Forum voor Democratie (FVD)

Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door King George »

Ondertussen wordt er in het instortende FvD-gebouw volop gemuit. De zetels in de PS worden geroofd.

https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestu ... 9450.lynkx
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Ariel »

Minister Sigrid Kaag is niet te spreken over de gang van zaken bij Forum voor Democratie. Ze vindt de ideeën van Thierry Baudet verwerpelijk. Nou ja zeg, De vrouw met kilo's islamitische boter op haar hoofd durft kritiek te leveren.

Kaag over FvD-chaos: ‘Had al eerder m’n zorgen’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door hans van de mortel »

Ariel schreef:
vr nov 27, 2020 2:45 pm
Minister Sigrid Kaag is niet te spreken over de gang van zaken bij Forum voor Democratie. Ze vindt de ideeën van Thierry Baudet verwerpelijk. Nou ja zeg, De vrouw met kilo's islamitische boter op haar hoofd durft kritiek te leveren.

Kaag over FvD-chaos: ‘Had al eerder m’n zorgen’
Brrrr . . . ik heb al vanaf het begin mijn griezels gehad over deze zeer intelligente vrouw met een corrupt verdorven ziekelijke geest waar Nederland niet mee gediend is.

De aap uit de mouw toont aan hoe verschrikkelijk achterbaks zij is. Eng naar rot wijf. NOOIT heeft zij zich uitgesproken tégen Baudet, ondanks dat zij zich zorgen over hem maakte. Jawel deze miskleun beschavingstante die aan de kant van het Palestijnse geweld staat vanuit haar niet te bewijzen ingemetselde hekel aan joden, laat zich nu pas goed gelden.

Het ware karakter van brrrrr . . . deze enge, geslepen, verraderlijke vrouw (super intelligent) komt nu met stormkracht 9 bovendrijven. Maar - excusez mijn ordinair gedrag dat wordt bepaald door mijn emotie jegens haar - zij rekent buiten de waard. Eh . . . de vraag doet zich voor: is zij dan toch niet zo intelligent als de bezetting van het kabinet Rutte denkt? Luister maar even naar deze video! Hahaha! :roll:

80% van de stemmers op Baudet gaat straks op Wilders stemmen!

Whauw! Dat kan pas echt leuk worden. Maar niet voor de achterbakse stiekemerd Mark Rutte en zijn markante evenbeeld in de positie van eerste vrouwelijke premier van Nederland Sigrid Kaag. Sorry Mark!

Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Ariel »

Wat een toestand. Komt dat ooit nog eens goed voor Thierry ?

En waarom heeft Theo Hiddema zijn kamer zetel opgegeven? Is hij het eens met het bestuur?
FvD-bestuur pakt Baudet partijlidmaatschap af: ’Er zijn criminele dingen gebeurd’

Lennart van der Linden en Rob Rooken - de FvD-bestuursleden waarmee Thierry Baudet momenteel knallende ruzie heeft - hebben Baudet niet alleen als bestuurder uitgeschreven bij de Kamer van Koophandel, maar hem ook het FvD-lidmaatschap ontnomen. Rooken: „Hij heeft de partij ontzettend beschadigd.”

Dat vertelt het bestuurlijke duo in een interview met De Telegraaf.

Jullie hebben Baudet als bestuurder uitgeschreven bij de KvK. Hij zegt dat dit ’wederrechterlijk’ is gedaan. Hoe zit de vork in de steel?
Van der Linden: „Kijk dat is juridisch natuurlijk allemaal ingewikkeld. Wat ons betreft moet er een ordentelijke ledenraadpleging komen en die moet gaan over de toekomst van Thierry Baudet en het benoemen van een nieuw partijbestuur, want het huidige is hopeloos verdeeld. We hebben gemerkt dat dat niet lukt met Thierry momenteel. Dat heeft geleid tot een discussie en een impasse. Die proberen we te doorbreken. We willen zo snel mogelijk om tafel nu met penningmeester Olaf Ephraïm om dit te gaan regelen.”

Volgens jullie zit Baudet niet meer in het bestuur? Volgens hem wel.
Van der Linden: „Hij is vanmiddag als bestuurder uitgeschreven bij de Kamer van Koophandel.”

Houdt dat juridisch stand?
Rooken: „We hebben gewoon een enorm groot probleem binnen het bestuur. Er zijn dingen gebeurd die op geen enkele manier acceptabel zijn. Jeugdleden van Forum hebben van Thierry de opdracht gekregen om mij uit het ict-systeem te wippen. Die jongens hebben toegang gehad tot al mijn emails. Dat is crimineel. Wij willen de leden nu op een ordentelijke manier aan het woord laten.”

Volgens Baudet zijn jullie ‘coupplegers’.
Van der Linden: „Absoluut niet.”

Hij wil dat jullie opstappen.
Rooken: „Dat kan ik me voorstellen, maar dat gaan we niet doen. Wij willen de leden aan het woord laten, maar dan niet via de JfvD-jongens, want dat worden Noord-Koreaanse uitslagen. De enige manier is via een extern gecertificeerd bedrijf. Na de ledenraadpleging stappen wij op als bestuurders. We keren niet meer terug.”

Wanneer?
Van der Linden: „Zo snel mogelijk, 17 maart komt snel dichterbij.”

Wat vindt Baudet van zo’n extern bedrijf?
Rooken: „Die vindt dat onzin. Volgens hem kunnen we dat prima zelf en daarmee bedoelt hij de jongens van de JfvD.”

Ik begrijp dat jullie Baudet vrijdagochtend nog hebben gesproken. Hoe was dat?
Van der Linden: „Zeer onaangenaam. We staan lijnrecht tegenover elkaar. Maar dat is eigenlijk al sinds woensdag toen Baudet zonder overleg een lijsttrekkersverkiezing aankondigde en toen vervolgens bleek dat wij al onze ict-systemen kwijt waren. Dàt voelde nou echt als een complete coup. Dat is het moment waarop het vertrouwen pas echt werd beschadigd.”

Rooken: „Sindsdien is het oorlog in het bestuur.”

Volgens Baudet kunnen de verkiezingen voor Forum niet doorgaan. Delen jullie dat?
Rooken: „Nee, helemaal niet. Waar het mis is gegaan is vorige week vrijdag: dat etentje van de partij top-10. Ik denk dat dat het begin van de ellende is geweest of FvD op een normale manier mee kan doen aan de verkiezingen. Dat is daar onderuit getrokken door Thierry.”

Er zijn FvD’ers die vinden dat Baudet al veel eerder aangepakt had moeten worden.
Rooken: „Ik moet zeggen dat de gebeurtenissen zich wel heel erg snel opvolgden en dat het heel erg chaotisch was. Maar het draait wel om de oprichter van onze partij, die Forum ook groot heeft gemaakt. Ik denk dat het niet in het mandaat ligt van het bestuur om hem te royeren. We hebben hem nu wel uit het KvK-register geschreven en zijn lidmaatschap ontnomen om het bestuurbaar te houden. Volgens sommigen hebben we dat te vroeg gedaan, volgens anderen te laat, of hadden we het helemaal niet moeten doen.”

Jullie hebben Baudet het lidmaatschap ontnomen? Kan dat?
Van der Linden: „Daar gaan ongetwijfeld juristen naar kijken. Om hem uit het bestuur te krijgen hebben we hem zijn lidmaatschap ontnomen. Daar hebben we donderdag al met zijn drieën toe besloten.”

Op basis waarvan dan? Welke statuten?
Rooken: „Hij heeft de partij ontzettend beschadigd.”

Hoe werkt dat dan volgens jullie?
Van der Linden: „We hebben hem een brief gestuurd.”

Een brief gestuurd? Kan je hem zomaar via een brief zijn lidmaatschap afnemen?
Van der Linden: „Niet zomaar. Daar moet je hele goede argumenten voor hebben: het zonder overleg een door de JfvD georganiseerde ledenvergadering uitroepen en het stelen van de ict. Wij denken dat die redenen voldoende zijn.”

Ondertussen zijn tal van FvD-politici opgestapt, afgesplitst.
Rooken: „Dat is afschuwelijk. En ik begrijp het ook wel. Ik denk dat we als bestuur deze week in de situatie kwamen dat we het ook niet meer goed hadden kunnen doen. Als we Baudet op maandag hadden geroyeerd, of op zondag hadden we weer hele andere boze mensen gehad.”

Hadden jullie achteraf dingen anders gedaan?
Van der Linden: „Dat vind ik te vroeg om nu al te kunnen zeggen, maar daar zullen we ongetwijfeld over te spreken komen. Wij denken nu dat we alles netjes hebben gedaan.”

Haalt FvD de verkiezingen?
Van der Linden: „Als we het nu op een ordentelijke manier gaan doen wel.”

Wanneer werd voor jullie duidelijk dat het in de jongerentak en mogelijk ook bij Freek Jansen en Thierry Baudet foute boel was?
Rooken: „Voor ons gaat die hele kwestie daar niet over.”

Dat is toch de kern van de zaak?
Rooken: „Hoe dat opgelost is, is desastreus.”

Van der Linden: „Het is volstrekt duidelijk dat dat afgelopen vrijdag bij die bijeenkomst met de top-10 helemaal mis is gegaan.”

Veel verder daarvoor toch al?
Van der Linden: „Daar kunnen we misschien op een later moment nog eens over spreken.”

Waarom nu niet?
Rooken: „Ik vind het niet zo relevant.”

Voor heel veel mensen is dat de essentie.
Van der Linden: „Ik ben bereid om over alles wat ik heb gedaan verantwoording af te leggen.”

Rooken: „Zondag waren we bijeen met de onderzoekscommissie om die nu snel met uitkomsten te laten komen. Het was slechts één gesprek en dat liep toen al gierend uit de klauwen. Ik weet zeker dat er bij JfvD verkeerde dingen werden geroepen, maar dat geldt eigenlijk voor elke jongerenvereniging, dat daar scherpe randjes aan zitten. Maar de vraag is natuurlijk of daar voldoende tegen op is getreden. Die vraag heb ik nog niet beantwoord gezien. Natuurlijk is er wat aan de hand.”

Denkt u dat het wat dat betreft ook mis is bij Baudet zelf. Is hij racistisch, antisemitisch?
Van der Linden: „Afgelopen vrijdag was de top-10 samen. Hoe die avond is verlopen was desastreus. Dat heeft mede bijgedragen aan dat wij een algemene ledenvergadering willen.”

Komen jullie hier als partij nog uit?
Van der Linden: „De eerste stap is dat we om de tafel gaan met mede-bestuurder Olaf Ephraïm.”

En als hij dat niet wil?
Van der Linden: „Hij kan juridische procedures beginnen, maar ik denk niet dat dat de verkiezingen dichterbij brengt.”

Is dat dan jullie boodschap? Als je het niet met ons eens bent, stap je maar naar de rechter?
Rooken: „Ja, maar uiteindelijk willen we hetzelfde als Thierry. Een uitspraak door de leden. Wij willen dat een externe onafhankelijke partij laten doen. En Thierry wil dat door de JfvD laten doen. En dat is onbespreekbaar voor ons.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Ariel »

hans van de mortel schreef:
vr nov 27, 2020 5:16 pm

80% van de stemmers op Baudet gaat straks op Wilders stemmen!
Daar kan je wel eens gelijk in krijgen Hans.
Als er nu verkiezingen zouden zijn, zou de door ruzies geplaagde partij Forum voor Democratie drie zetels in de Tweede Kamer halen. Dat komt naar voren uit een peiling van Maurice de Hond onder ruim 3000 mensen. Vijf dagen geleden was dat virtuele aantal zetels van FvD vijf meer: acht. De PVV van Geert Wilders gaat in deze peiling van 24 naar 28 zetels.

BRON
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Mahalingam »

Wat bewoog Dhr. Hiddema om 'bye bye, dag, dag' te zeggen?
Ruben Hermse was de directe aanleiding voor het vertrek van Theo Hiddema, zo vertellen meerdere (bestuurs- en kandidaten-) bronnen ons onafhankelijk van elkaar. Hermse kwam in april al in opspraak door het artikel in HP/Van Dijk, maar werd later alsnog coördinator van de Hub Zuid-Holland van de JFvD en daarna zelfs ook nog fractiemedewerker van FvD in de Tweede Kamer. Voor die functie moest Hiddema zijn handtekening zetten, en het verhaal gaat dat hij dat onder valse voorwendselen heeft gedaan: Ruben zou 'schoon' zijn volgens Freek Jansen. Die daar dus over loog. Omdat Thierry Baudet Freek tot nu toe niet liet vallen, heeft hij daarmee het vertrek van Theo zelf bewerkstelligd.
https://www.geenstijl.nl/5156536/meer-f ... en-hermse/

Uitleg voor wie het niet allemaal kan volgen:
Ruben Hermse is een van de JFvD'ers waarover klokkenluiders hun zorgen uitten ten aanzien van zijn uitspraken en gedachtengoed in appgroepen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Pilgrim »

Novembercoup tegen Thierry Baudet mislukt

Geplaatst op 27 november 2020

Afbeelding

Na het dagenlang opwarmen van oude kliekjes door stokebrand Bart Nijman van de Gaykrant (GeenStijl), kon de zure verliezer niet zelf het laatste stukje schrijven waarin hij zijn verlies bekend had moeten maken, maar liet het over aan zijn secondant Mosterd.

De appjes waren al van het voorjaar, de ontmoeting met Jared Taylor vond ergens in de vorige eeuw plaats zelfs, en het stuk uit HPdeTijd, dat al jaren tegen Baudet ageert, en dat van geruchten aan elkaar hing, was van meer dan een maand geleden. Er was letterlijk niks nieuws.

Lees verder>>>
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Pilgrim »

Talkshow: Implosie bij het FvD, de coup geslaagd?
Blue Tiger Studio - 25 nov. 2020


Spoiler! :
Het doel van 4 jaar FvD bestoken door de hele BV Nederland iis geslaagd; media, politiek, oligarchie en academie hebben hun lang gewenste scheiding tussen FvD en TB bereikt. Rypke en Tom Bespreken alles wat er gebeurd is na de avond van de lange messen in het FvD. En vooral: wat zijn de vooruitzichten?
Hans Smolders trekt zich terug uit FvD, blijft warm hart houden voor Baudet
26 nov. 2020


Spoiler! :
Hans Smolders, nummer tien op de lijst van Forum voor Democratie, trekt zich na Theo Hiddema en Paul Cliteur ook terug uit de partij. Dat laat hij weten aan ANP. Hij blijft een warm hart houden voor Thierry Baudet.

Smolders nam het vanochtend in Goedemorgen Nederland nog voor hem op. “Ik ben het een beetje zat dat meneer Baudet zo besmeurd wordt door mensen die zich allemaal prominenten noemen, maar uiteindelijk allemaal om een baantje verlegen zitten”, zei hij. “Ik laat het niet gebeuren dat men een man zo in de rug zit te peuteren met een mes.”
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Mahalingam »

Collateral Damage?
Wie neemt er afstand en wie niet? Daar maken de professoren in Leiden zich druk om. Nee, niet om de 1,5 meter maar om Cliteur.
Universiteit Leiden neemt afstand van Paul Cliteur

Rector magnificus Carel Stolker van de Leidse universiteit vindt dat hoogleraar Paul Cliteur nadrukkelijk afstand moet nemen van ’het patroon van antisemitisme’ rond het Forum voor Democratie (FvD).

,,Antisemitisme en racisme, en ook het daarvan niet-afstand nemen, zijn totaal maar dan ook totaal onaanvaardbaar’’, aldus Stolker op Twitter in een reactie op een tweet van historica Lieke Smits. ,,Ik hoop en verwacht dat mijn werkgever zich distantieert van (de ideeën van) Paul Cliteur. Racisme mag geen gemeengoed zijn aan de universiteit, ook niet onder het mom van vrijheid van meningsuiting”, aldus Smits in een tweet zaterdagmiddag.

FvD-oprichter Thierry Baudet promoveerde bij Cliteur en de hoogleraar is altijd nauw betrokken geweest bij de partij. Hij zat voor de FvD in de Eerste Kamer maar gaf die zetel afgelopen week tijdens het rumoer rond het niet-optreden van Baudet bij antisemitische en nazistische uitspraken van leden van de jongerenafdeling van de partij. Als een van de weinige topmensen in de partij koos hij daarentegen wel de kant van Baudet.

Smits vindt dat de universiteit dat niet over zijn kant kan laten gaan en Stolker volgt haar daar in. ,,Zeker, Lieke, het verwijt van een patroon van antisemitisme rond FvD is uiterst zorgelijk en raakt daarmee ook Paul Cliteur (...) Wordt snel vervolgd’’, aldus Stolker.

Smits krijgt overigens wel weerwoord van haar collega-historicus Geerten Waling ,,Je zegt dat Paul Cliteur dus antisemitisch is? Ook al getroffen door de massapsychose?’’, reageerde hij even later op de tweet van Smits.
https://www.leidschdagblad.nl/cnt/DMF20201128_6643788

"...Wordt snel vervolgd’, aldus Stolker." klinkt onheilspellend.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Pilgrim »

De demagogische vorsten “VanRossem” en “Hannibal”

Geplaatst op 28 november 2020

Afbeelding

Wat betreft de affaire FvD is een niet onbelangrijk aspect onvermeld gebleven, namelijk de achtergrond van de auteurs VanRossem (Geen Stijl) en Hannibal (Veren of Lood). Kortom, de motivatie van beide auteurs bij hun pogingen om het FvD om zeep te helpen en hysterisch in te hakken op Baudet. Beide auteurs kwamen niet verder dan wat indirecte verdachtmakingen en vrijblijvend gepsychologiseer (Baudet moest volgens therapeut Hannibal even wat rust nemen), dat voortkwam uit een groep van cirkeljerk-redenerende tegenstanders van Baudet. Dan ga ik maar even vrolijk verder op het ingeslagen pad van roddeljournalistiek. Zowel VanRossem als Hannibal kennen een politieke geschiedenis, waarin ze beiden hebben gefaald.

Van Rossem

Van Rossem met zijn naïeve idee van “GeenPeil”, waarmee hij de deuren wijd openzette voor het fenomeen van vijandige infiltratie. Hij zag dit niet meteen in. En was slechts met moeite te overtuigen, nadat zo goed als de gehele GeenStijl-populatie gedurende verscheidene weken over hem heen was gevallen.

Dit geeft aan dat VanRossem moeite heeft met verwerken van informatie en eigenwijs is. Wellicht is zijn optreden ook te verklaren vanuit de geldingsdrang van een Brabantse provinciaal in de grote stad.

VanRossem heeft het schofterige nazi-wapen niet alleen bij Baudet ingezet, maar ook ten tijde van de oprichting van ON. Hij beschuldigde de integere Haye van der Heyen van nazisympathieën. De bodem was geraakt en het doel bereikt. ON in diskrediet gebracht voor zijn opstart.

De tegenargumenten van de getuigen a décharge zoals Smolders, Cliteur en Hiddema worden niet vermeld en de critici worden bij GeenStijl weggejorist. Lekker makkelijk redeneren voor Van Rossem door bovendien constant te blijven refereren aan mensen die niets op hebben met Baudet.

Zelf kan Bart Nijman (VanRossem) niet goed tegen kritiek en ontvolgde Victor Onrust toen hij kritiek leverde. Tenslotte staat niemand een babbelende tweeling (horoscoop) in de weg.

Overigens, gezien zijn disproportionele reactie is het ook niet uitgesloten dat de vrouw van VanRossem sympathie koestert voor Baudet en dat tegen haar man heeft verteld.

Hannibal
Hannibal is eveneens van een koude kermis thuisgekomen bij zijn politieke avontuur. Ook zijn insteek getuigt van een ongekende naïviteit. Hij vermeldde: “Als je politici persoonlijk leert kennen, zie je ook hun zwakheden, die weinigen zich ooit realiseren. Mij deprimeert het ongekend.”

Wat had hij dan verwacht; dat ze competent zouden zijn en met open vizier zouden strijden!

Dat Hannibal het nazi-wapen heeft ingezet, is op zich bedenkelijk. Echter, het was tenenkrommend om te lezen dat hij ter onderbouwing niet verder kwam dan wat vrijblijvend gefilosofeer. Toen enkele reageerders om bewijs verzochten, deed Hannibal het af met de informatie dat hij nu eenmaal dicht bij het vuur zat en we hem maar moesten geloven.

Dit alles in weerwil van het gegeven dat Baudet en het FvD-programma wars zijn van nazisympathieën. Hannibal wordt volkomen de mantel uitgeveegd door de onderlegde reageerders met: “... maar de schrijfsels over FvD raken kant noch wal”. Het siert VerenofLood deze kritiek te laten staan.

VanRossem en Hannibal
Beide auteurs hebben nog meer gemeen; zij wonen beide in Amsterdam. Hannibal gaf in één van zijn columns aan dat hij Baudet was tegengekomen in het Amsterdamse circuit. Hannibal gaf voor het gemak echter niet aan of hij VanRossem weleens is tegengekomen in Amsterdam!

Het gegeven dat beide auteurs de aanval op Baudet hebben ingezet in hetzelfde weekend duidt op een gecoördineerde actie.

Deze stelling wordt bewezen met de reactie van Hannibal op VerenofLood op 27.11.2020 met een verwijzing naar een op handen zijnde publicatie van GeenStijl op 28.11.2020: “Ook U: zaterdag GS lezen. Het zit anders, zoals ik al vaker heb betoogd”.

Het is natuurlijk weinig sjiek om geen melding te maken van een gecoördineerde actie en bij de lezers zodoende de valse indruk te wekken van twee gescheiden bronnen.

Analyse
Kortom, beiden heren delen hun naïviteit, hun nazi-obsessie en hun jaloezie naar Baudet toe die het wél is gelukt om politiek succesvol te zijn.

Even relativerend; met een neutrale insteek was de case te maken van vijandige infiltratie bij het FvD, dat Baudet even niet had zitten opletten en wel degelijk een onderzoek had ingesteld. Maar ja, kom daar maar eens mee aan bij twee vooringenomen en emotionele auteurs.

Conclusie
De conclusie duidt dan ook op vooringenomenheid op basis van subjectieve internetonzin en persoonlijk rancune die uitmondt in roddeljournalistiek. Prutswerk of speelt er wellicht meer?

Macht
Natuurlijk speelt er meer. Wat hier speelt is een greep naar de macht (die beheerst wordt door de kartelpartijen) door de oppositiepartijen van PVV en FvD.

Bij het machtsspel is het van eminent belang om de twee succesfactoren te onderkennen:

* het proces van meerderheid van stemmen;
* plus de bedrijfsactiviteit strategie en tactiek.

Strategie en tactiek
VanRossem en zijn sidekick Hannibal kennen deze regels van het spel, Baudet niet.

De opzet van een ledensysteem is vragen om vijandige infiltratie. Zelfs indien Baudet de in gang zijnde aanval op zijn positie weet af te slaan, dan is het wachten op de volgende aanvallen. Dergelijke aanvallen zijn effectief, daar ze Baudet in de verdediging drukken. Dit is op zich voldoende om Baudet ieder initiatief te ontnemen en hem te neutraliseren tot een onschadelijke en passieve nichespeler.

Tevens biedt het demoniseren van tegenstanders de kartelpartijen de handvatten om het FvD in de toekomst toe te voegen aan het cordon sanitair dat tot nu toe gericht is tegen de PVV. Het volk begrijpt er niets van, want dat is democratisch volkomen onvaardig.

Praktisch en effectief
Qua timing dient vermeld te worden dat deze publicitaire stunt is ingezet op het moment dat de beerput van de Toeslagenwet aan de orde werd gesteld, en werd ondergesneeuwd!

Het siert Hannibal dat hij aan dit onderwerp een artikel heeft gewijd.

Nomen est omen
Nomen est omen; het lot van het Forum voor Democratie ligt besloten in haar naam. Het FvD zal worden vernietigd door vijandelijke infiltratie van haar leden.

Vorsten van de neergang
VanRossem en Hannibal ontvangen bij deze de twijfelachtige eer van bekwame manipulatoren; de vorsten van de demagogie. En Goebbels kijkt tevreden toe.

Disclaimer
Ik ben geen FvD-adept en heb me op verschillende forums tegen het FvD verzet met het argument dat ze wil gaan acteren in hetzelfde gecorrumpeerde bestuursmodel waaruit alle misstanden voortkomen.

Het FvD is m.i. eveneens een platvloerse machtspartij, net als de PVV. De oppositiepartijen worden bevolkt met andere incompetente acteurs die willen gaan acteren in hetzelfde gecorrumpeerde bestuursmodel, dat gekenmerkt wordt door centralisatie, benoemingen en top-downgerichtheid.

Met democratie heeft het allemaal niets te maken. Het volk staat vakkundig buiten het speelveld geparkeerd.

Nederland mijn vaderland (en niet van de politieke partijen).

Door: “Voight-Kampff”

https://ejbron.wordpress.com/2020/11/28 ... -hannibal/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Ariel »

Tweede Kamerlid Wybren van Haga sluit zich toch officieel aan bij de fractie van Forum voor Democratie, meldt FVD-voorman Thierry Baudet op Twitter.

Nadat Van Haga in september vorig jaar uit de fractie van de VVD werd gezet, ging hij steeds meer samenwerken met FVD. Hoewel hij al een tijd lid is van de partij en hoog op de Forum-lijst staat voor de komende verkiezingen, bleef hij tot nu toe steeds op eigen titel in de Kamer. Wel voerde hij vaak het woord mede namens de FVD-fractie.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Mahalingam »

De gifbeker is nog niet leeg.
Het bestuur van Forum voor Democratie (FvD) heeft het lidmaatschap beëindigd van Johan Almekinders, de kritische fractievoorzitter bij de Provinciale Staten in Overijssel.
Almekinders stelde het partijbestuur woensdag een ultimatum tot middernacht om het referendum over het aanblijven van Thierry Baudet in te trekken. Hij dreigde het FvD-bestuur aansprakelijk te stellen als dat het referendum zou doorzetten. In antwoord hierop zette het bestuur Almekinders enkele uren later per e-mail uit de partij.

Volgens Almekinders is de ledenregistratie van FvD een chaos en is daarmee onduidelijk wie stemrecht heeft in het referendum. Bovendien kent de partij geen instrument als een ‘bindend referendum’, en is ‘partijleider’ volgens Almekinders ook geen functie die in de FvD- regels is verankerd Ook is er geen tegenkandidaat voor Baudet, en krijgen de leden daarmee onvoldoende keuze..
Het bestuur kondigde aan haast te willen maken met het referendum. Volgens Baudet zou er ‘door een paar handige jongens’ binnen Forum een ‘internetraadpleging’ opgezet kunnen worden.
https://www.trouw.nl/politiek/forum-zet ... ~b66a3707/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Mahalingam »

We leven in snelle tijden. Al een uur geleden is het stemmen begonnen.
FvD-leden stemmen vanaf 18:00 uur op Baudets toekomst

Wilt u dat Thierry Baudet de partijleider blijft van FvD? Ja of nee?

Vanaf vanavond 18:00 uur gaan de digitale stembussen van het Forum voor Democratie open voor een bindend referendum over de positie van Thierry Baudet binnen de partij. Alle leden krijgen 24 uur de tijd om hun stem uit te brengen op de stelling: "Wilt u dat Thierry Baudet de partijleider blijft van FvD? Ja of nee?"

Omdat het om een bindend referendum is, zal het bestuur de uitslag overnemen. De term partijleider is geen officiële functie binnen het FvD, maar betekent in dit geval: degene die actief de leiding krijgt om een nieuw partijbestuur voor te dragen aan de ALV.

Als de leden voor stemmen, dan krijgen Baudet en Olaf Ephraim het bestuur in handen en mogen zij een nieuw bestuur samenstellen en een kieslijst voor de Tweede Kamer voorstellen. Als de leden tegen stemmen, dan trekt Baudet zich terug uit het partijbestuur en stapt ook het huidige partijbestuur op. Bij een ledenvergadering wordt dan een nieuw bestuur gekozen. In de voorwaarden staat verder niets over een gedwongen vertrek van Baudet uit de partij als hij deze verkiezing verliest.

Wachten

De partij wil zo snel mogelijk na het sluiten van de stembussen de uitslag bekendmaken. De verwachting is dat Baudet de grootste kans maakt op een overwinning in dit referendum, omdat veel leden hem nog steeds zien als essentieel onderdeel van de partij.
https://www.nieuwnieuws.nl/5151190/fvd- ... -toekomst/

Morgen om deze tijd de uitkomst. Voor spelling? Ik verwacht geen 99% pro maar wel een 75%.
Zo gaat dat met referenda die door de leider worden geëntameerd.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
do dec 03, 2020 8:15 pm
Morgen om deze tijd de uitkomst. Voor spelling? Ik verwacht geen 99% pro maar wel een 75%.
Zo gaat dat met referenda die door de leider worden geëntameerd.
:razz: Je zit er 1% naast. Niet slecht.
Forum-leden kiezen Baudet als leider

De leden van Forum voor Democratie willen oprichter Thierry Baudet niet kwijt. Ruim driekwart van de leden (76 procent) die bij het referendum zijn stem uitbracht, koos voor zijn partijleiderschap. Daarmee behaalt Baudet een glansrijke zege.

Dat laat het twitteraccount van Forum voor Democratie (FvD) weten. Iets meer dan 37.000 mensen brachten hun stem uit. De ’opkomst’ is 81 procent.

De overwinning van Baudet komt zeker niet als een verrassing. Zowel voor- als tegenstanders gingen ervan uit dat hij de ledenraadpleging zou winnen. Het is nu aan Baudet en het hem welgezinde bestuurslid Olaf Ephraïm om vanuit de resterende puinhopen het bestuur aan te vullen en een nieuwe kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen te presenteren.

Afscheid
Baudet spreekt zelf in een verklaring op Twitter van een „overweldigende uitslag” en „het enorme mandaat” dat de FvD-leden hem vrijdag hebben gegeven. „We nemen afscheid van hen die zich niet in mijn lijn kunnen vinden; maar we blijven openstaan voor verzoenende gesprekken met twijfelaars - zoals we altijd hebben gedaan.”

Afbeelding

De stem van de leden voor Baudet betekent dus dat hij de touwtjes weer in handen krijgt. Hoe dat formeel in zijn werk gaat is nog onduidelijk, aangezien zijn mede-bestuursleden hem deze week bij de Kamer van Koophandel al hebben uitgeschreven als bestuurder.

Wanhoopsdaad
Naast Ephraïm zitten ook Lennart van der Linden en Rob Rooken nu nog in het bestuur. Die twee hebben zich de afgelopen weken tegen Baudet gekeerd, maar zij trekken zich na de keuze van de leden terug uit de partij.

Het referendum volgde als wanhoopsdaad van het bestuur op een wekenlange knallende ruzie binnen de partij. Die begon om een te slappe aanpak van nazistische berichten binnen jongerenpartij JFvD en culmineerde in een implosie van de partij nadat naar buiten kwam dat Baudet in een bijeenkomst met kandidaat-Kamerleden zelf anti-semitische teksten en complottheorieën zou hebben gespuid.

Kandidaat-Kamerleden
Baudet en Ephraïm mogen nu nieuwe bestuursleden en kandidaat-Kamerleden voordragen en een verkiezingsprogramma in elkaar zetten. Die zullen ze voorleggen aan een snel uit te schrijven algemene ledenvergadering, waarna definitief duidelijk moet worden hoe het bestuur eruit komt te zien.

De vraag is wel wie er nog bij de partij willen horen na alle onrust. De afgelopen weken splitsten tal van senatoren, gemeenteraadsleden en Statenleden in de provincies zich van de partij af, nadat duidelijk werd dat Baudet niet zonder slag of stoot vertrok. De fractie van FvD in het Europees Parlement trekt vrijdagavond ook zijn conclusie en splitst zich af, zoals deze week al aangekondigd in De Telegraaf. De europarlementariërs gaan onafhankelijk verder.

Daarnaast ziet de helft van de beoogde top 10 kandidaten voor de Tweede Kamerverkiezingen komend jaar het niet meer zitten. Nummer 2 Theo Hiddema trad terug uit de Tweede Kamer, en nummers 3 tot en met 5 Nicki Pouw-Verweij, Joost Eerdmans en Eva Vlaardingerbroek keerden Baudet de rug toe, evenals het Amsterdamse boegbeeld Annabel Nanninga.

’Helse achtbaan’
„Een helse achtbaan”, omschreef bestuurslid en senator Van der Linden vrijdagmiddag de afgelopen weken. „En er zullen nog wel wat achtbanen volgen”, voegde hij daar voor hij de uitslag wist al aan toe.

Hij verwachtte dat met de uitkomst van het referendum die achtbaan wel eventjes tot stilstand zal komen. „Dan gaan we kijken hoeveel mensen er nog in de karretjes zitten”, zei hij. Of hij zelf zou blijven, wist hij vrijdagmiddag nog niet: „Ik ga nog kijken of ik zelf ook weer in een karretje stap.”
Gefeliciteerd Thierry, en nu door?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Ariel »

Nou ja zeg.
FvD'ers naar rechter om referendum, Europese fractie stapt uit partij

Drie prominente Forum voor Democratieleden zijn van plan naar de rechter te stappen vanwege het leiderschapsreferendum, dat door Thierry Baudet is gewonnen. Vanwege die uitslag heeft de FvD-fractie in het Europees Parlement zich losgemaakt van de partij en zich "onafhankelijk" verklaard.

De drie Europarlementariërs van de partij, Derk Jan Eppink, Rob Roos en Rob Rooken, zeggen hun lidmaatschap op. "Lidmaatschap van Forum voor Democratie is niet langer verenigbaar met de oorspronkelijke idealen van de partij", schrijft het drietal in een verklaring op Twitter. Ze hadden de afgelopen tijd al duidelijk gemaakt dat ze niet achter een terugkeer van Baudet staan.

Afbeelding

Jan-Cees Vogelaar, beoogd nummer 9 op de FvD-kandidatenlijst voor de Tweede Kamer, is niet verrast door de uitslag. "Maar als Baudet terugkomt als partijleider of lijsttrekker dan ben ik weg", zegt hij in een eerste reactie op het nieuws.

Rechtszaak
Vogelaar is samen met Johan Almekinders (fractievoorzitter Provinciale Staten van Overijssel) en Wouter Weijers (fractievoorzitter Utrecht) van plan de rechtszaak aan te spannen. Het referendum is volgens hen om verschillende redenen niet eerlijk verlopen.

De voorbereidingen schoten tekort, leden konden geen andere kandidaten kiezen, sommige leden hebben geen e-mail gehad met een oproep om deel te nemen en de ledenadministratie is een puinhoop, schrijft het drietal.

De groep heeft een jurist ingeschakeld die onderzoekt op welke punten er een klacht kan worden ingediend. Ze willen dat de uitslag ongeldig wordt verklaard en dat er een nieuw referendum komt met meerdere namen op de keuzelijst.

Statenlid opgestapt
Na de referendumuitslag is in de Limburgse Statenfractie van FvD een derde Statenlid opgestapt, Bart Smeets. Eerder deze week waren al twee van de zeven Statenleden van de fractie in deze provincie opgestapt.

De FvD-fractie in Noord-Brabant wil in "goed overleg bepalen in hoeverre wij de gevolgen zien van de uitslag". De Statenleden willen hun werk doorzetten, maar onder welke vlag blijft nog onduidelijk. Uiterlijk eind volgende week belooft de fractie hierover meer duidelijkheid te geven.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Ariel »

De voormalige fractieleiders van Forum voor Democratie in Overijssel en Utrecht, Johan Almekinders en Wouter Weijers, en ex-kandidaat-Tweede Kamerlid Jan-Cees Vogelaar zien af van een rechtszaak tegen de partij vanwege de ledenraadpleging.

,,Met het houden van een zogenaamd bindend referendum heeft zich gisteren binnen FVD een politiek feit voltrokken. De partij is een lege huls geworden. Een rechtszaak met een lege huls als inzet heeft geen zin”, laat het trio vandaag in een verklaring weten.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Pilgrim »

"Privé een enorme klap te verduren gehad" - Binnenhof Report met Thierry Baudet (FvD)
Ongehoord Nederland - 8 dec. 2020

De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door mercator »

Ariel schreef:
vr dec 04, 2020 9:01 pm
Gefeliciteerd Thierry, en nu door?
Baudet zou beter opstappen en zijn aanhangers oproepen voor Wilders te stemmen. Als je PVV al hebt waarom is FvD dan nog nodig.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Ariel »

mercator schreef:
wo dec 09, 2020 11:40 am
Baudet zou beter opstappen en zijn aanhangers oproepen voor Wilders te stemmen. Als je PVV al hebt waarom is FvD dan nog nodig.
Je hebt een punt. Voor het rechtse geluid?
Ik zal nooit op FvD stemmen, want met sommige van zijn ideeën ben ik het niet eens, maar ik hoop dat hij weer wat stemmen kan stelen van de VVD.

Alhoewel dat waarschijnlijk een beetje simpel van mij is, want hij zal eerder stemmen van Wilders terug winnen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Maarten »

Ik denk dat Wilders enorm gaat profiteren van de misere binnen FvD...Dat weet ik bijna wel zeker.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door mercator »

Maarten schreef:
wo dec 09, 2020 6:13 pm
Ik denk dat Wilders enorm gaat profiteren van de misere binnen FvD...Dat weet ik bijna wel zeker.
Dat zal wel maar dan blijft de situatie even erg geblokkeerd. Hier in België zien we exact hetzelfde: Vlaams Belang en NVA zijn communicerende vaten en halen tezamen nooit een meerderheid dus er verandert niks.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Mahalingam »

Donald J. Trump
@realDonaldTrump
·
5 Oct
I will be leaving the great Walter Reed Medical Center today at 6:30 P.M. Feeling really good! Don’t be afraid of Covid. Don’t let it dominate your life. We have developed, under the Trump Administration, some really great drugs & knowledge. I feel better than I did 20 years ago!
https://twitter.com/realDonaldTrump/sta ... 9058136070

Ergens in het hoofd van Thierry is dit blijven ronddolen want nu:
Afbeelding

Rutte weet zich niet te herinneren ooit gezegd te hebben "Elke Nederlander zou buiten een mondkapje moeten dragen". Net als vele politici heeft Rutte een geheugen als een vergiet.
Maar ook in de archieven is niks te vinden.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
wo dec 09, 2020 8:52 pm
Ergens in het hoofd van Thierry is dit blijven ronddolen want
Ik weet het niet meer wat ik van Thierry kan geloven? Zijn dit roddels, is het een gekleurd verhaal, of is dit echt gebeurd.
Het FvD-diner van minuut tot minuut: boven de kreeft begint Thierry te schreeuwen

Tijdens een dinertje in een bedrijfspand bij Tiel barstte de bom in de partijtop van Forum voor Democratie. Het was de aanleiding voor een ongekende oorlog binnen de partij. Een reconstructie. ,,Thierry, doe niet zo boos, ik houd ook van Rammstein.”
Spoiler! :
Joost Eerdmans start zijn auto en denkt: Dit kan niet waar zijn. Buitenstaanders, zo peinst hij, zullen mij niet geloven als ik over deze avond zal vertellen.

Rond 23.00 uur ’s avonds is een einde gekomen aan wat een teambuildingsuitje had moeten zijn. De ‘top 10’ van Forums kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen is deze vrijdagavond 20 november bijeengekomen voor ‘kennismaking’. En om de campagne voor de verkiezingen in maart te bespreken.

Althans, dat was het plan. Want als het gezelschap uit elkaar gaat, zijn de onderlinge verhoudingen totaal verziekt. Baudet heeft tegen die tijd complottheorieën geuit over corona en antisemitisme gerelativeerd. ,,De ene imbeciele opmerking na de volgende. Het was hallucinant’’, zegt een aanwezige.

Het zal bovendien de opmaat blijken naar een totaaloorlog binnen de partij. Eentje die resulteert in een leegloop in de dagen die volgen. Al houdt Baudet uiteindelijk, na een ledenraadpleging, de macht over zijn gestripte partij. Maar die avond in Tiel komt oud zeer boven en krijgt sluimerend onvrede zuurstof, zal blijken.

Niemand die dat nog kan bevroeden, als rond 19.00 uur de eerste gasten arriveren. Campagneleider en gastheer Wim de Groot heeft kreeft en wijn laten aanrukken via een cateraar, door een speaker klinkt (dan nog) Gustav Mahler.

De ruimte is boven een opslagloods van een doorsnee bedrijf. Het moet als hoofdkwartier voor de campagne gaan dienen, dus is het kantoor gezellig aangekleed. Een grote houten tafel in het midden, uit een restaurant opgekochte lederen stoelen rondom. Net als in het vertrek van Forum in het Tweede Kamergebouw, staan er palmboompjes langs de wanden, de ‘partijplant’ waaraan Baudet eerder duizenden euro’s uitgaf.

In tijden van corona is deze plek groot genoeg om samen te komen.

Thierry Baudet is er, uiteraard. Net als Joost Eerdmans (nr. 4), Eva Vlaardingerbroek (nr. 5), Olaf Ephraim (nr. 6) en Freek Jansen. (nr. 7). Ook partijbestuurder Astrid de Groot is aanwezig, samen met haar man en organisator Wim. Een uur na aanvang zullen ook nog Nicki Pouw-Verweij (nr. 3) en Jan Cees-Vogelaar (nr. 9) binnendruppelen, zij zijn iets later. Theo Hiddema, Hans Smolders en Wybren van Haga ‘hebben iets anders’.

Maar hoewel de avond vooral gezellig moet zijn, is Baudet netelig vanaf de start, merken aanwezigen. Nog voor het eerste gerecht, staat hij verhit tegenover Joost Eerdmans. Die betoogt dat Donald Trump toch echt de verkiezingen heeft verloren en dat zou moeten erkennen.

Het blijkt slechts de opmaat naar een volgende schermutse­ling, als het gesprek aan tafel over muziek gaat

Maar Baudet wil er niet van weten. Ziet Eerdmans dan niet de ‘fraude’ die is gepleegd? Hoe de verkiezingen ‘beïnvloed’ zijn?

Het blijkt slechts de opmaat naar een volgende schermutseling, als het gesprek aan tafel over muziek gaat. Baudet staat nog langs een wand met Olaf Ephraim te praten, wanneer Eerdmans zijn telefoon via bluetooth met de speaker in de kamer verbindt. Eerdmans, in zijn vrije tijd ook actief als ‘DJ Jopie’ kiest voor het nummertje Kings & Queens van Ava Max. ,,Zo komt er een beetje sfeer in.”

Maar dan schiet Baudet uit zijn slof. ,,Jij moet niet denken dat jij hier de muziek bepaalt!,’’ schreeuwt Baudet naar Eerdmans. ,,Wij draaien bij onze partij klassieke muziek! Dit is ondermijning van de club!”

Aan tafel valt een ongemakkelijke stilte, maar Wim de Groot doet nog een poging de sfeer te redden. Hij kent Baudet al jaren. Zette zo’n beetje alle partijcongressen voor hem op. Vorige zomer nog troffen ze elkaar tijdens een vakantie in Zuid-Frankrijk. Wims vrouw Astrid is nota bene partijbestuurslid. En toen de breuk met Henk Otten een feit was, hijgde Baudet in de tuin van het echtpaar De Groot na over ‘hoe hij zich zo in iemand had kunnen vergissen’.

Rammstein
,,Kom op Thierry,’’ probeert De Groot. ,,Wij houden hier allemaal van klassiek, maar er is meer muziek, hé? Ik houd ook van Rammstein.”

Maar Baudet wil er niet van weten en wendt zich tot Eerdmans: ,,Jij bent mij veel te dominant… Probeert hier een beetje alles te bepalen.”

Eva Vlaardingerbroek grijpt haar telefoon en appt Nicki Pouw-Verweij, die nog onderweg is naar Tiel. Het doel van het bericht: waarschuwen. Thierry is net ‘ziek hard’ tegen Joost uitgevallen, schrijft ze.

Er is, stellen betrokkenen, toch al oud zeer tussen Baudet en Eerdmans.

Coronagekkies
Die laatste heeft enkele weken eerder al intern kritiek geuit op Baudet omdat die ‘in het kamp van coronagekkies terecht is gekomen’. Begin oktober heeft Baudet nog voor de Tweede Kamer een megafoon gegrepen en onder luid applaus corona-complotdenkers toegesproken.

Binnen de partij is dat niet goed gevallen en Eerdmans heeft dat Baudet laten weten. Al langer flirt Baudet met complotdenkers en dat heeft de partij in de peilingen al meerdere zetels gekost. ,,Wil je dat alsjeblieft nooit meer doen als ik erbij kom’’, heeft Eerdmans hem laten weten.

Bovendien wílde Baudet helemaal niet dat Eerdmans op plek 4 op de lijst zou komen, zeggen meerdere bronnen. Baudet heeft Eerdmans vooral niet vergeven dat die in mei als mediator betrokken is geweest bij een onderzoek toen er voor het eerst antisemitische berichten opdoken in WhatsAppgroepen rond jongerenafdeling JFvD.

Na berichten hierover in HP/De Tijd, kwam Baudets boezemvriend Freek Jansen onder vuur te liggen. Die zou als voorzitter van de jongerenclub onvoldoende hebben ingegrepen. Slotsom van het onderzoek was dan ook: royeer de kwaadwillenden.

Het royeren van leden was ‘toegeven aan de linkse media’

Maar Jansen en Baudet hebben dat nooit kunnen verkroppen. Het royeren van leden was ‘toegeven aan de linkse media’. Jansen zal die avond zeggen: ,,Dat was heulen met de vijand, en dat is het ergste wat je kan doen.”

Wat Baudet en Jansen bovendien al weten die avond is dat Het Parool een dag later met een bericht zal komen dat er wéér homofobe en extreemrechtse berichten zijn gewisseld in de appgroepen. En dat daarbij, opnieuw, Jansen onder vuur zal kunnen komen als de-man-die-niet-ingrijpt.

Bovendien is dan al duidelijk dat enkele jeugdleden wel zijn geroyeerd, maar in sommige gevallen zouden het juist de klokkenluiders zijn geweest. Eén van de daders is daarentegen gepromoveerd tot medewerker van Theo Hiddema in de Tweede Kamerfractie.

Een ingewijde: ,,Thierry is toch onder druk gezet om Eerdmans op plek vier te zetten, in ruil mocht hij Jansen dan op zeven plaatsen. Maar die twee konden Eerdmans niet luchten of zien.”

Corona
Als iedereen aan tafel gaat, klaart de lucht bepaald niet op. Wanneer het gaat over welke thema’s de partij moet aangrijpen in de campagne, veert Baudet op. Corona legt alle ‘vrijheid aan banden’, stelt hij. Baudet vertelt hoe hij eerder in de week een gekooide leeuw op tv heeft gezien. Tranen in zijn ogen had hij gekregen. Want: ,,Zo voel ik mij ook!”

In de campagne moet het dus ook gaan om ‘het herwinnen van vrijheid’. ,,Ik ben als die leeuw. Ik moet achter een antilope aan kunnen, niet in een kooi zitten.”

De partij moet ‘volledig inzetten’ op vrijheid, roept Baudet. ,,Zoals Robert Jensen’’, zegt hij nog, verwijzend naar de talkshowpresentator die geregeld complotten laat circuleren. Baudet zegt zelfs dat corona ‘de wereld in gebracht’ is door de in rechtse kringen gehate filantroop George Soros ‘om onze vrijheid af te nemen en een nieuwe wereldheerschappij te starten’.

Flabbergasted
Reacties op die uitspraken blijven goeddeels uit. ,,Ik was gewoon flabbergasted’’, zegt een aanwezige.

Wel worden er ‘enkele’ kritische vragen gesteld over het vermeende antisemitisme in de jongerenbeweging van Forum. Als Pouw-Verweij zegt dat Jodenhaat niet getolereerd mag worden, zegt Baudet: ,,Waar komt jouw kruistocht tegen het antisemitisme vandaan?”

,,Maak je nou een grap?’’, vraagt Pouw-Verweij.
,,Nee”, zegt Baudet. ,,Bijna iedereen die ik ken is antisemiet.”

Toch blijft Baudet daarna (opnieuw) grotendeels onweersproken, erkent een aanwezige. ,,Om eerlijk te zijn: ik denk dat de helft wist dat dit Baudet is. Dat hij soms idiote dingen zegt, soms omdat hij het meent, soms om een discussie uit te lokken. En de andere helft dacht: jeetje, met welke gek ben ik in zee gegaan?”

Boerenvoorman Jan-Cees Vogelaar doet nog wel een poging. Vooral als Baudet schampert dat Forum ‘misschien maar een kleine fractie in de Tweede Kamer moet blijven’. ,,Dan kunnen we tenminste gewoon lekker zeggen wat we vinden”, aldus Baudet.

Dat schiet Vogelaar in het verkeerde keelgat. De agrariër werkt sinds de stikstofcrisis met een groepje boeren aan wat de landbouwhoofdstukken van het verkiezingsprogramma moeten worden. Kan dat allemaal de prullenbak in, als Baudet een kleine fractie behoudt?

Rare praatjes
,,Luister, vriend’’, zegt een getergde Vogelaar. ,,Jij hebt mij hierbij gehaald onder het mom dat we een brede volkspartij zouden worden. Ik ben niet gediend van rare praatjes en vreemdelingenhaat. Dus zeg het maar: gaan we nou door met elkaar of niet?”

Een ander herinnert zich op dat moment dat enkele weken geleden was geopperd campagne te voeren met de leus ‘Na 17 maart regeer ik mee’. Maar dat had een fractiemedewerker namens Baudet afgewezen. ,,Ik weet niet of wij wel mee willen regeren,’’ was het campagneteam verteld.

Baudet stemt niettemin ‘mokkend’ met Vogelaar in. ,,Maar het chagrijn droop er vanaf,” aldus een aanwezige.

Baudets neergeslagen stemming is toch al langer punt van zorg. Door corona zijn alle partijevenementen afgelast. In de peilingen is de spiraal neerwaarts. En bij een enkeling leeft het idee dat Baudet ‘helemaal geen zin meer heeft in politiek leider zijn’.

,,Hij leek er nog vooral voor het geld te zitten’’, zegt een ingewijde. Zo klaagt Baudet in kleine kring dat hij op huizenjacht is maar met zijn ‘Kamerbudget nu al niets fatsoenlijks kan vinden’. ,,Laat staan wat hij zou overhouden als hij zou stoppen.”

‘Woest was hij’
Steeds vaker ‘ontploft’ hij om de kleinste dingen, meent een betrokkene. Nog recent omdat het ontwerp van de verkiezingsflyers hem niet beviel. ,,Woest was hij, om een ontwerpje.”

Dat hij nu in eigen kring weerwoord krijgt, hakt er in, taxeert een betrokkene. ,,Alleen Olaf Ephraim en Jansen zouden overduidelijk altijd achter hem blijven staan.”

Tegen de tijd dat de dessertwijn wordt ingeschonken, is de stemming tot het vriespunt gedaald. Baudet klaagt nog dat er te weinig alcohol in zit (‘4 procent maar’), terwijl anderen langzaam aan de thuisreis beginnen.

In de dagen erna zal de partij in lichterlaaie gaan, wanneer het conflict rond Jansen en de JFvD ontspoort en Baudet partij kiest voor zijn kompaan Jansen. Een exodus aan prominenten begint. Nu nog vertrekken de meesten vooral ‘lamgeslagen’ naar huis. Een enkeling belt vanuit de auto met Astrid de Groot. Ze moeten ‘hun ei kwijt’ over de ‘bizarre avond’.

Gefelici­teerd Freek en Thierry, de droom is uiteenge­spat

Wanneer Baudet dagen later naar de avond wordt gevraagd, ontkent hij zijn uitspraken niet. Hij heeft een ‘totaal andere herinnering’ aan de avond. Later ontkent Baudet alsnog met klem.

Niettemin leest hij zondagnacht een berichtje mee in de WhatsAppgroep van de partijtop. ,,Gefeliciteerd Freek en Thierry, de droom is uiteengespat.”

Dit artikel is gebaseerd op gesprekken met direct betrokkenen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Pilgrim »

FVD gaat door! Maar de EU-machtsgreep ook
Forum voor Democratie - 8 dec. 2020

De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Forum voor Democratie (FVD)

Bericht door Ali Yas »

Goed dat het FVD doorgaat, ik hoop op nog wel wat meer partijen, en ik hoop dat die elkaar ook weten te vinden als er gestemd moet worden over zaken als burgerrechten. Bijvoorbeeld het recht zelf te bepalen door wie je wordt geregeerd. Met de EU is daar geen sprake van, maar helaas hebben Nederlanders niet door dat ze voor de oplossing van dat probleem toch echt in het stemhokje moeten zijn.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Plaats reactie