Provinciale Statenverkiezingen.

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Ariel »

Ik ben benieuwd. Donderdag zullen we het weten

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Provinciale Statenverkiezingen. NU of NOOIT.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

VVD komt uit op 10 volgens mij.

BBB grootste winnaar met 14 zetels.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Provinciale Statenverkiezingen. Wordt Nederland dommer of verstandiger?

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Afbeelding

Heeft de VVD zich voor deze gelegenheid gesplitst?

In Rechts van VVD en . . . Links van VVD?

De peiling van peil.nl kon niet onbegrijpelijker.

En verder . . . Denk maar niet dat de VVD een dief is van de eigen portemonnee. Misdadiger Mark R. weet wel raad met zijn hobby: de oorlog in Oekraïne. Méér ellende en armoede voor de Nederlander die onderaan de welvaart bungelt.

En wat dankzij Rutte nog in het verschiet ligt: flinke hogere belastingen. Maar dan heeft de politieke rat allang het zinkende schip verlaten met zijn lachende smoelwerk. Nog net kunnen we horen dat hij 'Sorry' zegt, alvorens hij neerstrijkt op een hoge positie in de EU.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Mahalingam »

In de regering medebesturen helpt niet?
Misschien bidden wel?

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
ma mar 13, 2023 7:30 pm
In de regering medebesturen helpt niet?
Misschien bidden wel?
Dit is een extra reden om niet op de CU te stemmen. Denken ze daar nu werkelijk dat bidden voor een overwinning helpt?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Rutte is zelf linkse wolk


Regeringsmisdadiger Mark R. is een magiër waar het aankomt om zijn woordenstroom in vele emmers naar zee te dragen. In dit korte video fragment, waarin hij ontmaskerd wordt als politieke dilettant, krijgt hij niet de kans.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Afbeelding

𝗗𝗘 𝗠𝗜𝗦𝗗𝗔𝗗𝗜𝗚𝗘𝗥𝗦𝗕𝗘𝗡𝗗𝗘 𝗩𝗔𝗡 𝗠𝗔𝗥𝗞 𝗥.

Al bijna 12 jaren is Mark R. de leider van een criminele organisatie die heel sluw steeds van naam veranderde: Rutte-I, Rutte-II, Rutte-III en momenteel in ‘Opsporing Verzocht’ te boek staat als Rutte-IV.

De bezuinigingen op de zorgkosten en de algemene manier waarop een rijk land zoals Nederland met zijn oudste onderdanen omgaat zijn slechts de deksel op de beerput die het brein van deze psychopaat weergeeft.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Ariel »

Terwijl buiten het getoeter van tractoren en geknal van vuurwerk klonk, debatteerden in het Brabantse provinciehuis dinsdagavond nog één keer de landelijke politieke kopstukken voor de Statenverkiezingen. In een laatste poging om de zwevende kiezer te overtuigen, deelden partijleiders plaagstootjes én harde tackles uit. „Ik geloof niet dat de heer Baudet ooit een boer van dichtbij heeft gezien”, sneerde Attje Kuiken (PvdA).

Aanwezigen bij het NOS-slotdebat mochten dinsdagavond een tijd lang het provinciehuis niet verlaten vanwege de honderden boeren met tractoren die zich voor het provinciehuis hadden verzameld. Ook waren er aanhangers van Forum voor Democratie en BVNL. Een aantal actievoerders had omgekeerde vlaggen bij zich.

Aanwezigen bij het NOS-slotdebat mochten dinsdagavond een tijd lang het provinciehuis niet verlaten vanwege de honderden boeren met tractoren die zich voor het provinciehuis hadden verzameld. Ook waren er aanhangers van Forum voor Democratie en BVNL. Een aantal actievoerders had omgekeerde vlaggen bij zich.

Het slotdebat werd gedomineerd door oneliners en harde verwijten over en weer. D66-leider Sigrid Kaag noemde halvering van de veestapel ’een noodzakelijk kwaad’. BBB-voorvrouw Caroline van der Plas herhaalde nog eens dat de dreigende onteigening van boeren van tafel moet. Van der Plas wil dat provincies straks alle ruimte krijgen om zélf te bepalen wat er gebeurt in het landelijk gebied. „We moeten niet meer alles dichttimmeren in een regeerakkoord”, vindt zij.

Ondertussen deed CDA-leider Wopke Hoekstra een verwoede poging om de stem van de afgekeerde plattelander terug te winnen. „De culturele elite negeert de omgekeerde vlaggen”, zei Hoekstra. Daarop wreef Joost Eerdmans (JA21) hem in dat het CDA jarenlang ’machtsfactor nummer 1 op het platteland’ was. „De omgekeerde vlag hangt ook voor uw neus”, sneerde Eerdmans richting de CDA-leider.

NOS-presentator Rob Trip kon aan het begin van het debat overigens even niet op de naam van Hoekstra komen. Ook noemde Trip de kersverse CU-leider Mirjam Bikker even ’mevrouw Dikker’. „Ik kan nog groeien”, erkende Bikker.

Klimaat
D66-leider Kaag en Attje Kuiken (PvdA) drukten armpje over de vraag welke partij het meeste doet voor het klimaat. „Ik zie wel dat het niet makkelijk is voor D66 in dit rechtse kabinet met Rutte”, zei Kuiken. Kaag riep in herinnering dat Nederland lange tijd ’het slechtste jongetje van de klas’ was, ook toen PvdA in het kabinet zat. „Wij praten niet alleen langs de zijlijn over klimaatactie, wij dóén het”, aldus Kaag tegen Kuiken.

Daar plaatste Thierry Baudet (FvD) een diametraal ander geluid tegenover. Hij wil juist dat de kolencentrales weer open gaan en dat de gaskraan in Groningen weer wordt opengedraaid. „Nederland kan het zich niet permitteren om al het gas in de grond te laten zitten”, aldus Baudet.

Volgens Kuiken ’heeft de heer Baudet nooit een boer van dichtbij gezien’. „Misschien heeft hij wel een paar bruine laarzen thuis staan.”

Het was de laatste kans voor partijen om campagne te voeren. Dat er veel op het spel staat, blijkt uit de slotpeiling van Ipsos en EenVandaag. In die peiling staan de coalitiepartijen op fors verlies: D66, CDA en CU zouden zo’n beetje halveren ten opzichte van 2019, terwijl de VVD gelijk blijft. BBB – dat de laatste weken bezig is aan een opmars – strijdt met de VVD om de eerste plaats. Ook het blok van GL en PvdA zou in de Eerste Kamer de grootste fractie kunnen worden, hoewel de ’linkse wolk’ niet meer zetels binnensleept dan in 2019.

Als deze laatste peiling werkelijkheid wordt, is het extreem lastig voor de coalitie om in de senaat een werkbare meerderheid te krijgen. De laatste jaren werd daarvoor regelmatig naar PvdA en GL gekeken, maar straks zijn mogelijk méér partijen nodig om het kabinetsbeleid te stutten. De vraag is of andere partijen zich daarvoor laten lenen. Bij een overdonderende overwinning van BBB ’groeien de zorgen over de bestuurbaarheid van Nederland’, zo zegt een coalitiebron.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Ariel »

:razz: Grappig. Het is net of Thierry Baudet de haren van Caroline aan het fixen is. Maar nee. Het snoertje van zijn telefoon zat in de war.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Ariel »

Voor Kabinet belooft het nog harder zwoegen te worden

Een aardverschuiving. Zo kan de voorlopige uitslag van de Statenverkiezingen gerust genoemd worden. Nieuwkomer BBB raast met een verpletterend groot aantal zetels de senaat binnen. De coalitie lijdt er een zware nederlaag. Het zet extra druk op VVD, D66, CDA en CU die op het landelijk toneel toch al worstelden met probleemdossiers.


Het CDA halveert zo’n beetje, blijkt uit de eerste exitpolls. Ook D66 moet een tegenvallende uitslag zien te verwerken. De CU, waar net een nieuwe leider is aangeschoven, worstelt eveneens. Alleen de VVD weet als coalitiepartij nog een relatief grote schare kiezers te trekken, maar staat ook in de min.

Het belooft dus nog harder zwoegen te worden voor het kabinet om nog belangrijke wetten door de Eerste Kamer te krijgen, zoals de stikstofwet die aanstaande is. Op dit moment heeft de coalitie nog 32 senaatszetels, volgens de exitpoll blijven er daar nog maar 24 van over.

Linksom of rechtsom
Het kabinet lijkt gezien de nieuwste cijfers twee routes te hebben voor een meerderheid. De oude bekende route via PvdA en GL levert volgens de exitpoll genoeg zetels op. Maar rechtsom vallen die zetels nog veel makkelijker te vergaren. BBB heeft in zijn eentje zelfs genoeg zetels om de coalitie te kunnen stutten. De winst van JA21, die op 3 zetels uit lijkt te komen, is daar niet eens voor nodig.

Voorafgaand aan de Statenverkiezingen werd het dreigende verlies aan senaatszetels door de coalitie gebagatelliseerd. Het kabinet is het inmiddels gewend om geen meerderheid te hebben in de Eerste Kamer. Plannetje voor plannetje wordt door het kabinet bekeken of er in de oppositie voldoende zetels bijeen kunnen worden gesprokkeld, soms over links, soms over rechts, soms met een mix daarvan.

VVD en CDA lieten oren hangen naar Kaag
VVD en CDA lieten de afgelopen periode de oren geregeld hangen naar Sigrid Kaag die een grote voorkeur heeft voor regeren over links. Maar dat pad lijkt gezien de exitpoll moeilijker begaanbaar geworden. Het negeren van BBB is weliswaar mogelijk, maar met het oog op monsterzege precair. De kiezer heeft immers een duidelijke boodschap afgegeven. Die vraagt om een stevige vinger van Van der Plas in de pap.

Het belooft dan ook een heet politiek jaar te worden. Het coalitieviertal ligt nu vaak met elkaar in de clinch. Stikstof en migratie zijn hoofdpijndossiers, op het terrein van klimaat en de overheidsfinanciën moeten binnenkort eveneens complexe knopen worden doorgehakt. Een ongeluk zit in een klein hoekje, fluisterden ingewijden al eerder De Telegraaf in het oor.

Zorgen over stabiliteit coalitie
De laatste tijd klinken de zorgen over de coalitiestabiliteit steeds openlijker. Rutte, Hoekstra, Kaag: waar de partijleiders voorheen altijd behendig om het k-woord heen dansten, zeggen ze inmiddels alle drie publiekelijk dat een kabinetsval niet uit te sluiten valt.

Voor de PVV waren de verwachtingen in aanloop naar de Statenverkiezingen hooggespannen, maar de partij van Geert Wilders komt slechter uit de verf dan gedacht. De SP van Lilian Marijnissen krijgt de zoveelste opdoffer. Sinds haar aantreden heeft ze nog geen groene cijfers weten te noteren.

De partij van Wopke Hoekstra krijgt een optater van jewelste te verwerken. De CDA-voorman verbindt er geen conclusies aan, liet hij weten. Hoekstra wil van opstappen niet weten, hij wil blijven knokken voor herstel. „Straat voor straat, huis voor huis.”

Koude kermis voor GL en PvdA
Jesse Klaver (GL) en Attje Kuiken (PvdA) dachten met hun fusieplannen en neppe tweestrijd met de VVD in aanloop naar de verkiezingen hoge ogen te gooien. Ze kwamen van een koude kermis thuis. Amper groei noteerde hun linkse wolk. Klaver probeerde het plusje van PvdA zelfs als zege te verkopen.

D66-leider Sigrid Kaag vindt dat haar partij „best tevreden” mag zijn dat zij „ondanks alle tegengeluiden” zes zetels lijkt te behalen in de Eerste Kamer. Dat zou een verlies betekenen van een zetel.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Ariel »

PvdA en GL balen van uitblijven ’fusiebonus’: ’Ik moet dit even verwerken’

Van onze verslaggevers PvdA en GL – die voor het eerst één senaatsfractie vormen – doen het lang niet slecht, maar ook niet veel beter dan bij de vorige Statenverkiezingen. In het Haagse cultuurpaleis overheerst verbazing over de monsterzege van BBB. ,,Ik moet dit even verwerken”, zegt een GL-lid in een knalrode jurk.

Ze hoopten op een links feestje. Honderden PvdA’ers en GL’ers juichen als woensdagavond blijkt dat de partijen samen mogelijk de grootste fractie in de senaat vormen: dáár was het partijleiders Attje Kuiken (PvdA) en Jesse Klaver (GL) om te doen. Maar de uitslag blijkt too close to call: ook BBB dingt mee om de hoofdprijs in de Eerste Kamer.

Die monsterzege van BBB komt hard binnen bij de ‘linkse wolk’. ,,Ik moet dit even verwerken”, zegt een GL-lid in knalrode jurk. Mensen slaan hun hand voor de mond als de BBB-resultaten op een scherm verschijnen. PvdA-leider Kuiken noemt het ‘bijzonder’ dat haar partij – voor het eerst in jaren – mogelijk een zeteltje wint. ,,Het wordt spannend of de coalitie nog over links kan in de senaat”, zegt PvdA-Tweede Kamerlid Kati Piri. ,,Dan moet de coalitie misschien ook steun zoeken bij Volt”, voorziet ze.

Het lijkt erop dat GL en PvdA zich handhaven in de Eerste Kamer: bij de verkiezingen in 2019 scoorde ze samen 14 zetels. Dat resultaat lijkt te worden geëvenaard. Ook als er een zetel voor het duo bij komt, blijft de gehoopte ‘fusieknaller’ uit. Terwijl de coalitiepartijen een enorm pak slaag krijgen, profiteert links niet.

Pijn
En dat doet pijn. ,,Ik had op meer gehoopt”, zegt PvdA-lid Pepijn Lewis uit Haarlem. ,,Maar ik was hier al wel een beetje bang voor. Mensen die hard roepen dat de linkse samenwerking automatisch voor extra zetels zorgt, geloof ik niet zo.” Volgens Lewis – die op de PvdA-lijst voor het waterschap staat – zijn PvdA en GL nog altijd ‘twee verschillende families’. ,,Een fusie hoeft van mij niet zo.”

GL-lid Joep van Kessel uit Leiden vindt juist dat zijn partij ‘zo snel mogelijk’ moet samengaan met PvdA. ,,Kijk naar de uitslag, er is juist te veel versplintering. Pas als we écht een blok vormen, kan links verschil maken. Nu staan er nog altijd twee partijen op het stembiljet. Dat is niet goed.”

Wennen
Voor het eerst hielden GL en PvdA sámen een uitslagenavond, in het Haagse cultuurpaleis Amare. Dat was best even wennen. Want hoewel het soms lijkt alsof de twee partijen al lang en breed zijn gefuseerd, is dat absoluut nog niet het geval. ,,Het is best lastig te zien wie van welke partij is”, zegt PvdA-partijvoorzitter Esther Mirjam-Sent. ,,Dat is voor ons een spelletje: wie is van GL en wie is van PvdA”, grapt ze.

De gezamenlijke fractie die de ‘linkse wolk’ zal vormen in de senaat zien veel PvdA’ers en GL’ers als ‘een experiment’. Bevalt het? Dan komt er misschien een gezamenlijke lijst voor de Tweede Kamerverkiezingen, die gepland staan in 2025. Maar dan moeten GL en PvdA nog wel de nodige meningsverschillen overbruggen. Dat werd pijnlijk duidelijk in de afgelopen campagne: waar Kuiken (PvdA) in een tv-debat zei voorstander te zijn van asieldeals met andere landen – zoals Turkije – zei Klaver (GL) resoluut ‘nee’.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Ariel »

VVD oogt stoïcijns na triomf nieuwkomer: heeft de partij de BBB onderschat?

Er was bier en de schalen met bitterballen gingen rond. Een typische VVD-avond, zo op het eerste oog. Maar wie goed oplette, merkte her en der onzekerheid over de aanstaande verkiezingsuitslag. Gelijk blijven zou al mooi zijn, zeiden Kamerleden, maar zelfs dat lijkt niet te lukken.

„We hadden graag winst gewild, maar we hebben een half procent achteruitgang”, stelt Rutte nuchter vast.

Stikstofminister Christianne van der Wal maakt zich kort voor negenen ook geen zorgen. Ze voelt hooguit een beetje opwinding vanwege de verkiezingsavond. En de gevolgen voor haar beleid bij een eclatante zege voor de BBB? Ook daarover maakt ze zich niet druk. Want: „Partijen doen wel alsof het zo is, maar dit beleid is geen partijpolitieke keuze.” Hoe groot ze ook worden, BBB zal wel mee moeten in het beleid, is haar stoïcijnse boodschap.

Die coalitie krijgt het nu nog zwaarder in de senaat. Al stippen VVD’ers aan dat ze vier jaar geleden ook hun meerderheid verloren. Maar, zegt Van der Wal: „Die hadden we daar tot vandaag ook niet.” Rutte weet: „Dat betekent nog meer telefoontjes plegen.” Hij heeft vaker met dit bijltje gehakt, en voegt dus toe: „Het is te doen.”
Met de verpletterende verkiezingsoverwinning wil BBB de rust terug in de agrarische sector en het vertrouwen herwinnen bij de burger. Boegbeeld Caroline van der Plas moet tegelijk de rust zien te bewaren in een partij die is gegroeid als kool. „Ik heb geleerd van Fortuyn.”

Behalve in de senaat zal de invloed van BBB in de Tweede Kamer volgens Van der Plas ’steeds groter’ worden. Schampere opmerkingen over ’triple B’ die VVD-leider Rutte en CDA-minister De Jonge nog geen jaar geleden maakten, lijken nu moeilijk voorstelbaar. „We zijn beschimpt, uitgelachen en genegeerd”, zegt Van der Plas nadat ze buiten haastig een sigaret heeft gerookt. „Nou, wie nu wordt genegeerd, dat is de coalitie.”

Intussen mag Van der Plas nadenken over haar volgende zorg: de boel bij elkaar houden. Want hoe voorkomt BBB ruzies die andere snelgroeiers de das om deden? Hoe houdt zij politieke fortuinjagers in toom die op het succes zijn afgekomen? „We hebben veel geleerd van het verleden. Pim Fortuyn had de pech dat hij net voor de verkiezingen uit Leefbaar Nederland was gezet. Hij had geen organisatie, geen vrijwilligers, geen bestuur, noch gevoel voor het op poten zetten daarvan. Dat speelt bij ons allemaal niet.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Ariel »

Nou ja. We hoeven niet te vragen wie de Provinciale Statenverkiezingen gewonnen heeft. Dat is dus ons Lientje met haar BBB.

Jammer dat de PVV in heeft moeten leveren. Veel van zijn stemmen zijn naar de BBB gegaan. Ik weet niet of dat slim was, want Lientje heeft toch iets andere ideeën over islam en asielzoekers.

Maar ja. Misschien komen de stemmers terug naar de PVV als er tweede kamer verkiezingen zijn.

Twitter staat weer bol met berichten dat er gefraudeerd met het tellen van de stemmen . Vooral FvD stemmers zijn ontzet over de uitslag, en roepen "fraude, fraude" omdat ze niet geloven dat hun Thierry nu maar 2 zetels overheeft in de eerste kamer in plaats van de 12 van de vorige verkiezingen.

Ik denk maar zo, de laatste jaren had Thierry maar 1 zetel, dus heeft hij winst.

Het is balen dat GroenLinks/PvdA ook samen een meerderheid vormen. Rutte is van mening dat: Rutte: "Kabinet kan met deze uitslag de komende jaren stabiel blijven."

Ik maak me zorgen dat er voorlopig niets, maar dan ook niets gaat veranderen dank zij de steun van het duo GroenLinks/PvdA .

Attje Kuiken en Jesse Klaver zullen nu nog meer naast hun schoenen gaan lopen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door King George »

Ariel schreef:
do mar 16, 2023 11:53 am


Ik maak me zorgen dat er voorlopig niets, maar dan ook niets gaat veranderen dank zij de steun van het duo GroenLinks/PvdA .

Attje Kuiken en Jesse Klaver zullen nu nog meer naast hun schoenen gaan lopen.
Helaas, ik deel jouw gitzwarte toekomstbeeld. Deze regering gaat voor een meerderheid in de EK hengelen naar Groen Links.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Ariel »

Lientje is wel positief. Ik help je het hopen meisje.
Van der Plas onthult plannen na monsterzege: 'Geen 2030 en géén onteigening boeren'

Caroline van der Plas en de BoerBurgerBeweging (BBB) lijken in 11 van de 12 provincies de grootste te worden. Bij Goedemorgen Nederland heeft Van der Plas duidelijk gemaakt wat de plannen van haar partij zijn als ze gaan besturen in de provincies: “Geen 2030 en geen onteigening van de boeren. Dat moet keihard in het coalitieakkoord komen te staan.”

Nog niet alle stemmen zijn geteld, maar het lijkt erop dat BBB in alle provincies behalve Utrecht de grootste partij wordt.

Bij Goedemorgen Nederland blikt Van der Plas terug op een bijzondere verkiezingsnacht: "Het is een storm van blijdschap en ongeloof. Al die winst in de provincies."

Nu blijkt dat BBB in tal van provincies de grootste wordt kijkt Van der Plas uit naar besturen in die provincies: “Dat gaat beteken dat wij dat gewoon gaat doen. Wij gaan verkenners inzetten en nemen het initiatief. Wij hopen dat andere partijen openstaan voor ons. Wij hebben hen ook nodig.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Ariel »

De rechters krijgen het weer druk, en ieder mens weet wat de uitspraak van de rechter zal zijn. :emm2:
Milieuorganisaties waarschuwen: ’Nederland loopt vast op stikstofcrisis met BBB-beleid’

Nu de stofwolken zijn opgetrokken en BoerBurgerBeweging (BBB) de vlag kan uithangen, slijpen de milieuorganisaties de messen. De verkiezingswinst is knap volgens Natuur & Milieu, maar ze benadrukt dat haar organisatie zich blijft inzetten om het stikstofprobleem aan te pakken. Mobilisation for the Environment (MOB) waarschuwt zelfs: „Nederland zal vastlopen op de stikstofcrisis met BBB-beleid.”

Ook Greenpeace houdt vast aan de eigen idealen. „BBB ontkomt niet aan de weerbarstige praktijk”, aldus directeur Andy Palmen van de milieuorganisatie.

De verkiezingswinst van de BoerBurgerBeweging (BBB) is knap gedaan, zegt directeur Marjolein Demmers van Natuur & Milieu. Ze benadrukt dat de natuurorganisatie „ook in deze nieuwe samenstelling” zich inzet om gezamenlijk het stikstofprobleem aan te pakken.

„Onze kwetsbaarste natuurgebieden staan op omvallen”, zegt Demmers. „Dat kunnen we allemaal zien aan de dode bomen en overwoekering door onder meer bramenstruiken. Dus verandering en tempo blijft nodig; de urgentie van het aanpakken van de klimaatcrisis en de natuurverslechtering worden niet kleiner van verkiezingen.” Ze noemt het cruciaal dat de politiek deze problemen oplost, ook met de grote winst van de BBB bij de provinciale verkiezingen.

Mobilisation for the Environment
MOB waarschuwt dat ze al tal van rechtzaken heeft gewonnen. Nederland zal vastlopen op de stikstofcrisis, als de winst van de BBB ertoe leidt dat stikstofbeleid niet doorgaat, zegt voorzitter Johan Vollenbroek van Mobilisation for the Environment (MOB). De milieuorganisatie heeft tal van rechtszaken gewonnen tegen provincies, die weigerden op te treden tegen boeren die niet de juiste natuurvergunning hebben. „Een halvering van de veestapel is de enige uitweg”, aldus Vollenbroek.

Als Nederland vastloopt op de stikstofcrisis heeft dat grote economische gevolgen, denkt Vollenbroek. Bovendien komen dan ook klimaatprojecten stil te liggen, waardoor de regering het doel voor 2030 niet haalt om de uitstoot van broeikasgassen in elk geval met 55 procent te verminderen ten opzichte van 1990. Daardoor zullen de BBB-plannen nog erg lastig worden, zegt Vollenbroek. „We zijn benieuwd wanneer de BBB kleur gaat bekennen.”

Wel ziet hij ook lichtpuntjes. Zo is Forum voor Democratie (FVD) in veel provincies veel kleiner geworden. „FvD is mordicus tegen klimaat- en natuurmaatregelen.” Ook denkt hij dat Lelystad Airport nu definitief van de baan gaat, omdat de BoerBurgerBeweging tegen de komst van het vliegveld is.

MOB procedeerde onder meer met succes tegen het zogeheten Programma Aanpak Stikstof (PAS): de Raad van State bepaalde in 2019 dat dit in strijd was met Europese natuurbeschermingswetten.

Greenpeace
Door de stikstofcrisis moeten provinciebesturen immers ingrijpen, vindt Greenpeace. „Er kunnen amper huizen worden gebouwd zonder dat de stikstofcrisis wordt opgelost en de natuur moet worden gered, ook van de wet.”

„Al twintig jaar zien we politieke aardverschuivingen bij populistisch rechts”, zegt Palmen. „Zodra ze verantwoordelijkheid moeten nemen, worden ze geconfronteerd met de weerbarstige praktijk.” De BBB van Caroline van der Plas behaalde bij de provinciale verkiezingen een enorme zege. De partij wil onder meer een streep halen door de deadline van 2030, waarin de stikstofuitstoot gehalveerd moet zijn.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door King George »

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door King George »

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Provinciale Statenverkiezingen. Hoe nu verder?

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Afbeelding

Het wordt steeds misselijker en kinderachtiger in de politiek waar grote mensen - vooral ter linker zijde - zich als kleine kinderen gedragen.

Het gejubel uit de linkse hoek slaat met recht nergens op. Je verwacht dat er een totaal nieuwe verfrissende linkse partij is ontstaan, maar niks hoor, snel even net doen alsof je de grootste bent doordat twee partijen elkaar even knuffelen voor de Bühne tijdens de verkiezingen om ieder voor zich een goed resultaat te behalen.

Het is allemaal gezichtsbedrog en huichelarij in optima forma. Let maar op straks, op de achterban van de PvdA. Kom op zeg! Dat wordt hommeles die twee samen met grootsmoel Jesse Klaver zoals altijd op de voorgrond. Twee kapiteins op één schip? Dat wordt ruzie. De PvdA wordt geacht een fatsoenlijke arbeiderspartij te zijn - tenminste voor de gewone man in de straat die hard moet werken om zijn boterham belegd te zien met wat met de dag minder kan. Dat was lang, héél lang geleden. Nu is de PvdA een sophisticated armzalig clubje. Verder veel geschreeuw van links (Jesse Klaver) zoals men gewend is, maar weinig wol.

Dat linkse ratjetoe maakt weinig kans in de Eerste Kamer, ondanks dat Klaver de indruk verkondigt dat de razendsnel in elkaar gefrommelde linkse combinatie straks de dienst gaat uitmaken met een door Links bepaalde koers. Hoe kunnen zij de meerderheid vormen tegen de rest? Wat is er overgebleven van de democratische beginselen van D66 die ooit vroeger fris fruitig en vernieuwend was? Kaag was met overtuigde waanzin begonnen om van D66 D666 te maken door via afglijdende democratische beginselen te dirigeren in de doodlopende richting van een dwangmatig dictatoriaal communistisch systeem. Haast niets meer van over van D666. Met dank aan de kiezer. Kommer en kwel voor partijen die er een gewoonte van hebben gemaakt rotzooi te ventileren door lak te hebben aan het belang van de burger.

Ik weet haast wel zeker dat de achterban van BBB eerder sympathiek koestert voor de PVV dan voor welke linkse partij dan ook. Degene die verantwoordelijk is voor alle ellende en chaos en mensonterende beslissingen op het speelveld van de democratische politiek is die valse nicht Mark Rutte van de verdeel-en-heers heerschappij! Terwijl hij de naam heeft van iemand die de boel bij elkaar weet te houden door het manipuleren met door elkaar gehutselde ministersposten. En dan durft die politieke misdadiger nog te verkondigen en te prediken naar de kiezers toe dat het voor het landsbelang is dat er op rechts (VVD) gestemd wordt en niet op Links.

Hahaha! BBB zit goed in het eigen rechtse zadel. Daar heeft het boerenverstand het met zaagsel gevulde hoofd van de toonaangevende leider van de VVD niet voor nodig.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
do mar 16, 2023 1:02 pm
De rechters krijgen het weer druk, en ieder mens weet wat de uitspraak van de rechter zal zijn. :emm2:

Jazeker! Tekenend voor de Tijdgeest: incompetente corrupte rechters die het hoofd laten staan naar subjectieve beoordelingen.

Afbeelding

Bewijzen te over. Helaas pindakaas maar waar gebeurd. Ons toppertje in de corrupte Nederlandse rechtsspraak: Frans Bauduin. Laten we dat NOOIT vergeten! Dat zou past echt een schande zijn.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen. Hoe nu verder?

Bericht door Ariel »

Hans v d Mortel sr schreef:
do mar 16, 2023 1:45 pm

Het gejubel uit de linkse hoek slaat met recht nergens op. Je verwacht dat er een totaal nieuwe verfrissende linkse partij is ontstaan, maar niks hoor, snel even net doen alsof je de grootste bent doordat twee partijen elkaar even knuffelen voor de Bühne tijdens de verkiezingen om ieder voor zich een goed resultaat te behalen.
Ja zielig.

Beide middelmatig scoren, dan je zeteltjes op een hoop gooien en gaan staan juichen alsof je hebt gewonnen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Ariel »

:smile7: LOL.
CDA’er Boswijk sneert: ‘D66-Kamerlid Tjeerd de Groot was de beste campagneleider voor BBB’

Terwijl BBB een verpletterende verkiezingsoverwinning boekt, likken campagneleiders van verslagen partijen in Nieuwspoort hun wonden. ,,BBB heeft als een stofzuiger iedereen opgezogen.”

BBB schittert door afwezigheid bij het traditionele campagneleidersdebat dat de ochtend na verkiezingen in Nieuwspoort wordt georganiseerd. Discussieleider Fons Lambie is daarover enigszins gefrustreerd: ,,BBB vertikte het naar Den Haag te komen, die blijven de hele dag in Deventer.’’

De grootste pijn is voor het CDA. ,,Ik sta hier met een kater, en dat als geheelonthouder’’, zegt Kamerlid Derk Boswijk. Hij kan het niet laten een sneer uit te delen naar coalitiepartner D66, dat in de persoon van Kamerlid Tjeerd de Groot hamert op halvering van de veestapel. En dat pleidooi heeft mensen op het platteland gemotiveerd om te gaan stemmen, denkt Boswijk: ,,Tjeerd de Groot is de grootste campagneleider geweest voor BBB.”

Volgens Boswijk gaat het kiezers echter niet alleen om stikstof: veel mensen voelen zich niet meer vertegenwoordigd door de Haagse politiek, ziet hij. ,,Wat gaat er schuil achter omgekeerde vlaggen? Dat zijn niet alleen idioten die asbest op de snelweg gooien. Daar moeten we naar luisteren. We moeten de zorgen die er zijn echt serieus te nemen.’’ Hij verwacht overigens geen debat over de positie van partijleider Wopke Hoekstra.

‘BBB was als een stofzuiger’
BBB-leider Caroline van der Plas, de vrouw met de hamer, heeft flink huisgehouden in het politieke landschap, erkennen alle campagneleiders. Ze had het momentum, analyseert VVD’er Thierry Aartsen. ,,BBB heeft als een stofzuiger iedereen opgezogen, alle partijen staan in het rood.’’ Volgens CDA’er Boswijk heeft ze knap de emotie verwoord die in het land leeft. ,,Mensen herkennen zich daarin. Maar hoe ga je dat omzetten in voorstellen en resultaten?’’

D66 heeft er geen spijt van de confrontatie te hebben gezocht met een partij ‘die nog tien jaar wilde pappen en nathouden', stelt campagneleider Hanneke van der Werf: ,,.Er is een politiek talent de Kamer binnengekomen die de stikstofdiscussie op scherp heeft gezet. Als we daar niet tegenin waren gegaan, hadden we hier niet met zes zetels gestaan.’’

Over haar eigen partij is ze tevreden: ,,Na coalitie deelname ging het met D66 vaak niet goed. Nu is het stabiel.’’

Ook Aartsen houdt de moed erin. ,,We mogen niet ontevreden zijn met het beperkte verlies. Het was geen fantastisch jaar voor de VVD met stikstof en de asielcrisis. Maar alle partijen hebben verloren.’’

VVD en D66 voorzien geen nieuwe versnelde Tweede Kamerverkiezingen door de politieke aardverschuiving. VVD-campagneleider Thierry Aartsen: ,,Ik mag toch hopen dat dat niet gebeurt.’’ Ook D66-campagneleider verwacht dat niet. CDA’er Boswijk: ,,Dat zou niet goed zijn voor de stabiliteit van ons land.’’

Fusie linkse wolk?
De campagneleiders van de ‘linkse wolk’ zijn in hun nopjes. ,,Zeer tevreden’’, zei GroenLinkser Laura Vissenberg. PvdA’er Esther-Mirjam Sent: ,,Wij zijn blij met de lichte plus. Wat we zelf zien, is dat we de lijn omhoog teruggevonden hebben. De combinatie met GroenLinks is negentien procent.’’

Is hiermee de fusie een stapje dichterbij? Vissenberg kijkt heel tevreden terug op de samenwerking. ,,We zijn vastberaden daarmee verder te gaan maar in welke vorm?’’ Sent kondigt aan dat er een ledenreferendum komt waarbij alle opties op tafel liggen. ,,Op ons volgende congres in 2024 is er meer duidelijkheid.’’

Kaag niet bij VI
Echt gamechangers die de uitslag beïnvloeden waren er niet. Alleen Thierry Aartsen meent dat het optreden van Mark Rutte bij VI invloed had gehad. ,,Toch de best bekeken talkshow van Nederland. Dat was niet makkelijk voor Mark, hij kreeg veel naar zijn hoofd. Rutte durft dat gesprek aan met de kiezers.’’

Voor D66 was het geen optie dat Sigrid Kaag bij VI aan tafel was gaan zitten. Van der Werf: ,,Het moet wel bij je passen.‘’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
do mar 16, 2023 2:05 pm
:smile7: LOL.
Voor D66 was het geen optie dat Sigrid Kaag bij VI aan tafel was gaan zitten. Van der Werf: ,,Het moet wel bij je passen.‘’
(met gebruik van VI taalgebruik)
Klopt! Mark Rutte is een lul. Kaag is zelf kut en gedoogt homolul Rutte, maar is zelf geen lul.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Ariel »

BBB moet koe nu bij de horens vatten

Door WOUTER DE WINTHER

In de coalitie van VVD, D66, CDA en CU snakten ze naar het einde van de verkiezingscampagne. Iedere week begon het korset van samenwerken verder te knellen en namen de onderlinge ergernissen toe, bijvoorbeeld rond stikstof en migratie.

Het viel dan ook op hoe diverse coalitiepolitici openlijk speculeerden op een kabinetsval als de verschillen niet overbrugd kunnen worden. Dit is de afgelopen jaren niet zo duidelijk vertoond.

Bovendien is het moeilijk voor te stellen dat de uitslag linksom of rechtsom niet zal doorklinken in de koers die met name het CDA vaart. De partij verliest fors en dat zal ongetwijfeld voor onrust zorgen in eigen kring. In de provincies merken ze dat als eerste, maar gevolgen op het landelijke toneel liggen ook in het verschiet. Het pak rammel uit de provincie suggereert zwaar weer voor Rutte IV.

Stikstof
Het besef leek woensdagavond bij de VVD nog niet in te dalen. Reageerde een verbijsterde Caroline van der Plas op haar BBB-megawinst door te reppen over de ’rijdende trein’ uit Den Haag waar veel kiezers ’ho’ tegen zeiden, elders in het land riep stikstofminister Christianne van der Wal (VVD) alvast dat er geen andere koers mogelijk is.

Haar partijgenoten in de provincie zijn er mooi klaar mee, want zij zullen als eerste een antwoord moeten vinden op de nieuwkomer op rechts die de kabinetskoers rond stikstof niet pruimt. Als provincies tegen gaan sputteren wacht een confrontatie met Den Haag. Of het kabinet veel rond stikstof gedaan krijgt is daardoor zeer de vraag, wat doorregeren voor bijvoorbeeld D66 nutteloos maakt. Wel heeft de coalitie nu weinig baat bij vervroegde Tweede Kamerverkiezingen.

Gevoelig verlies VVD
De VVD lijdt ook een gevoelig verlies, want de (gedeeltelijke) premierbonus van Mark Rutte blijkt aan erosie onderhevig. De keuze om tijdens de campagne de confrontatie met BBB te vermijden en de pijlen volop op het linkse blok te richten, blijkt voor de liberalen bovendien ongelukkig uit te pakken. Veel Nederlanders trapten niet in een geforceerde tweestrijd tussen VVD en de linkse wolk, maar gaven BBB het voordeel van de twijfel.

Na het fiasco dat FvD maakte van het forse mandaat dat het vier jaar geleden bemachtigde, is het nu de club van Caroline van der Plas die mag proberen om de boel op te schudden.

Versplintering
Haar opkomst is niet alleen maar een signaal voor de coalitie. Protestpartijen als PVV en SP, die decennia het ongenoegen jegens de regerende macht proberen uit te dragen, hebben er een grote concurrent bij. Verdere versplintering van het politieke landschap is intussen een feit.

Als de confetti is opgeveegd, moet Van der Plas de koe bij de horens vatten. BBB kan nu niet meer alleen beloven dat het anders kan; ze moet het ook laten zien. Daar hebben haar kiezers recht op.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Provinciale Statenverkiezingen.

Bericht door Ariel »

:smile4: OEPS.....
Felle kritiek op reactie van der Wal over stikstofkoers: ’Hou gewoon even je bek’

De reactie van minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) dat de stikstofkoers niet zal veranderen wekt woede en onbegrip. Critici, ook uit de coalitie, vinden het niet uit te leggen dat de VVD-bewindsvrouw kort na de BBB-verkiezingswinst - en de afstraffing voor het kabinet - toondoof is voor de stem van de kiezer. „Als ik dat zie denk ik: hou gewoon even je bek”, fulmineert een CDA-Kamerlid.

De minister liet woensdag in een reactie op de verkiezingswinst van BBB aan RTL Nieuws weten dat die koers wijzigen voor haar geen optie is. „We hebben dit decennia voor ons uitgeschoven. Nu weer op de rem trappen of het uitstellen kan gewoon niet. Die luxe hebben helaas niet meer.” Volgens Van der Wal ’is er geen keuze’. „Beide kunnen niet waar zijn, er zullen keuzes gemaakt moeten worden. Je kunt niet zeggen: we gaan huizen bouwen maar geen stikstofbeleid uitvoeren.”

Daarover klinkt ook in eigen VVD-gelederen harde kritiek. „Ik heb met stomme verbazing op de bank zitten kijken naar mijn partijgenoot”, sneert voormalig VVD-staatssecretaris Fred Teeven. „Het is onnodig om zo stoer te doen.” Teeven benadrukt dat er met BBB zal moeten worden samengewerkt. „Ze had gewoon moeten zeggen dat ze zich moet beraden op deze uitslag.” Volgens de voormalig staatssecretaris wordt het behalen van stikstofdoelen in 2030 ’een onhaalbaar verhaal’. Momenteel staat het jaartal 2035 in de stikstofwet, maar VVD, D66, CDA en CU willen dat dat al in 2030 de stikstofuitstoot is gehalveerd. Deze wet moet echter nog door zowel de Tweede als de Eerste Kamer.

Voormalig Tweede Kamervoorzitter Frans Weisglas stoort zich aan de uitspraak van Van der Wal dat het stikstofbeleid niet zal veranderen. VVD’er Weisglas noemt de uithaal van Teeven richting Van der Wal dan ook ’terecht’. Ook CDA-lijsttrekker Mirjam Sterk in de provincie Utrecht keurt de reactie van de stikstofminister af. „Dit helpt natuurlijk niet”, zegt Sterk. „Als je dit zo kort na de uitslag neergooit, met grote winst voor de BBB.”

Onrust
In de coalitie zorgt de verkiezingsuitslag voor onrust. D66 prijst minister Van der Wal juist regelmatig door haar stikstofkoers. In het CDA zorgt de uitspraak voor veel onbegrip, omdat de christendemocraten - die een forse tik te verwerken kregen - na veel kritiek juist minder happig zijn op 2030 als harde deadline. „Dat een minister die nog niks heeft klaargespeeld dit gaat roepen...”, verzucht een CDA-Kamerlid. „Als ik dat zie denk ik: hou gewoon even je bek.”

CDA-campagneleider Derk Boswijk noemt de actie van Van der Wal ’niet verstandig’. „Je moet je afvragen of je direct met je hoofd voor de camera moet gaan staan als dit de uitslag is.” Vanuit CU klinkt mildere kritiek. De stellige woorden kort na de verkiezingsuitslag worden ’niet handig genoemd’. Bij de kleinste coalitiepartij klinkt vooral de vrees dat de hakken daardoor juist nog verder in het zand gaan.

BBB-leider Van der Plas reageert een dag na de verkiezingen op de uitslag en stelt dat het kabinet zich wel degelijk wat moet aantrekken van de electorale optater, ook als het gaat om stikstofbeleid. BBB verzet zich tegen het jaartal 2030 en wil dat de mogelijke onteigening van boeren, ook als uiterste redmiddel, van tafel gaat. „Daarmee creëer je rust”, zegt de BBB-leider. Van de woorden van de stikstofminister snapt ze dan ook niks. „Dan denk ik: waarom zegt ze dit?”

De kritiek op de uitspraak van de minister lijkt niet op zichzelf te staan. Uit een onderzoek van Ipsos, in opdracht van de NOS, blijkt namelijk dat ontevredenheid over het huidige kabinet een grote rol speelt bij de uitslag van de Provinciale Statenverkiezingen. 60 procent van de kiezers wil door te stemmen laten weten hoe ze denken over het kabinet, 46 procent uit afkeuring. Onbekwaamheid van bestuurders wordt als voornaamste reden genoemd.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie