Armoede rukt op in Nederland

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Ariel »

Nederland aan de bedelstaf: wat betekent dat, 350.000 armen erbij?

Afbeelding

Het aantal armen in Nederland gaat dit jaar en volgend jaar met 350.000 stijgen, zeven keer een uitverkochte Kuip bij een voetbalwedstrijd van Feyenoord, waarschuwt het Centraal Planbureau. Maar wanneer ben je in dit land eigenlijk arm? En wat kun je je dan nog wel veroorloven, en wat niet meer?

Vijf vragen:

Wat is armoede?

Volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau is iemand arm wanneer hij niet genoeg inkomen heeft om eten te kopen of kleding. Het SCP hanteert daarvoor een basisbehoeftenbudget waarin ook andere „moeilijk te vermijden posten” worden meegenomen, zoals verzekeringen en persoonlijke verzorging. Daarnaast definieert het planbureau een ’niet-veel-maar-toereikendbudget’, dat iets ruimer is. Daarin wordt bijvoorbeeld een korte vakantie of lidmaatschap van een sportclub maar geen autobezit. Dat budget gebruikt het SCP als uitgangspunt voor armoedecijfers. Het CPB heeft het criterium ook gebruikt als armoedegrens.

Het CBS hanteert met zijn lage-inkomensgrens een wat andere definitie. Die is gebaseerd op het bijstandsniveau van 1979 en wordt jaarlijks geïndexeerd met de inflatie.

Hoe laag is het inkomen van mensen die in armoede leven?

In 2017 was het niet-veel-maar-toereikendbudget nog 1135 euro per maand voor een alleenwonende en voor een stel met twee kinderen 2100 euro. In het budget wordt voor een alleenstaande per maand meer dan 440 euro gereserveerd voor huur (voor aftrek van huurtoeslag), 200 euro voor voeding en 80 euro voor de energierekening.

Armoede in Nederland is niet te vergelijken met armoede in landen waar hongersnoden en droogte heersen, stelt het SCP. „Ook is armoede in het Nederland van nu heel wat anders dan armoede in het Nederland van net na de Tweede Wereldoorlog.” De normen voor minimaal noodzakelijke uitgaven veranderen met de jaren.

Hoeveel mensen leven er in Nederland in armoede?

Volgens het CPB moesten ongeveer een miljoen Nederlanders vorig jaar rondkomen met minder dan het ’niet-veel-maar-toereikendbudget’. Het CBS meldt dat in 2020 ruim 900.000 Nederlanders ’risico hadden op armoede’ omdat hun inkomen minstens één jaar laag was. Het statistiekbureau spreekt van een risico omdat er alleen wordt gekeken naar het inkomen en niet naar het vermogen van mensen. Zo zijn de vaste lasten lager van Nederlanders van wie het huis is afbetaald en kunnen ondernemers een jaar verlies hebben gedraaid.

Voor het eerst heeft het CPB een inschatting gemaakt van de ontwikkeling van de armoede. Die laat zien dat de armoede dit jaar en komend jaar fors toeneemt. Dat komt onder meer doordat de energiekosten enorm zijn gestegen. Het CPB verwacht dat het aantal personen in armoede oploopt van bijna 6 procent naar bijna 8 procent. Dat zou betekenen dat het aantal mensen met een inkomen van onder de armoedegrens met bijna 350.000 toe gaat nemen. Het planbureau waarschuwt dat dit een voorzichtige schatting is omdat de prijsstijgingen bij mensen met een laag inkomen nog harder aan kunnen komen. Het aantal kinderen dat in Nederland in armoede opgroeit gaat in verhouding nog sneller stijgen.

Blijven mensen in armoede hangen?

Mensen blijven vaak lang arm, zelfs wanneer het economisch goed gaat. Bij een recessie loopt het aantal armen normaal gesproken op. In 2020 leefden volgens cijfers van het CBS meer dan 375.000 mensen in Nederland langer dan vier jaar met een inkomen van onder de lage-inkomensgrens.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Alle media overspoelden mij vandaag met nieuws over de inflatie. En allemaal vertellen ze me dat de energiekosten een gangmaker zijn. (en dat komt door Putin zoals de goede verstaander weet).
De werkelijke oorzaak van inflatie is altijd: teveel geld jaagt op te weinig goederen. (energie is een 'goed')
Al vele jaren draait de geldpers van de euro op volle toeren. Dat merken de beurzen en de huizenmarkt vooral. Nu pas sijpelt dat door naar de consumentengoederen.
Het leven wordt onbetaalbaar: inflatie stijgt naar 13,6 procent

In augustus is de inflatie in ons land gestegen naar hoogten die ik een paar jaar geleden niet eens bijna voor mogelijk hield: volgens de Europese rekenmethode is de inflatie in augustus maar liefst 13,6 procent. Geen wonder dat het leven onbetaalbaar wordt voor allemaal mensen.

Herinner je je nog dat Sigrid Kaag enkele maanden geleden dat we er maar aan moesten wennen dat we "allemaal" een "stukje armer" zouden worden? Nou, hoewel Hare Hooghartigheid een ontzettend naar mens is, is ze geen leugenaar. Want iedereen, we worden allemaal armer. Heel veel armer, zelfs.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft de inflatie berekend via de Europese rekenmethode. De conclusie: in augustus was de inflatie maar liefst 13,6 procent. Dit betekent dus dat het leven gemiddeld 13,6 procent duurder is geworden. Als je vorig jaar iets kocht voor 100 euro moet je daar nu 113,60 euro voor betalen. Gemiddeld. Want er zijn producten en diensten die veel sneller gestegen zijn.

In 1975 zette Nederland het huidige inflatierecord neer: 11,1 procent. Dat was volgens de Nederlandse rekenmethode die wat verschilt van de Europese methode. Maar volgende week komt het CBS met de cijfers volgens onze eigen methode. De kans bestaat zeer zeker dat we dan over dat oude record heengaan.

Het is afschuwelijk.

De grote aanjager is de stijgende gasprijs, wat natuurlijk niet uit het niets komt, maar het logische gevolg is van het buitenland beleid van het kabinet. En voor iemand roept dat dit "door Poetin" komt: nee, dat is onzin. De hogere gasprijzen komen door de sancties tegen Rusland, niet door het naakte feit dat Rusland Oekraïne is binnengevallen. We hoefden geen maatregelen te nemen die de gasprijzen deden stijgen. Dat hebben onze bovenonsgestelden helaas wel gedaan.

Let wel: willens en wetens.

En trouwens, ook zonder de gasprijzen zou de inflatie nu razendsnel toenemen. Experts waarschuwden daar namelijk al langer voor; dit vanwege het coronawanbeleid van het kabinet, en natuurlijk door het wanbeleid van met name de ECB, dat er geld bijprint alsof het note cards zijn. Hoe meer geld je bijdrukt, hoe minder één briefje daadwerkelijk waard wordt; hoe minder je ermee kunt kopen. Onze eigen Frits Bosch heeft daar vaak over geschreven. Kijk zijn resumé er op maar op na.

Ook ons eigen kabinet doet daar dapper aan mee door economisch beleid - zeker ook gerelateerd aan coronawanbeleid - dat de inflatie aanjaagt. Daarom zou die inflatie er hoe dan ook al komen, ook als er niets was gebeurd tussen Rusland en Oekraïne. Misschien dat de inflatie wat lager zou liggen dan wat het nú is, maar dat mensen er enorm last van zouden hebben stond buiten kijf. Niet zo gek natuurlijk: de gasprijzen zorgen voor hun eentje echt niet voor een gemiddelde prijsstijging van 13,6 procent. Dat kan helemaal niet. Misschien dat een paar procentpuntjes veroorzaakt wordt door gas, maar de rest - het grootste deel - komt echt door andere oorzaken.

Het gevolg hiervan? De armoede gaat in Nederland heel hard toenemen.
https://www.dagelijksestandaard.nl/econ ... 36-procent
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Ariel »

Wat mensen allemaal doen om geld te besparen.
’Woonkamerpoolen om energienota te drukken’

Door WIERD DUK

Houtkachels, infrarood- en extra zonnepanelen, woonkamerpoolen met vrienden: Nederlanders bedenken van alles om deze winter de hoge gasrekening te omzeilen. „Iedereen is ermee bezig.”

Zonnepanelen heeft Patrick Simons (50) uit Oisterwijk al jaren. „Het dak ligt er vol mee.” Simons heeft een automatiseringsbedrijf en werkt het meest vanuit huis. Hij heeft er veel aan gedaan om z’n 2-onder-1-kapwoning uit de jaren 70, waar hij woont met vrouw en twee tienerzoons, te verduurzamen. „We hebben alles nageïsoleerd.” Nu de energieprijzen dramatisch oplopen, neemt Patrick aanvullende maatregelen.

Airco’s plaatsen
„We laten in de woon- en slaapkamer airco’s plaatsen, die niet alleen goed koelen, maar in de winter ook heel efficiënt verwarmen. Bovendien zijn we de open haard sinds een jaar intensiever gaan gebruiken. Daarvoor stookten we jaren niet. Weliswaar is haardhout ook stervensduur geworden, maar het geeft snelle verwarming, waarna de airco goed kan bijverwarmen. Zo hopen we minder gas te gebruiken.”

Toch kijkt Simons – z’n tweedehands Tesla staat voor de deur – met zorg naar november, de maand waarin zijn vaste energiecontract afloopt.

„Ik zie nu al op tegen de prijzen, als ik afga op wat ik om me heen zie. 1800 kuub per jaar tegen inmiddels al vier euro per kuub: dat is 7200 euro alleen al aan gas, vele honderden euro’s per maand extra. Wij kunnen dit nog opbrengen met twee banen, maar ik zou dat geld liever aan andere dingen uitgeven.”

Verduurzamen is puzzel
Dat verduurzamen is net een puzzel. Patrick Simons heeft thuis een vijftien jaar oude cv-ketel staan. „Moet ik die vervangen, of niet? Warmtepompen heb ik geen vertrouwen in.” En het stroomverbruik: „Er staan hier dag en nacht printers en andere apparatuur te draaien. De jongens gamen veel, het opladen van de Tesla is net zo duur als een week stroom voor een doorsnee gezin. Waar ik kan, ben ik gaan bezuinigen: we hebben overal ledverlichting en dimmers, noem maar op.”

Wat zou hij aanraden? „Isoleren, verbruik terugbrengen, zonnepanelen aanschaffen, hout stoken, en doe de deuren dicht want ook kleine ingrepen hebben effect.”

Intussen, zegt Simons, is het ’gewoon schandalig wat hier gebeurt’. „In België ligt de gasprijs veel lager, terwijl wij hier op de grootste gasbel van Europa zitten! Ik zie de gasrekening van sommige mensen van 190 euro naar 900 euro per maand gaan. Iedereen die ik ken, is ermee bezig. En, pas op: deze regering vindt altijd weer extra mogelijkheden om de burger dwars te zitten. Via extra belastingen, of via verboden En dat zeg ik, als VVD’er.”

Vrees voor nieuwe verboden
Voor nieuwe verboden vreest ook Niels van ’t Hof (42) uit Eindhoven. „We hebben een jaren 30-woning met een kachel, waar we eigenlijk niet mee wilden stoken omdat we twee kleine kinderen hebben. Maar ik heb nu een kuub hout ingeslagen: dan maar een haardscherm erom heen. Alleen, je zult zien dat D66 in februari of zo komt met een verbod op houtstook. Als dat gebeurt, ben ik er er echt helemaal klaar mee.”

Niels heeft nog andere ideeën om zijn gasverbruik te beperken. „Ik ga vaker sporten en douchen op de roeivereniging. Ik zag ergens dat een Amerikaan zich bij een sportschool had aangemeld om daar te kunnen douchen. Best een slim idee, vond ik.”

Van ’t Hofs maandelijks termijnbedrag werd onlangs verhoogd van nog geen 200 naar 425 euro. „En voor de laatste maanden van het jaar moet ik waarschijnlijk nog 1500 euro extra aftikken. Als tweeverdieners lukt dit nog, maar als je doorrekent wat we ook meer kwijt zijn in de supermarkt dan schieten bezoekjes aan café of bioscoop er al snel bij in.”

Speciale verduurzamingshypotheek
Lang hebben Niels en z’n vrouw zich verzet tegen het plaatsen van zonnepanelen. „Wij zijn van een generatie die deze huizen graag zo authentiek mogelijk houdt, maar we moeten nu wel en dankzij een speciale verduurzamingshypotheek kan het ook. Dan maar lelijk.”

Saskia (50) woont in de stad Groningen. Zij en haar vriendinnen bedachten het concept ’woonkamerpoolen’. „Ik denk in mogelijkheden, niet in beperkingen.” Wat het inhoudt? „Met vrienden afspreken dat je avonden wisselend bij elkaar doorbrengt, zodat jij bespaart op je energiekosten.”

"De regering laat hele delen van de bevolking in de steek"
Na een tussentijdse verhoging van 50 euro betaalt Saskia, die vrijwilligerswerk doet, nu maandelijks 175 euro. „Als ik zuinig doe, kan het wel uit.” De energietoeslag die zij kreeg zette ze op een spaarrekening. „En ik heb een infraroodpaneel aangeschaft.”

Ze maakt zich zorgen. „Om de kwetsbare armen, onder wie ook de ouderen en chronisch zieken en gehandicapten, met wie ik veel in aanraking kom tijdens mijn werkzaamheden. Die gaan de hardste klappen krijgen, maar ze gaan dit pas beseffen als de rekening komt. Energiearmoede in dit land is natuurlijk absurd, als je ziet hoeveel winst bedrijven als Shell maken. De regering laat hele delen van de bevolking in de steek. Verschrikkelijk vind ik dat en heel zorgelijk voor de toekomst.”

Thuiszorg
Ook Roelanda Kikkert (57) uit het Drentse Hollandscheveld maakt zich zorgen over de oudste generatie. Zij werkt in de thuiszorg. „Als ik die oude mensjes hoor zeggen: ’We zien wel’, denk ik: ’Jongens, jullie krijgen straks een rekening, daar krijgt een paard de hik van, zoals wij hier zeggen.”

Met haar man besloot zij, ’als bijna de laatsten in de straat’, om zonnepanelen te bestellen voor hun vrijstaande woning. „Het moet ooit gebeuren, dus dan maar nu.” Het zijn forse investeringen. „We hadden een nieuwe keuken met een groot gasfornuis, nou, dat kan ook wel weg.”

Had zij dit verwacht? „Nee, zo’n crisis als nu had denk ik niemand verwacht. In februari kreeg ik al een mail van Eneco dat we fors zouden moeten bijbetalen, terwijl mijn man en ik niets bijzonders doen. Toen heb ik de verwarming maar op 18 gezet. Niet om Rob Jetten een plezier te doen, maar puur om te besparen.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Het gaat herfst worden en dan sieten overal paddestoelen uit de grond.
Wees niet verbaasd als dan ook overal energie-coaches opduiken.
Heel veel ambtenaren en ingehuurd personeel gaat koukleumenden burgers helpen.
En hoe dan wel? Daarover wordt overlegd en vergaderd.
Dan staat zo iemand voor de deur: "Ik ben van de gemeente en kom u helpende kou te doorstaan."
En wat kan dan echt gedaan worden? Een vrijwillger komt tochtstrip plakken en ledlampen indraaien. Voor de rest krijg je een verhaaltje en een folder over warmtepompen, huisisoleren, hoe je de thermostaat lager zet, hoe je korter en minder vaak warm kan douchen enz.
Maar de rekening blijf voor velen onbetaalbaar.

Ik bijvoorbeeld heb 300 euro huur en 300 euro energiekosten. Dat is met een simpele AOW alleen te betalen. Nu ga ik omhoog naar 850 euro. Dan zijn de vaste lasten hoger dan het inkomen.
Alphen biedt extra hulp vanwege hoge energieprijzen

De gemeente Alphen aan den Rijn gaat in samenwerking met maatschappelijke en sociale partners bewoners helpen hun energieverbruik te verlagen. Door middel van vijf projecten wil de gemeente onderzoeken wat er nodig is om dit doel te bereiken.

De gemeente wil specifiek inwoners met een laag inkomen, een hoge energierekening en een slecht geïsoleerde woning die in de financiële problemen komen door de almaar toenemende energieprijzen gaan helpen. De projecten zijn een aanvulling op het aanbod dat de gemeente al heeft om inwoners te helpen met het verlagen van het energiegebruik.

Een klussendienst zal worden opgezet die materialen beschikbaar stelt en inwoners helpt bij kleine, energiebesparende maatregelen als tochtstrips en ledlampen. De dienst moet energiebesparingstips gaan geven en inwoners inzicht verschaffen in hun energieverbruik.

Inwoners met een laag inkomen kunnen daarnaast eens in de zeven jaar aanspraak maken op een financiële bijdrage, bijvoorbeeld voor de vervanging van een koelkast of wasmachine. Deze maatregel, ook wel bekend als de witgoedregeling, kan via de bijzondere bijstand worden verkregen. De gemeente gaat onderzoeken of de regeling duurzamer kan waardoor er flink op energieverbruik kan worden bespaard.

Medewerkers binnen de gemeente en samenwerkingspartners staan in contact met inwoners met financiële problemen en worden opgeleid over het onderwerp energiebesparing zodat zij hen nog nog beter kunnen helpen.

Subsidie

In de Snijdelwijk in Boskoop start de gemeente daarnaast met een wijkaanpak energiebesparing. Onder andere Energiek Alphen en Participe zijn hierbij betrokken. Een energiebesparingsmarkt in november moet wijkbewoners van informatie voorzien. Ook ziet de gemeente een mogelijkheid in wijkcentrum De Plantaan een permanent informatiepunt te openen.

De Rijksoverheid komt bijkomend met een subsidie om woningen met een laag energielabel (label E, F en G) te isoleren. Alphen gaat vanuit het Nationaal Isolatieprogramma deze subsidie voor haar inwoners aanvragen. Hierbij is niet alleen aandacht voor huurwoningen, maar ook voor woningeigenaren, verenigingen van eigenaren en particuliere verhuurders.
https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20220829_58786249

Over die koelkast. Een 15 jaar oude tafelmodel koelkast verbruikt 80 euro per jaar.
Met een superzuinige kast bespaar je dan 25 euro per jaar. (2 euro per maand)
En ja, als die kast gratis is dan is dat te doen.

En zo'n "Amerkaanse" koelkast waar onze kosmopolitische elite dol op is kost 250 euro per jaar.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Het was vandaag mooi weer.
Ik liep door de stad en de terrasjes zaten bomvol. Smikkellen, smullen en zuipen.
In de supermarkt lange rijen bij de kassa's met volle winkelwagentjes met de week-boodschappen.
En in dacht:

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Dat de boodschappen duurder worden kan iedereen begrijpen omdat alles dat gemaakt wordt duurder wordt.
Maar wat zijn de gestegen kosten van de verkeersboetes? Helemaal niks en toch gaan die volgend jaar meestijgen met de inflatie. Motivatie (uggggg)
"Zo lang je je aan de regels houdt, hoef je de kosten ook niet te maken”, zegt een woordvoerster. De bekeuringen laten zoals ze waren, zou bij de huidige hoge inflatie bovendien betekenen dat ze vergeleken met de normale kosten voor het levensonderhoud „in feite goedkoper” worden."
Er is wel een maximum aan de stijging: boven de 450 euro kan niet want dat is het bureaucratisch/wettelijk een gevalletje strafrecht en dan gaat het de overheid (rechters, pro-deo advocaten, gevangenis, enz.) meer kosten dan het oplevert.
Minister: verkeersboetes flink omhoog, stijgen mee met inflatie
https://www.telegraaf.nl/nieuws/5806143 ... gn=twitter
Kanttekening: echte armen hebben geen auto en dus weinig last van deze boetes.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Ik kreeg inzicht in de electriciteitstarieven van Vallenfall voor particulieren en kon dus vergelijken met mijn doorlopende contract voor zakelijke stroom.
Burgers gaan van 0,30 naar 0,45 euro de kWh.
Ik ga van 0,24 naar 0,35 euro de kWh.
Mijn maandbedrag gaat van 60 naar 75 euro.

Al met al ben ik 30% goedkoper uit vanwege 'zakelijk'.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Inflatierecord van 12 procent vooral veroorzaakt door hogere energie- en voedingskosten

Hogere prijzen van energie en de gestegen kosten van kleding en voeding hebben een recordstijging van de inflatie veroorzaakt. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg de inflatie in augustus met 12 procent, het hoogste inflatiecijfer ooit gemeten.


Consumentengoederen en -diensten waren in augustus 12 procent duurder dan in dezelfde maand een jaar eerder, meldt het CBS. In juli was de inflatie 10,3 procent. Vooral de hogere energierekening leidde tot een oplopende inflatie. Energie was in augustus 151 procent duurder dan in dezelfde maand een jaar eerder. In juli was dit 108 procent. De prijsontwikkeling van energie wordt door het CBS gemeten op basis van nieuwe contracten. Voeding was in augustus 13,1 procent duurder dan in dezelfde maand vorig jaar. Het CBS licht pastaproducten uit als een van de voedingsmiddelen waar flink meer voor betaald moet worden. Motorbrandstoffen stegen op jaarbasis minder hard dan een maand eerder. Dat drukte de inflatie nog enigszins.

Afgelopen week werd al het Europees geharmoniseerde inflatiecijfer bekend. Daaruit bleek dat de prijzen in Nederland in doorsnee met 13,6 procent waren opgelopen. In tegenstelling tot de consumentenprijsindex die het CBS zelf berekent, worden bijvoorbeeld kosten van het wonen in een eigen woning niet in de Europese berekeningen meegenomen. Het cijfer uit de geharmoniseerde Europese methode valt daarom vrijwel altijd hoger uit dan dat van de eigen methode van het CBS. Hoewel het Europees geharmoniseerde inflatiecijfer van afgelopen week dus hoger ligt dan dat van het CBS, kan toch worden gesproken van een record. Ook volgens de Nederlandse berekening is dit de hoogste inflatie ooit gemeten.

De almaar oplopende inflatie vergroot de druk op de Europese Centrale Bank (ECB) om de rente nog sterker te verhogen. De ECB komt donderdag met een nieuw rentebesluit. Mogelijk gaat de centrale bank de rente dan verhogen met 0,75 procentpunt. In juli werd de rente met 0,5 procentpunt verhoogd. Verschillende beleidsmakers van de centrale bank, onder wie president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank en Joachim Nagel van de Bundesbank, hebben gepleit voor een sterkere renteverhoging tegen de hoge inflatie.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b8b05a4b/

Afbeelding

De boodschappen worden onbetaalbaar, het gas en licht wordt onbetaalbaar en binnenkort door verhoogde rente ook de hypotheek.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Ariel »

Dit is helemaal bij de beesten af. De één hersencellige van Groen Links en de PvdA hebben niet in de gaten dat mede door hun schuld de ontslagen gebeuren.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/462115 ... gingen af'

DEN HAAG - De Haagse politieke partijen GroenLinks en PvdA maken zich grote zorgen om de aankomende ontslagronde van arbeidsmigranten in het Westland. De vraag naar arbeidsmigranten in de glastuinbouwsector zal volgens Westlandse uitzendbureaus de komende tijd flink dalen door de gascrisis. Volgens de politieke partijen dreigen de migranten daardoor niet alleen hun werk, maar ook hun verblijfplaats kwijt te raken.

Vanwege de hoge gasprijzen verlagen steeds meer kwekers hun productie of stoppen ze helemaal. Daardoor zijn er minder mensen nodig, de vraag naar arbeidsmigranten valt de komende maanden daardoor met minimaal 75 procent weg.

GroenLinks-fractievertegenwoordiger Vincent Thepass legt in het radioprogramma West Wordt Wakker uit dat veel van deze arbeidsmigranten in Den Haag wonen. 'Toen gingen bij ons alle alarmbellen af. Zo zijn de uitzendbureaus niet alleen werkgever, maar ook huisbaas van deze migranten.' Volgens het raadslid kan dit ervoor zorgen dat arbeidsmigranten naast hun werk, ook hun verblijfplaats kwijtraken en dus massaal dakloos worden.

'Probleem al langer bekend'
Thepass pleit al langer voor een oplossing. 'Deze arbeidsmigranten werken heel hard en de economie houdt zich draaiende met hun werk. Maar tegelijkertijd verkeren zij door die afhankelijkheid van de werkgever ook in een kwetsbare positie. Ze zakken dan gelijk door het ijs.' Dit beaamt ook het Haagse PvdA-raadslid Janneke Holman. 'Mensen belanden op straat en slapen noodgedwongen in tentjes. Als gemeente moeten we alle zeilen bijzetten om dit te voorkomen.'

Beide politieke partijen hopen door een samenwerking tussen de gemeentes Den Haag en Westland een deel van het probleem op te lossen. Samen met uitzendbureaus wordt dan gekeken voor tijdelijk ander werk voor arbeidsmigranten.
'Je kan dit niet in je eentje oplossen'

Het raadslid benadrukt dat gemeentes niet naar elkaar moeten kijken en afwachten. 'Het is een probleem dat gemeentegrenzen overstijgt', licht Thepass toe. Volgens hem is het dus noodzaak om de handen ineen te slaan.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Ik zei in mijn vorige bericht alhier dat ik vreesde dat de ECB de rente zou verhogen zodat de hypotheken duurder worden en de inflatie zal dalen.
En de rente die op staatsschulden betaald moet worden stijgt ook. En er zijn heel erg veel staatsschulden.
ECB neemt grootste rentestap ooit om inflatie in te dammen

De vraag is: is het genoeg?

Beleggers en analisten keken de hele week al uit naar dit moment: het rentebesluit van de ECB. Vanmiddag trad ECB-president Christine Lagarde aan om bekend te maken hoe de ECB de hardnekkige inflatie in de Eurozone wil gaan bestrijden. De beleidsrente gaat met 75 basispunten (0,75 procentpunt) omhoog. Dit lag in de lijn der verwachting, analisten zinspeelden op een verhoging van 50 of 75 basispunten. Hoewel het maar de vraag is of het genoeg is, is het een enorm grote stap: deze stap van 75 basispunten is de grootste sinds 1999.

Hiermee lijkt het erop dat Lagarde de kritiek uit de wandelgangen heeft gehoord en dat er direct daadkrachtig moet worden opgetreden. Hiermee wil zij alle twijfel wegnemen bij financiële markten en consumenten dat de ECB niet alles uit de kast zal halen om de torenhoge inflatie te beteugelen. Inflatie zit namelijk ook tussen de oren: doordat mensen hogere prijzen verwachten, gaan ze hierop acteren; ondernemers verhogen alvast de prijzen van goederen omdat zij verwachten dat de prijzen in de toekomst omhoog zullen gaan.

De verhoging lag in lijn met het Amerikaanse stelsel van Centrale Banken; de Federal Reserve. FED-voorzitter Jerome Powell maakte eind vorige maand vanuit Jackson Hole duidelijk dat de rente hoger nog hoger zal moeten worden en ook een tijd op dit niveau zal moeten blijven om de aanhoudende inflatie de kop in te drukken. Zijn boodschap was dat dit niet alleen pijn gaat doen voor financiële markten, maar ook voor bedrijven en huishoudens. In juli was de laatste renteverhoging van de ECB. Op 21 juli maakte Lagarde bekend dat de rente met 50 basispunten zou worden verhoogd, wat op zich al een unicum was; alleen tijdens de dotcom-bubbel van 2001 en de financiële crisis van 2008 werd de rente in één stap met een half procentpunt verhoogd.
https://www.nieuwnieuws.nl/5157531/ecb- ... te-dammen/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Ali Yas »

Mahalingam schreef:
do sep 08, 2022 9:27 pm
Hiermee wil zij alle twijfel wegnemen bij financiële markten en consumenten dat de ECB niet alles uit de kast zal halen om de torenhoge inflatie te beteugelen.
Die Lagarde is ook niet in haar eerste leugentje gestikt zullen we maar zeggen. Bij torenhoge inflatie hoort namelijk torenhoge rente, niet een rente van rond 1%.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Ariel »

Heeft het wel nut om te werken vraag ik me zelf soms af?

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding

Ik kreeg advies van Essent Zakelijk Gas: van 300 naar 1800 per maand.
Mij AOW is 1200. Met spaargeld kan ik het komende half jaar doorkomen met 1000 per maand betalen, 700 meer dus dan voorgaande maanden.
Dan volg ik het advies een beetje zoals in de rechter onderhoek van bovenstaande afbeelding.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
za sep 10, 2022 5:39 pm

Mij AOW is 1200. Met spaargeld kan ik het komende half jaar doorkomen met 1000 per maand betalen, 700 meer dus dan voorgaande maanden.
Dan volg ik het advies een beetje zoals in de rechter onderhoek van bovenstaande afbeelding.
Gekkenhuis. :shock: Maar wat ga jij nu doen? Ga je echt 1000 euro pm betalen?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Ik las dat een modaal gezin in een modale woning 200 euro per jaar kan besparen door de thermostaat een graad lager te zetten.
Dus de thermostaat op nul graden te zetten zou 4000 euro besparen. Ruimteverwarming is dus een no-no. Ik denk dat een paar graden boven de buitentemperatuur betaalbaar blijft. En hopen dat het niet gaat vriezen en de waterleidingen bevriezen.

Ik heb een grote electrische deken (recente aanschaf) zodat ik warm op de bank kan liggen/zitten en met mijn e-reader (recente aanschaf) de boeken kan gaan lezen waar ik tot nu toe niet toe kwam.
En mijn computer kan films streamen naar mijn TV en ook heb ik een grote verzameling van nog te bekijken films.

In de bouwmarkt een setje plastic isolatie voor de ramen gekocht. Was vorig jaar 13 euro, nu 17 euro voor precies hetzelfde.
Er bestaat zgn. 'thermo' ondergoed.

Dus tot eind dit jaar ga ik 1000 per maand ophoesten en dan zien hoe zuinig ik kwa warmte kan leven en wat het prijsverloop is.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
za sep 10, 2022 7:44 pm
Ik las dat een modaal gezin in een modale woning 200 euro per jaar kan besparen door de thermostaat een graad lager te zetten.
Dus de thermostaat op nul graden te zetten zou 4000 euro besparen.
Hier is nog zo'n verhaal van mensen die het niet gaan redden. . En wat jij wil is niet te doen. Dat hou jij niet vol, want het is niet vol te houden.
Energielasten van echtpaar Kowalski van 343 naar ruim 1600 euro per maand: 'We sluiten het gas af'

Het echtpaar Kowalski uit Rotterdam-Heijplaat had wel een fikse verhoging van hun energielasten verwacht. Van de mededeling dat ze voortaan 1653 per maand moeten betalen sloegen ze steil achterover. Ze hebben het goed, allebei een baan, maar dit bedrag is te gortig. Om schulden te voorkomen nemen ze een drastische maatregel: “We sluiten het gas zelf af.”

Toen haar man Gerard thuiskwam van zijn werk, zei Karin: “Ga maar even zitten.” Hij voelde de bui hangen en gokte op een nieuw maandbedrag van 600 euro. Hij zat er ruim duizend euro naast. “Plak er maar een één voor”, antwoordde Karin. Vol ongeloof, 'want het zal wel een foutje zijn', bellen ze met energiemaatschappij Engie. “Ik snap het niet, dit kunnen we nooit opbrengen.” Maar een vriendelijke vrouw van de klantenservice bevestigt het nieuwe maandbedrag en verontschuldigt zich: “Ik kan echt niets anders voor jullie doen.”

Resoluut en rigoureus zegt echtgenoot Gerard dat ze dit niet gaan betalen en het gas laten afsluiten. Ze gaan alleen nog stroom gebruiken. “Dit is echt absurd en we willen niet in de schulden komen voor onze energiekosten”, verduidelijkt Karin. Ze hebben allebei een baan, zij als medewerker van het crematorium in Spijkenisse en hij als logistiek medewerker in de haven. Normaal hebben ze het goed, maar dit nieuwe tarief zet alles op z’n kop. Liever zeggen ze zelf het gas op dan dat ze worden afgesloten omdat ze de rekening niet meer kunnen betalen.

Zonder verwarming, warme douche en gasfornuis
Van het gas af betekent dat het echtpaar de komende winter zonder verwarming, zonder warme douche en zonder gasfornuis moet doorkomen. Als alternatief hebben ze de open haard en een elektrisch kookplaatje. “Gelukkig hebben we onze onze dochter, zoon en schoonvader waar we af en toe kunnen douchen”, vertelt Karin.

Het gasfornuis gaat deze winter niet gebruikt worden

De Kowalski’s hadden met 343 euro altijd al een vrij hoog maandtarief. Ze wonen in een vrijstaand oud huis op Heijplaat. “We zijn geen verspillers, maar hadden een hogere energierekening vanwege de tocht. Het is een oud houten huis”, verklaart Karin. Iedereen vraagt naar zonnepanelen. “Nee, die hebben we niet. Daarvoor is het nu te laat.” Hun vaste contract loopt af en voortaan moeten ze ruim vier euro betalen voor een kuub gas, bijna het vijfvoud van hun oude tarief. Geen enkele andere energiemaatschappij biedt een goedkoper tarief.

Buren gaan van 250 euro naar duizend euro per maand en een vrijgezel van 110 naar 500 euro. Het is heel erg
Karin Kowalski uit Heijplaat

Huishoudens met een vast contract betalen een tarief van ruim een jaar geleden en toen was gas nog goedkoop. Een kuub kostte rond de twintig cent per kuub en nu schommelt de prijs tussen de twee en drie euro. Dat zijn de kale tarieven. In Nederland komt daar nog energiebelasting bij en een btw van 9%. De stijging van de gasprijs heeft meerdere oorzaken, zoals het koude voorjaar van 2021, slecht gevulde voorraden en de coronacrisis. Door de oorlog in Oekraïne de sancties tegen Rusland zijn de tekorten aan gas alleen maar verder toegenomen en daardoor is gas peperduur geworden.

Van buren, vrienden en bekenden horen ze soortgelijke verhalen. De verhalen komen los nu ze zelf zo zwaar worden getroffen. “Ik hoor van buren dat die van 250 euro naar duizend euro per maand gaan, anderen gaan 800 euro betalen. Een vrijgezel hier op Heijplaat gaat van 110 naar 500 euro. Het is heel erg.”

Tegen elkaar aankruipen
De 57-jarige Rotterdamse verbaast zich dat het in Den Haag nog zo stil blijft. “Er zijn nu heel veel mensen vreselijk de dupe. Er wordt alleen maar gepraat en het kabinet komt niet met een oplossing.” In Groot-Brittannië wordt de energierekening bevroren tot een plafond van 2500 pond per jaar - omgerekend 2900 euro - en in Europa overweegt men een maximumtarief voor gas.

Karin heeft reuma en kou verergert haar klachten. Toch laat ze zich niet kisten. “Twaalf maanden zonder gas gaan we heus wel overleven”, zegt ze optimistisch. Met extra lagen thermisch ondergoed, warme dekens en de open haard aan denkt ze het wel te redden. “En we kunnen elkaar warm houden, dus het komt wel goed.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door King George »

Het wordt absurd.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

De gesprekken bij de noodhulplijn van Geldfit worden steeds schrijnender. ‘We horen van ouderen die niet meer warm eten’

Veel huishoudens dreigen deze winter door de hoge energieprijzen in armoede te vervallen. Bij het noodnummer van hulporganisatie Geldfit staat de telefoon nu al roodgloeiend. ‘Steeds vaker weten ook wij niet echt meer hoe mensen uit de problemen kunnen komen.’


Laatst hing er een monteur aan de lijn bij 0800-8115, een noodnummer van de hulporganisatie Geldfit voor mensen met geldzorgen. De werkgever van de monteur, een netbeheerder, had opdracht gekregen van een energieleverancier om het gas en licht van een wanbetaler af te sluiten. Die wanbetaler bleek een alleenstaande moeder met een klein kind. De monteur kon het niet over zijn hart verkrijgen om, zoals zijn orders luidden, haar hoofdgaskraan en huisaansluitkast van een hangslot te voorzien.

‘Die monteur stond bij de mevrouw voor de deur en zei: ‘Jeetje, ik kan het gewoon niet. Kunnen jullie haar alsjeblieft helpen?’ Het was echt kippenvel’, vertelt Antoinette van der Veer van Geldfit, ploegleider van de door gemeenten, hulporganisaties en een keur van bedrijven – van ABN Amro tot het Zilveren Kruis – in het leven geroepen bellijn.
Spoiler! :
De bellijn krijgt zo’n 1.500 telefoontjes per maand, een verdubbeling ten opzichte van een jaar geleden. Driekwart van de telefoontjes gaat over de energierekening. Bijvoorbeeld van klanten van Eneco, Vattenfall en andere energiebedrijven die mensen met betalingsproblemen dikwijls doorverwijzen naar Geldfit.

De medewerkers van 0800-8115 brachten de alleenstaande moeder in contact met het crisismeldpunt van haar gemeente. Dit crisismeldpunt kan bijvoorbeeld via een schuldhulpverleningstraject vorderingen van schuldeisers bevriezen, en zo helpen een stokje te steken voor een afsluiting van gas en licht.

Rampscenario


Niet alleen Geldfit, maar tal van maatschappelijke instanties zetten zich momenteel schrap voor de winter, waarin alleen de reddende hand van de overheid en de genade van energieleveranciers lijken te kunnen voorkomen dat veel Nederlanders een sinds de oorlog niet meer gezien verval in armoede doormaken. Er dreigt ‘een rampscenario’, waarschuwde Hans-Peter Oskam, Directeur Beleid & Energietransitie bij Netbeheer Nederland, vorige week in de Tweede Kamer.

De directeur van de koepel van alle gas- en elektriciteitsnetbeheerders was uitgenodigd om een technisch praatje te houden over de elektriciteitsvoorziening in 2030. De nabije toekomst boezemt hem echter veel meer angst in, liet Oskam de parlementariërs weten.

‘Ons grootste rampscenario ligt niet bij de capaciteit van het netwerk in 2030, maar in deze winter. Ons grootste rampscenario is als we eind deze winter een miljoen huishoudens moeten gaan afsluiten.’ Daarmee verwees Oskam naar de recente inschatting van het Centraal Planbureau dat tussen de 670 duizend en 1,2 miljoen Nederlandse huishoudens in ernstige financiële problemen zouden kunnen raken door de hoge energieprijzen.

Voor de netbeheerders, wier monteurs de ondankbare taak hebben om gas en licht af te sluiten als mensen hun energierekening niet meer kunnen betalen, zal het dan ook een opluchting zijn dat het kabinet flink de portemonnee wil trekken om rampscenario’s te voorkomen. Zo denkt het kabinet onder meer aan een noodfonds voor ‘energiearmen’ of aan een prijsplafond voor energieleveranciers, bleek de afgelopen dagen. Woensdagmiddag zijn leveranciers Vattenfall en Eneco te gast in de Tweede Kamer om te praten over de betaalbaarheid van gas en elektra.

Uit een rondgang van de Volkskrant onder netbeheerders blijkt dat er de laatste tijd een lichte stijging is van het aantal huishoudens waarvan het gas is afgesloten. Netbeheerders zijn wettelijk verplicht om de afsluitverzoeken van energieleveranciers uit te voeren. Alleen bij hoge uitzondering kunnen de monteurs van netbeheerders weigeren, bijvoorbeeld als het langer dan twee dagen vriest of wanneer het afsluiten van de stroom leidt tot ernstige gezondheidsrisico’s, zoals het uitvallen van een levensreddend medisch apparaat.

Monteurs als maatschappelijk werkers


Bij Enexis, netbeheerder in onder meer Overijssel, Noord-Brabant en Limburg, zitten ze er niet op te wachten om straks massaal gas en licht te moeten afsluiten bij klanten. ‘Niet alleen zijn dit uitermate schrijnende situaties voor onze klanten, ook voor onze monteurs leveren ze vervelende situaties op’, zegt een woordvoerder.

Van de toch al schaarse monteurs wordt in tijden van energiearmoede verwacht dat ze ook nog eens verkapte maatschappelijk werkers zijn, merkt Eddy Veenstra op, directeur van Rendo, netbeheerder in het zuiden van Drenthe en het noorden van Overijssel. ‘Monteurs maken dikwijls heel wrange situaties mee. Ze gaan ook altijd met zijn tweeën naar een afsluiting, omdat mensen nog weleens agressief kunnen worden.’

Aan wrange verhalen is ook bij de bellijn van Geldfit geen gebrek. Het noodnummer 0800-8115 ontstond in 2019, als initiatief van de Nederlandse Schuldhulproute, een samenwerking tussen hulpverleners, gemeenten en bedrijven. Bij levensbedreigende situaties bel je 112, bij suïcidale gedachten de zelfmoordpreventielijn 113, en via alarmnummer 144-red-een-dier rukt de dierenambulance uit. ‘Maar wie bel je als je geldzorgen hebt?’, legt Antoinette van der Veer de beweegredenen achter Geldfit uit. ‘Zo is het idee voor 115 ontstaan.’

‘We krijgen bijvoorbeeld ouderen aan de lijn die niet meer warm eten, de kachel niet meer aandoen of niet meer douchen’, vertelt van der Veer. ‘Mensen besteden hun laatste geld van de maand liever aan brokjes voor hun huisdier dan aan een fatsoenlijke maaltijd voor zichzelf. De schijf van vijf is dan even een overbodige luxe.’

Het baart Van der Veer zorgen. ‘Ik denk dat we weleens veel mensen zouden kunnen verliezen door longontsteking. Die zitten straks in een ijskoud en vochtig huis omdat ze niet stoken, en als ze amper eten raken ze ook nog eens verzwakt. Ik voorzie echt grote problemen voor de komende winter.’

De medewerkers van Geldfit doen hun uiterste best om ook aan de grootste financiële problemen nog een mouw te passen, al is het dan soms een bescheiden mouwtje. ‘We proberen dan toch te kijken of ze bijvoorbeeld nog recht hebben op toeslagen. Huur- en zorgtoeslag kent iedereen wel, maar vaak hebben gemeenten ook nog speciale potjes, bijvoorbeeld om je kinderen te laten sporten. Veel mensen weten bovendien niet dat ze ook een energietoeslag kunnen aanvragen.’

Intense gesprekken

En als ze het wel weten, zijn lang niet alle Nederlanders geneigd om gebruik te maken van de eenmalige energietoeslag van 1.300 euro, constateert Carla van der Vlist, directeur van Schuldhulpmaatje. ‘Het wantrouwen tegen de overheid is door de toeslagenaffaire groot.’ Mensen zijn bang dat ze het geld later weer moeten terugbetalen, merkt Van der Vlist, ook al drukken gemeenten hun inwoners nog zo op het hart dat een energietoeslag niet terugbetaald hoeft te worden.

Schuldhulpmaatje is een van de maatschappelijke organisaties waarmee Geldfit samenwerkt, net als Humanitas of de formulierenbrigades en energieadviseurs van gemeenten. De hulp die de Geldfit-medewerkers kunnen bieden zijn soms ‘druppels op een gloeiende plaat’, zegt Van der Veer, ‘maar het is fijn als mensen dankzij onze hulp een klein beetje meer financiële ruimte hebben.’

Van der Veer merkt dat de telefoontjes steeds meer vergen van haar belploeg. ‘De gesprekken zijn intenser en pittiger dan voorheen. Het komt steeds vaker voor dat we ook niet meer goed weten hoe mensen uit de problemen kunnen komen. Die leven bijvoorbeeld rond het sociaal minimum, en betalen alleen al 700 euro aan gas en licht. En dan moet je nog huur betalen en boodschappen doen. Hoe kun je dan ooit rondkomen?’

Ze hoopt dat het bestaan van Geldfit bijdraagt aan het doorbreken van het taboe op geldproblemen. ‘Het is super eenzaam als je in de schulden zit, het is niet iets waar je over gaat zitten vertellen als je op een verjaardag bent of in de speeltuin zit met andere moeders of vaders. Terwijl het ontzettend belangrijk is om erover te praten en op tijd aan de bel te trekken. Hoe sneller mensen aankloppen, des te eerder kunnen we een oplossing vinden.’
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b71fbd39/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door xplosive »

We hadden genoeg goedkoop Nederlands gas. Maar dat is de afgelopen decennia allemaal tegen bodemprijzen verkwanseld aan het buitenland. Tsja, in Nederland is het nu al decennialang traditie om buitenlanders in de watten te leggen en vervolgens Nederlanders het nakijken te geven en voor de kosten te laten opdraaien.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Ariel »

Bewoners Schilderswijk vrezen energierekening

’Thermokleding voor kwetsbare Hagenaar’

Bewoners van de Schilderswijk slaan alarm over het uitblijven van structurele oplossingen om Hagenaars die worstelen met rondkomen als gevolg van torenhoge energierekeningen, te helpen. „We geven de lokale politiek een deadline van een maand om voor thermokleding te zorgen voor de meest kwetsbare Hagenaars. Anders steken wij zelf de handen uit de mouwen. We willen bovenal een structurele oplossing tegen energie-armoede en een draaiboek voor de winterperiode”, zegt bewoner Itai Cohn.

„Nu schijnt de zon, maar er komt een moment dat de kachel weer aan moet”, zegt Peter de Zwaan van Buurthuis Samson. De zorgen over de hoge energierekeningen zijn groot. „Oude energiecontracten lopen af en bewoners moeten drie tot vier keer meer betalen. Soms zijn die kosten nog meer dan de huur zelf, mensen komen echt in de knel”, zegt bewoner Ali Kammyte. De bewonersgroep wil actie vanuit de lokale politiek. „Het is straks simpelweg de keuze: eten of stoken.”

Els Vissers kan hierover meepraten. „Als ik al mijn rekeningen wil betalen, kan ik drie weken niet eten. En er zijn gezinnen die het nog erger hebben dan ik.” De gemeente geeft bovenop de eerder verstrekte 900 euro aan energietoeslag 500 euro aan huishoudens met een inkomen tot 130 procent van de bijstandsnorm. „Dit is niet genoeg. Middeninkomens komen ook in de knel. Zij hebben ook recht op energiecompensatie”, vindt Vissers.

’Alles gaat omhoog’
Multicultureel Jongeren Geluid, Buurtcentrum MOC, Buurtkamer Teniersplantsoen en buurthuis Samson steunen de noodkreet van de bewoners. „De prijzen voor energie, levensmiddelen en brandstof: alles gaat omhoog”, zegt De Zwaan. Gevolg is dat mensen die al amper stoken, de kachel straks helemaal niet meer aanzetten en mogelijk zelfs doodvriezen, stelt Cohn. „Bizar dat de lokale overheid niet nu al met toezeggingen komt, zoals het openstellen van publieke locaties als het koud wordt”, zegt hij.

Een inzamelingsactie voor thermokleding is volgens de bewoners niet dé oplossing. „Maar wel een oplossing voor de korte termijn. Ik zie het als een verband dat je gebruikt om een snee te laten stoppen met bloeden. We willen een statement maken”, zegt Kammyte. „Aan de ene kant is het ludiek, aan de andere kant bloedserieus”, stelt Ron van Leeuwen van Voedselbanklocatie Buurtcentrum MOC. „In Schilderswijk-midden alleen al gaat het om 250 gezinnen.”

„Maar deze groep is het topje van het topje van de ijsberg”, wijst Kammyte. Ook Achmed Belabi van de Buurtkamer ziet steeds meer mensen aankloppen voor basiszaken als een maaltijd. Het Rode Kruis is geïnteresseerd om bij te springen op het gebied van thermokleding als de groep kwetsbare mensen goed in kaart wordt gebracht. Als Den Haag niet de handschoen oppakt, beginnen de bewoners zelf een thermokledingactie.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Multicultureel Jongeren Geluid, Buurtcentrum MOC, Buurtkamer Teniersplantsoen en buurthuis Samson steunen de noodkreet van de bewoners. „De prijzen voor energie, levensmiddelen en brandstof: alles gaat omhoog”, zegt De Zwaan. Gevolg is dat mensen die al amper stoken, de kachel straks helemaal niet meer aanzetten en mogelijk zelfs doodvriezen, stelt Cohn. „Bizar dat de lokale overheid niet nu al met toezeggingen komt, zoals het openstellen van publieke locaties als het koud wordt”, zegt hij.
Buurthuizen en dorpshuizen als toevluchtoord (warmte eilanden) voor koukleumende minderbedeelden.
Dat gaat niet gebeuren want vele dorpshuizen zullen moeten sluiten omdat niemand (=de gemeente) de stookkosten wil ophoesten, zo lees ik elders in de pers.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Navaris XXL elektrisch poncho deken - Met 3 warmtestanden, timer en automatische uitschakeling - Wasbaar warmtedeken van 130 x 180 cm
Afbeelding

Ik zie dat ze uitverkocht zijn vanavond. En ik heb de mijne zaterdag binnen gekregen. Gelukkig loop ik in deze dus voor de troepen uit.
Hoe dat zo?
Run op elektrische dekens na Nieuwsuur

30 eurootjes maar, en dan haalt u mei 2023 met gemak

Landgenoten. U bent gered. Niet door visionair beleid van uw MinPres, niet door een TOPOVERLEG OP ZONDAG over uw maandbedrag, niet door daadkrachtig optreden van uw MinFin Frau Kaag, of door een zak geld van minister Liesje "hier heb je 7,5 miljoen" Schreinemachers, maar door een eenvoudige uitvinder in een Nieuwsuur-uitzending. Geen geld voor een warmtepomp? Geen geld voor een rolletje radiatorfolie? Drie x over de kop haardhout/pellets? Of een D66-tochtstrip? Haal een ELEKTRISCHE DEKEN van 30 watt, en u houdt nog wat over voor aardappels met jus ook. Wees er snel bij, volgende week zijn die krengen 90 euro.
Met video: https://www.geenstijl.nl/5166918/run-op ... nieuwsuur/

Wat betreft mijn aardappels met jus: heden varkensschnitsel met pepersaus , aardappelen en stoofpeertjes.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
zo sep 18, 2022 7:55 pm
Navaris XXL elektrisch poncho deken - Met 3 warmtestanden, timer en automatische uitschakeling - Wasbaar warmtedeken van 130 x 180 cm

Ik zie dat ze uitverkocht zijn vanavond. En ik heb de mijne zaterdag binnen gekregen. Gelukkig loop ik in deze dus voor de troepen uit.
Misschien heb jij je poncho niet nodig Mahalingam.
Kabinet koerst op energiecompensatie voor miljoenen gezinnen: ‘Meerderheid van het land profiteert’

Het noodpakket om de exploderende energiefactuur te dempen moet de meerderheid van Nederland gaan helpen. De coalitietop sprak vandaag over een compensatieregeling waarbij gezinnen voor een gemiddeld stroom- en gasverbruik een lager tarief betalen.

Ze streven naar een compensatieregeling waarbij huishoudens een fikse korting krijgen voor een gemiddeld stroom- en gasverbruik, bijvoorbeeld van 1200 kuub gas en 2500 kilowattuur stroom per jaar. Tot die grens bereikt is, betalen mensen dan het tarief dat begin dit jaar voor de invasie van Oekraïne gold. Alles daarboven moet wel afgerekend worden tegen het hogere markttarief. Dan blijft er een prikkel om niet te veel te verbruiken. ,,Als je ook je sauna en je zwembad verwarmt, betaal je meer”, aldus een Haagse bron.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door Mahalingam »

Ik heb mijn twijfels.
Ze praten over compensatie voor gezinnen. Maar ik heb zakelijk gas voor MKB bedrijven.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Armoede rukt op in Nederland

Bericht door King George »

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Plaats reactie