Nooit meer Groen Links

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nooit meer Groen Links

Bericht door Ariel »

GroenLinks Amsterdam wordt ook steeds maffer.
Bij grote vraagstukken, zoals klimaatverandering, is het essentieel dat de overheid kinderen betrekt bij besluiten over hun toekomst. Daarom diende ons raadslid @ImaneAmsterdam een voorstel in voor een Amsterdamse kinderdonut.

Afbeelding
Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nooit meer Groen Links

Bericht door Ariel »

Onverantwoord, of beter: barbaars

Door ROB HOOGLAND

En, 030-Jessiasjugend? Lekker geramadand met z’n allen? Ik kan niet wachten op de getuigenissen. Benieuwd, na dat gehannes met moslimbroederzuster Kauthar Bouchallikht, hoe déze GroenLinks-omarming van het islamisme nu weer wordt uitgelegd.

„Zo leerzaam!”

„Zo louterend!”

Ik hoor die kreten al over het Domplein echoën.

Toen ik dit schreef, was ik er helaas nog niet van op de hoogte hoe de Utrechtse Dwars-jongeren het er maandag tot aan de iftar vanaf hadden gebracht. Volgens de ramadanregels mag de avondmaaltijd pas beginnen nadat de duisternis is ingetreden, en aangezien de zon in Nederland eerst om 21.00 uur in de zee zakte kon deze dodebomenjongen daar niet op wachten.

Van het begin van de ochtendschemer („Wanneer de zwarte draad van de witte is te onderscheiden”) tot zonsondergang mogen moslims niet eten en drinken en dienen zij ook af te zien van vleselijke gemeenschap. Nu kan men bij klaarlichte dag soms best een wipje overslaan. Zelf doe ik dat inmiddels in toenemende mate. Zie het als mijn bijdrage aan een betere wereld. In sommige gevallen, die ik hier om redenen van fatsoen niet nader zal specificeren, wegen de volksgezondheidsvoordelen met name in islamitische kringen zelfs tegen de -nadelen op. Als je het mij vraagt verdient de hele dag afzien van eten en vooral van drinken echter de kwalificatie medisch onverantwoord, of beter: barbaars, zoals trouwens wel meer religieuze gewoonten een primitieve indruk op mij maken. Blijkbaar koesteren de GroenLinks-jongeren van de Domstad daar andere gedachten over. Uit solidariteit vastten zij maandag de godganse dag mee.

Goed hè?

Nou, niet dus.

Het blíjft mij fascineren, dit soort solidariteitsverklaringen van ultralinks aan orthodox religieus, een dubbelhartigheid die deze ’progressieven’ naar mijn stellige overtuiging steeds meer kiezers kost. Ik voel mij daarbij gedwongen aan te tekenen dat de GroenLinksachtigen onder ons, wier leider de natie het afgelopen weekeinde nog verbijsterde door zich in een oogverblindend geel trainingspak te laten vereeuwigen („Doe snel je eikeltjespyjama aan, gek!” riep ik overstuur), hun liefde op religieus terrein uitsluitend aan mohammedanen betuigen, terwijl zij de christelijke polderlanders doorgaans juist louter haat toebedelen.

Ik herinner mij de scheldpartijen op de zwartekousenkudde die de coronaregels aan zijn laars lapte toen zij ter kerke gingen. Ik herinner mij óók de oorverdovende stilte over het feit dat in moskeeën hetzelfde geschiedde.

Ramadan?

Hou toch op.

Nog zie ik de wanhoop in de ogen van dat acht- of negenjarige moslimjochie in de Foodmarkt in Amsterdam-Noord, toen een oudere autochtone medewerker tijdens deze vastenperiode om een uur of vijf ’s middags het vak met de zakken chips stond te vullen. Nog zie ik zijn totale blijdschap en dankbaarheid toen die winkelbediende zo’n zak heimelijk voor hem openscheurde.

Sindsdien weet ik genoeg.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nooit meer Groen Links

Bericht door Ariel »

GL zwijgt over de rakettenterreur van Hamas tegen onschuldige burgers

De gevaarlijke escalatie van geweld in Israël komt op het conto van Hamas. Het terreurleger in Gaza is stelselmatig bezig geweest om het vuurtje op te stoken, uitmondend in het afvuren van honderden raketten op Israëlische burgerdoelen. Terwijl Israël volkomen legitiem gebruikmaakt van het recht op zelfverdediging, klinkt ook in Nederland kritiek.

Door sommige media en politici wordt met de beschuldigende vinger naar Israël gewezen. Het geweld zou het gevolg zijn van ’onnodige provocaties’ door Israël. Ook wordt verwezen naar een dreigende huisuitzetting van Palestijnen als ’uiting van de Israëlische annexatietactiek’.

Reden genoeg voor Nederland, zo vindt GL in de Tweede Kamer, om Israël tot de orde te roepen. Wat een gotspe!

GL zwijgt over de rakettenterreur van Hamas tegen onschuldige burgers en komt met een valse voorstelling van zaken omtrent zogenaamde annexatiepolitiek.

Bij de dreigende huisuitzetting is sprake van een private juridische strijd omtrent enkele panden. Het eigendomsrecht wordt geclaimd door Joden. Die strijd vindt plaats in de rechtszaal en is wellicht ideologisch beladen maar heeft niets van doen met ’illegale nederzettingenpolitiek’ waar GL-leider Klaver zich nu weer zo boos over maakt.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nooit meer Groen Links

Bericht door Ariel »

Kauthar Bouchallikht hield vandaag haar maidenspeech.

Mevrouw dook gelijk in een slachtofferrol . Haar speech zat vol met ressentimenten, verongelijktheid en rabiate haat jegens iedereen, die haar denkbeelden niet deelt.

The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nooit meer Groen Links

Bericht door Mahalingam »

Verwarrende hoofddoekjes bij linkse partijen

Kauthar Bouchallikht mag uiteraard klagen over Nederland. Maar het blijft vreemd een moslima te zien spreken namens libertijns GroenLinks. Progressieve idealen over emancipatie staan haaks op het conservatisme van orthodoxe gelovigen, schrijft Gerry van der List.

In februari dit jaar verspreidde Ulysse Ellian digitaal een aandoenlijk en inspirerend filmpje. De nummer 22 op de kandidatenlijst van de VVD wilde in aanloop naar de verkiezingen van de Tweede Kamer duidelijk maken hoezeer zijn gevluchte familie het had getroffen in ‘het prachtige Nederland’. Hier hadden de Ellians vrijheid gevonden. Vrijheid om te lezen wat je wilt, vrijheid om je eigen mening te geven. En zelf had het aspirant-Kamerlid de mogelijkheid gekregen om advocaat te worden en te streven naar rechtvaardigheid.

Heel anders was de toon die een ander nieuw Kamerlid vorige week aansloeg. Kauthar Bouchallikht had ervoor gekozen van haar maidenspeech een klaagzang te maken. Met een gelaatsuitdrukking die varieerde tussen zuur en verbeten, vertelde de moslima van GroenLinks in haar parlementaire debuut dat ze zich niet welkom voelde in Nederland en in het Nederlandse parlement. Mensen zoals zij hadden al generaties te horen gekregen dat ze zich moesten aanpassen. Vermoedelijk had ze van haar partijleider geleerd dat je er in toespraken en debatten af en toe een familielid bij moet slepen, want ze verwees naar haar elfjarige broertje dat zich ook al uitgesloten voelde door die nare Nederlanders.

Achtergrond van Bouchallikht geeft ongemakkelijk gevoel

Bouchallikht memoreerde dat ze een ‘wolf in schaapskleren’ is genoemd. Ze wekte de indruk dat dit kwam door haar geloof en uitdossing. Maar dat is natuurlijk niet zo. De ophef over haar kandidatuur ontstond doordat bekend werd dat ze vicevoorzitter was geweest van de islamitische jongerenorganisatie FEMYSO, die banden heeft met de fundamentalistische Moslimbroederschap. Ook doken foto’s op waarop ze te zien is tijdens een demonstratie tegen Israël waarbij dit land werd vergeleken met nazi-Duitsland en antisemitische leuzen werden meegedragen.[...]
Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Nooit meer Groen Links

Bericht door King George »

Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nooit meer Groen Links

Bericht door Mahalingam »

Ik kan me een geval herinneren waarbij natuurbeheer een veld kocht met veel orchideeën erin.
De boer waarvan het veld gekocht werd maaide gewoon zoals boeren maaien.
En dat was de natuurbeschermers een gruwel. Nooit meer maaien !!!
Vier jaar later was er geen orchidee meer te vinden.
En 'toch maar maaien dan' zorgde niet voor de terugkeer van de orchieeën.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nooit meer Groen Links

Bericht door Ariel »

GroenLinks wijt nederlaag aan corona, Kaag en ‘wisselende houdingen’ Klaver

De grote verkiezingsnederlaag van GroenLinks is deels te wijten aan de rol van lijsttrekker Jesse Klaver. Hij stelde zich soms aanvallend op, soms juist verbindend. Deze ‘wisselende houdingen’ werden door de kiezers ‘niet begrepen’, constateert een commissie die de verkiezingscampagne onder de loep nam.

Klaver was, na de verkiezingen van 2017 waarbij hij voor het eerst lijsttrekker was, ‘niet meer de nieuwkomer’ maar ook niet ‘de ervaren leider met verantwoordelijkheid voor het Nederlandse bestuur’, schrijft de commissie. Juist in coronatijd waren kiezers wel op zoek naar een stabiele leider. GroenLinks ging in maart van dit jaar van veertien naar acht zetels.

Klaver had electorale concurrent D66 vaker en harder aan moeten vallen en in de campagne vooral moeten wijzen op de verschillen. In plaats daarvan kwam hij met een verkiezingsposter waarin de GroenLinks-leider – overigens ongevraagd – de voornamen van D66-leider Sigrid Kaag, SP-leider Lilian Marijnissen en PvdA-leider Lilianne Ploumen boven zijn eigen naam zette. Klaver hoopte daarmee een ‘links’ blok te vormen. Maar de andere partijen waren daar niet van gediend.

Leiderschap Kaag
D66, dat net als GroenLinks van klimaat een speerpunt maakte, wist als enige progressieve partij flink te winnen. Een groot deel van de potentiële GroenLinks-kiezers, zo blijkt uit ‘de beschikbare data’, koos uiteindelijk voor D66 vanwege het ‘nieuwe leiderschap’ dat Kaag propageerde. ‘Dit is een belangrijke verklaring voor het verkiezingsverlies’, stelt de commissie.

Dat thema, leiderschap, werd door de coronacrisis actueel. Ook VVD-leider en premier Mark Rutte profiteerde daarvan. Ook onder GroenLinks-kiezers was er sprake van het zogeheten ‘rally round the flag’-fenomeen. Het profiel van Klaver ‘sloot niet aan’ bij het leiderschap dat kiezers in crisistijd zochten. Daarbij werd de campagne ook bemoeilijkt omdat fysieke campagnebijeenkomsten niet mogelijk waren. Eerder profiteerde de partij juist van massale meet-ups in poptempels.

‘Intensivering’
Hoewel de toenadering in de campagne nog geen succes was, noemt het wetenschappelijk instituut van de partij, dat de evaluatie opstelde, ‘een verdere intensivering’ van linkse samenwerking als aanbeveling voor de toekomst. Nu het politieke landschap versnippert en veel kiezers op rechtse partijen stemmen, kan GroenLinks ‘het verschil maken’ door samenwerking met ‘nieuwe en bestaande politieke bondgenoten’. In de kabinetsformatie trekt de partij van Klaver al op met de PvdA.

Ook krijgt de partij als advies mee om duidelijker te maken dat de partij niet alleen ‘groen’ is maar ook ‘rood’. Dat linkse gezicht moet beter zichtbaar worden door ‘een gezamenlijke strijd’ tegen ongelijkheid, armoede en versterking van de publieke sector. Ook moeten de twee idealen van GroenLinks beter met elkaar verbonden worden, bijvoorbeeld door duidelijk te maken dat mensen met een krappe beurs niet opdraaien voor de kosten van energietransitie.

Veerkracht
GroenLinks-partijvoorzitter Katinka Eikelenboom onderschrijft de conclusies uit het rapport. Toch houdt ze ‘alle vertrouwen in Jesse’. ,,Ik ben ervan overtuigd dat hij met zijn politiek talent en veerkracht de komende tijd opnieuw groene en links-progressieve successen zal weten te boeken.”

Ook Klaver houdt vertrouwen. ,,,Vallen en opstaan hoort erbij, daar kun je van groeien.” Hij noemt het rapport ‘eerlijk en scherp'. ,,Het biedt bouwstenen voor nieuw hoofdstuk van onze partij. Nederland schreeuwt om de aanpak van de opwarming van de aarde en de groeiende ongelijkheid. Onze beweging komt sterker terug.”
  • Kiezers ook negatief over kandidatuur Bouchallikht
    Na de presentatie van de kandidatenlijst van GroenLinks kwam kandidaat-Kamerlid Kauthar Bouchallikht onder een vergrootglas te liggen vanwege haar vermeende banden met de Moslimbroederschap. De kandidatencommissie van de partij stelt dat er ‘meer afstemming’ plaats had kunnen vinden over de verwachte aandacht voor haar plek op de lijst. Ook kiezers die vóór de verkiezingen belden met de speciale ‘zweeflijn’ die GroenLinks had geopend bleken ‘even vaak positief als negatief’ over haar kandidatuur. Ook oud-Tweede Kamerlid Nevin Ozutok, die laag op de lijst was terechtgekomen, leek op Twitter afstand te nemen van de standpunten van haar partijgenoot.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nooit meer Groen Links

Bericht door Mahalingam »

Gr. Links heeft zijn zin gekregen in Arnhem: het gemeentehuis is vleesvrij geworden.
Gehaktbal rolt eruit op het stadhuis in Arnhem

ARNHEM - Op het stadhuis in Arnhem stappen ze over op vega. Vegetarisch eten wordt de norm en vlees komt er alleen als er uitdrukkelijk om is gevraagd. Daarmee heeft GroenLinks toch zijn zin.

Dat meldt De Gelderlander. Afgelopen woensdag stemde een meerderheid in de gemeenteraad achter een voorstel van GL-raadslid Muriël Simonis. Simonis wil dat de ambtenaren op het stadhuis voortaan vooral plantaardig voedsel tot zich nemen. Dat geldt voor lunches, feesten, borrels en evenementen.

Naast plantaardig wil de lokale politica dat het eten op het stadhuis ook van lokale en biologische herkomst is en moet er iets gedaan worden tegen voedselverspilling. Andere gemeenten, zoals Ede en Wageningen, gingen de hoofdstad van Gelderland al voor.

Twee jaar terug stelde GL samen met de PvdD en de Arnhemse Ouderen Partij ook al voor om over te stappen op de vegetarische hap. Destijds zonder succes.

PVV-raadslid Coen Verheij is niet blij met de nieuwe menuplannen en noemt het plan ’vegetarisch gedram’. Verheij verwijt Simonis dat zij mensen hun gehaktbal afpakt. Steffenie Pape van de VVD vindt dat keuzevrijheid de standaard moet zijn.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/5074158 ... -in-arnhem

Voor Gr. Linksers zijn er speciale aparte spijswetten en daar moeten anderen zich ook aan conformeren.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nooit meer Groen Links

Bericht door Ariel »

Jesse Klaver wacht bittere tijden

Zelfs voor de samenvatting waren 13 dichtbedrukte pagina’s nodig: het wetenschappelijk bureau van GroenLinks wilde duidelijk niet het verwijt krijgen ongenuanceerd te zijn over de oorzaken van de rampzalige uitkomst van de Tweede Kamerverkiezingen in maart 2021.

Maar de evaluatie liegt er niet om. Weliswaar wordt her en der gewezen op de obstakels die de coronacrisis opwierp (Jesse is ‘in zijn kracht’ als die met opgestroopte hemdsmouwen tussen de jonge meiden staat), maar dat is toch een excuus in de categorie ‘de brug stond open’.

De partij was de afgelopen tijd vlees noch vis, aldus het wetenschappelijk bureau. Onduidelijke standpunten, flets leiderschap, heen en weer slingeren tussen oppositie voeren en meebesturen, dwaze verkiezingsbeloften (startkapitaal van 10.000 euro voor alle achttienjarigen), campagne voeren voor de concurrentie (‘Kies Kaag’), kandideren van een orthodoxe moslima en hulpeloze optredens van de partijleider in de media.

De neergang in de peilingen werd ingezet in oktober 2020, eerst nog matig, toen scherper en uiteindelijk verloor GroenLinks zes zetels en kwam ze uit op acht zetels, wat het evaluatierapport in een poging om het leed te verzachten het historische gemiddelde noemt. Was men eerlijk geweest, dan was genoteerd dat de neergaande lijn niet is gestopt en dat de partij in de peilingen nu op zeven zetels staat.

Kaag at GroenLinks klein
Niet minder dan drie zetels verloor de partij aan D66 of beter aan Sigrid Kaag. Verder gingen er heel veel stemmen naar de linkse concurrentie (‘naar Bij1 minder dan verwacht’) en mocht zelfs de VVD groene spijtoptanten binnenhalen.

Het wetenschappelijk bureau put zich uit in analyses en goede aanbevelingen en het partijbestuur zegt alles ter harte te zullen nemen, maar is er hoop voor de toekomst?

Als GroenLinks niet in het kabinet komt, zal de kritiek dat de partij nooit bestuurlijke verantwoordelijkheid heeft gedragen, in kracht toenemen. Dan helpt het weinig als je wijst op de vele wethouders, gedeputeerden en zelfs burgemeesters van GL-huize. Kijk maar naar de SP.

Mag GroenLinks wel meedoen in Rutte IV, dan staat ze op het menu. Uiteraard van de premier die al menig coalitiegenoot verzwolg, maar zeker ook van Sigrid Kaag die dan in de ideale positie is om GL verder leeg te eten. Ook de relatie met bondgenoot Ploumen, bekend van menige dolkstoot, zal niet fijn zijn.

Trouwens, welke agenda zou GroenLinks moeten voeren om de aandacht naar zich toe te trekken, of ze nu in de oppositie zit of in het kabinet? Het wetenschappelijk bureau noemt de partij wel issue-owner van het klimaat, maar van links tot (halverwege) rechts wil iedereen iets doen aan de klimaatverandering. Daar sta je dan met je issue.

Wat voegt GroenLinks toe?
Op sociaaleconomisch terrein is GroenLinks een onbetekenende grootheid: ik zou geen enkel idee kunnen noemen waarmee de partij enige eer kan inleggen.

Onderwijs? Evenmin en dan vergeven we de partij haar onbezonnen steun voor het leenstelsel.

Racisme- en discriminatiebestrijding dan? Ook lastig. Het is zo’n onderwerp dat op de linkerflank door jan en alleman (m/v/x) wordt geclaimd. Bovendien zit Jesse Klaver nog met zijn orthodoxe moslima in de maag.

In deze zee van gelijksoortigheid kan alleen marketing Jesse Klaver nog redden. Maar ja, dat is nou precies het punt. The new kid on the block is een vermoeide, vroegoude man geworden. Geen marketeer die hier nog iets van kan maken.

Aftreden dan maar, al was het maar als finale marketingactie? Er staat geen opvolger klaar, dus dat is nog erger dan blijven zitten.

Wat is de toekomst van Jesse Klaver?
Het worden bittere tijden voor Jesse Klaver. Als hij al zijn hoofd boven het Haagse water resp. maaiveld weet te houden, dan zal hij nog onder grote druk komen te staan van de GL-bestuurders in het land.

Die ontpoppen zich steeds meer als geradicaliseerde klimaatactivisten die als het niet goedschiks kan voor kwaadschiks kiezen. Na het nodige voorwerk van GL-wethouders als die van Assen is recent partijprominent Maarten van Poelgeest met het voorstel gekomen om huishoudens met dwang van het gas af te halen.

Geen verrassing natuurlijk. Deep down in GroenLinks zit de oude communistische overtuiging dat de mensheid zo nodig met harde hand en tegen haar wil naar haar geluk moet worden gejaagd.

Je moet vrezen dat de in het nauw gedreven Jesse Klaver denkt met dit fanatisme zijn verloren positie te heroveren. Nou, veel succes. Met dit radicalisme hoeft hij zelfs niet bij zijn eigen achterban aan te komen. Of, Jesse, maak anders eens een uitstapje naar IJburg…
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nooit meer Groen Links

Bericht door Ariel »

Er is weer een boze Groen Linkser. Marielle Vavier is van mening dat er bij de HTM vieze oude mannen werken.
Tram richting Scheveningen heet ’Bikinilijn’, GL is boos: ’Dit is seksistisch’


Afbeelding

Tramlijn 1 van vervoersbedrijf HTM naar badplaats Scheveningen heet sinds donderdag ’Bikinilijn’. Maar niet iedereen kan deze taalgrap waarderen. Dit is ’niet oké en ouderwets’, schrijft het Haagse GL-raadslid Marielle Vavier op Twitter. HTM zegt ’niemand te willen kwetsen’.

De Bikinilijn rijdt vanaf donderdag tussen Delft en Scheveningen, en moet bezoekers aanmoedigen om vaker de tram in plaats van de auto te pakken. Vavier vindt de naam van de beachtram ’seksistisch’. „Het is een vieze, oude mannen grap. Een tramlijn vernoemen naar de schaamstreek van een vrouw. Die associatie krijg ik erbij en anderen ook”, zegt Vavier. Haar partij GroenLinks staat achter dit standpunt. Of er schriftelijke vragen worden gesteld aan het stadsbestuur is nog onduidelijk. „Daar beraden we ons nog op, maar ik denk dat er nu wel genoeg aandacht voor is geweest.”

Een tip voor een andere naam voor de zomerse tram heeft zij wel. „Vloedlijn of gewoon Strandtram klinkt een stuk beter. Kom op jongens, ga een beetje met je tijd mee”, zegt het raadslid.

„We willen niemand kwetsen”, zegt een woordvoerder van HTM. „Onze beachtram is vrolijk bedoeld en zit vol met allerlei woordgrappen. Dit is er eentje van.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nooit meer Groen Links

Bericht door Mahalingam »

Om de Gr. Linkers blij te maken stel ik voor om de naam te wijzigen:
"Tram 1 is onze boerkini-lijn".
Dat is stukken beter dan:
"Tram 1 is hun boerkinilijn " want dat zaait verdeeldheid.

En dan dat belachelijke: "Een tramlijn vernoemen naar de schaamstreek van een vrouw."

Het meest kenmerkende van de bikini is het stukje stof dat de tieten op hun plaats houdt.
Ik heb er geen associatie van 'kut' bij. "Tram 1 is een kutlijn? ".
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nooit meer Groen Links

Bericht door Ariel »

Red mij! Stem 16 maart op GroenLinks!

Door ROB HOOGLAND

Gelezen, over dat – attentie: pleonasme! – mesjoggene GroenLinks-gedoe? Over hun bezwaren tegen de Bikinilijn naar Scheveningen? Over dat schrappen van de aanhef ’Geachte heer/mevrouw’ in brieven en mails aan de Amsterdamse burger omdat zulks de non-binaire plaatsgenoot mogelijk voor het hoofd stoot?

Tweemaal maakte mijn hart een vreugdesprongetje.

Hoera, kopij!

Omdat dit toch het tijdperk van de grote dikke ik is, gooi ik de vraag in de groep: wilt u volgend jaar, op 16 maart, bij de gemeenteraadsverkiezingen, massaal op GroenLinks stemmen? Het land gaat dan weliswaar naar de knoppen, maar mijn kostje is gekocht.

Wat stelt het leven van een kantlijnkrabbelaar nog voor wanneer GroenLinks van het toneel verdwijnt?

Geen Jessias
Ik geef toe dat een dergelijk bestaan utopische trekjes heeft. Geen Jessias, geen links populisme, geen moslimbroederzuster in de Kamer. Minder inclusie-, intersectionaliteits- en diversiteitswaanzin bovendien, minder biomassageblunder, minder klimaat- en milieugekrijs, minder welvarendenhaat, minder losersaanbidding, minder wegkijkerij bij criminaliteit en islamitische veroveringsdrang, minder gelukszoekersverafgoding, minder blankenaversie, minder wokeness. Alleen de gedachte al bezorgt de gezondverstandmens orgastische vreugde.

Maar denk ook eens aan mij!

Hoe kan ik nog functioneren wanneer ik geen woorden meer kan besteden aan een type als Mariëlle Vavier, de Haagse GroenLinksmejoffer die vindt dat de HTM de tramlijn naar Scheveningen wegens seksisme geen Bikinilijn mag noemen? Ofschoon ik mij ditmaal beperk tot „We maken er gewoon Boerkinilijn van, dan is er geen vuiltje aan de lucht”, moet ik daar niet aan denken.

En wat als het mij niet langer wordt gegund om de Amsterdamse wethouder Rutger Groot Wassink te beschouwen, de illegalenkietelaar die, terwijl hij kreten als ’Moederneuker!’ twittert over collega’s met een andere politieke overtuiging, zijn stad rechtstreeks richting de afgrond bestuurt?

Homohaters
Onder het bewind waarvan hij prominent deel uitmaakt wordt de stad met al die schiet- en steekpartijen en overvallen steeds onveiliger en onleefbaarder, al spelen de torenhoge kosten waarmee de gemeente de inwoners opzadelt bij dat laatste eveneens een rol.

En wat doet meneer intussen? Een rapport waaruit blijkt dat Marokkanen de grootste homohaters onder ons zijn snel in de onderste la verstoppen omdat die conclusie weerspreekt wat de partij via de burgermoeder uitdraagt, alsmede de gemeentelijke communicatiemiddelen door externe krachten langs de inclusiviteitsmeetlat laten leggen ’omdat het belangrijk is dat iedereen, van elke gender en van ieder ras en geloof, zich erin herkent’.

De wethouder wil voortaan beginnen met ’Beste Amsterdammer’.

Dat moet beter kunnen. Rutger Groot Wassink ziet zichzelf toch als God? En God schiep de mens toch naar Zijn evenbeeld? Daarom pleit ik voor: ’Drammerige zak hooi’.

Red mij!

Stem GroenLinks!
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Nooit meer Groen Links

Bericht door King George »

De bikinilijn is seksistisch. Maar niets zal Groen Links te gek zijn om wèl hiervoor in de bres te springen. Als we het dan over een cultuur hebben die doorspekt is van seksisme en absoluut niet met seksualiteit en met emoties in z'n algemeenheid om kunnen gaan, dan is het die achterlijke Islam wel.

Islamitisch raadslid wil halalstrand: ‘Moslims voelen zich onprettig bij schaars geklede, lelijke mensen’
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nooit meer Groen Links

Bericht door Ariel »

Met deze vorm van PvdA en GL is de kiezer voor de zoveelste maal belazerd

Column ROB HOOGLAND

Jottem, een fusie tussen de PvdA en GL! Nou ja, oké: ze gaan voorlopig nog eerst als één team onderhandelen. Maar dat is bijna al hetzelfde.

Dat ook de Jessias er ditmaal voor te porren was, mag overigens geen verbazing wekken: zelfs wanneer je hem een ministerspost belooft op voorwaarde dat hij de Nederlandse biomassacentrales per direct sluit, overal zo snel mogelijk kerncentrales laat bouwen, het Klimaatakkoord in de prullenbak gooit, geen vluchteling meer in het land toelaat, alle moskeeën sluit en ook nog eens het schandknaapje wordt van Thierry Baudet én Geert Wilders, dan doet-ie ’t.

Ik snap ’t wel, hoor.

Het is pure overlevingsdrang.

Politieke dood of de regeergladiolen
Na de laatste verkiezingsuitslag en de daaropvolgende vernietigende analyse van het Wetenschappelijk Bureau van GL, resten Jesse Klaver nog slechts twee keuzes: de politieke dood of de regeergladiolen. En laten we wel wezen, wie eikeltjespyjama’s draagt is geen Jan van Speijk. „Een infame Brabander worden? Dan liever de lucht in!” zal Jesse nooit roepen. De ene Brabander is de andere nu eenmaal niet.

Meeregeren. Daar gaat het Ploumploum en de Jessias om, vergis u niet. Dat notabelen van de PvdA en GL al fusiebesprekingen hielden had ook vooral dáármee van doen. Klopt, het zijn inmiddels Calimero-partijtjes en als ze samenwerken kunnen ze bijvoorbeeld net doen alsof ze lekker net zo groot zijn geworden als de PVV. Maar in de eerste plaats schuilt vooral de wetenschap erachter dat Mark Rutte niet én met de PvdA én met GL in een kabinet wil, terwijl het Kaagmens dat per se wél wil. Dus dan probeer je zoiets.

O ja, over het Kaagmens gesproken: van een Facebook-vriendin mocht ik het verzoek ontvangen om voortaan af te zien van deze omschrijving wanneer ik de huidige D66-voorvrouw bedoel. Ik heb het serieus overwogen, maar moet helaas concluderen dat er geen fatsoenlijk alternatief is. Kaagamoebe, zoals iemand voorstelde, vind ik echt niet netjes. En Kaagreptiel? Zou kunnen, maar toch te platvloers wat mij betreft. Ik zou bij God niet weten welke mogelijkheden mij nog resten en kan het verzoek van deze mevrouw derhalve niet inwilligen.

Enfin.

Heksensoep
Was het Kaagmens degene die de mogelijkheid opperde om te trachten GL en de PvdA wat nadrukkelijker aan elkaar te koppelen? Ze kookte zondagavond voor Jesse en Lilianne. Het is dus denkbaar dat zij er toen in al haar machtswellust, hopende dat zij op die manier Mark Rutte zou kunnen overtuigen, tijdens het opdienen van haar vermaarde Heksensoep over begon. Nieuw leiderschap, weet u wel.

Of zit Mark er zelf achter?

Ik hoor het hem al roepen, met een stalen gezicht: „Nu is het eigenlijk al één partij. Ik heb altijd gezegd dat dat voor mij bespreekbaar is.”

Door schade en schande wijs geworden, sluit ik helemaal niets meer uit.

Al wil ik nog wel één ding kwijt: ook met deze vorm van samenwerking tussen de PvdA en GL, is de kiezer voor de zoveelste maal belazerd.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Nooit meer Groen Links

Bericht door King George »

Het is toch je reinste kiezersbedrog van VVD en CDA als ze toelaten dat PvdA en GL in een fusiefractie deelnemen aan de regering louter en alleen om heks Kaag te bevredigen? In een land dat rechtsom heeft gestemd komt er een linkse afbraakregering.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nooit meer Groen Links

Bericht door Mahalingam »

In Duitsland heb je ook Groenen die van binnen Rood zijn.
Daar heb je regeringscombinaties die heten: "Rot-Rot-Grün" of "Rot-Grün-Rot".
Kort verkiezingsfilmpje van die Rode Grünen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nooit meer Groen Links

Bericht door Mahalingam »

Er zijn de zgn. "Algemenen Bschouwingen" aan de gang in de2-de Kamer.

En Jesse Klaver wist al direct de zaak 20 minuten op te houden door huilie huilie te toen over het feit dat Geert Wilders als leider van de grootste oppositiepartij als eerste aan het woord komt (wat usance is).
En het werd de aanwezigen al snel duidelijk dat er morele deugpuntjes te behalen vielen door Klaver bij te vallen.
En zodoende mocht de VVD dan toch als eerste beginnen. Maar Sophie Hermans (VVD) was er zo direct niet klaar voor en liet haar beurt voorbij gaan.
Meteen ruzie bij opening Algemene Beschouwingen

Kamer doet kinderachtig over spreekvolgorde

Een ordevoorstel van Jesse Klaver (GroenLinks) zorgde voor aanvang van de Algemene Beschouwingen meteen voor irritatie. Omdat het kabinet demissionair is, stelde Klaver voor dat de spreekvolgorde naar orde van partijgrootte gehouden zou worden. Dat betekent: de VVD als eerste.

Dat was tegen het zere been van Geert Wilders, die volgens de planning als grootste oppositiepartij namens zijn PVV als eerste het woord zou krijgen. Hij noemde het een "truukje". Het voorstel van Klaver kreeg desalniettemin een meerderheid, maar omdat Sophie Hermans (VVD) niet voorbereid was om als eerste te spreken, gunde ze haar eerste praatpositie alsnog aan de PVV-leider.
Met video: https://www.nieuwnieuws.nl/5154263/mete ... houwingen/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nooit meer Groen Links

Bericht door Mahalingam »

Het nieuwe Communistisch Manifest voor de Republiek Amsterdam is gepubliceerd door Gr. Links020.
https://amsterdam.groenlinks.nl/verkiezingsprogramma
In het concept verkiezingsprogramma ‘Verandering begint in de stad’ laten we zien hoe we als grootste partij in het stadsbestuur duurzame en sociale fundamenten hebben gelegd voor verandering. Voor de komende periode doen we vijf beloftes aan de stad om de extra uitdagingen aan te pakken waar Amsterdam op dit moment voor staat: een woning voor iedereen, een groene en klimaatneutrale stad, een radicaal andere economie, ongelijkheid en racisme aanpakken en Amsterdammers nog meer betrekken bij hoe hun stad eruitziet.
1. Voor iedereen een thuis in de stad

2. Een radicaal andere economie voor Amsterdam

3. Eerlijk vergroenen in een klimaatbestendige stad

4. Ongelijk investeren voor meer gelijkheid in de stad

5. De stad maken we samen
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nooit meer Groen Links

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
di sep 28, 2021 9:18 am
een woning voor iedereen,
Hoe dan?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nooit meer Groen Links

Bericht door Mahalingam »

Het verdriet van GroenLinks: hoe de partij van Klaver zichzelf buitenspel plaatste

GroenLinks had één doel: meeregeren. In 2017 was een formatiepoging stukgelopen, nu moest het wél lukken. Maar de partij zette zichzelf buitenspel door de PvdA te blijven vasthouden.

Nadat uitlekte dat informateur Johan Remkes aanstuurde op een Rutte III 2.0 stuurden GroenLinksers al tweets waar de teleurstelling van afdroop. ‘De ruggengraat van D66 is gemaakt van papier-maché’, twitterde de jongerenorganisatie Dwars. Een voormalig fractiemedewerker postte een landkaart van Nederland met in elke regio een andere windrichting. ‘De principes van D66’, schreef hij erbij.

De Amsterdamse wethouder Rutger Groot Wassink zei op het sociale medium ‘best zin in verkiezingen’ te hebben. De boodschap refereerde aan de keus waar D66-leider Sigrid Kaag voor stond: nieuwe verkiezingen of onderhandelen met de huidige coalitiepartijen. Zij koos het laatste.

Bij GroenLinks is de verslagenheid daarover groot. Daar was er na de teleurstellende verkiezingsuitslag (een bijna halvering, van 14 naar 8 zetels) maar één doel: meeregeren. Er klonk in de partij zelfs al dat partijleider Jesse Klaver maar moest opstappen als hij er niet in zou slagen GroenLinks het kabinet in te loodsen. Maar na negen maanden gedoe en gesprekken trekt Klaver aan het kortste eind. Terwijl zijn partij én de PvdA lange tijd nadrukkelijk in beeld waren bij de formatie. Daarbij dachten ze ook rugdekking te hebben van D66. Die wilde toch een zo progressief mogelijk kabinet?

Al vóór de verkiezingen ontstond het plan om de formatie samen in te gaan. Samen dachten PvdA en GroenLinks sterker te staan. Klaver had in 2017 gemerkt dat ‘de rechtse onderhandelaars’ bikkelhard konden zijn. Progressieve partijen moesten elkaar vasthouden, vond hij. De SP viel af; de PvdA van Lilianne Ploumen bleef over. Er was ook nog een electorale overweging: als één linkse partij het kabinet in zou gaan, zou de ander ten koste van die partij hard oppositie kunnen voeren.

Maar ze hadden niet gerekend op het weerbarstige verzet van met name het CDA. Die wilde niet met twee linkse partijen om tafel. Ook VVD-leider Mark Rutte zei het al vóór de verkiezingen tegen deze site: met ‘een hele linkse wolk’ ging hij niet onderhandelen. Eén van de twee zag hij wel zitten. En dan nog het liefst met GroenLinks, voegde hij er aan toe. Maar Klaver liet Ploumen niet los. Sterker: de twee partijen kwamen met de belofte om als één fractie de onderhandelingen in te gaan. Rutte zou dat binnenskamers aangemoedigd hebben. Buiten de deur bleef hij het linkse duo afwijzen.

Houdgreep

Andere partijen zagen hoe PvdA en GroenLinks steviger aan elkaar vastgeklonken raakten na het uitlekken van het beruchte ‘functie elders’-memo. Daarop viel namelijk óók te lezen: ‘Linkse partijen houden elkaar niet echt vast’. Als dat al zo was, dan was dat na het uitlekken anders: toen, zagen betrokkenen, werd het een houdgreep. Ook binnen GroenLinks klinkt dat de partijen na het uitgelekte memo ‘nog meer in elkaars armen werden gedreven’. Spijt zou Klaver daar niet van hebben.

De partijleider maakt zich nu op voor de oppositie, ‘vol vuur', mailde hij aan partijleden. Er zou geen haar op zijn hoofd zijn die aan opstappen denkt. Nee, de afgelopen maanden hebben hem juist extra strijdbaar gemaakt. De kater is al een beetje weggeëbd, zeggen ingewijden, in augustus was Klaver echt zuur. Toen had hij in de Stadhouderskamer een harde ‘nee’ gehoord van Rutte en Hoekstra. Hun lichaamstaal was toen duidelijk: de combi GroenLinks-PvdA bliefden ze niet. Al is het duo straks in de Eerste Kamer, waar VVD, D66, CDA en ChristenUnie géén meerderheid hebben, misschien hard nodig.
https://www.ad.nl/politiek/het-verdriet ... ~abc77a09/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nooit meer Groen Links

Bericht door Mahalingam »

Met een naam als Zihni Özdil denken ze bij Gr. Links natuurlijk dat ze met een Mohammedaan te maken hebben en die zijn welkom. Over de Islam geen kwaad woord in die kringen.
Maar nu blijkt die niet te passen in het beeld van wat hij zou moeten denken.

Maar welke GroenLinkser snoerde Zihni Özdil de mond over islamitische weekendscholen?

Makkelijke quiz voor iedereen met een goed geheugen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onthullende anekdote vandaag van gristenknuffelwachtgeldcryptopatser Zihni Özdil vandaag in de E. Maar om welke GroenLinks-mevrouw gaat dit eigenlijk?

A) Die ene mevrouw die vond dat er geen greintje bewijs is voor de stelling dat IS-strijders op vluchtelingenbootjes naar Europa komen
B) De fractievoorzitter van GroenLinks in het Europees Parlement van 2009 tot en met 2013, die daarna nog tot 2019 in het EP zat
C) De fractievoorzitter van GroenLinks in Amsterdam tussen 2006 en 2009
D) Mevrouw J. Sargentini
E) Alle bovenstaande antwoorden zijn fout. Is hysterie
F) Anders, namelijk...

Afbeelding
https://www.geenstijl.nl/5161489/beetje ... elen/#more
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nooit meer Groen Links

Bericht door Mahalingam »

Bart Snels was eerst D66 en nadat die het licht gezien had was hij Gr. Links en kwam hij in de 2-de Kamer omdat hij erin slaagde op de kieslijst geplaatst te worden.
En nu is hij ook weg bij Gr. Links. Waarheen? In ieder geval niet PvdA.
GroenLinks-Kamerlid vertrekt uit onvrede over links tandem met PvdA: ‘Dit is kiezersbedrog’

GroenLinks-Kamerlid Bart Snels stapt uit de partij en het parlement vanwege de verregaande samenwerking met de PvdA. De financieel woordvoerder is tegen het linkse blok, maar vond geen gehoor bij partijgenoten. Hij geeft zijn zetel terug. Zijn vertrek is een gevoelige tik voor partijleider Klaver.


Snels heeft zijn vertrek zojuist bekendgemaakt. Sinds de zomer houden GroenLinks en PvdA elkaar stevig vast, ze werken innig samen en gingen samen de pre-formatiegesprekken in. Dat zinde Snels niet. Het Kamerlid ziet niet in wat zijn partij te zoeken heeft bij de PvdA, een partij ‘in crisis’. “Het is me niet duidelijk waar de PvdA voor staat, en de opportunistische stijl van politiek bedrijven spreekt me niet aan. GroenLinks is de partij van de toekomst.”

Maar Snels kwam in het nauw, voelde zich weinig gehoord en ziet uiteindelijk geen andere uitweg dan de uitgang. “De kiezers stemden op GroenLinks, nu er zo samengewerkt wordt met de PvdA zie ik dat als kiezersbedrog,” schrijft Snels.

Klaver

Partijleider Jesse Klaver bedankt het Kamerlid voor de bewezen diensten, maar het is een gevoelige tik voor diens partijleiderschap. Klaver klonk zich nog voor de verkiezingen vast aan de PvdA - terwijl dat de twee partijen uiteindelijk buitenspel zette in de formatie. Snels geeft dit ook op als voornaamste reden van zijn vertrek.

Het vertolkt teleurstelling binnen de partij dat GroenLinks nu, net als in 2017, buiten de boot valt als het gaat om regeringsdeelname. Toen was het de migratiekoers van het beoogde kabinet, maar nu dus de tactische keuze van Klaver om een samenwerking met de PvdA op te zetten.

D66

In het verleden maakte Snels er geen geheim van dat hij tot de politieke vleugel van GroenLinks behoorde die vurig pleitte voor samenwerking met D66, een partij waar hij een verleden heeft. In 2011 al stelde hij voor dat die partij met GroenLinks zou moeten samenwerken om ‘het vastzittende oude politieke midden te vernieuwen’. Hij stelde toen al voor, bijvoorbeeld, om het ontslagrecht te versoepelen, iets waar de PvdA mordicus tegen was. Snels werkte daarna ook samen met D66-leider Alexander Pechtold, in de campagne voor de verkiezingen in 2012 - en hij was de auteur van diens boek ‘Henk, Ingrid & Alexander’ waarvoor Pechtold in gesprek ging met PVV-stemmers.
https://www.parool.nl/nederland/groenli ... ~b6a0de22/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nooit meer Groen Links

Bericht door Mahalingam »

Snels’ fundamentele kritiek zal Klaver nog wel even achtervolgen

GroenLinks-Kamerlid Bart Snels verlaat de Tweede Kamer, vooral vanwege de intensieve samenwerking met de PvdA. Maar een ander deel van zijn kritiek raakt Jesse Klaver harder.

‘Dit is de moeilijkste brief die ik ooit heb moeten schrijven’, aldus Bart Snels donderdagavond in zijn afscheidsbrief aan Tweede Kamer-voorzitter Vera Bergkamp, vechtend tegen ‘het gevoel dat ik veel mensen in de steek laat’.

Maar hij is de enige niet, betoogt hij vervolgens: zijn partij ontloopt op het Binnenhof steevast elke vorm van verantwoordelijkheid, de samenwerking met de PvdA is een heilloze weg, de fractieleiding biedt nauwelijks ruimte voor tegenspraak en de algehele sfeer in de Tweede Kamer is destructief en doortrokken van wantrouwen.

Er zijn meer Kamerleden die hun vertrek aangrijpen voor systeemkritiek, maar zelden pakken ze het zo groots aan als Snels, de breed gewaardeerde financieel woordvoerder van GroenLinks, voormalig partijstrateeg en voorheen hoofd van het wetenschappelijk bureau. Vier jaar na zijn verkiezing tot Kamerlid is hij vele illusies armer.

Dat Snels nu de eerste GroenLinkser van naam is die zich tegen de intensieve samenwerking met de PvdA keert, is geen grote verrassing. Hij had heel andere plannen. De vorige keer dat de samenwerking op de linkerflank even concreet leek te worden, in 2010, nam hij al publiekelijk afstand van partijleider Femke Halsema. Die moest een heel andere kant op kijken, wat hem betreft: ‘Met D66 deelt GroenLinks een vergelijkbaar imago: toekomst- en hervormingsgericht, liberaal, groen, Europees georiënteerd. Samenwerking met de meer conservatieve, nostalgische, nationalistische SP en PvdA zou het imago van GroenLinks schaden.’

Snels’ hart ligt veel dichter bij de D66 dan bij de PvdA. Tussen 2011 en 2014 leek hij zelfs al voor die partij te kiezen. Hij was in 2012 lid van het campagneteam van partijleider Pechtold en schreef het boek ‘Henk, Ingrid & Alexander’, waarin Pechtold in gesprek ging met aanhangers van Geert Wilders.

Hij keerde toch terug naar GroenLinks, maar met het verlangen om de samenwerking met D66 te blijven zoeken. In maart zag hij de kans: GroenLinks had de zetels om de nieuwe D66-leider, Sigrid Kaag, te helpen aan de ‘zo progressief mogelijke coalitie’ die zij haar kiezers beloofde. Maar uitgerekend Klavers strategische keuze om zich vast te klinken aan de PvdA, werd door VVD en CDA aangegrepen om het linkse blok buiten de deur te houden.

Steeds aan de zijlijn

Snels zag het tandenknarsend gebeuren. Voor hem is het een optelsom: bij vier van de vijf afgelopen formaties had GroenLinks een kans om mee te regeren. Het kwam er nooit van, GroenLinks blijft steeds aan de zijlijn.

In de dagelijkse politieke praktijk was hij ook niet erg geneigd de PvdA te sparen. Snels was in 2020 de initiator van een snel parlementair onderzoek naar de toeslagenaffaire, inclusief openbare verhoren van voormalige bewindslieden. Onder wie PvdA-leider Lodewijk Asscher, die zodoende middenin de verkiezingscampagne in de beklaagdenbank kwam te zitten. De afloop is bekend. En dat zal Snels door een deel van de PvdA nog lang worden nagedragen.

Zo bezien maakt Snels’ vertrek het leven eenvoudiger voor partijleider Klaver. Het is een hindernis minder op weg naar verdieping van de linkse blokvorming. En Snels’ kritiek op die ontwikkeling is voor Klaver niet direct een bedreiging: getuige de opiniepeilingen en de sfeer bij de ledenraadplegingen ziet het overgrote deel van de partij juist wel brood in de samenwerking met de PvdA.

Kritiek op Klavers leiderscha
p

Veel gevoeliger ligt de kritiek die Snels intussen ook ventileert op de manier waarop de partij door Klaver wordt geleid. Hij had niet het idee dat hij met zijn aanmerkingen op de koers nog erg welkom was. Hij kreeg ‘steeds minder ruimte om deel te nemen aan het gesprek’ en roept zijn fractie op zich af te vragen hoe eigenlijk is gesteld met de ‘zeggenschap van Kamerleden’.

Daarin vertegenwoordigt Snels wel een bredere stroming. Zihni Özdil moest in 2019 de fractie verlaten nadat hij openlijk zijn handen aftrok van het studieleenstelsel. Kritische geesten als Linda Voortman en Liesbeth van Tongeren verlieten eerder al de Kamer. Binnenskamers klinkt steeds dezelfde analyse: nog niet zo lang geleden was de ‘getuigenispartij’ GroenLinks zo’n beetje het laatste bastion waar nog tamelijk open van fractiestandpunten kon worden afgeweken, maar onder Klaver is alles erop gericht om eenheid en vastberadenheid uit te stralen.

Net als in de meeste andere fracties dus, zelfs die in de oppositie. Voor vrijdenkers die af en toe even uit de kruiwagen willen springen en hun gedachten de vrije loop willen laten, is het Binnenhof onbegaanbaar terrein aan het worden.

Maar hoe verhoudt die sfeer zich tot de ook door GroenLinks bezongen ‘nieuwe bestuurscultuur’, waarin Kamerleden juist wél worden geacht kritisch en zelfstandig denkend te opereren? Snels is er allerminst gerust op. Hij mist reflectie op ‘het grote taboe’ van het Binnenhof: ‘De wijze waarop de Kamer zelf functioneert.’ Hij ziet vooral ‘destructieve politiek’, zelden gericht op iets tot stand brengen in samenwerking met anderen. ‘Om de haverklap worden bewindslieden voor leugenaar uitgemaakt, worden ambtenaren in het beklaagdenbankje gezet, worden er moties van afkeuring en wantrouwen ingediend.’

Moties dus die vrijwel zonder uitzondering door GroenLinks worden gesteund. En door de PvdA. En daarmee legt Snels het bestuursprobleem nu eens niet bij de protestpartijen op de flanken, maar recht in het politieke midden van de Kamer. En bij de manier waarop ook Jesse Klaver politiek bedrijft, waarschijnlijk resulterend in weer vier jaar oppositie.

Snels’ brief leest als een uitnodiging aan zijn partij om het debat over Klavers leiderschapsstijl te gaan voeren. Of dat ook gebeurt? ‘Bedankt voor alles wat je voor GroenLinks en voor mij persoonlijk hebt betekend’, reageerde de partijleider donderdag op de aankondiging van Snels’ vertrek. Op diens kritiek ging hij niet in.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bdc1bee3/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nooit meer Groen Links

Bericht door Mahalingam »

Ooit hadden we veel Christelijke partijen. En die hadden het samen voor het zeggen.
Maar het land onkerstende en die partijen slonken. En verloren macht en zeggenschap.
Toen zijn ze 'gezamelijk staan wij sterk' gaan fuseren tot het CDA. Maar daarmee is de teruggang niet gestopt: CDA wordt keer op keer een beetje kleiner.

Hetzelfde zien we aan de linker kant gebeuren: minder kiezers en minder in te brengen. En dus klinkt de roep om dan maar 1 links blok te vormen. (minus de SP natuurlijk)
Amsterdamse leden GroenLinks en PvdA willen fracties samenvoegen

AMSTERDAM - Amsterdamse leden van GroenLinks en PvdA willen dat de partijen na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022 zich samenvoegen, om zo als één team te onderhandelen over de de vorming van de nieuwe gemeenteraad. Dat schrijven ze in een open brief in Het Parool zaterdagochtend, die is ondertekend door tientallen leden en prominenten van beide partijen. Onder meer voormalige PvdA-leider en oud-burgemeester van Amsterdam Job Cohen, oud-fractievoorzitter van GroenLinks Maarten van Poelgeest en meerdere Amsterdamse oud-wethouders, onder wie Andrée van Es (GroenLinks), scharen zich achter het initiatief.

Met de samenwerking hopen de leden een „strijdbaar links progressief blok” te vormen in Amsterdam. „De afgelopen jaren zijn de PvdA en GroenLinks inhoudelijk steeds verder naar elkaar toe gegroeid. De noodzaak om als linkse partijen te concurreren is voorbij. Het is tijd om de verschillen achter ons te laten en ons te richten op onze gedeelde idealen”, staat in de brief.

De ondertekenaars willen ook graag na de vorming van een nieuwe gemeenteraad dat de twee partijen als één team opereren. Ze roepen de lokale partijleiders op zo snel mogelijk gehoor te geven aan hun oproep.

GroenLinks en PvdA werken in de Tweede Kamer veel samen. Ze houden hun fractievergadering regelmatig gezamenlijk en Kamerleden voeren soms namens beide partijen het woord.Tijdens formatiegesprekken besloten de partijen bovendien als een gezamenlijk blok te onderhandelen, maar van een fusie mocht toen nog niet worden gesproken.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1186666 ... amenvoegen
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie