Gemeenteraadsverkiezingen

Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Mahalingam »

Lijsttrekker Boutachekourt van D66 Veenendaal staat zetel af aan nieuwkomer met meer voorkeurstemmen

Lijsttrekker Youssef Boutachekourt van D66 keert niet terug in de gemeenteraad van Veenendaal. Hij staat de ene zetel die zijn partij won, af aan Maud Veraar die meer voorkeurstemmen kreeg dan hij.

D66 had woensdag een teleurstellende avond bij de gemeenteraadsverkiezingen. De partij zakte van 2 zetels naar 1 zetel. Van de uitgebrachte stemmen op de partij gingen de meeste naar nieuwkomer Maud Veraar, die als tweede op de lijst stond.

Veraar haalde genoeg voorkeurstemmen om een raadszetel te kunnen claimen en Boutachekourt staat die ook af aan haar. ,,Ik stop als raadslid, ik zal achter de schermen nog wel actief blijven, maar ik keer ook niet terug als schaduwraadslid."
Slecht resultaat bij verkiezingen gaf doorslag
https://www.gelderlander.nl/veenendaal/ ... ~ac6e38a8/
Lijsttrekker D66 Zeewolde keert niet terug in de raad

Wenda Westerhuis keert niet terug in de nieuwe gemeenteraad van Zeewolde. De lijsttrekker van D66 trekt haar conclusies na het verlies bij de gemeenteraadsverkiezingen. De enige raadszetel die de partij overhoudt, zal worden ingenomen door Samee Sabur, de nummer 2 op de kandidatenlijst.

"Als je zoveel verliest, moet je daar je conclusies uittrekken en ben ik niet de juiste persoon op de goede plek geweest." D66 zakt van twee zetels naar één zetel. Westerhuis vindt dat haar partij 'blijkbaar niet het goede geluid' heeft laten horen en er een nieuw persoon naar voren geschoven moet worden.

"We zullen op een andere manier een ander geluid moeten laten horen en dat kan Samee heel goed. En ik zal hem ten volste ondersteunen." Westerhuis blijft 'op de achtergrond' actief bij D66 Zeewolde.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/2 ... in-de-raad
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Mahalingam »

Nieuwe partij ZEE zet lijsttrekker Mirko Gerrits uit de partij: “Raadsel waarom dit is gebeurd”

De nieuwe politieke partij ZEE staat voor ‘Zandvoort Echt Een’. Toch is van eenheid even niets te merken nadat afgelopen verkiezingen de eerste zetel werd behaald. Het rumoer is inmiddels zó groot dat, zonder dat hij hier zelf van op de hoogte was gesteld, vanochtend het vertrek van lijsttrekker Mirko Gerrits werd aangekondigd.


Voor Mirko Gerrits, één van de oprichters van de partij, is het nog een raadsel waarom hij uit de partij is gezet. Hij moest het vanochtend zelf via een persbericht vernemen.

“Juridisch kan dit ook helemaal niet”, reageert hij aan de telefoon. “Ook is er geen algemene ledenvergadering geweest, laat staan dat er een meerderheid is om mij eruit te zetten.”

Partijvoorzitter Arie Griffioen kondige vanochtend middels het persbericht het gedwongen vertrek van Gerrits aan, omdat hij ‘te veel zijn eigen plan zou hebben getrokken en nieuwe afspraken zou hebben geschonden.’

Volgens Gerrits doet het bericht overkomen alsof het een vanuit de partij breedgedragen besluit is, maar volgens de Zandvoorter is een groot deel van het bestuur niet op de hoogte van het handelen van Griffioen.

De 20-jarige lijsttrekker beaamt wel dat er na de verkiezingsuitslag rumoer is ontstaan tussen hem en Griffioen. “Ik wil niet te veel in details treden, maar er is intern een soort van conflict ontstaan. Afgelopen zaterdag kreeg ik zelfs te horen dat ze me van de nummer één plek wilden halen. Maar dat kan juridisch helemaal niet.”

Mediationgesprek

Griffioen en Gerrits zouden vandaag met een mediator bij elkaar komen, maar dat zit er niet meer in. “Er is nu nog wel een gesprek, maar ik zit daar niet bij”, vervolgt Gerrits. De lijsttrekker is dan ook benieuwd wat er uit dat gesprek gaat komen. Maar zijn plek in de raad of zijn zetel opgeven, dat is de jonge politicus zeker niet van plan.

“Ik ben de eerste initiatiefnemer van de partij en heb meer dan vijftig procent van de campagnebegroting gefinancierd.” En samenwerken met voorzitter Arie Griffioen zit er volgens Gerrits niet meer in. “Er zijn dusdanig grove dingen gezegd. Als iemand de idealen van de partij niet naleeft, dan past dat niet. Ik baal hier dan ook flink van. Dit is niet goed voor Zandvoort. Zo is de glans wel een beetje aangetast.”
https://haarlem105.nl/nieuwe-partij-zee ... is-gebeurd
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Mahalingam »

Ook in Leiden is de volkswil niet bepalend voor wie er in de raad komen. Het zijn uiteindelijk de partijen die daadwerkelijk bepalen wie van hun in de raad komt.
SP-er Inez Staarink ziet af van raadszetel

Inez Staarink die op plek 3 van de kandidatenlijst van de SP Leiden stond neemt haar zetel niet in. De SP haalde bij de gemeenteraadsverkiezingen 2 zetels. Staarink werd met voorkeurstemmen in de raad gekozen en passeerde daardoor Thomas van Halm die op 2 stond. Hij komt nu alsnog in de raad. Thomas van Halm was de afgelopen vier jaar al gemeenteraadslid met als portefeuille sociale zaken.

Staarink ziet af van haar zetel, omdat ze post corona syndroom (long-Covid) heeft en hierdoor al langere tijd ziek is. “Het is onbekend hoe lang deze ziekte gaat duren, maar het ligt niet in de lijn van de verwachting dat zij op korte termijn zal herstellen”, laat voorzitter Han Dirks van de SP Leiden weten.

Staarink zelf zegt heel blij te zijn met alle voorkeursstemmen die ze gekregen heeft: “Als ik genezen ben, word ik graag alsnog actief in de gemeenteraadsfractie om mijn idealen voor een sociale gemeentepolitiek te verwezenlijken.”
https://sleutelstad.nl/2022/03/24/sp-er ... aadszetel/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Ariel »

GL is een rijkeluispartij

Door RONALD PLASTERK

Kiezers zijn niet gek. Daarom kun je de uitslag van gemeenteraadsverkiezingen niet duiden door ze van alle gemeenten bij elkaar op te tellen en er dan eens voor te gaan zitten. De uitslagen en ook belangrijke verschuivingen daarin verschillen per gemeente, omdat kiezers goed door hebben dat ze niet voor de Tweede Kamer aan het stemmen zijn. Laten we eens kijken naar de hoofdstad Amsterdam, vaak trendsetter in nieuwe politieke ontwikkelingen.

Er is veel kritiek geweest op de feestvreugde bij de PvdA, en voor de uitslag over het land als geheel was die kritiek terecht. De PvdA had in 2012 bij de start van het kabinet Rutte II 38 zetels, bestuurde het land vijf jaar lang keurig stabiel met de VVD, maar werd electoraal afgeslacht: 9 zetels, alle kiezers weg! De volgende verkiezingen, voor de Tweede Kamer, opnieuw 9 zetels. Als je de uitslag van deze gemeenteraadsverkiezingen landelijk vertaalt, zijn dat 11 zetels, nauwelijks winst na jaren van oppositie, en heeft oud-voorzitter Hans Spekman gelijk dat de PvdA in ’dood water’ is.

Maar dan toch Amsterdam. Daar was de afgelopen periode GL de grootste partij, en gaat nu de PvdA onverwacht van 5 naar 9 zetels – bijna een verdubbeling – en wordt de grootste partij. Dat, terwijl in Rotterdam Leefbaar Rotterdam de grootste is, en in Den Haag de Groep De Mos. Is er een verklaring voor, en biedt die verklaring wellicht hoop en richting voor de sociaaldemocratie om uit het dode water te komen?

Gewone mensen
Waarschijnlijk heeft juist de hegemonie van GL in de hoofdstad veel mensen de schellen van de ogen doen vallen. In een stad waar gewone mensen geen huis meer kunnen vinden, waar de straten onveilig worden gemaakt, waar de buurten smerig zijn, waar kinderen opgroeien met achterstanden, waar de segregatie groot is tussen de rijke en de arme buurten, waar de openbare ruimte achterstallig onderhoud kent, had de grootste collegepartij maar één aandachtspunt: vooroplopen met het wereldklimaat!

"Ze geven niets om bewoners"
Natuurlijk is er een klimaatprobleem waar wat aan moet gebeuren, maar het gaat in de politiek om de maatvoering, om de prioriteiten en keuzes, en om de concrete maatregelen. Laten we er een paar nemen. De wethouder Klimaat van GL besloot royaal subsidie te geven aan de biomassacentrale in Diemen. Alle wetenschappelijke adviezen tonen aan wat je met gezond verstand ook kunt bedenken: het op industriële schaal verbranden van biomassa draagt niet bij aan het terugdringen van de CO2-uitstoot; integendeel, er komt meer CO2 vrij per opgewekte energie dan bij fossiele brandstoffen. Biomassa is niet duurzaam. Het voormalige GL-raadslid Fenna Swart startte dapper een eigen partij uit verontwaardiging over deze kolder.

Amsterdammers zijn mondige mensen. De bewoners waren niet geamuseerd toen er een folder van de gemeente in de brievenbus lag met een uitnodiging voor een inspraakavond over de plaatsing van windturbines in de stad: ze werden uitgenodigd om te komen inspreken over wáár de turbines in de stad zouden komen, niet óf ze er zouden komen, dat had de wethouder zelf al besloten. De inspraak werd een flop.

Vervolgens bestond de GL-wethouder het nog om te beslissen dat de landelijke afstandsnorm, de verplichte afstand tussen windturbines en huizen in verband met geluidsoverlast en gezondheid van de bewoners, niet zou kunnen worden gehandhaafd bij deze plaatsing. De hele exercitie is puur symboolpolitiek, want die paar bakbeesten in een zeer dichtbevolkte stad voegen niets toe aan de eindeloze rijen in de polders.

Maar GL geeft niets om bewoners, leeft geheel in een eigen bubbel. Het Tweede-Kamerlid Laura Bromet van GL twitterde vorige week: ’Blij met mijn zonnepanelen, warmtepomp en elektrische auto. Verwarming, douche en autorijden voor slechts 34 euro afgelopen 2 weken. Rente op mijn Triodos lening: 0,6%. Groen en Goedkoop.’ In reactie schreef NRC-journalist Andreas Kouwenhoven: ’Groen en Goedkoop: zonnepanelen 10.000 euro, warmtepomp 10.000 euro, elektrische auto 60.000 euro. Politici leven in een parallel universum.’

Pompen en panelen
En zo is het. Elektrische auto’s zijn voor normale mensen niet te betalen, en die pompen en panelen worden zwaar gesubsidieerd dan wel fiscaal bevoordeeld op kosten van mensen die zelf nauwelijks rond kunnen komen en zich dergelijke aankopen niet kunnen veroorloven. GL is een rijkeluispartij.

Binnen de PvdA bestaat een stroming die aankoerst op samengaan met GL. Daar zit precies het dode water. De Amsterdamse PvdA heeft weliswaar in het college het GL-beleid gesteund, maar lijsttrekker Marjolein Moorman heeft ondertussen zelf de nadruk gelegd op wegwerken van achterstanden en bestrijden van armoede.

De PvdA nam ook afstand van GL door de wens van de politie voor preventief fouilleren te steunen. Ze heeft daarmee het begin van de weg uit het dode water gevonden: linkse kiezers die de gekkigheid van GL te gortig wordt, stappen over. Met een andere koers kunnen in de toekomst ook thuisblijvers en weggelopen oud-PvdA-kiezers op den duur teruggehaald worden. Conclusie voor de komende jaren: weg van de GL-koers, eigen verhaal.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Mahalingam »

Er zijn nog meer democratisch gekozen raadsleden die hun mandaat niet aanvaarden. neem Bloemendaal:

In Bloemendaal had Eva de Breed zich een week voor de sluitingsdatum op de lijst van GroenLinks laten zetten. Tot haar verrassing werd zij met voorkeursstemmen van een onverkiesbaar geachte plek 7 naar plek 3 gekatapulteerd. De Breed zegt een raadszetel niet te kunnen combineren met haar werk en gezin.
GroenLinkser Eva de Breed (stond op plek 7, met 294 voorkeurstemmen) bedankt voor de eer.
Eva de Breed van GroenLinks (42) bedankt voor de eer. De GroenLinkser stond op de zevende plaats en is ook gekozen. Tot haar grote verrassing, omdat ze dacht dat deze zevende plaats te laag was om gekozen te worden. „Helaas, maar ik kan het niet combineren met mijn werk en drukke gezinssituatie.”
https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20220321_42746401
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Mahalingam »

En nog een probleem met een lijstduwer die naar oordeel van de partij teveel voorkeurstemmen heeft gekregen. Dat stemmers niet juist stemmen maakt de geleide democratie problematisch.
VVD zet gekozen lijstduwer Sven Spaargaren uit de fractie

De VVD-fractie in Oegstgeest gaat door zonder Sven Spaargaren. De oud-fractievoorzitter stond als lijstduwer op een onverkiesbare plek, maar kreeg genoeg voorkeurstemmen, waardoor hij toch in de gemeenteraad komt. Dat was niet de bedoeling van de partij en heeft nu tot een breuk in de fractie geleid.

Landelijk is het binnen de VVD beleid om de fractie om de zoveel tijd te verversen. De partij heeft daarom de richtlijn dat een raadslid niet langer dan twee raadsperiodes van vier jaar actief mag zijn. Omdat Spaargaren al zo’n twaalf jaar raadswerk had gedaan, werd hij op een onverkiesbare plek gezet. Dat heeft Spaargaren bij het vaststellen van de lijst geaccepteerd.

Dat Spaargaren lijstduwer was bij de verkiezingen weerhield hem er niet van om een persoonlijke campagne te voeren. Dat deed hij onder meer met een advertentie in de Oegstgeester Courant. Het leverde hem 183 voorkeurstemmen op en dus een plek in de gemeenteraad van Oegstgeest. “Daar ben ik vereerd en dankbaar voor”, zegt Spaargaren. Het opgeven van die raadszetel ziet hij, ondanks de landelijke richtlijn van de partij, niet zitten. “Dat zou kiezersbedrog zijn.”

Bodem
Spaargaren wijst er in zijn reactie op dat hij vier jaar geleden als fractievoorzitter een soortgelijke situatie heeft meegemaakt met Marcus Rolloos. Rolloos, die bekend stond als groene liberaal, kwam toen ook met voorkeurstemmen in de raad. “Ik heb hem toen gefeliciteerd en opgenomen in de fractie”, zegt Spaargaren.

De huidige VVD-fractie onder leiding van Matthijs Huizing spreekt over een vertrouwensbreuk met Spaargaren. Die is ontstaan na de advertentie in de Oegstgeester Courant. “Daarin zette hij zich af tegen meerdere VVD-standpunten en het financiële beleid van de gemeente”, zegt Huizing. “Het doet ons pijn, maar Spaargaren heeft helaas zonder open vizier gehandeld en daardoor de bodem voor een vruchtbare samenwerking volledig weggeslagen.”

Klassieke strijd

Spaargaren weerspreekt dat hij zich heeft afgezet tegen het VVD-beleid. “Negen van de tien standpunten in de advertentie zijn terug te vinden in het verkiezingsprogramma. Dat heb ik nota bene zelf geschreven. Dit is echt niet fijn. Gisteravond had ik eindelijk mijn eerste hoor en wederhoor gesprek, nadat ik daar nadrukkelijk om had gevraagd. Het bleek dat de conclusies al getrokken waren en dat men daar niet meer van af wilde wijken. Gesprek was dus zinloos.”

Volgens Spaargaren ligt een dieper meningsverschil tussen Huizing en hemzelf ten grondslag aan de nu ontstane breuk. “Dat gaat over de financiën van Oegstgeest. Zelf heb ik een schuldenplafond geïnitieerd van maximaal 75 miljoen euro of maximaal 130% van de gemeentebegroting. Huizing wil dat een veel hogere schuld mogelijk is. Dan zeg ik dat Oegstgeest met 110 miljoen schuld in 2014 al bijna failliet ging en dat we dat niet moeten willen. Huizing vind OZB-belastingverhogingen prima. Ik niet, ik wil eerst dat er naar de uitgaven wordt gekeken.” Volgens Spaargaren is het eigenlijk een klassieke interne strijd binnen de VVD. “Tussen de linkse VVD-vleugel van Huizing ehttps://sleutelstad.nl/2022/03/29/vvd-z ... e-fractie/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Mahalingam »

PROGZOET 40,00%
CDA 35,80%
VVD 16,50%
SENBEL 7,70%
Formatie door Progressief Zoeterwoude afgebroken

Progressief Zoeterwoude heeft na een eerste informatieronde besloten om het formeren van een nieuwe coalitie over te laten aan de andere partijen. “We zijn tot de conclusie gekomen dat er op dit moment te weinig vertrouwen is tussen de partijen om te komen tot een stabiele coalitie waar PZ deel van uitmaakt”, zegt fractievoorzitter Myrna van der Poel die namens PZ de gesprekken voerde.

“Natuurlijk is het jammer om tot deze constatering te moeten komen, maar als grootste partij nemen we onze verantwoordelijkheid serieus”, zegt Van der Poel. “We willen trouw blijven aan onze standpunten, dat is wat onze kiezers verwachten. Voor een coalitie is daarnaast vertrouwen en stabiliteit nodig en wij zien daar op dit moment te weinig basis voor bij eventuele partners.”

PZ kwam op 16 maart als grootste partij naar voren bij de gemeenteraadsverkiezingen in Zoeterwoude en was daarom als eerste aan zet om te proberen een coalitie te vormen.
https://sleutelstad.nl/2022/04/01/forma ... fgebroken/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Ariel »

De PVV-fractie in de Provinciale Staten heeft vragen gesteld aan de commissaris van de Koning over de beëdiging van nieuwe raadsleden in verschillende gemeenteraden. De partij vraagt zich af of de beëdiging wel rechtsgeldig is, aangezien enkele raadsleden bij het afleggen van de eed het woord ‘God’ hebben vervangen door ‘Allah’. Dat burgemeester Frank Petter van Bergen op Zoom deze mogelijkheid naar voren bracht is bij de partij in het verkeerde keelgat geschoten.
Statenvragen over ‘foutieve’ ambtseed

Naar aanleiding van de recente gemeenteraadsverkiezingen zijn op 30 maart overal in onze provincie nieuwe raadsleden geïnstalleerd. De PVV Noord-Brabant heeft geconstateerd dat in meerdere gemeenten raadsleden bij het afleggen van de eed het woord ‘God’ hebben vervangen door ‘allah’ . In de gemeente Bergen op Zoom merkte burgemeester Petter zelfs op dat bij de eed in plaats van God ook allah aangeroepen mocht worden.

“Bij eerdere gevallen waar raadsleden een andere tekst uitspraken bij de eed, werden zij hierop teruggefloten. Bent u het met ons eens dat veranderen van de eed niet is toegestaan en dat de burgemeesters van Tilburg en Bergen op Zoom hadden moeten ingrijpen?”, is de vraag van de PVV, die ook nog wil weten welke gevolgen het afleggen van deze ‘foutieve’ ambtseed zou moeten hebben.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door King George »

Een grof schandaal: Richard de Mos uitgesloten in Den Haag, D66 gaat formeren

vandaag, 10:24

Afbeelding

Het is te triest voor woorden - en eigenlijk gewoon ongelooflijk - maar Richard de Mos en zijn partij Hart voor Den Haag mogen geen deel uitmaken van de nieuwe regeringscoalitie in de Hofstad. Het partijkartel wil geen zaken met hem doen, want meneer is natuurlijk zogenaamd te 'populistisch.'

Richard de Mos en zijn Hart voor Den Haag (of Groep De Mos) mogen niet deel uitmaken van een nieuwe coalitie in de Hofstad. Dit terwijl ze bij de meest recente gemeenteraadsverkiezingen met gemak de grootste van de stad werden.

De Mos is natuurlijk "diep teleurgesteld" in de afloop van de gesprekken. Zeker ook omdat D66 - als tweede partij zijnde - nú een formatiepoging mag doen; een poging die natuurlijk gaat lukken en resulteert in macht voor het partijkartel.

"Laat de partijen die obstructie hebben gepleegd en die geen enkel recht willen doen aan de Haagse verkiezingsuitslag dit maar eens uitleggen," aldus De Mos.

Het zegt alles over de ranzige handel en wandel van de Nederlandse politiek. De Mos wordt (volkomen belachelijk) beschuldigd van "corruptie" of iets dergelijks, maar als er iets en iemand corrupt is in ons land, dan is het 't partijkartel. Deze mensen gaan niet alleen over lijken om aan de macht te blijven, maar ook over het lijk van de democratie.



DDS
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Mahalingam »

De informateurs concluderen in hun verslag dat het in het belang van de stad is om het initiatief nu door te geven aan D66, de partij die als tweede grootste uit de stembus kwam.

Overigens constateren beide informateurs dat het strafrechtelijk onderzoek een zware wissel trekt op de lokale democratie in de Hofstad. ,,Het OM moet natuurlijk zijn werk kunnen doen. Maar het is voor de lokale democratie zeer frustrerend dat het in Nederland kennelijk niet lukt om ten minste de belangrijkste aanklacht tegen de belangrijkste verdachte sneller aan de rechter voor te leggen. Of overtuigend uit te leggen waarom dat niet lukt en het kennelijk nodig is zólang zo’n zware schaduw over de lokale democratie te werpen”, aldus de informateurs Boogaard en Oplaat.
https://www.denhaag.nl/nl/bestuur-en-or ... n-haag.htm

Doen ze net of ze het heel erg vinden dat 'onder de rechter zijn' maar als het aan D66 rechters ligt dan blijft die situatie zo. En met een paar juridische geitenpaadjes zal het over 4 jaar nog steeds 'onder de rechter zijn'.

Ik las zojuist dat een verdachte van een moordaanslag na 9 jaar door een rechter vrij van vervolging is gesteld wegens '9 jaar is wel erg lang' . Maar dat had niet gehoeven; was gewoon lief van de rechter.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Mahalingam »

Gemeentefractie BBB Midden-Groningen valt uiteen: 5 van de 6 raadsleden splitst af

Tweede partij gemeenteraad toch niet zo leefbaar, vijf fractieleden gaan onder andere verder en laten oprichter achter

Bonje binnen BBB. Een gemeentelijke fractie in Midden Groningen valt uit elkaar nu vijf raadsleden zich afsplitsen van de oprichter. De gemeentefractie Boer Burger Beweging-Leefbaar Midden Groningen (BBB-LMG) haalde tijdens de verkiezingen 6 zetels en werd daarmee de tweede partij. Door de afsplitsing blijft oprichter Nette Kruzenga als enige in de raad voor de partij over.

De afsplitsende leden geven tegenover RTV Noord aan 'onoverkomelijke verschillen van mening' te hebben. Deze meningsverschillen zijn dan vooral tussen de oprichter en de vertrekkende leden. Deze gaan namelijk met zijn vijven door onder de naam Boer & Burger Partij Midden-Groningen.

In de praktijk is Nette Kruzenga hiermee dus uit haar eigen fractie gemieterd. Alleen omdat zij de fractie heeft opgericht besloten de boze oud-BoerBurgerBeweging-leden, in plaats van Kruzenga op straat te trappen, dan maar zelf onder een andere naam zonder haar verder te gaan.

Fractieleden Kor Hoving, Marian van Dijken, Marieke Bos, Sharon Brinkkemper en Gertjan Bruins gaan nu met de B&BPMG verder. De leden staan volgens RTV Noord wel nog achter het verkiezingsprogramma dat ze tenslotte zelf hebben opgetikt. Kruzenga gaat door onder BBB-LMG. Voor de verkiezing werd zij met haar Leefbaar Midden-Groningen een bongenoot van de landelijke BoerBurgerBeweging.
https://www.nieuwnieuws.nl/5156075/geme ... plitst-af/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Mahalingam »

Het heeft even geduurd maar in Groningen Stad hebben ze een nieuwe set wethouders. Deze:

Afbeelding

Wat doen die vrouwen daar?
Die in het rode hempje is:
Mirjam Wijnja (GroenLinks) Portefeuille: Financiën, Groen & Klimaatadaptatie

Die in de rode jurk is: Kirsten de Wrede (Partij voor de Dieren) Portefeuille: Dieren, Eiwittransitie, Natuur & Cultuur

En korte beschrijving van al deze personen:
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/930796/d ... -groningen
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Mahalingam »

Vanweg hoor en wederhoor of zoiets een interview met Kirsten de Wrede (Partij voor de Dieren).
'Eiwit-wethouder' verbaasd over vele reacties: 'We moeten nog ontdekken tot hoever ik kan gaan'

Een wethouder die zich bezig gaat houden met de eiwittransitie. Het zorgde hier en daar voor gefronste wenkbrauwen. De hoofdrolspeelster Kirsten de Wrede zelf blikt alvast vooruit op haar nu al veelbesproken portefeuille. Zo ziet ze het wel zitten om evenementen te verplichten om veganistische producten te verkopen, zoals bijvoorbeeld een broodje hummus.

'Ik ben gisteren door verschillende journalisten gebeld en ze wilden het allemaal hebben over dat ene woord: eiwittransitie. Ik had niet verwacht dat het zoveel publiciteit zou opleveren', zegt ze een dag na de presentatie van het coalitieakkoord.

Eiwitten vallen het meest op
Kirsten de Wrede maakt met de Partij voor de Dieren haar debuut als coalitiepartij in Groningen. Naast de veelbesproken eiwitten gaat ze zich ook bezighouden met onder meer cultuur, dieren en natuur. Toch vallen de eiwitten het meest op.
'Ik ga als één van de eerste dingen in gesprek met de kennis- en gezondheidsinstellingen om te kijken hoe we er handen en voeten aan kunnen geven. We gaan dan samen acties bedenken om de eiwittransitie onder de aandacht te brengen. Ik merk nog steeds dat mensen niet precies weten wat het is.'

'Belang is niet te onderschatten'
Als het nieuwe college over vier jaar afscheid neemt hoopt ze dat Groningen wel weet wat het is. 'Het belang van die transitie is niet te onderschatten. Dat wil ik echt duidelijk maken. Het is super belangrijk.'
De Wrede wil dat mensen gaan overstappen van voedsel met dierlijke eiwitten, zoals in kaas, vlees en eieren zit, naar producten met plantaardige eiwitten; zoals bonen, noten en linzen.
De missie van De Wrede is in elk geval duidelijk voor de komende jaren. Ze wil dat Groningen een ommezwaai gaat maken. Ze rekent voor dat een product met dierlijke eiwitten, zoals rundvlees, ook nog eens veel meer ruimte en uitstoot in beslag neemt om te produceren. Producten met plantaardige eiwitten, veganistisch dus, zoals de peulvrucht lupine, zouden minder belastend zijn en ook nog eens veel meer opleveren qua oogst.
'Als je een akker hebt, dan haal je daar bijvoorbeeld 400 kilo lupine vanaf en van diezelfde akker haal je 40 kilo rundvlees.' Waarmee ze maar wil zeggen dat plantaardige producten vele malen duurzamer zijn. 'Van die lupinebonen kan je overigens ook een vleesvervanger maken, door er een biefstukje van te maken.'

Hoe invloedrijk is ze?
Toch rijst de vraag wat de wethouder nou echt kan doen aan zo'n ommezwaai. De gemeente bepaalt tenslotte niet welke producten er in de supermarkt liggen

'Dat klopt, maar ik ga wel in gesprek met de supermarkten. Er wordt nu nog vaak gestunt met kiloknallers. Ik wil graag een convenant afsluiten met supermarkten, ziekenhuizen en scholen waarin wij ons uitspreken voor een meer plantaardige wereld. De supermarkten kunnen daar gehoor aan geven door minder te adverteren met kiloknallers, maar juist weer meer met vleesvervangers. Ook kunnen ze plantaardige producten duidelijk naar voren brengen in de winkel door middel van speciale acties.'

Niet alleen grootgrutters
Niet alleen de grootgrutters kunnen op een bezoek rekenen. Ze zal ook in gesprek gaan met de plaatselijke horeca. Die hoopt ze te verleiden tot meer plantaardige gerechten op de menukaart.
Toch lijkt het de toekomstige wethouder wel enigszins te ontbreken aan een instrument dat die eiwittransitie kan afdwingen. 'Kijk... er worden grote natuurgebieden platgewalst omdat dat nodig is voor het maken van veevoer. Dat voer wordt hier opgegeten door dieren en vervolgens worden die beesten verpakt om als kiloknaller in de supermarkt te belanden', zegt ze. Maar dat is iets wat de gemeente niet kan verbieden. 'Je wil dus mensen meenemen in die transitie en bewustwording, en daar heb ik wel vertrouwen in.'

Plantaardige vergunningsvoorwaarden
Waar ze als wethouder de kap van natuurgebieden elders in de wereld niet kan stoppen, daar kan ze wel eisen gaan stellen aan de organisatie van evenementen in Groningen. Voor een evenement moet tenslotte een vergunning worden aangevraagd en de gemeente kan bepaalde vergunningsvoorwaarden opleggen. Als het aan De Wrede ligt zullen er dan ook zeker plantaardige voorwaarden worden opgenomen in de vergunning van bijvoorbeeld een concert in het Stadspark.

'Ja, daar sta ik wel voor open. Kijk deze portefeuille bestaat ook nog niet hè. Dus we moeten nog gaan verkennen en ontwikkelen tot hoever we willen én kunnen gaan.'
De Wrede wil dus eisen gaan stellen aan het voedselaanbod van een evenement. De tijd van enkel een broodje hamburger of broodje beenham lijkt voorbij. De Wrede hoopt ook een veganistisch aanbod te kunnen afdwingen. 'Het zou kunnen dat organisatoren daar niet blij mee zijn. Dat is dan wat het is. Ik zeg niet dat op het eerstvolgende evenement driekwart van de kramen plantaardig is, maar dat is wel waar ik naartoe probeer te werken.'

Practice what you preach
Ze verwacht niet alleen van de mensen buiten het Stadhuis een verandering. Die hoopt ze ook binnen de muren van de gemeentelijke organisatie te bereiken. Het liefst ziet ze een volledige plantaardige gemeente verschijnen aan het einde van haar wethouderschap, waar het gaat om het voedselaanbod. Dat betekent dus standaard veganistische lunches voor onder meer de wethouders. Die krijgen namelijk een door de gemeente gefaciliteerde lunch.
'Je zou kunnen zeggen dat wat wij als gemeente faciliteren, dat dat plantaardig is. Het staat je natuurlijk vrij om de stad in te gaan om vlees te kopen. Je verbiedt natuurlijk mensen niet om vlees te eten. Maar als grote instelling kan je je wel aan bepaalde zaken verbinden.'

In ieder geval tussen de oren
Als ze afzwaait als wethouder hoopt ze in elk geval dat de betekenis van eiwittransitie bij iedereen tussen de oren zit. 'Ik hoop in elk geval dat iedereen weet wat het is en dat het ook een beetje op een leuke manier wordt gebracht. Het is belangrijk dat we kijken naar onze voedselzekerheid en dat we rondom de stad meer voedsel verbouwen wat we ook zelf kunnen consumeren.'
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/931685/e ... k-kan-gaan
Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Mahalingam »

Bedenk dat er twee soorten Turken zijn: de pro- en de anti-Erdoganners. Vroeger waren het de AtaTurken en de religieuzen. Dat verschil/geschil werkt ook door op de Turkenverkiezingen.
Justitie neemt alle volmachten van verkiezingen Maastricht in beslag, onderzoek naar ronselen stemmen

Justitie heeft deze week alle 4869 volmachtbewijzen in beslag genomen van de Maastrichtse gemeenteraadsverkiezingen. Er komt een vooronderzoek naar mogelijk stemmen ronselen door raadslid Halil Mermi.

Sociaal ondernemer John Geelen deed eind april aangifte wegens ronselen van stemmen door het ‘campagneteam ouderen’ van kandidaat-raadslid Halil Mermi. Deze haalde bij de verkiezingen op 16 maart 405 voorkeurstemmen. Geelen hoorde allerlei signalen uit de Turkse gemeenschap dat mensen actief benaderd waren om hun volmachtkaart af te geven.

Geelen kreeg donderdag vanuit het stadhuis te horen dat justitie alle 4869 volmachten in beslag heeft genomen (er werden 45.125 stemmen uitgebracht). Dat gebeurde woensdag, op de laatste dag dat dit kon. Gemeenten hoeven volmachtformulieren maar drie maanden te bewaren. Justitie bevestigt de inbeslagname. „We gaan nu beoordelen in hoeverre we een onderzoek gaan starten.”
Geheimhouding

Geelen zegt dat justitie aanvankelijk aarzelde, omdat hij geen namen van mensen gaf die bij hem geklaagd hadden over ronselen. „Die mensen heb ik geheimhouding beloofd. Ik heb justitie erop gewezen dat er een maatschappelijk belang is, namelijk de grote onrust in de Turkse gemeenschap. Door de inbeslagname kunnen ze nu mensen vertrouwelijk gaan horen.”

Justitie haalde de formulieren op 15 juni op bij de gemeente, exact een dag nadat Mermi opnieuw beëdigd werd als raadslid. Hij wil niet reageren zolang justitie bezig is met het (voor)onderzoek. Eind april verklaarde Mermi tegenover De Limburger niet te weten waar hij zich tegen zou moeten verdedigen. „Ik betwist alle beschuldigingen. Ik ken die meneer Geelen helemaal niet, heb geen idee wat zijn motivatie is. Bij geen enkel stembureau is iets vreemds geconstateerd.”

Mermi sprak van een ‘lage actie,’ Geelen zegt dat hij met de aangifte zijn burgerplicht vervult.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1466016 ... en-stemmen
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Ariel »

Afbeelding

Geen benoeming wegens mogelijke banden met Turkse ultranationalisten

’Grijze Wolf’ wordt toch geen wethouder

De benoeming van een wethouder in Beverwijk gaat niet door wegens mogelijke betrokkenheid bij de ultranationalistische Turkse Grijze Wolven. Beoogd stadsbestuurder, Halil Koçak, bleek met de beruchte wolvengroet op Facebook te staan. Volgens Turkije-deskundige Erik-Jan Zürcher dreigen dit soort incidenten ook in andere gemeenten.

Toen de foto’s opdoken, besloot burgemeester Martijn Smit vlak voor de benoeming extra onderzoek te laten doen naar Koçak. De Turkse Beverwijker stond op het punt namens Samen Lokaal in het college van B en W plaats te nemen. Inmiddels heeft hij besloten van het pluche af te zien. In een verklaring laat hij weten ’enorm geschaad’ te zijn door ’de negatieve beeldvorming’.

Het onderzoek door bureau Necker van Naem was gestaakt omdat Koçak aanvankelijk niet wenste mee te werken. Inmiddels is hij van gedachten veranderd en zal het onderzoek worden voortgezet.

Op foto’s van de Stichting Beheer Turks Cultureel Centrum maakt Halil Koçak het gebaar met de opgestoken wijsvinger en pink als wolvenoren, terwijl middelvinger en ringvinger samen met de duim de kop van de wolf uitbeelden. Het Wolven-gebaar is omstreden omdat het vaak in verband wordt gebracht met fascisme en extreemrechts. Koçak is aan het centrum verbonden als vrijwilliger.

Op talloze Facebookfoto’s is Koçak te zien. Ook aan tafel met voorzitter Murat Gedik van de Turkse Federatie Nederland, die door de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) gelinkt wordt aan de Grijze Wolven.

Een maand voor de gemeenteraadsverkiezingen afgelopen maart was er een soortgelijke affaire in Eindhoven, toen bleek dat PvdA-kandidaat Murat Karataş gelieerd was aan de Grijze Wolven. Ook hij stond op foto’s waar hij de wolvengroet bracht. Hij deed het af als een jeugdzonde. ’Dat behoort tot het verleden’, zei hij tegen het Eindhovens Dagblad. Karataş stelde dat de omstreden groet in Turkije een minder zware lading heeft dan in Nederland: ’Het is een symbool van Turkije’. De PvdA geloofde hem. Karataş werd verkozen, hij is inmiddels raadslid in de lichtstad.

Ook Koçak zegt nu niets kwaads in de zin te hebben gehad met het opsteken van zijn vingers. Hij maakte naar eigen zeggen het gebaar bij het zingen van een liedje uit de Turkse mythologie. „Het gaat over een stam die jaagt op dieren. Daar hoort dat gebaar bij. Jammer dat dat in Nederland meteen aan politiek gekoppeld wordt. Ik snap heus wel dat je zo’n gebaar niet kunt maken bij een demonstratie op het Malieveld.”

Daar denkt emeritus hoogleraar en Turkije-expert Erik-Jan Zürcher heel anders over.

„Dat gebaar is echt niet onschuldig. Het is bijna net zo beladen als de Hitlergroet. Laat ik het zo zeggen: geen van mijn Turkse kennissen zou dat ooit doen.”

De Grijze Wolven zijn geen organisatie op zich. Het is een naam voor de aanhangers van de MHP (Milliyetçi Hareket Partisi), de Partij van de Nationalistische Beweging die samen met de AK-partij van president Erdoğan de regering vormt. Zürcher: „In Turkije is de MHP daardoor mainstream geworden.”

Culturele clubs
De Turkse wet verbiedt Turkse partijen afdelingen op te richten in het buitenland. In landen met omvangrijke Turkse gemeenschappen, zoals Nederland, opereren de Grijze Wolven veelal onder de vlag van culturele instellingen. Zürcher: „Bij die culturele clubs zitten mensen met grote netwerken. Interessant voor Nederlandse politieke partijen, die graag de stemmen van hun achterban willen hebben.”

Dat levert naderhand soms problemen op. „In het verleden waren het vooral partijen zoals PvdA en CDA die het echt geen ruk kon schelen waar een Turkse kandidaat voor stond. Als ze maar stemmen brachten. En dan bleek diegene opeens de Armeense genocide te ontkennen of een homofoob standpunt in te nemen”, zegt Zürcher.

Nu gaat het dus mis bij een lokale partij. „Het is opportunistisch stemmen verzamelen bij de Turkse bevolking, een patroon dat je al jaren ziet in elke middelgrote tot grote gemeente in Nederland”, concludeert de emeritus hoogleraar.

In Nederland duikt het symbool van de Grijze Wolven geregelder op, meldt de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) in de halfjaarlijkse terreurdreigingsrapportage van oktober 2020. Dat de groepering wordt genoemd, betekent dat de NCTV ze als een risico beschouwt. „Ook kwam het afgelopen jaren soms tot confrontaties tussen actievoerders die zich afficheren als Grijze Wolven en critici van de Turkse overheid of Koerden”, staat er in de rapportage.

’Extreemrechts’
In recentere rapporten van de NCTV worden de Grijze Wolven niet genoemd, maar dat zegt niets, aldus een woordvoerster van de organisatie. Elke rapportage is ’een momentopname, een thermometer in de samenleving’, meldt zij: „Maar dat wil niet zeggen dat er geen aandacht meer voor is vanuit de NCTV.” De NCTV omschrijft de Grijze Wolven als ’extreemrechts en ultranationalistisch’.

Ook meldt de NCTV dat ’diverse gemeenten subsidies aan de aan Grijze Wolven gerelateerde Turkse Federatie Nederland hebben stopgezet’. In Beverwijk is dat niet gebeurd, blijkt uit antwoorden van B en W op raadsvragen.

Het ging overigens om enkele honderden euro’s voor buurtfeesten van de Stichting Beheer Turks Cultureel Centrum, de club waar de kandidaat-wethouder op de foto werd gezet. Die onderhoudt nauwe banden met de door de NCTV aan de Grijze Wolven gelinkte Turkse Federatie Nederland (TFN), bevestigt bestuurslid Alperen Doruk van het Turks culturele centrum in Beverwijk. „Ons raakvlak met TFN is dat deze organisaties behoud van de eigen Turks-Nederlandse identiteit en cultuur belangrijk vinden.”

Ook Doruk noemt de grijze wolf ’een mythologisch symbool’. Hij durft een onderzoek door veiligheidsdienst AIVD naar het Beverwijkse centrum wel aan: „We zijn een voorbeeldige organisatie.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Mahalingam »

Die kwestie in Beverwijk met die Grijze Wolven aanhanger die bij nader inzien en onderzoek, toch geen wethouder kon worden, heeft een staartje. Dientengevolge zijn nu alle wethouders (die geen Grijze Wolven zijn ) opgestapt.
College Beverwijk struikelt al na drie weken over 'Grijze Wolvenkwestie'

Het nieuwe college van burgemeester en wethouders van Beverwijk (Samen Lokaal Beverwijk, D66, CDA en PvdA) is al na drie weken uiteengespat. Dat hebben de partijen in een verklaring bekend gemaakt. De val hangt samen met de rel rond beoogd wethouder Hali Koçak van Samen Lokaal. Er loopt een onderzoek naar zijn banden met de rechts-extremistische Turkse beweging De Grijze Wolven.

Het Noordhollands Dagblad meldde eerder dat er foto's zijn opgedoken waarop te zien is dat Koçak op een bijeenkomst van De Grijze Wolven de 'wolvengroet' brengt, het geuzenteken waarmee met pink en wijsvinger de kop van een wolf wordt uitgebeeld.
Burgemeester Martijn Smit liet de betrokkenheid van Koçak met de Grijze Wolven onderzoeken. Tijdens het onderzoek trok de beoogd wethouder zich terug. Later besloot hij toch weer mee te werken.

Daling van zetels

Ruth Huis in 't Veld en Inge Rood, twee raadsleden van Samen Lokaal, maakten maandag bekend zich af te splitsen van de partij omdat zij 'niet kunnen leven' met de kwestie-Koçak. Het zetelaantal van de partij in de raad daalde daardoor van acht naar zes.
De partij was bij de laatste gemeenteraadsvergadering de grote winnaar. Samen Lokaal ging van twee naar acht zetels.

Eénmansfractie


Inmiddels heeft ook Koçak zich afgescheiden van Samen lokaal, zo meldt het Noordhollands Dagblad. Koçak gaat verder als een éénmansfractie vanwege de druk 'die beschadigend is voor Samen Lokaal , het stadbestuur en daarmee de inwoners en ondernemers van Beverwijk'.

Vanavond vergadert de gemeenteraad over de vraag hoe het verder moet met de coalitievorming.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/306001/c ... venkwestie

Hali Koçak is nu dus een "Lone Wolf".
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Ariel »

Wat triest. Dit had ik niet verwacht.
Eis tegen De Mos: 22 maanden celstraf en ontzetting uit recht op publiek ambt voor 4 jaar

De Haagse oud-wethouder Richard de Mos zou 22 maanden onvoorwaardelijke gevangenisstraf moeten krijgen. Ook zou hij een verbod van vier jaar moeten krijgen om in het bestuur van een gemeente, provincie of waterschap te zitten. Dat eiste het Openbaar Ministerie woensdag bij de rechtbank in Rotterdam.

De Mos wordt verdacht van corruptie. In ruil voor donaties aan zijn partij zou hij bevriende ondernemers hebben geholpen, bijvoorbeeld met vergunningen.

Medeverdachte Rachid Guernaoui, die ook wethouder in Den Haag was, hoorde een eis van zestien maanden, waarvan zes voorwaardelijk, en een bestuursverbod van vier jaar.

De ondernemers wordt verweten dat zij de politici hebben omgekocht, en de politici wordt verweten dat zij zich hebben laten omkopen. Daarnaast zouden ze hun geheimhoudingsplicht en ambtseed hebben geschonden en kiezers hebben laten omkopen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Ariel »

‘OM voert kruistocht tegen Richard de Mos’

Proces-De Mos In de corruptiezaak tegen de Haagse politicus Richard de Mos suggereert advocaat Plasman een politieke agenda bij het OM.

Een politiek proces wil advocaat Peter Plasman de corruptiezaak tegen zijn cliënt, de Haagse ex-wethouder Richard de Mos, niet noemen, maar veel scheelt het niet. De strafzaak is „sterk politiek gekleurd”.

Het proces-De Mos – het OM eiste vorige week 22 maanden cel – is volgens de raadsman niet zomaar een strafproces tegen het boegbeeld van de lokale partij Hart voor Den Haag en zijn zeven medeverdachten. Plasman ziet een proces tegen de „vorm van politiek bedrijven” van De Mos, tegen zijn „ombudspolitiek”.

Op de achtste dag van het proces voor de rechtbank Rotterdam was het dinsdag de beurt aan Plasman en zijn kantoorgenoot Jordi L’Homme, advocaten van De Mos en medeverdachte Rachid Guernaoui, partijgenoot en tevens ex-wethouder. De raadslieden eisten in hun pleidooi vrijspraak. Bewijzen voor de verdenkingen van omkoping en onder meer het schenden van het ambtsgeheim bevat het strafdossier volgens hen niet. En de aanklacht van deelname aan een criminele organisatie moet nietig verklaard worden. „De verdediging tast volledig in het duister wanneer het gaat over dit verwijt.”

Volgens de verdediging horen niet hun cliënten, maar het Openbaar Ministerie in de beklaagdenbank. Dat voert immers „een kruistocht tegen De Mos en zijn politieke partij”. Het OM heeft „stoten onder de gordel” uitgedeeld. „De honden lusten er geen brood van.” En ja „de muis De Mos” zal „de olifant Openbaar Ministerie hebben gekieteld, maar dat mag er niet toe leiden dat het OM in een gevecht met De Mos en anderen verzeild raakt”, sprak Plasman.

Het OM presenteerde vorige week volgens de verdediging een gewone strafzaak, waarin politiek geen rol zou spelen. Plasman: „Maar gaandeweg wordt de wijze van politiek bedrijven door De Mos en Guernaoui op kwalijke wijze gediskwalificeerd.”

De verdediging suggereert een politieke agenda bij het OM. Niet dat daar bewijzen voor werden aangedragen, maar het viel de raadslieden wel op dat het onderzoek was begonnen met een tip van een anonieme informant. Plasman: „Iedereen met een politiek motief kan de bron van de verdenking zijn geweest, controle achteraf daarop is niet mogelijk.” En hoe toevallig was het dat de rijksrecherche invallen deed toen De Mos op het punt stond om als locoburgemeester toenmalig burgemeester Krikke (VVD) tijdelijk te vervangen? „Het staat niet vast maar in redelijkheid kan aangenomen worden dat de invallen vlak voor het zekere vertrek van de burgemeester (…) zijn afgestemd.”

Het strafdossier bevat belastende getapte telefoongesprekken, appjes en mails. Daaruit blijkt onder meer de intentie van ondernemers om de partij van De Mos te sponsoren. Ze hadden de politicus in hun zak, luidde het. De verdediging vroeg de rechtbank dit bewijsmateriaal vooral niet serieus te nemen. Het was „Haagse bluf.” Veel belastende uitlatingen waren bovendien van horecaman Erdinç Akyol, en die heeft „zichzelf geafficheerd als fantast, opschepper en leugenaar”.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie