Het wel en wee van D66, nu onder bezielde leiding van Rob Jetten

Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Mahalingam »

Deze maand werd bekend dat er een MeToo-affaire onder de pet was gehouden onder leiding van de voormalige partijvoorzitter Letty Demmers. Wat niet bekend is, is dat diezelfde mevrouw nóg een affaire onder de pet heeft gehouden en ook hier was zij niet de enige D66-bobo die op de hoogte was. In 2017 pleegde de toenmalige D66-fractievoorzitter in Rotterdam Samuel Schampers fraude bij de lijsttrekkersverkiezingen. Hij misbruikte zijn positie als fractievoorzitter en droeg een fractiemedewerkster op in een brief aan leden de volgorde van de lijsttrekkerskandidaten te veranderen.

Deze volgorde was echter door loting door een onafhankelijke commissie vastgesteld. Maar de uitkomst van die loting beviel hem blijkbaar niet en hij liet zichzelf op plek 1 zetten.
De affaire werd besproken binnen het Rotterdamse bestuur van D66 en binnen een commissie die over de geschiktheid van de kandidaten besloot. In die commissie zaten onder andere Frank de Wit, voormalig D66-wethouder in Leiden en Saskia Boelema, voormalig D66-wethouder in Breda.

Ook de commissie die de loting had verricht en die moest toezien op een eerlijk verloop van de verkiezingen werd ingelicht. “Volgorde kandidaten door fractiebureau aangepast in opdracht van Samuel ... de eikel”, mailde een bestuurslid aan deze commissie. Nadat de Rotterdamse D66-voorzitter Anne van Veenstra over de affaire contact had opgenomen met de landelijke D66-voorzitter Letty Demmers - voormalig korpschef bij de politie, wethouder in Breda en burgemeester van verschillende steden - werd besloten de verkiezingsfraude onder de pet te houden voor leden en kiezers. Die wisten tot op de dag van vandaag dus niets.
https://www.geenstijl.nl/5156794/jos-ve ... ndes/#more
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door xplosive »

 
Hieruit blijkt dat D'66 staat voor capitulatie :
 
Afbeelding
 
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Martin Bosma kijkt ook uit naar de Kaag Special.

The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door sjun »

"Ik kijk ook liever naar groeiend gras..."
:roll:

Kan Marin Bosma geen oudejaarsconferences gaan doen?
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Mahalingam »

Rob Jetten is weer ingezet om reclame te maken.
Rob Jetten
@RobJetten
Afgelopen jaar stond natuurlijk volledig in het teken van corona. Maar er was meer.

De resultaten van D66 in 2 minuten. Ik heb het als Matthijs van Nieuwkerk geprobeerd. Bijna binnen de tijd!
😉
Video:https://twitter.com/RobJetten/status/13 ... wcon%5Es1_

Vergelijk dit met een speech van een jaar geleden door de NieuwZeelandse premier:


D666: de partij voor innovatie en sprankelend nieuwe ideeën.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Pilgrim »

Aan Shula Rijxman

Posted on 2 januari 2021 by Jan Dijkgraaf

Afbeelding

Mevrouw Rijxman,

Morgenavond is het zover.

Dan zendt de VPRO de documentaire uit die Shuchen Tan maakte over Sigrid Kaag, de lijsttrekker van D66 bij de komende Tweede Kamerverkiezingen.

De documentaire die u als baas van de NPO niet van tevoren wilde zien.

De documentaire waarover u zich had laten vertellen dat-ie volstrekt onafhankelijk gemaakt is.

En de documentaire die dus niet, zoals vier jaar geleden die over Jesse Klaver, tot grote woede van de producerende omroep (BNNVARA) van de buis werd gehaald.

Nee, de VPRO mag ‘Sigrid Kaag: van Beiroet tot Binnenhof’ morgen gewoon uitzenden. Dat regisseur Shuchen Tan al eerder een totaal kritiekloze documentaire maakte met Kaag in de hoofdrol speelde bij die beslissing geen rol. Dat u een D66-stemmer bent evenmin.

De VPRO heeft bij voorbaat een ‘statement’ afgelegd over de documentaire.

“Het is niet alleen de taak van de media om allerhande meningen over de politiek een podium te bieden, maar ook om te laten zien hoe die politiek van binnenuit werkt. Journalisten moeten zelf op onderzoek uitgaan. Met eigen ogen aanschouwen wie onze volksvertegenwoordigers zijn, hoe zij tot besluiten komen en in welke context zij hun werk doen. Dat doet de VPRO sinds jaar en dag. (…) We doen dat altijd volgens onze strenge journalistieke normen, waarbij volstrekte onafhankelijkheid en de autonome keuzes van de maker leidend zijn. Dat geldt ook voor de documentaire over Sigrid Kaag.

Het hoort bij de democratie dat media laten zien hoe het politieke bedrijf werkt. Daarbij zijn dit soort documentaires belangrijk, ze geven meer inzicht dan een tweet of een snelle quote en dragen daarmee bij aan genuanceerde beeldvorming. We vinden het voor onze open democratie geen goede ontwikkeling als Tweede Kamerleden en zogeheten opiniemakers vooraf, zonder ook maar een seconde van de documentaire te hebben gezien, al hun oordeel klaar hebben en opperen dat deze film niet zou mogen worden uitgezonden.

Journalisten werkzaam voor de VPRO zijn geen verlengstuk van de politiek, maar nemen waar en doen daar op hun eigen wijze verslag van. Kritisch en met open vizier, want het eindoordeel is uiteindelijk altijd aan de kijker.”


Dat stelt mij dan toch weer een beetje gerust.

Ik denk zelfs dat Shuchen Tan en de VPRO níeuws gaan maken met deze documentaire.

Eindelijk gaan we zien dat de #metoo-verdachte en partijprominent Frans van Drimmelen eerder dit jaar wel degelijk de campagneleider van Sigrid Kaag was toen zij met een of andere nono de strijd om het lijsttrekkerschap van D66 aanbond.

Eindelijk gaan wij zien wanneer precies en door wie Sigrid Kaag op de hoogte werd gebracht over de loszittende broekrits en grijpgrage handjes van #metoo-verdachte Frans van Drimmelen.

Eindelijk gaan we zien hoe Sigrid Kaag haar voorgangers Alexander Pechtold en Thom de Graaf, die de #metoo-affaire rond Frans van Drimmelen vakkundig in de doofpot stopten, helemaal de tyfus scheldt vanwege hun schandalige actie.

Eindelijk gaan we zien hoe Sigrid Kaag de partij waarin vrouwen zich omhoog moesten neuken ombouwt tot een partij waarin vrouwen veilig zijn voor vieze mannetjes en op basis van andere kwaliteiten dan hun bereidwilligheid de benen te spreiden carrière kunnen maken.

Toch?

Want u gaat me toch niet vertellen dat die documentaire op 10 december, toen al die ranzigheid over D66 naar buiten kwam, al klaar was en dat mevrouw Shuchen Tan van de VPRO er écht níets meer aan kon veranderen? Of díe beelden over “hoe de politiek van binnenuit werkt” nét niet gemaakt had. :smile4:

LOL.

Ik kan niet wachten!

Want niets zo fijn als keer op keer bewezen te zien dat de Staatsomroep lippendienst bewijst aan de zittende macht. Zeker als de representant van die zittende macht van dezelfde partij is als de hoogste baas van de Staatsomroep.

Groet,

JanD

PS. Een klein cadeautje. Want uw eigen exemplaar zal inmiddels wel versleten zijn.

UPDATE Nou, kijk de documentaire-maakster eens kritisch zijn (in Het Parool):

https://www.briefjevanjan.nl/wp-content ... .41.50.png

UPDATE 2 LOL-speech over de Staatsomroep en D66.



https://www.briefjevanjan.nl/aan-shula-rijxman-4/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Pilgrim »

Misselijk makende tweet van Sigrid Kaag (D66)

Afbeelding

We starten 2021 met frisse moed na een zwaar jaar. Saamhorigheid, optimisme over de toekomst zullen ons ver brengen, ondanks tegenslagen en obstakels op de weg. Met vertrouwen in elkaar.

(Via Twitter; Sigrid Kaag)
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Heeft iemand hier naar deze docu gekeken? Journalist Rob Goossens wel, en dit is zijn commentaar.

Docu Kaag: ’Talige lieve vrouw, maar wat heeft ze hier te zoeken?’

Met nog tweeënhalve maand te gaan tot de verkiezingen kreeg D66-leider Sigrid Kaag zondagavond in de 2Doc Sigrid Kaag: Van Beiroet tot Binnenhof de kans om te laten zien wie de mens achter de politica is. Anderhalf uur lang keken we naar een talige, lieve vrouw die er geen moment in slaagde duidelijk te maken wat ze in de Nederlandse politiek te zoeken heeft.

„Ik vraag me echt af of dat flyeren nog een moderne methode is”, moppert Sigrid Kaag terwijl ze op hoog tempo door een Tilburgse winkelstraat jakkert. Het is maart 2019, Nederland gaat weldra naar de stembus voor de Provinciale Statenverkiezingen en D66 staat er slecht voor in de peilingen. Hoeveel vriendelijkheid Kaag ook veinst, de interesse van de mensen op straat voor haar flyers is minimaal en dat slaat op haar humeur.

Na de campagne-activiteit weet ze niet hoe snel ze weg moet. „Ik moet ook nog naar Kansas toe”, zegt ze beleefd tegen een partijgenote voordat ze zich per dienstauto uit de voeten maakt. Documentairemaakster Shuchen Tan is de tegenzin bij Kaag niet ontgaan. „Als ik jou twee jaar geleden had verteld dat je op zondagochtend... in Tilburg...”, begint Tan. Kaag heeft aan een half woord genoeg en antwoordt smalend: „Dan had ik je hard uitgelachen.” Au.

Aan het begin van de film hoorden we Tan, niet alleen maakster maar ook voice-over, de vraag stellen wat Kaag bezielt dat ze het leven als topdiplomaat heeft ingewisseld voor een onzeker bestaan als minister. Als kijker krijg je de indruk dat de film een antwoord op die vraag zal bieden. Het blijkt ijdele hoop, en dat maakt de scène op de achterbank pijnlijk duidelijk. Voor Kaag lijkt de politiek in de eerste plaats een vorm van zelfkastijding.

Onderonsjes met kinderen
Dat Kaag wel degelijk gelukkig kan zijn, bewijst ze op haar dienstreizen naar het buitenland. Overal ter wereld communiceert ze ogenschijnlijk moeiteloos met de lokale bevolking. Bijna ontroerend zijn haar onderonsjes met kinderen, met wie ze veelal in hun eigen taal gesprekjes aanknoopt. In Israël, waar haar man een riant familiehuis bezit, zien we haar zelfs hardop dromen van een permanente terugkeer naar Oost-Jeruzalem. Wederom rijst de vraag waarom Kaag zichzelf de Nederlandse politiek aandoet.

Het dichtst bij een antwoord op die vraag komt de documentaire tijdens onderonsjes op partijbijeenkomsten, waarop Kaag door enkele leden wordt aangeklampt die haar op het hart drukken dat ze een ’uitstekende partijleider’ zou zijn. Hoewel Kaag plichtmatig herhaalt dat ze ’daar helemaal niet mee bezig is’, is ze zichtbaar gevleid door de opmerkingen.

Ook partijveteraan Carla Pauw, die al voor D66 werkte toen VPRO-directeur Lennart van der Meulen daar in de jaren 80 campagneleider was, blijkt een grote rol te hebben gespeeld in het overtuigen van Kaag om ervoor te gaan. Helaas is het de makers niet gelukt om een inhoudelijk gesprek tussen Pauw en Kaag vast te leggen.

Misschien nog wel opvallender dan dat, is de afwezigheid van Frans van Drimmelen. De lobbyist raakte recent vanwege een vermeende metoo-kwestie in opspraak, en van hem is bekend dat hij een belangrijke rol speelde in de lancering van Kaag als partijleider. Het zou een rol in de documentaire zeker gerechtvaardigd hebben, maar hij is niet te zien.

Propaganda
Critici lieten zich al voor de uitzending horen omdat de VPRO zich - zo kort voor de verkiezingen - zou hebben laten misbruiken voor politieke propaganda. Die angst blijkt ongegrond. Van Beiroet tot Binnenhof kan namelijk moeilijk als reclame voor Kaag worden beschouwd. Het beeld dat vooral blijft hangen, is dat van een vrouw die in zes talen kinderen kan inpalmen, maar haar neus ophaalt voor het uitdelen van een paar flyers in Tilburg.

En ja, het is duidelijk dat ze het torentje in wil als D66 in maart de grootste wordt. Maar wat als die missie niet slaagt? Haar man zal het ongetwijfeld niet erg vinden als de familie uit Nederland vertrekt. Hij blijkt na 27 jaar met Kaag nog steeds geen Nederlands te spreken. Beter vindt u daar overigens niks van. Alle kritiek op haar politiek is namelijk samen te vatten in het feit dat ze getrouwd is met een Palestijn, meent ze, daarmee hintend op racistische motieven. „Dat is het enige.”

Een kritische vervolgvraag kwam er niet op die claim, zoals Kaag sowieso weinig te klagen kan hebben over de aanpak van de makers. De Teledoc poogt haar neer te zetten als een wereldwijze, competente diplomate en slaagt daar aardig in. Tegelijkertijd blijven alle cruciale vragen onbeantwoord.

Want waarom ruilde Kaag haar glansrijke carrière als topdiplomaat nou eigenlijk in voor een ’onzeker bestaan op het Binnenhof’? En hoe kan het dat ze zich tot het partijleiderschap heeft laten verleiden, terwijl ze zelf zegt dat je dat ’niet moet willen bij je gezonde verstand’? Waren die paar enthousiaste leden écht voldoende om haar te overtuigen?

’Minister van hoop’
Mocht u de ijdele hoop hebben dat de makers objectief te werk gingen: de aanvraag voor een subsidie bij het NL Filmfonds staat als ’Sigrid Kaag - minister van hoop’ in de boeken (De aanvraag van 83.500 euro werd toegekend, en daar bovenop ontving ze een onbekend bedrag van CoBO). Liefst vijf jaar lang konden ze Sigrid Kaag volgen, langer dan welke Nederlandse diplomaat (of politicus) ooit is gevolgd voor een documentaire.

Het grootste raadsel is dan ook waarom de tweeënhalve maand tot aan de verkiezingen - die zullen aantonen of Nederland zit te wachten op ’premier Kaag’ - geen plek hebben gekregen in de documentaire. Het feit dat Sigrid Kaag: Van Beiroet tot Binnenhof geen propaganda is, betekent nog niet dat de VPRO de schijn van een poging tot propaganda heeft weten weg te nemen. Alleen al daarom verdient de film een zware onvoldoende.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door hans van de mortel »

Ariel schreef:
ma jan 04, 2021 11:30 am
Heeft iemand hier naar deze docu gekeken? Journalist Rob Goossens wel, en dit is zijn commentaar.

Daar gaat ie dan . . .

Ik vind de documentaire als je dat zo mag noemen in een woord fantastisch. Knap filmwerk en montage. Ook inhoudelijk heb ik daar geen kritiek op. Sterker nog, ik ben tot de overtuiging gekomen - met Rutte in mijn achterhoofd - dat Sigrid Kaag de ideale minister-president voor Nederland is.

Ik schaam me er ergens voor dat ik voorheen zo bot ben geweest met mijn onterechte kritiek op haar. Maar tsja . . . dat gesodemieter met wel of geen vrije wil - geen vrije wil dus. Want ik moest niks hebben van haar vanwege . . . inderdaad haar man. Belachelijk natuurlijk, maar tsja, die foto hè met - doodschieten die man - Arafat. Maar ze had gelijk. Wie van de wereldtop stond niet op de foto met dit zwijn? (mijn woorden [icon_lol.gif] ) Om nog maar te zwijgen - wie herinnert zich dit niet? - van al de kontkruiperij vanuit de walgelijke smerige wereldpolitiek in het politieke terroristische smerige walgelijke moslim achterwerk van Ghadafi.

Ik heb hier goed over nagedacht, over de filmreportage. Ik ben een zwart-wit denker. Zo ben ik nu eenmaal. Dus ik maak een keuze, omdat ik niet van neutraliteit houd. Ik ben anti-moslim. En niet zo'n beetje ook. Maar haar lieve man is atheïst. En een van zijn beste vrienden is een jood. Ach, ik ben niet weggelegd voor de politiek. Kan mijn smoel niet houden. Één ding maakte deze reportage wel duidelijk. Er is niks mis met haar. En o ja, die 14 of 40 miljoen aan de Palestijnen, dat hoort er nu eenmaal bij als je deze ministerspost bekleedt. Ik ben tegen elke vorm van geld weggeven aan 'arme' of politiek geëngageerde landen. Er zijn godverdomme veel en veel te veel ellendelingen op deze aarde. Overbodige armoedzaaiers. Wat heb ik daar mee te maken? NIETS! En ik wil daar ook niets mee te maken krijgen zolang het hier in Nederland politiek gezien één grote kolerezooi is met slechte zorg en betaalbare huurwoningen waar - zoals hier in Diemen, over Amsterdam maar niet te spreken - een wachttijd van 14 jaar voor staat. Ondertussen zie je hier steeds meer van die Afrikaanse mongolen, Somaliërs genoemd. Moslims. Maar ook een toenemend aantal Marokkaanse kopvodden ontsieren het landschap in Nederland.

Terug naar de politiek.

Ik heb bij deze mijn mening over mevrouw Kaag bijgesteld. Niks mis met haar. Zij is voor mij de beste onder de politici. Niets op aan te merken. Een prachtige vrouw. Niet bepaald mijn type, want ik vind haar wel saai en dus niet flamboyant. Maar als minister-president zal zij tot de wereldtop behoren. Daar ben ik van overtuigd. Tienmaal beter dan Angela Merkel en ga zo maar door.

En wat een gezeik over dat flyeren. Ze deed het toch maar! Ze is in ieder geval niet achterbaks en stiekem zoals de meeste politici. Ach, logisch ook. Ze was ook nooit een politica. :roll:
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

hans van de mortel schreef:
ma jan 04, 2021 12:14 pm
Daar gaat ie dan . . .

Ik vind de documentaire als je dat zo mag noemen in een woord fantastisch. Knap filmwerk en montage. Ook inhoudelijk heb ik daar geen kritiek op. Sterker nog, ik ben tot de overtuiging gekomen - met Rutte in mijn achterhoofd - dat Sigrid Kaag de ideale minister-president voor Nederland is.
Ik heb niet gekeken, dus eigenlijk mag ik geen kritiek op die docu leveren, maar vaak als ik jou hoor dan denk ik aan een goede heel aardige vriend van ons. Die is ook heel snel beïnvloedbaar. Die veranderd ook heel snel van mening.

Als ik gisteren met hem in discussie ga over Trump, en hem vertel dat hij een geweldige president is, dan geloofd hij dat, en is hij het met me eens. Niemand is dan beter dan Trump, maar als hij vandaag van zijn zoon hoort wat een rotzak Trump is, dan is hij dus ook van mening dat Trump de grootste rotzak is die er bestaat.

Maar ach...Ik heb niet naar de docu gekeken, dus wie ben ik om je verhaal niet te geloven.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door hans van de mortel »

Ariel schreef:
ma jan 04, 2021 12:57 pm

Ik heb niet gekeken, dus eigenlijk mag ik geen kritiek op die docu leveren, maar vaak als ik jou hoor dan denk ik aan een goede heel aardige vriend van ons. Die is ook heel snel beïnvloedbaar. Die veranderd ook heel snel van mening.
Ieder mens is uniek. En wat die goede aardige vriend van jou betreft, die vlieger gaat niet op. Ik ben beïnvloedbaar, dat klopt, maar daar moet wel wat tegenover staan. Geld of heel goede argumentatie. [icon_lol.gif] En ik verander beslist niet snel van mening. Integendeel. Dus, je stelt mij erg teleur Ariel. Het blijkt dus dat je mij nog steeds niet kent. Nou ja, maakt niet uit. Als ik jou maar goed ken. Toch?

Ik ga er vanuit dat je de docu alsnog gaat zien. Via uitzending gemist. Je praatte dus duidelijk voor je beurt, ook al geef je toe dat je de uitzending niet gezien hebt.

Je maakt overigens een blunder van jewelste. Ik ben niet beïnvloed door het hierboven geplaatste artikel, dat overigens aanleiding zou moeten zijn om een geveinsde aversie tegen Kaag te sublimeren, maar integendeel door geconcentreerd de documentaire te volgen.

Dus eerst zelf kijken en dan pas reageren!
:heart:
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door hans van de mortel »

Pilgrim schreef:
za jan 02, 2021 5:19 pm
Misselijk makende tweet van Sigrid Kaag (D66)

Afbeelding
Hahaha! Ja, dit is wel de meest verschrikkelijke misselijk makende foto van haar die je kon vinden. [icon_lol.gif]
We starten 2021 met frisse moed na een zwaar jaar. Saamhorigheid, optimisme over de toekomst zullen ons ver brengen, ondanks tegenslagen en obstakels op de weg. Met vertrouwen in elkaar.

(Via Twitter; Sigrid Kaag)
Ik ben geen fan van haar. Maar wat is er mis met deze tweet?
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

hans van de mortel schreef:
ma jan 04, 2021 2:41 pm
Dus eerst zelf kijken en dan pas reageren![/size][/b] :heart:
Sorry Hans. Ik ga geen anderhalf uur naar deze docu kijken. Ik baseer mijn mening over D66 Kaag wat ik van haar hoor, zie en lees op TV en via de politiek, en niet via een propaganda filmpje.

Mensen kunnen via propaganda zelfs Hitler sympathiek laten lijken door te vertellen dat hij dol op kinderen was, en dat hij zo goed voor zijn honden zorgde, en zo prachtig kon schilderen.

Maar wat betreft jouw beïnvloedbaarheid, dat baseer ik niet alleen op jouw huidige liefde voor Kaag, maar ook wat betreft bijvoorbeeld Trump, en Geert Wilders.

De ene dag prijs jij ze de hemel in, en een andere dag kan jij ze de huid vol schelden. Het is maar net met wie jij die dag een discussie gevoerd hebt.

Maar daarom vind ik je niet minder aardig hoor.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

hans van de mortel schreef:
ma jan 04, 2021 2:50 pm

Ik ben geen fan van haar. Maar wat is er mis met deze tweet?
Nou breekt mijn klomp. :huh: Nog geen twee uur geleden vond jij haar de ideale minister-president voor Nederland, en nou ben jij geen fan van haar ?

:nietverstaan:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door King George »

In 1996 was Sigrid Kaag even in Nederland en werd daar aan de tand gevoeld over de politieke agenda van Yasser Arafat. En zie hoe zij hier de ambassadrice is van een terrorist wiens handtekening onder een verdrag geen enkele waarde had.

Paul Nielsen schreef:Wat de @VPRO u NIET laat zien over @SigridKaag (Al-Qaq) en @D66, omdat ze niet willen dat u dit weet.

#geenKaaginDenHaag #kaag #d66 #2Doc #wegmetons
>> Bekijk de video in deze tweet <<
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Pilgrim »

Aan Eva Jinek

Posted on 4 januari 2021 by Jan Dijkgraaf

Afbeelding

Lieve Eva,

Je hebt vanaf vandaag 52 kansen.

Elf maandagen en dinsdagen en tien woensdagen, donderdagen en vrijdagen.

En dan weet je of het gelukt is.

Of het zin had om een maand eerder terug te komen van je winterstop.

Of de invloed van de Jinekjes op het stemgedrag van de RTL-kijker ver genoeg reikt om van Sigrid Kaag de eerste vrouwelijke premier van Nederland te maken.

Of de natte droom van de Jinekjes uitkomt.

Want dat dat is waar jij en je man Dexter van der Voorn in het geniep mee bezig zijn: ordinaire Sigrid Kaag-promotie bij de Publieke Omroep én dus ook de commerciëlen.

Eerlijk is eerlijk: dat heb ik niet zelf ontdekt, dat deed Telegraaf-verslaggever Rob Goossens.

Die zat gisteren de volstrekt kritiekloze lik- en kwijldocumentaire ‘Sigrid Kaag: van Beiroet naar Binnenhof’ wél helemaal uit. En ontdekte in de aftiteling dat jouw man Dexter daar zakelijk bij betrokken was. Hij was een van de twee productieleiders.

Kijk maar:

Afbeelding

En hij raakte vast net zo begeesterd van de warme persoonlijkheid (LOL) van Sigrid Kaag als regisseur Shuchen Tan.

Dat verklaart ook waarom jij afgelopen zomer één dag je zomerstop onderbrak voor een Hillary Clinton-achtig interview met Sigrid Kaag, die exclusief bij jou bekend maakte dat ze lijsttrekker van D66 wilde worden. Nota bene, als provocatie aan de gewone Nederlander. gefilmd in de stad die het minst van alle Nederlandse steden bij Sigrid Kaag past, Rotterdam.

Vast een ideetje van haar campagneleider Frans van Drimmelen, over wie we bij jou de komende maanden ongetwijfeld niets gaan horen. Tenzij het ‘onafhankelijke onderzoek’ dat Sigrid Kaag door het bureautje van een D66’er naar diens #metoo-gedrag laat uitvoeren hem volledig vrijpleit natuurlijk. :smile4:

De Jinekjes, wil ik maar zeggen, zitten vuistdiep in de Sigrid Kaag-campagne.

En dat gaan we de komende 52 uitzendingen van Jinek merken ook.

En daarna kun je bekend maken dat Dexter en jij zwanger zijn van jullie tweede kindje. Want dat was de reden die in RTL Boulevard werd genoemd voor jouw verkorte winterstop. Niet dat je die twintig extra kansen om Sigrid Kaag te promoten wilde grijpen, maar dat je weer zwanger wilt worden of bent.

Als dat zo is, hoef je in elk geval niet te zoeken naar een naam.

Wordt het een meisje, dan heet ze Sigrid.

En wordt het weer een jongen, dan doe je... Anis.

Succes met je campagne!

Dikke kus,

JanD

PS. Cadeautje! Ben ik de eerste?

UPDATE Vijf jaar werk, vele tienduizenden euro’s subsidie en... 306.000 kijkers. LOL.

https://www.briefjevanjan.nl/aan-eva-jinek-10/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Pilgrim »

Kaag voor minister-president

Geplaatst op 5 januari 2021

Afbeelding

Ik weet het allemaal niet. Ik begin steeds wantrouwiger te worden aan de hand van de dingen die nu gebeuren en ons voorgeschoteld worden. Even uitleggen wat ik bedoel. Al jarenlang is de VVD de grootste partij geweest en heeft ons die rampzalige Rutte geleverd als minister-president, die een politiek van D66 volgde ook al werd het anders genoemd. Wat speelt er nu de laatste tijd als je goed opgelet hebt.

We worden van alle kanten overspoeld met het verhaal dat Sigrid Kaag de nieuwe minister-president gaat worden. Veel mensen denken dat de grootste partij automatisch de minister-president levert, maar niks is minder waar. Het is namelijk al meerdere keren voorgekomen dat de tweede partij de minister-president levert.

www.startpagina.nl

Zelfs tot de vierde grootste partij toe. Dus ik denk dat ondertussen in de achterkamertjes al is beslist dat Kaag het gaat worden en Rutte naar een betere positie vertrekt. De volgende volksverlakkerij in de maak zal ik maar zeggen.

Als Kaag de baas van Nederland wordt, worden wij er aan herinnerd dat het dus al meer gebeurd is dat niet de grootste partij de minister-president levert. Ondertussen wordt de D66-politiek rustig voortgezet, want die past precies in het “Europa”-plaatje. Met het gevolg dat we steeds verder naar de sodemieter geholpen worden.

Het verhaal Kaag minister-president wordt er een beetje te dik opgelegd en met de flauwekul kul van dit weekend met Eva Jinek ligt het er wel heel erg dik op. Je mag je laten verrassen, maar mij verrassen ze deze keer niet. Ik waarschuw alleen maar, want in april ben ik pleite uit dit gore corrupte zooitje.

Door: “Henk der Niederländer”

https://ejbron.wordpress.com/2021/01/05 ... president/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Pilgrim »

‘Ministerie Sigrid Kaag verzweeg opzettelijk Nederlands geld voor Palestijnse terroristen’

Posted on 06/01/2021

Afbeelding
Gemaskerde Palestijnse militanten van de Al-Aqsa martelarenbrigades van de Fatah partij van ‘president’ Mahmoud Abbas, die nu 56 jaar bestaat.

Nederlandse pasjes voor Palestijnse terroristen die aanslag pleegden waarbij 17 jarig meisje werd vermoord – Nederland stemt inmiddels met driekwart eenzijdige anti-Israël VN-resoluties in

D66 leider Sigrid Kaag wil graag premier worden. De NPO zond daar afgelopen zondag een complete propaganda documentaire over uit, die door ‘maar liefst’ 306.000 mensen werd bekeken (= een zeteltje of 4 à 5 in de Tweede Kamer), wat genoeg zegt over haar kansen. Die zouden wel eens nog verder kunnen slinken nu bekend is geworden dat haar ministerie opzettelijk heeft verzwegen dat Palestijnse terroristen met Nederlandse ‘ontwikkelingshulp’ worden gefinancierd.

Sigrid Kaag, u weet wel, de minister die in 2019 Iran bezocht met een hoofddoekje om, terwijl op dezelfde dag Iraanse meisjes werden gearresteerd omdat ze protesteerden tegen de verplichte hijab. Met haar vertoon van ‘solidariteit’ met de islamitische dictatuur – en niet met het Iraanse volk – liet Kaag op die dag heel duidelijk haar ware kleuren zien.

Ze is overigens getrouwd met een voormalige politicus van de Palestijnse Fatah beweging (onderdeel van de PLO), die – in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd – nog steeds ‘heel Palestina’ wil ‘bevrijden’ en Israël van de kaart wil vegen. In september 2020 verheerlijkte Fatah nog de Palestijnse terroristen die in 1972 het beruchte bloedbad uitvoerden op Israëlische deelnemers aan de Olympische Spelen in München (2).

Nederlandse pasjes voor Palestijnse terroristen die 17 jarig meisje vermoordden
Het UAWC, dat zegt Palestijnse boeren te ondersteunen, is één van de vele instanties die onder het label ‘hulporganisatie’ grote hoeveelheden door het buitenland geschonken geld doorsluist naar de Palestijnse (terreur)oorlog tegen Israël. Nu heeft minister Kaag in antwoord op Kamervragen over ‘ontwikkelingshulp’ aan het Palestijnse UAWC gemeld dat er essentiële informatie wordt verzwegen.

‘Sinds de toeslagenaffaire is duidelijk dat er iets ernstig mis is als ‘gevoelige’ informatie wordt weggelakt bij de informatievoorziening van de Tweede Kamer,’ schrijft Likoed Nederland in een persbericht, wijzend op het wit maken van namen en plaatsen in de rapportage. Daaruit blijkt dat Nederland op die locaties illegale nederzettingenbouw financiert.

Het weglakken van namen van UAWC werknemers zou zijn gedaan vanwege de ‘privacy’, maar ‘het lijkt waarschijnlijker dat dit gebeurt omdat deze werknemers mogelijk terroristen zijn die verbonden zijn aan de extreemlinkse Palestijnse terreurorganisatie PFLP,’ vervolgt Likoed Nederland. Dat was namelijk al eerder het geval. Vorig jaar werd het 17 jarige Israëlische meisje Rina Shnerb vermoord bij een (bom)aanslag van een PFLP terreurcel die bestond uit werknemers van het UAWC.

‘Het schandaal was compleet toen bleek dat de Nederlandse vertegenwoordiging in Ramallah de terroristen van UAWC/PFLP van Nederlandse pasjes had voorzien.’ De PFLP gaat er zelfs prat op de oprichter van het mede door Nederland gefinancierde UAWC te zijn. Kaags ministerie heeft die band altijd ontkend, zelfs toen er in september 2020 rechtstreeks videobewijs (afkomstig uit 2019) van boven tafel kwam. (2)

Nederland subsidieert UAWC, mantelorganisatie van terreurbeweging PFLP
Uit een analyse van NGO Monitor bleek dat bestuursleden van het UAWC aanwezig waren bij een bijeenkomst van de PFLP, die door de EU – en ook Nederland – op de officiële lijst van terreurorganisaties staat. Er waren ook vertegenwoordigers van twee andere, eveneens door Nederland gefinancierde Palestijnse organisaties (Addameer en Al-Haq) van de partij, plus 6 andere organisaties die allemaal subsidie krijgen van de EU. Zelfs Hamas wordt door de EU niet meer als terreurorganisatie, maar als ‘politieke groepering’ betiteld.

‘Nederland handelde met de subsidie aan UAWC dus in strijd met het internationaal recht,’ vervolgt Likoed. ‘Dat verbiedt – vanzelfsprekend – het financieel ondersteunen van terroristische organisaties.’ Daarnaast financierde Nederland ook de bouw van illegale Palestijnse nederzettingen in gebied ‘C’ op de Westelijke Jordaanoever. Dat gebied, waar slechts 2% van de Palestijnen woont, valt volgens de Oslo-akkoorden namelijk buiten autonoom Palestijns territorium. Israël heeft daar de zeggenschap.

‘Nederland schendt internationaal recht en Oslo-akkoorden’
De Nederlandse regering probeert dus de ‘feiten op de grond’ te veranderen, ‘iets wat Nederland Israël geregeld verwijt, maar waar het zich juist zelf schuldig aan blijkt te maken. Sowieso is het onwezenlijk dat Nederland illegale Joodse woningbouw veroordeelt, maar illegale Arabische woningbouw financiert!’ vervolgt Likoed.

Nederland schendt hiermee zowel het internationale recht als de Oslo vredesakkoorden. Tevens wordt Nederlands belastinggeld weggegooid, want Israël sloopt alle illegale gebouwen, of die nu door Arabieren of Joden zijn gebouwd. Verder worden de spanningen tussen Israël en de Palestijnen er verder mee vergroot.

‘Het ministerie van Ontwikkelingssamenwerking blijkt onder het mom van ‘humanitaire hulp’ een politieke, anti-Israëlische agenda uit te voeren,’ concludeert Likoed dan ook. ‘Het ministerie heeft daarvoor geen politiek mandaat. Het handelt in strijd met het internationaal recht en het vergooit Nederlands belastinggeld. Het is te hopen dat de Tweede Kamer een eind maakt aan deze onfrisse praktijken van het ministerie.’

Of dat ook werkelijk zal gebeuren valt te betwijfelen, want Nederland stemt inmiddels met driekwart van alle eenzijdige anti-Israël resoluties in de Verenigde Naties in. Ons land houdt weliswaar nog steeds de schijn op een vriend en bondgenoot van Israël te zijn, maar is dat in de praktijk al lang niet meer.

Xander

(1) Likoed.nl
(2) Brabosh

https://www.xandernieuws.net/algemeen/m ... rroristen/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Pilgrim »

Kaag moet weg uit Den Haag!

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Mahalingam »

Niks nieuws. Pechtold zei het ook altijd en Kaag neemt deze erfenis graag over.
“Wilders radicaliseert verder,” concludeert D66-lijsttrekker Sigrd Kaag nadat ze de NOS-samenvatting heeft gelezen van het verkiezingsprogramma van de PVV. “Hij plaatst zich buiten onze Grondwet en vernedert honderdduizenden Nederlanders. Laten we hier allemaal een streep trekken: Wilders kan niet meer regeren of gedogen.”
https://twitter.com/SigridKaag/status/1 ... wcon%5Es1_

Waarom komt ze nu daarmee aan? Wilder heeft het nieuwe verkiezingsprogramma gepubliceerd en hij zegt klaar te staan om mee te regeren als 2-de partij van het land.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Pilgrim »

Aan Kajsa Ollongren

Posted on 24 januari 2021 by Jan Dijkgraaf

Afbeelding

Mevrouw Ollongren,

Ik was vast niet de eerste, maar ik was er vroeg bij.

Op 4 juli 2020 schreef ik: “Ollongren gaat de verkiezingen echt wel uitstellen, na de tweede coronagolf.”

We zijn inmiddels over de piek van de tweede golf en het spel is op de wagen.

Het begint, zoals bij al die maatregelen die er zogenaamd nooit zullen komen, met de media. Opééns gaan media zich allemaal ongeveer tegelijk afvragen of een bepaalde maatregel niet moet worden ingevoerd.

De antwoorden vanuit de Rijksoverheid zijn aanvankelijk steevast negatief. Het kabinet belooft: “Gaan we niet doen.”

Binnen no time verandert dat in: “We gaan ons uiterste best doen om te voorkomen dat...”

En tenslotte krijgt Jaap van Dissel vanuit het Torentje te horen wat het OMT moet vinden en zegt Mark Rutte in een ingelaste persconferentie: “Wij vinden het ook niet fijn, máár...”

We zitten met betrekking tot de Tweede Kamerverkiezingen van 17 maart inmiddels in het stadium van: “We gaan ons uiterste best doen om te voorkomen dat de verkiezingen moeten worden uitgesteld.”

Maar 17 maart zit precies tussen de pieken van de tweede golf en die van de veronderstelde derde golf. Die derde golf zegt het kabinet te willen dempen (over voorkomen heeft al niemand het meer) met die avondklok die gisteravond inging – en die ons leerde dat ‘meer blauw op straat’ dus wel kan; als de politiek maar wil.

Ondertussen vaccineert Hugo de Jonge het land dermate traag dat we eerder van een druppel op de gloeiende plaat moeten spreken dan van “Wij gaan dit winnen”. Als de EU straks een vaccinatiepaspoort invoert (gaat gebeuren), zijn wíj het ontwikkelingsland waarvan de burgers het misschien wel zouden wíllen, maar niet kúnnen laten zien.

Mijn conclusie: de verkiezingen worden uitgesteld tot juni of misschien zelfs september.

U gaat daar twee argumenten bij gebruiken. Je ziet ze momenteel in het ‘media-stadium’ verschijnen.

Argument 1: verkiezingen zorgen hoe dan ook voor miljoenen extra contactmomenten en dan komt die derde golf als een tsunami op ons af.

Argument 2: veel mensen durven vanwege die contactmomenten niet te gaan stemmen en dan wordt hen de mogelijkheid ontnomen om hun democratisch recht te gebruiken.

De Kieswet schrijft voor dat u uiterlijk 12 februari moet beslissen of de Tweede Kamerverkiezingen met maximaal een jaar worden uitgesteld.

Dat gaat gebeuren.

Jullie wachten gewoon tot jullie kunnen pochen met het neerslaan van de pandemie.

Ténzij uit onderzoek blijkt dat vooral kiesgerechtigden die van de politieke elite af willen de gang naar de stembus op 17 maart niet zouden maken uit angst voor corona.

Dán zullen die miljoenen extra contactmomenten jullie aan je reet roesten.

Verleng je daarna gewoon de avondklok nog een paar maanden.

Boeien, burgers.

Groet,

JanD

PS. Cadeautje voor de freule! Zoals gewoonlijk: uit een goed hart.

https://www.briefjevanjan.nl/aan-kajsa-ollongren-12/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Pilgrim »

Zou mevrouw Kaag haar dienstvervoer elders kunnen parkeren!?

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Pilgrim »

D66 heeft zich bekeerd tot een kosmopolitische diversiteitsagenda voor de happy few

Door: Mark Koster, 16:02, 28 januari 2021

Afbeelding

“Democratie als ventiel, niet als blaasbalg met obstipatie”

Vertrouwen komt te voet en gaat met politie te paard. De analyses over coronarellen zijn talrijk, kleurrijk en vooral fantasievol. De premier is huiverig voor sociologische beschouwingen om de opstand in de lage landen te verklaren, en dat is best te begrijpen. Het turven van de gemoedstoestand van groepjes stenengooiers zal niet meteen bijdragen tot de verbetering van onze democratie, zo er ooit een relatie tussen geestesziekte en publiek ervaren wantrouwen kan worden gelegd.


Beter is om de indrukwekkende biografie van Hubert Smeets over Hans van Mierlo (1931-2010) te lezen en dan vooral het eerste deel. De vormende jaren van de tastende politicus.

De inzichten van de D66-oprichter, een dromerige telg uit een Breda’s bankiersgeslacht, blijken een betere leidraad te zijn om deze woelige tijd te duiden dan psychoanalytici of surrogaatsociologen.

Onze democratie is stuk, jazeker, maar niet omdat mensen in geestelijke nood verkeren; het is kapot omdat onze bestuurders zich niets aan hoeven te trekken van die geestelijke nood. De regering voelt de pijn niet, omdat de regering de toorn van het volk niet hoeft te voelen.

Van Mierlo’s analyse in 1966 staat nog steeds overeind. In Nederland is er geen directe band tussen de kiezer en de regering. We kiezen een Tweede Kamer en uit achterkamergesprekjes tussen partijenbonzen verschijnt er ineens een premier op het bordes naast de Koning.

Die man, we kennen hem inmiddels 10 jaar, is een gewiekste koehandelaar in meningen, een dompteur die belangen weegt als een verloskundige een versgebaarde baby. Onze premier is een politieke kok die op de knop van de blender drukt en kijkt of er nog een smoothie valt te persen uit de meningendrab. Na vier jaar mag de kiezer bepalen hoe lekker hij die drab nog vindt en of hij nog een kopje blieft.

Van Mierlo zag dit al in 1966. Hij werkte op de redactie van het elitaire Algemeen Handelsblad en hoorde buiten op straat het geraas van de nieuwe tijdgeest. Ook toen vlogen er stenen door de lucht, ook toen galoppeerden er agenten achter balsturige jeugd aan. Toen viel er zelfs een dode, een bouwvakker, die demonstreerde voor het gebouw van De Telegraaf aan de Nieuwezijds Voorburg.

Op de redactie van het verderop gelegen Algemeen Handelsblad broedde H.A.F.M.O. op de oorzaken en gevolgen van de rellen. Hoewel hij een scherpzinnige analyticus was met een intuïtieve geest was hij geen groot organisator en al helemaal geen activistische pamflettist met ADHD.

Collega Hans Gruijters was dat wèl en kwam met concrete ideeën, die hij ontleedde aan de Amerikaanse constitutie. Dat kwam erop neer dat de kiezer zijn eigen baas moet kunnen kiezen. In een rechtstreekse verkiezing.

Daarnaast moet de kiezer ook een stem kunnen uitbrengen op een partij naar zijn ideologische voorkeur. Twee keer met dat rode potlood krabbelen dus. Eentje voor de macht, eentje voor de controle van de macht. Voor Gruijters was dit een heilzame vorm van checks en balances om het lamgeslagen electoraat te bevrijden uit haar ‘toeschouwerspositie’

Gruijters nam nog een element over uit het Amerikaanse bestel om de de kiezer een krik te geven het ‘bastion van paternalisme’ open te breken: het districtenstelsel.

Gruijters had de werking daarvan gezien in de Verenigde Staten waar het parlement bestond uit maar liefst 435 afgevaardigden uit alle windstreken. Dat kon in Nederland ook, hoe dichter bij de furie van het volk, hoe beter de regering functioneert. Democratie als ventiel, niet als blaasbalg met obstipatie.

Met deze herstelwerkzaamheden hoopten de D66 jeune premiers de band tussen parlement en kiezer te versterken en aldus te voorkomen dat volksvertegenwoordigers ‘niet voor de politiek, maar van de politiek’ zouden gaan leven, zoals Max Weber al in de negentiende eeuw voorspelde.

Dit probleem is eigenlijk nooit opgelost. De opstandige Gruijters constateerde in 1966 al dat er ‘een kaste van grote en kleine regenten’ de burgers een ‘vrije doorgang’ belemmerde. Deze schaduwmacht is niet opgeruimd en de kiezer, hoe wankelmoedig ook, verlangt er nog steeds naar zijn democratische zelfbeschikkingsrecht (terug) te krijgen.

Goed, en nu dan? De avondklok is een behoorlijke belemmering van ‘de vrije doorgang’. Dat kunnen we wel vaststellen. Wordt het derhalve geen tijd voor een democratisch réveil? Bij D66 hoeven we niet aan te kloppen. Die partij heeft zich bekeerd tot een kosmopolitische diversiteitsagenda voor de happy few. Daar is de geest van Gruijters en Van Mierlo opgestegen en neergedaald bij concurrerende partijen. Baudet zinspeelde op democratische vernieuwing in de beginjaren van Forum, Code Oranje flirt met referenda. Bemoedigend op papier, maar eenmaal afgepeld blijken de lippendiensten vaak niet meer dan valse varianten van de rancuneleer. De authentieke belangstelling om het ‘bastion van paternalisme’ af te breken uiten zich niet zelden in passief agressieve hartekreten om aan te mogen schuiven aan de verafschuwde regententafel. Soms zijn die jammerklachten wel een beetje terecht. Geert Wilders, de geboycotte leider van de oppositie, kan in dit systeem steevast worden weggeschaakt in de achterkamertjes.

Is er dan niets veranderd sinds 1966? Jawel. Sommige Kamerleden doen wat ze moeten doen: ze controleren de macht en tarten het gezag. Pieter Omtzigt hangt in de broekspijp van de regering, samen met SP-er Renske Leijten. De lastige Omtzigt werd lang als een paria behandeld door het CDA, van oudsher de meest regenteske partij van Nederland. Hij kwam met voorkeurstemmen uit de regio Twente in de Kamer en werd bijna lijsttrekker van de partij. Hij is net als de D66-oprichters voor de invoering van een districtenstelsel.

Zijn emotionele pleidooi om de democratische controle te versterken zouden wel eens meer kunnen bijdragen dan het gratuite gezweef van divanduiders. De Romeinen gaven het volk brood en spelen. Het wordt tijd om de kiezer een steen te geven om de premier mee weg te kunnen stemmen.

Een wonderbaarlijke politicus, Hans van Mierlo (1931-2010), Hubert Smeets, De Bezige Bij

https://tpo.nl/2021/01/28/d66-heeft-zic ... happy-few/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Mahalingam »

Mevr. Al-Qaq heeft een scheet gelaten. Tja, verkiezingen komen.
En wat had ze te derbe te brengen?
Dat de premier maar 2 termijnen (= max 8 jaar) mag dienen. Net zoals in de USA maar ja, die president wordt gekozen en de onze niet .
En als haar ambitie om de premier te worden uitkomt, zal ze dan nog steeds hier achter staan? Goede vraag want ze is van D66 en die lieden weten wat draaien is.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het wel en wee van D66, nu onder leiding van Sigrid Kaag.

Bericht door Ariel »

Als D66 er niet was, zou je het niet missen

Theodor Holman

Sigrid Kaag lijkt op een prinsesje dat door de D66-slaafdragers van haar draagstoel door het verkeerde land wordt rondgedragen.

“Wie zijn die mensjes hier?”

“Nederlanders, mevrouw Kaag.”

Het is altijd enigszins het probleem van D66 geweest; ze kiezen als hun voorman iemand die voor en na hun actieve Haagse loopbaan werd gewaardeerd, maar eigenlijk nooit tijdens. Hans van Mierlo, Jan Terlouw, Alexander Pechtold, om er maar een paar te noemen, leken altijd op ­verkopers in een herenmodezaak in een middelgrote gemeente. Ze schetsten kleine vergezichtjes die ze mooi over hun mouw gedrapeerd aan de klant toonden, maar onmiddellijk in de uitverkoop gooiden om in het gevlei te komen bij de burgemeester. Wie associeert D66 nog met hun twee pijlers: het referendum en democratische vernieuwing?

Mij viel altijd op dat het een partij was van sprankjes. Ze beloofden een sprankje hoop, een sprankje vernieuwing, hun lijsttrekkers hadden een sprankje talent, hun ideeën leken soms een sprankje licht te suggereren. En in plaats van de mode te maken, liepen ze achter de mode aan.

Al leggen ze het nog eens duizend keer uit waar D66 voor staat, je blijft een middenklasser zien met een vast stuur en een te hoge prijs.

Waar heb je, behalve om een coalitie te kunnen vormen, D66 eigenlijk nog voor nodig?

Kaag heeft niet de strijdvaardigheid van een Lilian Marijnissen of een Lilianne Ploumen, niet de communicatieve eigenschappen van een Mark Rutte, niet de uitstraling van degelijkheid van een Wopke Hoekstra, of het gepassioneerde christelijke imago van een Gert-Jan Segers. Het hangt er allemaal tussen in. Een schuimrubberen klepel in een klok. Als D66 er niet was, zou je het niet missen, maar nu het er wel is, heb je het niet nodig.

De geschiedenis van de partij is interessanter dan haar toekomst ooit zal worden. De D66 ideologie, voor zover die bestond, is leeggevreten door de anderen en bestaat nu nog uit wat verknipte krantencommentaren, geplakt in een oude agenda.

En toch vervult me dat met een vorm van weemoed.

Ik gun ze wel wat, maar meer uit sentimentele redenen dan om andere. Zoals je het erg vond toen er een oude boom in het park werd gekapt. “Ach, daar heb ik nog met mijn ouders langsgelopen.” Maar die boom moest weg. Er zat rot in de stam en het gevaar bestond dat hij zomaar zou omvallen.

“Kappen!” zei men verdrietig, maar verstandig.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie