Armoede rukt op in Nederland

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Ariel »

Ik word erg triest van zo'n bericht. Maar....Krijgen mensen in Arnhem geen uitkering, kinderbijslag of andere toeslagen ?
Arnhem krijgt minimatuinen

Arnhem stelt grond beschikbaar voor de aanleg van zogenoemde minimatuinen. Daarin mogen mensen die onder de armoedegrens leven hun eigen fruit en groente verbouwen. Grond die niet wordt gebruikt of oogst die overblijft, is beschikbaar voor de Voedselbank.

Dat stelt het college van burgemeester en wethouders dinsdag voor aan de raad. Het college heeft nieuw armoedebeleid opgesteld, omdat er steeds meer mensen een beroep op dergelijke voorzieningen doen, terwijl het beschikbare geld snel minder wordt. Zonder versobering zou het tekort op het armoedebeleid dit jaar oplopen tot zeker 1,9 miljoen euro.

Het college wil een regeling om kinderen in arme gezinnen aan spullen te helpen, handhaven. Ook zoeken B en W naar zogenoemde ervaringsdeskundigen, mensen die zelf arm zijn geweest maar die het nu beter hebben. ,,Hun ervaring kan een inspiratiebron zijn'', denkt het college.

Het nieuwe armoedebeleid zou tot eind 2014 moeten gelden. Daarna verandert er zoveel voor gemeenten doordat het Rijk veel taken doorschuift, dat het volgens het Arnhemse college geen zin heeft om voor 2015 al beleid vast te stellen op dit gebied.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland armoeland.

Bericht door Ariel »

Nog meer armoede.
Oproep Bronckhorst: adopteer een prullenbak

Adopteer een prullenbak, anders verdwijnt die voorziening aan het eind van het jaar. Die oproep doet de gemeente Bronckhorst aan de inwoners in het Prullenbakkenplan, dat het college van B en W van de Gelderse gemeente dinsdag heeft vastgesteld. Bronckhorst hoopt 40.000 euro te bezuinigen door gemeentelijke prullenbakken af te stoten.

Inwoners of verenigingen die vinden dat een openbare vuilnisbak in hun omgeving behouden moet blijven, kunnen die adopteren. Ze moeten zorgen voor legen en schoonhouden. Daarvoor krijgen ze van de gemeente speciale vuilniszakken, die maandelijks worden opgehaald.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Nederland armoeland.

Bericht door Manon »

Wij noemen dat hier volkstuintjes geloof ik. Niks "armoedetuinen".
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland armoeland.

Bericht door Ariel »

circe schreef:Wij noemen dat hier volkstuintjes geloof ik. Niks "armoedetuinen".
Die hebben we hier ook, maar daar moet je huur voor betalen. Deze zijn gratis.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52066
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nederland armoeland.

Bericht door Mahalingam »

En natuurlijk moet het poot- en zaaigoed ook gratis zijn voor de minbedeelden in Arnhem. En het gereedschap. Want dat kunnen ze niet betalen.
En als de oogst mislukt? Dan is er Honger?

" Zonder versobering zou het tekort op het armoedebeleid dit jaar oplopen tot zeker 1,9 miljoen euro. "

Als 1,9 miljoen het tekort is, wat is dan de som waar het tekort voor is? Hoeveel miljoenen gaat er naar dat minima-beleid?
  • Ook zoeken B en W naar zogenoemde ervaringsdeskundigen, mensen die zelf arm zijn geweest maar die het nu beter hebben.
Ik ben benieuwd of ze die kunnen vinden. Wie eenmaal arbeidsloos geknuffeld wordt wil niet in de armoedeval lopen als die werk krijgt.
Een armoedeval die groter wordt met dit volkstuintje. Want met werk moet je die opgeven want je komt niet meer in aanmerking voor armoedebeleid.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Nederland armoeland.

Bericht door mercator »

Het simpelste zou zijn om ineens maar ALLES gratis te geven aan wie niet werkt. De werkenden zullen dat wel ophoesten. Kunnen ze én de werklozen een leuke vrijetijdsbesteding geven én de resem ambtenaartjes die het geld herverdeelt( en een royaal deel voor zichzelf houdt).
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Nederland armoeland.

Bericht door xplosive »

Er zijn mensen die jarenlang een succesvol bedrijf hadden, maar na een paar mindere jaren failliet zijn gegaan, hun hypotheek niet kunnen betalen en hun huis ook niet verkocht krijgen. De uitkering weegt niet op tegen hun schuldenlasten. Dàt zijn onder meer de mensen die je in zulke armentuinen aantreft. De mensen in een huurhuis redden het meestal wel, want die krijgen huurtoeslag.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Nederland armoeland.

Bericht door Schepsel »

Ariel schreef:Ik word erg triest van zo'n bericht. Maar....Krijgen mensen in Arnhem geen uitkering, kinderbijslag of andere toeslagen ?
Arnhem krijgt minimatuinen

Arnhem stelt grond beschikbaar voor de aanleg van zogenoemde minimatuinen. Daarin mogen mensen die onder de armoedegrens leven hun eigen fruit en groente verbouwen. Grond die niet wordt gebruikt of oogst die overblijft, is beschikbaar voor de Voedselbank.

Dat stelt het college van burgemeester en wethouders dinsdag voor aan de raad. Het college heeft nieuw armoedebeleid opgesteld, omdat er steeds meer mensen een beroep op dergelijke voorzieningen doen, terwijl het beschikbare geld snel minder wordt. Zonder versobering zou het tekort op het armoedebeleid dit jaar oplopen tot zeker 1,9 miljoen euro.

Het college wil een regeling om kinderen in arme gezinnen aan spullen te helpen, handhaven. Ook zoeken B en W naar zogenoemde ervaringsdeskundigen, mensen die zelf arm zijn geweest maar die het nu beter hebben. ,,Hun ervaring kan een inspiratiebron zijn'', denkt het college.

Het nieuwe armoedebeleid zou tot eind 2014 moeten gelden. Daarna verandert er zoveel voor gemeenten doordat het Rijk veel taken doorschuift, dat het volgens het Arnhemse college geen zin heeft om voor 2015 al beleid vast te stellen op dit gebied.
Wat is er mis mee? Ik vind het een goed idee, echt arme mensen die hun tuintje krijgen. Wie is ermee geschaad? Wat voor kwaad kan het? Het kost waarschijnlijk bovendien niemand wat!

Mijn enige bezwaar is dat ik niet geloof dat dat nou merkbaar scheelt in de voedingskosten.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Nederland armoeland.

Bericht door Schepsel »

Ariel schreef:Nog meer armoede.
Oproep Bronckhorst: adopteer een prullenbak

Adopteer een prullenbak, anders verdwijnt die voorziening aan het eind van het jaar. Die oproep doet de gemeente Bronckhorst aan de inwoners in het Prullenbakkenplan, dat het college van B en W van de Gelderse gemeente dinsdag heeft vastgesteld. Bronckhorst hoopt 40.000 euro te bezuinigen door gemeentelijke prullenbakken af te stoten.

Inwoners of verenigingen die vinden dat een openbare vuilnisbak in hun omgeving behouden moet blijven, kunnen die adopteren. Ze moeten zorgen voor legen en schoonhouden. Daarvoor krijgen ze van de gemeente speciale vuilniszakken, die maandelijks worden opgehaald.
[icon_lol.gif] Dit is toch wel zo erg... ik ervaar het als zwarte humor. Toch is het zo, en dat is te sneu voor woorden.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland armoeland.

Bericht door Ariel »

Schepsel schreef: Wat is er mis mee? Ik vind het een goed idee, echt arme mensen die hun tuintje krijgen. Wie is ermee geschaad? Wat voor kwaad kan het? Het kost waarschijnlijk bovendien niemand wat!
Wat ik triest vind is dat dit in Nederland nodig is. Nederland zakt af naar een derde wereld land. En waar ik bang voor ben is dat dit project bij voorbaat een dood kindje is. Het onderhoud van een volkstuin is hard werk. Een tuin kost nu eenmaal tijd maar ook geld. Je hebt gereedschap nodig, en zaad, bestrijdingsmiddelen en meststoffen. Groenten en fruit komen niet spontaan op. En voor je een krop sla kan oogsten ben je echt een paar maanden verder. Dit project is symbool politiek.

Stel dat één van deze "arme mensen" een tuintje achter het huis heeft, dan had hij ook zo inventief kunnen zijn om daar wat sla en aardappels te verbouwen. En wat denk je van onze arme bejaarde medemens. Zie je die al op hun knieen liggen om aardappels te poten of wortels te oogsten? En een alleenstaande moeder met kinderen beschikt hoogstwaarschijnlijk niet over de kennis, noch over de tijd om een tuin te onderhouden.

Anyway...Dat is onder andere wat er mis mee is.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Nederland armoeland.

Bericht door Schepsel »

Dan ben ik het helemaal met je eens. Arme bejaarden kunnen verrekken, dat weten we allemaal allang.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Nederland zakt elke dag verder weg in het moeras van de armo

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
Grond die niet wordt gebruikt of oogst die overblijft, is beschikbaar voor de Voedselbank.
Als je dit leest, dan vraag je je toch af wat er mis is met de mensheid. Nou ja, het betreft hier weer de mens vanuit de politiek. Dus iemand uit het milieu van de zotten en dwazen.

Grond die niet wordt gebruikt, mag dan gebruikt gaan worden door de Voedselbank. Dan mogen de mensen die vrijwillig bij de Voedselbank hun diensten ter beschikking stellen aan de armen, voor de klakkeloze onnadenkende verandering door de politiek uitgebroed, die lijkt op de vinger die in het gaatje van de dijk een dijkdoorbraak wil tegengaan, het tuidershobbyvak gaan uitoefenen. En als ze daar nou eens geen zin in hebben? Wat dan? Dan gaan we toch weer vrolijk terug naar af. We zitten dan met overbodige grond. Die dan misschien - wanneer weer een nieuw florissant idee uit de ideeënbus van een of andere hotemetote slijmerige politicus is gerold - kan dienen als gezamenlijke multiculturele honden uitlaatplaats. Een ieder die thuis nog wat mest nodig heeft voor zijn planten kan hier naar gading zijn keuze maken. Wat overblijft is beschikbaar voor de bio teelt.

Vroeger hoorde je nog weleens van gigantische overschotten aan tomaten, groenten en fruit die doorgedraaid werden en naar de dieren voedselbank ging. Varkens zijn daar nog steeds dankbaar voor. Er zijn dan ook meer varkens dan mensen in Nederland. Varkens zijn heel intelligente dieren. Daar gaat het dan ook goed mee. Maar de mens in Nederland is met de dag slechter af. Dat komt door het niet sporen van de dames en heren politici die dus dommer zijn dan varkens. Niet iets om je voor te schamen, want varkens zijn - zoals opgemerkt - heel intelligente dieren. :thinking:

Varkens zijn nuttig. Politici daarentegen totaal overbodig!
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Nederland armoeland.

Bericht door H.Numan »

Schepsel schreef:Wat is er mis mee?
Een hoop. Allereerst is het een verdraaiing van de werkelijkheid. Armoede bestaat niet in Nederland. Als je ECHTE armoede wilt zien, ga dan eens naar Calcutta, Sao Paulo of een andere grote stad. In Nederland hebben armen minder dan de middelmaat, hetgeen iets compleet anders is.
Tweedens wordt de indruk gewekt dat die 'armen' anders van de honger om zouden komen.
Vervolgens moet er een schuldige gevonden worden, en dat is uiteraard het groot kapitaal dat de proletariërs aller landen uitbuit.
Tenslotte zou er een oplossing voor die enorme probleem moeten komen: Leve de revolutie!
Ik vind het een goed idee, echt arme mensen die hun tuintje krijgen.
Zo, waarom krijgen andere net iets minder armen dan geen eigen tuintje? Enig idee hoelang de wachtlijsten zijn voor volkstuinverenigingen?
Waarom krijgt Ma Tokkie wel een gratis tuin, en Henk & Ingrid niet?
Wie is ermee geschaad? Wat voor kwaad kan het? Het kost waarschijnlijk bovendien niemand wat!
Tuinieren kost geld. Behoorlijk wat geld. En redelijk wat inspanning (als je het goed doet). Behalve het tuintje zullen ze ook gereedschap nodig hebben. Zaaigoed. Opleiding.

Mag ik aannemen dat de volgende motie van de raad betreft het aanwijzen van vette baantjes in opleidingsinstituten en managementcentra om een en ander in goede banen te leiden?
Mijn enige bezwaar is dat ik niet geloof dat dat nou merkbaar scheelt in de voedingskosten.
Alleen dat al schopt de complete bodem onder dit bizarre idee vandaan. Tel daar bovenstaande bij op, en je bent bijna genoodzaakt de hele raad in ambulances af te voeren naar het gekkenhuis.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Nederland armoeland.

Bericht door Manon »

Volgens mij is het duurder/even duur om zelf groenten te kweken. Ik herinner me thuis de maanden dat alle dagen sla op het menu stond "want hij ging op", dan de weken met boontjes, de maanden met prei etc... Op het ogenblik dat de groenten klaar zijn om te oogsten, staan ze in de supermarkt voor een prikje te koop. Dat is dan àls er geoogst kan worden in je eigen tuintje (slakken, ander ongedierte, te koud, te warm, te nat, te droog).

Ik denk niet die die armen daar veel soelaas aan zullen hebben en dat het eerder een bezigheidstherapietje is dat wordt aangeboden: de voedselbanken hebben genoeg om uit te delen.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Nederland armoeland.

Bericht door H.Numan »

Komt nog bij dat die "armen" helemaal geen maanden boontjes, weken sla of dagen prei gaan eten. Dat is namelijk heel erg vervelend. Die "armen" zijn allemaal grote stadsmensen die a) geen mallemoer geven om tuinieren, b) absoluut niet weken hetzelfde gaan eten en c) al die moeite veel te veel moeite vinden.

Je kunt er absoluut zeker van zijn dat de eersten die desnoods bij de rechter gaan klagen over mishandeling en uitbuiting die zielige "armen" zijn.

Kortom, een van de vele wezenloze ideeën van Groen Gek in Havana aan de Waal.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland armoeland.

Bericht door Ariel »

Ik vermoed dat IK als ik arm zou zijn niet eens zo'n tuintje zou willen hebben. Te hoogmoedig, want de gehele stad weet dat als jou op zo'n lapje grond zien dat jij een armoedzaaier bent.

Het is een idee van het SP-raadslid Desirée Egberts lees ik nu. Misschien kunnen de minima inwoners van Tilburg tomaten gaan telen in de minimatuinen. Als dan de tomaten maar niet gejat worden door andere mini en maxima's .
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Nederland armoeland.

Bericht door H.Numan »

Had ik nog niet eens aan gedacht. Herinnert iemand (uit de geschiedenisles) het rijwielplaatje nog? Een van de meest gehate belastingen ooit. De Duitsers scoorden bijzonder goed toen ze die belasting introkken. Daarna namen ze de fietsen zelf in beslag, maar da's een ander verhaal.

Mensen met een uitkering kregen dat plaatje gratis. Maar wel met een groot gat er in, want je moet natuurlijk wel kunnen zien dat het een armoedzaaier betreft.
Afbeelding
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Nederland armoeland.

Bericht door Schepsel »

H.Numan schreef:Had ik nog niet eens aan gedacht. Herinnert iemand (uit de geschiedenisles) het rijwielplaatje nog? Een van de meest gehate belastingen ooit. De Duitsers scoorden bijzonder goed toen ze die belasting introkken. Daarna namen ze de fietsen zelf in beslag, maar da's een ander verhaal.

Mensen met een uitkering kregen dat plaatje gratis. Maar wel met een groot gat er in, want je moet natuurlijk wel kunnen zien dat het een armoedzaaier betreft.
Afbeelding
Dus ze hadden al uitkeringen vóór de oorlog? Dat verbaast wel.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Mahalingam
Berichten: 52066
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nederland armoeland.

Bericht door Mahalingam »

Het aantal werklozen in Nederland bedroeg in 1930 circa 100.000 en kwam in 1936 op een hoogtepunt van 480.000. Van elke vier Nederlandse arbeiders was er één langer dan een jaar werkloos.
De regering besloot de werklozen een financiële ondersteuning te geven. De 'steun' mocht niet te hoog zijn, anders zouden de werklozen – zo meende men – lui worden. Ze kregen een bedrag dat net voldoende was om de huur en een eenvoudige maaltijd te betalen. Voor uitgaan, sport of kleren hadden ze geen geld. Om te voorkomen dat de werklozen naast de steun een zwart baantje erbij zouden nemen moesten ze één of twee keer per dag een stempel halen in een stempellokaal. Dit werd als erg vernederend ervaren. Daarnaast konden ze gedwongen worden in de werkverschaffing te werken. Zo kon het gebeuren dat een werkloze onderwijzer met de schop aan het werk moest om sloten te graven of dijken aan te leggen. Uit deze tijd dateren grote openbare werken zoals het Amsterdamse bos.
http://www.seniorplaza.nl/1930-1945.htm
En over het fietsplaatje:
Het gaatje in het plaatje was bedoeld om steuntrekkers die in het weekend fietsten op te kunnen sporen. Het was namelijk verboden dat zij in het weekend zouden gaan fietsen. Maar de werklozen dachten dat het een onderscheid was ten opzichte van de werkenden.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Armoede rukt op in Nederland

Bericht door King George »

Armoede rukt op in Nederland

DEN HAAG - De opmars van de armoede in het welvarende Nederland lijkt vooralsnog onstuitbaar. In 2012 nam de armoede evenals het jaar ervoor sterk toe. Dat concluderen het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in het Armoedesignalement 2013. De rapportage wordt dinsdag gepubliceerd.


Het Armoedesignalement schetst voor honderdduizenden Nederlanders een beeld van te weinig geld in de portemonnee voor eten en drinken, voor kleren en vakantie. Vooral ook wonen drukt op de uitgaven van de mensen met een klein inkomen. De achterstand op huur of hypotheek groeit, aldus het CBS. Acht op de tien huishoudens met risico op armoede ondervindt directe financiële problemen en ziet zich steeds vaker genoodzaakt geld te lenen.

Beide instanties komen tot de conclusie dat de armoede de komende jaren zal blijven groeien, maar dat dat minder snel zal gaan. Voor zowel 2013 als 2014 geldt dat de groei zal afzwakken. In hun ramingen hanteren CBS en SCP een verschillende benadering van het begrip armoede. Het CBS bekijkt het aan de hand van de lage-inkomensgrens (LIG) en het SCP van het zogenoemde niet-veel-maar-toereikendcriterium (NVT). Het LIG vindt zijn basis in een vast koopkrachtbedrag en kijkt naar de huishoudens. Het NVT hanteert een norm op grond van minimaal vereiste uitgaven voor voedsel, kleding, wonen en sociale participatie en kijkt naar het individu.

De effecten op armoede van de recessie die in 2008 inzette, accelereerden pas in 2011; vorig jaar ging het pas echt snel. Het CBS kwam uit op 664.000 huishoudens met 'een kans op armoede' in 2012. Dat is 9,4 procent van alle huishoudens. In totaal moesten afgelopen jaar ruim 1,329 miljoen mensen rondkomen van een laag inkomen, aldus het CBS. Het SCP telde 1,197 miljoen mensen met een inkomen volgens het LIG-criterium, ofwel 7,6 procent van de bevolking. In 2012 kwamen er 152.000 'arme personen' bij. Vorig jaar verkeerden 551.000 huishoudens onder deze norm.

Slecht nieuws, beseffen de onderzoekers, maar er gloort dus een beetje hoop omdat de ramingen de armoedegroei over 2013 zien teruglopen. Het SCP denkt dat er dit jaar 16.000 armen bijkomen. De berekening volgens de CBS-criteria is wat somberder: er komen 40.000 huishoudens met kans op armoede bij. Wordt dat laatste aantal waarheid, dan lijdt bijna (9,9 procent) één op de tien huishoudens armoede.

Ruim 170.000 huishoudens hadden in 2012 ten minste 4 jaar achtereen een laag inkomen, hetgeen binnen de grenzen van langdurige armoede valt. De armoede onder kinderen groeide sterk. Sinds 2007 kwamen er liefst 100.000 arme kinderen bij, staat in het Armoedesignalement. Volgens de NVT-telling waren er in 2012 384.000 kinderen (0-17 jaar) arm. Daarmee is één op de drie armen in Nederland jonger dan 18 jaar.

Het CBS concludeerde op basis van zijn LIG-criterium dat in 2011 bijna een kwart van de arme huishoudens in een van de vier grote steden woonde. Amsterdam is de trieste koploper, waar 15,4 procent van de huishoudens het moeilijk heeft. Op basis van zijn NVT-raming constateerde het SCP dat de armen vooral in de drie grootste steden wonen. Opmerkelijk genoeg scoort Vaals in Zuid-Limburg volgens beide criteria hoog. Het planbureau schrijft in de rapportage dat in 2011 de wijk Heechterp-Schieringen in Leeuwarden het hoogste armoedepercentage telde: 25,6 procent. Het aantal armen is het hoogst in de Schilderswijk-West in Den Haag, 3600 mensen.


De Telegraaf
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52066
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding

Bij DK Das Kapital is uitgezocht hoe het zit met de armoede in kringen van steuntrekker. Bovenstaande is een tabel uit het artikel dat hier is:
Zo VEEL krijgt een heel gezin in de bijstand
http://daskapital.nl/2013/12/kijk_geld_ ... _bijs.html
Raadspelletje.
Pa, ma en twee volwassen thuiswonende kinderen zitten in de bijstand. Hoeveel geld krijgen ze dan, met z'n vieren? Inclusief vakantie- en zorgtoeslag is dat - houd u vast - €3.255 per maand. NETTO. Staat in dit rapport (pdf). En daar is de huurtoeslag nog NIET bij opgeteld, dat zou in deze voorbeeldbegroting van Nibud maandelijks nog eens €173 extra zijn, wat de totale inkomsten op €3.428 brengt. Volgens onze berekening zou die huurtoeslag overigens 'maar' €41 zijn. Maar dan nog, bijna €3.300 netto per maand in het handje, gratis geld.
In die voorbeeldbegroting is dan ook een leuke huishoudpot opgenomen van €800 per maand. Dat gratis geld inkomen is zo opgebouwd:
een echtpaar in de bijstand krijgt 100% uitkering (= €1.493 per maand incl zorg- en vakantietoeslag). De twee kinderen krijgen elk 60% uitkering (= €881 incl zorg- en vakantietoeslag).

Pakken we even het huishoudboekje van een klassiek Jan Modaal-gezin erbij: pa is kostwinner met een modaal inkomen, moeders werkt niet, twee volwassen kinderen wonen nog thuis en volgen een studie.
Vader houdt netto €1.988 over, krijgt €70 zorgtoeslag voor zichzelf én z'n vrouw. Huurtoeslag krijgt 'ie niet, wegens een te hoog inkomen. Kinderen krijgen per persoon €88 zorgtoeslag en €328 stufi (basis- plus aanvullende beurs). Bij elkaar opgeteld een netto-inkomen van: €2.890.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Schepsel!
Berichten: 1042
Lid geworden op: wo okt 23, 2013 12:51 pm
Locatie: De zetel van Iblis

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Schepsel! »

Ik denk niet dat ik dit geloof. Zo bizar veel geld- nee. Hoezo zouden we een voedselbank hebben, en ouders die op alles moeten besparen en gebruik moeten maken van subsidiepotjes om hun kind op een sport te kunnen doen?! En waarom zou de staat zulke kapitalen uitkeren? Is dit niet gewoon stemmingmakerij?
(^v^)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Ariel »

Ik weet het niet Schepsel. Ik denk dat de waarheid in het midden ligt. De meeste gezinnen bestaan niet uit een werkloze vader en moeder en twee werkloze zonen die allemaal een uitkering krijgen..De site gebruikt een voorbeeldbegroting van Nibud.

Maar wat ik wel weet dat er mensen zijn die door vervelende omstandigheden werkloos zijn en daarom in de problemen komen, ( duur koophuis hoge hypotheek niet meer kan betalen, ) maar dat er ook genoeg mensen zijn geld uitgeven als water aan overbodige luxe, maar daardoor niet voldoende geld overhouden om belangrijke zaken te betalen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Schepsel!
Berichten: 1042
Lid geworden op: wo okt 23, 2013 12:51 pm
Locatie: De zetel van Iblis

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Schepsel! »

Mensen die het uitgeven aan overbodige luxe zijn wel héél dom, helemaal als het om zulke bedragen gaat. Maar echt, meer dan 3000€? Ik heb er grote moeite mee.
(^v^)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Ariel »

Schulden bouwen op Schepsel. En reken er maar niet op dat de twee thuis wonende zonen met een uitkering, die uitkering overdragen aan hun ouders. Dat geld maken die zonen zelf op, dus gaat er 1500 euro van dat bedrag af.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie