Armoede rukt op in Nederland

Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door King George »

Nou, gefeliciteerd hè met die loonstijging van 3 %, een paar schamele tiende procentpuntjes meer dan in 2008 bij een inflatie van over de 10 %. Maar we gaan er op vooruit hoor.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Ik zit te kijken naar die grafiek.
Begin 70-er jaren hadden we 10% inflatie maar 15% loonstijging. Iedereen rijker.
Tot de rampjaren begin 80.
daarna is het een beetje rondgedobberd tot nu.
De lonen stijgen niet meer met de prijzen mee.
Nu begint echt een grote verarming die we sinds de tijd van 'de bestedingsbeperking' (kabinet-Drees IV (1956-1958)) niet gekend hebben.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12511
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door sjun »

Ik heb er anders ook nog eentje te melden. Nog te bereiden Havermout van 39 ct naar 79ct per pak in nog geen twee jaar en dat op alle verkooppunten alsof er een stilzwijgende afspraak over de prijsstelling bestaat. En zo zijn er meer prijsstijgingen bij de eerste levensbehoeften te melden.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door King George »

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

De Staat gaat weer binnen lopen als tenminste het uitpakt zoals onze regenten wensen.
Er zijn heel veel oorlogswinsten om af te romen, b.v. de Shell:
Shell boekt megawinst dankzij onbetaalbaar gas en oorlog in Oekraïne

Oliemaatschappijen boeren goed

Mede dankzij de hoge olie- en gasprijzen heeft Shell afgelopen jaar een topjaar gedraaid. Over 2022 boekte de multinational zo'n 39,9 miljard dollar winst. Met name de keuze van veel landen om minder gas uit Rusland te halen heeft Shell goed gedaan. De winst van Shell is volgens het bedrijf zelf positief nieuws voor de Nederlandse pensioenfondsen. Deze hebben onder meer aandelen in Shell.

Shell is uiteraard niet de enige oliemaatschappij die goed boert bij de crisis. Concurrent Exxonmobil boekte in 2022 een winst van maar liefst 56 miljard dollar. Een record. De winst leidde wel tot negatieve reacties uit de Amerikaanse politiek. Het Witte Huis zei over Exxon dat het bedrijf er alles aan doet om de zakken van aandeelhouders verder te vullen in plaats van de olieproductie te verhogen.

De winst van Shell is te danken aan de gestegen prijzen en de opkomst van vloeibaar gas als resultaat van de oorlog in Oekraïne. Veel landen besloten zo veel mogelijk te breken met brandstoffen uit Rusland, voor zover die zelf de kraan nog niet hadden dichtgedraaid.
https://www.nieuwnieuws.nl/5159209/shel ... -oekraine/

P.S.:
er wordt iets positiefs vermeld: de pensioenfondsen worden er beter van want hun aandelen in Shell zijn meer waard geworden (en ze krijgen ook nog eens divident).
Maar niet het ABP fonds want die heeft vanwege klimaat alle aandelen 'fossiel' weg gedaan.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Ariel »

Straatarts tussen wanhoop en armoede: 'Alle problemen op straat die klein beginnen, monden uit in drama’s'

Ze ziet patiënten bij wie simpele wondjes vleesetende bacteriën werden. Ze ziet hoe de straat mensen in maar tien dagen helemaal kan opslokken en ze ziet hoe de problemen van 'haar' patiënten alsmaar verergeren. De gevolgen daarvan zijn pijnlijk zichtbaar op haar spreekuur. Michelle van Tongerloo (39) is straatarts in Rotterdam. Te midden van wanhoop en armoede probeert ze haar patiënten een helpende hand te bieden.

Het is een volle dinsdagochtend in de Pauluskerk. Voor een bak koffie, een maaltijd of een warm toevluchtsoord tijdens de koude dagen van januari verzamelen mannen van allerlei afkomst zich in de kerk. Sommigen met veel spullen, anderen lijken geen bezittingen te hebben.

De bezoekers ogen wat schuw. Ze staren voor zich uit of kijken stug naar de vloer. Een enkeling laat het hoofd even rusten op de tafel, terwijl zijn buurman in stilte de koffie wegwerkt. Sommigen kletsen wat, met elkaar of met een van de vele hulpverleners die hier werken. In de kamers op de bovenverdieping bevinden zich allerlei hulpinstanties, zoals maatschappelijk werk en de medische dienst.

Het is de werkruimte van Michelle. Naast haar werk als ‘gewone’ huisarts in Rotterdam-Zuid, zet ze zich iedere dinsdag in om in de Pauluskerk patiënten te helpen die nergens anders naartoe kunnen. “We zien hier alles en iedereen”, vertelt Michelle. “In het begin, rond 2017, zag ik vrijwel alleen maar ongedocumenteerden. Maar dat is helemaal veranderd.”

“We zien nu heel veel Oost-Europese arbeidsmigranten, die onbeschermd naar Nederland worden gehaald om te werken. Dat werk is vaak gekoppeld aan een slaapplek. Als ze hun baan verliezen, belanden ze dus op straat.” Naast deze arbeidsmigranten, ziet Michelle ook steeds meer ‘rechthebbenden’. Dat zijn Nederlandse mensen, die hun zorgverzekering kwijtraken door financiële problemen of omdat ze dakloos zijn. “Op de een of andere manier tuimelen zij door alle vangnetten heen.”

Zonder zorgverzekering worden deze groepen op andere plekken geweigerd, waardoor ze bij Michelle terechtkomen. “De armoedeproblematiek is sinds een half jaar enorm toegenomen. Dat zien we hier ook terug. Maar dit is iets wat al veel langer speelt.”

In haar werk stuit ze op ethische dilemma’s en tal van situaties die voortkomen uit grootstedelijke problematiek. Ze geeft er lezingen over, schrijft voor De Correspondent en diept de verhalen en dilemma’s uit in goed gelezen publicaties op haar eigen LinkedIn-pagina. Wie zo’n publicatie leest, begrijpt al snel: voor dit beroep moet je stevig in je schoenen staan.

Op welk moment besloot je dat je straatarts wilde worden?

“Ik werd altijd al getrokken door sociale ongelijkheid. Dat zit er al heel lang in bij mij. Als geneeskundestudent leek het werk in Nijmegen mij vrij braaf. Ik dacht: ‘Als ik hier als huisarts ga werken, dan wordt dat best saai.’ Via de kunstacademie, die ik ook heb gevolgd, raakte ik bevriend met een fotograaf. Hij vroeg me om eens naar Rotterdam te komen en daar de straat te fotograferen.”

“Toen ik in Rotterdam was, zag ik dat hier echt iets aan de hand was. Rotterdam is wat rauwer, wat ruwer. Dat vind ik fijn, want zo is mijn karakter ook. Ik aard daar goed.”

“Later ging ik aan de slag als straatarts in een andere gemeente in de regio. Daar ben ik ontslagen, omdat ik kritiek had op de organisatie. Ik vond dat het geld niet naar de mensen ging die het verdienden. Een dag later vroeg iemand mij om hier te komen werken.”

Met wat voor klachten komen patiënten naar jou toe?
“Ik zie hier alles wat ik in een normale huisartsenpraktijk ook zie, maar de problemen lopen veel sneller uit de hand. Eigenlijk alle problemen op straat die klein beginnen, monden uit in drama’s. Als iemand een klein wondje heeft, en dat heb je nogal snel, dan wordt dat heel vlug een nare infectie. Een aantal weken geleden kwam een jonge jongen, die onterecht de toegang tot de opvang was geweigerd, hierheen. Hij had een klein wondje, maar uiteindelijk heb ik hem in het ziekenhuis laten opnemen met een ernstige vleesetende bacterie.”

Door welke problemen belanden dat soort mensen op straat?
“Voor grote groepen mensen in Rotterdam worden geen voorzieningen getroffen. Dat is een bewuste beleidskeuze, tegen allerlei regionale en internationale verdragen in. Deze mensen worden bijvoorbeeld uitgesloten van sociale voorzieningen als opvang, omdat de gemeente bang is voor een aanzuigende werking, al is dat nooit bewezen. We hebben er geen moeite mee om al deze mensen hiernaartoe te werven om onze economie te dragen. Maar als ze hun baan verliezen en op straat belanden, bieden we hen weer niks. Daardoor neemt het aantal daklozen enorm toe.”

Wat schort er aan de hulpverlening?
“Er moet voor iedereen opvang zijn, het liefst met begeleiding. In Rotterdam bieden we aan Europese arbeidsmigranten nu opvang met vijf bedden per week. Waar hebben we het over?”

“Het is voor die mensen belangrijk om ergens tot rust te komen, zodat er een plan kan worden gemaakt. Dan voorkom je de problemen die zich nu voordoen en die ook handenvol geld kosten. Daklozen gaan van het ziekenhuis naar de straat, naar detentie en weer naar de straat. Daardoor worden de maatschappelijke kosten veel hoger dan wanneer we ze gewoon een bedje geven.”

“Vanuit de straat worden de problemen alleen maar erger. Die mensen ondergaan in tien dagen een enorme metamorfose en komen in een snelle neerwaartse spiraal terecht. Een gevolg is bijvoorbeeld heftig middelengebruik om de onveiligheid aan te kunnen.”

Hoeveel impact heeft de straat op de levens van daklozen?
“Als je op straat leeft, is dat allesbepalend. Dat is overleven. Je hebt niks meer.”

“Hoe langer je op straat leeft, hoe lastiger het is om daaruit te komen. Je ziet mensen in een paar weken veranderen. Als ze veel alcohol gaan drinken, zwelt hun hoofd op. Als ze veel drugs gebruiken, zie je dat hun hoofd invalt. Het is echt uit te tekenen. Als we direct iets van veiligheid bieden, dan kan iemand werken en aan de toekomst bouwen. Hoe langer je daarmee wacht, hoe groter de problemen worden.”

Een deel van die mensen komt naar de Pauluskerk met medische problemen. Kan iedereen hier terecht?
“Iedereen is hier welkom. Je hoeft geen pasje te laten zien. We vragen niet wie je bent. De deur van de kerk staat altijd open. Voor eten, voor drinken, voor medische hulp.”

Dat is een mooie gedachte, maar is het praktisch haalbaar om iedereen te helpen? Zijn er altijd genoeg tijd, mankracht en middelen om deze mensen van zorg te kunnen voorzien?
“De functie van de Pauluskerk staat wel onder druk, door een gebrek aan sociale voorzieningen in de stad. De problemen hier in de kerk worden erger. Sinds kort zijn we begonnen met alcoholcontroles, omdat we de problemen met alcoholmisbruik enorm zien toenemen. Soms zeggen we tegen mensen die veel te dronken zijn: je moet even naar buiten. Maar in principe moet je het heel bont maken, wil je nooit meer welkom zijn. Dat heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt.”

“Dus we helpen iedereen. Mensen zitten af en toe wel een uur of anderhalf uur te wachten. Soms vinden ze dat heel irritant en rammen op de deur of lopen weg. Maar er is vaak niet echt een alternatief.”

Lig je er weleens wakker van?
“In het begin had ik slapeloze nachten. Omdat ik mensen wilde helpen die ik niet kon helpen, maar ook door mensen die er misbruik van probeerden te maken, bijvoorbeeld door medisch toerisme. Er was bijvoorbeeld een vrouw bij wie de tumor echt uit haar borst groeide. Dan weet je dat het uitgezaaid is, maar ook dat het niet van gisteren is.”

“Ik kan zo’n vrouw naar het ziekenhuis sturen, maar één op de twee mensen die geen recht hebben op de financiële vergoeding krijgt achteraf de rekening. Dan belandt haar familie nog erger in de problemen, terwijl ze al arm zijn. Dan worden mensen boos op mij. Mijn plicht als hulpverlener om te helpen en het belang om mensen niet nog dieper in de problemen te brengen komen dan met elkaar in conflict.”

“Als ik zie dat iemand waarschijnlijk al doodgaat, dan is wel of geen ziekenhuis een afweging die ik moet maken. Daar word je niet voor getraind.”

Hoe leer je daar beter mee om te gaan?
“Door veel na te denken, door veel erover te lezen en door erover te praten met mensen die hetzelfde doen.”

“Ik heb toen ook veel gehad aan de dominee hier in de Pauluskerk. Hij legde me uit dat iedereen recht heeft op zorg, omdat God iedereen een identiteit gegeven heeft. Wat zit je nou te muilen of iemand een paspoort heeft of niet? In de geneeskunde word je getraind om te denken in protocollen, richtlijnen en vergoedingen. Dat werd helemaal gehusseld hier. Alles wat we hier doen, is buiten het boekje. Uiteindelijk heb ik dat geïntegreerd in mezelf en durf ik keuzes te maken en mezelf te volgen en op mijn eigen gevoel te vertrouwen. Dat is een proces geweest.”

Voel je je weleens bang, als je de houvast van protocollen en richtlijnen loslaat?
“Ik voel angst voor waar we als maatschappij naartoe gaan, maar geen persoonlijke angst voor mijn eigen kwetsbaarheid. Ik heb juist geleerd dat patiënten er geen misbruik van maken als je jezelf kwetsbaar durft op te stellen. Dat wordt gezien en geaccepteerd. Het schept een band met elkaar. Voor mezelf ben ik niet zo bang, voor de wereld wel.”

"De afgelopen tijd ben ik me steeds gefrustreerder gaan voelen over het feit dat we, in mijn ogen, zo slecht omgaan met een bepaalde groep mensen. Alleen maar omdat we nu eenmaal hebben bepaald dat ze geen recht hebben op voorzieningen. Ik hoor ook verhalen van patiënten en andere hulpverleners over agressie van de politie naar buitenslapers. Dat baart me ernstige zorgen, maar gelukkig is er inmiddels wel constructief overleg gestart, waarbij we ook de concrete casussen kunnen gaan bespreken. Het vertelt mij vooral dat de problemen steeds groter worden."

“Ik voel me soms dus wel verdrietig of boos.”

Waar laat je dat?
“Ik schrijf daar veel over, dat helpt. Ik heb veel leuke, bevlogen collega’s, dat helpt. Ik heb een superleuk leven, dat helpt ook.”

Staat jouw eigen leven in groot contrast met wat je hier ziet?
“In waanzinnig groot contrast. Dat is echt gênant. Ik vind dat moeilijk, want het voelt soms cru. Daar praat ik thuis veel over met mijn man. Ik geef geld aan andere mensen, maar het enorme verschil blijft. Als alle mensen die goed verdienen iets meer zouden afdragen aan mensen in hun omgeving die het moeilijk hebben, dan zou dat de wereld een stukje mooier maken. Ik kan het niet in m’n eentje doen.”

Inmiddels doe je het niet meer in je eentje, toch?
“Dat klopt. Ik zag dat mensen hulp nodig hadden. Niet alleen in de Pauluskerk, maar ook in mijn gewone werk als normale huisarts in Rotterdam-Zuid zie ik heel veel werkende armen. Zij hebben te maken met veel hulpverleners, maar dat helpt vaak niet. Die organisaties werken iemand juist tegen, doordat ze tegenovergestelde belangen en richtlijnen hebben. Patiënten zeiden weleens: ‘Niemand vraagt aan mij: wat heb je nodig?’ Alle hulp die niet samen met de patiënt is bedacht is op een bepaalde manier hulp tégen die patiënt.”

“Toen ben ik die mensen zelf gaan helpen. Als het kan, geef ik dat. In het begin van mijn eigen geld, maar later boden mensen zich via LinkedIn aan om te helpen. Nu is dat veel groter geworden en heb ik een eigen stichting. Alles gaat rechtstreeks naar de patiënt.”

Wat hebben die mensen dan nodig? Is dat geld?
“Soms. Ja. Het is vaak geldgerelateerd. Als ze geld hadden, dan zouden ze zelf wel kopen wat ze nodig hadden. Dus uiteindelijk heeft het vaak met geld te maken.”

Hoe zie je dat mensen iets hebben aan het geld dat jij geeft?
“Ik heb bijvoorbeeld een chronisch zieke, alleenstaande moeder met een kwetsbaar kindje uit Rotterdam-Zuid geholpen. Ze had geldproblemen, dus ik heb haar gekoppeld aan een buddy-gezin. Eerst was ze bijna wekelijks op mijn spreekuur met uitputtingsverschijnselen, maar toen verdwenen veel van haar klachten als sneeuw voor de zon.”

“Met kerst konden ze voor het eerst in lange tijd wat luxer eten. Ik kreeg een filmpje dat de kindjes oesters aan het proeven waren. Ook hebben de kinderen nu winterjassen en warme kleren. Er is geen stress meer aan het einde van de maand.”

“Nu zit er een ander persoon voor me. Ze straalt, de kapper heeft haar haar weer mooi ingevlochten. Ze kan over de dag heen kijken en nadenken over wat ze in de toekomst zou willen. Iemand heeft haar via mij die ademruimte kunnen bieden en daarmee ook haar kinderen enorm geholpen.”

Dus je merkt dat je iemand geholpen hebt als die persoon hier minder terugkomt?
“Als straatartsen zeggen we ook altijd dat we zo hard willen werken, dat ons werk niet meer nodig is. Het zou heel fijn zijn als we onszelf werkloos maken.”

Hoe heeft dit werk je beeld van Rotterdam veranderd sinds die keer dat je hier kwam om foto’s te maken?
“Toen was Rotterdam nog best wel ongrijpbaar voor mij. Ik vond zo’n grote stad best een beetje spannend, maar nu is het gewoon mijn stad geworden. Het voelt als mijn thuis. Rotterdam is een bruisende stad, vol geweldige mensen. Maar er wordt niet zo goed voor de Rotterdammers gezorgd door de mensen die daar verantwoordelijk voor zijn.”

“Vroeger vond ik wat ik nu doe ook wel spannend, met de mensen omgaan die ik nu help en daar heel direct mee in contact staan. Je ziet dan alle probleemwijken en loopt met een boog om de groepjes op straat. Nu loop ik er gewoon naartoe. Ik weet dat het allemaal niet zo spannend is. We zijn allemaal dezelfde mensen. Je kan met iedereen contact maken, als je maar door je knieën zakt. Dat is ook nodig om andere mensen die zich heel hard opstellen naar jou, zachter te maken. Juist bij de mensen die het hardst schreeuwen of het engst overkomen op straat, moet je wat dieper door je knieën gaan om contact te maken. Als je dat doet, zie je dat mensen ook aan die andere kant veranderen. De stad is keihard, maar is zachter voor me gaan aanvoelen.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Het Spook van de Verkiezingen waart rond .

Hoe kan je armoede bestrijden? Door herverdeling van de koek volgens het kabinet.
Inefficient via belastingheffingen van de rijken afpakken en aan de armen geven via belastingtoeslagen.
Kabinet onderzoekt nieuwe ‘energietoeslag’ tegen koopkrachtpijn op langere termijn

Om ook na 2023 de pijn van de hoge (energie-)prijzen te verzachten voor huishoudens met een laag inkomen, onderzoekt het kabinet de mogelijkheid om een energietoeslag in het leven te roepen.

Het kabinet kijkt als het om inkomensondersteuning op de langere termijn gaat naar meer onorthodoxe maatregelen. Ook ingrijpen in de energiemarkt behoort tot de mogelijkheden, evenals het zoeken naar ‘noodleveranciers’ van energie voor huishoudens met een kleine portemonnee of betalingsproblemen.

Verder onderzoekt het kabinet of de energierekening van sociale huurders ‘(deels) verlegd kan worden naar de verhuurder’, schrijven betrokken bewindspersonen aan de Tweede Kamer.

Dat een nieuwe toeslag specifiek voor energie als optie wordt genoemd, is opmerkelijk. Het kabinet wil het ingewikkelde toeslagensysteem op termijn juist afschaffen en een alternatief stelsel optuigen voor huishoudens die steun van de overheid nodig hebben.

Tijdelijke ingrepen

Voor dit jaar kwam het kabinet al met een reeks instrumenten. Een belangrijk onderdeel daarvan is het door de oppositie (PvdA en GroenLinks) voorgestelde prijsplafond voor de energierekening. Er zaten in het pakket ook structurele maatregelen. Zo werd het minimumloon flink verhoogd.

De tijdelijke ingrepen worden hoogstwaarschijnlijk afgebouwd, maar het kabinet worstelt met de vraag of en hoe het huishoudens volgend jaar dan wel tegemoet kan komen voor de hoge prijzen.

Maatregelen waar veel mensen van profiteren, zijn relatief gemakkelijk uit te voeren. Maar deze ‘zijn structureel niet houdbaar voor de overheidsfinanciën, bieden ook ondersteuning aan bedrijven en huishoudens die dat niet nodig hebben en kunnen bovendien verduurzaming in de weg staan’.

Maar specifieke en gerichte oplossingen leiden vaak weer tot problemen bij uitvoeringsorganisaties van de overheid, die het vanwege oude systemen en ingewikkelde wetten momenteel al zwaar hebben. Deze week werd bekend dat de ict-systemen van de Belastingdienst zelfs pas vanaf 2026 gereed zijn om grote beleidswijzigingen te verwerken.
Inkomensafhankelijk

Het verhogen van belastingkorting of het verhogen van de zorgtoeslag zijn voorbeelden van oplossingen waar het kabinet aan denkt. Ook het inkomensafhankelijk maken van de btw op energie is een optie. Verder kijkt het kabinet naar het afsluitbeleid om te voorkomen dat huishoudens volgende winter in de kou komen te zitten.

In het voorjaar willen de bewindspersonen keuzes maken over welke maatregelen genomen worden, laat minister van Financiën Sigrid Kaag mede namens andere betrokken kabinetsleden weten aan de Kamer. Het kabinet benadrukt wel dat het slechts om een verkenning gaat. Of het kabinet gaat ingrijpen en zo ja, met welke maatregelen, is nog ongewis.
https://www.parool.nl/nederland/kabinet ... ~bcac0230/

"Of het kabinet gaat ingrijpen en zo ja, met welke maatregelen, is nog ongewis. "
Er is dus een luchtballonnetje opgelaten.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Al jaren in armoede, door een fout van de overheid

Inkomen
Gezinnen in armoede moeten toeslagen terugbetalen waar zij recht op hebben. De overheid weet dit al jaren, maar krijgt het probleem niet opgelost
.

Duizenden gezinnen die in armoede leven, door een fout in het systeem. De overheid weet al jaren dat ze er zijn. Zo’n 5.700 huishoudens moeten rondkomen van een bedrag onder het bestaansminimum. De regels rond uitkeringen, toeslagen en belastingen zitten elkaar bij deze groep in de weg, op een manier die niemand zo had bedoeld.

Het ministerie van Sociale Zaken kent de problemen van deze groep sinds 2016. Staatssecretaris Jetta Klijnsma (PvdA) noemde het in 2017 „vervelend”. Minister Wouter Koolmees (D66) in 2020 „ingewikkeld”. De kwestie „raakt mij”, schreef minister Carola Schouten (ChristenUnie) onlangs in een Kamerbrief. Maar een oplossing? Die is nog niet bedacht.


Antoinetta Jansen, een 51-jarige Arnhemmer, had het vooral zwaar toen haar kinderen nog thuis woonden. Na het betalen van de vaste lasten hield ze zo’n 50 euro per week over. Veel te weinig om eten te kopen voor haar gezin: ze heeft vijf kinderen, geen betaald werk en haar man is arbeidsongeschikt. „Dus wat ga je dan doen? Stelen.” In de supermarkt betaalde ze maar een deel van de boodschappen. „Gewoon de kinderwagen mee, alle kinderen een rugzakje om en dan proppen.”
Spoiler! :
Eten op tafel zetten was een dagelijkse strijd. „Het scheelde als de groene containers buiten stonden. Dan ging ik daar op af.” Van rotte appels sneed ze de bruine plekken weg, en maakte ze appelmoes. „Zodat de kinderen aan hun fruit komen.”

Bijna elke avond aten ze „prak”: bij elkaar gescharrelde etensresten. „Andijvie met spinazie. Een boerenkool- en bloemkoolstamppot met spruiten.” Zelf sloeg Jansen de maaltijd regelmatig over. „Als mijn kinderen maar te eten hadden.”

Nu weet ze dat ze al die jaren recht had op een hoger inkomen. „Schandalig” vindt ze het, dat het kabinet haar probleem, en dat van duizenden anderen, laat voortbestaan. „Naar de oorlog [in Oekraïne] gaan miljoenen”, zegt ze. „Dan denk ik: zal ik ook even mijn rekeningnummer geven?”

Grote bedragen terugbetalen

Wat gaat hier mis? Het probleem speelt bij een specifieke groep: samenwonenden van wie de ene partner geen inkomen heeft, en de andere een kleine UWV-uitkering of een heel laag salaris. Samen worden zij aangevuld tot bijstandsniveau, door de gemeente. Zij hebben dus twee inkomstenbronnen. Daar bovenop horen zij maximale toeslagen te krijgen, zoals zorg- en huurtoeslag. Maar dat gebeurt niet.

Deze groep moet vaak grote bedragen aan toeslagen terugbetalen, omdat hun bruto-inkomen onbedoeld hoog uitvalt.

En dát komt door een ondoorgrondelijke samenloop van de regels rond belastingen en uitkeringen, in hun situatie. Hoe dat precies werkt, is niet simpel uit leggen. Maar het probleem is in 2009 ontstaan door nieuwe belastingregels voor ‘alleenverdieners’: partners met één inkomen. Die zijn ongunstiger geworden. Stellen met alléén een bijstandsuitkering hebben daar geen last van. Daarom zou Antoinetta Jansen de UWV-uitkering van haar man het liefst „aan de kant schoppen”. Maar dat kan niet.

Haar man heeft een posttraumatische stressstoornis, borderline en een dwangneurose. Antoinetta Jansen zorgt voor hem. En niet alleen voor hem. Ook voor haar vader, die hard achteruitgaat. En voor haar autistische zoon van tien, die langzaamaan doof wordt. Die zorgtaken houden haar „meer dan fulltime” bezig. „Ik ben nu gebarentaal aan het leren. Behoorlijk pittig.”

In 2017 trok Jansen het niet meer. Ze moest bijna 1.000 euro aan toeslagen terugbetalen, schreef de Belastingdienst, over de afgelopen twee jaar. Daar kwam een gepeperde rekening van de gemeente bovenop, die pas later op een misverstand bleek te berusten. Hoe moest ze dat ooit betalen?

Zo kwam ze bij Marie-Louis Vlemminx terecht, die ook nu tegenover haar zit, in een buurthuis in de Arnhemse wijk Malburgen. Als sociaal raadsvrouw bij een welzijnsorganisatie helpt zij al zestien jaar mensen met vragen over belastingen, uitkeringen en toeslagen.

Zoiets had Vlemminx nog niet eerder gezien. Hoe is het mogelijk, dacht ze. Iemand met een bijstandsuitkering die toeslagen moet terugbetalen? „Dan zou je maximale toeslagen moeten krijgen.” Ze belde collega’s en hoorde dat zij ook mensen met dit probleem op hun spreekuur krijgen.

Ze pakte haar kladblok en rekenmachine en ging puzzelen. Hoe kon dat bruto-inkomen van Jansen zo hoog worden? Vlemminx heeft al genoeg complexe berekeningen gemaakt, maar hier kwam ze niet uit.

Zelfs de financieel experts van de gemeente Arnhem, die ze erbij betrok, konden niet herleiden hoe dit precies misloopt.


Inmiddels heeft Vlemminx het bedrag berekend dat Jansen en haar gezin sinds 2015 zijn misgelopen: zo’n 4.000 euro in acht jaar tijd.

Nog steeds leeft Jansen onder het bestaansminimum. Maar: de gemeente Arnhem moet haar nu compenseren voor de gemiste toeslagen over de afgelopen jaren. Ondanks eerdere weigering. Want de gemeente vond dit een landelijk probleem, dat het kabinet moet oplossen.

De rechter schoof dat argument vorig jaar terzijde, in een baanbrekende rechtszaak die Jansen in hoger beroep won. Vlemminx had een advocaat voor haar geregeld. Al vóór de uitspraak stond de zaak bekend als „buikpijndossier”, blijkt uit een jaarverslag van koepelorganisatie Raad voor de Rechtspraak. Deze term hanteert de rechterlijke macht sinds de Toeslagenaffaire om te signaleren wanneer burgers de dupe zijn van knellende wetten of regels.

De gemeente Arnhem heeft ook een verantwoordelijkheid, concludeerde de Centrale Raad van Beroep, de hoogste rechter voor uitkeringszaken. Haar burgers mogen niet zomaar onder het bestaansminimum zakken. Jansen en haar gezin hebben te weinig geld „om in de algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan van gehuwden te kunnen voorzien”, stond in de uitspraak, „door de samenloop van regelingen die niet goed op elkaar zijn afgestemd”.

Over 2015 en 2016 heeft Jansen de bijna 1.000 euro al teruggekregen. Vlemminx werkt nog aan een aanvraag over de jaren erna. Tot het kabinet met een definitieve oplossing komt, zal Jansen steeds achteraf gecompenseerd moeten worden.

In de rij voor de Voedselbank

Haar uitgaven zijn wel wat lager, nu de meeste kinderen uit huis zijn. „En weet je wat het mooie is”, zegt Jansen. „Je raakt eraan gewend om met dat beetje te leven.” Ze wordt creatiever. Haar verwarming heeft deze winter nauwelijks aangestaan. „Het is: dikke kleren aan, met dekbedden op de bank, en daar blijven zitten.”

In containers kijkt ze niet meer, en met stelen is ze gestopt, zegt ze. In plaats daarvan gaat ze nu naar de Voedselbank, waar ze drie uur voor openingstijd in de rij staat. „Dan zijn er iets meer verse producten.” En om acht uur ’s ochtends gaat ze naar de Jumbo. „Wat tot vandaag houdbaar is, mag je daar gratis meenemen.” Dus daar gaat ze naar op zoek. „Dat is een beetje een sport geworden.”

De groenten die ze verzamelt, legt ze in kleine pakketjes in de vriezer. „Als er dan mensen zijn die ook geen geld hebben, dan zeg ik: weet je, kom maar langs met een tas. Dan krijg je wat van mij.”

Intussen lijkt een landelijke oplossing ver weg. De materie is te complex, ook voor de overheid. De ministeries van Sociale Zaken en Financiën „hebben hier verschillende keren diepgravend naar gekeken”, schreven ambtenaren in december aan minister Carola Schouten, „maar er blijkt geen passende oplossing te zijn”.

Structurele oplossing

Het dossier kwam op Schoutens bureau door de landelijke organisatie van sociaal raadslieden. Die wees haar op de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep, en schreef dat niet iedere gemeente bereid is om de gedupeerden te compenseren. Hun oproep aan Schouten: verzin een structurele oplossing. En zorg ervoor dat gemeenten in de tussentijd alle gedupeerden opsporen en vergoeden.

Volgens André Moerman, die deze brief schreef, is dat prima mogelijk. Gemeenten zouden toestemming moeten krijgen om hun inwoners belastingvrij te compenseren, zodat die compensatie niet wéér tot een te hoog bruto inkomen leidt, en daarmee een verlies aan toeslagen. Dat is hoe de gemeente Arnhem het nu aanpakt bij Jansen, gedwongen door de rechter. De gemeente Nijmegen is zelfs actief op zoek gegaan naar alle slachtoffers in de stad, maar is daarmee een uitzondering.

Minister Schouten onderzoekt nu of ze zo’n belastingvrije compensatie door gemeenten ook kan formaliseren, laat haar woordvoerder weten. En of dat geen onbedoelde „vergaande nadelen” oplevert.

Het vorige kabinet had deze optie nog verworpen. Gemeenten mogen hun burgers alleen een onbelaste uitkering geven om concrete en incidentele onkosten te vergoeden. Zo staat het in de wet, en die wet wilde het kabinet niet aanpassen.

Dat Schouten deze optie nu alsnog onderzoekt, ligt volgens haar woordvoerder aan het „tijdsgewricht”. „En er ligt een uitspraak van de [rechter], waarmee het Rijk gemeenten moet toestaan om via de bijzondere bijstand te compenseren.”

Schouten wil de Tweede Kamer hier voor de zomer verder over informeren. In de tussentijd staat ze gemeenten toe om hierop vooruit te lopen, door slachtoffers alvast te compenseren.

De uitspraak van de rechter is duidelijk, zegt Moerman. Het ministerie ziet allerlei praktische bezwaren. „Maar de rechter zegt: los het op.”
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/02/28/al ... d-a4158294
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Het Financieele Dagblad, (alleen voor abonnee's)
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Ariel »

Tja...Wat een armoede, en wat stigmatiserend. Ik weet niet onder welke sociale klasse ik behoor. Ik weet wel op welke partij ik ga stemmen.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Het aantal armen is egstegen naar 1 miljoen. In augustus komt het kabinet met plannen om daar iets aan te doen.
Flinke stijging armoede verwacht volgend jaar als steun wegvalt

Bijna een miljoen mensen leeft volgend jaar onder de armoedegrens als er geen nieuw steunbeleid komt voor die groep. Dat verwacht het Centraal Planbureau (CPB) in het Centraal Economisch Plan. Dit jaar gaat het nog om zo'n 815.000 mensen.

Minister Carola Schouten, verantwoordelijk voor armoedebeleid, noemt de cijfers zeer zorgelijk. Ze laat weten dat het kabinet werkt aan maatregelen voor deze groep. Bij de voorjaarsnota komt daar meer duidelijkheid over.

De cijfers van het CPB zijn belangrijk voor de voorjaarsnota van het kabinet. Deze ramingen geven inzicht in de gevolgen van het huidige beleid, en dus ook in de gevolgen als beleid niet aangepast wordt. Hierop kan het kabinet sturen.

Energietoeslag

Tot nu toe is een stijging van de armoede voorkomen door steunmaatregelen voor de laagste inkomens, zoals de energietoeslag. Maar doordat een deel van dat beleid tijdelijk is, stijgt de armoede in 2024 toch. Het betekent verder dat 7,1 procent van de kinderen dan in armoede leeft.

Voor de doorsnee Nederlander blijft de koopkracht ongeveer gelijk, maar volgend jaar stijgt die met zo'n 2 procent. Na de grote koopkrachtdaling vorig jaar, is het onvoldoende om het verlies goed te maken.

De koopkracht stijgt vooral doordat de lonen omhoog gaan, is de verwachting die het CPB geeft in het Centraal Economisch Plan. Voor zowel dit als vorig jaar rekent het CPB met een loonstijging van 5 procent.
Kanttekening

Koopkrachtcijfers worden altijd voorzien van kanttekeningen: ze zeggen niet direct iets over de persoonlijke situatie van mensen. Deze berekening houdt bijvoorbeeld geen rekening met ingrijpende veranderingen als een scheiding, een kind, een verhuizing of een promotie. Dat soort gebeurtenissen hebben wel vaak een groot effect op iemands koopkracht.

En hoe hard iemand geraakt wordt door inflatie hangt ook af van andere factoren: hoe goed is het huis geïsoleerd, en wanneer liep het energiecontract af? Toch geven deze cijfers een beeld van het effect van beleid op verschillende groepen.
Het plan is een belangrijke economische raming voor het kabinet. Sinds deze zomer raamt het CPB ook hoeveel personen onder de armoedegrens terechtkomen.

"Het CPB verwacht dat de meeste huishoudens volgend jaar meer te besteden hebben", zegt minister Karien van Gennip van Sociale Zaken. "Dat is nu misschien nog lastig voorstelbaar met de dure boodschappen, maar het komt onder meer doordat de lonen stijgen. Het is goed dat veel werkgevers gehoor geven aan de oproep om de lonen te verhogen."

"Tegelijk lijken mensen met lage inkomens en uitkeringen erop achteruit te gaan volgend jaar, als we niks doen. Ik maak me zorgen om deze ongelijkheid. We kunnen nog niet vooruitlopen op de besluitvorming, maar we werken er hard aan om te zorgen dat mensen de wind in de rug voelen", zegt Van Gennip.

Gerichter beleid

Het kabinet heeft met de Tweede Kamer afgesproken te zoeken naar gerichte maatregelen voor volgend jaar, waarmee huishoudens worden ondersteund die kwetsbaar zijn voor prijsstijgingen. Bij de voorjaarsnota, uiterlijk 1 juni, komt er meer duidelijkheid over de ondersteuning en koopkrachtmaatregelen. In augustus volgt het definitieve besluit.

Het CPB benadrukt dat beleid gerichter moet zijn dan nu het geval is. De overheidsfinanciën verslechteren namelijk. Acute problemen zijn er niet, maar het overheidstekort loopt wel op. Dit jaar komt dat naar verwachting uit op 3 procent.

"Dit jaar hebben we een aantal hele brede maatregelen die ook duur zijn", zegt CPB-directeur Pieter Hasekamp. Hij verwijst naar het prijsplafond dat naar verwachting zo'n 5 miljard euro kost. "En dan moet je echt gerichter kijken, hoe kan ik de groep mensen met een lager inkomen die in armoede zitten bereiken."

Inflatie

De inflatie neemt door de lagere energieprijzen snel af, maar is ondertussen een stuk breder. Na energie stegen vervolgens de voedselprijzen en de prijzen van andere goederen, en nu ook de prijzen van diensten.

Over het hele jaar 2023 verwacht het CPB 3 procent inflatie. Zonder prijsplafond was dat 4 procent geweest.

Ondanks de inflatie is het de verwachting dat de economie blijft groeien. Dit jaar verwacht het CPB een stijging van 1,6 procent en volgend jaar 1,4 procent.
https://nos.nl/artikel/2466767-flinke-s ... un-wegvalt
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door King George »

En ondertussen wil men de belasting op gas en de belasting op vlees en zuivel ook nog gaan verhogen. Verwarming nog duurder? ,Zijn de woonlasten al niet hoog genoeg? Voedsel nog duurder? Zijn de boodschappen nog niet duur genoeg? Ontvangt de roverheid nog niet genoeg BTW? Weet welke partijen graag nog meer armoede willen. Houdt u daar morgen ook rekening mee?

https://nos.nl/artikel/2467341-advies-meer-belasting-op-vlees-zuivel-en-langeafstandsvluchten
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Ik heb mijn kat al maanden geleden overgeschakeld van Gourmet naar huismerk blikvoer.
Dat was een goed geldbesparend besluit van me en de kat ging er gelukkig ook mee accoord.
Prijs Whiskas kattenvoer steeg stiekem met maar liefst 44 procent

Minder in de verpakking stoppen, maar niet de prijs verlagen. Krimpflatie heet dit. Kijkers van tv-programma Radar mochten stemmen welke fabrikant het het meest bont heeft gemaakt. De winnaar van de verkiezing ‘Wie heeft de kleinste’? Whiskas 7+. De prijs van het kattenvoer steeg stiekem met maar liefst 44 procent.

Het fenomeen bestaat al veel langer, maar het viel consumentenprogramma Radar op dat het de laatste tijd wel heel vaak voorkomt: krimpflatie. Fabrikanten stoppen minder in de verpakking maar houden de prijs wel ongeveer gelijk of gooien die zelfs omhoog. Radar besloot een oproep te doen aan kijkers om producten te noemen die zich hier schuldig aan maken. De voorbeelden stroomden binnen.

Radar nomineerde tien merken voor de ‘Wie heeft de kleinste’-trofee, waarna het publiek de afgelopen week kon stemmen op wat het het meest ergerlijke voorbeeld vindt. Die twijfelachtige eer gaat naar Whiskas 7+. De twaalf blikjes van Whiskas 7+ hadden eerst nog een inhoud van 100 gram en gingen ooit voor 4,49 euro over de toonbank, maar opeens is het gewicht van de twaalf blikjes nog maar 85 gram en moeten consumenten een bedrag van 5,49 euro betalen: een stijging van 44 procent.

Roel Govers, hoofd Corporate Affairs van Mars Nederland dat het kattenvoer produceert, kreeg de trofee ‘Wie heeft de kleinste’ zojuist uit handen van Antoinette Hertsenberg. In een eerste reactie zegt hij: ,,Uit onderzoek van Whiskas bleek dat die porties verkleind moesten worden, om te voorkomen dat katten zouden overeten en te dik zouden worden. Daar zijn we al jaren mee bezig, en dat valt nu samen met die prijsverhoging. En dat geeft -geef ik meteen toe- een typisch beeld.”
Spoiler! :
De Radar-presentatrice vindt Whiskas een terechte winnaar omdat die de inhoud aanpaste zonder daarover te communiceren. ,,Per gram van het product wordt nu 44 procent extra betaald, het lijkt mij dat je hierover heel duidelijk moet zijn tegen de consument.”

Ergernis

Andere fabrikanten maakten het ook behoorlijk bont. Een van de andere genomineerden waren de tulpenbosjes van Albert Heijn. De prijs ging van twee bossen van negen tulpen voor 5 euro, naar twee bossen van acht tulpen voor 5 euro, een stijging van 13 procent. Ook de Verkade San Francisco was in de race. Dat had aanvankelijk een inhoud van 300 gram voor 1,99 euro bij Albert Heijn, maar ging later naar 230 gram voor 1,95 euro; een prijsstijging van 28 procent.

De Hema koffiepads waren eveneens genomineerd. Eerst zaten er in een zak 46 pads voor 3 euro, daarna ging het aantal naar 40 pads voor een bedrag van 3,75 euro, wat neerkomt op een prijsstijging van 44 procent. De Harlekijntjes konden er ook wat van, tot ergernis van veel Nederlanders. De dropjes gingen van 550 gram voor 2,55 euro naar 300 gram voor 1,99 euro. Dat was dus 43 procent duurder.

Ook Maaslander belegen 50+ deed mee. De kaas ging van 200 gram voor 3,59 euro naar 150 gram voor 2,99 euro, een prijsstijging van 11 procent. Knoflooksaus Bieze sprong helemaal in het oog. De saus ging van 250 gram voor 0,75 euro naar 170 gram voor 1,49 euro: een prijsstijging 192 procent.

In vergelijking hiermee viel het met de Lay’s Paprika Chips nog best mee. Die ging van 335 gram voor 2,19 euro naar 300 gram voor 2,65 euro: ‘slechts’ 35 procent omhoog. Custard Koopmans ging van 400 gram voor 0,89 euro naar 300 gram voor 0,95 euro, een stijging van 42 procent. En tot slot was ook Karvan Cevitam een van de genomineerden. Een fles limonadesiroop ging van 750 ml voor 3,49 euro naar 600 ml voor 3,69 euro, een stijging van 32 procent.
https://www.gelderlander.nl/geld/prijs- ... ~a3c50a36/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Ariel »

Gelukkig heeft Carola Schouten, minister voor Armoedebeleid ( CU) het armoede probleem bijna opgelost door extra geld te geven voor de bestrijding van menstruatiearmoede.

Gratis tampons en maandverband voor elk mens met een baarmoeder.
Twee keer zoveel mensen in armoede door overheidsfout

Inkomen Al jaren moeten gezinnen in armoede toeslagen terugbetalen waar zij recht op hebben. De groep blijkt nu groter dan eerder gedacht.

Ongeveer tienduizend gezinnen leven in armoede door een fout van de overheid. Dat zijn er bijna twee keer zoveel als tot nu toe gedacht werd. Zij moeten toeslagen terugbetalen waar zij recht op hebben, waardoor hun inkomen daalt tot onder het bestaansminimum.

Dat blijkt uit een kabinetsreactie op schriftelijke vragen van partijloos Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt. Hij stelde die vragen namens elf Kamerfracties na berichtgeving in NRC over deze problematiek.

NRC beschreef deze maand hoe dit probleem speelt bij een specifieke groep van ongeveer 5.700 gezinnen: samenwonende stellen van wie de ene partner geen inkomen heeft en de andere een kleine UWV-uitkering of een heel laag salaris. Samen worden zij aangevuld tot bijstandsniveau, door de gemeente. Zij hebben dus twee inkomstenbronnen.

Maar deze fout raakt nog een tweede groep, blijkt nu: stellen die één inkomstenbron hebben. Om precies te zijn: een UWV-uitkering die netto rond het bijstandsniveau ligt, en soms ook daarboven.

Beide groepen lopen tegen hetzelfde probleem aan. Zij krijgen netto ongeveer evenveel geld op hun rekening als stellen met alléén een bijstandsuitkering. Maar door een onbedoeld effect van zeer specifieke belastingregels wordt hun bruto-inkomen veel te hoog. Daardoor moeten zij toeslagen terugbetalen waar zij eigenlijk recht op hebben: meestal honderden euro’s, soms meer dan duizend euro per jaar. Het gevolg: armoede en een groot risico op schulden.

Het probleem komt voort uit belastingregels die in 2009 veranderden voor ‘alleenverdieners’, partners met één inkomen.

„We willen er alles aan doen om hier een oplossing voor te vinden”, schreven vier kabinetsleden woensdag aan de Tweede Kamer. Minister Karien van Gennip (Sociale Zaken, CDA), minister Carola Schouten (Armoedebeleid, ChristenUnie) en de staatssecretarissen van Financiën Marnix van Rij (CDA) en Aukje de Vries (VVD) zijn samen verantwoordelijk voor dit vraagstuk.

De kabinetsleden schrijven dat ze hard werken aan een oplossing. Die willen zij voor de zomer presenteren. Voor de eerste groep van 5.700 gedupeerde gezinnen lijkt zo’n oplossing al in zicht. Gemeenten kunnen hun waarschijnlijk belastingvrije uitkeringen gaan geven. Zo wordt voorkomen dat hun bruto-inkomen te hoog wordt, en ontvangen zij de toeslagen waar ze recht op hebben.

Het kabinet moet de wet aanpassen om dit juridisch mogelijk te maken. Maar gemeenten mogen daar nu op vooruitlopen door hun inwoners in deze situatie te helpen. Nijmegen bijvoorbeeld doet dat al. Deze gemeente compenseert slachtoffers ook voor het inkomen dat zij de afgelopen jaren zijn misgelopen.

Het kabinet informeert gemeenten binnenkort hoe zij die voorlopige compensatie kunnen regelen, schreef het eerder al in reactie op Kamervragen van Senna Maatoug (GroenLinks).

Het is opvallend dat dit niet eerder is gebeurd. De hoogste rechter voor uitkeringszaken, de Centrale Raad van Beroep, oordeelde een half jaar geleden al dat deze slachtoffers gecompenseerd moeten worden, in een zaak van een gedupeerde tegen de gemeente Arnhem. De slachtoffers hebben te weinig geld, stond in de uitspraak, „om in de algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan […] te kunnen voorzien”.

Sterker: de Nationale Ombudsman kaartte de problemen al in 2016 aan. Sindsdien hebben opeenvolgende kabinetten het probleem bestudeerd, zonder het op te lossen.

‘Niet goed’
De oplossing die nu voorligt, werd in 2020 afgewezen door het vorige kabinet. Gemeenten mogen hun burgers alleen belastingvrije uitkeringen geven voor concrete en incidentele onkosten, was toen de mantra. Zo staat het in de wet, en die wet wilde Rutte III niet aanpassen.

„Het is gewoon niet goed dat dit vraagstuk al zeven jaar is blijven liggen”, zegt minister Schouten in een gesprek met NRC. Maar zij wil niet ingaan op de vraag hoe dat kan. „Het enige wat mij te doen staat, is het op te lossen.” In de Kamerbrief staat dat mogelijke oplossingen nu „anders gewogen kunnen worden”, door ervaringen met de Toeslagenaffaire en de energiecrisis.

Dat Schouten gemeenten nu pas gaat informeren, een half jaar na de rechterlijke uitspraak, komt doordat de materie zo complex is, zegt ze. „En wij willen dit netjes met de gemeenten zelf bespreken.”

Deze systeemfout laat zien, denkt Schouten, hoe de „complexiteit de laatste jaren is toegenomen”. En hoe verschillende regelingen effect op elkaar hebben: rond belastingen, toeslagen, uitkeringen en andere inkomensregelingen. „En mensen komen dan klem te zitten.”

Schouten wil nu eerst het probleem oplossen. „Maar dit vraagt ook een verdere doordenking”, zegt ze. „Over hoe complex het systeem nu is, over hoe regelingen op elkaar inwerken, en hoe we dat kunnen verminderen. Dat hebben we niet van vandaag op morgen gerealiseerd.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Ik lees nogal veel kranten en zodoende kwam ik er achter dat er een Tijdelijk Noodfonds Energie bestaat voor aardgasgedupeerden.
Nu is mijn ervaring met al die subsidiepotjes: ik val net buiten de boot. Maar niet getreurd, toch maar geprobeerd. En ja, na 2 dagen digitaal proberen aan te melden (ging niet wegens 'een fout die niet hun schuld is'; probeer later) kreeg ik vanochtend een email met "het lukt weer".
Mijn aanvraag is in behandeling genomen na 5 pogingen.
Noodfonds energielasten krijgt op de valreep nog stroom aanvragen om steun

DEN HAAG (ANP) - Het Tijdelijk Noodfonds Energie heeft de afgelopen 24 uur een recordaantal aanvragen voor steun ontvangen. Het waren er meer dan 10.000, waardoor in totaal al meer dan 121.000 huishoudens een beroep hebben gedaan op het noodfonds voor energiearmoede.


De organisatie achter het fonds spreekt van een „stormloop”, zo vlak voor de sluiting van het fonds. Sinds februari is het mogelijk om steun aan te vragen via dit fonds. Huishoudens met een laag inkomen en een hoge energierekening kunnen nog tot volgende week maandag een aanvraag indienen. Het fonds zou moeten helpen voorkomen dat mensen energieschulden opbouwen.

Huishoudens

Het Tijdelijk Noodfonds Energie is een initiatief van onder meer de grote energiebedrijven. De Rijksoverheid draagt ook bij. Inmiddels profiteren er al huishoudens met goedgekeurde aanvragen van een verlaging op hun energierekening. Dit gaat soms om honderden euro’s. Van de binnengekomen aanvragen zijn er tot nu toe 40.000 goedgekeurd, maar er zijn er ook nog veel in behandeling.
https://www.telegraaf.nl/financieel/519 ... n-om-steun
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
wo apr 26, 2023 9:53 pm

Mijn aanvraag is in behandeling genomen na 5 pogingen.
Succes. Ik ga voor je duimen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Armoede ejaculatie door Rutte beleid

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
vr mar 31, 2023 6:06 pm
Gelukkig heeft Carola Schouten, minister voor Armoedebeleid ( CU) het armoede probleem bijna opgelost door extra geld te geven voor de bestrijding van menstruatiearmoede.
Afbeelding

Je moet tenslotte wat als uithangbord en vingerwijzing van misdadiger Mark R. Hij is het die gisteren, of was het eergisteren op tv verklaarde dat wij - echt waar - het rijkste land in de wereld zijn op Denemarken na.

Ach . . . een of meer leugens voor eigen bestwil zal de positie van Mark R. bij de Nederlandse randdebielen die op hem gestemd hebben alleen maar versterken.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Onze armen hebben huursubsidie nodig om te kunnen wonen.
En ze hebben ook energiesubsidie nodig om warm te blijven (want op de klimaatopwarming kunnen we niet wachten).
Kabinet beslist pas na de zomer over energiesteun na 2023

DEN HAAG - Het kabinet beslist pas in de aanloop naar Prinsjesdag op welke manier het kwetsbare huishoudens vanaf volgend jaar beschermt tegen plotseling stijgende energieprijzen. Wel worden alvast voorbereidingen getroffen zodat eventuele wetswijzigingen op tijd kunnen worden voltooid.

Het huidige prijsplafond voor stroom en gas voor alle huishoudens tot een bepaald verbruik, geldt alleen voor dit jaar. Vanaf volgend jaar wil het kabinet alleen mensen helpen met hun energierekening die dat echt nodig hebben. Hoe die gerichte steun er precies uit komt te zien, is dus nog niet duidelijk.

Koopkrachtplaatjes


Het kabinet wil eerst afwachten hoe de koopkrachtplaatjes van het Centraal Planbureau (CPB) er in augustus uitzien. Er is dan nog genoeg tijd om bijvoorbeeld aanpassingen te doen aan bestaande koopkrachtinstrumenten, zoals toeslagen of heffingskortingen in de inkomstenbelasting.

Andere maatregelen die het kabinet overweegt vergen wel meer voorbereiding, bijvoorbeeld in de vorm van wetswijzigingen. Dat werk wordt „uit voorzorg” alvast in gang gezet. Zo wordt ervoor gezorgd dat het technisch mogelijk is om per 1 januari aanpassingen te doen in de energiebelasting.

Eerder kondigde het kabinet al aan 300 miljoen euro vrij te maken voor verduurzaming van woningen, zodat mensen hun energierekening blijvend kunnen verlagen. Daarnaast wordt onder meer gedacht aan een nieuwe energietoeslag of aan gerichte ondersteuning voor huurders in een slecht geïsoleerd huis.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/5367812 ... un-na-2023
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Miljoenen onderkoelde Nederlanders bij Voedselbank

Afbeelding


Klimaatplannen Kabinet brengt groot deel Nederland naar bedelstaf

Er zijn ongeveer 8,1 miljoen huishoudens in Nederland (bron: internet). Daarvan halen slechts 2 miljoen huishoudens de nieuwe Rob Jetten KlimaatNorm van max 800 kuub gasverbruik per jaar (bron: Telegraaf Hoofdredactioneel). Wie meer alsdan 800 kuub per jaar verbruikt moet de hoofdprijs betalen. NL huishoudens verbruiken gemiddeld 1200 kuub gas per jaar (bron: internet). Kortom: ZES MILJOEN HUISHOUDENS die straks niet meer kunnen rondkomen, er koudjes bijzitten en op de analoge fiets naar de voedselbank moeten voor opeetdingen. Prettige dag verder.

Afbeelding
https://www.geenstijl.nl/5170444/miljoe ... edselbank/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Niet alleen kunnen pappa en mamma niet wonen zonder huursubsidie, de kinderen krijgen niet voldoende te eten zonder eetsubsidie op school.
Run op schoolmaaltijden: 1 op de 6 scholen meldt zich voor gratis eten

Gratis schoolmaaltijden zijn in trek. Binnen twee maanden hebben 1302 scholen zich aangemeld voor gratis eten voor hun leerlingen of een boodschappenkaart. Dat betekent dat één op de zes scholen voedselhulp nodig heeft.

Van de 1302 basis- en middelbare scholen die een aanvraag hebben ingediend, krijgen nu al 400 scholen eten op school, zegt directeur Hans Spekman van het Jeugdeducatiefonds, dat samen met het Rode Kruis de hulp organiseert. “Dat zijn zo'n 80.000 kinderen die we nu al kunnen helpen.”

De verwachting is dat er met de schoolmaaltijden zo'n 300.000 leerlingen geholpen kunnen worden. “Je ziet, de nood is er. Ik hoorde op een school in Amsterdam dat kinderen in de kleutergroep daar nog moesten leren om vast voedsel te eten. Die leven dus op melk, pap, de speen, omdat er geen geld is voor ander eten.”

De meeste scholen die om hulp vragen, staan in Zuid- (387) en Noord-Holland (238). In die provincies staan ook de meeste scholen waar minstens 30 procent van de leerlingen uit een gezin komt met een relatief laag inkomen. Dat is een voorwaarde voor de gratis schoolmaaltijden, die ervoor moeten zorgen dat kinderen uit arme gezinnen toch minimaal één voedzame maaltijd per dag krijgen.

Boterhammen smeren

Scholen mogen beslissen of ze zelf boterhammen smeren, bij lokale ondernemers maaltijden en fruit inkopen of een waardebon voor boodschappen uitdelen. Voor de maaltijden die op school verzorgd worden, krijgen scholen 9 euro per leerling per week vergoed. Als zij ervoor kiezen een waardebon voor de supermarkt te geven aan gezinnen die dat nodig hebben, dan staat daar een tegoed op van 11 euro per leerling per week.

Het Rode Kruis is verbaasd over de snelheid waarmee de aanmeldingen binnenkomen. “Onze inschatting was wel dat er veel animo zou zijn,” zegt plaatsvervangend directeur Heleen van den Berg van het Rode Kruis. Het probleem is groot, zegt ze. In Nederland zijn er ongeveer 400.000 mensen die een vorm van honger kennen, bijvoorbeeld omdat ze uit geldgebrek een maaltijd overslaan. “Maar het tempo heeft ons wel verbaasd. Dan gaat het ook hard met het budget.”

100 miljoen euro


Eind maart kondigde het ministerie van Onderwijs aan dat er dit jaar 100 miljoen euro beschikbaar is voor de schoolmaaltijden waarvoor basisscholen en middelbare scholen zich kunnen aanmelden. De pot met geld is ‘voor nu genoeg', zegt Van den Berg. Ook voor scholen die zich nog gaan melden op schoolmaaltijden.nl.

Of er ook geld komt om de maaltijden in 2024 te betalen, is nog niet bekend. “Het is voor nu zeker een eerste goede stap, want de nood is hoog.” Zowel Van den Berg als Spekman hoopt dat er ook na dit jaar ‘op een of andere manier’ weer geld komt voor de schoolmaaltijden.
https://www.parool.nl/nederland/run-op- ... ~bc5b30c7/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie