Het wel en wee van D66, nu onder bezielde leiding van Rob Jetten

Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Mahalingam »

En wie zien we op deze foto staan ? Juist Sjoerd Sjoerdsma (derde van links). Wat doet die daar?

Afbeelding

Kamerleden van de commissie Buitenlandse Zaken hebben gisteren Kiev bezocht. Hier het eerste beeld ervan. Bezoek is om veiligheidsredenen geheim gehouden.
D66-Oorlogshitser Sjoerd Sjoerdsma reist samen met andere Kamerleden in het geheim af naar Kiev

D66-Oorlogshitser Sjoerd Sjoerdsma is samen met een aantal andere leden van de Kamercommissie Buitenlandse Zaken in het geheim afgereisd naar Kiev vanwege een werkbezoek.

Bronnen aan de Telegraaf melden dat het werkbezoek aan Kiev geheim is gehouden vanwege de veiligheid van de Kamerleden. Samen met Ruben Brekelmans (VVD) Rudmer Heerema (VVD), Kati Piri (PvdA) en Agnes Mulder (CDA) was Sjoerdsma te gast in Kiev. Op een foto is te zien dat de Kamerleden vol trots poseren met collega’s uit het Oekraïense parlement.

Voor Sjoerd Sjoerdsma (D66) is het waarschijnlijk een natte droom die uitkomt. De oorlogshitser van D66 wil maar wat graag een complete, verwoestende oorlog met Rusland uitlokken. De partij van Sjoerdsma is fanatiek voorstander van het leveren van wapens aan de Oekraïense overheid. Terwijl de Oekraïense president Zelensky de wereld rondreist om met de pet rond te gaan zouden de leden van D66 het liefst zelf de tanks naar Kiev rijden.

Het is niet duidelijk wat het bezoek van de Nederlandse Kamerleden heeft opgeleverd voor Oekraïne. De Oekraïense overheid zal ongetwijfeld teleurgesteld zijn dat de Kamerleden met lege handen op kwamen draven. Althans, het zal waarschijnlijk binnenkort wel duidelijk worden hoeveel extra geld en wapens de Kamerleden hebben beloofd en wanneer het richting Oost-Europa wordt gestuurd.

Vorig jaar november bracht minister van Buitenlandse Zaken Wopke Hoekstra (CDA) ook al een bezoek aan Kiev en ook premier Mark Rutte was vorig jaar zomer te gast in Oekraïne.
https://www.dagelijksestandaard.nl/poli ... -naar-kiev
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12509
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door sjun »

Een stuk over D66, angehauchter en hun jachtakte op andersdenkenden.

Bosma vernietigend over Groenlinks en D66. Sip kijkende Bergkamp berispt maar kan niet zeggen waarom
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

De D66-ers worden met de dag gekker...De linkerrijbaan van een drukke verkeersader in Den Haag, de Lozerlaan, zou alleen gereserveerd moeten worden voor elektrische auto’s. Wie zijn dat voor mensen, en wat voor pillen slikken die mensen.
D66: ’Elektrische rijders op de linkerbaan'

De linkerrijbaan van een drukke verkeersader in Den Haag, de Lozerlaan, zou alleen gereserveerd moeten worden voor elektrische auto’s. Dit voorstel van D66 deed de wenkbrauwen opkrullen bij veel raadsleden in Den Haag.

,,Andere auto’s blijven welkom op die laan, maar niet op de linkerbaan”, stelde raadslid Peter Mekers.,,Zo werkt een milieuzone ook, dat je mensen uitsluit op basis van eigenschappen van hun auto. Het aanpassen van een rijbaan is relatief goedkoop en daar kan het college morgen al mee aan de slag.”

Ralf Sluijs, raadslid voor Hart voor Den Haag reageert woedend. „Het arme gepeupel mag op de rechterbaan jaloers toekijken”, schrijft hij op Twitter. Een collega raadslid van dezelfde partij schrijft: ’een volgend voorstel wordt vast een aparte rijbaan voor D66érs’. De PVV vindt het voorstel lijken op ‘het etnisch profileren van auto’s’. :razz:

Mekers had het idee overgenomen van over verkeersoverlast klagende Hagenaars tijdens een bijeenkomst in de stad. ,,De Lozerlaan werd vooral genoemd als overlastgever. Lawaai, te snel rijden, vervuilend en gevaarlijk.” Hij vond het idee om een e-lane te maken, een gereserveerde laan voor elektrische voertuigen, ‘sympathiek’ om de overlast te beperken.

PVV, Hart voor Den Haag, VVD en CDA zijn sceptisch. Kavish Partiman (CDA): ,,Aan de ene kant zegt D66 dat dit beter is voor het milieu, maar wat gebeurt er dan met de rechterbaan waar files ontstaan met auto’s met draaiende benzine- en dieselmotoren? Ik vind het voorstel maar raar.” Hij wijst erop dat niet iedereen veel geld heeft klaarliggen voor een dure elektrische auto.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

:razz: Ik neem aan dat je op die rijbanen je D66 lidmaatschap kaart prominent op je voorruit moet plakken?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

De wijsheid van Tjeerd de Groot. Een groot wetenschapper!

Afbeelding
Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

En dan hebben we ook nog deze D66-er, Sidney Smeets.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

En Jan Paternotte is het helemaal eens met zijn baas...Hij roept!!!!
Partijen als PVV, BBB en JA21 zetten ons land in de achteruitstand. D66 wil vooruit. Het klimaat beschermen, huizen bouwen en zorgen voor eerlijke verdeling van vluchtelingen. Daarvoor hebben we de provincies hard nodig. Deze verkiezingen gaan ergens over!
Sigrid Kaag over migratie: ‘Hekken horen niet bij een beschaafd land’

De wil van VVD en CDA om de migratie te beperken is volgens D66-leider Sigrid Kaag een ‘onuitvoerbare wens’. ,,Als er echt een oorlog is of totale ellende, dan zullen mensen blijven komen”, zegt ze in een interview met deze krant. Een gesprek met de vicepremier over migratie, nieuwe partijen en de stikstofkwestie.

Met de uitspraken van Kaag, tevens vicepremier, komt asieldebat verder op scherp te staan. VVD-partijleider Mark Rutte en CDA-leider Wopke Hoekstra hebben zich de afgelopen maanden juist herhaaldelijk uitgesproken voor het indammen van de migratiestroom. Dit zou volgens Hoekstra ‘op deze manier niet vol te houden zijn’, en de hoge asielstroom moet ‘substantieel omlaag’, aldus Rutte.

Maar volgens de D66-leider, die zich tot dusver spaarzaam over dit onderwerp uitliet, zijn de wensen van haar coalitiegenoten niet realistisch. Koersen op het minderen van instroom is volgens Sigrid Kaag ‘niet de optimale benadering’. ,,Je moet kijken, wat kan je aan, wat kun je beter regelen. Als er echt een oorlog is of totale ellende, dan zullen mensen blijven komen.”

Deze week schaarde een Kamermeerderheid zich achter een motie om te onderzoeken of Nederland het asielbeleid (deels) kan uitbesteden aan Rwanda. Ook hiervan betwijfelt de vicepremier de juridische haalbaarheid. Dit model heeft volgens haar ‘gefaald bij de hoge rechter, omdat het buiten alle verdragen staat’.

Rechts-extremisten
In de campagne voor de Statenverkiezingen was Sigrid Kaag tot dusver niet heel zichtbaar. Al ziet ze dat zelf anders: ,,Wij waren juist de eerste. In januari riep ik op tot meer openlijk verzet tegen rechts-extremisten en het gevaar dat zij vormen voor de rechtsstaat. Wij kiezen ons eigen moment en laten ons niet opjagen door acties van anderen”, zegt de vicepremier op het partijkantoor van D66.

Met ‘die anderen’ doelt Kaag onder andere op VVD-leider Mark Rutte, die al waarschuwend voor een ‘linkse wolk’ hoopt op een tweestrijd met het koppel PvdA en GroenLinks. ,,Kunstmatig”, recenseert Kaag de liberale campagnestrategie. ,,PvdA en GroenLinks zijn gematigde middenpartijen die we als coalitie straks gewoon weer nodig hebben.”

Dat de verschillen nu even worden uitvergroot, snapt ze wel. ,,Maar het leidt de aandacht af van waar het in de provincies echt om draait. Met zo’n tweestrijd komen we geen meter verder.”

Waar gaan deze verkiezingen volgens u dan wél over?
,,15 maart is echt een keuze voor stilstand óf vooruitgang. Het is een sleutelmoment voor de ambities die we hebben op het gebied van klimaat en stikstof. Voor oplossingen hebben we de provincies keihard nodig. Als in de Provinciale Staten straks partijen een groot zeteltal krijgen met de bewering dat het met de stikstofaanpak allemaal wel langzamer kan, komt ons land in een enorm moeilijke positie. Dat raakt de economie, kost banen en dan wordt er geen huis meer gebouwd. Dát staat er op het spel.”

U doelt op partijen als PVV, BBB en JA21. Vooral BBB maakt volgens peilingen kans op zetelwinst. Hoe verklaart u dat?
,,Ik kan niet het individuele kiesgedrag van iedere stemmer verklaren. Het is aan ons om de kiezer mee te nemen in de mogelijke gevolgen. We hebben al decennia lang te maken met beleid van pappen en nathouden, van niet gemaakte politieke keuzes. We maken het alleen maar moeilijker als we die keuzes blijven uitstellen.”

U heeft vast wel een idee waarom mensen zich aangetrokken voelen.
,,In de politieke geschiedenis zijn nieuwe partijen altijd een uitdaging voor de gevestigde partijen geweest. Zo’n nieuwe stem is aantrekkelijk. Er wordt denk ik ook een knappe campagne gevoerd. Maar dat wil niet zeggen dat ik denk dat het in het landsbelang is.”

Johan Remkes sprak over een ‘progressieve elite’ die niet in de gaten heeft dat er in grote delen van het land anders wordt gedacht. Dat klinkt als een verwijt aan D66?
,,Ik vond het een beetje een makkelijk label eerlijk gezegd. Laatst is er een enorm interessant artikel verschenen van twee historici: de kloof tussen platteland en stad leeft in Nederland al honderden jaren. Dit raakt niet alleen mijn partij. We moeten allemáál denken: hoe kan het dat er een groeiende ongelijkheid is?”

Hoe inlevend was uw partijgenoot Tjeerd de Groot toen hij pleitte voor halvering van de veestapel?
,,Wat Tjeerd op dat moment durfde, was het agenderen van een heel belangrijk, bijna onbesproken punt. Dat was zijn doel. Het probleem is denk ik dat er daarna te veel gesproken is alsof halvering van de veestapel een doel op zich is. Dat is het nooit geweest.”

U waarschuwt voor stilstand met BBB. Heeft D66 dat monster niet zelf gecreëerd?
,,Dat vind ik te makkelijk. We zitten in een heel moeilijke positie en juist de agrarische sector kan zo niet verder gaan. Transitie en verandering zijn noodzakelijk. Ik denk dat er makkelijk naar ons wordt gewezen maar wij hebben een rechte rug.”

Wat als de formaties in de provincie u straks niet bevallen?
,,Het gaat niet om ‘niet bevallen’. U moet wel zorgvuldig zijn. Maar stel dat ze straks in bijvoorbeeld Overijssel zeggen, ‘nee, hier doen we het totaal anders’, dan hebben we met zijn allen in dit land een groot probleem. Het ondergraaft ook hoe wij het beleid kunnen uitvoeren. Dan heb je ook een geloofwaardigheidskwestie.”

Heeft de coalitie dan een groot probleem?
,,Ik zeg dat alleen vanuit D66. Ik ga niet zeggen, dan heeft de coalitie een probleem met ons. We hebben als land een probleem.”

We snappen dat u nu niet met een kabinetscrisis dreigt. Maar zitten er politieke consequenties aan?
,,Ik houd het bij een waarschuwing. Ik was verrast door de uitspraken van de Limburgse CDA en VVD, die samenwerking met de PVV en FvD niet uitsluiten. Hebben zij echt niet geleerd van kabinet-Rutte I? Van eerdere mislukte samenwerkingen op provinciaal niveau? Wij dachten dat die brug nu wel gepasseerd was. Kennelijk niet. D66 zal vanuit waarden niet meedoen met een PVV of een Forum. Als je kijkt naar de opties met BBB of JA21, dan zie ik inhoudelijk weinig raakvlakken. Maar dat is een ander perspectief.”

Hoe vindt u het dat die partijen de boer opgaan met dingen die volgens juristen niet kunnen, zoals de Natura2000-gebieden halveren.
,,Ik vind dat ze de plank misslaan. Bij de halvering van het aantal natuurgebieden sta je niet voor herstel van natuur waar wij in dit landje al heel weinig van hebben.”

Het CDA roert zich flink op het thema migratie. De partij wil hekken om Europa en de vluchtelingenstatus aanpakken. Wat vindt u?
,,Dat is aan hen. Er is heel veel aandacht voor asiel, terwijl vluchtelingen procentueel maar een kleine groep zijn. Ik denk dat je hier in Europa goede afspraken over kunt maken. Maar wel indachtig internationale verdragen en ook wat het betekent een beschaafd land te zijn. Voor mij horen hekken daar niet bij.”

Maar wel kleinere aantallen?
,,Koersen op het minderen van instroom is niet de optimale benadering. Je moet kijken, wat kan je aan, wat kun je beter regelen? Als er echt een oorlog is of totale ellende, dan zullen mensen blijven komen.”

Rutte beloofde de VVD als partijleider: Ik ga me inspannen voor minder asielzoekers.
,,Ja, dat moet hij doen voor zijn eigen partij. En wij spannen ons in langs de bekende lijnen van D66.”

Hij krijgt van u geen ruimte?
,,Nou, weet u, wij hebben als D66 op dat vlak een ander wereldbeeld. Wij pleiten al jaren voor de regulering van migratie en een ander soort afspraken…”

Het CDA zegt: dat er elk jaar een stad als Deventer bij komt, dat kan Nederland niet aan.
,,Nou, er zijn ook heel veel experts die zeggen: als je het goed regelt dan kunnen we een aantal mensen nog steeds goed blijven opvangen. De omstandigheden en voorwaarden moeten wel op orde zijn. Het is goed dat we binnen de coalitie rustig de gesprekken voeren. Het is een zoektocht. Ik ga hier niet de boel oprakelen. U zult merken: D66 doet weinig uitspraken over migratie. We moeten deze discussie ontgiften. Wij willen kijken of we, indachtig de fundamentele verschillen, eruit kunnen komen. Of dat lukt, weet ik niet.”

Helpt het als een partij zegt: er moet een hek om Europa?
,,Het zal wellicht ook te maken hebben met de verkiezingsperiode. Elke partij kiest er op een andere manier voor om kleur op de wangen te krijgen. Dat laat ik aan de ander… Wij zijn er niet een nacht minder van gaan slapen.”

U zegt: migratie moet aan voorwaarden voldoen. Toch liggen Polen nu met tien man op een kamer en sliepen asielzoekers in Ter Apel op het gras. Dat moet dan toch eerst geregeld zijn?
,,Nou, dat is te makkelijk gedacht. We leven niet in een laboratorium. De wereld om ons heen draait door. People on the move is zo oud als de mensheid.”

Is het naïef om te denken dat je migratie kunt tegenhouden?
,,Ik denk inderdaad dat het een onuitvoerbare wens is. Er zijn bovendien heel veel bedrijven, of het nu de glastuinbouw is of de kenniseconomie, die juist schreeuwen om gekwalificeerde mensen. Of het nu vaklui zijn of de Harvard PhD’s die bij ASML moeten werken. Onze economie wordt juist ook draaiende gehouden door de vele mensen die hier legaal een plek vinden.”

Dus dat andere partijen over migratie beginnen is verkiezingsretoriek?
,,Nee. Ik zeg alleen, het is aan hen. Jullie stellen hier vragen over. Ik ben niet over migratie begonnen. Wat mij veel meer zorgen baart, is dat er deze week een motie is aangenomen om een studie te doen om mogelijk met Denemarken vluchtelingen buiten Europa op te laten vangen. Een soort Brits model dat gefaald heeft bij de hoge rechter, omdat het buiten alle verdragen staat. Dat baart mij als D66’er veel meer zorgen .”

VVD en CDA steunen dat.
,,Ja, dat baart ons zorgen als partij.”

Vindt u het eigenlijk nog leuk in Den Haag?
,,Ik heb nooit gezegd dat het leuk is. Ik heb altijd gezegd dat het belangrijk is. Eervol en belangrijk. Mijn definitie van leuk is meer iets als met de honden wandelen. Dit is serieus werk, soms tegen de klippen op, maar omdat het belangrijk is blijf je het doen.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Hoe kun je de democratie redden met watjes die jankend weglopen?

Door NAUSICAA MARBE

Zelfs met de provinciale verkiezingen in aantocht kunnen regerende partijen niet afzien van hun kiezersdedain. Goed luisteren naar burgers is er niet bij. Zelfs in campagnetijd dringt het besef niet door dat iedereen in de politiek zijn positie te danken heeft aan ’de gewone man’ die stemt. En die aandacht vraagt voor reële problemen en misstanden. Dat kun je niet wegzetten als ’populistische onderbuik’, het gaat namelijk om iedereen die benadeeld wordt door politici die de democratische regels aan hun laars lappen.

Schrijnende voorbeelden weer, deze week. Van premier tot minister tot gemeenteraadslid: ze sluiten de vele stemmen van de bevolking uit, vermijden de confrontatie met de oppositie, zetten buiten het parlement om hun zin door. Laten we beginnen met de premier die weigert een RTL-verkiezingsdebat te voeren omdat daarin meer dan vier partijen zouden zitten, waaronder BBB en JA21. Dan breekt Rutte het angstzweet uit. Stel je voor dat de premier moet luisteren naar vertegenwoordigers van het electoraat dat niet meer op CDA en VVD stemt. Stel je voor dat hij zijn kostbare tijd verspilt om de kijkers, waaronder ook zijn kiezers, zijn standpunten te presenteren en felle opponenten van repliek te dienen. De blamage! Exit Rutte.

Na de ongeïnteresseerde premier, staatssecretaris Van Huffelen (D66). Zij negeerde een motie van de Kamer tegen een Europese digitale identiteit en gaf in Brussel daarvoor goedkeuring. Van Huffelen vertaalde het ’nee’ van het Nederlandse parlement in een ’ja’ namens Nederland in de EU. Alsof de volksvertegenwoordiging niet bestaat. In het debat daarover afgelopen donderdag bleek weer hoe onkundig ze denkt en werkt. Ze wist niet of ze in strijd met de Grondwet handelde. Het was Pieter Omtzigt die de ernst van de zaak raak samenvatte: „Als we dat hier niet stoppen, gaat de regering te pas en te onpas over de Kamer heen lopen bij besluitvorming in Brussel.”

BEKIJK OOK:

Nieuwe fatwa-service steunt islamisering
Aan het bleue D66-Kamerlid Dekker-Abdulaziz dat niet weet hoe Europese wetten zich verhouden tot de nationale wetgeving, legde Omtzigt met engelengeduld uit wat de amateurs van D66 kapotmaken: „Hier geeft D66 als democratische partij het wetgevende instrumentarium uit handen aan de regering, ook als de meerderheid van de Kamer het anders wil. Vindt D66 dat verstandig?” Het antwoord: ’Eeeeffff... ik heb hier geen goed antwoord op... dit is hoe het gebeurt.” Met andere woorden: zie het als overmacht. Waarop Omtzigt Dekker-Abdulaziz opnieuw moest onderwijzen: „Het parlement gaat over de wetgeving hier. Door te zeggen dat je als minderheid iets kan doordrukken via het kabinet, neemt D66 afstand van dat zeer elementaire beginsel van de democratie.”

Het wordt tijd dat journalisten dit totalitaire gedrag dat ook D66 infecteert bij Kaag aankaarten. Heeft haar partij zo’n hekel aan de gewone man dat ze het parlement wil uitschakelen?

Marktdenken van verzekeraars
Dan Kuipers van Volksgezondheid. De ’gewone man’ is in zijn geval vertegenwoordigd door huisartsen. Die vertelden in het programma Zembla dat zorgverzekeraars medicijnen afdwingen waardoor patiënten gezondheidsproblemen krijgen. Het marktdenken van de verzekeraars maakt mensen ziek. Hiermee geconfronteerd, antwoordde Kuipers het volgende: „Ik ben niet van plan om de rol van de verzekeraar te verkleinen. Ik hecht aan die rol in het belang van onszelf, die verzekeraar vertegenwoordigt u en mij.” Zie hier de vernieuwing van D66. Je krijgt de kans fundamenteel fout VVD-beleid te veranderen, maar doet dat niet. Je kiest voor stilstand. Je laat de besluitvorming over gezondheid bij prijsvechtende verzekeraars op wie niemand gestemd heeft en schoffeert de huisartsen die het voor burgers opnemen. Dit beleid maakt ook de democratie ziek.

Ook in de gemeenteraad worden democratische processen geboycot. In Arnhem ontspoorde woensdag een raadsdebat na een tirade van Luurssen van Forum tegen lhbtiq-belangen. „Onkruid moet je bij de wortel aanpakken”, sneerde die. Het debat ontspoorde, waarna raadslid Loor van D66 iedereen die dat ’weerzinwekkend’ vond verzocht de zaal te verlaten. Huilend liepen sommigen weg, waarna D66 en PvdA verklaarden dermate gekwetst te zijn dat ze niet meer konden werken. Zij vonden de retoriek van Forum bedoeld om ’de samenleving te destabiliseren’.

Jankend weglopen
Des te meer reden om te blijven, zou je zeggen. Hoe kun je de democratie redden met watjes die jankend weglopen in plaats van de opponent keihard aan te pakken? Wat een verwende houding, van de wegloper die aan zijn comfort denkt en vergeet dat een inhoudelijk debat een dienst aan de kiezers is. Juist als je vindt dat een partij kwade bedoelingen heeft, blijf je om elke hatelijkheid af te schieten. Maar D66 denkt wellicht dat haar standpunten vanzelfsprekend zijn, waardoor ze niet herhaald moeten worden. Zo laat je kiezers die naar argumenten en antwoorden zoeken in de kou. Zo geeft D66 het podium cadeau aan hen van wie ze walgen. Wat een afgang: de partij die oproept je ferm uit te spreken tegen extreemrechts, heeft Kaag die wegloopt uit de Kamer en tere zieltjes in de gemeenteraad die opruiers niet aankunnen. Zo ziet capitulatie eruit.

In dit land wordt afgegeven op populisten die het volk napraten. Maar de democratie is ook in gevaar door gevestigde partijen die democratische regels en het open debat schenden en de volksvertegenwoordiging schofferen. Ook dat is destabiliserend. En hoe.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Kaag geeft het ene na het andere interview, en zij bepaalt wat goed of niet goed is voor de kiezers.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Kaag: 'Hier ben ik stomverbaasd over'. Bij de aftrap van de verkiezingscampagne voor de Provinciale Staten zegt partijleider Kaag te vrezen voor een 'conservatief blok' in de Eerste Kamer. Ze hekelt uitspraken van het CDA en VVD in Limburg, die samenwerking met de PVV niet zeggen uit te sluiten.
Kaag vreest rechtse ’alliantie’ en ’conservatief blok’

Waar de VVD waarschuwt voor een ’linkse wolk’ van PvdA en GL, richt D66 zijn pijlen op rechts. Partijleider Sigrid Kaag waarschuwt bij de campagne-aftrap van haar partij voor de kans op een ’groot conservatief blok’ in de nieuwe Eerste Kamer.

Kaag spreekt in een speech richting de Provinciale Statenverkiezingen in Arnhem van een ’dreiging’ die volgens haar ’urgent en reëel is. Ze doelt daarmee op ’de alliantie van PVV, BBB, FvD en JA21’ die volgens haar ’niet bereid is om moeilijke keuzes te maken’: „Het resultaat? De problemen worden groter en oplossingen raken verder uit het zicht.”

D66 zoekt daarmee de vijand aan de andere kant van het politieke spectrum dan de VVD, dat in een interview met De Telegraaf de confrontatie zocht met ’de linkse wolk’ van PvdA en GL. Een uitnodiging tot een tweestrijd die door beide partijen gretig is omarmd. Voor D66 is rechts een bekende tegenstander. Kaags voorganger Alexander Pechtold zette de partij weer in de lift, mede dankzij de confrontaties met PVV-leider Geert Wilders.

Kaag vreest voor ’een groot conservatief blok in de Senaat’, blijkt uit haar speech: „Zij zullen niet schromen om ons land op de handrem te zetten. Dáár gaan deze verkiezingen om.”

Peiling
De peiling voor de Statenverkiezingen, die ook bepalend zijn voor de indeling van de Eerste Kamer, zijn gunstig voor de meeste partijen die de D66-leider vreest. De PVV scoort goed in de laatste peilingen en nieuwkomer BBB stevent af op een flink aantal zetels. JA21 dreigt wel zetels te verliezen ten opzichte van de zeven die de partij nu heeft na afsplitsing van FvD. Die laatste partij staat, na vier jaar geleden de grote winnaar te zijn geworden, wel op dik verlies.

De zetelbezetting in de senaat zal van grote invloed zijn op de invulling van het coalitiebeleid. VVD, D66, CDA en CU halen zelf hoogstwaarschijnlijk geen meerderheid en moeten die dan op links (PvdA/GL) of rechts (BBB/JA21) zoeken om hun plannen door de Eerste Kamer te krijgen.

Voorzichtige tik
Kaag deelt in haar speech ook nog een voorzichtige tik uit aan coalitiegenoten VVD en CDA, of in elk geval de Limburgse afdeling van die partijen. Die lieten deze week weten niet tegen een coalitie met de PVV te zijn, terwijl VVD en CDA daar landelijk wel voor passen. Bovendien klapte nog geen twee jaar geleden een samenwerking tussen de drie partijen in Limburg.

„Ik vertrouw erop dat de VVD en CDA hebben geleerd van het verleden en niet opnieuw in de provincies gaan samenwerken met PVV en Forum voor Democratie”, zegt Kaag daarover. Haar partij past voor samenwerking met rechts: „Wij gaan ook op provinciaal niveau niet samenwerken met politici die zich laten inspireren door een politiek van haat en het zaaien van verdeeldheid.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door King George »

De Kaag-variant van Rutte's linkse wolk?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

King George schreef:
zo feb 19, 2023 12:12 pm
De Kaag-variant van Rutte's linkse wolk?
Ik had niet zo ver doorgedacht, maar daar heb jij gelijk in.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door King George »

Ariel schreef:
za feb 18, 2023 2:00 pm
Hoe kun je de democratie redden met watjes die jankend weglopen?

Door NAUSICAA MARBE
Spoiler! :
Zelfs met de provinciale verkiezingen in aantocht kunnen regerende partijen niet afzien van hun kiezersdedain. Goed luisteren naar burgers is er niet bij. Zelfs in campagnetijd dringt het besef niet door dat iedereen in de politiek zijn positie te danken heeft aan ’de gewone man’ die stemt. En die aandacht vraagt voor reële problemen en misstanden. Dat kun je niet wegzetten als ’populistische onderbuik’, het gaat namelijk om iedereen die benadeeld wordt door politici die de democratische regels aan hun laars lappen.

Schrijnende voorbeelden weer, deze week. Van premier tot minister tot gemeenteraadslid: ze sluiten de vele stemmen van de bevolking uit, vermijden de confrontatie met de oppositie, zetten buiten het parlement om hun zin door. Laten we beginnen met de premier die weigert een RTL-verkiezingsdebat te voeren omdat daarin meer dan vier partijen zouden zitten, waaronder BBB en JA21. Dan breekt Rutte het angstzweet uit. Stel je voor dat de premier moet luisteren naar vertegenwoordigers van het electoraat dat niet meer op CDA en VVD stemt. Stel je voor dat hij zijn kostbare tijd verspilt om de kijkers, waaronder ook zijn kiezers, zijn standpunten te presenteren en felle opponenten van repliek te dienen. De blamage! Exit Rutte.

Na de ongeïnteresseerde premier, staatssecretaris Van Huffelen (D66). Zij negeerde een motie van de Kamer tegen een Europese digitale identiteit en gaf in Brussel daarvoor goedkeuring. Van Huffelen vertaalde het ’nee’ van het Nederlandse parlement in een ’ja’ namens Nederland in de EU. Alsof de volksvertegenwoordiging niet bestaat. In het debat daarover afgelopen donderdag bleek weer hoe onkundig ze denkt en werkt. Ze wist niet of ze in strijd met de Grondwet handelde. Het was Pieter Omtzigt die de ernst van de zaak raak samenvatte: „Als we dat hier niet stoppen, gaat de regering te pas en te onpas over de Kamer heen lopen bij besluitvorming in Brussel.”

BEKIJK OOK:

Nieuwe fatwa-service steunt islamisering
Aan het bleue D66-Kamerlid Dekker-Abdulaziz dat niet weet hoe Europese wetten zich verhouden tot de nationale wetgeving, legde Omtzigt met engelengeduld uit wat de amateurs van D66 kapotmaken: „Hier geeft D66 als democratische partij het wetgevende instrumentarium uit handen aan de regering, ook als de meerderheid van de Kamer het anders wil. Vindt D66 dat verstandig?” Het antwoord: ’Eeeeffff... ik heb hier geen goed antwoord op... dit is hoe het gebeurt.” Met andere woorden: zie het als overmacht. Waarop Omtzigt Dekker-Abdulaziz opnieuw moest onderwijzen: „Het parlement gaat over de wetgeving hier. Door te zeggen dat je als minderheid iets kan doordrukken via het kabinet, neemt D66 afstand van dat zeer elementaire beginsel van de democratie.”

Het wordt tijd dat journalisten dit totalitaire gedrag dat ook D66 infecteert bij Kaag aankaarten. Heeft haar partij zo’n hekel aan de gewone man dat ze het parlement wil uitschakelen?

Marktdenken van verzekeraars
Dan Kuipers van Volksgezondheid. De ’gewone man’ is in zijn geval vertegenwoordigd door huisartsen. Die vertelden in het programma Zembla dat zorgverzekeraars medicijnen afdwingen waardoor patiënten gezondheidsproblemen krijgen. Het marktdenken van de verzekeraars maakt mensen ziek. Hiermee geconfronteerd, antwoordde Kuipers het volgende: „Ik ben niet van plan om de rol van de verzekeraar te verkleinen. Ik hecht aan die rol in het belang van onszelf, die verzekeraar vertegenwoordigt u en mij.” Zie hier de vernieuwing van D66. Je krijgt de kans fundamenteel fout VVD-beleid te veranderen, maar doet dat niet. Je kiest voor stilstand. Je laat de besluitvorming over gezondheid bij prijsvechtende verzekeraars op wie niemand gestemd heeft en schoffeert de huisartsen die het voor burgers opnemen. Dit beleid maakt ook de democratie ziek.

Ook in de gemeenteraad worden democratische processen geboycot. In Arnhem ontspoorde woensdag een raadsdebat na een tirade van Luurssen van Forum tegen lhbtiq-belangen. „Onkruid moet je bij de wortel aanpakken”, sneerde die. Het debat ontspoorde, waarna raadslid Loor van D66 iedereen die dat ’weerzinwekkend’ vond verzocht de zaal te verlaten. Huilend liepen sommigen weg, waarna D66 en PvdA verklaarden dermate gekwetst te zijn dat ze niet meer konden werken. Zij vonden de retoriek van Forum bedoeld om ’de samenleving te destabiliseren’.

Jankend weglopen
Des te meer reden om te blijven, zou je zeggen. Hoe kun je de democratie redden met watjes die jankend weglopen in plaats van de opponent keihard aan te pakken? Wat een verwende houding, van de wegloper die aan zijn comfort denkt en vergeet dat een inhoudelijk debat een dienst aan de kiezers is. Juist als je vindt dat een partij kwade bedoelingen heeft, blijf je om elke hatelijkheid af te schieten. Maar D66 denkt wellicht dat haar standpunten vanzelfsprekend zijn, waardoor ze niet herhaald moeten worden. Zo laat je kiezers die naar argumenten en antwoorden zoeken in de kou. Zo geeft D66 het podium cadeau aan hen van wie ze walgen. Wat een afgang: de partij die oproept je ferm uit te spreken tegen extreemrechts, heeft Kaag die wegloopt uit de Kamer en tere zieltjes in de gemeenteraad die opruiers niet aankunnen. Zo ziet capitulatie eruit.

In dit land wordt afgegeven op populisten die het volk napraten. Maar de democratie is ook in gevaar door gevestigde partijen die democratische regels en het open debat schenden en de volksvertegenwoordiging schofferen. Ook dat is destabiliserend. En hoe.
Puike collumn. We hebben een D'66-probleem.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Kaag ging op bezoek naar Diepenheim en ze werd daar niet zo vriendelijk ontvangen.

Afbeelding

Mensen stonden er met fakkels, en zelfs met een vechthond. :nietverstaan:

Afbeelding


En dan volgt hier het gedramatiseerde verslag van Gerben Kuitert uit de Tubantia. Boze boeren, traktors, compltdenkers, fakkels en een vechthond.

Enjoy.
Minister Kaag in Diepenheim door boeren en complotdenkers met fakkels opgewacht: ‘Absolute schande is dit’

Minister Kaag is zondagmiddag door een groep van circa 20 boeren en complotdenkers opgewacht bij Herberg De Pol in Diepenheim waar ze kwam spreken. Volgens getuigen en organisator Hans Verbeek was het optreden van het ongenode comité van ontvangst ‘ronduit intimiderend.’ Politici reageren maandagochtend fel op het gedrag van de boeren en complotdenkers.

„Ze hadden met hun tractoren alles klem gezet, hadden een vechthond bij zich en scholden Sigrid Kaag uit”, zegt organisator Hans Verbeek van Politiek in De Pol. Kaag had beveiliging bij zich en ook de politie was ter plaatse.

De bewindsvrouw werd niet persoonlijk belaagd. „Maar het is natuurlijk niet fijn als je op je vrije zondagmiddag het land in gaat om met de kiezers te praten en dan zo tegemoet getreden wordt”, aldus Verbeek. „Ze ontstaken ook nog fakkels; in het geval van Kaag mag je dat ook intimidatie noemen.” De bewindsvrouw werd vorig bij haar woning in Den Haag belaagd door een complotdenker met fakkel.

Geen interesse in bijeenkomst
Interesse om deel te nemen aan de discussie had de groep protesterende boeren en complotdenkers niet. Nadat Kaag, na even naar ze te hebben geluisterd, naar binnen was gegaan, vertrok de groep. De deelnemers aan het protest, afkomstig uit het hele land, hadden zondagmiddag de inwoners van Diepenheim via het uitdelen en bezorgen van folders opgeroepen naar De Pol te komen. Aan die oproep werd overigens bepaald niet massaal gehoor gegeven.

De politieke bijeenkomst, waarin naast Kaag Erwin Hoogland en Lucas Brinkhuis, lijsttrekkers voor de VVD en GroenLinks bij de Statenverkiezingen te gast waren, verliep verder zonder incidenten. De zaal was uitverkocht, Volgende maand, op zondag 12 maart, is VVD-minister Mark Harbers (infrastructuur en waterstaat) te gast in De Pol.

Op Twitter keuren politici het gedrag van de boeren en complotdenkers af. ‘Onacceptabel wat er gisteravond bij Sigrid Kaag is gebeurd. Politici moeten vrijuit hun werk kunnen doen,’ schrijft minister-president Mark Rutte. Ook zijn collega Wopke Hoekstra reageert fel: ‘Wat een absolute schande is dit. Laat iedereen, en dus ook alle politici, gewoon, doodnormaal, in volstrekte veiligheid hun werk doen.’

‘Taak voor ons allen’
Kaag zelf riep eerder in een interview in deze krant iedereen op om zich uit te spreken tegen agressie, bedreigingen en intimidatie. ,,Dat is een taak voor ons allen. De stille meerderheid moet ook laten merken: dit is ons land. En we gaan redelijk en beschaafd met elkaar om. We accepteren beledigingen, bedreigingen en agressie niet. Daarvan moeten we allemaal zeggen: dat kan niet, dat hoort er niet zomaar bij.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Boerin in Diepenheim zegt tegen Kaag:
'Wat willen jullie dan? Dat al ons eten uit het buitenland komt? En dat wij dingen gaan eten die een normaal mens niet eet?' Kaag mompelt wat, maar komt niet boven de toeters van de boeren uit.
Parbleu... :shock: Dit is ze niet gewend! Wie zijn toch die mensen...

Afbeelding

Caroline BBB laat haar kiezers ook vallen.

Afbeelding

Kaag zou zogenaamd geïntimideerd zijn door de fakkels, maar zij liep er zelf naar toe. De fakkeldragers stonden namelijk op respectvolle afstand. Deze kleine knulletjes zien er meer geïntimideerd uit dan Kaag.

Afbeelding

The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Mahalingam »

Schuimbekkend boze burgers wensen een heksenverbranding:

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

En hoe kijken regeringsvertegenwoordigers tegen dit schouwspel aan? Uiteraard zijn ze enorm geschokt.
Premier Mark Rutte noemt het „onacceptabel” dat Sigrid Kaag zondag bij een campagnebezoek is opgewacht met fakkels. „Politici moeten vrijuit hun werk kunnen doen. Demonstreren mag maar het intimideren van politici moet stoppen”, schrijft hij op Twitter. „Als je het niet eens bent met elkaar ga je normaal het gesprek aan.”

Op de beelden is te zien dat, de al tijden zwaar beveiligde, Kaag het gesprek aangaat met de mensen die haar opwachten. Ze krijgt onder meer het verwijt dat ’boeren kapot worden gemaakt en burgers op de kosten gejaagd’. Na een kort gesprek gaat ze alsnog naar binnen.

CDA-leider Wopke Hoekstra noemt de ontvangst een ’absolute schande’. Ook PVV-Kamerlid Raymond de Roon spreekt van ’schokkend wangedrag’.

’Walgelijk’
„Walgelijk dat sommige mensen het normaal vinden Sigrid Kaag op te wachten met brandende fakkels. Juist omdat deze week de bedreiger die met een fakkel voor haar huis stond door de rechter is veroordeeld”, reageert D66-fractieleider Jan Paternotte.

BBB-leider Caroline van der Plas twittert: „Weet niet welke nitwits in Diepenheim dachten dat het leuk zou zijn om fakkels mee te nemen, maar misschien moeten die lui ff nadenken hoe het is als je iemand voor je huis krijgt met fakkel die je toeroept dat je naar buiten moet komen.”

„Wat een treurnis”, twittert minister van Justitie Dilan Yeşilgöz naar aanleiding van het incident van zondag. „Dit doe je niet. Wie je ook bent, wat je boodschap ook is. Punt.”

Corinne Ellemeet (GroenLinks) spreekt van „pure intimidatie” en vindt het voorval „volstrekt onacceptabel.” VVD’er Peter Valstar noemt de betogers „sneue amoebes” en „laffe klapharken.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Wat gebeurde er echt in Diepenheim.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Kaag wilde zélf met fakkeldragers in gesprek: 'Ze baalt dat aandacht naar dit incident gaat’

Minister Sigrid Kaag (Financiën) gaat vooralsnog geen aangifte of melding doen bij de politie tegen de demonstranten die haar gisteren in Diepenheim hebben opgewacht met fakkels. Kaag vond het zelf ‘heel belangrijk’ om op eigen initiatief met de betogers in gesprek te gaan, zo laat haar woordvoerder weten. ,,Ze vindt het wel vervelend dat alle aandacht nu naar dit incident gaat in plaats van naar het politieke debat dat die dag plaatsvond.”

De politie vond actief optreden tegen de demonstranten ook niet nodig. Er is zondag ook niemand opgepakt. Of dat alsnog gaat gebeuren, hangt onder andere af van de vraag of er een onderzoek komt naar verdachten die mogelijk strafbare feiten hebben gepleegd, zegt het OM. Om een onderzoek te kunnen starten moet er een melding of aangifte worden gedaan bij de politie. Kaag heeft besloten om de zaak te laten rusten.

Demonstranten met trekkers
Kaag kwam zondag naar het Overijsselse Diepenheim voor een politiek debat in cultuurcentrum Herberg De Pol. Demonstranten hadden de toegang tot het cultuurcentrum geblokkeerd met trekkers. Ze stonden de minister op te wachten met brandende fakkels. Kaag moest tussen de demonstranten door lopen om De Pol te bereiken. Ze ging kort met hen in gesprek. Of ze de hele situatie als intimiderend heeft ervaren, kan een woordvoerder niet zeggen. ,,Ze maakt zich in brede zin wel zorgen om de verruwing in de maatschappij. Waar niet alleen zij, maar ook journalisten, wetenschappers en andere politici mee te maken hebben. Voor haar is het belangrijk om die norm en waarden te beschermen.”

De politie was zondag zichtbaar aanwezig bij Herberg De Pol, zegt een woordvoerster. Er was geen aanleiding om in te grijpen of iemand te arresteren. Als dat nodig was geweest, was het zeker wel gebeurd maar de situatie is hanteerbaar gebleven, volgens de politie. ,,Dat er in de maatschappij verontwaardiging ontstaat bij een dergelijke ontvangst van minister Kaag, is begrijpelijk”, stellen OM en politie. ,,Zo'n situatie kan intimiderend en aangrijpend overkomen op betrokkenen en dat nemen wij uiterst serieus”, voegt de politie daar aan toe.

Ook volgens de gemeente Hof van Twente, waar Diepenheim bij hoort, komt demonstreren met fakkels ‘intimiderend’ over. ,,Intimidatie is nooit te verdedigen. De gemeente neemt dan ook afstand van deze demonstranten en hun uitlatingen jegens de minister en roept op om op respectvolle manier met elkaar in gesprek te blijven”, verklaart Hof van Twente. Veel politici hebben maandag ook afkeurend gereageerd op het incident in Diepenheim.

Vervolging?
In het geval dat Kaag wél naar de politie was gegaan om aangifte te doen, hadden de fakkeldragers mogelijk strafrechtelijk vervolgd kunnen worden, zeggen diverse advocaten. ,,Intimidatie op zich is niet strafbaar, maar als je met een fakkel een politicus opwacht die in het verleden al eens op deze manier is belaagd, dan zie ik daar wel een zekere vorm van bedreiging in”, zeg advocaat Peter Plasman. Betogers kunnen zich niet verschuilen onder het mom van dat de fakkel symbool staat voor het licht. ,,Het gaat er in zulke gevallen ook om hoe iemand iets ervaart. Die mensen hadden ook best op een afstand kunnen gaan staan.”

Volgens advocaat Peter Schouten kan er sprake zijn van verstoring van de openbare orde. ,,Als het puur en alleen is bedoeld om te pesten, dan is het niet strafbaar. Er moet bij dit soort dingen een vrees bestaan op het uitvoeren van gericht letsel of brandstichting. Dat zie ik hier niet zo snel in.” Wel kan de officier van justitie overgaan tot een zorgmachtiging, zegt Schouten. ,,Bij deze lui zit duidelijk een steekje los. De officier kan ook zeggen: deze mensen zijn een gevaar voor zichzelf of voor anderen, hier volstaat geen straf, maar een behandeling in een instelling. Daar ben ik zelf ook voorstander van. Het zijn namelijk wel een beetje sneue mensen.”

Geen spijt
Door sommigen werd Kaag uitgemaakt voor heks, leugenaar en andere verwensingen. Initiatiefnemer van het protest, Derk Jan Lansink uit Delden, zag in de fakkels geen kwaad en noemt het ‘100 procent framing dat dit wordt uitgelegd als bedreigend of intimideren’. „Nu gaat het niet meer waar het om gaat: dat mensen niet meer rond kunnen komen. Er is me vandaag van meerdere kanten gevraagd of ik excuus ga maken aan Kaag. Beslist niet. Er is niets gebeurd dat niet door de beugel kan.”

Dat Kaag de fakkels als intimiderend kon opvatten, gezien haar eerdere ervaring voor haar huis? „De mensen met fakkels stonden op gepaste afstand en hielden hem keurig bij zich. Waar is dan de bedreiging? Die was er niet.” Hij zou een aangifte van bedreiging ‘een volstrekt zwaktebod’ hebben gevonden.

‘Symbolisch warm onthaal’
Lansink bevestigt dat het gebruik van fakkels vooraf was besproken, maar dan als een soort symbolisch warm onthaal. „Ik heb het niet afgekeurd, nee. Een vlam staat voor mij in Twente en de Achterhoek voor liefde, warmte en verbinding. En zo was het bedoeld. Dat anderen daar een rare gedachte bij hebben... Alles is netjes binnen de grenzen gebleven.”

Dat het treffen wordt bestempeld als intimideren of bedreigend, kan ze zich niet voorstellen. „Wat wonderlijk. Er waren wel boze mensen die scholden. Achter me hoorde ik ‘rotwijf’ of zo. „Maar dat is toch geen bedreiging? Ze is ook niet bedreigd. Ik heb tijdens de periode van de mondkapjes zelf erger mee gemaakt als ik er geen droeg. Toen heb ik ook niet lopen huilstruiken.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Mahalingam »

Een beetje staan met een fakkeltje in de hand. Het wordt pas echt erg en serieus als boeren met hooivorken en dorsvlegens komen aanzetten.
Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Organisatoren van actie Kaag snappen commotie over 'gemoedelijke' fakkels niet

De demonstranten in Diepenheim wilden minister Sigrid Kaag gisteren een "warm onthaal" geven. Daar hoorden ook de brandende fakkels bij, zeggen de organisatoren van het protest. Kaag werd opgewacht door een groep van zo'n vijftig demonstranten. Een deel had brandende fakkels mee. De minister sprak zelf daarna van een "sfeer van intimidatie en onveiligheid".

Een van de organisatoren, Gert Jan Lansink, noemde de komst van de minister van Financiën naar hun dorp het "uitgelezen moment om onze stem te laten horen". De demonstranten wilden de situatie onder "de agrariërs, de vissers, maar ook de gewone burgers" aankaarten. "We kunnen langzamerhand de eindjes niet meer aan elkaar knopen", zegt Lansink.

De ontvangst van de minister en D66-leider met brandende fakkels schoot bij veel mensen in het verkeerde keelgat. Premier Rutte noemt het opwachten van minister Kaag "volstrekt onacceptabel". Ook veel andere partijleiders spraken hun afkeuring uit.

Kaag kwam naar het dorp in Twente om deel te nemen aan een politiek café, en ging met de dorpsbewoners in gesprek. De fakkels vond Kaag "iets middeleeuws" hebben, zei ze vandaag. "Er zijn ook associaties met de Ku Klux Klan (racistische beweging in de VS, red.). Als je met brandende fakkels gaat demonstreren is je boodschap: brandgevaar. Dat heeft niets met vreedzaam demonstreren te maken."

De organisatoren begrijpen de commotie niet. "Voor ons is een vlam een vlam van gezelligheid. Een paasvuur is ook gezellig. Het is warmte, en verder niet", zegt Lansink. Hij legde naar eigen zeggen geen verband met de man die eerder voor Kaags huis stond met een brandende fakkel, en daarvoor veroordeeld is. Ook voor medeorganisator Geral Jacobse staat een brandende fakkel voor "licht en warmte". "Ik zou me daar niet bedreigd door voelen", zegt Jacobse.

Volgens Lansink was het een "gemoedelijke dag" en was er geen sprake van agressie of intimidatie. De twee Diepenheimers vinden de reacties uit de politiek overdreven. "Ik heb de fakkel niet verboden en ook niet omarmd. Als je 'm mee wilt nemen doe je dat." Lansink en Jacobse zeggen dat de emoties hoog oplopen in het dorp, omdat "van de boeren hun levenswerk wordt afgepakt".

'Geen grond om het te verbieden'
Intimiderend of niet, het is niet verboden om fakkels mee te nemen naar een demonstratie, zegt Ira Helsloot, hoogleraar Besturen en Veiligheid aan de Radboud Universiteit. "Demonstreren mag feitelijk altijd. Ik zie niet zo goed in waarom het leuk of nuttig zou zijn om fakkels mee te nemen, maar er is geen formele grond om het te verbieden. Of het intimiderend overkwam, toets je achteraf."

Het is nog niet duidelijk of het OM onderzoek doet naar mogelijk strafbare feiten. Of er een onderzoek komt, is onder meer afhankelijk van of er een aangifte wordt gedaan. Er is gisteren niemand aangehouden.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Mahalingam »

Mahalingam schreef:
zo sep 11, 2022 1:28 pm
Ex NPO-baas Rijxman ploetert als D66-wethouder: ’Gênant!’

De Amsterdamse gemeenteraad heeft met verbazing gekeken naar het eerste echte optreden van wethouder Shula Rijxman (D66). Ze had het zichtbaar moeilijk woensdagochtend, in een commissievergadering met bijzonder ongemakkelijke stiltes en een voorzitter die constant moest ingrijpen.


Ontluisterend, noemde een raadslid het. „Ze is in paniek.” Een ander vond het gênant. „Ze heeft geen idee, ze snapt er niks van.” Het was duidelijk dat de voormalige NPO-baas haar nieuwe rol als wethouder nog niet helemaal onder de knie had.

Voorafgaand aan ieder antwoord werd Rijxman stevig gesouffleerd door ambtenaren die zij haar ‘fluisteraars’ noemde. Dat nam dusdanig veel tijd in beslag dat de vergadering behoorlijk uitliep en afgesloten moest worden vanwege tijdsdruk. Wat niet meehielp, was dat Rijxman al begon met een reprimande op zak omdat ze te laat aanwezig was.

Daarnaast leek ze zelf niet goed in de materie te zitten, wist ze ook niet zeker hoeveel stadsdelen er in Amsterdam waren en kwam ze niet op de namen van commissieleden (dat zou aan haar lenzen liggen).

Tijdens de raadscommissie Zorg lukte het Rijxman keer op keer niet om via de voorzitter te spreken. Aanvankelijk leverde dat nog een komische situatie op in het stadhuis, maar gaandeweg maakte die stemming plaats voor ongemak in de zaal. Voorzitter Annabel Nanninga moest haar een tiental keer vragen om toch echt via haar te spreken.

De commissie van woensdag gold als een soort van debuut van Rijxman en daarom kon ze nog op de nodige coulance rekenen van raadsleden. Een volgende keer zullen die naar verwachting minder afwachtend zijn. Een van de raadsleden sprak namelijk van een onwerkbare situatie en hoopt dat de wethouder in ieder geval nog de nodige training en coaching zal krijgen.

Anderen betwijfelen of dat nog veel verschil kan maken. „Als ze opstapt dan is het niet om de perikelen bij de NPO, maar om wat ze hier laat zien.”
Met video: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1436220 ... der-genant
En nu komt een jaar later Annabel aan met:
Als voorzitter van de commissie zorg respecteer ik haar besluit. Als raadslid van de enige fractie in de #raad020 die kritische vragen bleef stellen over de gang van zaken rond de benoeming van @d66 wethouder Rijxman zeg ik: de enige juiste beslissing. https://t.co/7wzDcwGeh6

— Annabel Nanninga (@ANanninga) February 21, 2023
Mevr. Rijxman heeft haar hele leven nimmer tegenover anderen verantwoording hoeven af te leggen van wat er uit haar handen kwam. Dan is een wethouder baantje wel eventjes wennen.
Wethouder Shula Rijxman stapt op

[...]Ruim 8 maanden geleden ben ik met veel energie begonnen aan deze opdracht. Ik was zeer gemotiveerd om bij te dragen aan het welzijn van de Amsterdammers.[...]
Ik kom tot de conclusie dat er onvoldoende ruimte is om de dingen te doen op een manier die effectief is en die aansluit bij wie ik ben en wil zijn.
Het wethouderschap in Amsterdam past minder goed bij me, dan ik van tevoren heb gedacht. Ik voel mij niet meer lekker in de rol en daar heb ik vandaag mijn conclusie uit getrokken.
https://www.amsterdam.nl/nieuws/nieuwso ... -stapt-op/

Ze kan max. 2 jaar wachtgeld krijgen. Als vertegenwoordiger van D66 in het baantjes carroussel krijgt ze vast wel een luizenbaantje met ruim salaris en onkostenvergoedingen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Wachtgeldregeling

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Mahalingam schreef:
di feb 21, 2023 2:52 pm
Ze kan max. 2 jaar wachtgeld krijgen. Als vertegenwoordiger van D66 in het baantjes carroussel krijgt ze vast wel een luizenbaantje met ruim salaris en onkostenvergoedingen.
We zouden haar moeten volgen. Vindt ze snel werk - dat mij logisch lijkt - dan kan haar niets verweten worden. De wachtgeld uitkering is dan ten einde. Maar . . . zij kan natuurlijk ook bijna twee jaren op vakantie gaan. Want verplichting tot solliciteren geldt niet voor politici. Het wordt wel verwacht van hen. Maar dat is voor de hypocrisie.
1.Wat is wachtgeld precies?
Wachtgeld is de informele naam voor de uitkering voor oud-bestuurders die is vastgelegd in de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa). Deze wet uit 1969 regelt de toekenning van een ontslaguitkering en pensioen aan politieke ambtsdragers en pensioen aan hun nabestaanden.

Vertrekkende Kamerleden en bewindslieden hebben recht op een uitkering van maximaal drie jaar en twee maanden. Ze krijgen het eerste jaar na hun afscheid 80 procent van hun salaris doorbetaald en de jaren daarna 70 procent.
Voor de hoogte van dit inkomen geldt in principe geen maximum. Een minister verdient 165.916 euro bruto, inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering. Dus het wachtgeld bedraagt in het eerst jaar ruim 132.000 euro, daarna iets meer dan 116.000 euro. Een Kamerlid ontvangt ruim 120.000 euro bruto op jaarbasis.
Om oud-politici te stimuleren nieuw werk te zoeken, mag het salaris worden aangevuld met wachtgeld. Maar alleen als een politicus minder verdient dan in zijn vorige functie. Stel een politicus verdiende 100.000 euro per jaar, dan ontvangt hij in zijn eerste jaar zonder baan 80.000 euro wachtgeld. Vindt hij een nieuwe baan met een salaris van 60.000 euro, dan mag hij dat aanvullen met 20.000 euro uit de wachtgeldregeling.
Op het moment dat er een nieuwe baan wordt gevonden met een vergelijkbaar of hoger salaris wordt de wachtgelduitkering stopgezet.

2. Wie heeft er recht op?
De regeling geldt voor ministers, staatssecretarissen, Tweede Kamerleden, wethouders en gedeputeerden.
De uitkering is in het leven geroepen omdat bestuurders in principe een tijdelijke benoeming hebben die abrupt kan eindigen bijvoorbeeld door een motie van wantrouwen of bij nieuwe verkiezingen. Deze wet moet voorkomen dat politici niet van het een op het andere moment met lege handen komen te staan. Of dat ze vlak voor het verstrijken van hun ambtsperiode alvast op baantjesjacht gaan.

3. Vanaf wanneer hebben bestuurders recht op wachtgeld?
In principe is de duur van de wachtgelduitkering gelijk aan de duur van de vervulling van de politieke functie, met een maximum van drie jaar en twee maanden. Wie na minder dan twee jaar zijn ambt heeft verlaten, krijgt twee jaar wachtgeld. Bewindslieden die minder dan drie maanden in functie waren, hebben echter 'slechts' zes maanden recht op een vergoeding.
Dit werd aangepast in de wet na het vertrek van staatssecretaris Philomena Bijlhout in 2002. Zij moest al een paar uur na haar beëdiging aftreden, omdat bekend werd dat ze in Suriname lid was geweest van een burgermilitie. Toch had ze recht op twee jaar wachtgeld.

4. Waarom stopt het wachtgeld niet zodra bewindslieden een nieuwe baan hebben gevonden?
GroenLinks-Kamerlid Isabelle Diks, die onder vuur kwam te liggen toen bekend werd dat ze haar inkomen van ruim een ton aan bleef vullen omdat ze voorheen als wethouder in Leeuwarden meer verdiende, motiveerde het als volgt tegenover de Volkskrant: "Ik ben 8,5 jaar wethouder geweest, dan heb je een bepaald bestedingspatroon. Ik heb me er niet op kunnen voorbereiden dat mijn inkomen achteruit zou gaan, omdat ik heel plotseling met voorkeursstemmen in de Kamer kwam."
Uiteindelijk heeft Diks na overleg met de fractie haar regeling echter toch stopgezet en zal zij het ontvangen wachtgeld terugbetalen.

5. Krijgen bewindslieden ook wachtgeld als ze de politiek verlaten?
Ja, het maakt voor het recht op een wachtgelduitkering niet uit welk carrièrepad een oud-bewindspersoon kiest na zijn of haar vertrek uit de politiek. Wel wordt van hen verwacht dat ze actief op zoek gaan naar een nieuwe baan of functie, net als mensen die een 'gewone' uitkering ontvangen.

6. Kunnen politici ook wachtgeld weigeren?

Jazeker. Er zijn ook politici die uit zichzelf beslissen om geen gebruik te maken van hun recht op wachtgeld, zoals voormalig PvdA-bewindspersonen Lodewijk Asscher en Lilian Ploumen.
“Ik ben niet van de school die helemaal tegen een wachtgeldregeling is”, legde Ploumen uit aan de Volkskrant. “Het is bedoeld als overbrugging voor iemand die geen baan kan vinden, maar als Kamerlid met een heel mooi salaris heb je geen wachtgeld nodig. Je hebt er formeel misschien recht op, maar ik vind dat een Kamerlid de plicht heeft te handelen naar de geest van zo’n regeling. Dat doe je niet als je in onze situatie kiest voor wachtgeld.”

7. Kun je als bewindspersoon de wachtgeldregeling zomaar stopzetten?
Dat kan, maar volgens de wet kan de uitkering alleen tussentijds worden stopgezet als het hele bedrag dat tot dan toe is ontvangen wordt terugbetaald. Er wordt wel gewerkt aan een wetswijziging waardoor het mogelijk wordt de uitbetaling tijdelijk en voor een deel te stoppen, maar die wetswijziging is nog niet van kracht.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Chula Rijxman: ’powerhouse’ bleek al snel ploeterende wethouder

Ze werd binnengehaald als bestuurlijk zwaargewicht, maar al snel krabden vriend en vijand zich achter de oren: waarop was dat imago eigenlijk gebaseerd? Shula Rijxman (63) wist niet te overtuigen als wethouder in Amsterdam. Dinsdag trok de D66’er haar conclusies, ze stapt per direct op.

Toen ze in mei gepresenteerd werd aan de Amsterdammers, noemde D66-lijsttrekker Reinier van Dantzig haar een powerhouse. Jarenlang was zij voorzitter van de Raad van Bestuur bij de NPO. Daarmee was zij de machtigste vrouw in Hilversum.

Er was tegelijkertijd hoon toen bleek dat Rijxman een politieke afslag nam voor D66. Kort voor de laatste Tweede Kamerverkiezingen greep ze als NPO-baas niet in toen er kritiek was over een Sigrid Kaag-documentaire. Het zou een reclamespot voor D66 zijn. Maar Rijxman noemde het een ’zuiver journalistiek product’. Zie je wel, riepen de critici toen zij anderhalf jaar later zelf D66-politica werd.

Klokkenluider
Rijxman nam meer bagage mee uit Hilversum dan haar lief was. Er bleken meerdere meldingen te zijn over mogelijke belangenverstrengeling. Vanuit de NPO kwam een klokkenluider tevoorschijn die zijn verhaalde wilde doen bij het ministerie. Niemand wist dat de hoogste ambtenaar daar een goede vriendin van Rijxman was. Ze hadden het allebei niet gemeld.

Een andere melding ging over een privévakantie die Rijxman genoot met toenmalig staatssecretaris Sander Dekker. Het leverde verschillende onderzoeken op, waarvan er een nog altijd loopt. In de wandelgangen van de Stopera vragen ze zich af of een lopend onderzoek van het Commissariaat voor de Media heeft meegespeeld in de beslissing van Rijxman.

’Fluisteraars’
Maar zoals een raadslid al zei na het debuut van Rijxman als wethouder: „Als ze opstapt, dan is het niet om de perikelen bij de NPO, maar om wat ze hier laat zien.” In een vergadering kort na de zomer ontploften de telefoons op het Amsterdamse stadhuis. Wie er niet was, zette snel de livestream aan. Ontluisterend, werd het genoemd. Rijxman had geen dossierkennis, kwam niet uit haar woorden en leunde volledig op soufflerende ambtenaren die zij haar ’fluisteraars’ noemde. Ook in latere debatten bleef ze die hulplijntjes nodig hebben.

Rijxman was echt niet de enige wethouder die zich tijdens debatten informatie laat influisteren door druk appende ambtenaren op de tribune. Waaraan het haar vooral ontbrak, was de bravoure om er vervolgens een overtuigend verhaal van te maken. Dat leverde pijnlijke stiltes op in de Amsterdamse gemeenteraad. Overigens was niet alle kritiek fair. Bijvoorbeeld dat ze constant ’ongeïnteresseerd’ kauwgom zat te kauwen tijdens vergaderingen. Dat was omdat zij vanwege keelkanker geen speeksel meer aanmaakt.

Verbazing
Aanvankelijk klonk de uitleg dat Rijxman als zijinstromer even tijd nodig had om het ambacht eigen te maken. Maar ook bij ambtenaren en partijgenoten vervloog de laatste maanden langzamerhand de hoop dat dit ooit zou gebeuren.

Binnen D66 klonk gaandeweg ook hardop verbazing. Ze kwam toch van een belangrijke positie? Bovendien bleek het opeens een mysterie wiens idee het überhaupt was geweest om Rijxman naar Amsterdam te halen. Niemand die het nog durfde te claimen.

Dinsdagochtend liet ze haar team, partijgenoten en collega’s weten dat ze per direct stopt. „Ik ging ervan uit dat daarbij mijn ervaring als ondernemer en bestuurder, in combinatie met die van de mensen die al langer werken in het publieke bestuur, een meerwaarde zou opleveren”, schreef ze in een verklaring.

Wachtgeld
„Het wethouderschap in Amsterdam past minder goed bij me dan ik van tevoren had gedacht. Ik voel mij niet meer lekker in de rol en daaruit heb ik vandaag mijn conclusie getrokken”, aldus Rijxman. Ook al was ze slechts acht maanden in functie, ze heeft nu wel recht op twee jaar wachtgeld, ruim twee ton in totaal.

Aan motivatie en ambitie ontbrak het Rijxman overigens niet. Ze woonde bij haar aantreden in Blaricum, maar verhuisde voor het wethouderschap naar Amsterdam. Dat had niet per se gehoeven. Ook zag zij zelf wel degelijk een stijgende lijn in haar optreden. Dat ze nu toch zelf de knoop doorhakt, komt daarom alsnog als verrassing.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie