Wij hebben een demissionair kabinet.

Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Wij hebben een demissionair kabinet.

Bericht door Ali Yas »

de reden waarom GL-leider Jesse Klaver zo graag met de PvdA samen wil, is omdat het de enige manier is om politiek relevant te blijven. En zo zijn droombaan van het ministerschap te bemachtigen.
Ach, een seniele oude dwaas kan president van de VS worden dus waarom Jasser niet minister in een Nederlands kabinet? :finger:
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Wij hebben een demissionair kabinet.

Bericht door hans van de mortel »

Ali Yas schreef:
za aug 21, 2021 11:05 pm
de reden waarom GL-leider Jesse Klaver zo graag met de PvdA samen wil, is omdat het de enige manier is om politiek relevant te blijven. En zo zijn droombaan van het ministerschap te bemachtigen.
Ach, een seniele oude dwaas kan president van de VS worden dus waarom Jasser niet minister in een Nederlands kabinet? :finger:
Ik deel beide visies. icon_thumbup.gif

Dat over Klaver, daar had ik nog niet eerder aan gedacht. Gelet op mijn ervaring met zijn verbale presentaties, zijn fysieke grimassen en rol van ondergeschikte betekenis in het geheel, heb je een voor de hand liggende conclusie getrokken. Deze kans krijgt Jesse als kartrekker van paard achter de wagen nooit meer. [icon_lol.gif]
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Wij hebben een demissionair kabinet.

Bericht door hans van de mortel »

Hedenmorgen gehoord in de uitzending van BNR.

Rutte komt naar buiten met zijn bekende grote dossiermap en wordt aangesproken door de journalist van BNR.

Vraag van de journalist aan Rutte: “Is het af?”
Antwoord van Rutte: “Het is af als het af is.”


We kunnen er met bewijsbare zekerheid van uitgaan dat Rutte dit quasi grappige onschuldige antwoord vergezeld liet gaan met een brede grijns op zijn smoel. Hij had ook gewoon met 'NEE' kunnen antwoorden. Ik had eerder verwacht dat hij had gezegd: "Het is helaas nog niet af." Helaas, omdat dit beter bij hem past als politieke beroepsleugenaar.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wij hebben een demissionair kabinet.

Bericht door Ariel »

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Wij hebben een demissionair kabinet.

Bericht door Maarten »

Peilingen zeggen mij, eerlijk gezegd, heel weinig. Wat de kiezer zegt of doet is zo verschillend. En zodra in het stemhokje stemmen velen tot weer debiel.

Dat gezegd hebben, is het misschien wel goed dat Rutte met de slinkse ratten van PVDA & GL gaan regeren. waarom? Zodat dat kabinet gauw gaat vallen, nieuwe verkiezingen gaan komen, en Rutte eindelijk afgestraft gaat worden, en tezamen met de mafkezen van D666 en PVDAGL een pak slaag krijgen..en exit gaan. Zeker voor Rutte en Kaag hoop ik dat.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wij hebben een demissionair kabinet.

Bericht door Ariel »

Maarten schreef:
zo aug 22, 2021 12:57 pm
Peilingen zeggen mij, eerlijk gezegd, heel weinig. Wat de kiezer zegt of doet is zo verschillend. En zodra in het stemhokje stemmen velen tot weer debiel.
Het blijft mij verbazen dat de VVD nog steeds zoveel zetels gegund wordt. je zou toch denken na al die debacles dat mensen na gaan denken. :nietverstaan:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Wij hebben een demissionair kabinet.

Bericht door Ali Yas »

hans van de mortel schreef:
zo aug 22, 2021 9:03 am
Ik had eerder verwacht dat hij had gezegd: "Het is helaas nog niet af." Helaas, omdat dit beter bij hem past als politieke beroepsleugenaar.
Ik hoop dat je gelijk hebt. Want de uitspraak: "Het is af als het af is", suggereert dat het ooit af zal zijn. En ik weet helemaal niet of Rutte dat wel echt van plan is. Tenslotte gaat het toch uitstekend zo? Hij kan doen waar hij zin in heeft en niemand die hem afzet.
Laatst gewijzigd door Ali Yas op zo aug 22, 2021 2:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Wij hebben een demissionair kabinet.

Bericht door Maarten »

Eigenlijk zouden we stemrecht moeten afschaffen voor bepaalde groepen mensen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Wij hebben een demissionair kabinet.

Bericht door Ali Yas »

Maarten schreef:
zo aug 22, 2021 1:49 pm
Eigenlijk zouden we stemrecht moeten afschaffen voor bepaalde groepen mensen.
Ik ga voor "wie betaalt, bepaalt". Dus stemrecht alleen voor mensen die onder de streep belasting betalen. Dat is beter dan de situatie nu, waarin de meerderheid van de stemgerechtigden eigenlijk geen belasting betaalt en zodoende niet alleen bepaalt hoe hoog de belasting voor de rest is maar ook waar die belasting aan wordt besteed. Dat die toestand op den duur wel tot ongelukken móet leiden lijkt me duidelijk zat: dit is een recept voor een vicieuze cirkel.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Wij hebben een demissionair kabinet.

Bericht door King George »

Wie wordt de fractieleider van de fusiefractie PvdA-Groen Links?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wij hebben een demissionair kabinet.

Bericht door Ariel »

King George schreef:
zo aug 22, 2021 3:40 pm
Wie wordt de fractieleider van de fusiefractie PvdA-Groen Links?
:razz: Ik vind Caroline van der Plas van BBB een goede keus. Kan ze de boel wat opschonen.

Maar het is wel een goede vraag van je. Wat ik begrijp is dat ze dit foefje alleen gebruiken voor de formatie, en daarna elk hun eigen weg volgen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Wij hebben een demissionair kabinet.

Bericht door hans van de mortel »

Afbeelding

De lach van Rutte barst uit zijn voegen.

Precies wat ik al in het begin heb aangekondigd: Rutte gaat voor nieuwe verkiezingen!

En van een rode fusie is geen sprake. Pure onzin! Haha! Eventjes fuseren . . . nog nooit gelukt in korte tijd. Dat zal dan een wonder genoemd in de politieke geschiedenis.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wij hebben een demissionair kabinet.

Bericht door Ariel »

Plan PvdA-leden kan ’Kaag-coalitie’ dwarsbomen

De PvdA-ledenraad die zaterdag wordt gehouden kan wel eens van doorslaggevend belang worden voor de formatie. Ter tafel komt waarschijnlijk een voorstel van PvdA-leden om niet in een kabinet met de VVD van Mark Rutte te stappen. Dat plan, verwachten betrokkenen, zou het wel eens kunnen halen. En dan lijkt de ’Kaag-coalitie’ uit beeld.

De formatie zit na een week vol rumoer over linkse samenwerking momenteel weer muurvast. PvdA en GL hebben vorige week een nieuwe stap gezet in het aanhalen van de onderlinge banden door nu echt formeel een blok te vormen in de formatie. Er is ook gesproken over nog verdere versmelting, maar daar was vooral bij PvdA geen animo voor.

Bij D66 leefde de hoop dat PvdA en GL drastischere samenwerkingsstappen zouden zetten, zodat aan VVD en CDA kon worden verkocht dat zij hun eerdere bezwaren tegen ’een linkse wolk’ best konden laten varen. Die hoop is zo goed als vervlogen, nadat bleek dat de twee linkse partijen slechts een kleine stap zetten en VVD en CDA vrijdag bekendmaakten dat de linkse truc hen niet op andere gedachten heeft gebracht.

Voor een meerderheidskabinet resteert nog de optie dat GL de hand van PvdA loslaat, maar gezien de laatste ontwikkelingen is die kand gering. Een andere mogelijkheid is het voortzetten van het huidige kabinet met CU, maar dat ligt D66 als een steen op de maag.

PvdA’ers zouden wel eens de doorbraak in handen kunnen hebben. Als zij op hun ledenraad achter het plan gaan staan om niet in kabinet Rutte-IV te stappen, verdwijnt de ’Kaag-coalitie’ van VVD, D66, CDA, PvdA en GL uit zicht. Voor D66-leider Sigrid Kaag zou het een flinke meloen zijn om te slikken, want dan komt doorregeren met CU weer echt in beeld.

Over de streep
Om CU-leider Gert-Jan Segers over de streep te trekken gaf hij eerder twee voorwaarden aan. Hij wilde ’nodig en gewenst’ zijn. Bij VVD en CDA is hij dat wel, maar D66 ziet vooral op medisch-ethisch terrein bezwaren. In andere formatiepartijen wordt dat gezien als D66-gedram: het dossier medisch ethisch is met onderwerpen als Afghanistan, corona en de oververhitte huizenmarkt niet bepaald het heetste politieke hangijzer, vinden zij. Bij het CDA wordt er bovendien op gewezen dat ook die partij niet bij alle D66-plannen omtrent medisch-ethisch staat te trappelen.

De PvdA-ledenraad wordt zaterdag gehouden. De precieze uitkomst daarvan is moeilijk te voorspellen. Dinsdag wordt belist welke voorstellen van leden zaterdag ter stemming komen. Daar wordt nog aan gesleuteld. De Tweede Kamerfractie mag de uitkomsten van de ledenraad in principe naast zich neerleggen, maar dan maakt de fractie geen beste beurt. Betrokkenen bij de formatie volgen alle PvdA-perikelen op de voet.

Naast de oproep om niet met de Rutte in een kabinet te stappen zal ook het plan voorliggen om met GL als een blok op te trekken in de formatie. PvdA’ers verwachten dat dit plan er wel doorheen zal komen. Feller zullen de discussies zijn over fusie-achtige constructies met GL. Er is een grote groep PvdA’ers die dat ziet als politieke suïcide. De achterban lijkt verdeeld.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Wij hebben een demissionair kabinet.

Bericht door xplosive »

Mark Rutte zal het allemaal worst wezen. Die heeft geen haast. Zolang de formatie loopt blijft hij immers premier.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wij hebben een demissionair kabinet.

Bericht door Ariel »

Ik word altijd zenuwachtig van zo'n "goed gesprek"
'Goed gesprek', maar partijen zwijgzaam over vervolg formatie na bezoek informateur

Vijf van de zes nog betrokken partijen zijn vandaag bij informateur Hamer geweest, en allemaal zijn ze zwijgzaam over hoe het nu verder moet. "De informateur heeft met ons gesproken over mogelijke vervolgstappen", zei D66-leider Kaag, die als eerste aan de beurt was. "En dat zal ze met iedereen doen."

Of ze dat heeft gedaan met de VVD, is niet bekend, want Rutte zei na afloop van zijn gesprek slechts: "Ik kan er niks over zeggen". CDA-leider Hoekstra repte van een "goed gesprek" met Hamer. "Maar in het belang van het proces kan ik er niks over delen."

Wat vandaag in de stadhouderskamer aan het Binnenhof onvermijdelijk over de tong is gegaan is de samenwerking op links. De aankondiging van GroenLinks en PvdA om een gezamenlijk onderhandelingsteam met één wensenpakket te vormen leidde vorige week tot reuring, maar voorlopig niet tot een doorbraak.

Vast duo
De VVD wil al maanden niet met GroenLinks én PvdA in een kabinet, en wil het na de aankondiging nog steeds niet. De tweede winnaar van de verkiezingen, D66, wil het juist wel. PvdA-leider Ploumen herhaalde vandaag dat GroenLinks-voorman Klaver en zij hoe dan ook een vast duo zijn. "Er zijn wat pogingen gedaan om ons uit elkaar te spelen, die zijn mislukt."

De twee waren vandaag, net als vorige week, samen op bezoek bij Hamer. Klaver benadrukte nog maar eens dat het vijf maanden na de verkiezingen tijd is om oplossingen te bedenken voor het land. "We hebben hierbinnen aangegeven waartoe we bereid zijn bij de formatie."

Zaterdag ledenbijeenkomsten
Komende zaterdag spreken de GroenLinks-top en die van de PvdA met hun respectievelijke leden over de formatie en linkse samenwerking. Er is wel een verschil: de PvdA-leden kunnen voorstellen indienen en stemmen daar vervolgens ook over, de GroenLinks-bijeenkomst is alleen om vragen te beantwoorden "en verder het gesprek te voeren".

De zesde partij, die hoewel ongewenst door D66 nog steeds in de formatie zit, is de ChristenUnie. Vandaag stond partijleider Segers niet op het lijstje van Hamer, maar morgen is hij de eerste. Om 11.00 uur wordt de ChristenUnie-leider verwacht.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wij hebben een demissionair kabinet.

Bericht door Ariel »

Iedereen van Harte Gefeliciteerd. De kogel is door de kerk. Ploumen mag praten met Rutte en in zee met GroenLinks

Binnenkort kunnen we waarschijnlijk kennis maken met de minister van Justitie en Veiligheid Jesse Klaver ( dat wil hij zo graag,) staatssecretaris islamzaken Kauthar Bouchallikht, en minister Ploumen van Economische Zaken en Klimaat.

Sigrid Kaag doet weer een dansje op de tafel.

Ik ga in een hoekje zitten huilen. :cry:
De PvdA is niet principieel tegen hernieuwde samenwerking in een regering met VVD-leider en demissionair premier Mark Rutte.

En een grote meerderheid van 90 procent van de achterban sprak zich uit voor de voorgenomen intensieve samenwerking met Groenlinks gedurende de kabinetsformatie.

Een kleine meerderheid van de leden (55 procent) wil partijleider Lilianne Ploumen in dit stadium van de kabinetsformatie niet voor de voeten lopen bij haar pogingen om aan tafel te komen bij VVD, CDA en D66. Een motie die haar wilde verbieden om met Rutte te praten, werd vooraf in de partij gezien als een risico. Het thema ligt immers uitermate gevoelig in de PvdA na de samenwerking in Rutte II (2012-2017), die de PvdA decimeerde tot een kleine partij op het Binnenhof. Ook steunde de PvdA op 1 april nog de motie van wantrouwen tegen premier Rutte. Een deel van de PvdA-leden snapt niet waarom hun partij Rutte dan toch weer aan zijn vierde kabinet zou willen helpen.

Een meerderheid van de stemmende leden wilde Ploumen zaterdag in Zeist echter niet de kans ontnemen om het nog eens te proberen met Rutte. Een ordevoorstel om in dit stadium niet te stemmen over het blokkeren van Rutte haalde het net. Ploumen zelf had de leden toen al opgeroepen haar de kans te geven in formatieonderhandelingen. ‘Wij willen dolgraag een kabinet zonder Mark Rutte, zonder de VVD. Maar de kiezer heeft gesproken. Een kabinet zonder de VVD kan simpelweg niet worden gevormd. Maar laten we de rechtse partijen hun gang gaan of proberen we dingen voor elkaar te krijgen voor onze eigen kiezers?’

Keiharde afspraken
Ze wil in een regeerakkoord onder meer ‘keiharde afspraken over het bestrijden van ongelijkheid, verhoging van het minimumloon, verlaging van het eigen risico, minder bureaucratie in de publieke sector en het aanpakken van klimaatverandering'. Zonder linkse partijen in de coalitie ziet zij dat ‘allemaal niet gebeuren'.

Een andere meevaller voor Ploumen is de overweldigende steun van haar achterban voor de intensieve samenwerking met GroenLinks die zij vorige week voorstelde. Liefst 90 procent van de PvdA-leden stemde zaterdagmiddag voor een motie de formatie-onderhandelingen samen met GroenLinks te voeren, met één onderhandelingsteam en één gezamenlijke inzet namens de gezamenlijke zeventien Tweede Kamerleden.

Een nog iets groter deel van de PvdA-leden (93) procent kijkt zelfs liever al wat verder vooruit en riep de Kamerfractie op ook de mogelijkheden tot structurele linkse samenwerking na de kabinetsformatie verder te onderzoeken.

Ploumen had eerder op de dag met klem opgeroepen tot steun voor haar samenwerking met GroenLinks-leider Klaver. Ze is overtuigd dat ze samen met GroenLinks sterker staat in de formatie-onderhandelingen. Bovendien kan het niet anders, denkt ze, na haar eerdere plechtige belofte om onder geen beding zonder GroenLinks in een kabinet te stappen. ‘Ik houd vast aan GroenLinks. Zoals we samen optrokken met het pensioenakkoord, zoals we samen onderhandelden over het woonakkoord, zoals we samen de Klimaatwet schreven, zoals met ons gezamenlijke voorstel om de abortuswet te moderniseren. Ik ga mijn belofte houden. De PvdA stapt niet in een regering zonder GroenLinks.’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Wij hebben een onberekenbaar kabinet.

Bericht door hans van de mortel »

Ariel schreef:
za aug 28, 2021 4:17 pm
Binnenkort kunnen we waarschijnlijk kennis maken met de minister van Justitie en Veiligheid Jesse Klaver ( dat wil hij zo graag,) staatssecretaris islamzaken Kauthar Bouchallikht, en minister Ploumen van Economische Zaken en Klimaat.
- Waarschijnlijk -

Ik ben zo vrij vast te houden aan het niet onmogelijke, en niet waarschijnlijke,
en overtuigd te blijven van de zéééér onwaarschijnlijke links getinte monstercombinatie.


Zo niet dan komt het bekende spreekwoord aan de orde waar de politiek een gegronde hekel aan heeft:

'Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel'

en is Mark Rutte de grootste 'landverrader' aller tijden met als eretitel
Volksverlakker no. 1.


De man mag zich dan terecht ook nog eens vol trots omgorden met de titel 'kampioen afrukker van de eigen leugen, list en bedrog', een groot politicus waardig. Ondertussen gaat de instroom van op onze kenniseconomie en beschaving parasiterende moslims onverminderd door.

Veel logischer lijkt het mij dat we nieuwe verkiezingen krijgen en Rutte met flinke winst, sterker dan de laatste keer, aan de haal gaat. Maar helaas, met Mark Rutte weet je het nooit. En de logica van politici is net zover te zoeken als dat moslims zich ooit zullen aanpassen aan een beschaving die zij verachten en verwerpen: democratie is uitgesloten voor moslims. Alle moslimlanden zijn niet voor niets gebaseerd op smerige fascistische normen en waarden die een dictatuur sieren.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Wij hebben een demissionair kabinet.

Bericht door Mahalingam »

Ik lees elders:
De leden van de PvdA leggen partijleider Ploumen geen strobreed in de weg om aan te schuiven bij de VVD van Rutte om de vorming van een nieuw kabinet. In een tumultueuze ledenraadpleging in Zeist werd een voorstel om níet met Rutte te regeren met een procedurele truc de nek omgedraaid.

Daarmee was de angel uit de ledenbijeenkomst nog voordat er over de inhoud was gesproken.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1505600 ... en-bij-vvd

Ooit was de VVD heel blij met de deelname van de PvdA. Dat heeft de PvdA windeieren gelegd. Na afloop was de partij kleiner dan ooit.
En nu wil D666 ze dolgraag in de ploeg hebben. Koffiedik kijkend: die D666 zal er voor zorgen dat de PvdA een splinterpartijtje is na de volgende verkiezingen.

Maar ja, die PvdA-ers geloven echt dat meeregeren zorgt voor een grotere toeloop van (tot links bekeerde) kiezers. Een geloof dat zich handhaaft ondanks bewijzen van tegendeel.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Wij hebben een demissionair kabinet.

Bericht door Maarten »

Daarom, laten ze het maar doen...Ik zal lachen als er weer verkiezingen komen en PVDAGL een partijtje zal zijn verworden van gene betekenis, en hopelijk ook die duivels van D666.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Wij hebben een demissionair kabinet.

Bericht door Ali Yas »

Maarten schreef:
zo aug 29, 2021 8:38 am
Daarom, laten ze het maar doen...Ik zal lachen als er weer verkiezingen komen en PVDAGL een partijtje zal zijn verworden van gene betekenis, en hopelijk ook die duivels van D666.
Ik deel je afkeer van Demoncraten-'66, maar met vrienden als de VVD heb je zulke vijanden niet eens nodig.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Wij hebben een demissionair kabinet.

Bericht door hans van de mortel »

Ik had dit inhoudelijk zo geschreven kunnen hebben. Maar lang zo fraai niet. De rafelranden van de smerige politiek worden tot mijn volle tevredenheid voor het voetlicht van de aller beroerdste democratie met de beste vrijheid van meningsuiting plat getrapt. Nou ja, platter functioneren dan deze demissionaire regering lijkt mij sowieso al onmogelijk in dit van God vergeven linkse klimaat.
Onze bureaucratie des doods treft Kabul

Door NAUSICAA MARBE in De Telegraaf

27 aug. 2021

De afgelopen weken, getekend door de Afghaanse tragedie en de eeuwig stagnerende formatie, werd weer duidelijk hoeveel beroerd leiderschap kapotmaakt. Het beloofde ’nieuwe leiderschap’ van Kaag en het demissionaire leiderschap van Rutte blijken een toxische combinatie die voor politieke verlamming zorgt. Middenin een binnenlandse én een buitenlandse crisis, gaat er zowat alles mis wat er mis kan gaan. Van Den Haag tot Kabul.

Afbeelding
Nausicaa Marbe

De Hollandse formatiecrisis en de evacuatiecrisis in Afghanistan zijn wat ernst en levensgevaar voor burgers betreft niet te vergelijken. Wachten op een formatie die niet van de grond komt, is een klein euvel in vergelijking met vrezen voor je leven in het emiraat van de Taliban. Maar het antwoord van de Nederlandse regering op de Afghaanse catastrofe toont dezelfde laksheid, onwil, onkunde en hetzelfde amateurisme waarmee het kabinet ook thuis brokken maakt. Dezelfde afstand tot de burgers, zien we. Dezelfde gratuite teksten en geacteerde sentimenten waarmee ministers hun posities trachten te redden nadat er weer een ontluisterende affaire – iets waar ze ’geen actieve herinnering’ aan hebben – in hun gezicht ontploft. Wie thuis de boel niet op orde heeft, zal in het buitenland ook falen.

Wat zegt het debacle in Afghanistan over Sigrid Kaag die rond de verkiezingen pochte met opzienbarend nieuw leiderschap waar het land in een handomdraai van zou opknappen? Dat ze gebakken lucht verkoopt over zichzelf als topdiplomate die alles kan fiksen. Komt er een wereldcrisis waarin topdiplomatie en uitgebreide netwerken tot een snelle evacuatie van Nederlanders en Afghaanse medewerkers hadden kunnen leiden, geeft haar ministerie pas om vijf óver twaalf thuis. Het ambassadepersoneel smeert hem als een dief in de nacht, visa voor Afghaanse tolken zijn niet geregeld, er zijn niet eens namenlijsten van mensen die Nederland moet beschermen opgesteld, laat staan evacuatieplannen.

Netwerken van Kaag
Het waren niet de netwerken van Kaag, maar die van gewone burgers die via diverse belangenorganisaties bij Afghanistan betrokken zijn, die ervoor zorgden dat Afghanen die voor Nederland gewerkt hebben documenten verzamelden en zich bij diplomaten meldden. Daar kregen ze te horen dat de papieren van hun kinderen niet in orde waren of dat hun achttienjarige kind niet mee mocht. Terwijl ze levensgevaar liepen, hun dochters en zonen vermoord dreigden te worden door de Taliban, werden ze door Kaags diplomaten getrakteerd op botte Hollandse regelzucht, in dit geval een bureaucratie des doods. Hartverscheurend, weerzinwekkend, onvergeeflijk.

Familiedrama’s
En waarom ging het zo beroerd en inhumaan, in een helse haast die familiedrama’s oplevert en mensenlevens kost? Waarom manoeuvreerde Kaag haar ambtenaren in de positie dat ze hun werk met Schindler’s list vergelijken? Omdat de ministers hebben liggen slapen. Omdat Kaag, Bijleveld van Defensie en tenslotte eindverantwoordelijke Rutte nalieten om tijdig een inventarisatie en evacuatie te organiseren, terwijl de zege van de Taliban al lang voorspeld en waarneembaar was. Een Kamermotie die al in de lente om de evacuatie van tolken vroeg is niet uitgevoerd.

Toen Kabul viel, zat Bijleveld in de bioscoop filmrecensies te twitteren, was Broekers-Knol (asiel en migratie) bezig kinderen van hun ouders te scheiden en dineerde Kaag met Peppi Ploumen en Kokki Klaver, het improvisatie-duo dat haar ’opzet voor een aanzet voor een mogelijk regeerakkoord’ rood moet kleuren. De laatste gang serveerde Kaag aan het volk met de mededeling dat wie de val van Kabul zag aankomen, de Nobelprijs verdient. Je reinste onbeschoftheid. Even hautain siste ze een journalist die vroeg waarom de formatie een fiasco is, toe: „Oef, u vraagt naar een universitaire studie, denk ik.” Nou nou, zo complex is de materie niet. Overgewaardeerde, incompetente politica met geslaagde campagne blijkt in de formatie een kat in de zak – die spreekbeurt kan elk kind houden.

Honderden in levensgevaar laat Nederland in Afghanistan achter (’akelig’, aldus Bijleveld), nu de evacuatie afgeblazen is en er terreuraanslagen gepleegd worden bij het vliegveld. Het laatste Nederlandse vliegtuig met diplomaten aan boord is weg, ook de Amerikanen poetsen de plaat. Na hen de klopjachten en moordpartijen van de Taliban. ’Wat een ongekende schande. Er wacht een bikkelharde evaluatie’, twittert Liliane Ploumen terwijl ze aanschuift bij de farceformatie van de verantwoordelijken voor de ongekende schande. Eigenbelang eerst. Als de achtergeblevenen iets overkomt, heeft dat politieke consequenties, gonst het in Den Haag. Machteloos wensdenken.

Oude machthebbers

Niets heeft consequenties meer, de val van het kabinet heeft die ook niet gehad. We leven in een apolitiek vacuüm, zonder zicht op een regering. In plaats van een formatie vindt er mistig gekonkel plaats van oude machthebbers die niets voor elkaar krijgen. Maar ze zijn onaantastbaar. Niemand kan ze wegsturen, zolang ze geen regering vormen. Het demissionair kabinet trakteert zichzelf op nieuwe ministers en er is geen instantie die ingrijpt tegen deze erosie van de democratie. Een ’bikkelharde evaluatie’? Rollende demissionaire ministerkoppen blijven in de formatie. Rutte en Kaag werken vooral aan de consolidering van hun posities. Hopelijk zullen ze ook daarin eindelijk falen. Wie in het buitenland met mensenlevens stunt, verdient geen mandaat om thuis te regeren.
Het Nederlandse volk wil beslist geen linkse regeringscoalitie. Is Rutte nu een volksverlakker en landverrader? We zullen zien. Het is dat ik zoveel gevoel voor humor heb, anders had ik mij allang laten vaccineren. En nog wat. Ik zou dolgraag een etmaal met Nausicaa willen doorbrengen. In een pretpark en eindigend in een 5-sterren hotel zonder nachtrust. icon_thumbup.gif
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Wij hebben een demissionair stelletje amateurs.

Bericht door hans van de mortel »

Volgens de NVM kan het helpen als ’makelaar’ een beschermde titel wordt. „Daarmee is beter gedrag en handhaving voor de complete branche gewaarborgd en kunnen de cowboys uit het zadel worden geworpen.”
Hetzelfde etiket zouden we kunnen plakken op het beroep 'politicus' dat geen beschermde titel heeft. Iedereen kan politicus worden. Het beroep van politicus trekt nu eenmaal mensen aan die van binnenuit niet deugen, zwak staan in moraliteit en doorgaans uit zijn op machtswellust, belangrijk gevonden worden, makkelijk geld willen verdienen en nog te dom zijn om een huishoudelijke klus tot een goed einde te brengen; laat staan een fietsband te plakken. [icon_lol.gif]

Het probleem is dat een politicus zoals destijds boer Koekoek, nooit voor politicus kan doorgaan, omdat hij voor het examen 'politicus' beslist gezakt zou zijn. Deze man was veel te recht door zee, eerlijk, nam geen blad voor de mand, was niet doortrapt sluw en niet bedreven in de leugen zoals de gemiddelde ongediplomeerde politicus eigen is.

Dat het fascistisch karakter van de politiek nooit ver weg is, toont deze video van weleer. De heffingen van het Landbouwschap was een ingevoerde wet van de nazi's tijdens de Duitse bezetting in Nederland die na de oorlog doodleuk door de corrupte huichelachtige landverraderstactiek van de smerige Nederlandse NSB-politiek in stand werd gehouden. Let eens op de pofbroeken van al die smerissen! Een tenue dat overgenomen was van de nazi's. Ik zag op een bepaald moment een nazi - herstel - smeris met getrokken pistool rondlopen.

De vrije Veluwse boeren en boer Koekoek


Afbeelding

Ach, het gaat onze corrupte regeringsleiders tegenwoordig allemaal wat gezapiger af zonder problemen - jammer dat het volk zich zo laat koeioneren:

Avondklok - anderhalve meter - mondkapjes - PCR-test - vaccinatiebewijs, twee derde mensenvulling in bomvolle stadions die verplicht zijn op hun kont te zitten en niet mogen springen, terwijl ze allemaal gevaccineerd zijn of een negatieve test hebben moeten laten zien. Maar slechts 750 mensen toelaten bij muziek evenementen, en wat dies meer in de verdorven geest van politieke leiders boven komt drijven, die daarbij gelijktijdig de genoegens van het leven van zich vrij voelende mensen ontnemen.


POLITIEK IS SMERIG EN MENSONTEREND.

Het roer moet om. Maar dat is onmogelijk met een binnenvaartschipper als Rutte die door zeven sloten tegelijk vaart en dat nog glashard ontkent ook. icon_thumbdown.gif

We zijn een natie van ondergeschikte laffe slappelingen geworden met een neerbuigende schapenhouding voor brutale machtwellustige incompetente idioten die het spoor bijster zijn en dus niet als treinconducteur geschikt zijn.

Maar er gloort licht (hoop) aan de horizon. Met dank aan de BBB (Boeren Burger Beweging). Dat het gezonde verstand mag zegevieren. IJdele hoop, maar toch . . .
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Wij hebben een demissionair ongelooflijk kabinet.

Bericht door hans van de mortel »

Afbeelding

De overeenkomst tussen religie en politiek: onderdrukking!

Jezus nog aan toe! Wat heb ik een doorgronde op het gezonde verstand afgestemde afgrijselijke hekel gekregen aan die platvloerse, actueel in de belangstelling van de ondergang van onze vrijheid staande arrogante boven de normaal zelf ingenomen uitslover en eersteklas lul Hugo de Jonge. Deze dwaas is aangesloten bij de op het zogenaamde christendom gerichte politieke partij, genoemd CDA, dat een verraderlijke kongsi is met allerlei van het ware geloof afgeweken schijnheilige christelijke sekten, waarbij de meest historisch criminele christelijke sekte, de rooms-katholieke kerk, de kroon van Satan de duivel spant: eeuwige broederschap met de Italiaanse maffia, pedofilie en zelfbevrediging via de niet aflatende afrukkende geloofslul, gesteund door de Heilige Geest van de waanzin van het ontregelde verstand.

Samenspannen met de door de geschiedenis heen regerende politieke macht was voor de door en door intens verrotte corrupte onmenselijke pausenkliek in Rome het summum van het geloof in God, het grootste dilemma voor het gezonde verstand van de mens dat niet vrij mocht zijn. Want dat vieze smerige kereltje, genoemd God – in de Hebreeuwse volksmond Jêhowá genoemd – die door bijna 3 miljard domme mensen hoog geacht wordt, en laag en machteloos door menselijke bij de stinkende modderpoel van het verrottingsproces van geloof is neergedaald.

Bedenk daarbij wel dat de achterlijke mislukte mensensoort moslims, nooit gehoord heeft van de naam van God. Anderhalf miljard mohammedanen (ordinair moslims genoemd) spannen dus de kroon in domheid en zijn vooral herkenbaar in hun parasitaire gedrag op onze kenniseconomie en beschaving. Hoe dit komt? Dat moeten we aan de historische pedofiele sadistische schoft Mohammed vragen. Hij is al meer dan 1400 jaar dood. Maar moslims geloven heilig dat hun geest nog altijd aanwezig is in hun eigen Marokkaanse, Turkse, Syrische, Afghaanse, Irakese, en ga zo maar door met het degeneratieproces namens onze beschaving omgorde hersenen.

Dus: weg met ALLE moslims uit onze beschaving! Waardeloos kopvoddenvolk dat niet leren wil en zijn kracht ontleent aan het voor hen zegevierende analfabetisme vanuit een onberedeneerbare geloofsovertuiging in het goede dat volgens de heersende logica het ultieme kwaad vertegenwoordigt: SADISME, met de smaak van het islamvirus.

Ik geloof niet in de evolutietheorie - te dom voor woordkeuze - maar het fenomeen zwaartekracht kan niet langer ontkend worden. God, en dan in het bijzonder het onnodig achterlijke waardeloze equivalent Allah, is te vergelijken met het dagelijkse uitwerpsel dat stront wordt genoemd en dat de mens in leven houdt door zijn onontbeerlijke aantrekkingskracht voor uitsluitend 1,7 miljard moslims.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wij hebben een demissionair kabinet.

Bericht door Ariel »

Miljarden voor terugbrengen CO2-uitstoot

Het kabinet gaat op Prinsjesdag bekendmaken dat het ondanks de demissionaire status nog stevig in de buidel gaat tasten. Bronnen melden aan De Telegraaf dat er miljarden worden uitgegeven om de CO2-uitstoot terug te brengen. Er komt daarnaast extra geld voor de bewaking en beveiliging van bedreigde personen en de strijd tegen ondermijnende criminaliteit.

Dat is volgens ingewijden de uitkomst van de begrotingsonderhandelingen. Het kabinet wil vanwege de demissionaire status niet veel doen in de begroting, maar moet op een aantal punten toch in actie komen. Bijvoorbeeld op het gebied van klimaat, waar de Urgenda-uitspraak Nederland dwingt om maatregelen te nemen.

Het kabinet trekt er een flink bedrag voor uit, volgens bronnen gaat het om 6 tot 7 miljard euro. Dat geld gaat onder meer naar subsidies waarmee mensen gestimuleerd worden om te verduurzamen: bijvoorbeeld door een elektrische auto aan te schaffen of hun huis te isoleren.

Het is een van de lessen van het Klimaatakkoord, waarbij achteraf bleek dat de rekening vooral bij huishoudens terechtkwam. Nu de economie rap herstelt en ook de schade voor de schatkist door de coronacrisis minder erg is dan eerder gedacht, wordt er geld vrijgemaakt om die lasten bij mensen weg te nemen en ze juist te verleiden om te verduurzamen.

Er liggen naar verluidt geen plannen om nog een extra kolencentrale te sluiten, een optie die de afgelopen tijd ook vaak werd genoemd om de uitstoot in Nederland te verminderen. Er waren wel al gesprekken om de Rotterdamse centrale te sluiten, daar blijft het bij, ook omdat er dan mogelijk problemen komen met de leveringszekerheid van elektriciteit.

Bewaken en beveiligen
Op het gebied van veiligheid en de rechtsstaat geeft het kabinet ook nog fors uit. Zo krijgt het ministerie van Justitie extra geld voor het ’stelsel bewaken en beveiligen’, dat door de moorden op advocaat Derk Wiersum, vertrouwenspersoon en misdaadverslaggever Peter R. de Vries, en de broer van Nabil B. – kroongetuige in het Marengo-proces – in de schijnwerpers kwam te staan.

Daarnaast komt er een fors bedrag, richting een half miljard euro, extra beschikbaar voor de strijd tegen ondermijnende criminaliteit. Dat geld wordt gebruikt om de huidige aanpak uit te bouwen.

Het kabinet heeft ook nog geld over voor de sociale advocatuur, waarop de afgelopen tijd juist flink bezuinigd werd. De Tweede Kamer vroeg daar in het voorjaar om, verwijzend naar een onderzoek van de commissie-Van der Meer, waaruit naar voren kwam dat er 127 miljoen euro per jaar nodig is. Het kabinet zou iets meer dan dat bedrag uittrekken.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wij hebben een demissionair kabinet.

Bericht door Ariel »

VVD en CDA gooien deur voor ’Kaag-coalitie’ definitief dicht, D66 wil niet met CU

Wat nu? Nieuwe verkiezingen?
VVD en CDA willen niet onderhandelen met links blok van PvdA en GroenLinks

VVD en CDA willen niet met GroenLinks en PvdA praten over een mogelijk regeerakkoord. Dat zei PvdA-leider Ploumen na een gesprek met Rutte (VVD), Hoekstra (CDA), Klaver (GroenLinks) en informateur Mariëtte Hamer.

VVD en CDA hadden al bij herhaling laten weten niets te voelen voor een coalitie met twee linkse partijen. Ook het voornemen van PvdA en GroenLinks om één blok te vormen heeft daar dus geen verandering in gebracht.

Rutte en Hoekstra blijven bang dat twee linkse partijen de coalitie instabiel zullen maken. GroenLinks-voorman Klaver riep ze gisteren op om duidelijkheid te bieden.

De VVD wil het liefst een voortzetting van de huidige coalitie met de ChristenUnie, maar Kaag wil dat niet, omdat ze stappen wil zetten op medisch-ethisch gebied. De ChristenUnie is daar tegen. Segers voelt zich niet welkom vanwege de opstelling van Kaag.

Minderheidskabinet
In de middag staat dan een sessie gepland met de partijen die elkaar niet uitsluiten: VVD, D66 en CDA. Die zouden ook een minderheidskabinet kunnen vormen, zoals de laatste tijd regelmatig wordt geopperd.

Inmiddels is de formatie al 5,5 maand bezig en is er nog weinig zicht op een nieuw kabinet. De twee winnaars van de verkiezingen, VVD en D66, willen allebei een andere richting op.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie