Armoede rukt op in Nederland

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
ma sep 19, 2022 8:56 am
Ik heb mijn twijfels.
Ze praten over compensatie voor gezinnen. Maar ik heb zakelijk gas voor MKB bedrijven.
Ik vraag me ook af wat ze gaan doen met winkeliers. Er zijn al slagers failliet die het enorme bedrag niet op kunnen brengen.

Kan jij je contract niet veranderen?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Ariel »

Opinie Annemarie van Gaal

Overheid heeft geen idee wat armoede is

Dick Benschop was er tot op het laatst van overtuigd dat het afschaffen van de zomertoeslag van €5,25 boven op het uurloon van het bagage- en beveiligingspersoneel op Schiphol, níet de reden was dat ze massaal wegliepen.

„Zo simpel is het niet. Het is geen geldkwestie”, aldus Benschop. „We hebben hard mensen geworven, in alle hoeken en gaten van de arbeidsmarkt gezocht. Dát is de beperkende factor, niet het geld”, voegde hij eraan toe.

Kijk, als je denkt dat het níet om het geld gaat dan heb je werkelijk geen idee hoe zwaar het is om te leven van een laag inkomen. Natuurlijk is die toeslag broodnodig. Een van de voorwaarden om te kunnen werken op Schiphol is nota bene dat je op oproep bij nacht en ontij binnen een uur op Schiphol moet kunnen zijn.

Losgezongen van de werkelijkheid
Onmogelijk met openbaar vervoer als je bijvoorbeeld in Mijdrecht of Kortenhoef woont, dus je moet wel een eigen auto hebben om er te komen. Maar hoe kom je aan een auto als je net begint met werken? En hoe kun je de kosten van een auto betalen met een baan waarmee je 12 of 13 euro bruto per uur verdient? Dat is onmogelijk en als je dan denkt dat een toeslag van een paar euro dan niets uitmaakt, dan ben je echt losgezongen van de werkelijkheid.

Onze overheid kondigt nu aan dat zij een fonds gaat oprichten voor mensen die hun energierekening niet meer kunnen betalen. Ik vraag me af hoe ze dat fonds gaan inzetten? Worden je schulden kwijtgescholden als je totaal ontredderd, zwaar in de schulden zit? Dat zou om twee redenen een slecht idee zijn.

Ten eerste denk ik dat de overheid geen idee heeft wat er in een gezin gebeurt in de periode tót de schulden ondraaglijk zijn geworden. Dan zijn de kinderen al van de sportclub gehaald, worden er geen kleren en gezonde voeding meer gekocht en is het hele gezin letterlijk ziek van de stress. Je wilt toch niet pas een oplossing bieden als de ellende niet meer te overzien is? Je wilt toch zorgen dat deze periode iedereen bespaard blijft?

"Gebrek aan inlevingsvermogen"
Ten tweede vraag ik me af hoe je dit idee verkoopt aan gezinnen die door flinke bezuinigingen, hard werken en bijbaantjes hun energierekening en andere rekeningen wél hebben kunnen betalen? Krijgen die dan geen tegemoetkoming? Worden zij niet gecompenseerd voor hun extra inspanning? Is dat de samenleving die we willen?

Ik word soms zo moedeloos van onze overheid. Net als Benschop hebben zij een pijnlijk gebrek aan inlevingsvermogen en weinig creativiteit om de problemen aan de voorkant te tackelen. Zo’n fonds wordt met wat pech gewoon weer een staaltje ’rondpompen van geld’.

De overheid incasseert het geld van de energierekening via de energiebelasting en gebruikt het vervolgens weer om met een mensonterend en bureaucratisch systeem de gezinnen die het zwaarst in de schulden zitten, tegemoet te komen. Het is al helemaal een onzinnige omweg als je bedenkt dat wij de allergrootste welvaart in de vorm van een gasveld onder Groningen hebben liggen en daar geen gebruik van maken.

We hebben behoefte aan ideeën die gezinnen perspectief geven om deze periode zélf te overbruggen.

Heffingskorting
Ik geef een voorzetje: je krijgt in ons land bijvoorbeeld een zogenoemde heffingskorting, een soort tegemoetkoming in belastingen, bij je baan. De heffingskorting wordt door je werkgever verrekend. Maar als je een tweede baantje neemt, dan krijg je daarover geen heffingskorting meer. Een bijbaantje of tweede baantje levert netto dus nauwelijks iets op.

Waarom zou de overheid de heffingskorting niet laten gelden op álle banen van minimaal 12 uur per week? De grootste risicogroep om in de problemen te komen zijn namelijk de mensen met de zogenoemde kleine baantjes in bijvoorbeeld de zorg of schoonmaak.

Maak het voor iedereen die nu een klein baantje heeft, de moeite waard om meerdere baantjes te nemen. Zelfs mensen met een fulltimebaan zouden nu ook tijdelijk een bijbaan erbij kunnen nemen mits ze daar netto meer van overhouden. Van het extra inkomen kunnen ze alle rekeningen betalen. Het scheelt de overheid alleen belasting die ze anders toch niet hadden ontvangen.

Ander voorbeeldje. Laten we eerlijk zijn, de sociale huurwoningen in ons land zijn het minst duurzaam van alle woningen. In de sociale huurwoningen waar ik kom, hoor ik de wind gieren door de voordeur en voel ik de kou door het enkel glas van de ramen. De energierekening is ongekend groot voor deze gezinnen.

Waarom eist de overheid niet van woningcorporaties dat de energierekening van mensen in een sociale huurwoning gekapt wordt op een bepaald bedrag? Het bedrag daarboven betaalt de woningcorporatie. Een groot percentage daarvan krijgt de woningcorporatie terug uit het fonds van de overheid. Dit percentage wordt dan vervolgens ieder jaar lager, waardoor de woningcorporaties gestimuleerd worden om de woningen met spoed te verduurzamen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

LTO: ‘Consument merkt nu ook dat je niet groen kunt doen als je rood staat’

LTO Nederland constateert dat de consument door de koopkrachtdaling de goedkopere optie sneller verkiest boven het meest duurzame maar ook duurste voedsel. ‘De goedkopere optie van Nederlandse bodem is ook van uitstekende kwaliteit.’

De dalende koopkracht vertaalt zich volgens LTO Nederland, gebaseerd op marktanalyse van experts, vooral in afnemende vraag naar biologische producten, zoals vlees, eieren en groente en fruit. Zuivel vormt tot nu toe een uitzondering op deze regel, omdat de prijsstijging van biologische zuivel ten opzichte van gangbaar relatief beperkt is gebleven.

Ketenbijdrage aan verdienvermogen

‘De signalen uit de markt betekenen niet dat er geen verdere verduurzaming nodig is. Maar het laat wel zien dat er bij welke ambitie dan ook meer rekening gehouden moet worden met het bedrijfseconomisch perspectief. Als verduurzaming niet rond te rekenen is dan gebeurt het uiteindelijk niet. In economische zwaardere tijden komt de ontwikkeling dan tot stilstand’, aldus voorzitter Sjaak van der Tak.

LTO Nederland verwacht van de overheid maatregelen tegen de energiecrisis. Ook ziet de belangenorganisatie graag dat de druk wordt opgevoerd richting ketenpartijen in de voedselketen voor een niet vrijblijvende bijdrage aan het verdienvermogen van agrarische bedrijven. Het ministerie van LNV is hierover al enkele jaren met name met supermarkten in gesprek en laat de margeverdeling in de voedselketen structureel monitoren.
https://www.akkerwijzer.nl/artikel/5464 ... ood-staat/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Een groot glastuinbouw bedrijf gaat stoppen en velen worden werkeloos. De vestigingen in de landen Hongarije, Frankrijk, Zuid-Afrika, Tunesië, Algerije en de Filipijnen blijven wel bestaan.
Grote plantenkweker Plantise stopt vanwege hoge energieprijzen, 400 mensen verliezen hun baan

Plantenkweker Plantise sluit de deuren vanwege de hoge energieprijzen. Het Zuid-Hollandse bedrijf, met het hoofdkantoor in Bleiswijk en vestigingen in Kessel en Baarlo, bouwt de activiteiten af en stopt vanaf april volgend jaar.

In totaal verliezen ongeveer vierhonderd medewerkers hun baan, verwacht CNV Vakmensen, dat afgelopen maandag door de directie is geïnformeerd. Plantise heeft 220 mensen in vaste dienst en ongeveer 400 flexibele krachten.

CNV zegt dat het ontslag als een schok komt en gaat voor de medewerkers op zoek naar ander werk. De bond is in gesprek met de directie over de sociale gevolgen voor het personeel, zegt bestuurder Jeroen Warnaar. Het bedrijf dat ongeveer vier jaar geleden is ontstaan uit een fusie van drie kwekers, heeft volgens Warnaar de afgelopen jaren goed gedraaid. ‘Er zijn geen aanwijzingen dat de problemen zijn veroorzaakt door slechte bedrijfsvoering.’

In een reactie tegen persbureau ANP zegt directeur Marco Vermeulen de activiteiten ‘gestructureerd’ te beëindigen. Door het bedrijf tot april voort te zetten krijgen werknemers bijvoorbeeld nog een transitievergoeding, wat bij een faillissement niet het geval was geweest.

Vrees dat meer bedrijven omvallen

De CNV-bestuurder zegt te vrezen dat de komende tijd meer bedrijven in de glastuinbouw zullen omvallen vanwege de hoge energieprijzen. CNV pleit voor overheidssteun voor bedrijven die in moeilijkheden verkeren. ‘Wil de overheid de glastuinbouw overeind houden, omdat ze verwacht dat de problemen van tijdelijke aard zijn, dan is steun noodzakelijk. Al kun je je natuurlijk afvragen of je in Nederland tropische planten moet kweken, of dat je dit elders moet doen.’

Plantise is naar eigen zeggen een van Nederlands grootste kwekers van groenten en sierteelt met een totaaloppervlak van 50 hectare in Nederland. Het heeft zo'n 15 procent van de markt in handen, goed voor 40 miljoen planten per jaar.

Het bedrijf heeft ook vestigingen in Hongarije, Frankrijk, Zuid-Afrika, Tunesië, Algerije en de Filipijnen. Deze blijven naar verluidt wel bestaan. Ook een vestiging in Naaldwijk waar biologische planten worden opgekweekt, kan volgens CNV mogelijk open blijven.
https://www.topics.nl/grote-plantenkwek ... =brand/vk/

Bestaan er ook niet-biologische planten ?
"Ook een vestiging in Naaldwijk waar biologische planten worden opgekweekt,...".
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Ik blijf mij verbazen over mensen die over straat lopen met gaten in hun broek. Vooral kapotte knieën schijnen gewenst te zijn.
Het is een coquetteren met armoe. De 'slummy-look' (slum (eng)= achterbuurt)

Afbeelding

maar lang zal deze mode niet meer duren want steeds meer mensen hebben noodgedwongen kapotte kleren aan omdat nieuwe te duur zijn.
Na energie en voedsel wordt kleding nu ook veel duurder, lonen kunnen inflatie niet bijhouden

De inflatie in Nederland sijpelt steeds verder door. Nu is, na energie en voedsel, ook bij kleding sprake van fikse inflatie. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
[...]
Kleding werd tot deze zomer nauwelijks duurder, maar nu betaalt de consument voor een nieuwe outfit gemiddeld 8 procent meer dan vorig jaar september.
https://www.topics.nl/na-energie-en-voe ... =brand/vk/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Ze praten dan wel veel over de voor- en nadelen van koud douchen, maar hoe zit het met koud kerken?
Afbeelding
Jas aan in de kerk - als de viering al doorgaat

De gascrisis heeft ook grote gevolgen voor kerken. Tijdens vieringen moeten dikke jassen aan en in sommige oude kerken wordt helemaal niet weer gekerkt.

Grote, historische kerken moeten het dubbele tot het viervoudige gaan betalen voor hun gas en elektriciteit. Bij de katholieke kerk in Harlingen gaat de rekening van 37.000 naar 150.000 euro per jaar, en bij de Nieuwe Kerkgemeente in Middelburg verwachten ze een stijging van 17.000 naar 30.000 euro per jaar. Ze vrezen niet langer te kunnen samenkomen in de lastig te verwarmen gebedshuizen.

In Harlingen lopen de kosten zo hoog op omdat de Heilige Jacobus de Meerdere-parochie meerdere slecht geïsoleerde kerkgebouwen bezit, waaronder de 140 jaar oude Sint-Michaëlkerk. “Dit is financieel voor ons niet te dragen”, zegt pastoor Marco Conijn. “We hadden al een financieel tekort. En daar komt dit nog overheen.”
Spoiler! :
Geen kant en klare oplossing

“Het gaat om serieus geld”, zegt Jos Aarnoudse, directeur van de Vereniging voor Kerkrentmeesterlijk Beheer in de Protestantse Kerk in Nederland (VKB), de koepelorganisatie van kerkrentmeesters. Hij krijgt veel bezorgde telefoontjes van kerken over energienota’s die met tienduizenden euro’s omhooggaan. “Maar een kant en klare oplossing hebben wij ook niet”, zegt Aarnoudse. “Wij kunnen helaas ook niet een konijn uit de hoge hoed toveren.”

Het verwarmen van een grote, oude kerk – met gewelven en metershoge glas-in-lood ramen – slurpt energie. Bovendien hebben veel Nederlandse kerkgebouwen een monumentale status wat verduurzaming lastig maakt. Er kunnen bijvoorbeeld niet zomaar zonnepanelen op het dak worden gelegd.

Om de kosten te drukken nemen kerken overal in het land nu maatregelen. Zo wijkt men uit naar kleinere zaaltjes, staat de thermostaat lager, krijgen kerkgangers de vraag zich warm te kleden en worden vieringen samengevoegd of ingekort.

880 euro per dienst

De bijna verdubbeling van de stookkosten (17.000 naar 30.000 euro per jaar) die de kerkenraad van de Nieuwe Kerkgemeente in Middelburg verwacht. “Daar komen we deze winter nog mee door”, zegt Sam Gideonse, ouderling-kerkrentmeester. Maar het maakt de toekomst onzeker. “Onze kerkgemeenschap krimpt, en dus ook onze inkomsten.”

De Westerkerk in Amsterdam heeft nog tot eind van dit jaar een contract, maar ook daar houden ze hun hart vast. Nu kost het nog geen 100 euro per dienst om de kerk op te stoken. Bij een gasprijs van 2,60 euro per kuub gaat het 580 euro kosten om de kerk voor één dienst te verwarmen. Bij een prijs van 4 euro per kuub zal dit 880 euro zijn. “Dat is geen optie”, zegt koster John Faasse. “We moeten mensen vragen de jas aan te houden zodat we de kachel lager kunnen zetten.”

De penningmeester van de Domkerk in Utrecht houdt er rekening mee dat de kosten drie tot vier keer zo hoog kunnen worden. Bij de Grote Kerk van Apeldoorn verwachten ze een kleine verdubbeling van de maandelijkse kosten.

Er zijn ook kerken die nog weinig merken van de stijgende gasprijs. De Sint Jorisparochie, waar de Catharinakerk in Eindhoven deel van uitmaakt, heeft bijvoorbeeld nog een vast contract tot 2024. Tot die tijd zullen de kosten dus niet stijgen. Veel andere kerken weten dat hun kosten zullen stijgen, maar niet met hoe veel.

Of het prijsplafond, het plan van de overheid om de energiekosten te drukken, ook iets kan betekenen voor kerken is nog niet duidelijk, zegt een woordvoerder van Energie Nederland.

Glazen wand


Hoewel verduurzaming lastig is voor monumentale panden, drukt Aarnoudse, directeur van de kerkrentmeesterskoepel VKB, kerken op het hart dit wel serieus te bestuderen. “Lokaal verwarmen kan een goede optie zijn. Kijk bijvoorbeeld of je een glazen wand in de kerk kunt plaatsen waardoor de ruimte die je verwarmt kleiner wordt. Terug naar de stoofjes en de paardenharen dekens gaan we niet meer, maar je kunt wel zorgen voor mooie elektrische dekens en kussentjes”.

Bovendien kan verduurzamen voelen als nog een extra uitgave in een periode die financieel al moeilijk is. “Toch raad ik kerken aan goed naar hun vermogen te kijken”, zegt Aarnoudse. “Kijk of je een deel kunt investeren in de verduurzaming van onroerend goed. Als je dat nu niet doet geeft je het geld uiteindelijk ook wel uit, maar dan aan de gasrekening.”
https://www.topics.nl/jas-aan-in-de-ker ... brand/trw/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door King George »

Ariel schreef:
ma sep 19, 2022 7:40 pm
Opinie Annemarie van Gaal

Overheid heeft geen idee wat armoede is

Dick Benschop was er tot op het laatst van overtuigd dat het afschaffen van de zomertoeslag van €5,25 boven op het uurloon van het bagage- en beveiligingspersoneel op Schiphol, níet de reden was dat ze massaal wegliepen.

„Zo simpel is het niet. Het is geen geldkwestie”, aldus Benschop. „We hebben hard mensen geworven, in alle hoeken en gaten van de arbeidsmarkt gezocht. Dát is de beperkende factor, niet het geld”, voegde hij eraan toe.

Kijk, als je denkt dat het níet om het geld gaat dan heb je werkelijk geen idee hoe zwaar het is om te leven van een laag inkomen. Natuurlijk is die toeslag broodnodig. Een van de voorwaarden om te kunnen werken op Schiphol is nota bene dat je op oproep bij nacht en ontij binnen een uur op Schiphol moet kunnen zijn.

Losgezongen van de werkelijkheid
Onmogelijk met openbaar vervoer als je bijvoorbeeld in Mijdrecht of Kortenhoef woont, dus je moet wel een eigen auto hebben om er te komen. Maar hoe kom je aan een auto als je net begint met werken? En hoe kun je de kosten van een auto betalen met een baan waarmee je 12 of 13 euro bruto per uur verdient? Dat is onmogelijk en als je dan denkt dat een toeslag van een paar euro dan niets uitmaakt, dan ben je echt losgezongen van de werkelijkheid.

Onze overheid kondigt nu aan dat zij een fonds gaat oprichten voor mensen die hun energierekening niet meer kunnen betalen. Ik vraag me af hoe ze dat fonds gaan inzetten? Worden je schulden kwijtgescholden als je totaal ontredderd, zwaar in de schulden zit? Dat zou om twee redenen een slecht idee zijn.

Ten eerste denk ik dat de overheid geen idee heeft wat er in een gezin gebeurt in de periode tót de schulden ondraaglijk zijn geworden. Dan zijn de kinderen al van de sportclub gehaald, worden er geen kleren en gezonde voeding meer gekocht en is het hele gezin letterlijk ziek van de stress. Je wilt toch niet pas een oplossing bieden als de ellende niet meer te overzien is? Je wilt toch zorgen dat deze periode iedereen bespaard blijft?

"Gebrek aan inlevingsvermogen"
Ten tweede vraag ik me af hoe je dit idee verkoopt aan gezinnen die door flinke bezuinigingen, hard werken en bijbaantjes hun energierekening en andere rekeningen wél hebben kunnen betalen? Krijgen die dan geen tegemoetkoming? Worden zij niet gecompenseerd voor hun extra inspanning? Is dat de samenleving die we willen?

Ik word soms zo moedeloos van onze overheid. Net als Benschop hebben zij een pijnlijk gebrek aan inlevingsvermogen en weinig creativiteit om de problemen aan de voorkant te tackelen. Zo’n fonds wordt met wat pech gewoon weer een staaltje ’rondpompen van geld’.

De overheid incasseert het geld van de energierekening via de energiebelasting en gebruikt het vervolgens weer om met een mensonterend en bureaucratisch systeem de gezinnen die het zwaarst in de schulden zitten, tegemoet te komen. Het is al helemaal een onzinnige omweg als je bedenkt dat wij de allergrootste welvaart in de vorm van een gasveld onder Groningen hebben liggen en daar geen gebruik van maken.

We hebben behoefte aan ideeën die gezinnen perspectief geven om deze periode zélf te overbruggen.

Heffingskorting
Ik geef een voorzetje: je krijgt in ons land bijvoorbeeld een zogenoemde heffingskorting, een soort tegemoetkoming in belastingen, bij je baan. De heffingskorting wordt door je werkgever verrekend. Maar als je een tweede baantje neemt, dan krijg je daarover geen heffingskorting meer. Een bijbaantje of tweede baantje levert netto dus nauwelijks iets op.

Waarom zou de overheid de heffingskorting niet laten gelden op álle banen van minimaal 12 uur per week? De grootste risicogroep om in de problemen te komen zijn namelijk de mensen met de zogenoemde kleine baantjes in bijvoorbeeld de zorg of schoonmaak.

Maak het voor iedereen die nu een klein baantje heeft, de moeite waard om meerdere baantjes te nemen. Zelfs mensen met een fulltimebaan zouden nu ook tijdelijk een bijbaan erbij kunnen nemen mits ze daar netto meer van overhouden. Van het extra inkomen kunnen ze alle rekeningen betalen. Het scheelt de overheid alleen belasting die ze anders toch niet hadden ontvangen.

Ander voorbeeldje. Laten we eerlijk zijn, de sociale huurwoningen in ons land zijn het minst duurzaam van alle woningen. In de sociale huurwoningen waar ik kom, hoor ik de wind gieren door de voordeur en voel ik de kou door het enkel glas van de ramen. De energierekening is ongekend groot voor deze gezinnen.

Waarom eist de overheid niet van woningcorporaties dat de energierekening van mensen in een sociale huurwoning gekapt wordt op een bepaald bedrag? Het bedrag daarboven betaalt de woningcorporatie. Een groot percentage daarvan krijgt de woningcorporatie terug uit het fonds van de overheid. Dit percentage wordt dan vervolgens ieder jaar lager, waardoor de woningcorporaties gestimuleerd worden om de woningen met spoed te verduurzamen.
Prima stuk van Annemarie van Gaal icon_thumbup.gif

De overheid heeft geen idee wat armoede is, heeft een gebrek aan inlevingsvermogen en is losgezongen van de werkelijkheid 🎯
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Dick Benschop was er tot op het laatst van overtuigd dat het afschaffen van de zomertoeslag van €5,25 boven op het uurloon van het bagage- en beveiligingspersoneel op Schiphol, níet de reden was dat ze massaal wegliepen.
Inmiddels is er veranderd inzicht bij de nieuwe bazen van Schiphol. Ze gaan weer die zomertoeslag invoeren voor langer dan de winter zal duren. Nu zien of er meer personeel komt opdagen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Het geld dat iedereen krijgt van de regering om de energierekening een pietsje betaalbaarder te houden moet ergens vandaan komen. Gedeeltelijk de onvermijdbare 'sigaar uit eigen doos'.
Pieter Omtzigt
@PieterOmtzigt
·
10 Oct
Bevestiging van de regering
Ter dekking van het energieplafond
- gaat de btw of elektriciteit en gas van 9% naar 21% op 1 januari
- gaat de energiebelasting op gas en elektriciteit omhoog (en niet omlaag) per 1/1/23
- is de belastingkorting per huishouden 200 euro/jaar lager
[...]
Correctie: het gaat om de energiebelasting op gas (de verlaging van 6,31 gaat niet door) en elektriciteit (de verlaging met 7,06 cent/kWh gaat niet door.
En de verhoging van de belastingvermindering (284 euro/jaar) gaat niet door.
Btw zou altijd stijgen van 9% naar 21% per 1/1
https://twitter.com/PieterOmtzigt/statu ... 0682150912
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Ali Yas »

Mahalingam schreef:
di okt 11, 2022 8:53 pm
Het geld dat iedereen krijgt van de regering om de energierekening een pietsje betaalbaarder te houden moet ergens vandaan komen. Gedeeltelijk de onvermijdbare 'sigaar uit eigen doos'.
Het is zelfs erger dan een sigaar uit eigen doos, omdat er altijd geld wordt verspild als de overheid het uitgeeft.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door King George »

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Klanten die bij Eneco gas afnemen en met een app geregeld de stand bijhouden, raakten in grote paniek. Hartverlammingen zijn niet gemeld maar de schrik zat er wel goed in.
Eneco voert nieuwe gastarieven met terugwerkende kracht voor het hele jaar in. Foutje. 'Ik ben op van de zenuwen'

Paniek en zelfs een enkele ‘hartverzakking’ onder klanten van Eneco de afgelopen dagen. Ze zagen hun verbruik over het hele jaar met terugwerkende kracht met soms meer dan 700 procent stijgen. ‘Niets aan de hand’, reageert Eneco op Twitter. ‘De app heeft het mis.’

Op Twitter, storingswebsites en Trustpilot wordt flink geklaagd over ‘hartverzakkingen’ en stress door de fout van Eneco.

‘Volstrekt idioot’

‘Het is volstrekt idioot dat jullie app de huidige tarieven toepast op het totale historische verbruik. De consument heeft hierdoor geen benul wat hem/haar bij de eindafrekening te wachten staat, schrijft een Twitteraar.

App rekent met één tarief

Maandag gingen de nieuwe energietarieven in. In de Eneco app zien gebruikers plotseling fors hogere bedragen voor alle voorgaande maanden. De Eneco app kan slechts rekenen met één tarief, leggen Enecomedewerkers - eveneens via Twitter - uit. Op dit moment is dat het nieuwe tarief. Op de jaarnota zullen de juiste bedragen staan.

Geen invloed op wat je moet betalen


,,We zijn ons zeer bewust dat dit tot verwarring en mogelijk extra zorgen kan leiden”, zegt Eneco-woordvoerder Niels Stet. ,,Wij zijn bezig om het zo snel mogelijk op te lossen zodat de gegevens in de app weer kloppen. Het gaat dus om een issue met het weergeven van de juiste gegevens in de app, dit heeft geen invloed op wat onze klanten moeten betalen. De facturatie en de jaarafrekeningen worden aan de hand van de actuele gegevens van de meters en de dan geldende tarieven uitgevoerd.”
https://dvhn.nl/groningen/Eneco-voert-n ... 25573.html
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Over het algemeen volgt ons land als een soort onafhankelijke deelrepubliek de economie van de Oosterbuurtjes.
Veel verschil zal er niet zijn tussen beide. Ik zie dat hier nu ook de zuivel minimaal 20% duurder is geworden. Dus hier een verslag over de Duitse toestand.
Potato prices jump 73% in Germany, food inflation rises 40% overall

Germans are known for their love of the potato to the point that the country’s controversial anti-discrimination commissioner, Ferda Ataman, referred to ethnic Germans as “potatoes” as a slur in February of this year. Now, the price of potatoes has soared 73 percent compared to the previous year, which is one of the steepest increases of any food product at the supermarket.

Overall, the price of food has jumped 40 percent compared to last year, and certain products, such as milk and meat, have risen even more, according to the German Federal Statistical office.

According to the data, the prices for fruits and vegetables increased less than animal products. For example, milk jumped 58 percent while vegetables only increased 28 percent. However, the price of grain rose by 41 percent in September compared to the same month last year. The rising cost of energy and feed have been the main factors driving up the prices of animal products.

One of the bright spots has been a fall in fruit prices, which dropped 4.7 percent compared to last year.

Rising inflation has hit German consumers hard. Helmut Schleweis, president of the German Savings Banks Association (DSGV), recently warned that 60 percent of German households, which amounts to 25 million people, are already using their entire monthly income and some savings to keep up with the country’s rising cost of living.

“This means that the loss of prosperity and the consumption of wealth is affecting the middle class,” said Schleweis.
https://rmx.news/article/potato-prices- ... 0-overall/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Het was de manipulatie van de armoede die de socialisten de wind in de zeilen gaf.
En ook heden ten dage geeft de armoede de socialisten een goede broodwinning.
Neem nu deze PvdA voorman , oud-wethouder financiën van Amsterdam Pieter Hilhorst , die stinkend rijk gaat worden aan de hedendaagse armoede. Hoe doet hij dat?
PvdA-prominent verzwijgt belang in armoede-app bij promopraatjes

De Rotterdamse Buddy App moet mensen met geldzorgen behoeden voor schulden, maar werkt volgens gebruikers niet goed. Ook waarschuwen experts voor rammelende privacyvoorwaarden. Desondanks investeren verschillende gemeenten tonnen in de fintech-oplossing. Oud-wethouder financiën van Amsterdam Pieter Hilhorst speelt daarbij een belangrijke rol. Al jaren reist hij stad en land af om Buddy te promoten. Dat hij ook een financieel belang in de app heeft, houdt hij daarbij structureel voor zichzelf.

Op 16 november 2020 leunt Pieter Hilhorst op een tafel in een Nijmeegse opnamestudio. Het is de Dag van de Stad. Een jaarlijks terugkerend evenement van Agenda Stad, bedoeld om de leefbaarheid en innovatie in steden te stimuleren. 

Vanwege corona is de editie dat jaar online. De oud-wethouder van Amsterdam en voormalig hoofdstedelijk lijsttrekker voor de PvdA verzorgt vanuit de studio een online workshop over de Buddy App: een applicatie die mensen met geldzorgen inzicht moet geven in hun financiële situatie om zo te voorkomen dat zij in de schulden raken.

Na de openingstune recht Hilhorst zijn rug, kijkt in de camera en vertelt in detail hoe ‘gebruiksvriendelijk’ de applicatie is en hoe die voor mensen met geldzorgen ‘een wereld van verschil’ maakt. De app heeft volgens hem bovendien een aanbesteding gewonnen voor 89 gemeenten die ‘willen investeren om te zorgen dat de app wordt ontwikkeld’.  

Dan is het tijd voor kijkersvragen. Maar voor hij daaraan toekomt, wil Hilhorst iets kwijt over zijn rol bij de app. De anders zo makkelijk pratende oud-politicus struikelt bijna over zijn woorden: ‘Ik ben hier namens eh, nou ja… Ik ben betrokken bij Buddy, maar ik bén niet van Buddy [..] ik ben hier eigenlijk veel meer vanuit de City Deal Eenvoudig Maatwerk’. 

Dat hij een financieel belang heeft in de applicatie laat hij achterwege. En dat is geen uitzondering. Hilhorst, een autoriteit op het gebied van armoedebestrijding, laat zijn zakelijke betrokkenheid bij Buddy structureel onbesproken op bijeenkomsten en in gesprekken met gemeenten en zakenpartners aan wie hij de app probeert te slijten.

Het is niet de enige kanttekening die bij de applicatie van het Rotterdamse bedrijf Buddy Payment kan worden gemaakt. Uit onderzoek van KRO-NCRV’s Pointer en Follow the Money blijkt dat de app niet goed werkt en dat de privacyvoorwaarden volgens experts in strijd zijn met de geldende regelgeving. Ook zijn er twijfels over het eerlijke verloop van de aanbesteding waar Hilhorst tijdens de workshop over spreekt.
Spoiler! :
Fintech in de schuldenindustrie   

Bijna anderhalf miljoen Nederlandse huishoudens verkeren momenteel in betalingsproblemen. De verwachting is dat dit aantal door de energiecrisis zal stijgen. 

Ironisch genoeg valt er aan schulden en betalingsproblemen een hoop te verdienen. In 2020 schreven onderzoekers van De Argumentenfabriek bijvoorbeeld dat er in 2011 al 17 miljard euro aan kosten werd gemaakt om 3,5 miljard aan private schulden te innen. 

De Nederlandse schuldenindustrie draait op volle toeren en dat trekt ook financial technology, oftewel fintech, bedrijven aan. Die beloven met slimme technologieën de Nederlandse schuldenproblematiek een halt toe te roepen. 

Een van die bedrijven is het Rotterdamse Buddy Payment, het bedrijf achter de Buddy App. Die applicatie maakt een koppeling met de bankrekening van de gebruiker om zo een overzicht te maken van vaste lasten en inkomsten. Buddy gaat daarbij twee jaar terug in de tijd. De app toont de gebruiker op basis van al die informatie vervolgens hoeveel geld hij na aftrek van de vaste lasten nog heeft te besteden. Zo moet de applicatie helpen om niet te veel uit te geven en voorkomen dat de gebruiker in de schulden raakt.

De nieuwkomer op de markt boekt snel succes. In 2019 lanceert Buddy Payment een pilot in acht gemeenten en een jaar later claimt het bedrijf een aanbesteding te hebben gewonnen in 93 gemeenten. Begin 2022 melden de appbouwers een kapitaalinjectie van twee miljoen euro te hebben binnengehaald.

Ambassadeur van Buddy

Pieter Hilhorst, voormalig wethouder van Amsterdam namens de PvdA en oud-lijsttrekker van die partij in de hoofdstad, treedt op als ambassadeur van Buddy. 

Nadat de Amsterdamse gemeenteraadsverkiezingen van 2014 onder zijn leiding desastreus verliepen voor de PvdA, vertrok Hilhorst uit de politiek. Sindsdien manifesteert de zelfbenoemd ‘actieonderzoeker’, voormalig columnist van de Volkskrant en oud-presentator van het VARA tv-programma De Ombudsman zich nadrukkelijk op het terrein van armoedebestrijding en -preventie.   

Hij zet samenwerkingsverbanden op, zoals de Coöperatie Goede Gieren, wordt projectleider van de City Deal Eenvoudig Maatwerk en treedt toe als lid van de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving: een onafhankelijk orgaan dat parlement en regering adviseert over zorg en het sociaal domein. In 2021 neemt Hilhorst ook het initiatief voor het Nederlands instituut voor Betalingsregelingen (NIvB) dat betalingsregelingen tussen schuldeisers en schuldenaren moet faciliteren.  

Vanaf de zomer van 2019 bemoeit Hilhorst zich met Buddy. Op verzoek van Buddy-ceo Camiel Kuiper wordt hij adviseur van het bedrijf. Sindsdien loopt hij stad en land af om het Buddy-evangelie te verkondigen in de media, op congressen voor gemeenten en in gesprek met potentiële samenwerkingspartners. Hij introduceert Buddy tevens bij het NIvB, waaraan ook het Nibud en de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK) deelnemen.

In oktober 2019 is Hilhorst namens Buddy ook betrokken bij de aanbesteding waar hij in de workshop over spreekt. En hoewel het resultaat daarvan door Buddy en Hilhorst consequent wordt overdreven – zie kader – is die voor het bedrijf van groot belang. Het verdienmodel van de app richt zich namelijk niet op de gebruikers (die hebben weinig te besteden), maar op gemeenten. Die kunnen bij Buddy gebruikslicenties afnemen, waarna ze de app gratis aan hulpbehoevende inwoners ter beschikking kunnen stellen.

Het enthousiasme van Hilhorst blijkt voor gemeenten en samenwerkingspartners een belangrijke motivatie om met Buddy in zee te gaan. Bronnen uit de schuldpreventie en -hulpverlening die Follow the Money sprak, omschrijven Hilhorst als een ‘prominent’ en ‘autoriteit’ op dit gebied, voor wie ‘deuren opengaan’ en naar wie op gemeentehuizen wordt geluisterd.

Een van de partners van Buddy zegt dat Hilhorst hen heeft ‘overtuigd’ om samen te werken en een andere noemt hem ‘een makelaar’ voor de app. Een woordvoerder van de gemeente Alkmaar omschrijft hem zelfs als ‘ambassadeur’ van de applicatie en voegt toe: ‘Hilhorst is er begeistert over. Ik ga hem niet ophemelen, maar je hebt soms mensen nodig die zeggen dat het iets ís.’ 

‘Het zou netjes zijn als Pieter dit had gedeeld’  

Wat Hilhorst in gesprekken met gemeenten, hulpverleners en andere partners in de regel stilhoudt, is dat hij een financieel belang heeft in de app.

In een gesprek met Follow the Money legt Buddy-ceo Kuiper uit dat een groepje investeerders achter de applicatie zich heeft verzameld in Buddy Investment bv. 

Hilhorst neemt bij de oprichting van dat investeringsvehikel 65.000 euro aan aandelen. Hij wordt daarmee de op een-na-grootste aandeelhouder van de bv die op dit moment een aandeel van 19,4 procent heeft in Buddy Payment: de uitgever van de app.

Tijdens promopraatjes over de app komt dit belang niet ter sprake en in zijn workshop van november 2020 lijkt Hilhorst het zelfs te ontkennen. In de aankondiging voor bijeenkomsten waar hij gemeenten over Buddy vertelt, blijven zijn aandeelhouder- en adviseurschap eveneens onvermeld en wordt hij geïntroduceerd als projectleider City Deal of als lid van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving.

Ook in gesprekken met gemeenten en zakenpartners laat Hilhorst zijn zakelijke belang veelal achterwege. Woordvoerders van de gemeenten Amsterdam, Almere, Den Haag en Zoetermeer wisten weliswaar dat Hilhorst als adviseur betaald kreeg van Buddy, maar geen van hen zegt op de hoogte te zijn geweest van zijn aandelen. De gemeenten Alkmaar en Rotterdam weigeren ondanks herhaalde verzoeken van Follow the Money antwoord te geven op vragen hierover.  

Zelfs partners die op initiatief van Hilhorst met Buddy samenwerken in het NIvB zijn niet allemaal op de hoogte. Het Nibud geeft aan pas sinds vragen van Follow the Money weet te hebben van de aandelen. De directeur van de NVVK, Geert van Dijk, schrijft: ‘Wij wisten [..] niet dat Pieter aandelen houdt. Ik weet niet of Pieter dat heeft gedeeld met anderen, ik zou dat op zich wel netjes hebben gevonden.’ 

Aandelen bijkopen


Follow the Money vroeg Hilhorst om een reactie. Hij wil niet in gesprek en wil vragen alleen schriftelijk beantwoorden.  

Vanaf zijn Buddy Payment e-mailadres schrijft hij twee dagen in de week voor Buddy te werken en dat het bedrijf hem heeft gevraagd ‘een periode aan salaris om te zetten in aandelen’. Het gaat volgens Hilhorst om ‘3,01 procent aandelen in Buddy [Payment], onder de grens van aanmerkelijk belang zoals de Belastingdienst die stelt’. 

Uit de akte van oprichting blijkt dat Hilhorst, wiens zoon ook bij Buddy werkt, inderdaad voor een bedrag van 36.550 euro aandelen heeft verkregen in ruil voor werk. Maar volgens diezelfde akte heeft hij ook 28.450 euro aan eigen geld ingelegd. Dat vermeldt hij om onbekende redenen niet.

Ook vermeldt hij in eerste instantie niet dat hij op het punt staat om aandelen bij te kopen. Pas als Follow the Money hem daar expliciet naar vraagt, schrijft hij: ‘Zodra deze transactie is afgerond en verwerkt zal mijn aandeel in Buddy Payment iets stijgen, maar onder de 4 procent blijven. Dat wordt naar verwacht voor het eind van dit jaar afgerond.’ Wat hij voor deze aandelen betaalt wil hij niet zeggen. 

Hilhorst bevestigt dat niet al zijn partners weten van zijn financieel belang en dat hij redacties en organisatoren van evenementen waar hij spreekt daar ook niet over informeert. Wel zegt hij hen te melden dat hij als adviseur voor Buddy werkt.

‘Holy grail’

Hilhorst verkreeg zijn aandelen in Buddy Investment op 15 oktober 2019; slechts twaalf dagen nadat de aanbesteding die Buddy zou winnen werd uitgeschreven. Die timing is niet het enige opvallende rond die aanbesteding. Nog tijdens de procedure ontstaan er vragen over het eerlijke verloop. 

De aanbesteding werd op 3 oktober 2019 uitgeschreven door de Nederlandse Vereniging voor Sociale Innovatie (NVSI), die een ledenbestand heeft van zo’n 90 gemeenten. Volgens de coördinator van de aanbesteding, Marcel van Druenen, gebeurde dat nadat Buddy in de zomer van 2019 met verschillende NVSI-leden in vergaande gesprekken was over de app. Gedurende die gesprekken kwam men er vervolgens achter dat de boel moest worden aanbesteed. Volgens Van Druenen zijn vanaf dat moment alle contacten met Buddy Payment stopgezet. 

Twee maanden later wordt de aanbesteding voor een ‘Financieel beheer, informatie en coaching app’ gepubliceerd.

Naast Buddy Payment melden zich twee andere partijen: software bedrijf Topicus en een samenwerkingsverband van bedrijven onder de naam ‘Topaas’. Beide partijen bekruipt tijdens de procedure het gevoel dat Buddy een voorkeursbehandeling krijgt, vertellen ze Follow the Money. Ze hebben de indruk dat de aanbesteding naar de oplossing van Buddy Payment is ‘toegeschreven’ en dat er gedurende het proces in de richting van het Rotterdamse bedrijf wordt ‘bijgestuurd’ door de NVSI.  

‘Er was geen ruimte om opties te bespreken die iets anders waren dan Buddy,’ zegt Rob Janssen van Topaas. ‘Het ging heel anders dan bij andere aanbestedingen die ik heb gedaan. Je kunt die altijd winnen of verliezen, maar hier was totaal geen ruimte voor een dialoog. De NVSI hield van begin af aan vast aan hun Holy grail en dat was Buddy.’   

‘Dit had geen zin’ 

Topaas doet in mei 2020 schriftelijk zijn beklag bij de NVSI. Follow the Money heeft deze brief in handen. Het collectief wijst onder meer op de samenwerking met Buddy die NVSI op zijn website vermeldt. Ook wordt het bedrijf in notulen van de algemene ledenvergadering van de NVSI in november 2019 als partner aangeduid, terwijl de aanbesteding toen al liep. In diezelfde notulen staat in de begroting voor 2020 een bedrag van 36.000 euro opgenomen onder de noemer: ‘Bijdrage Buddy-gemeenten’. 

‘Men ging er kennelijk al vanuit dat Buddy hun partner zou worden,’ zegt Ron Steenkuijl van het Topaas-collectief. ‘Daarom hebben wij die brief geschreven. We hadden die zorg al eerder geuit, maar daar is de NVSI niet op ingegaan.’ 

De reactie van de NVSI op de brief, die Follow the Money eveneens in bezit heeft, viel tegen: ‘Ze schreven dat de vermelding van Buddy op de website en in de notulen een foutje was, en in algemene zin dat ze alle contacten met Buddy na het uitschrijven van de aanbesteding hadden verbroken. Verder gingen ze nauwelijks op onze punten in,’ zegt Janssen. ‘Alsof ze totaal niet geïnteresseerd waren in wat we te vertellen hadden.’ 

Steenkuijl voegt toe: ‘Ze namen onze klachten voor kennisgeving aan. Toen hebben we gezegd: we stoppen ermee, dit heeft geen zin.’

Softwarebedrijf Topicus trok zich al eerder terug uit de aanbestedingsprocedure. Om meerdere redenen, zegt directeur sociaal domein Dirk Verbeek, maar hij herkent de kritiek van Topaas: ‘Wij hadden al snel het idee dat er tussen Buddy en de NVSI banden bestonden die nauwer waren dan wenselijk in een aanbestedingsproces.’

Verbeek zegt zijn zorgen met de NVSI te hebben gedeeld: ‘Wij besloten er alleen geen groot punt van te maken. We zagen andere mogelijkheden in de markt en bovendien is het sociaal domein een klein wereldje waarin je elkaar vaak tegenkomt. We wilden niet tegen bepaalde haren in strijken.’

Marcel van Druenen van de NVSI betwist in een reactie dat er sprake zou zijn geweest van een voorkeursbehandeling. Hij schrijft dat in oktober 2019 aan de deelnemende partijen is gemeld dat alle contacten met Buddy Payment na het uitschrijven van de aanbesteding zijn stopgezet. Van Druenen zegt ook dat alle vragen van partijen over het level playing field destijds door de NVSI zijn beantwoord en dat de communicatie naar alle partijen tijdens de aanbesteding ‘exact gelijk is geweest’. Hij verklaart verder dat de vermelding op de website een fout was die is aangepast en dat de vermelding van Buddy in de notulen een verschrijving was. De 36.000 euro uit de begroting betrof volgens Van Druenen ‘een voorziene bijdrage van leden ter dekking van de kosten van [de] aanbestedingsprocedure’.

‘Ze behandelen mensen als bèta-testers’ 


Dat Buddy de aanbesteding won is desalniettemin verwonderlijk, omdat Buddy – in tegenstelling tot Topaas en Topicus – op dat moment nog geen werkende applicatie had. Verschillende gebruikers vertellen Follow the Money dat de Buddy App zelfs nu nog niet goed werkt. Zij klagen er onder meer over dat betaalmomenten niet goed worden verwerkt en dat fouten in berekeningen niet handmatig kunnen worden hersteld. 

Onder schuldhulpverleners heerst ook weinig enthousiasme. Zij vertellen dat betaalmomenten van toeslagen en uitkeringen niet goed worden verwerkt en dat de app niet goed in staat is om weeklonen om te zetten naar maandsalarissen. ‘De app belooft minder financiële stress, maar mensen worden tureluurs van de wisselende bedragen in het overzicht en alle berichtjes die Buddy stuurt,’ zegt een van hen. 

Buddy-ceo Kuiper betwist dat de app geen weekinkomens herkent. Verder zegt hij aan oplossingen te werken: ‘Je komt er gaandeweg achter dat iets niet werkt zoals je dacht en dan moet je flexibel genoeg zijn dat te veranderen. Dat doen we. Softwareproducten zijn nooit af en je hebt tijd nodig om het goed aan te laten sluiten op de gebruikersgroep.’ 

Patricia Dinkela is verbolgen. Ze weet wat het is om geldzorgen te hebben. Door een terugvordering van de Belastingdienst raakte zij een paar jaar terug in financiële problemen. Ze vecht die vordering aan, maar totdat de Belastingdienst beslist op haar bezwaar, moeten zij en haar drie zoons rondkomen van de bijstand. Dinkela, die sinds kort voorzitter is van de Haagse Stadspartij in Den Haag, komt lokaal op voor financieel kwetsbare personen als zijzelf. 

Op verzoek van Follow the Money heeft ze Buddy gedownload, maar ze verwijderde die meteen weer. De app, die schulden moet voorkomen, kan volgens haar juist tot schulden leiden: ‘Ze behandelen mensen als bèta-testers. Maar de doelgroep heeft geen budget om fouten op te vangen. Armoede begint bij één rekening die je niet kunt betalen en dan ontstaat een sneeuwbaleffect. Zo help je mensen de afgrond in.’

‘Private business cases met publiek geld’


Zeven gemeenten bevestigen intussen licenties van Buddy te hebben afgenomen: Alkmaar, Almelo, Almere, Amsterdam, Den Haag, Leiden en Rotterdam. Zoetermeer heeft een pilot met de app gedaan, maar is daarmee gestopt omdat hij onvoldoende werd gebruikt. In totaal gaven deze acht gemeenten 640.000 euro aan licenties uit. Enkele van deze gemeenten zeggen ook te hebben bijgedragen aan de ontwikkelkosten: in totaal nog eens bijna een halve ton. 

Het werkelijke bedrag aan gemeenschapsgeld dat in Buddy is gestopt ligt naar alle waarschijnlijkheid hoger. Volgens Kuiper zijn er namelijk nóg zeven gemeenten die de app afnemen, al wil hij niet zeggen welke.

Paradoxaal genoeg biedt Buddy de applicatie tegenwoordig ook gratis aan op zijn website, waar iedereen die dat wil deze kan downloaden: of je woongemeente nu net duizenden euro’s aan licenties heeft uitgegeven, of de app juist helemaal niet wilde. 

Eerder heeft Buddy bovendien al eens 10.000 gratis licenties verstrekt aan BS&F, een privaat platform voor semi-publieke organisaties. Volgens ceo Kuiper is de uitgifte van al die gratis licenties noodzakelijk om de app te verbeteren, omdat het gebruik via betaalde licenties niet van de grond komt. 

Het zijn dus de gemeenten die voor een flink deel opdraaien voor het verbeteren van de app en de onderliggende technologie. Tegelijkertijd gebruikt Buddy die technologie ook voor andere diensten van het bedrijf, zoals een budgetbeheertool voor onder andere schuldhulpverleners, gemeenten en geldcoaches. Daarnaast gebruikt ook het platform van de NIvB volgens Kuiper software die is gebaseerd op dezelfde ‘Buddy engine’.  

Financieel expert Lelieveldt windt er geen doekjes om: ‘Buddy laat overheidsinstanties met publiek geld meebetalen aan hun private business case. En via die instanties krijgen ze ook nog eens toegang tot extreem gevoelige gegevens van burgers. Die data gebruiken ze kennelijk ook om andere diensten op te bouwen. Dat roept principiële vragen op over de rolverdeling tussen de publieke partijen, Buddy en de eindgebruiker. Je hebt dan heel duidelijke afspraken nodig om mogelijke Sywert-achtige situaties te vermijden.’ 

‘Utopie’ 

De aandelen van Hilhorst, de discussie over de aanbesteding, de tonnen aan belastinggeld en de gebreken van de applicatie: het verbaast ervaringsdeskundige en lokale armoedebestrijder Dinkela allemaal weinig. 

Ze is gewend dat bedrijven en organisaties die verandering teweeg willen brengen in het sociale domein, de mensen waarvoor ze het doen uit het oog verliezen. Alle goede bedoelingen ten spijt, zijn juist die kwetsbare mensen daarvan volgens haar de dupe. 

‘Armoede is een industrie,’ zegt ze, ‘er moet geld verdiend worden. Je hoopt dat men in deze sector het maatschappelijk belang voorop stelt, omdat het gaat om anderen die het moeilijk hebben. Maar helaas zie je dat sommige mensen het belangrijker vinden om er zelf beter van te worden, over de rug van degenen die ze zeggen te helpen. Het is een utopie om te denken dat dat ooit ophoudt als er geen radicale transparantie komt in het sociaal domein.’
https://www.ftm.nl/artikelen/armoede-ap ... r-hilhorst

‘Rammelende privacyvoorwaarden’
Spoiler! :

Simon Lelieveldt, zelfstandig expert financiële regelgeving in innovatief bankwezen en betalingsverkeer, wijst erop dat de privacyvoorwaarden die Buddy hanteert rammelen. Er wordt niet gespecificeerd met wie, waarom, wanneer en onder welke voorwaarden Buddy persoonsgegevens van gebruikers deelt en evenmin voor welke doeleinden ze je data mogen gebruiken. De AVG verplicht je om dat soort verwerkingen vast te leggen. Dat gebeurt nu niet. Dat is zorgelijk, want het gaat om zeer gevoelige informatie, zoals betalingen aan je moskee of voor medicijnen.’ 

Dit betekent volgens Lelieveldt overigens niet dat Buddy data lekt of gebruikt op manieren die niet door de beugel kunnen, maar hij benadrukt dat de voorwaarden niet in lijn zijn met de privacywetgeving. ‘Ze zijn zo vaag dat je niet weet waar je “ja” tegen zegt. Dat tast de grondslag van de verwerking aan, omdat je eigenlijk geen toestemming kunt geven in de zin van de wet. Je geeft Buddy nu min of meer een blanco cheque om met je data te doen wat ze willen. Zo moet je geen zaken willen doen.’

Camiel Kuiper stelt dat de persoonsgegevens van de gebruikers veilig zijn, dat Buddy aan alle relevante wet- en regelgeving voldoet en dat de informatie van de bankrekeningen alleen wordt gebruikt voor analyses ten behoeve van de gebruikers. Werknemers hebben daar volgens hem ook geen toegang toe. Wel erkent hij dat de privacyvoorwaarden te ruim zijn opgesteld. Dat blijkt bewust: ‘Het is breder dan wat we in de praktijk doen. We hebben het zo geschreven met in het achterhoofd dat Buddy zich doorontwikkelt tot het uitwisselen van informatie met gemeenten en andere partijen.’ 

Daags na de uitzending van Pointer op 9 oktober 2022 schrijft Kuiper verbeteringen te hebben doorgevoerd. Gebruikers zou in het onboarding proces nu duidelijk worden gemaakt dat hun gegevens alleen worden gebruikt ‘zodat Buddy een goed overzicht kan geven’. Na de uitzending zegt hij ook herhaaldelijk dat de privacyvoorwaarden worden aangepast. Op 23 november 2022 schrijft hij zelfs dat dit ook is gebeurd. Op het moment van publicatie van dit artikel zijn de voorwaarden op de website, op enkele minieme aanpassingen na, echter ongewijzigd.
Opgeblazen aanbesteding
Spoiler! :
Hilhorst zegt in zijn workshop tijdens de Dag van de Stad dat Buddy een aanbesteding heeft gewonnen waarbij 89 gemeenten waren aangesloten. Buddy Payment spreekt in persberichten zelfs over 93 gemeenten. Daarmee scheppen zij een vertekend beeld. De aanbesteding waar het om gaat, werd op 3 oktober 2019 namens een collectief van Nederlandse gemeenten uitgeschreven door de Nederlandse Vereniging voor Sociale Innovatie (NVSI). 

Die aanbesteding ging echter niet over de aankoop van licenties voor de applicatie, maar over het sluiten van een raamovereenkomst. Door de gewonnen aanbesteding kunnen NVSI-leden die Buddy willen afnemen de voorwaarden uit die overeenkomst overnemen en hoeven ze niet zelf een aanbestedingsprocedure te doorlopen. 

In de praktijk blijken dat er tot nu toe maar weinig te zijn. Slechts zeven gemeenten bevestigen tegenover Follow the Money dat zij licenties hebben afgenomen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

In België gebeurt het vaker: koolmonoxyde doden vanwege BBQ in huis.
Huis verwarmd door brandende BBQ in Hoorn, twee slachtoffers naar het ziekenhuis

Hoorn - Twee bewoners van het Plutohof in Hoorn zijn in de nacht van maandag op dinsdag naar het ziekenhuis gebracht. Ze verwarmden hun huis met een barbecue om energiekosten te besparen, maar ademden gevaarlijke stoffen in.

De ambulance werd ingeschakeld toen een van de bewoners moeite kreeg met ademhalen. Al snel werd duidelijk dat een brandende BBQ de oorzaak was. De bewoners zijn snel uit de woning gehaald en naar het ziekenhuis gebracht. Tijdens de rit droegen de slachtoffers zuurstofmaskers.

De brandweer kwam later ter plaatse om de woning te ventileren en metingen te doen.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1963281 ... ziekenhuis
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Armoede bestrijding. Een vast onderdeel van ieder regeeraccoord sinds mensenheugenis.
En waar zit de rem? In de ambtenarij en de bureaucratie.
Gemeenten sluiten loket energietoeslag voortijdig: 'Onbegrijpelijk'

Naar schatting 100.000 Nederlanders hebben nog recht op de 1300 euro energietoeslag voor lage inkomens. Maar daarvoor kunnen ze niet meer in alle gemeenten terecht. Zes gemeenten hebben het loket voor de aanvraag officieel al gesloten, anderen doen dat (tijdelijk) na vandaag. Dat terwijl ze nog ruim een halfjaar de tijd hebben om de energietoeslag uit te keren.
[...]
Gemeenten moesten de energietoeslag in eerste instantie nog dit jaar uitkeren aan inwoners die er recht op hebben. Begin juli besloot het kabinet de toeslag te verhogen van 800 naar 1300 euro. Omdat dit extra werk met zich meebracht, kregen gemeenten ook langer de tijd om het bedrag uit te keren: tot en met 30 juni 2023.
Maar niet alle gemeenten nemen die tijd ook.
[...]
De uitvoering van de energietoeslag heeft in ieder geval de gemeente Zoetermeer de nodig mankracht gekost, zegt een woordvoerder. Dat was voor hen reden om de sluitingsdatum op 1 november te zetten. "Al onze 30 inkomensregisseurs die normaal aanvragen voor bijzondere bijstand en dergelijke beoordelen, zijn parttime energietoeslagen af gaan handelen. "

Zoetermeer ontving zo'n 5600 losse aanvragen voor de energietoeslag. Met iedere aanvraag is een ambtenaar gemiddeld een uur bezig, zegt de woordvoerder, want niet iedere aanvraag is hetzelfde. "Voor een zzp’er is een andere rekensom nodig dan voor iemand in loondienst. De registratie en afhandeling gebeurt in meerdere ict-systemen. Daarom ben je gemiddeld een uur bezig met één aanvraag."
https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/ ... racht-mist
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Rode Kruis opent gironummer 881 voor Nederlanders in voedselnood

Volgens het Rode Kruis is het aantal Nederlanders dat zich niet meer kan voorzien van primaire levensbehoeften enorm gestegen sinds de zomer van dit jaar. Om die reden heeft de organisatie een gironummer voor die groep geopend. Via giro 881 kan je nu geld doneren aan Nederlanders die hun voedsel of onderdakH niet meer kunnen betalen. De inzamelingsactie is niet exclusief bedoeld voor Nederland.

De organisatie zegt afgelopen weken tientallen meldingen te hebben gekregen van mensen die in voedselnood zitten door de crisis. Exacte aantallen van de totale groep zijn bij het Rode Kruis niet bekend. De drie hoofdredenen voor de financiële problemen zijn de coronacrisis, de stijgende energieprijzen en de hoge inflatie.

Het Rode Kruis schrijft dat er veel berichten binnenkomen met een strekking als "ik houd nog maar 50 euro over voor eten voor een gezin van vijf" en "ik eet niet, zodat m'n kinderen dat wel kunnen". Een deel van de mensen die bij de organisatie aanklopt valt tussen wal en schip als het gaat om eventuele steunmaatregelen van de overheid.
https://www.nieuwnieuws.nl/5158389/rode ... edselnood/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Volgens de statistieken is er minder armoe voor sommige kinderen.
Meer dan 200.000 kinderen leefden vorig jaar met armoederisico

Percentage iets gedaald ten opzichte van jaar eerder

In Nederland leefden in 2021 209.000 kinderen met armoederisico. Zij maken deel uit van een huishouden met een inkomen onder de lage-inkomensgrens. In totaal waren er vorig jaar 891.000 mensen in deze groep, blijkt uit cijfers van het CBS.

Er is wel een lichte daling te zien ten opzichte van 2020. Vorig jaar leefde 6,6 procent van alle kinderen met armoederisico. Een jaar eerder was dat 6,8 procent, toen ging het om 218.000 kinderen. Over de gehele bevolking genomen bleef het percentage gelijk: 5,4 procent van de Nederlanders leeft met armoederisico.

Van deze groep zijn er 370.000 mensen die minstens vier jaar achter elkaar met armoederisico leeft. Dat komt neer op 2,3 procent van de bevolking. Ook daar is een lichte daling te zien: vorig jaar was dat 2,4 procent. Bij werkenden daalde het armoederisico een beetje.

Voor de meting wordt uitgegaan van een vast koopkrachtbedrag dat jaarlijks wordt bijgesteld op basis van prijsontwikkelingen. In 2021 ging het voor alleenstaanden om €1130,- per maand, een stel zonder kinderen om €1590,- en een stel met twee minderjarige kinderen €2170,-. 
https://www.nieuwnieuws.nl/5158450/meer ... ederisico/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
vr dec 02, 2022 1:15 pm
Rode Kruis opent gironummer 881 voor Nederlanders in voedselnood
Vanmorgen rij van 200 meter in Amsterdam-Oost bij de voedselbank

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door xplosive »

 
Voor islamitische immigranten is er nooit geld teveel. Daar mogen van de huidige overheid scheppen met geld heen. De arme autochtonen kunnen barsten.
 
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Begin november:
"Jumbo en Albert Heijn bieden rode en gele paprika’s aan voor 99 cent per stuk."
Deze winter zal er vanwege de stookkosten heel weinig kasgroente en fruit geleverd gaan worden tegen zeer hoge prijzen.
En je hoort verhalen over hoe betreurenswaardig het is dat er steeds minder gezond voedsel wordt gegeten omdat gezond duurder is dan ongezond.
‘Supermarktprijzen zullen komende maanden verder stijgen’

Door stijgende verkoopprijzen bij Nederlandse producenten denkt de Rabobank dat er voorlopig geen einde komt aan prijsstijgingen in supermarkten. “Het lijken net als vorig jaar verhitte prijsonderhandelingen te worden deze wintermaanden”, stelt Rabobank-onderzoeker Sebastiaan Schreijen.


Producenten geven aan dat ze hun verkoopprijzen met 10 tot 20 procent moeten verhogen om alle kosten te dekken. De oorzaak van die stijging ligt onder meer bij de dure dollar en oplopende personeelskosten. Ook indirecte energiekosten spelen een rol. Verpakkingsmateriaal als glas en karton, maar ook halffabricaten als meel en zout worden gemaakt met veel energie. Die producten worden op contractbasis door producenten afgenomen, waardoor de hogere energiekosten nog altijd worden doorberekend aan de voedingsmiddelenproducenten.

“Consumenten hebben het afgelopen jaar al te maken gehad met prijsverhoging na prijsverhoging”, zegt Schreijen. “Maar afgaande op de consumentenprijsontwikkelingen in de supermarkt zijn nog lang niet alle kostenstijgingen gedekt. Laat staan dat de consument weet heeft van de voorgenomen producentenprijsverhogingen die er de komende maanden aan zitten te komen.”

Rabobank verwacht dat de inkopers bij supermarkten de komende tijd “flink tegengas geven aan de onderhandelingstafel”. Schreijen denk dat het aanbod in de supermarkten daardoor zal versoberen, bijvoorbeeld door lege schappen als gevolg van het stoppen van leveringen. “Maar ondanks die versobering zullen boodschappen (nog) duurder worden in de eerste maanden van 2023.”
https://www.trouw.nl/binnenland/superma ... ~be71b9ea/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

9 dec. 2022 de rij van 'deplorables' hedenochtend vroeg bij de voedselbank in Amsterdam-Oost.
Het is lang en koud wachten voor voedsel.

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Ariel »

Luide roep om hulp nu rijen voor voedselbank langer en langer worden

Veel meer mensen kloppen aan bij voedselbanken, met lange rijen tot gevolg. Zoals in Amsterdam-Oost, waar mensen uren in de vrieskou moesten staan. „Misschien is het juist wel goed dat ze dit in politiek Den Haag zien.”

Het is deze vrijdagochtend een drukte van jewelste bij Buurthuis Archipel in Amsterdam-Oost, waar minderbedeelden er wekelijks tussen 10.00 en 13.00 uur een voedselpakket kunnen ophalen. Voor wachtenden is binnen geen ruimte en dus staan mensen buiten, soms wel urenlang, zo ziet een fotograaf van het ANP. Kou of geen kou.

„Het is heel vervelend, maar er zijn gewoon te veel mensen om ze allemaal binnen te laten staan op deze locatie. Vorige week was het net zo druk en stond er ook nog eens een gure oostenwind”, zegt de lokale Voedselbank-coördinator Margreet Lukkien.

Boosheid of klachten klinken er niet echt vanuit de rij, hoogstens wat gemopper. „Mensen komen hier niet voor de lol. Pas als je minder dan 300 euro per maand overhoudt mag je langskomen, en die groep heeft de steun echt nodig. Een gemiddeld voedselpakket bevat drie dagen aan eten.”

De afgelopen jaren is het aantal klanten bij deze locatie, in de Indische buurt, omhooggeschoten van zo’n 80 in 2019 naar 214 nu. „Eerst raakten veel mensen hun baan kwijt door corona, nu hebben we inflatie en de enorm gestegen energiekosten. Ik sprak pas nog een mevrouw met blokverwarming, die al moeilijk kon rondkomen, en nu plots 1000 euro moest betalen aan gas en stroom. Dat soort verhalen zijn gewoon heel erg treurig.” Enerzijds is de aandacht voor rijen bij de Voedselbank vervelend, anderzijds juicht Lukkien de aandacht toe. „Ja, het is druk in de Indische buurt, maar het is óók druk als we in Zuid staan, wat we toch kennen als een rijke buurt. Daarom is het misschien wel goed als hier meer aandacht voor is, ook in Den Haag. Want ik weet niet of iemand als premier Rutte eigenlijk weet hoe hoog de nood is, hoeveel armoede er is.”

Stijgingen
In heel veel delen van het land kloppen meer mensen aan voor voedselhulp. Van Groningen tot Den Haag en van Zeeland tot Drenthe zien voedselbanken grote stijgingen in het aantal aanvragen, wat inmiddels leidt tot tekorten van bepaalde producten en een grote druk op vrijwilligers.

In Limburg werd eerder deze week de noodklok geluid omdat ze niet aan alle vraag kunnen voldoen. Tegenwoordig vragen ook veel tweeverdieners om voedselhulp. „Als je modaal verdient, is dit een heel moeilijke stap om te zetten”, aldus Petra Dammeier van de Voedselbank Venlo in De Limburger.

„Ga dan maar eens buiten op straat in de rij staan voor onze winkel, midden in Venlo, waar iedereen je kan zien. Daarvoor moet je over een heel grote drempel heen.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Tim ‘S Jongers
@TimSJongers
I kid you not: binnenkort congres over armoede en schulden. 899 euro inkom. Maar nadien “heb je inzicht hoe haalbaar effectief het aanpakken van armoede is”. Ik vrees dat er nog lange weg te gaan is voor die o zo nodige mentaliteitsverandering.
De een zijn armoede is de ander zijn broodwinning.
Congres 'Armoede en Schulden' kost 899 euro

Afbeelding

Rijk worden van andermans ellende!

Armoedebestrijding in Nederland gaat ongeveer zo: er komen allemaal PvdA'ers bij elkaar die een hekel hebben aan armoede, dan gaan die PvdA'ers praten over armoede, dan richten die PvdA'ers een commissie op tegen armoede, dan gaat die commissie vergaderen over armoede, dan stelt die commissie een beleidsplan op over armoede, dan gaat die commissie het beleidsplan evalueren tegen armoede, dan komt er een nieuw beleidsplan tegen armoede, dan komt er een nieuwe commissie met nieuwe PvdA'ers `tegen armoede, en ondertussen is er nog steeds armoede.
Maar gelukkig zijn er nu ook congressen tegen armoede, van Springer BV, uitgever van Zorg+Welzijn (dat plusje staat voor het bedrijfsresultaat) en Vakblad Sociaal Werk. Zodat er tenminste iemand rijk wordt van armoede. Want zeg nou zelf, een 'commercieel tarief' van 899 euro voor een congres Armoede en Schulden (in Veenendaal, ook dat nog, red.). Dat is toch geen geld?
https://www.geenstijl.nl/5168255/congre ... euro/#more
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie