Nederland.... kennisland ???

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland.... kennisland ???

Bericht door Ariel »

VVD: Van Engelshoven moet stoppen met ’betuttelracisme’

Minister Van Engelshoven (Hoger Onderwijs) moet haar ’betuttelracisme’ staken. Die oproep doet de VVD, die daarbij steun krijgt van CDA, PVV en SGP.

Aanleiding voor de botsing is het Nationaal Actieplan voor meer diversiteit en inclusie in het hoger onderwijs en onderzoek van de bewindsvrouw van D66. Daarin zit de verplichting voor ’streefcijfers’ voor universiteiten om meer vrouwen en mensen met een niet-Westerse achtergrond op belangrijke posities te krijgen. Daar schort het namelijk aan, vindt Van Engelshoven. „Een nieuwe norm, waarin diversiteit en inclusie gewaarborgd is kan daar verandering in brengen.”

Of het echt zo beroerd gesteld is met de diversiteit in het hoger onderwijs, weet Van Engelshoven niet precies. Data ontbreken immers, aangezien universiteiten en hogescholen niet bijhouden wat iemands seksuele geaardheid of etnische achtergrond is. Dat moeten ze van de D66-minister wel gaan doen. „Een meting van de huidige situatie is noodzakelijk om ook de voortgang te kunnen evalueren”, schrijft ze in het actieplan.

„De minister maakt van mensen cijfers”, zei VVD-Kamerlid Dennis Wiersma tijdens een debat. De liberaal verweet de bewindsvrouw ’betuttelracisme’. Van Engelshoven bleef bij haar plan: „Activisme is nodig om Nederland divers te maken.”

Het VVD-voorstel tegen het turven van etniciteit komt komende dinsdag in stemming. Het haalt waarschijnlijk een meerderheid, als er tenministe Kamerleden van Forum voor Democratie aanwezig zijn om te komen stemmen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nederland.... kennisland ???

Bericht door Mahalingam »

Ooit leerde ik een Perzische kennen die gevlucht was na de verdrijving van de Sjah. Ze was in Perzië de directeur van een kleuterschool, een baan die je daar krijgt als je de juiste contacten hebt . Ze had dan ook niks met kleuters en opleiding.
Maar ze wilde wel hier directeur van een kleuterschool worden. iets anders niet. Ze zat al vele jaren in de steun.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nederland.... kennisland ???

Bericht door Mahalingam »

Vele jaren konden studentes aan de UvA kennis maken met het derde been van een docent.
In 2017 kwam de eerste klacht. En een foeigesprek met de docent:
"De docent verweert zich: hij is Marokkaans en gewend aan een cultuur waarin omgangsvormen losser zijn."

Als het een Marokkanse studente zou zijn geweest en die had het haar vader verteld dan waren al haar neven verhaal gaan halen bij die docent, dat kan ik je verzekeren. Rotsmoes dus.

Dat hij velen jaren daarna doorging met zijn gedrag indiceert dat niet alle studentes 'neen' hebben gezegd.
"De docent stond bekend als een flirt, die zijn studenten mee uit vroeg, ze bij hem thuis uitnodigde en sommige van hen aanraakte: een wang, een been, ongewenste zoenen. 'Als ik hem iets moest vragen, deed ik dat altijd met anderen erbij. Dat voelde veiliger', zegt één van hen."
Er werd nu ook iets naar studentes gecommuniceerd:
"Beste redactie, als studente van de UvA weet ik dat het artikel gaat over F. Laroui. Wij hebben eerder een e-mail gekregen met uitleg hierover en zijn naam werd hier ook genoemd."
De klacht tegen de docent werd reeds in augustus 2017 ingediend en hoe verrot de bedrijfscultuur van de UVA is, met bestuursvoorzitter Geert ten Dam en decaan Fred Weerman die de boel onder het tapijt probeerden te schuiven door pas ná een nieuwe MeToo-zaak en ná deftig doordrukken van NRC ('Sinds NRC half november 2020 vragen over hem stelde aan medewerkers van de UvA, zijn de gebeurtenissen elkaar in snel tempo opgevolgd') de docent op non-actief te stellen (wegens 'recente vertrouwelijke signalen'), leest u gewoon in de krant. Daar mogen ze bij de UVA eens goed over na gaan denken. En wie ook eens goed mag gaan nadenken, is Fouad Laroui. Thuis, alleen.
https://www.geenstijl.nl/5156827/foei-f ... roui/#more

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nederland.... kennisland ???

Bericht door Mahalingam »

De studenten van de rood-groene universiteit zijn boos op het falende beleid wat betreft #metoo.
Studentenraad eist vertrek decaan na nieuwe MeToo-zaak

De Facultaire Studentenraad van de faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam eist het onmiddellijke vertrek van decaan Fred Weerman, nadat opnieuw een geval van grensoverschrijdend gedrag is uitgelekt.

‘Deze casus is al het tweede, bekendgeworden geval van grensoverschrijdend gedrag waar niet tijdig bij is ingegrepen door de decaan, voor het College van Bestuur het derde geval,’ schrijft de studentenraad in een statement. Daarom draait het volgens hen niet meer alleen om het maken van verbeteringen, ‘maar ook om het nemen van verantwoordelijkheid voor het handelen’, van zowel Weerman als het College van Bestuur.
https://www.parool.nl/amsterdam/student ... ~bc6b3676/
De meldingen van andere studenten bij de opleiding Frans leidden niet tot een officiële klachtenprocedure, omdat zij geen formele klacht wilden indienen. Dit kan namelijk niet anoniem.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nederland.... kennisland ???

Bericht door Mahalingam »

Fouad is niet alleen Marokkaan maar ook Mohammedaan. Tenminste als ik zie hoe hij de rol van dader weet om te draaien zodat hij slachtoffer is.
Dat doet hij wel in een Marokkaanse krant want onze kranten zijn allen islamofoob, zodoende.
Heeft hij veel in het Marokkaans geschreven? Niet dat ik weet. Hij heeft wel allerlei Nederlandse prijzen gekregen.
Hier google-vertaald :
Nederland: beschuldigd van aanranding, verdedigt Fouad Laroui zich

De Marokkaanse schrijver Fouad Laroui, tevens hoogleraar Franse letterkunde, lid van de Speciale Commissie voor het Ontwikkelingsmodel (CSMD), wordt beschuldigd van het seksueel misbruiken van meerdere studenten aan de Universiteit van Amsterdam. Hij verwerpt al deze beschuldigingen en bloc.
[...]
Hij ontkent elke aanranding. Hij geeft echter toe dat zijn gedrag "ongepast" was. "Mijn ex-studente zei dat ik haar hand op haar linkerflank legde ... Ik ben mediterraan, niet calvinistisch, en ik erken vandaag dat mijn gedrag niet gepast was". Hij beschrijft de andere klachten van andere studenten als "beledigende aanklachten" en "pure laster". De Marokkaanse en toegewijde schrijver beweert ook het slachtoffer te zijn van "alomtegenwoordig racisme ... in een land waar extreemrechts zeer actief is".
https://www.bladi.net/fouad-laroui-agre ... 77693.html
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nederland.... kennisland ???

Bericht door Mahalingam »

Er bestaan officiële spellingsregels. En net zoals de Fransen doen wordt ernaar gestreefd om de taal zo moeilijk mogelijk te maken voor buitenlanders.
Zo hebben onze deskundigen (wat snuiven die lieden?) de tussen-n bedacht.
De kwestie is simpel: welke letters gebruiken we om het gesproken woord weer te geven?
Als ik een appel aan een boom zie hangen dan is die boom waarschijnlijk een appelboom. Dat er veel appels aan een boom kunnen hangen maakt niet dat we zeggen een appelenboom.
De klank l-b krijgeen wij goed uit onze strot.
Dan een boom waar een peer aan hangt. Dat is een peerboom. Maar ja die r-b klank ligt ons niet goed in de bek. En dus gooien we er een 'uh'-geluid tussen. En is het dus pereboom.
En nu is bedacht dat het geschreven moet worden als perenboom omdat er veel peren aan een boom groeien en het dus meervoud moet zijn.
En de deur naar de keuken is de keukendeur. En die n noemen ze ook een tussen-n.
Hier een verhaal over dit lachwekkende gedoe.
Weg met de tussen-n, want die hoor je toch niet. Behalve bij keukendeur

Wie denkt dat een leraar Nederlands in vijf minuten de regel van de tussen-n krijgt uitgelegd, is eraan voor de moeite. Leg maar eens uit aan tieners, die goed moeten leren spellen, dat je spinnewiel zonder ‘n’ schrijft, maar spinnenweb met ‘n’. Zo is het dus ook boekentas en berenvel, maar aspergesoep en rodekool. Ik bespaar de lezer de regel, want hij is ingewikkeld, zeker die van Het Groene Boekje. Er bestaat een iets eenvoudigere variant, maar die is evenmin in een mum van tijd aan te leren.

Bovendien is de regel van de tussen-n een kampioen in de uitzonderingen, ook al heeft men er eentje – gelukkig – in 2005 afgeschaft. Ooit was het paardebloem en kattekruid, omdat het eerste deel van de samengestelde plantnaam een dier is. De zin daarvan is mij nog altijd een raadsel. Andere uitzonderingen bleven overeind. Beresterk krijgt geen ‘n’, omdat het een ‘versterkt bijvoeglijk naamwoord’ is. Wie dat heeft uitgevonden, mag Joost weten. Wat is er zinvol aan om apetrots te schrijven, maar apenstreek?

‘Versteende samenstelling’

Ook de uitvinder van het begrip ‘versteende samenstelling’ verdient een pluim voor de meest onzinnige uitvinding. Je schrijft apekool, want dat woord is versteend! Dus ledemaat (versteend), maar ledenraad. Nog een leuke, neen eigenlijk een triestige: hazenrug en hazewind. Jawel, de laatste is... versteend!

Eveneens uitzondering zijn samenstellingen met maan, zon en hel. Blijkbaar zijn hellenvuur en manenschijn onaanvaardbare of misschien wel lelijke woordbeelden. Wie heeft dat uitgevonden? En vooral: welke zin hebben al die uitzonderingen? Ik viel dan ook van mijn stoel, toen ik in Trouw van 2 januari las, dat de regel van de tussen-n in Het Groene Boekje ‘redelijk consistent’ is. De grappige uitspraak komt van Trouw-taalcolumnist Ton den Boon.

Aanleiding van de hele discussie is de beslissing van de krant om zich, wat die tussen-n betreft, voortaan aan de officiële regels te houden. Inderdaad, een legitieme keuze, want je moet de regels volgen, zoals Trouw-redacteur Maaike van Houten terecht stelt. Ik houd me even­eens aan de regel, inclusief de uitzonderingen, ook al wring ik mij elk schooljaar, met veel tegenzin, in een massa bochten om die uitgelegd te krijgen. Ik heb er evenwel kritiek op en stel zo meteen een eenvoudige regel voor.

Hordenloop versus paardestal

Ik begrijp ook niet waarom de krant jarenlang een andere even onzinnige regel toepaste, namelijk die van het noodzakelijke meervoud: hordenloop versus paardestal. De officiële noch de alternatieve spelling blinken uit in helderheid en consequentie. Ze zijn even ingewikkeld en een even grote hel voor Nederlanders en Vlamingen die met spellen veel moeite hebben. Trouws moedige keuze uit 2006 was dus niet zo moedig. Ze zorgde eigenlijk voor nog meer verwarring.

In het artikel staat het antwoord om definitief uit de miserie van die verdomde tussen-n te geraken. Ton den Boon reikt, allicht onbewust, dé oplossing aan. Hij zegt: ‘Ik begreep de hang naar vrijheid. Je hoort zo’n tussen-n niet eens, dus waarom zou je hem dan schrijven?’ Inderdaad, je hoort de tussen-n niet. Voor alle duidelijkheid: Trouw ging ook niet zover in zijn ambitie om zogezegd alternatief en consequent te spellen door de tussen-n overboord te gooien.

Maar we kunnen dus, omdat de tussen-n nooit wordt uitgesproken, een eenvoudige regel opstellen: in principe nooit een tussen-n. Dus: apetrots, apestreek, spinneweb, spinnewiel, berevel, beretrots, maneschijn, mannekoor, zedeleer, zedeloos, kerkeraad, douanekantoor... Er is slechts één uitzondering: samenstellingen waarvan het eerste deel altijd een ‘n’ heeft: wagenpark, keukendeur of havengebied. Zoals ze in Nederland zeggen: klaar is Kees. Probleem opgelost.

Ik ben wel benieuwd met welke zinnige argumenten taalpuristen voor de dag zullen komen, om de ingewikkelde en inconsequente regel van de tussen-n te verdedigen en mijn eenvoudige te verketteren.
https://www.trouw.nl/opinie/weg-met-de- ... ~b1f6e6f4/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nederland.... kennisland ???

Bericht door Mahalingam »

Hoe kan je onderwijs winstgevend maken? Normaal kost het altijd belastingeld.
Dat kan je hier lezen.
Soms blijkt een diploma van leerfabriek NCOI bitter weinig waard

De Onderwijsinspectie begint een onderzoek naar de kwaliteit van diploma’s van de private onderwijsinstelling NCOI. Volgens studenten en oud-medewerkers laat het onderwijs daar te wensen over. Alles draait om geld. ‘Toets inzien? 25 euro.’
Spoiler! :
Wie zich in Nederland wil om- of bijscholen heeft maar weinig keuze. Iedere volwassen student komt bijna automatisch terecht bij opleidingsinstituut NCOI, ‘de grootste opleider van werkend Nederland’, zoals het zich noemt. De ontstaansgeschiedenis van het bedrijf leest als een klassiek succesverhaal. Eigenaar Robert van Zanten begon in 1996 bij zijn moeder op zolder met een bureautje, een fax en een brochure met mogelijke opleidingen voor volwassenen. NCOI bood van het begin af aan flexibel onderwijs, buiten kantooruren op locaties door het hele land. Daardoor kan de private opleider meer vragen voor een opleiding dan een publiek roc of een hbo, waar volwassenen nauwelijks terechtkunnen.

Het bleek een gat in de markt. Jaarlijks volgen 200.000 Nederlanders een cursus, opleiding of training bij NCOI of een van zijn vele dochterbedrijven. Er werken meer dan vijfduizend docenten voor het bedrijf. De private opleidingsgigant die uitgroeide tot een miljoenenbedrijf heeft nu bijna een monopolie op volwassenenonderwijs en omscholingscursussen.

Onder de bezielende leiding van Van Zanten nam NCOI de afgelopen tien jaar bijna twintig concurrenten over. Voor elk type onderwijs kun je nu bij het bedrijf of een van de dochters terecht. Van een tweedaagse cursus in Microsoft Excel bij IT-opleider Computrain tot een vierjarige hbo-bachelor Rechten bij NCOI-dochter LOI. En van een eenjarig programma in professioneel coachen bij Boertien Vergouwen Overduin tot een volledige mbo-opleiding doktersassistent bij NTI. Allemaal onderdeel van NCOI.

De toestroom van overwegend volwassen studenten zal alleen maar toenemen met de noodzaak om na de coronacrisis werklozen om te scholen. NCOI, dat veel korte omscholingsprogramma’s aanbiedt, staat op het punt flink te profiteren van de miljoenen die de overheid hiervoor heeft uitgetrokken.

Een winstmarge van 10 procent op het ‘product’ onderwijs, hoe kan dat?


Maar ook zonder geld uit publieke potjes voor de studenten, draait het bedrijf buitengewoon goed. In 2019 had het een omzet van 250 miljoen euro en een winst van 30 miljoen euro. Ruim 10 procent winstmarge op het ‘product’ onderwijs, waar in de publieke sector alleen maar veel geld bij moet: hoe krijgt NCOI dat voor elkaar?

Om de succesformule achter NCOI te ontcijferen spraken platform voor onderzoeksjournalistiek Investico en Trouw met ruim vijftig studenten, (oud-)docenten en (oud-) medewerkers van NCOI, vaak op basis van anonimiteit. Uit hun verhalen blijkt dat NCOI een instituut is waar studenten klagen over onvoorziene kosten voor herexamens en scriptiebegeleiding en over wisselende leslocaties. Waar docenten bijna allemaal freelancers zonder onderwijsbevoegdheid zijn. Waar ze hun lessen moeten afdraaien als lopendebandwerk, omdat NCOI aan alle kanten op hun vergoeding beknibbelt. En waar verwarring wordt gezaaid over de waarde van de te behalen diploma’s, die in de praktijk soms minder waard zijn dan wordt voorgespiegeld.

De Onderwijsinspectie begint hier binnenkort een onderzoek naar, de accreditatieorganisatie voor hoger onderwijs NVAO noemt de diplomaclaims ‘misleidend’.

‘Toets inzien? 25 euro’

NCOI verdient vooral veel aan studenten die niet voor alles in een keer slagen. Student Saskia Sielias haalt een jaar lang al haar vakken van haar studie toegepaste psychologie, maar begrijpt de kritiek op haar eindopdracht niet. Vijf herkansingen later en 1000 euro armer (studenten betalen voor hun herkansingen) stopt ze maar met de opleiding.

“Alles draait om geld”, zegt ook student Scheherazade Marzouki. “Toets inzien? 25 euro en dan moet je ook nog naar het hoofdkantoor. Dan heb ik het niet eens over de begeleiding, want die is er niet.” Extra scriptiebegeleiding kun je wel kopen, maar zes uur kost bijna 1000 euro. En voor de koffie en lunch rekent NCOI nog eens 600 euro. Vrijwel alle studenten die Investico sprak hebben soortgelijke klachten.

Studenten die denken dat ze hun NCOI-studie in heel Nederland kunnen doen, komen vaak bedrogen uit. Waar op de website meer dan tien plekken worden aangeboden, zijn dat er in de praktijk meestal maar vier. Zo hoorde Rob uit Maastricht op het laatste moment dat hij voor zijn opleiding naar Den Haag moest.

Chiron de Bree, die tussen 2012 en 2020 in verschillende functies bij NCOI werkte, herkent dit. “Er waren collega’s die tegen studenten zeiden: je kunt zeker in Drachten studeren, terwijl daar bijna geen onderwijs werd gegeven.”

Soms schrapt NCOI zelfs alle klassikale lessen en verandert ze in online onderwijs, omdat er te weinig inschrijvingen zijn. Het gebeurde Magdalena: “De enige reden dat ik nog niet ben gestopt, is omdat mijn werkgever betaalt.”

Studentevaluaties bepalen op welke volgende klus een docent mag intekenen

Veel docenten die Investico sprak, klagen over de honorering. Te laag voor al het extra werk dat ze moeten doen, vinden ze. Neem Volker, die al jaren voor verschillende NCOI-dochters werkt en anoniem wil blijven. Hij krijgt gemiddeld 285 euro per lesdag. Dat lijkt aardig wat. Maar als je de tijd meerekent die hij kwijt is aan voorbereiding, reizen, begeleiding van cursisten en nakijken, verdient hij minder dan 20 euro per uur. Geen vetpot.

Sommige docenten verdienen meer dan Volker. Anderen wat minder, afhankelijk van de NCOI-dochter. Afgelopen voorjaar gingen de vergoedingen voor onderwijs op afstand met 20 procent omlaag. Wegens corona hoefden docenten immers niet meer te reizen, redeneerde NCOI.

Voor dit onderzoek spreken we, naast Volker, zestien van zijn (ex-)collega’s, allemaal freelancer, van verschillende NCOI-instituten. Net als Volker, hebben velen van hen geen onderwijsbevoegdheid. “Je solliciteert en geeft een presentatie van vijf minuten, als je dat oké doet, mag je aan de slag”, zegt hij. Cursusmateriaal wordt opgestuurd. “En een draaiboek waaruit je de les kan voordragen.” Docenten spreken nauwelijks collega’s of leidinggevenden, laat staan dat ze ingewerkt worden. Hoe weet NCOI dan of je een goede docent bent? “Door de studentevaluaties”, zegt hij. “Die zijn heilig.”

De studentbeoordelingen zijn zo belangrijk, omdat ze een score opleveren die bepaalt of een docent toegang krijgt tot de volgende klus. Bijna alle vijftien docenten bevestigen deze ‘perverse prikkel’.

“Je wilt van alle studenten een zo hoog mogelijke beoordeling, dus je steekt vanzelf extra tijd in begeleiding en voorbereiding”, zegt Volker. “Docenten met een A (een 8,5 of hoger) mogen als eerste (een cursus) kiezen. Met een B (hoger dan een 7) krijg je later toegang en met een C (een 7 of lager) nog later”, legt hij uit. Nieuwe cursussen komen altijd midden in de nacht online. We spraken docenten die ‘s nachts hun wekker zetten om zich in te schrijven.

Wat het ook moeilijk maakt om goed les te geven, is dat docenten niet weten wat er op het eind getoetst wordt. “Je weet dus nooit helemaal hoe je het materiaal moet onderwijzen”, zegt hij.

Zelfs achteraf kunnen ze de toetsen niet inzien.

Dat komt doordat alles is opgeknipt bij NCOI. Voor elke taak is een aparte rol: docent, onderwijsontwikkelaar en examinator, en dat zijn vaak verschillende mensen. Ook de studies zijn opgedeeld in stukjes, als een soort legoblokjes. Elke opleiding bestaat uit zo’n zes legoblokjes. Doet een student er maar eentje, dan heet het een ‘cursus’ of ‘hbo-programma’.
Het diploma van treinmachinist Silvester wordt door geen enkele instantie erkend

Het verschil tussen zo’n hbo-programma en een officiële opleiding is voor het ongeoefende oog niet altijd duidelijk. Zo wekt NCOI verwarring over de waarde van diploma’s. Treinmachinist Silvester van Kleij volgde een opleiding middle management bij NCOI-dochter ISBW, maar weet na afloop niet wat zijn diploma waard is. Is het een officieel diploma, zoals de website meldt? Of ‘een opstap naar een erkende hbo-bachelor’ zoals hij in het informatieboekje leest? Het blijkt dat laatste. Zijn ‘diploma’ wordt door geen enkele officiële instantie erkend.

De accreditatieorganisatie voor hoger onderwijs (NVAO) noemt de claims over diploma’s ‘misleidend’. En de Onderwijsinspectie meldt desgevraagd dat zij de kwestie binnenkort zal onderzoeken. Termen als hbo-niveau en mbo-diploma zijn niet wettelijk beschermd en leiden volgens de Inspectie tot een grijs gebied. “Dit vraagt om verduidelijking in de wet.” Vanwege het lopende onderzoek kan de inspectie niet ingaan op de klachten uit dit artikel. Maar in het verleden tikte de inspectie NCOI al meermaals op de vingers voor het zaaien van verwarring over de status van opleidingen.

NCOI stelt desgevraagd dat de teksten op de website over niet-erkende diploma’s zijn afgestemd met de Onderwijsinspectie. De Onderwijsinspectie ontkent dit. Bij eerder onderzoek heeft ze wel naar die teksten gekeken, “maar informatie van NCOI kan regelmatig wijzigen en wij kijken niet mee met elke nieuwe formulering”.

‘Docenten zijn vrij om iets anders te zoeken’

De klachten van studenten in dit artikel zijn volgens NCOI incidenten. Vorig jaar zijn naar eigen zeggen slechts 175 klachten niet naar tevredenheid opgelost, op 200.000 cliënten. Dat studenten niet op hun voorkeurslocatie les kunnen krijgen, is ze bekend. “Maar dat geldt slechts voor 10 procent van ons lesaanbod”, zegt Alex van der Weide, de communicatiedirecteur van NCOI. Een onderwijsbevoegdheid is volgens de wet niet nodig, zegt onderwijsdirecteur van NCOI Eric Verduyn. De Onderwijsinspectie bevestigt dat. “Als wij ze bevoegd achten”, zegt Verduyn, “dan zijn ze bevoegd.”

En de tarieven voor docenten zijn volgens hem marktconform. Eerst zaten de reistijd en de reiskosten bij het tarief inbegrepen, dus nu docenten vanuit huis lesgeven, is het volgens NCOI logisch dat er 20 procent afging. Verduyn: “Docenten bepalen zelf of ze voor dat tarief willen werken. Ze zijn vrij om iets anders te zoeken.”

De docentscores worden bepaald aan de hand van slagingspercentages en studentevaluaties, zegt Verduyn. “We vragen onze studenten regelmatig ons en onze docenten te evalueren. Ik begrijp dat die ratings een beetje als slavenhandel kunnen voelen, maar we hebben gezien dat het tot kwaliteitsverbetering leidt. Docenten vragen ons echt: hoe kom ik van een C naar een A?”

En dat docenten ‘s nachts hun wekker moeten zetten om zich op nieuwe vakken in te schrijven? “Dat heeft met de server te maken, die krijgt dan een update.”

Sleutel tot het succes: de fabrieksmatige aanpak

NCOI kan ondertussen ongestoord groeien. Vorige week maakte ze een nieuwe samenwerking met uitzendbureau Randstad bekend. Flexwerkers van de uitzendgigant kunnen zich nu bij NCOI of een van haar dochters omscholen.

En in augustus 2020 gaf de Autoriteit Consument en Markt het bedrijf toestemming om omscholer LOI over te nemen, tot dan toe de grootste concurrent. Volgens de mededingingswaakhond blijven er voor cursussen en omscholing genoeg concurrenten over. Bovendien, stelt de Autoriteit, concurreert NCOI met gewone hogescholen en mbo-instellingen.

Die reguliere hbo’s en mbo’s zeggen juist grote moeite te hebben met het geven van volwassenenonderwijs, vanwege wettelijke beperkingen. Zo krijgen publieke instellingen alleen overheidssubsidie voor volledige opleidingen en kunnen ze dus nauwelijks flexibele deelprogramma’s aanbieden.

Dat de overwegend volwassen studenten blijven kiezen voor een opleiding bij NCOI is dus deels omdat de private opleider hen iets biedt wat ze bijna nergens anders kunnen krijgen: flexibel onderwijs.

En dat lukt ze door alles fabrieksmatig in te richten. “Dat maakt het een hele efficiënte organisatie”, zegt een oud-medewerker van NCOI. “Maar kwaliteit voert voor NCOI niet de boventoon. Het is er heel goed in om studenten binnen te halen, maar studenten naar een diploma helpen is niet de prioriteit. Het ontbreken van die zorgplicht is onderdeel van het verdienmodel. Het is uiteindelijk een sales-organisatie.”
https://www.trouw.nl/onderwijs/soms-bli ... ~b9d83fbd/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nederland.... kennisland ???

Bericht door Mahalingam »

Dit de kerk van Veldhoven.

Afbeelding

Wat is er nog meer daar? Een bedrijf dat het afgelopen jaar 3,6 miljard euro winst heeft gemaakt.
ASML boekte in 2020 records met 14 miljard euro omzet en 3,6 miljard euro winst

ASML heeft een zeer goed 2020 achter de rug. De in Veldhoven gevestigde chipmachinefabrikant boekte een recordomzet van 14 miljard euro. Ook onderaan de streep bleek er meer geld over te blijven dan in andere jaren: de winst over 2020 bedroeg in totaal 3,6 miljard euro.

In een toelichting op de kwartaal- en jaarcijfers zegt ceo Peter Wennink dat van de 14 miljard euro aan omzet 4,5 miljard euro was toe te schrijven aan de inkomsten uit de verkoop van 31 euv-machines. Volgens het bedrijf vormde dat omzetdeel van 4,5 miljard euro een groei van ongeveer 60 procent, wat vooral wordt toegeschreven aan de verhoging van de productie van logische chips en geheugenchips. De totale omzet van 14 miljard euro betekent een groei van 18 procent. Voor 2021 verwacht ASML dat de groei zal doorzetten, waarbij wordt gerekend op een omzetgroei van 10 procent.
Spoiler! :
Taiwan en Zuid-Korea zijn nog altijd de landen die verreweg het grootste aandeel hebben in leveringen door ASML, al zijn er wel wat verschuivingen. In 2019 ging 16 procent van de leveringen naar Zuid-Korea en Taiwan was goed voor 51 procent. Dit was in 2020 respectievelijk 31 en 36 procent. China was in 2019 goed voor 12 procent en in 2020 had het land een aandeel van 18 procent. Europa houdt op dit vlak een zeer klein aandeel.

Wat ook opvalt is dat euv-machines nog altijd duidelijk een opmars maken. Waar in 2019 de omzet uit de verkoop van deze machines een aandeel van 31 procent had op het totaal van de omzet uit systeemverkopen, steeg dat vorig jaar naar 43 procent. Dat ging ten koste van het aandeel van duv-machines. Deze machines, waarbij het draait om deep-ultravioletlithografie en specifiek argon-fluor immersion lithography of ArFi-lithografie, hadden in 2019 nog een aandeel van 53 procent op het totaal van de omzet uit systeemverkopen, maar dat daalde voor 2020 naar 38 procent.

Als wordt ingezoomd op het laatste kwartaal van vorig jaar, was er ook sprake een goede cijfers. De omzet kwam uit op 4,25 miljard euro en de winst op 1,35 miljard euro, terwijl dat in dezelfde periode een jaar geleden op respectievelijk 4 miljard euro en 1,1 miljard euro uitkwam. In totaal zijn er in de afgelopen drie maanden 73 nieuwe lithografiesystemen verkocht en zeven gebruikte. Er zijn negen euv-machines geleverd en van acht daarvan is de omzet al binnen en meegerekend. In het afgelopen kwartaal zijn er orders toegezegd met een totale waarde van 4,2 miljard euro, waaronder zes euv-machines die gezamenlijk al goed zijn voor 1,1 miljard euro.

De goede cijfers bij ASML hebben mede geleid tot een relatief hoge beurswaarde. ASML was in oktober vorig jaar al het duurste Europese technologiebedrijf en inmiddels is de waarde verder gestegen naar meer dan 180 miljard euro, waarmee het bedrijf uit Veldhoven ruimschoots het duurste beursgenoteerde Nederlandse bedrijf is.
https://tweakers.net/nieuws/177070/asml ... winst.html
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nederland.... kennisland ???

Bericht door Mahalingam »

Zwarte scholen, witte scholen en gemengde scholen.
Waar is je kind beter af?
Bang dat je kind minder presteert op een gemengde school? ‘Dat is deels gegrond’

Kinderen van hoogopgeleide ouders hebben aanzienlijk minder kans op een vwo-advies als zij op een gemengde basisschool ­zitten dan als zij naar een eliteschool gaan. En dat terwijl Amsterdam meer willen mengen.

Of een kind goed kan leren, is lang niet de enige factor van belang voor zijn of haar toekomst. Naast het opleidingsniveau van de ouders speelt in Amsterdam ook de samenstelling van de school en de buurt nadrukkelijk een rol bij het schooladvies dat leerlingen krijgen, blijkt uit nieuw onderzoek van de Universiteit van Amsterdam en demografisch instituut Nidi.

“Als op een school veel kinderen van hoogopgeleide ouders zitten, krijgen alle leerlingen een boost, ook als de ouders lager opgeleid zijn,” zegt Willem Boterman, stedelijk geograaf aan de UvA. Andersom: een kind van hoogopgeleide ouders dat naar een gemengde school gaat, heeft minder kans op een havo/vwo-advies.

In cijfers: van de kinderen van hoogopgeleide ouders op een basisschool vol gelijkgestemden krijgt 35 procent een vwo-advies en nog eens 20 procent een havo/vwo-advies. Op een gemengde school ligt dat een stuk lager: circa 22 procent krijgt een vwo-advies en 16 procent havo/vwo. Op achterstandsscholen ligt dat nog veel lager.

De angst van veel ouders dat hun zoon of dochter minder presteert op een gemengde school is voor een deel gegrond, aldus Boterman. Dit druist in tegen het streven van het Amsterdamse gemeentebestuur om scholen meer te mengen, waarbij hoogopgeleide ouders hun kind naar de buurtschool sturen.

Geen lager advies accepteren

Die menging is gunstig voor kinderen van laagopgeleide ouders. Als zij verkeren onder kinderen die wel een hoogopgeleide achtergrond hebben, wordt hun advies hoger: zo’n 33 procent komt dan uit op havo/vwo of vwo. Als zij op een achterstandsschool zitten, dan is dat nog geen twintig procent.

De redenen voor deze verschillen zijn divers. Volgens Boterman speelt de cultuur op de scholen een rol. Als veel leerlingen een vwo-advies krijgen, dan zullen ouders minder snel een lager advies accepteren. “In Amsterdam is de overadvisering heel hoog, vooral op scholen met veel hoogopgeleide ouders.”

Segregatie neemt iets af

Daarnaast is bekend dat de scholen met veel achterstandsleerlingen het zwaarst worden getroffen door de lerarentekorten. Hierdoor ontstaat achterstand op achterstand. Ook zullen kinderen die goed presteren elkaar stimuleren.

Uit recente cijfers blijkt dat inmiddels meer dan de helft, 53 procent, van de Amsterdamse basisscholieren hoogopgeleide ouders heeft. Iets minder dan de helft, 46 procent, heeft een niet-westerse achtergrond en 15 procent een westerse herkomst buiten Nederland.

Volgens Boterman is het opleidingsniveau van de ouders meer bepalend voor het middelbareschooladvies dan de herkomst. Door de bevolkingsontwikkeling gaan meer kinderen naar scholen met hoogopgeleide ouders. In die zin neemt de segregatie op de basisscholen iets af. Als alle kinderen in hun eigen buurt naar school zouden gaan, zou het aandeel gemengde scholen een stuk hoger zijn: 21 in plaats van de huidige 15 procent.
https://www.parool.nl/amsterdam/bang-da ... ~b2430010/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nederland.... kennisland ???

Bericht door Mahalingam »

Komt door de multikul?

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Nederland.... kennisland ???

Bericht door King George »

Welnee, dat zijn woordûh die we eighenlijck wel kenne, maer faeck misspeld worde.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland.... kennisland ???

Bericht door Ariel »

De taalfoutverkiezing wordt sinds 2013 gehouden. Vorig jaar won een waarschuwingsbord waarop in meerdere talen voor drijfzand werd gewaarschuwd, maar waarop in het Duits stond: Herzlich Willkommen, oftewel "Hartelijk Welkom".

De top-10 van taalfouten in 2020:
Op een bordje van een restaurant: "Wij berijden ons konijn in eigen keuken"

De kop van een artikel van NU.nl: "Burgemeesters: 'Bij illegale feesten treden we op'"

Op een bordje boven een handgelpompje: "Please satanise your hands here"

Een briefje op de ruit van een winkel: "Helaas. Wij zijn dichd. We are closet. Wir sint gesloßen."

Een kop uit de krant Flevopost: "Doodgereden dier bij Luttelgeest is zo goed als zeker dood."

Een rectificatie van een ziekenhuis: "In de vorige update stond dat je bij verkoudheidsklachten thuis moest blijven. Dit klopt niet, dit geldt alleen voor collega's uit Brabant. Als je in een normale provincie woont mag je gewoon komen werken."

Een briefje op de ruit van een restaurant: "We zijn open. Ook om me te nemen."

Een advertentie van mensen die een hond zoeken: "Wij zoeken een labradoodle mini om het gezin af te maken!"

Een foutje van een supermarkt: "Plaats uw kar in degene voor u"

De lijst wordt afgesloten met een bordje van een supermarkt, waarop staat dat mensen verplicht een mandje of winkelwagentje moeten gebruiken: "Verplicht. Geld voor iedere bezoeker"
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nederland.... kennisland ???

Bericht door Mahalingam »

De Hogeschool InHolland is weer in het nieuws vanwege geklungel.
En het onderwijs is nog steeds beneden de maat.
Hackers roven persoonlijke gegevens studenten Inholland

Hogeschool Inholland is het slachtoffer geworden van een dataroof. Hackers hebben op internetfora de persoonlijke gegevens van 56.000 studenten en medewerkers aangeboden.


Dat bevestigt Hogeschool Inholland na berichtgeving van de Volkskrant. “Het gaat om een illegaal verkregen bestand met 56.000 sets aan persoonsgegevens,” aldus de woordvoerder. Het gaat om studenten en werknemers. “De gegevens van mensen met een specifiek account van onze digitale leeromgeving worden te koop aangeboden.”

Autoriteit Persoonsgegevens is ingeschakeld. Op dit moment wordt onderzocht wat er precies is gebeurd en welke gegevens exact zijn vrijgegeven. Het gaat om onder andere mailadressen, fysieke adressen en versleutelde wachtwoorden.

De studenten en medewerkers zijn inmiddels op de hoogte gesteld. “We hebben hen gevraagd extra alert te zijn op digitale zaken die ze niet vertrouwen. En we hebben iedereen geadviseerd het wachtwoord te veranderen.” Er wordt gewerkt aan een oplossing.

Eén wachtwoord

Maandag maakte de Autoriteit Persoonsgevens bekend dat er sprake is van een explosieve toename van het aantal hacks, gericht op het buitmaken van persoonsgegevens. Het aantal meldingen steeg in 2020 met 30 procent ten opzichte van een jaar eerder. De beveiliging is bij allerlei organisaties nog altijd onvoldoende: slechts één wachtwoord is dan voldoende om in te loggen. Dit betrof in 2020 de gegevens van 600.000 tot 2 miljoen personen.

Ook de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam werden afgelopen maand slachtoffer van een cyberaanval. De hackers die de ict-systemen van de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam binnendrongen, hebben mogelijk de hand weten te leggen op de versleutelde wachtwoorden van studenten en medewerkers.
https://www.parool.nl/amsterdam/hackers ... ~b4a4f2c5/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland.... kennisland ???

Bericht door Ariel »

Nog geen driekwart basisscholieren haalt vereiste schrijfniveau

Nog geen drie kwart (73 procent) van de leerlingen verlaat het basisonderwijs met het schrijfvaardigheidsniveau (1F) dat normaal zou moeten zijn voor wie groep 8 achter de rug heeft. Van de kinderen in het speciaal basisonderwijs haalt maar een derde dit.

Dat meldt de onderwijsinspectie op basis van het deze maand verschenen rapport Peil.Schrijfvaardigheid. De prestaties van leerlingen zijn al ruim tien jaar stabiel en voldoen nog steeds niet aan de ambities die zijn gesteld door de commissie-Meijerink. Deze expertgroep bepaalde in 2009 wat leerlingen wanneer moeten kennen en kunnen. Hij hoopte dat 85 procent het fundamentele schrijfniveau zou gaan halen.

De huidige percentages voor niveau 1F betekenen dat elk jaar enkele tienduizenden leerlingen het (speciaal) basisonderwijs verlaten zonder een stevig fundament voor schrijven, aldus de inspectie.

Uit het onderzoek blijkt volgens deze organisatie ook dat schrijven „niet alleen moeilijk te onderwijzen en te beoordelen is, maar ook lastig te organiseren in de klas.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nederland.... kennisland ???

Bericht door Mahalingam »

dat schrijven „niet alleen moeilijk te onderwijzen en te beoordelen is, maar ook lastig te organiseren in de klas.”
Afbeelding

Zo heb ik schrijven geleerd met een kroontjespen. En ja, dat kostte veel tijd toendertijd.
En beoordelen? Dat was geen punt. Je deed het goed of je deed het slecht. En je kreeg een rapportcijfer voor 'schrijven' .
En voor het schrijfonderwijs hoefde in de klas niets georganiseerd te worden.
Inktpotje vol? Kroontjespen goed?
Door het groepsgewijze onderwijs waar iedereen alles 'samen' dient te doen zijn individuele prestaties niet meer zo belangrijk. En schrijven is iets dat men zichzelf eigen moet maken.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland.... kennisland ???

Bericht door Ariel »

dat schrijven „niet alleen moeilijk te onderwijzen en te beoordelen is, maar ook lastig te organiseren in de klas.”
Misschien moet men terug naar af bij het onderwijs.

Hoe leerde ik schrijven, inderdaad heb ik het schrijven ook geleerd met een kroontjespen. Dat betekende zwarte veeg vlekken op het maagdelijke witte papier, en inktvlekken op de houten schoolbank en op mijn handen en kleding.

Ondanks die problemen leerde wij toch schrijven, en dat kwam omdat wij regelmatig een dictee kregen. Je kon na het nakijken van het dictee, dan aan de rode strepen zien hoe goed of slecht je een dictee gemaakt had.

Waarom werkt dat nu niet meer?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland.... kennisland ???

Bericht door Ariel »

“Slechts eenderde van de (Pabo-)docenten vindt hun afgestudeerden ‘voldoende competent’ om lezen te bevorderen. Tweederde dus niet.” Maar ze staan wel allemaal voor de klas. Resultaat van 10 jaar onderwijsbeleid van Rutte.

Afbeelding

BRON
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland.... kennisland ???

Bericht door Ariel »

Ouders, leer Nederlands in belang van uw kind

Meedoen in de samenleving begint bij het kunnen spreken van de taal. En daar ziet Hilbert Bredemeijer grote achterstanden. ’Als wethouder Onderwijs wil ik elke dag weer knokken voor kansengelijkheid. Maar het moet wel van twee kanten komen. Ouders, leer Nederlands!’

„Als een kwart van de stad te maken heeft met laaggeletterdheid, is het bieden van gelijke kansen een onmogelijke opgave. Zeker als er wijken zijn waar het percentage uitschiet tot rond de vijftig procent. Het bieden van dezelfde kansen aan ieder kind is mijn hoogste prioriteit. Het toekomstperspectief van onze kinderen wordt namelijk steeds vaker bepaald door hun sociaal-maatschappelijke situatie. Door de portemonnee, het opleidingsniveau of de afkomst van hun ouders. Terwijl het zou moeten gaan om hun kwaliteiten, dromen en talenten. De lokale overheid zet zich dagelijks in voor die gelijke kansen. Maar daarin moet mij wel iets van het hart.

Vuur uit de sloffen
Onze leraren, leraressen en schoolleiders lopen zich het vuur uit de sloffen om ieder kind een zelfde kans te bieden. Ik zie het als ik scholen bezoek. Ik hoor het van ouders. Maar ik zie ook kinderen die al met een taalachterstand aan de basisschool beginnen. Omdat er thuis geen Nederlands wordt gesproken. Omdat ze simpelweg niet met onze taal in aanraking komen. Die taalachterstand is vaak niet meer in te halen, waardoor deze kinderen in de rest van hun leven minder kansen krijgen.

Ook het fenomeen summerslide is hier een voorbeeld van; tijdens de zomervakantie – zes weken waarin kinderen geen onderwijs volgen, maar thuis bij hun ouders zijn – nemen de taalvaardigheden zo hard af, dat hun achterstand nog verder groeit. Hoe komt dat? In mijn stad Den Haag is de hoeveelheid inwoners die de taal niet beheersen veel te hoog. Maar liefst 24 procent van alle inwoners is laaggeletterd. In één stadsdeel loopt dit zelfs op tot vijftig procent. Het is de verantwoordelijkheid van de overheid om een gelijk speelveld voor ieder kind te creëren. Bijvoorbeeld door extra te investeren in achterstanden. Of door het opzetten van voorscholen. Maar er is een grens aan wat met overheidsoptreden kan worden bereikt.

"In één stadsdeel in Den Haag is vijftig procent laaggeletterd"
Hier zijn de ouders verantwoordelijk. Zij hebben hun kinderen voor te bereiden op deelname aan onze samenleving. Door het meegeven van een aantal basisprincipes en -vaardigheden. En daar is de Nederlandse taal een heel belangrijke in. Dit kunnen we niet alleen aan onze leerkrachten overlaten. Thuis Nederlands praten, boekjes lezen, voorlezen; allemaal zaken waarmee je thuis al de basis kunt leggen voor een kansrijke toekomst van je kind.

Het begrijpen van de Nederlandse taal is een absolute voorwaarde voor kansengelijkheid. Als wethouder wil ik hiervoor iedere dag weer knokken. Maar wel onder één voorwaarde: het moet wel van twee kanten komen. In Den Haag gaan we nu ouders van jonge kinderen voorrang geven in het aanbod van onze taallessen. Dat is een gebaar vanuit de overheid. En ik hoop van harte dat ouders deze kans pakken. Want ze moeten weten dat ze hun eigen kinderen op een achterstand zetten wanneer ze wél onderdeel willen zijn van de Nederlandse samenleving, maar hun kinderen geen Nederlandse taalvaardigheden meegeven.

Toekomst
Uiteraard vergt het leren van de Nederlandse taal veel inspanning en doorzettingsvermogen van ouders die de taal zelf niet volledig machtig zijn. Maar er zijn ook zoveel voorbeelden waarin laaggeletterden dankzij ons taalonderwijs wel die drempel over durven. Dat gun ik iedere ouder van een schoolgaand kind. En ik vraag hen die verantwoordelijkheid te nemen. Voor zichzelf, maar bovenal voor de toekomst van onze kinderen.”

Hilbert Bredemeijer is wethouder Onderwijs van de gemeente Den Haag
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nederland.... kennisland ???

Bericht door Mahalingam »

De derde generatie Marokkanen (en Turken) halen om te trouwen iemand uit het thuisland.
En wat gaat er dan voor taal thuis gesproken worden?
De vierde generatie begint dus al met net zo'n grote taalachterstand als de tweede generatie.
En daar komt bij dat die huwelijkspartners in hun thuisland (hun dorp) vaak ook laaggeschoold zijn en de eigen taal slecht beheersen, dus zelfs de overdracht van de thuislandtaal is krakkemikkig.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nederland.... kennisland ???

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding

Wat zien wij hier? Een ludiek protest voor het historische academiegebouw van de Uni van Leiden.
Er zit een vreemde eend bij: eentje zonder flippers en duikbril.
Waarom staan ze daar?
Noodsignaal van alle universiteiten: zonder extra 1,1 miljard verzuipen we

Door structurele onderfinanciering dreigen studenten niet meer het onderwijs te krijgen dat ze verdienen en staat het water universitair docenten, hoogleraren en andere wetenschappers tot aan de lippen, schrijft de coalitie die 6 april de noodklok luidt.
[...]
Het water staat onze docenten, universitair docenten, hoogleraren en andere wetenschappers tot aan de lippen. Het is hoog tijd dat dit wordt opgelost. Tijd om te werken aan een Normaal Academisch Peil waar de studenten van vandaag goed worden opgeleid om de uitdagingen van morgen aan te pakken.
https://www.leidschdagblad.nl/cnt/DMF20210402_8847952
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nederland.... kennisland ???

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding
‘Een groepje negers heeft de blanke jongen uitgescholden’.
Dat moest groep 8 van de Groningse Schoolvereniging invullen in een taalopdracht, tot woede van ouders en schrik van directeur Ton Wiegman. De school gebruikt vanaf nu geen oud lesmateriaal meer."
,,Een heel domme fout’’, noemt Wiegman het incident. ,,Dit kan en mag nooit weer gebeuren.’’Wat is er dan precies gebeurd? Groep 8 van de GSV, een internationale basisschool in Groningen, kreeg enkele weken geleden een opdracht mee naar huis uit het boek Puzzelen met werkwoordspelling.
De kinderen moesten oefenen met werkwoorden in de voltooid tegenwoordige tijd. ‘Uitschelden’ wordt bijvoorbeeld ‘heeft uitgescholden’.In de opdracht was het onderwerp ‘een groepje negers’, en het lijdend voorwerp ‘een blanke jongen’.‘Oude opdrachten worden altijd gecontroleerd, dit is er doorheen geglipt’Dat leidde tot de kwade telefoontjes naar de school.
Schoolhoofd Wiegman kan zich de verontwaardiging bij de ouders goed voorstellen. De opdracht komt uit een vrij oud boek, zegt hij. ,,Eigenlijk hadden we er al afscheid van genomen, en niet voor niets.’’ Normaliter krijgt groep 8 taalles uit een nieuwer boek, maar soms vult de docent dat aan met kopietjes uit oud materiaal.,,Als ze oudere werkboeken gebruiken, controleren de collega’s in principe altijd of de opdrachten nog een beetje actueel zijn’’, legt Wiegman uit. ,,Alleen is dit er doorheen geglipt. Heel stom.’’
Deze opdracht is volgens Wiegman meegegeven door een invalleerkracht die Nederlands als tweede taal spreekt, en daardoor niet over de zin gestruikeld is.

Klassengesprek over racisme
De GSV laat er geen gras over groeien: voortaan gebruikt de school geen kopieën uit oude boeken meer. ,,Dat is de enige manier waarop we dit soort dingen in de toekomst echt kunnen voorkomen.’’In groep 8 is het voorval aangegrepen voor een klassengesprek over racisme, laat Wiegman weten. ,,En er is uitgebreid over gesproken in de groepsapp met de ouders.’’"
https://www.dvhn.nl/groningen/Dit-mag-n ... 54425.html
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nederland.... kennisland ???

Bericht door Mahalingam »

Het leren rekenen gaat steeds beroerder op onze scholen. Af en toe, hier en daar is een leraar over gegaan op de ouderwetse methode en dat met veel succes !
Hoe kinderen op deze Brabantse basisschool binnen een half jaar leerden rekenen

Op de Brabantse basisschool ‘t Palet scoorden nog te veel kinderen qua rekenen onder het gemiddelde. Binnen zes maanden behoorden ze bij de beste 20 procent van Nederland. Hoe lukte ze dat?

Vrijdag bracht de Onderwijsinspectie het nieuws dat slechts een derde van de leerlingen het streefniveau voor rekenen weet te halen. Nieuw is die boodschap allerminst. Al jaren blijkt uit allerlei rapporten dat kinderen steeds minder goed kunnen rekenen. De ambitie is dat 65 procent van de kinderen op het streefniveau zit: daar komt de huidige 33 procent niet eens bij in de buurt.

Dat het ook anders kan, bewijst Sarah Bergsen. Zij is schoolleider van de Brabantse basisschool ‘t Palet uit Heeswijk-Dinther. Toen ze in augustus met haar nieuwe baan startte bleek dat sommige leerlingen beneden het landelijk gemiddelde scoorde op het gebied van rekenen én onder hun eigen schoolnorm. In basale zaken als terugtellen en de tafels vermenigvuldigen moest een inhaalslag worden gemaakt, merkte Bergsen.

Ze besloot de methode te veranderen. “We kozen voor een wetenschappelijk bewezen methode die heel kort door de bocht bestond uit oefenen en herhalen”, zegt Bergsen. “Door steeds de stof van de vorige dag erbij te halen, oefenden we het langetermijngeheugen. Zodat kinderen bij een vraag als ‘de uitkomst van 6 x 7' dat zó kunnen oplepelen.” Het lijkt op de rekenmethodes die vroeger ook werden gebruikt, erkent Bergsen, maar is het interactiever van aard. “Ik noem niet voor niets mijn onderwijs modern-traditioneel.” Een bijkomstigheid van de nieuwe methode was dat de norm ook hoger lag. Dat betekende dat leerlingen stof die ze voorheen in groep zes behandelden, nu al in groep vijf kregen. Met als gevolg dat het niveau van de leerlingen steeg.

De verandering was een groot succes: binnen zes maanden waren de grootste achterstanden weggewerkt. “Sterker nog, gemiddeld zit onze school nu qua rekenen bij de beste twintig procent van Nederland, als we kijken naar de cito-scores”, zegt een trotse Bergsen. “En dat middenin de coronacrisis. Waar bij andere scholen gemiddeld genomen sprake was van achterstanden, gingen leerlingen er bij ons juist op vooruit.”
Spoiler! :
Talig rekenonderwijs werkt niet

Sezgin Cihangir, directeur van het Mathematisch Instituut, wil eveneens terug naar de ‘elementaire principes’ van het rekenen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. “Dat zijn de algemene regels, die op alle rekensommen toepasbaar zijn. Die basisvaardigheden moeten kinderen eerst aangeleerd krijgen, voor ze met de verhaaltjessommen aan de slag gaan.” De taligheid van realistisch rekenen, zoals het rekenen met verhaaltjessommen ook wel wordt genoemd, is hem een doorn in het oog. En dat terwijl uit het Inspectierapport blijkt dat 95% van de basisscholen hier gebruik van maakt. “Zolang rekenen van begin tot eind talig wordt aangeboden, leren kinderen niet rekenen.”

Op zijn instituut komen veel leerlingen die opnieuw de basisvaardigheden aangeleerd moeten krijgen. “Wij doen dat door bijvoorbeeld cijferend te laten rekenen, netjes onder elkaar,” zegt Cihangir. “Dat is tegenwoordig bijna een scheldwoord geworden in onderwijsland.”

Dat slechts 33 procent het streefniveau haalt, vindt Cihangir zeer zorgwekkend. “Tweederde van de leerlingen zakt dus eigenlijk voor de basisschool, zo moet je het zien. Basisscholen zijn er om basisvaardigheden aan te leren. Het is de minimale bagage om als zelfredzaam individu verder te kunnen in het leven, dat je snapt wat er op je kassabon staat, of op je bankrekening. Het is mogelijk: dat zien we elke dag bij ons leerlingen. Maar niet met het talige aspect zoals het nu gaat.”
https://www.trouw.nl/binnenland/hoe-kin ... ~b1b7d0be/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland.... kennisland ???

Bericht door Ariel »

Door steeds de stof van de vorige dag erbij te halen, oefenden we het langetermijngeheugen. Zodat kinderen bij een vraag als ‘de uitkomst van 6 x 7' dat zó kunnen oplepelen.” Het lijkt op de rekenmethodes die vroeger ook werden gebruikt, erkent Bergsen
Grappig. Oude tijden herleven.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland.... kennisland ???

Bericht door Ariel »

Welkom op een bijzondere school in Amsterdam-Zuidoost!

Een vmbo-school in Amsterdam-Zuidoost, die bekend staat om haar talentroutes: voetbal, dansen, koken, technology en art. Talentontwikkeling staat centraal op het Bindelmeer College. In alle leerjaren worden praktijklessen en (naschoolse) activiteiten aangeboden, zodat de leerlingen hun passie(s) kunnen ontdekken en talent(en) kunnen doorontwikkelen.

Afbeelding

Deze school staat ook bekend om messen. Messen waar je mee kan snijden tijdens kookles, maar ook mee kan steken.
Meisje neergestoken bij school in Amsterdam

In de buurt van een middelbare school in Amsterdam-Zuidoost is donderdagmiddag een meisje neergestoken door een leeftijdsgenootje. Niet bekend is of de tieners leerlingen van de vmbo-school zijn. De steekpartij was op het Dubbelink, bij het Bindelmeer College.

Meerdere politieauto’s en ambulances waren snel ter plaatse. Het slachtoffer is naar een ziekenhuis gebracht en was op dat moment bij bewustzijn. De minderjarige verdachte kon ter plaatse worden aangehouden.

Een jaar geleden zocht de school externe hulp nadat docenten in een paar maanden tijd tientallen messen van leerlingen in beslag hadden genomen. Bendes bestaande uit kinderen van 14 jaar stelden „dodenlijsten” op met namen van kinderen die „eraan moesten.” Ze hadden een misstap begaan in de ogen van de groep, zei directeur Kees Buijtelaar in maart 2020 in een interview met de Volkskrant.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nederland.... kennisland ???

Bericht door Mahalingam »

Er is een professor weg gestuurd van de Erasmus Uni. Niet omdat hij zijn werk slecht deed (komt ook onder professoren voor) maar omdat hij zijn piemel achterna loopt.
Hoogleraar Erasmus weg na rapport grensoverschrijdend gedrag

Hoogleraar Hans Severens vertrekt bij de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR), naar aanleiding van onderzoek naar zijn seksueel grensoverschrijdend gedrag. Volgens de universiteit is “in goed overleg besloten” dat de hoogleraar per 1 augustus opstapt. Over de inhoud van twee onderzoeksrapporten wil de EUR niets kwijt. De rapporten blijven vertrouwelijk.

Een interne commissie begon eind 2019 met een onderzoek, nadat twee klachten over Severens waren binnengekomen. Nadat begin 2020 het rapport was verschenen, schakelde het bestuur van de universiteit ook nog een extern onderzoeksbureau in. Severens legde zijn functie van prodecaan aan de Erasmus School of Health Policy & Management in afwachting daarvan al neer. Hij richtte zich “volledig op zijn onderzoekstaken”, vult een woordvoerder van de EUR aan.

Bestuursvoorzitter Hans Smits van de universiteit noemde de zaak in een interview met NRC destijds “buitengewoon pijnlijk”. Hij wilde toen ook niet in detail treden. “Het enige wat ik kan zeggen is dat er door twee vrouwen klachten zijn geuit over deze decaan en dat het gaat om serieuze #metoo-klachten”, zo citeerde de krant Smits op 3 maart 2020.

In zijn vakgebied is Severens een bekende wetenschapper. Hij was ook enkele jaren vicevoorzitter van de Gezondheidsraad, een belangrijk adviesorgaan van de regering. Sinds 2009 werkte hij als hoogleraar in Rotterdam, daarvoor in Maastricht. Als onderzoeker hield hij zich onder meer bezig met de economische kant van medische technologie.

Severens wil geen commentaar geven op zijn vertrek en de achtergrond daarvan.
https://www.trouw.nl/binnenland/hoogler ... ~b53391f8/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie