Het wel en wee van D66, nu onder bezielde leiding van Rob Jetten

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Ik weet niet of de man D66 stemt, maar Martijn van der Zande van NOSop3 wordt ook beschuldigd van grooming.
NOS onderzoekt vermeende ’grooming’ door eigen verslaggever

De NOS gaat onderzoek doen naar aantijgingen aan het adres van een radioverslaggever. Dinsdagavond beschuldigden verschillende jongens hem op Twitter van ’grooming’, het versturen van seksueel getinte berichten naar minderjarigen.

„We zien de berichten hier op Twitter over onze verslaggever”, schreef de hoofdredactie van de NOS woensdagmiddag op het sociale medium. „Dit is voor alle betrokkenen een complex en precair onderwerp. Het heeft onze volle aandacht.”

De beschuldigingen aan het adres van de radioverslaggever volgden kort nadat D66-Kamerlid Sidney Smeets dinsdagavond eveneens van grooming werd beschuldigd. Zo zou hij aan jonge jongens hebben voorgesteld om ’vriendschappelijk te knuffelen’.

Het balletje ging rollen toen freelance journalist Rowan Geleijnse zijn ervaringen met de verslaggever deelde. BNN University-alumnus Deniz Alkac schreef dat hij werd gewaarschuwd voor de radioverslaggever toen hij voor een item moest samenwerken.

Bij de NOS hield hij zich onder meer bezig met jongerenonderwerpen, zoals de activiteiten van het Landelijk Actie Komité Scholieren. Ook was hij de afgelopen jaren nog regelmatig betrokken bij het introductiekamp van de Fontys Hogeschool in Tilburg voor nieuwe journalistiekstudenten.

Net als Sidney Smeets was de NOS-reporter jarenlang zeer actief op sociale media. In de zomer van 2020 bleek dat hij al zijn accounts om onbekende redenen had verwijderd.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

De carrière van Smeets is nu toch echt wel voorbij. Zelfs als een rechter hem vrij spreekt kan hij zijn gezicht niet meer laten zien. Smeets wordt door de mangel gehaald.
Jonge mannen over ’intimiderend’ D66-Kamerlid Smeets: ’Hij wilde dat ik bleef slapen’

Hij was de hele woensdagochtend online op WhatsApp, maar liet berichten onbeantwoord – en inkomende gesprekken drukte hij weg. Natuurlijk wist het kersverse Tweede Kamerlid Sidney Smeets van D66 dat journalisten hem probeerden te bereiken, nadat meerdere jonge mannen zich op sociale media hadden beklaagd over seksueel intimiderend gedrag. Het was wachten op een verklaring van zijn partij. Die kwam er, woensdagmiddag, net na het middaguur.

Dinsdagavond volgden de getuigenissen over het D66-Kamerlid elkaar plots rap op. Het begon met het relaas van een 17-jarige jongen, die vertelde dat hij op opdringerige wijze was benaderd door Smeets. Daarna volgden meer jongemannen met soortgelijke ervaringen.

Sidney Smeets (45), Kamerlid en al jaren werkzaam als strafrechtadvocaat waarbij hij regelmatig slachtoffers van homogeweld bijstaat, zou sommigen van de jongemannen hebben benaderd toen zij nog een tiener waren. Het D66-Kamerlid was op Twitter al snel ’trending topic’, het onderwerp waarover het meest wordt bericht.

’Andere intenties’
Een van de jongemannen die zich seksueel geïntimideerd zeggen te hebben gevoeld, laat aan De Telegraaf weten dat het contact met de advocaat in het begin aangenaam was. „Ik dacht dat ik hem kon vertrouwen en dat hij mij begreep”, zegt de 20-jarige Quinten (hij wil niet met achternaam genoemd worden, red.), die naar eigen zeggen 17 jaar was toen hij voor het eerst werd benaderd door Smeets. Quinten besloot met hem af te speken.

„Naarmate ons contact vorderde, merkte ik steeds meer dat hij andere intenties had. Dit werd mij op een zeer impliciete manier duidelijk, maar ik was bang voor wat hij zou kunnen doen als ik mij op een andere manier tegenover hem zou opstellen. Ik was ook in de war op dat moment, en met name achteraf zie ik in hoe er van mijn kwetsbaarheid en machteloosheid misbruik is gemaakt.”

Na een tweede afspraak met het huidige Kamerlid – ze keken samen naar een film – streelde Smeets de op dat moment net 18 jaar geworden Quinten, zo vertelt die. „Ongevraagd en ongewild. Hij was indringend en wilde graag dat ik bij hem bleef slapen. Dat heb ik niet gedaan, ik was bang van hem. Hij gaf me het gevoel dat ik geen nee kón zeggen.”

Ongemakkelijk
Jens Bosman stelt 15 jaar te zijn geweest toen hij enkele jaren geleden werd benaderd door de flamboyante raadsman. „Hij stuurde me een foto met het uitzicht van zijn Amsterdamse grachtenpand en zei daarna ’Mooi hier, heb je zin om langs te komen?’ Ik kreeg daar een heel ongemakkelijk gevoel bij, omdat ik op Twitter duidelijk een jonge homo was.”

De nu 18-jarige Bosman ging niet in op het voorstel van de destijds bijna dertig jaar oudere advocaat, maar is wel blij dat de verhalen nu in de openbaarheid zijn gekomen. „Ook voor mij was het best eng om naar buiten te treden, want ik ben toch jong en hij heeft een grote naam. Dan moet je een drempel over.”

Maatschappelijke status
Smeets benaderde de tieners – veelal net uit de kast of nog worstelend met hun seksualiteit – meestal via reguliere sociale mediakanalen. Daarbij stuurde hij hen meestal meteen een ’direct message’, een afgeschermd privébericht, zo beweren de betrokkenen. Hij gaf daarbij vaak aan, zo blijkt uit screenshots, dat hij zo wilde voorkomen ’dat extreemrechtse trollen’ op de accounts van de jonge jongens zouden reageren.

De betrokkenen geven aan dat zij opkeken tegen Smeets, een gearriveerde advocaat met status. Smeets liet zich volgens hen in het contact ook duidelijk voorstaan op zijn maatschappelijke positie. Zo meldde hij een van de jongens aan wie hij berichtjes stuurde dat hij die dag ’een afspraak had bij de politie voor een verhoor en daarna bij een gevangene op bezoek zou gaan’.

Hij liet volgens meerdere betrokkenen ondubbelzinnig merken wat hij wilde, vertellen zij op sociale media. Zo zegt hij bij een foto van een jongen die hij bedolven onder de complimenten dat die ’te veel kleren’ aan heeft. Een ander wilde hij ’serieus némen’, waarbij de klemtoon zijn bedoeling – ondanks de verpakking als woordgrap – zonneklaar maakt.

Verklaring Kaag
Smeets was woensdag ondanks meerdere pogingen niet bereikbaar voor een toelichting. Het bleef bij een verklaring van D66 dat er een intern onderzoek naar hem wordt ingesteld. „Laat ik duidelijk zijn: in onze partij is geen ruimte voor grensoverschrijdend gedrag”, zei partijleider Sigrid Kaag in de verklaring.

Smeets zegt in diezelfde verklaring te schrikken van de berichten die over hem zijn verstuurd. „In sommige lees ik dat mensen contact met mij als ongewenst hebben ervaren. Dat vind ik zeer naar, want dat was niet mijn intentie. Ik heb me naar mijn beste weten altijd gedragen binnen de wetten die in Nederland gelden. Ik snap heel goed dat de partij dit serieus oppakt. Dat steun ik zeer en vanzelfsprekend werk ik mee aan alles wat van mij wordt gevraagd.”

Eerdere melding vertrouwenspersoon
Een van de jongemannen had zich drie weken geleden al bij de vertrouwenspersoon van D66 gemeld. De jongen die met de ziel onder zijn arm liep en zich meldde, kreeg een dag later de toezegging dat zijn klacht intern besproken zou worden.

Partijvoorzitter Anne-Marie Spierings meldde woensdag dat er op basis van die eerdere melding al een indringend gesprek had plaatsgevonden tussen partijleider Sigrid Kaag en Smeets. Na de storm die dinsdagavond en woensdagochtend aanzwol, kon D66 niets anders dan, een kleine maand na de verkiezingsvreugde, opnieuw een integriteitsonderzoek instellen.

MeToo-affaire Frans van Drimmelen
De meldingsprocedure bij D66 werd onlangs aangepast, nadat D66 ook al te maken had met MeToo-beschuldigingen aan het adres van de invloedrijke partijbons Frans van Drimmelen. Een ingeschakeld onderzoeksbureau pleitte hem vrij vanwege gebrek aan bewijs. Een anonieme klokkenluider die eerder online haar verhaal deed, liet het na zich te melden bij het onderzoeksbureau.

Zolang het interne onderzoek loopt, blijft Smeets gewoon aan als Kamerlid. Wel zegt hij ’voorlopig rust’ te nemen. Hij liet woensdag dan ook verstek gaan bij een Kamerdebat over asiel- en vreemdelingenbeleid.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door King George »

Als hij niet uit zichzelf opstapt en zijn zetel aan de partij teruggeeft, word hij dan uit de fractie gezet? En wat als hij dan zijn zetel niet teruggeeft? Dan hebben we alsnog een Pedopartij in de Kamer. Wat kleuterneuqer Adje niet lukte, gaat Sidney Smeets dan alsnog lukken.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door King George »

Afbeelding

Nou kan je zeggen wat je wil, maar je kan Sidney Smeets niet verwijten dat hij de mensen niet serieus neemt, iets wat politici nog wel eens vaak verweten wordt. :roll:

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Kamerlid Sidney Smeets (D66) stapt op

D66 laat donderdag in een verklaring weten dat Smeets ermee stopt. Partijleider Sigrid Kaag meldt dat Smeets zelf heeft besloten terug te treden en zijn zetel teruggeeft aan de fractie. „Ik respecteer en steun dat besluit ten volle.”

Ook Smeets zelf reageert. „Na de rollercoaster van gisteren staat vandaag voor mij voorop dat ik wil voorkomen dat het aanzien van de Kamer en het belang van de partij schade wordt toegebracht,” meldt het voormalige Kamerlid. „Daarom heb ik, na overleg met Sigrid Kaag, de Kamervoorzitter laten weten dat ik per direct mijn zetel ter beschikking stel en terugtreed als Kamerlid.”

Partijleider Kaag verwijst naar de verhalen van jonge mannen over Smeets die sinds begin deze week circuleren op sociale media. „Dat laat voor mij zien dat er nog een wereld te winnen is als het gaat om de persoonlijke vrijheid en veiligheid van mensen.”

Verschillende jongens beschuldigden Smeets van opdringerige seksuele toenaderingen. Sommigen van hen waren op dat moment minderjarig. Een aantal van hen worstelde naar eigen zeggen ook nog met hun homoseksualiteit en voelden zich kwetsbaar.

Een van de klagers maakte eind maart al melding van het gedrag van Smeets bij de partij. Op basis daarvan heeft partijvoorzitter Anne-Marie Spierings samen met Kaag een ’indringend gesprek’ met Smeets gehad. Desondanks werd hij twee weken geleden toch geïnstalleerd als Kamerlid.

D66 stelde woensdagmiddag naar aanleiding van de hernieuwde ophef een intern onderzoek in naar Smeets. Een luttele dag later kiest hij zelf het hazenpad.
Verschillende jongens die betrokken waren bij de beschuldigingen van D66-Kamerlid Sidney Smeets reageren opgelucht op het vertrek van Smeets uit de Kamer. „Missie geslaagd”.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Pilgrim »

Zijn hier nog stoute kindjes?...

Afbeelding

(Via Twitter; Jan Roos)
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door King George »

Het Sid Sidney Ney Mee. :roll:

Bij zijn oude werkgever krijgt hij ook geen functie elders die hij nou moet gaan zoeken.

https://www.nd.nl/nieuws/varia/1030213/ ... pte-smeets
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Een in scene gezette overwinningsfoto, een niet-waargemaakte belofte over coronaversoepelingen, een D66-blunder die het land in een formatiechaos heeft gestort, politiek handjeklap rond een voorzittersverkiezing en nu opnieuw een rel rond MeToo in de partijgelederen; het is een indrukwekkende lijst uitglijders. En de verkiezingen waren nog maar een maand geleden.
Analyse: Affaire Smeets roept veel vragen op over D66

Het vertrek van D66’er Sidney Smeets uit de Tweede Kamer was een kwestie van tijd. Beschuldigingen aan zijn adres logen er niet om. Hij ontkende niet, maar vermeldde dat hij het niet zo bedoeld had en dat hij zich naar zijn beste weten altijd had gedragen ’binnen de wetten die in Nederland gelden’.

Een formulering van een advocaat, die terecht veel vragen opriep. De reactie van zijn partijleider Sigrid Kaag deed dat ook.

Zij verklaarde dat er ’normen’ gelden bij D66 en dat de zaak onderzocht zou worden. Eerder achtte men dat niet nodig. Toen eind maart de kwestie werd aangekaart bij de partij, had een ’indringend gesprek’ plaats tussen Smeets, Kaag en partijvoorzitter Spierings. Daarna gebeurde er voor zover bekend niets. Waarom eigenlijk niet?

Pas nadat enkele jonge mannen zich op sociale media meldden, kwam de zaak echt aan het rollen.

Smeets trekt zich nu terug, naar eigen zeggen om het aanzien van de Kamer en zijn partij te beschermen.

Screening
Dat doet volgens Haagse mores vermoeden dat zijn partij druk op hem heeft uitgeoefend om te vertrekken. Kaag bevestigt dat er ’gesprekken’ met Smeets zijn geweest over de kwestie.

Wat leverden die op? Hoe verliep de screening van het aspirant-Kamerlid Smeets? Waren de nu opgedoken verhalen echt niet bekend in de partij? Zijn de ’normen’ geschonden die Kaag aangaf? En wat zijn die normen dan precies?

Het laat allemaal zien hoe kwetsbaar het beloven van gouden bergen is in de politiek. Wie kiezers een frisse wind belooft in Den Haag, loopt extra risico als de eigen, ambitieuze standaarden niet gehaald worden. De affaire-Smeets is hier een voorbeeld van.

Kaag
Een in scene gezette overwinningsfoto, een niet-waargemaakte belofte over coronaversoepelingen, een D66-blunder die het land in een formatiechaos heeft gestort, politiek handjeklap rond een voorzittersverkiezing en nu opnieuw een rel rond MeToo in de partijgelederen; het is een indrukwekkende lijst uitglijders. En de verkiezingen waren nog maar een maand geleden.

„Ik vind het belangrijk dat we in Nederland de komende tijd werken aan een veiliger omgeving voor lhbti’ers, die in sommige situaties kwetsbaar zijn”, aldus Kaag in reactie op het terugtreden van Smeets.

Het lijkt de indruk te moeten wekken dat Nederland met een probleem zit en niet zozeer D66. Een andere uitleg is dat het hier om een camouflage gaat van partijmissers, die vooralsnog maatgevend lijkt voor de invulling van het door Kaag beloofde ’nieuw leiderschap’.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Pilgrim »

Sidney Smeets stapt op als D66 Kamerlid

Door: Bas Paternotte, 18:10, 15 april 2021

Afbeelding

Sigrid Kaag: 'Ik respecteer en steun dat besluit ten volle'

Het omstreden D66-Kamerlid Sidney Smeets stapt op als Kamerlid. Dat meldt de partij donderdag in een perscommuniqué. Hij was 16 dagen Kamerlid. Woensdag kondigde de partij nog een intern onderzoek af naar de kwestie.

Update 21.06 – Gerard Spong weet nog niet of Smeets kan terugkeren bij zijn advocatenkantoor. Dat zegt hij tegen het Nederlands Dagblad.

“Er zijn heel zwaarwegende belangen. Mijn reputatie en de reputatie van het kantoor staan op het spel, dus ik ga er de komende tijd op broeden. Het is buitengewoon onverkwikkelijk. Ik heb er op kantoor nooit iets van gemerkt. Maar ik weet niet wat mensen in hun privéleven doen.”

Smeets:

“De afgelopen dagen zijn er berichten naar buiten gekomen. Meerdere mensen verklaren contact met mij als ongewenst te hebben ervaren. Zoals ik ook gisteren al zei, ben ik daar erg van geschrokken, omdat het nooit mijn intentie is geweest.Na de rollercoaster van gisteren staat vandaag voor mij voorop dat ik wil voorkomen dat het aanzien van de Kamer en het belang van de partij schade wordt toegebracht. Daarom heb ik, na overleg met Sigrid Kaag, de Kamervoorzitter laten weten dat ik per direct mijn zetel ter beschikking stel en terugtreed als Kamerlid. Deze stap doet mij pijn. Ik vond het ongelooflijk eervol om Kamerlid te mogen zijn. Het was helaas maar van korte duur.De gebeurtenissen van de afgelopen dagen hebben veel impact. De komende periode heb ik nodig om tot rust te komen. Ik vraag iedereen om dat te respecteren.”

Partijleider Sigrid Kaag:

“Vandaag heeft Sidney Smeets besloten dat hij terugtreedt als Kamerlid en zijn zetel beschikbaar stelt aan de fractie. Ik respecteer en steun dat besluit ten volle.De afgelopen dagen hebben verschillende jonge mensen uit de lhbti-gemeenschap hun verhaal gedaan. Dat laat voor mij zien dat er nog een wereld te winnen is als het gaat om de persoonlijke vrijheid en veiligheid van mensen. Ik vind het belangrijk dat we in Nederland de komende tijd werken aan een veiliger omgeving voor lhbti’ers, die in sommige situaties kwetsbaar zijn. Ook mijn partij wil en zal daaraan een bijdrage leveren.”

https://tpo.nl/2021/04/15/sidney-smeets ... -kamerlid/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door King George »

D'66 in vier plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Mahalingam »

Ex-Kamerlid Smeets niet meer terug bij advocatenkantoor Spong

Voormalig Kamerlid Sidney Smeets (D66) keert niet terug als advocaat bij het kantoor van zijn werkgever Gerard Spong. Hij heeft zijn dienstverband opgezegd. Smeets stapte deze week op als Kamerlid na beschuldigingen van seksueel overschrijdend gedrag.

Smeets maakt per 1 mei geen deel meer uit van het kantoor van Spong, laat het kantoor weten in een verklaring.

Gisteren liet Gerard Spong, de naamgever van het kantoor, weten de gang van zaken ‘ten zeerste te betreuren’. ,,Ik heb hem niet op non-actief gesteld, dat heeft hij zelf min of meer gedaan doordat hij met ziekteverlof is. Hij voelt zich buitengewoon geraakt door deze zaken”, aldus Spong in een eerdere verklaring.

De beschuldigingen richting Smeets kwamen voor Spong als een verrassing, vertelde hij tegen het Nederlands Dagblad. ,,Het is buitengewoon onverkwikkelijk. Ik heb er op kantoor nooit iets van gemerkt. Maar ik weet niet wat mensen in hun privéleven doen.’

Sidney Smeets (45) zat slechts twee weken in de Tweede Kamer voor D66. ,,Deze stap doet mij pijn’’, verklaarde hij gisteren bij zijn ontslag.

Smeets werkte sinds 2009 als strafrecht bij Spong advocaten.
https://www.ad.nl/politiek/ex-kamerlid- ... ~a3c75d44/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Mahalingam »

Smeets kan (wegens werkeloos) aanspraak maken op 6 maanden lang luxe wachtgeld.
En voor D666 is het ook een opluchting.
Ondertussen is D66 gestopt met het interne onderzoek naar de aantijgingen van grensoverschrijdend gedrag. “De onderzoeksvraag was of Smeets kon blijven functioneren als Kamerlid, die vraag is komen te vervallen,” aldus D66. De partij neemt nog wel contact op met de melders. Zij kunnen rekenen op nazorg, zoals een doorverwijzing naar hulpverleners of de politie.

Daarnaast gaat D66 de screening van kandidaat-Kamerleden evalueren. “Dat doen we na alle verkiezingen,” zegt de woordvoerder. Volgens de partij was er bij de afgelopen verkiezingen al sprake van een verzwaarde integriteitsscreening. Zo was er voor het eerst een apart integriteitsgesprek met kandidaat-Kamerleden.
https://www.parool.nl/amsterdam/ex-kame ... bab45d828/

Zo een "integriteitsgesprek" is dus niet afdoende.

En wat deed hij als advocaat?
Sinds 2009 werkte Smeets bij het Amsterdamse advocatenkantoor Spong, waar hij gespecialiseerd was in zedenzaken. Zo verdedigde hij een van de medeverdachten in de grote Amsterdamse zedenzaak rond Robert M.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Pilgrim »

Affaire Sidney Smeets: hoe pedo- en homoseksualiteit verweven zijn

16 april 2021

Afbeelding

Homoactivist Sidney Smeets (D66) zit nog niet koud in de Tweede Kamer of hij heeft al het veld moeten ruimen. Hij blijkt zich als 45-jarige man - in elk geval op sociale media - schuldig gemaakt te hebben aan seksuele toenaderingspogingen naar jonge jongens. Tegelijk met Smeets is ook een NOS-radioverslaggever met gelijksoortige beschuldigingen in opspraak geraakt.

Hans P.

De meteoorachtige val van Smeets doet denken aan die van een andere homoactivist. Hans P., hoofdredacteur van de Gaykrant, werd enige maanden geleden veroordeeld wegens het bezit van zware kinderporno. Net als bij Smeets waren P.'s neigingen al veel eerder bekend. In het geval van P. zelfs door de Amerikaanse politie die op zijn IP-adres pedofiele activiteiten had vastgesteld. Hans P. bleek deel van een digitaal pedofiel netwerk. De Nederlandse justitie deed er niets mee.

Spong
Net zoals de Gaykrant zich ijlings van Hans P. distantieerde, net zo snel heeft D66, maar vervolgens ook werkgever Spong Advocaten het kersverse Kamerlid laten vallen. Vooral dat laatste is opmerkelijk. Waar advocaten in de verdediging van hun cliënten zo graag de ‘onschuldpresumptie’ aanhalen (‘onschuldig tot het tegendeel bewezen is'), gooit Spong veiligheidshalve de deur alvast dicht. Zelfs bij dit kantoor, dat bepaald niet vies is van zedenzaken en waar Smeets nota bene zelf als verdediger van pedofielen optrad, is hij nu een paria geworden.

Flirtend
Spong moet niettemin heel goed op de hoogte geweest zijn van Smeets’ belangstelling voor jonge jongens. Gerard Spong ‘hat es nicht gewusst’, twittert journalist Jan Dijkgraaf dan ook. Ongetwijfeld wist Smeets zelf als advocaat heel goed waar de juridische grens lag. Je ziet hem daar zelfs mee spelen. ‘Als ik heel fout was’..., insinueert Smeets, eenzijdig flirtend met een jongen op Twitter, maar onderbreekt zichzelf dan snel met ‘Doe ik niet’. Juridisch niet over de schreef, maar iedereen begrijpt dat het hier om een geïmpliceerde seksuele uitnodiging aan een jonge jongen gaat. Zo zijn er, volgens een artikel in De Telegraaf, meerdere voorbeelden boven water gekomen van jongens die zich door Smeets seksueel geïntimideerd voelen.

Stigmatiseren
Interessant is dat Smeets vooral bekend stond om zijn gewoonte de minste kritiek op homo- dan wel pedoseksualiteit te brandmerken als ‘extreem-rechts’, zoals hij ook bij Gezin in Gevaar heeft gedaan. Dit preventieve stigmatiseren van anderen is een beproefde tactiek, om de aandacht van eigen perversiteit af te leiden. Intussen waren zijn toespelingen op sociale media naar jonge jongens soms te ranzig om hier te citeren. Een wat subtielere demonstratie volgt hier: eind vorig jaar veranderde een jonge homoseksueel zijn profielfoto op Twitter. Hij kreeg meteen reactie van Smeets:

‘Lief’
De door twee vuurtjes geflankeerde regenboogvlag lijkt op homoseksuele opwinding te moeten duiden. Toen de in verlegenheid gebrachte jongen Smeets via DM prees om zijn homoactivisme, reageerde deze:

De vraag is of dit zich opdringende gedrag bij een jonge jongen voor een homoseksueel wel zo bijzonder is. Homoseksualiteit is, vanuit christelijk én wetenschappelijk oogpunt, in zichzelf een aberratie, een seksualiteit die losgezongen is van zijn doel, namelijk de voortplanting. De homoseksuele man verwerpt het alleen al door de natuurwet (om van de Goddelijke wet nog maar te zwijgen) aangewezen kader voor seksualiteit en voortplanting, door zich niet te willen verbinden met een vrouw, maar met een andere man. Deze intrinsiek steriele seksualiteit richt zich al gauw op jonge jongens. Misbruik is dan juridisch nog slechts een kwestie van leeftijdsgrens, moreel echter een gegeven waar zelfs D66 en Gerard Spong zich niet aan kunnen onttrekken, waardoor zij zich nu – in hun geval tamelijk huichelachtig – aansluiten bij de slachting van Smeets op het altaar van de publieke verontwaardiging.

Pedofiel luchtje
Zo heeft de affaire Smeets, kort na de affaire Hans P., eens te meer de aandacht gevestigd op de verwevenheid van pedofilie en homoseksualiteit, met name in de ‘betere kringen’. Lees daarvoor het artikel Het pedofiele luchtje aan het ‘homohuwelijk’, dat gewijd is aan oud-raadsheer mr. Jan Wolter Wabeke, de ‘architect van het homohuwelijk’. Volgens niemand minder dan Henk Krol, medeoprichter, voormalig grootaandeelhouder en hoofdredacteur van de Gay Krant, heeft ook Wabeke zich schuldig gemaakt aan de verspreiding van kinderpornografie.

Porno-acteur
Krol heeft dit onder ede verklaard tijdens de spraakmakende verhoren die in 2014 in Utrecht zijn gehouden over het zogenaamde Rolodex-onderzoek. Daarbij kwam aan het licht dat Wabeke aan Krol een videoband met pedoseksuele pornografie heeft doorgegeven, die Wabeke weer van mr. Joris Demmink had gekregen. Demmink, destijds topambtenaar van Justitie, over wiens beweerde pedoseksualiteit al meer dan twintig jaar ernstige beschuldigingen de ronde doen, zou trots zijn dat zijn homoseksuele, veel jongere vriend, de Tsjechische acteur Libor Ctvrtlík, daarin de hoofdrol speelde. Zo trots, dat hij de videoband bij wijze van relatiegeschenk binnen zijn homoseksuele vrienden- en kennissenkring ronddeelde.

Minderjarige jongens
Maar Henk Krol, toenmalig fractievoorzitter van 50plus, geeft tijdens het voorlopig getuigenverhoor (terug te zien op YouTube) nog meer details over de videofilm: “De titel was Das f***ende Klassenzimmer,” herinnert Krol zich. “Of het minderjarige jongens waren weet ik niet.” Om dan te verduidelijken: “Maar zijn vriendje was jong, de kinderen in de klas nog jonger.” Overigens waren zowel Demmink als Wabeke verdachten bij dit zogenaamde Rolodex-onderzoek. Dit justitieel onderzoek uit 1998 onderzocht kindermisbruik door hooggeplaatsten naar aanleiding van het adressenbestand van een homoseksueel bordeel annex escortbureau in Amsterdam.

Nelson Maatman
Voor zover nu bekend, heeft Sidney Smeets het zo bont nog niet gemaakt. Volgens een van zijn jonge doelwitten opereert Smeets “altijd net binnen de grenzen van het juridische”. Hij stelt de jongen bijvoorbeeld voor om samen te gamen of om langs te komen op zijn advocatenkantoor. Smeets neemt graag spraakmakende pedofiele zaken aan. Zo vertegenwoordigde de D66’er pedofiele activisten Marthijn Uittenbogaard en Nelson Maatman. Toen zijn cliënt Nelson Maatman zijn deelname aan een demonstratie op Facebook deelde, gaf Smeets dit een “Vind ik leuk”.

Onhoudbaar
Met dat ‘like-je’ voor een beruchte pedoseksueel heeft Smeets zijn ondergang getekend. Een van de door hem benaderde jongens nam er begrijpelijkerwijs aanstoot aan. Dat bracht weer een lawine aan beschuldigingen op sociale media op gang, die Smeets' positie onhoudbaar maakte, als Kamerlid voor D66 maar ook als advocaat bij Spong Advocaten. Het is zelfs de vraag of Smeets überhaupt nog wel als advocaat kan doorgaan en de Orde hem niet definitief van het tableau zal schrappen. Je zult maar zedendelinquent zijn en Smeets als advocaat aangewezen krijgen.

https://geziningevaar.nl/artikelen/affa ... 2021-04-17
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Smeets kan in ieder geval rustig de tijd nemen om zich te bezinnen. Geldzorgen hoeft hij zich in eerste instantie niet te maken. Hij heeft recht op zes maanden wachtgeld. De uitkering is 80 procent van het bruto maandsalaris en een kleine 8500 euro aan vakantiegeld. Bij elkaar zo’n 50.000 euro. Belastinggeld dus.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Maarten »

Om van te kotsen...Dat zwijn hoort in een gevangenkamp, Russische stijl.
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Mahalingam »

En hoe wordt er gespind over de #metoo in de D666 gelederen?
Door het er niet over te hebben en het tot een probleem van alles en iedereen te maken.
En de partij is hartstikke druk bezig om al het lhgbtqia+ gedoe te steunen.
Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Mahalingam »

Dat "Ik heb er geen actieve herinnering aan" is een geheugenaandoening, specifiek van ministers en dergelijk volk. Ook Kaag heeft er last van in de nabijheid van Rutte.
Auke van Eijsden
@AukevanEijsden
·
16h
Sigrid Kaag (D66) over de ministerraden waarover RTL berichtte.

"Ik weet niet meer of ik daar zelf persoonlijk wel bij was. [...] Ik weet fysiek niet of ik toen in Nederland was, of bijvoorbeeld in Niger."
https://twitter.com/AukevanEijsden/stat ... wcon%5Es1_

Afbeelding
Jorn Jonker
@Jorn
·
12h
Rutte wil over de RTL-onthulling alleen zeggen dat er bij die besluitvorming over het feitenrelaas “niets vreemds” is gebeurd #toeslagaffaire
https://twitter.com/Jorn/status/1384963 ... wcon%5Es1_
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door King George »

VS waarschuwen tegen de antisemitische organisatie die minister Kaag (D66) wil subsidiëren

14 jan 2021 | Nieuws | 15 reacties

Het Amerikaanse bureau voor de bestrijding van antisemitisme waarschuwt voor de organisatie ‘Islamic Relief Worldwide’ (IRW):

“Aangezien we een toename zien van het wereldwijde antisemitisme, is het de plicht van alle mensen met een zuiver geweten om nul tolerantie te tonen voor het flagrante en gruwelijke antisemitisme en de verheerlijking van geweld, tot de hoogste leiding van Islamic Relief Worldwide.”

Minister Kaag van Ontwikkelingssamenwerking (D66) besloot afgelopen najaar om juist voor het eerst een miljoenensubsidie aan het IRW te geven.
Meteen kwamen er signalen over ernstig antisemitisme bij IRW, waarop de minister het besluit opschortte. Duitsland en Zwitserland blijken juist vanwege dat antisemitisme hun geldstromen aan IRW al te hebben stopgezet.

Dat er binnen het IRW antisemitische tendensen zijn, is schokkend, maar niet erg verwonderlijk. Het IRW is namelijk gelieerd aan de Moslim Broederschap, een moslimfundamentalistische organisatie.
De islamitische terreurorganisatie Hamas – verantwoordelijk voor zeer veel zelfmoordaanslagen tegen Israëlische burgers – is de Palestijnse tak van de Moslim Broederschap. Dit feit had alle alarmbellen bij de D66-minister moeten doen afgaan.

Minister Kaag verklaarde recent dat zij geen enkele samenwerking wil met Nederlandse antisemitische partijen. Maar in het ondersteunen van (internationale) islamitische antisemitische organisaties ziet zij blijkbaar geen probleem.
Want het antisemitisme en de banden met terreurorganisaties waren al jaren bekend. Zie bijvoorbeeld deze factsheet.

De lijst van dubieuze doelen en organisaties die ‘ontwikkelingshulp’ van Nederland ontvangen wordt zo wel heel erg lang. Een niet eens complete lijst:
  • * UAWC en een aantal andere Palestijnse organisaties, opgericht door en gelieerd aan de extreem-linkse terreurorganisatie PFLP.
    Terroristen daarvan, met een door Nederland betaald salaris, vermoordden de 17-jarige Rina Shnerb.
    * Ondersteuning van een Syrische terroristenleider.
    * Financiering van illegale Palestijnse huizenbouw, rijp voor de sloop.
    * Ondersteuning van de Syrische islamitisch-jihadistische terreurgroep Jabhat al-Shamiya.
    * Financiering van UNWRA, de VN-organisatie die het Palestijnse ‘vluchtelingenprobleem’ al 72 jaar kunstmatig in stand helpt houden. Dat bemoeilijkt de tweestatenoplossing en vrede.
    Minister Kaag gaf vorig jaar naast de jaarlijkse 13 miljoen euro nog eens 6 miljoen extra aan deze voormalige werkgever van haar.
    * En nu dus ook nog subsidie voor de Islamic Relief Worldwide, gelieerd aan de Moslim Broederschap.
Het is opmerkelijk dat Nederland geen betere bestemmingen kan vinden om ontwikkelingshulp aan te verstrekken.
Het lijkt zelfs wel of islamitische extremisten een voorkeursbehandeling krijgen.

Dat komt het draagvlak voor ontwikkelingshulp zeker niet ten goede.
Minister Kaag (D66) zou toch echte hulpbehoevenden in de wereld moeten kunnen vinden? Waardige doelen, die wel ondersteuning verdienen met Nederlands belastinggeld?


https://radioisrael.nl/vs-waarschuwen-t ... bsidieren/
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Peperduur geflopt Democratiefestival krijgt tweede editie (en weer € 150.000 subsidie)

Het is toch he-le-maal van de ratten besnuffeld. Terwijl de échte democratie u dag in dag uit keihard in de bek tuft met kapotgesensibiliseerde ellende, leugens, verdraaiingen en andere interpretaties van 'hier scheiden onze wegen' komt er een tweede editie van het Democratiefestival. Het DEMOCRATIEFESTIVAL. Om nógmaals te vieren dat wij zo'n uitstekend functionerende democratie hebben.

Op die eerste editie van de totaal geflopte Faalhazenfuik was twee jaar geleden precies helemaal NIEMAND, behalve Eric Corton, een paar deugkudo's en een zak belastinggeld voor de platgeklapte jatten van Eric Corton is als honing voor een botergeile mier, het ingebalsemde stoffelijk overschot van Özkan Akyol kwam zijn gebruikelijke trucje doen - namelijk zijn mond bewegen, Kajsa Ollongren was er ook en daarom moest Rob Jetten mee aan de lijn en er zaten ook wat busladingen grijsbehaarde ambtenaren verveeld om zich heen te kraalogen, zij zaten daar semi-verplicht en met de grootst mogelijke tegenzin, wegens te weinig ramen om uit naar buiten te kijken.

Dat festival kostte EEN MILJOEN EURO en iedereen moest heel hard lachen / huilen om zo veel bloedverdrietige geldvergietende verdrietigheid: je bouwt een festival op belastingpoet en één van je headliners is Anita fucking Witzier. En toen dacht de provincie Gelderland, na een in groepsdenken gedoopt evaluatiemoment waarbij al die stoffige ambtenaren in ruitblousejes elkaar konden bevestigen in een eigen gelijk: weet je wat we doen? We doen het gewoon nóg een keer en dan pleuren we gewoon weer € 150.000 euro belastingballen over de balk. Welke totaal verloren wereldvreemde idioot bedenkt nou zoiets???
We hebben de foto's nog, om even na te genieten van het vorige Democratiefestival .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Kamervragen?
Kaag volgde advies ambtenaren en stuurde geen Kamerbrief over fraude

Minister Sigrid Kaag (Ontwikkelingssamenwerking) was eind 2019 van plan de Tweede Kamer te informeren over een fraudemelding bij Mayday Rescue, de Amsterdamse stichting achter de reddingswerkers van de Witte Helmen in Syrië. Maar de Kamerbrief is nooit verstuurd.

Topambtenaren maakten bezwaar tegen Kaags voornemen om openheid van zaken te geven, schrijft de Volkskrant. Dat blijkt uit mails die Kaag vrijgeeft na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) van de krant.

Stichting Mayday fungeerde jarenlang als de internationale geldkas achter de Witte Helmen, de wereldberoemde reddingswerkers die in Syrië burgers onder het puin vandaan halen na bombardementen. Mayday ontving in totaal circa 100 miljoen euro subsidie van onder meer Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië, Denemarken en Canada.

De Auditdienst Rijk, die de overheidsuitgaven controleert, adviseerde vorig jaar zomer om ruim 3,6 miljoen euro subsidie van Mayday terug te vorderen. Het advies om alles terug te vorderen, is niet opgevolgd. Wel besloot Kaag om een slotbetaling van 57.000 euro niet meer over te maken. Mayday was toen al failliet.

Fraudemelding
Mayday kwam in opspraak nadat de Britse oprichter, James le Mesurier, in november 2019 in Istanbul dood op straat werd gevonden. Vlak voor zijn dood schreef hij een brief waarin hij de donorlanden informeerde over de fraude en financiële misstanden. ‘Ik neem daarvoor de volledige en enige verantwoordelijkheid,’ schreef hij. Europese overheden staakten daarop hun subsidies.

Kaag wilde kort na de dood van Le Mesurier de Tweede Kamer informeren over de problemen bij Mayday. Ze besloot een openbare Kamerbrief te schrijven, waarin Mayday ‘met naam en toenaam’ zou worden genoemd. Topambtenaren op het ministerie van Buitenlandse Zaken waren het hier niet mee eens. Kaag volgde ‘na weging en intern overleg’ het ambtelijke advies, meldt haar woordvoerder aan de Volkskrant.

Bewijs voor fraude werd uiteindelijk niet gevonden, wel schoot de boekhouding ernstig tekort. Daarom zijn de Nederlandse uitgaven aan de Witte Helmen moeilijk tot niet traceerbaar.

Nederland heeft de steun aan de Witte Helmen eind 2020 hervat. Via een Canadese hulporganisatie gaf Buitenlandse Zaken eenmalig 3 ton voor coronamaatregelen in Syrië.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Mahalingam »

Het is een goede gewoonte: als kamerlid dien je een motie in en die lees je dan voor. Maar op dit moment is de motie al (op papier of Twitter) al bekend bij de aanwezige kamerleden. Dus voor hun hoef je het niet op te lezen. Maar de toehoorders buiten deze Haagse kaastolp? Die weten van niks.
En in een geleide democratie volgens D66 ideologie is dat ook helemaal niet nodig.
BBB hekelt regenteske Sigrid Kaag die weigert motie op te lezen: “Nederlandse burger vergeten, klein detail… mwoh”

Zojuist in het Tweede Kamerdebat over de formatie had D66-leider Sigrid Kaag weinig trek in het voorlezen van haar motie die ze samen indiende met Mark Rutte. Dit tot ongenoegen van Kamerleden en critici online op sociale media. Kaag “denkt dat de wereld stopt bij de buitendeur van het Binnenhof,” zoals spottend wordt gezegd door voormalig Kamervoorzitter Frans Weisglas.

Het ‘nieuwe leiderschap’ van Sigrid Kaag kan tot nu toe op weinig steun rekenen, en al helemaal als de D66-politica weinig trek heeft in het informeren van geïnteresseerde burgers. Kaag had samen met VVD-leider Rutte een motie ingediend, en aangezien de rest van de Tweede Kamer de motie al had ontvangen, had Kaag geef behoefte om de motie nog even voor te lezen. Alleen vergeet Kaag dat ook de Nederlandse burger meekijkt bij deze debatten, en die hebben de motie niet vooraf ingelezen.

Op sociale media kan Kaag dan ook op flink wat kritiek rekenen.

Ook VVD’er Frans Weisglas, voormalig Tweede Kamervoorzitter, was niet te spreken over de houding van Kaag. Weisglas wijst indirect op de grote afstand tussen Kaag en de Nederlandse burger:
BBB BoerBurgerBeweging
🍀
🍀
🍀
@BoerBurgerB
De Nederlandse burger vergeten, klein detail..... mwoh...
Alexander Bakker
@alexanderbakker
Kaag heeft een lange motie en de Kamerleden hebben ‘m al. Ze stelt voor om het niet voor te lezen. D66-leider vergeet even de kijkers thuis. #formatiedebat
Op Twitter krijgt Weisglas flink wat bijval, mensen zijn niet te spreken over het dedain van de D66-politica. Het nieuwe leiderschap van de democraten belooft op deze manier weinig goeds.

Het is duidelijk dat het ‘nieuwe leiderschap’ van Sigrid Kaag al vroeg na de Tweede Kamerverkiezingen zware averij heeft opgelopen.
https://www.dagelijksestandaard.nl/2021 ... tail-mwoh/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Pilgrim »

Zelfs haar volgers zijn fake...

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Kaag de mist in: geen bezoek aan familie van slachtoffer terreuraanslag

Nederland heeft nooit excuses gemaakt voor de mogelijke bijdrage aan de Palestijnse terreuraanslag waardoor het 17-jarige Israëlische meisje Rina Shnerb om het leven kwam. Minister Sigrid Kaag van Ontwikkelingssamenwerking zei vorige week dat de Nederlandse ambassadeur in Israël bij de familie Shnerb is langs geweest, maar dit blijkt niet te kloppen.

„De Nederlandse ambassadeur is op bezoek geweest bij de familie”, zei Kaag, inmiddels ook minister van Buitenlandse Zaken, in reactie op de vraag of Nederland officiële excuses heeft gemaakt aan de familie Shnerb. Verder wilde de D66-bewindsvrouw er niet al te veel over kwijt.

„Er loopt nu een intern onderzoek op basis van mogelijke aantijgingen dat de financiering anderszins gebruikt zou zijn. Meer kan ik er niet over zeggen. Er komt een brief over naar de Kamer”, zei Kaag, terwijl ze zich weg spoedde van de aanwezige journalisten.

„Er is nooit iemand langs geweest”, reageert rabbijn Eitan Shnerb, de vader van de omgekomen Rina. Kort na de onthulling dat de Palestijnse terroristen deels door Nederland gesponsord werden, nam de Nederlandse ambassade in Tel Aviv telefonisch contact met hem op. „Maar dat ging nergens over”, stelt Shnerb. Er werden geen excuses aangeboden, en het was ook niet de ambassadeur zelf die belde, maar een medewerker. „De ambassadeur is nog altijd welkom om hier zijn excuses aan te komen bieden”, smaalt de rabbijn.

Twee keer telefonisch contact
Een woordvoerder van Kaag meldt desgevraagd dat de minister in de veronderstelling was dat de Nederlandse ambassadeur destijds op bezoek is geweest bij het gezin-Shnerb. Bij navraag blijkt dit niet het geval: er is volgens het ministerie slechts twee keer telefonisch contact geweest, een keer met mevrouw Shnerb en later met meneer Shnerb, „om namens het kabinet medeleven te tonen met hun grote verlies.”

De 17-jarige Rina kwam in 2019 om het leven bij een terreuraanslag met een bermbom op de Westelijke Jordaanoever. De Palestijnse daders waren lid van het Volksfront voor de Bevrijding van Palestina (PFLP), die op de Europese lijst van terroristische organisaties staat. Ook waren ze werkzaam voor de Palestijnse landbouworganisatie UAWC, waaraan de Nederlandse regering tot aan vorig jaar vele miljoenen euro’s doneerde. Hun salaris werd via die constructie deels met Nederlands belastinggeld betaald.

Geldkraan dichtgedraaid
De Nederlandse vertegenwoordiging in Ramallah en de regering in Den Haag werden de afgelopen jaren diverse malen gewaarschuwd voor de banden tussen medewerkers van de UAWC en de PFLP. Maar pas vorige zomer kondigde Kaag een extern onderzoek aan en draaide ze de geldkraan naar de UAWC voorlopig dicht.

Twee weken geleden besloot Kaag bepaalde betalingen die eerder via UAWC liepen voor activiteiten van Palestijnse aannemers en boeren weer te hervatten. Via een extra ingebouwde accountantscontrole moet worden gewaarborgd dat het geld niet via UAWC loopt, maar wel bij de boeren en aannemers in kwestie terechtkomt, aldus Kaag.

Het externe onderzoek naar de vermeende banden tussen UAWC en PFLP is nog gaande, laat het ministerie weten. Een besluit over het eventueel oppakken van de Nederlandse financiering van UAWC wordt genomen als dat onderzoek is afgerond.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Pilgrim »

Joodse groepering bereidt aangifte voor tegen minister Kaag: ‘Ze is medeplichtig aan terreur’

Door Wout Willemsen, 24 mei 2021

Federatie Joods Nederland (FJN) gaat onderzoeken of een strafrechtelijke aangifte tegen de Nederlandse staat, en minister Sigrid Kaag (D66) in het bijzonder, mogelijk is. Dit omdat zij verantwoordelijk is voor het feit dat de Nederlandse staat indirect Palestijnse terroristen heeft gefinancierd.

“FJN gaat onderzoeken of strafrechtelijke aangifte tegen de Nederlandse staat c.q. minister Kaag mogelijk is. Geld aan terroristen geven betekent medeplichtig zijn aan terreur,” dat meldt de Joodse belangengroepering Federatief Joods Nederland maandagochtend op Twitter.

Eerder vandaag berichtten wij al dat Sigrid Kaag, onder druk van Tunahan Kuzu (DENK), de ontwikkelingshulp naar Palestijnse gebieden deels heeft hervat. En dat terwijl er dus signalen waren dat de hulpinstanties die het geld ontvingen dat overmaakten naar de terreurgroep Volksfront voor de Bevrijding van Palestina.

Het onderzoek afwachten en misschien wat leren over hoe je zoiets in de toekomst kunt voorkomen, duurde Kaag allemaal te lang. Een nieuwe organisatie en wat extra controle door een EU-accountant is genoeg voor Kaag om weer belastinggeld die kant uit te sturen.

Reden genoeg voor FJN om te kijken of het mogelijk is om strafrechtelijke aangifte te doen. Onvergeeflijk. Dat het geld de eerste keer verkeerd terechtkwam kan misschien nog worden toegeschreven aan gebrekkige controle, maar daarna heeft het er alle schijn van dat het gewoon actief spelen is met vuur. Want de Nederlandse overheid was toen niet de enige die er is ingetuind, maar wie zegt dat ze er nu niet gewoon wéér in tuinen?

Waar het om gaat is dat Kaag verontrustende signalen lijkt te hebben genegeerd, en dan zou je niet weg moeten kunnen komen met ‘Oepsie, ik wist het niet’. Niet zo vreemd dat belangenbehartigers dan overwegen naar de rechter te stappen. Maar Kaag kan vermoedelijk opgelucht ademhalen: de kans dat er echt een strafzaak van wordt gemaakt is niet heel groot.

https://www.dagelijksestandaard.nl/2021 ... n-terreur/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

D66-leden kritisch over 'nieuw leiderschap' van Kaag

In de achterban van D66 is felle kritiek ontstaan op het leiderschap van Sigrid Kaag. In een manifest dringen leden van de partij aan op een ’concrete invulling’ van het ’Nieuwe Leiderschap’ dat Kaag haar kiezers beloofde.

’Nieuw Leiderschap’ was de leus waarmee D66 campagne voerde in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen. De leden zijn ontevreden over Kaag dat leiderschap tot dusver invult.

De leden zien in VVD-leider Mark Rutte ’het boegbeeld van de oude bestuurscultuur’. Dat hun partij met hem in zee wil, vormt dan ook het grootste pijnpunt. „De menselijke maat moet terug, en we zetten grote vraagtekens of het boegbeeld van de oude bestuursstijl, Mark Rutte, de aangewezen persoon is om leiding te geven aan deze verandering,’’ laat Venita Dada-Anthonij, initiatiefnemer van het manifest, weten in een verklaring. „Het lijdt geen twijfel dat Rutte als leider van de kabinetten van de afgelopen 10 jaar de meeste blaam treft, ook al deden bewindspersonen van verschillende partijen, waaronder D66 hier ook aan mee.”

Het manifest vloeit voort uit een motie die is aangenomen tijdens een ledenvergadering van D66 Midden-Nederland, en roept onder meer op tot een evaluatiespeech van D66-leider Kaag als het nieuwe kabinet 100 dagen in functie is geweest. Ook willen de leden dat het regeerakkoord gepaard gaat met een ’preambule (inleiding) met bindende afspraken’ over hoe de regering dient te functioneren. Zo moeten niet alleen notulen van de ministerraad worden bijgehouden en openbaar worden gemaakt, maar ook van de coalitieoverleggen en vergaderingen in het Catshuis.

Als bewindspersonen de regels uit de preambule overtreden moeten ze vertrekken, is het idee. Het Manifest Nieuw Leiderschap wordt momenteel ook aan andere afdelingen van D66 voorgelegd.

De oproep van D66-leden komt daags nadat bleek dat Kaag niet de waarheid sprak over het contact tussen de Nederlandse ambassadeur in Tel Aviv met de nabestaanden van het Israëlische terreurslachtoffer Rina Shnerb. Kaag zei dat de ambassadeur een bezoek had gebracht aan de familie. Dit bleek bij navraag niet het geval te zijn.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie