Wij hebben een demissionair kabinet.

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wij hebben een demissionaire kabinet.

Bericht door Ariel »

Het demissionaire kabinet doet aangifte van het lekken van staatsgeheimen. Het ’keurt ten zeerste af’ dat er uit de ministerraad informatie is gedeeld die als staatsgeheim of ’zeer geheim’ waren gerubriceerd.

Intussen is de Kamer woest over de ’doofpot’: ’Dit is niet goed te praten’.
Kamerleden reageren maandagavond afkeurend en ontstemd op de inhoud van de notulen van de ministerraad die zijn vrijgegeven. DENK-fractieleider Farid Azarkan spreekt van een „onthutsend beeld.” SP-leider Lilian Marijnissen noemt het „ongelofelijk. Dit gaat dus over mensen die kapotgemaakt worden.” PVV-voorman Geert Wilders spreekt van een „corrupte bende” en roept andermaal op: „Wegwezen!”
Minister Koolmees weerspreekt dat de ministerraad bewust kritische Kamerleden heeft tegengewerkt, door informatie achter te houden

"De suggestie is nu alsof Kamerleden bewust zijn tegengewerkt. Dat is niet waar", aldus Koolmees. "Ik ben erbij geweest. Dat is gewoon niet waar en daarom ben ik ook best wel geëmotioneerd hierover."

Koolmees zelf, zo blijkt uit die notulen, laat in de 2019 in de ministerraad zijn ergernis blijken over het CDA-Kamerlid Omtzigt en VVD-Kamerlid Lodders. Die zouden een "gezamenlijke strijd" voeren tegen D66-staatssecretaris Snel, een partijgenoot van Koolmees.

Koolmees heeft zich ook aan het optreden van de Kamerleden gestoord, maar dat had een andere reden. Het blijven vragen naar allerlei informatie en ook de namen van ambtenaren zou tot grotere problemen bij de Belastingdienst leiden, een belangrijke uitvoeringsorganisatie. "Die ambtenaren verdienen ook bescherming. Die zijn geen schietschijf."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Wij hebben een demissionaire kabinet.

Bericht door King George »

Ariel schreef:
ma apr 26, 2021 8:22 pm
Voor wie er behoefte aan heeft. Ik waag me er niet aan.

De geheime notulen.

Uittreksel AD
Spoiler! :
In het kabinet werd niet alleen geklaagd over Pieter Omtzigt, maar ook over onder meer SP-Kamerlid Renske Leijten en VVD-parlementariër Helma Lodders. Minister Wouter Koolmees toonde zich ‘zeer ontstemd’ over de ‘weinig behulpzame’ opstelling van ‘activistische woordvoerders’. Die moesten daarop aangesproken worden. ,,Het is wenselijk dat ministers hun woordvoerders van eigen politieke huize hierop aanspreken.”

Dat staat in de zojuist gepubliceerde notulen - in totaal 37 pagina's - van ministerraadsvergaderingen in 2019 over de toeslagenaffaire. Volgens premier Mark Rutte was er ‘niets onoorbaars’ gebeurd, maar na een reconstructie van RTL Nieuws vorige week nam de druk toe om open kaart te spelen. In de notulen van 12 juli 2019 staat beschreven hoe ministers Koolmees, premier Rutte en CDA-leider Wopke Hoekstra terugblikken op een Kameroverleg waar een motie van afkeuring werd ingediend door de SP.

Die vergadering trapt Koolmees af, hij beklaagt zich (‘spreker is zeer ontstemd’) over het brede kritische front in de Kamer, van links tot rechts, dus over SP’er Leijten, maar ook CDA’er Omtzigt en VVD-Kamerlid Helma Lodders: ‘De rol van de twee coalitiefracties is weinig behulpzaam. (...) Het vraagstuk van activistische woordvoerders speelt ook bij andere fracties. Het is wenselijk dat de leden van de ministerraad de woordvoerders van gelijke politieke huize hierop aanspreken’, notuleert de secretaris.

Premier Rutte reageert instemmend, en ‘toont weinig begrip’ voor woordvoerders van de fracties die zich ‘in de media profileren'. Rutte zelf heeft in de richting van partijgenoot Lodders ‘reeds het belang van eenheid in de coalitie’ benadrukt. Hoekstra is het ook eens met Koolmees en Rutte, noemt de relatie tussen kabinet en coalitiefracties ‘ingewikkeld'. ‘Door De Jonge en spreker (Hoekstra) is veel tijd en energie gestoken in het sensibiliseren van de heer Omtzigt, met overigens beperkt succes’, staat in het vergaderverslag.

Brisant

De teksten over kritische Kamerleden zijn explosief. In de toeslagen-affaire kwamen kabinetsleden en Kamerleden veelvuldig tegenover elkaar te staan. De kwestie sleept al langer dan een jaar. De Tweede Kamer is ontevreden met summiere informatieverstrekking, het kabinet stelt telkens dat niet alles gedeeld kan worden om individuele ambtenaren niet te beschadigen. Maar een ‘politiek motief’ speelt daarbij niet mee, herhaalt Rutte keer op keer. Dat gelooft een deel van het parlement niet.

Daarom besloot het kabinet afgelopen vrijdag om de vergaderverslagen - in de regel bestempeld tot staatsgeheim voor de periode van minstens twintig jaar - alsnog te delen.

Hoewel de besluitvorming zou deugen, kondigde Rutte vrijdag aan dat de stukken vol ‘brisante’ informatie staan, ook omdat duidelijk wordt wie wat precies heeft gezegd. ,,Dat is nogal wat. Iedereen gaat van alles in die notulen vinden.” De premier kondigt wel aan aangifte te doen tegen het lekken van notulen uit de ministerraad naar RTL Nieuws.

Het openen van de kabinetskluis kan als een politieke ‘doos van Pandora’ uitpakken en verhoudingen tussen beoogde coalitiepartijen verder onder druk zetten. Voor de hoofdrolspelers staat er veel op het spel. CDA-leider Wopke Hoekstra zou gezegd hebben dat hij Omtzigt probeerde te ‘sensibiliseren’ (tot rede brengen, red.). Als er meer details uitkomen, kan dat de toch al fragiele relatie tussen Hoekstra en Omtzigt verder schaden. D66-leider Sigrid Kaag won de verkiezingen met de belofte van ‘nieuw leiderschap’: als vanavond blijkt dat Kaag en partijgenoten zich in de Trêveszaal bedienden van oude politiek (klagen over Kamerleden bijvoorbeeld), betekent dat een forse kras voor Kaag.

En Rutte zelf zal ondertussen moeten vrezen voor de kans van slagen van de vorming van een nieuw kabinet onder zijn leiding. Hij overleefde het pre-formatiedebat ternauwernood begin april, nieuwe onthullingen over de zogenoemde ‘Rutte-doctrine’ maken de vorming van een kabinet Rutte-IV alleen nog maar lastiger.
Zomaar op pagina 17/37; Het nieuwe leiderschap van Sigrid Kaag...

Afbeelding

Dat binnen bepaalde kaders plaatsvinden van het debat, hoe stelt Sigrid Kaag dat nou eigenlijk voor..? :rolleyes:
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wij hebben een demissionaire kabinet.

Bericht door Ariel »

King George schreef:
di apr 27, 2021 10:30 am

Dat binnen bepaalde kaders plaatsvinden van het debat, hoe stelt Sigrid Kaag dat nou eigenlijk voor..? :rolleyes:
Ze heeft nou toch Vera Bergkamp de (D66) nieuwe Kamervoorzitter die haar daarbij kan helpen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Wij hebben een demissionaire kabinet.

Bericht door King George »

Dus daarom moest Kadija Arib weg? Ze was niet behulpzaam genoeg voor D'66. Te onpartijdig?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Wij hebben een demissionaire kabinet.

Bericht door Maarten »

Hoe durfen die lui ons land nog een democratie te noemen... [icon_lol.gif] :thinking:
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Wij hebben een demissionaire kabinet.

Bericht door King George »

Oplichters kennen geen schaamte. Vanochtend kreeg ik nog een telefoontje van iemand met een Indiaas accent. Ze zeiden dat ze help desk medewerkers van Microsoft waren. En dat zij bij mij hadden gesignaleerd dat ongewenste mensen toegang tot mijn computer hadden verkregen. Ik heb deze oplichters die zich voordeden als help desk medewerkers van Microsoft maar wijselijk geen toegang tot mijn computer verstrekt. Want verdachte telefoontjes? Hang op! Verdachte e-mails? Klik weg! Maar wat doen we met verdachte politici? Wel, ik ben niet zo vreugdevol en hoopvol over hoe de lemmingen Rutte en Kaag met meer stemmen hebben bedeeld.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Wij hebben een demissionaire kabinet.

Bericht door Mahalingam »

De Microsoft scam is kennelijk na al die jaren nog altijd rendabel. Als ik ze aan de phone krijg dan is mijn reactie "You are a criminal." en leg neer.

@ maarten:
"Hoe durfen die lui ons land nog een democratie te noemen... [icon_lol.gif] "

Dit is een zgn. 'geleide democratie'. Een voorbeeld daarvan is de staatsinrichting van de DDR.

-------------
"Ministers klaagden over kritische Kamerleden, ..."
Ik herinner mij het verhaal van koning Hendrik II van Engeland die last had van een kritische priester.
Volgens de populaire literatuur zou hij hebben geroepen "Wie verlost mij van dat lastpak van een priester?" maar volgens een eigentijdse kroniek heeft hij gezegd: "Wat heb ik een miserabele darren en verraders in mijn huishouding gevoed en bevorderd, dat ze hun heer met zoveel schandelijke minachting laten behandelen door een laaggeboren geestelijke?"
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wij hebben een demissionaire kabinet.

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
di apr 27, 2021 3:48 pm
De Microsoft scam is kennelijk na al die jaren nog altijd rendabel. Als ik ze aan de phone krijg dan is mijn reactie "You are a criminal." en leg neer.
Ik zeg altijd heel vriendelijk... Ahh Yes Oke. Wait a moment please, I am connecting your call to the police" . Dan leggen zij de telefoon met een bloedgang neer.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Wij hebben een demissionaire kabinet.

Bericht door Mahalingam »

"You are speaking with the Computer Crime Department" geeft net zo'n reactie.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Wij hebben een demissionaire kabinet.

Bericht door Mahalingam »

Kartelclown Koolmees verdedigt Kamerbashen

The audacity of bullshit


Dat is gek. Zat demissionair minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken gisteren opeens bij Op1. Dat is dezelfde Wouter Koolmees die in de kort daarvoor vrijgekomen notulen zo zat te klagen over kritische Kamerleden van de coalitie. En dezelfde Wouter Koolmees die na de functie elders foto faal door het partijkartel werd ingevlogen om "met een schone lei" opnieuw als verkenner aan de formatie te beginnen. En dezelfde Wouter Koolmees die in een brief aan de Kamer glashard loog dat de functie elders van Omtzigt door zijn voorgangers niet was besproken. Die Koolmees dus, die doet in bovenstaand fragmentje alsof Kamerleden Lodders (RIP) en Omtzigt die maar door bleven vragen over de toeslagenaffaire een oplossing voor al die duizenden slachtoffers in de weg zaten.

Ja kom nou.

Dat die Kamerleden maar door bleven vragen over de toeslagenaffaire werd juist veroorzaakt door het voortdurende afdekken & toedekken van de problemen door het kabinet. Sterker nog, uit de notulen blijkt ook nog dat het kabinet niet bezig was met een oplossing voor die ouders, maar vooral bang was voor 'precedentwerking'. In gewonemensentaal: 'straks moeten we alle mensen die door onze schuld kapot zijn gemaakt gaan helpen'. Moet u eens raden welke minister op 7 juni nog eens even extra nadruk legde op het gevaar van precedentwerking. Het begint met de K en het eindigt op oolmees. Je zou van minder buikpijn krijgen.
Koolmees, JIJ bent het probleem
Afbeelding

Met de Video: https://www.geenstijl.nl/5158859/kartel ... merbashen/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Wij hebben een demissionaire kabinet.

Bericht door Mahalingam »

Oproep slachtoffers toeslagenaffaire na notulen ministerraad: 'Kunt u onze rechtsstaat redden?'
[...]
"Minister Koolmees zegt dat de regering de hoogste prijs betaald heeft door aftreden. Nou, dezelfde ministers zitten er nog steeds met hun megainkomen. Wij betaalden de hoogste prijs, want we verloren werkelijk alles. Wij zijn in minder nette woorden volledig kapot gemaakt in een periode langer dan een decennium door de Belastingdienst, ministeries en de regering. En de regering deed alsof dat aan activistische Kamerleden lag. Het is opvallend dat coalitiekamerleden die ons hielpen allen verdwijnen. Helma Lodders mag blijkbaar op niet de VVD lijst meer staan terwijl zij als volksvertegenwoordiger voor ons opgekomen is, lees; haar werk TE goed gedaan heeft. Chris van Dam mag niet op de CDA lijst staan, wij vinden dit een enorm gemis. En voor Pieter Omtzigt wordt een functie elders gezocht waar hij ons vast niet meer kan vertegenwoordigen als volksvertegenwoordiger. De regering werkt Kamerleden in de coalitie die ons hielpen het liefst de laan uit."
https://www.geenstijl.nl/5158869/oproep ... at-redden/

De brief:
Spoiler! :
Afbeelding
Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Wij hebben een demissionaire kabinet.

Bericht door Mahalingam »

Mark Ruttes Politieke Moord op Helma Lodders
[...]
De nummer 12 van de kieslijst van 2017 maakte in november 2020 in een verklaring bekend dat ze niet meer verkiesbaar zou zijn. Ze was toe aan "een nieuwe uitdaging". Dat is LinkedIn-lingo voor 'Help, ik ben mijn baan kwijt'.
[...]
Afbeelding

[...]Maar Helma Lodders kwam ook niet weg met haar kritische controlerende houding, want dat mag helemaal niet, onder de Rutte Doctrine. Helma Lodders, misschien wel de enige vvd'er die de toeslagouders voorop stelde in deze tot constitutionele crisis uitgegroeide maffiazaak, keerde niet terug op de kieslijst. Een fluistercampagne in de Haagse wandelgangen ruist dat ze helemaal niet weg wilde.[...]
Het hele verhaal hier:
https://www.geenstijl.nl/5158862/helma- ... ion-topic/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Wij hebben een demissionaire kabinet.

Bericht door Maarten »

En die kiezer? Die stemt volgende keer wederom braaf op de VVD
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wij hebben een demissionaire kabinet.

Bericht door Ariel »

Theodor Holman denkt het zijne over het kabinet. Ga alsjeblieft!
Je kunt zeuren, met bloemen thuiskomen, een romantisch dinertje organiseren – het gaat niet meer

Het lijkt mij zo simpel. Omdat je begaan bent met je land trek je je helemaal terug. Of je nu Mark, Sigrid, Wouter, Wopke, Carola, Ferd of Kajsa heet (ik vergeet er nog wat): je neemt genoegen met een mooie toespraak van Arib (dus niet die nieuwe), een lintje van de koning en je accepteert die mooie baan in Europa of het bedrijfsleven of je blijft in de Kamer om het nieuwe kabinet te controleren. Mag ook.

Het kan best zijn dat je goede bedoelingen had, dat je de Kamer niet wilde bedonderen, dat je alle vragen van Pieter Omtzigt wilde beantwoorden, maar de batterij is leeg, jullie hebben de schijn tegen; iedereen is politiek uitgeput en toe aan iets nieuws. Verlaat dus de Haagse arena met een kwinkslag en een drankje.

En dus niet alleen jij, Mark. Maar het hele kabinet! Zelfs als jullie menen gelijk te hebben. Tragische ongelukken gebeuren, ook in de politiek.

Het kan best wezen dat wetenschappers over tien, twintig jaar tot de conclusie komen dat jullie niet hoefden te vertrekken en dat jullie het veel beter hebben gedaan dan jullie opvolgers. Wellicht dat jullie nu volledig in je recht staan en dat de Ruttedoctrine het beste smeermiddel is om een democratie blijvend te garanderen en dat ze die in het buitenland overnemen.

Maar nu is het huwelijk tussen jullie en de samenleving kapot. Jullie partner houdt niet meer van je. Je kunt zeuren, met bloemen thuiskomen, een romantisch dinertje organiseren – het gaat niet meer. Nee, er is geen ander, er is gewoon geen liefde meer in het spel, zelfs geen genegenheid, er zijn zelfs sporen van haat. Hoe onrechtvaardig ook.

Ik moest gisteren eigenlijk wel lachen toen ik las dat Geert Wilders jullie strafrechtelijk wil vervolgen. Ik vermoed dat het geen kans heeft, maar ik ben geen jurist. Wel dacht ik: Ach, wat zou dat leuk zijn. Jullie wilden Geert voor de balie, en nu duwt hij jullie ervoor.

Stel, dat het hem lukt… Wraak is een gerecht dat koud moet worden opgediend.

Mijn advies kortom: volg de bordjes met de pijltjes naar de uitgang, vergeet niet de pasjes in te leveren, hou elk jaar een reünie en lach de nieuwe machthebbers uit. Voor nu is het voorbij, over, uit.

Alles wat jullie nu nog zeggen, is als wrijven in een vlek en wordt treurig masochisme.

Ga alsjeblieft!
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Wij hebben een demissionaire kabinet.

Bericht door Mahalingam »

Ik wierp even een blik op de TV alwaar het kamerdebat aan de gang is.
Ik zag ongeveer 20 kamerleden in de zaal.
Meer is ook niet nodig want ten gevolge van de fractiediscipline is 1 woordvoerder per partij voldoende.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Wij hebben een demissionaire kabinet.

Bericht door King George »

Ariel schreef:
do apr 29, 2021 11:53 am
Theodor Holman denkt het zijne over het kabinet. Ga alsjeblieft!
Je kunt zeuren, met bloemen thuiskomen, een romantisch dinertje organiseren – het gaat niet meer
Spoiler! :
Het lijkt mij zo simpel. Omdat je begaan bent met je land trek je je helemaal terug. Of je nu Mark, Sigrid, Wouter, Wopke, Carola, Ferd of Kajsa heet (ik vergeet er nog wat): je neemt genoegen met een mooie toespraak van Arib (dus niet die nieuwe), een lintje van de koning en je accepteert die mooie baan in Europa of het bedrijfsleven of je blijft in de Kamer om het nieuwe kabinet te controleren. Mag ook.

Het kan best zijn dat je goede bedoelingen had, dat je de Kamer niet wilde bedonderen, dat je alle vragen van Pieter Omtzigt wilde beantwoorden, maar de batterij is leeg, jullie hebben de schijn tegen; iedereen is politiek uitgeput en toe aan iets nieuws. Verlaat dus de Haagse arena met een kwinkslag en een drankje.

En dus niet alleen jij, Mark. Maar het hele kabinet! Zelfs als jullie menen gelijk te hebben. Tragische ongelukken gebeuren, ook in de politiek.

Het kan best wezen dat wetenschappers over tien, twintig jaar tot de conclusie komen dat jullie niet hoefden te vertrekken en dat jullie het veel beter hebben gedaan dan jullie opvolgers. Wellicht dat jullie nu volledig in je recht staan en dat de Ruttedoctrine het beste smeermiddel is om een democratie blijvend te garanderen en dat ze die in het buitenland overnemen.

Maar nu is het huwelijk tussen jullie en de samenleving kapot. Jullie partner houdt niet meer van je. Je kunt zeuren, met bloemen thuiskomen, een romantisch dinertje organiseren – het gaat niet meer. Nee, er is geen ander, er is gewoon geen liefde meer in het spel, zelfs geen genegenheid, er zijn zelfs sporen van haat. Hoe onrechtvaardig ook.

Ik moest gisteren eigenlijk wel lachen toen ik las dat Geert Wilders jullie strafrechtelijk wil vervolgen. Ik vermoed dat het geen kans heeft, maar ik ben geen jurist. Wel dacht ik: Ach, wat zou dat leuk zijn. Jullie wilden Geert voor de balie, en nu duwt hij jullie ervoor.

Stel, dat het hem lukt… Wraak is een gerecht dat koud moet worden opgediend.

Mijn advies kortom: volg de bordjes met de pijltjes naar de uitgang, vergeet niet de pasjes in te leveren, hou elk jaar een reünie en lach de nieuwe machthebbers uit. Voor nu is het voorbij, over, uit.

Alles wat jullie nu nog zeggen, is als wrijven in een vlek en wordt treurig masochisme.

Ga alsjeblieft!


Hier nog een mooie collumn van de hand van Theodor Holman


Rutte vreest natuurlijk dat zijn geweten blijft spreken als dat eenmaal aan het parlevinken slaat

29 APRIL 2021

Rutte is een monnik. Het Binnenhof zijn klooster. Het Torentje zijn cel. Hij voelt zich ‘geroepen’ en hij kan niet zonder die Haagse Orde.

Is hij eenzaam? Ach, zijn monniken eenzaam? Ze zijn gelukkig onder de broeders, ze zijn gelukkig met hun rituelen, ze zijn gelukkig met het besef dat ze iets doen voor de wereld zonder in die wereld zelf te zijn.

Broeder Rutte en zijn doctrines hebben het moeilijk: niemand vertrouwt ze meer.

Hoe herstelt een monnik vertrouwen?

Meestal door gebed, vasten en afzondering. Vroeger werd er wel een tocht gemaakt naar Rome om de paus om vergeving te vragen. Maar daaraan vooraf moet er een besef van zonde zijn ontstaan.

Dat besef, dat heeft Rutte niet. Dat wil hij ook niet hebben.

Lodewijk Asscher en Wiebes hebben dat besef gehad en zijn verdwenen. Hun geweten sprak ze toe en ze konden niet anders dan luisteren.

Maar ik zie, zoals ik gisteren al schreef, Rutte, Hoekstra, Kaag, noem maar op, niet dat besef van zonde hebben. U en ik zouden allang zijn vertrokken, maar zij niet.

Waarom doet Rutte dat niet, terwijl hij weet dat hij schuldig is – en dat in zekere zin ook wel heeft erkend?

Is het omdat het begrip ‘zonde’ waardeloos is geworden? Iets van een andere tijd? Een te zwaar en een te onhandig religieus begrip?

Voor mij misschien wel – ik leef van de zonden die ik bega, zogezegd – maar Rutte is een keurige katholieke knaap. De lachende monnik, broeder Breedkaak. Waarom laat dat gebrek aan besef hem zo onberoerd?

Het kan niet anders dan angst zijn.

Angst dat zijn geweten blijft spreken als dat eenmaal aan het parlevinken is geslagen.

Maar als Mark zijn geweten toch nog onder zijn matras wil verbergen, hoe moet het vertrouwen dan worden hersteld?

Boetedoening kan dan alleen maar door macht te offeren. Door anderen hun zin te geven. Door als een hondje op je rug te gaan liggen en te roepen: vertrouw me!

En dat zou wel eens dé oplossing kunnen zijn. Een machteloze minister-president die geen ideeën ventileert, geen invloed durft uit te oefenen, met om zich heen ministers die doodsbang zijn dat er weer iets gebeurt en feitelijk niet meer doen dan de boel draaiende houden. Hij moet zichzelf neerzetten als een waardeloos figuur. Misschien leidt dat tot inzicht en vertrouwen.

Vertrouwen is uiteindelijk de ander geen kans geven je te wantrouwen, Frater Faal!
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Wij hebben een demissionaire kabinet.

Bericht door Maarten »

Zat te kjken naar het debat, geweldig hoe Wilders gehakt maakt van die klungel anne kuik... [icon_lol.gif] Die is toch niet geschikt voor haar functie. Om te spreken met de woorden van Onze Pim: ga toch lekker koken [icon_lol.gif] :roll:
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Wij hebben een demissionaire kabinet.

Bericht door Mahalingam »

Er was een debat.
Toen ik hoorde dat een motie waarin gevraagd werd naar meer notulen en documenten werd afgestemd dacht ik: ze willen bewust onwetend blijven.
PvdA en Gr. Links stemden met de regeringpartijen mee.
En een latere motie van wantrouwen (van DENK) werd ook verworpen door VVD, CDA, D66, PvdA en Gr. Links.
De laatste twee hopen op regeringsdeelname.
Klaver en Ploumen kwamen met een motie over ‘Versterk rechtspositie burgers’ die steun kreeg van de regeringspartijen. Stelletje slijmers.
We gaan dus gewoon, na wat breiwerk van Tjeenk een Rutte IV kabinet krijgen. Of PvdA of Gr. LInks de bijwagen wordt moet nog bedisseld worden.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wij hebben een demissionaire kabinet.

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
vr apr 30, 2021 11:03 am
Er was een debat..
PvdA en Gr. Links stemden met de regeringpartijen mee.
En een latere motie van wantrouwen (van DENK) werd ook verworpen door VVD, CDA, D66, PvdA en Gr. Links.
De laatste twee hopen op regeringsdeelname.
Ik heb het debat ook gevolgd. Er veranderd dus helemaal niks. Niet dat ik dat verwacht had.

En het viel mij tijdens het debat op hoe voorzichtig PvdA en Groenlinks hun kritiek verpakte. Ze moesten voor hun achterban net doen of ze heel kritisch tegenover de regeringpartijen staan, maar hun houding zei: "Neem ons als 4de partij in uw nieuwe kabinet. Neem ons...Onze loyaliteit is groot".
Tjeenk Willink: inhoudelijke formatie kan beginnen, maar nog wel 'ongemak'

"De inhoudelijke formatie kan beginnen door de benoeming van een nieuwe informateur". Dat is de voornaamste conclusie van informateur Tjeenk Willink. Hij heeft zijn eindverslag overhandigd aan Kamervoorzitter Bergkamp. Om 12.00 uur geeft hij een toelichting op zijn bevindingen. De informateur schrijft aan de Tweede Kamer dat hij nog ongemak voelt over de onderlinge verhoudingen, maar voldoende bereidheid ziet om met de bestaande bestuurscultuur te breken.

Die persconferentie wordt live uitgezonden bij de NOS op NPO1, NPO Politiek, NPO Radio 1 en NOS.nl.

De opdracht van de informateur was om uit te zoeken of er voldoende vertrouwen kan worden opgebouwd om inhoudelijk te gaan praten over de formatie van een nieuw kabinet. Volgens hem is dat dus het geval. In een begeleidende brief schrijft hij dat zijn gesprekken met fractievoorzitters de afgelopen weken "een gevoel van ongemak" niet hebben weggenomen. "Ongemak over de gevolgen van uitputtende Kamerdebatten over geschonden vertrouwen in Den Haag".

Maar hij constateert ook dat de bereidheid om daar iets aan te doen de afgelopen weken is toegenomen. "Alleen met een sterke democratische rechtsorde kunnen fundamentele problemen effectief worden aangepakt, crises het hoofd geboden en burgers en overheid op elkaar vertrouwen."

Niet wie met wie
In zijn eindverslag zegt Tjeenk Willink dat de formatie niet moet beginnen met de vraag wie met wie een kabinet wil vormen. Het moet wat hem betreft eerst gaan over "de problemen die bij voorrang moeten worden aangevat", in eerste plaats het herstelplan voor de economie na de coronacrisis.

De fractievoorzitters noemden verder de kansenongelijkheid in het onderwijs en tegenstellingen op de arbeidsmarkt. Andere onderwerpen die hoog op de agenda staan zijn klimaat, migratie en herstel van de democratische rechtsorde.

Hij adviseert nu om een informateur aan te stellen met een grote afstand tot de actuele politiek en de politieke partijen. Zijn opvolger moet een "breed, sociaal-economisch profiel" hebben.

Een regeerakkoord op hoofdlijnen, zoals Tjeenk Willink wil, stelt hoge eisen aan de nieuwe ministers en staatssecretarissen, schrijft hij. Zij moeten kennis hebben van het ambtelijk apparaat, goed weten hoe zij met de Tweede Kamer moeten omgaan en veel verstand hebben van de onderwerpen in hun eigen portefeuille. De informateur adviseert hier al vroeg in de formatie mee aan de slag te gaan, zodat de juiste bewindslieden gevonden kunnen worden.

Geen dichtgetimmerd coalitie-akkoord
Tjeenk Willink begon op 6 april aan zijn klus. In het Kamerdebat over de ''functie elders" voor Omtzigt werd een motie van afkeuring tegen premier (en VVD-leider) Rutte aangenomen Intussen zijn daar de gelekte notulen van de ministerraad bij gekomen. Daaruit bleek dat meerdere partijleiders in het kabinet zich over kritische Kamerleden van de coalitie hadden uitgelaten.

Het 'therapeutische debat' over die vertrouwelijke notulen duurde tot diep in de nacht. De aanwezige bewindspersonen maakten verontschuldigingen en uitten goede voornemens. De Kamer nam een reeks voorstellen aan, die moeten leiden tot een nieuwe bestuurscultuur. Dat is iets wat de informateur ook graag wil. De informateur wachtte met zijn eindverslag tot dit debat achter de rug was.

De informateur overhandigde zijn eindverslag om 11.00 uur aan Tweede Kamer-voorzitter Bergkamp.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wij hebben een demissionaire kabinet.

Bericht door Ariel »

Tjeenk Willink werd aangesteld om scherven te rapen na de chaos die ontstond door verkennersgate. Hij voerde gesprekken met de leiders van de partijen in de Tweede Kamer en met kopstukken van de planbureaus. De informateur had als opdracht om te onderzoeken of en onder welke condities er weer beweging kon komen in het proces om tot een nieuwe kabinet te komen. Na vertrouwensgate was er vooral veel argwaan. Dat werd er niet beter op toen er gevoelige informatie naar RTL Nieuws werd gelekt over ministerraad-notulen en de toeslagenaffaire.

Hij heeft geïnventariseerd wie niet met wie wil regeren. Veel partijen sluiten PVV en FvD uit. Maar voor VVD-leider Mark Rutte, een paar weken geleden nog flink in het nauw, lijkt er al weer meer bewegingsruimte. Alleen PVV, SP en Bij1 willen niet deelnemen aan een regering onder zijn leiding en die ook niet steunen. PvdD, Denk en BBB achten een samenwerking met ’de VVD van Mark Rutte’ niet geloofwaardig. Andere partijen houden de deur voor deelname of constructieve oppositie blijkbaar wel open.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Wij hebben een demissionaire kabinet.

Bericht door King George »

De formatie gaat dus een orgie van zich verhoereren in de achterkamertjes worden. Het formatiegebouw lijkt nu al een politiek bordeel vol ranzige orgies van sjacheren, loven en bieden om de macht met het gepeupel. Maar het vertrouwen gaat hersteld worden hoor. We moeten daar heilig in geloven.




Tjeenk Willink: Nieuwe coalitie mogelijk, Rutte kan vertrouwen herstellen

30 april 2021 11:44
Laatste update: 17 uur geleden
2.3K NUjij-reacties


Volgens informateur Herman Tjeenk Willink kan demissionair premier Mark Rutte bij de meeste partijen het vertrouwen in hem herstellen. Dat blijkt uit het eindverslag dat de informateur de Tweede Kamer vrijdagochtend overhandigde. Alleen de PVV, SP en BIJ1 sluiten deelname of steun aan een nieuw kabinet onder leiding van de VVD-leider uit.

In het kort:
  • * Informateur Tjeenk Willink is klaar met zijn opdracht
    * Hij zegt dat Rutte bij de meeste partijen het vertrouwen in hem zou kunnen herstellen
    * Het is aan Rutte om binnenkort een toelichting te geven op hoe en of hij dit kan
    * Een nieuwe informateur moet nu aan de slag met het herstelplan corona
    * Ook moet volgens Tjeenk Willink worden gekeken naar een coalitieakkoord op hoofdlijnen
    * De formatie bevond zich sinds begin april in een impasse, nadat de gehele oppositie het vertrouwen in Rutte opzegde toen bleek dat de VVD-leider het in de verkennende gesprekken over CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt had gehad.
Tjeenk Willink wachtte de lastige klus om te onderzoeken of dit vertrouwen weer hersteld kon worden, en zo ja, onder welke voorwaarden.

Uit zijn eindverslag blijkt dat de PVV, SP en BIJ1 Rutte als toekomstig premier nog steeds uitsluiten. Partij voor de Dieren, DENK en BBB achten samenwerking met de demissionair premier "niet geloofwaardig", maar sluiten de VVD-leider niet bij voorbaat al uit.

"Anderen gaan zover niet en laten hun oordeel afhangen van de contouren van een te voeren beleid, dan wel van overeenstemming over de ontwikkeling van een nieuwe bestuursstijl en meer dualistische verhoudingen tussen kabinet en Kamer", aldus Tjeenk Willink.

Onder meer GroenLinks, PvdA en de ChristenUnie hebben de deur voor Rutte dus weer verder geopend. De afgelopen weken bleek al dat die partijen een samenwerking in de toekomst niet per definitie uitsloten.

Volgens Tjeenk Willink realiseert Rutte zich dat er een omslag in de bestuurscultuur nodig is die het nodige zal vragen van de toekomstige premier. "Hij heeft aangegeven daarover na te denken en aangekondigd zijn gedachten op korte termijn naar voren te zullen brengen."

Informateur heeft 'ongemak' overgehouden aan afgelopen periode
Tjeenk Willink voerde de afgelopen drie weken twee keer individuele gesprekken met de zeventien fractievoorzitters. "Die gesprekken konden bij mij echter een gevoel van ongemak niet wegnemen. Ongemak over de gevolgen van uitputtende Kamerdebatten over geschonden vertrouwen in Den Haag", schrijft hij in een bijgevoegde brief.

De afgelopen periode werd in de Kamer veel gesproken over macht en tegenmacht, een nieuwe bestuurscultuur en hoe de informatievoorziening moet verbeteren - zo ook nog donderdag in het notulendebat.

"Wat voor effect heeft dit voor het vertrouwen van kiezers, die de hoop hadden dat geregeerd zou worden om uit de crisis te raken?" Dit is volgens Tjeenk Willink een spanning die iedereen voelt. Hij zegt dat deze debatten en veranderingen in Den Haag nodig zijn, maar dat het tegelijkertijd ook nodig is dat het land bestuurd wordt.

Het wordt volgens hem tijd dat de inhoudelijke informatie van start gaat. "Dat wordt tijd na zes weken."

Wie wil met wie?
  • * PVV, SP en BIJ1 sluiten deelname aan een nieuw kabinet met Rutte uit
    * PvdD, DENK en BBB vinden samenwerken met Rutte "niet geloofwaardig"
    * VVD, D66, CDA, SP, PvdA, GL, Volt, DENK en BIJ1 sluiten samenwerking met PVV en FvD uit
    * Volt, DENK en BIJ1 sluiten samenwerking met JA21 uit
    * Nieuwe informateur moet weg uit coronacrisis als prioriteit behandelen
    * Het is volgens Tjeenk Willink van belang dat in de komende fase van de formatie gezocht wordt naar overeenstemming over een herstelbeleid om uit de coronacrisis te komen. Volgens de informateur kan met dat beleid niet worden gewacht op een nieuw kabinet, want dat zou ten koste gaan van mensen, bedrijven en culturele instellingen.

    "Er moeten nu echt inhoudelijke stappen worden gezet. De ruimte is er nu, de noodzaak ook. Er moeten maatschappelijke problemen opgelost worden. Mensen wachten op hun prik, jongeren voelen zich klemgezet, ondernemers maken zich zorgen", licht de informateur verder toe.

    Daarnaast zou de informateur die verdergaat met de opdracht volgens Tjeenk Willink kunnen kijken naar een coalitieakkoord op hoofdlijnen. Dit draagt ook bij aan een nieuwe bestuurscultuur en meer dualisme.

    De Tweede Kamer zal het eindverslag van Tjeenk Willink op korte termijn bespreken in een debat. Ook zal er dus een nieuwe informateur worden aangesteld die de formatie verder moet leiden.


    Nu.nl
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Wij hebben een demissionaire kabinet.

Bericht door Maarten »

Duitse journalist snapt niet dat Rutte door kan: ‘Een premier die niet de waarheid spreekt, is niet normaal’
Ook bij onze oosterburen valt het op dat Mark Rutte vaak een loopje neemt met de waarheid. Buitenlandredacteur van de Süddeutsche Zeitung, Thomas Kirchner (52), volgde de toeslagenaffaire en later Omtzigtgate op de voet. Hij is verbijsterd over de mildheid van het Nederlandse volk en de media na de overduidelijke leugens van de demissionaire premier, zo vertelt hij aan de Volkskrant.
"Het grootst was mijn verwondering over het gebrek aan publieke verontwaardiging. Wat daar gebeurde druist volgens mij in tegen politieke en morele wetten," aldus Kirchner. Als verklaring noemt hij de Nederlandse behoefte om consensus te zoeken en geen pijn te veroorzaken. "Dat is een nationale eigenschap die voordelen heeft. Ik vind realistische politiek meestal positief, ik houd ervan als politici in oplossingen denken en niet meteen met de moraal komen aanzetten. Maar te weinig strijd schaadt de democratie. Met een pragmatische oplossing van deze crisis doet Nederland zichzelf geen goed."

Volgens de journalist is de versplintering van de Nederlandse politiek een probleem. "De grote hoeveelheid nieuwe, onervaren Kamerleden zijn natuurlijk verfrissend en ze zeggen ook interessante dingen. Maar daardoor mis je mensen als Omtzigt, ‘old hands’ die weten hoe de hazen lopen, die dossiers volgen." Maar ook de media zijn niet kritisch genoeg. "Ik haal het voorbeeld aan omdat ik ook in de toeslagenaffaire veel relativeringen gelezen heb, in bijna alle media. Natuurlijk zijn er ook kritische commentaren, maar ik zie in de verslaggeving ook een trend veel normaal te vinden, het allemaal niet te groot te maken.

Kirchner ziet geen andere oplossing dan dat Rutte vertrekt. "Anders raken mensen gewend aan politieke toestanden die niet normaal zijn. Een premier die niet de waarheid spreekt, is niet normaal. Als daar geen noemenswaardige verontwaardiging over ontstaat, erodeert de politieke cultuur. Dan verliezen kiezers het vertrouwen. Dat is voer voor de vijanden van de liberale democratie. En die zijn toch al sterk genoeg."
https://www.welingelichtekringen.nl/pol ... rmaal.html
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Wij hebben een demissionaire kabinet.

Bericht door King George »

Kirchner ziet geen andere oplossing dan dat Rutte vertrekt. "Anders raken mensen gewend aan politieke toestanden die niet normaal zijn. Een premier die niet de waarheid spreekt, is niet normaal. Als daar geen noemenswaardige verontwaardiging over ontstaat, erodeert de politieke cultuur. Dan verliezen kiezers het vertrouwen. Dat is voer voor de vijanden van de liberale democratie. En die zijn toch al sterk genoeg."
Zeide de koning niet eens "Niet normaal maken wat niet normaal is."?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Wij hebben een demissionaire kabinet.

Bericht door King George »

Maurice de Hond peilt! Geen meerderheid voor welke coalitie dan ook: maar 20% wil JA21. Slechts 17% GroenLinks

Afbeelding

Door Michael van der Galien 2 mei 2021

Uit de meest recente peiling van Maurice de Hond blijkt dat er voor geen enkele meerderheid significante steun bestaat in de samenleving. De meest populaire optie is VVD, CDA, D66 aangevuld met JA21. Maar ook die optie kan maar op steun rekenen van 20% van de bevolking. De op één na meest “populaire optie,” of eigenlijk de op één na minst impopulaire optie, is de kernpartijen aangevuld met GroenLinks. Maar zo’n coalitie kan slechts op 17% steun rekenen.

Het is ongelooflijk, maar Maurice de Hond heeft nog meer slecht nieuws voor Mark Rutte en zijn mede-maffiosi van het partijkartel. Want de peiler heeft ook gekeken naar steun voor specifieke coalities die, gezien de onderlinge verhoudingen in Den Haag, mogelijk zijn. Daarbij is het oordeel van de kiezer duidelijk: geen enkele coalitie kan ook maar bijna op iets van een meerderheid steun rekenen.

De coalitie met JA21 is het minst impopulair. Maar zelfs die coalitie kan rekenen op steun van slechts 20% van de bevolking, wat véél te laag is voor een serieus kabinet dat grote problemen wil aanpakken. En voor Rutte is dat het ergste misschien nog niet eens. Want uit de peiling blijkt heel duidelijk dat het met name de achterban is van D66 dat die combinatie écht niet ziet zitten. Maar 9% van de D66-kiezers zou dat oké vinden. De kans dat Sigrid Kaag daarvoor kiest is dus minimaal – zo niet, niet-bestaand.

Dan is er nog de optie met GroenLinks. Die wordt gesteund door een belachelijk lage 17%. Maar let op! Wat deze coalitie betreft zijn het juist VVD’ers en CDA’ers die keihard rebelleren. Slechts 5% van de CDA’ers wil dat, en slechts 10% van de VVD’ers. Als ze dat doen blazen die partijen zichzelf dus op. Nou ja, het CDA tenminste wel, want daar is het al zo onrustig.

Dan komen we uit bij andere opties, waar de steun voor zo mogelijk nog minder is. De kern met de PvdA? 14% steun. Met ChristenUnie dan, dus voortzetting van het huidige kabinet? Slechts 9% steun (!). Een minderheidskabinet van de drie kartelpartijen dan? 8% steun.

Er is wél optie die relatief populair is, met maar liefst (zo kunnen we dat nu toch noemen gezien de andere uitslagen) 32% steun: “Geen van deze opties.”

En daar is alles wel mee gezegd. De Nederlandse kiezer is helemaal klaar met Mark Rutte én met alle mogelijke coalities die hij in elkaar kan smeden. De enige die dat voorlopig weigert in te zien is de capo di tutti capi zelve.


DDS
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Wij hebben een demissionaire kabinet.

Bericht door Mahalingam »

Dient zich inmiddels een volgende miskleun affaire aan?
Burgers die in een verdomhoekje komen terwijl ze niets schuldigs gedaan hebben.
Toestemming AIVD/MIVD-bulkhack die data van miljoenen betrof was onrechtmatig

De Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden heeft vorig jaar twee keer de toestemming die de AIVD of MIVD kreeg van de minister voor het verwerven van bulkdatasets van burgers als onrechtmatig bestempeld. In een geval betrof het gegevens van miljoenen burgers.

De Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden beoordeelde de toestemming in de eerste helft van 2020 als onrechtmatig omdat er vraagtekens bij de relevantie gesteld konden worden. Het ging om het verkrijgen van de gegevens van miljoenen personen die volgens de TIB 'op geen enkele wijze in de aandacht van de diensten staan of ooit zullen komen te staan'. De commissie schrijft in zijn jaarverslag: "Omdat er rekening mee moest worden gehouden dat deze gegevens zouden worden verwerkt en langdurig zouden worden bewaard, werd de inzet niet proportioneel geacht." Later in 2020 verklaarde de TIB de toestemming bij een vergelijkbaar verzoek als onrechtmatig.

Het gaat bij de zogenoemde bulkhacks door de AIVD of MIVD om het verkrijgen van data van bijvoorbeeld telecom-of hostingproviders die niet rechtstreeks kunnen worden opgevraagd en die de inlichtingendiensten via een hack in handen willen krijgen. Daarvoor is de toestemming van de betrokken minister vereist. Het gaat om data van grote hoeveelheden personen, hoewel de diensten zich op slechts één of meerdere targets richten. De diensten moeten de gegevens daarom zo snel mogelijk op relevantie beoordelen, maar hebben daar een jaar de tijd voor. Niet-relevante data moeten ze meteen vernietigen. Eerder beschouwde de CTIVD het door de diensten aanmerken van een gehele bulkdataset als relevant als onrechtmatig.

De TIB ging in zijn jaarverslag kort in op de kabelgerichte interceptie, oftewel het sleepnet dat de diensten op de kabel mogen gebruiken op basis van de WIV 2017. De TIB heeft geen verzoeken van de AIVD of MIVD ontvangen voor nieuwe kabeltaps, maar omdat de toestemming voor een jaar geldt, konden taps waarvoor in 2019 toestemming was verleend, in 2020 worden uitgevoerd. De commissie verwacht in de eerste helft van 2021 weer nieuwe verzoeken voor kabeltaps.

Verder klaagt de TIB dat het meerdere keren onjuist is ingelicht door beide inlichtingendiensten. In een paar gevallen ging dat niet alleen om de verzoeken maar ook om antwoorden op vragen. Hoewel er geen aanwijzingen zijn dat er opzettelijk onjuiste informatie is verstrekt, wil de commissie wel verbetering zien in 2021. Ook vraagt de TIB om uitbreiding aangezien het aantal verzoeken van de AIVD en MIVD flink stijgt. In de periode van 1 april 2020 tot en met 31 december 2020 ontving de TIB 2165 verzoeken. Bij 8,1 procent van de verzoeken van de MIVD heeft de TIB geoordeeld dat de toestemming onrechtmatig is verleend. Bij 1,9 procent van de verzoeken van de AIVD was dat het geval.
https://tweakers.net/nieuws/181112/toes ... matig.html
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie