AIVD: Samir A. is wel degelijk een terrorist

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: AIVD: Samir A. is wel degelijk een terrorist

Bericht door Ariel »

Jihadist Samir A. komt vrij: 'Ik mis mijn kinderen'

Samir A. komt vrij in afwachting van de rechtszaak in december, zo heeft de rechtbank donderdag besloten. Er zijn na ruim een jaar voorarrest geen redenen meer om hem vast te houden. ,,Ik mis mijn kinderen’’, zegt hij.

De Rotterdamse jihadist Samir A. maakt deel uit van terroristische organisatie IS. Dat stelt het Openbaar Ministerie donderdag in de rechtbank op Schiphol. Door geld in te zamelen voor Nederlandse IS-vrouwen in Koerdische kampen helpt hij volgens justitie het verslagen kalifaat met het realiseren van zijn doel: het voortzetten van de oorlog met kinderen als nieuwe strijders.

Mensensmokkelaars
Maar wat justitie betreft gaat hij in december linea recta terug de gevangenis in. Het OM zet met de extra verdenking van deelname aan een terroristische organisatie nog zwaarder in op de zaak tegen Samir A. Sinds zijn aanhouding in juni vorig jaar staat hij terecht voor het inzamelen van geld bij familieleden om zeker veertien IS-vrouwen weg te krijgen uit Koerdische gevangenkampen. Samir noemde dat zijn project ’Prison Break’. Met dat geld werden mensensmokkelaars betaald waardoor inderdaad een groep Nederlandse IS-vrouwen kon ontsnappen uit het kamp.

Daarmee heeft Samir volgens justitie gehoor gegeven aan de oproep van de IS-top om vrouwen en kinderen te bevrijden. „Die oproep werd gekoppeld aan de toekomst van IS. Zo worden de jongen neergezet als strijders voor de toekomst”, zegt de officier van justitie.

„Verdachte is een spin het web van smokkel van IS-vrouwen, met een netwerk in heel Europa. Hij deed het professioneel, had zelfs al een opvolger aangewezen. Hij richtte zich vooral op vrouwen die tot het einde toe in het kalifaat zijn gebleven, van wie een aantal getrouwd waren met kopstukken bij IS.”

Ondergronds ’hawala-bankieren’
Samir kreeg hulp van een Vlaardingse Syriër, Fadi M. Die wordt verdacht van ondergronds ’hawala-bankieren’. De illegaal doorgesluisde geldbedragen liepen op tot 277.000 euro. Van Samir kreeg hij meer dan een ton, waar Fadi M. provisie over ontving. Hij wordt vervolgd voor deelname aan een criminele organisatie. „Hij wist precies hoe de vork in de steel zat”, aldus het OM.

Samir A. vindt dat hij niets verkeerds heeft gedaan, hij heeft alleen humanitaire hulp verleend aan vrouwen en kinderen. „Het gaat om kinderen die in levensgevaar zijn”, zei Samir vorig jaar tegen De Telegraaf over het doel van de inzameling, die hij samen deed met mede-Hofstadgroeplid Bilal L. Het duo sprak vorig jaar openlijk met deze krant en NRC over hun grootschalige inzamelingsplannen.

’Prison break niet illegaal’
Advocate Tamara Buruma zegt ook dat Prison Break niet illegaal was en dat Samir helemaal niet deelnam aan IS. Volgens haar deed hij gewoon wat Nederland tot op heden nalaat: vrouwen en kinderen in veiligheid brengen uit de erbarmelijke omstandigheden in de kampen. Samir hielp 27 kinderen en tien vrouwen wegkomen. Een deel is teruggekeerd naar Europa en gaat daarmee juist in tegen de richtlijn van IS, zegt Buruma. Een ander deel van de vrouwen zit in Idlib, in Noord-West Syrië.

Buruma citeert bovendien uit een hoorzitting met inlichtingendienst AIVD, die stelde dat van de meerderheid van die bevrijde vrouwen geen dreiging uitgaat. Ze hadden een beperkte rol binnen IS, willen er niet naar terug en zijn er psychisch slecht aan toe. „Nergens blijkt uit dat Samir de vrouwen wilde terugbrengen naar IS”, zegt Buruma.
Wat is het toch met die vrouwen zoals Advocate Tamara Buruma die zo graag isis criminelen verdedigen. Ze komt uit dezelfde stal als Liesbeth Zegveld en Ties Prakken. ( ken je haar nog? van het proces Geert Wilders? ) nou ja, dan weet je het wel.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: AIVD: Samir A. is wel degelijk een terrorist

Bericht door Ariel »

‘Terrorist Samir A. wilde aanslag plegen’

Justitie verdenkt de Rotterdamse terrorist Samir A. ervan dat hij ‘in verkapte bewoordingen’ om explosieven heeft gevraagd bij IS om een aanslag te plegen in Nederland. Dat blijkt vrijdagochtend tijdens een tussentijdse zitting in de zaak tegen Nederlands bekendste terrorist. Het Openbaar Ministerie wil meer tijd om de zaak verder uit te zoeken, werd duidelijk in de Rotterdamse rechtbank.

De nieuwe informatie over Samir A. komt van de FBI. Het gaat om een ondervraging door de Amerikanen van de vroegere echtgenoot van de Nederlandse IS-bruid Ilham B., Bilal el Marcochi. Deze Belgische IS-strijder was betrokken bij de religieuze politie van IS en onderhield contact met Samir A., die eerder beweerde dat hij tegen IS was en daarom geen contact met hen had.

Sinds zijn aanhouding in juni vorig jaar staat hij terecht voor het inzamelen van geld bij familieleden om zeker veertien Nederlandse IS-vrouwen weg te krijgen uit Koerdische gevangenkampen. Samir noemde dat zijn project ’Prison Break’. Met dat geld werden mensensmokkelaars betaald waardoor inderdaad een groep IS-vrouwen kon ontsnappen uit het kamp. Justitie ziet dat als financiering van terrorisme. De verdenking van deelname aan een terroristische organisatie is daar afgelopen zomer gekomen.

Volgens Samirs advocate Tamara Buruma probeert het OM hem ‘koste wat het kost’ voor terrorisme achter de tralies te krijgen. Ze twijfelt aan de verklaingen van Bilal el-Marcochi. omdat de Amerikanen die mogelijk onder zware druk tot stand hebben losgepeuterd. Volgens haar is volstrekt onduidelijk of Samir werkelijk aan Bilal om explosieven heeft gevraagd. ,,Het ontbeert elke logica dat hij dat via de telefoon aan een Belg zou vragen.’’ Ze wijst erop dat het al lang bekend was dat Samir contact had met IS’ers in Syrië.

Samir klaagt in een opgenomen gesprek met el-Marcochi over de belabberde toestand in Nederland. ,,Ik moet huilen om mezelf en de broeders. De situatie is om te huilen zo beschamend voor ons. Constant bezig met jezelf te verantwoorden, constant moet je je melden, ik loop nog steeds met een enkelband. Het is leed, je bent een slaaf van hen.’’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: AIVD: Samir A. is wel degelijk een terrorist

Bericht door King George »

Je zou met al dat geweeklaag haast gaan denken dat hij slachtoffer is in plaats van dader. En dat is nou kenmerkend voor Moslims. Nooit ergens verantwoordelijkheid voor nemen, maar zich altijd hullen in vermeend slachtofferisme en anderen de schuld geven.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: AIVD: Samir A. is wel degelijk een terrorist

Bericht door Ariel »

Samir A. stuurde 107.000 dollar aan Syriëgangsters

Samir A. heeft in totaal 107.000 dollar ingezameld en gestuurd naar vrouwen en kinderen in IS-gebied. Daarvan ging 24.000 dollar naar Belgische vrouwen en 83.000 dollar naar Nederlandse vrouwen. Dit kwam donderdag naar voren op de eerste zittingsdag tegen het voormalig Hofstadgroep-lid in de rechtbank Rotterdam, waar hij de bedragen zelf ook bekende.

A. staat onder meer terecht op verdenking van het financieren van terrorisme. Het OM beschuldigt A. ervan dat hij met hulp van zogeheten hawalabankiers ongeveer 25 IS-vrouwen geld stuurde of hielp ontsnappen uit kampen in Syrië. Een groot aantal van hen staat op de nationale sanctielijst terrorisme.

A. erkent in de rechtbank dat hij het geld heeft ingezameld en verstuurd, onder meer naar smokkelaars. Maar hij vindt dat hij niet schuldig is aan terrorismefinanciering, omdat hij de geldinzameling als hulpverlening zag. Hij wilde naar eigen zeggen de vrouwen helpen met levensonderhoud en om weg te komen uit de kampen.

Het geld voor eten en medicijnen haalde hij contant op bij familieleden van de vrouwen, van wie een aantal is teruggekeerd naar Nederland. A: „Het enige wat ik van hun wist is dat de vrouwen niet meer bij IS wilden horen. Ze waren de oorlog zat en wilden terug, voor de kinderen. Ze hebben zulke trauma’s meegemaakt, dat ze niets anders wilden dan een normaal leven leiden.”

De verdachte ontkent aanhanger te zijn van het IS-gedachtegoed. Hij weerspreekt eveneens de suggestie dat de vrouwen met de donaties konden ontsnappen om zich opnieuw aan te kunnen sluiten bij IS of dat het geld op een andere manier terecht kon komen bij de terroristische organisatie.

Twee medeverdachten, de vermeende hawalabankiers, staan volgende week dinsdag terecht. De strafeis tegen A. wordt woensdag verwacht.

De 35-jarige A. is eerder veroordeeld tot negen jaar gevangenisstraf voor terrorisme en kwam in september 2013 vrij. Hij was lid van de Hofstadgroep, een netwerk van radicaal-islamitische jongeren. Ook Mohammed B., de moordenaar van cineast Theo van Gogh, werd tot die groep gerekend.
Silvan Schoonhoven was bij de zaak aanwezig.
Vandaag ging het alleen over deze terrorismefinanciering, morgen gaat het over Samirs vermeende deelname aan terreurgroep IS. Pas volgende week komt er een strafeis.

Hafida H. uit Delft was één van de vrouwen die geld kreeg van Samir. Ze was de vrouw van de NLse jihadist Thijs Belmonte, die hoog in de boom zat bij IS tot hij sneuvelde. Samir kende Thijs goed. Hafida kwam dit jaar naar Nederland. Verdacht van deelname aan IS

Ook IS-vrouw Amber K, dit jaar teruggekeerd, kreeg geld van Samir. Ze wordt verdacht van deelname aan het kalifaat. 'Dat geld was voor eten', zegt Samir. De smokkelaars betaalde hij rechtstreeks

Fatima H. uit Tilburg, Astrid van P, Mandy S, en nog een reeks vrouwen staan op de lijst van vrouwen die door Samir ingezameld geld kregen via ondergronds 'hawala-bankieren'.

Samir stelt zich open op, hij beantwoordt vrijwel alle vragen en zijn houding is 'ik heb niets te verbergen en niets verkeerd gedaan'

Nabila El A. kreeg ook geld. Zij was ook na haar ontsnapping uit het kamp nog voorstander van IS, zegt de rechter. Waarom heeft u dara niet naar gevraagd, wil de rechter van Samir weten. Zijn verdedigingslijn is steeds geweest dat de vrouwen weg wilden van IS

Samir: 'De meeste vrouwen waren IS zat en wilden terug. Ik denk dat al dze terughoudend waren tegen mij, ze dachten dat is pro-IS was en niets negatiefs konden zeggen. Maar ze wilden nooit meer terug. Ze stonden er steeds anders in, ze waren niet stabiel in de bovenkamer'

Samir A had ook contact met de bekende jihadbruid Angela B., twee keer getrouwd met IS-strijder. Ze appte aan haar moeder dat ze liefst bevrijd zou worden door 'de broeders' (van IS dan), liever dan terug naar NL. Samir: 'ze is beetje labiel'

Ook voor een reeks andere vrouwen geldt volgens het dossier dat ze nog steeds radicaal waren in het Koerdische kamp en/of dat ze niet terug wilden naar NL. Toch kregen ze geld van Samir om te ontsnappen. Hij krijgt daar kritische vragen over van de rechter.

Rechter houdt Samir A voor: 'Een aantal vrouwen zat in het laatste bolwerk van IS. Het waren 'de verheven vrouwen van Baghouz', omdat ze tot het laatst toe bleven en tot het laatst bleven geloven in IS. De sfeer in het Koerdische kamp radicaliseerde toen zij kwamen.

Rechter:’Hun kinderen worden genoemd als 'de toekomst van IS'. In Idlib, waar een aantal vrouwen nu zit, is een concentratie van radicale ex-IS'ers. In de tijd dat u geld inzamelde, waren er vrouwen die terugkeerden naar IS.

Rechter: ‘Bovendien kunnen dit soort ‘verheven vrouwen’ in NL veel invloed hebben op de jihadbeweging.’ Samir spreekt haar tegen: je kón helemaal niet weg uit het laatste bolwerk Baghouz. Je moest door de vuurlinie, je had geen keus.

Samir: Ik ben juist tegen IS ingegaan. Het is IS dat deze vrouwen en kinderen in deze situatie heeft gebracht en daar haal ik hen uit

Rechter: bij de huiszoekingen is bij Samir jihadmateriaal aangetroffen: video&audio met jihadistische liederen, salafistisch materiaal, berichten over het bevrijden van moslimgevangenen en het voortzettten van de gewapende strijd, lofprijzingen aan het martelaarschap

Samir sprak zich in interviews en de documentaire Staatsvijand br1 van @sinancan77 positief uit over de islamitische staat. Hij had contact met Mohammed B. en wilde hem bezoeken.

Samir: 'Elke moslim zou voor een islamitische staat moeten zijn. En ja, ik vond IS in 2013 een van de betere groepen die echt wat deden. Maar daarna kreeg ik steeds meer vragen over ze

Samir: 'ja, ik kreeg jihadistisch materiaal op mijn telefoon omdat ik lid was van die Telegramgroepen. Maar ik deelde ze niet. En ik gebruikte soms de terminologie van de doelgroep waar ik op dat moment mee sprak.

Rechter: Maar hoe weet u nou zeker dat uw geld niet bij IS terecht kon komen? Kon u uitsluiten dat die vrouwen terug zouden gaan naar IS dankzij uw financiering? Samir: 'Ja, dat kan ik uitsluiten'.

Samir: ik wilde niet wachten tot de NLse overheid de vrouwen uit de kampen zou terughalen, want het risico bestond dat Assad de kampen zouden overnemen en dan zou het einde verhaal zijn geweest voor de vrouwen.

Officier v Justitie: 'U speelde alleen de barmhartige Samaritaan voor IS-vrouwen. Hielp u ook jezidi-vrouwen? Nee.'
Samir: 'ik kon niet aan iedereen geld geven, ik had een klein potje en gaf voorrang aan Nederlanders.'
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: AIVD: Samir A. is wel degelijk een terrorist

Bericht door Ariel »

OM eist zes jaar cel tegen Samir A. voor financiële hulp aan IS-vrouwen

Voormalig Hofstadgroep-lid Samir A. moet opnieuw achter de tralies als het aan justitie ligt: de eis is zes jaar onvoorwaardelijk. Die straf verdient hij volgens het Openbaar Ministerie voor het inzamelen van geld voor IS-vrouwen en hun kinderen uit de Koerdische kampen in Syrië.

Volgens het OM maakte Samir door zijn hulp aan de vrouwen deel uit van de terroristische organisatie IS. Een aantal vrouwen die hij hielp, dachten ook nog zeer radicaal en waren deel van het kalifaat. ,,In plaats van zelf in de frontlinie te staan heeft hij een andere manier van meestrijden gevonden’’, zegt de officier.

Samir A. zamelde rond 2019 ruim een ton in bij familieleden van de Nederlandse en Belgische jihadbruiden. Hij sluisde dat door naar mensensmokkelaars en kreeg het voor elkaar dat 25 vrouwen konden ontsnappen uit het gevangenenkamp in Noord-Syrië. Daarmee heeft hij terrorisme gefinancierd, vindt de officier.

Mohammed B.
De 36-jarige A. geldt als een oudgediende in de Nederlandse jihadscene. Hij is eerder veroordeeld tot negen jaar gevangenisstraf voor een aanslagplan en kwam in september 2013 vrij. Hij was lid van de Hofstadgroep, een netwerk van radicaal-islamitische jongeren. Ook Mohammed B., de moordenaar van cineast Theo van Gogh, werd tot die groep gerekend.

Samir A. heeft nog steeds contact met hem, en ook met de veroordeelde Arnhemse terroristen die een aanslag op een openluchtfestival wilden plegen. Samir zegt in een interview dat hij wil dat alle islamitische landen onder de islamitische wet gaan leven. Hij zegt dat hij IS inmiddels verwerpt en dat hij milder is gaan denken, maar toont wel begrip voor het levend verbranden in een kooi van een Jordanese piloot door IS.

Het onderzoek begon met een artikel in De Telegraaf en NRC in 2019, waarin Samir en zijn helper Bilal L. toegaven dat ze geld inzamelden voor de vrouwen en dat via verboden ondergronds bankieren naar de kampen sluisden. Ze zagen dat als humanitaire hulp. Justitie ziet dat anders.

Het maakte Samir namelijk niet uit of de vrouwen nog radicaal en gevaarlijk waren. De meeste geholpen vrouwen stonden op de sanctielijst terrorisme, dat elke financiële steun aan hem verbiedt. ,,Zonder geld geen terrorisme’’, zegt de officier.

Zeer radicaal
Van een aantal vrouwen staat vast dat ze zich tot het laatst toe zeer radicaal uitlieten. Zoals Mandy S., zij vroeg op 2020 nog in een onlinebericht om bij de jihadstrijders te mogen blijven. Ook Angela B. uit Soesterberg voelde zich tot het laatst nog prima in het kalifaat. Ze 'vocht voor haar geloof terwijl anderen zich overgaven'. Nabila A. verdedigde IS telefonisch uit het kalifaat tegen haar zus, verdedigde aanslagen in Parijs en schoot om dat te onderstrepen met haar eigen vuurwapen in het plafond. Haar man is op foto's te zien met een afgesneden hoofd. Een deel van de vrouwen is nu terug in Nederland, sommigen zijn al veroordeeld. Anderen zitten nog in Syrië.

Justitie vindt dat Samir de vrouwen liet ontsnappen met een groot risico dat ze zich opnieuw bij de terreurgroep zouden aansluiten. De vrouwen die tot het laatst bij IS waren gebleven, stonden in hoog aanzien bij de terreurgroep en hun zonen werden geprezen als de IS-strijders van de toekomst.

’Religieuze plicht’
De AIVD stelde al vast dat het helpen van IS-vrouwen voor Nederlandse jihadisten de belangrijkste manier was waarop ze nog aan de gewapende strijd in Syrië konden bijdragen. Samir zei in een chatgesprek met een IS-strijder dat hij zich schaamde dat hij in Nederland was in plaats van in het strijdgebied. Hij noemde het 'een religieuze plicht om gevangenen te bevrijden'.

Zelf vindt Samir A. dat hij niet strafbaar handelde en dat hij de vrouwen daar hielp met hun eerste levensbehoeften en om weg te komen uit de kampen. Volgens hem hadden de vrouwen schoon genoeg van IS en was de kans nihil dat ze zich opnieuw zouden aansluiten bij de terroristische organisatie.

Donderdag krijgt Samir A. het laatste woord. De rechter komt op 30 augustus met een uitspraak.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie