Steun voorgangers aan coalitie met PVV

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Steun voorgangers aan coalitie met PVV

Bericht door Ariel »

Steun voorgangers aan coalitie met PVV

AMERSFOORT - Enkele evangelische voorgangers en opiniemakers hebben hun steun uitgesproken voor een coalitie van VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV. In een verklaring spreken ze hun vrees uit voor de islam.


Daarin noemen de islam ,,een totalitair systeem'', en roepen ze geestverwanten op het document te ondertekenen.

Het initiatief komt van 'joods-christelijk pastor' Ben Kok uit Amersfoort, zelf PVV-stemmer. Anderen die hun naam onder de verklaring hebben gezet zijn: schrijver en spreker Jan van Barneveld, oud-tv-presentator Feike ter Velde, voorganger Wim Verdouw van de messiasbelijdende Immanuelgemeente in Alblasserdam, protestants predikant en zendeling Bram Krol en PVV-Europarlementariër Lucas Hartong.

Tegenwicht
De steun voor een coalitie met de PVV is bedoeld als tegenwicht aan CDA'ers en predikanten van de Protestantse Kerk die zich de afgelopen dagen tegen een dergelijk kabinet hebben uitgelaten. Ben Kok: ,,Dat geluid ging mij behoorlijk de keel uithangen. Door de tegenstanders wordt namelijk niets gedaan om de kwalijke kanten van de islamisering te ontmaskeren.''

Volgens Kok is het niet gemakkelijk meer ondertekenaars te krijgen. ,,Ik heb me suf gepiekerd of er meer mensen zijn die net als ik het totalitaire van de islam onderkennen. Maar ik kom niet tot tien. Dat is toch verschrikkelijk.'' Enkelen hebben ondertekening nog in beraad. Voorgangers die wel vinden dat de islam een halt moet worden toegeroepen, maar die niet tekenen, betitelt Kok als ,,politiek correcte lafaards''.

Stevige taal
In de verklaring staat stevige taal. Allah is een afgod, de profeet Mohammed een moordenaar, oorlogsvoerder, manipulator, polygamist en pedofiel. Schrikken dergelijke bewoordingen mensen die meevoelen met het pleidooi niet af? ,,Zachte heelmeesters maken stinkende wonden'', vindt Kok. ,,Je moet de vrijmoedigheid hebben de feiten te vertellen zoals ze zijn. Dat kan hard zijn, maar dat hoort bij een verklaring.''

Volgens ondertekenaar Wim Verdouw is de islam dodelijk voor christenen, getuige de onderdrukking in islamitische landen. ,,Een christen zegt niet: je moet dit of dat. Die predikt hoogstens het evangelie van liefde en verzoening. De islam wil overheersen'', zegt Verdouw.

Systeem
,,Het gaat ons niet om de mensen, maar om het systeem. Moslims zijn geen democraten, ze gebruiken onze democratie om straks de sharia in te kunnen voeren. Als het zo doorgaat is binnen vijf tot tien jaar de islam aan de macht in Nederland'', voorspelt Verdouw. Hij wil christenen niet expliciet oproepen zich vóór Wilders uit te spreken, ,,maar hij pakt wel dingen aan die andere partijen laten liggen''.

Spreker en voormalig presentator Feike ter Velde ergert zich eraan dat de media zijns inziens de gevaren van de islam niet onderkennen. ,,En Wilders wordt dan een racist genoemd, dat is echt grof. Ik heb niet op hem gestemd, maar een racist is hij niet.''

Pro-Israël
Ook de pro-Israëlische houding van Wilders en CDA-leider Maxime Verhagen spelen een rol bij de ondertekenaars. Ter Velde wijst erop dat de tegenstanders van de coalitie ,,anti-Israël'' zijn, terwijl Wilders en Verhagen het opnemen voor Israël. Dat verdient volgens hem steun. Jan van Barneveld schrijft op zijn website ,,dankbaar'' te zijn voor het Israëlstandpunt van Verhagen en hij geeft hij aan dat SGP en PVV ,,zeer positief'' zijn over Israël.

Ter Velde vindt eigenlijk dat voorgangers zich niet moeten uitlaten over de actuele politieke situatie. ,,Maar omdat nu allerlei predikanten zich roeren, maak ik een uitzondering. Ik vind dat er vanuit het volk wel een tegengeluid mag komen. Voor mijn gevoel staan christenen in het algemeen niet afwijzend tegenover een coalitie met de PVV.''

Peiling
Uit een peiling van het Nederlands Dagblad onder predikanten van vrijwel alle protestantse kerkgenootschappen bleek in februari, dat driekwart van hen vindt dat een christen niet op de PVV kan stemmen.

Een derde van de predikanten gaf aan dat in hun gemeente mensen zijn die PVV stemmen of op z'n minst de ideeën van Geert Wilders steunen

http://www.nd.nl/artikelen/2010/augustu ... ie-met-pvv" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie