Ja, nou en? Wat koop ik nu voor geschiedenis? Toch geen droog brood? Ik vind geschiedenis interessant en daar is ook alles mee gezegd. Kijk naar al die moslims! Hebben die ook maar iets van de geschiedenis begrepen? JA! Ze hebben de koran. Begrijpen jullie nu wat ik bedoel? Met dat verschrikkelijke domme 1400 jaar oude theoretische geschiedenisboek van de grootste analfabeet aller tijden willen moslims ons de les leren.
Over ons onderwijs. Ik begrijp al die commotie niet. Stel, ik heb mijn diploma gehaald op die kutschool. Ik ben 20 jaar en ik solliciteer naar een aantrekkelijke baan. Dan is het zaak dat ik mij goed weet te verkopen aan mijn interviewer. Ik mag niet liegen, dus ik moet wel met de billen bloot en de Hogeschool van Amsterdam noemen.
"Maar weest u niet ongerust, meneer X. Mochten mijn hoge cijfers van de Hogeschool Amsterdam u niet overtuigen van mijn kwaliteiten, dan is er altijd nog mijn proeftijd die zal bewijzen dat ik de meest geschikte persoon voor de functie van junior assistent marketing-manager ben. Ik ben van plan om binnen twee jaar binnen deze onderneming als marketing manager te opereren."
Je moet lef hebben en je mag je gerust goed verkopen. Maar je moet wel waar kunnen maken wat je beweert. Vertrouwen hebben in jezelf. Daar heeft een onderneming wat aan. Diploma's zeggen niets over het functioneren in de praktijk.
Wat zeggen nou al die cijfers op je diploma? De praktijk zal moeten uitwijzen of je slim genoeg bent voor welke baan dan ook en in staat bent om snelle verstandige beslissingen te nemen.
Ik heb zelf genoeg jongens in de praktijk opgeleid op mijn reclamestudio (keiharde aanpak over twee maanden) die met een diploma op zak van de destijds genoemde Grafische School Amsterdam kwamen. Ze konden nauwelijks iets. Maar zo slim was ik zelf nou ook weer niet. Ik vergat hen een contract te laten tekenen. Al na een jaar waren de meeste weg. Aangenomen bij een van de grote internationale advertentiebureaus in Amsterdam tegen een riant salaris. Je kunt dus met recht spreken van 'gekke Hansie'. Te triest voor woorden. Al die overbodige boeken en boeken waar foute leraren geld aan verdiend hadden vond ik weggegooid geld en verloren tijd. Maar het is het rommelige achterhaalde onderwijssysteem in Nederland dat kinderen verplicht om tot hun achttiende jaar door te leren in boeken met overtollige lees ballast. Belachelijk! Leren kun je je hele leven. Met studiemateriaal dat JIJ zelf uitkiest! Dat moet je wel leuk vinden. Ik selecteerde mijn werknemers op actie, snelheid en vooral slimheid. Wie slim is leert snel in de praktijk. Stom vervelende boeken doorworstelen is tijdverspilling. Als ik minister van onderwijs zou zijn zou ik de hele boel weer terugdraaien. Wat goed is moet je goed houden. Verplicht leren tot en met 15 en niet tot en met 18.
Kijk, wanneer een kind feestvieren belangrijker vindt dan leren, houdt alles op. Of dat nu met theorie is of in de praktijk.