Provinciale Statenverkiezingen.

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:Het cordon sanitaire bestaat nu in alle provincies. Nergens komen PVV en FvD aan de bak. Zoalste verwachten. Dat het zo lang duurt komt omdat partijen zich in vreemde krinkels moeten draaien om te kunnen samenwerken tegen PVV en FvD.
Met dank aan de Farizeeër en tollenaar Gert Jan Segers, en iedereen die op de CU gestemd heeft.

Wat een enge man is Judas Segers geworden.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door King George »

Hoezo geen partijkartel?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Ariel »

GroenLinks Limburg wil partijgenoot royeren om samenwerking Forum en PVV

GroenLinks Limburg eist het royement van partijgenoot Carla Brugman nu zij als gedeputeerde wil deelnemen aan het nieuwe provinciebestuur waar ook PVV en Forum voor Democratie kandidaten voor leveren.

Limburg krijgt als eerste provincie ooit een ’extraparlementair college’ met zeven gedeputeerden. Het CDA levert twee mensen, daarnaast vaardigen VVD, PVV en Forum voor Democratie een bestuurder af. Twee ’externen’ maken de ploeg compleet, onder wie Carla Brugman dit tot vorig jaar fractievoorzitter was van GroenLinks Limburg.

Afgehaakt
De linkse partijen haakten tijdens de onderhandelingen af omdat ze niet willen samenwerking met de rechtse partijen FvD en PVV. Het ’extraparlementair college’ heeft geen vast coalitieakkoord en moet voor plannen iedere keer op zoek naar meerderheden.

GroenLinks Limburg is des duivels over de deelname van partijgenoot Brugman. De afdeling Limburg heeft zaterdag tijdens een spoedbijeenkomst besloten dat de politica uit GroenLinks moet worden gezet, bevestigt fractievoorzitter Pepijn Baneke aan De Telegraaf. Het landelijk partijbestuur moet zich nog buigen over het verzoek van de Limburgse afdeling.

Invloed
„We hebben best zin in een bestuurlijk experiment, maar dan wel met een onafhankelijke groep mensen. Dit is de facto een rechts college met CDA, Forum voor Democratie, PVV en VVD”, zegt Baneke. „We verwachten dat GroenLinks niet veel invloed kan uitoefenen op het beleid.”

Brugman heeft aan de regionale omroep L1 duidelijk willen maken dat haar komst juist voor meer diversiteit in het extraparlementair college zorgt. Ze wil naar eigen zeggen een „inclusieve samenleving en een inclusief college.”

Binnen GroenLinks, een partij die zich graag presenteert als tolerant, lijkt heulen met andersdenkenden vaker te worden afgestraft. Zo het gedumpte Kamerlid Zihni Özdil bijna een twitterverbod, nadat extreemlinkse activisten boos waren geworden over een foto waarop Özdil de rechtse denker Sid Lukkassen omhelsde.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Ariel »

Ook in Zuid Holland komt het Forum voor Democratie niet aan de bak. Wat zitten er toch enorm veel galbakken bij het CDA.
Wiegel stapt op als informateur Zuid-Holland

Hans Wiegel is opgestapt als informateur voor een nieuw provinciebestuur in Zuid Holland. Nadat het CDA zich uit de besprekingen had teruggetrokken, zag de oud-politicus er geen heil meer in.

Voor de VVD’er kwam het vertrek van het CDA als een complete verrassing. „De onderhandelingsgesprekken verliepen voorspoedig, open en met wederzijds respect.” Wiegel onderzocht de vorming van een coalitie van FVD, VVD en CDA.

Het afhaken van het CDA maakt het voor hem onmogelijk om verder te gaan als informateur, zegt Wiegel. „Als een van de drie ineens opstapt, valt er weinig meer te onderhandelen en dus restte mij niets anders dan mijn ontslag in te dienen.”

Onder leiding van Wiegel, tevens columnist voor deze krant, zijn „alle mogelijke opties” na de verkiezingen verkend. „Wij vinden het jammer dat dit ondanks de enorme inspanningen van informateur Wiegel niet tot een positief resultaat heeft geleid”, reageert VVD-leider Floor Vermeulen. „Helaas hebben sommige andere partijen formatiegesprekken op voorhand uitgesloten.”

Eerder stapte de lijstverbinding ChristenUnie-SGP uit de onderhandelingen. Tot nog toe werd alleen in Limburg een provinciebestuur met grote winnaar Forum voor Democratie gevormd.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door King George »

Ik hoorde gisteren Hans Wiegel ook op de radio en hij was not amused. En terecht. Het zijn en blijven Judassen en Farizeeërs bij het CDA.

Iets geeft mij in dat het CDA al van kop af aan er op uit was de boel te laten klappen op een door hen gewenst moment. Hans Wiegel heeft de formatieopdracht aan de provincie teruggegeven en kapt ermee als informateur.



Hier de verklaring van Hans Wiegel:
  • BJUSTERBAARLIK''

    Aan de commissaris van de Koning,
    De leden van de Staten van de provincie Zuid-Holland

    Oudega, 12juni2019

    Dames en heren,

    Op 1 april startte ik mijn informatie terzake van het vormen van een nieuw College van Gedeputeerde
    Staten van de provincie.
    De lijn was dat de twee grootste partijen, Forum voor Democratie en de WD, in het College zouden
    plaatsnemen, ieder met twee Gedeputeerden.
    De tweede lijn was het eveneens toetreden tot het Dagelijks Bestuur van de provincie van een aantal
    kleinere fracties, zodat voor een breed College zou kunnen worden gezorgd.
    Ten derde gaf ik aan dat ook met de kleine fracties, die niet in GS zouden plaatsnemen, contact zou
    worden gehouden.
    Mijn eerste verkenningen leidden ertoe dat een aantal fracties, als Groenlinks, D66 en de PvdA, om
    uiteenlopende redenen liet weten niet tot het College te zullen toetreden. Het CDA was daartoe wel
    bereid, de ChristenUnie/SGP sprak zich niet concreet uit.
    Kort daarna besloten FvD, WD en CDA zich te zetten aan het schrijven van een inhoudelijk ontwerpprogram op hoofdlijnen, erop gericht met anderen besprekingen te voeren over hoe de Provincie de
    komende jaren te besturen. Aan de andere fracties werd dat gezonden, met daarbij de uitnodiging tot
    gedachtevorming te komen. Enkele fracties toonden zich daartoe bereid. Anderen, die eerder hadden
    laten weten niet tot het College toe te willen treden, bleven bij hun conclusie.
    Daarop ontstonden contacten met de ChristenUnie/SGP. Die leverden wisselende situaties op. Nu
    eens het gevoel: we komen tot overeenstemming, dan weer twijfel. Totdat de ChristenUnie per brief
    liet weten de besprekingen met FvD, WD en CDA te beëindigen.
    ln de media verschenen vervolgens berichten dat een coalitie waaraan FvD deel zou nemen, mislukt
    was. Daarop besloot ik kenbaar te maken dat de besprekingen werden voortgezet, allereerst met een
    poging enkele van de kleine fracties in de besprekingen over een nieuw College te betrekken. Dat is
    gebeurd. Voordat het echter tot een bespreking is gekomen, liet de fractie van het CDA gistermiddag
    weten zich terug te trekken uit de besprekingen. Het CDA zal uiteraard zelf aangeven waarom.
    Uiteraard maakt dit mijn werk als informateur verder onmogelijk. lk leg per heden mijn functie dus
    neer. Het spijt mij, maar een ander besluit is zinloos.
    Dank voor alle gesprekken die ik mocht voeren. Ook als we het niet met elkaar eens waren, waren die
    open en met onderling respect.
    Tenslotte dank aan de ambtehjk medewerkers die mij hebben gesteund.

    Het ga u allen goed,

    (H. Wiegel)
Laatst gewijzigd door King George op do jun 13, 2019 4:51 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door King George »

Het spelletje dat het CDA hier bij de onderhandelingen met de grootste partij FvD speelt lijkt verdacht veel op het spelletje, dat het CDA speelde bij de overleggen in het Catshuis in 2012, waarbij het CDA willens en wetens de afspraken schond die het CDA met de PVV in het gedoogakkoord gemaakt had en het daarmee voor de PVV onmogelijk maakte om door te gaan met gedogen (van Rutte I). En vervolgens keer op keer blijven roepen dat de PVV de wegloper was...
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Ariel »

King George schreef: En vervolgens keer op keer blijven roepen dat de PVV de wegloper was...
Het is zo wie zo triest dat de PVV niet bij de onderhandelingen in Zuid Holland betrokken werden, omdat het CDA daar bezwaar tegen had.

CDA en PVV hebben ieder 4 zetels. Dus... :nietverstaan:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door King George »

Dus? CDA eruit; PVV erin. Ik zeg: Doen!
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Mahalingam »

Vanwege het cordon sanitair rond de FvD hadden de resterende partijen 5 maanden nodig om compromissen te sluiten (polderen zogezegd).
Coalitie in de provincie Zuid-Holland eindelijk rond, vijf maanden na de verkiezingen
Precies vijf maanden na de Statenverkiezingen presenteren VVD, ChristenUnie/SGP, GroenLinks, PvdA en CDA komende dinsdag het nieuwe coalitieakkoord voor de provincie Zuid-Holland. Daarmee is Zuid-Holland met stip de laatste provincie van het land.

De vijf partijen hebben zes weken onderhandeld over het akkoord waarin het provinciebestuur de koers uitzet voor de komende drie en een half jaar. Daarbij zijn afspraken gemaakt over wonen, economie, klimaat, energie, bereikbaarheid, landbouw, natuur, gezondheid en veiligheid. Ook over de samenstelling van het nieuwe college zijn de partijen het inmiddels eens. Dinsdag worden ook de kandidaat-gedeputeerden gepresenteerd die naar verwachting begin september worden geïnstalleerd.

De nieuwe coalitie kan rekenen op de steun van een minimale meerderheid van 28 van de 55 zetels in Provinciale Staten.
Gaan wij scènes zien waarbij doodzieke leden de vergaderzaal worden binnengereden omdat ze nodig zijn bij stemming om een meerderheid te behouden?

https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20 ... rkiezingen
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door King George »

Geldt dat ook voor "Brenton (Tarrant), waar ben je?" of voor "Anders (Breivik), waar ben je?" Of is dat wat anders?

Docent Universiteit Utrecht niet vervolgd voor tekst 'Volkert, waar ben je?'
https://www.nu.nl/binnenland/6001119/do ... en-je.html
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Ariel »

Terugkeer Edith Schippers leidt tot gejuich bij achterban van ’kwakkelende’ VVD

Voormalig VVD-minister Edith Schippers (58) is in de coronacrisis nog door haar partij gevraagd om terug te keren naar het Binnenhof. Steeds hield zij de boot af. Nu maakt de VVD-coryfee alsnog bekend dat ze haar comeback wil maken, als lijsttrekker voor de Eerste Kamer. Het leidt tot gejuich bij de achterban, die hoopt dat de kwakkelende VVD met Schippers kandidatuur een betere kans maakt bij de Statenverkiezingen in maart.

Officieel is ze het nog niet, maar de kans dat een ander tot lijsttrekker wordt verkozen achten VVD’ers verwaarloosbaar. Want het regent aan verheugde reacties nu Schippers, topvrouw van chemiebedrijf DSM, haar vinger heeft opgestoken om namens de VVD de kar te willen trekken voor de Statenverkiezingen en fractievoorzitter wil worden in de senaat.

Schippers terugkeer komt voor veel liberalen als geroepen. De VVD kwakkelt immers in de peilingen. Leden morren niet alleen achter de schermen, maar ook in het openbaar. Onvrede is er onder andere over het stikstofbeleid, gebroken asielbeloftes en Sophie Hermans die maar niet lekker uit de verf wil komen als fractieleider in de Tweede Kamer.

Vertrouwen in Rutte
Het vertrouwen van kiezers in premier Rutte verkeert bovendien op een dieptepunt. Het merendeel van de VVD-kiezers (54 procent) ziet liever dat een ander het stokje van hem overneemt, bleek recent uit een peiling van EenVandaag. Gevraagd naar wie dat dan moet gaan doen, blijken kiezers vooral in de achteruitkijkspiegel te turen. De zittende VVD-equipe ontlokt weinig enthousiasme. Met stip op één staat voormalig fractieleider Klaas Dijkhof, maar ook Edith Schippers blijkt nog niet uit de VVD-harten verdwenen. Na Dijkhof zien VVD-kiezers het liefste háár de scepter van Rutte overnemen.

De voormalig minister van Volksgezondheid is een vertrouweling van Rutte. Ze staat te boek als kundig, stabiel en bevlogen. En: ze dient de VVD-leider van repliek, als ze dat nodig acht. Zo was het Schippers die haar partij de wind van voren gaf toen bleek dat haar partij in kabinet Rutte II de PvdA de inkomensafhankelijke zorgpremie cadeau had gedaan, een doorn in het oog van liberalen. Ze was zo boos dat ze met opstappen dreigde.

Schippers wordt gezien als gewaardeerd VVD-kanon. Toen voormalig VVD-minister Bruno Bruins midden in de coronacrisis onderuit ging tijdens een debat en met burn-out-klachten thuis kwam te zitten werd ze dan ook gevraagd om zijn plek over te nemen. Maar Schippers besloot om haar huidige baan bij DSM niet aan de kant te schuiven. Het zorgde voor teleurstelling in de partijtop. Dat de partijprominent nu alsnog terugkeert in de politiek zag dan ook lang niet iedereen meer aankomen. Zelf zegt ze erover: „Ik kan vanaf de zijlijn van alles vinden, maar het past beter bij mij om mee te doen.” Haar baan bij het chemiebedrijf houdt ze overigens aan. „Het Eerste Kamerlidmaatschap is voor één dag in de week. Dat betekent dat ik de andere dagen voor DSM blijf werken.”

Partijleiderschap
Schippers bezweert dat het niet haar doel is om naar de senaat te gaan, zodat ze Mark Rutte kan opvolgen mocht hij het bijltje erbij neergooien als partijleider. „Dat is absoluut mijn ambitie niet”. Maar het valt partijgenoten op dat ze het ook niet uitsluit. „Ze komt gewoon een stapje dichterbij”, zegt voormalig Kamervoorzitter Frans Weisglas. Oud-Kamerlid Mark Verheijen ziet het wel zitten. „Hoe meer mensen er voor het partijleiderschap beschikbaar zijn, hoe beter.”

Weisglas noemt het ’mooi nieuws’ dat Schippers lijsttrekker wil worden. De nieuwe partijvoorzitter van de VVD, Eric Wetzels, is ’ontzettend blij’. Die blije gezichten ziet Verheijen alom in zijn partij. „Ik denk dat je met een vergrootglas moet zoeken naar VVD’ers die hier niet enthousiast over zijn.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Ariel »

Goedgekeurd : Nieuwe procedure om De verkiezingsuitslagen 'te corrigeren'

Waarom vertrouw ik dit niet ? :nietverstaan:

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Ariel »

Omtzigt doet niet mee aan Provinciale Statenverkiezingen
Onafhankelijk Kamerlid Pieter Omtzigt doet definitief niet mee aan de Provinciale Statenverkiezingen van 15 maart. Uit diverse peilingen komt naar voren dat kiezers hem graag op het stembiljet willen hebben, maar aan De Telegraaf laat hij weten dat hij het echt niet gaat doen.

De voormalige CDA’er sluit niet uit dat hij op een later moment wel een eigen partij start. „Ik heb me niet ingeschreven voor de Statenverkiezingen. Voor deze verkiezingen ga ik dat niet doen. Op dit moment werk ik als Kamerlid aan concrete plannen voor beter bestuur en bestaanszekerheid in Nederland. Daar focus ik me op.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Ariel »

Afbeelding

Ik mis D66 in dit lijstje.

De versplintering van politiek Nederland in kaart

4 jaar geleden. Kan je zien hoe Baudet zijn partij om zeep geholpen heeft.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Ariel »

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door King George »

Een stem op de VVD gaat dus vol op het orgel van de combi PvdA-Groen Links.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Ariel »

King George schreef:
ma jan 30, 2023 4:16 pm
Een stem op de VVD gaat dus vol op het orgel van de combi PvdA-Groen Links.

Er gaat weer niks veranderen als de peiling van de Maurice de Hond klopt. Het is afwachten en bidden om om kracht. :wink2:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Ariel »

Migratie ligt hypergevoelig in coalitie, partijen sluiten niet-aanvalsverdrag. icon_silent.gif Waarom we de coalitie deze campagne niet over migratie horen
Afbeelding
LOL foto.

Geheime afspraak coalitie: mond dicht over migratie deze campagne

Premier Mark Rutte en de Franse president Emmanuel Macron riepen maandag gebroederlijk op tot een strenger Europees asielbeleid. Een opsteker voor Rutte, die met de Statenverkiezingen in aantocht wel een succesje kan gebruiken na de belofte aan zijn VVD-achterban zich ‘tot het uiterste’ in te spannen om de asielcijfers omlaag te krijgen.

De leiders spraken elkaar in aanloop naar een extra Europese top op 9 en 10 februari. Rutte lobbyt al weken bij andere regeringsleiders voor betere grenscontroles en vaker terugsturen van afgewezen asielzoekers. Hij is niet de enige regeringsleider die het strenger wil. En deze week nog zei de grootste fractie in het Europees Parlement, de christendemocraten, dat het taboe op grenshekken moet worden doorbroken.

Maar waar Nederland in het buitenland bekendstaat als voorvechter van minder migratie, is de discussie in eigen land nog lang niet beslecht. De vier regeringspartijen zitten allesbehalve op één lijn.

Migratie ligt gevoelig
Dit najaar werd zichtbaar hoe gevoelig migratie ligt in de coalitie. Een kabinetscrisis over de opvang van asielzoekers werd afgewend, maar daarmee was het probleem niet opgelost. De VVD-fractie stemde alleen in met gedwongen opvang door gemeenten als het kabinet met maatregelen zou komen om het aantal asielzoekers te laten dalen. ,,Mijn geduld is niet eindeloos’’, dreigde fractievoorzitter Sophie Hermans. Het leidde tot schouderophalen bij D66 en ChristenUnie, die wezen op internationale verdragen. Meer steun was er bij het CDA dat openlijk zei dat Nederland de huidige instroom van migranten niet aankan en dat het ook gaat om arbeidsmigranten, de grootste groep.

De veenbrand in de coalitie werd even gesmoord door een groep ministers aan te wijzen die over het ‘migratievraagstuk’ vergaderden. Een stad per jaar erbij aan nieuwkomers, wat doen we daarmee? Diverse ministers die bij de sessies zaten, vertellen dat die weinig opleverden. ,,We hebben vooral de cijfers geïnventariseerd: om hoeveel asielzoekers gaat het? Hoeveel buitenlandse studenten? Hoeveel arbeidsmigranten? Waar komen die vandaan? En welke regels gelden er nu?’’ zegt een van hen.

In januari ging het overleg naar een hoger niveau toen Rutte en de drie vicepremiers met de verantwoordelijke ministers bijeenkwamen in het Catshuis. Ook daar zijn geen besluiten genomen, vertelt een van de aanwezigen. ,,We hebben vooral vragen uitgezet bij ambtenaren over wat er binnen de huidige wet- en Europese regelgeving mogelijk is.’’

Als de verschil­len in een verkie­zings­cam­pag­ne worden vergroot, wordt het straks alleen maar moeilijker om tot een compromis te komen

Betrokkene
En er werd nóg iets besproken die dag. Met de verkiezingen in aantocht zou migratie niet als verkiezingsthema worden gebruikt. Een soort niet-aanvalsverdrag, al spreken bronnen elkaar tegen over tot hoever de afspraak reikt. Het onderwerp ligt hypergevoelig. Binnen de coalitie geldt migratie als hét grootste risico voor het kabinet om over te vallen. Héél simplistisch gesteld: de VVD wil minder asielzoekers, ChristenUnie wil strengere eisen voor arbeidsmigranten, CDA wil allebei en D66 vindt wel dat er ‘iets’ moet gebeuren, maar benadrukt dat Nederland buitenlandse arbeiders hard nodig heeft.

Als de verschillen in een verkiezingscampagne worden vergroot, wordt het straks alleen maar moeilijker om tot een compromis te komen, licht een betrokkene de radiostilte toe. ,,Als de een roept: minder, is de ander gedwongen te zeggen: nee. En zie daarna nog maar eens water bij de wijn te doen zonder gezichtsverlies.’’

Serieuze poging
Maar dat partijen het nu niet hoog willen opspelen, betekent ook dat ze een serieuze poging doen eruit te komen. Politiek is soms de tijd zijn werk laten doen om tot een oplossing te komen. ,,Voorlopig zijn er dan ook nog geen afspraken te verwachten’’, herhaalt Rutte keer op keer.

Hoe behoedzaam er wordt geopereerd, bleek deze week tijdens een debat over het grote aantal buitenlandse studenten op Nederlandse universiteiten: 115.000 vorig studiejaar. Een Kamermeerderheid wil al sinds 2019 dat er wordt ingegrepen. Maar D66-minister Robbert Dijkgraaf stelde een al lang aangekondigde brief met een visie op dit vraagstuk uit tot medio maart. Na de verkiezingen dus.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Ariel »

Zorgwekkend. Twee zetels erbij voor de VVD, zetel eraf voor de PVV en twee zetels eraf voor JA21? :nietverstaan:

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Provinciale Statenverkiezingen. Teken aan de politieke schandpaal

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Een typisch bekend verschijnsel onder mensen met een zwakke, sterk te beïnvloeden geest. Een groot deel van het Nederlandse volk kiest voor de vijand. Typische NSB-mentaliteit.

Dit is het Stockholm syndroom. Of het Chemberlain-effect.

Bij het Chemberlain-effect denk ik aan het op thee-visite gaan bij Adolf Hitler om erger te voorkomen.

Hoe vind je een NSB-er in deze tijd?
Spoiler! :
Afbeelding

Kijk over de schouder mee van de VVD-kiezer!
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Ariel »

VVD 3 erbij. Hoe dan? :nietverstaan:

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Provinciale Statenverkiezingen. Teken aan de politieke schandpaal

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
wo feb 15, 2023 2:09 am
VVD 3 erbij. Hoe dan? :nietverstaan:
Ik had de mogelijke oorzaak toch uitgelegd?

Afbeelding
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Ariel »

Heel raar. De VVD wil waarschijnlijk geen moeilijke gesprekken voeren met BBB en JA21.
Maar RTL had ook kunnen zeggen..."We gaan door met of zonder VVD. "
RTL schrapt verkiezingsdebat na gedoe om tijdstip en inwisselen CDA voor BBB

Het traditionele verkiezingsdebat van RTL gaat dit jaar niet door. De zender en partijen konden het niet eens worden over het tijdstip en de onderwerpen. Een tweede poging om het debat in de talkshow van Jinek te organiseren mislukte omdat die redactie andere partijen wilde uitnodigen.

RTL wilde over twee weken de zes grootste partijen uit de Tweede Kamer uitnodigen voor een debat, dan ruim twee weken voor de verkiezingen van de Provinciale Staten op 15 maart. De zender bevestigt na bericht van de Volkskrant dat niet alle partijen het eens waren met die timing.

Het alternatief om het debat in de show van Eva Jinek te voeren viel af toen haar redactie andere partijen wilde uitnodigen. Die wilde ook Caroline van der Plas (BBB) en Joost Eerdmans (JA21) bij het debat betrekken, en het CDA laten afvallen. Maar daar was mede-regeringspartij VVD het naar verluidt niet mee eens.

De VVD ontkent in de Volkskrant betrokken te zijn bij het torpederen van het RTL-debat, maar zou in de wandelgangen hebben laten weten geen debat te willen met JA21 en BBB. De reden daarvoor zou zijn dat zij daarvoor op dit moment te weinig zetels hebben.

Op tv zijn wel andere debatten, zoals dat van WNL met lijsttrekkers voor de Eerste Kamer. Vlak voor de verkiezingen, op 13 maart, zijn de landelijke leiders te zien bij EenVandaag, waar overigens ook Van der Plas aanwezig is. Een dag later zijn vertegenwoordigers van twaalf partijen aanwezig bij het slotdebat van de NOS.

Dat het debat bij RTL niet doorgaat, betekent volgens de zender niet dat er nooit meer een verkiezingsdebat zal zijn. RTL zal per verkiezing hierover besluiten. Dat laat het bedrijf weten aan persbureau ANP. ,,In onze lange en mooie traditie van verkiezingsdebatten bepaalt RTL Nieuws wie en hoeveel deelnemers we uitnodigen voor een debat”, laat een woordvoerder weten. ,,Een debat met acht of tien deelnemers vinden we te veel. Voor een televisiedebat van maximaal anderhalf uur werkt het aantal van zes deelnemers het best.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Ariel »

Afbeelding

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Ariel »

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie