Nieuws uit Den Haag.

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nieuws uit Den Haag.

Bericht door Ariel »

Haags huizenblok en moskee in brand, tientallen woningen ontruimd

In Den Haag woedt een grote brand in een huizenblok. De brandweer is met groot materieel uitgerukt, tientallen woningen zijn ontruimd. Meerdere woningen zijn onherstelbaar beschadigd.

De brandweer kreeg rond 03.00 uur melding van de brand in de Schilderswijk. Aanvankelijk leek het erop dat er brand in één woning was, maar ter plekke bleek dat meerdere woningen aan de Wouwermanstraat vlam hadden gevat.

De brandweer verwacht zeker tot 10.00 uur bezig te zijn met blussen. "Het vuur is razendsnel uitgebreid. Het is nog niet onder controle, we hebben nog steeds een volle inzet nodig", zegt een woordvoerder. Volgens de brandweer verspreidt het vuur zich gemakkelijk vanwege de dakconstructie.

De brandweer heeft onder meer een hoogwerker en verschillende drones ingezet om het vuur te bestrijden. "Met de drones kunnen we van bovenaf kijken waar er brandhaarden zijn."

De vlammen zijn ook overgeslagen naar een moskee die zich in hetzelfde blok bevindt. "Dit is echt heel heftig", zegt een bestuurder van de moskee. "Er is veel schade en er zijn duizend korans verbrand. Het is echt een groot verlies."

Het gebedshuis biedt plek aan 500 mensen. "Die komen hier vijf keer per dag om te bidden. Nu moeten we weer opnieuw beginnen."

Burgemeester: 'beelden zijn verschrikkelijk'
Uit voorzorg is het woonblok aan de achterkant, aan de Joris van der Haagestraat ontruimd. Er zijn volgens de brandweer geen gewonden gevallen. Voor de mensen die uit hun huis moesten, is tijdelijke opvang geregeld. Burgemeester Jan van Zanen was vannacht aanwezig bij de brand. Hij sprak daar met enkele bewoners.

"De beelden van deze grote brand middenin een woonwijk zijn verschrikkelijk. Veel mensen die nu uit huis zijn verkeren in onzekerheid en zijn geschokt", staat in een schriftelijke verklaring van Van Zanen. "De brandweer levert een grote inspanning de brand zo snel mogelijk onder controle te krijgen."

De brandweer heeft een NL-Alert gestuurd. Vanwege de rook wordt geadviseerd om ramen en deuren gesloten te houden en de ventilatie uit te schakelen.. Het tramverkeer in de buurt wordt omgeleid.

Over de oorzaak kon de brandweer nog niets zeggen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nieuws uit Den Haag.

Bericht door Ariel »

Bewoners hals over kop uit hun huis: 'Ik zag de vlammen en rende naar buiten'

In de Haagse Schilderswijk zijn tientallen woningen ontruimd vanwege een grote brand in een woonblok. De bewoners moesten vannacht hals over kop hun huis verlaten.

Een man zegt dat hij wakkerschrok van brandweerwagens. "Toen ik wakker werd zag ik het licht van de vlammen en ben ik snel naar beneden gerend", zegt hij. "Het ging zo snel, ik had niet eens tijd om een onderbroek aan te trekken."

Wanneer hij terug kan in zijn huis weet hij niet. "Volgens de politie kan het wel maanden duren voordat het weer bewoonbaar is." Hij zegt te vrezen voor wat hij straks aantreft. "Ik heb nog geen idee van de schade. Er is ook veel water naar binnen gelopen, dus ik verwacht een drama." Hij heeft nu tijdelijk een hotel aangeboden gekregen.

Ook mensen aan de overkant moesten uit hun huis. Een man en een vrouw zagen de vlammen. "Ik dacht eerst dat het iets kleins was, maar toen ik het vuur zag maakte ik iedereen wakker", zegt de vrouw. Haar man vult aan: "We hadden geen tijd om ons aan te kleden. Ik heb meteen de kinderen en mijn vrouw in veiligheid gebracht. Ik ben er nog een beetje van slag van."

Of zij schade hebben, weten ze niet. "Misschien wat rook- of waterschade", denkt de man. "Maar het gas is afgesloten, dus ik denk dat we sowieso komende nacht niet kunnen blijven. Het is wachten op de gemeente of we weer naar binnen mogen."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nieuws uit Den Haag.

Bericht door Ariel »

Bewoners gebroken na verwoestende brand Schilderswijk. Zeker 16 woningen hebben schade.

Nog altijd is de brand in de Haagse Wouwermanstraat, die vannacht rond 03.00 uitbrak niet meester. De vlammen zijn geslagen in de dakisolatie. De brandweer gebruikt hoogwerkers en een drone om het vuur in de dakisolatie te doven. „Voor ons is dit ook een hele heftige brand. Het is een gekkenhuis. Dit is niet iets wat je dagelijks meemaakt”, zegt een brandweerwoordvoerder.

Tientallen bewoners moesten vannacht hun woning verlaten en kijken machteloos toe naar hoe de brandweerlieden hun werk doen.

„Ik heb nog nooit zo’n grote brand gezien”, zegt Aktar, die ook in de straat woont. „Ik zag vuur en rook en heb snel alle ramen gesloten. Hoe kan dit nou?”

Asha en haar man Anil wonen enkele portieken van de zwaarst getroffen woningen, die totaal onbewoonbaar lijken te zijn. „Ik zit nog in mijn mini mouse-pyjama. Vannacht werden we ondergebracht in een bus.”

Haar man kijkt verslagen toe. „Ik dacht meteen: mijn gezin moet in veiligheid worden gebracht. We moeten eruit, ik ben zo naar buiten gelopen met mijn gezin.”

„Het was echt een grote ramp geweest als de brand was overgeslagen naar onze woning”, vertelt de man. „Ik heb groot respect voor de brandweerlieden.” Deze bewoners horen later vandaag hoe erg de waterschade in aan hun woning.

Francis werd midden in de nacht wakker en rook brand. „De politie stampte op de deuren: we moesten de woning uit. Ik heb gehoord dat zestien woningen totaal onbewoonbaar zijn.” Hoe erg de schade aan zijn woning is, weet hij niet. „Ik maak me zorgen, want ik heb geen inboedelverzekering.”

Moskee
De schade aan een groot deel van het woningblok is enorm. De Alfath Moskee brandde ook af in de straat. Voor zover bekend is er niemand gewond geraakt.

Gedupeerde bewoners worden door de gemeente opgevangen. Een deel van de huizen is onbewoonbaar; in de daken zijn grote gaten zichtbaar, aan de achterkant zijn zwartgeblakerde balkons te zien.

„Ik heb de cijfers nog niet honderd procent paraat van het aantal woningen dat onbewoonbaar is. Maar dat het er meer dan één zijn, dat is een zekerheid”, zegt de brandweerwoordvoerder.

De oorzaak van de brand is nog onduidelijk. De politie is nog druk bezig met onderzoek. De brand startte in een woning en sloeg snel over naar omliggende woningen. „Waarschijnlijk omdat er geen brandscheiding is op het dak, waardoor de vlammen konden overslaan”, zegt een brandweerman ter plaatse. „We zijn nu bezig om de laatste brandhaarden te doven, maar het is echt een zoekplaatje”, zegt een brandweerwoordvoerder.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nieuws uit Den Haag.

Bericht door Ariel »

Afbeelding
Den Haag. De mooie stad achter de duinen veranderd op sommige plekken van een mooie stad, in een derde wereld stad die zo mee kan doen met andere vervuilde derde wereld steden.
Wethouder Bredemeijer moedeloos van afvalellende in de stad: ‘Ik neem dit elke dag mee naar huis’

Het is op dit moment misschien wel de grootste ergernis onder inwoners van Den Haag: de smerige troep op straat. Maar ook op het stadhuis balen ze er verschrikkelijk van. ,,Als er iets is dat ik elke dag mee naar huis neem, is dit het wel’’, bekent verantwoordelijk wethouder Hilbert Bredemeijer. Volgens hem heeft de gemeente echt van alles geprobeerd. ,,Maar het voelt als dweilen met de kraan open’’, zegt hij diep zuchtend.

De troep op straat is niet overal in Den Haag een probleem, blijkt uit gegevens van de gemeente. In zijn kamer op het stadhuis toont de CDA-bestuurder een kaart van de stad met de plekken waar de meeste bijplaatsingen (afval naast container) plaatsvinden. Te zien is dat vooral het centrum dieprood kleurt. In de buitenwijken is de overlast, op enkele buurten na, veel minder groot. Maar door alle foto’s die bewoners van onder meer wijken als Transvaalkwartier, Laak en Escamp online plaatsen, lijkt nu de hele stad één grote afvalberg.

De troep op straat is niet overal in Den Haag een probleem, blijkt uit gegevens van de gemeente. In zijn kamer op het stadhuis toont de CDA-bestuurder een kaart van de stad met de plekken waar de meeste bijplaatsingen (afval naast container) plaatsvinden. Te zien is dat vooral het centrum dieprood kleurt. In de buitenwijken is de overlast, op enkele buurten na, veel minder groot. Maar door alle foto’s die bewoners van onder meer wijken als Transvaalkwartier, Laak en Escamp online plaatsen, lijkt nu de hele stad één grote afvalberg.

Afbeelding

Bewoners uit deze wijken, die vorig jaar nog demonstreerden voor het stadhuis, eisen al langere tijd dat het stadsbestuur maatregelen neemt om dit probleem op te lossen. Velen klagen dat de gemeente te weinig doet. Het gevoel is dat de gemeente dit kennelijk niet echt als een probleem ziet. Maar dat is absoluut niet het geval, verzekert Bredemeijer. ,,Als er iets is waar ik me verantwoordelijk voor voel en wat ik elke dag mee naar huis neem, dan is het wel het afval op straat. Daar hoeft niemand over te twijfelen.’’

Voor een groot deel is het een mentali­teits­pro­bleem, waarbij een klein groepje vuillakken het verpest voor de grote meerder­heid die wel netjes is

De gemeente probeert er volgens de bestuurder alles aan te doen om het op te lossen. Zo zijn er dagelijks 700 schoonmakers actief om de straten in Den Haag schoon te houden. De ondergrondse afvalcontainers (orac’s) worden twee keer in de week geleegd, en als het nodig is zelfs vaker. Tegenwoordig worden bijplaatsingen zelfs op zaterdag op 123 plekken opgeruimd. ,,Maar bij alle problemen die wij zien, is de orac vrijwel nooit vol. Maar er hoeft maar iets te liggen, bijvoorbeeld grof vuil, en mensen leggen er hun zak bij.’’

Medewerkers van de gemeente rijden volgens hem dagelijks rondjes om alle bijzettingen weg te halen. ,,Maar dan zie je vrij snel daarna dat er weer wat ligt. Voor een groot deel is het een mentaliteitsprobleem, waarbij een klein groepje vuillakken het verpest voor de grote meerderheid die wel netjes is. Dat steekt mij het meest.’’

Helpen
Zou het misschien helpen als slechts één wethouder verantwoordelijk is voor het afval in plaats van twee? Nu is uw collega Liesbeth van Tongeren verantwoordelijk voor de afvalcontainers en u voor het afval op straat.

Is dat wel handig?
,,Die portefeuille is ooit gesplitst omdat inzameling ook valt onder recycling en het schoonhouden van de stad onder buitenruimte. We voelen ons beiden hartstikke verantwoordelijk’’, benadrukt hij. ,,Ik zie nu één gemeentelijke dienst die bezig is om de stad schoon te houden. Dat daar bestuurlijk twee wethouders voor verantwoordelijk zijn (ooit zo afgesproken bij de college-onderhandelingen, red.) is op dit moment een gegeven waar we zo goed mogelijk onze verantwoordelijkheid op pakken. Onze inzet is gigantisch.’’

Jaarlijks gaat er in Den Haag 80 miljoen euro (betaald uit de afvalstoffenheffing) naar het ophalen en verwerken van afval. Dat kost een gezin - de armste gezinnen krijgen kwijtschelding - 360 euro per jaar. Naast die 80 miljoen wordt er nog eens 7,5 miljoen euro uitgegeven aan het opruimen van de bijplaatsingen. Van bezuinigingen, zoals sommige bewoners beweren, is volgens hem geen enkele sprake. ,,De afvalstoffenheffing is onlangs zelfs verhoogd.’’

Moet er dan misschien niet gewoon nóg meer geld bij?
,,Dat is niet de oplossing. Dan moet ik dat ergens anders vandaan halen. De organisatie van de Tour de France zeg je? Dat zou kunnen, maar dan zouden we dus niets anders moeten doen in deze stad dan afval weghalen. Nee, je kunt wel blijven bijplussen, maar je moet ook denken aan de portemonnee van mensen. Het houdt ergens op om die lasten te blijven verhogen.’’

,,Het heeft ook niets te maken met capaciteit. Je kan niet ieder kwartier afval weghalen. Dan heb je oneindig veel capaciteit nodig.’’ De meeste containers waar afval naast ligt, zijn bovendien niet vol. ,,Dan zou de gemeente op veel plekken lege of halfvolle containers gaan legen. Ik ben ervan overtuigd dat je zolang het probleem van overbewoning, mentaliteit en gedrag niet is opgelost, je nooit een volledig schone stad kunt realiseren. In sommige wijken wonen gewoon te veel mensen op een klein stukje Den Haag. Waarbij ook nog eens het probleem is dat ze te weinig binding hebben met de wijk. De mensen die die binding wel hebben, die hebben hier last van. Dat is het meest frustrerende hier aan. Het voelt echt, zoals sommige bewoners roepen, als dweilen met de kraan open.’’

Maar wat gaat u concreet doen om die bewoners te helpen, want dit kan zo niet verder toch?
,,We hebben verschillende pilots lopen. Zo gaan we bijvoorbeeld in meerdere talen communiceren.’’ Dat is belangrijk omdat onder meer veel arbeidsmigranten de Nederlandse taal niet spreken.

,,Ook doen we testen met een vaste ophaaldag voor het grof vuil. We hebben wijkambassadeurs, die bewoners gaan helpen met het elkaar aanspreken. Verder gaan we door met het handhaven in burger om daders op heterdaad te betrappen en worden vuilniszakken jaarlijks duizenden keren uitgeplozen op adressen.’’ De gemeente heeft 200 handhavers die hier onder meer op controleren.

Om efficiënter te kunnen werken, worden de verschillende afdelingen (vegers en ophalers) samengevoegd. ,,Dan krijg je een meer wendbare organisatie om aan te sturen. We hebben inmiddels ook 1300 orac-adoptanten, buurtbewoners die helpen als de containers vast zitten. Daarnaast kijken we of scanauto’s bijplaatsingen kunnen doorgeven en of we camera’s bij containers kunnen plaatsen. We trekken álles uit de kast om die stad schoon te houden. Want je wil gewoon een fijne, mooie en schone stad hebben. En dat is Den Haag ook, met uitzondering van een klein groepje dat het verpest voor de rest.’’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nieuws uit Den Haag.

Bericht door Ariel »

Fraudeonderzoek invalideplaatsen: ’Niet iedereen hier kan ziek, zwak of misselijk zijn’

De Haagse wijken Transvaal en Schilderswijk kleuren letterlijk blauw van de vele invalidenparkeerplekken. De Terwestenstraat is één van de uitschieters ’met bijna tachtig procent aan invalidenparkeerplekken’, zegt raadslid Jelle Meinesz van Hart voor Den Haag, die pleit voor een fraudeonderzoek.

Afbeelding


„Het kan niet zo zijn dat iedereen in de wijk ziek, zwak of misselijk is”, zegt fractievoorzitter Richard de Mos, die wil dat de gemeente dit tot op de bodem uitzoekt.

Bewoners trokken aan de bel bij Hart voor Den Haag en andere partijen. CDA stelde schriftelijke vragen, maar de beantwoording van het stadsbestuur is onbevredigend, vindt De Mos. Dat stelt dat de er voldoende controle is omdat de invalidenparkeerplaats is gekoppeld aan de Europese gehandicaptenkaart waaraan een sociaal-medisch advies ten grondslag ligt. „Het college maakt zich er met een jantje-van-leiden vanaf. Den Haag telt in totaal ruim 3800 Individuele Gehandicapten Parkeerplaatsen (IGP) bij het woonadres en 68 bij het werkadres. Hiervan zijn er 835 toegekend aan bewoners van de Schilderswijk en Transvaal, een op de vijf dus. Dit leidt tot een bizar straatbeeld.”

In Rotterdam loopt er al een fraudeonderzoek naar invalidenparkeerplekken. Meinesz en De Mos willen dat ook de hofstad hiermee aan de slag gaat. „Er klopt hier iets niet. Check nog eens alle papieren bij de aanvragen”, maant Meinesz. „En doe deurcontroles”, aldus De Mos. „Buurtbewoners vermoeden dat dit niet klopt, dus reden genoeg voor een onderzoek.” Hart voor Den Haag dient in juni een motie in.
Ik hoef er vast niet bij te vertellen dat het percentage allochtonen van deze wijken bijna 100% is.

In Rotterdam hetzelfde verhaal. ’Ouders vragen vergunning aan, kinderen parkeren ermee’

Misbruik van Rotterdamse invalidenplekken: ’Virus dat door de stad gaat’
Spoiler! :
Jongeren maken misbruik van de kwalen van hun ouders om gehandicaptenplekken voor zichzelf te regelen in Rotterdam-West. Volgens buurtbewoners is dat de verklaring voor de wildgroei aan blauwe parkeerborden.

In de Buitenhofstraat in Rotterdam-West is het goed zoeken naar een vrije parkeerplek, bijna om de plek staat een blauw bordje met kentekennummer. De plaats is gereserveerd voor een invalide Rotterdammer. Ook in enkele andere straten in de stad zou hetzelfde aan de hand zijn.

’Mensen lopen wel steile trappen op’
Volgens buurtbewoners Freek en Ibrahim is het simpelweg misbruik. „Van al die plekken is er maar eentje van iemand die bij mij in de 55+ flat woont. De rest is allemaal van de mensen aan de overkant waar ze twee tot drie hoog wonen met allemaal steile trappen’’, vertelt Freek.

„De vergunning wordt aangevraagd voor een van de ouders maar de kinderen maken er gebruik van’’, vult Ibrahim aan. Beide willen wel hun verhaal doen maar niet met foto bij het verhaal. „Een winkeleigenaar die bezwaar heeft gemaakt tegen zo’n vergunning omdat het niet nodig zou zijn is in elkaar getimmerd.’’

Gemeente stelt onderzoek in
Verantwoordelijk wethouder Judith Bokhove heeft een onderzoek aangekondigd nadat VVD-raadslid Dieke van Groningen een debat aangevraagd over de kwestie.

Want een halve straat die ’opeens gehandicapt is geworden in coronatijd’ zoals Van Groningen stelde zorgt ook bij de wethouder voor gefronste wenkbrauwen. „Statistisch gezien is dit heel bijzonder’’, stelt Bokhove.

„Het zou natuurlijk kunnen voorkomen bij een ouderencomplex’’, stelt de wethouder. „Maar dit is tenminste opmerkelijk. Maar we gaan niet oordelen voordat het is onderzocht. Het is nu nog te vroeg voor conclusies.’’

VVD vermoedt valse doktersverklaringen
Het vermoeden bij de VVD is namelijk dat er fraude gaande is, met vervalste doktersverklaringen wordt een plekje voor de deur geregeld. „Dat moeten we eerst nazoeken. Als het niet goed is gegaan dan moeten we het aanpakken. Als het wel klopt dan zijn de regels misschien te soepel’’, stelt de wethouder.

De auto wordt steeds meer uit de stad geduwd onder leiding van de GroenLinks wethouder, ook parkeerplekken worden schaarser. „Het is een mooie regeling en die moet ook toegankelijk zijn. Maar een oververtegenwoordiging als deze valt op. Je moet er wel draagvlak voor houden.’’

’Binnen drie maanden meer inzicht’
Een grondig onderzoek wordt door haar aangekondigd, alleen gaat de gemeente er wel de tijd voor nemen. „Binnen een maandje of drie moeten we meer inzicht hebben.’’ Niet alleen de aanvragen gaan tegen het licht worden gehouden.

„We gaan ook kijken in welke tijdspanne dit is gebeurd. Voor hetzelfde geld zijn er vergunningen al tien jaar geleden afgegeven.’’

’Probleem echt van vorig jaar’
Volgens Freek en Ibrahim is dat zeker niet het geval. „Dit is echt van vorig jaar. Zelf viel het me niet meer zo op na een tijdje, maar toen mijn zus die slecht ter been is pas op bezoek kwam en erover klaagde omdat ze heel ver moest lopen zag ik hoe het uit de hand is gelopen’’, vertelt Freek.

„Dit is een schande, maar het is al langer gaande’’, weet Ibrahim. „Dit gebeurt door de hele stad en via bemiddeling wordt een verklaring geregeld. Het is een virus dat door Rotterdam gaat.’’

Signalen dat het breder in de stad speelt
De reacties op het verhaal bevestigen bij Van Groningen dat vermoeden. „Mijn mailbox is ontploft, ik krijg heel veel reacties vanuit verschillende delen in de stad dat het bij hun ook aan de hand is.’’ Als er fraude aangetoond wordt dan verwacht het raadslid ook stevige straffen. „Laat ze maar een jaartje parkeergeld ervoor betalen.’’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nieuws uit Den Haag.

Bericht door Mahalingam »

Richard de Mos 💛💚
@RicharddeMos
·
9h
Den Haag anno 2021: Om van te koken, wil je een weekend weg, heeft geboefte, tuig, besloten om met een slijptol de katalysator van je auto los te maken en te pikken. Volgens garagehouder tegenwoordig schering en inslag. @POL_DenHaag
, ook herkenbaar?
https://twitter.com/RicharddeMos/status ... tijl.nl%2F
Deze vier auto’s zijn het populairst bij katalysatordieven

Diefstal van katalysatoren komt steeds vaker voor. Meestal worden de onderdelen met geweld onder de auto vandaan gehaald. Soms zetten de dieven daarvoor de auto eerst op zijn kant, zodat ze er beter bij kunnen. Het meeste risico lopen eigenaren van hybride wagens.

De Britse Daily Mail heeft onderzocht welke merken het geliefdst zijn onder katalysatordieven. Volgens de krant zijn dat de hybride versies van de Honda Jazz, de Lexus RX en de Toyota’s Auris en Prius van alle leeftijden. De katalysatoren van deze auto’s bevatten meer zeldzame metalen dan die van andere auto's en leveren de dieven dus meer op. Ook zijn deze katalysatoren vaak minder gecorrodeerd aangezien ze minder vaak gebruikt worden.
https://www.ad.nl/auto/deze-vier-autos- ... ~ad014acd/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nieuws uit Den Haag.

Bericht door Ariel »

Twee gewonden in Den Haag door ernstig geweldsincident

In Den Haag zijn twee personen gewond geraakt bij een ernstig geweldsincident in de Leggelostraat, vlakbij Parnassia. Het is nog niet bekend wat er gebeurd is en hoe de slachtoffers eraan toe zijn. In een voertuig in een zijstraat van de Leggelostraat is een overleden persoon gevonden. De politie onderzoekt nog of dit de verdachte van het geweldsincident is.

De politie kreeg maandag kort voor het middaguur een melding van een schietpartij. Het is nog niet bekend of er ook echt geschoten is. Diverse hulpdiensten werden opgeroepen, waaronder meerdere ambulances en traumahelikopters. Ook voor de Haveltestraat, een zijstraat van de Leggelostraat, werd een traumahelikopter opgeroepen.

De auto waar de overleden persoon in werd aangetroffen, werd door agenten afgeschermd met doeken. Inmiddels is er ook een witte tent rond de auto geplaatst. De politie onderzoekt nog wat er is gebeurd en heeft de omgeving van Parnassia afgezet.

Afbeelding
GGZ Team Morgenstond
De mogelijke schietpartij vond plaats rond de vestiging van Parnassia in de straat. Op het adres is het GGZ Team Morgenstond gevestigd. Zij behandelen en begeleiden mensen met ernstige psychische problemen, zo schrijft Parnassia op de eigen website. Op de locatie zitten alle wijkteams die vanuit de Leggelostraat de mensen zoveel mogelijk thuis proberen te behandelen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nieuws uit Den Haag.

Bericht door Ariel »

Een van de twee zwaargewonde slachtoffers van het ernstige schietincident afgelopen maandag bij een ggz-instelling in Den Haag is overleden. Het gaat om een 53-jarige beveiliger uit Rijswijk die werkzaam was bij Parnassia aan de Leggelostraat. Dit wordt bevestigd door de Haagse politie.

Een 36-jarige medewerkster uit Rijswijk van diezelfde instelling ligt nog altijd zwaargewond in het ziekenhuis. De verdachte, een 67-jarige Rijswijker, werd maandag zwaargewond in een voertuig aangetroffen dat om de hoek stond. Reanimatie mocht niet meer baten. De man overleed ter plaatse.

Hoewel het onderzoek naar de toedracht en de achtergronden nog in volle gang is, lijkt het erop dat de man uit de auto op de Haveltestraat als verdachte van het incident op de Leggelostraat moet worden aangemerkt en dat hij zelf een einde aan zijn leven heeft gemaakt. Bij de verdachte werd in zijn auto een vuurwapen aangetroffen. Hoe hij aan dit wapen is gekomen, maakt onderdeel uit van het onderzoek. Tot januari 2021 had hij een wapenvergunning en mocht hij een wapen bezitten. Maar na een incident in januari is zijn vergunning ingetrokken en is zijn wapen en munitie in bewaring genomen door de politie.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nieuws uit Den Haag.

Bericht door Ariel »

Dit is het verhaal achter de dader Leggelostraat .
Jan Klopstra (dader Leggelostraat) raakte verward na hersenbloeding, buurtbewoners vreesden geweldsincident

De dader die gisteren twee medewerkers van GGZ-instelling Parnassia aan de Leggelostraat in Den Haag ernstig verwondde is de 67-jarige Jan Klopstra. Volgens buurtbewoners zorgde hij al langere tijd voor overlast na een hersenbloeding. Gezamenlijk probeerden ze hulp voor hem te zoeken, maar deze kwam maar moeizaam op gang. Boevennieuws sprak met meerdere buurtbewoners en kennissen van Jan Klopstra, allen wilden enkel anoniem hun verhaal doen.

Jan Klopstra
Jan Klopstra woonde zo’n 7 á 8 jaar in de Smidsstraat in de wijk Oud Rijswijk in Rijswijk. Hij was taxichauffeur en werkte als zzp-er met zijn taxibedrijf Klopstratax. Buurtbewoners en kennissen omschrijven de man als een einzelgänger, iemand die nogal op zichzelf was maar wel graag een praatje met de buurtbewoners maakte. Zijn taxi, een donkerblauw Dacia stationwagen, was zijn trots. Iets waar hij heel zuinig op was. Geregeld zag je Jan Klopstra staan met zijn taxiauto bij het stadion van ADO Den Haag in de hoop wat klanten naar huis te kunnen brengen.

Hersenbloeding
Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden moest Jan Klopstra stoppen als taxichauffeur. Zijn gezondheid ging achteruit en het werk leverde mede door de coronapandemie niet meer genoeg op. Daarnaast speelde zijn leeftijd ook een rol. Na het stoppen met zijn werk als taxichauffeur ging de gezondheid van Jan Klopstra nog sneller achteruit. De man kreeg een hersenbloeding en sindsdien ging het volgens buurtbewoners steeds slechter met hem.

Hoewel hij altijd wel op zichzelf was, zagen ze hem achteruit gaan. Buurtbewoners hadden vooral medelijden met de man. Merkte je eerst dat hij nogal eenzaam was en verlegen zat om een praatje, na de hersenbloeding was hij vol met zenuwen en had hij moeite met alles. Hij werd “wazig en vaag” en hij had volgens een kennis geen kleur meer in zijn ogen. “Ik kwam hem verleden week nog tegen ergens tussen de Smidsstraat en de Albert Heijn in de Kerkstraat, die blik in zijn ogen toen zal ik nooit meer vergeten.”

Vuurwapen
In de hoop hem te kunnen helpen probeerden buurtbewoners hulp voor hem in te schakelen, maar het op gang zetten van deze hulpverlening verliep nogal moeizaam. De situatie liep totaal uit de hand toen Jan Klopstra aan de deur stond bij een buurman enkele deuren verderop. De buurman was een oude bekende van hem en eveneens werkzaam als taxichauffeur. Jan Klopstra wilde graag met hem praten, desnoods onder dwang. Tegenover deze site doet de betreffende buurman zijn verhaal.

Terwijl Jan Klopstra al zwaaiend met een vuurwapen in zijn hand stond, vertelde hij dat hij zichzelf voor zijn kop wilde schieten. De buurman heeft daarna een tijdje rustig met hem gesproken, maar het was vrij duidelijk dat Jan Klopstra op dat moment de weg kwijt was en daadwerkelijk zelfmoord wilde plegen. De buurman vroeg hem vervolgens het vuurwapen weg te doen en rustig naar huis te gaan. Maar tegelijkertijd besefte hij ook dat hij iets moest doen. In een kleine worsteling is het hem uiteindelijk gelukt om het vuurwapen van Jan Klopstra af te pakken. Deze eiste het wapen daarna terug, maar de buurman zag dat het overduidelijk was dat het niet goed met hem ging. Met goedkeuring van Jan Klopstra heeft hij vervolgens 112 gebeld. Vervolgens zijn de hulpdiensten, waaronder de politie naar zijn huis gekomen.

Hulpverlening
Terwijl Jan Klopstra geboeid stond heeft hij nog een kort gesprek met de buurman gehad. Hierin gaf hij aan dat hij zijn buurman nooit iets aan zou doen. Dat was ook nooit zijn bedoeling geweest. “Hierop kreeg ik natuurlijk ook wel een brok in mijn keel. Hij is altijd een hard werkende jongen geweest. Een hele aardige man. En omdat hij niet de juiste hulp krijgt gaat zo iemand helemaal naar de klote.”

De buurman wil benadrukken dat Jan Klopstra totaal niet agressief was. “We zaten constant in de rats van wat gaat er nu weer gebeuren. Dan lag hij weer op straat en had hij pillen geslikt. Maar voor ons was het geen kwaaie vent. Nog steeds is het onbegrijpelijk dat hij dit heeft gedaan. Zeer zeker ook voor de mensen van Parnassia. Maar ik wil ook wel een statement maken dat ze steken hebben laten vallen in zijn behandeling en toestand en daar is de hele straat het mee eens.” Voor de buurtbewoners was de maat vervolgens vol. Er werd geëist dat hij eindelijk de hulp zou krijgen die hij zo hard nodig had. Deze werd uiteindelijk opgestart via Parnassia. Of hij deze kreeg bij het pand aan de Leggelostraat is onduidelijk. Vanwege privacyredenen kregen de buurtbewoners geen informatie over de inhoud van de hulpverlening die hij kreeg.

Angst
De angst bleef echter wel onder de bewoners van de Smidsstraat in Rijswijk. Het was duidelijk dat het nog steeds niet goed ging met Jan Klopstra. En nu ze inmiddels wisten dat hij kon beschikken over een vuurwapen vreesden ze voor het ergste. Bij de politie en de gemeente zouden hierover meerdere meldingen zijn gedaan. In die meldingen is door de buurtbewoners ook aangegeven dat ze bang waren wat zijn volgende stap zou zijn. Zo vreesden ze onder anderen dat hij zijn gaskraan zou opendraaien of een keer zijn huis in brand zou zetten. Afgelopen week zat hij nog met zijn ramen open in huis te schreeuwen. Gisteren werd hun grootste angst werkelijkheid. Toen bleek dat Jan Klopstra twee medewerkers van Parnassia bij de instelling aan de Leggelostraat in Den Haag ernstig zou hebben verwond.

Geweldsincident
Wat er zich precies heeft afgespeeld is nog altijd niet duidelijk. De politie houdt het op een ernstig geweldsincident, maar omwonenden zouden meerdere schoten hebben gehoord. De politie kreeg om 11.45 uur een melding binnen van een schietpartij bij de GGZ-instelling. Hulpdiensten waren direct in grote getalen aanwezig. In het pand werden een 36-jarige vrouw uit Rijswijk en een 53-jarige man uit Rijswijk ernstig gewond gevonden. Over de aard van hun verwondingen en hun toestand op dit moment is niks bekend. Politieagenten in kogelvrije vesten en een arrestatieteam kampten direct de omgeving uit naar de mogelijke dader. Deze werd vervolgens gevonden in de directe omgeving van de Leggelostraat, namelijk in de Haveltestraat. In een blauwe Renault Twingo werd het levenloze lichaam gevonden van Jan Klopstra, langs hem lag een vuurwapen. De 67-jarige Rijswijkenaar bleek zichzelf van het leven te hebben beroofd.

Haveltestraat
Dat de taxichauffeur ervoor koos om zijn leven te beëindigen in de Haveltestraat is mogelijk niet op toeval berust. Uit gegevens van de Inspectie van Verkeer en Waterstraat blijkt dat Kopstratax eerst ingeschreven heeft gestaan op een woning aan de Haveltestraat in Den Haag. De gegevens zijn afkomstig uit 2009. De politie is nog bezig met een onderzoek naar de achtergrond van het geweldsincident, maar tot dusver lijkt het wel enkel op toeval te berusten dat zowel de dader als de slachtoffers afkomstig zijn uit Rijswijk.

De bewoners in de Smidsstraat alsmede kennissen van Jan Klopstra huiveren ervan dat hun angsten waarheid zijn geworden. Ze kunnen nu dan ook niet meer dan hopen dat het met de twee slachtoffers goed afloopt. “Iedereen in de straat had zorgen om hem, maar ook angst. Die opluchting, hoe triest ook, is er nu wel. Wij als straat hebben nu wel rust.” De buurtbewoners hopen dan ook dat er lering wordt getrokken uit deze zaak, zodat hetgeen zich maandag heeft afgespeeld nooit meer voorkomt.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nieuws uit Den Haag.

Bericht door Ariel »

Verkrotting van ambassadegebouwen, maar Saoedi-Arabië hoeft en lijkt zich geen zorgen te hoeven maken over het verval van de gebouwen in het Haagse Statenkwartier.

Afbeelding

De Haagse VVD-fractie drong er eerder bij de gemeente op aan dat er iets moet gebeuren. Maar daar lijkt geen schot in te zitten. In antwoord op vragen van Judith Oudshoorn en Jan Pronk (VVD) schrijft het stadsbestuur dat de ingestorte gevel geen gevaar vormt, omdat de stenen in de tuin terecht zijn gekomen en niet op de stoep. Als dat wel dreigt te gebeuren, zegt de gemeente maatregelen te nemen: dan wordt de stoep afgezet.

De laatste brief werd begin 2018 naar de Saoedische ambassade verstuurd. Toen er geen antwoord kwam, is de zaak aan het ministerie van Buitenlandse Zaken overgelaten. Nadat de VVD tweemaal aan de bel trok, is weer een brief gestuurd, waarin de gemeente ‘een moreel appel’ doet op Saoedi-Arabië.

Ongelukkige onschendbaarheid: natuurlijk hoeft Saoedi-Arabië haar brakke villa niet op te knappen

Natuurlijk hoeft Saoedi-Arabië haar brakke villa aan de Eisenhowerlaan niet op te knappen. Ook dat is diplomatieke onschendbaarheid. Een beschermengel die ambassadepersoneel een hoog goed verstrekt: ironisch genoeg is dat veiligheid.

Afbladderende verf, gaten in de ramen en schrootjes die voorkomen dat een ornament van het dak afwaait. Dat is het beeld van de villa van Saoedi-Arabië aan de Eisenhowerlaan, niet bepaald een krottenwijk. De gevel van een bijgebouw aan de achterzijde aan de Van Bleiswijkstraat viel van verdriet al naar beneden.

Hagenezen zonder CD-kenteken worden door de gemeente geacht dit soort achterstallig onderhoud aan hun monumenten zo snel mogelijk te herstellen, maar voor diplomaten is het een ander verhaal. Dat heeft alles te maken met het Verdrag van Wenen, dat hen beschermt tijdens de uitvoering van hun werk.

Zij genieten dankzij dit verdrag diplomatieke onschendbaarheid, waardoor het gastland – Nederland in dit geval – hen niet kan aanhouden of vervolgen. Ook worden hun familie en bezittingen beschermd. Alleen op die manier kan ambassadepersoneel zich bezighouden met hete hangijzers als mensenrechten.

Celstraffen
Een uitstekende zaak, lijkt mij. Draai het verhaal maar eens om, wanneer ons ambassadepersoneel opkomt voor Nederlanders in hun gastland en daardoor met heftige celstraffen wordt bedreigd. Dan zou er voor onze landgenoten nergens ter wereld meer een veilige haven zijn.

Tegelijkertijd mogen wij Hagenezen graag zeiken op diplomatieke onschendbaarheid. Wat niet zo gek is, als je de in het verleden behaalde resultaten bekijkt. Buitenlandse diplomaten zijn goed voor een flinke reeks verkeersdelicten – of erger.

Nee, die onschendbaarheid mag voor slecht gedrag geen vrijbrief zijn, schrijft ook onze rijksoverheid. Als het echt uit de klauwen loopt dan kan de ‘zendstaat’ het ambassadepersoneel terugroepen of de onschendbaarheid opheffen. De verloedering van monumentale panden zal daarvoor wel niet erg genoeg zijn.

Ironisch wel, met het oog op veiligheid. Gelukkig kunnen we ambassadepersoneel niet aanhouden of vervolgen uit onvrede over het werk dat ze uitvoeren voor hun eigen overheid. Wel mogen ze van ons en zichzelf met bureau en al drie etages naar beneden kletteren in hun historische pand van abominabele kwaliteit.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nieuws uit Den Haag.

Bericht door Ariel »

De arme 16 jarige Badr uit Den Haag is op een nare manier om het leven gekomen. Hij was volgens zijn zus om drie uur s'nachts de wereld aan het ontdekken. Hij raakte woensdagochtend vroeg zwaargewond raakte toen hij op het Paul Krugerplein in Den Haag tegen een paal aanreed. Hij trok de aandacht van de politie vanwege zijn rijgedrag en omdat hij zonder helm reed. Nog voordat de agenten hem een stopteken konden geven om hem te controleren, zag hij de surveillancewagen en gaf hij flink gas, en reed hij tegen een paal.. En terwijl de politie hem aan het reanimeren werd de gestolen motorscootergestolen door een andere knaap die ook wellicht de wereld aan het ontdekken was.

Moraal van het verhaal...Je kan beter niet als marokkaan midden in de nacht de wereld gaan ontdekken.
Badr (16) overleden na triest en bizar ongeluk met motorscooter: ’Dit was niks voor hem’

De 16-jarige Badr, die woensdagochtend vroeg op het Paul Krugerplein in de Haagse wijk Transvaal in eerste instantie zwaargewond raakte, reed op een motorscooter zonder kenteken die niet van hem was. De politie is met man en macht op zoek naar de persoon die het voertuig meenam, toen agenten eerste hulp verleenden. Het slachtoffer, dat vluchtte voor de politie, overleed in de loop van de dag.

Het trieste en bizarre ongeluk, dat plaatsvond een week nadat een eveneens op de vlucht geslagen Hagenaar de 51-jarige bloemiste Janet doodreed, houdt de gemoederen in Transvaal behoorlijk bezig. En niet in de laatste plaats omdat de scooter werd ’gestolen’, terwijl de berijder ervan op dat moment op de grond vocht voor zijn leven.

Vrienden van de net 16 geworden jongen, die nog op school zat en bij een bezorgdienst werkte, vermoeden dat het gaat om ’iemand die iets te verbergen heeft’.

’We snappen het niet’
„Dit was niks voor Badr. Hij had geen rijbewijs. Zijn werk deed hij op de fiets. En dan midden in de nacht op straat. We snappen het niet. Maar we gaan voor hem bidden”, aldus de jongens, die daags na het ongeluk aangeslagen rondhangen bij het Paul Krugerplein. Ze hebben het sterke vermoeden dat de motorscooter is meegenomen door ’een persoon die wil voorkomen dat hij in de problemen komt’.

Ook de politie sluit een dergelijk scenario niet uit. Agenten deden woensdag buurtonderzoek, waarbij met name naar camerabeelden werd gevraagd. Een winkelier, die het ongeval deels op camera heeft staan, reageert geschokt. „Gemiddeld twee keer per maand is hier wel een aanrijding voor de deur, waarbij een fietser of scooter is betrokken. Maar zo’n heftig verhaal als dit heb ik niet eerder meegemaakt. Heel triest dit”, aldus de ondernemer.

’Hij hoort thuis in bed te liggen’
Andere buurtbewoners vragen zich af wat ’een jochie van 16 ’s nachts op straat doet’. „Die hoort thuis in bed te liggen”, aldus een horeca-ondernemer.

Het incident gebeurde rond drie uur ’s nachts. De jonge Hagenaar trok de aandacht van de surveillerende politie vanwege zijn rijgedrag en omdat hij zonder helm reed. Nog voordat agenten hem een stopteken konden geven om hem te controleren, zag hij de surveillancewagen en gaf hij flink gas. Hij reed vervolgens met hoge snelheid tegen een paal.

Op sociale media reageert een vrouw die zegt dat ze de zus van het slachtoffer is: ’Mijn jonge broertje met zijn zuivere hart is stiekem de deur uitgegaan. 16 jaar jong wilde hij de wereld ontdekken. Helaas heeft dit hem zijn leven gekost. Mijn ouders, beide hardwerkende mensen die altijd hun best hebben gedaan voor ons, zijn er kapot van’.
Morgen zal er ter nagedachtenis aan Badr een gebed plaatsvinden in Moskee El Islam.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nieuws uit Den Haag.

Bericht door Ariel »

Moslims hebben afscheid genomen van Badr, de 16-jarige jongen die midden in de nacht van dinsdag op woensdag om het leven is gekomen bij een scooterongeluk op het Paul Krugerplein in Den Haag.

Afbeelding

Tranen vloeien bij afscheid Badr: ‘16-jarigen zoeken grenzen op, maar het was een aardige jongen’

Tranen vloeiden na de herdenking in moskee El Islam voor Badr, de 16-jarige jongen die in de nacht van dinsdag op woensdag om het leven is gekomen bij een scooterongeluk op het Paul Krugerplein in Den Haag. De politie meldt dat ze bezig is met een kritisch onderzoek naar de gebeurtenissen in de nacht dat de jongen verongelukte.

Familie, vrienden, klasgenootjes en andere bekenden bewezen in de moskee de laatste eer met het Janaza-gebed (gebed voor de overledene), waarna de kist met het lichaam is overgedragen. De jongen wordt begraven in Marokko. Familie en vrienden omhelsden elkaar. Ze kunnen het verlies van de jonge knul niet geloven.

Badr was net over naar havo-5 en zat op het Johan de Witt. ,,Hij had talent. Vreselijk wat er is gebeurd”, zei zojuist zijn docent Engels, Ruud van de Graaf. Badr was volgens hem ,,een heel vrolijke, grappige gozer.”

De jongen reed ’s nachts rond 03.00 uur op een scooter door Den Haag. Surveillerende agenten zagen dat hij geen helm droeg en vonden zijn rijgedrag opvallend. Ze wilden hem een stopteken geven, maar toen de tiener de politieauto zag, gaf hij flink gas en probeerde aan de agenten te ontkomen. Tijdens zijn vluchtpoging knalde hij met hoge snelheid tegen een paal. Badr raakte zwaargewond en overleed later in het ziekenhuis.

‘Aangrijpend’
,,Je weet het”, verzucht docent Van de Graaf. ,,Jongens van zestien zoeken grenzen op. Maar het was een heel aardige jongen. Ik kon goed met hem opschieten. Zijn dood grijpt me enorm aan.”

Qumar El Bouzidi (17) zat bij Badr in de klas en kan zijn dood niet geloven en niet begrijpen. ,,Hij was een heel vrolijke jongen die zijn eigen ding deed. Zijn dood doet me heel veel pijn.” Hij was beslist geen muurbloempje, stelt ze. ,,Hij had altijd grapjes. Ik kon goed met hem opschieten. Hij was de clown van de klas.”

Zijn buurmeisje Romaissa Hajjam (16) is verslagen. Ze kende hem al vanaf de peuterspeelzaal, vertelt ze buiten na de herdenking. Badr was volgens haar een sociale jongen. ,,Hij hielp me altijd als ik aan kwam lopen met zware boodschappen. Dan droeg hij de tas. Hij was vrolijk, had altijd een glimlach.”

De zus van Badr heeft op sociale media geuit dat de familie ontroostbaar is. ,,Mijn broertje was een jong jochie van 16 jaar met een zuiver hart. Hij was heel vriendelijk, maar is alleen een beetje dom geweest”, schrijft zij.

De politie stelt dat het overlijden van Badr allereerst ontzettend triest en verdrietig is en herkent zich niet in verwijten van gemeenteraadslid Fatima Faid (HSP). Faid vindt dat niet Badr, maar de politie grenzen heeft overschreden.

‘Opjagen’
,,Je kunt niet eens in de avond op een scooter rijden in de Schilderswijk zonder dat je ‘verdacht’ bent. Stop het opjagen van onze kinderen”, schrijft ze op sociale media. De Haagse politica eist grondig onderzoek. ,,Wát precies was de aanleiding om deze jongen lastig te vallen? Er is een kind dood. Ik wil dat de politie dit fatsoenlijk onderzoekt.”

We zijn er nog volop mee bezig

Woordvoerder politie
De gebeurtenissen worden uiterst serieus genomen, aldus een woordvoerster van de politie. ,,Daarom wordt er kritisch onderzoek gedaan. We zijn er nog volop mee bezig.” De jongen kwam volgens haar in het vizier van agenten tijdens hun surveillance door echt opvallend rijgedrag. Hij reed te hard en had geen helm op. In plaats van te stoppen, ging hij als er een gek vandoor en klapte op een paal, aldus de zegsvrouw. ,,Vervolgens zijn onze agenten in de hulpverlening geschoten.”

De scooter werd tijdens die hulpverlening gestolen. Kort erna werd op de Engelenburgstraat in de Haagse wijk Transvaal een uitgebrande scooter gevonden, vlakbij de Paul Krugerlaan. De politie onderzoekt of het uitgebrande wrak de scooter is waarop Badr reed.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nieuws uit Den Haag.

Bericht door Ariel »

Het woke gedoe heeft ook het gemeentehuis van Den Haag bereikt.
Haagse ambtenaren krijgen lesje inclusief taalgebruik: ’Totaal bezopen

Een leidraad voor inclusief taalgebruik die is verspreid onder de ruim negenduizend ambtenaren op het Haagse stadhuis zorgt voor opschudding. „Betuttelend. Dit voelt een beetje als de taalpolitie”, vindt een stadhuismedewerker.

In het document getiteld ’Hij, zij of hen? Hoe zorg je dat iedereen meedoet?’, dat per e-mail werd verspreid en op het Intranet staat, worden tips gegeven voor inclusief taalgebruik. Denk aan het aanspreken van Hagenaars met ’beste stadsgenoot’ in plaats van meneer of mevrouw en het vermijden van het woord bejaarden. Een betere benaming is senioren. Ook wordt als suggestie gegeven om de digitale handtekening in de e-mail aan te passen door de gewenste voornaamwoorden toe te voegen. Hij/hem, zij/haar of die/hun bijvoorbeeld.

„Totaal bezopen”, vindt fractievoorzitter Richard de Mos van Hart voor Den Haag. „Ik krijg er spontaan huilbuien van. Zo ingewikkeld is het niet: als iemand Piet heet, spreek je die aan met Piet. Laten we echte problemen oplossen. Als ambtenaren niet weten hoe zij met mensen om moeten gaan, dan moeten zij met pek en veren het stadhuis uit worden gestuurd.”

Dick Smakman, sociolinguïst en docent op de Universiteit Leiden, is genuanceerder. „Een richtlijn kan wel nuttig zijn. Het bewust maken is prima, maar je kunt dit niet opdringen, dan gaan mensen zich verzetten. De NS maakte ook een hele poeha van ’beste reiziger’, terwijl ze dit ook gewoon hadden kunnen doorvoeren. Dan had niemand het gemerkt. Uiteindelijk denk ik dat het vanzelf goedkomt.”

Een ambtenaar kan zich hier wel in vinden. „Ik sta er neutraal in. Er staan taalkundige suggesties in. In de basis ben ik daar niet op tegen. Bovendien verwachtte ik wel dat dit er een keer aan zat te komen.” Een andere medewerker van het stadhuis vindt het een schot voor open doel. „Ik weet heus wel hoe ik mensen moet aanspreken. Daar heb ik geen boekje voor nodig.”

Fatima Faïd van de Haagse Stadspartij is positief. „Hiermee geeft de gemeente het goede voorbeeld. Het is juist belangrijk dat iedereen het gevoel krijgt erbij te horen.”

„Wij willen als werkgever een inclusieve organisatie zijn”, zegt een gemeentewoordvoerder. „Taal en communicatie spelen hierbij een belangrijke rol. We willen taal gebruiken waar ieder individu zich in kan herkennen. Het is bedoeld om onze medewerkers aan te moedigen om stil te staan bij hun eigen taalgebruik.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24955
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Nieuws uit Den Haag.

Bericht door King George »

Ariel schreef:
vr aug 06, 2021 3:27 pm
Moslims hebben afscheid genomen van Badr, de 16-jarige jongen die midden in de nacht van dinsdag op woensdag om het leven is gekomen bij een scooterongeluk op het Paul Krugerplein in Den Haag.
Spoiler! :
Afbeelding
Tranen vloeien bij afscheid Badr: ‘16-jarigen zoeken grenzen op, maar het was een aardige jongen’
Spoiler! :
Tranen vloeiden na de herdenking in moskee El Islam voor Badr, de 16-jarige jongen die in de nacht van dinsdag op woensdag om het leven is gekomen bij een scooterongeluk op het Paul Krugerplein in Den Haag. De politie meldt dat ze bezig is met een kritisch onderzoek naar de gebeurtenissen in de nacht dat de jongen verongelukte.

Familie, vrienden, klasgenootjes en andere bekenden bewezen in de moskee de laatste eer met het Janaza-gebed (gebed voor de overledene), waarna de kist met het lichaam is overgedragen. De jongen wordt begraven in Marokko. Familie en vrienden omhelsden elkaar. Ze kunnen het verlies van de jonge knul niet geloven.

Badr was net over naar havo-5 en zat op het Johan de Witt. ,,Hij had talent. Vreselijk wat er is gebeurd”, zei zojuist zijn docent Engels, Ruud van de Graaf. Badr was volgens hem ,,een heel vrolijke, grappige gozer.”
De jongen reed ’s nachts rond 03.00 uur op een scooter door Den Haag. Surveillerende agenten zagen dat hij geen helm droeg en vonden zijn rijgedrag opvallend. Ze wilden hem een stopteken geven, maar toen de tiener de politieauto zag, gaf hij flink gas en probeerde aan de agenten te ontkomen. Tijdens zijn vluchtpoging knalde hij met hoge snelheid tegen een paal. Badr raakte zwaargewond en overleed later in het ziekenhuis.
Spoiler! :
‘Aangrijpend’
,,Je weet het”, verzucht docent Van de Graaf. ,,Jongens van zestien zoeken grenzen op. Maar het was een heel aardige jongen. Ik kon goed met hem opschieten. Zijn dood grijpt me enorm aan.”

Qumar El Bouzidi (17) zat bij Badr in de klas en kan zijn dood niet geloven en niet begrijpen. ,,Hij was een heel vrolijke jongen die zijn eigen ding deed. Zijn dood doet me heel veel pijn.” Hij was beslist geen muurbloempje, stelt ze. ,,Hij had altijd grapjes. Ik kon goed met hem opschieten. Hij was de clown van de klas.”

Zijn buurmeisje Romaissa Hajjam (16) is verslagen. Ze kende hem al vanaf de peuterspeelzaal, vertelt ze buiten na de herdenking. Badr was volgens haar een sociale jongen. ,,Hij hielp me altijd als ik aan kwam lopen met zware boodschappen. Dan droeg hij de tas. Hij was vrolijk, had altijd een glimlach.”

De zus van Badr heeft op sociale media geuit dat de familie ontroostbaar is. ,,Mijn broertje was een jong jochie van 16 jaar met een zuiver hart. Hij was heel vriendelijk, maar is alleen een beetje dom geweest”, schrijft zij.

De politie stelt dat het overlijden van Badr allereerst ontzettend triest en verdrietig is en herkent zich niet in verwijten van gemeenteraadslid Fatima Faid (HSP). Faid vindt dat niet Badr, maar de politie grenzen heeft overschreden.


‘Opjagen’
,,Je kunt niet eens in de avond op een scooter rijden in de Schilderswijk zonder dat je ‘verdacht’ bent. Stop het opjagen van onze kinderen”, schrijft ze op sociale media. De Haagse politica eist grondig onderzoek. ,,Wát precies was de aanleiding om deze jongen lastig te vallen? Er is een kind dood. Ik wil dat de politie dit fatsoenlijk onderzoekt.”
Spoiler! :
We zijn er nog volop mee bezig

Woordvoerder politie
De gebeurtenissen worden uiterst serieus genomen, aldus een woordvoerster van de politie. ,,Daarom wordt er kritisch onderzoek gedaan. We zijn er nog volop mee bezig.” De jongen kwam volgens haar in het vizier van agenten tijdens hun surveillance door echt opvallend rijgedrag. Hij reed te hard en had geen helm op. In plaats van te stoppen, ging hij als er een gek vandoor en klapte op een paal, aldus de zegsvrouw. ,,Vervolgens zijn onze agenten in de hulpverlening geschoten.”

De scooter werd tijdens die hulpverlening gestolen. Kort erna werd op de Engelenburgstraat in de Haagse wijk Transvaal een uitgebrande scooter gevonden, vlakbij de Paul Krugerlaan. De politie onderzoekt of het uitgebrande wrak de scooter is waarop Badr reed.
Hier haar tweet waarin zij meehuilt met Badr:
Je kunt niet eens in de avond op een scooter rijden in de Schilderswijk zonder dat je " verdacht" bent. Stop het opjagen van onze kinderen.
https://twitter.com/FatimaFaid/status/1 ... 5855126541

De reacties getuigen gelukkig van meer gezond verstand.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nieuws uit Den Haag.

Bericht door Ariel »

King George schreef:
vr okt 08, 2021 11:37 am

De reacties getuigen gelukkig van meer gezond verstand.
Faat is raadslid en lijsttrekker van de Haagse Stadspartij zie ik nu, en heeft weinig vertrouwen in de politie . Vaag clubje dat bestuur van de Haagse Stadspartij
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24955
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Nieuws uit Den Haag.

Bericht door King George »

En zo'n partijtje zit dan ook nog in het college in Den Haag.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nieuws uit Den Haag.

Bericht door Mahalingam »

Kijk, dit is nu een fossiele dino:

Afbeelding

Maar wat moet ik mij voorstellen van een 'fossiele' auto?
Wel dat is NewSpeak in Den Haag. Want zo lees ik:
Geen reclames meer voor auto's en vliegreizen in Haagse bus- en tramhokjes

Den Haag gaat reclames voor vliegreizen en benzineauto's weren uit bus- en tramhokjes. De gemeenteraad heeft donderdagavond met een kleine meerderheid (23 stemmen voor, 20 tegen) ingestemd met een voorstel hiertoe van de Partij voor de Dieren.

Reden voor de partij om het voorstel in te dienen is de klimaatcrisis. 'Fossiele producten zijn letterlijk levensbedreigend voor toekomstige generaties. Toch word je overspoeld met reclames voor vliegreizen en nieuwe benzineauto's. Hier moeten we mee stoppen', aldus fractievoorzitter Robert Barker.

De exploitant van die hokjes, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, is bezig met een nieuw reclamecontract voor de komende vijf jaar. Eerder heeft de regio aangegeven ervoor open te staan advertenties van schadelijke producten te weren.

'Grote schade door fossiele producten'

Nu het voorstel van de Partij voor de Dieren is aangenomen zijn straks geen reclames voor de 'fossiele industrie, voor de luchtvaartindustrie en voor fossiele auto's' meer toegestaan. Barker: 'Tabaksreclame is al verboden vanwege de enorme gezondheidsschade. De schade die fossiele producten veroorzaken aan de longen van de aarde is ook groot. Om klimaatverandering tegen te gaan moeten we stoppen met het gebruiken van kolen, olie en gas. Een eerste stap hierin is geen reclame meer voor deze producten maken.'

Den Haag is voor zover bekend de eerste gemeente in Nederland die de bus- en tramhokjes 'fossielvrij' maakt. Amsterdam besloot eerder wel fossiele reclame te weren in de metro.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/446609 ... tramhokjes

Het lijkt me dat die reclame in bous- en tramhokjes voor auto's en vliegvakanties daar geen doelgroep vindt.
In die hokjes staan paupers die geen auto kunnen betalen en hooguit een weekje op een camping kunnen betalen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nieuws uit Den Haag.

Bericht door Ariel »

Haagse stadhuis krijgt genderneutrale toiletten: 'De nood is hoog' :razz:

In het Haagse stadhuis en andere gemeentelijke panden in Den Haag komen genderneutrale toiletten. Wethouder Arjen Kapteijns (GroenLinks) heeft beloofd dat het eerste genderneutrale toilet vóór de gemeenteraadsverkiezingen van maart volgend jaar open zal zijn.

In de Haagse raad wordt al langer bij het college aangedrongen op toiletten in gemeentelijke panden die niet specifiek voor mannen of vrouwen zijn. Tot nu toe zat er weinig schot in de zaak, maar volgens raadslid Robin Smit van de Partij voor de Dieren is inmiddels 'de nood vrij hoog'. 'Ik hoor het college al vaker zeggen dat eraan gewerkt wordt, maar wanneer is de nood voor het college zo hoog, dat genderneutrale mensen eindelijk eens naar het toilet kunnen?', zei Smit donderdag in een commissievergadering van de gemeenteraad.

Wethouder Kapteijns, die een paar weken geleden de opgestapte wethouder Bert van Alphen opvolgde, beloofde de zaak met 'extra urgentie' op te pakken. 'Er wordt een inventarisatie gemaakt van geschikte plekken en we voeren gesprekken met de faciliterende dienst. Maar mij is verteld dat het realiseren van genderneutrale toiletten meer voeten in de aarde heeft dan alleen een sticker op de deur plakken.'

Persoonlijke ambitie
Toch is het ook zijn persoonlijke ambitie om vaart achter de kwestie te zetten, zei Kapteijns. 'Daarom zeg ik toe dat de eerste genderneutrale toilet vóór de verkiezingen is gerealiseerd.'

Robin Smit is blij met de belofte en noemt het een doorbraak. 'De toiletten voor iedereen zijn belangrijk omdat de hokjes confronterend zijn voor de mensen die zich daar niet mee identificeren', reageert hij. 'Een genderneutraal toilet is voor iedereen toegankelijk: man, vrouw, trans en non-binair. Eigenlijk is het net zo gewoon als de wc thuis, die ook voor iedereen toegankelijk is. En het zorgt er ook voor dat bijvoorbeeld ouders gemakkelijk hun kind kunnen begeleiden naar de toilet.'

Gehandicaptentoilet
Volgens Smit worden deze mensen nu verwezen naar de gehandicapten toilet. 'Maar transpersonen of non-binaire personen hebben geen handicap', zegt hij. 'Ik ben daarom blij dat na meermaals aanjagen van de Partij voor de Dieren deze inclusieve voorziening er eindelijk komt.'
Ik heb thuis twee genderneutrale toiletten. icon_thumbup.gif
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nieuws uit Den Haag.

Bericht door Ariel »

In deze leuke ‘Zaanse’ huisjes in Den Haag komen 58 alleenstaande, minderjarige asielzoekers - 15 tot 18 jaar. Ik vermoed dat jonge Nederlandse starters ook graag in zo'n schattig huisje willen wonen.
Maar ja... :nietverstaan:
Den Haag vangt tientallen minderjarige vluchtelingen op in Zaanse huisjes de Binckhorst

Den Haag gaat vluchtelingen opvangen in de Binckhorst. De Zaanse huisjes die eerder in gebruik waren om asielzoekers te huisvesten en nu leegstonden, worden weer gebruiksklaar gemaakt.

Afbeelding


Het gaat om 58 alleenstaande, minderjarige asielzoekers - 15 tot 18 jaar - die tijdelijk aan de Jupiterkade ondergebracht worden. Daar staan de 29 huisjes met oud-Hollandse, Zaanse uitstraling. De woningen staan er sinds 2016 en stonden nu leeg. De eerste vluchtelingen moeten er volgende maand hun intrek nemen. De verwachting is dat in februari het wijkje volledig bewoond is door de 58 vluchtelingen, twee per huisje.

Omdat het om minderjarigen gaat, wil de gemeente ze allemaal binnen drie maanden naar een opleiding begeleiden. Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers zorgt dat er 24 uur per dag begeleiding, opvang en bewaking is. De vluchtelingen die recht hebben op verblijfspapieren, stromen door naar een andere woning. Dat hoeft niet in Den Haag te zijn.

Machtsovername
Met de opvang reageert de gemeente op een dringende oproep van het Rijk om opvangplekken te vinden voor asielzoekers. Vooral door de grotere toestroom vanuit Afghanistan na de machtsovername door de Taliban, is de nood hoog. De minderjarige vluchtelingen worden tot februari 2023 opgevangen in de woningen in de Binckhorst.

Wethouder Arjen Kapteijns laat weten: ,,Het COA heeft een heel groot probleem en daar wil de gemeente Den Haag uit humanitaire overwegingen graag bij helpen. Mensen op de vlucht voor oorlog en geweld verdienen een goede plek om te verblijven in afwachting van de beslissing op hun asielaanvraag. We willen ze niet in sporthallen of tenten huisvesten.”

Ook buurgemeenten hebben al opvangplekken voor asielzoekers opgezet. Onder meer Zoetermeer, Rijswijk en Wassenaar gingen Den Haag voor.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nieuws uit Den Haag.

Bericht door Ariel »

’Beperkte groep’ convoy-deelnemers bij ADO-stadion mag centrum Den Haag in

De truckers die in de nacht van zaterdag op zondag bij het ADO-stadion net buiten Den Haag geparkeerd stonden, mogen zich aansluiten bij de demonstratie later zondag op het Malieveld. Dat heeft burgemeester Jan van Zanen van Den Haag besloten, meldt een woordvoerder van de gemeente.

Om hoeveel truckers het precies gaat, weet de woordvoerder niet. Maar hij spreekt van een „beperkte groep.” De groep truckers mag hun voertuigen aan de Boorlaan parkeren, naast het Malieveld, aldus de woordvoerder. De truckers kunnen zich lopend aansluiten bij de demonstratie.

Vier aanhoudingen
Rondom de truckersdemonstratie in Den Haag zijn zaterdag vier mensen aangehouden. Twee mensen werden opgepakt wegens belediging, twee anderen voor openlijke geweldpleging. Zondagochtend zat nog een van de vier vast, meldt een woordvoerder van de politie.

De voertuigen bij het ADO-stadion trokken zaterdag na de truckersdemonstratie van Freedom Convoy Nederland naar het stadion. Door de demonstratie kwam zaterdag het verkeer in een deel van het centrum van Den Haag plat te liggen. De betogers willen naar eigen zeggen af van het „afbraakbeleid van Rutte” en van „alle maatregelen die de afgelopen twee jaar zijn ingevoerd”, zoals de mondkapjesplicht.

Protestmars
Zondag vindt in Den Haag weer een demonstratie plaats tegen de coronamaatregelen, onder het motto ’wij zijn de leugens zat’. Deze is georganiseerd door Nederland in Verzet. De deelnemers lopen een protestmars die begint en eindigt op het Malieveld. De organisatie zegt te rekenen op 25.000 deelnemers. De demonstratie begint om 13.00 uur en duurt tot ongeveer 16.00 uur.
Wat gemeen. De truckers zijn door burgemeester Van Zanen in de val gelokt. Ze mochten op het terrein van ADO overnachten en hadden toestemming om vanaf 8 uur naar het Malieveld te gaan. Nu zijn hun bezittingen zoals trucks, auto's ed. gegijzeld tot vanmiddag 4 uur

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nieuws uit Den Haag.

Bericht door Ariel »

De gemeente Den Haag ziet het uiteraard anders. Die legt de schuld bij de truckers.
Gemeente Den Haag: groep truckers wil niet weg bij ADO-stadion

Een groep truckers die sinds zaterdag bij het ADO-stadion in Den Haag staat geparkeerd, wil het terrein niet verlaten. Volgens de gemeente hebben ze zichzelf ingesloten. De politie is aanwezig en de situatie is momenteel „beheersbaar”, aldus een woordvoerder van de gemeente.

De truckers zijn na de demonstratie van Freedom Convoy Nederland zaterdag naar het stadion uitgeweken en hebben daar de nacht doorgebracht. Aanvankelijk wilden ze zich aansluiten bij een protest zondagmiddag op het Malieveld. Van de gemeente mochten ze hun voertuigen aan de Boorlaan parkeren, naast het Malieveld, waarop ze zich te voet konden aansluiten bij de demonstratie van Nederland in Verzet, eveneens tegen de coronaregels.

De truckers mochten niet op eigen gelegenheid met hun vrachtwagen de stad in, omdat de gemeente het risico op nieuwe blokkades te groot vond. Hiervoor is een noodbevel van kracht. Ze mogen wel gewoon weg van het terrein, benadrukt een woordvoerder. „In de loop van de ochtend bleek echter dat de groep truckers niet tot eenduidige afspraken kan komen en het ADO-terrein niet wil verlaten en zichzelf heeft ingesloten.”

Op sociale media wordt opgeroepen naar het ADO-stadion te komen om de betogers daar te steunen. „In de val gelokt door Van Zanen. Op naar #ADO”, staat in een bericht op Twitter van Freedom Convoy Nederland. „Deelnemers mogen nu van het terrein maar alleen onder politiebegeleiding en verbod om naar Malieveld te mogen. Hier wordt het demonstratierecht ontnomen. Dus de deelnemers blijven.”

De gemeente had al eerder afspraken gemaakt met bestuurders van voertuigen die bij de aangekondigde demonstratie van zondag zijn betrokken. Zij mochten wel de stad in.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nieuws uit Den Haag.

Bericht door Ariel »

Wie spanning zoekt in zijn leven, kan nu een wandeling maken in het Zuiderpark in Den Haag.

"drie jonge mannen die tussen de 15 en 20 jaar oud worden geschat" :rolleyes: Ik zeg niks.
Omsingeling, beroving en mishandeling: gewapende groep jongeren teistert Zuiderpark

Je bent lekker aan het wandelen door het park, maar wordt ineens ingesloten door een groep jongeren in donkere kleding waarvan de gezichten zijn bedekt. Ze dragen voorwerpen bij zich die op zwaarden lijken. Het klinkt als een scene uit een enge film, maar in het Haagse Zuiderpark gebeurde het echt.

Het eerste slachtoffer, die donderdag 3 februari rond 17.15 uur op de heuvels aan de zijde van de Loevesteinlaan en de Melis Stokelaan liep, werd plots omsingeld door drie jonge mannen. ,,Het slachtoffer moest al zijn spullen afgeven, maar dat weigerde hij”, legt de politie uit. ,,Eén van de jongeren sloeg het slachtoffer vervolgens met een voorwerp op zijn hoofd.”

Volgens het slachtoffer werd hij geslagen met een voorwerp dat op een zwaard leek. ,,Hij zou vermoedelijk met de achterkant van het wapen geslagen zijn.” Na de mishandeling wist het slachtoffer aan de groep te ontkomen en is snel het park uit gevlucht.

Machete
Een dag later, op vrijdag 4 februari, liep een man rond hetzelfde tijdstip op dezelfde plek in het Zuiderpark. ,,Op een gegeven moment werd hij bewust aangetikt door een jongen waarop het slachtoffer omsingeld werd door in totaal vijf personen.”

Hij werd direct door een van hen onderuit geschopt. ,,Toen het slachtoffer op de grond lag werd er een machete getoond en werd er geroepen dat de jongens de spullen van het slachtoffer moesten pakken. Op dat moment liep een vrouw in de directe omgeving waarop de groep besloot te vluchten.” Een andere omstander zag de vijf jongens vervolgens wegrennen richting de Leyweg.

De politie spreekt van heftige incidenten die veel invloed hebben op het veiligheidsgevoel van de parkbezoekers. ,,Wij zouden graag willen weten wie deze mannen, die tussen de 15 en 20 jaar oud worden geschat, zijn.” Mensen die meer weten over de kwestie worden opgeroepen om zich te melden.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nieuws uit Den Haag.

Bericht door Ariel »

Het is nooit een goeie combinatie. Dronken Oost-Europeanen , en moslims. En tijdens ramadan helemaal niet.
Arbeidsmigranten wéér massaal met elkaar op de vuist in Den Haag: ‘Dit gaat een keer écht fout’

Tientallen mensen zijn dit weekend met elkaar op de vuist gegaan in de multiculturele Haagse wijk Transvaal. Bewoners en ondernemers luiden de noodklok, want het afgelopen jaar zijn daar al meerdere massale vechtpartijen geweest tussen groepen arbeidsmigranten. Veel Hagenaars voelen zich steeds onveiliger. ,,Het gaat een keer echt fout.’’

Wat precies de aanleiding was voor de massale knokpartij op de Paul Krugerlaan, is nog niet duidelijk. Volgens een bewoner, die anoniem wil blijven, zouden ‘dronken arbeidsmigranten’ eerst onderling ruzie hebben gekregen en later ook met andere groepen. Op beelden, gemaakt door omstanders, is te zien dat er harde klappen worden uitgedeeld. Een persoon op de grond wordt meerdere keren getrapt. Waar de ruzie over gaat is niet bekend.

Niet serieus genomen
Maar volgens Ahmed el Hadioui van de bewonersorganisatie Transvaal begint het altijd met teveel alcohol en zijn dit soort incidenten tegenwoordig schering en inslag in de wijk, waar veel arbeidsmigranten in veel te kleine woningen zijn gehuisvest. ,,Het is niet de eerste keer dat ze met elkaar op de vuist gaan op die plek. Het is nu aan de lopende band. Wij maken ons daar als bewoners grote zorgen over en hebben dit al meerdere keren aangekaart bij de gemeente. Maar we worden niet serieus genomen.’’

Volgens El Hadioui moet er snel iets worden gedaan aan de huisvesting van deze groep. ,,Het is nu allemaal geconcentreerd op één plek. Ze moeten die mensen meer gaan verspreiden, anders blijf je dit houden.’’

Ondernemer Sunil Prahladsingh klaagt al jaren, samen met de andere ondernemers in de multiculturele winkelstraat, over de toenemende verpaupering van de wijk. ,,Die zorgen zijn alleen maar toegenomen’’, zegt hij somber. ,,Zolang er geen goede handhaving is, loopt het alleen maar nog verder uit de hand.’’

Een andere ondernemer klaagt dat er te veel cafés en bars op de Paul Krugerlaan zijn, waar mensen zich in het weekeinde helemaal vol zuipen. ,,Die lui hebben geen vertier. Die werken doordeweeks en in het weekend gaan ze los. Dat zie je ook in het wijkpark, waar ze dan massaal samenkomen. Vrouwen voelen zich daar niet meer op hun gemak. Er moet nu echt iets gebeuren, want mensen voelen zich niet veilig meer in hun eigen wijk. En voor ons als ondernemers is het ook slecht. Wij hebben flink geïnvesteerd in onze zaken, maar als mensen van buiten de wijk horen dat het hier niet veilig is, komen ze ook niet meer.’’

El Hadioui vreest dat het een keer echt mis gaat. ,,Gelukkig zijn er geen wapens gebruikt, maar dat gaat misschien wel ooit er gebeuren.’’

Gemeenteraadslid Nur Icar (Denk) reed die zaterdagnacht in de straat toen de vechtende mannen voor zijn auto sprongen. Volgens hem ging het om arbeidsmigranten, die dronken waren. Omstanders probeerden volgens hem de boel nog te sussen, maar dat lukte niet. ,,Dat was moeilijk omdat het een hele grote groep was. Iedereen was ook heel hard aan het schreeuwen. De verloedering van de wijken neemt verschrikkelijke vormen aan. Bewoners hebben de indruk dat de gemeente de controle volledig is verloren.’’

Veilig voelen
De politie in Den Haag is een onderzoek gestart naar het incident. Toen agenten op de melding afkwamen, waren de vechtersbazen al vertrokken. Er kon dan ook niemand worden aangehouden. De politie sprak wel een slachtoffer dat flink was toegetakeld, maar die besloot ter plekke geen aangifte te doen. Maar de politie laat het er niet bij zitten. ,,Want we willen dat bewoners zich veilig voelen. We hebben ook beelden opgevraagd uit de buurt. Er hangen daar veel camera’s. Die gaan we uitkijken.’’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nieuws uit Den Haag.

Bericht door Ariel »

Spanningen in een van de meest dichtbevolkte wijken van Nederland nemen toe: ‘Geschiedenis herhaalt zich’

Afbeelding

Het broeit al enkele jaren in Transvaal, een van de meest dichtbevolkte wijken van Nederland. De spanningen in de Haagse buurt tussen de huidige bewoners, veelal (klein)kinderen van de eerste gastarbeiders, en duizenden nieuwe Oost-Europese arbeidsmigranten lopen steeds verder op. Er zijn zelfs al vechtpartijen uitgebroken. ,,Je ziet dat de geschiedenis zich herhaalt.’’

Hoofdschuddend kijkt Ibrahim Boukhalouk naar buiten, waar op straat groepjes Oost-Europese arbeidsmigranten hangen. De Hagenaar heeft de wijk de afgelopen jaren heel snel achteruit zien gaan. Door de komst van duizenden arbeidsmigranten uit onder meer Bulgarije, Roemenië, Polen en Griekenland die vaak met meerdere mensen in kleine woningen zijn gehuisvest, is het straatbeeld compleet veranderd. Niet alleen hangen er veel mannen op straat, pleinen en wijkparken, maar ligt er overal afval en troep op de stoep, en hoor je nauwelijks meer Nederlands buiten.

Pensions
Zelf kwam de Hagenaar in de vorige eeuw ook als arbeidsmigrant naar Den Haag. De komst van deze gastarbeiders van Turkse en Marokkaanse afkomst in de jaren 60 naar deze stad zorgde destijds ook voor onvrede in de wijk. De toen nog jonge mannen, die destijds werden gehuisvest in pensions, hielden er ook andere gebruiken op na dan de oorspronkelijke bewoners. Nu zijn het de kinderen en kleinkinderen van deze gastarbeiders die zich ergeren aan de nieuwe arbeidsmigranten. Toch ziet Boukhalouk een verschil. ,,Wij werkten hard en gooiden geen afval op straat. We liepen ook niet dronken over straat en gooiden alle blikjes op de weg, zoals zij nu doen.’’ Het gedrag van de nieuwe groepen is volgens hem veel asocialer. ,,Ze parkeren zelfs geregeld op mijn invalideplek.’’

Wij waren niet met zoveel in het begin. Dit is extreem

Er is ook een ander groot verschil, vindt hij. ,,Wij waren niet met zoveel in het begin. Dit is extreem. Als je nu naar het wijkpark gaat, schrik je als je ziet hoeveel het er zijn.’’ Hoeveel arbeidsmigranten er precies zijn, kan overigens niemand zeggen. De gemeente schat dat het er zo’n 50.000 zijn. Velen zijn neergestreken in Transvaalkwartier en Groothandelsmarkt, een relatief klein gebied met een officieel inwonersaantal van een ruime 21.000 mensen. Het werkelijke aantal inwoners is echter veel groter, omdat veel arbeidsmigranten zich niet hebben ingeschreven bij de gemeente.

Parken
Vaak wonen ze met meerdere mensen in veel te kleine woningen. Ze brengen hun tijd dan ook vaak buiten op straat door. En dat geeft overlast. ,,Die parken zijn bedoeld voor kinderen om te spelen en voor de bewoners om hun stress kwijt te raken. Maar moeders willen daar niet meer heen’’, weet Boukhalouk. ,,Mijn Nederlandse buurvrouw, een oudere dame, durft niet eens meer naar buiten. Ze is bang. Mijn vrouw gaat ook alleen maar naar buiten met mij erbij. Ze zitten met 8 tot 10 man samen, je komt er soms niet langs. En als je ze aanspreekt, reageren ze niet’’, heeft hij ervaren.

Veel bewoners willen weg uit Transvaal. ,,Maar waar vind je een huis elders? Ik heb ook echt spijt dat ik hier ooit ben komen wonen. Ik had dit niet verwacht.’’ Hij is niet de enige die weg wil. ,,Ik hoor van veel bewoners dat ze willen verhuizen’’, vertelt een bakker van Turkse afkomst in de Kempstraat. De ondernemer, die opgroeide in Transvaal en al 18 jaar een bakkerij runt in deze winkelstraat, merkt de veranderingen ook in zijn zaak. ,,Ik heb bijna geen Turkse klanten meer’’, vertelt hij een beetje somber. En zijn nieuwe klanten besteden aanzienlijk minder, ervaart hij. ,,Al hun geld gaat naar het thuisland. De lokale ondernemers hebben er dus niet heel veel aan. Ze hebben geen binding met de wijk omdat ze ieder moment weg kunnen gaan.’’

Stomdronken
De komst van zoveel nieuwe bewoners uit andere landen, zorgt volgens hem voor veel overlast. ,,Vooral ’s avonds. Dan gaan ze naar de kroeg en worden ze stomdronken. Ze maken dan veel herrie.’’ Ook andere ondernemers en bewoners, die aansluiten bij het gesprek, klagen. ,,Ze hangen rond plantsoenen, vaak in grote groepen. Dat vinden onze meisjes eng’’, zegt een omwonende. De Hagenaars zijn dan ook fel tegen het plan van de gemeente voor een informatiepunt voor arbeidsmigranten in de Kempstraat. ,,Dan wordt het helemaal een drama hier. Veel vrouwen lopen nu al om, omdat ze zich onveilig voelen of worden nagekeken. Zo’n informatiepunt moet je openen op een rustigere locatie in de wijk.’’

De sfeer in de wijk is gespannen. Er hoeft maar iets te gebeuren, of de vlam slaat in de pan, vertellen bewoners. ,,Het is ook logisch. Wij zijn hier geboren en opgegroeid, maar zien dat onze wijk zo achteruit gaat. Dat doet pijn. Laatst hadden we hier nog een grote knokpartij tussen onze jongens en arbeidsmigranten. Die arbeidsmigranten hadden een gehandicapte jongen helemaal kapot geslagen. Dat heeft weer tot een reactie geleid van onze jongeren.’’ Afgelopen weekeinde brak er een enorme vechtpartij uit op het Kaapseplein tussen arbeidsmigranten onderling. En dat gebeurde op een plein waar normaal kinderen moeten spelen, vertellen bewoners. ,,Mensen zijn bang.’’

Tijdens een groot verkiezingsdebat in de Julianakerk deze week drongen bewoners en ondernemers er bij lokale politici op aan om met een oplossing te komen voor de toenemende problemen. Ze pleitten ervoor om de wijk op te nemen in het college-akkoord. ,,Ze moeten nu de komende vier jaar echt wat gaan doen, anders gaat alles naar de klote’’, zegt een man die aanwezig was. ,,Veel bewoners zijn helemaal klaar met de overlast van de arbeidsmigranten. De wijk schreeuwt om aandacht, maar we kunnen het niet alleen. Je zou denken dat de overheid heeft geleerd van het verleden, maar je ziet dat de geschiedenis zich herhaalt.’’

De Haagse oud-wethouder Pierre Heijnen, ooit verantwoordelijk voor onder meer werkgelegenheid en integratie, maakt zich ook zorgen. Hij ziet dat het aantal Oost-Europese arbeidsmigranten de afgelopen jaren enorm is toegenomen, met veel overlast voor bewoners tot gevolg. ,Maar we hebben deze mensen ook hard nodig omdat anders veel werk in de stad en de regio blijft liggen’’, weet de oud-bestuurder. ,,Het zorgt voor overlast omdat ze slecht zijn gehuisvest en niemand naar ze omkijkt.’’ Hij hoopt dan ook dat de partijen die erover gaan er de komende jaren in slagen een oplossing te vinden voor dit probleem. ,,Want dit is een blijvend iets’’, benadrukt hij.

Voorzitter Ton van de Bewonersorganisatie Transvaal Zuid (BTZ) zucht diep als hij naar de situatie in zijn buurt wordt gevraagd. Hij is geboren in Transvaal, maar vertrok daar met zijn ouders toen die het beter kregen. Zes jaar geleden kocht hij er zelf een woning. ,,Met de gedachte: hoe erg kan het zijn. Maar dat heb ik zwaar onderschat.’’ Transvaal is in potentie een superleuke buurt, aldus de voorzitter. ,,Ware het niet dat mensen de deur niet uit durven vanwege al die mannen op straat. Bij mooi weer staan er soms 500 mannen op het Kaapseplein. Op zich is er niks mis mee, mits iedereen zich aan de regels houdt. Maar daar schort het nogal aan.’’

De gemeente zou wat hem betreft veel meer moeten handhaven en het aantal parkeervergunningen moeten terugbrengen tot maximaal twee per adres. ,,Op sommige adressen worden nu soms meer dan tien vergunningen afgegeven. Dat is te idioot voor woorden. Daar moet meer op gecontroleerd worden.’’ En dat geldt eigenlijk voor alles, vindt hij. Zo ligt er overal in de wijk troep op straat. ,,Veel van die arbeidsmigranten koken niet binnen. Het zijn allemaal eenlingen, die buiten de deur eten. Daarom zie je overal consumptieafval liggen. Dat wordt letterlijk op straat gedumpt.’’ De nieuwkomers leggen ook geregeld hun afval naast de ondergrondse containers neer. De gemeente moet hier veel meer aandacht aan schenken, vindt Ton.

Vooral ook omdat deze arbeidsmigranten niet meer weg zullen gaan, denkt hij. Iedereen roept wel dat het om tijdelijke seizoensarbeiders gaat, maar daar zet hij grote vraagtekens bij. Ze verdienen hier namelijk veel meer dan ze ooit in hun thuisland kunnen. Als ze geen komkommers meer kunnen plukken, zoeken ze werk in andere sectoren, weet hij. ,,Het is echt niet zo dat ze in groten getale naar hun thuisland vertrekken.’’

Ondanks alles heeft de Hagenaar goede hoop dat het uiteindelijk goed komt met Transvaal. Hij ziet de oplossing in een betere organisatie van bewoners, die zich sterk maken voor hun buurt. ,,We moeten er samen de schouders onder zetten.’’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nieuws uit Den Haag.

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding
De bouw van Amare houdt de Haagse politiek en de kunstwereld al meer dan tien jaar in z'n greep. In 2009 besluit het toenmalig stadsbestuur dat de zalen die op het Spuiplein stonden, moeten worden vervangen. Ze zouden aan het einde van hun levensduur zijn. Bovendien wil Den Haag Culturele Hoofdstad van Europa worden in 2018. Een heel nieuw kunstcentrum is daarbij een belangrijke troef, is het idee.
En zo kwam er een nieuw gebouw voor de kunsten. Goedkoop was anders, maar ja: 'Culturele Hoofdstad van Europa " is toch geweldig nietwaar?
En het werd duurder dan gedacht.
Dan is al wel duidelijk dat ook dit onderwijs- en cultuurcentrum veel duurder is geworden dan gepland. In plaats van 177 miljoen kost het uiteindelijk 223 miljoen, staat in een kritisch rapport van de Rekenkamer Den Haag.
En nu is het gebouw aan het verzakken. "Niet ernstig" wordt er geroepen.
Twee van die zalen - de concertzaal en de conservatoriumzaal - zijn nu gaan zakken. De matten waarop de fundering rust zijn gaan inklinken, melden ingewijden aan Omroep West. Dat heeft grote gevolgen. Ze zijn daardoor lager komen te liggen ten opzichte van de rest van het gebouw.

Vloerbedekking weggehaald
Dit leidt ertoe dat deuren niet meer goed open en dicht kunnen. Tot nu toe kon dat worden opgevangen door een deel van de vloerbedekking te verwijderen. Maar dat is slechts een tijdelijke oplossing.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/456527 ... -verzakken
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie