Het CDA

Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Het CDA

Bericht door Pilgrim »

Briefje van Jan

Aan Hugo de Jonge

Posted on 17 september 2020 by Jan Dijkgraaf

Afbeelding

Meneer de Jonge,

U wilde mij spreken?

Ik ben één van de velen die op Twitter forse kritiek op u hebben geuit en ik las dat u mensen zoals ik ‘in het echt’ wil spreken, zodat u kan vertellen waar u mee bezig bent.

Nou, mail wat data en tijdstippen naar [email protected] en ik kom u ‘in het echt’ ontmoeten. Dus niet via de telefoon of via een videoverbinding, maar face-to-face. En geef uw mannetjesmaker een vrije middag.

U merkt, ik ben in een milde bui.

Want u heeft mensen die hun kritiek op u op felle wijze uiten, bijvoorbeeld door u ‘moordenaar’ te noemen, bij Jinek ‘twittertokkies’ genoemd en dat vind ik eerlijk gezegd niet kunnen. Het kabinet spreekt immers met één mond en premier Mark Rutte heeft het land in juni 2016 beloofd dat de term ‘tokkie’ als synoniem voor ‘aso’ niet meer gebruikt wordt. Dat u dat toch doet, is het zoveelste bewijs van de onbetrouwbaarheid van het kabinet.

Bij Jinek zei u dat dat gescheld op u “een projectie is van ongenoegen, zorg en angst op iemand als vertegenwoordiger van de politiek”.

Ik denk het niet. Er zijn tal van politici die nooit ook maar een beetje zo onder vuur worden genomen als u. Zo’n Kees van der Staaij van de SGP, een Renske Leijten van de SP, een Khadija Arib van de PvdA, een Harm Beertema van de PVV, een Wouter Koolmees van D66 en ook uw partijgenoot Wopke Hoekstra hebben er zelden of nooit last van, terwijl ze ook ‘vertegenwoordiger van de politiek’ zijn.

Het gaat dan ook helemaal niet om ‘vertegenwoordigers van de politiek’.

Het gaat om ú.

Specifieker: om uw daden.

Dat weet u zelf ook wel.

U constateert bijvoorbeeld: “Het is heel veel erger geworden, het is echt iets van de laatste maanden”.

Logisch.

Volkert van der Graaf werd (buiten de extreemlinkse biotoop) ook pas gehaat nádat hij Pim Fortuyn had omgelegd, u bent pas vanaf half maart echt in beeld.
Ik moest ook lachen om: “Het past misschien ook wel een beetje bij deze tijdsgeest”.
Als u dat echt denkt, zou u Geert Wilders eens moeten vragen of hij wat post kan doorsturen die hij sinds november 2004 ontvangt. Zeg er wel bij dat hij een zéér kleine selectie moet maken, omdat hij anders failliet gaat aan het inhuren van vrachtwagens die al die printjes moeten vervoeren.

Maar terzake.

Het gaat dus om uw daden.

Die maken mensen pislink.

Het tekort aan beschermingsmiddelen. Het richting kwetsbare ouderen sturen van mogelijk besmette zorgmedewerkers. Het gevangen zetten van die oudjes op hun kamers. Het in eenzaamheid laten sterven van de generatie die dit land na de oorlog heeft opgebouwd. Het blind volgen van het RIVM. Het gehannes met die corona-app. Het geknoei met de testcapaciteit. En dan moet die vréselijke coronawet nog komen. Die wet die ú, de ongekozen omhooggevallen onderwijzer, met steun van VVD, CDA, D66, ChristenUnie en wat meelopers in de Eerste Kamer, straks zo ongeveer dictatoriale macht geeft.

U zei bij Jinek ook nog dat de scheldpartijen op Twitter “in de weg blijven zitten”. En: “Het went nooit. Maar je moet het nooit onder je huid laten kruipen en niet je werk laten beïnvloeden”.

Dat laatste is nou precies de reden waarom u soms wordt toegescholden op social media.

Pure machteloosheid bij de mensen.

Als voor iedereen duidelijk is dat het land linksaf moet, gaat aankomend dictator De Jonge blind rechtsaf. Of andersom.

Al die scheldende Nederlanders zien dat dit land, op dit moment vooral door uw gekut met die tests en uw versoepelde quarantaine-richtlijnen voor zorgpersoneel, in een nog veel grotere ramp wordt gestort.

En meer mensen in de kist.

Dat wil ik u dus met alle liefde even ‘in het echt’ komen vertellen.

Ik kan de komende maand alleen 16 oktober niet, maar verder veeg ik mijn agenda graag schoon voor een bezoek aan Den Haag.

Een halfuurtje is meer dan genoeg, de diesel betaal ik zelf en ik neem mijn eigen drank mee.

Ik neem natuurlijk wél een camera mee.

Groet,

JanD

https://www.briefjevanjan.nl/aan-hugo-de-jonge-13/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Het CDA

Bericht door Pilgrim »

Aan Ferd Grapperhaus

Posted on 28 september 2020 by Jan Dijkgraaf

Afbeelding

Meneer Grapperhaus,

Volgens premier Mark Rutte bent u geloofwaardig als minster.

Het Nederlandse publiek ziet dat anders. Waar u precies een jaar geleden op drie na de meest vertrouwenwekkende minister was, bent u nu gezakt naar de twaalfde plek. Van de vijftien.

Heeft er natuurlijk alles mee te maken dat u uw eigen coronaregels tijdens uw bruiloft aan uw laars lapte, daarna een dealtje sloot met het Openbaar Ministerie om alleen u te beboeten voor die overtreding en tenslotte in het kabinet regelde dat uitgerekend voor de overtreding die u maakte geen strafblad meer volgt.

Daarin kwam eigenlijk alles samen: stuitende arrogantie, klassejustitie en machtsmisbruik.

Dat u plotseling zo slecht scoort heeft natuurlijk alles te maken met het slechte geheugen van de Nederlander.

Want het was sowieso een gotspe dat u überhaupt hoog heeft gestaan op die lijst.

Gisteren publiceerde Nathan Vos, de broer van de PvdA-fractievoorzitter in de Eerste Kamer, een foto van Mark Rutte, die met één hand aan het stuur en in zijn andere hand een appel door Den Haag fietste.

Daarbij plaatste hij de tekst: “This is the prime minster of The Netherlands, eating an apple while riding his bike, on the way to the government owned manor that he is allowed to live – but refuses to.”

Blijkbaar wilde ‘de broer van’ graag dat Engelstalig Twitter zou oppikken hoe geweldig het is dat Mark Rutte ‘zo gewoon is gebleven’ dat hij zelf fietst en weigert om gebruik te maken van de ambtswoning.

Als ik zo’n foto zie, denk ik altijd meteen aan Ruttes grootste politieke rivaal.

Van Geert Wilders zijn geen foto’s waarop hij vrolijk door Den Haag fietst met in zijn ene hand het stuur en in zijn andere hand een appel.

Dat komt doordat Geert Wilders als hij gaat fietsen een paar kogels in zijn rug krijgt en, nadat zijn keel is doorgesneden, een mes in het papiertje op zijn borst. Met de groetjes van Allah.

Dat Geert Wilders zo moet leven, valt u niet aan te rekenen. U bent, relatief, een new kid on the block.

Wat u wel valt aan te rekenen, is dat de politie en het Openbaar Ministerie heel veel tijd mogen stoppen in aangiften van fake-aanslagen op die aanstellers van KOZP, maar echte bedreigingen tegen Geert Wilders bij honderden terzijde schuiven.

En nog meer dat u persoonlijk meewerkte aan de doofpot die rijkelijk gevuld werd met bewijzen van een politiek gestuurd proces tegen Geert Wilders die ergens in 2014 in een zaaltje in Den Haag iets rapte over minder Marokkanen.

Zoals u ook toestaat dat de volgende politicus die een gevaar(tje) kan worden voor de politieke kaste, Richard de Mos, in een jarenlang juridisch gevecht is gesleurd voor iets wat politici al jaren doen: halbezijlstraën. Vriendjes matsen.

Ook zonder dat stuitende gedrag van u in coronatijd op uw eigen bruiloft had dat u al naar de kelder van de ministersranglijst moeten brengen.

Maar helaas hebben Nederlanders het geheugen van een goudvis.

Dus u gaat vast het losersgroepje met Ollongren, Van Engelshoven met Dekker nog wel verlaten.

Groet,

JanD

https://www.briefjevanjan.nl/aan-ferd-grapperhaus-6/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Het CDA

Bericht door Pilgrim »

Minder CDA-burgemeesters graag

Geplaatst op 3 oktober 2020

Afbeelding

Waarom hebben gedecimeerde partijen nog zoveel invloed in het Openbaar Bestuur? Goede vraag. Neem het CDA. Zwaar oververtegenwoordigd. Dat heeft natuurlijk niets te maken met ons-kent-ons. Nee, dat is omdat binnen die partij heel veel bestuurskracht te vinden is. Dat is ‘het verhaal’. Maar hoe zit het met die bestuurskracht? Laten we beginnen met een CDA-burgemeester die recent in het nieuws was.

Volgens Jos Wienen, burgemeester van Haarlem, was Darryl Danchelo Osenga, alias rapper Insayno, de juiste man voor het (rare) ‘ambt’ van stadsdichter. Hij zou vooral moeten ‘verbinden’. Jammer voor de burgemeester (en de rapper), maar niet iedereen in de Gemeenteraad zag een strafblad en grossieren in racistische, antisemitische en opruiende taal als kwaliteiten om te kunnen ‘verbinden’. Een man die hoopte dat de moordenaar van Fortuyn ook Wilders te grazen zou nemen als boegbeeld van de stad? Ondanks de bezwaren tegen de rancuneuze rapper hield de burgemeester voet bij stuk: de Wilders-hater was een echte verbinder en een prima keuze.

Ontluisterend dat Wienen tegen beter weten in volhield dat de haatrapper een aanwinst was voor Haarlem. Goed, er waren wat ‘vlekjes’ en er was een strafblad, maar Wienen “zou het heel naar vinden als zo’n creatieve geest voor het leven getekend zou worden.” Halfbakken excuses van Darryl waren voor hem voldoende om deze handelaar in haatteksten “een tweede kans” te geven en tegelijk zijn eigen imago van ‘ruimdenkende verbinder’ op te poetsen. Het liep anders toen de beerput helemaal open ging. Nauwelijks twee dagen na de benoeming van zijn protegé tot stadsrapper, moest Jos hem “met pijn in het hart” laten vallen. Wat een afgang! En zeker geen proeve van bestuurskracht.

Eerder, in Katwijk, dacht deze burgemeester al eens weg te komen met onder de pet houden van ‘incidenten’ met asielzoekers. Nu wilde hij weer smerige feiten verdoezelen. Maar gelukkig, net als toen in Katwijk lukte dat nu in Haarlem ook niet. De burgemeester moest bakzeil halen. Geen nood. Niemand in het bestuurderswereldje die hem daar op afrekent. Burgers misleiden voor de ‘goede zaak’ ziet men in die kringen als ‘bestuurskracht’. Daarvoor moet je juist beloond worden. Met een schouderklopje of met een carrièrestap van Katwijk naar Haarlem.

Om in burgemeestersland te scoren, moet je burgers projecten door de strot duwen die zij helemaal niet willen: een AZC, rare subsidies, een politiek statement (“Kijk mij eens aan de goede kant staan!”), een benoeming, enz. Dat heet dan ‘verbinden’. Maar het is geen verbinden als eenzijdig begrip moet worden opgebracht voor groepen die niets met onze manier van leven hebben en zich daar zelfs tegen afzetten. De autochtone burger betaalt dan gewoon de prijs. Die wordt buiten gesloten. Die moet zijn cultuur laten kritiseren door hen die ervan profiteren. Die moet zijn bek houden en inschikken. Dat is wat de Wienens en hun bazen onder bestuurskracht verstaan.

Maar o wee als de verbinders tegengas krijgen! Dan zijn ze gekwetst en ontpoppen ze zich als beroepsklagers. Ze hadden het zo goed bedoeld en nu zijn ze teleurgesteld, verdrietig, geraakt, ervaren ze ‘pijn’. Of ze meten – heel zielig – breeduit dat ze boze reacties krijgen of (verbale) bedreigingen van mensen die het allemaal niet zouden snappen. Voor dik betaalde bestuurders is zo’n houding niet erg professioneel. Toch kunnen ze de Machiavelliprijs ermee verdienen. De prijs die vernoemd is naar de man van de nuttige praktijkvoorbeelden voor al wie macht zoekt; een nepprijs toegekend door de vriendjes van pers en politiek.

Veel burgemeesters beschikken over deze ‘bestuurskracht’, het weg-met-ons-virus, met als venijnig symptoom het uitsluiten van niet politiek correcte stemmen. Zou zomaar een selectiecriterium kunnen zijn. We zien het bij Wienen. En om bij het CDA te blijven, hij is daar niet de enige. We zien het ook bij de ziekelijke PVV-hater Bruls, burgemeester van Nijmegen die heel ‘daadkrachtig’ een heksenjacht op Wilders aanvoerde en voorop liep om aangifte tegen hem te doen. Walgelijke man die als een dikke dictator het liefst een avondklok zou invoeren in Nederland. We zien het eveneens bij burgemeester Vroom van Krimpen aan den IJssel, die met dezelfde ‘daadkracht’ Baudet in de nazihoek drukte. We zien het bij Krikke (VVD), inmiddels vanwege totaal gebrek aan échte bestuurskracht, ex-burgemeester van Den Haag. Die dacht ook ‘daadkrachtig’ bezig te zijn toen ze verzweeg dat ze in de Schilderswijk van haar tas beroofd was. Het zou maar stigmatiserend zijn (drie keer raden voor wie.) om zoiets aan de grote klok te hangen.

Dit soort burgemeesters applaudisseert en schuddebuikt van het lachen om een walgelijke grap van Tommy Wieringa. We vinden ze niet alleen bij het CDA, maar het CDA heeft in ons land wel de meeste burgemeestersposten en kan dus veel kwaad aanrichten.

Nog (te) veel mensen menen dat het CDA een redelijke middenpartij is. Ze denken daarom dat CDA-burgemeesters een middenkoers varen. Het CDA koester dit imago. De waarheid is, dat de partij een linkse koers vaart in de hoop aan de macht te kunnen blijven om de vele bestuurdersposten veilig te stellen. Wie zijn ogen open heeft, ziet dat het CDA geen toegevoegde waarde heeft en dat ook die C nergens meer voor staat, of het moet zijn voor collaboratie met de EU. Dus voor massa-immigratie, klimaatgekte en verkwanselen van onze vrijheid en soevereiniteit. Het CDA is een zwalkende verraderspartij met verraderlijke deugburgemeesters. Daarom minder, minder, minder CDA burgemeesters graag.

Door: Wim van Schaik

https://ejbron.wordpress.com/2020/10/03 ... ers-graag/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het CDA

Bericht door Ariel »

Heibel binnen CDA over verkiezingsprogramma

Het samenstellen van de kandidatenlijst en het opstellen van het verkiezingsprogramma zorgt voor stevig geknetter binnen het CDA. Gesproken wordt van ’venijn’, ’gezeik’ en ’deining’.

Bij het CDA is het sinds de zomer al onrustig. De oorzaak daarvoor ligt in de pijnlijke lijsttrekkersverkiezing waarbij minister en vice-premier Hugo de Jonge (Volksgezondheid) uiteindelijk maar nipt won van Kamerlid Pieter Omtzigt. De lijsttrekkersstrijd scheurde het CDA grofweg in twee kampen: het wat linksere Hugo-kamp en het wat rechtsere Pieter-kamp.

Volgens een hooggeplaatste CDA’er speelt de gedenkwaardige lijsttrekkersverkiezing bij het opstellen van de CDA-lijst en het verkiezingsprogramma nog steeds een rol. „De partij is deze zomer verzwakt. De partij heeft in peilingen nog maar 13 zetels en is gespleten.”

’Jaknikkers-logica’
Volgens de bronnen vinden veel zittende Kamerleden dat ze hoger hadden gemoeten op de CDA-lijst. „Wie is er loyaal aan Hugo geweest, is het criterium”, duidt een betrokkene de situatie. De bron ziet dit als ’een jaknikkers-logica’.

Gesteld wordt tevens dat er ’eindeloos gezeik is over het verkiezingsprogramma’. Het draait vooral om de Europa-paragraaf in het verkiezingsprogramma. Volgens ingewijden hebben Hugo-aanhangers naar NRC gelekt dat Pieter Omtzigt een strengere Europa-paragraaf in het CDA-programma wilde dan Hugo de Jonge. „Het gaat er vrij venijnig aan toe.”

Zowel de CDA-lijst als het verkiezingsprogramma worden deze week verwacht. Maandag vergaderen provinciale kopstukken erover. Harold Schroeder, voorzitter van de provinciale afdeling Limburg, stelt dat het niet vreemd is dat het opstellen van de CDA-lijst momenteel schuurt. „In het verleden had het CDA 45 plekken om te vergeven, dan kan je iedereen wel van dienst zijn. Nu zijn het er nog maar 19. Ik snap dat dat dan een geworstel is.”

’Hugo heeft te weinig gezag’
Toch klinken de pijnlijke naweeën van de lijsttrekkersstrijd hem niet vreemd in de oren. „De lijsttrekkersverkiezing is heel ernstig geweest, de nasleep heel heftig. Het is niet gek dat dit niet met een magische beweging van een toverstaf zomaar weg is.”

Door sommige CDA’ers wordt ondertussen stevig aan de stoelpoten van De Jonge gezaagd. „Hugo heeft te weinig gezag. Hij zegt nooit: nu allemaal koppen dicht. Dat zag je natuurlijk ook al aan Grapperhaus met zijn huwelijk”, haalt een CDA-prominent uit. Een CDA-Kamerlid herkent dat. „Er is twijfel of Hugo het partijleiderschap wel aankan. Hij ziet er slecht uit. Bij Asscher vraag je je nooit af of hij het wel aankan, of bij Rutte. Bij Hugo wel.”

’Altijd wel deining’
Volgens een woordvoerder van De Jonge moet de soep niet zo heet worden gegeten als hij wordt opgediend. „Er is bij het CDA altijd wel deining over het opstellen van de lijst en het programma. Daar hebben we wel een traditie in. Maar meestal is dat binnenskamers.”

Relus Breeuwsma, provinciaal voorzitter van het CDA in Zuid-Holland, ziet dat ook zo. Hij draait al langer mee met het CDA en zag de gemoederen rondom de lijst al eerder hoog oplopen. Nu valt het volgens hem wel mee. Zijn partij is volgens hem na het vertrek van voormalig partijleider Sybrand Buma en de lijsttrekkersstrijd tussen De Jonge en Omtzigt bezig met ’een heroriëntering.’ „Dan moet je wel een beetje het wiel uitvinden en schuurt het soms flink. Is dat erg? Ik vind van niet.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Het CDA

Bericht door Pilgrim »

Aan Clowntje Clusterfuck

Posted on 26 oktober 2020 by Jan Dijkgraaf

Afbeelding

Meneer De Jonge,

Dus we weten dankzij het wekelijkse lek naar de vrienden van de NOS en de Telegraaf wat deze week het plan is: jullie geven het zogenaamd nog een week.

Dan is die Coronawet ook door de Eerste Kamer gejaagd en gaan jullie op basis van niet-actuele ‘actuele cijfers’ Nederland een avondklok en een strenge lockdown opleggen.

Niet omdat u als verantwoordelijk minister een potje heeft gemaakt van de testcapaciteit (onvoldoende beschikbaar), bron- en contactonderzoek (onvoldoende uitgevoerd) en die malle corona-app (onvoldoende geactiveerd).

Nee, omdat te veel mensen het voorbeeld van minister Ferd Grapperhaus (lekker feesten!) en Willem-Alexander (lekker reizen en lekker selfies maken!) volgen.

U gaat morgenavond in de persconferentie vast weer zeggen dat ‘we’ ons beter aan ‘de regels’ moeten houden, núl zelfreflectie tonen over het testen, het bron- en contactonderzoek en die flut-app en dan zal volgende week maandag Mark Rutte zijn MH 17-kostuum weer dragen voor een televisietoespraak.

Tegen iemand die wel een spiegel heeft, een spreekwoordelijke dan, zou ik zeggen: “Hoe vindt u zélf dat het gaat?”

Maar ja.

Zinloos.

En ondertussen sloopt u ook nog even het CDA van binnenuit.

Gezeik over die fraude bij de lijsttrekkersverkiezing. De log-files meteen na de verkiezing weggeflikkerd… Nou, dan weet je het wel.

Gezeik met de ‘running mate’. Die dus niet gestopt is met het inschakelen van zijn vriendjes in de media om uw positie te ondermijnen.

Gezeik om het verkiezingsprogramma. Dat moet van u vooral geen belemmeringen opwerpen voor de totstandkoming van het Groot Europeesche Rijk, maar sommige andere CDA’ers houden nog wel van Nederland.

Gezeik om de kandidatenlijst. Iedereen die tijdens de lijsttrekkersverkiezing niet voor u was, krijgt nu de rekening gepresenteerd (of de gelegenheid de eer aan zichzelf te houden).

Gezeik dus.

Waarvoor u, met die gladjakker van een voorzitter, óók verantwoordelijk bent.

Ook hier zou ik tegen iemand die wél een spreekwoordelijke spiegel heeft zeggen: “Hoe vindt u zélf dat het gaat?”

Al zal, zo eerlijk moet ik zijn, de vrije val van het CDA mij persoonlijk worst wezen.

Dat onnodig veel mensen ziek worden, dat onze landgenoten worden opgesloten, dat de economie volledig naar de knoppen wordt geholpen, dat vind ik allemaal veel erger.

Maar stiekem vraag ik me wel af hoe kort het geleden is dat we dachten dat het CDA weleens serieus de VVD kon gaan aanvallen bij de verkiezingen?

Ik moest het even opzoeken.

Het was tot 17 juni.

Vier maanden geleden.

Toen haakte Wopke Hoekstra af en besloot het CDA-partijbestuur zich over te leveren aan een constant falende praatjesmaker.

Aan Clowntje Clusterfuck.

De Kneus van Rotterdam.

Groet,

JanD

https://www.briefjevanjan.nl/aan-clowntje-clusterfuck/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het CDA

Bericht door Ariel »

Minister Ferd Grapperhaus komt niet op een direct verkiesbare plaats op de CDA-kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen te staan. Dat melden Haagse bronnen aan de politieke redactie van RTL..

Maar volgens mij staat hij helemaal niet meer op de lijst.

De lijst.

Mona Keijzer staat op plek zeven van de kandidatenlijst. Vier jaar geleden kreeg ze nog plek twee.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het CDA

Bericht door Ariel »

Weet je wie er wel redelijk hoog staat op de CDA lijst? Op nummer 10. Lucille Werner, de gehandicapte Nederlands televisiepresentatrice van Get the Picture, Lingo en Misverkiezing.

Afbeelding

De borsten van Lucille Werner zorgden voor een kijkcijferrecord in Lingo. Nu is het wachten of de borsten van Lucille ook goed zijn voor een stemrecord voor het CDA.
Lucille gaat de Tweede Kamer in: ‘Ik blijf een gelukkig, vrolijk en enthousiast mens’

Lucille Werner is de grote verrassing van de CDA-kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2021. Ze staat op plek 10 van de lijst, dus de kans is groot dat ze een plek krijgt in de Kamer. ,,Een beetje creativiteit in de politiek is niet verkeerd.’’

,,Hè...? Wat gaat zij nou doen? Lucille Werner CDA-Kamerlid?’’ zegt de 53-jarige televisiemaakster op het kantoor van de stichting die haar naam draagt. ,,Ik kan me voorstellen dat mensen zo reageren. Bijna niemand weet het nog. Maar als dit Wie is de Mol? zou zijn, dan heb ik toch wel genoeg hints gegeven. Kijk maar om je heen hier.’’

Aan de muren bij de Lucille Werner Foundation hangen fraaie prenten van Werner met koningin Beatrix, met premier Jan Peter Balkenende, Amsterdams burgemeester Eberhard van der Laan. En een foto van de twaalf kandidaten in badpak van de Mis(s)verkiezingen die ze heeft georganiseerd.

,,Het schuurt allemaal tegen beleid aan. En die Mis(s)verkiezingen hebben zoveel goeds opgeleverd voor mensen met een handicap in de samenleving dat ik dacht: wat geweldig als je op zo’n manier iets voor anderen kunt betekenen waardoor ze zelf vleugels krijgen.’’

Werner vertelt dat ze ooit achter de schermen in Hilversum als redacteur stiekem dacht aan haar ambitie presentatrice te worden. ,,Het voelt alsof de geschiedenis zich herhaalt. De tijd is nu rijp en ik heb de bagage.’’

Waarom wilt u de Tweede Kamer in?
,,De ervaring die ik de afgelopen jaren heb opgedaan, neem ik mee naar Den Haag om directer invloed te kunnen uitoefenen op beleid. Zo’n Kamerlidmaatschap, daar krijg ik enorm veel energie van. Om eerlijk te zijn voel ik me al Kamerlid. Ik ga het hele land door, ik word gevraagd op scholen en het bedrijfsleven om te praten over inclusie voor mensen met een beperking. Kamerlid zijn is anders, maar ik ben geen onbekende in het maatschappelijk veld.’’

Blijft u gelukkig als Kamerlid?
,,Ik verwacht dat ik als Kamerlid een gelukkig, vrolijk en enthousiast mens zal blijven. Het zal echt wennen zijn, iedere baan heeft leuke en minder leuke kanten. Ik zie het CDA als een organisatie waar je met deuren zult slaan en champagne zal ontkurken. Dat is overal zo waar ik heb gewerkt.’’

Hoe blijft u dichtbij uzelf in de Haagse slangenkuil?
,,Is die er dan? Ik ben niet op zoek naar een slangenkuil. Ik vind het heel lastig om niet bij mezelf te blijven. Ik zei tegen mijn man: weet je wat me het allerergste lijkt? Als ik ga praten en op mijn woorden moet gaan passen. Op het moment dat ik ergens zit en ik kan niet meer zijn wie ik ben, als ik dat verlies, dan gaat het niet goed met mij.’’

Hoe staat Nederland ervoor als het om gehandicapten gaat?
,,We doen het niet heel slecht. Als het gaat om toegankelijkheid voor mensen die mee willen doen, dan doen we het slechter dan andere Europese landen. Van de honderdduizend locaties die toegankelijk zouden moeten zijn, zijn er vijftienduizend écht toegankelijk. Daar kunnen we veel aan doen. Maar ik wil niet alleen focussen op mensen met een handicap, maar op inclusie voor oud en jong, arm en rijk. Inclusie moet een grondbeginsel zijn.’’

Geld is niet de maat der dingen, maar kunt u thuiskomen met de mededeling dat u behoorlijk minder gaat verdienen?
,,Ja. Voor mij is geld in het leven niet serieus een drijfveer geweest. Een Kamerlid verdient ook een heel mooi salaris. Maar ik voel me rijker door de foto’s aan deze muur. Daar kan geen geld tegenop.’’

Servaas, de man van Lucille, zegt: ,,Ik denk dat Lucille op haar plaats is door haar levenservaring en ook door de manier waarop ze omgaat met diversiteit. Ze kan heel goed water bij de wijn doen. En ik ken niemand die zo goed vooruitdenkt en touwtjes aan elkaar knoopt zoals zij.’’

Lucille: ,,En hij gaat nu voor het eerst op het CDA stemmen, die is alvast binnen! Want hij stemt altijd anders.’’

Waar bent u allergisch voor?
,,Ik ben vrij ongeduldig en een controlfreak. Dat zijn allemaal dingen die ik moet loslaten, denk jij nu. Waar ben ik allergisch voor, Ser?

Servaas: ,,Als mensen iets beloven en ze komen het niet na.’’ Lucille: ,,Maar ik blijf er niet lang in hangen.’’

U bent nu bekende Nederlander, loopt voorop en kunt doen wat u wilt. Straks bent u een van de CDA-soldaten die valt onder fractiediscipline. Kunt u die rolwisseling doormaken?

,,Natuurlijk is het heerlijk om tv-programma’s te maken. Maar als ik voor iets anders kies, dan geeft dat energie en vind ik het lekker om deel uit te maken van een team. Je kan niet helemaal je eigen gang gaan, dat was bij de omroep ook zo. Ik ga me keurig aan fractiediscipline houden. Wat kan ik als televisiemaker, als oprichter van een stichting, als presentator, als communicatiestrateeg, wat kan ik de partij brengen, wat kan ik Den Haag brengen? Een beetje creativiteit in de politiek is niet verkeerd. Daar kan ik me op verheugen.’’

U stapt in een enorm ongewisse tijd de politiek in.
,,Ik maak me wel zorgen over een samenleving die zo verhardt, waarin de verschillen zo zichtbaar worden. Ik vind dat we die kant niet op moeten gaan. Het klinkt misschien zalvend, maar de waarheid ligt in het midden. En zeker ook nu. Zoveel mensenlevens die te maken hebben met onzekerheid. Ouderen met angst voor een virus, jongeren die niet weten of ze werk krijgen. Het is best wel ingewikkeld nu. Hoe we eruit gaan komen met elkaar is eigenlijk onbekend. Hoe mooi is het dan om nu die stap te zetten? Omdat we toch met zijn allen in de mist rijden. Gekke tijd.’’

,,Mijn moeder zegt altijd dat het bedje voor mij niet was gespreid in het leven. Ze zegt: ‘Jij bent ook op je best living on the edge. Ik ontrafel iets graag, zodat er helderheid komt. Dan gooi ik er een creatief sausje in met inhoud, waardoor het weer een richting krijgt. Het leven is niet makkelijk voor me geweest, maar ik vind het juist door de complexiteit uitdagend. Ik denk dat het komt door mijn handicap. De hele dag ben ik met draadjes bezig, ik heb in mezelf iets ontwikkeld waardoor ik anders kijk. Dat heb ik gewoon. Als hier een pilletje zou liggen waardoor ik morgen rennend als een gazelle door het dorp ga, zou ik het toch niet nemen. Omdat ik graag word getriggerd door de uitdaging.’’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52066
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het CDA

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding

In deze film speelde Ronald Reagan, de latere president van de USA. Zij tweede termijn won hij met 49 van de 50 staten. Dus in de ogen van de burgers heeft hij het niet slecht gedaan.
Ook in India zijn veel filmartiesten die de politiek ingaan.

When movie stars become politicians – Bollywood’s tryst with the Indian election

A brief history of Bollywood film stars trying their luck with the ever-changing landscape of Indian politics

https://www.thenationalnews.com/arts-cu ... n-1.849450

In Pakistan is de baas van dit moment een ex-cricketer die voor veel Pakistaanse overwinningen heeft gezorgd (bij cricket dan wel).
Imran Ahmed Khan Niazi HI PP is the 22nd and current Prime Minister of Pakistan and the chairman of the Pakistan Tehreek-e-Insaf. Before entering politics, Khan was an international cricketer and captain of the Pakistan national cricket team, which he led to victory in the 1992 Cricket World Cup. Wikipedia
Dat Lucille dus politicus gaat worden is niet zo bijzonder, immers bekendheid heeft ze al.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het CDA

Bericht door Ariel »

Nummer 3 op de CDA lijst is geen liefhebber van FvD
Nieuwkomer CDA werkte in Brabant samen met Forum: ’Ik snap Hugo’s uitspraken over Baudet’

Het CDA heeft een nieuwe trofee: de Brabantse Inge van Dijk. Als derde op de voorlopige kandidatenlijst voor de Tweede Kamer is zij de hoogste nieuwe binnenkomer. Toch stuit de keuze nu al op kritiek. Het was namelijk Van Dijk die als voorzitter van het provinciale CDA-bestuur de geruchtmakende samenwerking smeedde met Forum voor Democratie in Noord-Brabant. „Ik kan je garanderen dat ik destijds best wel wat slapeloze nachten heb gehad.”

Voor de buitenwacht is de keuze voor Van Dijk een verrassende. Waar de afgelopen periode staatssecretaris Mona Keijzer steevast de eerste vrouw was op de CDA-lijst, is die positie nu vergeven aan een nieuw gezicht voor het Binnenhof, de 45-jarige Inge van Dijk. Ze staat na lijsttrekker Hugo de Jonge en running mate Pieter Omtzigt het hoogste op de lijst.
Spoiler! :
Op plek 3 na De Jonge en Omtzigt. Waarom denkt u dat ze bij het CDA op u zijn uitgekomen?

„Ik weet natuurlijk dat Brabant wel een belangrijke provincie is voor het CDA. Dus ik kan me wel voorstellen dat als je zo’n lijst samenstelt, aan Brabant een goede plek moet worden gegeven. Ik vind het mooi dat ze het lef hebben om een nieuwe vrouw op die plek te zetten.”

U zegt dat Brabant heel belangrijk is voor het CDA, waarom is dat zo?

„Van oudsher is het een provincie die CDA-minded is. Het is natuurlijk ook een heel grote provincie. Er gebeuren dingen die tekenend zijn voor de rest van Nederland.”

Denkt u daarbij aan boeren die zich verdrukt voelen? Kan het CDA de boer nog voor zich winnen?

„Ik hoop in elk geval dat een groot deel van de agrarische achterban inderdaad nog steeds vertrouwen heeft in het CDA. De sector heeft het heel zwaar, voelt zich verdrukt, onbegrepen. Agrariërs zijn ook boos. Heel pijnlijk om te zien.”

Wat gaat het CDA daaraan doen?

„Ik snap ook wel dat er iets moet gebeuren en dat we in transitie zijn met elkaar. Juist als je wilt veranderen met elkaar moet je geen ruzie maken, maar verbinding zoeken. Ik denk dat agrariërs dat aspect vooral heel erg missen.”

Dat raakt aan iets anders dat in Brabant speelt: de politieke samenwerking daar met FvD in de Provinciale Staten. In die samenwerking kun je meer voor de boer betekenen, toch?

„Het agrarische dossier en het gebrek aan ruimte dat er ervaren werd op dat dossier, is wel een belangrijke reden geweest dat de eerdere samenwerking tussen GroenLinks, D66, PvdA, VVD en CDA in Brabant is geklapt.”

Maar op het landelijke toneel heeft lijsttrekker De Jonge geen trek in samenwerking met FvD. Hoe kijkt u daar tegenaan?

„Ik snap wel dat Hugo die uitspraken doet. Als je kijkt hoe Baudet zich uitspreekt over CDA en VVD, snap ik dat wel.”

Toch blijft de vraag of het CDA Forum op het landelijke podium moet uitsluiten.

„Ja, kijk, onze lijsttrekker heeft daar een uitspraak over gedaan.”

En daar conformeert u zich aan?

„Ja. Dat is zijn standpunt en dat is hoe de vlag erbij hangt.”

Maar u bent daar niet erg enthousiast over?

„Kijk, toen ik als voorzitter van de CDA-afdeling Brabant een telefoontje kreeg en hoorde over de samenwerking met FvD gingen er twee emoties door me heen. Aan de ene kant denk je: wow, we kunnen een stap zetten om méér van ons verkiezingsprogramma te realiseren voor onze achterban. Maar anderzijds weet je ook gewoon hoe samenwerking met een partij als Forum binnen onze achterban ligt.”

Namelijk?

„Ik wist op het moment dat ik de telefoon neerlegde: nu is een deel van onze achterban opgelucht, want dat denkt dat er ruimte komt. Een ander deel is boos en zegt: hoe haal je het in je hoofd om samen te werken met zo’n partij.”

Is de discussie over samenwerking met Forum al geluwd?

„Ik denk dat als zo’n onderwerp weer actueel wordt, dat je er wel weer discussie over krijgt. In Brabant hebben we die keuze ook op een gegeven moment gemaakt. Het was echt geen leuke periode. Ik kan je garanderen dat ik best wel wat slapeloze nachten heb gehad. Want iedereen is op een gegeven moment boos. Toch ben ik er wel trots op dat – hoewel misschien niet iedereen het eens is met de keuze voor FvD – er wel rust is in Brabant. Er wordt gewoon bestuurd, we gaan weer vooruit. Soms zul je daar je eigen principes en meningen, hoe moeilijk de keuze ook is, even voor opzij moeten zetten.”

Hoe kijkt u terug op de CDA-lijsttrekkersverkiezing van afgelopen zomer?

„Aan de ene kant was ik wel trots dat we daar zo veel goede mensen hadden staan, aan de andere kant doet het natuurlijk wel zeer als je ziet dat die verkiezing zo’n nasleep kreeg. In Brabant hadden we graag gezien dat er een streep onder was gezet. Nu vooruit, echt vooruit. Er is niets groters dan de partij, zeg ik altijd. Daaraan zullen we echt meer dienend moeten zijn.”

Maar dat gebeurt dus niet. Er zijn partijgenoten die kritiek uiten op de lijsttrekker. Hij zou geen gezag hebben, te mild zijn geweest voor Grapperhaus met zijn huwelijksmisser, te veel op zijn bordje hebben als coronaminister om het CDA goed door de verkiezingen te kunnen loodsen.

„Ik vind het vooral, los van alle kritiek, bewonderenswaardig dat die man überhaupt de energie heeft om overeind te blijven staan. Het is natuurlijk het minst populaire dossier op dit moment, corona, en je kunt er veel kritiek op hebben. Maar ga het maar doen. En neem daarnaast ook nog maar de verantwoordelijkheid voor de partij voor je kap. Je kunt het natuurlijk heel negatief uitleggen, maar ik denk: je moet hier ook maar het lef voor hebben.”

Het lijkt soms wel dat het CDA verwikkeld is in een soort richtingenstrijd. Herkent u dat?

„Ja, wel een beetje. En misschien is dat ook wel iets van alle tijden. De maatschappij is zich misschien ook wel opnieuw aan het oriënteren en als middenpartij ben je natuurlijk een afspiegeling van die samenleving.”

Is dat niet waar de schoen wringt? Een pluk CDA’ers wil helemaal niet naar het midden, maar naar rechts van het midden.

„Wellicht. Maar er zijn ook CDA’ers die links van het midden willen zitten. Maar ik ben gewoon echt een CDA’er die een ouderwetse volkspartij wil zijn. Ik geloof dat daar vanuit vroeger onze kracht zat. En ik wil dat een beetje meer terugkrijgen.”

Op wie heeft u gestemd bij de lijsttrekkersverkiezing?

„Dat doet er niet toe.”

Niet op Hugo de Jonge dus?

„Dat doet er niet toe.”

Waarom wilt u dat niet zeggen?

„Vanuit de afdeling Brabant hebben we gezegd dat we het niet meer willen hebben over kamp-Hugo of kamp-Pieter. En daar sta ik gewoon helemaal achter.”

U bent de eerste vrouw op de CDA-lijst. Is dat belangrijk voor u?

„Dat heb ik nooit zo gehad. Toen wij als college in de gemeente Gemert-Bakel begonnen met vier vrouwen, was dat landelijk nieuws. Onze burgemeester werd gebeld met de vraag of hij niet grotere parkeervakken nodig had. Hahaha! Maar wij keken elkaar echt zo aan van: hoezo is dit nieuws? We stonden toch boven aan de lijst? We hebben toch de kwaliteiten? Het is gewoon geen issue.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Het CDA

Bericht door Pilgrim »

Aan Wim van de Camp

Posted on 1 november 2020 by Jan Dijkgraaf

Afbeelding

Wim,

Ouwe wachtgeldtrekker!

Sorry dat ik nu pas reageer.

Ik was even afgeleid door die Franse vrouw die donderdag in de Notre-Dame de l’Assomption haar hoofd verloor. Niet aan God, maar aan een volgeling van Allah. Ze stond bij het wijwatervat toen haar keel werd doorgesneden.

Het gebeurde nog geen 24 uur nadat jij als eerste Nederlandse politicus die niet behoort tot vooruitgeschoven posten van het islamitische veroveringsleger als Denk en Nida je bijl aan de wortels van de Nederlandse Grondwet zette.

Dat deed je zo:

https://tpo.nl/wp-content/uploads/2020/ ... .39.48.png

Het bewust beledigen van andermans religie valt dus niet onder de vrijheid van meningsuiting, vind jij.

Tussen neus en lippen door erken je met ‘verwerpelijke religie’ gelukkig wel dat al die islamitische aanslagen niet voortkomen uit achterstelling bij het verdelen van de stageplaatsen. Of uit geestelijke malheur in een enkel jongemannenhoofd die wordt gebrambakkerd onder het containerbegrip ‘verward’.

Dus dat scheelt.

Laten wij het eens hebben over het beledigen van andermans religie en de vrijheid van meningsuiting.

Mijn moeder was christelijk.

Zij heeft mijn zusje en mij tijdens de opvoeding duidelijk gemaakt dat vloeken haar kwetste. Gevloek was, in haar ogen, een belediging van haar religie. Ze vroeg, als ik het toch deed, of ik het niet meer wilde doen. En later, toen ze allang oma was, vroeg ze, als ik het toch deed, of dat nou nodig was.

Daardoor ben ik het minder gaan doen.

Vrijwillig.

Ik vond dat ik het mócht doen, en dat vind ik nog, maar ik hield rekening met haar gevoelens. En nu ze alweer ruim drie jaar dood is, houd ik er nog rekening mee. Want telkens als ik in een stukkie ‘godverdomme’ schrijf, overweeg ik het weg te halen. Voor mijn moeder.

En soms laat ik het bewust staan, omdat het functioneel is – bijvoorbeeld als ik wil bewijzen dat ik daarna niet hoef te vrezen voor mijn leven.

Stel nou dat mijn moeder vroeger na een vloek van mij, of na “God was een pedofiel”, naar de keuken was gelopen, een hakmes uit de keukenla had gepakt, de straat op was gegaan en in de salafistische moskee (die er in die goeie ouwe tijd natuurlijk helemaal niet was) een vrouw had onthoofd omdat iemand haar religie had beledigd. Of dat ze een bomgordel onder haar keurige Bijenkorf-pakje had aangetrokken en tussen Capelsebrug en station Blaak een Metro-stel had opgeblazen onder het uitroepen van “Jezus is de grootste”.

En dat mijn opa en oma dan tegen de media hadden gezegd: “Het was altijd zo’n lieve meid”.

Dat kun je je toch niet indenken, Wim?

Aanhangers van Allah doen dat wel.

Niet alleen vroeger, ook vandaag de dag nog.

Ze zijn in staat een wereldoorlog te beginnen, met allemaal eenmanslegertjes met hakmessen, om te zorgen dat hun God niet meer beledigd wordt.

En dan zijn mensen zoals jij, die tientallen jaren hun zakken vulden als vólksvertegenwoordiger, bereid om onze Grondwet, onze heilige Grondwet, aan te laten passen om dat te voorkomen. Buigen met het gezicht richting Mekka.

Het is met moslims die de scheiding van kerk en staat niet respecteren net als met de activisten van Black Lives Matter, Wim. Ze vragen niks, ze eisen. Ze willen niet in gesprek, ze willen hun eisenpakket gerealiseerd zien. Desnoods met intimidatie en geweld.

Het zijn Rupsjes Nooitgenoeg.

Daarom moet je ze geen millimeter ruimte geven.

Geef je ze een andere dan je middelvinger, dan ben je je hand kwijt.

Of je hoofd natuurlijk...

Groet,

JanD

https://www.briefjevanjan.nl/aan-wim-van-de-camp-2/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het CDA

Bericht door Ariel »

CDA slaat volledig linksaf, lijsttrekker De Jonge noemt programma “een radicale keuze”

Het CDA, onder leiding van lijsttrekker Hugo de Jonge, presenteert een nieuw “radicaal” partijprogramma. Al lijkt het vooral op een samenraapsel van PvdA- en GroenLinks-ideeën, aan elkaar gebonden met platitudes waar de sticker van D66 nog op zit. Want het CDA kiest voor “een sterke samenleving waar we met elkaar de verantwoordelijkheid nemen voor het land waarin we leven”. Krachtig hoor!

Het CDA wil het minimumloon met 10 procent verhogen bij een 40-urige werkweek en de partij wil een ander (meer regionaal) kiesstelsel. Ook moeten er in tien jaar tijd een miljoen duurzame woningen bij en moet de kinderopvang rechtstreeks door de overheid gefinancierd worden. Verder wil het CDA de Nederlandse economie met grote projecten zoals een hogesnelheidslijn uit het slop trekken. Tot zover de enigszins concrete maatregelen.

In het concept-verkiezingsprogramma Zorg voor elkaar wagen ze zich ook aan de zweverige kant van beleid, we moeten namelijk “omzien naar elkaar” want “een samenleving bestaat niet uit 17 miljoen individuen”, aldus De Jonge. Het CDA wil dus gewoon kunnen strooien met geld en dat vervolgens ‘solidair’ noemen. En dan gokken ze er maar op dat deze 17 miljoen individuen geloven dat we allemaal nog steeds onderdeel zijn van één gemeenschap. Ik denk dat we, gezien de onthoofdingen van afgelopen tijd, dat station al een paar jaar geleden zijn gepasseerd.

Maar om ook hun rechtse kiezers toch wat te paaien komen ze met het strafbaar maken van het verheerlijken van geweld en terrorisme. Nou, dat zal de videogame-industrie leuk gaan vinden! Maar serieus, wat voegt dit nou toe? Het oproepen tot geweld is al strafbaar en het verheerlijken van geweld of terrorisme is niet perse hetzelfde als het doen van zo’n oproep.

Het CDA probeert gewoon tegen links aan te kruipen en is daarmee eigenlijk een soort GroenLinks/D66 geworden met wat minder windmolens, maar dan nóg saaier ook.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Het CDA

Bericht door Pilgrim »

Aan Hugo de Jonge

Posted on 18 november 2020 by Jan Dijkgraaf

Afbeelding

Meneer De Jonge,

In juni zei nog 73 procent van de Nederlandse bevolking zich zeker of waarschijnlijk te laten vaccineren tegen corona.

Deze week is dat volgens I & O Research nog slechts 59 procent.

Zo’n cijfer zegt veel meer over het vertrouwen van de Nederlandse bevolking in uw beleid dan een opiniepeiling van het gekleurde EenVandaag Opiniepanel.

Zelfs als deze trend zich níet doorzet, zitten we al onder de kritische grens van 60 procent die nodig is om ‘groepsimmuniteit’ te krijgen.

Hoe zou dat nou komen?

Ik wilde de oorzaken in grotemensentaal met u doornemen, maar ik begreep gisteren bij de persconferentie dat het kabinet een nieuwe communicatiestrategie heeft: behandel het volk als een stel debielen.

Anders kan ik het “De Goedheiligman gaat in zijn eentje inkopen doen” van premier Rutte niet verklaren.

Dus laat ik u ook op infantiele toon uitleggen waarom de bereidheid een coronaprik te gaan halen zo hard is afgenomen.

U maakte tot nu toe alleen maar foutjes.

U had te weinig testjes.

U had te weinig mensjes die telefoontjes konden plegen met mensjes die contactjes hadden gehad met mensjes die corona kregen.

U praat alleen met (nou ja: tegen) mensjes als uw mannetjesmakertjes er voordeel in zien.

U vond het niet nodig dat zieke mensjes die in de zorg werkten thuis bleven.

U maakte een stom appje.

U zei dat zusters in de thuiszorg en verpleeghuizen geen mondkapjes mochten dragen.

U bedacht een wetje dat ervoor zou zorgen dat alle mensjes als u zei dat ze moesten springen, vroegen: “Hoe hoog?”.

U hield uw mond toen uw vriend Ferd op zijn bruiloft met zijn schoonmoeder stond te tongen.

U gaf het slechte voorbeeld door met uw gezinnetje gewoon gezellig met vakantie naar het buitenland te gaan.

U zei dat wie geen prikje nam misschien minder rechten zou krijgen dan wie het wel deed – en daar houden de mensjes in dit land niet van.

U kon alleen maar de baas worden in uw eigen partij doordat uw vriendjes rommelden met de stemmen.

U bedacht een ingewikkeld soort dashboard om te kijken hoe erg het met corona was en daar kijkt nu al geen hond meer naar.

U wordt zelfs door uw eigen collega’s in het kabinet iemand met debiele waanideeën genoemd.

U kwam met een stappenplan voor maatregelen waar u zich zelf geen dag iets van heeft aangetrokken.

U besliste dat mensjes niet naar de begrafenis van tante Corrie mochten, maar wel naar de hoeren – en dat begrijpen de mensjes niet.

U heeft bijna altijd vergrote pupillen.

U zegt maandenlang dat mondkapjes niet helpen, en gaat vanaf 1 december een boete geven aan mensjes die geen mondkapje dragen.

Alles wat u aanraakt gaat fout.

Nee, dat is niet eerlijk. Eén ding deed u wel goed. Oude mensjes die wachten op een plekje in een verzorgingstehuis hoeven dankzij u niet meer zo lang te wachten.

Er is weer plek.

Dus ik snap wel dat de mensjes even geen zin hebben om een prikje te halen.

Als u zegt dat het moet en dat het niet gevaarlijk is, is dat de beste reden om het niet te doen.

Snapt u?

Groet,

JanD

https://www.briefjevanjan.nl/aan-hugo-de-jonge-17/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het CDA

Bericht door Ariel »

Ik kan hier niet om huilen. Het enige probleem is dat afvallige CDA kiezers zich aansluiten bij de VVD.
CDA’ers maken elkaar het leven zuur

Volgende week houdt het CDA zijn partijcongres in aanloop naar de verkiezingen van maart volgend jaar. Hugo de Jonge moet de kar trekken, maar ligt wekelijks onder vuur om zijn optreden als minister in coronatijd. Ook binnen zijn eigen CDA wordt hard over hem geoordeeld. Of hebben sommige christendemocraten nog andere motieven?

Als vertrekkend CDA-leider glunderde Sybrand Buma in het voorjaar van 2019. Niet alleen had hij een fraaie burgemeesterspost in Leeuwarden in de wacht gesleept, de partij zat volgens hem in een ’luxepositie’. Er waren namelijk meerdere kroonprinsen en ook een kroonprinses die hem konden opvolgen. Met ruime keus en een onderlinge collegiale omgang moesten veronderstelde kandidaten Wopke Hoekstra, Hugo de Jonge en Mona Keijzer er toch wel uitkomen.

Ruim anderhalf jaar later ziet de wereld er ineens heel anders uit. Buma’s opvolging is uitgelopen op een koningsdrama en het CDA staat op verlies. „We gaan op het ravijn af”, voorspelt een hooggeplaatste CDA’er. Volgens Kamerlid Martijn van Helvert gaat het ’stroef’. „Heel spannend”, zegt dijkgraaf Hein Pieper, de voormalig voorzitter van de machtige afdeling Overijssel, op de vraag of hij denkt of Hugo de Jonge de verkiezingsrace wel volhoudt. „Die spanning is er wel. Ik denk soms: jongen, wat heb je veel te verstouwen.”

Flamboyant
De Jonge weet veel het nieuws te halen, maar de aandacht die hij genereert is zelden positief. Alles wat mis gaat rond corona kleeft al snel aan de minister, die met zijn flamboyante schoenen en zonnebankgloed voor een deel van de achterban toch al even wennen is na zijn voorgangers Van Agt, Lubbers, Balkenende en Buma.

Zou het CDA de sterren van de hemel spelen in de peilingen, dan zou je er niemand over horen. Maar de partij staat op verlies. Voor het op de kaart zetten van het CDA lijkt De Jonge het te druk te hebben, wat de achterban nerveus maakt. Binnen het CDA zwelt kritiek aan die begint te lijken op het zagen aan de stoelpoten van de prille partijleider.

Zo viel het tijdens kabinetsberaden over de coronacrisis de afgelopen maanden op dat De Jonge diverse CDA’ers tegenover zich zag. Wopke Hoekstra, Mona Keijzer, Ank Bijleveld en zelfs Ferd Grapperhaus voelden zich niet content met de denkrichtingen van de voorman als een avondklok en een lockdown. Zij willen meer aandacht voor de economische effecten en vooral de effectiviteit van de maatregelen, terwijl De Jonge zijn ogen vooral op de zorgcijfers gericht heeft. Tot ergernis van betrokkenen werd sommigen van hen door de omgeving van De Jonge een gebrek aan loyaliteit richting de leider verweten.

Toch valt in het CDA te horen dat zijn coronakoers slechts deels de ergernis over De Jonge kan verklaren; het feit dat deze op straat ligt geeft ook aan dat de nieuwe leider gezag ontbeert na de nipt gewonnen lijsttrekkersverkiezing. Een prominent merkt op dat hij ’te weinig leiderschap toont om de verschillende kampen te verbinden’. Rond De Jonge valt juist te horen dat hij met Hoekstra, Omtzigt en Keijzer een mooi team heeft dat elkaar aanvult.

Weigering Hoekstra
In de partij klinkt minder optimisme. Om te beginnen is er nog veel frustratie over de weigering van Wopke Hoekstra om zich kandidaat te stellen. Onder prominente CDA’ers wordt gesproken over een ’ernstige’ fout van partijvoorzitter Rutger Ploum om een lijsttrekkersverkiezing te organiseren in de coronacrisis en in een campagnefilmpje in cabriolet bij het ministerie van Financiën te verschijnen, de indruk wekkend dat Hoekstra in de race zou zijn. Zo zouden valse verwachtingen bij de CDA-leden zijn gewekt, want de volgende dag bedankte Hoekstra voor de eer.

De kroonprins gold als droomkandidaat voor het CDA-leiderschap en als enige serieuze optie om zittend premier Rutte van zijn troon te stoten. Zijn populariteit is nog steeds groot. Een voormalig stemmenkanon van het CDA vat het als volgt samen: „Er is in het CDA een Hugo-kamp en een Pieter-kamp, maar twee derde is van het Wopke-kamp.”

Het geeft Hoekstra een onuitgesproken mandaat om zijn eigen plan te trekken, ook in kabinetsoverleggen. De minister geeft aan niet te willen terugblikken. „Vanzelfsprekend ben ik beschikbaar om er samen met De Jonge en anderen straks hard aan te trekken in de campagne.”

Omtzigt
Intussen is er nog iemand die aan de CDA-macht ruikt: Pieter Omtzigt. Het Kamerlid verloor de lijsttrekkersstrijd op het nippertje. Er ontstond zelfs een beeld dat de stembusgang niet helemaal eerlijk was. Niemand minder dan zijn eigen vrouw kreeg een bevestiging dat ze op Hugo de Jonge had gestemd in plaats van op haar echtgenoot.

Omtzigt verklaarde uiteindelijk akkoord te gaan met de uitslag, maar het zaadje van wantrouwen was geplant. Gefluisterd wordt dat hij na de verkiezingen het fractievoorzitterschap verwacht, maar rond de lijsttrekker klinkt dat De Jonge hem liever in het kabinet parkeert. De vraag is hoe gedwee Omtzigt zich zal opstellen op het moment dat de CDA-fuik te smal voor hem wordt.

En dan is er nog Mona Keijzer, de staatssecretaris uit Volendam en voormalig nummer twee. Haar gooi naar het leiderschap mislukte eveneens. Het is een publiek geheim dat De Jonge en Keijzer elkaar niet liggen. Boze tongen beweren dat een rancuneuze De Jonge haar helemaal niet op de lijst wilde, nadat ze haar achterban had opgeroepen om op Omtzigt te stemmen, iets wat rond De Jonge wordt ontkend.

App-groepjes
De sfeer in de partij is intussen ’apathisch’, klinkt het. Worden interviews van de leider in CDA-kringen doorgaans enthousiast in app-groepjes verspreid, geliket en geretweet, na een vraaggesprek met De Jonge in NRC vorige week bleef het nagenoeg stil. „Niks aan”, recenseert een actief en ervaren partijlid aan het Binnenhof dat maar moeilijk aan de nieuwe leider kan wennen. „Het wordt steeds stiller bij mijn partij. Alleen als we een zetel stijgen in een peiling, wordt het in app-groepjes rondgestuurd alsof we het WK gewonnen hebben.”

Een partijprominent uit de regio zegt onvrede in de achterban te merken en heeft de moed al opgegeven. „Met Hugo wordt het niks. Hij bedoelt het goed, maar met hem wordt het met het CDA deze verkiezingen niks.”

Senator Ria Oomen hekelt het anonieme gelek van CDA’ers van de afgelopen tijd. „Ik heb soms het idee dat partijgenoten via Haagse sores verdeeldheid proberen te zaaien. Nog niet iedereen is blij met de plek die men heeft op de lijst”, zegt ze. Wie bijvoorbeeld dan? „De nummer twee is niet heel blij met zijn plek. Pieter was graag nummer 1 geworden. Dat ettert bij hem toch een beetje na”, weet de senator.

Gesloten boek
Omtzigt zelf ontkent. De lijsttrekkersverkiezing is voor hem een gesloten boek. „Vanuit mijn nieuwe rol als running mate met Hugo de Jonge en vicefractievoorzitter ben ik volop bezig met belangrijke debatten, zoals over het toeslagenschandaal, pensioenen, de Brexit en de rechtsstaat in Nederland en Europa. Die nieuwe rol went goed, al is het er niet rustiger op geworden.”

Maar elders in de Tweede Kamerfractie ziet men hoe druk De Jonge het heeft met de coronacrisis en leeft men tussen hoop en vrees. „Als we het tij willen keren dan moeten we Wopke Hoekstra naar voren schuiven”, zegt een Kamerlid. „Je kunt niet én campagnevoeren én corona doen.” Collega Martijn van Helvert ziet ook wel dat het ’stroef’ gaat. Erg? Niet per se. „Het mag best stroef gaan. Dat deed het bij Lubbers ook in het begin.”

’Mission impossible’
Onder prominenten klinkt dat De Jonge met een ’mission impossible’ is opgezadeld en te vroeg op het schild is gehesen. Een oud-minister merkt op dat het het CDA na de ontzuiling aan een verhaal ontbreekt dat een achterban echt aan het CDA laat kleven. Met Hoekstra zou het CDA wellicht beter scoren, maar ook dan zou dit verhaal missen. „Het enige wat Hoekstra heeft, is uitstraling”, meent de CDA-prominent.

Oud-minister Marja van Bijsterveldt, voor wie De Jonge eerder politiek assistent was, zegt dat het niet anders kan dan dat hij als coronaminister in deze tijd kritiek krijgt.

Ze ziet ook dat het in de partij nog wat nasmeult na de tumultueuze leiderschapsverkiezing. „Zo’n verkiezing roept niet altijd het beste op in mensen, zullen we maar zeggen. Het gaat toch om macht. Maar Hugo heeft wel verantwoordelijkheid genomen.” Dat sentiment leeft volgens de oud-partijvoorzitter ook onder veel leden. „Ga er maar aan staan, hij doet het allemaal toch maar. En met veel energie en optimisme. Het nemen van verantwoordelijkheid wordt bij het CDA gelukkig nog altijd gewaardeerd.”

Grote vraag is of kiezers voldoende overtuigd raken door De Jonges verantwoordelijkheidsgevoel en het CDA weten te vinden bij de verkiezingen. Als dit tegenvalt en meerdere kroonprinsen en -prinsessen in de coulissen blijven loeren naar de troon, is een paleisrevolutie nimmer uitgesloten.

Hugo de Jonge wilde niet reageren.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Het CDA

Bericht door hans van de mortel »

Ik mocht die Hugo de Jonge al vanaf het begin niet.

En inderdaad, zijn 'mooie' schoenen speelden daarbij een belangrijke rol. Je kunt privé nog zulke rare fratsen uithalen, maar wanneer je een publieksfunctie bekleedt, geef je daar dan ook rekenschap van. En dat lukte niet bij hem. Dan lukt al het andere - logisch geredeneerd - ook niet. Zelfs niet met een paar andere opvallende schoenen.

Lukte het dan wel bij Rutte? Ook niet. Het ligt echter niet aan zijn schoenen, maar aan zijn constante 'sorry'-gedrag wanneer hij het weer eens heeft laten afweten met zijn verantwoordelijkheidsgedrag. Een minister-president wiens meest opvallende gedrag het steevast dempen van putten is waar kalveren in zijn verdronken, heeft wat uit te leggen. En dat doet Rutte dan ook vol overgave. Hoe?

"Sorry!"

En het kabinet gaat over tot de orde van de dag.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Het CDA

Bericht door King George »

Heeft Hugo de Jonge vergeten in zijn eigen spiegeltje te kijken? Want het komende opstappen van Hugo de Jonge kan wel eens geen groot gemis zijn en we zouden wel eens heel goed zonder Hugo de Jonge kunnen.

https://www.dagelijksestandaard.nl/2020 ... ed-zonder/
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het CDA

Bericht door Ariel »

King George schreef:
za dec 05, 2020 2:14 pm
Heeft Hugo de Jonge vergeten in zijn eigen spiegeltje te kijken? Want het komende opstappen van Hugo de Jonge kan wel eens geen groot gemis zijn en we zouden wel eens heel goed zonder Hugo de Jonge kunnen.
Laat hem nog maar even blijven, zodat met een beetje geluk het CDA implodeert.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Het CDA

Bericht door Maarten »

Het CDA-bestuur heeft z'n eigen glazen ingegooid met het pushen van de Jonge als leider, i.p.v Pieter Omtzigt...Ik denk dat het CDA straks groots gaat verliezen in maart icon_thumbup.gif
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het CDA

Bericht door Ariel »

icon_thumbup.gif Het gaat goed met het CDA. Hugo als leider was een heel goede keus .
Gemor binnen CDA: ‘Partijbureau staat volledig ten dienste van Hugo de Jonge en zijn vrienden’

In de aanloop naar het verkiezingscongres blijft het rommelen in het CDA. Gebrek aan enthousiasme treft de campagnekas en er is nog steeds twijfel of de lijsttrekkersverkiezing van juli wel eerlijk is verlopen.

Vijf maanden nadat Hugo de Jonge met een neuslengte verschil won van uitdager Pieter Omtzigt is het CDA nog altijd een diep verdeelde partij. Het gesukkel in de peilingen – stabiel in de min - en kritiek op de corona-aanpak van de CDA-vicepremier hebben leden er nog niet van kunnen overtuigen zich als één man achter de lijsttrekker te scharen. Partijprominenten uiten anoniem hun zorgen over de haperende fondsenwerving, in hun ogen een teken aan de wand voor het geringe enthousiasme voor De Jonge. ,,Er komt geen cent meer binnen”, stelt een betrokkene.

In de Verenigingsraad van vorige week maandag zijn provinciale bestuurders opgeroepen ondernemers die zij kennen de CDA-kas te laten spekken. ,,Maar als je als ondernemer al moet bloeden door het coronabeleid van de lijsttrekker, ga je die niet financieren,’’ zegt een christendemocraat.

Dus klinkt er harde kritiek op de campagneleiding, die het nodig vond om daags na de Amerikaanse verkiezingen uit te pakken met een paginagrote advertentie in de krant. De boodschap dat het ‘great’ is om wakker te worden ‘in een land met een midden’ werd door regionale CDA’ers niet begrepen. ,,Alsof het CDA het midden is tussen Biden en Trump”, zegt een provinciale CDA-bestuurder. ,,En waarom en door wie is bedacht om al zo vroeg in de campagne zo’n groot deel van het campagnebudget te verbrassen?”

Vooral de gang van zaken bij de lijsttrekkersverkiezing, inmiddels een klein half jaar geleden, leidt in de aanloop naar het congres van komende zaterdag nog altijd tot groot ongemak. Tot in de hoogste regionen van de partij wordt getwijfeld of de strijd wel eerlijk verlopen is. ,,Het gezeik moet ophouden!”, verzucht een bron dicht bij de CDA-top over partijgenoten die twijfel blijven zaaien. Maar een Haagse partijveteraan weet wel beter: ,,Dit blijft dooretteren.”

Alarmbellen gaan af
Terug naar augustus. Een maand na de lijsttrekkersverkiezingen stelt IT-bureau CGI vast ‘geen grove onregelmatigheden’ te hebben geconstateerd die de uitslag hadden kunnen beïnvloeden. Het partijbestuur onder leiding van voorzitter Rutger Ploum besluit die conclusie onmiddellijk te omarmen. Maar de vraagtekens zijn gebleven.

Zo wacht registeraccountant Frank van Rossum nog steeds op antwoorden. Samen met een vakgenoot legt hij al in augustus het onderzoeksrapport onder een vergrootglas. Als ze in de bijlage zien staan dat één persoon - een voormalige stagiair van het partijbureau - grotendeels verantwoordelijk was voor het ontwerp, de bouw, het testen en de operationele ondersteuning van de stemapplicatie, gaan alle alarmbellen af.

Dat dezelfde persoon de omgeving waarin alle digitale handelingen zijn weggeschreven (logomgeving) meteen na de stemming heeft vernietigd, is de druppel. Daardoor is namelijk nooit meer te achterhalen of er met de stemming is geknoeid. Dat dit uit privacyoverwegingen zou zijn gebeurd, vinden ze ongeloofwaardig.

Geen winnaar aan te wijzen
Hoewel de twee geen lid zijn van het CDA, besluiten ze een mail te sturen naar alle leden van het partijbestuur. Daarin stellen ze dat de tekortkomingen bij de verkiezingen dermate ernstig zijn dat op basis van het CGI-onderzoek geen winnaar is aan te wijzen. De enige passende oplossing zou zijn om een nieuw onafhankelijk onderzoek uit te laten voeren, ‘alsmede het opnieuw organiseren van een verkiezing’.

Het antwoord van het partijbestuur stelt Van Rossum teleur. Hij krijgt van de directeur van het partijbureau te horen dat het bestuur van mening blijft dat er geen aanleiding is te veronderstellen dat sprake is van grove onregelmatigheden. Hij vindt dat het partijbestuur zich verschuilt achter de conclusie van CGI en volledig voorbij gaat aan de ernstige tekortkomingen die CGI in het onderzoeksrapport heeft beschreven. Een tweede mail van Van Rossum leidt tot een soortgelijke reactie.

Toch is niet iedereen in de partijtop het eens met die reactie. De mail van Van Rossum wordt zonder diens medeweten doorgespeeld naar de redactie van RTL Nieuws, die erover publiceert. De druk op het bestuur neemt intussen toe, ook al omdat in andere geledingen van de partij mensen zich gaan buigen over het CGI-onderzoek en tot soortgelijke conclusies komen als Van Rossum.

Uiteindelijk besluit Van Rossum via een opiniestuk op de website van zijn beroepsgroep het partijbestuur op te roepen om antwoorden te geven op zijn twee meest prangende vragen. Waarom is de log-omgeving verwijderd? En wie heeft daartoe besloten?

Vuile was
Advocaten van gerenommeerde kantoren aan de Amsterdamse Zuidas schrijven een al even vernietigende analyse, die rondgaat in de partij. Een vooraanstaand CDA’er uit het midden van het land stelt met een groepje ‘partijprominenten’ een memorandum op. Hun conclusie: de lijsttrekkersstrijd is ‘oneerlijk’ verlopen.

Provinciaal bestuurder CDA
Het gezelschap is echter beducht de vuile was buiten hangen en besluit de bevindingen voor te leggen aan hun provinciale afdelingsvoorzitter, maar die reageert ‘laconiek’. ,,Voorzitter Ploum had gezegd dat alles goed was verlopen. En dat was het”, zegt de CDA’er, die alleen op voorwaarde van anonimiteit zijn verhaal wil doen. ,,Ik vind het heel erg. Dat verkiezingsprocedures goed verlopen moet een speerpunt zijn voor een democratische partij.”

Hij is niet de enige die onder de radar wil blijven. ,,Politiek is vrijwilligerswerk voor mij”, zegt een andere provinciaal bestuurder. ,,Maar de centrale vraag moet zijn of je als politieke vereniging in staat bent om eerlijke verkiezingen te organiseren. De uitvoering is onderschat. Er hangt een geur van onrechtmatigheid en intransparantie omheen, maar er is voor gekozen alles onder de pet te houden.” Ook hij wijst met de beschuldigende vinger naar de voorzitter. ,,Van een advocaat mag je toch meer verwachten.”

‘Rotterdamse kliek’
Een collega-bestuurder uit het zuiden des lands ziet de defensieve houding van het partijbestuur als een symptoom. ,,Leden worden gezien als lastig. Als je een vraag stelt, duurt het twee weken voor je antwoord krijgt. We weten allemaal dat deze verkiezingen niet eerlijk zijn gelopen. Dit gaat niet weg.”

De partij is ‘rot van binnen’, stelt deze, maar niemand durft de mond open te trekken. De bestuurder spreekt van een ‘Rotterdamse kliek’. ,,Het partijbureau staat volledig ten dienste van Hugo de Jonge en zijn clubje vrienden. Hij komt uit Rotterdam, de voorzitter komt uit Rotterdam, het hoofd communicatie komt uit Rotterdam. Er gebeurt niks met signalen uit de partij.” Dat kan alleen maar slecht aflopen, taxeert de provinciale partijbestuurder. ,,De hele club zit vast in een greep richting het einde.”
  • Reactie van het CDA-partijbestuur: ‘In het artikel staan diverse onjuiste beweringen. Zo wordt er beweerd dat er ‘geen cent meer binnen komt’ maar dat is niet waar. Over het onderzoek naar de lijsttrekkersverkiezing wordt gesteld dat achteraf niet te achterhalen is of er met de stemming geknoeid is. Ook dat klopt feitelijk niet. Dit CGI-onderzoek heeft aangetoond dat er geen sprake is van grove onregelmatigheden. De beschuldiging dat er ‘zaken onder de pet worden gehouden’ is pertinent onjuist. Er is juist naar transparantie gestreefd, het onderzoeksrapport is in zijn geheel online gezet.’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Het CDA

Bericht door King George »

Als ze verliezen, dan is het hun dik verdiende loon. Fijn hè, altijd maar lekker politiek correct te willen blijven en je op je borst kloppen voor bijvoorbeeld de PVV uit te sluiten.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het CDA

Bericht door Ariel »

Buggers... :scratch: het ging net zo goed met het CDA. Als er nu een andere leider komt, bijvoorbeeld Omtzigt, of erger Wopke Hoekstra, dan kan het CDA weer op krachten komen.
Hugo de Jonge niet langer lijsttrekker CDA: ’Landsbelang gaat voor’

Het CDA moet plotseling op zoek naar een nieuwe leider nu Hugo de Jonge zich terugtrekt als lijsttrekker. Enkele maanden voor de Tweede Kamerverkiezingen is de belangrijkste positie bij christendemocraten vacant. Het partijcongres van zaterdag wordt uitgesteld.

De Jonge trekt zich terug als lijsttrekker omdat hij die rol niet kan combineren met zijn ministerschap. De partijleider doet een stap terug omdat zijn werk als coronaminister nu alle aandacht vraagt, schrijft hij aan leden van het CDA.

„Ik heb me altijd gerealiseerd dat de combinatie van het ministerschap en het lijsttrekkerschap zwaar zou zijn”, schrijft De Jonge.„Ik ben echter tot de conclusie gekomen dat dat ik niet beide verantwoordelijkheden ten volle kan waarmaken. De verantwoordelijkheid voor de aanpak van de coronacrisis moet voorgaan.”

„Het CDA verdient een lijsttrekker die alle tijd en energie aan de partij kan besteden, dat is mij nu niet gegeven.” Volgens De Jonge gaat het landsbelang nu even voor. „Nederland moet deze crisis te boven komen. Daar zal ik me met alles wat ik in me heb voor blijven inzetten.”

De Jonge heeft donderdagochtend aan naaste medewerkers verteld dat hij het lijsttrekkerschap van het CDA zou neerleggen. Vervolgens heeft hij partijvoorzitter Ploum op zijn ministerie uitgenodigd om het ook hem mee te delen. Daarna is De Jonge individuele CDA’ers gaan bijpraten.

Volgens een ingewijde was de minister gaan inzien dat zowel de coronacrisis als de onrust binnen zijn partij heel veel aandacht vergde, dusdanig veel dat de coronaminister zelf tot de conclusie kwam dat hij de komende maanden niet allebei kon blijven doen. Omdat het geen optie was om het ministerschap neer te leggen, viel de keuze van De Jonge erop om zich terug te trekken als lijsttrekker.

’Plichtsbesef’
Het partijbestuur gaat bepalen wie de opvolger wordt van de terugtredende lijsttrekker, laat Ploum weten. „Met mijn bestuur zal ik me nu beraden over de ontstane vacature en het aanstaande partijcongres.” ’Op korte termijn’ laat hij meer weten. Ploum zegt de keuze van De Jonge wel te begrijpen. „Dat hij het landsbelang voor het partijbelang laat gaan, is zeer begrijpelijk en ook het juiste. Het tekent zijn plichtsbesef.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het CDA

Bericht door Ariel »

Zucht...En ja hoor. CDA zoekt lijsttrekker, druk op Wopke Hoekstra neemt toe

Achter de schermen wordt door CDA’ers nadrukkelijk gekeken naar de minister van Financiën, die aanvankelijk al werd genoemd als de favoriet om lijsttrekker te worden.

Hoekstra zelf zwijgt in alle toonaarden. Het partijbestuur liet donderdag weten nog na te denken over een opvolger. Voorzitter Ploum zei het congres uit te stellen naar aanleiding van het besluit. „Met mijn bestuur zal ik me nu beraden over de ontstane vacature.” ’Op korte termijn’ laat hij meer weten.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het CDA

Bericht door Ariel »

Wordt dit de volgende CDA rel?
Graaiende Lucille Werner afgeslacht op SBS 6: ‘CDA, weg hiermee!’

Lucille Werner werd woensdagavond keihard aangepakt in Shownieuws. Het CDA moet deze dame van de kandidatenlijst af gooien, klonk het in de uitzending op SBS 6.

De Lingo-bekendheid heeft een eigen ‘foundation’, de Lucille Werner Foundation, waarmee ze zich wil inzetten voor de gehandicapte medemens. Het probleem is alleen dat er voor die gehandicapte medemens wel heel erg weinig overblijft: voordat de rest aan de beurt komt, zit Lucille zelf namelijk al vuistdiep in de goededoelenkassa.

‘Dit moet CDA-kiezer weten’
Het CDA is volgens De Telegraaf niet blij met de onthullingen hierover, omdat de partij Lucille Werner net op de tiende plek van zijn kandidatenlijst heeft gezet. De partij rekende op een leuke BN’er-bonus bij de verkiezingen, maar krijgt in plaats daarvan een hoofdpijndossier voor zijn kiezen. Weg ermee, vinden ze bij Shownieuws.

Ronald Molendijk vindt Lucille niet integer. “Wat de kiezers van het CDA moeten weten is dat dit goede doel geen CBF-keurmerk heeft. Dat zegt wat over de verdeling van het geld. Als je ongeveer de helft van wat je binnenkrijgt uitgeeft aan vaste kosten, zoals salaris, personeel, huisvesting. Ja, dan zit er echt serieus iets mis.”

Echt gênant
De jaarstukken van de Lucille Werner Foundation zijn openbaar terug te vinden en daaruit blijkt dat Lucille de afgelopen jaren tonnen aan goededoelengeld aan zichzelf heeft uitgekeerd. “Ze heeft zich de afgelopen jaren een managementfee verleend van 72.000 euro”, herhaalde Bart Ettekoven gisteren in Shownieuws.

Presentatrice Celine Huijsmans: “Dat is wel heel royaal.”

Ronald Molendijk: “Er staat ook ander personeel van 60.000 euro op de loonlijst en er gaat dus 70.000 euro naar deze dame. Ik vind het echt gênant.”

Weg ermee
Bart Ettekoven heeft het idee dat Lucille haar goede doel vooral als een inkomstenbron ziet. “Het lijkt wel alsof Lucille uitsluitend geld uit haar foundation haalt. Ze krijgt ook maar 6.000 euro van particuliere donaties, hè? De rest is allemaal van loterijen en die mensen kiezen er niet zelf voor om aan haar te doneren.”

Wat moet het CDA nu doen? “Weg ermee. Wat moeten het CDA anders doen? Luister nou naar mij. Stop ermee.”

Lucille reageert
Heel lang heeft Lucille gehoopt dat de onthullingen over haar gegraai met een sisser zouden aflopen en ze wilde daarom niet reageren. “Ze heeft er heel lang niet op willen reageren. Vandaag toen we belden kwam er uiteindelijk wel een reactie”, aldus Bart.

Lucille Werner zegt niets te weten van twijfels binnen het CDA. “Met anonieme bronnen kan ik niet zoveel. Mijn ervaring met het CDA, partijgenoten en (toekomstig) Kamerleden zijn uitsluitend positief.”

Bart: “Ik weet niet of ze de hele partij heeft gesproken, maar dat het daar rommelt en er wat vraagtekens worden gezet bij haar foundation, verbaast me niet.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Het CDA

Bericht door Pilgrim »

Iets met eieren en geld...

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het CDA

Bericht door Ariel »

Daar was ik al bang voor. Hoekstra heeft een poos geleden al gezegd dat hij niet met de PVV wil samenwerken.
Wopke Hoekstra nieuwe lijsttrekker CDA

Wopke Hoekstra gaat het doen. Hij wil als lijsttrekker het CDA naar de verkiezingen loodsen.

De minister van Financiën zei vrijdagavond ’ja’ nadat het partijbestuur hem officieel vroeg en hij in zijn huis in Bussum een gesprek voerde met de nummer twee van het CDA, Pieter Omtzigt. Omtzigt geeft aan blij te zijn dat Hoekstra de uitdaging aangaat.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het CDA

Bericht door Ariel »

CDA ruikt weer de winst met Wopke Hoekstra aan het roer

Nu Hugo de Jonge zijn koppositie bij het CDA heeft afgestaan, moet Wopke Hoekstra de lijst gaan trekken. De christendemocraten verwachten met hem aan het roer de interne onrust eindelijk weg te kunnen nemen. Ze durven zelfs al te dromen van verkiezingswinst.

In de plenaire zaal van de Tweede Kamer probeert woensdagmiddag een vermoeide Hugo de Jonge achter zijn iPad te verdwijnen. Voor Geert Wilders is het prijsschieten. In De Telegraaf van zaterdag hebben CDA’ers voor de zoveelste keer hun beklag gedaan over hun eigen lijsttrekker.

Wilders veinst verschrikkelijk met De Jonge te doen te hebben. Terwijl die volgens hem eigenlijk met coronabestrijding bezig zou moeten zijn, zijn er CDA’ers die hem messen in de rug steken door hem ’bokito-gedrag’ aan te wrijven en te zeggen dat het CDA onder hem ’het ravijn inloopt’. Salvo na salvo wordt er door de PVV-voorman afgevuurd. Stuurs staart De Jonge naar zijn schermpje. Partijgenoten zien het met lede ogen aan.

Genoeg geweest
Een dag later is de kogel door de kerk. De Jonge stopt als lijsttrekker. Het is genoeg geweest. Een ander mag de kar gaan trekken. In de loop van de dag krijgen steeds meer CDA-kopstukken het nieuws te horen.

Voor het vertrek worden meerdere redenen aangedragen. Dat het coronavirus nu weer zo hevig oplaait bijvoorbeeld, en dat het lijsttrekkerschap niet te combineren is met het bestrijden ervan. Ingewijden weten echter dat ook het vernietigende anonieme gelek in de media over De Jonge een rol heeft gespeeld, evenals het pijnlijke debat met Wilders. „Het is nu eenmaal ook verkiezingstijd. We kunnen dit er niet bij hebben”, beschrijft een betrokkene het proces.

Bij de Kamerfractie van het CDA slaat het nieuws in als een bom. Vrijdagochtend tijdens een extra digitale fractievergadering moet er dan ook de nodige nazorg worden verleend door fractieleider Pieter Heerma. Het is ’geen spoedoverleg’, haast een woordvoerder van de CDA-fractie te benadrukken. De sessie is bedoeld om het ’met elkaar erover te hebben’, zegt ze. „Dus het is meer psychologisch.”

De schok is groot, maar tegelijkertijd zien meerdere Kamerleden in dat door het afzwaaien van De Jonge electorale kansen kunnen keren. Het wilde niet erg vlotten met het CDA onder Hugo. Nu Wopke Hoekstra zich alsnog in de wedstrijd mengt, ligt de strijd om de verkiezingswinst weer helemaal open. Het scheelt dat Hoekstra dit keer écht wil. Dat de principiële Pieter Omtzigt zich nu ronduit achter de nieuwe leider schaart en hem het hoofdpodium gunt, scheelt ook. De nummer twee op de CDA-kandidatenlijst die nipt de lijsttrekkersverkiezing verloor, leek zich voorheen, onder De Jonge, maar moeilijk te kunnen schikken in zijn lot als verliezend finalist.

Hoewel Hoekstra eerder dit jaar nog bedankte voor het lijsttrekkerschap, is de charismatische minister van Financiën nooit helemaal uit beeld verdwenen. De Jonge won nipt de lijsttrekkersverkiezing, maar CDA’ers bleven naar Hoekstra hunkeren. „Er is in het CDA een Hugo-kamp en een Pieter-kamp, maar twee derde is van het Wopke-kamp”, zo vatte een partijprominent het samen.


De sfeer in het CDA is flink opgeklaard, zegt een diep in de partij gewortelde CDA’er. „We hadden ons met Hugo eigenlijk al neergelegd bij een soort tussenjaar. Dat we bij de verkiezingen geen grote rol zouden spelen. Maar met Wopke kunnen we de wedstrijd misschien zelfs wel gaan winnen.”

Kroonprinsen
Toch heeft de boomlange schatkistbewaarder her en der nog wel wat plooien glad te strijken. Het was voormalig partijleider Sybrand Buma die zowel hem als Hugo de Jonge naar Den Haag haalde. De twee werden als kroonprinsen gezien, beiden geschikt geacht om het leiderschap van Buma over te nemen. Onderling moesten ze maar uitmaken wie de kar zou gaan trekken.

Hoekstra liet zijn partij lange tijd in het duister over zijn ambities. Pas op het allerlaatste moment gaf hij te kennen dat hij die rol niet zo geschikt vond voor zichzelf. Het bracht Hugo de Jonge, die toen al tot over zijn oren in de coronabestrijding zat, in een benarde positie. Nu Hoekstra afhaakte, moest hij het wel gaan doen. „Uit plichtsbesef”, zo zou hij later bekennen. „Niet uit ambitie.”

"Een draai van 180 graden"
De woorden waarmee Hoekstra zich in het voorjaar terugtrok als kandidaat voor het leiderschap dreunen bij menig CDA’er nog na. Hij zag zichzelf ’meer als een bestuurder dan een beroepspoliticus’, zei hij. En: „Ik wil dicht bij mezelf blijven.” Nu alsnog de ring in stapt als lijsttrekker, is dat gerust een draai van 180 graden. Eentje waar hij een waterdichte uitleg voor nodig heeft wil hij geloofwaardig kunnen blijven.

Aanhangers van Pieter Omtzigt zullen vast ook even moeten slikken. In kringen rond Hoekstra wordt echter verwacht dat Omtzigt relaxed zal omgaan met de nieuwe situatie. Toch is lang niet iedereen daar zeker van. De afgelopen maanden toonde de Twentse politieke terriër zich tamelijk grillig: waar hij de ene dag barst van de energie, loopt hij de andere met zijn ziel onder de arm. Vrijdag hield het Kamerlid zich bijna de hele dag stil. Tot hij ’s avonds aan Hoekstra’s deur verscheen om zijn steun uit te spreken.

Nu het partijbestuur Hoekstra voordraagt, hebben CDA’ers nog tien dagen de tijd om zich op te werpen als tegenkandidaat. De kans dat dit gebeurt, is klein. Op een partijcongres op 9 januari moeten de CDA-leden de voordracht van Hoekstra als lijsttrekker nog officieel bekrachtigen. Eigenlijk zou het CDA dit weekeinde congresseren, maar dat werd uitgesteld vanwege de onvoorziene aftocht van De Jonge.

Collega-bewindslieden van het CDA zeggen er begrip voor te hebben dat Hugo stopt als lijsttrekker. Een ’verdrietige, maar verstandige’ beslissing: zo typeert minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) het. Volgens de minister, die zich voor de zomer achter De Jonge schaarde toen hij zich kandidaat stelde als CDA-lijsttrekker, is het een ’begrijpelijk’ besluit.

Staatssecretaris Raymond Knops (Binnenlandse Zaken), campagneleider van het CDA, noemt het een ’treurig moment’. „Maar ik heb respect voor zijn besluit.” Ook CDA-staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) zegt ’groot respect voor Hugo’ te hebben. Zij schaarde zich in de zomer achter Omtzigt. „Ik ben onder de indruk. Het landsbelang gaat voor het partijbelang, gaat voor het eigen belang.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie