"Splinter" partijen, de partij van Sylvana Simons Bij1

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
ma mar 08, 2021 11:50 am
Politioci die prijsjes uitreiken aan andere politici. De slijmers.
Sylvana Simons krijgt Ribbius Peletier-penning
Ik denk maar zo, veel honden hebben ook een penning.

Hoe ziet die penning er uit? Het is een blokje met een gat.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Pilgrim »

Aan de baas van BIJ1

Posted on 4 maart 2021 by Jan Dijkgraaf

Afbeelding

Beste Sylvana,

Ik las dat jullie het verkiezingsprogramma van BIJ1 niet hebben laten doorrekenen door het Centraal Planbureau (CPB).

Nou is daar wat voor te zeggen.

Het CPB is van de Rijksoverheid en werkt met theoretische modellen en sinds corona weten we dankzij Jaap van Dissels RIVM dat die er vaak compléét naast zitten en altijd bereid zijn tot lippendienst aan de zittende macht.

Maar toch triggerde die mededeling van jou me om eens in jullie verkiezingsprogramma te duiken.

En ik moet eerlijk zeggen: ik viel van de ene verbazing in de andere.

“De zeggenschap over werk wordt uit de handen van bedrijfseigenaren gehaald.”

“We gaan naar een 30-urige werkweek met loonbehoud.”

“Partnerverlof wordt gelijkgetrokken met het kraam- en bevallingsverlof. Voor alle ouders op verlof wordt er 100% inkomen doorbetaald.”

“We stellen een menstruatieverlof in.” (LOL)

“Onbetaald werk dat nog vaak als ‘vrouwenwerk’ wordt gezien, zoals mantelzorg, huishoudelijk werk of zorg voor kinderen wordt betaald werk.”

“De tegenprestaties, sancties en re¬pressieve maatregelen in de bijstand worden afgeschaft.”

“Het zogenoemde AOW-gat, waar veel Surinaams-Neder¬landse ouderen en ouderen met een migratieachtergrond mee te maken hebben, wordt gedicht.”

“Ten behoeve van de zorg, wonen en openbaar vervoer versoepelen we onteigeningswetgeving fors omtrent kapitaal, aandelen, bezit en grond.”

“We laten het maatschappelijk nut van een product de prijs bepalen. Een benzineauto kan nu misschien goedkoop geproduceerd worden, maar is in verband met verduurza¬ming maatschappelijk ongewenst. Daarom maken we deze producten duurder.”

“De hypotheekrenteaftrek wordt afgeschaft.”

“We heffen een extra belasting op het bezit van woningen met een waarde boven de 500.000 euro.”

“Het kraakverbod wordt opgeheven.”

“De Wet Werk & Inkomen Kunstenaars wordt weer in het leven geroepen en er wordt structureel geprobeerd om de opheffing van armoede in de kunst, cultuur en mediasector te verwezenlijken.”

“Er komen minder verplichtingen voor het genereren van eigen inkomsten, zodat makers zich kunnen toeleggen op hun werk en de toegangsprijzen omlaag kunnen.”

“Er komt een volledige vergoeding van anticonceptie.”

“Een genderwijziging mag zonder beoordeling en zo vaak als nodig.”

“Non-binaire mensen mogen hun voornaam kosteloos wijzigen in de gemeentelijke basisadministratie.”

‘OV-bedrijven worden genationaliseerd en het openbaar vervoer wordt gratis.”

“Grote (miljonairs)boerderijen worden in gemeenschapshanden gesteld om de voedselproductie veilig te stellen.”

“We gaan zoeken naar manieren om supermarktketens op te breken en te deprivatiseren met instelling van zelfbestuur door werknemers.”

“Er komt een generaal pardon voor alle uitgeprocedeerde asielzoekers en ongedocumenteerden die zich in Nederland bevinden.”

“Mensen die ontheemd raken als ge¬volg van grote klimaatveranderingen in hun thuisland en die naar Neder¬land vluchten, krijgen recht op bescherming.”

“Nederland opent de grenzen voor alle landen.”

“We schaffen de monarchie, een eeuwenoud symbool van ongelijk¬waardigheid en bovendien een grote kostenpost, af: Nederland wordt een Republiek met een president.” (Ik moest gniffelen)

“Het stemrecht wordt hervormd. Zo wordt de stemgerechtigde leeftijd verlaagd naar 16 jaar en krijgen vluchtelingen en migranten sneller toegang tot het stemrecht.”

“Om kleine misdaad te verminderen en buurten veiliger te maken zetten we pilots op voor buurt-rechtbanken. Dit zijn rechtbanken die kijken naar de omstandigheden die tot misdaad leiden. Hier staat niet vervolging, maar de mens, de leefbaarheid van de buurt en het herstellen van fouten centraal.”

“De basisbewapening van de politie gaat terug naar wapenstok en pepperspray. Vuurwapens mogen alleen in uitzonderlijke gevallen worden gedragen.”

“We krimpen onze krijgsmacht in om uiteindelijk de krijgsmacht te vervan¬gen door een civiele hulporganisatie.”

Enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts.

Echt, Sylvana, ik pieste af en toe bijna in mijn broek van het lachen.

Dit was geen verkiezingsprogramma!

Dit was een opstel dat kinderen uit groep 8 zouden schrijven als hen gevraagd werd om te bedenken hoe een wereld eruit zou zien waarin het geen water regende, maar gratis geld.

Waarvan de eerste 22 miljard die op Nederland neerviel natuurlijk naar zwarte mensen zou gaan, want die hadden wél voorouders die werden uitgebuit door hun werkgevers.

Toch wil ik je onwijs bedanken voor de waarschuwing.

Ik weet nu dat ik Amsterdam de komende tijd maar beter kan mijden. Want blijkbaar heeft de ziekte van Creutzfeldt-Jakob jullie nu pas bereikt.

Groet,

JanD

https://www.briefjevanjan.nl/aan-de-baas-van-bij1-2/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door King George »

We maken nog even een klein wandelingetje langs het Bij1 geraapte zooitje van maatschappelijke degeneraten.





Tiktokmeisje cancelt Bij1

Even door de kieslijst bladeren en bingo

https://www.dumpert.nl/?selectedId=8089501_0ccc9cda
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Mahalingam »

En dat zooitje van maatschappelijke degeneraten heeft een prooi gevonden om hun haat tegen te uiten onder leiding van kamerlid Syl. De prooi is een ander kamerlid, een boerin.
Wat je noemt buitenparlementaire actie.
Sylvana Simons pakt BBB-lijsttrekker aan op kwetsende tweets, Van der Plas spreekt van ‘haatcampagne’

Caroline van der Plas, lijsttrekker van BoerBurgerBeweging en een van de nieuwkomers in de Tweede Kamer, is vandaag naar eigen zeggen het doelwit geworden van ‘een persoonlijke haatcampagne’. Diverse twitteraars, onder wie BIJ1-lijsttrekker Sylvana Simons, wijzen Van der Plas op een reeks oude tweets die homofoob en racistisch van aard zouden zijn. In een uitgebreide verklaring wijst Van der Plas alle beschuldigingen van zich af. ‘Er wordt gesuggereerd dat ik homofoob ben. Ik werp mij hier verre van’, laat ze weten. Excuses maakt ze niet.
Ze was bij Jinek te gast samen met Syl. En Syl voelde zich gediscrimneerd zoals gewoonlijk.
Dat heeft te maken met een reeks oude tweets, die volgens diverse twitteraars homofoob en seksistisch van aard zijn. Zo twitterde Van der Plas in 2013 onder meer: ‘Als je met strings door bilnaad en glitters op kruis door gracht vaart WIL je niet geaccepteerd worden’, daarmee verwijzend naar de GayPride in Amsterdam. En een paar maanden later tweette ze: ‘Best ironisch. Dat Nelson Mandela dood gaat op de dag dat wij de eer van Zwarte Piet hoog houden.’

Bij de tweet gebruikte ook ze de hashtags #apartheid en #slavernij. In een tweet uit hetzelfde jaar haalde Van der Plas uit naar de anti-Zwarte Piet activist Quinsy Gario: ,,Vroeger kregen mensen als Quincy Gario gewoon met de roe.” Lijsttrekker Sylvana Simons van de partij BIJ1 deelde dat laatste bericht vrijdag op haar eigen Twitterkanaal. Quinsy Gario stond op de tweede plek van de kandidatenlijst van haar partij tijdens de Tweede Kamerverkiezingen.
Spoiler! :
Haatcampagne

De nu massaal gedeelde tweets zijn volgens Van der Plas onderdeel van een persoonlijke haatcampagne. ‘Het grote kapotmaken is begonnen’, meldt ze in een verklaring op Twitter. ‘Omdat ik het gisteravond bij Jinek heb gewaagd één kritische vraag te stellen, wordt nu door een heel leger tweets van 8 jaar geleden uit de krochten van Twitter opgelepeld. Doe wat u niet laten kunt. Ik weet wie ik ben. Ik weet waar ik voor sta.’

De beschuldiging dat Van der Plas een homofoob is, is volgens haar een aanname gebaseerd op ‘een persoonlijke mening over uitdossingen tijdens de Gaypride van 2013'. Ze benadrukt niet homofoob of racistisch te zijn. ,,Sterker nog: in ons verkiezingsprogramma dragen wij uit dat racisme en discriminatie verboden en strafbaar zijn. Voorts zijn wij warm voorstander van het homohuwelijk en vinden wij dat iedereen het leven mag leiden zoals hij of zij dat wil. Daar doet een tweet over een evenement in Amsterdam niets aan af.”

Kritiek

Ze haalt zonder Sylvana Simons bij naam te noemen uit naar haar nieuwe collega. ,,Een discussie ga ik niet uit de weg, maar ik voer de discussie alleen met open vizier en niet via een haatcampagne op sociale media. Een haatcampagne, nota bene geïnitieerd door mensen die zelf keihard knokken om haat de wereld uit te helpen.” Van der Plas maakt geen directe excuses, maar haalt de tweets wel weg.

,,Niet om iets te verbergen, niet omdat ik nu bang ben voor kritiek. Maar om mijn directe omgeving te beschermen tegen de agressie en bagger die zij nu ook over zich heen krijgen.” Verder verwijst ze naar het verkiezingsprogramma van haar partij, waarin staat dat racisme en discriminatie ontoelaatbaar zijn.

Van der Plas en Simons zaten gisteravond aan tafel bij Jinek. Daar raakten ze al flink met elkaar in discussie. Van der Plas vroeg zich af of BIJ1 wel alle Nederlanders gaat vertegenwoordigen in de Tweede Kamer. ,,Zit jij niet op die ene kleine doelgroep?’’ Beide lijsttrekkers werden woensdag nieuw gekozen als Tweede Kamerlid.
https://www.ad.nl/politiek/sylvana-simo ... ~ac3fd7e1/

Sylvana Simons probeert nu al ruzie uit te lokken
https://goudsdagblad.nl/Landelijk/sylva ... -te-lokken
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Maarten »

Een ''mens'' als Sylvana hoort niet thuis in het parlement, ook niet in Nederland, maar dat terzake. oude, vergeten tweets oprakelen om een tegenstander zwart te maken, is laag, heel laag.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door King George »

Zullen we Sylvana Simons dan nog maar een keertje helpen herinneren aan hoe ze 15 jaar geleden over zwarte mannen dacht?


In 2001 zegt ze in de Volkskrant: “Als je op zwarte mannen valt, heb je echt een probleem. Vrouwen, wit en zwart, die op zwarte mannen vallen, zijn vaak alleen en lopen tegen dezelfde dingen aan. Ontrouw, onbetrouwbaarheid, het onvermogen van die mannen om over gevoelens te praten. Een Nederlandse vriendin van mij had een donkere vriend. Zijn samen op vakantie geweest en noem maar op. Krijgt ze opeens een telefoontje van hem: blijkt hij op het punt te staan met een ander te trouwen.”

En op de vraag of donkere mannen gewelddadiger zijn dan blanke, antwoordt ze zelfs: “Ik heb de indruk van wel. Maar het is een gevaarlijke uitspraak. Helemaal als ik het zeg. En je kwetst mensen met dit soort generalisaties. Mijn laatste vriend is errug zwart, maar die is absoluut niet gewelddadig. Aan de andere kant: als je niet generaliseert zeg je weer niks.”
https://www.welingelichtekringen.nl/ber ... annen.html
Laatst gewijzigd door King George op zo mar 21, 2021 4:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door King George »

Johan Derksen neemt een schot voor de boeg naar aanleiding van de verkiezingsuitslag.
“Sigrid Kaag is niet zo drammerig als die Klaver. Daar werd je doodmoe van, en ik weet niet of Simons een zusje van hem is, want die hebben we gisteren weer gezien en die heeft één zetel, maar dat wordt een gezeur en een gezever in die Tweede Kamer. Zij hoort zichzelf graag lullen.”

Derksen merkt terecht op dat het toetreden van Simons en BIJ1 tot de Kamer Nederland vier jaar lang wordt lastiggevallen met ellenlange klaagtirades. Simons wist de afgelopen jaren al haar drammerige agenda aan iedereen op te dringen; nu ze Kamerlid wordt gaat dit alleen nog maar erger worden. Het gaat een zware tijd worden voor veel Kamerleden en Nederlanders.
https://www.dagelijksestandaard.nl/2021 ... -de-kamer/

Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Pilgrim »

Haalt Mark Rutte dit racistische haatclubje in de nieuwe regering?

Inmiddels hebben zoveel mensen, waaronder ook veel blanken, zich laten aanpraten dat alles wat ‘wit’ is, slecht en kwaadaardig is, dat ze op racistische partijen zijn gaan stemmen, zoals in Nederland BIJ1 van onze ‘nationale hysterica’ Sylvana Simons. Achter geijkte termen zoals ‘gelijke rechten en gelijke kansen’ en ‘allemaal anders maar toch gelijkwaardig’ blijkt een radicale ideologie schuil te gaan die op een bijzonder geniepige en nare wijze blanken zo ongeveer de schuld geeft van alle problemen – met racisme voorop – in de wereld. En daar moeten de blanken flink voor gaan boeten.

Nee, op hun website zult u geen directe Black Lives Matter haatpropaganda vinden, ook al komt het ongedaan willen maken van het zogenaamde ‘kolonialisme’ als belangrijkste doel daar heel dichtbij. Maar wat dacht u hiervan? Nummer 7 op de lijst van BIJ1 is Lennon Fokkens, die in 2019 nog meedeed met een ‘Kill The Boer’ bijeenkomst van het extreemlinkse EFF in Zuid Afrika. In dat land zijn blanke boeren al jaren regelmatig het slachtoffer van roofovervallen en soms gruwelijke slachtpartijen, en daar is deze meneer Fokkens dus openlijk een voorstander van.

De nummer 10 van BIJ1 is blanke zelfhaatproponent Petra Kramer, die zonder gevolgen kon twitteren: ‘Mag ik Wybren van Haga alsjeblieft een kogel door zijn kop jagen?’ Nummer 4 is Jeanette Chedda, die schreef dat ‘witte gehandicapten zich niet bewust zijn van hun witte privilege. Gratis advies: ga terug naar start en doe je huiswerk.’ [...]

https://www.xandernieuws.net/uncategori ... eden-meer/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door King George »

Voor Mark Rutte geen probleem, denk ik. Mark Rutte heeft immers ook geen probleem met die Moslimbroedster Kauthar Bouchallikht in de fractie van Groen Links binnen te halen in een eventuele nieuwe coalitie.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Mahalingam »

De achterban van BIJ1 heeft erg veel banden met thuislanden.
En in veel van die landen, vanwege analfabetisme, worden politieke partijen op stembiljetten aangeduid met een symbol.
Ik zie nu dat BIJ1 hetzelfde doet voor zijn achterban:

Afbeelding

Hier een voorbeeld uit India waar de symbolen geen tekst bevatten:

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Mahalingam »

Jeanette Chedda van BIJ1 Delft (in oprichting) vertelt: ,,Eerst deden we een algemene oproep na de verkiezingen en daar kwamen heel veel witte mensen op af. Op zich prima, maar we zijn echt op zoek naar een brede representatie. Dus hebben we nu expliciet benoemd dat we diversiteit zoeken. De representatie is nu al beter dan eerder.”
[...]
Chedda geeft op de website zelf aan dat ze ‘een gehandicapte moslima van kleur’ is.
https://www.ad.nl/politiek/bij1-zoekt-o ... ~ace1ada2/

De wervingscampagne is nu anders:
Delft BIJ1
@DelftBij1
Hallo! Wij zoeken BIJ1’ers uit Delft en omgeving die een rol willen spelen in de oprichting van een afdeling. Vooral ook gehandicapte, dikke, queer, Zwarte mensen en mensen van kleur en mensen uit gemarginaliseerde posities. Ben jij/ken iemand? Stuur een e-mail: [email protected]
https://twitter.com/DelftBij1/status/13 ... wcon%5Es1_

"... , Zwarte mensen en mensen van kleur..."

Vroeger hadden we blanken en negers.
Toen kregen we witte en Zwarte mensen.
En dan nu zijn we al zover dat we ook mensen van kleur hebben.
Het volgende stadium zal wel zijn:
Zwarte mensen en mensen van veel kleur en mensen van weinig kleur .
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Mahalingam »

“Geachte mevrouw Bergkamp, beste Vera,

Op internet lezen we dat premier Mark Rutte vanavond zal deelnemen aan een uitzending van Nieuwsuur, waarin hij zal spreken over de formatie, de gewenste nieuwe bestuurscultuur en zijn eigen rol daarin als minister-president. Deze gang van zaken heeft mij, en niet mij alleen, toch ernstig verbaasd.

Volgens mij bepaalt namelijk niet meneer Rutte, maar de Tweede Kamer hoe de nieuwe bestuurscultuur moet worden vormgegeven. En volgens mij is daarbij het gesprek over de nieuwe bestuurscultuur en de rol van meneer Rutte daarin bovenal een zaak van onze volksvertegenwoordiging om zich over te buigen.

Het feit dat het kabinet ervoor kiest via de media een charmeoffensief te openen, toont dat de oude bestuurscultuur nog lang niet is gestorven. De parallel tussen deze gang van zaken en het handelen van meneer Rutte en zijn kabinet in het toeslagenschandaal lijkt hiermee ernstig duidelijk. Weer gaat de populariteit van het kabinet voor op het informeren van de Kamer.

Als meneer Rutte werkelijk tot doel zou hebben om het vertrouwen van de Kamer terug te winnen en zuiver om te gaan met onze broze rechtsstaat, had hij met zijn ideeën en voorstellen in de eerste plaats bij de Kamer aangeklopt. De Kamer zit echter niet bij Nieuwsuur in de studio en Nieuwsuur is niet onze plenaire vergaderzaal.

Dit is een zoveelste schoffering van het parlement. Een publiciteitsstunt, die tot doel lijkt te hebben om de populariteitscijfers van meneer Rutte op te krikken. Het is een bestuurlijke arrogantie die meneer Rutte niet past bezien de omstreden positie waarin hij zichzelf de laatste maanden heeft gemanoeuvreerd.

Daarom wil ik u, de Kamervoorzitter, via deze weg vriendelijk doch dringend verzoeken om:
a) aan meneer Rutte te communiceren dat u deze manier van handelen afkeurt,
b) hem te attenderen op het feit dat een minister volksvertegenwoordigers niet via een tv-uitzending informeert, maar via de daarvoor bestaande parlementaire wegen,en
c) aan meneer Rutte de oproep te doen vanavond niet bij Nieuwsuur aan te schuiven.

Graag zie ik uw antwoord zo spoedig mogelijk tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Sylvana Simons”
https://tpo.nl/2021/05/10/sylvana-simon ... suur-gaat/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Ariel »

De commissie had liever een ‘transgendervrouw’ in het bestuur gezien. Er volgden vorige week gesprekken met Holthuis. “Die waren erop gericht dat ik me terug zou trekken”, zegt ze tegen de IJmuider Courant. Dit weekeinde moest ze het veld ruimen:

“Ik wist eigenlijk niet wat me overkwam. Want ik omarm het streven van de partij naar volledige gelijkheid, ongeacht ras of geaardheid. Nu zie ik een ontwikkeling die me best zwaar valt. BIJ1 wil een ledenpartij zijn maar de leden maken dus nog niet de dienst uit.”
Turbulente start bij oprichting Haarlemse afdeling BIJ1. Nieuw verkozen bestuurslid Els Holthuis ruimt meteen het veld

De nieuwe politieke partij BIJ1 vestigt zich nu ook in Haarlem. De partij heeft een lokale afdeling opgericht. Vorige week is tijdens een ledenvergadering een bestuur verkozen.

De uitkomst daarvan viel de initiatiefnemers van het Haarlemse BIJ1 rauw op het dak en was niet unaniem naar de zin van de commissie, die zich ’de kerngroep’ noemt. Die greep in waarop het verkozen bestuurslid Els Holthuis zondag het veld ruimde.

Alle kandidaat-bestuursleden doorliepen een sollicitatieprocedure. Wie daar doorheen kwam werd aan de leden ter verkiezing voorgelegd. Els Holthuis heeft bestuurlijke ervaring als secretaris bij het COC-Kennemerland en werd ook daarom voor BIJ1 verkozen. Tot schrik van enkele leden van de kerngroep. Die hadden liever een ’transgendervrouw’ verkozen gezien dan de ’heteroseksuele witte’ Holthuis.

Er volgden vorige week gesprekken met Els Holthuis. „Die waren erop gericht dat ik me terug zou trekken”, zegt ze. „Ik wist eigenlijk niet wat me overkwam. Want ik omarm het streven van de partij naar volledige gelijkheid, ongeacht ras of geaardheid. Nu zie ik een ontwikkeling die me best zwaar valt. BIJ1 wil een ledenpartij zijn maar de leden maken dus nog niet de dienst uit.”

In een schriftelijke reactie gaat de kerngroep niet op de gang van zaken in. „Op dit moment proberen we eerst zelf alle informatie boven tafel te krijgen, en hebben we het landelijk bestuur van BIJ1 gevraagd ons daarin te begeleiden. Deze week worden met alle betrokkenen onder leiding van het landelijke bestuur gesprekken gevoerd.” De Haarlemse afdeling belooft na die gesprekken openheid van zaken te geven.

BIJ1 heeft sinds de afgelopen verkiezingen één zetel in de Tweede Kamer. De partij staat onder leiding van Sylvana Simons, die zich richt op het tegengaan van racisme, discriminatie en xenofobie.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Ariel »

LOL. Er zitten BIJ1 teveel aankomende, en praktiserende crimineeltjes vermoed ik. Die moet je tevreden houden.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Mahalingam »

De partij moet natuurlijk 1 grote 'safe space' zijn.
Quinsy Gario uit Bij1 gezet vanwege signalen ‘dat niet iedereen zich veilig voelde’

Kunstenaar en activist Quinsy Gario is uit Bij1 gezet door het partijbestuur. Gario was de nummer twee op de lijst voor de Kamerverkiezingen en de eerste vervanger van Sylvana Simons. Volgens een woordvoerder is Gario’s lidmaatschap ingetrokken vanwege “signalen dat niet iedereen zich veilig voelde binnen de partij. En dat had te maken met Quinsy.”

Bij1 liet het advocatenbureau Van Overbeek De Meyer de zaak onderzoeken. Volgens de woordvoerder is het bestuur ‘geschrokken’ van de resultaten. Daarom volgde de partij het advies op om Gario’s lidmaatschap in te trekken. “Zijn lidmaatschap was niet goed voor de organisatie. Bij1 draait volledig om mensen, wij willen dat mensen zich veilig voelen binnen de partij.” De partij laat zich niet uit over de aard van de over Gario ontvangen signalen.

Gario zegt dat de afgelopen tijd geprobeerd is om “mijn bestaan binnen de partij te bemoeilijken.” Hij had juist zelf ‘pestgedrag en machtsmisbruik’ binnen de partij aan de kaak willen stellen, al wil hij er niet over speculeren of dat een reden is waarom hij uit de partij is gezet.

Gario kan nog bezwaar maken


Verder zegt Gario dat hij, ondanks aandringen, geen kans heeft gehad om zijn verhaal te doen bij de onderzoekscommissie, en dat hij officieel nog niets heeft vernomen over de uitkomsten van het onderzoek. Volgens de Bij1-woordvoerder wil het bestuur het onderzoek komende maand met Gario bespreken. Hij kan nog bezwaar maken tegen de opzegging van zijn lidmaatschap. De partijwoordvoerder benadrukt dat Bij1 het belangrijk vindt dat het gesprek over het onderzoek alsnog plaatsvindt.

Gario zegt te balen dat het conflict is ontstaan binnen de partij. “Vrijwilligers hebben zich de afgelopen tijd uit de naad gewerkt en vertegenwoordigers hebben zich hard voor Bij1 ingezet. Dat wordt door deze actie teniet gedaan. Het laatste wat ik wil is dat racistisch Nederland gaat juichen over ruzie in de partij.”

Hij zou de eerste vervanger van Sylvana Simons zijn

Quinsy Gario werd de afgelopen jaren bekend als kunstenaar, dichter en activist. Hij viel vooral op door zijn rol in het antiracismedebat en zijn bijdragen aan Zwarte Piet is Racisme. Als kandidaat-Kamerlid voor Bij1 wilde hij racisme en geweld tegen zwarte mensen bestrijden.

Bij1 haalde bij de Kamerverkiezingen van 17 maart 1 zetel, die bezet wordt door Sylvana Simons. Mocht zij – tijdelijk – een stap terug doen, dan zal Gario haar eerste vervanger zijn. De Kiesraad kijkt niet naar partijlidmaatschap, maar naar de plek op de kieslijst. Een tijdelijk verlof van Simons is geen theoretische situatie, onlangs maakte zij bekend dat zij chronische pijn heeft door artrose. Vanwege gezondheidsklachten moest zij al eens een coronadebat verlaten. Pas als Gario afziet van het innemen van de zetel, komt de nummer 3, Rebekka Timmer, in aanmerking voor het Kamerlidmaatschap. Gario zegt niet bezig te zijn met een eventuele plek in de Kamer. “Macht interesseert me niet. Ik vecht op mijn manier tegen uitsluiting en onderdrukking van mensen.”
https://www.trouw.nl/nieuws/quinsy-gari ... ~b0976cf4/

Quinsy heeft dus de zwarte piet toegespeeld gekregen. Dit zegt Geen Stijl:
Wij hebben geleerd dat je altijd slachtoffers moet geloven, maar dat is best lastig als je hele partij uit alleen maar slachtoffers bestaat. Dus weten wij niet wat we ervan moeten denken dat Quinsy Gario door het bestuur van BIJ1 uit de partij is gezet, na "signalen dat niet iedereen zich veilig voelde binnen de partij. En dat had te maken met Quinsy." De partij claimt dat ze onderzoek heeft laten doen door een advocatenbureau. "Volgens de woordvoerder is het bestuur ‘geschrokken’ van de resultaten." Maar wat die signalen precies zijn, en waar het bestuur van geschrokken is, wordt geheim gehouden. Wel weten we dat Gario en Jerry Afriyie elkaar eerder al beschuldigden van het stelen van twee Zwarte Piet Is Racisme t-shirts. Misschien heeft Quinsy een paar Ieder Mens Is Gelijkwaardig panty's van Sylvana gejat? Of heeft hij in zijn cv gelogen over zijn verleden als psychiater? Hoe dan ook, Quinsy zelf vertelt ook niet waar het conflict over gaat, maar hij is het er toch heel erg niet mee eens. "Gario zegt dat de afgelopen tijd geprobeerd is om “mijn bestaan binnen de partij te bemoeilijken.” Hij had juist zelf ‘pestgedrag en machtsmisbruik’ binnen de partij aan de kaak willen stellen, al wil hij er niet over speculeren of dat een reden is waarom hij uit de partij is gezet." Lekker transparant dit. Het lijkt D66 wel.
https://www.geenstijl.nl/5160184/quinsy ... ij-1/#more
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Ariel »

Quinsy Gario uit Bij1 gezet vanwege signalen ‘dat niet iedereen zich veilig voelde
Oei, oei, oei. :ohmy2: Wat een pech voor Syl en haar BIJ1 groepje. Dit gedoe met halve gario kost haar waarschijnlijk zwarte stemmen.

Het wordt nu wachten op roddels die ongetwijfeld los zullen komen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Ariel »

En hier zijn de eerste roddels.
Uit Sylvana’s partij gesmeten Quinsy zoekt altijd het conflict

Met de rel binnen BIJ1 krijgt de opkomst van Quinsy Gario als boegbeeld van de antiracismebeweging een deuk. Gario liep al meer averij op, al jaren wordt hij achtervolgd door conflicten.

Quinsy Gario (1984) was als twintiger actief als ’poetry performer’, deel van de dichtersgroep Poetry Circle Nowhere. „Ik plaats vraagtekens bij wat anderen vanzelfsprekend vinden”, zei hij over zijn werk. Maar zijn doorbraak kwam na de Sinterklaas intocht in Dordrecht in 2011.

Agenten werkten hem tegen de grond
Met drie andere betogers protesteerde hij in T-shirts met het opschrift ’Zwarte Piet is racisme’. Agenten werkten hem tegen de grond omdat hij weigerde te vertrekken. Er gold bij de intocht in Dordrecht een demonstratieverbod en de betogers was al vier keer gevraagd om elders te demonstreren. De YouTube-beelden van de arrestatie veroorzaakten commotie. De premier van Curaçao klaagde over racisme bij de Nederlandse politie: „De mishandeling van Quinsy Gario is een klap in het ongeschminkte gezicht van onze zwarte kunstenaars.”

De aanhouding en daarop volgende ophef vormde het startschot voor groepen als Kick Out Zwarte Piet. Ook Jerry Afriyie hoorde bij de demonstranten. Hij groeide net als Gario uit boegbeeld van de antizwartepietbeweging. Afriyie gold binnen de protestbeweging als meer gematigde stem, terwijl Gario eerder de confrontatie zocht. Dat bracht hem regelmatig in problemen, bijvoorbeeld toen hij na het neerhalen van de MH-17 (298 doden) een bericht plaatste op Twitter dat ’witte levens meer tellen dan bruine’. Hij vond dat de aandacht voor de vliegramp niet in verhouding stond tot bijvoorbeeld het lot van de Palestijnen in Gaza. „Maar het moment was ongelukkig gekozen”, zei hij op de radio bij BNNVARA. Presentator Giel Beelen (’ik ben eigenlijk een medestander’) sloeg Gario om de oren met kritiek. Met zijn tweet had Gario ’roet in het eten gegooid’. „Je hebt de hele discussie vernaaid, zodat we het er niet eens meer open minded over kunnen hebben. Jij zaait haat. Wil je beloven hier voortaan je mond over te houden?’

’Gario dichtte zichzelf een te grote rol toe’
Ook met de toenmalige Amsterdamse burgemeester Van der Laan kreeg hij mot. Gario schreef dat Amsterdam de jaarlijkse Kerwin Duijnmeijer-herdenking had geschrapt om met Sail meer geld binnen te harken.

Ook met Jerry Afriyie kreeg Gario al snel hoogoplopende ruzie. Gario zou uitsluitend bezig zijn met zijn eigen ego, schreef Afriyie. Volgens hem dichtte Gario zichzelf een te grote rol toe in de beweging. Bovendien had hij T-shirts gestolen: ’Quinsy kwam onopgemerkt binnen en heeft stiekem de twee shirts van de presentatietafel gehaald en in zijn rugzak gestopt’, schreef Afriyie na een bijeenkomst. „Ik heb zijn tas van zijn rug getrokken om de shirts eruit te halen. Vrijwel onmiddellijk werd er ingegrepen door de aanwezige security en de politie.”

Quinsy Gario op zijn beurt wilde aangifte doen van mishandeling door zijn kompaan. Het conflict deed het imago van de groep geen goed. „Dit is een schoolvoorbeeld van waarom wij als gemeenschap moeizaam verder komen”, antwoordde Afriyie. „Individuen die hun eigen belangen voor het gezamenlijke belang stellen. Met zulke broeders heb je geen vijanden nodig.”

’Hij heeft het witte superioriteitsgevoel overgenomen’
Afriyie ging nog een stap verder. Volgens hem leed Gario aan een ’gedragsstoornis’ waar zijn omgeving hem al veel eerder op had moeten aanspreken. „Quinsy heeft het witte superioriteitsgevoel overgenomen en probeert dat toe te passen in de beweging. Ik zal dat nooit toe laten. Ik vecht tegen het idee dat de ene beter is dan de andere. Dus ook wanneer mijn broeder mij of anderen minderwaardig wil bejegenen.”

"’Gario leed aan ’gedragsstoornis’ waar omgeving hem al eerder op had moeten aanspreken’"
Gario filosofeerde in een theateroptreden in 2016 al over een nieuwe politieke beweging onder de naam Poging Andere Politieke Interventies (PAPI). Uiteindelijk vond hij onderdak binnen de nieuwe partij BIJ1 van Sylvana Simons. De antiracismebeweging kreeg na de Zwarte Piet-protesten nog extra wind in de zeilen door de Black Lives Matter-beweging, wereldwijd zichtbaar na de dood van George Floyd na gewelddadig politieoptreden. Voor veel standpunten van de beweging kwam bijval in politiek en media. In het buitenland klonk kritiek op de Nederlandse figuur Zwarte Piet.

Verbazing over tweede positie op lijst BIJ 1
Ondanks dat het tij meezat, raakte het succes overstemd door ruis. Niet alleen met Afriyie, ook met andere medestanders kreeg hij het aan de stok. Zoals met kunstenares Tinkebell (pseudoniem van Katinka Simonse). Zij verbaast zich erover dat Quinsy Gario überhaupt als tweede op de lijst van BIJ1 heeft kunnen komen. Al jarenlang ligt zij met hem in de clinch, waarbij Gario volgens haar een ’leger’ aan activisten op haar afstuurt via sociale media, die oproepen om haar werk te boycotten.

Tinkebell is zelf ook actief tegen racisme. „Maar ik ben de grootste racist denkbaar”, vat ze Gario’s mening over haar samen. „Dat stamt al uit de tijd dat hij begon met Kick Out Zwarte Piet. Ik schreef toen een column, dat het Sinterklaasfeest kennelijk ’kapot’ is en moet worden gerepareerd. Daarbij suggereerde ik om – het woord bestond toen nog niet eens – roetveegpieten in te zetten in plaats van karikaturen. Fout. Volgens zijn website was ik, samen met burgemeester Eberhard van der Laan, de grootste racist van Amsterdam.”

’Misbruik van vluchtelingen’
Vorig jaar filmde ze op Lesbos jonge vluchtelingen in het opvangkamp. „Weer fout. Ik ben een white saviour, volgens Quinsy, een racist die alleen bezig is met haar eigen ego en daarvoor misbruik maakt van vluchtelingen.”

"Hij stamelde sorry, sorry, maar is gewoon doorgegaan. Heeft dus nog geen ballen ook."
De kunstenares krijgt geregeld activisten van onder meer Black Lives Matter op haar dak, en anonieme bedreigingen die aansturen op een boycot van haar werk. „Dat voelt inderdaad onveilig. Het is een uitwas van de ’cancelcultuur’. Heel polariserend”, vindt Tinkebell, die Quinsy Gario er wel eens op heeft aangesproken tijdens het Lowlands Festival waar ze beiden optraden. „Hij stamelde sorry, sorry, maar is gewoon doorgegaan. Heeft dus nog geen ballen ook.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Ariel »

Ahhh, dit is de reden waarom halve Gario de tent uit gezet is. De witmensen van BIJ1 zijn de schuld met hun gore machtspelletjes.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Mahalingam »

Er zou teveel witheid in BIJ1 zitten.
Maar de Haagse fractie, in tegenstelling tot die in Amsterdam heeft wel genoeg zwartheid.
Afbeelding

Is er ergens een cursus "hoe praat ik met negers"? En een vervolgcursus: "hoe doe ik tegen negers"?
Wat een stel engers bij BIJ1 !
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
ma jul 19, 2021 8:00 pm
Er zou teveel witheid in BIJ1 zitten.

Is er ergens een cursus "hoe praat ik met negers"? En een vervolgcursus: "hoe doe ik tegen negers"?
Wat een stel engers bij BIJ1 !
Ik kan niet wachten op de afloop van deze soap. :smile7:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Ariel »

Er staan stoottroepen klaar om Gario te helpen met de witte sabotage.
Activisten op de bres voor Quinsy Gario: ‘Witte sabotages’

Sommige activisten betuigen hun solidariteit met Quinsy Gario, die afgelopen weekend uit BIJ1 werd gezet door het partijbestuur.

Quinsy Gario, bij de verkiezingen nummer 2 van de partij, is geschorst als lid vanwege ‘signalen dat niet iedereen zich veilig voelde binnen de partij’. Zijn schorsing valt slecht bij een deel van de partij, dat met een beschuldigende vinger wijst naar witte (bestuurs)leden. Enkele activisten met sympathieën voor BIJ1 mengen zich nu openlijk in dit kritische koor.

Zo spreekt de prominente Twitteractivist Arzu Aslan van ‘witte sabotages’ die de antiracismebeweging niet mag toelaten. ‘We weten dat witte mensen al ‘gevoelens van onveiligheid’ krijgen bij het zien van een zwarte man. Genoeg onderzoek gedaan naar die racistisch geconditioneerde shitbrain of ours.’

Ze vervolgt: ‘Als hij daar bovenop ook nog intelligent en kritisch is, watch white people feel like they are getting attacked in hun hele bestaan en screaming white genocide and all.’

Over het interne onderzoek dat BIJ1 liet doen naar Gario door advocatenbureau Van Overbeek de Meyer uit Deventer zegt Arslan: ‘Laat gerust 2 witte vrouwen en 1 witte man onderzoek doen naar hoe “onveilig” een zwarte man is hoor BIJ1. (…) Echt. Hoe kan dit?’

Activist Sorab Roustayar, die zich inzet voor LHBTQI+-personen van kleur beaamt: ‘Ze (witte mensen, red.) maken alles toxisch en zetten alles naar eigen hand’. Witte mensen binnen de partij hebben volgens Roustayar niet in de gaten ‘hoeveel geweld ze bipoc en queer mensen aan doen’. ‘Wat gaan ze dan doen? Gaslighten en een commissie tegen je opzetten.’

Ook schrijfster Anousha Nzume, auteur van het pamflet Hallo Witte Mensen en lijstduwer van BIJ1 in maart, vertrouwt het onderzoeksbureau ook niet. ‘Quinsy moet een geheimhoudingsverklaring tekenen voordat hij mag komen praten over een rapport dat hij niet eerst mag inzien en waarvoor hij niet is geïnterviewd door een onderzoeksbureau na zijn klacht over machtsconcentraties en belangenverstrengeling?’, vertelt ze op Twitter. Ze vindt dat het zaakje stinkt.

BIJ1-leider Syvlana Simons heeft nog niet op Gario-gate gereageerd. ‘Ik ben er even een weekje tussenuit. Ik ga lezen, brunchen, kuieren, lang tafelen, schaterlachen en heel veel slapen! Dat betekent dat ik net als altijd m’n appjes en e-mails te laat of niet beantwoord maar nu met een goede reden’, twitterde ze zondag.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Ariel »

Sylvana Simons moet zich er maar snel mee gaan bemoeien, anders houdt ze geen BIJ1 meer over.
BIJ1-leden boos na exit Quinsy Gario: ‘Koloniale machtsspelletjes’

Het uit de partij zetten van antiracisme-activist Quinsy Gario heeft voor onrust binnen BIJ1 gezorgd. Boze partijleden wijzen met een beschuldigende vinger naar niet nader genoemde witte leden, die verantwoordelijk zouden zijn voor de spanningen in de partij.

Aanleiding van de onrust binnen BIJ1 is het uit de partij zetten van partijprominent Quinsy Gario, die nummer 2 stond op de kandidatenlijst bij de verkiezingen van maart. BIJ1 behaalde toen één zetel. Gario is geschorst als lid vanwege ‘signalen dat niet iedereen zich veilig voelde binnen de partij’.

Het partijbestuur polste in reactie op deze ‘signalen’ advocatenbureau Van Overbeek de Meyer uit Deventer, gespecialiseerd in conflictbemiddeling, om alles te onderzoeken. Volgens het bestuur waren de uitkomsten van het onderzoek schokkend. Het bestuur wil niet vertellen wat de uitkomsten van het onderzoek zijn en wat er precies is gebeurd. Volgens een woordvoerder gaat het niet om seksueel grensoverschrijdend gedrag, meldt de NOS.

Gario vertelde aan dagblad Trouw dat hij officieel nog niets gehoord had van zijn schorsing als lid. Hij zei ook dat hij niet de kansen heeft gekregen zijn kant van het verhaal te vertellen. Volgens Gario kampt BIJ1 met pestgedrag en machtsmisbruik en was hij degene die dit aan de kaak probeerde te stellen. Daarom probeerde de partijtop ‘mijn bestaan binnen de partij te bemoeilijken’.

Het bestuur stelt dat Gario wel op de hoogte is gebracht van het feit dat hij als lid is geschorst, en heeft hij schriftelijk bijgedragen aan het onderzoek van Van Overbeek de Meyer. Tegen zijn schorsing, die nog geen royement is, kan Gario nog in beroep.

Bij een deel van BIJ1 valt de schorsing van Gario slecht. ‘Ik ben in shock over hoe Quinsy Gario wordt behandeld’, twittert Mariam el Maslouhi, naast presentatrice van de Dipsaus Podcast ook BIJ1-bestuurslid in Den Haag. El Maslouhi wijst met een beschuldigende vinger naar ‘sommige mensen bij BIJ1’, die volgens haar ‘niet weten hoe ze zwarte mensen en mensen van kleur horen te bejegenen’.

El Maslouhi kreeg, zegt ze, meerdere keren een telefoonoproep van een witte vrouw van het landelijk bestuur, die haar zou hebben verteld wat zij – als vrouw van kleur uit een andere stad – moest doen. ‘Besef: deze vrouw woont niet in Den Haag en denkt mij te kunnen bellen. LOL. Ik heb elke x snel opgehangen en haar nummer opgeslagen als ‘don’t pick up’‘, schrijft ze.

Ook oud-bestuurslid Manju Reijmer laat op een soortgelijke manier van zich horen. ‘BIJ1 wordt vanaf dag 1 al geplaagd door racisme en hebzucht’, stelt Reijmer op Instagram. ‘Toen ik vol enthousiasme en moreel plichtsbesef bij BIJ1 aansloot in 2017 was het al een probleem dat de meest vocale mensen wit waren. En dit waren typisch goed bedoelde, weinig geïnformeerde maar zeer uitgesproken mensen. Het hele cliché. En ik heb met eigen moeten toezien hoe zwarte bestuursleden werden geroyeerd door witte mensen.’

Maar volgens Reijmer gaat de uitsluiting van en het marginaliseren van niet-witte mensen bij BIJ1 dieper. ‘Het gewicht van de campagnes runnen en het bestuur leiden kwam vrijwel geheel (met een enkele geweldige uitzondering na) op mensen van kleur. Ik zelf heb een burn out aan het bestuur en de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 overgehouden’, bekent het oud-bestuurslid. ‘Maar keiharde strijders zag ik nog harder kapot gaan terwijl witte mensen lachend overeind bleven.’ Zij wilden bovendien de baas spelen, aldus Reijmer, ‘zonder kritiek’.

Reijmer wijst op Gario’s voortrekkersrol in de beweging Kick Out Zwarte Piet. ‘Zonder hem zou er geen BIJ1 kunnen bestaan.’ Wel twijfelt hij: ‘Ik weet het: geloof slachtoffers altijd. En iemands goede daden sluiten niet uit dat hij inderdaad over de scheef is gegaan.’ Maar, schrijft hij ook: ‘Wie is hier het slachtoffer? Als een van de meest kritische zwarte mensen in Nederland door een overwegend wit partij bestuur door een wit advocatenbureau wordt onderzocht en woorden als ‘onveilig’ worden gebruikt gaan bij [mij] de racisme alarms af.’

Over partijleider Sylvana Simons wil Reijmer geen kwaad woord kwijt. Witte leden hebben het gedaan. ‘Er zit een rot in die er uitgeslopen moet worden. Mensen met ontelbaar privileges moeten hun plek kennen en degenen die hun voor zijn gegaan. En de geschiedenis kennen van een zwarte man publiekelijk villifyen. Als ze dat niet doen horen ze niet naast Simons te staan’, aldus Reijmer, verwijzend naar de beruchte lynchings in de Verenigde Staten in de negentiende en twintigste eeuw, die aan duizenden zwarte mensen het leven hebben gekost.

Ook roept Reijmer de partijleden van BIJ1 op het partijbestuur te mailen, met als boodschap dat het uit de partij zetten van Quinsy Gario onacceptabel is. ‘Ik had er drie jaar geleden al mee moeten afrekenen. Maar nu is het echt afgelopen met de koloniale machtsspelletjes binnen deze vernieuwende en ijzersterke partij.’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Mahalingam »

Als je uit de USA een ideologie importeert met bijbehorende frames, concepten en begrippen dan is het lastig om dat in onze taal te verwoorden. Vertaal je uit het Amerikaans dan klinkt het stom, idioot en lullig. Dan krijg je dit soort taalgebruik uit je strot waar een gewoon mens geen duiding bij weet:
" Ze vervolgt: ‘Als hij daar bovenop ook nog intelligent en kritisch is, watch white people feel like they are getting attacked in hun hele bestaan en screaming white genocide and all.’ "

En dan deze onzin.
"We weten dat witte mensen al ‘gevoelens van onveiligheid’ krijgen bij het zien van een zwarte man"
Mensen en vooral kinderen zijn blij als Zwarte Piet er is want die brengt vrolijkheid en cadeautjes.

Ik had bovenstaande geschreven voordat ik de laatste bijdrage hier gelezen had.
Maar nu zie ik bevestiging:
"... een zwarte man publiekelijk villifyen. "

en wat ik al zei over import van USA toestanden die wij hier niet kennen en nooit gehad hebben:

"...verwijzend naar de beruchte lynchings in de Verenigde Staten in de negentiende en twintigste eeuw, ..."
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: "Splinter" partijen, Sylvana Simons Bij1

Bericht door Mahalingam »

Het probleem met BIJ1 is: de 'roots' zijn zwart en naar de top toe wordt het steeds witter.

De Questie Quinsy:
Er is inmiddels een brief van een aantal leden die vanwege transparantie niet openbaar is maar gelukkig toch gelekt is.
https://upload.gscdn.nl/uploads/b3c2bfcee8_bij1pdf.pdf
met
Door Quinsy neer te zetten als een gevaar voor een veilige werksituatie wordt er ingespeeld op de racistische 'enge Zwarte man' trope.
[...]
Waarom is besloten tot het inhuren van het advocatenbureau Van Overbeek De Meyer, bestaande uit uitsluitend witte mensen? Staat dit kantoor bekend om uit dekoloniale en intersectionele principes te handelen?
[...]
Op basis van welke principes, criteria, regels en/of richtlijnen heeft het Partijbestuur
besloten tot royement van Quinsy als lid?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie