Wilders. Een nieuw rechtszaak om minder, minder.

Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wilders. Een nieuw rechtszaak om minder, minder.

Bericht door Pilgrim »

PVV: Maandag uit het leven van een oppositieleider

Geert Wilders: “Sirenes aan en op weg naar de extra beveiligde rechtbank Schiphol. Een maandag uit het leven van een oppositieleider uit Nederland.”
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wilders. Een nieuw rechtszaak om minder, minder.

Bericht door Pilgrim »

Linksfascistische Justitie: Hij zál en móet voor de bijl...

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wilders. Een nieuw rechtszaak om minder, minder.

Bericht door Pilgrim »

Geert Wilders spreekt bij Gerechtshof (03-07-2020)

De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wilders. Een nieuw rechtszaak om minder, minder.

Bericht door Pilgrim »

Aan Geert Wilders

Posted on 4 juli 2020 by Jan Dijkgraaf

Afbeelding

Beste Geert,

Met plaatsvervangende schaamte heb ik gisteren het hoger beroep in de minder, minder, minder-strafzaak tegen jou bekeken.

Vooropgesteld: ik vind het dom dat je in maart 2014 het bijvoeglijk naamwoord ‘criminele’ niet gebruikte om aan te geven wélke Marokkanen je liever kwijt dan rijk was.

Nu gaf je de vijand namelijk munitie.

De vijand is natuurlijk niet het Openbaar Ministerie, maar: Mark Rutte.

Die had jou in 2012 namelijk al een belofte gedaan.

“Ik zal dat partijtje van jou tot nul zetels decimeren”, zei hij.

En toen dat niet via het stemhokje lukte, besloot hij het in eendrachtige samenwerking met de Justitie-ministers Ivo Opstelten, Stef Blok, Ard van der Steur en Ferd Grapperhaus te doen.

Wat we in en na maart 2014 hebben zien gebeuren, vertoont grote gelijkenis met wat er momenteel rond ‘racisme’ gebeurt. Er is een incidentje en vervolgens wordt alles en iedereen (media, politici, BN’ers) in stelling gebracht om er een agenda doorheen te drukken.

De gewelddadige dood van een draaideurcrimineel in Amerika moet leiden tot het herschrijven van onze vaderlandse geschiedenis en miljarden aan herstelbetalingen.

De tussenstand in deze kwestie?

Dat een nakomeling van Ghanese slavenhandelaren die nakomelingen van Nederlanders die géén slaven verhandelden in hun gezicht wil trappen bij de Staatsomroep behandeld wordt als een verzetsheld uit de Tweede Wereldoorlog. En dat een onbenul die poseert met de massamoordenaar Robert Mugabe door de minister van Binnenlandse Zaken trots wordt gepresenteerd als lid van een of andere staatscommissie op het gebied van racisme.

Bij jou is de tussenstand dat je ruim zes jaar nadat je het woordje ‘criminele’ vergat voor de zoveelste keer de extra beveiligde rechtbank bezocht om duidelijk te maken dat Mark Rutte en zijn vriendjes het politieke proces tegen jou hebben aangestuurd.

We weten het allemaal nog wel.

De politiebureaus die opeens de openingstijden verruimden. De voorbedrukte aangifteformulieren waarop mensen alleen nog bij het kruisje hoefden te tekenen. De oproepen in de moskeeën om dat vooral ook te doen. De politiechefs die hoogstpersoonlijk aangiftes gingen zitten opnemen onder het oog van de maar al te bereidwillige media. Burgemeesters die mensen aanmoedigden om vooral de gang naar het politiebureau te maken door zelf demonstratief aangifte te doen (zoals Hubert Bruls van Nijmegen, die in coronatijd het gezicht is van de voorzitters van de Veiligheidsregio’s).

Wie dat circus gadesloeg, had meteen door dat dit allemaal geen toeval was, maar beleid.

Aangestuurd.

Uiteindelijk: vanuit het Torentje.

Alleen al door alle leugens, verdraaiingen, doofpotten en onvindbare documenten daarna weten de volgers van de landelijke politiek dat Mark Ruttes handtekening op dit dossier staat.

Klassiek Rutte is het allemaal.

De vraag is nog slechts of het Gerechtshof zich uiteindelijk, net als de rechtbank, voor het karretje van de minister-president laat spannen en jou schuldig bevindt.

Zo nee, dan kunnen we nog een béétje vertrouwen hebben in de rechtsstaat.

Zo ja, dan moeten we helaas constateren dat NSB-gedrag van burgers, politieagenten, burgemeesters en politici loont.

Ik denk dat we allebei ons geld, met pijn in het hart, op de tweede optie zouden zetten als we moesten wedden en niet naast ons vertrouwen in de rechtsstaat ook nog ons geld kwijt wilden raken.

De Arie Boomsma’s zijn aan de winnende hand in dit land.

Groet,

JanD

https://www.briefjevanjan.nl/aan-geert-wilders-5/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wilders. Een nieuw rechtszaak om minder, minder.

Bericht door Pilgrim »

Opnieuw voor de rechter in een politiek proces

De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wilders. Een nieuw rechtszaak om minder, minder.

Bericht door Ariel »

Wilders: ’Pure heksenjacht, ik wil niet alle Marokkanen het land uit hebben’

De langslepende ’minder Marokkanen’-rechtszaak tegen Geert Wilders is volgens de politicus een ’pure heksenjacht en een jarenlange hetze’ geweest.

Dat zei hij op de laatste dag van zijn zaak bij het gerechtshof in het extra beveiligde justitieel complex op Schiphol. Het hof doet 4 september uitspraak.

De politicus zei verder: „Nog nooit ben ik, behalve hier, een racist genoemd. Voorzitter, leden van het hof, ik zou ook haat hebben gezaaid tegen Marokkanen, mijn toehoorders hebben opgehitst, de goede naam van Marokkanen hebben aangetast. Wie verzint zo iets? Wat heb ik nou eigenlijk gezegd?”

Wilders vindt zichzelf ernstig beknot in zijn vrijheid. „Als gekozen politicus moet ik kunnen zeggen dat Marokkanen zo’n beetje in alle statistieken oververtegenwoordigd zijn. Dit is mijn laatste woord maar ik zal nooit zwijgen. Ik ben de knip voor de neus niet waard als ik zwijg over het Marokkanenprobleem.”

Hij vervolgt: „Ik haat niemand, ik verafschuw discriminatie. Ik heb geen hekel aan alle Marokkanen noch wil ik alle Marokkanen het land uit hebben Maar we hebben wel een levensgroot probleem met Marokkanen en de Islam.”

Wilders vroeg het hof om vrijspraak. „Ik heb niets verkeerd gezegd. Laat het debat waar het thuishoort, in het parlement.”

Het proces sleept zich al jaren voort. De PVV’er staat terecht voor uitspraken die hij in maart 2014 deed. Tijdens een bijeenkomst in maart van dat jaar stelde de politicus zijn publiek drie vragen: of ze meer of minder Europese Unie, Partij van de Arbeid en ten slotte Marokkanen wilden. Het publiek scandeerde steeds harder „Minder! Minder!” als antwoord. Daarmee zette de PVV’er volgens het Openbaar Ministerie aan tot haat.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wilders. Een nieuw rechtszaak om minder, minder.

Bericht door Ariel »

Geen extra onderzoek in zaak-Wilders, uitspraak volgt op 4 september

Het gerechtshof Den Haag zal op 4 september uitspraak doen in het ‘minder-Marokkanen-proces’ tegen Geert Wilders. De rechters vinden het niet nodig om nog aanvullend onderzoek te laten doen of meer informatie te vergaren in verband met het proces, zeiden ze woensdag in het extra beveiligde justitieel complex op Schiphol. Dat betekent dat er na zes jaar een einde komt aan de zaak.

Het hof wees woensdag verzoeken van de verdediging af om nog meer stukken aan het strafdossier toe te voegen. Het ging onder andere om ongelakte versies van documenten die al deels in het dossier zijn opgenomen.

‘Als het moet geef ik mijn leven voor de vrijheid van dit land’
Wilders kreeg daarop het laatste woord. Hierin benadrukte de politicus ‘hoe onwerkelijk’ het is om in de rechtszaal te staan. “In hetzelfde gebouw als waar de Mocromaffia moest verschijnen. Maffiabazen en terroristen.” De PVV-leider is van mening dat justitie zich de afgelopen jaren met ‘echte criminelen’ bezig had moeten houden. “Wat heb ik gedaan? Ik heb een vraag gesteld. Ik heb mijn vak als volksvertegenwoordiger uitgeoefend. Dit is een politiek proces over politieke uitspraken.”


“Als het moet geef ik mijn leven voor de vrijheid van dit land. Dit is mijn laatste woord. Maar ik zal nooit zwijgen.” Wilders sloot af met een oproep aan het hof: “Laat u niet lenen voor een politiek proces.”

Het hof zal zich nu over alle standpunten en stukken gaan buigen, zei de voorzitter. Het onderzoek is wat betreft de rechters klaar, maar omdat het zo’n omvangrijk dossier is, zal het onderzoek niet woensdag al officieel worden gesloten maar naar verwachting op 24 augustus. Dat is een formaliteit, waarbij Wilders niet aanwezig zal zijn, gaf hij aan.

‘Meer of minder Marokkanen’
Het proces sleept zich al jaren voort. De PVV’er staat terecht voor uitspraken die hij in maart 2014 deed. Tijdens een bijeenkomst in maart van dat jaar stelde de politicus zijn publiek drie vragen: of ze meer of minder Europese Unie, Partij van de Arbeid en ten slotte Marokkanen wilden. Het publiek scandeerde steeds harder “Minder! Minder!” als antwoord. Daarmee zette de PVV’er volgens het Openbaar Ministerie aan tot haat.

Bedreigingen
De dag voordat Wilders in de rechtszaal verscheen deelde hij op Twitter een video waarin hij bedreigingen voorleest die aan hem gericht zijn. Het gaat om teksten als ‘ik vermoord je, kankerrat’ en ‘als ik je tegenkom, steek ik je dood’.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wilders. Een nieuw rechtszaak om minder, minder.

Bericht door Pilgrim »

LAATSTE WOORD GEERT WILDERS 8 JULI 2020, JUSTITIEEL COMPLEX SCHIPHOL

De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Wilders. Een nieuw rechtszaak om minder, minder.

Bericht door King George »

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wilders. Een nieuw rechtszaak om minder, minder.

Bericht door Ariel »

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wilders. Een nieuw rechtszaak om minder, minder.

Bericht door Ariel »

Wilders maakt goede sier met ingezonden brief ex-agente, maar bestaat zij wel?

Geert Wilders maakte er op Twitter meteen goede sier mee: de ingezonden brief van ex-politieambtenaar Lies van der Rei die maandag in het AD stond. Daarin vertelt zij hoe de aangiftes tegen zijn ‘minder-Marokkanenleus’ werden geënsceneerd. Wilders zoekt haar nu. Maar: bestaat Lies van der Rei wel?

,,De politie geeft het nu zelf ook toe: de aangiftes tegen mij waren wel degelijk geënsceneerd. Ik hoop dat de rechters dit lezen. Dit proces is een schandvlek voor onze rechtsstaat.”

Geert Wilders ging er afgelopen maandag aardig mee aan aan de haal, de brief van Lies van der Rei uit Venlo. Lies schreef dat ze werkt als ‘medewerker intake en service’ bij de politie. En dat veel allochtonen na de ‘minder minder-uitspraak’ van Wilders aan de balie kwamen.

‘De meesten wisten niet wat ze kwamen doen’, schrijft Lies. En verder: ‘Ze spraken niet of nauwelijks de Nederlandse taal... Zij gaven een formulier af waar de aangifte over ging. De meesten konden nog net ‘aangifte Wilders’ zeggen. Die aangiftes waren wel degelijk geënsceneerd.’

Lies van der Rei
Het wekte de interesse van Geert Wilders zelf, die weer midden in zijn ‘minder-Marokkanen-proces’ zit. Dat er rare aangiftes zijn gedaan tegen hem, was al bekend overigens. En voor het proces maakt het niet uit. Maar toch, een agent die zelf toegeeft dat er nepaangiftes waren, kan Wilders helpen. 4 september is de uitspraak.

Maar Lies van der Rei, bestaat die nou wel? Ze blijkt totaal onvindbaar via Google en nóg verdachter: de naam ‘Van der Rei’ komt niet voor in de familienamenbank van het Meertens Instituut.

De brief kwam binnen per mail, een hotmailaccount, dat riekt ook al naar nep. Ze reageert een dag lang niet op ons belverzoek. Maar via haar mailadres stuitten we wel op wat advertenties op Marktplaats.

En vervolgens op haar Facebookaccount. En wat dus haar echte naam lijkt te zijn. En dan gaat de telefoon. ,,Met Lies van der Rei, u had gevraagd of ik wilde bellen...”

Lies bestaat echt. Ze heet alleen anders. Haar echte naam heeft er wel iets van weg, maar u kunt puzzelen wat u wilt: dat gaat niet lukken. En ze woont ook niet in Venlo. Niet eens in Limburg.

De commotie over haar brief is langs haar heen gegaan. ,,Ik zie ‘t nu ja, dat Wilders hem gebruikt.” Ze heeft bewijs genoeg dat ze echt aan die politiebalie heeft gewerkt. Ze kent Geert niet. ,,Maar ik lees al jaren over dat proces en dit zat me al jaren dwars.”

In haar vele jaren bij de politie had ze nog nooit zó aangiftes opgenomen. ,,Van hogerhand werd tegen ons gezegd: neem élke aangifte op”, vertelt Lies. ,,Maar praten met die mensen was onmogelijk. Dus we pakten die papieren maar aan en klaar. Dat is niet zoals het hoort. Ik stem geen PVV, ik vind óók dat Wilders vaak beter andere bewoordingen kan gebruiken, daarom bereikt hij mij ook niet. Maar hier komt gewoon mijn rechtvaardigheidsgevoel om de hoek kijken.”

Inmiddels werkt ze niet meer bij de politie, maar dat heeft niets met Wilders te maken. Nu het minder-Marokkanenproces weer in het nieuws is, wilde ze één keer haar mening kwijt. Anoniem. Dat Wilders en de PVV contact met haar willen, dat Wilders’ advocaat Knoops haar ook graag zou spreken, laat ze allemaal aan zich voorbij gaan. ,,Hiermee moeten ze het doen.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Wilders. Een nieuw rechtszaak om minder, minder.

Bericht door King George »

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Wilders. Een nieuw rechtszaak om minder, minder.

Bericht door King George »

Wilders vraagt in laatste woord om vrijspraak na ‘bewijs’ uit ingezonden brief AD

UPDATE/VIDEO Geert Wilders heeft andermaal gevraagd zijn ‘minder Marokkanen’-proces te staken, omdat hij meent dat het Openbaar Ministerie het recht heeft verspeeld om hem te vervolgen. Het draait daarbij om een ingezonden brief in het AD.


Tobias den Hartog 24 aug. 2020
Laatste update: 15:03


Wilders zei dat vandaag in zijn laatste woord in de zaak, tijdens de ontknoping van zijn slepende proces.

De politicus verwijst naar een brief die een voormalig agente vorige maand stuurde aan het AD, waarin ze schreef dat zij als politiemedewerker veel aangiftes tegen Wilders heeft moeten opnemen van mensen die ‘niet of nauwelijks’ de Nederlandse taal spraken. ‘De meesten konden nog net ‘aangifte Wilders’ zeggen. Die aangiftes waren wel degelijk geënsceneerd’, schreef ze.

Volgens Wilders bewijst de brief dat hij geen eerlijk proces heeft gekregen en dat het politie-onderzoek gestuurd werd. ,,Het is georkestreerd. Wij en u als rechters zijn om de tuin geleid”, aldus Wilders.


AD
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wilders. Een nieuw rechtszaak om minder, minder.

Bericht door Pilgrim »

Wilders wijst op recente rellen in nieuw slotwoord 'minder-Marokkanen-proces'

24 aug 2020

Afbeelding

Geert Wilders had vandaag nogmaals het laatste woord tijdens de afronding van zijn strafzaak in hoger beroep omtrent zijn 'minder Marokkanen'-uitspraak. Dat deed hij voor een tweede keer omdat er nieuwe bewijsstukken zijn toegevoegd aan het dossier. In het slotwoord verwees de politicus ook naar recente rellen in Den Haag en Utrecht.

De rechtbank veroordeelde Wilders in 2016 voor groepsbelediging en het aanzetten tot discriminatie, maar legde geen straf op. Zowel het OM als de politicus ging in beroep. Wilders vindt dat hij ten onrechte wordt vervolgd. Het Openbaar Ministerie zou daarom volgens hem niet-ontvankelijk verklaard moeten worden.

Nieuwe bewijsstukken
Na het vorige slotwoord van Wilders begin juli, zijn er door de verdediging nieuwe stukken toegevoegd aan het dossier. Dit gebeurde met goedkeuring van het OM. Het gaat om een brief aan het AD van een politiefunctionaris en een artikel erover in de krant. Ook de reactie van het OM is toegevoegd.

In zijn slotwoord citeerde Wilders de politiefunctionaris:

"Veel allochtone mensen kwamen ten tijde van de uitspraak van Wilders aan de balie. De meesten wisten niet wat ze kwamen doen. Veel spraken niet of nauwelijks de Nederlandse taal. Als we vroegen waar ze voor kwamen, konden ze dat niet zeggen. Ze gaven dan een formulier af waarop stond waar de aangifte over ging. De meesten konden nog net 'aangifte Wilders' zeggen. De aangiftes waren wel degelijk geënsceneerd. Wilders had zijn woorden misschien anders kunnen gebruiken, maar er is op aangiftes aangestuurd. Wij waren verplicht ze op te nemen."

Volgens Wilders ondersteunen de stukken het verweer van de verdediging dat er is aangemoedigd om aangifte te doen. "Met soms de burgemeester voorop." Ook zegt Wilders dat de politie met voorgedrukte aangifteformulieren naar de moskee is gegaan. Volgens Wilders was er ook sprake van politieke beïnvloeding. Hij is ervan overtuigd dat toenmalig minister van Justitie Opstelten een stevige vinger in de pap heeft gehad om hem te vervolgen. Het OM heeft dat steeds met klem tegengesproken.

De PVV-leider staat terecht voor uitspraken die hij in maart 2014 deed. Op een verkiezingsbijeenkomst stelde de politicus zijn publiek drie vragen: of ze meer of minder Europese Unie, Partij van de Arbeid en ten slotte Marokkanen wilden. Het publiek scandeerde steeds harder "Minder! Minder!" als antwoord. Wilders zei vervolgens: "Dan gaan we dat regelen." Daarmee zette de PVV'er volgens het OM aan tot haat.

Reljongeren
Wat Wilders betreft wordt het OM dus niet-ontvankelijk verklaard. Maar als er toch een oordeel komt, dan kan dat volgens de PVV'er niets anders zijn dan vrijspraak. "Kijkt u naar wat er de afgelopen weken in steden en wijken is gebeurd. Van Utrecht, Kanaleneiland, tot Den Haag, Schilderswijk. Maar ook in zoveel andere plaatsen en wijken van Nederland. Onze straten stonden soms letterlijk in brand. Buurten zijn onveilig gemaakt. De politie bekogeld."

[Zie video op de site.]

Wilders zei wel dat het "natuurlijk niet" uitsluitend Marokkanen waren die dat doen. "Maar het was wel de meerderheid. Zelfs de Marokkanen zelf zeggen nu op de televisie dat er in Nederland sprake is van een Marokkanen-probleem. En dat is precies het probleem dat ik heb bedoeld", zegt Wilders, die ook wijst op stukken waaruit dat zou blijken.

"Marokkanen zijn in vrijwel alle verkeerde statistieken als criminaliteit, uitkeringsafhankelijkheid en terreur oververtegenwoordigd. Dat is geen mening maar een feit", aldus Wilders.

"En nogmaals, ik zeg opnieuw niet - en dat heb ik ook nooit gezegd - dat alle Marokkanen niet deugen of crimineel zijn. Dat zou aperte onzin zijn. Ik heb niet iets tegen alle Marokkanen. Maar ik benoem wel al jarenlang dit maatschappelijke probleem. Dat is ook mijn taak als politicus en ik draag daar democratische oplossingen voor aan."

Het hof doet op 4 september uitspraak in het 'minder-Marokkanen-proces'.

https://nos.nl/artikel/2345243-wilders- ... roces.html
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Wilders. Een nieuw rechtszaak om minder, minder.

Bericht door King George »

Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wilders. Een nieuw rechtszaak om minder, minder.

Bericht door Ariel »

zucht.....Hof: Wilders schuldig aan groepsbelediging, geen straf

Het OM veegt zijn eigen padje schoon
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wilders. Een nieuw rechtszaak om minder, minder.

Bericht door Ariel »

Hof: Wilders schuldig aan groepsbelediging, geen straf

Ruim zes jaar na de omstreden ’minder Marokkanen’-uitspraak heeft het Hof vrijdag uitspraak gedaan in het proces tegen PVV’er Geert Wilders. Wilders werd schuldig bevonden aan groepsbelediging tijdens de uitslagenavond, hij krijgt echter geen straf. De politicus werd vrijgesproken voor aanzetten tot discriminatie en haat en voor groepsbelediging op de markt.

Het Hof vindt dat de Marokkanen-uitlatingen van Wilders onnodig grievend waren. „Hij deed zijn uitlating over een minderheidsgroep, zonder uitleg of nadere motivering. En hij liet zich negatief uit voor het oog van de camera’s”, aldus de rechter. „Bovendien wist Wilders na zijn woorden op de markt al dat zijn uitspraken tot beroering zouden leiden.” Hij is te ver gegaan, concludeert het Hof.

De uitlatingen van Wilders vond het Hof op zichzelf niet beledigend. „Dat zijn ze wel in de context waarin ze werden geuit. Het ging om het in diskrediet brengen van een hele bevolkingsgroep”, las de rechter voor in de verklaring. „Wilders heeft de groep Marokkanen collectief getroffen.” Het beledigende karakter van de uitspraken staat volgens justitie vast.

’Vrijheid van meningsuiting heeft grenzen’
Een politicus moet in het kader van het maatschappelijk debat uitlatingen kunnen doen die kwetsend, shockerend of verontrustend zijn, zei het Hof. „Maar een politicus heeft ook een bijzondere verantwoordelijkheid en vrijheid van meningsuiting heeft grenzen.”

De stelling van de verdediging en Wilders dat dit een politiek proces is en dat daarom het OM niet ontvankelijk zou zijn in de vervolging, wordt door het Hof verworpen. Het Hof oordeelde dat de beslissing voor de vervolging van Wilders bij het OM lag en niet bij het ministerie of de minister.

Er kleven inderdaad politieke aspecten aan de zaak, zei het Hof. De uitspraken zijn gedaan in verkiezingstijd en de verdachte is een politicus.

Willekeur?
Het hof ging vervolgens in op de vermeende schending van het gelijkheidsbeginsel, omdat andere politici niet worden vervolgd voor door hen gedane uitlatingen. Dat andere politici ook uitspraken deden, wil niet zeggen dat ze te vergelijken zijn. Er is geen sprake van soortgelijke gevallen, zegt het Hof. En dus ook niet van willekeur door Wilders wel en andere politici niet te vervolgen.

De PVV-voorman staat terecht voor uitspraken die hij in maart 2014 deed. Tijdens een verkiezingsbijeenkomst stelde de politicus zijn publiek drie vragen: of ze meer of minder Europese Unie, Partij van de Arbeid en ten slotte Marokkanen wilden. Het publiek scandeerde steeds harder „Minder! Minder!” als antwoord. Daarmee zette de PVV’er volgens het OM aan tot haat.

Het proces duurde langer dan gebruikelijk door onder meer steeds nieuw ingebrachte stukken en een wraking. Ook kenmerkte het proces zich door een ongekend felle strijd tussen Openbaar Ministerie en Wilders en zijn advocaat.

In hoger beroep is een geldboete van 5000 euro geëist. De rechtbank veroordeelde Wilders in 2016 voor groepsbelediging en het aanzetten tot discriminatie, maar legde geen straf op. Zowel het OM als de politicus ging in beroep.

Botsingen
Het OM en Wilders botsten geregeld flink met elkaar in de rechtszaal. Volgens Wilders is er sprake van politieke beïnvloeding. Hij is ervan overtuigd dat toenmalig justitieminister Ivo Opstelten een stevige vinger in de pap heeft gehad om hem strafrechtelijk aan te pakken. Het OM heeft dat keer op keer met klem tegengesproken.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wilders. Een nieuw rechtszaak om minder, minder.

Bericht door Ariel »

In totaal 6474 mensen deden aangifte van discriminatie en belediging. Voorgedrukte formulieren lagen in moskeeën, in buurtcentra en bij islamitische slagers en in december 2014 besloot het OM de politicus te vervolgen. Dat was een zelfstandige beslissing, zegt het OM. De aangiften waren niet eens nodig. Datzelfde OM verwees wel steeds naar die aangiften als bewijs voor de enorme maatschappelijke commotie die Wilders had veroorzaakt. Ook nadat bleek dat meerdere aangevers geen idee hadden waarvoor ze tekenden.

Groepsbelediging
Door de rechtbank werd Wilders in december 2016 veroordeeld voor groepsbelediging en het aanzetten tot discriminatie. Hij werd vrijgesproken van het aanzetten tot haat. De geëiste boete van 5000 euro wees de rechtbank af: de veroordeling was voldoende straf.

Wilders ging in hoger beroep. Hij is en blijft van mening dat een discussie over zijn uitspraken thuishoort in de politieke arena en niet in de rechtbank. Tijdens het hoger beroep ging het nauwelijks over de uitspraken. De discussie spitste zich vooral toe op de vraag of toenmalig minister Opstelten van Justitie invloed uitoefende op de beslissing van het OM om Wilders te vervolgen. Nee, zegt het OM. Maar Wilders en zijn verdediging bleken onvermoeibaar in hun zoektocht naar bewijzen van het tegendeel.

Volgens advocaat Geert-Jan Knoops blijkt uit allerlei stukken dat het OM zelf twijfelde over Wilders’ strafbaarheid. Ambtenaren van Justitie zouden zich er actief mee bemoeid hebben „toen ze het gevoel kregen dat het de verkeerde kant op ging.” Dat betekent feitelijk dat niet het OM, maar het ministerie van Justitie besloot dat Wilders moest worden vervolgd. En dat er wel degelijk sprake is van een politiek proces, vindt Knoops, iets wat door het gerechtshof vrijdag werd ontkend.

Er volgde een verwarrende periode waarin het hof de zaak meermalen aanhield om het OM, het departement en minister Grapperhaus te laten graven in bureauladen op zoek naar alle communicatie die betrekking had op de zaak Wilders. Voor Wilders is het duidelijk. „Ik moet me nu al vijf jaar lang verdedigen tegen de rechtsprekende macht én de uitvoerende macht. Poetin kan er nog iets van leren.”

Wilders kan mogelijk nog in cassatie bij de Hoge Raad.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wilders. Een nieuw rechtszaak om minder, minder.

Bericht door Ariel »

Geert Wilders liet weten tegen de uitspraak in cassatie te gaan bij de Hoge Raad.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Wilders. Een nieuw rechtszaak om minder, minder.

Bericht door mercator »

Ariel schreef:
vr sep 04, 2020 2:58 pm
Geert Wilders liet weten tegen de uitspraak in cassatie te gaan bij de Hoge Raad.
Wat heeft dat nu voor zin. Hoe hoger je gaat in de juridische hiërarchie hoe wereldvreemder en linkser. Met op top het Europees hof bevolkt door hippie-rechters die de blanke altijd ongelijk geven.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wilders. Een nieuw rechtszaak om minder, minder.

Bericht door Pilgrim »

Reactie Wilders op vonnis hof
4 sep. 2020

De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wilders. Een nieuw rechtszaak om minder, minder.

Bericht door Pilgrim »

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Wilders. Een nieuw rechtszaak om minder, minder.

Bericht door King George »

Pilgrim schreef:
ma jun 29, 2020 5:18 pm
Linksfascistische Justitie: Hij zál en móet voor de bijl...

Afbeelding
Exact dat.

#Wildersproces #schijnproces #schertsproces #dicastocratie #D’66-rechters #linkse inquisitie
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Wilders. Een nieuw rechtszaak om minder, minder.

Bericht door Mahalingam »

Ariel schreef:
vr sep 04, 2020 2:58 pm
Geert Wilders liet weten tegen de uitspraak in cassatie te gaan bij de Hoge Raad.
En wat komt er na deze Hoge Raad?
Het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens beschermt mensenrechten en fundamentele vrijheden. Zoals: het recht op een eerlijk proces en het recht op vrijheid van meningsuiting. Als iemand vindt dat zijn mensenrechten zijn geschonden, kan hij naar Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (coe.int)
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wilders. Een nieuw rechtszaak om minder, minder.

Bericht door Pilgrim »

"Het is een zwarte dag voor de rechtsstaat" - Binnenhof Report met Thierry Baudet
Ongehoord Nederland - 4 sep. 2020

De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Plaats reactie