Dit jargon leidde juist tot een versterking van koloniale gedragspatronen: het creëren van een (slachtoffer)hiërarchie waarin fel om posities wordt gevochten; scheidslijnen op basis van kleur; het reduceren van dynamische, individuele verhoudingen (Quinsy Gario’s persoonlijke interactie met andere leden) tot groepsverhoudingen (zwart versus wit, toxisch masculien versus vrouw); morele dwang om loyaal te zijn met wie hoger in de (slachtoffer)hiërarchie staat.

De strijd ging niet over gebeurtenissen, maar over archetypes. Wie moet je geloven, als er een Zwarte persoon (dus slachtoffer) tegenover een Zelfbenoemd Slachtoffer (dus slachtoffer) staat? De feiten deden er niet toe. De strijd ging over wie het meeste recht had om geloofd te worden.

Het taalapparaat van Bij1 wil traditionele hiërarchieën afbreken, maar introduceert allerlei nieuwe, zeer gedetailleerde groepshiërarchieën, waarin het gaat over het recht op spreken, het recht om gezien en gehoord te worden, het recht om geloofd te worden. Kortom, over macht.

Individu ondergeschikt

Het individu wordt (net als in de oude hiërarchie) ondergeschikt gemaakt aan die met oordelen, voorwaarden, taboes en verplichtingen opgetuigde waardekolom.

Dat uitte zich eerst in het door de vingers zien van Quinsy Gario’s (als ik het rapport mag geloven) onhebbelijke gedrag als Zwarte Activist, en daarna in een keiharde excommunicatie als Toxische Man.

Conflicten en machtsspelletjes zitten helaas in het DNA van het politiek bedrijf en hebben vaak minstens zoveel met persoonlijke ambities, karaktereigenschappen en gedragspatronen te maken als met institutionele verhoudingen. Mensen zijn machtsbelust van zichzelf.

Als Bij1 dit soort persoonsgebonden conflicten binnen de partij niet enigszins kan loskoppelen van haar op groepen gerichte taalapparaat, gaat de partij de komende jaren nog veel crises tegemoet.

Maar wie ben ik? Wat voor recht van spreken heb ik?
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b57915b2/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Ariel »



Quinsy Gario: “Ik vraag me nu af in wat voor wespennest ik me heb bevonden” | Op1



Quinsy Gario: "Het is een zooitje bij BIJ1. Als je daar iets van zegt, krijg je dit." | Op1
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door King George »

Moeten we nog wat extra popcorn in huis halen om het uit1 vallen van Bij1 te gaan aanschouwen?
Laatst gewijzigd door King George op di jul 27, 2021 3:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door King George »

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Ariel »

Haagse afdeling BIJ1 breekt met partij en stapt op om ’giftige cultuur’

Het bestuur van de afdeling Den Haag van BIJ1 stapt op, zo laten de bestuursleden via Twitter weten. De lokale bestuursleden vinden dat er sprake is van „een giftige interne cultuur ” in de landelijke organisatie. Er is geen steun vanuit het landelijk partijbestuur en het werkt de Haagse afdeling actief tegen, staat in een verklaring. Een en ander werd volgens het lokale bestuur „tot onze grote ontsteltenis” dit weekend duidelijk tijdens de algemene ledenvergadering van BIJ1.

Zaterdag hield BIJ1 een digitale ledenvergadering. Daarin kwam onder meer de schorsing van Quinsy Gario aan de orde. Sommige leden, zoals de Haagse afdeling, leverden kritiek op de schorsing van Gario. Hij zou zich schuldig hebben gemaakt aan „manipulatief, dominant en toxisch gedrag”, waardoor andere leden zich onveilig voelden. Het partijbestuur en partijleider Sylvana Simons, die als enige van BIJ1 in de Tweede Kamer zit, verdedigden het besluit hem uit de partij te zetten en maakten excuses naar degenen die last hebben gehad van zijn optreden.

Het Haagse bestuur noemt de schorsing onrechtmatig. De bestuursleden zeggen dat zij met het partijbestuur in dialoog wilden, maar dat niet is geluisterd. „We liepen tegen actieve tegenwerking, wantrouwen, een gebrek aan communicatie en transparantie aan. De autonomie van de lokale afdeling in Den Haag werd daarnaast totaal niet gewaardeerd, noch gerespecteerd.”

De vijf zeggen dat zij „buiten BIJ1 als individuen doorgaan met het bouwen van onze overlappende community en activistisch werk in onze stad.”

Het conflict liep in iets meer dan een week hoog op. Er werd volop modder gegooid bij de partij waar altijd wordt beweerd dat verbinding en inclusiviteit hoog in het vaandel staan. Actrice en lijstduwer Nzume trok de integriteit van de partijtop in twijfel en deed een onderzoeksbureau zonder enige onderbouwing af als ’wit bureau’.

Vanuit de afdeling Den Haag klonken vergelijkbare geluiden. Bestuurslid El Maslouhi stelde dat ’sommige mensen bij Bij1 niet weten hoe ze zwarte mensen en mensen van kleur horen te bejegenen’. Ondanks stevige verwijten lijkt een scheuring voorlopig te zijn afgewend.

Partijvoorzitter Mills bestrijdt dat BLM-activist Quinsy Gario zonder eerlijk proces uit de partij wordt gezet. „Ik ben beledigd door insinuaties dat ik als voorzitter, als een zwarte vrouw, zou meewerken aan – of nog erger – stil zou blijven wanneer er een zwarte man ten onrechte, zónder een eerlijk proces, uit de partij zou worden gezet.” Ze vertelde zelfs door mensen huilend te zijn gebeld.

Gario herkent zich niet in de beschuldigingen en zegt bovendien nooit te zijn aangesproken op zijn vermeende ’toxische gedrag’.

De verklaring van de weglopers.
BESTUUR STAPT OP

Beste leden van BIJ1 in 070,

Met veel energie en hoop begonnen wij als bestuur bij Den Haag BIJ1. Wij willen jullie dan ook ontzettend bedanken voor jullie actieve deelname, bijvoorbeeld o.a. tijdens onze ALV. Tot onze grote ontsteltenis is het afgelopen weekend duidelijk geworden dat de nationale organisatie een giftige interne cultuur heeft die ons werk actief tegenwerkt en belemmert als bestuur van een lokale afdeling. Wij hebben gepoogd in dialoog te gaan over onze werkwijze en communicatie om tot een oplossing te komen, echter vonden wij geen luisterend oor bij het partijbestuur. We hebben daarom besloten om de banden met BIJ1 te verbreken en als bestuur op te stappen.

Al snel kwamen wij er als bestuur achter dat er weinig steun was voor de lokale afdeling vanuit de landelijke organisatie. We liepen tegen actieve tegenwerking, wantrouwen, een gebrek aan communicatie en transparantie aan. De autonomie van de lokale afdeling in Den Haag werd daarnaast totaal niet gewaardeerd noch gerespecteerd. In korte tijd is een patroon zichtbaar geworden waarbij het onmogelijk is gemaakt om als afdeling van BIJ1 te mogen bestaan in onze eigen stad. Waarom Den Haag BIJ1 op actieve wijze belemmerd wordt vanaf het aftrap-event op 9 januari 2020 is voor ons tot nu toe niet duidelijk. Den Haag is juist een stad die een radicale, intersectionele en dekoloniale partij mist en nodig heeft. Het gedrag en de uitingen van de landelijke top de afgelopen week laten blijken dat zij daar anders over denken. Onze gehele afdeling is puur voor het leveren van kritiek tot ‘Gario sympathisanten’ benoemd, ook vóór zijn schorsing. Al steunen wij Quinsy Gario, onze persoonlijke ervaringen met het landelijk bestuur staan los van het proces van zijn schorsing en begon ver voor zijn — in onze ogen — onrechtmatige schorsing. Dit is een kritiek op het proces en niet de ervaringen van slachtoffers. Wij wensen in de toekomst onze ervaringen niet meer gebagatelliseerd te zien worden door actieve leden van BIJ1.

Deze hele gang van zaken vormt een ongezonde en onveilige werkomgeving en creëert hierdoor een onhoudbare situatie voor ons als bestuursleden. Het is onwerkbaar geworden om als bestuur met het afdelingsteam deze onheuse bejegening te adresseren. We betreuren dit, omdat wij het beste plan voor de stad hebben en een radicaal gelijkwaardig geluid wilden laten horen. Maar helaas is er binnen deze partij niet dezelfde zorg voor mensen die wij voor onze stad voor ogen hebben.

Hierdoor hebben wij als bestuur van Den Haag BIJ1 besloten om op te stappen en ons te richten op werk dat wel een bijdrage levert aan de stad waar wij van houden en hier met een grotere mate van respect behandeld te worden. Wij zijn vrijwilligers en kunnen het ons niet veroorloven naast onze privé omstandigheden, ons te bevinden in een voor ons onveilige en onwerkbare omgeving.

We gaan buiten BIJ1 als individuen door met het bouwen van onze overlappende community en activistisch werk in onze stad.

Op vrijdag 23 juli werden in de Volkskrant hooggeplaatste leden binnen BIJ1 geciteerd die wantrouwig naar ons keken en ons beschuldigden van het willen plegen van een coup binnen de partij. Daarna, op zaterdag 24 juli, werd een van onze kernteamleden verbaal gewelddadig vernederd tijdens de ALV. De kandidatencommissie gaf hem, met steun van het partijbestuur, een negatief advies; dit gebeurde zonder hem te informeren en vlak voordat hij zichzelf kon introduceren. Op zondag 25 juli publiceerde bestuurslid Rebekka Timmer vervolgens een verontrustende brief, waarin ze leden die vragen hebben over machtsconcentraties en democratisering ‘intriganten’ noemde. De hierop volgende regel “ik vergeef het jullie” is voor ons een frustrerend en beangstigend bericht gezien de gang van zaken. En op maandag 26 juli beweerde partijleider Sylvana Simons feitelijk onjuist dat onze afdeling nog een campagneplan moet indienen om aangekondigd te worden als afdeling die meedoet met de gemeenteraadsverkiezingen. De correspondentie met het landelijke bestuur spreekt dat tegen.

Ook voor dit weekend liepen wij al op tegen het nationale bestuur dat onze sociale media content probeerde te beteugelen. Daarbij werd het tonen van solidariteit met onder andere Aruba, vanuit de stad van Vrede en Recht met een significante aanwezigheid van Arubanen, niet gewaardeerd en teruggefloten. Leden van onze afdeling kregen ook te maken met negatieve fluistercampagnes door een bestuurslid van een andere lokale BIJ1 afdeling.

Wij moeten herstellen van hoe wij behandeld zijn en zullen daarom beperkt in staat zijn iedereens vragen en zorgen te beantwoorden over ons besluit.

Met radicale, intersectionele en dekoloniale groet,

Het bestuur van Den Haag BIJ1

Damani Leidsman, Deborah Cameron, Mariam El Maslouhi, Samantha Macin, Szilva Balog
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Mahalingam »

Iedereen is gelijk maar sommige, zoals de hooggeplaatse leden zijn veel gelijker dan de rest.
En ja, dat 'verkeerd aankijken" dat kennen we van allahtonen en dat wordt meestal door ze direct bestraft met geweld.
Op vrijdag 23 juli werden in de Volkskrant hooggeplaatste leden binnen BIJ1 geciteerd die wantrouwig naar ons keken...
En toonde die Haagse afdeling veel solidariteit met getroffen Zuid-Limburgers? Welnee, die afdeling (club) was bezig met ' het tonen van solidariteit met onder andere Aruba, ".
Hoe dat? Veel deelnemers uit Aruba in dat Haagse ex-BIJ1 bestuurtje?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Mahalingam »

BIJ1 en Black Lives Matter willen de geschiedenis herschrijven

De politieke partij van Sylvana Simons dreigt te ontploffen. De oorzaak is een ideologisch conflict over racisme, schrijft Afshin Ellian. De Black Lives Matter-revolutie is een opstand tegen de geschiedenis om haar in al haar details te herschrijven.


In de oorlog tussen Sylvana Simons, partijleider van BIJ1, en de voormalige nummer 2 Quinsy Gario trekt Gario voorlopig aan het kortste eind doordat Simons de grote leider niet alleen de zwarten, maar ook de mensheid wil emanciperen. Zij wil ook u bevrijden van de last van de geschiedenis.

Niemand dacht dat aan de linkerflank van de Socialistische Partij (SP) een nog radicalere partij kon ontstaan. De partij van Sylvana Simons bestaat uit twee soorten links-radicalen. De eerste groep bestaat uit links-radicalen (marxisten en neomarxisten) die onder de vlag van de zwarte huidskleur kapitalisme willen bestrijden. Deze fractie lijkt te hebben gewonnen.

De zwarte vlag ter bestrijding van racisme wordt als vervoermiddel voor de antikapitalisten gebruikt. Dit zijn voornamelijk leden en sympathisanten van de Internationale Socialisten en de SP. Racisme is voor hen niets meer dan een symptoom van het kapitalisme. De strijd tegen de Joodse staat, de G7, en humanitaire interventies van het Westen vormen voor hen de kern van hun politiek.

Black Lives Matter wilde Cubaanse demonstranten niet steunen

De tweede hoofdstroming in Bij1 bestaat uit antiracistische links-radicalen. Deze groep ziet in racisme de grootste kwaadaardige vrucht van het kapitalisme. Zonder racisme zou een socialistische, eerlijke samenleving vanzelf ontstaan. Beide fracties zijn een loyale bondgenoot van de zogenoemde woke mensen. Ze wensen naar model van de Verenigde Staten op universiteiten en in de media vergaande veranderingen in te voeren. Hoe komen zij aan hun macht en aanzien? Ze zijn toch een stelletje activisten?

Zij danken hun macht en aanzien aan de onvoorwaardelijke steun van de Democraten in Amerika. De Democraten normaliseerden de links-radicalen. Maar uiteindelijk vielen de wokisten en de beweging Black Lives Matter (BLM) door de mand. De Amerikaanse BLM weigerde Cubaanse demonstranten te steunen, omdat de problemen in Cuba niet zouden zijn veroorzaakt door de Cubaanse dictator, maar door Amerika. Zo denkt ook het despotische regime in Cuba.

Wij zien eenzelfde soort redenering in westerse media rond het islamitische Iran. De links-radicalen zeggen in de mainstream media dat voornamelijk het Westen en vooral Amerika de problemen in Iran hebben veroorzaakt. Dus, in plaats van de Iraanse regering, wordt het Westen verantwoordelijk gehouden voor de misdaden, het wangedrag en mismanagement van de ayatollahs. Dat is ook precies de retoriek die klinkt in Teheran. De links-radicalen zijn de bondgenoten van antiwesterse despoten.
https://www.ewmagazine.nl/opinie/opinie ... en-837186/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Ariel »

Ik was Babah Tarawally straal vergeten. Maar nu komt de Zwarte Piet hater uit Sierra Leone weer duidelijk terug in mijn geheugen.. Ksst Babah. Ga je hok weer in, of ga opreis naar Sierra Leone. Prachtig weer daar.

Maar eerst wil Babah nog iets zeggen over de toestand met Gario, en dat hij zelf eigenlijk ook heel zielig en gekwetst is.

Kom er maar in Babah... Doe je verhaal.
Ik kreeg net als Gario geen kans om mijn kant van het verhaal te vertellen

In Sierra Leone had ik twee helden: mijn opa en mijn vader. Twee mannen die met gebalde vuist rondliepen, discipline toonden en geen tegenspraak duldden. Beide mannen hadden visie en duidelijke doelen in het leven, die ze met passie nastreefden. Eenmaal volwassen wist ik dat ik in hun voetsporen zou treden. Echter, deze eigenschappen die hen zo succesvol maakten thuis, worden hier in Nederland gezien als een soort misdrijf.

De term ‘giftige mannelijkheid’ hoorde ik recent nog bij het uit de partij zetten van de tweede man Gario van Bij1. Gario ken ik als intelligent en welbespraakt, een kunstenaar met eigenzinnige ideeën. Hij neemt geen blad voor de mond en gaat moeilijke problemen niet uit de weg. Eigenschappen waar partijleider Simons ook mee is behept. Zou dit kunnen betekenen dat er twee kapiteins op het schip zaten? Een nummer één en twee die te veel op elkaar lijken?

Ik stond voor een dilemma toen ik eenmaal in Nederland was. Of in de voetsporen van mijn helden treden, of emanciperen en me aanpassen tot een zachte en fijngevoelige man. Ik koos voor het laatste. Op het moment dat de MeToo-discussie een paar jaar geleden begon, wist ik dat ik het juiste besluit had genomen om de transformatie aan te gaan. Zelfs in Sierra Leone zijn nu allerlei ontwikkelingen gaande rondom de krachtige man van weleer en vrouwen die hun rechten en erkenning opeisen.


Gario is aan de schandpaal genageld
Afgelopen week zette Bij1 Gario uit de partij. Zijn vrouwelijke collega’s zouden zich onveilig bij hem voelen. Ze vonden hem giftig, dominant, manipulatief en een man die verbaal geweld gebruikt om zijn gelijk te halen. Het gekke aan de situatie is dat Gario aangeeft dat Bij1 hem niet de kans heeft gegeven om zijn kant van het verhaal te vertellen. De woorden van de anonieme vrouwelijke collega’s, wier namen uit veiligheidsoverwegingen geheim worden gehouden, staan hier dus tegenover stilte. Gario is echter aan de schandpaal genageld, en slaat daarbij keihard terug.

Eén harde les die ik daaruit heb geleerd, is dat je als man geen ruzie moet maken met vrouwen. Je gaat het nooit van ze winnen. Ik heb dat zelf aan den lijve ondervonden in 2018. In een interview met het dagblad Trouw, ter gelegenheid van het uitkomen van mijn boek, maakte ik een fout door in te gaan op een vraag over een zwarte vrouw die veel betekend heeft voor de zwarte gemeenschap. Ik zou haar duizenden volgers hebben ontkend. Ik was de zwarte man die een zwarte vrouw afviel.

Ik kreeg net als Gario geen kans om mijn kant van het verhaal te vertellen. Op sociale media noemden vrouwen mij een misogynist. Er was zelfs één dame die op Twitter opriep mijn boek niet te kopen. Mijn excuses voor de pijn die mijn woorden bij hen veroorzaakten werden niet geaccepteerd. Ik zocht toenadering om mijn statement te verhelderen en met enkelen ben ik gelukkig weer on speaking terms. Helaas is onze relatie nooit meer hetzelfde geworden.

Hardbevochten posities
Zo leerde ik nog een belangrijke les. Een man met zachte eigenschappen werkt beter samen met vrouwen dan een eigenzinnige, koppige man. Die laatste zal de pijn die vrouwen eeuwenlang hebben ondergaan door mannelijk schrikbewind verder aanwakkeren. Nu vrouwen een inhaalslag aan het maken zijn, moeten wij mannen beseffen dat vrouwen hun hardbevochten posities niet zomaar afstaan. Ze willen dat we hen begrijpen en hen serieus nemen. Ook voor een intelligente man is het altijd verstandig om te leren luisteren.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Ariel »

Quinsy Gario geeft niet op. Hij gaat BIJ1 slopen.
Quinsy Gario in beroep tegen schorsing BIJ1

Quinsy Gario gaat in beroep tegen zijn royement bij BIJ1. Hij noemt de aantijgingen op basis waarvan zijn lidmaatschap werd ingetrokken ‘ongefundeerd’, meldt dagblad Trouw. Volgens hem wordt nergens onderbouwd hoe en waarom hij gevoelens van ‘onveiligheid’ veroorzaakte binnen de partij.

Met de reactie van Gario, die tot dusver op de vlakte bleef over zijn schorsing, sleept de onenigheid binnen de jonge partij zich voort. Medestanders van Gario laten zich horen op sociale media, omdat zij vinden dat het partijbestuur vooringenomen gehandeld heeft. Op korte termijn moet een nieuwe algemene ledenvergadering stemmen over een definitief royement van Gario.

In een bezwaarschrift, in handen van Trouw, schrijft Gario dat het ‘signaalonderzoek’ van advocatenkantoor Van Overbeek De Meyer onmogelijk als basis kan dienen voor zijn schorsing. De dochteronderneming van het bureau die het conflict onderzocht, de Landelijke Klachtencommissie, schrijft op de website dat zo’n signaalonderzoek ‘geen onderzoek (...) gericht op waarheidsvinding en harde feiten’ is. Gario: „Het signaalonderzoek bevat simpelweg geen feiten over mijn gedrag of uitingen.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
vr aug 13, 2021 4:08 pm
Quinsy Gario geeft niet op. Hij gaat BIJ1 slopen.
Hij noemt de aantijgingen op basis waarvan zijn lidmaatschap werd ingetrokken ‘ongefundeerd’, meldt dagblad Trouw. Volgens hem wordt nergens onderbouwd hoe en waarom hij gevoelens van ‘onveiligheid’ veroorzaakte binnen de partij.
Haha, en hoe smaakt het koekje van eigen deeg, meneer Rario? Tenslotte is ook nooit onderbouwd hoe Zwarte Piet gevoelens van onveiligheid veroorzaakte.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Mahalingam »

In het tijdelijke onderkomen (voor 7 jaar?) van de 2-de Kamer deelt het spul van BIJ1 de WC's met de SP en Groep Haga. Nu heeft iemand van BIJ1 deze toiletten tot "Genderneutrale toiletten"verklaard en desbetreffende briefjes opgehangen.
Tja, als de gemeente Den Haag al zijn toiletten gaat omkatten tot genderneutrale ruimtes, dan kan de 2-de Kamer toch niet achterblijven?
Bonje tussen BIJ1 en SP om genderneutraal toilet in Kamergebouw

Een kleine toiletoorlog woedt in de nieuwe Tweede Kamer op de etage waar de fracties zitten van partijen zoals BIJ1, SP en BV NL. De mannen- en vrouwentoiletten zijn via op de deur geplakte briefjes gebombardeerd tot ’genderneutraal’. Het zorgt voor frictie op de afdeling waar ook ambtenaren zijn gevestigd."

De Tweede Kamer is onlangs verhuisd van het Haagse Binnenhof naar het voormalige ministerie van Buitenlandse Zaken. Het reusachtige kantoorpand bestaat uit verschillende vleugels, waar meerdere politieke partijen huizen. Ze zitten er dichter op elkaars lip dan in de oude Tweede Kamer, die tijdelijk dicht is voor een grootscheepse renovatie.

Tussen SP en BIJ1 schuurt het op meerdere fronten. SP-Kamerlid Leijten heeft naar eigen zeggen al langer last van medewerkers van BIJ1 die haar betichten van racisme. Ze heeft BIJ1-partijleider Sylvana Simons eerst achter de schermen erop aangesproken, maar door Simons werd er niet ingegrepen. Leijten besloot daarom om donderdagavond de kwestie openbaar te maken tijdens een debat. Ook daar weigerde Simons afstand te nemen van medewerkers die Leijten blijven bestoken met discriminatieverwijten.

Handgeschreven briefjes

Van een compleet andere orde is het gekissebis op verdieping zeven van de Tweede Kamer over de wc’s. Toen de fracties vlak voor de zomer op hun nieuwe locatie arriveerden zaten er géén bordjes op de toiletten. Al gauw verschenen er handgeschreven briefjes met ’mannen’ en ’vrouwen’. Die hebben stuivertje gewisseld met briefjes met daarop ’genderneutraal’.
Bij de SP gaan ze ervan uit dat het de medewerkers van BIJ1 zijn die de ’genderneutraalbriefjes’ op het toiletblok plakken. Bij sommige afdelingbewoners is er ongemak over deze actie. Vooral vrouwelijke medewerkers hechten aan een eigen vrouwentoilet.

’Lachwekkend’

Kamerlid Van Haga van BV NL, die zich op dezelfde verdieping bevindt, noemt de briefjesoorlog ’lachwekkend’. „Sommige vrouwen vinden het fijn om naar een vrouwentoilet te gaan. Het gaat in de Tweede Kamer te veel over woke-mensen en te weinig over belangrijke dingen.”

Genderneutrale toiletten delven in de Tweede Kamer het onderspit. Partijen als VVD en CDA moeten er niets van hebben, maar ook bij GL en Volt zijn er aparte wc’s voor mannen en vrouwen. Bij D66 hebben ze stickers van het Gender & Sexuality Netwerk op de wc-deuren geplakt. Dat zijn stickers die van man naar vrouw veranderen als je er langs loopt.

Actievoerders

Omtrent het kleinste kamertje was er in de Tweede Kamer eerder deze week ook al hommeles. Actievoerders slaagden er woensdag in om in een groot deel van de parlementaire toiletten de reguliere wc-rollen te vervangen voor rollen met daarop de tekst: ’Schijt aan het leenstelsel? Teken de petitie’.
In sommige fracties is er smakelijk om gelachen, andere kregen er buikpijn van. Het zit hen niet lekker dat actievoerders onopgemerkt zo dicht bij Kamerleden hebben weten te komen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie