Het CDA

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het CDA

Bericht door Ariel »

Betrokkenen bij stichting Van Lienden wisten niet van commerciële activiteiten

Binnen de Stichting Hulptroepen was niet bij iedereen bekend dat er een commerciële kant aan de mondkapjesdeal met de overheid zat, blijkt uit gesprekken die de NOS heeft gevoerd met betrokkenen. Aan die deal hebben opiniemaker Sywert van Lienden en zijn twee compagnons flink verdiend, meldde Follow the Money deze week.

Waar Van Lienden de handel in mondkapjes presenteerde als een non-profit-activiteit, bedoeld om de 'zorghelden' te helpen, bleken de drie oprichters van de stichting ieder tussen de 5,4 en 9,2 miljoen euro aan zichzelf te hebben uitgekeerd.

Eerder zei Van Lienden dat er buiten hem om een mythe was ontstaan dat het om een non-profitorganisatie ging. "Maar hoe had dat duidelijk moeten zijn als het zelfs voor de mensen die daar maandenlang elke dag hebben gezeten een totale schok was?", zegt een van de betrokkenen.

Geen onderscheid
Intern was er geen onderscheid tussen de commerciële BV en de non-profit-organisatie, melden meerdere betrokkenen. "Buiten de drie initiatiefnemers wist volgens mij niemand van een commercieel belang", zegt een van hen. "Intern is steeds benadrukt dat alles non-profit gebeurde, ook de deals met de overheid."

Ook heeft de NOS documenten in handen met informatie over onder andere de structuur van de organisatie en over hoe de stichting zich naar zakenpartners profileerde. In de stukken van de stichting wordt keer op keer benadrukt dat die geen winstoogmerk heeft.

De commerciële organisatie werd wel genoemd, maar er werd gesuggereerd dat die in dienst stond van de stichting zonder winstoogmerk. Dat bedrijf, Relief Goods Alliance, heeft echter geen formele relatie met Stichting Hulptroepen en is eigendom van de drie initiatiefnemers.

Internetondernemer Bernd Damme, die samen met Van Lienden een deel van de winst opstreek, wil niet reageren. "Binnen afzienbare tijd delen we ons eigen verhaal in alle transparantie. Vragen die leven zullen dan beantwoord worden", laat hij schriftelijk weten. Zijn compagnons waren vrijdagmiddag niet bereikbaar voor commentaar.

Schijn van non-profit
Mensen die zich zonder of tegen een geringe vergoeding inzetten voor de stichting, kwamen er pas na onthullingen van de Volkskrant en Follow the Money achter dat hun werk was gebruikt voor een deal waar de initiatiefnemers van de stichting flink mee verdienden.

Juist omdat iedereen dacht dat het om een liefdadigheidsactie ging, kregen de oprichters veel voor elkaar voor weinig geld, stelt een betrokkene. "Deze schijn van non-profit heeft ze allerlei voordelen opgeleverd die ze als commercieel bedrijf nooit hadden gekregen."

Ook voor potentiële klanten en zakenrelaties was het commerciële aspect onbekend. Een potentiële klant, een grote non-profit-organisatie, dacht zaken te doen met Stichting Hulptroepen. Pas na vragen van de NOS ontdekte de organisatie dat zakelijke contracten niet met die stichting, maar met de BV worden gesloten. De deal ging destijds om andere redenen niet door.

Of andere zorginstellingen en organisaties dan de overheid wel mondkapjes van de commerciële BV hebben gekocht, is onbekend. De intentie was wel om mondkapjes via de commerciële route te leveren.

Gitzwart randje
Hoewel de BV niets te maken heeft met Stichting Hulptroepen, kozen de initiatiefnemers er bewust voor om dat bedrijf naar de buitenwereld toe als onderdeel van Stichting Hulptroepen te presenteren. De 'externe communicatie' over de BV moest gebeuren vanuit Stichting Hulptroepen.

Ze suggereren bijvoorbeeld in gesprekken met onder meer de Rabobank, die de organisatie graag wil helpen met een lening, dat ze als non-profitorganisatie aan de overheid leveren. De commerciële BV komt slechts zijdelings ter sprake, als vehikel om risico's te beperken.

Uitzendbureau Randstad, dat een aantal maanden gratis vijftien medewerkers leverde die zeven dagen per week in touw waren, wist ook niets van die zakelijke tak. Een bron stelt dat ook die uitzendkrachten zich voor de commerciële deal hebben ingezet. "We zijn nog steeds trots op wat we toen hebben gedaan, maar dit alles geeft het wel een gitzwart randje", zegt een woordvoerder. Randstad is niet van plan het geld terug te vorderen.

Pensioen en spaarpot
In meerdere documenten, waaronder een voor investeerders, belooft de stichting om als er 'toch nog' geld overblijft dat aan het eind van de rit te doneren aan de zorgsector.

Afbeelding

De belofte om 'een surplus' te doneren aan de zorgsector NOS

Die belofte lijkt in ieder geval niet te gelden voor de commerciële BV. Hoewel twee van de drie initiatiefnemers de winst wel zeggen te willen inzetten voor een 'maatschappelijke bestemming', heeft initiatiefnemer Camille van Gestel aangegeven zijn 5,4 miljoen te gebruiken voor zijn pensioen en als spaarpot.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Het CDA

Bericht door King George »

Waarom hecht ik nou zo weinig geloof aan dat ze naar hun zeggen van niks wisten? Of zijn het gewoon nitwits. Dan rijst de vraag of dezen wel competent zijn voor hun functie. Of geldt hier ook weer dat niet je kennis relevant is, maar je kennissen relevant zijn?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het CDA

Bericht door Ariel »

King George schreef:
za jun 05, 2021 2:21 pm
Waarom hecht ik nou zo weinig geloof aan dat ze naar hun zeggen van niks wisten? Of zijn het gewoon nitwits.
Je twijfel is terecht King.
Sywert van Lienden: ’Dit was gewoon verkeerd’

„Iets meer dan negen miljoen euro.” Dat is inderdaad het bedrag dat Sywert van Lienden heeft overgehouden aan zijn omstreden mondkapjesdeal met de overheid. Lange tijd spiegelden hij en zijn zakenpartners iedereen voor dat ze geen winst maakten. „Dat is onuitlegbaar”, zegt hij nu.

Wekenlang hield Van Lienden de kaken stijf op elkaar over de deal. In televisieprogramma Buitenhof gaf hij zondag voor het eerst een reactie. Hij zegt het te snappen dat mensen die voor weinig geld buffelen in de zorg het onbegrijpelijk vinden dat ’zulke bedragen verdiend kunnen worden’. „Dat vraagt om uitleg. Daarom zit ik hier.”

De voormalig ambtenaar van de gemeente Amsterdam haalde toen de overheid daar middenin de coronacrisis slecht in slaagde met zijn zakenpartners een grote hoeveelheid mondkapjes naar Nederland. Hij zei steeds dat hij daar financieel niet beter van werd, deed het naar eigen zeggen ’om niet’. Achteraf bleek dat hij er via een bv negen miljoen euro aan overhield. In totaal verdienden hij en zijn zakenpartners meer dan 28 miljoen euro. Inmiddels erkent Van Lienden dat dit niet door de beugel kan. „Dat is gewoon verkeerd.”

De CDA’er, die meeschreef aan het landelijke partijprogramma, sprak in het openbaar alleen over de stichting die geen winst maakte, terwijl er ook een bv aanhing die wel winst maakte. „Dat heb ik fout gedaan. Ik had van de daken moeten schreeuwen dat er ook een bv was.”

’Kapot gemaakt en vernederd’
Van Lienden gaat zijn negen miljoen niet teruggeven aan de overheid, maar hij zegt dat het ’niet zijn doel is’ om ’het aan te raken’. Hij wil het in een stichting stoppen. Die stichting gaat het geld investeren. Het rendement moet naar goede doelen, zoals jonge mensen met kanker en het bestrijden van kansenongelijkheid.

Hoewel de ondernemer zijn fouten erkent, haalt hij uit naar anderen. „Ik ben wel nu compleet kapot gemaakt en vernederd.”

Het ministerie en het Landelijk Consortium Hulpmiddelen krijgen ook een duw. Volgens Van Lienden wisten die van de deal. ,,Volgens mij is de groene zeep in de aanbieding, want iedereen staat zijn stoep schoon te vegen.” Namen wilde hij echter niet noemen.

Dat hij zijn contacten bij het CDA heeft gebruikt om de mondkapjesdeal binnen te slepen ontkent hij. „Het CDA heeft er niks mee te maken.”

De Jonge en Omtzigt
Wat inmiddels duidelijk is dat hij met partijgenoten zoals minister De Jonge (Volksgezondheid) en Pieter Omtzigt wel contact heeft gehad over zijn mondkapjeshandel. Dat geldt ook voor de politiek assisitent van minister De Jonge. Hij denkt dat die laatste geweten moet hebben dat hij winst maakte met de deal. „Ik denk dat ik dat wel heb verteld, dat moet over tafel zijn gegaan.”

Hij meldde het naar eigen zeggen ook aan de integriteitscommissie van het CDA. Dat zou in het najaar van vorig jaar zijn gebeurd. Vorige week werd bekend dat de partij een royement van Van Lienden overweegt.

Onderzoek naar inlichten CDA
Het CDA twitterde vlak na de uitzending echter dat het Landelijk Bestuur onderzoekt of Van Lienden het CDA daadwerkelijk heeft ingelicht. „De integriteits- en royementscommissie geeft in elk geval aan niet ingelicht te zijn.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het CDA

Bericht door Ariel »

De volgende rel bij het CDA.
Afbeelding

Omtzigt legt bom onder CDA met vernietigend document

„Psychopaat, zieke man, teringhond, eikel, gestoord, labiel.” Het zijn zomaar enkele termen die CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt over zichzelf terug las in communicatie tussen CDA-fractiemedewerkers en -leden. Dat schrijft Omtzigt in een vertrouwelijk memo dat is bedoeld voor de commissie Spies die de interne lijsttrekkersverkiezing onderzoekt.

Omtzigt haalt in het 76 pagina’s tellende vertrouwelijke document, dat in handen is van De Limburger, keihard uit naar zijn eigen partij. Zo citeert hij meerdere partijgenoten die een plek op de kandidatenlijst voor de Kamerverkiezingen wilden. Zij zouden tijdens hun sollicitatiegesprek expliciet de vraag hebben gekregen of ze Omtzigt steunden. Zeker een van hen, die de vraag met ‘ja’ beantwoordde, kreeg uiteindelijk een lage plek op de lijst.

Omtzigt werd tijdens de campagne voor de Kamerverkiezingen fors tegengewerkt, blijkt uit zijn stuk.

Partijgenoten die hem openlijk steunden, kregen vervelende reacties of werden intern genegeerd. In whatsappberichten van CDA’ers wordt Omtzigt uitgemaakt voor ‘klootzak’ en ‘teringhond’. Als bij het programma Op1 posters van Omtzigt in beeld verschijnen, appt iemand: ‘Focking Eikel met die Nazi posters’.

Hitlersnorren
Als na de verkiezingen de uitslag voor het CDA fors tegenvalt, hoort Omtzigt van ooggetuigen dat in de ‘warroom’ van het CDA Hitlersnorren zijn getekend op zijn billboards. Die borden zouden vervolgens zijn verbrand, zo kreeg hij te horen. Het verlies zou door partijgenoten worden toegeschreven aan de houding van de kritische Omtzigt.

In het vertrouwelijke stuk meldt Omtzigt dat hij zich ‘niet altijd gewaardeerd’ en ‘op een aantal momenten zelfs ronduit onveilig’ voelt binnen zijn eigen partij. „Bij de situatie waarin ik me onveilig voel, herken ik de onderliggende waarden en normen van het CDA onvoldoende in het eigen interne handelen”, schrijft hij.

Ook stelt hij dat hij ondanks het feit dat hij veertien jaar Kamerlid is, onvoldoende ruimte heeft gekregen om deel te nemen aan ‘relevante discussies en besluitvorming’. Zo werd hij onder Sybrand van Haersma Buma lid van het fractiebestuur, maar mocht hij bij belangrijke bijeenkomsten niet aanschuiven omdat alleen fractievoorzitter, secretaris en vicevoorzitter daar welkom waren. Het geeft het gevoel ‘er niet echt bij te horen’, aldus Omtzigt.

Omtzigt wil niet reageren op het uitgelekte stuk.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het CDA

Bericht door Ariel »

Omtzigt in memo: CDA-lijsttrekkerschap is mij ontnomen

Het CDA is een wespennest. Dat beeld schetst Pieter Omtzigt in een interne memo over de verkiezingsuitslag. In app-groepen is hij zwart gemaakt en uitgescholden. Het lijsttrekkerschap zou hem zijn ’ontnomen’. Bovendien suggereert Omtzigt dat het partijleiderschap te koop was.


Omtzigt schrijft dat in een memo waarover De Limburger bericht en dat ook in handen is van De Telegraaf. Het stemmenkanon uit Enschede, dat al maanden overspannen thuis zit, is naar eigen zeggen venijnig tegengewerkt door partijgenoten.

Het Kamerlid dat de toeslagenaffaire aanzwengelde bericht erover in een vertrouwelijk document gericht aan CDA-burgemeester Liesbeth Spies. Zij werd in april door haar partij aangesteld om dramatisch verlopen verkiezingscampagne te evalueren. De partij verloor vier zetels.

Bij de christendemocraten was het in aanloop naar de verkiezingen steevast heibel. De verkiezing voor het lijsttrekkerschap draaide uit op een bloedbad. Coronaminister Hugo de Jonge stak zijn vinger op, nog onwetend dat ook staatssecretaris Mona Keijzer en ’oppositiebeest’ Omtzigt een gooi naar het lijsttrekkerschap zouden doen.

„Toen ik lijsttrekkerskandidaat was vond de voorzitter van de programcommissie dat ik daaruit verwijderd moest worden: volgens hem was dat belangenverstrengeling”, schrijft Omtzigt aan Spies. „Ik was het daar niet mee eens. Hugo en Mona konden ook gewoon bewindspersoon blijven, ook al hadden zij zich kandidaat gesteld. ”

Dictaat van Wopke
Over de inhoud van het partijprogramma was telkens wrevel, zo schrijft Omtzigt, bijvoorbeeld over het verhogen van het minimumloon met 10 procent. CDA-minister Wopke Hoekstra (Financiën), die had bedankt voor het lijsttrekkerschap, was daartegen, Omtzigt een verklaard voorvechter. „Daarna komt Wopke op de lijn... en gaat nog een keer over het geheel heen. Ik ervaar het als een dictaat.”

Ook suggereert Omtzigt commerciële beïnvloeding van de lijsttrekkersverkiezingen . „Voor hier is het misschien voldoende om op te merken dat bijna 1 miljoen van het campagnebudget van 3 sponsoren lijkt te komen. En die sponsoren en iemand in het campagneteam hebben belang bij pogingen om wijzigingen aan te brengen in de CDA plannen zoals die in Wopke’s New Deal en het verkiezingsprogramma zijn uitgewerkt. Daar heb ik moeite mee.”

Voorzitter Hans van der Wind van de fondsenwervingscommissie wil nu niet reageren op de suggesties van Omtzigt over de sponsoren.

Gepasseerd als lijsttrekker
Uiteindelijk won Hugo de Jonge de lijsttrekkersstrijd met de hakken over de sloot. Volgens Omtzigt was er een afspraak met de partijvoorzitter dat hij niet alleen de ’running mate’ zou zijn van De Jonge, maar ook zijn plaatsvervanger. „Separaat spreek ik met Rutger Ploum en we spreken af dat als Hugo onverhoopt wegvalt, ik dan lijsttrekker word.”

Dat gebeurde niet. Toen De Jonge aangaf het CDA-leiderschap niet te kunnen combineren met zijn ministerschap, werd alsnog Wopke Hoekstra gevraagd de partij te leiden. „Ondanks de belofte van Rutger ben ik op onheuse wijze gepasseerd als lijsttrekker.”

De winst van De Jonge had een bijsmaak. Er werden onregelmatigheden waargenomen in het computersysteem dat de telling bijhield. Een aantal stemmers kreeg in beeld dat ze op Hugo de Jonge hadden gestemd, terwijl ze toch echt zeiden op Omtzigt te hebben gestemd.

Omtzigt vroeg Ploum inzage in het it-rapport, beet zich daarin vast, maar de partijvoorzitter houdt die boot af. „Laten we kostbare tijd niet verder verspillen met pogingen om mij met een kluitje in het riet te sturen”, mailt Omtzigt. „Zoals u weet laat ik mij dat zelden gebeuren, en geef ik ook hier niet op.” En: „Uw antwoord is niet open en getuigt niet van vertrouwen.”

Volgens sommigen werd Omtzigt beroofd van de winst. Mona Keijzer stelde destijds dat er ’verontrustende zaken’ waren gebeurd. Dat nu een explosieve, interne memo van 76 pagina’s naar buiten komt, zal de rust binnen de partij bepaald niet terugbrengen. Het zal ook raken aan de formatie, waarin al bij aanvang zorgen waren over de stabiliteit van het CDA.

Hitler-snorren
Het document van Omtzigt is een soort dagboek-tirade tegen zijn eigen partij, die hij op meerdere momenten als onveilige omgeving beschouwt. Hij citeert partijgenoten die voor hun sollicitatiegesprek voor de kandidatenlijst de vraag zouden hebben gekregen of ze achter Omtzigt stonden. In elk geval één van hen die de vraag bevestigend beantwoordde, kreeg een lagere plek op de lijst. Partijgenoten die hem openlijk steunden, kregen vervelende reacties of werden genegeerd. In whatsapp-berichten van CDA’ers wordt Omtzigt uitgemaakt voor ’klootzak’, ’psychopaat’, ’teringhond’. Van de tegenvallende verkiezingsuitslag zou hij de schuld hebben gekregen, verbeeld door Hitler-snorren die waren getekend bij zijn portret in het campagne-hoofdkwartier, zo hoorde Omtzigt van ooggetuigen.

Omtzigt spreekt in het vertrouwelijke document van ’een omgeving waar ik me niet altijd gewaardeerd voel en op een aantal momenten zelfs ronduit onveilig.’ Zelf wil hij niet op het memo ingaan of zelfs maar het bestaan ervan bevestigen. „Ik zeg er niks over.”

Huidig partijvoorzitter Marnix van Rij bevestigt dat ’het genoemde stuk door Pieter Omtzigt op persoonlijke titel is gemaakt’ en inderdaad is bedoeld voor de evaluatie van Spies. „De bijdrage van Pieter Omtzigt zal worden betrokken bij de evaluatie net als alle andere bijdragen van CDA-ers. Niemand van de CDA-top heeft dit document eerder ontvangen dan na de publicatie van deze middag.”

’CDA onwaardig’
Commissievoorzitter Spies laat weten dat het genoemde stuk nog niet door de commissie is besproken en dat het uitgesloten is dat het stuk vanuit de leden van deze commissie is verspreid. Van Rij: „De passages in het document met uitspraken van mogelijk CDA-leden over Pieter Omtzigt zijn CDA onwaardig en daar neem ik als voorzitter met kracht afstand van.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het CDA

Bericht door Ariel »

Wilders wil debat over formatie na Omtzigt-memo

PVV-leider Geert Wilders wil een Kamerdebat over de voortgang van de formatie nu bij het CDA een nieuwe bom is ontploft rond Pieter Omtzigt.

„Dit vraagt natuurlijk om een Kamerdebat”, reageert Wilders op het uitgelekte document waarin Omtzigt uiteenzet hoe hij naar zijn idee binnen de eigen partij is tegengewerkt tijdens zijn strijd voor het lijsttrekkersschap, in de toeslagenaffaire en bij het samenstellen van het verkiezingsprogramma en het doorrekenen daarvan.

Omtzigt heeft het allemaal opgeschreven in een memo voor de commissie die onder leiding van CDA-burgemeester Liesbeth Spies de faliekant mislukte verkiezingscampagne van de christendemocraten evalueert. De Limburger bericht over het uitgelekte verslag van het CDA-stemmenkanon, dat ook in handen is van De Telegraaf.

Omtzigts schaduw hangt al een tijd boven de formatie, nadat kort na de verkiezingen al een notitie van verkenner Kajsa Ollongren in beeld kwam waarin werd gesproken over een ’functie elders’ voor Omtzigt. Later bleek dat VVD-leider Mark Rutte met de toenmalige verkenners had gesproken over het CDA-stemmenkanon.

Daarna lekten notulen van de ministerraad uit, waaruit bleek dat CDA-ministers Hugo de Jonge (oud-lijsttrekker) en Wopke Hoekstra (nu leider van de partij) hadden gesproken over het ’sensibiliseren’ van Omtzigt. Hij schrijft nu dat hij dat ’pijnlijk om te lezen’ vond.

Aan het Binnenhof bleef de afgelopen tijd daarom de vraag hangen of CDA-leider Hoekstra wel kon rekenen op de steun van Omtzigt, die al tijden overwerkt thuis zit. Hij meldde zich onlangs voor een periode van vier maanden ziek en laat zich vervangen in de fractie, omdat zijn herstel langer duurt dan hij had gedacht.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het CDA

Bericht door Ariel »

Schade Omtzigt en CDA begint op breuk te lijken

Een politieke tijdbom is tot ontploffing gekomen. De documenten die De Limburger over Pieter Omtzigts relaas publiceert geven een ontluisterend beeld van het CDA. En van een gapende kloof die er tussen een prominent Tweede Kamerlid en zijn partij is ontstaan. De vraag is of de schade nog wel te herstellen is.

Het valt niet altijd vast te stellen of zaken zo zijn gegaan als Omtzigt ze beschrijft. Maar de incidenten zijn talrijk en dusdanig nauwkeurig omschreven dat ze onmogelijk terzijde kunnen worden geschoven.

Zo valt op hoe Omtzigt claimt dat hem door voorzitter Rutger Ploum het CDA-leiderschap is beloofd voor het geval dat Hugo de Jonge zou wegvallen. De lijsttrekker overkwam dat inderdaad, maar vervolgens koos het partijbestuur niet voor Omtzigt maar voor Wopke Hoekstra.

Gefrustreerd en argwanend
Het is maar een van de vele voorbeelden van miskenning die Omtzigt ervaart bij het CDA en die hij absurd vindt vergeleken met de vele positieve reacties die zijn werk buiten zijn partij oproepen. Het maakt hem gefrustreerd en argwanend.

Hij ziet zijn gelijk bevestigd in het partijgeblunder rond de lijsttrekkersverkiezingen: het interne gescheld op hem van CDA’ers en de meldingen van kandidaat-Kamerleden dat ze moeten vermelden ’voor Hugo of voor Pieter’ te hebben gestemd.

Sommige zaken geven blijk van frustratie die niet altijd terecht hoeft te zijn. Zo vindt Omtzigt dat hij als fractiebestuurslid bij het wekelijkse overleg met bewindspersonen hoort te zitten, maar dat is niet iets dat per se hij uitmaakt.

Ook vermeldt hij zijn bezwaren tegen wijzigingen aan het verkiezingsprogramma, maar er zijn natuurlijk ook andere CDA’ers die daar wat van mogen vinden.

Zielloze, verdwaalde partij
Het Kamerlid schetst evenwel een beeld van een zielloze, verdwaalde partij, die ooit de grootste van het land was en geroemd werd als geoliede machtsmachine met een heldere maatschappelijke koers.

Omtzigt hekelt het feit dat CDA-ministers niet voor hem en zijn zorgen over de toeslagenaffaire in de bres sprongen in de ministerraad. ’Geobsedeerd door beeldvorming’, wrijft hij partijleider Wopke Hoekstra aan.

Anderzijds valt op hoe Omtzigt signaleert dat dezelfde Hoekstra, maar ook Mona Keijzer en Ank Bijleveld door gastheer minister Ferd Grapperhaus kennelijk niet tot de partijtop worden gerekend, want zij zijn niet uitgenodigd voor een praatsessie in zijn huis in de Ardennen.

Het past in het aan het Binnenhof bekende beeld van een CDA dat bepaald geen team is maar tot op het hoogste niveau van los zand aan elkaar hangt.

Partijleider Hoekstra ging de voorbije maanden vaak het gesprek aan met het overwerkte Kamerlid om eendrachtig de toekomst aan te gaan.

Kabinetsformatie
Omtzigts boosheid blijkt in het deze week (!) afgeronde document evenwel allerminst verdwenen. Alles overziend is een breuk tussen Omtzigt en dit CDA niet ondenkbaar, want de huidige patstelling is onhoudbaar.

Daarmee komt Wopke Hoekstra te staan voor de grootste uitdaging van zijn partijleiderschap tot nu toe.

En kan ook de kabinetsformatie van stilstaand in wederom onstuimig vaarwater belanden.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het CDA

Bericht door Ariel »

Hoekstra: ’Omtzigt-memo’ is heel vervelend en beschadigend, maar formatiegesprekken gaan gewoon verder

CDA-partijleider Wopke Hoeksta noemt de ’Omtzigt-memo’ die naar buiten is gekomen ’heel vervelend en beschadigend’. De voorman zegt dat de bom onder de partij de formatie wat hem betreft niet beïnvloedt. „We gaan gewoon door met verkennende gesprekken, daar is niks aan veranderd.”

Opmerkelijk genoeg kan Hoekstra niet klip en klaar zeggen dat Omtzigt terugkeert in de fractie. „Pieter Omtzigt heeft zelf gezegd dat hij tijdelijk het Kamerlidmaatschap niet vervult. Het is aan hem.” Hoekstra erkent wel te balen van het uitkomen van de memo. „ Het is heel vervelend en echt beschadigend, het roept heel veel vragen op.”

Op passages uit de memo wil hij in aanloop naar een evaluatie liever niet reageren. Wel zegt hij dat sponsoren geen invloed hebben gehad op het partijprogramma, terwijl dat in de memo wel wordt beweerd. „Alleen de leden gaan over het programma van het CDA.” Hoekstra wil wachten op de evaluatie van de commissie Spies. „We zullen het eerst intern moeten spreken. Het is bedoeld voor de evaluatie, we gaan ook dit weer oplossen. Maar het is geen makkelijke fase.”

Hoekstra zegt dat de bom onder de partij de toch al moeilijke formatie wat hem betreft niet beïnvloed. Hoe dat elders ligt zegt hij geen invloed op te hebben. „Dat is aan andere partijen.”

Demissionair minister Ank Bijleveld (Defensie) beweert voorafgaand aan de ministerraad dat ze de memo ’nog niet helemaal heeft gelezen’. „Ik ga er geen oordeel over geven, ik ga er niks over zeggen.” Wel zegt ze dat het ’iedereen wat doet als iemand zoiets opschrijft’. „Alle leden zijn ons even lief. Zo moet er ook naar de evaluatie worden gekeken. Ik ga er dus ook geen oordeel over geven.”

Bijleveld zegt Omtzigt gisteren nog wel te hebben gesproken. „Dit doet met iedereen wat, hem ook. Het gaat gewoon niet goed met hem, hij moet rust hebben.” Staatssecretaris Keijzer (EZK) noemt het ’niet zo fijn’. Over de consequenties kan ze niks zeggen. „Het is niet niks, we moeten er maar eens goed over na gaan denken. Wat is er toch gebeurd? Het grijpt me aan.”

In een tirade tegen alles wat er mis is bij het CDA legt Kamerlid Pieter Omtzigt een bom onder zijn partij. In een intern memo, bedoeld om de dramatisch verlopen verkiezingen voor het CDA te evalueren, schetst Omtzigt hoe hij door partijgenoten is dwars gezeten. Het stuk kwam donderdag naar buiten.

De man die de toeslagenaffaire aanzwengelde spreekt van een ’ontluisterend beeld, waarbij niemand zich leek te bekommeren om gedupeerde ouders. „Wat een desillusie, en dat van mijn eigen partijgenoten!” In whatsapp-berichten van CDA’ers wordt Omtzigt uitgemaakt voor ’klootzak’, ’psychopaat’, ’teringhond’.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Het CDA

Bericht door King George »

Wat vervelend nou toch dat al die laakbare perikelen in een memootje terecht zijn gekomen. Is dat wat Wopke Hoekstra bedoelt? Want volgens mij waren al die laakbare perikelen niet het echte probleem.

Er valt voor Pieter Omzigt nu toch geen enkele eer meer te behalen aan fractielid voor het CDA te blijven? Als ik hem was zou ik de functie Kamerlid aan blijven houden, maar een partij elders. Oftewel zich afscheiden van de CDA-fractie en als Groep Omzigt of een door hem te bepalen andere benaming verder te gaan als Kamerlid. Gaat ook leuk worden in het formatieproces, want dat het CDA een instabiele factor is, moge nu wel duidelijk zijn.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Het CDA

Bericht door King George »

CDA Corrupt Demonen Appèl?


’Miljoen aan campagnebudget komt van drie sponsoren’

Omtzigt: grote partijdonoren hadden belang bij Hoekstra’s plannen

Door ONZE PARLEMENTAIRE REDACTIE

Updated 3 uur geleden
Gisteren, 21:28 in BINNENLAND


DEN HAAG - Het partijleiderschap bij het CDA is te koop. Die suggestie doet partijprominent en -paria Pieter Omtzigt in zijn interne memo die hij stuurde aan Liesbeth Spies, die de CDA-verkiezingscampagne evalueert.


Afbeelding
Wopke Hoekstra tijdens het online verkiezingscongres van het CDA. Ⓒ ANP/HH

„Voor hier is het misschien voldoende om op te merken dat bijna 1 miljoen van het campagnebudget van 3 sponsoren lijkt te komen. En die sponsoren en iemand in het campagneteam hebben belang bij pogingen om wijzigingen aan te brengen in de CDA-plannen zoals die in Wopke’s New Deal en het verkiezingsprogramma zijn uitgewerkt. Daar heb ik moeite mee. En het maakt het CDA kwetsbaar.” De memo is in het bezit van De Limburger en De Telegraaf.

Omtzigt treedt de kwestie volgens zijn relaas tegemoet zoals hij dat ook als Kamerlid doet: hij eist opheldering en vraagt door totdat de onderste steen boven is. „Grote donoren moeten aangemeld worden bij BZK (het ministerie van Binnenlandse Zaken,red) maar ik heb deze drie sponsoren niet in het overzicht gezien dat ingeleverd is voor de verkiezingen. Als ze vlak voor de verkiezingen gedoneerd hebben, kunnen ze in het overzicht gezet worden dat volgend jaar openbaar wordt.”
Voorzitter Hans van der Wind van de fondsenwervingscommissie wil nu niet reageren op de suggesties van Omtzigt over de sponsoren. Hij verwijst naar interim-partijvoorzitter Marnix van Rij. Die gaat niet in op de suggestie van Omtzigt van commerciële beïnvloeding, waarbij de sponsoren kennelijk uit waren op minister Wopke Hoekstra (Financiën) als partijleider.

Hoekstra, de gedoodverfde favoriet, bedankte voor het lijsttrekkerschap. Nadat Hugo de Jonge met een miniem verschil op Omtzigt de lijsttrekkersverkiezing had gewonnen, haakte hij later alsnog af; hij kon het partijleiderschap in een verkiezingscampagne niet combineren met zijn ministerschap van Volksgezondheid middenin de coronacrisis. Volgens Omtzigt had hij met partijvoorzitter Rutger de afspraak dat hij lijsttrekker zou worden mocht De Jonge afhaken. In plaats daarvan werd een beroep gedaan op Hoekstra, die de tweede keer wel instemde.

De Telegraaf
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het CDA

Bericht door Ariel »

Zonder verhaal van rel naar rel

’CDA is ten dode opgeschreven zonder herijking’

Het CDA schudt op zijn grondvesten na het explosieve uitgelekte verslag van het populaire Kamerlid Pieter Omtzigt, die zijn eigen partij omschrijft als een wespennest. Bij de christendemocraten klinken na de nieuwe interne onrust serieuze zorgen door over de toekomst en koers: „Je moet wel ideeën hebben.”

Een ’woekerrelaas’, noemt CDA-minister Ferd Grapperhaus (Justitie) vrijdagmiddag met enig venijn het uitgelekte verslag van Pieter Omtzigt, die minutieus uiteenzet hoe hij tegengewerkt werd door zijn eigen partij, die hij als een onveilige omgeving beschouwt. Bewindspersonen van de christendemocraten bewegen behoedzaam om het explosieve memo van hun partijgenoot heen, maar duidelijk is dat Omtzigts mening niet de hunne is.

Een commissie onder leiding van partijprominent Liesbeth Spies, voor wie Omtzigts stuk bedoeld was, mag bij de partij evalueren wat er allemaal mis is gegaan bij de afgelopen verkiezingscampagne. Tot die tijd houden CDA’ers zich op de vlakte. „We zullen het eerst intern moeten bespreken”, zegt partijleider Wopke Hoekstra, die de inhoud van Omtzigts memo ’heel vervelend en beschadigend’ noemt. Hij probeert optimisme uit te stralen: „We gaan ook dit weer oplossen. Maar het is geen makkelijke fase.”

Het is bepaald niet nieuw dat het CDA niet in een makkelijke fase zit. Alleen in het laatste jaar al liep de partij van rel naar rel, met de mislukte lijsttrekkersverkiezing, het terugtreden van de net nieuwe partijleider Hugo de Jonge en de uiteindelijk mislukte campagne en verkiezingen. Maar de christendemocraten worstelen al langer met zichzelf: het is inmiddels bijna tien jaar geleden dat de machtspartij van weleer meer dan twintig zetels had in de Tweede Kamer.

Het zorgt voor serieuze zorgen binnen de partij. „Het CDA komt steeds dieper in het dal”, ziet oud-Kamerlid Maurits von Martels. „Er moet gewoon een herijking plaatsvinden, anders is het CDA ten dode opgeschreven.” Het fundament van de partij zit volgens hem ’diep onder het stof’.

Een oud-minister die de partij door en door kent, vindt dat het roer om moet in het CDA. Hij schetst een beeld van vastgeroeste christendemocraten die macht belangrijker vinden dan inhoud. „Er zit een soort tweede ring in het CDA die voortdurend present is. Een netwerk van oud-politiek assistenten, incrowd. Zo’n netwerk moet je ook hebben, maar als het vijftien jaar lang dezelfde mensen zijn dan is dat ongezond. Marnix van Rij (partijvoorzitter, red.) moet goed kijken naar de interne organisatie.”

Gebrek aan visie
De CDA-prominent ziet daarnaast een schrijnend gebrek aan visie bij de partij: „Al tien jaar lang wil het CDA in de macht zitten, maar dan moet je wel ideeën hebben. Daar ontbreekt het aan. Je moet weten waarom je de macht verdient.”

Die analyse wordt gedeeld door Tom van der Meer, hoogleraar politicologie aan de Universiteit van Amsterdam. „Je moet een onderscheidende visie hebben”, ziet hij. „Maar bij het CDA zijn er vooral verschillende ideeën over wat het verhaal moet zijn. Voor de partij zelf is het van belang om eerst intern op één lijn te komen.”

De christendemocraten zijn volgens Van der Meer zeker niet de enige partij met dat probleem. Hij signaleert dat de van oudsher grote partijen VVD, PvdA en CDA al sinds de opkomst van Pim Fortuyn begin deze eeuw daar tegenaan zijn gelopen.

„Thema’s als de multiculturele samenleving werden toen van belang. De VVD had daar als eerste moeite mee, met de afsplitsingen van Geert Wilders en Rita Verdonk. De partij is er pas bovenop gekomen toen ze zich richtte op economie en veiligheid. De VVD heeft het antwoord gevonden door de discussie over de multiculturele samenleving gewoon te passeren.”

Niet onderscheidend
Volgens de hoogleraar heeft het CDA de afgelopen tijd te veel de nadruk gelegd op thema’s die niet onderscheidend waren. Bij de laatste verkiezingen bijvoorbeeld door zich net als de VVD te richten op economie en veiligheid. Van der Meer: „De kiezer stemt dan liever op het origineel dan op de light-versie of de kopie.”

Maar de suggestie dat de partij na alle tegenvallende uitslagen en de hoog oplopende interne onrust nu ten dode zou zijn opgeschreven, wijst Van der Meer van de hand. „Ik geloof niet in dat soort doemscenario’s. Het balletje kan ook zo weer anders rollen. De grote trend is een andere. Partijen als VVD, CDA en PvdA hadden vroeger een vaste, grote achterban. Dat voordeel hebben ze verloren. Ze zijn nu gewoon een van de partijen in hun hoek en moeten daarin onderscheidend zijn met hun verhaal.”

En naast veel zorgen, klinkt er vanuit de partij ook hoop dat het tij uiteindelijk weer kan worden gekeerd. Ook al is de situatie nu volgens senator Peter Essers ’heel beroerd’ en ’uitermate vervelend’, hij is ervan overtuigd dat zijn partij ook deze klap te boven komt. En ook mét Pieter Omtzigt nog aan boord. „Ik ken hem lang genoeg. Je schrijft zo’n memo niet als je opstapt.” Essers ziet voor CDA’ers een uitweg uit het dal door tegenstellingen niet langer te vergroten. „Er zijn veel punten waar CDA’ers het over eens zijn.”

Ook oud-minister van Financiën Onno Ruding, die het in het verleden vaak opnam voor Omtzigt, denkt niet dat het stemmenkanon de partij verlaat. „In theorie is alles mogelijk, maar die indruk heb ik niet. Dat is ook niet zijn karakter.”

Coalitie
Niet alleen binnen het CDA, maar ook bij andere partijen worden de ontwikkelingen bij de christendemocraten met argusogen bekeken in het licht van de toch al moeizame formatie. De verwachting is dat informateur Mariëtte Hamer voorlopig nog wel even bezig is, een coalitie is met zich tegen elkaar verzettende partijen nog moeilijk te vinden.

En zonder het CDA wordt een logische meerderheidscombinatie nagenoeg onmogelijk. Bij meerdere potentiële regeringspartijen zijn dan ook zorgen over de stabiliteit bij de christendemocraten. Bij de VVD, waar het CDA als favoriete regeringspartner is bestempeld, werd daarom wel met opluchting genoteerd dat partijleider Hoekstra vrijdag laat weten dat hij ’gewoon doorgaat’ met de formatiegesprekken.

Maar oud-Kamerlid Von Martels betwijfelt of dat wel een goed idee is: „Zolang we intern niet op een lijn zitten moeten we ons niet met het landsbelang bemoeien. Ik zou tegen Wopke zeggen: denk er nog maar eens goed over na.” Een prominente CDA’er kijkt op zijn beurt tandenknarsend naar de al bijna drie maanden durende formatie: „Ik benijd Mark Rutte niet. Zo’n Kaag met haar woke-achtige discussies, de versplintering en zo’n CDA dat implodeert…”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Het CDA

Bericht door King George »

De ironie: Het CDA welke eens een stabiele politieke factor was als conservatieve bestuurderspartij en zich tot het laatst heeft verzet tegen euthanasiewetgeving is als geen ander in staat zichzelf te euthanaseren. Moeten we dit betreuren? Nee. Het CDA is namelijk allang geen conservatieve volkspartij welke eens voor een zeker maatschappelijk rentmeesterschap in de ruimere zin van het woord stond meer.
Laatst gewijzigd door King George op zo jun 13, 2021 12:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het CDA

Bericht door Ariel »

CDA-top in crisisberaad: lekte Omtzigt memo zelf?

De top van het CDA probeert dit weekend te redden wat er te redden valt met Pieter Omtzigt, die met een explosieve memo een bom onder de partij heeft gelegd. Dat melden ingewijden aan De Telegraaf.

Volgens bronnen binnen de partij belooft het een spannend weekend te worden met vooral veel telefonisch overleg tussen kopstukken. Hoekstra, interim-voorzitter Marnix van Rij en demissionair minister Ank Bijleveld (Defensie) proberen de neuzen weer dezelfde kant op te krijgen, weten betrokkenen.

Er zijn echter ook bewindslieden bij wie het geduld met Omtzigt begint op te raken. Zij zijn ervan overtuigd dat Omtzigt de memo zelf heeft gelekt, net op het moment dat er een nieuwe coalitie moet worden gevormd. In het stuk staan volgens hen meerdere onwaarheden. Het verwijt klinkt dan ook dat de man die de toeslagenaffaire aanzwengelde geen teamspeler is.

Bij die partijprominenten valt ook gemor te horen over de snoeiharde uitlatingen van de overspannen Omtzigt die daarmee de verhoudingen binnen de partij op springen zet. Hij zou daarmee bewust mensen voor de bus hebben gegooid. Er wordt zelfs hardop de vraag gesteld of de onderlinge verhoudingen nog wel te repareren zijn.

Mijnenveld
Maar er zijn ook weer CDA’ers die dat compleet anders zien. Zij breken juist een lans voor Omtzigt en zouden het onverteerbaar vinden als de eigenzinnige dossiervreter verloren gaat voor de partij. Het is aan Hoekstra om uit dit mijnenveld te geraken.

Terwijl de scherven door de christendemocraten nog bijeen worden geveegd, gaat de formatie na het weekend ’gewoon’ weer verder. Informateur Mariëtte Hamer ontvangt dan ook CDA-voorman Hoekstra, die eerst aanschuift met CU-leider Gert-Jan Segers en later op de dag met PvdA-leider Lilianne Ploumen.

In een tirade tegen alles wat er mis is bij het CDA legde Omtzigt deze week een bom onder zijn partij. In een intern memo, bedoeld om de dramatisch verlopen verkiezingen voor het CDA te evalueren, schetst Omtzigt hoe hij door partijgenoten is dwarsgezeten. In whatsapp-berichten van CDA’ers wordt Omtzigt uitgemaakt voor ’klootzak’, ’psychopaat’, ’teringhond’.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het CDA

Bericht door Ariel »

Wie had dat verwacht.....
Pieter Omtzigt zegt CDA-lidmaatschap op

Pieter Omtzigt zegt CDA-lidmaatschap op, hij wil terugkeren als onafhankelijk Kamerlid. Dat meldt Omtzigt via Twitter.

„Helaas is mijn inbreng voor de commissie-Spies op voor mij onbekende wijze gelekt naar de media”, schrijft Omtzigt op Twitter. „Dit stuk had intern moeten blijven om juist daar een inhoudelijke discussie te kunnen voeren en noodzakelijke vragen te stellen.”


Afbeelding
CDA-leider Wopke Hoekstra en waarnemend partijvoorzitter Marnix van Rij zijn geschrokken en teleurgesteld dat Kamerlid Pieter Omtzigt zijn lidmaatschap heeft opgezegd. "We kunnen niets anders dan zijn besluit respecteren, maar hadden op een andere uitkomst gehoopt", schrijven ze in een verklaring.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52066
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het CDA

Bericht door Mahalingam »

Als we de vijf virtuele zetels van Omtzigt mee tellen zitten er nog maar 3 CDA-ers in de 2-de Kamer.

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Het CDA

Bericht door King George »

En het CDA blijft zichzelf maar door euthanaseren.

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52066
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het CDA

Bericht door Mahalingam »

Medische privacy van Pieter Omtzigt in Zoom-meeting door Wopke Hoekstra besproken

350 partijleden kregen te horen op welke manier het CDA Omtzigt zijn "rust" wil gunnen

Partijleider Wopke Hoekstra en CDA-voorzitter Marnix van Rij via @CDAVandaag, vier dagen geleden: "Wij wensen Pieter een spoedig herstel. En wensen hem en zijn familie het allerbeste en hopen dat hij de rust kan krijgen die hij nodig heeft."

Partijleider Wopke Hoekstra en CDA-voorzitter Marnix van Rij op Zoom, dinsdagavond in een Zoom-call met 350 (!) partijleden: 'We hebben tientallen uren op Pieter ingepraat, Pieter zou medische hulp zoeken en zo'n document van 76 pagina's zegt iets over zijn gemoedstoestand. En ohja, het lek komt uit Pieters eigen kring.'

In die fluistercampagne Zoomcall waren een paar journalisten naar binnen gesmokkeld, waaronder Auke van Eijsden (#FF) van de kwaliteitskrant van chrrristelijk Nederland, het ND. Dat was niet de bedoeling, laat het CDA achteraf weten, maar kennelijk was het wel prima om persoonlijke en private gezondheidsdetails van Omtzigt te delen met honderden leden. Vergis u niet: het is allemaal opzet. Er komt een noodcongres aan, met gele en groene briefjes en de afgrijselijke Henri Bontebal die naar Wopkius Pilatus gaat salueren en zo, en Hoekstra wil graag zo veel mogelijk zieltjes in zijn uit elkaar scheurende kerk houden. De helft van de achterban is #TeamOmtzigt dus, Omtzigt moet zo labiel en onberekenbaar mogelijk worden afgeschilderd. Bij de NOS werken ze gewillig mee, getuige de aangepaste headlines die zich 180 graden met de spin mee bewegen. Want Omtzigt was immers ook kritisch op de media, en dat mag niet van de H. Parlementspers.

Het lek uit welke kring?

Over die "gemoedstoestand" waar Ank Bijleveld naar verwees en waarin Omtzigt zijn vernietigende analyse voor de interne onderzoekscommissie geschreven zou hebben: het CDA ontkent alleen dat 'drie sponsoren'-verhaal (en dat verhaal rammelt), aan de andere 75 pagina's over het toeslagenschandaal, de labiel verlopen lijsttrekkersverkiezing, de ideeënleegte bij de partijtop, de interne tegenwerking van het beste controlerende Kamerlid van Nederland, het publicatieverbod op zijn boek voor de verkiezingen en de verziekte onderlinge verhoudingen in het algemeen durft niemand zich te branden. Dat zegt meer over de "gemoedstoestand" van het CDA dan over die van Omtzigt.

Of het lek bij Pieter zelf zat? Wij weten tamelijk zeker dat hij het in ieder geval niet graag naar buiten wilde hebben. De 'kring' uit zijn (vermeende) citaat "Helaas Marnix, iemand uit de kring waarmee ik het document heb gedeeld, heeft het naar de pers gestuurd" kan ook slaan op mensen in de partij zelf: hij schreef het document voor de commissie Spies, niet voor zijn schoonmoeder. Het document dat wij in handen kregen, kwam niet via een CDA'er bij ons, maar is getuige de kenmerken van het originele Word-bestand wel bewerkt op/door/met/vanaf de (voormalige?) machine van oud-senator Pia Lokin, de ambtsopvolger van Liesbeth Spies in de Eerste Kamer. Daar hebben we vooralsnog geen nummer van weten te achterhalen, maar dat is een stukje van de puzzel. Wilde gedachte: als het inderdaad iemand uit Pieters eigen kring was, wilde die hem misschien wel bevrijden uit een onmogelijke strijd tegen de windmolens van Wopke, het pluche en de formatiebelangen van een partij die in zijn eigen modder weg aan het zakken is, en daarmee de weg vrijmaken voor werkelijk herstel. Want zelfs nu hij zijn lidmaatschap heeft opgezegd, is hij niet veilig voor voze fluistercampagnes.
https://www.geenstijl.nl/5159657/zoomtzigt/#more
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52066
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het CDA

Bericht door Mahalingam »

Nog even over die sponsoren die 1,2 miljoen aan het CDA gaven, zomaar voor de leut.
Impasse of niet, nadat Hoekstra als partijleider werd aangesteld doneerde Van der Wind in totaal maar liefst 1,2 miljoen aan het CDA.
Opvallend genoeg is één schenking van 175.000 euro van Movet Beheer BV, een van de bedrijven van Van der Wind, al op 12 februari 2021 gedaan. Dat is 12 dagen voor de door het ministerie van BZK gestelde deadline van 24 februari. Ook geeft hij op 23 februari (1 dag voor de deadline) nog eens 175.000 euro. Toch staan deze bedragen niet in het door BZK gepubliceerde overzicht.
https://www.geenstijl.nl/5159637/cda-we ... aal-prima/

Alles wat Peter zei over die financiering klopt dus wel.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52066
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het CDA

Bericht door Mahalingam »

CDA begint eigen partij

14 juni 2021 door Jop Eikelboom

Het CDA splitst zich af van Pieter Omtzigt en begint een eigen partij. Dat heeft lijsttrekker Wopke Hoekstra bekendgemaakt. De partij gaat verder onder de naam Groep CDA en gaat zich richten op christendemocratische kernwaarden als gemeenschapszin, rentmeesterschap en zorg voor naasten.

Door apart verder te gaan ‘rooft’ Groep CDA vier zetels van Pieter Omtzigt. Goed verdedigbaar, vindt Hoekstra. “Wij blijven als volksvertegenwoordigers de christendemocraten in dit land een stem geven. Bovendien hebben we bij de laatste verkiezingen 10 voorkeurszetels gehaald. Dat is meer dan heel Pieter Omtzigt bij elkaar.”

Het is nu de vraag hoe Groep CDA zich wil gaan onderscheiden van Pieter Omtzigt. Volgens demissionair staatssecretaris Mona Keijzer (die ook meegaat naar groep CDA) is het zaak om in te blijven spelen op urgente thema’s. “We moeten de mensen laten zien waar we voor staan: een hechte samenleving, gevoel voor traditie en waardering voor onze boeren. Kom maar terug over twee jaar: misschien zijn we dan wel een partij waar je niet omheen kunt in de formatie.”
https://speld.nl/2021/06/14/cda-begint-eigen-partij/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het CDA

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
do jun 17, 2021 9:12 pm

CDA begint eigen partij
[icon_lol.gif] Hij is leuk.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Het CDA

Bericht door Maarten »

CDA-oldenzaal kiest voor Omtzigt en breekt met Hoekstra...

https://www.welingelichtekringen.nl/pol ... tzigt.html
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het CDA

Bericht door Ariel »

Wat een verlies voor het CDA.... :no1: Komen ze die klap ooit te boven?
Oud-premier Van Agt verlaat CDA vanwege gebrek steun partij aan Palestijnen

Oud-premier Dries van Agt heeft zijn CDA-lidmaatschap opgezegd. In een verklaring schrijft Van Agt dat hij de „onbarmhartigheid van het CDA jegens het Palestijnse volk” niet langer kan verdragen.

Hij hekelt dat de partij meerdere keren tegen moties stemde die opriepen de Palestijnen te ondersteunen. De stem van het CDA was daarin bepalend. „Het stemgedrag van de CDA-fractie is mij rauw op het dak gevallen”, schrijft hij.

Kritisch
De 90-jarige Van Agt is al langer kritisch over de manier waarop het CDA naar de Palestijnse kwestie kijkt. In 2017 stemde hij al niet meer op de partij, maar op GroenLinks.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Het CDA

Bericht door King George »

Deze geriaat zou toch al in 2010 naar Groen Links zijn gaan overlopen als het CDA de gedoogovereenkomst met de PVV aan zou gaan? Tien jaar lang heeft hij de zaak dus nog getraineerd. En het CDA had deze agitator natuurlijk gewoon moeten royeren. Een lidmaatschap kan je eenmaal opzeggen. Hopelijk horen we nu niets meer van hem.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Het CDA

Bericht door Maarten »

Ach, van Agt is eeen fossiel, die met een been al in zijn kist zit... [icon_lol.gif]
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het CDA

Bericht door Ariel »

Martin Bosma (PVV) ontmaskert het CDA: ‘Ze stemden deze week vóór de EU vlag én voor Critical Race Theory!’

PVV-Kamerlid (en ondervoorzitter van de Tweede Kamer) Martin Bosma is deze week ernstig teleurgesteld geraakt in het CDA. De partij van Wopke Hoekstra gaat namelijk helemaal mee in de deugpolitiek van links. Bosma’s conclusie is méér dan terecht: “Abraham Kuyper is dood.”

Het CDA was ooit een partij die de christendemocratische waarden hoog in het vaandel had staan. Oké, het was geen oerconservatieve partij, maar het was wel een middenpartij die zich duidelijk baseerde op ouderwetse christelijke waarden.

Welnu, die tijd is niet meer. En nee, dat vind ik niet alleen, die mening wordt gedeeld door Tweede Kamerlid Martin Bosma (PVV). Want die heeft even gekeken naar het stemgedrag van het CDA deze week, en daarbij is het hem opgevallen dat de partij steeds weer meegaat in het narratief van deugend, woke, BLM-links.

“Het CDA stemt deze week: vóór de critical race theory,” aldus Bosma, “vóór de EU-vlag in de Kamer, vóór het verwijderen van blanke componisten uit het Concertgebouw.” Zijn conclusie liegt er niet om: “Abraham Kuyper is dood.” Kuyper was, natuurlijk, de grondlegger van de Anti-Revolutionaire Partij, de protestantse partij die later (met andere partijen) evolueerde in het CDA.

Het ergste hiervan is, natuurlijk, dat het CDA een ronduit racistische partij is geworden. Dat de ‘christendemocraten’ eurofiel tot op het bot zijn wisten we al langer. Maar ‘critical race theory’ is écht racistisch. De leer gaat er namelijk vanuit dat blanke mensen inherent en automatisch racistisch zijn ten opzichte van mensen met een andere huidskleur. Daarom moeten blanken geïndoctrineerd worden met een zogenaamd “anti-racistisch gedachtegoed.” Het is eigenlijk de leer van de erfzonde, maar dan op buitengewoon en uitgesproken onchristelijke wijze.

Deze leer is deze week per motie omarmd door het CDA. De partij is wat dat betreft gewoon niet meer te onderscheiden van D66 en GroenLinks, ironisch genoeg historisch gezien twee christendom-hátende partijen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie