Het wel en wee van D66, nu onder bezielde leiding van Rob Jetten

Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12512
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door sjun »

NPO66-bobo Shula Rijxman WEGGEJORIST

Afbeelding
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Mahalingam »

Geert Dales vertelt:
BITCHFIGHT IN AMSTERDAMS COLLEGE GEWONNEN DOOR HALSEMA

Burgemeester wees wethouder de deur nadat Shula Rijxman excuses weigerde voor aanval op collega

Overdrijven is ook een vak. Op zoek naar applaus uit woke policorkringen besloten D66, GroenLinks en de PvdA in 2022 dat het nieuwe Amsterdamse College van B&W voor 70% uit vrouwen moest bestaan, daarbij de wetmatigheid negerend dat het samenzijn van drie of meer vrouwen steevast leidt tot conflicten. Wie denkt dat ik overdrijf raad ik aan te lezen hoe het het College van B&W van Terschelling verging. Apetrots waren de eilanders op hun ‘100% vrouwelijke College’. Twee vrouwelijke wethouders en een vrouwelijke burgemeester sloegen elkaar vervolgens net zo lang de hersens in tot twee van de drie afdropen. Waarna een vierde, oud-staatssecretaris Geke Faber, werd binnengevaren om de boel te sussen en de ruzies nog heviger werden.

holle vaten

Het was, zo leren ten stadhuize goed ingevoerde bronnen, ook een klassiek staaltje bitchfight dat deze week leidde tot het opstappen van D66-wethouder Shula Rijxman. Een op zich onbenullig en makkelijk oplosbaar voorvalletje aan de Amsterdamse Collegetafel mondde uit in een hoogoplopende ruzie tussen de vrouwelijke collegeleden Rijxman, haar collega van GroenLinks Touria Meliani en burgemeester Halsema. Toen de laatste van de eerstgenoemde excuses eiste voor oncollegiaal gedrag jegens de tweede barstte de bom. Rijxman, van joodse komaf, verviel in zelfbeklag, gelardeerd met verwijten over anti-semitisme en aanpalende narigheid, weigerde de gevraagde excuses en kreeg vervolgens van Halsema te horen dat ze kon opkrassen.

De woorden in de brief waarmee ze op 21 februari 2023 haar aftreden aankondigde (“Ik kom tot de conclusie dat er onvoldoende ruimte is om de dingen te doen op een manier die effectief is en die aansluit bij wie ik ben en wil zijn”) en Femke Halsema’s reactie (“Wij hebben waardering voor het werk dat ze heeft verricht om Amsterdam vooruit te helpen en vinden het jammer dat ze vertrekt”) klonken al net zo hol als de vaten waarmee Rijxman acht maanden lang door de Stopera doolde en niets tot stand bracht. Tijd voor nader onderzoek (www.geertdales.com/amsterdamse-pers-kee ... er-rijxman).

trap onder de gordel

De werkelijke reden van Rijxmans vertrek -dat haar, nu ze meer dan een half jaar wethouder is geweest, uitzicht biedt op twee jaar riant wachtgeld- is niet haar mislukte wethouderschap. Dat zou, hoe beroerd ze het ook deed, na acht maanden wel heel erg snel zijn. Ze had ook nog steeds de steun van de Gemeenteraad. De echte oorzaak is een conflict dat ontstond nadat ze in een raadscommissievergadering openlijk en onverholen kritiek leverde op Meliani, die in de vorige collegeperiode had besloten tot het verstrekken van 100.000 euro aan het project Cold case Anne Frank. Dat project leidde tot de publicatie van Het verraad van Anne Frank, een boek waarin de joodse notaris Arnold van den Bergh werd aangewezen als de hoofdverantwoordelijke voor het verlinken van de schrijfster van het beroemde dagboek en haar lotgenoten. Nadat Van den Berghs nazaten en een reeks onderzoekers er gehakt van maakten nam uitgeverij Ambo/Anthos het boek uit de handel. Gevolg: 100.000 euro Amsterdams subsidiegeld down-the-drain.

JA21 raadslid Annabel Nanninga en CDA’er Diederik Boomsma drongen bij het College aan op terugvordering van dat geld. ‘Onmogelijk’ oordeelde Rijxman, die inmiddels de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor dat project had overgenomen van Touria Meliani. Toen bleek dat Rijxman verzuimd had serieus te onderzoeken of terugvordering al dan niet juridisch haalbaar was en deskundigen stelden wel degelijk goede kansen te zien, brak de pleuris uit. In het tumult van dat debat liet Rijxman zich ineens ontvallen dat als het aan haar had gelegen die subsidie nooit zou zijn verstrekt. Dat was niet minder dan een keiharde trap onder de gordel van collega Meliani, die dat uiteraard niet pikte. Er werden excuses geëist.

hoge toon

Toen die niet kwamen werd het een agendapunt in het College. De sfeer ging erop achteruit nadat Rijxman, op zoek naar empathie van collega’s, zei in de uitoefening van haar wethouderschap last te hebben van anti-semitische en homo-vijandige sentimenten. De referte aan haar joodse identiteit riep ergernis op. Deze truc hanteerde ze eerder, in de verdediging van het verzwegen vakantietripje, ten tijde van haar NPO-bestuursvoorzitterschap, met toenmalig staatssecretaris van OCW en NPO-financier Sander Dekker naar Israël. Met stemverheffing eiste Meliani opnieuw openbare excuses wegens oncollegiaal gedrag, daarin bijgestaan door burgemeester Femke Halsema. Nadat Rijxman persisteerde in de weigering was haar lot bezegeld. De collega’s wensten niet langer met haar samen te werken. Zo kwam er een einde aan het wethouderschap van de gewezen NPO-bestuursvoorzitter.

uittocht

D66 moet nu op zoek naar een nieuwe wethouder. Mijn dringende advies is: zoek een man. Het is onverstandig om in welk professioneel team dan ook een overdosis mannen te hebben. Nog onverstandiger is het om 70% of meer vrouwen aan een bestuurstafel te zetten, zeker als de teamcheffin er een is die niet uitblinkt in het vermijden van conficten. Die eigenschap leidde al tot een opmerkelijke uittocht. Na het vertrek van een prominent lid van het ‘kabinet van de burgemeester’, de directeur Openbare Orde en Veiligheid en het hoofd Communicatie voegt zich nu Shula Rijxman in de rij. De gezellige tijden dat Halsema via haar coaching- en adviesbureau De Kunst van Wel de toenmalige NPO-bestuursvoorzitter bijstond met het schrijven van speeches en daarvoor een flinke greep deed in de kas van de publieke omroep -zoals Follow the Money onthulde- zijn kennelijk voorbij.

Job Cohen

Intussen is de kwestie waarover Rijxman sneuvelde veel te onbenullig om tot zulke grote gevolgen te leiden. Met een beetje meer ratio en minder feminiene emotie had dit in een paar minuten tot een voor iedereen bevredigende uitkomst kunnen leiden. Glaasje wijn eroverheen en klaar. Dat dit zo kon ontsporen moet zorgen baren voor de toekomst van het stadsbestuur.
https://www.geenstijl.nl/5169340/geeertje/#more
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

’D66 levert aanzienlijke bijdrage aan polarisatie’

De macht van D66 op landelijk, provinciaal en gemeentelijk niveau heeft de partij onaangenaam zelfgenoegzaam gemaakt, beschouwt Job van Amerongen. En daarin ziet hij gevaren. „Andere opinies als ’buiten de orde’ wegzetten, kan het ongehoorde electoraat doen radicaliseren.”

In de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw presenteerde D66 – toen nog D’66 – zich als het ’redelijk alternatief’ . Redelijk alternatief voor vooral kabinetten van CDA/VVD-signatuur. Anno 2023 is D66 geen alternatief voor het pluche, maar zit de partij in het centrum van de macht. Die macht – op landelijk, provinciaal en gemeentelijk niveau – heeft de partij onaangenaam zelfgenoegzaam gemaakt.

Gevaarlijk dedain
D66 is in woord en beleid de partij van de welgestelden. Een partij ook met een gevaarlijk dedain voor de tegenmacht. De ontwikkeling tot rigide machtspartij aan Sigrid Kaag toeschrijven is overigens te gemakkelijk. Thom de Graaff en Alexander Pechtold hebben als overtuigende wegbereiders gefunctioneerd. De Graaff zag in 2002 bij de uitvaartplechtigheid van Fortuyn de massaal rouwende bevolking van de Maasstad als ’een verzameling voetbalsupporters’. De lijn naar de duiding van Sigrid Kaag van de bedreigingen van Geert Wilders als over zichzelf afgeroepen, is een verderfelijke maar uit D66-oogpunt constante.

Dat de politieke leiding van D66 weerzin koestert tegen politieke nieuwkomers als FvD, PVV, BBB en JA21, is begrijpelijk. Maar dat de partij kiezers die zich aangetrokken voelen tot die partijen wegzet als ’onverantwoord’ en ’populistisch’, getuigt van een verkeerd soort desinteresse en arrogantie.

Moreel ijkpunt
De eigen redelijkheid van D66 is de maat der maatschappelijke dingen geworden. Een moreel ijkpunt. Het open debat met andersdenkenden mag gemeden worden. Angst voor een geest, die allang uit de fles is. Als het gaat om thema’s als immigratie, integratie en criminaliteit zijn er burgers die op basis van ervaringsdeskundigheid andere keuzes maken dan D66. Geen nood, de D66-kiezer verkeert sociaal-economisch gezien in een bevoorrechte positie. De opinie van het minder bevoorrechte volksdeel kan als ’buiten de orde’ worden weggezet.

Ontwrichtend
Uit electoraal oogpunt is het ’wij tegen zij’ ongetwijfeld interessant. Maar de partij die zegt verbinding na te streven, levert op deze manier een aanzienlijke bijdrage aan de polarisatie. Gevaarlijk en maatschappelijk ontwrichtend.

’Niemand laten vallen’ is een hol mantra als het niet gepaard gaat met op zijn minst interesse voor mensen die niet tot je vanzelfsprekende achterban behoren. Die interesse ontbreekt bij D66 ten enenmale.

Fakkelen
Wie intimideert verliest het pleit. Dat is een gouden stelregel waar vooral niet aan getornd moet worden. Echter, in de overgrote meerderheid der ontevredenen bestaat geen natuurlijke aanvechting tot fakkelen. Het zijn redelijke mensen, met redelijke verlangens, die recht hebben op tenminste een redelijke mate van belangstelling voor hun bevindingen. Die bevindingen buiten de orde plaatsen, kan de partijen die D66 zegt te bestrijden in de kaart spelen en het ongehoorde electoraat doen radicaliseren.

Het voormalig ’redelijk alternatief’ zou zich daar rekenschap van moeten geven.

Job van Amerongen is

politicoloog.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Een gebrek aan fatsoen? Daar weten ze in de visserij ook alles van

Publicitair gretig ondersteund, molk Sigrid Kaag de smakeloze Diepenheimer fakkelactie volledig uit. Weet je wat pas echt smakeloos is? Wat zij en haar medemachthebbers de visserijsector aandoen.

Rob Hoogland

Ja hoor, smakeloos. Ja hoor, beneden peil. Ja hoor, onfatsoenlijk. Allemaal waar, ik zou zelfs nóg een hele rits afkeurende kwalificaties kunnen bedenken voor de manier waarop die eencellige fakkelaars Sigrid Kaag in Diepenheim ontvingen nadat zij naar dat groepje wie-zijn-die-mensen was afgedaald.

De momentmagnitudeschaal van grofheid tikte toen, naar mijn allervoorzichtigste schatting, 6.3 aan, waarna de pr-afdeling van de D66-kopvrouw - samenstelling: de Magere Mannetjes, de omroepwereld (niet slechts de NPO, de hele mikmak), de andere main stream media met uitzondering van de T. - die score middels het forceren van zoveel mogelijk publicitaire naschokken nog wist op te schroeven tot boven 8.0.

Zo zielig dit, voor onze vice-premier!

Dit doe je geen mens aan!

Toen, echter, kwamen mij weer een paar van die schandelijke, mensonterende visserijverhalen ter ore, die nooit zouden zijn verteld als de machthebbers waartoe Sigrid Kaag prominent behoort niet watertandend hun handtekening hadden gezet onder een omstreden want objectief beschouwd onhaalbaar beleidsplan dat onze vissersvloot net als ons boerenbestand minimaliseert.

Ik citeer de site van Omroep Zeeland, die eraan toevoegde dat de bewuste schipper niet zelf aan het roer stond omdat hij dat emotioneel niet aankon: „Visser Rini Oreel uit Arnemuiden heeft na twintig jaar afscheid genomen van zijn viskotter, de ARM-18. Hij ziet het door de regelgeving van Europa niet meer zitten. „De boot gaat naar de sloop in Gent. Ik doe het met pijn in mijn hart”, zegt hij met tranen in zijn ogen. Samen met zijn familie zwaaide hij het schip uit bij de sluizen van Vlissingen.”

Ik citeer een tweet van EMK-vissers („Wij zijn Nederlandse en Belgische vissers / #reddevisserij want we gaan ten onder”) naast een drone-filmpje van de kotter UK-197 (zie foto) op de Noordzee: „Laatste visreis en binnenkomst in IJmuiden. De UK-197 wordt nu afgetakeld en gesloopt. Duizenden kisten vol gezonde Noordzeevis bracht deze kotter naar de visafslag. Grote kans dat u een visje at van Jan de Boer en zijn bemanning. Nu wacht de shredder.”

Ik herinner mij deze Jan de Boer, een godvrezende Urker schipper die in 2022 indrukwekkend werd geportretteerd door Wierd Duk voor diens Telegraaf-serie ‘In Nederland’. Wanhopig door al het onrecht dat hem door de overheden werd aangedaan, riep De Boer in dat interview: „Waar ben je nou, God?” En nu bezorgt hij mij wéér kippenvel, omdat hij mij doet beseffen dat dankzij zijn afscheid van de visserij nog eens zeven of acht Nederlandse gezinnen niet alleen hun inkomsten, maar ook hun manier van leven verliezen.

Wat de vissers momenteel wordt geflikt (terwijl niemand, inclusief nota bene degenen die het allemaal verzonnen, een idee heeft wat de toekomst hen zal brengen), dat is pas echt smakeloos, beneden peil en onfatsoenlijk. Als ik het op een na meest vooraanstaande lid was van een kabinet dat deze uitroeiing nastreeft, zou ik daarom niet eens zielig dúrven doen over zo’n weliswaar domme en banale, maar verder onbenullige actie als die in Diepenheim. Sigrid Kaag deed het wel, andermaal vooral om electorale redenen. Tal van media plaatsten haar daarbij wederom met gênante gretigheid volop in de schijnwerpers. Op mijn persoonlijke momentmagnitudeschaal van grofheid werd toen, dankzij dit eentweetje, naar mijn allervoorzichtigste schatting een score van 9.0 gehaald.

Waar ben je nou, Sigrid?

Dit doe je geen mens aan!
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Dit lijkt me een goed moment voor Kaag om afscheid te nemen van de coalitie. Met dit soort mensen ( wie zijn zij) wil je toch niet samenwerken?
Kaag haalt uit naar CDA om migratie: ’Past niet bij een beschaafd land als Nederland’

D66-leider Sigrid Kaag haalt uit naar CDA-kopstukken Wopke Hoekstra en Hugo de Jonge om uitspraken die zij hebben gedaan over migratie. „Ik vind het niet passen bij een beschaafd land als Nederland.”

Kaag erkent bij het programma WNL Op Zondag dat er in de coalitie verschillend wordt gedacht over migratie en asiel. De D66-leider richt haar pijlen in het bijzonder op het CDA. „Zij kijken er als partij anders naar.” CDA-leider Hoekstra en CDA-minister De Jonge krijgen kritiek van Kaag. „Hugo de Jonge heeft eerder een uitspraak gedaan over iets dat binnen de EU een recht is: intra EU-arbeidsmigratie. Wopke Hoekstra heeft gesproken over een hek om Europa. Ik vind het niet passen bij een beschaafd land als Nederland.”

De D66-leider ziet wel dat er iets moet gebeuren om grip te krijgen op migratie. „Dat je aan migratiemanagement moet doen, dat is aan de orde. Conform de internationale verdragen.” Ook heeft Nederland volgens haar ’nooit een strategische migratie-agenda gehad’.

Kaag wil bovendien zorgen voor ’humane opvang voor asielzoekers’. „Daar moet je de eigen opvang voor versterken. Dat hebben we jarenlang in het slop laten lopen.” Daarmee steekt ze overigens ook de hand in eigen boezem, omdat haar partij ook in het vorige kabinet zat en dus wat te vertellen had over asielbeleid.

’Ook kijken naar vergrijzing’
Dat Nederland vol is gaat er bij de D66-leider niet in. „Dat is te simplistisch. Je moet ook kijken naar de vergrijzing.” Stevige uitspraken over migratie en asiel hebben volgens Kaag ook met naderende verkiezingen te maken. „Er wordt ook kleur op de wangen gezocht in de campagne.”

Ze zegt kritiek op asielopvang in sommige opzichten wel te begrijpen. „Je moet optreden tegen wandgedrag, als je verhalen hoort over overlast door veiligelanders, is dat niet goed.” In de coalitie wordt al langer compleet verschillende gedacht over migratie en asiel. VVD en CDA staan vaak tegenover D66 en CU.

Ook stikstofbeleid verdeelt de coalitie. Kaag herhaalde dat stikstofdoelen in 2030 moeten worden gehaald. „Wij moeten voor de ambitie blijven staan, anders zal iedereen geraakt worden. Ik loop niet vooruit op een verkiezingsuitslag. Maar ik maak me wel zorgen.” Niemand is gehouden aan het onmogelijk, zegt Kaag over de stikstofdoelen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

De trukendoos van D66'er Tjeerd de Groot ontleed: over 'misstanden aan elkaar rijgen' en 'fabeltjes’

Sinds zijn oproep om de veestapel te halveren is D66-Kamerlid Tjeerd de Groot één van de aanjagers van het stikstofdebat. Zijn scherpe uitspraken lokten boerendemonstraties uit en indirect de opmars van BBB. Na Caroline van der Plas nu ook de trucs van Tjeerd de Groot ontleed.

1. ‘Halvering van de veestapel is noodzakelijk’
Als ‘een donderslag bij heldere hemel’. Zo ervoer toenmalig partijgenoot Chris Zeevenhooven de oproep van D66'er Tjeerd de Groot, om de veestapel te halveren drie jaar geleden in het AD. ,,Ik zag dat niet aankomen en was er boos over”, zegt de Arnhemmer, dan lid van de D66-landbouwwerkgroep.

,,Dit kun je niet doen”, wierp Zeevenhooven het Kamerlid voor de voeten. ,,In mijn ogen veranderde D66 met die oproep van het redelijke alternatief in een radicale, polariserende partij.” Stikstofprofessor Jan Willem Erisman beaamt: ,,Je zou kunnen zeggen dat de manier waarop hij vasthoudt aan halvering van de veestapel polariserend werkt. Ik denk dat dat de meeste mensen tegen de borst stuit.’’

Binnen de coalitie groeit de irritatie over zijn ‘polariserende aanpak’ ook. CDA-Kamerlid Derk Boswijk: ,,Zijn redenatie is dat hij met zijn uitspraken het onderwerp zou hebben geagendeerd, maar dat is echt een onzinredenering. Sterker nog: zijn optreden draagt eraan bij dat de boeren van de onderhandelingstafel weglopen.’’ ChristenUnie-Kamerlid Pieter Grinwis: ,,Door zijn houding is hij helaas vaker onderdeel van het probleem dan van de oplossing.’’

VVD-Kamerlid Thom van Campen ergert zich als de D66'er in zijn stikstofstrijd termen als ‘bloedbad’ gebruikt. Stikstofbemiddelaar Johan Remkes typeerde de halvering van de veestapel als ‘D66-geloofsartikel’ en als ‘buitengewoon onverstandig en onnodig polariserend’. Hoewel velen menen dat het D66-Kamerlid De Groot polariseert, wil hoogleraar communicatie Noelle Aarts van de Radboud Universiteit niet zo ver gaan. ,,Bij polarisatie is nooit één persoon schuldig. Maar de uitspraken van De Groot helpen niet om de boel bij elkaar te houden.”

Vast staat dat de vroegere D66-backbencher zichzelf met zijn uitspraak in de schijnwerpers heeft gekatapulteerd. Volgens Tjeerd de Groot ‘past het bij D66 om met inhoudelijke voorstellen een stap vooruit te durven zetten’. ,,Het homohuwelijk, de klimaataanpak of het verhogen van de AOW-leeftijd. Die duidelijkheid moeten we nu ook durven geven om onze natuur te redden.’’

2. Boerenprotest aangewakkerd
Boeren in heel Nederland schrokken in mei 2019 toen in Boxtel een varkenshouderij bezet werd door een groep dierenactivisten uit binnen- en buitenland. Het interview over de halvering van de veestapel is voor boeren de lont in het kruitvat. Op 1 oktober 2019 rijden 2.200 trekkers naar het Malieveld. Priemende vingers richten zich op De Groot.

,,Tjeerd is een ijdele man die wel geniet van de aandacht”, zegt GroenLinks-Kamerlid Laura Bromet, die benadrukt ‘wel fijn met hem samen te werken’. Ondanks knalvuurwerk en boegeroep beklimt De Groot het podium. ,,Mensen, dit is het eerlijke verhaal. Laat je geen zand in de ogen strooien door mensen die je naar de mond praten.”

De Groot zegt ‘te begrijpen dat het veel losmaakt’. ,,Je zou maar veehouder zijn en te horen krijgen dat je voor het algemeen belang je bedrijf moet opgeven, hoe groot de financiële compensatie ook is. Daarom vind ik het belangrijk in gesprek te gaan en mij niet te verstoppen.’’

3. ‘De natuur holt achteruit’
De Groot stelt in juni 2022 in tv-programma Buitenhof: ,,Sinds 1992 is de natuur achteruitgehold.” En eerder op de D66-website: ,,Sinds 1990 zijn de populaties wilde dieren gehalveerd op het boerenland en in natuurgebieden. De belangrijkste reden voor deze afname is de enorme stikstofuitstoot.”

De Living Planet Index Nederland (1990-2020) biedt een minder dramatisch beeld. Die index laat de gemiddelde trend zien in populatieomvang van allerlei diersoorten. Sinds 1990 blijkt deze index met 5,1 procent gestegen. ,,Het ligt genuanceerd”, zegt Cor Pierik van het Centraal Bureau voor Statistiek. ,,Een aantal soorten gaat achteruit, maar er zijn ook soorten, zoals ooievaar en otter, waarmee het uitstekend gaat.”

Emeritus hoogleraar mariene ecologie Han Lindeboom, die promoveerde op de stikstofuitstoot van pinguïns, ergert zich aan De Groots doemverhaal waarin stikstof de grote boosdoener is. ,,Ja, lokaal kan het stikstofgevoelige flora en fauna belemmeren.” Hij was lid van een speciale stikstofgroep van D66, maar voelt zich ‘kaltgestellt’: de Kamerfractie weigerde een rapport met innovatieve oplossingen. ,,We zijn het direct eens dat we de stikstofuitstoot fors moeten verlagen. Maar halvering van de veestapel is daarvoor niet nodig. Maar dat mochten we van Tjeerd niet zeggen.”

Tjeerd de Groot benadrukt dat hij niet alleen staat, maar dat ook vele wetenschappers, de rechter en Johan Remkes de conclusie trekken dat ‘de natuur lijdt onder de stikstofuitstoot’. ,,Daar kunnen we niet omheen. Daarom zegt het kabinet nu: de stikstofuitstoot moet in 2030 worden gehalveerd.’’

4. ‘Koeien zijn permanent ziek’
Het is een opmerkelijke wending. De Groot was jarenlang werkzaam bij dé brancheorganisatie voor de zuivelindustrie. Hij pleitte in 2011 in het blad van de Nederlandse Melkveehoudersbond vóór verruiming van de melkproductie. Boeren begrijpen niet dat hij ineens het roer omgooide.

Afbeelding

De één verklaart de draai uit een nieuwe liefde - De Groot werd ook vegetariër - maar zelf stelt hij het licht te hebben gezien tijdens gesprekken op de Wageningen Universiteit. Kringlooplandbouw, zo leerde hij - met minder import van veevoer, minder kunstmest en minder dieren - zou het antwoord zijn op agrarische milieuproblemen. Critici betwijfelen hoe haalbaar het is om met kringlooplandbouw de wereld te voeden.

Afgelopen december richtte het Kamerlid zijn pijlen op de rundveehouderij. De Nederlandse koe zou structureel ziek zijn van het eiwitrijke gras. Voor Sieta van Keimpema, voorzitter van de Dutch Dairyman Board, is het steeds hetzelfde liedje. ,,Tjeerd doet niet anders dan de sector in diskrediet brengen.”

Met die lappenmand in melkveestallen valt het wel mee, benadrukt ze. Wat betreft medicijngebruik zit de Nederlandse rundveehouderij ruim onder het Europese gemiddelde. Volgens de autoriteit diergeneesmiddelen (SDa) wordt de ‘gehele rundveesector gekenmerkt door een laag antibioticumgebruik’. Op Radio 1 werd De Groots koeien-uitspraak beoordeeld als ,,bullshit”.

Tjeerd de Groot: ,,Dat alle koeien permanent ziek zijn, klopt niet. Die uitspraak heb ik gelijk rechtgezet tijdens dat debat. Wat ik bedoelde is dat koeien nu vooral een monodieet krijgen en dat ze gezonder worden met veel gevarieerder voedsel, zoals gras waar kruiden doorheen groeien.’’

5. ‘Het Nederlandse landbouwsysteem is failliet’
Na zoveel kritiek trekt De Groot de voor hem enige mogelijke conclusie: ,,Het Nederlandse landbouwsysteem is failliet.” Daarvoor krijgt hij bij Wageningen Economic Research geen grote bijval. Agrarisch econoom Petra Berkhout: ,,Natuurlijk gaan er dingen mis. Maar de milieudruk van de landbouw zie ik al dertig jaar verminderen.”

Er zijn volgens haar ‘politici die denken dat het goed komt als we teruggaan naar een kleinschalige, extensieve en biologische landbouw’. ,,Maar het is juist heel waardevol dat we veel op weinig grond produceren. Mijn ideaal is intensief én duurzaam, zodat je grond spaart.” Failliet mag je ons landbouwsysteem van haar niet noemen. ,,Ondanks de corona-pandemie en oorlog in Oekraïne hebben we in Europa geen voedselcrisis. Dat is ook aan Nederland te danken.”

Volgens De Groot konden boeren ‘alleen door schaalvergroting en intensivering het hoofd boven water houden’. ,,Met alle gevolgen van dien. Voor hun omgeving, het dierenwelzijn, de biodiversiteit en de volksgezondheid. Juist Wageningen Economic Research becijferde dat de helft van de boeren in armoede leeft. Zo kan de sector niet door, elke boer moet een eerlijke boterham kunnen verdienen.’’

,,Het is een klassiek dystopische truc”, zegt chemicus en theoloog Jaap Hanekamp van het University College Roosevelt over de manier waarop het D66-Kamerlid de veehouderij schetst met louter negatieve frames. De Groot is volgens de in boerenkringen omarmde stikstofcriticaster zelfs ‘een klassieke utopist’. ,,Hij stelt de huidige landbouw voor als ondermijnend voor natuur en samenleving en eist dat het radicaal anders doen. Maar die glorieuze landbouwtoekomst is een fantasiebeeld.”

,,Om de dystopie te benadrukken rijgt hij de ene vermeende misstand aan de ander’’, betoogt Hanekamp. Zoals zijn uitspraak dat wormen in permanente stress leven door zure mest. ,,Als je maar vaak genoeg stelt dat de Nederlandse landbouw vreselijk is, zijn er vanzelf mensen die het gaan geloven. Zo werkt propaganda.”

Directeur van het Nederlands Debat Instituut Roderik van Grieken, ook D66-raadslid: ,,Als je gelooft dat de landbouw zo niet langer door kan maar tegelijkertijd wil dat er een toekomst is, ontkom je er niet aan om een wereld te schetsen die er nog niet is.’’ Volgens hem kun je dat ‘aan de ene kant zien als een wenkend perspectief en aan de andere kant als een fabeltje dat er nog helemaal niet is’. ,,Jarenlang zeiden partijen: windmolens draaien op subsidie. Inmiddels zijn windmolens winstgevende projecten. Dat is altijd met radicale vernieuwing: dat vergt geloof, fantasie of verbeeldingskracht.’’

Tjeerd de Groot stelt dat ‘deze crisis is veroorzaakt door een politiek die problemen niet benoemt en al dertig jaar voor zich uitschuift’. ,,De oplossing is niet om dan te doen alsof het wel meevalt. Laten we duidelijk zijn over wat stikstof betekent voor onze natuur en wat er voor nodig is om het probleem op te lossen.’’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door King George »

Boosheid om tv-optreden Kaag: ‘Alle schaamte voorbij’

Het is weer verkiezingstijd en dus is D66-leider Sigrid Kaag niet van de buis te slaan. In de peilingen is haar partij ongeveer gehalveerd. Zondag was Kaag te gast in het programma WNL op Zondag om te praten over de verkiezingen en stikstofdoelen.

Het optreden leverde haar veel honende reacties op. “Schaamteloos,” zegt columnist Arthur van Amerongen. “Alle schaamte voorbij,” vindt vastgoedondernemer Erik de Vlieger.

Ze gaan voluit

“Vrolijk rechts volgens WNL op Zondag en Rick Nieman, met niemand minder dan Kaag, want mensen van D66 zijn nog zo weinig aan het woord geweest bij de NPO,” schampert oud-Statenlid Eelco van Hoecke. Jan Roos voegt hieraan toe: “Origineel.”

Journalist Joost Niemoller haalt uit: “Ze houden zich niet een beetje in. Ze gaan voluit. Tuig.”

“Pervers,” reageert jurist Theo Hiddema.
Ton ten Heerde @AntonKarel10 schreef:Als antwoord op @DevliegerErik

De TV-gids tot de verkiezingen…

#Kaag #verkiezingen #D66

Afbeelding
https://twitter.com/antonkarel10/status/1631990633492631552

Zelfgenoegzame arrogantie

Politicoloog Job van Amerongen schrijft in een opiniestuk in De Telegraaf over de ‘zelfgenoegzame arrogantie’ van D66 en hun minachting voor andersdenkenden.

“D66 is in woord en beleid de partij van de welgestelden. Een partij ook met een gevaarlijk dedain voor de tegenmacht,” aldus Van Amerongen.


https://www.ninefornews.nl/boosheid-om-tv-optreden-kaag-alle-schaamte-voorbij/
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

D66 breidde fors uit naar D666.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Renske Leijten (SP) pakt Paternotte aan op zijn asociale gedrag!


Dat nare ventje Jan Paternotte - notabene voorzitter van de door waanzin dolgedraaide partij D66 is de Godwinfather van de politiek.

Er zijn diverse YouTube verslagen van Kamerdebatten waarbij de Godwinfather het niet schuwde om zijn tegenstander de mond te snoeren door de oorlog in Oekraïne er met de haren bij te slepen. Ik vind die Paternotte tienmaal verschrikkelijker - zeg maar misselijk makend - dan mevrouw Kaag.
De Wet van Godwin, beter bekend in het Engels als Godwin's Law, geeft aan dat tijdens online-discussies de vergelijking met Hitler vroeg of laat de kop opsteekt. De wet luidt als volgt:
'Naarmate online-discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de nazi's of Hitler één'.

Deze internetwet werd uitgevonden door Mike Godwin in 1990, en argumenteert min of meer dat de eerste die een vergelijking met nazi's of Hitler maakt de discussie verloren heeft.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Terlouw zegt het te begrijpen als het CDA zich naar aanleiding van de uitslag zou terugtrekken uit het kabinet. „Om de wonden te likken, de partij te herstellen en de eigen ideologie onder de loep te nemen, dat zou ik ze best gunnen.” Nieuwe verkiezingen ziet hij echter niet zitten. „Dan maar regeren met een minderheidskabinet, maar absoluut geen nieuwe verkiezingen. Dan ben je zo weer een jaar verder.”

Stel dat het CDA uit de regering stapt, dan heeft de regering 14 stemmen nodig om te kunnen regeren. Gaat ze dat lukken?
D66 zet hakken in het zand: ’Zijn in deze rol gedwongen’

In de schaduw van het CDA is ook D66 gedecimeerd achtergebleven na de verkiezingen. Kiezers die naar de partij kwamen voor de belofte van het nieuwe leiderschap onder Sigrid Kaag bleven nu thuis, vlogen uit naar de ’linkse wolk’ of stemden zelfs BBB. Toch houdt de partij stug vast aan de koers van de afgelopen maanden. „Wij zijn in deze rol gedwongen.”

D66 kreeg afgelopen woensdag flink straf van de kiezer. In de laatste prognose verliest de partij twee zetels in de senaat: met vijf stuks is D66 nu even groot als het zieltogende CDA. Ten opzichte van de Tweede Kamerverkiezingen in 2021, toen D66 met de belofte van het nieuwe leiderschap van Sigrid Kaag een van de beste uitslagen ooit haalde, is er zelfs sprake van een electoraal bloedbad. De partij werd meer dan gehalveerd. De kiezers van toen hebben, blijkt uit onderzoek van Ipsos, hun heil gezocht bij de ’linkse wolk’ van PvdA en GL, maar opvallend genoeg ook bij BBB. En misschien nog wel pijnlijker voor de democraten: een kwart van de D66-stemmers uit 2021 bleef dit keer thuis.

De terugval volgt op een reeks rellen rond de partij in de afgelopen twee jaar. Er was het grensoverschrijdend gedrag van partijprominent Frans van Drimmelen, de ruzie tussen de enige twee D66-Europarlementariërs en de drankroddel over informateur Johan Remkes die door de ’magere mannetjes’ van D66 de wereld in werd gebracht. Het gedroomde kabinet over links met PvdA en GL kwam er ook niet, Kaag zag zich uiteindelijk gedwongen weer in de door haar als ’roestige auto’ bestempelde coalitie met VVD, CDA en CU te stappen.

"Een kwart van de D66-stemmers uit 2021 bleef dit keer thuis"
En nu is de kiezer weggelopen. Opvallend genoeg leidt het er bij D66 niet toe dat, zoals bij PvdA en CDA gebruikelijk, partijleden de gesel over de eigen rug halen. Sterker nog: de nederlaag wordt gerelativeerd. „Na jaren regeren kan het een keer tegenvallen”, zegt oud-partijleider Alexander Pechtold, onder wiens leiding de partij ruim 15 jaar geleden zelfs weleens nul zetels peilde. D66-mastodont Terlouw noemt de uitslag ’volgens verwachting’.

Reden om te kijken naar het verhaal van de partij zien ze na de terugval ook niet. „Het is nu zaak om de koers vast te houden, ook als het om stikstof gaat. We zijn namelijk gebonden aan rechterlijke uitspraken”, zegt Pechtold. Ook oud-Kamerlid Kees Verhoeven zegt: „Ik heb elf jaar rondgelopen in onze Tweede Kamerfractie en ook vaak genoeg meegemaakt dat we hebben verloren. Dan zijn er altijd mensen die zeggen: oeh, dan moeten we de koers bijstellen. Ik ben daar niet van. Je moet ervoor staan, ook als je een keer in de minderheid bent.”

Vooral op het vlak van stikstof zet D66 voorlopig de hakken in het zand. CDA-leider Wopke Hoekstra suggereerde vrijdag nog dat het roer van het kabinet op ’grote dossiers’ om moet. Kaag kaatste de bal vrijdag al afgemeten terug. Ook senaatslijsttrekker Paul van Meenen liet maandagochtend bij tv-programma Goedemorgen Nederland weten vast te houden aan het coalitie-akkoord: „Wij hebben afspraken gemaakt in het regeerakkoord. Wij houden ons daaraan, dat schijnt heel bijzonder te zijn.”

Meebewegen
De partij zou er dan ook weinig belang bij hebben om na een electorale oorvijg mee te bewegen met het CDA, dat op stikstofbeleid de andere kant op wil. Verhoeven vindt wel dat D66 naar zichzelf moet kijken. „We hebben gewoon verloren.” Maar: „Het is niet dat ik zeg: er moet iets fundamenteel anders.”

Ook Terlouw vindt niet dat de stikstofdoelen nu moeten worden bijgesteld. Maar hij toont vanaf zijn landgoed in Twello wel iets meer meegevendheid richting BBB, de grote winnaar van de verkiezingen. Hij vindt dat het jaartal 2030 voor de stikstofreductie wel een heel grote rol heeft gekregen in de campagne. „Ga gewoon aan de slag, overleg met BBB, en zie waar je dan uitkomt. Iedereen moet meedoen en kijk dan waar je komt. Het heeft helemaal geen zin om alleen maar ruzie te maken over een jaartal.”

"Jan Terlouw noemt het zinloos om ruzie te maken over jaartal"
Intussen lijken de tegenstellingen tussen D66 en CDA door de verkiezingsuitslag alleen maar te verscherpen. CDA-campagneleider Derk Boswijk verweet D66-Kamerlid en stikstof-woordvoerder Tjeerd de Groot donderdag al dat hij ’de beste campagneleider voor BBB is geweest’. Terlouw kan weinig met dat soort opmerkingen: „We werden in die principiële rol gedwongen omdat andere partijen aan afspraken knabbelden. En ja: dat is een verwijt aan het CDA.”

Komt het dan nog wel goed met het kabinet met de twee stikstof-kemphanen? Een D66-kopstuk zegt zich ’niet echt zorgen te maken over de stabiliteit in de coalitie’: „Er is nu geen alternatief en als je het door de oogharen bekijkt zijn de verhoudingen links-rechts in de Eerste Kamer ongeveer hetzelfde. En die overwinning van BBB? Het is ook maar 20 procent hè. Voor de coalitie hoeft dit geen ramp te zijn. Als je allemaal een beetje verliest, verbroedert dat ook weer.”

’Minderheidskabinet’
Terlouw zegt het te begrijpen als het CDA zich naar aanleiding van de uitslag zou terugtrekken uit het kabinet. „Om de wonden te likken, de partij te herstellen en de eigen ideologie onder de loep te nemen, dat zou ik ze best gunnen.” Nieuwe verkiezingen ziet hij echter niet zitten. „Dan maar regeren met een minderheidskabinet, maar absoluut geen nieuwe verkiezingen. Dan ben je zo weer een jaar verder.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Mahalingam »

Roelof Bouwman
@RoelofBouwman

Overal kritiek op Wopke Hoekstra.
Nergens kritiek op Sigrid Kaag.
Hoe kan dat?

Laatste drie verkiezingsuitslagen #CDA:
-TK2021: 9,50%
-GR2022: 11,21%
-PS2023: 6,7%

Laatste drie verkiezingsuitslagen #D66:
-TK2021: 15,02%
-GR2022: 8,81%
-PS2023: 6,4%
https://twitter.com/RoelofBouwman/statu ... 3127229443
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Mahalingam »

D66 lijkt steeds meer links: stikstof zelfverzonnen heilig onderwerp

Door Afshin Ellian

Politiek van gematigdheid is eigen aan de democratie. Tijdens de campagne worden standpunten op het spits gedreven om de kiezers heldere keuzes voor te leggen. Anders bestaat er geen politieke keuze. Vooral in een land waar de ideologische vertrekpunten niet langer heilig zijn. Zo ligt tussen asielstop en gecontroleerde immigratie die per definitie tot een drastische vermindering van aantallen leidt, nog een wereld van mogelijkheden. Als men nu aan Kamerleden Geert Wilders, Joost Eerdmans, Ruben Brekelmans of Caroline van der Plas gaat vragen of zij de gevluchte vrouwen uit Iran asiel zouden willen verlenen, zou het antwoord onomwonden ja zijn. Daarom moeten ook hun opponenten, namelijk D66, CU of PvdA aan deze gematigde positie tegemoet te komen.

Dezelfde redenering geldt voor natuurbehoud. Wat Van der Plas en haar partij wensen, is dat de natuurbescherming in balans is met de voedselvoorziening en de boereneconomie. Terwijl D66 en PvdA zich in een gordiaanse knoop lijken te hebben verwikkeld. En GroenLinks? GL heeft na de Halsema-periode gekozen om zich geestelijk te verbinden met de Partij voor de Dieren. Volgens dit ideologische vertrekpunt is eigenlijk alleen maar ruimte voor biologische boeren zonder dieren. Dit veganisme is niet zonder risico’s voor de staatsveiligheid, omdat de onafhankelijke voedselvoorziening van cruciaal belang is voor het voortbestaan van de politieke en morele onafhankelijkheid van een land.

De graandeal met Rusland laat zien hoe de voedselvoorziening een veiligheidsvraagstuk is. Onderschat dus het belang van de voedselvoorziening niet. Daarmee wordt absoluut niet gezegd dat we honderd miljoen kippen en 18 miljoen varkens, koeien en geiten in Nederland moeten hebben. Met GL valt echter niet meer te praten. Het stikstofvraagstuk is voor GL een onderdeel van een veganistische ideologie. Overigens heb ik respect voor veganisten. Veganisme, net als atheïsme is een persoonlijke houding en het mag dus nooit met politieke middelen aan de samenleving worden opgelegd.

De metamorfose van de PvdA


De PvdA is niet opgericht voor het veganisme. Zelf is de PvdA niet van nature gericht op ’natuurbehoud’. De weg die de PvdA recentelijk heeft ingeslagen, is voor mij en voor velen onbegrijpelijk. Niemand had kunnen bedenken dat de PvdA zich zou keren tegen bouwsector, boeren en transport. De metamorfose van de PvdA is vooralsnog de meest wonderbaarlijke politieke gebeurtenis. Juist de PvdA zou moeten pleiten voor een rechtvaardig klimaatbeleid. Een rechtvaardig klimaatbeleid moet daarom werkende (lage) middenklasse beschermen, die elke dag met hun auto naar hun werkplaats of opdrachtgever moeten rijden.

De PvdA zou zich normaliter druk maken om deze mensen, wanneer zij door het klimaatbeleid onevenredig zouden worden getroffen. De klimaatverandering en stikstofuitstoot zijn overigens verschillende vraagstukken. Terecht zegt Louise Fresco dat ’stikstofuitstoot, klimaatverandering en natuur of biodiversiteit, met luchthartige onkunde aan elkaar worden geknutseld, zodat er beweerd kan worden dat vogelhuisjes goed zijn voor klimaatverandering’. Fresco is een gezaghebbende wetenschapper op dat gebied.

Aan de kiezers voorleggen

D66 als liberale partij dreigt in toenemende mate op een linkse partij te lijken, die de economische belangen verwaarloost en inruilt met nieuwe zelfverzonnen heilige onderwerpen zoals stikstofuitstoot. D66 was altijd de partij voor de hogere middenklasse en hoogopgeleide mensen. De woningnood raakt ook deze klasse. De afgestudeerden kunnen geen huizen kopen. Er is geen enkele garantie dat met minder boeren voor altijd minder stikstofuitstoot zou zijn.
De impasse hebben we onszelf in een onbewaakt ogenblik aangedaan door stikstofuitstoot als het absolute meetpunt te nemen. Waar en hoe een natuurgebied wordt aangewezen en beschermd, zou ook op een andere wijze kunnen gebeuren. Wil D66 de boerenstand halveren, dan moet D66 dit tijdens de Kamerverkiezingen aan de kiezers voorleggen. D66 van vroeger zou nooit op een oneigenlijke manier een doel willen bereiken. Omdat deze partij altijd loyaal was aan de rechtszekerheid. Kiezers moeten immers weten waarop ze stemmen.

Bestuurlijke instabiliteit

D66 was ook de partij van gematigdheid. Van Mierlo verweet juist PvdA en VVD van radicale bijna fundamentalistische uitgangspunten waardoor ze niet met elkaar en zonder CDA een kabinet konden vormen. Tussen de standpunten van BBB en D66 bestaat nog een wereld van nuance dat tot een aanvaardbare en legitieme doorbraak kan leiden. Als D66 en andere partijen de gematigde politiek verlaten, vergroot dit de bestuurlijke instabiliteit. En uiteindelijk bestraft de kiezer genadeloos de radicalen.
Stikstof is het niet waard om daarover Kamerverkiezingen te houden. D66; keer terug naar je wortels, de gematigde politiek.
https://www.telegraaf.nl/watuzegt/15818 ... -onderwerp
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Robbie Jetten heeft de koran gelezen, zijn dorst is gelest, en zijn aderen zijn bevochtigd.

Hoe mooi is dat.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Mahalingam »

Rare Samira van @D66: "Anti-genderbewegingen (?) zijn niet welkom in het Europees Parlement"

Anti-genderbewegingen, zijn die tegen genders?

Samira Rafaela, alweer zo'n ronduit rare D66-vrouw met die kenmerkende, gefragmenteerde crazy eyes en Wassila Hachchi/Nilüfer Gündoğan-energie. Dus uiteraard werden de klachten over haar machtsmisbruik gegrond verklaard en uiteraard dreigde ze de partij op te breken, want zo zijn een bepaald soort vrouwen met een splijtende inborst dat daar toch telkens opnieuw boven komt drijven nu eenmaal.

Maar goed, wat willen de Liberalen van D66 nu weer verbieden in het Europees 'Parlement' [het is geen parlement]? Het zijn "anti-genderbewegingen". Ze zegt bovenstaand: "So I hope that (...) with my colleagues in the European Parliament, we can really analyse closely where we can dismantle these anti-gender movements. I hope that the European Parliament will decide that some of these anti-gender movements should not be allowed here in this parliament, we should not accept their narrative, we should not accept the way they think about human beings. Whether it's about the LGTBI community, women, trans people. We cannot allow them to be part, or to participate within democratic institutions."

Wat daar dus ongeveer staat is dat het bevragen van het gangbare transgender-narratief geen plaats mag hebben binnen 'democratische instituties'. En er in het Europees Parlement geen plaats mag zijn voor de suggestie dat genderdysforie in veel gevallen secundair is aan een primaire vorm van psychologisch leed en dus helemaal niet de 'aandoening' is die zo agressief geaccommodeerd of gevierd moet worden. Er geen plaats mag zijn voor het fenomeen dat de komende jaren exponentieel toe zal nemen: van transitiespijt en detransitie. En er geen plaats mag zijn voor de conceptuele gevolgen van het letterlijk accepteren van de ideologische geloofsgetuigenis "Trans Women Are Women".
In het EP geen plaats voor conceptuele kanttekeningen bij deze gedachteschool
https://www.geenstijl.nl/5170303/weer-d66/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Leeft Pia Dijkstra nog? En haar man Gerlach Jean Cerfontaine ? Die is inmiddels al 76, dus hoogtijd voor een pilletje. Of hebben die twee het samen nog naar hun zin in Nederland.
D66-plan rond voltooid leven stuit op flinke politieke weerstand: ‘Onbegaanbare weg’.

Coalitiepartij D66 gelooft er heilig in, maar het voltooid leven-plan lijkt lastig te reanimeren na kritiek van de Raad van State. In de Tweede Kamer dreigt een meerderheid tegen de huidige opzet van de wet, waarbij 75-plussers uit het leven kunnen stappen

In het parlement gingen partijen ervan uit dat D66 de initiatiefwet over voltooid leven na scherpe kritiek van de Raad van State voor altijd in een diepe la zou stoppen. Maar D66 gelooft dat het wetsvoorstel uit 2020, ingediend door Pia Dijkstra, na wijzigingen alsnog levensvatbaar is, meldt Anne-Marijke Podt, Kamerlid van D66. ,,We zien absoluut nog aanknopingspunten, we hopen dit jaar hierover met de Tweede Kamer in gesprek te kunnen.”

Het D66-plan gaat niet over euthanasie voor mensen die dood willen omdat ze ziek zijn. Daarvoor bestaat de euthanasieregeling al. De initiatiefwet van D66 is bedoeld voor iedereen die het leven als voltooid beschouwt en ouder is dan 75. Met hulp van een ‘stervensbegeleider’ kan men dan uit het leven stappen, is het idee.

Maar in het parlement ontbreekt het vooralsnog aan genoeg steun. Coalitiepartijen CDA en ChristenUnie waren al fel tegen, maar ook bij fracties als die van de SP, PvdA, PVV en VVD klinkt aarzeling, scepsis of kritiek. Daarmee raakt een politieke meerderheid voor het D66-plan uit zicht, al is het voor veel partijen een ‘vrije kwestie’ en stemmen Kamerleden naar eigen inzicht. Dat doen ze vaak na advies van de collega die zich verdiept heeft in het medisch-ethische dossier.

,,De Raad van State stelt dat de nu opgenomen zorgvuldigheidseisen onvoldoende zijn. Die zorgvuldigheid weegt voor de VVD zwaar”, meldt VVD-Kamerlid Harry Bevers. Steun van de VVD is hoogstwaarschijnlijk nodig voor een meerderheid. In principe wil de partij best praten over een ander plan, maar dan moeten ‘de belangrijkste bezwaren’ van de Raad wel eerst weggewerkt worden, waarschuwt Bevers.

Dat wordt een complexe missie, de wetsadviseurs hebben op een aantal cruciale punten fundamentele kritiek. Belangrijk punt is dat de wet veel beter moet waarborgen dat de zelfgekozen dood niet overhaast en op verkeerde grond gebeurt.

Vorig jaar was 5 procent van alle overlij­dens een euthanasie: 8720 in totaal. Dat waren er bijna duizend meer dan een jaar eerder.

Uit onderzoek blijkt dat ouderen nogal eens twijfelen of ze wel echt dood willen. Ook moet er zekerheid zijn of niet ziekte of andere problemen een rol spelen, zoals geldtekort of een een gevoel van overbodigheid. En een flink deel van de ouderen die het leven als voltooid beschouwt kan vanwege ‘een stapeling van ouderdomsklachten’ nu ook al een beroep doen op de bestaande euthanasiewet. Het aantal euthanasiegevallen in Nederland stijgt. Vorig jaar was 5 procent van alle overlijdens een euthanasie, met 8720 in totaal. Dat waren er bijna duizend meer dan een jaar eerder.

Belangrijk struikelblok voor D66 is verder nog de rol van de arts. De Raad van State meent dat een arts betrokken moet zijn bij de stervensbegeleiding, iets dat D66 en de artsen zelf juist niet willen. Artsenfederatie KNMG vreest dat een voltooid leven-wet ‘ouderdom stigmatiseert en het signaal geeft dat ouderen minder waardevol zijn dan jongeren’.

‘Doodlopende weg’
Bronnen bij de coalitie en oppositie zien het al met al somber in voor het wetsvoorstel - ‘een doodlopende weg’ en ‘op deze manier kunnen wij het niet steunen’ klinkt het - maar leggen de bal nu bij D66. Die partij moet de bezwaren van de Raad van State wegnemen, dan wordt het plan pas opnieuw bekeken.

,,De kritiek van de Raad van State is stevig”, erkent Podt. ,,Het gaat om relevante punten, daarover zijn we nu in gesprek met veel mensen en organisaties en straks ook met andere partijen. Dat zijn indringende gesprekken. Maar wij vinden het belangrijk: een grote groep mensen in Nederland hecht waarde aan zelfbeschikking over het levenseinde.”

Uit een recente peiling in opdracht van dagblad Trouw blijkt dat 60 procent van de Nederlanders voor de mogelijkheid van een vrijwillig levenseinde is. :nietverstaan: Ook in het parlement kan daar in theorie een meerderheid voor zijn, maar dan moet het wel degelijk en deugdelijk geregeld worden. Dat is nu lastig.

ChristenUnie-leider Mirjam Bikker was altijd tegen en noemt het doorzetten van de initiatiefwet ‘een onbegaanbare weg'. ,,D66 kiest ervoor om tegen alle adviezen in met een wet te komen die letterlijk levensbedreigend is. Dat terwijl er op zoveel vlakken nog zoveel winst te behalen is om tegemoet te komen aan de zorgen, het gepieker en de noden waar ouderen onder kunnen lijden.” ChristenUnie zal geen onderdeel uitmaken van een kabinet dat 'deze wet invoert’, waarschuwt Bikker.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Nou ja. :scratch:

Op 4 mei, Dodenherdenking, gaf Tweede Kamerlid gaf Lisa van Ginneken een toespraak bij het homomomument in
Amsterdam. Hij/zij misbruikte speech bij homomonument om statement te maken voor drag queens.
Lisa van Ginneken: “Regenboogkleuren in plaats van donkerte.”

Afbeelding


“Als gelijkwaardigheid voor iemand een bedreiging is, dan bevestigt dat de noodzaak om er voor te strijden.”

Het is oorlog, dichtbij. Het is oorlog op ons continent. Mensen vluchten voor hun veiligheid. Omdat ze niet willen leven met oorlog. Ze vluchten ook naar ons land.

Omdat ze een beetje op ons lijken, verwelkomen we ze. Veel meer dan we eerder anderen omarmden. Anderen, die voor dezelfde vrees, hetzelfde geweld, ook hun geboorteland verlieten. We maken onderscheid. Tussen wie er meer en wie er minder op ons lijkt.

Lhbti’ers ontvluchten niet alleen oorlogen van vlees en bloed. Zij ontvluchten ook cultuuroorlogen. Zij ontvluchten intolerante en conservatieve regimes omdat ze vrij willen zijn, om zichzelf te zijn. Zij vluchten naar plekken waar het ooit zo tolerant leek. Zoals ons land.

Maar ook hier is discriminatie en geweld. Ook hier woedt een cultuuroorlog. Ook hier krijg je klappen als je als vrijwilliger een veilige plek biedt aan jongeren die op zoek zijn naar zichzelf. Ook hier word je mishandeld als je werkt in een bar waar iedereen zichzelf mag zijn. Ook hier word je bedreigd als je in expressieve kleding wil voorlezen aan kinderen.

En inmiddels zie ik ook hier lhbti’ers vluchten. Vluchten naar onzichtbaarheid, vluchten in de kast. Omdat ze bang zijn. Bang om zichzelf te zijn. In ons land. Overal waar mensen verschillen als een gevaar zien, verliest de vrijheid.

Heel even heb ik overwogen om hier vanavond, als drag queen, Artikel 1 van onze Grondwet voor te lezen. Een voorleesmoment, om iedereen er aan te herinneren dat onverdraagzaamheid hier niet thuis hoort. In ons land. Die afspraak hebben we onlangs via democratische weg, opnieuw bevestigd. En versterkt, omdat nu ook seksuele gerichtheid en handicap expliciet genoemd worden als non-discriminatiegrond in de grondwet van ons land.

De onverdraagzame minderheid voelt zich door alle aandacht voor seksuele diversiteit, voor genderdiversiteit, in hun manier van leven bedreigd. Zij voelen zich bedreigd in wie ze zijn. Dat is oprecht een heel akelig gevoel, waar lhbti’ers zich heel veel bij kunnen voorstellen. Want het zijn door de jaren heen júist de lhbti’ers geweest die in hun manier van leven, in hun identiteit, werkelijk bedreigd zijn geweest en dat nog steeds worden. In ons land.

Want zichtbaarheid en erkenning van seksuele diversiteit en van genderdiversiteit tast niet de manier van leven van de onverdraagzamen aan. Het tast alleen maar hun wereldbeeld aan dat iedereen zou zijn zoals zij. Het tast hun overtuiging aan dat iedereen die anders is, een gevaar vormt. Dat gelijkwaardigheid een gevaar vormt. Als gelijkwaardigheid voor iemand een bedreiging is, dan bevestigt dat de noodzaak om er voor te strijden.

Onze wapens zijn geweldloos. Lentekriebels in plaats van intolerante kriebels. Regenboogkleuren in plaats van donkerte. Liefde in plaats van geweld. Vanuit het besef dat we allemaal, ook de onverdraagzamen, onderdeel uitmaken van ons land. We zijn allemaal driehoeken, net als de driehoeken op dit plein. Ook hier zijn de driehoeken verschillend. Ze liggen op verschillende plekken. Maar ze verhouden zich tot elkaar. Samen vormen ze een nieuwe driehoek. Die ene driehoek kan niet bestaan zonder de drie andere.

Zo moet het ook in ons land. We zijn allemaal verschillend en we zullen nooit samenvallen. Maar laten we proberen ons tot elkaar te verhouden. Laten we proberen samen een nieuwe driehoek te vormen. Want de driehoek is de sterkste constructie die er is.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Mahalingam »

Video - Martin Bosma (PVV) over D66-netwerkcorruptie en Frans van Drimmelen

'Lobbyist plempte Nederland vol met D66'ers'


De Tweede Kamer debatteerde dinsdag met minister van Binnenlandse Zaken Hanke Bruins Slot (CDA) over de integriteit van het openbaar bestuur. PVV Kamerlid Martin Bosma wil het over de 'D66-netwerkcorruptie' hebben en het lobbykantoor Dröge en Van Drimmelen (dat onlangs werd omgetaald naar Publyon) in het bijzonder. Het omstreden kantoor had/heeft met Frans van Drimmelen niet alleen een flinke vinger in de pap bij de partij D66 maar ook in het openbaar bestuur met door Van Drimmelen geselecteerde politici en lobbyisten.


Bruins Slot wilde niets kwijt over de kwestie, Bosma zal er later op terugkomen.
Video: https://www.nieuwnieuws.nl/5160387/vide ... drimmelen/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Tjeerd de Groot vindt het gemakkelijker om vijanden te maken dan vrienden.
LTO woest op D66’er Tjeerd de Groot: ’Moet uitspraak terugnemen’

D66-Kamerlid Tjeerd de Groot heeft de toorn gewekt van LTO. Die eist dat hij zijn uitspraak over de landbouworganisatie in De Telegraaf, dat een handtekening van LTO ’niets waard’ is, terugneemt.

De Groot reageerde op de strubbelingen rond het landbouwakkoord. LTO liet maandag weten nog niet te willen tekenen voor de conceptversie van het akkoord dat inmiddels voorligt. De D66’er denkt dat dat er uiteindelijk wel van komt, maar vraagt zich af of het wat uithaalt. „Ik denk wel dat er getekend gaat worden, maar de inkt zal nog niet droog zijn en alles zal uit de kast worden gehaald om de afspraken te slopen. Want de handtekening van LTO is niets waard”, liet hij aan De Telegraaf weten.

Dat roept woede op bij de landbouworganisatie. „Dit is opnieuw een respectloze uitspraak van de landbouwwoordvoerder van de tweede coalitiepartij van Nederland”, foetert LTO in een persbericht. De landbouwclub eist dat De Groot zijn woorden terugneemt.

„Als een coalitiepartij zich niet meer op de inhoud maar op een van de deelnemers van het akkoord stort, dan kan ik dat niet anders dan ernstig noemen”, zegt LTO-voorzitter Sjaak van der Tak. „Het schaadt het aanzien van de politiek. Deze onnodig polariserende en grievende uitspraken moeten van tafel worden genomen door D66, door Kamerlid Tjeerd de Groot.”

Eerdere ophef
Het is niet voor het eerst dat De Groot ophef veroorzaakt. Aan het begin van de stikstofcrisis riep hij op tot een halvering van de veestapel en noemde hij het eerste pakket ingrijpende maatregelen slechts de ’amuse’ van een ’zevengangendiner’. De D66’er moest ook door het stof nadat hij een verslaggever van Ongehoord Nederland een fascist noemde.

En kort na de Statenverkiezingen clashte De Groot hard met de rest van de coalitie toen hij pleitte voor strenge geurnormen, die volgens andere partijen het land nog verder op slot zouden zetten. „Ik twijfel wéér aan de verstandelijke vermogens van de heer De Groot”, riep toenmalig CDA-Kamerlid Jaco Geurts.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Tjeerd de Groot heeft de toorn gewekt van LTO. Die eist dat hij zijn uitspraak over de landbouworganisatie in De Telegraaf, dat een handtekening van LTO ’niets waard’ is, terugneemt. De volksvertegenwoordiger heeft inmiddels gebeld met LTO-voorman Sjaak van der Tak en volgens LTO excuses aangeboden.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12512
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door sjun »

Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Ook in D66-top ergernis over eigen mensen

Veelzeggend was dit voorjaar dat zelfs in de D66-partijtop met de ogen gerold werd wanneer het Kamerlid Tjeerd de Groot ter sprake kwam. „We dachten dat we hem een maandje geparkeerd hadden”, zei een kopstuk tegen De Telegraaf.

De parlementariër had net alarm geslagen over geuroverlast en eiste dat het kabinet met wetgeving zou komen om er wat aan te doen, nog boven op de al voor boeren beperkende maatregelen rond klimaat en stikstof. Het leidde tot een felle botsing met CU en CDA, waarbij laatstgenoemde partij zelfs zei ’weer’ te twijfelen aan de verstandelijke vermogens van De Groot.

Maar ook in hoge D66-kring was ergernis merkbaar. Niet alleen deden ze binnenskamers lacherig over de geuroverlast waar De Groot alarm over sloeg, een kanon merkte op dat het vermoeiend was om de woorden van het Kamerlid ’steeds naar het midden te moeten praten’.

Dualistische verhoudingen
In zekere zin heeft D66 van tevoren aangekondigd dat er vaker gedoe zou zijn. Het nieuwe elan dat Rutte IV zou kenmerken beloofde immers meer dualistische verhoudingen tussen Kamer en kabinet.

Maar die leiden in eigen D66-kring dus ook tot irritatie, wat boze coalitiegenoten enige houvast moet geven. Want wie navraag doet over wie het bij D66 uiteindelijk voor het zeggen heeft, hoort vrij breed dat haar kabinetsleden en fractievoorzitter Jan Paternotte zich redelijk en realistisch blijven opstellen.

Kaag
Uit meerdere hoeken klinkt dat Kaag nog steeds onmiskenbaar de aanvoerder is en als het er echt om spant de knopen doorhakt, ook als dat tegen de wil van eigen fractieleden is. Zij is echter niet het type dat de hele dag de teugels bij partijgenoten aan het aantrekken is.

Ongelukken blijven evenwel op de loer liggen. Vriend en vijand houden er ernstig rekening mee dat Kaag niet opnieuw het lijsttrekkerschap van D66 ambieert. In Den Haag geldt de ongeschreven regel dat iemand die zegt het toneel te gaan verlaten, rap aan macht en gezag inboet. Als duidelijk wordt dat Kaags toekomst buiten Den Haag ligt, zullen fractieleden hun eigen plan trekken en kan de melk overkoken.
Het valt me al een poosje op dat Kaag totaal uit beeld is. Dat is een vaag teken dat ze er de brui aan geeft.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Kaag leeft nog steeds, en ze hield een speech
Speech Kaag verstoord door gender-demonstrant

Afbeelding

DEN HAAG - De speech van D66-leider Sigrid Kaag op haar partijcongres werd zaterdagmiddag kort onderbroken door een gender-demonstrant. „Ik voel mij verraden”, verweet zij D66 en Kaag, die de gemoederen snel suste door haar kort haar verhaal te laten vertellen.

Kaag wilde net een betoog beginnen over de verhoudingen met China, toen ze onderbroken werd door een vrouw die luid schreeuwend naar voren liep. Kaag besloot haar op het podium uit te nodigen: „Ik weet niet waar je het over hebt, ik kan je niet horen lieverd. Wil je hier even komen, dan mag je het ook vertellen.”

De demonstrant was feministe Lydia Daniel, die protesteert tegen ’radicale genderideologie’. „Ik voel mij verraden. Door u specifiek, en door de mensen hier in de zaal”, wierp ze Kaag voor de voeten. D66 komt in haar ogen te veel op voor mannen die zich vrouw voelen en toegang willen tot ruimtes voor vrouwen. „Dankzij uw partij hebben mannen hun weg gevonden naar onze sport, onze kleedkamers, naar onze toiletten. Dit is geen vooruitgang, dit is achteruitgang”, klonk Daniels verwijt.

Omdat Daniel haar zegje op het podium mocht doen, leek Kaag de angel er ook meteen uitgehaald te hebben. „Dank u wel voor het momentje, en een heel fijne dag”, zei Daniel. Maar toen Kaag haar verzocht de volgende keer een afspraak te maken, kwam het vuur bij Daniel nog even terug. „Uw partij heeft mij geblokkeerd op sociale media, dat is hoe erg u vrouwen de mond snoert.”

Kaag liet dat laatste verwijt aan zich voorbijgaan: „Ik ga effe lekker door met mijn eigen verhaal.” In dat verhaal hield ze onder meer een pleidooi voor het sluiten van compromissen: „D66’ers hebben idealen. En we nemen verantwoordelijkheid. Wij zijn bereid om de moeilijke klus te klaren. Wij zijn ook bereid om het landsbelang te plaatsen boven partijbelang.”

Het leek op het eerste oog een voorzichtig uitgestoken hand richting het CDA, dat vorige maand voor een impasse in de coalitie zorgde met de wens om opnieuw te onderhandelen over de stikstofafspraken in het coalitieakkoord. Maar zo moest het niet gezien worden, zei Kaag na afloop: „Het is veel breder. Ik heb het niet geplakt aan één of twee thema's. Dat is te Haags gedacht.”

Eerder op de zaterdag bleek er bij D66-leden overigens weinig behoefte aan een compromis als het om de stikstofafspraken gaat. Een motie die opriep tot een afzwakking van de stikstofkoers en flexibiliteit rond 2030 werd nagenoeg unaniem weggestemd. De indiener, het jonge D66-lid Tobias den Hollander, kwam niet eens naar voren om zijn motie te verdedigen, slechts een enkeling stemde voor. Leden die tegen waren, roerden zich wel. „Hou de rug recht, of trek de stekker eruit!”, riep een van hen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Geen D66 zonder corruptieschandaal

Bericht door Hans v d Mortel sr »

En dit alles onder leiding van de in leugens list en bedrog uitblinkende sorry-minister-president van de bananenrepubliek Nederland.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12512
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door sjun »

Ariel schreef:
za mei 13, 2023 6:45 pm
De demonstrant was feministe Lydia Daniel, die protesteert tegen ’radicale genderideologie’. „Ik voel mij verraden. Door u specifiek, en door de mensen hier in de zaal”, wierp ze Kaag voor de voeten. D66 komt in haar ogen te veel op voor mannen die zich vrouw voelen en toegang willen tot ruimtes voor vrouwen. „Dankzij uw partij hebben mannen hun weg gevonden naar onze sport, onze kleedkamers, naar onze toiletten. Dit is geen vooruitgang, dit is achteruitgang”, klonk Daniels verwijt.

Omdat Daniel haar zegje op het podium mocht doen, leek Kaag de angel er ook meteen uitgehaald te hebben. „Dank u wel voor het momentje, en een heel fijne dag”, zei Daniel. Maar toen Kaag haar verzocht de volgende keer een afspraak te maken, kwam het vuur bij Daniel nog even terug. „Uw partij heeft mij geblokkeerd op sociale media, dat is hoe erg u vrouwen de mond snoert.”
Dat Lydia Daniel kennelijk nog steeds binnen zit bij D66 geeft iets aan over het goedgeloof dat zich hardnekkig genesteld heeft in sommige mensen die uit de praktijk van alledag beter kunnen weten: Hun belangen worden niet vertegenwoordigd, laat staan nagestreefd door D66. Tijd dus om het politieke mandaat en de eigen tijd anders en nuttiger te gaan verdelen zo ik dan denken. Maar ik ben geen Lydia Daniel. Wel ben ik er benieuwd naar wat haar dan kennelijk nog steeds aan D66 bindt dat haar waarden en zelfbewustzijn behoorlijk schoffeert met de gevoerde partijpolitiek. Vroeger trof ik soortgelijke mensen ook aan bij de PvdA om ze achteraf persoonlijk wat bij te praten over een eigen afweging voor heroverweging van de persoonlijke politieke mandaatverlening en gehanteerde criteria daarvoor. Die mensen hebben uiteindelijk hun conclusie getrokken en dat verklaart weer de huidige politieke conditie van de PvdA. Tijd dat ook D66 politiek gaat worden afgerekend op haar wanbeleid. En daarmee doel ik niet enkel op de covid dictatuur, de oorlogspolitiek en de uitverkoop van Nederlandse belangen aan Brussel, aan Washington en aan het WEF voor de BV politicus vooruit maar ook op de machinaties culminerend in eigenbelangen-behartiging van lobbykantoor Droge en Van Drimmelen. Zo prachtig voor het voetlicht gebracht door Martin Bosma.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Kaag twijfelt over doorgaan vanwege bedreigingen: ‘Gezin zou opgelucht zijn als ik stop’

D66-leider Sigrid Kaag twijfelt of zij wel door moet gaan in de politiek, vooral vanwege de bedreigingen die zij ontvangt. Dat heeft de minister en politiek leider van D66 gezegd in een interview van het programma College Tour, meldt de Volkskrant.

Twee van haar kinderen vrezen dat Kaag binnenkort wordt gedood, vertelden zij in een filmpje dat aan Kaag werd getoond bij de opnames van het programma woensdag. Kaag werd daarop geëmotioneerd. Dochter Janna (27) verwees naar de vermoorde Els Borst, die het slachtoffer werd van een verwarde man. ,,Ik maak mij zorgen dat mijn moeder eindigt zoals Els Borst. Het hoeft maar één keer mis te gaan”, aldus Janna. Ook dochter Inas ‘wil eigenlijk’ dat haar moeder ‘een andere baan vindt’, ‘gewoon internationaal’.

De uitzending van College Tour is zondag. Kaag zegt daarin dat ze nog geen definitieve keuze heeft gemaakt of ze door wil als politiek leider van D66. ,,Ik ga hier niet nu mijn vertrek aankondigen.”

Maar ze erkent dat haar gezin ‘opgelucht’ zou zijn als ze stopt en verhuist uit Nederland. Kaag heeft vooral in het buitenland gewoond en gewerkt, vooral in het Midden-Oosten. ,,Mijn dochters zeggen: het is mooi geweest, mam. Dat is ook een belangrijke boodschap. Ik luister altijd naar mijn dochters”, aldus Kaag. Ook haar man twijfelt. ,,Als ik vandaag zou zeggen: het is mooi geweest, dan zou hij overmorgen klaarstaan met de koffers.”

Fakkel
Kaag zegt volgens de Volkskrant in de opnames dat ze pas over enige tijd een besluit neemt. Bij het huis van de minister dook eerder een man met een brandende fakkel op, die werd gearresteerd en is later veroordeeld. Kaag: ,,Ik was gechoqueerd. Dit is Nederland dus.”

De D66-leider noemt het ‘jammer’ dat haar dochters het land hebben leren kennen door ‘de lelijke lens van de politiek’. Haar man voelt zich inmiddels ‘ook niet meer zo op zijn plek’, aldus Kaag.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door King George »

Triest dat dit de balans is van de Nederlandse politiek, hoezeer ik Sigrid Kaag liever vandaag dan morgen uit Nederland zie verdwijnen. Maar is er iets veranderd sinds 2002 toen Pim Fortuyn werd vermoord? Nee, er is niets veranderd in de linkse haat en agressie. Gisteren hoorde ik op de radio Jooltje de nieuwe voorzitter van de gezamenlijke fractie van PvdA en GL, Paul Rosenmöller, ophemelen vanwege zijn hetze tegen Pim Fortuyn. Waarvan we weten waar dat toe heeft geleid.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Plaats reactie